La Liste de l’Association des groupes en arts visuels francophones présente les nouvelles de ses membres au Manitoba, en Ontario, au Nouveau-Brunswick et en Nouvelle-Écosse, et compile les appels de dossiers en arts visuels, arts médiatiques, performance, art public, etc.

Retrouvez l’AGAVF sur Twitter: @agavf
ou sur Facebook: www.facebook.com/agavf

La Liste sur Internet: liste.agavf.ca. Abonnement courriel gratuit.
Visitez l’AGAVF: www.agavf.ca

 

Nouvelles des membres de l’AGAVF

L’année du serpent de Karen Boudreau au Trécarré

 

Le Trécarré (Pointe-de-l’Église)
Cora-Anne Belliveau, Karen Boudreau, Nadine Blinn, Isabelle Cattiaux, Imelda Chiasson,  Angeline Comeau, Annette Comeau, Rolande Comeau, Denise Comeau, Jocelyne Comeau, Michel Comeau, Noëlla DeMille, François Gaudet, Paul Gaudet,  Colette (Deveau) et André King, Jay LeBlanc, Rose-Marie (Comeau) Mahar, Geneviève (Jane) Melanson,  Nora Robicheau, Diane Surette, Dorothy Thibodeau, Dora van Onselen, Sandra Voegele –
Lampe de poche
du 18 mars au 30 avril 2013
Université Sainte-Anne
Pointe-de-l’Église, Nouvelle-Écosse
letrecarre.blogspot.com

 

Maison des artistes visuels (Saint-Boniface)
Katia Gosselin et Eric Lesage Entre soi et l’oubli
du 7 mars au 25 avril 2013
projet d’échange entre la Maison des artistes visuels et l’Atelier Graff
219, boulevard Provencher
Saint-Boniface, Manitoba
www.maisondesartistes.mb.ca

 

Galerie SAW Gallery (Ottawa)
Talk talk – une série de conférences avec
Bayrol Jiménez et Omero Leyva
le lundi 8 avril 2013 à 19h
67, rue Nicolas
Ottawa, Ontario
www.galeriesawgallery.com

 

Le Laboratoire d’Art (Le Labo) (Toronto)
Table ronde sur les coopératives de production indépendantes:
suivi par un atelier sur la création d’une structure d’appui
animée par Nadine Valcin et Dominic Desjardins
vendredi 5 avril de 10h à 16h
Distillery District, 9 Trinity, suite 317
Toronto, Ontario
www.lelabo.ca

 

Centre d’artistes Voix Visuelle (Ottawa)
Johanne LafrenièreDu soleil et des ombres
Du 9 mars au 16 avril 2013
81 avenue Beechwood
Vanier, Ontario
www.voixvisuelle.ca

 

Galerie du Nouvel-Ontario (Sudbury)
Jacqueline Hoang Nguyen
For an epidemic resistance
du 15 mars au 19 avril 2013
174, rue Elgin
Sudbury, Ontario
www.gn-o.org

 

Centre culturel franco-manitobain (Winnipeg)
Réal Bérard, Charles Brunet, Monique Brunet, Suzanne Brunet, Émile Chartier, Étienne Gaboury, Sophie Lavoie, David MacNair, David Perrett, Denis Savoie, Deon Tanasiciuk, Gary Tessier, Hubert Théroux, Madeleine VrignonTrans • Pierre • Action
du 13 février au 14 avril 2013
340, boulevard Provencher
Saint-Boniface, Manitoba
www.ccfm.mb.ca

 

Galerie Sans Nom (Moncton)
Kyte Whitehead 
Circles of Confusion
Mario LeBlancLa forêt cachée
du 1er mars au 5 avril 2013
140, rue Botsford, rez-de-chaussée du Centre culturel Aberdeen
Moncton, Nouveau-Brunswick
www.galeriesansnom.org

 

Galerie d’art Louise et Reuben-Cohen (Moncton)
Adèle Boudreau, Noémie DesRoches, Kate Hull, Josette Martin, François McLaughlin, Angie Richard, M.L. Josée Robichaud, Melissa RogersLes délinquant(e)s 2013
Exposition des finissants en arts visuels de l’Université de Moncton
du 12 avril au 26 mai 2013
vernissage le vendredi 12 avril de 19h à 21h
Pavillon Clément-Cormier
Centre universitaire de Moncton, Nouveau-Brunswick
www.umoncton.ca/umcm-ga

 

1. appels en français du Canada

La Galeriedu Nouvel-Ontario – Sudbury – 30 juin 2013
Manif d’art 7 – Québec – 1er mai 2013
3 appels du Festival du Nouveau Cinéma – Montréal – 15 juin 2013
Atelier d’estampe Imago – Moncton – 15 avril
PRIM – Montréal – 30 avril 2013
RIDM – Montréal – 28 juin 2013
Galerie Colline – Edmundston – 30 avril
Diagonale – Montréal – 1er novembre
SAT Fest 2013 – Montréal – 15 mai
Le Centre d’exposition L’Imagier – Gatineau – 5 avril
Action Art Actuel – Saint-Jean-sur-Richelieu – en tout temps
Skol – Montréal – en tout temps
Prix Albert-Dumouchel pour la relève – ARPRIM – Montréal – 15 avril
Concours de peinture RBC – 1er mai

2. appels en anglais du Canada

Emmedia – production access – 1er mai
Lumière 2013 – Cap Breton – 30 avril
Art Marathon Festival – St John’s – 15 avril
King Alt Film and Video Festival – 20 juin
RBC Canadian Painting Competition – 1er mai
Asinabka Film & Media Arts Festival – Ottawa – 29 avril
Joseph Plaskett Award for outstanding emerging Canadian painter – 5 avril
Prefix Photo – Toronto – 1er juillet
Symposium on Decolonial Aesthetics from the Americas – 7 avril
Toronto Outdoor Art Exhibition – 15 avril
aceartinc. – landscapes – 16 avril
imagineNATIVE – Toronto – 1er juin

3. appels internationaux

Sound Developmnt City – Lisbon et Marseille – 3 mai
Convergence 2013 – 12 avril 2013Open Platform – 19 avril
17ZWEI – Zurich – 14 avril
torinoPERFORMANCEFESTIVAL 2013 – Turin – 21 avril
Dimanche Rouge – Estonie – 1er mai
CAUE 31 – France – 5 avril
Performance, the body and time in the 21st century – 8 avril
Savvy.doc – internet – maintenant
DIY 10:2013 – 8 avril
re-new festival 2013 – Danemark – 1er mai

4. résidences

Neighbourhood Spaces – Socially-engaged artist in residence program – Windsor – 6 mai
33OC Artist Residency program – Toffia, Italie – 24 juin
Mission pour illustrateurs – Roubaix, Tourcoing et Watterlos, France – 10 avril
Fogo Island Arts Residency – Terre-Neuve – 31 mai
Rockefeller Foundation Bellagio Center Arts and Literary Arts Residencies – 1er mai
Pixel Palace Artists in Residence – Newcastle upon Tyne, Angleterre – 26 avril
Résidence arts numériques #1 – Cergy, France – en cours
Arborescence: résidence d’architecture – Maison de l’Architecture – Montréal – Gers, France – 31 mai
Suddenly – Beauchery-Saint-Martin, France – 15 mai
Albert College of Art + Design – Visiting artist – ceramist – 8 avril
Wood Buffalo Artist in Residency program – McMurray and Anzac – 12 avril
Atelier Topaz – Ontario – en tout temps

5. art public

Temporary/Contemporary – Annual Temporary Contemporary Art Installation – Oakville, Ontario – 30 avril
Central Coast Salish First nations public art project – Port Moody, Colombie-Britannique – 8 avril
Ironclad art – Manhole Cover Design challenge – Vancouver – 15 avril

6. divers

Prix du Nouvel-Ontario pour l’artiste Laurent Vaillancourt
What Artists & Art Orgs Need to Know About the 2013 Federal Budget par la revue Canadian Art

1. appels en français du Canada

La Galerie du Nouvel-Ontario
Appel de dossiers
Saison 2014-2015

La GNO appuie concrètement le développement du milieu et des formes d’expression en art actuel tout en offrant des occasions ponctuelles de réflexion ou de création.

La GNO invite les artistes, les collectifs d’artistes et les commissaires à soumettre un projet d’exposition.

Documents devant accompagner votre soumission
1. Un curriculum vitæ
2. Une description détaillée de l’exposition/projet
3. Une démarche artistique
4. Dix images numériques d’œuvres récentes avec description
5. Une copie numérisée de la demande serait grandement appréciée.
6. Une enveloppe pré-adressée et préaffranchie

Faire parvenir votre dossier au :
Comité de sélection
La Galerie du Nouvel-Ontario
C.P. 242, Succursale B
174, rue Elgin
Sudbury (Ontario) P3E 4N5
visitez www.gn-o.org

Date limite : le 30 juin 2013

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Manif d’art 7 : Appel de dossiers pour artistes canadiens

Manif d’art 7 – Mai et juin 2014
Commissaire : Vicky Chainey Gagnon
Thème : Résistance – Et puis, nous avons construit de nouvelles formes
Date butoir : 1er mai 2013

Manif d’art
Biennale majeure en arts visuels actuels sur la scène canadienne, la Manif d’art présente à Québec et en périphérie le travail de près de 100 artistes provenant de tous les horizons. Environ 30 organismes culturels et artistiques de la ville de Québec et de l’international collaborent à cette manifestation artistique incontournable se tenant de mai à juin tous les deux ans. En plus des expositions, l’événement offre une pléiade d’activités évoluant autour d’un thème central, exclusif à chaque édition. La Manif d’art s’adresse au public spécialisé ainsi qu’aux visiteurs non initiés qui profitent d’un vaste volet destiné à la découverte de l’art actuel.

Thématique
Les lignes directrices de la Manif d’art 7, telles que définies par la commissaire Vicky Chainey Gagnon, se déploieront autour du thème de la résistance. L’événement commencera par une reconnaissance du rôle critique joué par les arts visuels et médiatiques dans la documentation de conflits et de manifestations de résistance. Comme l’indique la commissaire, leur contribution à l’expression de points de vue personnels sur la politique, la guerre, les injustices sociales et la condition humaine sera également examinée : « L’actualité est marquée par différentes vagues inquiétantes comme le fondamentalisme extrême, l’euphorie de la spéculation et de la consommation, combinés au chômage généralisé, aux crises bancaires et à la surchauffe des marchés boursiers, sans parler des enjeux écologiques. Dans le contexte très récent d’un effondrement économique planétaire, le moment semble propice pour jeter un coup d’œil sur les productions artistiques contemporaines qui parlent des modes d’articulation de la résistance aujourd’hui. »

Contenu du dossier numérique :
•    Une lettre d’intention ou de projet (maximum 250 mots) en formats Word ou PDF;
•    Un document de deux pages maximum expliquant votre démarche artistique;
•    10 images en format JPG (72 dpi) ou PDF d’un maximum de 500 ko chacune,  accompagnées d’une liste descriptive comprenant le titre de l’œuvre, le médium, les dimensions et la date;
•    Un lien vers votre page web;
•    Un curriculum vitæ (maximum 5 pages) pour chaque participant en format Word ou PDF, comprenant ses coordonnées (adresse postale, date de naissance, citoyenneté, téléphone, courriel).

Détails :
•    Envoyer le dossier numérique à appel_call [arobas] manifdart [point] org avant le 1er mai 2013.
•    Seuls les dossiers respectant la thématique, conformes aux instructions et reçus avant la date limite seront acheminés à la commissaire.
•    Seuls les dossiers envoyés en format électronique seront acceptés. Les documents envoyés par la poste ne seront ni acheminés ni retournés.
•    Ne pas envoyer de vidéo par courriel. Fournir un lien permettant de le visionner en ligne.
•    Les collectifs doivent identifier un responsable.
•    Un accusé de réception sera transmis par courriel lors de la réception du dossier. Nous ne sommes pas responsables des dossiers non reçus.
•    Seuls les candidats dont le dossier a été sélectionné recevront une réponse.
•    Cet appel de dossiers ne concerne que les citoyens canadiens. La sélection des artistes étrangers se fait sur invitation seulement.

http://www.manifdart.org/manif-dart-7-appel-de-dossiers-pour-artistes-canadiens/

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Festival du nouveau cinéma
http://www.nouveaucinema.ca/soumissions

Chaque année, le Festival du nouveau cinéma programme quelque 300 longs et courts métrages, œuvres interactives et performances d’une cinquantaine de pays durant ses 11 jours de festivités, et remet plus de 30 000 $ en argent et services aux lauréats de la compétition nationale et internationale.

Le Festival est aujourd’hui à la recherche de films, d’œuvres interactives et de performances pour sa 42e édition qui aura cette année lieu du 9 au 20 octobre 2013 à Montréal!

Envoyez-nous vos œuvres AVANT LE 15 JUIN 2013 pour peut-être faire partie de la programmation de cette année !
Tarif préférentiel avant le 30 mai 2013 !

FILMS (longs et courts métrages)
Dates: du 1er avril au 15 juin 2013

Deux façons simples de soumettre un court ou un long métrage en ligne :
– via Zone Festival
- via Withoutabox

Pour plus d’information, vous pouvez vous abonner notre infolettre en cliquant ICI ou écrire à soumissions [arobas] nouveaucinema [point] ca

OEUVRES INTERACTIVES (prix Innovation)

Dates: du 1er avril au 15 juin 2013

Dans le cadre de la section FNC Lab et de son volet compétitif dédié aux œuvres interactives, le Festival du nouveau cinéma est à la recherche d’œuvres qui expérimentent avec les nouveaux formats audiovisuels et les outils technologiques les plus innovants pour raconter une histoire, exprimer un concept et contribuer, plus activement que jamais, au cinéma de demain.

Les projets Web, transmédia et multiplateformes les plus originaux et audacieux seront retenus afin d’être présentés au public et seront éligibles au Prix Innovation (1000 $ en argent) remis chaque année.

Pour soumettre une œuvre interactive, veuillez envoyer la documentation suivante à innovation [arobas] nouveaucinema [point] ca :
- le titre de l’œuvre
- le nom de l’auteur (optionnel : brève biographie)
- l’année de production
- une brève description de l’œuvre
- un hyperlien, une vidéo ou un support visuel

PERFORMANCES

Dates: du 1er avril au 15 juin 2013

Le Festival du nouveau cinéma propose, dans la section FNC Lab, une série de performances au croisement des disciplines et des différentes formes d’expression ; moments de cohabitation privilégiés entre des artistes et des publics aux horizons les plus variés. Centrées sur le caractère « live » d’œuvres audiovisuelles et cinématographiques, les performances forment un ensemble hétérogène de pratiques centrées sur la présence, le performatif et l’expérience perceptuelle des sons et des images.

Pour soumettre une performance, veuillez écrire à fnclab [arobas] nouveaucinema [point] ca
Festival du nouveau cinéma | 3805, boulevard Saint-Laurent, Montréal QC H2W 1X9
514 282-0004 | info [arobas] nouveaucinema [point] ca

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Bourse Imago

Imago offre une place particulière aux artistes estampiers de la relève en offrant depuis 1996, la bourse Imago à un.e artiste finissant.e de l’Université de Moncton ou de Mount Allison University de Sackville. Cette bourse de perfectionnement offre un an d’adhésion à l’atelier, 500$ en matériaux et l’occasion d’approfondir une recherche en estampe e t continuer une production au Nouveau-Brunswick. Le ou la récipiendaire de la bourse Imago monte une exposition solo à la Salle Sans Sous de la Galerie Sans Nom au Centre culturel Aberdeen avec un cachet CARFAC (expo solo). (PDF of call)

Programme d’artistes en résidence/Artists in Residence Program
Date de tombée annelle 15 avril /Annual deadline April 15.

Atelier d’estampe Imago (Moncton)
140, rue Botsford, local 17
Moncton NB E1C 4X5
www.atelierimago.com
http://www.atelierimago.com/programmation.html

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Une nouvelle résidence de recherche et création expérimentale

offerte par PRIM !

PRIM (Productions Réalisations Indépendantes de Montréal) lance un appel à candidatures auprès des artistes établis ou à mi-carrière dont la pratique artistique conjugue simultanément l’expérimentation, l’exploration et la recherche aux étapes de production.

Tous les créateurs indépendants utilisant les outils de création numérique audiovisuels sont invités à déposer leur candidature pour cette nouvelle résidence d’un an dédiée à la recherche et la création expérimentale. Les pratiques artistiques visées sont l’installation vidéo, audio, interactive, l’essai documentaire, la vidéo d’art, l’art sonore, la fiction expérimentale, l’animation, la vidéo de danse et la performance.

L’artiste accueilli en résidence pourra bénéficier de l’utilisation illimitée, pour une période d’un an, de tous les équipements de tournage et de l’utilisation des studios de montage et/ou de son, d’une bourse d’heures techniques de 100 heures pour le montage en ligne ou mixage sonore et d’une formation de base en audio et/ou vidéo.

La résidence doit permettre à l’artiste un renouvellement de son langage. Des besoins doivent être exprimés en termes d’accès aux équipements et au soutien de l’équipe technique de PRIM. L’artiste devra démontrer la nature expérimentale et l’aspect novateur de sa proposition et décrire les impacts qu’aurait cette résidence sur son processus de création. L’innovation peut se trouver dans un renouvellement d’éléments formels sur les plans du style, de la technique ou du processus. Elle peut être une contribution fondée sur l’originalité du sujet ou du contenu du projet, ou encore sur la singularité du  point de vue ou du processus d’expression de l’artiste.

La date limite de réception d’une lettre d’intention de recherche ou la présentation d’un projet de création est
le 30 avril 2013. Les modalités de cette nouvelle résidence ainsi que le formulaire d’inscription est disponible sous l’onglet « Actualités » du site web de PRIM : www.primcentre.org.

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C’EST LE MOMENT D’INSCRIRE VOTRE FILM POUR LES RIDM 2013
Vous désirez proposer votre film pour les prochaines Rencontres internationales du documentaire de Montréal?
C’est le moment de le faire : les inscriptions ont commencé. Elles sont ouvertes jusqu’au 28 juin prochain.
Pour proposer votre film, rien de plus simple: suivez les instructions disponibles en cliquant sur ce lien.
Du 13 au 24 novembre 2013 aura lieu la 16e édition des RIDM. On y présentera une centaine de films, du Québec, du Canada et de partout dans le monde.

http://film.zonefestival.com/film.asp?f=ridm&form=1

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APPEL DE DOSSIERS
Date limite : 30 avril 2013
La Galerie Colline est un centre de diffusion en art contemporain. Son conseil d’administration sollicite des propositions d’artistes, de collectifs ou de commissaires pour sa programmation 2013-2014.
Les dossiers doivent comprendre :
•    une lettre d’intention (indiquer clairement le titre du projet proposé et son contexte de présentation en galerie)
•    une description détaillée du projet
•    les besoins techniques en salle d’exposition
•    un curriculum vitæ (une biographie de l’artiste est également acceptée)
•    de dix à quinze exemples d’œuvres récentes (en format numérique seulement)
•    une liste détaillée du matériel d’appui
•    une enveloppe de retour affranchie
•    les dossiers de presses sont facultatifs (cinq pages maximum)
La Galerie Colline :
La Galerie Colline est un centre de diffusion en art contemporain voué à la présentation des arts visuels et multidisciplinaires. Notre centre de diffusion préconise les pratiques artistiques dont l’accent est porté sur l’expérimentation et l’innovation. Notre programmation tient compte des différentes tendances de l’art actuel, considérant la pertinence de celles-ci comme sources d’inspiration et de développement pour le milieu des  arts et sa propre communauté artistique.
Adresse pour le dépôt des dossiers :
Galerie Colline
165, boulevard Hébert
Edmundston, NB
E3V 2S8
Pour toutes autres informations, vous pouvez communiquer avec M. Christian Michaud au numéro de téléphone suivant :506 737-5282.
Courriel : cmichaud [arobas] umoncton [point] ca

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Programmation régulière
Prochain appel : 1er novembre 2013

DIAGONALE invite les commissaires et les artistes en arts visuels à proposer leurs dossiers pour la programmation régulière du centre.
L’appel de dossier s’adresse à tous les artistes qu’ils soient des artistes « occasionnels » de la fibre ou des inconditionnels du domaine.
DIAGONALE regroupe des artistes du Québec et du Canada. Il a pour premier objectif la promotion et la diffusion du travail des artistes en arts visuels qui utilisent les techniques et/ou les procédés relevant du domaine des arts de la fibre. Le centre établit un dialogue avec les artistes de toutes les disciplines afin de favoriser le métissage au niveau des idées.
Art / Fibre
Il faut mieux parler de fibre et non de textile qui est une matière propre à être tissée. La fibre désigne quant à elle toute matière filamenteuse de forme allongée, d’origine naturelle ou non, qui entre dans la composition d’un corps ou d’un objet. Ses qualités tactiles ainsi que sa structure molle et flexible constituent des potentialités spécifiques indéniables.
Entrent dans la catégorie : la fibre, le fil et le tissu incluant les fibres végétales, animales, synthétiques et artificielles, les fils métalliques, les tubulures plastiques, les lanières de cuir, les languettes de bois, les bandelettes de papiers et la fourrure.
Les techniques et les procédés comprennent toutes les formes de construction et de traitement possible ; couture, tissage, haute lice, maillage, tressage, nouage, dentelle, broderie, laminage, façonnage, feutrage, taille direct, assemblage, gaufrage, feutrage, pliage, froissage, entrelacs, plissage, moulage, teinture, etc.
En prenant compte le concept fibre on doit ajouter les possibilités d’intégration de techniques et de matériaux propres à d’autres pratiques. La fibre peut être évoquée, représentée ou utilisée.  On retrouve de tout chez DIAGONALE : la peinture, la sculpture, l’installation, la vidéo, la performance …
Les artistes ou les projets d’exposition sont sélectionnés par un comité de membres et d’invités extérieurs. DIAGONALE encourage la réalisation d’activités novatrices qui élargissent la notion de concept fibre.
Le dossier doit comprendre :
•    Curriculum vitae
•    Démarche artistique
•    10 à 15 images (72 dpi) et une liste descriptive des images
•    Proposition de projet
•    Dossier de presse, s’il y a lieu
Les artistes intéressés doivent faire parvenir leur dossier PAR COURRIEL à : info [arobas] artdiagonale [point] org
www.artdiagonale.org/appel-de-dossiers.html

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Appel d’oeuvres – SAT Fest 2013
Soumettez vos oeuvres pour la nouvelle édition du SAT Fest!
Lancé en mars 2012, le SAT Fest est un festival de courts-métrages 360° visant à promouvoir la création de contenus artistiques dans le domaine de l’immersion audiovisuelle. Offrant une importante place aux créations locales et produites par des artistes issus des formations de la SAT, nous ouvrons aussi désormais l’édition 2013 aux créations venant de l’international.
La sélection de films 2013 sera d’une durée totale d’environ 45 à 75 minutes et sera dévoilée dès le mois d’août dans la Satosphère. Une bourse de 1000$ sera offerte à chacune des équipes dont l’oeuvre aura été sélectionnée en plus d’un « Prix du public » qui sera décerné lors de la première semaine de projection!
Date limite de dépôt : Le mercredi 15 mai à 17h (UTC−05:00)
Durée idéale des films : 4 à 6 min
► TÉLÉCHARGEZ LE FORMULAIRE DE SOUMISSION
► PLUS D’INFORMATIONS À PROPOS DE LA SATOSPHÈRE
Documents & Matériels Requis
À envoyer par courriel :
•    Formulaire de soumission (pdf) à l’adresse satfest2013 [arobas] sat [point] qc [point] ca.
À envoyer par la poste :
•    Un disque dur externe, contenant le formulaire pdf, le matériel audio et vidéo (voir spéc. techniques plus bas),
identifié par le nom de l’artiste et le titre du projet;
•    Le câblage nécessaire pour transférer les fichiers (usb, firewire 400/800 et alimentation);
•    Version imprimée en plus de la version électronique (pdf) du formulaire de soumission.
Le dossier postal doit être envoyé à l’adresse suivante :

SAT – Immersion, 1201 St-Laurent, H2X 2S6, Montréal, Qc. Canada

Merci d’inclure une enveloppe préaffranchie à votre envoi
afin que nous puissions vous retourner votre matériel.
Pour les envois internationaux
Voir la structure de fichiers pour votre disque dur
Spécifications techniques
Vidéo – 2 versions
Audio
Dates importantes
•    Date limite pour dépôt de projet : 15 mai 2013 (17h)
•    Annonce des oeuvres sélectionnées : Semaine du 17 juin 2013
•    Première médiatique : 21 août 2013
•    Première série de projections dans la Satosphère : 22 août au 21 septembre 2013
Questions & Infos
Pour toutes demandes d’informations supplémentaires, n’hésitez pas à vous adresser à la personne concernée via l’adresse satfest2013 [arobas] sat [point] qc [point] ca.
•    À propos de la vidéo : Dominic St-Amant, Chargé de projet vidéo
•    À propos de l’audio : Olivier Rhéaume, Chargé de projet audio / Designer sonore
•    Questions générales : Louis-Philippe St-Arnault, Directeur – Production et Développement immersif

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Le Centre d’exposition L’Imagier – APPEL DE DOSSIERS 2013
Date limite : 5 avril 2013

Le Centre d’exposition L’Imagier invite les artistes qui désirent exposer dans le cadre de la programmation annuelle 2014 à faire parvenir leur dossier avant le 5 avril 2013. La programmation régulière débute en janvier et se termine en décembre.

Cette année, une attention particulière sera portée à la diversité des pratiques artistiques. Les démarches intégrant les nouveaux médias sont les bienvenues.

L’Imagier met à la disposition des artistes deux salles à l’architecture unique. Le Centre convie les artistes à soumettre un projet d’exposition pouvant occuper une des deux salles ou les deux. Les propositions d’expositions de groupe réunissant deux ou trois artistes sont également acceptées.
Les dossiers reçus seront soumis à un jury de pairs.
Documents requis

Curriculum vitae
10 images d’œuvres récentes sur CD ou DVD (format jpeg) + courtes descriptions
Démarche artistique
Proposition de projet
Dossier de presse (si disponible)
Enveloppe de retour préaffranchie
Date limite de réception : 5 avril 2013
Adresse pour faire parvenir votre dossier

Centre d’exposition L’Imagier
9, rue Front
Gatineau (Québec) J9H 4W8

**Les dossiers soumis par courriel ou par télécopieur seront rejetés
**

Renseignements
Tél. : 819-684-1445
Courriel : info [arobas] limagier [point] qc [point] ca

Site Internet : www.limagier.qc.ca
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APPEL DE DOSSIERS EN TOUT TEMPS
En vue de sa saison 2013-2014, Action Art Actuel invite les artistes, les groupes d’artistes et les commissaires à proposer un dossier à son comité de programmation. En plus des présentations en salle; installations, sculptures, œuvres en deux dimensions, AAA portera une attention particulière aux dossiers combinant une intervention hors les murs tel que performances, art relationnel, collaboration avec le public.
Votre dossier qui doit contenir :
• Une lettre de présentation
• Un curriculum vitae
• Une description du projet proposé
• Un texte explicatif de votre démarche artistique
• 12 images numériques format jpeg de moins de 2Mo
• Une liste descriptive des documents visuels
• Toutes autres informations pertinentes, telles que : dossier de presse, site Web, etc.
Action Art Actuel respecte les barèmes établis par CARFAC pour le paiement des cachets d’artistes.
Les artistes et les commissaires peuvent faire parvenir leur dossier par la poste à l’adresse suivante :
Action Art Actuel
190 rue Richelieu
Saint-Jean-sur-Richelieu (Québec)
J3B 6X4
INFORMATION 
Marie Hébert
 450 357-2178
 direction [arobas] action-art-actuel [point] org
www.action-art-actuel.org

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APPEL DE DOSSIERS – PROGRAMMATION RÉGULIÈRE

Skol invite les artistes et autres membres de la communauté artistique à soumettre des propositions pour des projets de courte ou de longue durée, ou encore, des propositions qui donnent continuité à des recherches déjà en cours dans notre programmation. Il s’agit, dans ce cas, de permettre un échange entre différents professionnels de l’art dont les recherches et l’expérimentation pourront activer différents espaces et produire différentes formes autant dans la galerie que hors-les-murs.
Il peut s’agir d’une exposition, d’une intervention, d’un partenariat, d’un projet de commissariat, d’un cours de maître, d’une publication, d’un séminaire ou colloque, de performances, de conférences, d’ateliers de production, de projections ponctuelles ou en série, d’une fouille dans les archives, d’une initiative de financement ou même d’un ensemble de ces formes regroupées dans un projet d’envergure.
Skol accepte les dossiers en tout temps.
Tous les dossiers doivent comprendre :
•    Un court texte au sujet de votre pratique artistique
•    Un texte présentant votre projet
•    Un curriculum vitæ (max. 3 pages)
•    Un maximum de 20 images (JPG n’excédant pas 1 Mo ou 1024 X 768 pixels), et/ou un lien vers des extraits vidéo ou audio (5 min. max.) qui représentent votre démarche artistique
•    Une description détaillée de vos images ou vidéos
Information générale :
•    L’appel est ouvert aux artistes et aux professionnels de l’art de tout âge et niveau d’expérience
•    Les dossiers seront évalués par un comité de pairs
•    Skol paie les droits de diffusion et honoraires selon les taux recommandés par la CARFAC
•    Un plan de la galerie est disponible sur le site Internet en format PDF(http://skol.ca/fr/appel-propositions/).
Veuillez noter que cet espace est variable puisque le comité de programmation peux proposer d’y présenter deux expositions divisées par un mur.
SVP envoyez vos dossiers par courriel à l’adresse suivante : skol [arobas] skol [point] ca
Sujet : PROJET POUR LA PROGRAMMATION REGULIÈRE
Une réponse vous sera transmise par courriel quatre à six mois après la réception de votre dossier.
Svp faites parvenir vos dossiers en personne durant les heures d’ouverture ou par la poste à l’adresse suivante:
Équipe de programmation
Centre des arts actuels Skol
372, rue Sainte-Catherine O., espace 314
Montréal, QC H3B 1A2
Pour plus d’informations:
Stéphanie Chabot
Tel.
+1.514.398.9322
schabot [arobas] skol [point] ca
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Prix Albert-Dumouchel pour la relève 2013
Date limite: 15 avril 2013
ARPRIM est heureux d’annoncer l’ouverture du Prix Albert-Dumouchel pour la relève 2013. Ce concours annuel s’adresse aux étudiants universitaires de premier cycle en arts visuels ou tous autres programmes connexes ayant une pratique liée aux arts imprimés. Les étudiants ayant accumulé un minimum de 45 crédits et privilégiant des techniques ou des langages visuels reliés à l’art imprimé sont invités à participer d’ici le 15 avril 2013.
Les œuvres des finalistes du concours, sélectionnées par un jury d’artistes professionnels, seront présentées chez ARPRIM lors de l’exposition Première impression, qui se tiendra du 31 mai au 15 juin 2013. Le dévoilement du lauréat du Prix Albert-Dumouchel pour la relève 2013 aura lieu le soir du vernissage. Ce lauréat se verra remettre un prix d’une valeur totale de 1000 $, incluant, entre autres, une résidence de création de deux semaines dans un centre de production en art imprimé et une bourse de 200 $.
Soutenant la relève en art imprimé depuis plus de 20 ans, le Prix Albert-Dumouchel a pour mandat d’encourager l’émergence de nouvelles pratiques en art imprimé chez les jeunes artistes. Avec Première impression, il offre une vitrine unique pour les talents émergents en plus de favoriser l’insertion professionnelle de la relève.
Date de tombée: 15 avril 2013
Formulaire et conditions de participation : www.arprim.org
Pour plus d’informations :
Caroline Cloutier
info [arobas] arprim [point] org
514-525-2621
ARPRIM a pour mission de diffuser les pratiques actuelles liées aux arts imprimés. Il aborde l’imprimé comme un média ouvert, mobile, social et accessible. Il se définit comme un espace d’essai et d’expérience propice au développement d’une vision pluraliste de l’art imprimé.

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Annonce de la période de mise en candidature pour le Concours de peintures canadiennes de RBC
La période de mise en candidature pour le Concours de peintures canadiennes de RBC est maintenant commencée. Pour souligner le quinzième anniversaire du Concours, RBC accordera des prix totalisant 115 000 $, ce qui fait de ce concours le plus important du genre au Canada. Le lauréat national recevra 25 000 $, les deux gagnants d’une mention honorable recevront 15 000 $ chacun. De plus, pour souligner le quinzième anniversaire du Concours, les 12 autres finalistes toucheront chacun 5 000 $.
Créé en 1999, le Concours de peintures canadiennes de RBC fait connaître des artistes canadiens émergents. Dans le cadre de ce concours parrainé par la Canadian Art Foundation, un jury composé de membres respectés du monde canadien des arts visuels sélectionnera cinq œuvres dans les régions de l’Est, de l’Ouest et du Centre du Canada, pour en arriver à un total de 15 demi-finalistes.
Les noms de ces demi-finalistes seront annoncés le 14 juin 2013, et ceux des gagnants seront dévoilés à l’occasion d’une réception qui aura lieu le 2 octobre 2013 au Musée des beaux-arts du Canada, à Ottawa.
Date limite de présentation des candidatures : le mercredi 1er mai à 17 h (HE)
Pour obtenir de plus amples renseignements sur le Concours de peintures canadiennes de RBC, entre autres sur la manière d’y participer, veuillez consulter le site www.rbc.com/concoursdepeintures.
Pour obtenir de plus amples renseignements, veuillez communiquer avec :
Jackie Braden, Marque et communications, RBC, 416 974-1724, jackie [point] braden [arobas] rbc [point] com
Personne-ressource, artistes :
Deborah Dexter, conseillère, Concours de peintures canadiennes de RBC, 416 277-4068

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Appels de textes: esse arts + opinions
ESSE 79 : DOSSIER RECONSTITUTION | RE-ENACTMENT
Date limite pour déposer un texte : 1er avril 2013
Les textes proposés (de 1 000 à 2 000 mots maximum, notes incluses, format Word ou RTF) peuvent être envoyés à redaction [arobas] esse [point] ca. L’auteur est prié d’inclure une courte notice biographique (50-100 mots), un résumé du texte (100 mots), ainsi que son adresse postale et son courriel. Les propositions non liées aux dossiers (critiques, essais et analyses sur différents sujets en art actuel) sont aussi les bienvenues (dates de tombée : 1er septembre, 10 janvier et 1er avril de chaque année).
Pour consulter les appels de texte et la politique éditoriale, cliquez sur le lien suivant:
www.esse.ca/appel-de-textes

2. appels en anglais du Canada

PRODUCTION ACCESS 2013:
Call for Submissions
Deadline: MAY 1, 2013
Theme: SHIFT (Collaborative Practices)

Every year EMMEDIA supports artists in the community through our Production Access Programs. Support includes access to workshops, production equipment, post-production facilities, and professional mentorship through the production process of a media artwork. We encourage the production of innovative and challenging work from a variety of artists working in any genre. Our support to media artists extends beyond those working in video to encompass diverse forms of time-based art including installation, documentary, narrative, animation, performance, new media, audio, and web-based projects. Our goal is to support the growth and enable innovation in media arts production. Each year this growth serves as a benchmark to reflect and build upon the diverse practices of our membership, continually raising the bar in our expectations of participants’ work at EMMEDIA.

http://emmedia.ca/?p=3424

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CALL: Lumière

LUMIÈRE 2013-03-19

Attention All Artists!

It is that time again — the Call for Proposals for Lumière 2013 is NOW open!

This year’s festival will take place on September 28, 2013 from 6:58 pm – 11:58 pm.

Applications are now available on our website at www.lumierecapebreton.ca and in the attachment to this message.

Held each September, Lumière is an art-at-night festival that takes place in Sydney, Cape Breton.  Each year we seek out fresh contemporary projects in any artistic medium that will provide a new aesthetic experience to the our audience.

The most successful projects consider the nature of the event as a sensorial journey for the audience and be strong in aesthetic, conceptual and experiential elements.

The application deadline is April 30, 2013 at 11:58 pm.

For more information about the festival please visit our website at www.lumierecapebreton.ca

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Art Marathon Festival | Dreamworlds
August 14-18 2013 in St. John’s, NL
Organized by Eastern Edge Gallery
DEADLINE FOR SUBMISSIONS APRIL 15th 2013

This year we are looking for artists to engage with our theme Dreamworlds. Individuals, groups and collectives in all visual arts media may apply. So dream big! Artists are encouraged to propose a variety of contemporary art actions, both large and small, which may include:

• performances (site-specific or staged)
• local community collaboration (participatory art works or interventions into public space)
• video/sound/off-site installation
• related workshops (for all ages or specific)

About the Festival
The Art Marathon Festival is a celebration of contemporary art held each August in St. John’s, Newfoundland and Labrador. Local, national, and international artists come together to present unique performances of their work, share skills in public workshops, take part in provoking discussions, and participate in a 24 hour marathon of live art making. The festival is organized by Eastern Edge Gallery: a not for profit artist-run centre committed to exhibiting contemporary art in diverse media.

For the first time, the Art Marathon Festival will have a core focus: Dreamworlds. This year, we are inviting artists to explore the worlds of their dreams – utopias, dystopias, fantasies, and delusions. For generations artists have provided new models of thinking, acting and being. From designing our cities to engaging one another, artists suggest and possibilities emerge. Ideas tumble from the dream world to the real world.

The Art Marathon Festival will take place August 14th to 18th 2013 in St. John’s, Newfoundland. Festival webpage found here.

Proposals should include:
– current CV/contact info (max. 2 pages)
– short bio (100 words)
– artist/curatorial statement (max. 1 page)
– project description
– schedule of activities (if applicable)
– equipment list/itemization of special technical needs
– image list (max. 1 page)

Support materials in the following formats as appropriate to the proposal:
– max. 15 images in Jpeg format 72 dpi, dimensions of 1024 x 768 pixels (approx. 500 KB), RGB or SRGB colour mode only
– video (max.10 minutes)
– audio (max.10 minutes)
– samples of printed matter, zines, etc. (PDF)
– relevant press material, essays and reviews of your work (max. 3)

Professional fees are paid; exhibition, artist talk, workshop when applicable. Travel will be paid and accommodations provided.

Please note that if you are an artist wishing to participate in the Art Marathon event itself on August 17th a separate form can be found here for those artists.

Artist project proposals should be sent via email to artmarathonfestival [arobas] gmail [point] com or easternedgegallery [arobas] gmail [point] com. FTP links are also acceptable.

Questions? Please contact Kailey Bryan at artmarathonfestival [arobas] gmail [point] com or
Mary MacDonald at easternedgegallery [arobas] gmail [point] com

Check out our Art Marathon Festival Blog! http://artmarathonfestival.wordpress.com/

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Call: King Alt Film and Video Festival – Summer Edition

We are presently looking for short narrative and documentary films
to present at our 2nd Summer Edition. Films must be between 2-30
minutes and feature some storytelling element. All genres of film
and subjects are welcome. Shorts from Toronto and the rest of
Ontario will be given preference.

If interested in submitting please send an email with a youtube or
vimeo link of the video to kingaltfilm [arobas] gmail [point] com

Deadline: June 20th, 2013
http://kingsteetaltfilmfest.blogspot.ca

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RBC Canadian Painting Competition Announces Call for Submissions
The RBC Canadian Painting Competition is officially accepting submissions. To celebrate the 15th anniversary of the RBC Canadian Painting Competition, RBC will award a total of $115,000 in prize money, making it the largest prize of its kind in Canada. The national winner will receive $25,000, two honourable mentions $15,000 each and in recognition of the 15th anniversary, the remaining 12 finalists will be awarded $5,000 each.
Established in 1999, the RBC Canadian Painting Competition recognizes emerging artists from across Canada. Adjudicated by the Canadian Art Foundation, a jury of distinguished members from the Canadian arts community will select five paintings from the eastern, western and central regions of Canada, for a total of 15 finalists.
The finalists will be announced June 14, 2013 and the RBC Canadian Painting Competition winners revealed at a gala event at the National Gallery in Ottawa on October 2, 2013.
Submission deadline: Wednesday, May 1 at 5 p.m. EST
For more information and to enter, visit
www.rbc.com/paintingcompetition
For more information, contact:
Jackie Braden, RBC Brand Communications, 416-974-1724, jackie [point] braden [arobas] rbc [point] com
Artist contact:
Deborah Dexter, Advisor, RBC Canadian Painting Competition, 416-277-4068

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Asinabka Film & Media Arts Festival, Ottawa
Deadline: Monday, April 29th 2013
The Asinabka Festival is excited to announce its second annual festival taking place on traditional Algonquin territory in July 2013. Asinabka invites submissions from independent filmmakers, and any film or video that tells First Nations, Métis, or Inuit stories, or focuses on international Indigenous issues, is eligible. Works can be in any genre (documentary, drama, animation, experimental etc.) or any length, and must be finished works. Preference will be given for new works produced within the last two years. For more info about the Asinabka Festival, and to find out how to submit, please visit: www.asinabkafestival.org

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The Tenth Joseph Plaskett Award! 2013
Now Accepting Applications

A $25,000 Award to an Outstanding Emerging Canadian Painter

JOSEPH PLASKETT, Canadian-born painter who lived in Paris for many years, established his foundation and this award in 2004 to facilitate his vision of supporting an outstanding Canadian graduate student or recent MFA graduate in the discipline of painting to travel, make art, or study in Europe for one year.

Since 2009, the Plaskett Foundation has partnered with the Royal Canadian Academy of Arts (RCA) to lend expertise and to administer the award process. Coordinated by artist and Emily Carr Professor Landon Mackenzie, the philosophy of the Foundation is that strong juries choose strong candidates, which in turn enhances the integrity of this prestigious award.

APPLICATION and DEADLINE

Download the 2013 application form at www.joeplaskett.com.
Application dossier must reach the Plaskett Foundation (not post-marked) at the Toronto office of the Royal Canadian Academy of Arts (RCA) by April 5, 2013.

The recipient of the award will be announced in Spring 2013 in conjunction with the RCA Annual General Assembly held this year in Victoria BC.

For applications, guidelines and questions (FAQ) please view the website: www.JoePlaskett.com

The Plaskett Foundation and The RCA Governing Council extend their congratulations to the 2012 winner: Phil Delisle!
The jury takes place each year in a different city. Our thanks to considerate expertise given by the 2012 Halifax jury: Jan Peacock, Alex Livingston and Peter Dykhuis.

CRITERIA FOR ELIGIBILITY

The candidate chosen for the Joseph Plaskett Award will be an outstanding emerging Canadian artist/student in the field of painting who is currently enrolled or accepted into an MFA program in Canada, or has recently (within 12 months) obtained a Canadian master’s degree with a specialization in painting.

THE AWARD

The intention of the Award is to provide $25,000 toward the cost to live, create artwork, travel or study in Europe for a year.

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Call for Submissions from Photographers
Prefix Photo encourages submissions of new or previously unpublished photography for editorial consideration. Submissions should include visual support material in the form of digital files, 35mm slides, transparencies, work prints, laser prints, etc.; a written description of the work, if available; and a curriculum vitae of the artist. The number of images submitted remains at the discretion of the artist, with a recommended maximum of 20. Submissions are accepted on an ongoing basis and are reviewed twice annually: July 1 and  January 1 .
Please send submissions to:
Stephanie Mina Kim
Prefix Photo
124 – 401 Richmond Street West
Toronto, Ontario
M5V 3A8
Mailed support materials will not be returned unless accompanied by a self-addressed envelope with return postage or equivalent. Prefix Photo also accepts submissions by e-mail to stephanie [arobas] prefix [point] ca. Please follow the digital submission requirements below.
Proposals from young and emerging artists and from artists from all cultural and regional communities of Canada are particularly encouraged.
Digital Submission Requirements
-72 dpi resolution
-Maximum size of 1024 x 768 pixels
-Files should be no larger than 500K
-RGB format
-Name each image file with your name, surname, the number and the title
-Please send only up to 20 images
Call for Submissions from Writers
Prefix Photo encourages submissions of writer’s outlines for new critical essays of 3000-4000 words in length, but does not consider completed manuscripts for publication. Outlines should be no more than 250 words in length, and may be supported by one or two previously published texts. Outlines are accepted at any time, but should be submitted at least six months in advance of a projected publication date. If accepted for publication, the deadline for the submission of the completed essay is approximately three months in advance of an issue’s release. Prior to publication, writers will be consulted regarding editorial revisions and writer’s fee. Please note that, in addition to critical essays, Prefix Photo also reviews proposals for literary features of 600-800 words. Submission materials will not be returned unless accompanied by a self-addressed envelope with return postage or equivalent.
For more information on the submissions process, please contact
Stephanie Mina Kim, Production Manager, T: 416-591-0357, E: stephanie [arobas] prefix [point] ca.

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Open Call For Submissions
Symposium on Decolonial Aesthetics from the Americas
Toronto, Canada
10, 11, 12 October 2013
Special issue of FUSE Magazine – September 2013
Organized by e-fagia organization in collaboration with FUSE Magazine, and
Justina M. Barnicke Gallery / Hart House.
Sponsored by Canada Council for the Arts.
Deadline: 7 April 2013
Decolonial Aesthetics From The Americas is a multidisciplinary and
collaborative symposium for artists and scholars of the Americas and the
Caribbean. Featuring papers, workshops, performances, and online
components, the symposium will provide an unparalleled opportunity to
engage the diversity of contemporary aesthetic practices informed by
decolonial thought. A special issue of FUSE Magazine, to be published in
September 2013, will serve as a reader. We invite separate proposals for the
symposium and for the magazine, and especially welcome joint proposals
that work across both platforms.
Submissions should engage the current state of aesthetics and the
contemporary artistic sphere in the Americas. In addition to the traditional
formats of papers and panel sessions, we will incorporate a wider artistic
program.

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CALL FOR SUBMISSIONS

TORONTO OUTDOOR ART EXHIBITION PRESENTS: ART NOW 2013

July 5 – 7, 2013, Nathan Phillips Square

DEADLINE FOR SUBMISSIONS: April 15, 2013 @ 5PM
Art Now is a three-day alternative art program that runs concurrently with the Toronto Outdoor Art Exhibition (TOAE). It compliments and expands the range of work presented at TOAE to include performance, video, installation and other media that represent the diversity and vibrancy of Toronto’s art community but that have traditionally fallen outside the commercial parameters of TOAE.

Art Now animates TOAE through a series of spaces and events throughout Nathan Phillips Square, bringing over 100,000 visitors in contact with artists who create time-based and site-specific work. Art Now provokes discussion about the nature and purpose of art fairs and who participates, questioning issues of commercial and non-commercial art practices.

There is no cost to participate. Artist fees will be paid in accordance with the CARFAC fee schedule.

Opportunities to participate:

TOAE invites interdisciplinary artists from Toronto to propose innovative artwork that explores current issues shaping contemporary art, the role of the art fair as an agent in the commercialization of art, and/or the theme of « art relief » as outlined below.

We seek applications for installations, sculpture, performance art, video and integrated media that are appropriate for:

1. Outdoor display. Show organizers will assign spaces throughout Nathan Phillips Square.

OR

2. Installation in, on or around dedicated restrooms, based on the theme of « art relief. » We invite artists to consider what « relief » could mean in the context of an art fair. For example, how can relief be provided from art? From the commercial art world? From the experience of visiting an outdoor art show? Non-functioning bathrooms (identical in appearance to the rows of porta-potties provided for visitors on the edge of the square) will be scattered around the site to encourage contemplation in isolation from the rest of TOAE. These small exhibition spaces can house video screens and will also be made available for artists to use the interiors and exteriors in creative ways. Note that no permanent alterations may be made to the restrooms, and any videos should be of an appropriate length for one sitting.
With the exception of technology-based artwork, all works should be suitable for installation outdoors and for all audiences. Proposals should account for visitor safety. All proposals are subject to approval by the City of Toronto.

Submission Guidelines

Submissions must be emailed by 5 pm on April 15, 2013 to:
artnowsubmissions [arobas] gmail [point] com
The subject line of the email must read: Art Now 2013
Submissions must include:
•    Your name, address, telephone number and email contact
•    Statement describing the proposed work for exhibition, how it would be installed and how visitors might interact with it
•    Ten jpg images* or a motion file of the work to be exhibited
•    Description of images or motion file (title, year, medium, duration)
•    A brief bio (150 words maximum) and CV (two pages maximum)
•    Artists proposing new work should include examples of previous work, especially if it is relevant to the proposed project
•    please compress your images into a zip file
•    Jpg images can be no larger than 1024 X 768 pixels and 300 dpi
Selected artists will be notified by the end of April, 2013.

The exhibition will take place at Nathan Phillips Square from July 5 – 7, 2013.

All selected artists will be expected to install and tear down their own work. Artists must provide all materials for installation. Media-based artists must submit a screening quality DVD. Artists are also encouraged to be present during the three-days of the exhibition to greet the public and answer any questions about their work.

TOAE is pleased to announce that Rafi Ghanaghounian, a Toronto-based artist and curator, will join this year’s Art Now selection committee as guest curator.

The Toronto Outdoor Art Exhibition is Canada’s largest annual juried outdoor art exhibition held every July at Nathan Phillips Square, City Hall Toronto.

www.torontooutdoorart.org

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Visual artists and art writers are invited to submit to aceartinc.’s annual publication, PaperWait, on the theme of 
L A N D S C A P E S.
PaperWait is an annual publication published by aceartinc. that covers our programming year- in this case July 2012 to July 2013. It is primarily made up of the texts produced through our Critical Distance writing program that encourages critical writing and dialogue about contemporary art but it is also an archive of the year’s regular and special programming. Each issue of PaperWait includes an edited section of artist pages and arts writing that provides an opportunity to more artists to have their work included.
Visual Art
-Please submit one image with full title, medium, date and artist’s name.
-The image should not exceed 1024×768 pixels, 72dpi and/or 50kb.
Writing
Please submit a synopsis of no more than 400 words for an essay of no more than 1500 words that engages with themes, theories, or artists connected with ‘landscapes’ within the realm of contemporary art.
We are accepting applications by email only- remember to include your email address, phone number and address. Please address them to hannah_g [arobas] aceart [point] org
Deadline, 4pm Tuesday 16th April 2013.

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imagineNATIVE 2013

CALL FOR SUBMISSIONS

Be part of imagineNATIVE’s 14th Annual Festival!
FREE SUBMISSION DEADLINE: JUNE 1, 2013

$25 LATE SUBMISSION DEADLINE: JUNE 15, 2013
It’s that time of year once again for you to submit your film, video, radio and new media works for the 14th annual imagineNATIVE Film + Media Arts Festival. This year’s Festival runs from October 16-20, 2013 in Toronto, Canada. imagineNATIVE is an international Festival that celebrates the latest works by Indigenous peoples at the forefront of innovation in film, video, radio and new media. Each fall, the Festival presents a selection of the most compelling and distinctive Indigenous works from Canada and around the globe. The works accepted reflect the diversity of the world’s Indigenous nations and illustrate the vitality and excellence of our art and culture in contemporary media.
If you are planning to submit, let us know! Send an email to Daniel Northway-Frank, Programming + Industry Manager, programming [arobas] imagineNATIVE [point] org. In the email “Subject” line, type “Tracking 2013 -” followed by the title of your work. Include in the body of the email your name, email, title, length, type (film/video, radio or new media) and genre (documentary, drama, experimental, music video, animation). This helps us track your work and provide follow-up if we don’t receive your submission.
PLEASE NOTE: Free submission deadline is June 1, 2013. Late submissions past June 1st are subject to a $25 CAD processing fee and forms can only be submitted online with a valid credit card via imagineNATIVE’s PayPal page. See Submission Instructions below for details.
For complete submission details and film/video, radio, new media and TV Series submission forms, go to www.imagineNATIVE.org under “Festival Info” then “Artists”.
FILM/VIDEO ELIGIBILITY REQUIREMENTS
(see website for radio and new media eligibility details, under “Festival Info” then “Artists”):
imagineNATIVE considers film, video, radio and new media (web-based) works made by Canadian and international Indigenous artists. The Festival strives to represent a diversity of ideas, themes and genres in its programming. The Festival prioritizes works that balance unique content, cultural and social relevance, and a creative approach to form characterized by innovative expression, distinctive style, and personal vision. Priority is given to works that have not yet been broadcast in Canada or on the Internet. International and Canadian premiere status is also a consideration. News reports, extended reportage, television magazine formats, and information programming or segments (such as PSAs) are not eligible.
Dramatic or documentary episodic series led and produced by Indigenous production companies are eligible to submit programs and episodes to the Festival’s Mediatheque, an on-site video library of all submitted work to the Festival, which industry distributors, broadcasters and programmers screen for acquisition and programming needs. NOTE: TV Series works are not screened publicly at the Festival, nor eligible for awards.
RULES:
•    imagineNATIVE exhibits works that have been created by an Indigenous person in a key, active creative role as director, writer or producer.

•    Films must have been completed on or after January 1, 2011.

•    All non-English language films must have English subtitles on screeners or English transcripts for the programmers.

•    Preview and exhibition tapes must have no commercial blacks or broadcaster promos.

•    Each film must have its own screening copies (2) and submission form. Compilations will not be accepted.

•    New! In addition to DVD discs, submitters are encouraged to provide an online screener link (private, password protected on Vimeo or YouTube) for the programming team to review. This is strongly encouraged if your work is submitted past the June 1 free deadline.

•    Illegible or incomplete submission forms will not be accepted.
The deadline for all submissions is June 15, 2013, but if your work is not final (ie. rough cut) for screening by June 15 and you wish it to be considered for this year’s Festival, please contact programming [arobas] imagineNATIVE [point] org prior to the free submission deadline of June 1. Late submissions without previous contact with the Programming Team will be subject to a $25 CAD fee and may not be considered.
SUBMISSION INSTRUCTIONS:
imagineNATIVE charges no fees for submission forms received online or written with DVD packages postmarked by June 1, 2013. Late submissions must have online forms received and DVD packages postmarked by June 15.

Note: Rough cuts are not preferred, but eligible to submit.
Please send the following post-marked on or before June 1, 2013 (free), or June 15, 2013 (late, $25 fee):

•    Completed and signed submission form (PDF) emailed to programming [arobas] imaginenative [point] org OR the completed online submission form at www.imagineNATIVE.org under “Festival Info” then “Artists”.

•    Two (2) Preview DVDs (NTSC or PAL) clearly labelled with the title, running time, year completed and contact information.

•    Two (2) or more stills (JPEG or TIFF files, minimum 350 dpi) on CD, submitted online, or emailed to programming [arobas] imagineNATIVE [point] org. Please use the title of the work as the file name.
•    Short and long synopses of your film/video.

•    Indigenous creative’s biography.
•    Press kits, clippings or trailer (if available, via email or online link).

•    Label the outside of your package FOR CULTURAL PURPOSES – FESTIVAL PREVIEW ONLY – NO COMMERCIAL VALUE. Do not value the package any higher than $5 Canadian.
SHIPPING DETAILS:
•    DO NOT courier tapes to Canada via UPS (United Parcel Service) as you may be liable for customs’ duties, which the festival will not pay, and your DVDs will be returned.
•    DO NOT send “Cash on Delivery” (C.O.D.) or the package will NOT be accepted.
•    DO NOT send submissions in fibre-filled envelopes as the dust can damage screeners and viewing equipment.
•    Preview tapes/DVDs will not be returned unless specifically requested and a self-addressed envelope with Canadian postage is provided.
Participants will be notified of acceptance of their submission, and of selection result by email by the end of August. If selected for the Festival, exhibition copies must be sent in by September 12, 2013.

3. appels internationaux

Sound Development City is a project by Sound Development which enables a close exchange between artists of various backgrounds.

In the course of a summer expedition, 10 selected artists from the areas of music, performance and other cultural fields experience and revive urban spaces. « Dancing Partners » is this year’s focus of the expedition, which will take us to Lisbon and Marseille: While one city is hosting the Architecture Triennial, the other is European Capital of Culture 2013, and both unite many contradictions that we would like to address.

We are looking for works and projects that strike up new connections in urban settings, make the world clang, give room for the frailty of the provisional.

Application Deadline: 3 May 2013

For further information and how to apply, please visit our Website.
http://sound-development-city.com/en/

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Call for Performances
Deadline Friday, April 12th 2013
How can we imagine collectivity in the present moment, after new media, when connection is often mediated down to 140 characters, coalitions are negotiated through Facebook and embodied occupations of the streets have reinvigorated people around the world? The Convergence 2013 Curatorial Committee,Zach Blas, Micha Cárdenas and Dino Dinco, invite artists to propose performances within the theme and practice of “Experimental Collectivities.” We are particularly interested in exploring methods that will collectively produce and critique systems of knowledge/power.
The 2nd Hemi GSI Convergence will be an exploratory space of lateral collaboration and alternative pedagogy among scholars, artists and activists from throughout the Americas. Convergence 2013 will be jointly hosted by the University of California, Los Angeles (UCLA) and the University of Southern California (USC) on October 11–13, 2013. Hemi GSI will also plan an optional pre-Convergence hosted by University of California, San Diego (UCSD) in La Jolla and Tijuana on October 10th, 2013.
The performance nights at Convergence 2013 will take place on and off campus, in collaboration with local art galleries and can include performances in public space. The exact venues are still being determined.
Possible themes to be adressed include:
Visualizing Cultural Circuits
Tangible and Corporeal Imperialisms
Querying Queerness
Mediatized Cultures and Virtual Communities
Decolonial Feminism
Tourism, Reception and the Ethics of Visiting
Indigeneity, Memory and Praxis
Ecocriticism and the Non-human
Rethinking Textuality
Queer Technologies
Trans/realities
Artists in the Southern California and Northern Baja California regions are encouraged to apply, as the possibility of travel funds is limited.
To apply, please:
1) email a copy of your CV and short bio (200 words) with the Subject: Proposal for Hemi GSI Performance Nights
2) Email a paragraph describing your proposed performance (250-500 words).
3) Describe your technical needs such as projectors, sound, amount of space, lighting, network access, etc.
4) All materials should go to: hemigsi [arobas] gmail [point] com
*Please look for a Call for General Convergence Participation soon*

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Open Platform: Call for submissions

Application deadline: 12pm (HKT), 19 April 2013

Asia Art Archive 


info [arobas] aaa [point] org [point] hk 


www.aaa.org.hk

Asia Art Archive (AAA) initiated Open Platform in 2011 for cultural practitioners to present their projects on a global stage. This year, as ongoing cultural partner of Art Basel’s Hong Kong show, AAA’s Open Platform transitions from stage to booth by offering a platform for researchers, curators, writers, artists, students, academics, and art organisations to hold open meetings that might further their ongoing projects, catalyse new ones, or simply be an opportunity to make connections.

AAA will provide coffee and tea to fuel discussions, and applicants may request the use of AAA’s rolodex to reach out to people they wish to invite. Meetings will not be recorded, and although applicants are free to invite AAA staff, there is no obligation to do so. The only requirements are that topics of discussion reference the concerns of Asia Art Archive and its collection (please see the list below for a non-exhaustive list of such topics) and that applicants are willing to contribute material to enrich AAA’s collection, a free resource supporting the study of contemporary art in Asia. Applicants are expected to cover their own travel and accommodation costs.

Some key topics relating to AAA’s ongoing projects and concerns include (in alpha order): 

Abstraction, the archive/the document, art writing, artist-run spaces, the contemporary, exhibition histories, geographies, globalisation, institutions, keywords, mapping, oral history, pedagogy, performance art, periodicals, timelines, the vernacular 

But we like surprises.

Application guidelines
Please submit:
–Proposal outlining the topic of your meeting (no more than one A4 page written in English).
–Participant list—divided between those you know and up to three people you need AAA’s assistance to reach. AAA will make its best effort to initiate the conversation.
–A list of material (books, periodicals, film, ephemera, etc.)—a maximum of ten items—from AAA’s library that relate to your discussion topic to be made available during your meeting as reference. Please visit www.aaa.org.hk to browse or search the online catalogue of AAA’s collection.
–A proposed list of material that you and members of your discussion wish to add to AAA’s collection.

Proposals should be e-mailed to submissions [arobas] aaa [point] org [point] hk.

Application deadline: 12pm (HKT), 19 April 2013

Successful applicants will be contacted via email by the end of April and announced on AAA’s website in the beginning of May. Only selected applicants will be contacted. Each meeting will be allocated a 90-minute slot during the course of Art Basel’s Hong Kong Show (23–26 May 2013).

Asia Art Archive is an independent non-profit organisation dedicated to documenting the recent history of contemporary art in Asia within an international context. Founded in 2000, AAA is one of the world’s leading public resources for contemporary Asian art and it continues to grow through systematic research and information gathering. Comprised of 85% donated material, AAA is committed to creating a collection that belongs to the public; accessible free of charge on-site and searchable online, the collection is now accessible globally via the Collection Online, which launched in June 2012. More than a static repository waiting to be discovered, AAA is a proactive platform, instigating critical thinking and dialogue that generate new ideas and works that continually reshape the Archive itself.

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17ZWEI Call 2013

Open Call, 17x2m space for Art in Public Space in Zurich, Switzerland

Deadline extended: April 14 2013

Submission fee: none
We welcome professional artists and artist groups to submit a proposal for a two dimensional artwork (size 16 m x 2.15 m) which will be publicly displayed for 4-6 weeks in a highly frequented underpass in Zurich’s (Switzerland) new business district., We are looking for artists who are interested in working with the immediate surrounding of the urban neighborhood of Hardbrücke public area (the underpass),  the location of the underpass or Zurich’s urbanity in general. The public area Hardbrücke can be a window that offers connections and associations of any and all sorts., 17ZWEI Call 2013 is a continuation of a first call made in 2012,  which was a great success. We are looking forward to carry on displaying artworks from all over the world.,
Application guideline:
Applications must be submitted in English or German., Each applicant may submit only one concept., The application should include:,  Contact information of the artist, (including: name, surname,  postal address, e-mail address, phone number).,  A curriculum vitae,  no longer than 1A4 page as a PDF,  An artist portfolio of five works no older than five years.,  A project proposal (which can be a description of max. 300 – 500 words and a visual sketch with the correct proporitons of the tarp), Please submit your complete application as a PDF by e-mail until, 14st April 2013 to call [arobas] 17zwei [point] ch, (please note, only complete applications will be considered).,
The application process:
Once the deadline has passed,  a jury will select 4-6 works. The selected artists will receive an artist’s fee of 1000 CHF. In addition to the artist’s fee we offer to cover the travel expenses to Zurich to the opening of the artwork (there is no cash alternative for trip costs). Each piece will be displayed for minimum of 4 weeks., Please note that the artwork will be printed on a 16 x 2.15 meter truck tarp. The truck tarp print will become part of the Deutsche Bank art collection after the public displaying period., If your work gets selected you will be informed of the dates your work will be on display. The decision of the jury will be mailed out to all participants at the end of April., The project is funded by Deutsche Bank and ZHdK.
For further information: http://17zwei.ch/

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torinoPERFORMANCEFESTIVAL 2013
OPEN CALL
www.torinoperformanceart.com/open_call__2013.html
performance art international festival
June, 14-15 2013, Turin (Italy)
tpa festival aims to promote performance art, creating an opportunity for exchange between artists of national and international scene.
Open to all artists interested in producing performance art / video performance (NO dance or theater projects).
tpa is committed to providing logistical support to the artists selected, meals and two nights of accomodation (only live section artists).
The material must be received no later than April 21st, 2013.
All the material will remain as archive of tpa.
The selected artists will be notified by mail by May 30th, 2013. They should therefore confirm their presence within 3 days from that date, if not they will be excluded from the Festival.
Team tpa 2013:
director: manuela macco / curators: manuela macco (live section), guido salvini (video section) / organization: jorge tobon, carlotta laugelli, paola spola, elisabetta vacca.
Application performance live
Application videoperformance
If you have a questions you can sent an e-mail to
torinoperformanceart [arobas] gmail [point] com
Tel: +39 338 58 10 572

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CALL FOR WORK DIMANCHE ROUGE ESTONIA OCTOBER 2013
Dimanche
Rouge is currently considering proposals for experimental performances
for its festival in Tallinn, Estonia from October 17th till the 20th,
2013.
Dimanche
Rouge has rapidly grown into one of the largest monthly experimental
performance festivals in Europe, presenting the work of over 600 artists
from more than 60 countries in Paris and abroad since February 2011.
The
festival will be hosted at some of the most important Estonian art
institutions including Kumu Art Museum, one of the largest art museums
in the Baltics; Kultuurikatel, a unique international cultural center
and former power plant where Tarkovsky filmed Stalker;
Culture Factory Polymer/ Art Container, one of the main strong points
for alternative culture in Tallinn, as well as at the iconic Sokos Hotel
Viru.
Artists will also be able to take advantage of a program of roundtable discussions, workshops and talks.
Performances proposed must be experimental and contain a live element.
Work we program,
- multimedia, dance, performance art, video, sound, interventions, street art, and spoken word
-
performances from other disciplines usually not included in art
festivals such as hairstyle, cuisine, tattoo, massage, sports, the
sciences and any other performative acts done in an experimental way
- installations
-
artwork without a live component provided that the artist produces a
piece live.  For instance, painters could show their work if they
produce a painting during the festival.
Work we DO NOT program
-
video screenings and other artwork that does not have a live component.
If you wish to submit a video of your work to be screened, please
apply for our weekly cable television program on Souvenirs From Earth www.dimancherouge.org/tv
Dimanche
Rouge will provide free accommodation for foreign artists for two
nights–a maximum of two artists per performance.  Dimanche Rouge will
be unable to assist with travel funds and artists fees/costs, but can
issue an official letter of invitation.
Please apply by clicking on the following link

www.dimancherouge.org/dimanche-rouge-estonia
Deadline: May 1st 2013

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Concours création vidéo autour de l’architecture proposé par le CAUE 31
APPEL A PROJETS
A l’occasion de la première édition du concours Archi’Court, le CAUE 31 lance un appel à projets pour des créations vidéos autour de l’architecture.
Le concours Archi’Court a pour objectif la valorisation de la culture architecturale, de l’urbanisme et du paysage au travers du regard de jeunes créateurs vidéos.
L’appel à candidature s’adresse à des créateurs de tous bords, cinéphiles, architectes, documentaristes, vidéastes, étudiants, qu’ils soient amateurs ou proféssionnels, désireux d’exprimer l’architecture, l’urbanisme ou le paysage au travers de la vidéo. La création est libre mais doit suivre le fil conducteur d’une thématique donnée.
Nous avons choisi pour cette première édition du projet une thématique large et ouverte, qui invite à la création et où les points de fuite ouvrent une multiplicité de choix.
Les lauréats et les vidéos sélectionnées seront diffusées durant le deuxième semestre 2013 au sein de l’espace vidéo du CMAV ainsi que sur son site internet.
THEMATIQUE 2013 :
Renversant
PRIX A LA CREATION :
Premier prix : 750 euros
Deux mentions : 250 euros

Prix à la diffusion pour vidéos sélectionnées : 150 euros (10 vidéos pourraient être sélectionnées pour cette rubrique)
DATE LIMITE D’ENVOI :
Vos créations doivent être envoyées au plus tard le 5 avril 2013.
Une préinscription est souhaitée avant cette date à l’aide du formulaire en bas de page.
FORMAT :
Les vidéos doivent être envoyées par courrier en format Blu-ray.
Durée min. : 5 minutes

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CALL FOR CONFERENCE PAPERS AND PROPOSALS
Performance, the Body and Time in the 21st century
26-27 June 2013

Hosted by:  exist  
www.existenceperformanceart.wordpress.com

Queensland College of Art
www.griffith.edu.au/visual-creative-arts/queensland-college-art
Venue: Queensland College of Art, Project Gallery
Griffith University 226 Grey Street, South Bank Qld 4101
This two-day symposium will explore issues surrounding Performance, the Body and Time in the 21st century. How is the ever-increasing pace of technology generation affecting us as artists and audiences? How have the advances made in the 21st century changed the way we create, the way we consume and how we collaborate?
The premier exist conference will take place 26- 27 June. It will be held at the Queensland College of Art – Project Gallery, Brisbane. The Queensland College of Art, established in 1881, is one of Australia’s longest-running art and design colleges and is situated at Brisbane’s South Bank.
Proposals for papers and presentations are invited which connect with questions on the experience of Performance, the Body and Time in the 21st Century. Possible themes may include:
•    Hyper-realism and the experience of time in art
•    Performance and the body in time
•    Utopia, the sublime, ecstasy and transcendence in art
•    Digital performance and the body
•    3d visualization and gaming in art
•    Globalization and the singularity of the body in performance
•    Development of art materials in the 21st century
•    Connecting with digital audiences
•    Durational performance in the 21st century
•    Two Bodies in Space: Performing as a Duo
•    Body Politics in contemporary mediatised performance
•    Gender performance in mass-media culture
* Conference proceedings will be produced and published online.
* Conference Review Panel:
Abstract proposals (up to 500 words) should be submitted with authors’ details provided separately, so that submissions can be reviewed, blind, by a Conference Review Panel.

*Please send your proposal as a Word document attached to an email addressed to exist [arobas] live [point] com [point] au with subject exist-symposia
Please ensure that your email includes your full name, affiliation, address, email address and phone number (Please DO NOT INCLUDE THESE DETAILS WITH YOUR ABSTRACT).

*DEADLINE FOR SUBMISSION: 8th April 2013.  
The Conference Review Panel aims to complete the review process by 30th  April 2013.

*Official call attached pdf
sending best wishes in life and art
exist
Rebecca Clunn [nee Cunningham]
co-director exist, artist, researcher
PhD Candidate – Griffith University Business School
m: 0458 038 005
www.rebeccacunningham.wordpress.com
existenceperformanceart.wordpress.com
www.oneperformance.wordpress.com

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SAVVY.DOC
by Ismael Ogando
Contact: ogandoismael [arobas] gmail [point] com
SAVVY.DOC is a platform structured to assemble, organize and classify documentation of performance artists around the world, focused on African, Asian and Latin-American performance documentation (but also featuring Western artists); in three different media: photography, video and text. It works as a corporeal catalog for art curators, intellectuals, performance art aficionados and performance artists.
Our main goal is to build a public database accessible to research, study and learn about the different approaches of contemporary performance art, parting from the geographical context and each artist’s reality, aiming to have a socially engaged didactical platform that allow non-western artists have presence in the European spectrum

Dynamic
Artists are welcome to contact SAVVY.DOC and apply to join without any cost and submit their portfolio electronically by our email to apply and obtain a briefcase on our shelves.
Requirement for artists
- A selection of high Resolution photography (maximum 5 per piece).
- HQ video-documentation in DVD format.
- Performance pieces thesis (one by each piece submitted).
- Full-page biography.
- Artist’s statement with date.
- Copyrights sheet signed.
This process will be guided by me as docent and tutor, leading the compilation to an objective and accurate presentation.
Process
Once the artist is selected, would send us the pieces in the 3 different formats we required in physical by post mail
Analyzed, organize and classify the documents and place them in the shelves.
Make and announcement of the new artists by social media and feature them on our website and blog.
Note: SAVVY.DOC will constantly update and add new material of the same artist once he or she is selected to have a briefcase on the space.
savvy-contemporary.com/index.php/projects/savvydoc/

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DIY 10:2013 ­ Call for Proposals
Deadline for proposals: 12noon Monday 8th April 2013.
To mark the tenth anniversary of DIY, 2013 will be a bumper year with 20 projects supported across the UK.
DIY is an opportunity for artists working in Live Art to conceive and run unusual training and professional development projects for other artists.
We want to hear from you if have an idea for an exciting, innovative and idiosyncratic Live Art professional development project that offers something new and is geared to the eclectic and often unusual needs of artists whose practices are grounded in challenging and unconventional approaches, forms and concepts.
We are planning to support twenty DIY projects that will take place between July and November 2013. Each project will receive £1,000 support.
DIY projects may take any form, and can be loosely or rigorously focused on an idea or theme of your choosing. However, we also welcome proposals that specifically respond to one of the following themes. Eleven of the twenty DIY projects will be selected according to these opportunities:
1. Live Art and Feminism
2. Live Art and Yorkshire Sculpture Park
3. Live Art and Sound and Music (2 projects will be supported)
4. Live Art and National Theatre Wales (WalesLab)
5. Oblique Strategies (Over One Hundred Worthwhile Dilemmas)
6. Live Art and In Between Time: Water Proof
7. Live Art, performance as protest and the online element
8. Live Art and young people (2 projects will be supported)
9. Live Art and Cornwall
DIY 10 is a Live Art Development Agency initiative developed in collaboration with the following partners: Abandon Normal Devices (North West), Artsadmin (national), Buzzcut with Imaginate (Scotland), Cambridge Junction (East), Chapter Arts Centre (Wales), Chelsea Theatre (London), Colchester Arts Centre (East), Compass Live Art (Yorkshire), Duckie (London), Fierce Festival (West Midlands), Forest Fringe (Scotland), In Between Time (South West), Live at LICA (North West), National Theatre Wales (Wales), Norwich Arts Centre (East), Platform (national), The Showroom, University of Chichester (South East), Sound and Music (national), Yorkshire Sculpture Park (Yorkshire), The Works: Dance and Theatre Cornwall and University College Falmouth (South West). With additional support from Create (Ireland).
Projects will be specifically based in and/or stimulating and benefiting artists from the regions noted above. Projects may also be developed in collaboration with the DIY partner organisations in those regions.
Click here for more information, including application process.
www.thisisliveart.co.uk/prof_dev/diy/diy10_callforproposals.html

4. résidences

NEIGHBOURHOOD SPACES, Socially-Engaged Artist in Residence Program, now accepting applications

Application deadline: May 6th, 2013
Details and application instructions: www.brokencitylab.org/apply

Arts Council Windsor & Region (ACWR), Broken City Lab (BCL) and The City of Windsor are pleased to announce the launch of Neighbourhood Spaces: Windsor & Region Artist in Residence Program, a new initiative that will locate ten chosen artists in community sites throughout Windsor and Essex County in Ontario, for 4-6 week artist residences. Supported by the Ontario Trillium Foundation, this new program will allow artists to pursue research and/or create work(s) that engage, explore and connect with local communities. The program is inviting applications from Canadian artists of all disciplines including visual, performing, literary, music, interdisciplinary and media arts.

Neighbourhood Spaces will embed artists in community sites such as parks, nature reserves, libraries, health or community centres. These sites will provide a « home base » for each artist to work during their residency, while also allowing the artist to take on diverse roles, engaging with community members in various ways to animate, explore and inspire the specific stories, curiosities, challenges and triumphs of the local community.

Curated by Broken City Lab, residencies will begin in summer 2013 and be staggered throughout the year, concluding in August 2014. There is no application or residency fee. Each artist will receive $4750, which includes an artist fee and funding to assist in covering travel, housing (for the duration of the residency), material and per diem expenses. While housing is not provided, Neighbourhood Spaces is available to assist artists in finding accommodations. A final exhibition and symposium will be held in the fall of 2014 and an online publication will be created documenting the program.

The Program Coordinator will serve as a liaison between the artists and community site and will be available to assist in documenting work, promoting events and connecting to local resources, including organizations, artists, and volunteers. Along with a standardized submission form and artistic support materials, applicants are asked to outline their ideal neighbourhood site. A list of potential community sites can be found in the online application.

For more information about Neighbourhood Spaces, visit: www.acwr.net/ns or www.brokencitylab.org/apply

Broken City Lab
411 Pelissier Street
Windsor, Ontario
N9A 4L2

Contact:
Alana Bartol
Program Coordinator
Neighbourhood Spaces: Windsor & Region Artist in Residence Program
1942 Wyandotte St E
Windsor, ON N8Y 1E4
519-252-2787
226-975-1732
ns [arobas] acwr [point] net

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33OC Artist Residency program, Toffia, Italy
FALL 2013 ARTIST IN RESIDENCE, TOFFIA, ITALY  
Location: Toffia (Lazio) Italy  
Deadline: Jun 24th, 2013  
Duration: 1 month: SEPTEMBER, OCTOBER, NOVEMBER 2013
Eligibility: The residency is open to individual artists at any stage of their professional career, working in visual arts, photography, film & video, media arts, performing arts, music and literature. We particularly encourage artists interested in engaging the local community and/or working with the particular cultural and geographic characteristics of Toffia or Sabina region to apply.
Costs & Support: 33OC is a nonprofit organization currently functioning without any external financing. At the moment we can continue to host artists only on a fee basis. The cost per artist/month is: 250 Euros Host provides accommodation & studio spaces. Utilities & administrative costs, internet service.
URL: http://http://33oc.org/
DESCRIPTION: 33 Officina Creativa (33OC) Artist Residency program was developed to become a space & community where international artists can share places, experiences and sensibilities. The aim of the residency is to challenge perceptions about how Art is made and integrated in everyday life by devising unconventional scenarios for introducing ideas into the public realm.
Conceived of as a regenerative intercultural meeting place, the residency program is aimed particularly at international artists who are enthusiastic about working within the Toffia environment, and who are energetic about making connections in this context.
The program offers artists the opportunity to confront new ideas or experiment with their work and the particular territory of Sabina region. We wish to improve artists’ ability to pay attention to the constructed & natural environment and, eventually, to find new ways of interaction between art, society and the territory.

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Appel à candidatures

lancé en direction

des illustrateurs privilégiant plus particulièrement le médium photographique en vue d’une résidence

mission prenant place dans le cadre du
contrat local d’éducation artistique ( CLEA )
de Roubaix, Tourcoing et Wattrelos dans le département du
Nord

La date limite de dépôt des dossiers est le 10 avril 2013.

– un exemplaire de l’ensemble des éléments de candidature est à adresser:

par voie postale à l’adresse suivante:

Elisabeth Huygelier
Bibliothèque Municipale
2, rue Emile Basly
59 150 Wattrelos.
France

– un exemplaire de l’ensemble des éléments de candidature e
st à adresser:

par voie électronique à l’adresse suivante : cleaoralite [arobas] gmail [point] com

http://www.alternatif-art.com/telechargement/clea-2013-2014.pdf

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Fogo Island Arts Residencies: call for proposals – Education Program
Deadline: May 31, 2013 for residencies starting September 1, 2013
Fogo Island Arts
Highway 334 – Suite 100
P.O. Box 102 – JBS
Fogo Island, NL, A0G 2×0
Canada

www.fogoislandarts.ca

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Rockefeller Foundation Bellagio Center Arts and Literary Arts Residencies
Call for Applications for Arts and Literary Arts Residencies at the Rockefeller Foundation Bellagio Center
Deadline: May 1, 2013

Through residencies and conferences, the Rockefeller Foundation Bellagio Center in Northern Italy supports innovations that change the way we address complex global issues.  Here, people of diverse expertise and backgrounds come together in a thought-provoking, creative, collegial environment that helps create change and have impact on a wide range of world issues.
The Residency Program allows for focused work, uninterrupted by the professional and personal demands of daily life, in a diverse and stimulating community of fellow residents.  Residents include an international group of academics, writers, artists, scientists, journalists, non-governmental organization practitioners, and policymakers.  In addition to time for dedicated work on individual projects and for reflection during the day, building new connections and collegial interaction with other residents is a defining characteristic of the Bellagio experience.  Meals and informal presentations of residents’ work afford an opportunity for dynamic discussion and engagement with each other.  The combination of quiet time for individual, focused work and connections with such a diverse community is unparalleled.
Academic Writing as well as Arts & Literary Arts residencies typically last four weeks, and spouses/life partners may accompany residents.  Practitioner residencies can last between two to four weeks.  Joint applications from co-authors are also welcome.
Applications for Academic Writing as well as Arts & Literary Arts residencies are due by May 1, 2013.  Applications from practitioners and for conferences are accepted on a rolling basis.
To apply, and for more information, please visit: 
http://www.rockefellerfoundation.org/bellagio-center
or download a brochure at:
http://www.rockefellerfoundation.org/news/publications/rockefeller-foundation-bellagio-center

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Pixel Palace Artists in Residence 2013
CALL OUT FOR ARTISTS WORKING IN NEW TECHNOLOGIES AND MOVING IMAGE

Deadline: Friday 26th April 2013
 Application fee: none

Pixel Palace are inviting applications from artists working in new technologies and moving image for this year’s Artists in Residence programme based at Tyneside Cinema (Newcastle upon Tyne, UK). This opportunity is open to artists based in the UK and internationally.
The Artists in Residence programme is now in its third year, offering artists the opportunity to develop new work within a peer supported environment that engages with the working cinema and its surroundings.
Pixel Palace Artists in Residence programme offers:
– The opportunity to work in a shared studio space. 
- The opportunity to develop new work in well -resourced studio with an editing suite and a chance to play with cinema projectors and auditoriums.
- The opportunity to critically engage with young people via regular and planned activities at the cinema. 
- The opportunity to share their practice and working methods through public facing events
The selected artists will have access to: .
– A shared studio space for 2 months at the Tyneside Cinema, Newcastle
- A development fee of £2800 for lead artist and £2500 for UK based artists.
- Travel expenses for one advance return journey from place of origin to Newcastle and back
- 2 months accommodation in in Tyne and Wear
- Material and/or production costs of up to £300
- Access to the Tyneside cinemas resources including an editing suite as well as standard AV software.
The Artist in Residence 2013 programme begins on Monday 26th August and will end on Friday 25th October. Artists must be based at the cinema throughout the whole residency period.
Application forms must be submitted by Friday 26th April 2013 at 5pm GMT
http://www.thepixelpalace.org/residencies

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Appel à projets : Résidence ARTS NUMERIQUES #1, Ville de Cergy
Implanté sur les « Hauts de Cergy », quartier le plus récent de Cergy, Visages du Monde est un équipement socioculturel porté par la ville, en régie directe. Il offre au public une grande variété de services : une médiathèque, une mairie de quartier, une maison de quartier, une salle de spectacles, un studio de danse, une salle de formation multimédia, un studio arts numériques, un espace dédié au « jeu vidéo », le tout sur 3000 m2.
Sur le plan artistique, les danses actuelles et les arts numériques sont les principales disciplines pratiquées et mises en valeur à Visages du Monde. Ateliers et formations, résidences, spectacles, performances et expositions y rythment la saison.
Avec l’ouverture de VISAGES DU MONDE, la ville de Cergy porte désormais une politique ambitieuse de soutien aux arts numériques. Cette politique s’exprime par un soutien actif à la création artistique et passe par la mise en place progressive de plusieurs résidences de création sur trois thématiques prioritaires :
-le jeu vidéo (retrogaming et expérimentations vidéo-ludiques)
- le rapprochement des arts urbains et des arts numériques
- la diversité, la réalité augmentée et les représentations du monde en général
vdmlab.fr/

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Arborescence : Résidence d’architecture
Édition 2013

Résidence à Roques (Gers, France) : 6 semaines, septembre / octobre 2013
Date limite du dépôt des dossiers : vendredi 31 mai 2013
Candidats admissibles : architectes de paysage, architectes, urbanistes, chercheurs, historiens ou autres professionnels spécialisés en architecture (par exemple : commissaires indépendants, plasticiens, designers, photographes, etc.) – Résidents permanents de la région montréalaise.
La Maison de l’architecture du Québec (MAQ) est fière d’offrir, pour une deuxième année, à un ou une candidat-e sélectionné-e sur dossier par un jury des pairs, l’occasion de bénéficier de la résidence d’architecture Arborescence*, une résidence dédiée strictement à l’architecture et ses disciplines affiliées (architecture de paysage, urbanisme, design urbain, histoire et théorie de l’architecture).
Ce projet-pilote original est développé en collaboration avec le Conseil des arts de Montréal (CAM) et la propriétaire hôte. Suite au choix du candidat qui se fera début juin 2013 (dépôt des dossiers avant le 31 mai), le séjour aura lieu dès l’automne de cette année.
Arborescence vise à offrir un contexte de séjour favorisant le développement de la création et des connaissances dans les disciplines architecturales, voire à faire fleurir les échanges et les projets créatifs bilatéraux France-Montréal. Le résident séjourne six semaines dans une demeure gasconne traditionnelle, au coeur d’un minuscule hameau d’une cinquantaine d’habitants nommé Roques, dans le Gers (France). Souvent surnommée la Toscane française, cette région agricole centrée sur la culture du tournesol, la production de l’Armagnac et autres produits du terroir, se situe à une heure de Toulouse et deux heures de Bordeaux.
Les vastes bâtisses de la demeure hôte, datant du XIIIe au XIXe siècle, entourent un jardin naturel, un potager et un verger, composant un ensemble rural d’une rare authenticité, objet de cinq ans de restaurations sous la direction d’un architecte du patrimoine. Les charpentiers qui ont reconstitué les structures à l’identique (père et fils) résident à Roques et figurent parmi les personnes-ressources qu’un architecte montréalais aura plaisir à rencontrer.
Propice à la concentration pour un projet d’écriture ou de création dans la calme solitude, ce cadre offre aussi un accès privilégié à une région encore préservée, peu gâchée par le tourisme et d’une exceptionnelle richesse, tant du point de vue du patrimoine bâti et du vivace savoir-faire qui s’y rattache (qu’on pense aux maîtres artisans, par exemple) que du point de vue de l’histoire des paysages et du développement villageois ancien, qu’au plan des arts contemporains. À deux heures de Bordeaux (et de son centre d’exposition en architecture et art mondialement célèbre Arc en rêve), Roques permet aussi de rayonner à plus large échelle.
À noter que l’hôte propriétaire, muséologue canadienne, est présidente du Centre d’art et de photographie de Lectoure (à 30 km de Roques) et pourra faire bénéficier le résident de son riche réseau de contacts, en qualité de personne-ressource.
*sous réserve de l’obtention de la bourse du Conseil des Arts de Montréal. Confirmation officielle le 1er juillet 2013.
>>Télécharger l’appel de candidatures
www.maisondelarchitecture.ca/?page_id=2147

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Appel à candidature
Deadline : 12/5/2013
Suddenly est une résidence d’art et de recherche, indépendante et internationale fondée en 2010 par les artistes Camille Debray et Laurent Isnard.
Située en Seine-et-Marne (77) dans le petit village de Beauchery-Saint-Martin à 100 km de Paris, chaque été l’ancienne ferme devient un espace expérimental fédérant artistes, théoriciens et curators.
Ses objectifs et son format sont renouvelés d’une année à l’autre afin de répondre au mieux aux exigences de la création contemporaine.
> Télécharger l’appel à candidature
Présentation et informations sur :
www.residencesuddenly.comwww.facebook.com/residencesuddenly
NOTE D’INTENTION
Camille Debray invite Marianne Derrien, commissaire d’expositions et critique d’art indépendante à co-diriger cette quatrième édition. Avec Mélanie Legas, chargée de production, ils forment l’équipe de coordination.
Cette année, la résidence Suddenly s’intéresse aux pratiques transcuratoriales : artistes intégrant le commissariat à leur pratique, commissaires et théoriciens proposant des modalités originales questionnant les enjeux de l’exposition.
Six artistes, théoriciens et commissaires cohabiteront et travailleront ensemble 17 jours et à plein temps. Suddenly s’articule autour d’un travail en commun où les notions d’échange et de recherche sont centrales. Les productions théoriques et plastiques des résidents sont à la fois outils et vecteurs du déroulement de ce temps de travail.
Le rôle de l’équipe de coordination est d’assurer le bon fonctionnement de la résidence et d’impulser des axes de recherche. Elle définit un cadre de travail original et orchestre la résidence en proposant des « règles du jeu ».
ETOILE MANQUANTE
Ainsi, pour sa 4ème édition, la Résidence Suddenly active les champs de force entre artistes et commissaires. Gravitant autour de la question de l’exposition, leurs rapports s’avèrent complexes. Parfois complémentaires, l’antagonisme intrinsèque de leur démarche ouvre un dialogue prolifique.
Artistes et commissaires collaborent, observent leurs démarches respectives et prennent position. Certaines expositions sèment le trouble: sans commissaires, sans artistes, sans oeuvres ou encore sans auteurs. L’exposition est-elle devenue objet de conflits ? Certains systèmes mis en place sont-ils plus légitimes? Le spectateur est pris à parti, et peine parfois à se repérer dans cet espace d’investigation dynamique qu’est devenue l’exposition.
Phénomène récent, le commissaire d’exposition tient aujourd’hui une position forte dans la cosmologie de l’art contemporain. Le « canon curatorial » semble insaisissable. En quête d’identité, chacun tente de dessiner les contours d’une profession qui s’invente. Une position parfois obscure, aux facettes multiples.
Au delà de la question de statut et d’identité liée à une profession émergent les enjeux artistiques de l’exposition. Certains artistes brouillent les pistes, scintillent eux aussi au coeur de la nébuleuse curatoriale. Puisque penser l’exposition est indissociable de la production artistique, elle est parfois envisagée comme matériau et s’inscrit dans une démarche globale, rayonnement d’un tout.
La pluralité des pratiques curatoriales s’avère motrice et force de proposition engendrant une réflexion vivante aux enjeux tangibles, une histoire en train de s’écrire.
CONDITIONS
L’appel à candidature est ouvert à toute personne ayant achevé ses études, sans restriction d’âge, ni de nationalité.
Les candidatures doivent présenter un intérêt particulier pour les questions curatoriales et de production et à mener un travail en commun. En outre, il sera demandé d’établir un regard transversal et critique à l’égard de ces domaines. Les résidents sont invités à s’impliquer activement tant dans les recherches artistiques que dans la vie et les tâches quotidiennes de Suddenly.
La résidence offre l’hébergement, l’utilisation des ateliers techniques, une communication soutenue ainsi que l’organisation d’événements publics. Une aide collective à la production est prévue pour les réalisations.
Sous réserve de subventions, les transports seront défrayés à hauteur maximale de 100€ par personne et les repas couverts par la résidence.
Enfin, les participants s’engagent à être présent pendant les deux semaines consécutives et à temps plein. Une convention devra être signée par les futurs résidents.
CALENDRIER
> L’appel à candidature est ouvert jusqu’au dimanche 12 mai 2013 inclus.
> Un jury de professionnels se réunira pour étudier les candidatures fin mai.
> Les résultats seront communiqués par e-mail et la liste des candidats sélectionnés pourra être consultée sur le site residencesuddenly.com.
> La résidence se tiendra du lundi 1er au mercredi 17 juillet 2013 inclus. Plusieurs rencontres publiques seront programmées sur place ainsi que des visites hors les murs.
> Un événement de restitution sera organisé à l’automne 2013 dans un lieu d’art à Paris.

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Alberta College of Art + Design – Visiting Artist – Ceramics
Visiting Artist (VA)/Instructor/Researcher – Ceramics
Application deadline: April 8, 2013
The Alberta College of Art + Design (ACAD) is committed to an academic studio-based education for students in fine art, design, craft and digital media. The result is a rigorous studio program, which produces critical thinkers, creative problem solvers, and artists with well-defined practices. ACAD is a leading centre for education and research; a catalyst for creative inquiry and cultural development. We engage the world and create possibilities.  Calgary, the cultural capital of Canada for 2012, is situated at the foothills of the Rocky Mountains. ACAD, an integral part of Canada, Alberta and Calgary’s cultural community, offers four year bachelor’s programs and is developing our first graduate program. The College is developing an exciting long term vision that reaffirms its educational mission within an arts and cultural context where design and creativity are keys to the cultural prosperity agenda.
The Alberta College of Art + Design (ACAD) welcomes applications for the following position commencing in the fall semester of the 2013-2014 academic year:
Visiting Artist (VA)/Instructor/Researcher – Ceramics
This is a nine (9) month appointment over two (2) terms commencing August 20, 2013 to May 31, 2014.  To complement existing instructional resources, this position will instruct four (4) six (6) hour-long studio courses at all levels of the undergraduate BFA in Ceramics program. The successful candidate will receive a stipend of $16,000.00 towards research and studio practice and will be required to report and present on research activities as well as mount an exhibition of their studio practice and research at the college.
Qualifications:
The successful candidate will have an MFA or an equivalent degree or combination of education and professional experience in ceramics, previous teaching experience, a professional exhibition record as a ceramist, excellent technical skills and a wide knowledge of all aspects of the discipline, with a particular regard for the international ceramics profession. Applicants with a studio practice and teaching experience in pottery are particularly sought for this academic year.
The successful candidate will be community-oriented; comfortable interacting with students, faculty, artists, and the public; and demonstrate a balanced approach between research, practice, and pedagogy. The incumbent will be expected to participate in Ceramics program activities and administrative workload.
Please submit applications electronically by April 8, 2013 via our careers page at acadcareers.silkroad.com/
Only applications submitted electronically will be considered.
Submission instructions:
Applications should consist of a single PDF document including: a letter of application; current curriculum vitae; artist statements outlining philosophies and practices regarding teaching and studio practice; a digital portfolio of your recent studio work containing twenty (20) images accompanied by a corresponding numbered list including titles, medium and size; a statement on your proposed research topic (topics can include explorations in creative practice, technical process, content development, etc.); and the names and contact information for three (3) professional references.
Further information about the College and this position is available on our website at www.acad.ca
ACAD is an equal opportunity employer and is strongly committed to fostering diversity within our community. We welcome those who would contribute to the further diversification of the College. We encourage expressions of interest from all qualified applicants for consideration for this or other suitable vacancies although applications from Canadian citizens and permanent residents will be given priority.
The collection of personal information is for the purpose of determining eligibility and suitability for employment as authorized by the Freedom of Information and Protection of Privacy (FOIP) Act, section 33(c). If you have any questions about the collection of your information, please contact Human Resources at hr [arobas] acad [point] ca.
Please note that only applicants selected for an interview will be contacted.
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2013 Artist in Residency – Call to Artists
The 2013 Wood Buffalo Artist in Residency program will host two studio locations including both McMurray and Anzac. The residencies include dedicated studio space (with no associated fee) commencing on June 5, 2013 in Fort McMurray and July 31, 2013 in Anzac. Artists in the program will take part in an artist talk (15-20 minutes), open-house demonstrations, and have the opportunity to display their artwork in a group exhibition held in Fort McMurray.
We invite visual artists who are Canadian residents to submit a proposal before Friday April 12, 2013 at 4:00PM (Mountain Time).
Please visit www.woodbuffalo.ab.ca/artist  to learn more about this project and the call to artists.
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Atelier Topaz – résidence 
Opasatika, Ontario, Canada
Le lieu
Situés au cœur de la forêt boréale, les Ateliers Topaz sont à la fois un lieu de retraite et un centre de création pour artistes, toutes disciplines confondues. L’endroit parfait pour la réflexion, l’évasion. Le groupement d’édifices fait 900 mètres carrés et repose sur 14 hectares face à la route Transcanadienne. Il donne sur un étang de deux hectares. Topaz c’est la « Route 66 » dans le nord de l’Ontario. L’endroit, modeste et nostalgique, rappelle aussi les grandes épopées de la colonisation francophone de l’Ontario. Ces studios de création ou cette résidence d’artistes, endroit idéal pour les arts visuels, sont situés au centre du Canada, à mi-chemin entre l’Atlantique et le Pacifique, là où les étoiles deviennent les topazes de la nuit.
Ce qu’on offre

D’abord l’espace et, l’espace de travail déterminés selon les besoins de l’artiste. Les espaces polyvalents permettent d’y faire de la peinture, de la sculpture, de l’installation, etc. L’atelier de menuiserie, le Bar à clou, est équipé des outils de base. Un magasin d’objets trouvés est disponible autant pour l’inspiration que pour l’utilisation dans une œuvre. Le peintre apporte ses pinceaux, le musicien son instrument et l’écrivain son ordi.

Les personnes qui séjournent aux Ateliers Topaz jouissent de l’accès à la cuisine et sont responsables de préparer leurs repas. Toutefois Laurent peut aussi leur cuisiner de petits plats typiquement canadiens-français aux besoins ou aux désirs. 

Topaz possède deux suites avec lit double et une chambre avec lit simple. Chacune possède sa salle de toilette avec douche. Ces installations évoquent admirablement le style des années 1960. 

Pour la baignade, le Lac des Cœurs se situe à deux kilomètres à l’est. Pour le canotage ou la pèche, la rivière Opasatika est deux kilomètres à l’ouest. Pour se déplacer, il y a de vieux vélos ou la marche. Pour un frais très raisonnable, votre hôte peut aussi vous conduire ou organiser un déplacement vers Kapuskasing à l’est ou vers Hearst à l’ouest. 

Les matériaux d’artistes ne sont pas disponibles dans la région. Il est donc important de faire vos achats avant votre séjour, à moins que vous travailliez avec des matériaux que l’on peut se procurer dans des magasins ordinaires ou même en nature.
www.atelierstopaz.ca/

5. art public

Temporary/Contemporary

Request for Proposals

Annual Temporary Contemporary Art Installation

Faculty of Animation, Arts and Design Sheridan Trafalgar Campus
Oakville, Ontario

Introduction

In 2012 the Art Committee within the Sheridan Space Enhancement Task Force developed
a proposal for an annual temporary installation of a contemporary artwork on Sheridan’s Trafalgar campus. The inaugural installation was Derek Sullivan’s Endless Kiosk 2005, which was installed in the Learning Commons in August 2012 and continued on display until the end of March 2013.

There is a commitment at Sheridan to continue this on an annual basis.

Objectives

In keeping with Sheridan’s Mission Statement that « Sheridan delivers a premier, purposeful educational experience in an environment renowned for creativity and innovation »
the Contemporary Temporary Art Installation has four objectives:
1.    To bring innovative and original artwork by high profile artists into the Sheridan community.
2.    To enrich the experience of students, faculty and staff at the Sheridan Trafalgar campus with stimulating and challenging artwork.
3.    To integrate this artwork into curriculum through an artist’s talk, workshops and projects related to the installed artwork.
4.    To link the Sheridan Community to the broader cultural and artistic milieu

Submission Proposal Requirements

Consideration should be given to the safety of the Sheridan Community so that the proposed artwork has no sharp edges, can’t be climbed on, has no fragile parts, is made of fire resistant materials, etc.

The proposal should be submitted as a PDF document to:

Leslie McGale
Faculty of Animation Arts and Design Sheridan College
1430 Trafalgar Road
Oakville, Ontario L6H 2L1

Email: leslie [point] mcgale [arobas] sheridancollege [point] ca Phone: 905 845 9430 Ext. 2115

The submitted proposal should include the following:
1.    A description of the proposed artwork/installation.
2.    A sketch of the proposed artwork or an image of the work if it already exists.
3.    Dimensions of the proposed work.
4.    A photograph or plan of the location proposed for the artwork. The following sites have been identified as suitable for large-scale artworks (see map locations below):

a. Outside SCAET
b. Outside Theatre entrance / D wing c. Outside cafeteria
d. J wing lobby (outside J102)
e. Animation wing lobby
f. Learning Commons
g. Atrium outside library
h. Lower lobby at SCAET
i. Connexion / Student Union
j. Main Entrance
k. Stream and banks
Other locations can be considered but will have to be vetted by our Facilities Management and Health & Safety departments.
5. Technical details about the artwork’s construction and how the artwork would be installed and secured in the chosen location.
6. The value of the work for insurance purposes.
7. An explanation outlining how this installation would enhance students’ and faculty’s experience at Sheridan.
8. How the artwork could be integrated into curriculum at Sheridan. 9. Contact information for getting in touch with the artist involved. (See photos in full RFP here: http://mactech.sheridanc.on.ca/rfp.html)

a. Outside SCAET b. Outside Theatre entrance / D wing

c. Outside cafeteria d. J wing lobby (outside J102)

e. Animation wing lobby f. Learning Commons

g. Atrium outside library h. Lower lobby at SCAET

i. Connexion / Student Union j. Main Entrance

k. Stream and banks k. Stream and banks

Adjudication Process

1. A six-member Selection Committee made up of representatives from Sheridan and from the larger arts community will assess initial proposals.

2. This Selection Committee will select three proposals from all those submitted to consider for possible implementation. Each of the three finalists will be invited to the Trafalgar Campus in Oakville to tour the proposed site with representatives from Facilities Mangagement, Health & Satety department and members of the Selection Committee. Based on the recommenda- tions of these three groups a single work will be selected from the three proposals. A repre- sentative from the Selection Committee will contact the successful candidate.
Timeline
1.    Deadline for submission of proposals: April 30, 5pm.
2.    Selection of three proposals: May 15
3.    Site visit and approval of installation site and method of attaching artwork to selected location: May 15 – May 30. We will work with the successful candidate to coordinate shipping and installation.
4.    Installation date: August 15-31.
5.    De-installation date: Late April or early May (to be negotiated).

Payment Schedule

1. Each of the three finalists being considered will receive $250 for their proposal and site visit expenses.

2. The successful artist (or candidate) will receive $5,000 paid in three installments:
a. Upon notification of being chosen the successful candidate – 25%
b. After delivery and installation of the artwork at Sheridan’s Trafalgar Campus in Oakville – 50%
c. Within 30 days of the work’s de-installation date – 25%

3. The successful artist will be entitled to a shipping allowance of up to $1,000 (original receipts required).

4.The successful artist will be entitled to an installation allowance of up to $1,000 (original re- ceipts required).

5. Insurance during transit to/from Sheridan College is the responsibility of the artist.

Publicity and Documentation
1.    The artwork will be publicized both within and outside the Sheridan community through Akimbo, Sheridan Broadcast Television, Sheridan E-News and other promotional outlets.
2.    Sheridan faculty will document the artwork, so that image files can be provided to the artist, media and the institution.

Curriculum Integration
There is an expectation of an artist’s talk and integration of the artwork into curriculum at Sheridan.
Click here to see the full Request For Proposal online: http://mactech.sheridanc.on.ca/rfp.html

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Central Coast Salish First Nations Public Art Project
City of Port Moody
Budget: $23,700 CDN
Deadline: April 8, 2013 at noon
The City of Port Moody, City of the Arts, invites Central Coast Salish First Nations artists to submit their qualifications for an opportunity to design, fabricate and install an original public art work for the City. The selected artist, or artist team, will be responsible for the implementation of an outdoor public art commission and will be responsible for identifying a location for the artwork within the boundaries of the City of Port Moody.
This Call for Qualifications does not require the preparation of a design proposal. Deadline for submission of qualifications is 12 noon on April 8, 2013.
For complete information visit: www.portmoody.ca/index.aspx?recordid=682&page=125
All questions regarding this call should be directed to:
Kristin Tracey
Public Art Coordinator, Cultural Services
Ph: 604-469-4605
Email:ktracey [arobas] portmoody [point] ca

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Ironclad Art
Manhole Cover Design Challenge
The City of Vancouver invites everyone who lives, works or goes to school in Vancouver to submit designs for new manhole covers.
Contest Dates
Opens: March 6, 2013
Closes: April 15, 2013
Submit a Design or Learn More: http://www.ironcladart.ca
THE CHALLENGE
This year’s challenge presents an opportunity to celebrate Vancouver’s creativity and educate the public about our water infrastructure. Creative citizen participation is key to City of Vancouver’s Greenest City 2020 Action Plan and the Culture Plan for Vancouver.
PRIZES
An independent panel of judges will review manhole cover designs and short list their choices. From this list, two winners will be chosen and receive a prize of $2000 each, in addition to seeing their designs cast in iron as manhole covers and placed at select locations in the city.
Another two honorary « people’s choice » award winners will be chosen by visitors to the exhibition of the submitted designs to be held at Vancouver’s Interurban Gallery at the end of May.

6. Divers

Prix du Nouvel-Ontario pour l’artiste Laurent Vaillancourt

Laurent Vaillancourt

C’est avec fierté et complicité que nous tenons à féliciter Laurent Vaillancourt, artiste-membre fondateur de la Galerie du Nouvel-Ontario. À l’occasion de la 40e Nuit sur l’étang, Laurent est devenu récipiendaire du très prestigieux Prix du Nouvel-Ontario.

Le Prix du Nouvel-Ontario a été créé en 1983, lors du 10e anniversaire de la Nuit sur l’étang afin de reconnaître l’excellence dans les domaines des arts et des lettres en Ontario français. Le Prix souligne la qualité, l’originalité et l’impact de l’œuvre d’un individu ou d’un organisme sur la communauté. Parmi les récipiendaires, il y a le folkloriste Germain Lemieux, les auteurs-compositeurs-interprètes Robert Paquette et Paul Demers et le dramaturge, romancier et traducteur Jean-Marc Dalpé.

Ce fut l’année parfaite pour présenter le prix à Laurent, qui célèbre cette année 40 ans de production en arts visuels. En fait, il présentait sa première exposition à la première Nuit sur l’Étang en 1973, dans la foulé du mouvement d’éveil culturel de l’Ontario français.

[la suite sur le blogue de la Galerie du Nouvel-Ontario]

 

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What Artists & Art Orgs Need to Know About the 2013 Federal Budget
publié par la revue Canadian Art
http://www.canadianart.ca/news/2013/03/27/2013-budget/