La Liste de l’Association des groupes en arts visuels francophones présente les nouvelles de ses membres au Manitoba, en Ontario, au Nouveau-Brunswick et en Nouvelle-Écosse, et compile les appels de dossiers en arts visuels, arts médiatiques, performance, art public, etc.
Retrouvez l’AGAVF sur Twitter: @agavf
ou sur Facebook: www.facebook.com/agavf
La Liste sur Internet: liste.agavf.ca. Abonnement courriel gratuit.
Visitez l’AGAVF: www.agavf.ca
Nouvelles des membres de l’AGAVF
Maison des artistes visuels (Saint-Boniface)
Katia Gosselin et Eric Lesage – Entre soi et l’oubli
du 7 mars au 25 avril 2013
projet d’échange entre la Maison des artistes visuels et l’Atelier Graff
219, boulevard Provencher
Saint-Boniface, Manitoba
www.maisondesartistes.mb.ca
Le Laboratoire d’Art (Le Labo) (Toronto)
Samuel Choisy – Heavy weather
du 1er au 30 mars 2013
artiste mentor: Marc Audette
Distillery District, 9 Trinity, suite 317
Toronto, Ontario
www.lelabo.ca
Centre d’artistes Voix Visuelle (Ottawa)
Johanne Lafrenière – Du soleil et des ombres
Du 9 mars au 16 avril 2013
81 avenue Beechwood
Vanier, Ontario
www.voixvisuelle.ca
Galerie du Nouvel-Ontario (Sudbury)
Jacqueline Hoang Nguyen – For an epidemic resistance
du 15 mars au 19 avril 2013
174, rue Elgin
Sudbury, Ontario
www.gn-o.org
Centre culturel franco-manitobain (Winnipeg)
Réal Bérard, Charles Brunet, Monique Brunet, Suzanne Brunet, Émile Chartier, Étienne Gaboury, Sophie Lavoie, David MacNair, David Perrett, Denis Savoie, Deon Tanasiciuk, Gary Tessier, Hubert Théroux, Madeleine Vrignon – Trans • Pierre • Action
du 13 février au 14 avril 2013
340, boulevard Provencher
Saint-Boniface, Manitoba
www.ccfm.mb.ca
Le Trécarré (Pointe-de-l’Église)
Cora-Anne Belliveau, Karen Boudreau, Nadine Blinn, Isabelle Cattiaux, Imelda Chiasson, Angeline Comeau, Annette Comeau, Rolande Comeau, Denise Comeau, Jocelyne Comeau, Michel Comeau, Noëlla DeMille, François Gaudet, Paul Gaudet, Colette (Deveau) et André King, Jay LeBlanc, Rose-Marie (Comeau) Mahar, Geneviève (Jane) Melanson, Nora Robicheau, Diane Surette, Dorothy Thibodeau, Dora van Onselen, Sandra Voegele – Lampe de poche
du 18 mars au 30 avril 2013
Université Sainte-Anne
Pointe-de-l’Église, Nouvelle-Écosse
letrecarre.blogspot.com
Galerie Sans Nom (Moncton)
Kyte Whitehead –
Circles of Confusion
Mario LeBlanc – La forêt cachée
du 1er mars au 5 avril 2013
140, rue Botsford, rez-de-chaussée du Centre culturel Aberdeen
Moncton, Nouveau-Brunswick
www.galeriesansnom.org
Galerie d’art Louise et Reuben-Cohen (Moncton)
Karin Aurell et Gerd Aurell – Équinox: une conversation entre deux sœurs
Vendredi 22 mars 2013 à 20h
André Lapointe – Espaces (ré)créatifs, documentaire de Didier Maigret
Mercredi 27 mars à midi
Pavillon Clément-Cormier
Centre universitaire de Moncton, Nouveau-Brunswick
www.umoncton.ca/umcm-ga
Galerie Glendon (Toronto)
Exposition des étudiants des classes d’art de Glendon
du 19 au 30 mars 2013
2275 av. Bayview, Collège Glendon, York Hall, C-130
Toronto, Ontario
www.glendon.yorku.ca/gallery
1. appels en français du Canada
Galerie Colline – Edmundston – 30 avril
Diagonale – Montréal – 1er novembre
SAT Fest 2013 – Montréal – 15 mai
Le Centre d’exposition L’Imagier – Gatineau – 5 avril
Panache art actuel – Sept-Iles – 1er avril
Folie/Culture – Québec – 31 mars
Action Art Actuel – Saint-Jean-sur-Richelieu – en tout temps
Skol – Montréal – en tout temps
Prix Albert-Dumouchel pour la relève – ARPRIM – Montréal – 15 avril
Concours de peinture RBC – 1er mai
esse arts + opinions – Montréal – 1er avril
2. appels en anglais du Canada
Blink Gallery – Ottawa – 31 mars
RBC Canadian Painting Competition – 1er mai
Asinabka Film & Media Arts Festival – Ottawa – 29 avril
Odd Gallery – Dawson City – 1er avril
Joseph Plaskett Award for outstanding emerging Canadian painter – 5 avril
Prefix Photo – Toronto – 1er juillet
Symposium on Decolonial Aesthetics from the Americas – 7 avril
ACC/CCA Micro Mentorship – Call for emerging aboriginal curator – 29 mars
Toronto Outdoor Art Exhibition – 15 avril
aceartinc. – landscapes – 16 avril
imagineNATIVE – Toronto – 1er juin
Sounds like audio art festival – Saskatoon – 29 mars
AKA Gallery – Saskatoon – 31 mars
3. appels internationaux
Franklin Furnace Fund – 1er avril
torinoPERFORMANCEFESTIVAL 2013 – Turin – 21 avril
Dimanche Rouge – Estonie – 1er mai
CAUE 31 – France – 5 avril
Performance, the body and time in the 21st century – 8 avril
Savvy.doc – internet – maintenant
DIY 10:2013 – 8 avril
re-new festival 2013 – Danemark – 1er mai
4. résidences
Résidence arts numériques #1 – Cergy, France – en cours
Arborescence: résidence d’architecture – Maison de l’Architecture – Montréal – Gers, France – 31 mai
Suddenly – Beauchery-Saint-Martin, France – 15 mai
École Nationale Supérieure d’Art – Bourges, France – 31 mars
Albert College of Art + Design – Visiting artist – ceramist – 8 avril
Wood Buffalo Artist in Residency program – McMurray and Anzac – 12 avril
Digital Media/Film/Video Artists – Impakt Works Residency – Utrecht, Pays-Bas – 1er avril
IMC lab + Gallery Co-create – New York Cité – 31 mars
Atelier Topaz – Ontario – en tout temps
Transart Institute – Hybrid low-residency MFA and Studio PhD – Berlin – 1er avril
5. art public
Central Coast Salish First nations public art project – Port Moody, Colombie-Britannique – 8 avril
Ironclad art – Manhole Cover Design challenge – Vancouver – 15 avril
Artist Residency Opportunity at Lansdowne Centre – Richmond, Colombie-Britannique – 29 mars
6. divers
Le gouvernement fédéral dévoile le nom des artistes qui se joindront à l’Équipe Canada dans le cadre des VIIes Jeux de la Francophonie
Réaction de la Fédération culturelle canadienne-française au budget fédéral 2013
Réaction de l’Alliance des arts médiatiques indépendants au budget fédéral 2013
Réaction de la Coalition canadienne des arts au budget fédéral 2013
1. appels en français du Canada
APPEL DE DOSSIERS
Date limite : 30 avril 2013
La Galerie Colline est un centre de diffusion en art contemporain. Son conseil d’administration sollicite des propositions d’artistes, de collectifs ou de commissaires pour sa programmation 2013-2014.
Les dossiers doivent comprendre :
• une lettre d’intention (indiquer clairement le titre du projet proposé et son contexte de présentation en galerie)
• une description détaillée du projet
• les besoins techniques en salle d’exposition
• un curriculum vitæ (une biographie de l’artiste est également acceptée)
• de dix à quinze exemples d’œuvres récentes (en format numérique seulement)
• une liste détaillée du matériel d’appui
• une enveloppe de retour affranchie
• les dossiers de presses sont facultatifs (cinq pages maximum)
La Galerie Colline :
La Galerie Colline est un centre de diffusion en art contemporain voué à la présentation des arts visuels et multidisciplinaires. Notre centre de diffusion préconise les pratiques artistiques dont l’accent est porté sur l’expérimentation et l’innovation. Notre programmation tient compte des différentes tendances de l’art actuel, considérant la pertinence de celles-ci comme sources d’inspiration et de développement pour le milieu des arts et sa propre communauté artistique.
Adresse pour le dépôt des dossiers :
Galerie Colline
165, boulevard Hébert
Edmundston, NB
E3V 2S8
Pour toutes autres informations, vous pouvez communiquer avec M. Christian Michaud au numéro de téléphone suivant :506 737-5282.
Courriel : cmichaud [arobas] umoncton [point] ca
•••••
Programmation régulière
Prochain appel : 1er novembre 2013
DIAGONALE invite les commissaires et les artistes en arts visuels à proposer leurs dossiers pour la programmation régulière du centre.
L’appel de dossier s’adresse à tous les artistes qu’ils soient des artistes « occasionnels » de la fibre ou des inconditionnels du domaine.
DIAGONALE regroupe des artistes du Québec et du Canada. Il a pour premier objectif la promotion et la diffusion du travail des artistes en arts visuels qui utilisent les techniques et/ou les procédés relevant du domaine des arts de la fibre. Le centre établit un dialogue avec les artistes de toutes les disciplines afin de favoriser le métissage au niveau des idées.
Art / Fibre
Il faut mieux parler de fibre et non de textile qui est une matière propre à être tissée. La fibre désigne quant à elle toute matière filamenteuse de forme allongée, d’origine naturelle ou non, qui entre dans la composition d’un corps ou d’un objet. Ses qualités tactiles ainsi que sa structure molle et flexible constituent des potentialités spécifiques indéniables.
Entrent dans la catégorie : la fibre, le fil et le tissu incluant les fibres végétales, animales, synthétiques et artificielles, les fils métalliques, les tubulures plastiques, les lanières de cuir, les languettes de bois, les bandelettes de papiers et la fourrure.
Les techniques et les procédés comprennent toutes les formes de construction et de traitement possible ; couture, tissage, haute lice, maillage, tressage, nouage, dentelle, broderie, laminage, façonnage, feutrage, taille direct, assemblage, gaufrage, feutrage, pliage, froissage, entrelacs, plissage, moulage, teinture, etc.
En prenant compte le concept fibre on doit ajouter les possibilités d’intégration de techniques et de matériaux propres à d’autres pratiques. La fibre peut être évoquée, représentée ou utilisée. On retrouve de tout chez DIAGONALE : la peinture, la sculpture, l’installation, la vidéo, la performance …
Les artistes ou les projets d’exposition sont sélectionnés par un comité de membres et d’invités extérieurs. DIAGONALE encourage la réalisation d’activités novatrices qui élargissent la notion de concept fibre.
Le dossier doit comprendre :
• Curriculum vitae
• Démarche artistique
• 10 à 15 images (72 dpi) et une liste descriptive des images
• Proposition de projet
• Dossier de presse, s’il y a lieu
Les artistes intéressés doivent faire parvenir leur dossier PAR COURRIEL à : info [arobas] artdiagonale [point] org
http://www.artdiagonale.org/appel-de-dossiers.html
•••••
Appel d’oeuvres – SAT Fest 2013
Soumettez vos oeuvres pour la nouvelle édition du SAT Fest!
Lancé en mars 2012, le SAT Fest est un festival de courts-métrages 360° visant à promouvoir la création de contenus artistiques dans le domaine de l’immersion audiovisuelle. Offrant une importante place aux créations locales et produites par des artistes issus des formations de la SAT, nous ouvrons aussi désormais l’édition 2013 aux créations venant de l’international.
La sélection de films 2013 sera d’une durée totale d’environ 45 à 75 minutes et sera dévoilée dès le mois d’août dans la Satosphère. Une bourse de 1000$ sera offerte à chacune des équipes dont l’oeuvre aura été sélectionnée en plus d’un « Prix du public » qui sera décerné lors de la première semaine de projection!
Date limite de dépôt : Le mercredi 15 mai à 17h (UTC−05:00)
Durée idéale des films : 4 à 6 min
► TÉLÉCHARGEZ LE FORMULAIRE DE SOUMISSION
► PLUS D’INFORMATIONS À PROPOS DE LA SATOSPHÈRE
Documents & Matériels Requis
À envoyer par courriel :
• Formulaire de soumission (pdf) à l’adresse satfest2013 [arobas] sat [point] qc [point] ca.
À envoyer par la poste :
• Un disque dur externe, contenant le formulaire pdf, le matériel audio et vidéo (voir spéc. techniques plus bas),
identifié par le nom de l’artiste et le titre du projet;
• Le câblage nécessaire pour transférer les fichiers (usb, firewire 400/800 et alimentation);
• Version imprimée en plus de la version électronique (pdf) du formulaire de soumission.
Le dossier postal doit être envoyé à l’adresse suivante :
SAT – Immersion, 1201 St-Laurent, H2X 2S6, Montréal, Qc. Canada
Merci d’inclure une enveloppe préaffranchie à votre envoi
afin que nous puissions vous retourner votre matériel.
Pour les envois internationaux
Voir la structure de fichiers pour votre disque dur
Spécifications techniques
Vidéo – 2 versions
Audio
Dates importantes
• Date limite pour dépôt de projet : 15 mai 2013 (17h)
• Annonce des oeuvres sélectionnées : Semaine du 17 juin 2013
• Première médiatique : 21 août 2013
• Première série de projections dans la Satosphère : 22 août au 21 septembre 2013
Questions & Infos
Pour toutes demandes d’informations supplémentaires, n’hésitez pas à vous adresser à la personne concernée via l’adresse satfest2013 [arobas] sat [point] qc [point] ca.
• À propos de la vidéo : Dominic St-Amant, Chargé de projet vidéo
• À propos de l’audio : Olivier Rhéaume, Chargé de projet audio / Designer sonore
• Questions générales : Louis-Philippe St-Arnault, Directeur – Production et Développement immersif
•••••
Le Centre d’exposition L’Imagier – APPEL DE DOSSIERS 2013
Date limite : 5 avril 2013
Le Centre d’exposition L’Imagier invite les artistes qui désirent exposer dans le cadre de la programmation annuelle 2014 à faire parvenir leur dossier avant le 5 avril 2013. La programmation régulière débute en janvier et se termine en décembre.
Cette année, une attention particulière sera portée à la diversité des pratiques artistiques. Les démarches intégrant les nouveaux médias sont les bienvenues.
L’Imagier met à la disposition des artistes deux salles à l’architecture unique. Le Centre convie les artistes à soumettre un projet d’exposition pouvant occuper une des deux salles ou les deux. Les propositions d’expositions de groupe réunissant deux ou trois artistes sont également acceptées.
Les dossiers reçus seront soumis à un jury de pairs.
Documents requis Curriculum vitae 10 images d’œuvres récentes sur CD ou DVD (format jpeg) + courtes descriptions Démarche artistique Proposition de projet Dossier de presse (si disponible) Enveloppe de retour préaffranchie
Date limite de réception : 5 avril 2013
Adresse pour faire parvenir votre dossier Centre d’exposition L’Imagier
9, rue Front
Gatineau (Québec) J9H 4W8
**Les dossiers soumis par courriel ou par télécopieur seront rejetés
**
Renseignements
Tél. : 819-684-1445
Courriel : info [arobas] limagier [point] qc [point] ca
Site Internet : www.limagier.qc.ca
•••••
Appels de dossier
Programmation 2013-2014 / PANACHE art actuel
1er avril 2013
Sept-iles (Québec)
Panache art actuel invite les artistes, les collectifs et les commissaires à soumettre un projet pour la programmation 2013-2014 de la Virée de la culture.
PANACHE art actuel s’intéresse à la mise en valeur des singularités nord-côtières telles que les notions de rapprochement/éloignement et d’espace/temps. Il soutient la recherche reliée à des thématiques qui découlent directement des caractéristiques particulières de la région (distance, éloignement, environnement, espace, territoire, ressources, isolement etc.) à travers des projets de résidences et des projets impliquant des commissaires et des critiques d’art invités. PANACHE art actuel se définit également, dans son action culturelle, comme une plate-forme de dialogue entre l’artiste et la population, invitant à une réflexion sur l’humain, le territoire et ses paradoxes.
Le mandat de PANACHE art actuel est de dynamiser le milieu de l’art actuel nord côtier en rassemblant les artistes professionnels en arts visuels de toute la région et en échangeant avec des artistes de l’extérieur.
Son premier mandat est de promouvoir la diffusion d’expositions itinérantes sur l’ensemble de son territoire, via la Virée de la culture. La Virée de la culture est un réseau de sept diffuseurs, dans six villes et quatre MRC de la grande région de la Côte-Nord.
La Virée de la culture est une structure de diffusion novatrice et souple pour les artistes professionnels en arts visuels à travers un réseau alternatif de salles d’exposition dans sept lieux sur la Côte-Nord.
Volets :
Projet d’exposition
Projet de résidence
Projet de commissariat
Contenu du dossier
Un curriculum vitae
Un texte résumant la démarche artistique
Une description du projet
Documentation visuelle
Une (1) copies CD ou DVD des documents ci haut mentionnés
Une enveloppe pré adressée et affranchie si le retour du dossier est souhaité
Formulaire d’inscription*
Facultatif : Publications et dossier de presse (sélection)
Soumission du dossier
Envoyer votre dossier à :
PANACHE art actuel, 500, boul. Laure, Sept-Îles (Québec) G4R 1X7
Date limite : 1er avril 2013, le sceau de la poste en faisant foi.
Panache art actuel respecte la loi sur le statut de l’artiste et verse des droits d’exposition aux artistes, assume la promotion, les frais de transport, ainsi qu’une aide aux déplacements sur le territoire de la Côte-Nord.
NOTE IMPORTANTE : Les lieux de diffusion seront attribués aux exposants après la sélection des dossiers.
* Le formulaire d’inscription est obligatoire et permet d’évaluer les besoins en espace et en équipements.
Panache Art Actuel
500 boul. Laure,
Sept-Îles (Québec) G4R 1X7
Tél. +1 418.962.0297
panache [arobas] emdx [point] org
lavireedelaculture.com/fr/accueil
•••••
Folie/Culture propose à tous — artistes professionnels ou amateurs, membres, proches et intervenants du milieu social — de s’investir dans une expérience de réflexion particulière : réaliser une vidéo d’une minute sur le thème Aliénés de tous les pays, unissons-nous !
Concept fortement connoté historiquement, l’aliénation n’en est pas moins une idée férocement contemporaine. À l’aliénation mentale, coupure psychique entre l’« aliéné » et le monde, s’ajoute l’aliénation sociale, où l’individu est le plus souvent dépossédé de sa propre volonté, voire du monde extérieur. Clin d’œil à l’appel de Marx aux prolétaires, la thématique choisie par Folie/Culture se propose d’unir les aliénés de tous les pays.
Date limite de dépôt :
31 mars 2013
Pour plus d’information : Marie-Pier April, 418-649-0999, ou programmation [arobas] folieculture [point] org
Folie/Culture
Adresse postale : 281, De Saint-Vallier Est Québec (Québec) G1K 3P5
Tél. : (418) 649-0999 Fax : (418) 649-0124
Courriel : programmation [arobas] folieculture [point] org Adresse bureau : 260 A, Arago Est Bureau 101
Visitez notre site Internet à folieculture.org
•••••
APPEL DE DOSSIERS EN TOUT TEMPS
En vue de sa saison 2013-2014, Action Art Actuel invite les artistes, les groupes d’artistes et les commissaires à proposer un dossier à son comité de programmation. En plus des présentations en salle; installations, sculptures, œuvres en deux dimensions, AAA portera une attention particulière aux dossiers combinant une intervention hors les murs tel que performances, art relationnel, collaboration avec le public.
Votre dossier qui doit contenir :
• Une lettre de présentation
• Un curriculum vitae
• Une description du projet proposé
• Un texte explicatif de votre démarche artistique
• 12 images numériques format jpeg de moins de 2Mo
• Une liste descriptive des documents visuels
• Toutes autres informations pertinentes, telles que : dossier de presse, site Web, etc.
Action Art Actuel respecte les barèmes établis par CARFAC pour le paiement des cachets d’artistes.
Les artistes et les commissaires peuvent faire parvenir leur dossier par la poste à l’adresse suivante :
Action Art Actuel
190 rue Richelieu
Saint-Jean-sur-Richelieu (Québec)
J3B 6X4
INFORMATION
Marie Hébert
450 357-2178
direction [arobas] action-art-actuel [point] org
www.action-art-actuel.org
•••••
APPEL DE DOSSIERS – PROGRAMMATION RÉGULIÈRE
Skol invite les artistes et autres membres de la communauté artistique à soumettre des propositions pour des projets de courte ou de longue durée, ou encore, des propositions qui donnent continuité à des recherches déjà en cours dans notre programmation. Il s’agit, dans ce cas, de permettre un échange entre différents professionnels de l’art dont les recherches et l’expérimentation pourront activer différents espaces et produire différentes formes autant dans la galerie que hors-les-murs.
Il peut s’agir d’une exposition, d’une intervention, d’un partenariat, d’un projet de commissariat, d’un cours de maître, d’une publication, d’un séminaire ou colloque, de performances, de conférences, d’ateliers de production, de projections ponctuelles ou en série, d’une fouille dans les archives, d’une initiative de financement ou même d’un ensemble de ces formes regroupées dans un projet d’envergure.
Skol accepte les dossiers en tout temps.
Tous les dossiers doivent comprendre :
• Un court texte au sujet de votre pratique artistique
• Un texte présentant votre projet
• Un curriculum vitæ (max. 3 pages)
• Un maximum de 20 images (JPG n’excédant pas 1 Mo ou 1024 X 768 pixels), et/ou un lien vers des extraits vidéo ou audio (5 min. max.) qui représentent votre démarche artistique
• Une description détaillée de vos images ou vidéos
Information générale :
• L’appel est ouvert aux artistes et aux professionnels de l’art de tout âge et niveau d’expérience
• Les dossiers seront évalués par un comité de pairs
• Skol paie les droits de diffusion et honoraires selon les taux recommandés par la CARFAC
• Un plan de la galerie est disponible sur le site Internet en format PDF(http://skol.ca/fr/appel-propositions/). Veuillez noter que cet espace est variable puisque le comité de programmation peux proposer d’y présenter deux expositions divisées par un mur.
SVP envoyez vos dossiers par courriel à l’adresse suivante : skol [arobas] skol [point] ca
Sujet : PROJET POUR LA PROGRAMMATION REGULIÈRE
Une réponse vous sera transmise par courriel quatre à six mois après la réception de votre dossier.
Svp faites parvenir vos dossiers en personne durant les heures d’ouverture ou par la poste à l’adresse suivante:
Équipe de programmation
Centre des arts actuels Skol
372, rue Sainte-Catherine O., espace 314
Montréal, QC H3B 1A2
Pour plus d’informations:
Stéphanie Chabot
Tel.
+1.514.398.9322
schabot [arobas] skol [point] ca
•••••
Prix Albert-Dumouchel pour la relève 2013
Date limite: 15 avril 2013
ARPRIM est heureux d’annoncer l’ouverture du Prix Albert-Dumouchel pour la relève 2013. Ce concours annuel s’adresse aux étudiants universitaires de premier cycle en arts visuels ou tous autres programmes connexes ayant une pratique liée aux arts imprimés. Les étudiants ayant accumulé un minimum de 45 crédits et privilégiant des techniques ou des langages visuels reliés à l’art imprimé sont invités à participer d’ici le 15 avril 2013.
Les œuvres des finalistes du concours, sélectionnées par un jury d’artistes professionnels, seront présentées chez ARPRIM lors de l’exposition Première impression, qui se tiendra du 31 mai au 15 juin 2013. Le dévoilement du lauréat du Prix Albert-Dumouchel pour la relève 2013 aura lieu le soir du vernissage. Ce lauréat se verra remettre un prix d’une valeur totale de 1000 $, incluant, entre autres, une résidence de création de deux semaines dans un centre de production en art imprimé et une bourse de 200 $.
Soutenant la relève en art imprimé depuis plus de 20 ans, le Prix Albert-Dumouchel a pour mandat d’encourager l’émergence de nouvelles pratiques en art imprimé chez les jeunes artistes. Avec Première impression, il offre une vitrine unique pour les talents émergents en plus de favoriser l’insertion professionnelle de la relève.
Date de tombée: 15 avril 2013
Formulaire et conditions de participation : www.arprim.org
Pour plus d’informations :
Caroline Cloutier
info [arobas] arprim [point] org
514-525-2621
ARPRIM a pour mission de diffuser les pratiques actuelles liées aux arts imprimés. Il aborde l’imprimé comme un média ouvert, mobile, social et accessible. Il se définit comme un espace d’essai et d’expérience propice au développement d’une vision pluraliste de l’art imprimé.
•••••
Annonce de la période de mise en candidature pour le Concours de peintures canadiennes de RBC
La période de mise en candidature pour le Concours de peintures canadiennes de RBC est maintenant commencée. Pour souligner le quinzième anniversaire du Concours, RBC accordera des prix totalisant 115 000 $, ce qui fait de ce concours le plus important du genre au Canada. Le lauréat national recevra 25 000 $, les deux gagnants d’une mention honorable recevront 15 000 $ chacun. De plus, pour souligner le quinzième anniversaire du Concours, les 12 autres finalistes toucheront chacun 5 000 $.
Créé en 1999, le Concours de peintures canadiennes de RBC fait connaître des artistes canadiens émergents. Dans le cadre de ce concours parrainé par la Canadian Art Foundation, un jury composé de membres respectés du monde canadien des arts visuels sélectionnera cinq œuvres dans les régions de l’Est, de l’Ouest et du Centre du Canada, pour en arriver à un total de 15 demi-finalistes.
Les noms de ces demi-finalistes seront annoncés le 14 juin 2013, et ceux des gagnants seront dévoilés à l’occasion d’une réception qui aura lieu le 2 octobre 2013 au Musée des beaux-arts du Canada, à Ottawa.
Date limite de présentation des candidatures : le mercredi 1er mai à 17 h (HE)
Pour obtenir de plus amples renseignements sur le Concours de peintures canadiennes de RBC, entre autres sur la manière d’y participer, veuillez consulter le site www.rbc.com/concoursdepeintures.
Pour obtenir de plus amples renseignements, veuillez communiquer avec :
Jackie Braden, Marque et communications, RBC, 416 974-1724, jackie [point] braden [arobas] rbc [point] com
Personne-ressource, artistes :
Deborah Dexter, conseillère, Concours de peintures canadiennes de RBC, 416 277-4068
•••••
Appels de textes: esse arts + opinions
ESSE 79 : DOSSIER RECONSTITUTION | RE-ENACTMENT
Date limite pour déposer un texte : 1er avril 2013
Les textes proposés (de 1 000 à 2 000 mots maximum, notes incluses, format Word ou RTF) peuvent être envoyés à redaction [arobas] esse [point] ca. L’auteur est prié d’inclure une courte notice biographique (50-100 mots), un résumé du texte (100 mots), ainsi que son adresse postale et son courriel. Les propositions non liées aux dossiers (critiques, essais et analyses sur différents sujets en art actuel) sont aussi les bienvenues (dates de tombée : 1er septembre, 10 janvier et 1er avril de chaque année).
Pour consulter les appels de texte et la politique éditoriale, cliquez sur le lien suivant:
http://www.esse.ca/appel-de-textes
2. appels en anglais du Canada
BLINK GALLERY, Ottawa 2013 Exhibition Season (June to September)
Blink is currently accepting submissions for another active and engaging season. Exhibitions are one to two weeks in length and feature the work of member and guest artists. Blink is a non- profit, Ottawa-based artist collective that supports professional contemporary artists with an interest in exploration. Emphasis is placed on using the gallery space as a laboratory for creative approaches and interventions. Artists working in all disciplines are encouraged to apply.
Submissions of curated and group exhibitions are strongly encouraged. Artists from outside the Ottawa area are welcome to submit however Blink does not cover transportation, accommodation or other exhibition-related costs. BLINK GALLERY currently resides in Header House, a small stone NCC heritage building in Major’s Hill Park, Ottawa. This seasonal exhibition space is located across the street from the National Gallery of Canada. SUBMISSION DEADLINE March 31, 2013 Submissions must be postmarked on or before the deadline
SUBMISSION REQUIREMENTS www.blinkgallery.ca/submissions
FURTHER INFORMATION http://galleryblink.wordpress.com/ blinkgallery [arobas] hotmail [point] ca http://www.blinkgallery.ca
•••••
RBC Canadian Painting Competition Announces Call for Submissions
The RBC Canadian Painting Competition is officially accepting submissions. To celebrate the 15th anniversary of the RBC Canadian Painting Competition, RBC will award a total of $115,000 in prize money, making it the largest prize of its kind in Canada. The national winner will receive $25,000, two honourable mentions $15,000 each and in recognition of the 15th anniversary, the remaining 12 finalists will be awarded $5,000 each.
Established in 1999, the RBC Canadian Painting Competition recognizes emerging artists from across Canada. Adjudicated by the Canadian Art Foundation, a jury of distinguished members from the Canadian arts community will select five paintings from the eastern, western and central regions of Canada, for a total of 15 finalists.
The finalists will be announced June 14, 2013 and the RBC Canadian Painting Competition winners revealed at a gala event at the National Gallery in Ottawa on October 2, 2013.
Submission deadline: Wednesday, May 1 at 5 p.m. EST
For more information and to enter, visit
www.rbc.com/paintingcompetition
For more information, contact:
Jackie Braden, RBC Brand Communications, 416-974-1724, jackie [point] braden [arobas] rbc [point] com
Artist contact:
Deborah Dexter, Advisor, RBC Canadian Painting Competition, 416-277-4068
•••••
Asinabka Film & Media Arts Festival, Ottawa
Deadline: Monday, April 29th 2013
The Asinabka Festival is excited to announce its second annual festival taking place on traditional Algonquin territory in July 2013. Asinabka invites submissions from independent filmmakers, and any film or video that tells First Nations, Métis, or Inuit stories, or focuses on international Indigenous issues, is eligible. Works can be in any genre (documentary, drama, animation, experimental etc.) or any length, and must be finished works. Preference will be given for new works produced within the last two years. For more info about the Asinabka Festival, and to find out how to submit, please visit: www.asinabkafestival.org
•••••
Odd Gallery
Calls for Submissions
General Call
Deadline: April 1, 2013
The ODD Gallery accepts proposals from visual artists and curators working in all mediums and disciplines. Proposals will be considered for the 2014 exhibition season that runs from January 2014 to December 2014. The Gallery encourages proposals from artists from diverse cultural and regional communities of Canada. Submission guidelines can be found under the submenu to the left.
Thematic Call: The Natural & The Manufactured
Deadline: April 1, 2013
The Natural & The Manufactured is conceived as an ongoing, annual research project to involve visual, media and interdisciplinary artists, curators, art historians, writers and cultural thinkers through residencies, exhibitions, lectures, essays and workshops.
The Gallery seeks proposals from visual artists working in all media for gallery-based and temporary off-venue exhibitions such as outdoor and site-specific installations. Artists may propose completed work or new work. Applications for the N&M Thematic Project will be considered for both a six week exhibition-creation residency at KIAC’s Macaulay House Studio (July to mid-August) and an exhibition at the ODD Gallery (opening mid-August). Please follow submission guidelines under the submenu to the left.
naturalmanufactured.com
Klondike Institute of Art & Culture Bag 8000, Dawson, Yukon, YOB 1G0 Canada
Telephone: 1-867-993-5005 Fax: 1-867-993-5838 Email: kiac [arobas] kiac [point] ca
•••••
The Tenth Joseph Plaskett Award! 2013
Now Accepting Applications
A $25,000 Award to an Outstanding Emerging Canadian Painter
JOSEPH PLASKETT, Canadian-born painter who lived in Paris for many years, established his foundation and this award in 2004 to facilitate his vision of supporting an outstanding Canadian graduate student or recent MFA graduate in the discipline of painting to travel, make art, or study in Europe for one year.
Since 2009, the Plaskett Foundation has partnered with the Royal Canadian Academy of Arts (RCA) to lend expertise and to administer the award process. Coordinated by artist and Emily Carr Professor Landon Mackenzie, the philosophy of the Foundation is that strong juries choose strong candidates, which in turn enhances the integrity of this prestigious award.
APPLICATION and DEADLINE
Download the 2013 application form at www.joeplaskett.com.
Application dossier must reach the Plaskett Foundation (not post-marked) at the Toronto office of the Royal Canadian Academy of Arts (RCA) by April 5, 2013.
The recipient of the award will be announced in Spring 2013 in conjunction with the RCA Annual General Assembly held this year in Victoria BC.
For applications, guidelines and questions (FAQ) please view the website: www.JoePlaskett.com
The Plaskett Foundation and The RCA Governing Council extend their congratulations to the 2012 winner: Phil Delisle!
The jury takes place each year in a different city. Our thanks to considerate expertise given by the 2012 Halifax jury: Jan Peacock, Alex Livingston and Peter Dykhuis.
CRITERIA FOR ELIGIBILITY
The candidate chosen for the Joseph Plaskett Award will be an outstanding emerging Canadian artist/student in the field of painting who is currently enrolled or accepted into an MFA program in Canada, or has recently (within 12 months) obtained a Canadian master’s degree with a specialization in painting.
THE AWARD
The intention of the Award is to provide $25,000 toward the cost to live, create artwork, travel or study in Europe for a year.
•••••
Call for Submissions from Photographers
Prefix Photo encourages submissions of new or previously unpublished photography for editorial consideration. Submissions should include visual support material in the form of digital files, 35mm slides, transparencies, work prints, laser prints, etc.; a written description of the work, if available; and a curriculum vitae of the artist. The number of images submitted remains at the discretion of the artist, with a recommended maximum of 20. Submissions are accepted on an ongoing basis and are reviewed twice annually: July 1 and January 1 .
Please send submissions to:
Stephanie Mina Kim
Prefix Photo
124 – 401 Richmond Street West
Toronto, Ontario
M5V 3A8
Mailed support materials will not be returned unless accompanied by a self-addressed envelope with return postage or equivalent. Prefix Photo also accepts submissions by e-mail to stephanie [arobas] prefix [point] ca. Please follow the digital submission requirements below.
Proposals from young and emerging artists and from artists from all cultural and regional communities of Canada are particularly encouraged.
Digital Submission Requirements
-72 dpi resolution
-Maximum size of 1024 x 768 pixels
-Files should be no larger than 500K
-RGB format
-Name each image file with your name, surname, the number and the title
-Please send only up to 20 images
Call for Submissions from Writers
Prefix Photo encourages submissions of writer’s outlines for new critical essays of 3000-4000 words in length, but does not consider completed manuscripts for publication. Outlines should be no more than 250 words in length, and may be supported by one or two previously published texts. Outlines are accepted at any time, but should be submitted at least six months in advance of a projected publication date. If accepted for publication, the deadline for the submission of the completed essay is approximately three months in advance of an issue’s release. Prior to publication, writers will be consulted regarding editorial revisions and writer’s fee. Please note that, in addition to critical essays, Prefix Photo also reviews proposals for literary features of 600-800 words. Submission materials will not be returned unless accompanied by a self-addressed envelope with return postage or equivalent.
For more information on the submissions process, please contact
Stephanie Mina Kim, Production Manager, T: 416-591-0357, E: stephanie [arobas] prefix [point] ca.
•••••
Open Call For Submissions
Symposium on Decolonial Aesthetics from the Americas
Toronto, Canada
10, 11, 12 October 2013
Special issue of FUSE Magazine – September 2013
Organized by e-fagia organization in collaboration with FUSE Magazine, and
Justina M. Barnicke Gallery / Hart House.
Sponsored by Canada Council for the Arts.
Deadline: 7 April 2013
Decolonial Aesthetics From The Americas is a multidisciplinary and
collaborative symposium for artists and scholars of the Americas and the
Caribbean. Featuring papers, workshops, performances, and online
components, the symposium will provide an unparalleled opportunity to
engage the diversity of contemporary aesthetic practices informed by
decolonial thought. A special issue of FUSE Magazine, to be published in
September 2013, will serve as a reader. We invite separate proposals for the
symposium and for the magazine, and especially welcome joint proposals
that work across both platforms.
Submissions should engage the current state of aesthetics and the
contemporary artistic sphere in the Americas. In addition to the traditional
formats of papers and panel sessions, we will incorporate a wider artistic
program.
•••••
ACC/CCA Micro Mentorship
Call for Emerging Aboriginal Curators
The Aboriginal Curatorial Collective/Collectif des Conservateurs Autochtones (ACC/CCA) is seeking applications from emerging Aboriginal curators interested in participating in a five-month long Micro Mentorship. The Micro Mentorship is designed to help emerging curators hone their curatorial and writing skills, and also to provide access to exhibition space online, along with resources and support needed to realize their goals and build their practices.
The Micro Mentorship provides the selected Mentee with a one-on-one relationship with National Visiting Trudeau Fellow at Ryerson University, Steven Loft who will act as the mentor. Over the course of five months, the Mentoring senior curator will guide the selected emerging Aboriginal curator through the process of developing and executing an original, online exhibition to be hosted on the ACC/CCA website. The ACC/CCA will provide an online exhibition space for the emerging curator to frame an exhibition and essay, as well as providing artist fees and promotion. The emerging Aboriginal curator will also receive an award upon completion of the online exhibition and essay.
Qualifications:
• Applicants must be Aboriginal (First Nations, Inuit, Métis)
• Applicants must have a fine arts/art history university background OR a minimum of three (3) years experience in a related field.
• Proven communication skills, ability to meet tight deadlines and work independently
• Applicants must have a computer and reliable high-speed Internet access
Please send your CV, statement of curatorial interest for an online exhibition (250 word max) along with three professional references (work, school and/or volunteer) to the attention of the « Micro Mentorship Hiring Committee » at: coordinator [arobas] aboriginalcuratorialcollective [point] org
Application deadline is March 29, 2013.
We thank all those who apply, but only those selected for an interview will be contacted.
•••••
CALL FOR SUBMISSIONS TORONTO OUTDOOR ART EXHIBITION PRESENTS: ART NOW 2013 July 5 – 7, 2013, Nathan Phillips Square DEADLINE FOR SUBMISSIONS: April 15, 2013 @ 5PM
Art Now is a three-day alternative art program that runs concurrently with the Toronto Outdoor Art Exhibition (TOAE). It compliments and expands the range of work presented at TOAE to include performance, video, installation and other media that represent the diversity and vibrancy of Toronto’s art community but that have traditionally fallen outside the commercial parameters of TOAE. Art Now animates TOAE through a series of spaces and events throughout Nathan Phillips Square, bringing over 100,000 visitors in contact with artists who create time-based and site-specific work. Art Now provokes discussion about the nature and purpose of art fairs and who participates, questioning issues of commercial and non-commercial art practices. There is no cost to participate. Artist fees will be paid in accordance with the CARFAC fee schedule. Opportunities to participate: TOAE invites interdisciplinary artists from Toronto to propose innovative artwork that explores current issues shaping contemporary art, the role of the art fair as an agent in the commercialization of art, and/or the theme of « art relief » as outlined below. We seek applications for installations, sculpture, performance art, video and integrated media that are appropriate for: 1. Outdoor display. Show organizers will assign spaces throughout Nathan Phillips Square. OR 2. Installation in, on or around dedicated restrooms, based on the theme of « art relief. » We invite artists to consider what « relief » could mean in the context of an art fair. For example, how can relief be provided from art? From the commercial art world? From the experience of visiting an outdoor art show? Non-functioning bathrooms (identical in appearance to the rows of porta-potties provided for visitors on the edge of the square) will be scattered around the site to encourage contemplation in isolation from the rest of TOAE. These small exhibition spaces can house video screens and will also be made available for artists to use the interiors and exteriors in creative ways. Note that no permanent alterations may be made to the restrooms, and any videos should be of an appropriate length for one sitting.
With the exception of technology-based artwork, all works should be suitable for installation outdoors and for all audiences. Proposals should account for visitor safety. All proposals are subject to approval by the City of Toronto.
Submission Guidelines
Submissions must be emailed by 5 pm on April 15, 2013 to:
artnowsubmissions [arobas] gmail [point] com
The subject line of the email must read: Art Now 2013
Submissions must include:
• Your name, address, telephone number and email contact
• Statement describing the proposed work for exhibition, how it would be installed and how visitors might interact with it
• Ten jpg images* or a motion file of the work to be exhibited
• Description of images or motion file (title, year, medium, duration)
• A brief bio (150 words maximum) and CV (two pages maximum)
• Artists proposing new work should include examples of previous work, especially if it is relevant to the proposed project
• please compress your images into a zip file
• Jpg images can be no larger than 1024 X 768 pixels and 300 dpi
Selected artists will be notified by the end of April, 2013. The exhibition will take place at Nathan Phillips Square from July 5 – 7, 2013. All selected artists will be expected to install and tear down their own work. Artists must provide all materials for installation. Media-based artists must submit a screening quality DVD. Artists are also encouraged to be present during the three-days of the exhibition to greet the public and answer any questions about their work. TOAE is pleased to announce that Rafi Ghanaghounian, a Toronto-based artist and curator, will join this year’s Art Now selection committee as guest curator. The Toronto Outdoor Art Exhibition is Canada’s largest annual juried outdoor art exhibition held every July at Nathan Phillips Square, City Hall Toronto. www.torontooutdoorart.org
•••••
Visual artists and art writers are invited to submit to aceartinc.’s annual publication, PaperWait, on the theme of
L A N D S C A P E S.
PaperWait is an annual publication published by aceartinc. that covers our programming year- in this case July 2012 to July 2013. It is primarily made up of the texts produced through our Critical Distance writing program that encourages critical writing and dialogue about contemporary art but it is also an archive of the year’s regular and special programming. Each issue of PaperWait includes an edited section of artist pages and arts writing that provides an opportunity to more artists to have their work included.
Visual Art
-Please submit one image with full title, medium, date and artist’s name.
-The image should not exceed 1024×768 pixels, 72dpi and/or 50kb.
Writing
Please submit a synopsis of no more than 400 words for an essay of no more than 1500 words that engages with themes, theories, or artists connected with ‘landscapes’ within the realm of contemporary art.
We are accepting applications by email only- remember to include your email address, phone number and address. Please address them to hannah_g [arobas] aceart [point] org
Deadline, 4pm Tuesday 16th April 2013.
•••••
imagineNATIVE 2013 CALL FOR SUBMISSIONS Be part of imagineNATIVE’s 14th Annual Festival!
FREE SUBMISSION DEADLINE: JUNE 1, 2013
$25 LATE SUBMISSION DEADLINE: JUNE 15, 2013
It’s that time of year once again for you to submit your film, video, radio and new media works for the 14th annual imagineNATIVE Film + Media Arts Festival. This year’s Festival runs from October 16-20, 2013 in Toronto, Canada. imagineNATIVE is an international Festival that celebrates the latest works by Indigenous peoples at the forefront of innovation in film, video, radio and new media. Each fall, the Festival presents a selection of the most compelling and distinctive Indigenous works from Canada and around the globe. The works accepted reflect the diversity of the world’s Indigenous nations and illustrate the vitality and excellence of our art and culture in contemporary media.
If you are planning to submit, let us know! Send an email to Daniel Northway-Frank, Programming + Industry Manager, programming [arobas] imagineNATIVE [point] org. In the email “Subject” line, type “Tracking 2013 -” followed by the title of your work. Include in the body of the email your name, email, title, length, type (film/video, radio or new media) and genre (documentary, drama, experimental, music video, animation). This helps us track your work and provide follow-up if we don’t receive your submission.
PLEASE NOTE: Free submission deadline is June 1, 2013. Late submissions past June 1st are subject to a $25 CAD processing fee and forms can only be submitted online with a valid credit card via imagineNATIVE’s PayPal page. See Submission Instructions below for details.
For complete submission details and film/video, radio, new media and TV Series submission forms, go to www.imagineNATIVE.org under “Festival Info” then “Artists”.
FILM/VIDEO ELIGIBILITY REQUIREMENTS
(see website for radio and new media eligibility details, under “Festival Info” then “Artists”):
imagineNATIVE considers film, video, radio and new media (web-based) works made by Canadian and international Indigenous artists. The Festival strives to represent a diversity of ideas, themes and genres in its programming. The Festival prioritizes works that balance unique content, cultural and social relevance, and a creative approach to form characterized by innovative expression, distinctive style, and personal vision. Priority is given to works that have not yet been broadcast in Canada or on the Internet. International and Canadian premiere status is also a consideration. News reports, extended reportage, television magazine formats, and information programming or segments (such as PSAs) are not eligible.
Dramatic or documentary episodic series led and produced by Indigenous production companies are eligible to submit programs and episodes to the Festival’s Mediatheque, an on-site video library of all submitted work to the Festival, which industry distributors, broadcasters and programmers screen for acquisition and programming needs. NOTE: TV Series works are not screened publicly at the Festival, nor eligible for awards.
RULES:
• imagineNATIVE exhibits works that have been created by an Indigenous person in a key, active creative role as director, writer or producer.
• Films must have been completed on or after January 1, 2011.
• All non-English language films must have English subtitles on screeners or English transcripts for the programmers.
• Preview and exhibition tapes must have no commercial blacks or broadcaster promos.
• Each film must have its own screening copies (2) and submission form. Compilations will not be accepted.
• New! In addition to DVD discs, submitters are encouraged to provide an online screener link (private, password protected on Vimeo or YouTube) for the programming team to review. This is strongly encouraged if your work is submitted past the June 1 free deadline.
• Illegible or incomplete submission forms will not be accepted.
The deadline for all submissions is June 15, 2013, but if your work is not final (ie. rough cut) for screening by June 15 and you wish it to be considered for this year’s Festival, please contact programming [arobas] imagineNATIVE [point] org prior to the free submission deadline of June 1. Late submissions without previous contact with the Programming Team will be subject to a $25 CAD fee and may not be considered.
SUBMISSION INSTRUCTIONS:
imagineNATIVE charges no fees for submission forms received online or written with DVD packages postmarked by June 1, 2013. Late submissions must have online forms received and DVD packages postmarked by June 15. Note: Rough cuts are not preferred, but eligible to submit.
Please send the following post-marked on or before June 1, 2013 (free), or June 15, 2013 (late, $25 fee):
• Completed and signed submission form (PDF) emailed to programming [arobas] imaginenative [point] org OR the completed online submission form at www.imagineNATIVE.org under “Festival Info” then “Artists”.
• Two (2) Preview DVDs (NTSC or PAL) clearly labelled with the title, running time, year completed and contact information.
• Two (2) or more stills (JPEG or TIFF files, minimum 350 dpi) on CD, submitted online, or emailed to programming [arobas] imagineNATIVE [point] org. Please use the title of the work as the file name.
• Short and long synopses of your film/video.
• Indigenous creative’s biography.
• Press kits, clippings or trailer (if available, via email or online link).
• Label the outside of your package FOR CULTURAL PURPOSES – FESTIVAL PREVIEW ONLY – NO COMMERCIAL VALUE. Do not value the package any higher than $5 Canadian.
SHIPPING DETAILS:
• DO NOT courier tapes to Canada via UPS (United Parcel Service) as you may be liable for customs’ duties, which the festival will not pay, and your DVDs will be returned.
• DO NOT send “Cash on Delivery” (C.O.D.) or the package will NOT be accepted.
• DO NOT send submissions in fibre-filled envelopes as the dust can damage screeners and viewing equipment.
• Preview tapes/DVDs will not be returned unless specifically requested and a self-addressed envelope with Canadian postage is provided.
Participants will be notified of acceptance of their submission, and of selection result by email by the end of August. If selected for the Festival, exhibition copies must be sent in by September 12, 2013.
•••••
Sounds Like Audio Art FestivalPresented by AKA Gallery, Holophon and PAVED Arts
Sounds Like Audio Art Festival invites local, national and international artists to submit proposals for the third iteration of Saskatchewan’s only audio art festival!
@ Sounds Like Audio Art Festival, Saskatoon
Deadline: MARCH 29
•••••
AKA gallery
DEADLINE: March 31st
MAIN GALLERY:
AKA gallery is an artist-run centre dedicated to growth, dissemination and experimentation in contemporary art. AKA prioritizes work that is non-commercial in nature with a focus on work informed by diverse cultural communities. Our selection committee meets once annually, after the March 31st deadline. Current staff and board members are never entitled to submit proposals.
GALLERY SPECS:
Total floor area: 1063.6 sq. feet (324.2m)
Linear hanging wall surface: 118 feet (36m)
Ceiling Hieght: 11.6 feet (3.5m)
BILLBOARD: AKA shares a programmable billboard with PAVED Arts. Submissions for project proposals should be submitted by the regular gallery submission deadline. The billboard’s size is 15.3 x 4.3m.
PLEASE INCLUDE:
-10 to 20 numbered images on CD / DVD in digital format (jpg file format, a maximum of 1 MB file size each, maximum resolution of 1024 x 768, RGB or grayscale), and any video files must be in avi, mov or mpeg format, viewable in QuickTime or VLC.
-an artists or curatorial statement, curriculum vitae, detailed project proposal and current support materials list. We encourage these to be in PDF Format (not Powerpoint), and will accept submissions done entirely as PDF documents, with embedded images.
-self-addressed stamped envelope (if you do not wish your materials to be returned, please indicate in your cover letter.)
AKA welcomes paperless submissions sent by email: all support material should be digitized to ensure the jury will consider it.
Submit Proposals to: Dagmara Genda, Director, 424 20th St. W., Saskatoon, SK, S7M 0X4, phone (306) 652-0044 and director [arobas] akagallery [point] org
AKA is committed to fostering the development of new and experimental work, so feel free to propose work in development or entirely different work from that which is shown in your support material. Just be clear in your project description what it is that you are proposing; that which we are seeing or something else.
424 20th Street West, Saskatoon, SK Tuesday-Friday: 12-6, Saturday: 12-4 info [arobas] akagallery [point] org
3. appels internationaux
CALL FOR ARTISTS: Franklin Furnace Fund Deadline date: April 1, 2013: City: New York, USA: Source: Franklin Furnace
This season is the 28th anniversary of the Franklin Furnace Fund. Initiated in 1985 with the support of Jerome Foundation, Franklin Furnace has annually awarded grants to emerging artists selected by peer panel review to enable them to prepare major performance art works. Events are presented in partnership with collegial venues, online, or, in the city environment. Grants range between $2,000 and $10,000 based on the peer review panel allocation of funding received by Franklin Furnace. Artists from all areas of the world are encouraged to apply; however, artists supported by funding from Jerome Foundation must live in the five boroughs of New York. Full-time students are ineligible.
Franklin Furnace has no curator; each year a new panel of artists reviews all proposals. We believe this peer panel system allows all kinds of artists from all over the world an equal shot at presenting their work. Every year the panel changes, as do the definitions of « emerging artist » and « performance art. » So if at first you don’t succeed, please try again. Since 1985, the Fund has helped launch the careers of Jo Andres, Tanya Barfield, Jibz Cameron aka Dynasty Handbag, Lenora Champagne, Patty Chang, Papo Colo, Brody Condon, Nicolás Dumit Estévez, Karen Finley, John Fleck, Coco Fusco, Kate Gilmore, Pablo Helguera, Donna Henes, Murray Hill, Holly Hughes, Liz Magic Laser, Taylor Mac, Robbie McCauley, Jennifer Miller, Naeem Mohaiemen, Rashaad Newsome, Clifford Owens, Pope.L, Dread Scott, Pamela Sneed, Fiona Templeton and Diane Torr, among 241 other fund recipients.
Deadline: April 1, 2013 Info: http://franklinfurnace.org/artists/franklin_furnace_fund/how_to_apply.php Application: http://franklinfurnace.myreviewroom.com
Franklin Furnace Archive, Inc. 80 Arts – The James E. Davis Arts Building 80 Hanson Place, #301 Brooklyn, NY 11217-1506 USA
T 718 398 7255 F 718 398 7256 http://www.franklinfurnace.org mail [arobas] franklinfurnace [point] org
•••••
torinoPERFORMANCEFESTIVAL 2013
OPEN CALL
http://www.torinoperformanceart.com/open_call__2013.html
performance art international festival
June, 14-15 2013, Turin (Italy)
tpa festival aims to promote performance art, creating an opportunity for exchange between artists of national and international scene.
Open to all artists interested in producing performance art / video performance (NO dance or theater projects).
tpa is committed to providing logistical support to the artists selected, meals and two nights of accomodation (only live section artists).
The material must be received no later than April 21st, 2013.
All the material will remain as archive of tpa.
The selected artists will be notified by mail by May 30th, 2013. They should therefore confirm their presence within 3 days from that date, if not they will be excluded from the Festival.
Team tpa 2013:
director: manuela macco / curators: manuela macco (live section), guido salvini (video section) / organization: jorge tobon, carlotta laugelli, paola spola, elisabetta vacca.
Application performance live
Application videoperformance
If you have a questions you can sent an e-mail to
torinoperformanceart [arobas] gmail [point] com
Tel: +39 338 58 10 572
•••••
CALL FOR WORK DIMANCHE ROUGE ESTONIA OCTOBER 2013
Dimanche
Rouge is currently considering proposals for experimental performances
for its festival in Tallinn, Estonia from October 17th till the 20th,
2013.
Dimanche
Rouge has rapidly grown into one of the largest monthly experimental
performance festivals in Europe, presenting the work of over 600 artists
from more than 60 countries in Paris and abroad since February 2011.
The
festival will be hosted at some of the most important Estonian art
institutions including Kumu Art Museum, one of the largest art museums
in the Baltics; Kultuurikatel, a unique international cultural center
and former power plant where Tarkovsky filmed Stalker;
Culture Factory Polymer/ Art Container, one of the main strong points
for alternative culture in Tallinn, as well as at the iconic Sokos Hotel
Viru.
Artists will also be able to take advantage of a program of roundtable discussions, workshops and talks.
Performances proposed must be experimental and contain a live element.
Work we program,
- multimedia, dance, performance art, video, sound, interventions, street art, and spoken word
-
performances from other disciplines usually not included in art
festivals such as hairstyle, cuisine, tattoo, massage, sports, the
sciences and any other performative acts done in an experimental way
- installations
-
artwork without a live component provided that the artist produces a
piece live. For instance, painters could show their work if they
produce a painting during the festival.
Work we DO NOT program
-
video screenings and other artwork that does not have a live component.
If you wish to submit a video of your work to be screened, please
apply for our weekly cable television program on Souvenirs From Earth www.dimancherouge.org/tv
Dimanche
Rouge will provide free accommodation for foreign artists for two
nights–a maximum of two artists per performance. Dimanche Rouge will
be unable to assist with travel funds and artists fees/costs, but can
issue an official letter of invitation.
Please apply by clicking on the following link www.dimancherouge.org/dimanche-rouge-estonia
Deadline: May 1st 2013
•••••
Concours création vidéo autour de l’architecture proposé par le CAUE 31
APPEL A PROJETS
A l’occasion de la première édition du concours Archi’Court, le CAUE 31 lance un appel à projets pour des créations vidéos autour de l’architecture.
Le concours Archi’Court a pour objectif la valorisation de la culture architecturale, de l’urbanisme et du paysage au travers du regard de jeunes créateurs vidéos.
L’appel à candidature s’adresse à des créateurs de tous bords, cinéphiles, architectes, documentaristes, vidéastes, étudiants, qu’ils soient amateurs ou proféssionnels, désireux d’exprimer l’architecture, l’urbanisme ou le paysage au travers de la vidéo. La création est libre mais doit suivre le fil conducteur d’une thématique donnée.
Nous avons choisi pour cette première édition du projet une thématique large et ouverte, qui invite à la création et où les points de fuite ouvrent une multiplicité de choix.
Les lauréats et les vidéos sélectionnées seront diffusées durant le deuxième semestre 2013 au sein de l’espace vidéo du CMAV ainsi que sur son site internet.
THEMATIQUE 2013 :
Renversant
PRIX A LA CREATION :
Premier prix : 750 euros
Deux mentions : 250 euros
Prix à la diffusion pour vidéos sélectionnées : 150 euros (10 vidéos pourraient être sélectionnées pour cette rubrique)
DATE LIMITE D’ENVOI :
Vos créations doivent être envoyées au plus tard le 5 avril 2013.
Une préinscription est souhaitée avant cette date à l’aide du formulaire en bas de page.
FORMAT :
Les vidéos doivent être envoyées par courrier en format Blu-ray.
Durée min. : 5 minutes
•••••
CALL FOR CONFERENCE PAPERS AND PROPOSALS
Performance, the Body and Time in the 21st century
26-27 June 2013
Hosted by: exist
www.existenceperformanceart.wordpress.com
Queensland College of Art
http://www.griffith.edu.au/visual-creative-arts/queensland-college-art
Venue: Queensland College of Art, Project Gallery
Griffith University 226 Grey Street, South Bank Qld 4101
This two-day symposium will explore issues surrounding Performance, the Body and Time in the 21st century. How is the ever-increasing pace of technology generation affecting us as artists and audiences? How have the advances made in the 21st century changed the way we create, the way we consume and how we collaborate?
The premier exist conference will take place 26- 27 June. It will be held at the Queensland College of Art – Project Gallery, Brisbane. The Queensland College of Art, established in 1881, is one of Australia’s longest-running art and design colleges and is situated at Brisbane’s South Bank.
Proposals for papers and presentations are invited which connect with questions on the experience of Performance, the Body and Time in the 21st Century. Possible themes may include:
• Hyper-realism and the experience of time in art
• Performance and the body in time
• Utopia, the sublime, ecstasy and transcendence in art
• Digital performance and the body
• 3d visualization and gaming in art
• Globalization and the singularity of the body in performance
• Development of art materials in the 21st century
• Connecting with digital audiences
• Durational performance in the 21st century
• Two Bodies in Space: Performing as a Duo
• Body Politics in contemporary mediatised performance
• Gender performance in mass-media culture
* Conference proceedings will be produced and published online.
* Conference Review Panel:
Abstract proposals (up to 500 words) should be submitted with authors’ details provided separately, so that submissions can be reviewed, blind, by a Conference Review Panel.
*Please send your proposal as a Word document attached to an email addressed to exist [arobas] live [point] com [point] au with subject exist-symposia
Please ensure that your email includes your full name, affiliation, address, email address and phone number (Please DO NOT INCLUDE THESE DETAILS WITH YOUR ABSTRACT).
*DEADLINE FOR SUBMISSION: 8th April 2013.
The Conference Review Panel aims to complete the review process by 30th April 2013.
*Official call attached pdf
sending best wishes in life and art
exist
Rebecca Clunn [nee Cunningham]
co-director exist, artist, researcher
PhD Candidate – Griffith University Business School
m: 0458 038 005
www.rebeccacunningham.wordpress.com
http://existenceperformanceart.wordpress.com
www.oneperformance.wordpress.com
•••••
SAVVY.DOC
by Ismael Ogando
Contact: ogandoismael [arobas] gmail [point] com
SAVVY.DOC is a platform structured to assemble, organize and classify documentation of performance artists around the world, focused on African, Asian and Latin-American performance documentation (but also featuring Western artists); in three different media: photography, video and text. It works as a corporeal catalog for art curators, intellectuals, performance art aficionados and performance artists.
Our main goal is to build a public database accessible to research, study and learn about the different approaches of contemporary performance art, parting from the geographical context and each artist’s reality, aiming to have a socially engaged didactical platform that allow non-western artists have presence in the European spectrum
Dynamic
Artists are welcome to contact SAVVY.DOC and apply to join without any cost and submit their portfolio electronically by our email to apply and obtain a briefcase on our shelves.
Requirement for artists
– A selection of high Resolution photography (maximum 5 per piece).
- HQ video-documentation in DVD format.
- Performance pieces thesis (one by each piece submitted).
- Full-page biography.
- Artist’s statement with date.
- Copyrights sheet signed.
This process will be guided by me as docent and tutor, leading the compilation to an objective and accurate presentation.
Process
Once the artist is selected, would send us the pieces in the 3 different formats we required in physical by post mail
Analyzed, organize and classify the documents and place them in the shelves.
Make and announcement of the new artists by social media and feature them on our website and blog.
Note: SAVVY.DOC will constantly update and add new material of the same artist once he or she is selected to have a briefcase on the space.
http://savvy-contemporary.com/index.php/projects/savvydoc/
•••••
DIY 10:2013 Call for Proposals
Deadline for proposals: 12noon Monday 8th April 2013.
To mark the tenth anniversary of DIY, 2013 will be a bumper year with 20 projects supported across the UK.
DIY is an opportunity for artists working in Live Art to conceive and run unusual training and professional development projects for other artists.
We want to hear from you if have an idea for an exciting, innovative and idiosyncratic Live Art professional development project that offers something new and is geared to the eclectic and often unusual needs of artists whose practices are grounded in challenging and unconventional approaches, forms and concepts.
We are planning to support twenty DIY projects that will take place between July and November 2013. Each project will receive £1,000 support.
DIY projects may take any form, and can be loosely or rigorously focused on an idea or theme of your choosing. However, we also welcome proposals that specifically respond to one of the following themes. Eleven of the twenty DIY projects will be selected according to these opportunities:
1. Live Art and Feminism
2. Live Art and Yorkshire Sculpture Park
3. Live Art and Sound and Music (2 projects will be supported)
4. Live Art and National Theatre Wales (WalesLab)
5. Oblique Strategies (Over One Hundred Worthwhile Dilemmas)
6. Live Art and In Between Time: Water Proof
7. Live Art, performance as protest and the online element
8. Live Art and young people (2 projects will be supported)
9. Live Art and Cornwall
DIY 10 is a Live Art Development Agency initiative developed in collaboration with the following partners: Abandon Normal Devices (North West), Artsadmin (national), Buzzcut with Imaginate (Scotland), Cambridge Junction (East), Chapter Arts Centre (Wales), Chelsea Theatre (London), Colchester Arts Centre (East), Compass Live Art (Yorkshire), Duckie (London), Fierce Festival (West Midlands), Forest Fringe (Scotland), In Between Time (South West), Live at LICA (North West), National Theatre Wales (Wales), Norwich Arts Centre (East), Platform (national), The Showroom, University of Chichester (South East), Sound and Music (national), Yorkshire Sculpture Park (Yorkshire), The Works: Dance and Theatre Cornwall and University College Falmouth (South West). With additional support from Create (Ireland).
Projects will be specifically based in and/or stimulating and benefiting artists from the regions noted above. Projects may also be developed in collaboration with the DIY partner organisations in those regions.
Click here for more information, including application process.
http://www.thisisliveart.co.uk/prof_dev/diy/diy10_callforproposals.html
•••••
re-new festival 2013 – appel à candidature
21 mars 2013
Date limite : 1er mai 2013
Participez au festival des arts numériques re-new qui aura lieu au Danemark du 28 octobre au 3 novembre prochains en soumettant votre projet.
Thème : The Big PIcture comme trait d’union entre l’art, la science et la technologie.
Toutes les informations au http://re-new.org/cal/
4. résidences
Appel à projets : Résidence ARTS NUMERIQUES #1, Ville de Cergy
Implanté sur les « Hauts de Cergy », quartier le plus récent de Cergy, Visages du Monde est un équipement socioculturel porté par la ville, en régie directe. Il offre au public une grande variété de services : une médiathèque, une mairie de quartier, une maison de quartier, une salle de spectacles, un studio de danse, une salle de formation multimédia, un studio arts numériques, un espace dédié au « jeu vidéo », le tout sur 3000 m2.
Sur le plan artistique, les danses actuelles et les arts numériques sont les principales disciplines pratiquées et mises en valeur à Visages du Monde. Ateliers et formations, résidences, spectacles, performances et expositions y rythment la saison.
Avec l’ouverture de VISAGES DU MONDE, la ville de Cergy porte désormais une politique ambitieuse de soutien aux arts numériques. Cette politique s’exprime par un soutien actif à la création artistique et passe par la mise en place progressive de plusieurs résidences de création sur trois thématiques prioritaires :
-le jeu vidéo (retrogaming et expérimentations vidéo-ludiques)
– le rapprochement des arts urbains et des arts numériques
– la diversité, la réalité augmentée et les représentations du monde en général
•••••
Arborescence : Résidence d’architecture
Édition 2013
Édition 2012
Résidence à Roques (Gers, France) : 6 semaines, septembre / octobre 2013
Date limite du dépôt des dossiers : vendredi 31 mai 2013
Candidats admissibles : architectes de paysage, architectes, urbanistes, chercheurs, historiens ou autres professionnels spécialisés en architecture (par exemple : commissaires indépendants, plasticiens, designers, photographes, etc.) – Résidents permanents de la région montréalaise.
La Maison de l’architecture du Québec (MAQ) est fière d’offrir, pour une deuxième année, à un ou une candidat-e sélectionné-e sur dossier par un jury des pairs, l’occasion de bénéficier de la résidence d’architecture Arborescence*, une résidence dédiée strictement à l’architecture et ses disciplines affiliées (architecture de paysage, urbanisme, design urbain, histoire et théorie de l’architecture).
Ce projet-pilote original est développé en collaboration avec le Conseil des arts de Montréal (CAM) et la propriétaire hôte. Suite au choix du candidat qui se fera début juin 2013 (dépôt des dossiers avant le 31 mai), le séjour aura lieu dès l’automne de cette année.
Arborescence vise à offrir un contexte de séjour favorisant le développement de la création et des connaissances dans les disciplines architecturales, voire à faire fleurir les échanges et les projets créatifs bilatéraux France-Montréal. Le résident séjourne six semaines dans une demeure gasconne traditionnelle, au coeur d’un minuscule hameau d’une cinquantaine d’habitants nommé Roques, dans le Gers (France). Souvent surnommée la Toscane française, cette région agricole centrée sur la culture du tournesol, la production de l’Armagnac et autres produits du terroir, se situe à une heure de Toulouse et deux heures de Bordeaux.
Les vastes bâtisses de la demeure hôte, datant du XIIIe au XIXe siècle, entourent un jardin naturel, un potager et un verger, composant un ensemble rural d’une rare authenticité, objet de cinq ans de restaurations sous la direction d’un architecte du patrimoine. Les charpentiers qui ont reconstitué les structures à l’identique (père et fils) résident à Roques et figurent parmi les personnes-ressources qu’un architecte montréalais aura plaisir à rencontrer.
Propice à la concentration pour un projet d’écriture ou de création dans la calme solitude, ce cadre offre aussi un accès privilégié à une région encore préservée, peu gâchée par le tourisme et d’une exceptionnelle richesse, tant du point de vue du patrimoine bâti et du vivace savoir-faire qui s’y rattache (qu’on pense aux maîtres artisans, par exemple) que du point de vue de l’histoire des paysages et du développement villageois ancien, qu’au plan des arts contemporains. À deux heures de Bordeaux (et de son centre d’exposition en architecture et art mondialement célèbre Arc en rêve), Roques permet aussi de rayonner à plus large échelle.
À noter que l’hôte propriétaire, muséologue canadienne, est présidente du Centre d’art et de photographie de Lectoure (à 30 km de Roques) et pourra faire bénéficier le résident de son riche réseau de contacts, en qualité de personne-ressource.
*sous réserve de l’obtention de la bourse du Conseil des Arts de Montréal. Confirmation officielle le 1er juillet 2013.
>>Télécharger l’appel de candidatures
http://www.maisondelarchitecture.ca/?page_id=2147
•••••
Appel à candidature
Call for application
Deadline : 12/5/2013
Suddenly est une résidence d’art et de recherche, indépendante et internationale fondée en 2010 par les artistes Camille Debray et Laurent Isnard.
Située en Seine-et-Marne (77) dans le petit village de Beauchery-Saint-Martin à 100 km de Paris, chaque été l’ancienne ferme devient un espace expérimental fédérant artistes, théoriciens et curators.
Ses objectifs et son format sont renouvelés d’une année à l’autre afin de répondre au mieux aux exigences de la création contemporaine.
> Télécharger l’appel à candidature
Présentation et informations sur :
www.residencesuddenly.com
www.facebook.com/residencesuddenly
NOTE D’INTENTION
Camille Debray invite Marianne Derrien, commissaire d’expositions et critique d’art indépendante à co-diriger cette quatrième édition. Avec Mélanie Legas, chargée de production, ils forment l’équipe de coordination.
Cette année, la résidence Suddenly s’intéresse aux pratiques transcuratoriales : artistes intégrant le commissariat à leur pratique, commissaires et théoriciens proposant des modalités originales questionnant les enjeux de l’exposition.
Six artistes, théoriciens et commissaires cohabiteront et travailleront ensemble 17 jours et à plein temps. Suddenly s’articule autour d’un travail en commun où les notions d’échange et de recherche sont centrales. Les productions théoriques et plastiques des résidents sont à la fois outils et vecteurs du déroulement de ce temps de travail.
Le rôle de l’équipe de coordination est d’assurer le bon fonctionnement de la résidence et d’impulser des axes de recherche. Elle définit un cadre de travail original et orchestre la résidence en proposant des « règles du jeu ».
ETOILE MANQUANTE
Ainsi, pour sa 4ème édition, la Résidence Suddenly active les champs de force entre artistes et commissaires. Gravitant autour de la question de l’exposition, leurs rapports s’avèrent complexes. Parfois complémentaires, l’antagonisme intrinsèque de leur démarche ouvre un dialogue prolifique.
Artistes et commissaires collaborent, observent leurs démarches respectives et prennent position. Certaines expositions sèment le trouble: sans commissaires, sans artistes, sans oeuvres ou encore sans auteurs. L’exposition est-elle devenue objet de conflits ? Certains systèmes mis en place sont-ils plus légitimes? Le spectateur est pris à parti, et peine parfois à se repérer dans cet espace d’investigation dynamique qu’est devenue l’exposition.
Phénomène récent, le commissaire d’exposition tient aujourd’hui une position forte dans la cosmologie de l’art contemporain. Le « canon curatorial » semble insaisissable. En quête d’identité, chacun tente de dessiner les contours d’une profession qui s’invente. Une position parfois obscure, aux facettes multiples.
Au delà de la question de statut et d’identité liée à une profession émergent les enjeux artistiques de l’exposition. Certains artistes brouillent les pistes, scintillent eux aussi au coeur de la nébuleuse curatoriale. Puisque penser l’exposition est indissociable de la production artistique, elle est parfois envisagée comme matériau et s’inscrit dans une démarche globale, rayonnement d’un tout.
La pluralité des pratiques curatoriales s’avère motrice et force de proposition engendrant une réflexion vivante aux enjeux tangibles, une histoire en train de s’écrire.
CONDITIONS
L’appel à candidature est ouvert à toute personne ayant achevé ses études, sans restriction d’âge, ni de nationalité.
Les candidatures doivent présenter un intérêt particulier pour les questions curatoriales et de production et à mener un travail en commun. En outre, il sera demandé d’établir un regard transversal et critique à l’égard de ces domaines. Les résidents sont invités à s’impliquer activement tant dans les recherches artistiques que dans la vie et les tâches quotidiennes de Suddenly.
La résidence offre l’hébergement, l’utilisation des ateliers techniques, une communication soutenue ainsi que l’organisation d’événements publics. Une aide collective à la production est prévue pour les réalisations.
Sous réserve de subventions, les transports seront défrayés à hauteur maximale de 100€ par personne et les repas couverts par la résidence.
Enfin, les participants s’engagent à être présent pendant les deux semaines consécutives et à temps plein. Une convention devra être signée par les futurs résidents.
CALENDRIER
> L’appel à candidature est ouvert jusqu’au dimanche 12 mai 2013 inclus.
> Un jury de professionnels se réunira pour étudier les candidatures fin mai.
> Les résultats seront communiqués par e-mail et la liste des candidats sélectionnés pourra être consultée sur le site residencesuddenly.com.
> La résidence se tiendra du lundi 1er au mercredi 17 juillet 2013 inclus. Plusieurs rencontres publiques seront programmées sur place ainsi que des visites hors les murs.
> Un événement de restitution sera organisé à l’automne 2013 dans un lieu d’art à Paris.
•••••
Building Excitement: Artist Residency at Lansdowne Centre
The City of Richmondâs Public Art Program is pleased to announce an opportunity for an artist in residence at the Lansdowne Shopping Centre. This residency is an open call for emerging artists or artist teams to consider the notion of the shopping experience as a site for a series of installations, socially engaged interventions and site-specific artwork. The selected artist/artist team will receive a budget of $6,000.
This budget is inclusive of all: artist fees, materials, fabrication, installation, and taxes. Travel and accommodation is at the artistâs expense. Budget: $6,000 Site Orientation: March 15th, 2013. 2pm. Please RSVP @ publicart [arobas] richmond [point] ca
Submission Deadline: March 29th, 2013 Artist Selection: April 2013 2013 residency program dates: July 1st to 31st Submission Materials: Residency Intent (2 page max) C.V. (2 page max) Artist Statement (1 page max) 10 Images of Past Work, (768 x 1024 dpi) Image list to include: Title, Artist(s), Year, Medium, Dimensions
For more information: http://www.richmond.ca/culture/publicart/opportunities.htm Please e-mail all PDF applications to: publicart [arobas] richmond [point] ca
•••••
La Box: call for projects
Deadline: 31 March 2013
Application fee: none
The École Nationale Supérieure d’Art (ENSA) in Bourges provides its students with generous workspaces and technical facilities that are regularly modernised and re-equipped. It offers a Masters in Visual Arts that puts the emphasis on inventiveness and creativity.
La Box is one of the school’s main educative tools, and every year it organises ten exhibitions by artists from France and elsewhere.
For the last eight years, it has been entrusting part of its programme to young curators over the course of an academic year, chosen and monitored by members of the School’s teaching team—Arnaud Deshayes, Ingrid Luche and Hervé Trioreau in 2012–13.
Moreover, for twenty years now, ENSA has been providing residencies, with the backing of the Regional Cultural Affairs Office (DRAC) and France’s Centre Region. These residencies are intended to give young artists from France and other countries the chance to carry out personal research projects in association with the school, its teachers, its students and any other outside partner of their choice.
Call for a curatorial project
Part of the programme for the 2013–14 season will be entrusted to an independent curator, a critic or a collective whose curatorial project has been chosen by La Box’s selection panel.
The final proposal should lay down the project’s structure and time frame before the end of June 2013, when timetabling of the exhibitions for the following season will take place. The project’s experimental character will be one of the main selection criteria.
As part of the School’s teaching context, the programme should include the presence and participation of the students in workshops extending from the designing of the exhibitions through to their actual presentation. The curator(s) should also choose and implement a liaison approach aimed at an outside audience.
The overall budget is 25,000 euros. Of this 20,000 euros will be devoted to production and transport of works, travel and accommodation expenses for the artists, travel expenses for the curator(s), communication, publications; the remaining 5000 euros will cover miscellaneous expenses for the curator(s).
Candidates must be aware that this kind of programme demands considerable availability on their part. Attendance at regular on-site meetings—including the project validation and organisation meeting in June 2013—is indispensable. In addition, ready responsiveness by phone or email is vital during preparation of the programme. The curator must be present during the setting up and opening of exhibitions.
In the case of a collective, dialogue and coordination between the members is essential so as to avoid all contradictions in their dealings with the School and La Box.
Terms and conditions
Draft projects must be presented using the following form, downloaded and filled out. They should be sent by email to la [point] box [arobas] ensa-bourges [point] fr, marked for the attention of Chloé Nicolas.
Closing date for applications: 31 March 2013
The short list will be drawn up in April 2013.
Interviewing and selection of shortlisted candidates will take place in May 2013. Prior to this they will be asked to provide further details of their projects.
Call for residency projects
Annually since 1991 ENSA has been providing residencies, with the backing of the Regional Cultural Affairs Office and France’s Centre Region. These residencies are intended to give young artists from France and other countries the chance to carry out personal research projects in association with the school, its teachers, its students and any other outside partner of their choice.
Successful applicants are awarded a residency of a minimum of three months and a maximum of four months, for periods to be agreed on during the academic year.
They each receive a grant of 3000 euro.
Terms and conditions
Portfolio + application form sent by email in PDF to la.box(@)ensa-bourges.fr
and by post
to Chloé Nicolas, La Box – 9, rue Édouard-Branly, BP 297, 18006 Bourges cedex, France
Closing date for applications: 31 March 2013
For more information and to download the information sheets
http://www.ensa-bourges.fr/index.php/fr/galerie-la-box/programmation-2012-2013
http://www.ensa-bourges.fr/
•••••
Alberta College of Art + Design – Visiting Artist – Ceramics
Visiting Artist (VA)/Instructor/Researcher – Ceramics
Application deadline: April 8, 2013
The Alberta College of Art + Design (ACAD) is committed to an academic studio-based education for students in fine art, design, craft and digital media. The result is a rigorous studio program, which produces critical thinkers, creative problem solvers, and artists with well-defined practices. ACAD is a leading centre for education and research; a catalyst for creative inquiry and cultural development. We engage the world and create possibilities. Calgary, the cultural capital of Canada for 2012, is situated at the foothills of the Rocky Mountains. ACAD, an integral part of Canada, Alberta and Calgary’s cultural community, offers four year bachelor’s programs and is developing our first graduate program. The College is developing an exciting long term vision that reaffirms its educational mission within an arts and cultural context where design and creativity are keys to the cultural prosperity agenda.
The Alberta College of Art + Design (ACAD) welcomes applications for the following position commencing in the fall semester of the 2013-2014 academic year:
Visiting Artist (VA)/Instructor/Researcher – Ceramics
This is a nine (9) month appointment over two (2) terms commencing August 20, 2013 to May 31, 2014. To complement existing instructional resources, this position will instruct four (4) six (6) hour-long studio courses at all levels of the undergraduate BFA in Ceramics program. The successful candidate will receive a stipend of $16,000.00 towards research and studio practice and will be required to report and present on research activities as well as mount an exhibition of their studio practice and research at the college.
Qualifications:
The successful candidate will have an MFA or an equivalent degree or combination of education and professional experience in ceramics, previous teaching experience, a professional exhibition record as a ceramist, excellent technical skills and a wide knowledge of all aspects of the discipline, with a particular regard for the international ceramics profession. Applicants with a studio practice and teaching experience in pottery are particularly sought for this academic year.
The successful candidate will be community-oriented; comfortable interacting with students, faculty, artists, and the public; and demonstrate a balanced approach between research, practice, and pedagogy. The incumbent will be expected to participate in Ceramics program activities and administrative workload.
Please submit applications electronically by April 8, 2013 via our careers page at https://acadcareers.silkroad.com/
Only applications submitted electronically will be considered.
Submission instructions:
Applications should consist of a single PDF document including: a letter of application; current curriculum vitae; artist statements outlining philosophies and practices regarding teaching and studio practice; a digital portfolio of your recent studio work containing twenty (20) images accompanied by a corresponding numbered list including titles, medium and size; a statement on your proposed research topic (topics can include explorations in creative practice, technical process, content development, etc.); and the names and contact information for three (3) professional references.
Further information about the College and this position is available on our website at www.acad.ca
ACAD is an equal opportunity employer and is strongly committed to fostering diversity within our community. We welcome those who would contribute to the further diversification of the College. We encourage expressions of interest from all qualified applicants for consideration for this or other suitable vacancies although applications from Canadian citizens and permanent residents will be given priority.
The collection of personal information is for the purpose of determining eligibility and suitability for employment as authorized by the Freedom of Information and Protection of Privacy (FOIP) Act, section 33(c). If you have any questions about the collection of your information, please contact Human Resources at hr [arobas] acad [point] ca.
Please note that only applicants selected for an interview will be contacted.
•••••
2013 Artist in Residency – Call to Artists
The 2013 Wood Buffalo Artist in Residency program will host two studio locations including both McMurray and Anzac. The residencies include dedicated studio space (with no associated fee) commencing on June 5, 2013 in Fort McMurray and July 31, 2013 in Anzac. Artists in the program will take part in an artist talk (15-20 minutes), open-house demonstrations, and have the opportunity to display their artwork in a group exhibition held in Fort McMurray.
We invite visual artists who are Canadian residents to submit a proposal before Friday April 12, 2013 at 4:00PM (Mountain Time).
Please visit www.woodbuffalo.ab.ca/artist to learn more about this project and the call to artists.
•••••
Int’l Call for Digital Media/Film/Video Artists: IMPAKT Works Residencies 2013, Utrecht
CALL FOR ARTISTS: IMPAKT WORKS RESIDENCIES 2013
Impakt Works residencies take place at Impakt in Utrecht, The Netherlands. The call is open to both Dutch and international artists. A residency period can run from April 2013 onwards, and generally lasts two months. This includes: accommodation, a studio, basic technical facilities and equipment, and reimbursement of traveling expenses up to 250 euro. Artists in residence can receive a “per-diem” stipend, not exceeding 1000 euro in the two-month period.
Impakt Works is a residency program for media artists, artists working with digital media, video, sound, interactive technologies etc. The Impakt Works residencies are project based, with a finished work – for instance an (interactive) installation, a performance or a video – as the end result. Applicants should be prepared to execute and complete their proposed project within the two-month duration of the residency.
Deadline for residency proposals: APRIL 1 2013
Please submit your project proposal for the Impakt Works residency to works(at)impakt(dot)nl before April 1st, using this form.
www.impakt.nl/wp/wp-content/uploads/2013/02/projectform-Impakt-Works-artistinresidence2013.doc
•••••
Call for Applications for Artist Studio Residency Program in Community Centres
Vancouver Board of Parks and Recreation
City of Vancouver, British Columbia
Submission Deadline: March 27, 2013 – 4:00pm PST
The Vancouver Board of Parks and Recreation is launching a residency program that will provide studio space for artist and/or artist collectives at no charge in exchange for community arts based engagement.
Eligibility: This call is open to artists, artist collectives and arts organizations working in the artistic disciplines of environmental and performing arts.
For full details on the artist studio residency program and submission requirements go to:
vancouver.ca/parks-recreation-culture/studio-residencies-in-community-centres.aspx
Applications are due at 4:00pm on March 27, 2013 (PST).
Any questions regarding this call can be emailed to Danita Noyes at danita [point] noyes [arobas] vancouver [point] ca
•••••
The IMC Lab + Gallery Co-Create
• Location: New York City, USA
• Deadline: Mar 31st, 2013
• Duration: June 2013 – December 2013
• Eligibility: See Submission Guidelines
• Costs & Support: _
• URL: www.theimclab.com/residency
Description:
CONEXT:
The IMC Lab + Gallery is a technology research lab and a multimedia art gallery with a focus on creative software tools and interactive art forms. Our mission is to support artists and programmers by featuring their work in art shows, funding technology research, providing collaborative facilities for art-making, and finding commercial applications for new technologies.
By partnering artists with technologists, the IMC Lab + Gallery endeavors to facilitate the realization of creative projects that require a multitude of different skill sets. Our goal is to promote research and development of innovative technologies with applications in both the art and commercial worlds, with a particular interest in where these two worlds intersect.
OVERVIEW:
Co- Create is a new artist in residency program that pairs artists with technologists. The program offers fine artists/designers and software developers/engineers the opportunity to collaborate with each other leveraging each other’s skill sets in order to realize an idea. The ideal applicant will present a proposal for a project such as an installation, a software tool, a new media piece, or a commercial app.
For the course of the 6-month residency, which runs June 2013 – December 2013, the IMC Lab + Gallery provides residents access to technology, including computers, projectors, sound equipment, and space to explore the physical realization of the collaboration. The residency will culminate in a 2 person show at the IMC Lab + Gallery showcasing the product of the collaboration.
SUBMISSIONS:
Please submit all applications to MAronson [arobas] theimclab [point] com by March 31st, 2013. Submission requirements are below.
Contact information (Name, Address, E-mail, Phone Number)
Resume/CV
Link to Personal Site
250 Word Proposal
Three examples of past work (JPEGs, MOV files, links to Vimeo/Youtube, AIFF and WAV sound files, websites)
•••••
Atelier Topaz – résidence Opasatika, Ontario, Canada
Le lieu
Situés au cœur de la forêt boréale, les Ateliers Topaz sont à la fois un lieu de retraite et un centre de création pour artistes, toutes disciplines confondues. L’endroit parfait pour la réflexion, l’évasion. Le groupement d’édifices fait 900 mètres carrés et repose sur 14 hectares face à la route Transcanadienne. Il donne sur un étang de deux hectares. Topaz c’est la « Route 66 » dans le nord de l’Ontario. L’endroit, modeste et nostalgique, rappelle aussi les grandes épopées de la colonisation francophone de l’Ontario. Ces studios de création ou cette résidence d’artistes, endroit idéal pour les arts visuels, sont situés au centre du Canada, à mi-chemin entre l’Atlantique et le Pacifique, là où les étoiles deviennent les topazes de la nuit.
Ce qu’on offre
D’abord l’espace et, l’espace de travail déterminés selon les besoins de l’artiste. Les espaces polyvalents permettent d’y faire de la peinture, de la sculpture, de l’installation, etc. L’atelier de menuiserie, le Bar à clou, est équipé des outils de base. Un magasin d’objets trouvés est disponible autant pour l’inspiration que pour l’utilisation dans une œuvre. Le peintre apporte ses pinceaux, le musicien son instrument et l’écrivain son ordi.
Les personnes qui séjournent aux Ateliers Topaz jouissent de l’accès à la cuisine et sont responsables de préparer leurs repas. Toutefois Laurent peut aussi leur cuisiner de petits plats typiquement canadiens-français aux besoins ou aux désirs.
Topaz possède deux suites avec lit double et une chambre avec lit simple. Chacune possède sa salle de toilette avec douche. Ces installations évoquent admirablement le style des années 1960.
Pour la baignade, le Lac des Cœurs se situe à deux kilomètres à l’est. Pour le canotage ou la pèche, la rivière Opasatika est deux kilomètres à l’ouest. Pour se déplacer, il y a de vieux vélos ou la marche. Pour un frais très raisonnable, votre hôte peut aussi vous conduire ou organiser un déplacement vers Kapuskasing à l’est ou vers Hearst à l’ouest.
Les matériaux d’artistes ne sont pas disponibles dans la région. Il est donc important de faire vos achats avant votre séjour, à moins que vous travailliez avec des matériaux que l’on peut se procurer dans des magasins ordinaires ou même en nature.
www.atelierstopaz.ca/
•••••
Transart Institute-Call for Applications: Hybrid Low-Residency MFA and Studio PhD
• 1 Apr 2013 12:00 Berlin, Germany
Transart Institute has put out a call for applications for our hybrid low-residency MFA Creative and Studio PhD programs. Final application deadline is April 1, 2013.
•
Summer Residency Workshop
Transart Institute grew out of a desire to form a truly student-driven program that goes beyond established institutional education by offering a plethora of models and diversify input in a multi-perspective environment.
FINAL APPLICATION DEADLINE: April 1, 2013
THE TRANSART EXPERIENCE
- Summer intensives in Berlin, Winter residencies in New York City
- Low-residency format allows to keep professional and family obligations while advancing career
- Workshops, seminars, professional development, studio and performance tours in every residency
- A highly individualized contemporary learning experience without grades
- Realizing creative projects with the support of curators, faculty and self-chosen advisors
- International make up of students and faculty that fosters exchange across cultural boundaries
- Offsite study, critiques and advisement wherever you live and work
MFA CREATIVE PRACTICE
A student-centered, project oriented postgraduate art program which fosters independent thinking, risk-taking and the creation of an informed and sustainable art praxis. The program is tailored to suit the needs of working artists with summer residencies in Berlin, winter residencies in New York and one-on-one advisement during the academic year, wherever students work and live. Students create their own course of study, working independently and with the support of self-chosen studio and research advisors.
http://www.transart.org/online-mfa-program-in-art/
FAST TRACK PhD
Exceptionally focussed and accomplished artists can apply for transfer from the MFA to the studio PhD program at the end of the first year. Students who wish to enroll in the Fast Track program apply to the MFA Creative Practice. In their second semester on the MFA they develop a doctoral proposal. At the end of the semester they can apply for Fast Track assessment. Successful applicants will be registered for the MPhil/PhD course of studies at that time.
STUDIO-BASED PhD
Transart Institute is offering a low-residency PhD program for advanced studio art. The PhD at Transart is a three-year, full-time degree program validated by the University of Plymouth, UK. The degree is offered exclusively for practice-based research (creative work) accompanied by a written thesis.
http://www.transart.org/studio-phd/
FINANCES & SCHOLARSHIPS
For PhD studies, graduates of the Transart MFA receive a 30% scholarship. The MFA application committee is authorized to award scholarships of up to 10,000 USD with acceptance into the program and up to 18,000 USD for citizens/residents of developing countries. Please note that Transart has no full scholarships. Additional financing should be available through sources in the student’s country of residence/citizenship. Private student loans are available via Sallie Mae International.
TRANSART FACULTY
comes from a wide range of academic and artistic backgrounds as well as geographic locations. Current theoretical areas of expertise include curatorial work, cyberfeminism, African diaspora, interface technologies, digital arts, continental philosophy, media, social studies in colonialism, capitalism and tourism, word and image relationships, and contemporary asian art history. Studio faculty include international artists working with sound, performance, dance and choreography, photography, drawing, sculpture, film and video, intervention and installation. Details and bios can be found on the website.
http://www.transart.org/faculty/
TRANSART STUDENTS
are emerging and mid-career artists and teachers at tertiary institutions. Students’ experiences at the Institute are unique and often transformational. You can learn more about the experiences other students have had at Transart.
http://www.transart.org/student-profiles/
FINAL APPLICATION DEADLINE: April 1, 2013
CONTACT AND FURTHER INFORMATION
To subscribe to our newsletter: http://www.transart.org/newsletter/
To schedule an appointment with faculty please email Drew Henmi: henmi [arobas] transart [point] org.
Transart Institute
Mail: 228 Park Ave. South
New York, NY 10003
+1 (347) 410 9905
www.transart.org
info [arobas] transart [point] org
5. art public
Central Coast Salish First Nations Public Art Project
City of Port Moody
Budget: $23,700 CDN
Deadline: April 8, 2013 at noon
The City of Port Moody, City of the Arts, invites Central Coast Salish First Nations artists to submit their qualifications for an opportunity to design, fabricate and install an original public art work for the City. The selected artist, or artist team, will be responsible for the implementation of an outdoor public art commission and will be responsible for identifying a location for the artwork within the boundaries of the City of Port Moody.
This Call for Qualifications does not require the preparation of a design proposal. Deadline for submission of qualifications is 12 noon on April 8, 2013.
For complete information visit: http://www.portmoody.ca/index.aspx?recordid=682&page=125
All questions regarding this call should be directed to:
Kristin Tracey
Public Art Coordinator, Cultural Services
Ph: 604-469-4605
Email:ktracey [arobas] portmoody [point] ca
•••••
Ironclad Art
Manhole Cover Design Challenge
The City of Vancouver invites everyone who lives, works or goes to school in Vancouver to submit designs for new manhole covers.
Contest Dates
Opens: March 6, 2013
Closes: April 15, 2013
Submit a Design or Learn More: ironcladart.ca<http://www.ironcladart.ca/>
THE CHALLENGE
This year’s challenge presents an opportunity to celebrate Vancouver’s creativity and educate the public about our water infrastructure. Creative citizen participation is key to City of Vancouver’s Greenest City 2020 Action Plan and the Culture Plan for Vancouver.
PRIZES
An independent panel of judges will review manhole cover designs and short list their choices. From this list, two winners will be chosen and receive a prize of $2000 each, in addition to seeing their designs cast in iron as manhole covers and placed at select locations in the city.
Another two honorary « people’s choice » award winners will be chosen by visitors to the exhibition of the submitted designs to be held at Vancouver’s Interurban Gallery at the end of May.
•••••
Call for Applications for Artist Residency Opportunity at Lansdowne Centre
The City of Richmond’s Public Art Program
Richmond, British Columbia
Budget: $6,000 (all inclusive)
Submission Deadline: March 29, 2013
The City of Richmond’s Public Art Program is pleased to announce an opportunity for an artist in residence at the Lansdowne Shopping Centre. This residency is an open call for emerging artists or artist teams to consider the notion of the shopping experience as a site for a series of installations, socially engaged interventions and site-specific artwork. The selected artist/artist team will receive a budget of $6,000. This budget is inclusive of all: artist fees, materials, fabrication, installation, and taxes. Travel and accommodation is at the artist’s expense.
For full details on the artist residency opportunity and submission requirements go to:
http://www.richmond.ca/culture/publicart/opportunities.htm
Any questions regarding this call can be emailed to publicart [arobas] richmond [point] ca<mailto:publicart [arobas] richmond [point] ca>
6. Divers
Le gouvernement fédéral dévoile le nom des artistes qui se joindront à l’Équipe Canada dans le cadre des VIIes Jeux de la Francophonie
L’honorable Steven Blaney, ministre des Anciens Combattants et ministre de la Francophonie, a dévoilé, au nom de l’honorable James Moore, ministre du Patrimoine canadien et des Langues officielles, le nom des artistes qui se joindront à l’Équipe Canada pour défendre les couleurs du Canada aux VIIes Jeux de la Francophonie. Ces jeux se tiendront à Nice, en France, du 7 au 15 septembre 2013.
« La culture canadienne est reconnue partout dans le monde grâce au talent et à la créativité de nos artistes, a déclaré le ministre Blaney, également responsable de la participation du Canada à la Francophonie. Je tiens à féliciter chaleureusement les artistes qui participeront à cette rencontre internationale. Ce sera l’occasion parfaite pour eux de faire valoir leur talent et de célébrer la langue et la culture d’expression française. »
Les artistes qui représenteront le Canada aux VIIes Jeux de la Francophonie sont les suivants :
• Jacquelyn Hébert, Winnipeg (Manitoba) : Sculpture-installation
• Supernaturalz, Toronto (Ontario) : Arts de la rue (hip-hop)
• Samian, Montréal (Québec) : Chanson
• Stéphane Guertin, Ottawa (Ontario) : Conte
• maribé – sors de ce corps, Montréal (Québec) : Danse de création
• Guillaume Corbeil, Montréal (Québec) : Littérature
• Arthur Desmarteaux, Montréal (Québec) : Peinture
• TiND, Montréal (Québec) : Création numérique (vidéo-jockey)
http://www.pch.gc.ca/fra/1363620889633/1363620908924
•••••
Réaction de la Fédération culturelle canadienne-française au budget fédéral 2013
Le renouvellement de la Feuille de route sur les langues officielles parmi les investissements en arts et culture du budget fédéral 2013
Ottawa — jeudi 21 mars 2013 — La Fédération culturelle canadienne-française (FCCF) félicite le gouvernement fédéral d’avoir profité du dépôt du budget 2013 pour confirmer le renouvellement de la Feuille de route sur les langues officielles.
Évidemment, la Fédération attend avec impatience plus de précisions quant à l’ampleur et à la portée des investissements artistiques et culturels de la prochaine Feuille de route. Nous espérons en effet que tous les investissements en arts et culture de l’actuelle Feuille de route seront reconduits et que le gouvernement misera sur l’apport économique et social du secteur des arts et de la culture pour annoncer de nouveaux investissements dans le cadre d’une Feuille de route renouvelée.
Rappelons qu’avec la Feuille de route 2008-2013, le secteur des arts et de la culture avait obtenu : un investissement de 14 millions dans le Fonds de développement culturel, un investissement de 4.5 millions dans les Vitrines musicales administré par MusicAction, et un investissement de 5 millions dans le Programme national de traduction de l’édition du livre, administré par le Conseil des arts du Canada. Bref, un investissement global de 23.5 millions de dollars sur 5 ans.
Notons que les programmes Chantiers Canada et Route vers 2017, qui ont aussi été annoncé dans le cadre du budget 2013, pourraient avoir un impact bénéfique pour les arts et la culture de la francophonie canadienne. « Nous comptons sur le gouvernement fédéral pour qu’il s’assure que Chantiers Canada puisse appuyer les besoins de la francophonie canadienne en ce qui a trait à la mise au point des espaces artistiques et culturels existants et la construction de nouveaux espaces artistiques et culturels dans nos communautés » de dire la présidente de la FCCF, Marie-Claude Doucet.
En ce qui a trait au programme Route vers 2017, la FCCF est d’avis que les arts et la culture devront être au cœur des célébrations du 150e anniversaire de la Confédération du Canada en 2017. Les festivités du 150e serviront notamment à resserrer les liens entre toutes les composantes du tissu social canadien. Les artistes et les organismes artistiques et culturels peuvent assurer le succès des célébrations en ce sens.
Au niveau des budgets des agences culturelles fédérales et au renouvellement de certains programmes clés pour le secteur des arts et de la culture, la FCCF demeure vigilante. Rappelons que le budget de 2012 annonçait des coupes sur trois ans pour la SRC, le Centre national des arts, l’Office national du film et Téléfilm Canada, ainsi que pour le département du Patrimoine canadien. Ces agences ne sont pas évoquées par le Plan d’action économique de 2013.
Avec ses homologues en arts et culture partout au Canada, la FCCF continue de souhaiter le renouvellement de certains programmes clés, notamment le Fonds du Canada pour les espaces culturels, Fonds canadien de présentation des arts, Fonds du Canada pour la formation dans le secteur des arts, Fonds du Canada pour l’investissement en culture et le Programme d’appui aux langues officielles. Ces programmes sont essentiels aux artistes et aux organismes artistiques et culturels de la francophonie canadienne, puisqu’ils favorisent un accès pancanadien aux arts. La FCCF demeure rassurée quant à l’avenir de ces programmes puisque le ministre James Moore affirme régulièrement que les compressions au sein de son ministère demeurent surtout administratives et que les programmes ne devraient pas être touchés.
Enfin, la FCCF est soulagée de constater que le budget du Conseil des arts (CAC) du Canada sera maintenu en 2013-2014 et espère que dès que la reprise économique le permettra, le gouvernement priorisera un investissement accru envers les arts et la culture, par l’entremise du CAC.
•••••
Réaction de l’Alliance des arts médiatiques indépendants au budget fédéral 2013
Budget 2013 : une occasion perdue pour la formation avancée en arts médiatiques
MONTRÉAL – Le budget fédéral de 2013 du Canada manque d’investissements importants dans le secteur culturel qui alimenteraient la croissance de l’emploi et stimuleraient l’économie.
Il y aura une augmentation du volet incitatif aux fonds de dotation du Canada de l’investissement dans la culture, mais cela ne profitera qu’aux plus grandes institutions artistiques et n’introduit aucun nouveau soutien qui aurait un impact pour les organismes en arts médiatiques. Il n’y a pas d’augmentation du Conseil des Arts du Canada.
Le plan de Flaherty pour une campagne nationale de formation professionnelle ne parvient pas à reconnaître le rôle vital que jouent les organismes artistiques en offrant une formation pratique dans un large éventail de domaines.
Il existe des centaines d’organismes artistiques dans toutes les régions du Canada comme les centres de production de films, de vidéos et les nouveaux centres de production d’arts numériques, des festivals, des galeries d’art, des centres éducatifs, des centres de distribution, et plus encore, qui emploient un nombre important de travailleurs culturels, dont la moitié d’entres eux ont moins de 35 ans.
Un nombre croissant de jeunes issus de divers horizons se tournent vers les arts médiatiques en tant que forme d’expression créative, mais le secteur des arts médiatiques a été étouffé par des réductions de budget fédéral de Téléfilm et de l’ONF en 2012. Avant cela, les fonds canadien du film et de la vidéo indépendants, le programme national de formation dans le secteur du film et de la vidéo, et la culture canadienne en ligne ont été supprimés.
Les organismes en arts médiatiques indépendants agissent comme des incubateurs pour l’industrie du film, ils soutiennent également la recherche et le développement dans le domaine des arts numériques et électroniques. Ils offrent des programmes éducatifs, des camps d’été pour les écoles et les groupes communautaires, qui garantissent à nos citoyens les plus jeunes, d’acquérir des compétences et la confiance nécessaire pour travailler dans un nombre sans cesse croissant en matière de nouvelles technologies.
Le Canada a la chance d’avoir le Conseil des Arts du Canada, très respecté, efficacement géré, comme organisme national indépendant qui encourage et favorise la création et la diffusion des arts. Dans son plan stratégique de 5 ans, le Conseil canadien exprime la valeur et l’importance de la promotion des arts en mettant l’accent sur une «focalisation accrue de l’impact de la transition vers une société numérique vers les arts». 1 Cependant, actuellement les crédits budgétaires alloués aux arts médiatiques au Conseil des arts ne peuvent pas financer adéquatement les nouvelles platesformes et les modèles novateurs d’organisations qui émergent dans ce pays. La nouvelle technologie bénéficie de toutes les disciplines artistiques et est très propice à l’expansion des publics et des marchés au Canada et à l’étranger. Investir dans les arts, en insistant sur les nouvelles technologies, favorise une meilleure compréhension de qui nous sommes en tant que nation, et de notre image envers les autres nations. De nombreuses études ont prouvé que l’investissement dans le secteur culturel crée des emplois, contribue efficacement au PIB, et améliore la qualité de vie, la création de villes dynamiques qui favorisent la croissance économique et attirent les investisseurs étrangers. 2
Les gouvernements du monde entier mettent en place des politiques culturelles de financement des programmes pour stimuler l’économie créative et reconnaissent que même en période de ralentissement économique, investir dans la culture présente des avantages importants pour la société. Le Brésil a annoncé qu’il donnerait aux travailleurs une allocation mensuelle de 25 $ à utiliser sur les dépenses culturelles. 3 Portland, dans l’Oregon, a adopté un nouvel impôt sur le revenu annuel d’un montant forfaitaire de 35 $ consacré directement à l’appui aux organisations artistiques locales. 4
Le budget fédéral 2013 n’a pas réussis à mettre à niveau les financements du Conseil canadien pour crée une industrie culturelle qui évolue rapidement. En outre, en ne rétablissant pas le financement pour l’ONF et Téléfilm Canada, le gouvernement fédéral a perdue une occasion importante de faire progresser les compétences spécialisées et de développer le secteur culturel au sein d’un environnement sain, un aspect durable de l’économie créative.
———————–
1. http://www.canadacouncil.ca/
2. « Arts & economic Prosperity » http://artsusa.org/information
3. http://artthreat.net/2013/01/brazil-culture-stipend/
4. http://hyperallergic.com/66285/
•••••
Réaction de la Coalition canadienne des arts au budget fédéral 2013
Jeudi, 21 mars 2013 – La Coalition canadienne des arts (Coalition), un mouvement national regroupant artistes, travailleurs culturels, chefs d’entreprise et bénévoles, nourrit l’espoir que s’il n’y a rien de neuf pour les arts et la culture dans le Budget 2013, que ce soit malgré tout un statu quo pour le secteur.
Le Budget 2012 préservait les fonds alloués au Conseil des Arts du Canada (CAC). Le secteur des arts et des lettres s’attend à ce que la totalité des crédits alloués au CAC soit maintenue dans le budget actuel et à l’avenir, tel que recommandé par la Coalition canadienne des arts. Au cours de la dernière année, la Coalition a également invité les parlementaires à maintenir les crédits dédiés à des programmes essentiels, dont le Fonds du Canada pour la présentation des arts, le Fonds du Canada pour l’investissement en culture, le Fonds du Canada pour la formation dans le secteur des arts et le Fonds du Canada pour les espaces culturels. Ces programmes contribuent à maintenir au Canada une industrie culturelle et artistique solide, assurant aux Canadiens d’un bout à l’autre du pays la possibilité de vivre des expériences de haute qualité sur les plans artistique et culturel. Bien que le Ministère du Patrimoine canadien ait été soumis à des compressions importantes en 2012, celles-ci ont touché davantage les dépenses d’administration et de gestion au sein de l’appareil gouvernemental que les programmes qui assurent des investissements directs au secteur.
« Lorsque le gouvernement sera prêt à mieux exploiter le potentiel de l’économie créative du Canada grâce à de nouveaux investissements stratégiques en art et culture, ce sont tous les Canadiens qui en bénéficieront. Nous formons un secteur d’activités qui est en mesure de contribuer à l’atteinte des objectifs sociaux et économiques du pays. », a déclaré Eric Dubeau, coprésident de la Coalition. Alors que notre économie se redresse et se stabilise, le temps est venu pour le gouvernement de renouveler son investissement dans les arts. »
Le secteur des arts et de la culture offre des possibilités pour faire progresser la position du Canada en tant que chef de file d’une économie créative et du savoir. Sans de nouveaux investissements, qui tiennent compte de la croissance du secteur, le budget du Conseil des arts du Canada est soumis à une pression accrue. Pour être en mesure de soutenir le développement de toute une nouvelle génération de créateurs et d’entreprises, la Coalition recommande que le gouvernement injecte de nouveaux fonds dans les arts et la culture, par le biais du Conseil des Arts du Canada, et que son budget annuel atteigne minimalement 300 millions de dollars. De réintroduire les arts et de la culture comme l’un des piliers de la diplomatie canadienne constitue une priorité qui permettra de renforcer la position du Canada sur la scène internationale favorisant ainsi le développement de relations d’affaires avec des partenaires actuels et futurs. Comparativement à de nombreux autres secteurs d’activités, celui des arts et de la culture a connu un rythme de croissance rapide dans les dernières années. Le nombre d’artistes et de travailleurs culturels constitue une population de plus de 600 000 individus. Une personne sur trente au Canada travaille dans le domaine de la culture, ce qui représente le double des emplois dans le secteur forestier, et plus du double dans celui des banques canadiennes.