La Liste de l’Association des groupes en arts visuels francophones présente les nouvelles de ses membres en Nouvelle-Écosse, au Nouveau-Brunswick, en Ontario et au Manitoba, et compile les appels de dossiers en arts visuels, arts médiatiques, performance, art public, etc.
N’hésitez pas à la faire circuler. Vous pouvez consulter La Liste sur Internet et/ou vous y abonner pour la recevoir gratuitement par courriel: liste.agavf.ca. Visitez l’AGAVF: www.agavf.ca
Nouvelles des membres de l’AGAVF
Galerie du Nouvel-Ontario (Sudbury)
marc audette, denis bradette, denys tremblay, daniel landry – hôtel hwy 11
du 14 janvier à 18 février 2012
174, rue Elgin, Sudbury, Ontario
www.gn-o.org
Galerie d’art Louise et Reuben-Cohen (Moncton)
Garry Neill Kennedy – Oeuvres photographiques / Photographic Works, 1969-2011
du 18 janvier au 1er avril 2012
Pavillon Clément-Cormier
Centre universitaire de Moncton, Nouveau-Brunswick
www.umoncton.ca/umcm-ga
Centre culturel franco-manitobain (Winnipeg)
Jacques Hudon – Je puise à tes mots
du 1er décembre 2011 au 5 février 2012
340, boulevard Provencher
Winnipeg, Manitoba
www.ccfm.mb.ca
Galerie Glendon (Toronto)
Exposition de la compétition annuelle en arts visuels des étudiants de Glendon
du 17 au 27 janvier 2012
2275 av. Bayview, Collège Glendon, York Hall, C-130, Toronto
www.glendon.yorku.ca/gallery
Galerie Voix Visuelle (Ottawa)
Diane Gougeon
du 14 janvier au 21 février 2012
81 avenue Beechwood à Vanier
www.voixvisuelle.ca
Amélie Brisson-Darveau – Une garde-robe pour mon ombre
Alisa Arsenault, Christine Pitre, Françoise Morin,
Renée-Claude Marquis et Valérie Aucoin Laflamme
à la Salle sans sous
du 20 janvier au 24 février 2012
140, rue Botsford, rez-de-chaussée du Centre culturel Aberdeen
Moncton, Nouveau-Brunswick
Le Trécarré (Pointe-de-l’Église)
Plumes – exposition des membres (écrivains et artistes visuels)
du Conseil des arts de la Baie
Vernissage le 10 février 18h30
jusqu’au 29 février 2012
Université Sainte-Anne, Nouvelle-Écosse
letrecarre.blogspot.com
Atelier d’estampe Imago (Moncton)
Art en boîte 2012
le 14 février 2012 de 17h à 22h
140, rue Botsford, rez-de-chaussée du Centre culturel Aberdeen
www.atelierimago.com
La Manivelle (Pointe-de-l’Église)
atelier de linogravure avec Karen Boudreau
le vendredi 3 février de 10h30 à 14h30
lamanivelle-cab.blogspot.com
1. appels en français du Canada
Le Labo – Toronto – 24 février 2012
MAI – Montréal arts interculturels – 1er février et 2 mars 2012
Revue esse arts + opinions – 1er avril 2012
Centre Sagamie – Alma – 31 janvier 2012
Sentier Art3 2013- Mirabelle – 10 février 2012
Optica – Montréal – 28 février 2012
Prix Karsh 2012 – Ottawa – 19 mars 2012
Praxis Art Actuel – Sainte-Thérèse – 3 février 2012
Regart – Lévis – 1er février 2012
2. appels en anglais du Canada
Eastern Edge – St john’s – 31 mars 2012
Sobey Art Award – Halifax – her mars 2012
Khyber Centre for the Arts – halifax – 31 mars 2012
International Photographers Open Call – Halifax – 1er avril 2012
Gallery Connexion – Fredericton – 31 mars 2012
Mary E. Black Gallery – Halifax – 15 mars 2012
Hamilton’s supercrawl – 1er mars 2012
Visualeyez – Edmonton – 27 avril 2012
Common Sense Gallery – Edmonton – en cours
Walking in Placve: Field Trips in Pictou County – 21 février 2012
Trinity Square Video – Toronto – 5 mars 2012
3. appels internationaux
ANTI- Contemporay Art Festival – Kuopio, Finlande – 17 février 2012
Artiste rencontre territoire scolaire (A.R.T.S), région Nord – Lille, Lomme et Hellemmes, France – 29 février 2012
Time Machine, Serial Space – Sydney – 19 février 2012
Speculation and spectacle – Walsh Gallery at Seton Hall University – 30 mars 2012
Cologne International Videoart Festival – 1er mai 2012
art:screen – Suède – 10 février 2012
4. résidences
Arteles creative residency program – Finlande – 31 mars 2012
Rijksakademie residency – Amsterdam – 1er février 2012
La Ceiba Grafica – Coatepec, Mexique- en cours
ARTErra – Lisbonne – en cours
Experimental Media and Performing Arts Center – 14 mai 2012
1. appels en français du Canada
Le Labo – Toronto
Appel à projets: Génération dissémination
Date limite: vendredi, le 24 février 2012
Appel à projets:
C’est naturel pour un artiste de vouloir marquer l’histoire, d’être reconnu et enregistré pour son travail. En revanche, pour un artiste de participer à l’écriture de l’histoire en général est un objectif différent. La production de la documentation de l’art, et de la documentation comme art, sont des pratiques qui dialoguent et se rapportent au reportage journalistique. Le choix de médium et des méthodes de distribution de la documentation de l’art déterminent sa trajectoire vers le monde et l’avenir. Le rapport entre la documentation et son sujet est plus compliqué que jamais: une installation est diffusée par livestream, l’art en ligne laisse sa trace numérique, les activités quotidiennes sont documentées comme une performance vidéo. Comment est-ce que les méthodes de documentation et distribution de l’art pourraient affecter l’écrit de l’histoire marquée d’aujourd’hui? Comment est-ce que l’histoire d’aujourd’hui sera lue demain?
Nous cherchons des propositions d’artistes utilisant les médiums (mais pas limité à) tel la vidéo, le film, l’art interactif, l’art en ligne, la performance et/ou l’installation. Nous demandons aux artistes de proposer une œuvre à plusieurs niveaux incluant un geste « original », et la documentation de ou par ce geste. Le lieu d’exécution du geste original peut être exécuté hors de l’espace de la galerie (ex: une installation à site spécifique, une performance privée, un endroit géographique éloigné) ; ils doivent toutefois être exécutés durant le temps d’exposition. La documentation de ce geste sera produite par l’artiste et montée dans la galerie avant le terme de l’exposition. Les projets proposés doivent considérer le format de l’exposition. L’usage de la documentation devrait être un aspect central du travail. Pour plus d’information, vous pouvez vous adresser au contact indiqué ci-dessous.
L’exposition est commissionnée par Maggie Flynn pour le programme de mentorat de Le Labo, sous la tutelle d’Alissa Firth-Eagland. Le Labo (www.lelabo.ca) a pour mission de produire et diffuser des projets francophones en arts médiatiques et pratiques interdisciplinaires. Ce projet acceptera des propositions d’artistes francophones et non-francophones. L’exposition se tiendra en avril 2012. Les frais d’artistes et les coûts raisonnables de transport seront payés.
Les propositions doivent inclure:
• CV
• Une énoncé artistique (1 paragraphe)
• Une description du projet proposé (1 page maximum – incluez l’information technique, des matériaux. Décrivez l’endroit et contexte du geste original et le processus de la documentation)
• Matériel d’appui (5 -10 images, liens, ou jusqu’à 10 minutes d’oeuvres vidéo/audio)
• Liste de matériel d’appui (contexte, durée, date)
SVP envoyez votre candidature à : contact [arobas] maggieflynn [point] ca
Date limite du dépôt de candidature : vendredi le 24 février 2012
•••••
MAI : APPELS DE PROJETS
Appels de candidatures: Montréal, Québec | MAI, 3680, rue Jeanne-Mance, Montréal | 02/01/2012 (All day)
1. Arts de la scène – saison 2012-2013
Les artistes et les organismes peuvent soumettre un projet de diffusion en danse, théâtre, musique, poésie, arts multidisciplinaires et performance interdisciplinaire. Ces projets doivent s’inscrire dans une démarche interculturelle.
Date limite pour soumettre un projet : 1er février 2012
2. Résidence conjointe PRIM-MAI (Montréal, arts interculturels) /
PRIM et le MAI s’unissent pour offrir une aide à un artiste qui désire utiliser le son et/ou l’image en mouvement pour la production d’un projet multidisciplinaire. PRIM met à la disposition de l’artiste ses équipements pour la réalisation d’une œuvre qui sera ensuite présentée dans le cadre de la programmation régulière du MAI.
Date limite pour soumettre un projet : 1er février 2012
3. ECLECTIK 2012 – 25 et 26 mai 2012
La 5e édition de l’événement annuel multidisciplinaire du MAI invite une multitude d’artistes à s’inspirer du thème qui a guidé sa 13e saison, ailleurs ici.
Date limite pour soumettre un projet : 2 mars 2012
Site web: http://www.m-a-i.qc.ca
•••••
Revue esse arts + opinions
Numéro 76 – Appel de textes & Concours jeunes critiques |
DOSSIER 76
L’IDÉE DE LA PEINTURE
Date de tombée: 1er avril 2012 *
La peinture a plus d’une fois été déclarée morte, mais elle n’a jamais cessé d’être au coeur des démarches artistiques. Le regain d’intérêt qu’elle semble connaître aujourd’hui pousse la revue esse, arts + opinions à vouloir étudier plus avant ce phénomène.
D’emblée il faut préciser qu’il n’est plus possible, après l’épisode moderniste qui a fait connaître à la peinture abstraite un apogée historique, d’aborder la peinture exclusivement en termes de spécificité du médium. C’est pourquoi le présent dossier souhaite considérer des pratiques artistiques qui interrogent la peinture comme dispositif visuel et qui font de son histoire et de ses onventions leur objet. En somme, ce n’est pas la peinture, mais plus généralement l’idée de la peinture qui nous intéresse.
(…)
Veuillez trouver l’appel de texte 74 en format PDF à l’adresse suivante : esse.ca/appel-de-textes
* Les textes proposés (de 1 000 à 2 000 mots maximum, notes incluses) peuvent être envoyés à s [point] babin [arobas] esse [point] ca avant le 1er avril 2012. L’auteur est prié d’inclure une courte notice biographique (50-100 mots), un résumé du texte (100 mots), ainsi que son adresse postale et son courriel. Les propositions non liées aux dossiers (critiques, essais et analyses sur différents sujets en art actuel) sont aussi les bienvenues (dates de tombée : 1er septembre, 10 janvier et 1er avril de chaque année).
•••••
Centre SAGAMIE
Appel de projets / Call for proposals
Date limite: 31 janvier 2012 / Deadline: January 31, 2012
English follows
Les artistes, les auteurs et les commissaires sont invités à nous proposer leurs projets de résidences, de publications et d’expositions.
1- RÉSIDENCES D’ARTISTES
Les artistes dont le champ de pratique est lié aux enjeux de l’image contemporaine sont invités à nous présenter leur projet de résidence impliquant le traitement numérique de l’image et l’impression numérique grand format dans un contexte de recherche et de création en art actuel.
2- PUBLICATIONS
Les artistes, les auteurs et les commissaires sont invités à nous proposer leurs projets de publications. Notre programme éditorial se divise en trois catégories de livres: des monographies, des livres d’artistes et des livres synthèses.
3- EXPOSITIONS
Les artistes et les commissaires sont invités à nous présenter leur projet d’exposition. Le cachet CARFAC/RAAV est versé aux artistes.
VOTRE DOSSIER DOIT COMPRENDRE :
1- Votre Curriculum vitae (maximum: 3 pages).
2- Votre démarche artistique (maximum: 1 page).
3- La description du projet proposé (maximum: 1 page).
4- La documentation visuelle (maximum 20 images).
SVP nous faire parvenir une version imprimée (incluant le visuel) de votre dossier et une version numérique (sur CD, DVD…).
SVP indiquez pour quel programme(s) vous appliquez.
SVP inclure une enveloppe de retour pré-affranchie, si le retour du dossier est souhaité.
Postez avant le 31 janvier 2012 (le timbre de poste faisant foi) à :
Centre SAGAMIE
50, rue St-Joseph, C.P. 517
Alma, Québec, Canada
G8B 5W1
Pour en savoir plus sur cet appel de projets, visitez: http://www.sagamie.com
ou communiquez avec Nicholas Pitre, directeur: sagamie [arobas] cgocable [point] ca 418 662-7280
•••••
Sentier Art3
APPEL À CANDIDATURES – édition 2013
Contexte et présentation
Sentier Art3 est un projet qui participe d’une volonté d’ancrer et de soutenir l’art sculptural contemporain dans un environnement propice à l’examen d’œuvres en nature. Né de l’implication d’une artiste envers sa communauté, Suzanne FerlandL (commissaire de l’événement), ce projet s’est donc efforcée d’établir, depuis 2007, des relations avec sa région, des liens avec le milieu artistique (Musée d’art contemporain des Laurentides, Centre d’artistes Praxis art actuel) et le Parc régional Bois de Belle-Rivière de Mirabel pour développer progressivement, un sentier d’art sculptural en pleine nature.
Présentation du territoire de Mirabel, Basses-Laurentides (Québec)
Située au pied des Laurentides et à la lisière nord de la Communauté métropolitaine de Montréal, la ville de Mirabel s’étend sur un territoire de 477 km2, ce qui en fait un des plus grands territoires municipaux du Québec. Parsemée de grandes étendues et de boisés, Mirabel est devenue avec les années et la diversification de ses activités, une ville en pleine croissance sur le plan industriel, commercial, résidentiel et agroalimentaire.
Le Parc régional et éducatif Bois de Belle-Rivière
Le Parc régional et éducatif Bois de Belle-Rivière, situé dans le secteur de Sainte-Scholastique, fait partie du territoire à caractère plus rural de Mirabel. Au cours des dernières années, il est devenu un site enchanteur de 176 hectares ayant pour mission de sauvegarder le patrimoine naturel du massif, d’encourager sa protection, sa conservation et d’éduquer le grand public sur l’importance de préserver ce lieu. Il offre aux visiteurs (70 000 visiteurs/an) un ensemble d’infrastructures et de multiples activités de loisirs favorisant l’appréciation de la nature tout au long de l’année.
C’est en ce lieu que s’intègre Sentier Art3 avec comme objectif de :
• créer un lieu d’intérêt touristique d’envergure nationale où l’art et la nature
viennent à la rencontre des gens;
• accueillir des artistes sur une base thématique privilégiant un art en symbiose avec la nature;
• favoriser les interactions entre les artistes et le public;
• confirmer l’apport des artistes à la qualité de vie de la région de Mirabel;
• doter la région d’un patrimoine artistique collectif avec des œuvres publiques
Description du projet
Ce projet d’art en nature : Sentier Art3, se veut un événement international d’art environnemental qui consiste à inviter de trois à cinq artistes provenant du Québec, du Canada et de l’étranger à venir créer, en collaboration avec des citoyens bénévoles, des œuvres in situ, habilitées à demeurer en permanence dans le sentier du Bois de Belle-Rivière. Ce rendez-vous annuel offre aux artistes une plate-forme d’expérimentation et de création qui, dans un lieu aménageant un sentier piétonnier naturel, incite à redéfinir la place de la sculpture contemporaine dans un nouvel environnement public tout comme il a pour vocation d’interpeller et de porter un regard différent sur ce site singulier. De même, l’intégration des œuvres à l’environnement pour une durée illimitée, permet de constater les changements que les œuvres subissent au gré des saisons et d’analyser l’impact de la culture sur la nature (la transformation du lieu d’accueil par l’œuvre elle-même) et, inversement, de la nature sur la culture (la nature reprenant le dessus sur l’œuvre).
Le choix d’explorer l’art environnemental, réunissant en son centre un ensemble de propositions artistiques (bio-art, éco-art, etc.), s’explique en ce qu’il permet d’établir directement un dialogue avec l’environnement et de faciliter grandement le contact avec les œuvres. Accessibles et conçues pour un site spécifique, les œuvres, utilisant parfois des matériaux du lieu et/ou parfois des matériaux importés (non naturels) concourent à la création d’installations in situ qui réorientent nos habitudes perceptuelles par des jeux de modification de l’environnement ambiant.
De même, le projet Sentier Art3, ayant la volonté d’inscrire l’art contemporain dans un milieu rural, encourage fortement les échanges entre les artistes et la communauté locale. Des citoyens bénévoles sont invités à assister les artistes dans la réalisation de leur œuvre in situ, tout comme la communauté environnante accueille et héberge les artistes en résidence familiale.
L’événement constitue ainsi une expérience totale façonnant un sentiment d’appartenance au territoire et une fierté collective dans la collection de ces œuvres, dotant la région d’un patrimoine artistique unique à ciel ouvert.
Conditions générales
Tous les projets de réalisation d’une œuvre in situ sont évalués sur la base de conditions de production correspondant à la nature même du projet Sentier Art3, c’est-à-dire la faisabilité (respectant le cadre nature du lieu) d’une part et d’autre part, la pertinence de la démarche artistique, développant une œuvre d’intégration en dialogue avec l’environnement.
Modalités de participation
Les artistes s’engagent à:
• produire une œuvre in situ sur le site attribué par l’organisation du sentier artistique du Parc régional Bois de Belle-Rivière;
• Utiliser des matériaux plus ou moins durables qui respectent l’environnement protégé du parc et qui résistent aux intempéries et aux conditions climatiques extrêmes (vent, chaleur, neige…);
• créer une œuvre inédite qui se transforme dans le temps/ évolutive/participative et d’une durée de vie minimale de dix ans;
• réaliser une œuvre sécuritaire qui ne présente aucun danger pour les visiteurs (risque de chute, de coupure…);
• fournir les modalités techniques et logistiques de la réalisation de l’œuvre;
• respecter le budget de 1 500$ de matériaux administré par l’organisation;
• travailler avec l’aide de citoyens bénévoles, laisser son œuvre sur place et accepter sa dégradation progressive dans le temps;
• laisser l’œuvre sur place et accepter sa dégradation progressive dans le temps;
• être disponible et présent sur place durant les 10 jours de l’événement;
• être hébergé en milieu familial;
• assister au vernissage et présenter brièvement le concept de l’œuvre;
• autoriser l’utilisation de l’image de son œuvre pour fin de communication publique;
• céder son droit sur les photos prises de son œuvre installée sur le sentier artistique.
Sentier Art3 prend entièrement en charge les artistes invités
L’organisation s’engage à:
• trouver des lieux d’hébergement;
• assumer les coûts des repas. Toutefois, l’éventuel accompagnateur de l’artiste s’acquittera en totalité de ses dépenses;
• assurer les déplacements quotidiens jusqu’au site de l’événement aux artistes provenant de l’extérieur du Québec;
• rembourser les frais de déplacement de l’artiste. Pour le trajet routier, une compensation sur la base de 0.35$ du kilomètre du domicile à Mirabel, un seul aller-retour, sera défrayée. Pour les trajets aériens (une personne) les frais du tarif économique seront remboursés;
• fournir aux artistes invités des photos de sites pouvant potentiellement accueillir une œuvre in situ;
• aider et supporter l’artiste dans ses recherches de matériaux;
• Fournir un ou des bénévoles pour aider l’artiste;
• remettre à l’artiste à titre d’indemnisation une bourse de 2 500$ CA;
• remettre une copie de l’agrandissement photo de son œuvre et un DVD des photos;
• remettre à l’artiste des droits de reproduction si les photos sont utilisées dans le cadre d’une publication. Un montant forfaitaire de 20$ CA par photo s’appliquera.
Éléments à fournir au dossier:
• Coordonnées (Nom, prénom, adresse complète, téléphone, courriel)
• Un curriculum vitae (3 pages maximum)
• Un texte de démarche (en français ou en anglais)
• Un projet (proposition, ébauche, etc.)
• Une biographie
• Une documentation visuelle de 10 à 15 images numériques avec description
Votre DVD ou CD-Rom devra être compatible avec PC et en format JPG seulement
(images 300dpi). Vos supports informatiques devront être lisibles dans l’environnement Windows et ne requérir aucun téléchargement.
*Votre dossier ne vous sera pas retourné.
Date limite:
Pour l’édition 2012, qui se tiendra du 6 au 19 août, les artistes sont déjà sélectionnés.
Pour les prochaines éditions, il faut faire parvenir votre dossier avant le 10 février de chaque année à :
• Sentier Art3
A/S Suzanne FerlandL, coordonnatrice
772 des Mille-Iles Est,
Sainte-Thérèse (Québec), Canada
J7E 4A5.
Pour informations:
Suzanne FerlandL, coordonnatrice de projet
Courriel: ferlaf2002 [arobas] videotron [point] ca,
Téléphone: (450) 430-7038.
Site web: www.sentierart3.com
Partenaires de Sentier Art3:
– Parc régional Bois de Belle-Rivière, www.boisdebelleriviere.com
– Musée d’art contemporain des Laurentides, www.museelaurentides.ca
– Praxis art actuel, www.praxisartactuel.org
•••••
Optica
Appel à projets (programmation 2013) :: www.optica.ca/info/dossier.php
Votre dossier doit comporter :
Documentation imprimée:
– un c.v. à jour
– un texte d’intention et/ou description d’un projet spécifique
Documentation visuelle:
– 10 – 20 images numériques (cédérom) du travail récent *
– une bande vidéo ou DVD (s’il y a lieu)
– revue de presse, catalogues
– une enveloppe de retour pré-affranchie (joindre des bons postaux en devise canadienne pour tout retour à l’international)
* Pour les images numériques, veuillez seulement soumettre des fichiers jpgs compatibles avec MAC de mode couleur RGB, d’une résolution de 72 dpi et ayant un maximum de 0.5 MB et 1024×768 pixels. Veuillez inclure une page imprimée (planche contact des images) avec votre soumission.
***AUCUN DOSSIER NE SERA ACCEPTÉ VIA COURRIEL***
Date limite de réception : 28 février (galerie principale et petite galerie)
Call for proposals (2013 programming) :: www.optica.ca/info/dossier_en.php
OPTICA, un centre d’art contemporain
372, Ste-Catherine ouest (#508)
Montréal (Québec) H3B 1A2
t: 514.874.1666 | f: 514.874.1682
www.optica.ca
•••••
Le Prix Karsh 2012
La Ville d’Ottawa accepte maintenant les candidatures pour le Prix Karsh 2012. Le prix de 7 500 $ honore les frères Yousuf et Malak Karsh et est décerné tous les deux ans à un artiste professionnel qui s’est démarqué grâce à une œuvre exceptionnelle réalisée principalement au moyen de techniques photographiques.
La date limite de soumission des candidatures est fixée au 19 mars 2012
Afin de demander les lignes directrices du programme Karsh et le formulaire de candidature, veuillez communiquer avec infoculture [arobas] ottawa [point] ca
Renseignments: http://www.ottawa.ca/rec_culture/arts/awards/karsh/index_fr.html
•••••
Appel à projet Praxis Art Actuel
Programmation Bloc 7 – 2013
Date de tombée : 3 février 2012
Praxis Art Actuel est un centre d’artistes qui propose un contexte particulier et original de laboratoires-résidences qui met l’accent sur la recherche et l’expérimentation en art actuel. La programmation du centre est principalement composée de Blocs de trois artistes qui expérimentent sur une période d’environ 5 mois. Ces derniers sont jumelés à des «accompagnateurs» afin de stimuler la discussion autour de l’élaboration et de la réalisation de leurs projets de création. Tout le long de ce processus, des rencontres de travail sont prévues entre les participants, un auteur invité et l’équipe de Praxis. L’objectif de ces rencontres est de créer et de soutenir des espaces de réflexion, d’échanges et de collaborations afin d’aborder sous un angle différent la réalisation du projets de chaque artiste.
Le centre lance son appel de dossiers pour la programmation du Bloc 7, qui se tiendra au printemps et à l’été 2013. Nous invitons les artistes professionnels à proposer des projets innovants qui s’éloignent du cadre habituel d’exposition, s’infiltrent dans l’espace public et s’inspirent des caractéristiques du lieu dans lequel ils se retrouvent afin de le questionner, de l’interpréter, de le modeler et de le transformer. Les projets peuvent toucher à la fois à des particularités et des caractéristiques géographiques, sociales, économiques ou culturelles de la Ville de Sainte-Thérèse ou de la région des Laurentides. Les artistes sont ainsi invités à redéfinir des problématiques liées à leur démarche artistique ou approfondir certaines facettes de leur pratique. Praxis Art Actuel offre un espace de réflexion, des circuits d’échange et de collaboration afin de soutenir des processus de création axés sur le travail in situ ou in socius, en lien avec des groupes (individus, étudiants, travailleurs, commerçants), des organismes, des espaces, des lieux ou des territoires considérés dans leur spécificité.
Les projets issus de ce laboratoire-résidence devront être présentés sous une forme ou une autre dans le cadre d’un événement spécial réunissant le travail des trois artistes et le public. La formule de cette présentation sera déterminée par les artistes en accord avec chacun des projets (par exemple: parcours, finissage, événement, exposition, etc.) à l’approche de la fin du Bloc. De plus, chaque artiste participant à un Bloc profite d’un essai sur leur travail publié dans un ouvrage de référence (publication).
Concernant la remise de votre dossier
Votre dossier doit être entièrement transmis par voies électroniques :
– courriel
– ftp (soit le vôtre ou le nôtre, contactez-nous pour plus d’informations)
– ou tout autre type d’envoi massif (ex : DropSend, Dropbox, YouSendIt…)
*Assurez-vous que vos supports informatiques soient lisibles dans l’environnement Windows et qu’ils ne requièrent aucun autre téléchargement que votre dossier en question.
Contenu de votre dossier
– curriculum vitae (3 pages max, .PDF .DOC ou .RTF)
– court texte expliquant votre démarche artistique (300 mots)
– texte décrivant votre intention de recherche et vos motivations (500 mots)
– liste des images (72 dpi, .JPG, 1000×1000 pixels, n’excédant pas 1.0 Mo)
– documentation visuelle de votre travail avec description : 15 images numériques max., clairement identifiées (en lien avec la liste) et/ou 1 extrait audio ou vidéo (3 minutes max.)
– un dossier de presse (.PDF) (facultatif)
Nous n’acceptons pas
– les hyperliens conduisant à des sites internet
– les dossiers envoyés par la poste
Praxis Art Actuel offre
– 1400 $ : Droit d’exposition de type « Projet » selon le CARFAC
– 500 $ : Autres frais (frais de production, transport, etc.)
– Un soutien technique
– Un soutien créatif avec un accompagnateur (artiste, auteur, critique…)
– Un lieu de résidence (à partager entre les participants)
– Une publication sur le Bloc 7, réunissant les écrits d’un auteur invité
Veuillez nous faire parvenir votre dossier aux coordonnées suivantes, avant le 3 février 2012 : praxis [arobas] artactuel [point] ca
Trouvez ce communiqué en ligne : Appel à projet – Bloc 7
Merci de faire circuler!
•••••
Ragart
APPEL DE DOSSIERS 2012-2013
date limite : 1er février 2012
Regart, centre d’artistes en art actuel soutient l’expérimentation et la recherche en privilégiant des propositions inédites qui relèvent de l’hybridation, tant dans les processus de création que dans la présentation des expositions.
Nous invitons les artistes et les commissaires à soumettre un projet pour notre programmation 2012-2013.
Cette année, Regart privilégie l’envoi des propositions par courriel. Faites-nous parvenir votre dossier avant le 1er février 2012, celui-ci devra comprendre :
• Une description de votre projet s’inscrivant dans le mandat de Regart;
• Un texte sur votre démarche artistique;
• Un maximum de quinze documents visuels nécessaires à la compréhension du projet (fichiers PDF ou ZIP, images JPEG, 72 dpi max.);
• Votre curriculum vitae (max. 2 pages);
• Tout autre document pertinent.
Envoyez-nous votre proposition à : programmation [point] regart [arobas] gmail [point] com
Afin de faciliter le traitement des demandes par le jury de programmation :
• Envoyez votre dossier via un seul courriel ne devant pas dépasser 10 Mo.;
• Si vous joignez une vidéo, préférez l’envoi d’un lien Vimeo ou Youtube;
• Introduisez vos fichiers par un courriel de présentation.
Bien que nous privilégiions l’envoi courriel, vous pouvez encore nous envoyer votre dossier à :
Regart, centre d’artistes en art actuel
5956 rue Saint-Laurent
Lévis (QC)
G6V 3P4
http://www.centreregart.org/appel.html
2. appels en anglais du Canada
Eastern Edge
Description
Eastern Edge Gallery is an artist run centre operating in St John’s Newfoundland since 1984. We remain committed to exhibiting contemporary regional, national and international art.
Eastern Edge is committed to paying CARFAC fees.
Deadline: March 31 for individual artists, collectives and curators.
All Documents sent in a .zip folder via email (subject « submission ») or on one cd. Documents should be in .pdf or.doc format (no paper or power point documents accepted)
For Individual artists and collectives:
2 page cv
100 word bio
1 page artist statement
1 page project proposal (including technical requirements)
detailed numbered Image list
10 images (jpeg. 768 x 1024 px) applicable to your proposal and / or quick time video (max 5 minutes) and/ or wav files for audio.
For Curators:
2 page CV
100 word bio
1 page curatorial proposal
1 example of published critical writing
Visual support material welcome if applicable at this stage, following same guidelines as individual artists.
Submissions sent to: Eastern Edge Gallery, PO Box 2641, Station ‘C », St John’s NL, A1C 6K1
For more information visit easternedge.ca or contact Michelle Bush
easternedgegallery [arobas] gmail [point] com
(709) 739-1882
www.easternedge.ca
•••••
Call for Nominations for 10th Anniversary of Sobey Art Award
January 19, 2012 – HALIFAX, NS – The Sobey Art Award is officially accepting nominations for the 10th anniversary of Canada’s premier visual art award. The $50,000 award is given annually to a Canadian artist age 40 or under who has exhibited in a public or commercial art gallery within 18 months of being nominated.
The five finalists of the 2012 Award will be announced in June, 2012. Selected work from the shortlisted artists will be featured in Toronto in an exhibition hosted by the Museum of Contemporary Canadian Art (MOCCA) from October to December, 2012. The winner of the 2012 Sobey Art Award will be announced during a gala event at MOCCA in Toronto in November, 2012.
Curator of the Sobey Art Award, Sarah Fillmore says:
« The call for nominations is open to Canadian artists 40 and under. We welcome this opportunity to survey the Canadian art landscape and see the wealth of work being produced therein. Curators, artists, galleries, critics – we call on you to bring forward those names you feel most passionately should be on everyone’s lips. Let this tenth anniversary of the Award be its best yet. »
The 2012 curatorial advisory panel is made up of five distinguished representatives from a Canadian art gallery in each of the five regions: the Atlantic Provinces, Québec, Ontario, the Prairies and the North, and the West Coast and Yukon.
The deadline for nominations is March 1, 2012.
For more information and nominations guidelines please visit www.sobeyartaward.ca
-30-
For more information please contact: Sarah Fillmore | Curator, Sobey Art Award | Phone 902-424-5169 | Fax 902-424-7359 | fillmose [arobas] gov [point] ns [point] ca
BACKGROUND
The Art Gallery of Nova Scotia is responsible for accepting nominations for the 2012 Sobey Art Award, from recognized agents and institutions. A panel of curatorial advisors, consisting of a representative from a noted gallery in each of five regions (Atlantic, Québec, Ontario, Prairies /North, and West Coast/Yukon), develops the shortlist for the Award. The curatorial panel creates a list of five artists from each region; these are selected from the list of nominated artists, and based on their professional knowledge of their regions and of the national art scene. The curatorial panel then meets and chooses one representative from each region to be included on the national shortlist. The panel will choose the winner in November 2012.
In 2002, the Sobey Art Foundation created the largest art award for a Canadian artist age 40 or under. Since its inception the Sobey Art Award and accompanying exhibition have been organized and administered by the Art Gallery of Nova Scotia. This year marks the 10th anniversary of the Sobey Art Award.
Sobey Art Foundation
The Sobey Art Foundation was established in 1981 with a mandate to carry on the work of entrepreneur and business leader, the late Frank H. Sobey, of collecting and preserving representative examples of 19th and 20th century Canadian art. One of the finest private collections of its kind, the Sobey Art Foundation has assembled exemplary examples from Canadian Masters like Cornelius Krieghoff, Tom Thomson and J.E.H MacDonald. The collection is housed in an intimate setting at Crombie House, the former home of Frank Sobey and his wife Irene in Pictou County, Nova Scotia. Tours are regularly scheduled throughout the summer months and by appointment year round.
Art Gallery of Nova Scotia
The Art Gallery of Nova Scotia strives to act as a gateway for the visual arts in Atlantic Canada by bringing the art of the world to Nova Scotia and the art of Nova Scotia to the world. It is an agency of the Province of Nova Scotia responsible for the preservation, exhibition and education of art through its branches in Halifax and Yarmouth.
•••••
Call for submissions! Khyber Centre for the Arts, Halifax, NS
The Khyber exhibits work in all media.
The deadline for main-space submissions is March 31st.
Ballroom Gallery
Total floor area: 11.25×12.8m (37x42ft)
Linear hanging wall surface (m): 24m ( 79ft)
Ceiling Height (m) 4.9m (16ft), only 2.75m (12ft) for hanging.
Submissions should include the following:
-a written proposal
-a current C.V.
-images on CD or DVD, please do not send original works of art.
-an artist statement
-a self addressed stamped envelope*
Please take note we will not look at website links or accept emailed submissions
Submissions can be sent by mail to:
The Khyber
c/o Selection Committee
1588 Barrington Street
Halifax, NS
Canada
B3J 1Z6
Submissions received without S.A.S.E. will NOT be returned
•••••
International Photographers Open Call to Artists
Deadline April 1st, 2012
We are excited to announce the inaugural call for submissions to photographers around the world for an opportunity to exhibit your work for one month at ViewPoint Gallery, a contemporary photography gallery located in the heart of one of Canada’s most vibrant arts communities, in Halifax, Nova Scotia. Submissions will be juried by a panel of ViewPoint Gallery members. Twelve images will be selected.
For more information, please visit the competition website:
http://viewpointgallery.weebly.com/international_competition.html
•••••
The Rick Burns Gallery at Gallery Connexion
CALL FOR PROPOSALS
Artists and curators are invited to submit proposals for upcoming exhibitions in the Rick Burns Gallery, Gallery Connexion’s main exhibition space. Proposals will be for March 2013 to February 2014 programming.
Deadline for proposals: March 31, 2012.
Email submissions must be received by 9pm.
Post submissions (on CD/DVD only) must be postmarked by the deadline date.
Exhibition proposals should include the following:
• 10 – 20 images of proposed or recent work — JPEG, 300 dpi
• Numbered image list, including title, medium, dimensions, year — PDF
• Curriculum vitae (3 pages maximum) — PDF
• Artist statement (250 words maximum) — PDF
• An exhibition proposal including space and equipment requirements and description of proposed work (250 words maximum) — PDF
• Publications, reviews, or other support material (optional) — hard copy or PDF
• A self-addressed, stamped envelope if sending by mail and return of materials is required
Proposals can be emailed to: connex [arobas] nbnet [point] nb [point] ca with ‘Proposal – Rick Burns Gallery’ in the subject line.
Proposals can be sent via post (CD/DVD only) to:
Gallery Connexion,
PO Box 696,
Fredericton, New Brunswick
E3B 5B4
CANADA
Disclaimer: Gallery Connexion is not responsible for lost items. If sufficient postage is not included on a self-addressed, stamped envelope the materials will not be returned.
Gallery Connexion welcomes submissions from artists of any discipline regardless of educational background, gender, race, or sexual orientation. The gallery also welcomes proposals from independent curators. Gallery Connexion does not show undergraduate student work.
Gallery Connexion is committed to paying artist’s fees as outlined in the CARFAC fee schedule.
The current rates are as follows:
• $1600 for a solo show
• $250 for an Artist Talk/Workshop Fee under 4 hours
• Up to $200 for return shipping
For more information on CARFAC please go to:
http://www.carcc.ca/feeschedules.html
Gallery Connexion annually programs 4-5 exhibitions. Proposals may be sent anytime. The committee meets once a year to review submissions.
For more information please contact the gallery at (506) 454-1433 or connex [arobas] nbnet [point] nb [point] ca
Gallery Connexion
Chestnut Complex, 440 York St, Fredericton
Tues. to Fri. 12-6pm and Sat. noon to 4pm
FREE ADMISSION!
Mail: PO Box 696, Fredericton NB, E3B 5B4
P: (506) 454-1433 E: connex [arobas] nbnet [point] nb [point] ca
www.galleryconnexion.ca
•••••
CALL: Mary E. Black Gallery
The Mary E. Black Gallery is accepting proposals for solo, duo, or group exhibitions for 2014. Submissions are welcome from community groups, cultural groups, guilds, artists/craftspeople, and curators.
Deadline for submissions is March 15, 2012.
Please consult proposal guidelines available at: http://www.craft-design.ns.ca/prop.html
Our mandate, as Nova Scotia’s only public fine craft gallery, is to exhibit traditional and contemporary fine craft created by local, regional, Canadian and international artists. Year round the Centre for Craft and Design hosts juried, curated and travelling exhibitions in the Mary E. Black Gallery which educate the public about craft and design, and promote the pursuance of excellence in the craft community.
Craig Joseph
Administrative Coordinator
Nova Scotia Centre for Craft and Design
Mary E. Black Gallery
1061 Marginal Road, Suite 140, Halifax, B3H 4P6
TEL: 902.492.2522
FAX: 902.492.2526
administration [arobas] craft-design [point] ns [point] ca
www.craft-design.ns.ca
•••••
Call for Artist Submissions: Hamilton’s Supercrawl
Supercrawl is pleased to announce an opportunity for artists to be showcased as part of the 2012 festival which takes place from September 14th to 15th. Supercrawl is an annual event that celebrates the unique mix of arts organizations, cultures, businesses and creative people along James Street North in Hamilton. Last year Supercrawl attracted 50,000 attendees. In 2012, it is expected to draw over 70,000 people to the area.
Supercrawl’s Curatorial Committee invites artists working in a wide range of media to propose works for display in exterior places during the event. Work selected by the Curatorial Committee will be shown within the street closure from King Street to Murray Street along James Street North. The Committee is interested in all media including:
1) Outdoor installation art / sculpture
2) Video (projection-based, no sound)
3) Site-specific
4) Performance art
5) Public interventions
6) Murals
7) New media
8) Dance
Please note that a priority will be placed on that which can be seen, performed, or executed outside and that video content will be shown after sunset on outdoor screens.
Submission Requirements
Please send via email:
- Artist’s statement (maximum 250 words).
- 5-10 images/stills/sketches of the proposed work (jpegs, max 100 kB).
- Brief physical description of the work.
- CV or resume with mailing address, phone number and email contact information.
- A clip, link or digital copy of any video (10 minutes max), if applicable.
- Title, year, medium, dimensions for each proposed piece.
- Installation requirements including supplies, set-up time and number of assistants needed.
- Location suggestion for your work (optional).
- A statement as to whether the proposed work has been exhibited before. If it has, please include details as to where and when.
The Supercrawl Curatorial Committee is open to creatively diverse work that has visual impact, durability and significant artistic presence. Artists and their work will be identified and publicized as official Supercrawl selections during the event, on the Supercrawl website and in select media releases. Artists chosen for Supercrawl will receive a stipend. The committee will contact selected artists approximately six weeks after the March 1st, 2012 deadline.
Send submissions to supercrawlart [arobas] gmail [point] com Subject Line: YOUR NAME, SUPERCRAWL Art
Deadline for submissions is March 1st 2012
Applicants are encouraged to attend an artist information meeting on February 8, 2011 from 7-8:30 pm, in the Sonic Unyon building, 2nd floor boardroom, 22 Wilson St. in Hamilton, where committee members will review the sites available for installations, and will answer applicant’s questions.
•••••
Call for Proposals: Visualeyez 2012
The Thirteenth annual Visualeyez festival of performance art happens from 10–16 September 2012 in the downtown core of Edmonton, Alberta, exploring on the curatorial theme of loneliness.
Visualeyez takes place over a period of seven days and it is required that all invited artists are able to attend for the entire length of the festival. Artists experience the work of other artists; engage in discussion groups, meals and other activities that enhance the work of individual artists and the performance art community within Canada and beyond. It is important that prior to submitting that artist is available for a minimum of six days during the festival. Please visit visualeyez.org for the past festival information.
Curator and Founder of Visualeyez, Todd Janes states, “Visualeyez 2012 builds upon notions of an ever-expanding and more urban city. This theme will explore issues such as emotional versus social isolation, chronic and transient states of loneliness within the city and our inter-relationships with crowds, emptiness and intimacy. I want to present artists that will explore the theme of loneliness and enhance dialogues regarding the societal issues, community connectivity and understanding of the concept and its impact on individuals and society as a whole.”
Proposals should include: a CV; artist statement; a detailed description of the work you wish to present, or explore; and support material that can include images, video, print or digital documentation of your work, catalogues, and press.
The deadline for submission is Friday, 27 April 2012.
If you would like your materials returned to you, please also include sufficient postage or courier materials. Artists shall be contacted by mid-June 2012 regarding the status of their proposals.
Proposals by post to:
Visualeyez 2012
Latitude 53 Contemporary Visual Culture
10248 106 Street, Edmonton, Alberta Canada T5J 1H5
Attention: Todd Janes, Executive Director
Proposals by email to: todd [point] janes [arobas] latitude53 [point] org.
Please be courteous of image size and materials that you are sending. Please place Visualeyez 2012 submission in the subject line
Visualeyez is supported, in part by Canada Council for the Arts, The City of Edmonton, Alberta Foundation for the Arts, The Province of Alberta, The Edmonton Downtown Business Association and Latitude 53.
•••••
Call for Submissions: Common Sense Gallery in Edmonton
Common Sense is now accepting submissions of exhibition proposals from emerging, mid-career, and established artists.
Email a link (or links) to at least ten (10) online images of your related work, a CV and short bio, a brief statement of your general artistic intentions/philosophy, and a description of your proposed exhibition to info [arobas] commonsensegallery [point] com.
Successful applicants will be contacted by Common Sense to immediately schedule their exhibition in 2012.
Common Sense
10546 115th St NW Edmonton AB T5H 3K6
Phone 780 482 2685
commonsensegallery.com
•••••
CALL FOR SUBMISSIONS
Walking in Place: Field Trips in Pictou County
W(here) Festival June 26-30 2012
http://wherefestival.wordpress.com
Deadline February 21
As part of the W(here) Festival, community members and local artists are encouraged to submit an idea for a field trip or performative walk in Pictou County.
Field trips may take place anywhere and be between 1 and 2 hours. Through walking and talking, this project seeks to discover new stories about “place” in Pictou County and share local knowledge in an artistic way.
Lead us to a special place, start a conversation or tell us a site-specific story. Is there something to do when we arrive? What makes this place special? Delve into history or make your own.
Field trips can be informal or staged. All forms of presentation are encouraged from historical research and tour, to on-location performance and site-specific sculpture. Artists, poets, storytellers, historians, filmmakers, environmentalists and star-gazers are all welcome to submit their idea for consideration by February 21st. Three walks will be selected and an honorarium of $250 paid to field trip hosts.
Through visiting local sites and listening to local stories, the goal of Walking in Place is to encourage new ways of thinking about “here”.
Your proposal should include:
– 1 page description (where you will take us? what will we talk about? what will we see?)
– 100 word biography (who are you, what do you do or make?, CV encouraged but not necessary)
– images, video, audio (Images and other media can add rich content to your proposal)
Some ideas:
– lead us through the night and tell us about the night sky
– read a poem you have written in the place it was inspired
– play us a piece of music on location
– take us on a boat tour, a picnic, a hike and tell us a tale
– lead us in a drawing class or another workshop in an interesting place
How to Submit:
Email your submission to wherefestival [arobas] gmail [point] com by Feb 21 2012 with the subject “Submission”. Documents may be Microsoft Word (.doc) or Adobe PDFs (.pdf). Pictures .jpg only please.
If you would like to discuss your idea before you submit, please contact Mary directly at wherefestival [arobas] gmail [point] com, 647 389 6393, or arrange a Skype chat. She is happy to discuss any questions you may have about this project and the festival more broadly.
ABOUT THE FESTIVAL
W(here) Festival – June 26th to June 30th 2012
Where? Here. Placing rural art practices on the map in Pictou County
In June 2012 the W(here) Festival* begins and ends on its feet, exploring ideas of place, art, and community. Taking place in Pictou County, Nova Scotia, local and visiting artists will lead audiences in a series of “field trips” engaging participants in an interactive way. In addition, the festival will feature an exciting evening of local artist talks, a special roundtable discussion about place-based art, and a public video drive-in downtown.
Discover new terrain, new histories, and new possibilities for artistic thinking at the W(here) Festival this spring in Pictou County. All events are free and family friendly.
Visiting Artists
Marlene Creates is an acclaimed environmental artist and poet who lives and works in Portugal Cove, Newfoundland. Born in Montreal, Creates studied visual arts at Queen’s University (ON). For over thirty years her work has been an exploration of the relationship between human experience, memory, language and the land, and the impact they have on each other. http://www.marlenecreates.ca
Sheilah Wilson was born in Caribou River (NS) and studied photography at the Instituto Allende (Mexico) and visual art at NSCAD University before receiving her Masters of Fine Arts from Goldsmiths College (UK). Wilson’s work is an investigation of the seam that binds experience to language, story to teller and fantasy to history through photography, site-specific public art and performance. http://sheilahwilson.com
Local Artists
(to come)
Curator
Mary MacDonald is an artist, arts administrator and curator hailing from Pictou. Mary graduated from Mount Allison University (BFA 2006) and is presently studying towards a Masters of Fine Arts in Criticism & Curatorial Practice at OCAD University (Toronto). Most recently as Assistant Director of Eastern Edge Gallery (St. John’s), Mary organized the presentation of exhibitions and events, facilitated community programming, and produced the graphic design for the gallery. http://mfmacdonald.wordpress.com
The W(here) Festival is a part of Mary MacDonald’s graduate thesis work and ongoing research and is supported by the Social Sciences and Humanities Research Council.
•••••
Trinity Square Video’s Themed Commissions Call for Submission: CENTRE
Deadline: March 5, 2012
Trinity Square Video announces a call for submissions to CENTRE, the third and final act of the TSV Commission trilogy, LEFT, RIGHT, CENTER. This commission asks artists to use lens-based material from the Archives of Ontario (134 Ian Macdonald Boulevard) as subject or reference for the production of a 10-minute video or video-based installation* that examines contemporary politics.
Continuing TSV’s celebration of its 40th anniversary as a centre for the production of art, we are looking for three successful proposals to CENTRE. Although selected artists’ projects will be developed through five months of research, development, and production with the Archives and TSV, the initial proposal should display a strong understanding of kind of material that will be used for the final project. Applicants will need to explore the Archives online collection databases and exhibitions: www.archives.gov.on.ca In mid-February, TSV will host an in-house presentation by the Archives of Ontario. Open to all, this general introduction to the Archives is an excellent opportunity for artists to gain an understanding of what this incredible resource can offer them. Please contact TSV or check out our website for more information and the date and time.
For CENTRE, we are seeking proposals for the creation of work that investigates « centre » in various ways: the median or the moderate; a fixed point where things pivot; the idea of the institution–centres like the Archives or TSV–as public resources; the privileging of the eye, the power of its vision, and the social or historical weight of its perspective; a nucleus or a beginning. This is a commission for the production of video art. TSV is seeking submissions that propose to explore pertinent issues related, but not limited, to representation, identity, geography and space, economics, justice, divisions of labour and power, science, history, and philosophy. These works can be critical, humorously self-effacing, discursively political, or experimental in their analysis and construction.
Proposed artworks can employ video through a variety of strategies, including narrative or documentary form, formalist or materialist practices, animation or compositing, non-lens-based video production and motion graphics, and through video installation*.
Selected artists receive: - $750 in production equipment rentals; - 40 hours of editing time; - 2 TSV workshops; - Support from TSV’s technical and artistic Staff; - TSV membership or renewal; - $500 honorarium; - A public screening/exhibition (October 2012–expected); - Inclusion in the LEFT, RIGHT, CENTER catalogue (published at the completion of the trilogy)
While each project is created separately, the artists participate in group-critiques of works-in-progress, where they can receive peer-support and feedback.
Submissions will be reviewed by the TSV Programming Committee who will make selections based on the proposed project’s exploration of the theme, CENTRE, as well as its intended examination, experimentation and expansion of video as an art medium. All Toronto-based emerging, mid-career and established visual artists, video artists, media artists, and filmmakers are welcome to submit proposals to CENTRE. Proposals from those living outside Toronto and surrounding area must ensure that the artist will attend all CENTRE related activities at their own expense.
*Video installations can be proposed as part of CENTRE, although artists are also required to create single-channel versions appropriate for the public screening. Selected artists working in single-channel video or video installation will receive the same resources from TSV, as outlined above. Proposals must include an application form available at www.trinitysquarevideo.com
Trinity Square Video (TSV) is a not-for-profit artist-run centre for the production, presentation, education and dissemination of video by artists and community organizations. Since 1971, TSV has made access to the means of representation its priority, providing a diverse community of video practitioners media-arts related development through workshops, seminars and classes, as well as offering a space for the creation and exhibition of video art. Through its public programming, TSV has advanced the understanding and appreciation of video produced by various community-based groups and numerous internationally recognized artists.
TSV gratefully acknowledges the generous support of the Canada Council for the Arts, Ontario Arts Council, and the Toronto Arts Council.
401 Richmond Street West, Suite 376
Toronto ON M5V 3A8
416-593-1332
3. appels internationaux
ANTI – Contemporary Art Festival, 25 – 30 Sept 2012, Kuopio, Finland
Call for Proposals 2012
Wanted: Live Art for Children!
ANTI is an international contemporary arts festival presenting site-specific works made for public space. Over the past 10 years ANTI has presented live, sonic, visual and text-based art from today’s most exciting and innovative artists. A truly international festival and Finland’s foremost presenter of Live Art, ANTI is a meeting place for artists and audiences fascinated by how art shapes the spaces of everyday life.
We are looking for innovative and exciting live art works for children. ANTI has a long history of presenting ground breaking projects for children and this year our annual call out is focused on finding something truly inspiring. We especially invite proposals from contemporary performance makers who have not made. work for children before but would like to produce something for a young audience. In previous years companies and artists like Gwendoline Robin, Lone Twin and Mammalian Diving Reflex have presented outstanding work for children at ANTI. That’s the tradition we want to continue: great work made by great contemporary artists for children.
Your project can take any form – it may be participatory and children do something with you, or it might be something a young audience encounters by surprise, or anything in between. Your project may last 30 minutes or seven days. It may be for an audience of one, or hundreds and projects should be targeted at specific age groups – from new-borns to teenagers.
ANTI is a site-specific festival – we do not show work in traditional art spaces, neither do we show touring street theatre: all our projects have a direct relationship with the spaces and places they are shown in. When proposing a project please make it very clear where your project would ideally be located, and why. Before making your proposal please visit http://www.antifestival.com and spend some time with the archive to get a sense of the festival and Kuopio.
The proposal process
All proposals must be sent using the electronic form on the festival’s website: http://www.antifestival.com/2011/eng/info/proposals/
The form allows a link to be made to any online documentation artist’s may have of previous work and for artists to attach their CV and three images of their work. Any proposals that do not conform to these guidelines will not be considered.
The proposal deadline is February 17th 2012.
Further information: info [arobas] antifestival [point] com
•••••
Appel à candidature pour les artistes de la photographie et du multimédia (ARTS, région Nord)
Animées par la volonté de réduire les inégalités en matière d’accès à l’art et à la culture et d’augmenter ainsi, de manière significative, le nombre d’enfants et de jeunes en âge scolaire concernés, les villes de Lille – Lomme – Hellemmes, dans le département du Nord, ont souhaité, dans le cadre de la poursuite de leur projet éducatif global (PEG) et plus particulièrement de son volet culturel ainsi que dans l’esprit du contrat local d’éducation artistique (CLEA) qui s’y intégrait, réaliser une résidence mission d’artiste, en partenariat étroit avec la direction régionale des affaires culturelles du Nord – Pas-de-Calais (DRAC) , le rectorat de l’ académie de Lille ( DAAC), et l’ inspection académique du Nord ( IA 59) . Cette action se mène également en lien avec le conseil général du Nord et le conseil régional du Nord – Pas-de-Calais.
Labellisée en 2004 ville d’art et d’histoire, la ville de Lille et les communes associées de Lomme et Hellemmes développent ces partenariats au sein du service ville d’art et d’histoire de la direction du patrimoine culturel qui conduit de nombreuses actions éducatives en direction du jeune public en temps scolaire et hors scolaire sur l’ensemble du territoire. Les projets de sensibilisation à l’architecture et au patrimoine sont établis en prenant la ville comme objet d’étude et en favorisant l’enrichissement des connaissances au contact de spécialistes et d’artistes.
date limite: 29 février 2012
http://www.alternatif-art.com/telechargement/arts-llh-2012.pdf
•••••
Time Machine, Serial Space, Sydney
Call for experimental, time-based art
Deadline: 19 February, 2012
Application Fee: None
In 2012 Serial Space is introducing a brand new platform for the development and presentation of interdisciplinary and experimental art practices: Time Machine. Time Machine will be a festival of experimental, time-based art taking place at alternative spaces across Sydney during 16-29 July.
In the lead-up to this festival, Serial Space will offer a number of commissions and development residencies for the creation of new work to be presented in the festival. These works may fit within one of the four streams of Time Machine, or they may stand alone. Serial Space is seeking bold, ambitious, experimental and exciting ideas to support and present as part of Time Machine.
The program will include 4 major streams*:
SOUND & VISION – a series of events and exhibitions presenting new experimental music, sound art, audiovisual performance, video art, installation and interactive work.
PERFORMANCE – a platform for durational and experimental performance art. As part of the performance stream, Serial Space will curate a performance relay showcasing back-to-back, site-specific performance works.
LAB – a space for ongoing experimentation, where art, technology and science come together. Including workshops, presentations, prototyping, knitting circles, tests, and demonstrations.
TALK – a program of debates, performance lectures, critical forums and artist presentations. We welcome formal experimentation of the presentation and dissemination of information.
* Hold on! Serial Space is also interested in work that doesn’t fit into the 4 streams. We encourage applications that challenge our bureaucratic programming delineations.
Further Information
http://serialspace.org/events/112/call-out-time-machine/
More info: info [arobas] serialspace [point] org
http://serialspace.org/
•••••
OPEN CALL FOR VIDEO ART PROJECTS
SPECULATION AND SPECTACLE
Curators Elisabeth Murray and Jonathan Brantley, in collaboration with from Rogue Video and Performance seek video art to be projected out-of-doors in the Williamsburg neighborhood of Brooklyn, New York. This event will take place in the area beneath the Brooklyn-Queens Expressway, between Meeker and Union Avenues on May 3rd from 7:30pm until 9:30pm.
The exhibition, “Speculation and Spectacle” will address the theme of gentrification. Submissions should respond to the following idea:
Gentrification can be defined as the displacement/replacement of lower-by-higherincome households, or expanded to address the wholesale transformation and transition of a city into a place of speculation and spectacle. As gentrification drives real estate prices to unprecedented levels, the inhabitants of these once overlooked and undesirable areas, both residential and mercantile, are removed and dislocated in favor of a new socio-economic class of people and business. The curators are interested in a public discourse on the matter of gentrification as a multi-faceted issue that can hold many different meanings depending on the stakeholder.
Gentrification has the ability to create a chaotic and conjectural environment; it also can create a renaissance of creativity, imagination, and lend to a burgeoning local economy in communities. How is gentrification an emotional experience? Is there an underlying tension, and if so, how is this tension manifested and expressed?
Gentrification can also call into question the idea of home. Is « home » just a place in which we lived over a period of time, or does it become engrained into how we identify ourselves? Are there traditions, places, and established cultures that we are trying to salvage? If gentrification transforms these places, can they no longer be called our home?
Submission Guidelines:
Only video submissions will be accepted
Limit of 5 submissions per artist
Submissions must be accompanied by an artist statement and c.v.
Entrants must be 18 years of age or older to apply.
Digital files are to be named in the following way: artistname_titleofwork.filetype (example: smith_art.mov or smith_statement.doc)
Applicants are encouraged to contact the curators with questions prior to submitting.
Video Specifications:
Artists must submit their videos in DVD, .mpeg, .avi or .mov formats with an aspect ratio of 4:3. Videos cannot exceed 5 minutes in duration. Videos will be shown on a single-channel, continuous loop projected onto urban structures underneath the Brooklyn-Queens Expressway. Screenings shall take place between 7:30pm and 9:30pm. Email or links to websites will not be considered or acknowledged under any circumstances.
Mail submissions to: Speculation and Spectacle, Walsh Gallery at Seton Hall University, 400 S. Orange Avenue, S. Orange, NJ 07079 by March 30, 2012.
EXHIBITION CALENDAR:
Submission Deadline – March 30th, 2012
Notification Deadline – April 9th, 2012
Exhibition Date – May 3rd, 2012
For more information please feel free to contact the curators at lisbeth [point] murray [arobas] gmail [point] com or jonathan [point] a [point] brantley [arobas] gmail [point] com
Prospectus:
http://rogueart.org
Jeanne Brasile, Director
Walsh Gallery at Seton Hall University
400 S. Orange Avenue
South Orange, NJ 07079
973-275-2033
http://academic.shu.edu/libraries/gallery/
•••••
call: 8th Cologne International Videoart Festival
Call for entries
deadline: 1 May 2012
CologneOFF VIII – Continental Drift
Human Rights – Memory & Identity
8th edition of Cologne International Videoart Festival
to be launched in September 2012 and run in the framework of the nomadic festival project “CologneOFF 2012 – videoart in a global context”
CologneOFF 2012 – videoart in a global context
is a world wide unique festival project, starting on 1 January 2011 and lasting until 31 December 2012 and beyond..
Its goal is to show on the tour around the globe venues the diversity of the creative potential of “art and moving images” transported via the global medium of “video”.
More info about CologneOFF 2012
http://downloads.nmartproject.net/CologneOFF2012_eng.pdf
CologneOFF VIII – the 8 th festival edition since the foundation in 2006 is focussed thematically on “human rights” and their manifestation in memory & identity.
“Continental Drift” is used as a metaphore for the instabile political, economical and ecological situation, people live on the globe currently,
which is representing also a moral crisis of all systems in power.
CologneOFF VIII is looking
– for art works using video as a medium in all its variety,
– for new and experimental artistic approaches in transforming issues of human rights & dignity and related fields into the language of the “moving images”,
- and is inviting film & video creators – to submit up to 3 works of experimental forms of film and video art – (exclusively) online by using the entry form below
•••••
Call for entries:
Deadline: 10 February 2012
OPEN CALL
art:screen is now open for submissions.
art:screen is interested in receiving new entries for art:screen fest
2012 http://www.artscreen.se/fest.htm and future curatorial projects.
art:screen has gained a good reputation for its quality of programming
therefore we often get invitations from video art festivals or screening
events to curate programmes.
art:screen is looking for new, innovative and contemporary works and we
only consider entries made by emerging and established artists that is
art-form committed and is suitable to show as a single-channel
projection.
For more information and entry form, see webpage below.
http://www.artscreen.se/submission.htm
Deadline 10th February 2012
Curatorial projects/screenings 2012
Vetlanda Museum, Vetlanda, Sweden
Supermarket art fair, Stockholm, Sweden
Cologne
OFF 2012 India @ CeC2012, India AVE/Small projects Tromso, Tromso, Norway
Oslo Screen Festival, Oslo, Norway
Manipulated Image, Los Angeles, USA
Festival Miden, Kalamata, Greece
art:screen fest 2012, Orebro, Sweden
Jonas Nilsson & Eva Olsson
co-founders and curators
art:screen
4. résidences
CALL FOR ENTRIES – ARTELES CREATIVE RESIDENCY PROGRAM
Summer / Autumn 2012 ::: Finland
One of the most international creative residency programs in the arctic area welcoming over 80 selected visual artists, curators, musicians, writers, performance artists, photographers and designers per year.
It is an inspiring place to explore & expand your creative practice and thinking, produce original works and collaborate with other ambitious artists & creative professionals.
The quality facilities, the communication between the guests and Arteles staff/ network together with the surrounding nature & silence brings an amazing level to the contact zone of post-contemporary art and life.
FOR ————————————–
Creative professionals from the fields of Visual Arts, Media Art, Music & Sound, Performing Arts, Design, Architecture, Literature, Research
RESIDENCY PERIODS ————————
1-3 months / between July – November 2012
LOCATIONS ——————————–
Arteles Creative Center
Hahmajärventie 26
38490 Hämeenkyrö
Finland
APPLY ONLINE & READ MORE —————–
www.arteles.org/creativecenter.html
DEADLINE for the applications: 31st of March 2012
We would greatly appreciate if this information is being shared/forwarded with others it might interest. All the information can be freely published on websites and in social/other media.
Best Regards,
Arteles Team
•••••
Rijksakademie Residency:
Final Call for Entries
January–December 2013
Apply before February 1, 2012.
www.rijksakademie.nl/apply
The Rijksakademie van beeldende kunsten in Amsterdam (est. 1870) aims to develop top talent in the international visual art world and promotes the position of art and artists in today’s society. By offering artistic, theoretical and technical support the Rijksakademie creates an environment in which about 50 emerging professional artists from all over the world can, for a maximum of two years, work on deepening, broadening and accelerating their profession—individually and socially. In addition to facilities like a studio and a work budget, the residents can request feedback and support from internationally acclaimed artists and theorists, who are connected to the Rijksakademie as advisors. In professionally equipped workshops technicians collaborate with the artists in finding solutions to create their work. The presence of different media makes inter-disciplinary projects possible. Furthermore, the Rijksakademie hosts (historical) art collections, an extensive library and artists’ documentation. Rijksakademie alumni include Carlos Amorales, Yael Bartana, David Claerbout, Ryan Gander, Runa Islam, Nathaniel Mellors, Michael Raedecker and Marijke van Warmerdam. Application Each year, out of more than 2000 applicants, some 25 artists are invited for a residency. Artists can apply for the residency January–December 2013 by using the online application form. A residency at the Rijksakademie has the most impact on an artists’ career with three to five years of professional experience before applying. Apply before February 1, 2012. www.rijksakademie.nl/apply Rijksakademie van beeldende kunsten Sarphatistraat 470 1018 GW Amsterdam The Netherlands T +31 20 5270300 E info [arobas] rijksakademie [point] nl
•••••
Présentation
La Ceiba Gráfica fait partie d’une association civile qui se consacre à la promotion de la création artistique. Fondée en 2005, son siège est une ancienne hacienda de Coatepec, Veracruz, Mexique.
La Ceiba Gráfica est caractérisée par le développement d’un modèle dédié à la production graphique, de longue tradition mexicaine, où la créativité est dirigée non seulement au travail artistique, mais aussi vers l’adéquation des espaces de travail, à la fabrication des équipements et des matériels que nous employons et à la recherche de production alternative conviviale pour l’environnement.
Les trois techniques dans lesquelles nous nous spécialisons sont la lithographie, le Moku Hanga (gravure sur bois japonaise) et la gravure sur métal. Dans nos ateliers en lithographie et Moku Hanga, nous travaillons presque à cent pour cent avec un équipement conçu et fabriqué par nous mêmes à partir de matériaux locaux et qui mettent à profit les métiers pratiqués localement.
Notre but est de partager notre expérience. Nous sommes particulièrement intéressés par l’accueil de groupes étudiants appartenant au domaine du design et des arts, et désireux de partager les valeurs éco-environnementales que nous avons mis en place avec les générations en formation.
Les grands espaces de l’ancienne hacienda permettent de consacrer le rez-de-chaussée aux ateliers et l’étage aux résidences, ce qui favorise ainsi la concentration du processus créatif. La richesse culturelle reflétée dans la nourriture, la musique et les coutumes de la région est un autre élément qui enrichit le séjour.
Le programme offre des options pour les artistes professionnels, les individus en formation ou les groupes étudiants dans les domaines liés à l’art.
Au cas où vous seriez intéressés par notre programme de résidence, vous trouverez ci-joint un document détaillant ses caractéristiques. Nous apprécions l’attention que vous portez à notre programme et restons à votre disposition pour toute information complémentaire.
Cordialement,
Fatima MOUDJAOUI
—
Área de Difusión
Ex Hacienda La Orduña
Coatepec, Veracruz
01 (228) 8 16 93 30
difusionceibagrafica [arobas] gmail [point] com
www.laceibagrafica.org
•••••
Call for entries
Deadline: ongoing
The ARTErra
is a rural art residency structure that support and encourage artistic creation and production.
Housed in a remarkably small rural village, you will find in ARTErra physical spaces and tools for the reception of the project / proposal of the artist or collective of different artistic disciplines.
In addition to a house with several recreational areas and facilities, the ARTErra has a “creation yard” area where are the work spaces (sound studio and booth capturing, studio room, black & white box, glass room and atelier) framed by a garden, a small vegetable garden, an orchard and poultry.
With privileged contacts with some institutions and companies try to enhance and ensure a artist in residency to respond the needs and expectations of the projects accepted.
There currently are open nominations for the 1st half of 2012.
The application process is simple.
Do not hesitate to contact us.
Mail:arterra [point] geral [arobas] gmail [point] com
Phone-(351)962781090
http://arterra.weebly.com/
http://arterra-residencias.blogspot.com/
–
ARTErra Residências Rurais Artísticas
Micaela Ferreira
Skype: Arterraportugal
Lisbonne, Portugal
•••••
Since 2005, the Experimental Media and Performing Arts Center (EMPAC) has established a vibrant residency program that has hosted over 150 artists and their collaborators, spanning theater, dance, music, video, and installation. We are pleased to announce the new deadlines for 2012 artist-in-residence open call program on May 14, and September 17, and new application guidelines and application form.
We encourage applications for a wide range of projects from a diversity of artists, composers, directors, choreographers, and performers from international artists of different cultural and geographical backgrounds.
We are open to proposals for all phases of a project, from initial concept to full production.
In addition to our ongoing residency open call, we also have additional special initiatives:
Creative Research: Provides artists, writers, and theorists with the opportunity to conduct research over extended periods of time (minimum six weeks).
Audio Production / Post-Production: For sound recording, development of multichannel sound works, documentation, mastering, mixing, film scoring, or any other task involving microphones, speakers, consoles and computers.
Video Production / Post-Production: For multiple camera shoots, documentation of a performance, development of multichannel video projection, digital video post-production, or any project involving HD video cameras, computers, and projectors.
** Please note that residency proposals do not need to fall into one of these special initiatives.
Our unique facilities offer four major venues including a concert hall, theater, and two black box studios, in addition to artist-in-residence studios, and a state of the art infrastructure.
For more information including application guidelines, please visit http://empac.rpi.edu/.