La Liste de l’Association des groupes en arts visuels francophones présente les nouvelles de ses membres au Manitoba, en Ontario, au Nouveau-Brunswick et en Nouvelle-Écosse, et compile les appels de dossiers en arts visuels, arts médiatiques, performance, art public, etc.
Retrouvez l’AGAVF sur Twitter: @agavf
ou sur Facebook: www.facebook.com/agavf
La Liste sur Internet: liste.agavf.ca. Abonnement courriel gratuit.
Visitez l’AGAVF: www.agavf.ca
Nouvelles des membres de l’AGAVF
Galerie d’art Louise et Reuben-Cohen (Moncton)
Natalie Morin – Lollipops and Rainbows : Dessins, peintures et films
Du 30 janvier au 17 mars 2013
Pavillon Clément-Cormier
Centre universitaire de Moncton, Nouveau-Brunswick
www.umoncton.ca/umcm-ga
Centre d’artistes Voix Visuelle (Ottawa)
Johanne Lafrenière – Du soleil et des ombres
Du 9 mars au 16 avril 2013
Vernissage : le samedi 9 mars à 13h
81 avenue Beechwood
Vanier, Ontario
www.voixvisuelle.ca
Galerie Glendon (Toronto)
Laurent Vaillancourt – Minute de vie
du 5 février au 8 mars 2013
2275 av. Bayview, Collège Glendon, York Hall, C-130
Toronto, Ontario
www.glendon.yorku.ca/gallery
Galerie du Nouvel-Ontario (Sudbury)
jacqueline hoang nguyen – for an epidemic resistance
du 15 mars au 19 avril 2013
174, rue Elgin
Sudbury, Ontario
www.gn-o.org
Centre culturel franco-manitobain (Winnipeg)
Réal Bérard, Charles Brunet, Monique Brunet, Suzanne Brunet, Émile Chartier, Étienne Gaboury, Sophie Lavoie, David MacNair, David Perrett, Denis Savoie, Deon Tanasiciuk, Gary Tessier, Hubert Théroux, Madeleine Vrignon – Trans • Pierre • Action
du 13 février au 14 avril 2013
340, boulevard Provencher
Saint-Boniface, Manitoba
www.ccfm.mb.ca
Le Laboratoire d’Art (Le Labo) (Toronto)
Samuel Choisy – Heavy weather
du 1er au 30 mars 2013
artiste mentor: Marc Audette
Distillery District, 9 Trinity, suite 317
Toronto, Ontario
www.lelabo.ca
Le Trécarré (Pointe-de-l’Église)
Lampe de poche
du 18 mars au 30 avril 2013
Université Sainte-Anne
Pointe-de-l’Église, Nouvelle-Écosse
letrecarre.blogspot.com
Maison des artistes visuels (Saint-Boniface)
Katia Gosselin et Eric Lesage – Entre soi et l’oubli
du 7 mars au 25 avril 2013
projet d’échange entre la Maison des artistes visuels et l’Atelier Graff
219, boulevard Provencher
Saint-Boniface, Manitoba
www.maisondesartistes.mb.ca
Galerie Sans Nom (Moncton)
Kyte Whitehead –
Circles of Confusion
Mario LeBlanc – La forêt cachée
du 1er mars au 5 avril 2013
LeHum Vol. 1 no. 1 (série de concerts mensuels de musique actuelle et expérimentale)
le jeudi 14 mars à 20h30
prix d’entrée: 6$
140, rue Botsford, rez-de-chaussée du Centre culturel Aberdeen
Moncton, Nouveau-Brunswick
www.galeriesansnom.org
1. appels en français du Canada
Le Centre d’exposition L’Imagier – Gatineau – 5 avril
La Centrale Galerie Powerhouse – Montréal – 15 mars
Maison du développement durable – Montréal – 15 mars
Presse Papier – Montréal – 15 mars
Panache art actuel – Sept-Iles – 1er avril
Folie/Culture – Québec – 31 mars
Centre3 – Hamilton – 8 mars
Action Art Actuel – Saint-Jean-sur-Richelieu – en tout temps
Skol – Montréal – en tout temps
la revue .dpi – Montréal – 11 mars
Prix Albert-Dumouchel pour la relève – ARPRIM – Montréal – 15 avril
2. appels en anglais du Canada
Blink Gallery – Ottawa – 31 mars
Gallery Connexion – Fredericton – 11 mars
RBC Canadian Painting Competition – 1er mai
Asinabka Film & Media Arts Festival – Ottawa – 29 avril
The Third Space – Saint-Jean – 10 mars
Odd Gallery – Dawson City – 1er avril
Joseph Plaskett Award for outstanding emerging Canadian painter – 5 avril
Prefix Photo – Toronto – 1er juillet
3. appels internationaux
Prix Ars Electronica – 20 mars
Franklin Furnace Fund – 1er avril
torinoPERFORMANCEFESTIVAL 2013 – Turin – 21 avril
Dimanche Rouge – Estonie – 1er mai
CAUE 31 – France – 5 avril
4. résidences
Suddenly – Beauchery-Saint-Martin, France – 15 mai
Building Excitement: Artist Residency at Lansdowne Centre – Richmond – 29 mars
Voyons voir art contemporain – France – 15 mars
Objectifs – Singapour – 15 mars
École Nationale Supérieure d’Art – Bourges, France – 31 mars
Albert College of Art + Design – Visiting artist – ceramist – 8 avril
Wood Buffalo Artist in Residency program – McMurray and Anzac – 12 avril
Digital Media/Film/Video Artists – Impakt Works Residency – Utrecht, Pays-Bas – 1er avril
Artist Studio Residency Program in Community Centres – Vancouver – 27 mars
IMC lab + Gallery Co-Create – New York ville, États-Unis – 31 mars
3 Résidence(s) de l’art en Dordogne – 17 mars
Residency with performance – Portugal – en cours
Programme qu(ART)ier, 6 résidences-mission – Pas-de-Calais – en cours
Atelier Topaz – Ontario – en tout temps
5. art public
NEXT THINGS 2013-NEXT SPACE – 15 mars
Natural Bennachie Natural Commissions – Écosse – 17 mars
6. divers
Le Tribunal canadien des relations professionnelles artistes-producteurs ferme ses portes
1. appels en français du Canada
Le Centre d’exposition L’Imagier – APPEL DE DOSSIERS 2013
Date limite : 5 avril 2013
Le Centre d’exposition L’Imagier invite les artistes qui désirent exposer dans le cadre de la programmation annuelle 2014 à faire parvenir leur dossier avant le 5 avril 2013. La programmation régulière débute en janvier et se termine en décembre. Cette année, une attention particulière sera portée à la diversité des pratiques artistiques. Les démarches intégrant les nouveaux médias sont les bienvenues. L’Imagier met à la disposition des artistes deux salles à l’architecture unique. Le Centre convie les artistes à soumettre un projet d’exposition pouvant occuper une des deux salles ou les deux. Les propositions d’expositions de groupe réunissant deux ou trois artistes sont également acceptées. Les dossiers reçus seront soumis à un jury de pairs. Documents requis Curriculum vitae 10 images d’œuvres récentes sur CD ou DVD (format jpeg) + courtes descriptions Démarche artistique Proposition de projet Dossier de presse (si disponible) Enveloppe de retour préaffranchie Date limite de réception : 5 avril 2013 Adresse pour faire parvenir votre dossier Centre d’exposition L’Imagier 9, rue Front Gatineau (Québec) J9H 4W8
**Les dossiers soumis par courriel ou par télécopieur seront rejetés
** Renseignements
Tél. : 819-684-1445
Courriel : info [arobas] limagier [point] qc [point] ca
Site Internet : www.limagier.qc.ca
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LA CENTRALE GALERIE POWERHOUSE
APPEL DE DOSSIERS
DATE LIMITE 15 MARS
La Centrale lance un appel à des propositions d’expositions, projets d’artistes et commissaires.
Fondée et issue des mouvements féministes en 1973, La Centrale galerie Powerhouse est un des plus anciens centres d’artistes autogérés du Québec. Elle s’est donnée pour mandat de développer les pratiques artistiques féministes et de soutenir la visibilité d’artistes et d’initiatives moins ou peu représenté-es auprès des institutions culturelles établies. Le centre encourage les artistes à travers toutes les étapes de leur carrière afin de favoriser les échanges intergénérationnels.
Le centre a pour objectif d’offrir une plateforme pour les langages en art actuel porté par les discours féministes, les théories du genre, la diversité culturelle et la transdisciplinarité. Nous accueillons des propositions pour des projets d’expositions et de performances qui répondent à ces thématiques.
La sélection des propositions sera effectuée par le comité de programmation, qui est composé de membres du centre et de ses employées. Les réponses seront envoyées par la poste ou par courriel dans un délai de 3 mois après la date de tombée.
Pour plus d’informations et un formulaire veuillez cliquer ici.
+Appel pour un projet spécial:
Quatres Décennies de La Centrale:
L’an prochain, La Centrale préparera la célébration de son 40e anniversaire. Les propositions de projets sur des sujets comme l’histoire, les expositions, les spectacles, les publications et la communauté artistique des 40 dernières années au centre seront encouragées et évalués pour des activités de programmation supplémentaires. Les artistes et les commissaires sont invités à interpréter ces thèmes de manière large et créative. La documentation et les publications de la Centrale ainsi que ses archives, sont disponibles pour consultation à La Centrale et à la bibliothèque de l’Université Concordia.
Veuillez envoyer votre dossier à
l’attention du :
Comité de programmation LA CENTRALE GALERIE POWERHOUSE 4296 Boulevard Saint-Laurent Montréal, Québec H2W 1Z3, Canada
www.lacentrale.org/content/appel-de-dossiers-général
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Programmation / Maison du développement durable
15 mars 2013
Montréal (Québec)
La Maison du développement durable est en appel de propositions de projets pour les expositions qui seront présentées à l’été et à l’automne 2013.
Date limite : 15 mars 2013 à minuit
Contexte
L’effervescence entourant la Maison du développement durable depuis son ouverture il y a un an démontre que la MDD, un des édifices les plus écologiques au Québec, constitue déjà un pôle de réflexion, de diffusion, d’échanges et d’innovation sur le développement durable.
En juillet 2012 était inauguré l’Atrium de la Maison du développement durable, nouveau lieu de diffusion d’art à Montréal. La Maison y présente maintenant une exposition par mois.
Objectifs des expositions à la Maison du développement durable
• Utiliser l’art comme moyen de sensibilisation du public
• Élargir le public de la Maison en participant au rayonnement de celle-ci et de ses membres
• Offrir un lieu de diffusion pour soutenir les artistes
• Dynamiser l’Atrium de la Maison
Recherche d’expositions liées au développement durable
La Maison cherche des expositions qui collent avec sa mission de sensibilisation au développement durable (environnement, droits humains, économie, etc.), tel que le définit la loi 2006 du développement durable.
Ses premières expositions portaient sur :
• l’agriculture biologique,
• l’aluminium utilisé en architecture et en design industriel,
• l’industrie du recyclage à Delhi,
• les conditions de vie d’itinérants Inuits à Montréal,
• les enjeux sociaux liés aux mines guatémaltèques et au développement gazier au Québec,
• les manifestations lors du printemps « érable »
• et les inondations en Montérégie causées par les changements climatiques.
Pour un aperçu des exposition présentées.
Critères de sélection des expositions
En amont des critères de sélection, il y a le respect de la forme et du contenu du dossier de présentation de l’exposition à cet appel de projets. Si le format n’est pas respecté, la demande ne sera pas analysée par le comité. Le même artiste ne peut exposer deux fois dans la même année.
1) Compatibilité technique avec les équipements et la réalité de la Maison
La Maison peut accueillir des œuvres avec un système d’accrochage autonome compatible avec nos équipements et les suspendre dans ses 13 fenêtres (1 à 2 œuvres par fenêtre), pour un maximum 26 œuvres. Les fenêtres font 48 pouces de large par 105 3/8 pouces de haut.
La Maison peut accueillir des œuvres non encadrées sur 6 panneaux horizontaux de 84 pouces x 44 pouces (213 cm X 111 cm) installés dans les fenêtres. Les œuvres doivent être assez grandes pour donner un résultat esthétique.
La Maison est aussi ouverte à accueillir d’autres types d’expositions à condition que l’artiste propose un investissement de l’espace compatible avec la réalité de la Maison (utilisation de l’Atrium pour grands événements) et la sécurité des œuvres (limitation des déplacements des œuvres).
Des projections sur un écran peuvent accompagner l’exposition, de même que certains éléments sonores, utilisés de façon ponctuelle.
La Maison a déjà accepté que des œuvres soient installées sur des panneaux autoportants, mais cela s’avère très complexe pour la location de l’Atrium (transport) et très risqué pour les œuvres (bris possibles).
2) Lien avec le développement durable
La définition du développement durable par la Maison comprend l’environnement, mais aussi les aspects sociaux et économiques, tel que le définit la loi 2006 du développement durable.
Ainsi, une exposition peut s’intéresser aux droits humains, à l’énergie, différentes réalités économiques, à certains préjugés sociaux, etc.
3) Qualité de l’exposition
La Maison recherche des œuvres originales, diversifiées et de grande qualité respectant des standards professionnels. Elles doivent plaire autant aux organismes membres, aux clients corpo qui louent l’Atrium pour leurs événements qu’au grand le public qu’on veut sensibiliser.
4) Démarche artistique
L’artiste doit avoir fait des choix en fonction d’un certain raisonnement, d’une méthode artistique et d’une logique structurée. L’esthétisme des œuvres doit refléter cette démarche.
Conditions
La Maison ne peut offrir de soutien financier aux artistes, mais offre un lieu de diffusion intéressant et peut donner beaucoup de visibilité aux expositions. Elle en fait notamment la promotion dans sa programmation, sur son site Internet, dans son calendrier d’événements, sur des affiches extérieures et sur les réseaux sociaux. Les premières expositions et vernissages ont remporté un franc succès et ont été notamment couverts par Radio-Canada, La Presse et Le Devoir.
La Maison encourage les artistes à organiser un encan silencieux. Les profits sont partagés entre l’artiste/producteur et la Maison afin de l’aider à financer son lieu de diffusion artistique.
Les expositions durent en général deux semaines.
Implication de l’artiste
• Présence de l’artiste au vernissage, entrevue médias et montage/démontage de l’exposition
• Participation à la recherche de commandites, aux outils de communication, à la diffusion de l’événement, etc.
• L’exposition peut être présentée par un tiers, qui doit alors s‘assurer de la présence de l’artiste lors du vernissage et participer aux montage, à la recherche de commandites, à la diffusion de l’événement dans son réseau, etc.
Forme et contenu des dossiers
Votre dossier doit nous être transmis sur CD / DVD ou par courriel.
L’ensemble des documents textes doit être lisible sur MAC en formats .doc ou PDF.
Votre dossier doit obligatoirement inclure :
• vos coordonnées complètes (adresses postale et électronique, numéro de téléphone)
• le titre de votre exposition
• une description du projet (150 mots max.)
• une fiche technique de l’expo présentant la liste des œuvres, leurs titres, leurs formats, leur légende et méthode d’accrochage
• une biographie (75 mots max.)
• une démarche artistique (250 mots max.)
• un curriculum vitæ, incluant l’historique de présentation de cette expo
• le dossier visuel des œuvres que vous souhaitez exposer (image de démo, jpeg de 500 pixels
• tout autre document pertinent. Ex. : revue de presse, s’il y a lieu
Veuillez faire parvenir votre proposition à :
Amélie Ferland
Directrice des communications et de la programmation
Maison du développement durable
Tél. : 514-394-1108, poste 220
aferland [arobas] lamdd [point] org
50, rue Sainte-Catherine Ouest, bureau 430, Montréal (Québec) H2X 3V4
www.lamdd.org
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Appels de dossier
Programmation 2014 / Presse Papier
15 mars 2013
Montréal (Québec)
APPEL DE DOSSIERS 2014
(janvier à décembre 2014)
Le Centre de diffusion Presse Papier recherche des artistes ou des groupes d’artistes dont la production et la recherche en art actuel se manifeste par l’utilisation de l’estampe, en tout ou en partie, dans l’élaboration de leur œuvre. Le Centre de diffusion est aussi ouvert aux propositions de commissaires qui voudraient présenter des projets qui tournent autour de l’estampe, de son développement et de son utilisation comme moyen d’expression actuel.
Une attention particulière sera portée aux dossiers qui feront état d’une recherche de nouvelles formes d’utilisation de l’estampe. Cette recherche peut revêtir plusieurs aspects :
L’actualité des sujets de recherche
L’œuvre installative utilisant l’estampe
L’hybridité des moyens d’expression
La recherche sur les techniques de l’estampe
Le mélange des techniques
Les nouvelles avenues du livre d’artiste
L’estampe comme moyen d’expression social
Le questionnement sur l’identité de l’estampe
Tous les candidats doivent soumettre un dossier de présentation pour voir leur proposition présentée au jury. Un dossier incomplet pourra nuire à l’évaluation de la demande.
DATE LIMITE DE RÉCEPTION : 15 MARS 2013
Le dossier de présentation doit inclure :
• Un projet d’exposition (résumé en 400 mots ou moins)
• Un curriculum vitae (5 pages maximum) ou une présentation du groupe
• Un dossier de presse (5 pages maximum) facultatif
• De 10 à 15 reproductions numériques des œuvres
(Format JPG, maximum 1000/1000 pixels ; maximum 100dpi)
Les documents proposés n’ont pas obligatoirement à montrer les œuvres à exposer. Ils doivent cependant être le reflet assez juste de la direction que l’artiste entend donner à la présentation qu’il fera au Centre de diffusion.
Les documents peuvent être envoyés par la poste ou par courrier électronique.
Les dossiers soumis ne seront pas retournés aux artistes à moins qu’une enveloppe pré-affranchie soit incluse dans la demande.
Centre de Diffusion Presse Papier
73, rue St-Antoine
Trois-Rivières, Qc G9A 2J2
(819) 373-1980
Courriel : presse [point] papier [point] atelier [arobas] cgocable [point] ca
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Appels de dossier
Programmation 2013-2014 / PANACHE art actuel
1er avril 2013
Sept-iles (Québec)
Appel de dossiers
Panache art actuel invite les artistes, les collectifs et les commissaires à soumettre un projet pour la programmation 2013-2014 de la Virée de la culture.
PANACHE art actuel s’intéresse à la mise en valeur des singularités nord-côtières telles que les notions de rapprochement/éloignement et d’espace/temps. Il soutient la recherche reliée à des thématiques qui découlent directement des caractéristiques particulières de la région (distance, éloignement, environnement, espace, territoire, ressources, isolement etc.) à travers des projets de résidences et des projets impliquant des commissaires et des critiques d’art invités. PANACHE art actuel se définit également, dans son action culturelle, comme une plate-forme de dialogue entre l’artiste et la population, invitant à une réflexion sur l’humain, le territoire et ses paradoxes.
Le mandat de PANACHE art actuel est de dynamiser le milieu de l’art actuel nord côtier en rassemblant les artistes professionnels en arts visuels de toute la région et en échangeant avec des artistes de l’extérieur.
Son premier mandat est de promouvoir la diffusion d’expositions itinérantes sur l’ensemble de son territoire, via la Virée de la culture. La Virée de la culture est un réseau de sept diffuseurs, dans six villes et quatre MRC de la grande région de la Côte-Nord.
La Virée de la culture est une structure de diffusion novatrice et souple pour les artistes professionnels en arts visuels à travers un réseau alternatif de salles d’exposition dans sept lieux sur la Côte-Nord.
Volets :
Projet d’exposition
Projet de résidence
Projet de commissariat
Contenu du dossier
Un curriculum vitae
Un texte résumant la démarche artistique
Une description du projet
Documentation visuelle
Une (1) copies CD ou DVD des documents ci haut mentionnés
Une enveloppe pré adressée et affranchie si le retour du dossier est souhaité
Formulaire d’inscription*
Facultatif : Publications et dossier de presse (sélection)
Soumission du dossier
Envoyer votre dossier à :
PANACHE art actuel, 500, boul. Laure, Sept-Îles (Québec) G4R 1X7
Date limite : 1er avril 2013, le sceau de la poste en faisant foi.
Panache art actuel respecte la loi sur le statut de l’artiste et verse des droits d’exposition aux artistes, assume la promotion, les frais de transport, ainsi qu’une aide aux déplacements sur le territoire de la Côte-Nord.
NOTE IMPORTANTE : Les lieux de diffusion seront attribués aux exposants après la sélection des dossiers.
* Le formulaire d’inscription est obligatoire et permet d’évaluer les besoins en espace et en équipements.
Panache Art Actuel
500 boul. Laure,
Sept-Îles (Québec) G4R 1X7
Tél. +1 418.962.0297
panache [arobas] emdx [point] org
lavireedelaculture.com/fr/accueil
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Folie/Culture propose à tous — artistes professionnels ou amateurs, membres, proches et intervenants du milieu social — de s’investir dans une expérience de réflexion particulière : réaliser une vidéo d’une minute sur le thème Aliénés de tous les pays, unissons-nous !
Concept fortement connoté historiquement, l’aliénation n’en est pas moins une idée férocement contemporaine. À l’aliénation mentale, coupure psychique entre l’« aliéné » et le monde, s’ajoute l’aliénation sociale, où l’individu est le plus souvent dépossédé de sa propre volonté, voire du monde extérieur. Clin d’œil à l’appel de Marx aux prolétaires, la thématique choisie par Folie/Culture se propose d’unir les aliénés de tous les pays.
Date limite de dépôt :
31 mars 2013
Pour plus d’information : Marie-Pier April, 418-649-0999, ou programmation [arobas] folieculture [point] org
Folie/Culture
Adresse postale : 281, De Saint-Vallier Est Québec (Québec) G1K 3P5
Tél. : (418) 649-0999 Fax : (418) 649-0124
Courriel : programmation [arobas] folieculture [point] org
Adresse bureau : 260 A, Arago Est Bureau 101
Visitez notre site Internet à folieculture.org
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Appel de candidatures
Centre3 pour l’impression et des arts médiatiques (anciennement The Print Studio) invite les artistes canadiens et les commissaires à soumettre des propositions qui explorent l’utilisation créative des médias imprimés (impression expérimentale, traditionnelle ou numérique) et / ou des arts médiatiques.
DATE LIMITE: 8 Mars 2013
Seules les soumissions électroniques seront acceptées, que ce soit par courriel ou soumises sur CD ou DVD.
Le texte est d’être dans les documents Word.
Les artistes sélectionnés seront présentés dans l’espace principal de 2014 – 2015.
Chaque dossier doit comprendre:
a / Une brève description de la proposition spécifique (thèse, rapport à votre pratique artistique, etc)
b / Soutien matériel: jusqu’à 12 fichiers numériques (étiquetés J-peg maximum 1 Mo chacune) avec la liste correspondante décrivant le titre, les dimensions du travail, des médias et l’année de production. Toutes les propositions envoyées par courriel médias artistiques devraient être en Quick Time pages du site, mais privés peuvent aussi être nommé donnant les informations de connexion exacte.
c / Une liste de tous les besoins en équipement.
d / Un bref (40-mot) biographie de l’artiste
e / CV de l’artiste, y compris les informations de contact (nom, adresse e-mail, adresse postale complète et contact téléphonique).
* CD et DVD de support matériel doit être étiqueté avec un marqueur non autocollant. CD / DVD sera retourné que si un SASE de taille appropriée (enveloppe adressée et affranchie) est fourni. Dans le cas contraire, il sera détruit après une décision est prise.
Frais CARFAC sera versé à l’artiste (s) sélectionné pour être exposées.
Envoyer les propositions à: submissions [arobas] centre3 [point] com (ligne Objet: Soumission général)
ou, s’il format CD ou DVD, à:
PRÉSENTATION GÉNÉRALE
c / o Centre3 pour l’impression et en arts médiatiques
173, rue James N.
Hamilton, ON
L8R 2K9
Demandes de renseignements à: submissions [arobas] centre3 [point] com (ligne Objet: demandes de renseignements)
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APPEL DE DOSSIERS EN TOUT TEMPS
En vue de sa saison 2013-2014, Action Art Actuel invite les artistes, les groupes d’artistes et les commissaires à proposer un dossier à son comité de programmation. En plus des présentations en salle; installations, sculptures, œuvres en deux dimensions, AAA portera une attention particulière aux dossiers combinant une intervention hors les murs tel que performances, art relationnel, collaboration avec le public.
Votre dossier qui doit contenir :
• Une lettre de présentation
• Un curriculum vitae
• Une description du projet proposé
• Un texte explicatif de votre démarche artistique
• 12 images numériques format jpeg de moins de 2Mo
• Une liste descriptive des documents visuels
• Toutes autres informations pertinentes, telles que : dossier de presse, site Web, etc.
Action Art Actuel respecte les barèmes établis par CARFAC pour le paiement des cachets d’artistes.
Les artistes et les commissaires peuvent faire parvenir leur dossier par la poste à l’adresse suivante :
Action Art Actuel
190 rue Richelieu
Saint-Jean-sur-Richelieu (Québec)
J3B 6X4
INFORMATION
Marie Hébert
450 357-2178
direction [arobas] action-art-actuel [point] org
www.action-art-actuel.org
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APPEL DE DOSSIERS – PROGRAMMATION RÉGULIÈRE
Skol invite les artistes et autres membres de la communauté artistique à soumettre des propositions pour des projets de courte ou de longue durée, ou encore, des propositions qui donnent continuité à des recherches déjà en cours dans notre programmation. Il s’agit, dans ce cas, de permettre un échange entre différents professionnels de l’art dont les recherches et l’expérimentation pourront activer différents espaces et produire différentes formes autant dans la galerie que hors-les-murs.
Il peut s’agir d’une exposition, d’une intervention, d’un partenariat, d’un projet de commissariat, d’un cours de maître, d’une publication, d’un séminaire ou colloque, de performances, de conférences, d’ateliers de production, de projections ponctuelles ou en série, d’une fouille dans les archives, d’une initiative de financement ou même d’un ensemble de ces formes regroupées dans un projet d’envergure.
Skol accepte les dossiers en tout temps.
Tous les dossiers doivent comprendre :
• Un court texte au sujet de votre pratique artistique
• Un texte présentant votre projet
• Un curriculum vitæ (max. 3 pages)
• Un maximum de 20 images (JPG n’excédant pas 1 Mo ou 1024 X 768 pixels), et/ou un lien vers des extraits vidéo ou audio (5 min. max.) qui représentent votre démarche artistique
• Une description détaillée de vos images ou vidéos
Information générale :
• L’appel est ouvert aux artistes et aux professionnels de l’art de tout âge et niveau d’expérience
• Les dossiers seront évalués par un comité de pairs
• Skol paie les droits de diffusion et honoraires selon les taux recommandés par la CARFAC
• Un plan de la galerie est disponible sur le site Internet en format PDF(http://skol.ca/fr/appel-propositions/). Veuillez noter que cet espace est variable puisque le comité de programmation peux proposer d’y présenter deux expositions divisées par un mur.
SVP envoyez vos dossiers par courriel à l’adresse suivante : skol [arobas] skol [point] ca
Sujet : PROJET POUR LA PROGRAMMATION REGULIÈRE
Une réponse vous sera transmise par courriel quatre à six mois après la réception de votre dossier.
Svp faites parvenir vos dossiers en personne durant les heures d’ouverture ou par la poste à l’adresse suivante:
Équipe de programmation
Centre des arts actuels Skol
372, rue Sainte-Catherine O., espace 314
Montréal, QC H3B 1A2
Pour plus d’informations:
Stéphanie Chabot
Tel.
+1.514.398.9322
schabot [arobas] skol [point] ca
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La revue .dpi fait peau neuve!
Appel à projets du no. 27
Date limite : 11 mars 2013
Créée par le Studio XX en 2004, la revue .dpi a récemment entamé un important processus de transformation afin de s’affirmer en tant que revue féministe d’art et de culture numérique.
En 2013, bénéficiant toujours du soutien administratif et technologique du Studio XX, la revue .dpi devient un projet indépendant et se dote d’une nouvelle plateforme et d’une nouvelle équipe dont une rédactrice en chef permanente, Sophie Le-Phat Ho, et un nouveau comité de rédaction composé de Julie Alary Lavallée, Amber Berson, Esther Bourdages, Christina Haralanova, Corina MacDonald, Katja Melzer, Candace Mooers et Deanna Radford.
Basée à Montréal et publiée en ligne, .dpi ouvre un espace unique de dialogue bilingue et interdisciplinaire pour la réflexion critique, la recherche, l’expérimentation, la documentation et les prises de position et propositions à l’intersection de l’art, des technologies et des féminismes. Audacieuse, critique, engagée et participative, elle traite de problématiques en lien avec les féminismes, l’art et la culture numérique.
Appel à projets du no. 27
Pour ce prochain numéro très particulier, .dpi est à la recherche de propositions qui reflètent sa mission renouvelée.
Dans le cadre de ce numéro, .dpi lance un appel pour un dossier spécial sur le hacktivisme (voir plus bas) avec comme coordonnatrice invitée, Christina Haralanova, activiste féministe et chercheuse qui s’intéresse à la liberté de la technologie et aux logiciels libres.
Les soumissions hors-dossier sont également bienvenues.
Le numéro 27 paraîtra en avril 2013 sur la nouvelle plateforme et un événement spécial de lancement aura lieu (détails à venir).
Dossier spécial : Le hacktivisme
Coordonnatrice de dossier invitée : Christina Haralanova
Le hacktivisme : l’art d’interconnecter activisme technologique et féminisme
Fusion du hacking et de l’activisme, le hacktivisme désigne l’utilisation d’une expertise technique, telle que le codage informatique, pour le militantisme social et politique. En d’autres termes, le hacktivisme peut se définir comme du hacking réalisé dans un but politique, sans être limité à son sens largement médiatisé qui le résume à des actions perturbatrices à travers l’Internet.
Le mot hacking, quant à lui, est souvent utilisé pour faire allusion à des activités liées à l’électronique, au matériel informatique, et le développement de logiciels dans l’esprit du DIY (Do-it-Yourself, faire soi-même), à l’expérimentation, à l’essai, ainsi qu’à l’amélioration et la réparation d’appareils. Il peut prendre diverses formes, en passant de la sécurité informatique et l’ingénierie sociale au hacking de voyage, de la radio, du vélo ou même de la nourriture. Dans un sens élargi, le hacking désigne un état d’esprit, une curiosité par rapport à la manière dont les choses sont conçues, par l’entremise de leur réparation ou de leur adaptation aux besoins des utilisateur-rice-s. Plus inclusive, cette définition ne considère pas uniquement les programmeur-euse-s, mais aussi les geeks.
Malgré sa popularité, le hacking figure parmi les activités en lien avec la technologie la moins investie par les geeks féministes et les professionnelles s’identifiant en tant que femmes. Le manque de documentation et de recherche sur le sujet amplifie peut-être cette observation. Qu’il soit question d’acquérir des compétences techniques de manière autodidacte ou en groupe, d’organiser ou de participer à des discussions ou encore d’expérimenter à partir de matériaux informatiques, de logiciels et de l’électronique, tout cela correspond pourtant au mode d’apprentissage autodidacte féministe. À ce titre, .dpi désire accroître la visibilité des activités hacktivistes pratiquées autant par les femmes que les féministes, en guise d’outil menant au changement, et explorer les différentes formes qu’elles peuvent adopter.
Cet appel de textes s’adresse notamment aux praticien-ne-s et chercheur-e-s travaillant sur des questions liées à la technologie et son caractère politique, la gouvernance de l’information, les genres et le hacking, l’art hacktiviste, ou l’usage féministe et stratégique des technologies.
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2. appels en anglais du Canada
BLINK GALLERY, Ottawa 2013 Exhibition Season (June to September)
Blink is currently accepting submissions for another active and engaging season. Exhibitions are one to two weeks in length and feature the work of member and guest artists. Blink is a non- profit, Ottawa-based artist collective that supports professional contemporary artists with an interest in exploration. Emphasis is placed on using the gallery space as a laboratory for creative approaches and interventions. Artists working in all disciplines are encouraged to apply.
Submissions of curated and group exhibitions are strongly encouraged. Artists from outside the Ottawa area are welcome to submit however Blink does not cover transportation, accommodation or other exhibition-related costs. BLINK GALLERY currently resides in Header House, a small stone NCC heritage building in Major’s Hill Park, Ottawa. This seasonal exhibition space is located across the street from the National Gallery of Canada. SUBMISSION DEADLINE March 31, 2013 Submissions must be postmarked on or before the deadline
SUBMISSION REQUIREMENTS www.blinkgallery.ca/submissions
FURTHER INFORMATION http://galleryblink.wordpress.com/ blinkgallery [arobas] hotmail [point] ca http://www.blinkgallery.ca
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Gallery Connexion
www.galleryconnexion.ca Gallery Connexion is now accepting proposals for upcoming exhibitions in the Rick Burns Gallery, Gallery Connexion’s main exhibition space. Proposals will be for the early 2014 programming year. Proposals must be arrive at Gallery Connexion by 11 March 2013. Proposals can be sent via e-mail.
Exhibition proposals should include the following:
• 10 – 20 images of proposed project or recent work (JPEG; max 1 megabyte each).
• Numbered image list, including title, medium, dimensions, year (Word or PDF).
• Curriculum vitae (3 pages maximum; Word or PDF).
• Artist statement (250 words maximum; Word or PDF).
• An exhibition proposal including space and equipment requirements and description of proposed work (250 words maximum; Word or PDF).
• Optional Press Kit, including publications, reviews, et cetera (PDF or hardcopy; a
• self-addressed, stamped envelope must be included for return of materials).
Proposals can be emailed to: connex [arobas] nbnet [point] nb [point] ca with « Proposal – Rick Burns Gallery » in the subject line. Proposals can be sent via post to:
Gallery Connexion, P.O. Box 696, Fredericton, New Brunswick , E3B 5B4, CANADA
Gallery Connexion welcomes submissions from artists of any discipline regardless of educational background, gender, race, or sexual orientation. The gallery also welcomes proposals from independent curators. Gallery Connexion does not show undergraduate student work.
Gallery Connexion is committed to paying artist’s fees as outlined in the CARFAC fee schedule.
The current rates are as follows:
$1700 for a solo show
$150 for a Talk or Workshop under 2 hours
Up to $200 for return shipping
For more information on CARFAC please go to: www.carcc.ca/feeschedules.html
Gallery Connexion annually programs 4-5 exhibitions. Proposals may be sent anytime. The committee meets twice a year to review submissions.
For more information please contact Gallery Connexion’s executive director, John Edward Cushnie, at 506.454.1433 or connex [arobas] nbnet [point] nb [point] ca
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RBC Canadian Painting Competition Announces Call for Submissions
The RBC Canadian Painting Competition is officially accepting submissions. To celebrate the 15th anniversary of the RBC Canadian Painting Competition, RBC will award a total of $115,000 in prize money, making it the largest prize of its kind in Canada. The national winner will receive $25,000, two honourable mentions $15,000 each and in recognition of the 15th anniversary, the remaining 12 finalists will be awarded $5,000 each.
Established in 1999, the RBC Canadian Painting Competition recognizes emerging artists from across Canada. Adjudicated by the Canadian Art Foundation, a jury of distinguished members from the Canadian arts community will select five paintings from the eastern, western and central regions of Canada, for a total of 15 finalists.
The finalists will be announced June 14, 2013 and the RBC Canadian Painting Competition winners revealed at a gala event at the National Gallery in Ottawa on October 2, 2013.
Submission deadline: Wednesday, May 1 at 5 p.m. EST
For more information and to enter, visit
www.rbc.com/paintingcompetition
For more information, contact:
Jackie Braden, RBC Brand Communications, 416-974-1724, jackie [point] braden [arobas] rbc [point] com
Artist contact:
Deborah Dexter, Advisor, RBC Canadian Painting Competition, 416-277-4068
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Asinabka Film & Media Arts Festival, Ottawa
Deadline: Monday, April 29th 2013
The Asinabka Festival is excited to announce its second annual festival taking place on traditional Algonquin territory in July 2013. Asinabka invites submissions from independent filmmakers, and any film or video that tells First Nations, Métis, or Inuit stories, or focuses on international Indigenous issues, is eligible. Works can be in any genre (documentary, drama, animation, experimental etc.) or any length, and must be finished works. Preference will be given for new works produced within the last two years. For more info about the Asinabka Festival, and to find out how to submit, please visit: www.asinabkafestival.org
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Odd Gallery
Calls for Submissions
General Call
Deadline: April 1, 2013
The ODD Gallery accepts proposals from visual artists and curators working in all mediums and disciplines. Proposals will be considered for the 2014 exhibition season that runs from January 2014 to December 2014. The Gallery encourages proposals from artists from diverse cultural and regional communities of Canada. Submission guidelines can be found under the submenu to the left.
Thematic Call: The Natural & The Manufactured
Deadline: April 1, 2013
The Natural & The Manufactured is conceived as an ongoing, annual research project to involve visual, media and interdisciplinary artists, curators, art historians, writers and cultural thinkers through residencies, exhibitions, lectures, essays and workshops.
The Gallery seeks proposals from visual artists working in all media for gallery-based and temporary off-venue exhibitions such as outdoor and site-specific installations. Artists may propose completed work or new work. Applications for the N&M Thematic Project will be considered for both a six week exhibition-creation residency at KIAC’s Macaulay House Studio (July to mid-August) and an exhibition at the ODD Gallery (opening mid-August). Please follow submission guidelines under the submenu to the left.
naturalmanufactured.com
Klondike Institute of Art & Culture Bag 8000, Dawson, Yukon, YOB 1G0 Canada
Telephone: 1-867-993-5005 Fax: 1-867-993-5838 Email: kiac [arobas] kiac [point] ca
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The Tenth Joseph Plaskett Award! 2013 Now Accepting Applications A $25,000 Award to an Outstanding Emerging Canadian Painter
JOSEPH PLASKETT, Canadian-born painter who lived in Paris for many years, established his foundation and this award in 2004 to facilitate his vision of supporting an outstanding Canadian graduate student or recent MFA graduate in the discipline of painting to travel, make art, or study in Europe for one year. Since 2009, the Plaskett Foundation has partnered with the Royal Canadian Academy of Arts (RCA) to lend expertise and to administer the award process. Coordinated by artist and Emily Carr Professor Landon Mackenzie, the philosophy of the Foundation is that strong juries choose strong candidates, which in turn enhances the integrity of this prestigious award. APPLICATION and DEADLINE Download the 2013 application form at www.joeplaskett.com.
Application dossier must reach the Plaskett Foundation (not post-marked) at the Toronto office of the Royal Canadian Academy of Arts (RCA) by April 5, 2013. The recipient of the award will be announced in Spring 2013 in conjunction with the RCA Annual General Assembly held this year in Victoria BC. For applications, guidelines and questions (FAQ) please view the website: www.JoePlaskett.com The Plaskett Foundation and The RCA Governing Council extend their congratulations to the 2012 winner: Phil Delisle!
The jury takes place each year in a different city. Our thanks to considerate expertise given by the 2012 Halifax jury: Jan Peacock, Alex Livingston and Peter Dykhuis.
CRITERIA FOR ELIGIBILITY The candidate chosen for the Joseph Plaskett Award will be an outstanding emerging Canadian artist/student in the field of painting who is currently enrolled or accepted into an MFA program in Canada, or has recently (within 12 months) obtained a Canadian master’s degree with a specialization in painting. THE AWARD The intention of the Award is to provide $25,000 toward the cost to live, create artwork, travel or study in Europe for a year.
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Call for Submissions from Photographers
Prefix Photo encourages submissions of new or previously unpublished photography for editorial consideration. Submissions should include visual support material in the form of digital files, 35mm slides, transparencies, work prints, laser prints, etc.; a written description of the work, if available; and a curriculum vitae of the artist. The number of images submitted remains at the discretion of the artist, with a recommended maximum of 20. Submissions are accepted on an ongoing basis and are reviewed twice annually: July 1 and January 1 .
Please send submissions to:
Stephanie Mina Kim
Prefix Photo
124 – 401 Richmond Street West
Toronto, Ontario
M5V 3A8
Mailed support materials will not be returned unless accompanied by a self-addressed envelope with return postage or equivalent. Prefix Photo also accepts submissions by e-mail to stephanie [arobas] prefix [point] ca. Please follow the digital submission requirements below.
Proposals from young and emerging artists and from artists from all cultural and regional communities of Canada are particularly encouraged.
Digital Submission Requirements
-72 dpi resolution
-Maximum size of 1024 x 768 pixels
-Files should be no larger than 500K
-RGB format
-Name each image file with your name, surname, the number and the title
-Please send only up to 20 images
Call for Submissions from Writers
Prefix Photo encourages submissions of writer’s outlines for new critical essays of 3000-4000 words in length, but does not consider completed manuscripts for publication. Outlines should be no more than 250 words in length, and may be supported by one or two previously published texts. Outlines are accepted at any time, but should be submitted at least six months in advance of a projected publication date. If accepted for publication, the deadline for the submission of the completed essay is approximately three months in advance of an issue’s release. Prior to publication, writers will be consulted regarding editorial revisions and writer’s fee. Please note that, in addition to critical essays, Prefix Photo also reviews proposals for literary features of 600-800 words. Submission materials will not be returned unless accompanied by a self-addressed envelope with return postage or equivalent.
For more information on the submissions process, please contact
Stephanie Mina Kim, Production Manager, T: 416-591-0357, E: stephanie [arobas] prefix [point] ca.
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3. appels internationaux
Onlinesubmission Prix Ars Electronica 2013
The deadline was extended to 20.March! The submission for Prix Ars Electronica 2013 is now open. The details for submission are available here, head to http://prix.aec.at to submit a project of yours or to http://prix.aec.at/nomination to nominate other people’s project for the Prix Ars Electronica 2013. The nomination is possible via Twitter as well.
Keep it coming, we are looking forward to your ideas and projects!
Since 1987, the Prix Ars Electronica has served as an interdisciplinary platform for everyone who uses the computer as a universal medium for implementing and designing their creative projects at the interface of art, technology and society.
The Prix Ars Electronica, the Ars Electronica Festival, the Ars Electronica Center – Museum of the Future and the Ars Electronica Futurelab are the four divisions that comprise the Ars Electronica Linz GmbH, whose specific orientation and long-term continuity make it a unique platform for digital art and media culture.
The competition is organized by the Ars Electronica Linz GmbH and ORF’s Upper Austria Regional Studio in collaboration with the OK Center for Contemporary Art and the Brucknerhaus Linz, and the prizes are awarded during the Ars Electronica Festival each year. The Prix Ars Electronica is one of the most important awards for creativity and pioneering spirit in the field of digital media.
The event calls for entries in seven categories, including a youth competition. And since internationally renowned artists from over 70 countries also participate in the Prix Ars Electronica, it has established itself as a barometer for trends in contemporary media art.
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CALL FOR ARTISTS: Franklin Furnace Fund Deadline date: April 1, 2013: City: New York, USA: Source: Franklin Furnace
This season is the 28th anniversary of the Franklin Furnace Fund. Initiated in 1985 with the support of Jerome Foundation, Franklin Furnace has annually awarded grants to emerging artists selected by peer panel review to enable them to prepare major performance art works. Events are presented in partnership with collegial venues, online, or, in the city environment. Grants range between $2,000 and $10,000 based on the peer review panel allocation of funding received by Franklin Furnace. Artists from all areas of the world are encouraged to apply; however, artists supported by funding from Jerome Foundation must live in the five boroughs of New York. Full-time students are ineligible.
Franklin Furnace has no curator; each year a new panel of artists reviews all proposals. We believe this peer panel system allows all kinds of artists from all over the world an equal shot at presenting their work. Every year the panel changes, as do the definitions of « emerging artist » and « performance art. » So if at first you don’t succeed, please try again. Since 1985, the Fund has helped launch the careers of Jo Andres, Tanya Barfield, Jibz Cameron aka Dynasty Handbag, Lenora Champagne, Patty Chang, Papo Colo, Brody Condon, Nicolás Dumit Estévez, Karen Finley, John Fleck, Coco Fusco, Kate Gilmore, Pablo Helguera, Donna Henes, Murray Hill, Holly Hughes, Liz Magic Laser, Taylor Mac, Robbie McCauley, Jennifer Miller, Naeem Mohaiemen, Rashaad Newsome, Clifford Owens, Pope.L, Dread Scott, Pamela Sneed, Fiona Templeton and Diane Torr, among 241 other fund recipients.
Deadline: April 1, 2013 Info: http://franklinfurnace.org/artists/franklin_furnace_fund/how_to_apply.php Application: http://franklinfurnace.myreviewroom.com
Franklin Furnace Archive, Inc. 80 Arts – The James E. Davis Arts Building 80 Hanson Place, #301 Brooklyn, NY 11217-1506 USA
T 718 398 7255 F 718 398 7256 http://www.franklinfurnace.org mail [arobas] franklinfurnace [point] org
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torinoPERFORMANCEFESTIVAL 2013
OPEN CALL
http://www.torinoperformanceart.com/open_call__2013.html
performance art international festival
June, 14-15 2013, Turin (Italy)
tpa festival aims to promote performance art, creating an opportunity for exchange between artists of national and international scene.
Open to all artists interested in producing performance art / video performance (NO dance or theater projects).
tpa is committed to providing logistical support to the artists selected, meals and two nights of accomodation (only live section artists).
The material must be received no later than April 21st, 2013.
All the material will remain as archive of tpa.
The selected artists will be notified by mail by May 30th, 2013. They should therefore confirm their presence within 3 days from that date, if not they will be excluded from the Festival.
Team tpa 2013:
director: manuela macco / curators: manuela macco (live section), guido salvini (video section) / organization: jorge tobon, carlotta laugelli, paola spola, elisabetta vacca.
If you have a questions you can sent an e-mail to
torinoperformanceart [arobas] gmail [point] com
Tel: +39 338 58 10 572
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CALL FOR WORK DIMANCHE ROUGE ESTONIA OCTOBER 2013
Dimanche
Rouge is currently considering proposals for experimental performances
for its festival in Tallinn, Estonia from October 17th till the 20th,
2013.
Dimanche
Rouge has rapidly grown into one of the largest monthly experimental
performance festivals in Europe, presenting the work of over 600 artists
from more than 60 countries in Paris and abroad since February 2011.
The
festival will be hosted at some of the most important Estonian art
institutions including Kumu Art Museum, one of the largest art museums
in the Baltics; Kultuurikatel, a unique international cultural center
and former power plant where Tarkovsky filmed Stalker;
Culture Factory Polymer/ Art Container, one of the main strong points
for alternative culture in Tallinn, as well as at the iconic Sokos Hotel
Viru.
Artists will also be able to take advantage of a program of roundtable discussions, workshops and talks.
Performances proposed must be experimental and contain a live element.
Work we program,
– multimedia, dance, performance art, video, sound, interventions, street art, and spoken word
–
performances from other disciplines usually not included in art
festivals such as hairstyle, cuisine, tattoo, massage, sports, the
sciences and any other performative acts done in an experimental way
– installations
–
artwork without a live component provided that the artist produces a
piece live. For instance, painters could show their work if they
produce a painting during the festival.
Work we DO NOT program
–
video screenings and other artwork that does not have a live component.
If you wish to submit a video of your work to be screened, please
apply for our weekly cable television program on Souvenirs From Earth www.dimancherouge.org/tv
Dimanche
Rouge will provide free accommodation for foreign artists for two
nights–a maximum of two artists per performance. Dimanche Rouge will
be unable to assist with travel funds and artists fees/costs, but can
issue an official letter of invitation.
Please apply by clicking on the following link www.dimancherouge.org/dimanche-rouge-estonia
Deadline: May 1st 2013
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Concours création vidéo autour de l’architecture proposé par le CAUE 31
APPEL A PROJETS
A l’occasion de la première édition du concours Archi’Court, le CAUE 31 lance un appel à projets pour des créations vidéos autour de l’architecture.
Le concours Archi’Court a pour objectif la valorisation de la culture architecturale, de l’urbanisme et du paysage au travers du regard de jeunes créateurs vidéos.
L’appel à candidature s’adresse à des créateurs de tous bords, cinéphiles, architectes, documentaristes, vidéastes, étudiants, qu’ils soient amateurs ou proféssionnels, désireux d’exprimer l’architecture, l’urbanisme ou le paysage au travers de la vidéo. La création est libre mais doit suivre le fil conducteur d’une thématique donnée.
Nous avons choisi pour cette première édition du projet une thématique large et ouverte, qui invite à la création et où les points de fuite ouvrent une multiplicité de choix.
Les lauréats et les vidéos sélectionnées seront diffusées durant le deuxième semestre 2013 au sein de l’espace vidéo du CMAV ainsi que sur son site internet.
THEMATIQUE 2013 :
Renversant
PRIX A LA CREATION :
Premier prix : 750 euros
Deux mentions : 250 euros
Prix à la diffusion pour vidéos sélectionnées : 150 euros (10 vidéos pourraient être sélectionnées pour cette rubrique)
DATE LIMITE D’ENVOI :
Vos créations doivent être envoyées au plus tard le 5 avril 2013.
Une préinscription est souhaitée avant cette date à l’aide du formulaire en bas de page.
FORMAT :
Les vidéos doivent être envoyées par courrier en format Blu-ray.
Durée min. : 5 minutes
4. résidences
Appel à candidature
Call for application
Deadline : 12/5/2013
Suddenly est une résidence d’art et de recherche, indépendante et internationale fondée en 2010 par les artistes Camille Debray et Laurent Isnard.
Située en Seine-et-Marne (77) dans le petit village de Beauchery-Saint-Martin à 100 km de Paris, chaque été l’ancienne ferme devient un espace expérimental fédérant artistes, théoriciens et curators.
Ses objectifs et son format sont renouvelés d’une année à l’autre afin de répondre au mieux aux exigences de la création contemporaine.
> Télécharger l’appel à candidature
Présentation et informations sur :
www.residencesuddenly.com
www.facebook.com/residencesuddenly
NOTE D’INTENTION
Camille Debray invite Marianne Derrien, commissaire d’expositions et critique d’art indépendante à co-diriger cette quatrième édition. Avec Mélanie Legas, chargée de production, ils forment l’équipe de coordination.
Cette année, la résidence Suddenly s’intéresse aux pratiques transcuratoriales : artistes intégrant le commissariat à leur pratique, commissaires et théoriciens proposant des modalités originales questionnant les enjeux de l’exposition.
Six artistes, théoriciens et commissaires cohabiteront et travailleront ensemble 17 jours et à plein temps. Suddenly s’articule autour d’un travail en commun où les notions d’échange et de recherche sont centrales. Les productions théoriques et plastiques des résidents sont à la fois outils et vecteurs du déroulement de ce temps de travail.
Le rôle de l’équipe de coordination est d’assurer le bon fonctionnement de la résidence et d’impulser des axes de recherche. Elle définit un cadre de travail original et orchestre la résidence en proposant des « règles du jeu ».
ETOILE MANQUANTE
Ainsi, pour sa 4ème édition, la Résidence Suddenly active les champs de force entre artistes et commissaires. Gravitant autour de la question de l’exposition, leurs rapports s’avèrent complexes. Parfois complémentaires, l’antagonisme intrinsèque de leur démarche ouvre un dialogue prolifique.
Artistes et commissaires collaborent, observent leurs démarches respectives et prennent position. Certaines expositions sèment le trouble: sans commissaires, sans artistes, sans oeuvres ou encore sans auteurs. L’exposition est-elle devenue objet de conflits ? Certains systèmes mis en place sont-ils plus légitimes? Le spectateur est pris à parti, et peine parfois à se repérer dans cet espace d’investigation dynamique qu’est devenue l’exposition.
Phénomène récent, le commissaire d’exposition tient aujourd’hui une position forte dans la cosmologie de l’art contemporain. Le « canon curatorial » semble insaisissable. En quête d’identité, chacun tente de dessiner les contours d’une profession qui s’invente. Une position parfois obscure, aux facettes multiples.
Au delà de la question de statut et d’identité liée à une profession émergent les enjeux artistiques de l’exposition. Certains artistes brouillent les pistes, scintillent eux aussi au coeur de la nébuleuse curatoriale. Puisque penser l’exposition est indissociable de la production artistique, elle est parfois envisagée comme matériau et s’inscrit dans une démarche globale, rayonnement d’un tout.
La pluralité des pratiques curatoriales s’avère motrice et force de proposition engendrant une réflexion vivante aux enjeux tangibles, une histoire en train de s’écrire.
CONDITIONS
L’appel à candidature est ouvert à toute personne ayant achevé ses études, sans restriction d’âge, ni de nationalité.
Les candidatures doivent présenter un intérêt particulier pour les questions curatoriales et de production et à mener un travail en commun. En outre, il sera demandé d’établir un regard transversal et critique à l’égard de ces domaines. Les résidents sont invités à s’impliquer activement tant dans les recherches artistiques que dans la vie et les tâches quotidiennes de Suddenly.
La résidence offre l’hébergement, l’utilisation des ateliers techniques, une communication soutenue ainsi que l’organisation d’événements publics. Une aide collective à la production est prévue pour les réalisations.
Sous réserve de subventions, les transports seront défrayés à hauteur maximale de 100€ par personne et les repas couverts par la résidence.
Enfin, les participants s’engagent à être présent pendant les deux semaines consécutives et à temps plein. Une convention devra être signée par les futurs résidents.
CALENDRIER
> L’appel à candidature est ouvert jusqu’au dimanche 12 mai 2013 inclus.
> Un jury de professionnels se réunira pour étudier les candidatures fin mai.
> Les résultats seront communiqués par e-mail et la liste des candidats sélectionnés pourra être consultée sur le site residencesuddenly.com.
> La résidence se tiendra du lundi 1er au mercredi 17 juillet 2013 inclus. Plusieurs rencontres publiques seront programmées sur place ainsi que des visites hors les murs.
> Un événement de restitution sera organisé à l’automne 2013 dans un lieu d’art à Paris.
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Building Excitement: Artist Residency at Lansdowne Centre
The City of Richmondâs Public Art Program is pleased to announce an opportunity for an artist in residence at the Lansdowne Shopping Centre. This residency is an open call for emerging artists or artist teams to consider the notion of the shopping experience as a site for a series of installations, socially engaged interventions and site-specific artwork. The selected artist/artist team will receive a budget of $6,000.
This budget is inclusive of all: artist fees, materials, fabrication, installation, and taxes. Travel and accommodation is at the artistâs expense. Budget: $6,000 Site Orientation: March 15th, 2013. 2pm. Please RSVP @ publicart [arobas] richmond [point] ca
Submission Deadline: March 29th, 2013 Artist Selection: April 2013 2013 residency program dates: July 1st to 31st Submission Materials: Residency Intent (2 page max) C.V. (2 page max) Artist Statement (1 page max) 10 Images of Past Work, (768 x 1024 dpi) Image list to include: Title, Artist(s), Year, Medium, Dimensions
For more information: http://www.richmond.ca/culture/publicart/opportunities.htm Please e-mail all PDF applications to: publicart [arobas] richmond [point] ca
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The structure voyons voir | art contemporain et territoire develops a network of artists in residence and creations of visual artworks in Provence-Alpes-Côte-d’Azur area (France), within vineyards, landscaped estates and patrimony places.
Through its residences and following activities (exhibitions, integration of artworks in landscapes and patrimony routes, editions), the structure works for a better legibility of the current artistic practices inserting them in natural places, farming zones and architectural patrimony.
Voyons voir has opened a call for artists in residence between Nov. 2013 and April 2014. The residence takes place during 4/5 weeks, consecutively or not.
Every artist has:
– Accommodation and studio in the residency place;
– Production grant of 1500 € (upon presentation of bills);
– Residency allowance of 1000 € ;
– Transport expenses from 250 € for local artists to 500 € for national and international ones (upon presentation of bills).
Deadline: 15 March.
Find all the details online.
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Objectifs- Center for Photography and Filmmaking in Singapore welcomes all genres of film and photographer including, but not limited to:
• Film: documentary, narrative, experimental, video art
• Photography: documentary, fine art, conceptual, photojournalism
• Mixed media artists who incorporate photography or film into their work
The residency period is 6 weeks, allowing artists time to develop and complete their projects. Artists can work on existing projects. Artists are selected based on their experience, portfolio, submitted project proposal and recommendations.
During the residency period, the artist is expected to:
• Share work-in-progress through discussions, screenings, exhibitions, keeping Objectifs updated on project progress;
• Conduct up to 6 hours of workshops or seminars per week, tailored to the artist’s area of specialty;
• Showcase their completed project at the end of the residency period, e.g. in the form of an exhibition or screening.
There are no restrictions on nationalities, but residents are responsible for applying for a valid tourist or social visitor’s pass.
Residents will be provided:
• Stipend of S$1,000 for the residency period;
• Material fee of up to S$1,000 for the residency project (reimbursable with receipts);
• Travel subsidy of up to S$1,000 to contribute to airfare (reimbursable with receipts);
• Basic accommodation for the residency period.
Artists are welcome to use the facilities/services at Objectifs for their residency project. This includes:
• iMac G5 with Final Cut Pro HD and Adobe Photoshop CS;
• B&W Darkroom with chemicals (rental offered at discounted rates);
• Panasonic HD AVCCAM;
• A3+ inkjet printer (printing offered at discounted rates);
• Access to interns, assistants or local crews (artist will be responsible for logistics/relevant payment).
Deadline on 15 March 2013. For more information, please click here.
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La Box: call for projects
Deadline: 31 March 2013
Application fee: none
The École Nationale Supérieure d’Art (ENSA) in Bourges provides its students with generous workspaces and technical facilities that are regularly modernised and re-equipped. It offers a Masters in Visual Arts that puts the emphasis on inventiveness and creativity.
La Box is one of the school’s main educative tools, and every year it organises ten exhibitions by artists from France and elsewhere.
For the last eight years, it has been entrusting part of its programme to young curators over the course of an academic year, chosen and monitored by members of the School’s teaching team—Arnaud Deshayes, Ingrid Luche and Hervé Trioreau in 2012–13.
Moreover, for twenty years now, ENSA has been providing residencies, with the backing of the Regional Cultural Affairs Office (DRAC) and France’s Centre Region. These residencies are intended to give young artists from France and other countries the chance to carry out personal research projects in association with the school, its teachers, its students and any other outside partner of their choice.
Call for a curatorial project
Part of the programme for the 2013–14 season will be entrusted to an independent curator, a critic or a collective whose curatorial project has been chosen by La Box’s selection panel.
The final proposal should lay down the project’s structure and time frame before the end of June 2013, when timetabling of the exhibitions for the following season will take place. The project’s experimental character will be one of the main selection criteria.
As part of the School’s teaching context, the programme should include the presence and participation of the students in workshops extending from the designing of the exhibitions through to their actual presentation. The curator(s) should also choose and implement a liaison approach aimed at an outside audience.
The overall budget is 25,000 euros. Of this 20,000 euros will be devoted to production and transport of works, travel and accommodation expenses for the artists, travel expenses for the curator(s), communication, publications; the remaining 5000 euros will cover miscellaneous expenses for the curator(s).
Candidates must be aware that this kind of programme demands considerable availability on their part. Attendance at regular on-site meetings—including the project validation and organisation meeting in June 2013—is indispensable. In addition, ready responsiveness by phone or email is vital during preparation of the programme. The curator must be present during the setting up and opening of exhibitions.
In the case of a collective, dialogue and coordination between the members is essential so as to avoid all contradictions in their dealings with the School and La Box.
Terms and conditions
Draft projects must be presented using the following form, downloaded and filled out. They should be sent by email to la [point] box [arobas] ensa-bourges [point] fr, marked for the attention of Chloé Nicolas.
Closing date for applications: 31 March 2013
The short list will be drawn up in April 2013.
Interviewing and selection of shortlisted candidates will take place in May 2013. Prior to this they will be asked to provide further details of their projects.
Call for residency projects
Annually since 1991 ENSA has been providing residencies, with the backing of the Regional Cultural Affairs Office and France’s Centre Region. These residencies are intended to give young artists from France and other countries the chance to carry out personal research projects in association with the school, its teachers, its students and any other outside partner of their choice.
Successful applicants are awarded a residency of a minimum of three months and a maximum of four months, for periods to be agreed on during the academic year.
They each receive a grant of 3000 euro.
Terms and conditions
Portfolio + application form sent by email in PDF to la.box(@)ensa-bourges.fr
and by post
to Chloé Nicolas, La Box – 9, rue Édouard-Branly, BP 297, 18006 Bourges cedex, France
Closing date for applications: 31 March 2013
For more information and to download the information sheets
http://www.ensa-bourges.fr/index.php/fr/galerie-la-box/programmation-2012-2013
http://www.ensa-bourges.fr/
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Alberta College of Art + Design – Visiting Artist – Ceramics
Visiting Artist (VA)/Instructor/Researcher – Ceramics
Application deadline: April 8, 2013
The Alberta College of Art + Design (ACAD) is committed to an academic studio-based education for students in fine art, design, craft and digital media. The result is a rigorous studio program, which produces critical thinkers, creative problem solvers, and artists with well-defined practices. ACAD is a leading centre for education and research; a catalyst for creative inquiry and cultural development. We engage the world and create possibilities. Calgary, the cultural capital of Canada for 2012, is situated at the foothills of the Rocky Mountains. ACAD, an integral part of Canada, Alberta and Calgary’s cultural community, offers four year bachelor’s programs and is developing our first graduate program. The College is developing an exciting long term vision that reaffirms its educational mission within an arts and cultural context where design and creativity are keys to the cultural prosperity agenda.
The Alberta College of Art + Design (ACAD) welcomes applications for the following position commencing in the fall semester of the 2013-2014 academic year:
Visiting Artist (VA)/Instructor/Researcher – Ceramics
This is a nine (9) month appointment over two (2) terms commencing August 20, 2013 to May 31, 2014. To complement existing instructional resources, this position will instruct four (4) six (6) hour-long studio courses at all levels of the undergraduate BFA in Ceramics program. The successful candidate will receive a stipend of $16,000.00 towards research and studio practice and will be required to report and present on research activities as well as mount an exhibition of their studio practice and research at the college.
Qualifications:
The successful candidate will have an MFA or an equivalent degree or combination of education and professional experience in ceramics, previous teaching experience, a professional exhibition record as a ceramist, excellent technical skills and a wide knowledge of all aspects of the discipline, with a particular regard for the international ceramics profession. Applicants with a studio practice and teaching experience in pottery are particularly sought for this academic year.
The successful candidate will be community-oriented; comfortable interacting with students, faculty, artists, and the public; and demonstrate a balanced approach between research, practice, and pedagogy. The incumbent will be expected to participate in Ceramics program activities and administrative workload.
Please submit applications electronically by April 8, 2013 via our careers page at https://acadcareers.silkroad.com/
Only applications submitted electronically will be considered.
Submission instructions:
Applications should consist of a single PDF document including: a letter of application; current curriculum vitae; artist statements outlining philosophies and practices regarding teaching and studio practice; a digital portfolio of your recent studio work containing twenty (20) images accompanied by a corresponding numbered list including titles, medium and size; a statement on your proposed research topic (topics can include explorations in creative practice, technical process, content development, etc.); and the names and contact information for three (3) professional references.
Further information about the College and this position is available on our website at www.acad.ca
ACAD is an equal opportunity employer and is strongly committed to fostering diversity within our community. We welcome those who would contribute to the further diversification of the College. We encourage expressions of interest from all qualified applicants for consideration for this or other suitable vacancies although applications from Canadian citizens and permanent residents will be given priority.
The collection of personal information is for the purpose of determining eligibility and suitability for employment as authorized by the Freedom of Information and Protection of Privacy (FOIP) Act, section 33(c). If you have any questions about the collection of your information, please contact Human Resources at hr [arobas] acad [point] ca.
Please note that only applicants selected for an interview will be contacted.
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2013 Artist in Residency – Call to Artists
The 2013 Wood Buffalo Artist in Residency program will host two studio locations including both McMurray and Anzac. The residencies include dedicated studio space (with no associated fee) commencing on June 5, 2013 in Fort McMurray and July 31, 2013 in Anzac. Artists in the program will take part in an artist talk (15-20 minutes), open-house demonstrations, and have the opportunity to display their artwork in a group exhibition held in Fort McMurray.
We invite visual artists who are Canadian residents to submit a proposal before Friday April 12, 2013 at 4:00PM (Mountain Time).
Please visit www.woodbuffalo.ab.ca/artist to learn more about this project and the call to artists.
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Int’l Call for Digital Media/Film/Video Artists: IMPAKT Works Residencies 2013, Utrecht
CALL FOR ARTISTS: IMPAKT WORKS RESIDENCIES 2013
Impakt Works residencies take place at Impakt in Utrecht, The Netherlands. The call is open to both Dutch and international artists. A residency period can run from April 2013 onwards, and generally lasts two months. This includes: accommodation, a studio, basic technical facilities and equipment, and reimbursement of traveling expenses up to 250 euro. Artists in residence can receive a “per-diem” stipend, not exceeding 1000 euro in the two-month period.
Impakt Works is a residency program for media artists, artists working with digital media, video, sound, interactive technologies etc. The Impakt Works residencies are project based, with a finished work – for instance an (interactive) installation, a performance or a video – as the end result. Applicants should be prepared to execute and complete their proposed project within the two-month duration of the residency.
Deadline for residency proposals: APRIL 1 2013
Please submit your project proposal for the Impakt Works residency to works(at)impakt(dot)nl before April 1st, using this form.
impakt.nl/wp/wp-content/uploads/2013/02/projectform-Impakt-Works-artistinresidence2013.doc
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Call for Applications for Artist Studio Residency Program in Community Centres
Vancouver Board of Parks and Recreation
City of Vancouver, British Columbia
Submission Deadline: March 27, 2013 – 4:00pm PST
The Vancouver Board of Parks and Recreation is launching a residency program that will provide studio space for artist and/or artist collectives at no charge in exchange for community arts based engagement.
Eligibility: This call is open to artists, artist collectives and arts organizations working in the artistic disciplines of environmental and performing arts.
For full details on the artist studio residency program and submission requirements go to:
vancouver.ca/parks-recreation-culture/studio-residencies-in-community-centres.aspx
Applications are due at 4:00pm on March 27, 2013 (PST).
Any questions regarding this call can be emailed to Danita Noyes at danita [point] noyes [arobas] vancouver [point] ca
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The IMC Lab + Gallery Co-Create (Deadline: Mar 31st, 2013 )
• Location: New York City, USA
• Deadline: Mar 31st, 2013
• Duration: June 2013 – December 2013
• Eligibility: See Submission Guidelines
• Costs & Support: _
• URL: www.theimclab.com/residency
Description:
CONEXT:
The IMC Lab + Gallery is a technology research lab and a multimedia art gallery with a focus on creative software tools and interactive art forms. Our mission is to support artists and programmers by featuring their work in art shows, funding technology research, providing collaborative facilities for art-making, and finding commercial applications for new technologies.
By partnering artists with technologists, the IMC Lab + Gallery endeavors to facilitate the realization of creative projects that require a multitude of different skill sets. Our goal is to promote research and development of innovative technologies with applications in both the art and commercial worlds, with a particular interest in where these two worlds intersect.
OVERVIEW:
Co- Create is a new artist in residency program that pairs artists with technologists. The program offers fine artists/designers and software developers/engineers the opportunity to collaborate with each other leveraging each other’s skill sets in order to realize an idea. The ideal applicant will present a proposal for a project such as an installation, a software tool, a new media piece, or a commercial app.
For the course of the 6-month residency, which runs June 2013 – December 2013, the IMC Lab + Gallery provides residents access to technology, including computers, projectors, sound equipment, and space to explore the physical realization of the collaboration. The residency will culminate in a 2 person show at the IMC Lab + Gallery showcasing the product of the collaboration.
SUBMISSIONS:
Please submit all applications to MAronson [arobas] theimclab [point] com by March 31st, 2013. Submission requirements are below.
Contact information (Name, Address, E-mail, Phone Number)
Resume/CV
Link to Personal Site
250 Word Proposal
Three examples of past work (JPEGs, MOV files, links to Vimeo/Youtube, AIFF and WAV sound files, websites)
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Appel à candidature : Résidence(s) de l’art en Dordogne
Créées en 1996, les Résidences de l’Art en Dordogne offrent à des artistes plasticiens un temps de recherche et de création inspirées des spécificités géographique, paysagère, économique ou culturelle du département. Ce dispositif est coordonné par l’Agence culturelle départementale Dordogne-Périgord, et soutenu par le Conseil général de la Dordogne, la DRAC Aquitaine et le Conseil régional d’Aquitaine ; en partenariat avec les associations, communes et communautés de communes du département qui accueillent et côtoient les artistes en résidence. Chacune de ces structures d’accueil, une quinzaine au total, définit une orientation thématique que l’artiste va nourrir durant son séjour.
Tout artiste sélectionné par un comité de pilotage se voit attribuer un logement et bénéficie des conditions nécessaires à son travail. Outre ce temps d’immersion et de création, l’artiste est amené à participer à des actions de médiation, notamment auprès des scolaires. Une exposition clôture traditionnellement ce temps de résidence.
En 2013, trois structures du réseau proposent d’accueillir un artiste en résidence durant trois mois, de septembre à décembre.
La suite sur le site culturedordogne.info
Le Centre culturel de Ribérac a pour mission l’organisation d’événements culturels à Ribérac (théâtre, concerts, expositions…). Il consacre une large part de son activité à la promotion et à la diffusion de la photographie contemporaine notamment à travers l’accueil d’artistes en résidence débuté dès la création du réseau des « Résidences de l’Art en Dordogne ».
Orientation de la résidence : Regard sur le territoire
Invitation d’un photographe ou photographe-vidéaste
Artistes précédemment invités : Claudia Testappen, Guillaume Janot, Susanne Hetzel,
Alexandra Sà, Delphine Balley, Rip Hopkins, Marie-Noëlle Boutin
Date limite des candidatures : 17 mars 2013
Voir l’appel à candidature – Résidence à Ribérac
La Ville de Sarlat, labellisée Ville d’art et d’histoire en 2003, offre un terrain fertile à l’expérimentation et à la création afin de proposer au public des lectures de l’histoire et de l’architecture.
Orientation de la résidence : Vers une nouvelle lecture du patrimoine
Invitation d’un artiste plasticien
Artistes précédemment invités : Victoria Klotz, Eric Aupol, Laurent Suchy, Aï Kitahara, Arno Fabre
Date limite des candidatures : 17 mars 2013
Voir l’appel à candidature – Résidence à Sarlat
Le Pôle International de la Préhistoire se situe aux Eyzies -de-Tayac, en Périgord noir. Il a pour vocation de promouvoir l’ensemble des sites archéologiques et préhistoriques d’intérêt d’intérêt mondial de la vallée de la Vézère et a un rôle de valorisation de la Préhistoire auprès d’un large public. Le Pôle international de la Préhistoire offre un cadre exceptionnel au coeur de l’origine de l’art pour les recherches d’un artiste plasticien.
Orientation de la résidence : Paysage et Préhistoire
Invitation d’un artiste plasticien
Artistes précédemment invités : Vincent Corpet, Zhu Hong
Date limite des candidatures : 17 mars 2013
Voir l’appel à candidature – Résidence au Pôle International de la Préhistoire
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Atelier Topaz – résidence
Opasatika, Ontario, Canada
Le lieu
Situés au cœur de la forêt boréale, les Ateliers Topaz sont à la fois un lieu de retraite et un centre de création pour artistes, toutes disciplines confondues. L’endroit parfait pour la réflexion, l’évasion. Le groupement d’édifices fait 900 mètres carrés et repose sur 14 hectares face à la route Transcanadienne. Il donne sur un étang de deux hectares. Topaz c’est la « Route 66 » dans le nord de l’Ontario. L’endroit, modeste et nostalgique, rappelle aussi les grandes épopées de la colonisation francophone de l’Ontario. Ces studios de création ou cette résidence d’artistes, endroit idéal pour les arts visuels, sont situés au centre du Canada, à mi-chemin entre l’Atlantique et le Pacifique, là où les étoiles deviennent les topazes de la nuit.
Ce qu’on offre
D’abord l’espace et, l’espace de travail déterminés selon les besoins de l’artiste. Les espaces polyvalents permettent d’y faire de la peinture, de la sculpture, de l’installation, etc. L’atelier de menuiserie, le Bar à clou, est équipé des outils de base. Un magasin d’objets trouvés est disponible autant pour l’inspiration que pour l’utilisation dans une œuvre. Le peintre apporte ses pinceaux, le musicien son instrument et l’écrivain son ordi.
Les personnes qui séjournent aux Ateliers Topaz jouissent de l’accès à la cuisine et sont responsables de préparer leurs repas. Toutefois Laurent peut aussi leur cuisiner de petits plats typiquement canadiens-français aux besoins ou aux désirs.
Topaz possède deux suites avec lit double et une chambre avec lit simple. Chacune possède sa salle de toilette avec douche. Ces installations évoquent admirablement le style des années 1960.
Pour la baignade, le Lac des Cœurs se situe à deux kilomètres à l’est. Pour le canotage ou la pèche, la rivière Opasatika est deux kilomètres à l’ouest. Pour se déplacer, il y a de vieux vélos ou la marche. Pour un frais très raisonnable, votre hôte peut aussi vous conduire ou organiser un déplacement vers Kapuskasing à l’est ou vers Hearst à l’ouest.
Les matériaux d’artistes ne sont pas disponibles dans la région. Il est donc important de faire vos achats avant votre séjour, à moins que vous travailliez avec des matériaux que l’on peut se procurer dans des magasins ordinaires ou même en nature.
www.atelierstopaz.ca/
5. art public
NEXT THINGS 2013-NEXT SPACE
Telefónica I + D and LABoral launch NEXT THINGS 2013-NEXT SPACE, the Second Global Challenge of Art & Technology. NEXT THINGS 2013-NEXT SPACE seeks innovative ideas on the Internet of Things in the context of art, technology and architecture: art that uses objects / spaces-online / smart, as a means or re-framed art, restates and reflects on what might be the role of the Internet of Things in relation to physical space.
The specific objective of this call in reference to public space and ownershipis the generation of artistic related or similar to the goals of « locative media ». It seeks to expand the concept of « means » to accommodate new media and technologies, particularly those that use the term « Internet of things » and « M2M ». Preferably the proposals to use these concepts and technologies will be aimed at the activation of new functions of public space, raising new possibilities for relationships between citizens in space – permanently or timely.
The call is open to all artists who move in the space between art and technology.
The selected project will have an artist fellowship of 6 months, to divide ude LABoral Art and Industrial Creation (through Platform 0, its Research, Production and Resources) in Gijón for 2 months and Telefónica I + D (research division of Telefónica technology and development) in Barcelona for 4 months. The purpose of the scholarship is to enable the trainee to materialize the idea chosen.
The selected artist will receive a fee of 12,000 € (gross) plus 2,000 € (gross) to cover travel and subsistance costs at LABoral.
Deadline for sending your ideas: 15 March.
Find all the details online.
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Natural Bennachie Commisions, Scotland
Scottish Sculpture Workshop is pleased to introduce the upcoming project Natural Bennachie, funded by Creative Scotland as part of the 2013 Year of Natural Scotland.
Deadlines March 17, 2013
Application fee: none
Natural Bennachie will see three artists collaborating with partners and the local community in exploring the natural heritage of the most prominent landmark in the North East of Scotland. The project will culminate in an eco-friendly public celebration, site-specific artworks and art-science collaborations. Scottish Sculpture Workshop (SSW) will lead the project in conjunction with The Bailies of Bennachie, Forestry Commission Scotland, Aberdeenshire Council Ranger Service and the University of Aberdeen
There are currently three commission opportunities for this project:
Land and Public Art Work
Digital
Art-Science Collaboration
Natural Bennachie offers a unique opportunity to bring together multi-media artists to work alongside specialists in the fields of archaeological and ecological sciences in order to better understand the natural and cultural heritage surrounding our landscape.
The Land Residency and Site-Specific Public Art Commission offers an opportunity to an artist interested in participating with the Bennachie community – including the Forestry Commission, Ranger Service and the Bailies of Bennachie, and developing site-specific works.
Fee: £7000 plus travel and accommodation.
Materials Budget: £3000
The Digital Commission offers an opportunity to an artist interested in working with the natural and cultural heritage of Bennachie, exploring the concepts of what is natural? The artist will work with and carry out research within the local communities, collaborate with the other project participants and develop a film or sound work that reflects upon human interaction and impact on the natural environment.
Fee: £3250 plus travel and accommodation.
Materials Budget: £1000
The Art-Science Collaboration offers an opportunity to an artist interested in working with environmental sciences. The artist will work alongside the University of Aberdeen in carrying out a soil analysis of Bennachie, in order to explore past environments there. They will develop a body of work for exhibition that will be displayed with the scientific data gathered
Fee: £3250 plus travel and accommodation.
Materials Budget: £1000
Further Information
http://www.naturalbennachie.org/artists.html
6. Divers
Le Tribunal canadien des relations professionnelles artistes-producteurs ferme ses portes
Le Tribunal canadien des relations professionnelles artistes-producteurs vient de publier son dernier bulletin avant qu’il ne transfère ses activités au Conseil canadien des relations industrielles.
Victime de C-38.