La Liste de l’Association des groupes en arts visuels francophones présente les nouvelles de ses membres en Nouvelle-Écosse, au Nouveau-Brunswick, en Ontario et au Manitoba, et compile les appels de dossiers en arts visuels, arts médiatiques, performance, art public, etc.

N’hésitez pas à la faire circuler. Vous pouvez consulter La Liste sur Internet et/ou vous y abonner pour la recevoir gratuitement par courriel: liste.agavf.ca. Déjà, 1330 abonnés profitent de ce service. Visitez l’AGAVF:  www.agavf.ca

 

Nouvelles des membres de l’AGAVF

Michèle Provost - Abstracts/résumés @ GNO

Galerie du Nouvel-Ontario (Sudbury)
Michèle Provost
abstracts/résumés
du 14 octobre 2011
174, rue Elgin, Sudbury, Ontario
www.gn-o.org

 

Le Laboratoire d’Art (Le Labo) (Toronto)
Scénocosme– Lights contact
du 1er au 22 octobre 2011
Distillery District, 55 rue Mill Street, Cannery Bldg #58
Studio 317, Toronto, Ontario
www.lelabo.ca

 

Galerie Glendon (Toronto)
Guillaume Clermont
Warehouse (les jardins)
du 25 octobre au 25 novembre 2011
2275 av. Bayview, Collège Glendon, York Hall, C-130, Toronto
www.glendon.yorku.ca/gallery

 

Le Trécarré (Pointe-de-l’Église)
Jean-Claude Dupont
Sur le chemin des légendes
avec la Galerie Père Léger Comeau
du 19 septembre au 30 octobre 2011
Expo-vente

du 10 novembre au 31 décembre 2011
Université Sainte-Anne, Nouvelle-Écosse
letrecarre.blogspot.com

 

Galerie Voix Visuelle (Ottawa)
L’inconscient de l’œil par le sténopé numérique

première édition de sa Triennale du sténopé numérique
du 17 septembre au 25 octobre 2011
81 avenue Beechwood à Vanier
www.voixvisuelle.ca

 

Galerie Sans Nom (Moncton)
D’Arcy Wilson
Fleshold
Alex Francheville
Lost
Joëlle Arseneau, D. Kimm, Angela Thibodeau, Julie Tremble, Jacinthe Loranger, Isabelle Hayeur et Kandis Friesen;  (de la France)  Véronique Sapin, Antony Jacob, Jean Gabriel Periot et Prosper & Germaine
– volet arts médiatiques dans le cadre du Festival international du cinéma francophone en Acadie
du 28 octobre au 29 novembre 2011
140, rue Botsford, rez-de-chaussée du Centre culturel Aberdeen
Moncton, Nouveau-Brunswick
www.galeriesansnom.org

 

Galerie d’art Louise et Reuben-Cohen (Moncton)
Résidence À l’ombre d’Évangéline
avec Maryse Arseneault, Jean-Denis Boudreau et Stefan St-Laurent
avec exposition des œuvres créées pendant la résidence
du 30 septembre au 30 octobre 2011
Pavillon Clément-Cormier
Centre universitaire de Moncton, Nouveau-Brunswick
www.umoncton.ca/umcm-ga

 

Maison des artistes visuels (Saint-Boniface)
Colette Balcaen (MB), Pascal Jaoue (FR) et Sarah Houle (AB)– Farandole
du 22 septembre au 10 novembre 2011
également à Plug In ICA, en partenariat avec l’Alliance française
219, boulevard Provencher à Saint-Boniface, Manitoba
www.maisondesartistes.mb.ca

 

Galerie SAW Gallery (Ottawa)
Emilio Chapela
– Ask Google
du 30 septembre au 12 novembre 2011
Sketch – levée de fonds
le 25 novembre de 20h à 2h
67, rue Nicolas à Ottawa
www.galeriesawgallery.com

 

 1. appels en français du Canada

Mois de la photo – Montréal – 21 novembre 2011
ARPRIM – Montréal – 1er décembre 2011
Naked Naked Naked – Ottawa – 21 janvier 2012
Est-Nord-Est – St-Jean-Port-Joli – 15 novembre 2011
Eyelevel Gallery – Halifax – 31 octobre 2011
Sporobole – Sherbrooke – 31 octobre 2011
Espace virtuel – Chicoutimi – 18 novembre 2011
Tremplin de l’ONF – 25 octobre 2011
Exposition collective d’art public – Ottawa – 14 novembre 2011

2. appels en anglais du Canada

articule – Montréal – 1er décembre 2011
Owens art Gallery – Sackville – 27 octobre 2011
Eyelevel Gallery – Halifax – 31 octobre 2011
Contemporary Art Forum Kitchener and Area – CAKFA 13 – 30 décembre 2011
Central Canadian Center for Performance – 11 novembre 2011

3. appels internationaux

Dimanche Rouge – Paris – en cours
CicloNómada – 29 décembre 2011
Mono No Aware – New York – 9 novembre 2011
CRAM International – Santiago de Cuba – 30 octobre 2011
Oslo Screen Festival – 1er novembre 2011
Dak’Art – en cours
Trickywomen – 21 octobre 2011
FRAC Nord Pas-de-Calais – en cours
art/terre et Entre-lacs – Belgique et France – 31 décembre 2011
Art Fair(e) – Le Vignan – 30 octobre 2011
20×20 Magazine – Londres – en cours
10e festival des jardins métissés – Parc de Wesserling – en cours

4. résidences

The New Gallery – Calgary – 15 novembre 2011
ARTErra – Lobão da Beira, Portugal – en cours
Prix Ars electronica / Collide – 31 octobre 2011
The Bluecoast – Liverpool – 31 octobre 2011
Residence in mobile media lab – Brésil et Pays-Bas – 1er novembre 2011
Le Point Commun – 31 octobre 2011

1. appels en français du Canada

Mois de la photo – Montréal
APPEL DE DOSSIERS D’ARTISTES // 
Œuvres recherchées
Nous sommes à la recherche d’œuvres constituées d’images qui n’ont pas été prises par une personne regardant par le viseur d’un appareil photo, mais qui ont fait appel d’une manière quelconque aux possibilités automatiques de l’appareil pour leur captation, et ce parfois même sans aucune intervention humaine.
Ces images peuvent recourir au contrôle à distance, aux détecteurs, à la télévision en circuit fermé, à la webcaméra et à Internet. Elles peuvent comporter l’utilisation d’ordinateurs, de robots, de drones ainsi que de l’appareil photo. L’œuvre achevée peut être murale ou prendre la forme d’une installation, d’une vidéo ou d’un projet Web, mais la priorité sera accordée aux œuvres de nature photographique.

Nous sommes à la recherche de travaux qui défient l’idée que nous nous faisons de la relation entre le photographe et la photographie, et entre la technologie et l’humain.
Envoi des dossiers
Faites parvenir vos dossiers selon les directives (en français ou en anglais) par courriel seulement à : soumission2013 [arobas] moisdelaphoto [point] com, au plus tard le 21 novembre 2011. 
*** Télécharger les directives ici
http://lnk01.com/c/443/275fc8fc836b01ea48baab39f11085dcb4bf3a1514e9d02423f1f694ea285081
À propos de l’événement
Le Mois de la Photo à Montréal est une biennale internationale de photographie contemporaine dont la première édition s’est tenue en 1989.  L’organisme recevait en 2009 le Prix du mérite artistique, décerné pour la première fois par la Fondation Imperial Tobacco Canada. Selon le critique d’art français Christian Gattinoni, « la biennale du Mois de la Photo à Montréal fait partie depuis longtemps des évènements majeurs en ce domaine au niveau international. […] Par sa situation géographique autant que par sa volonté de se doter des moyens les plus performants, elle fait le lien entre les scènes nord-américaines et leurs équivalents européens. » (Lacritique.org, 15 octobre 2009). En 2007, le directeur du British Journal of Photography situait Le Mois de la Photo à Montréal parmi les 10 meilleurs événements photographiques au monde, et le désignait comme étant la plus importante biennale de photographie en Amérique du Nord.
 
Pour plus d’information :
moisdelaphoto.com

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Appel de dossier / Programmation 2012-2013 D’ARPRIM
Date de tombée : 1 décembre 2011
Les artistes professionnels et les commissaires en art actuel s’intéressant au champ élargi des pratiques liées à l’art imprimé sont invités à proposer un projet d’exposition ou d’événement pour la programmation 2012-2013 chez ARPRIM.
L’ubiquité de l’imprimé dans le quotidien offre matière à penser, produire et re-produire. Elle se traduit par une multitude de questionnements investis par la création contemporaine. En empruntant le langage de l’art imprimé, les artistes redéfinissent  jusqu’aux paramètres mêmes de l’art. La rencontre des nouvelles technologies avec des procédés rudimentaires ; la génération systématique de données ; la matérialisation de l’intangible ; l’investissement des espaces publics physiques et virtuels ; la copie comme mode opératoire du vivant ; l’utilisation des codes de l’imprimé pour déconstruire le réel et le reformuler dans un nouveau langage ne sont que quelques-unes des tendances actuelles en art imprimé.

Les propositions soumises devront démontrer l’inhérence du média imprimé dans la démarche de l’artiste, de son utilisation comme un véhicule, au-delà d’une simple finalité technique, permettant de communiquer des enjeux spécifiques. Le comité de programmation privilégiera les dossiers d’artistes faisant preuve d’audace dans leur conception des pratiques en art imprimé. Les expositions retenues seront présentées pour des périodes respectives de cinq semaines.
ARPRIM s’engage à couvrir les frais reliés à la salle d’exposition, aux communications et au vernissage.
Le dossier doit comprendre :
Aucun document imprimé ne doit être envoyé, svp mettre vos textes en format DOC ou PDF sur un CD ou dans un dossier ZIP pour les propositions par courriel
– une proposition de projet 
- un texte de démarche  (max 250 mots)
- 15 images numériques format JPEG, 72 dpi.
- une liste descriptive du visuel 
- un curriculum vitæ(max. 3 pages)
- un dossier de presse (facultatif)
- une enveloppe pré-affranchie (facultatif )
Envoyez vos dossier par la poste à:
Comité de programmation ARPRIM 
372, Sainte-Catherine Ouest, #426 
Montréal, Québec H3B 1A2
ou par courriel à: ccloutier [arobas] arprim [point] org (Objet du courriel: Dossier de proposition)

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Appel de dossier – Naked Naked Naked
La galerie Patrick John Mills organise une exposition collective sur le thème « Naked, Naked, Naked ». Peinture, dessin, poésie, vidéo, performance, sculpture… tout est admis et bienvenu. Aucune limite. L’excès de créativité est encouragé.
Le mot « naked », « nu » en français, ne doit pas se limiter au modèle nu ou à la chair. Il incarne également les pensées et les expressions relatives à la vérité, à l’authenticité et aux états d’âme.
Dates de l’exposition: 7 – 30 juin 2012.
Vernissage: 7 juin, 18h-21h.
Date limite: 21 janvier 2012.

Instructions pour soumettre une proposition:
Les envois postaux doivent inclure un CV, un texte de démarche, un CD ou des photographies. Les envois ne seront pas retournés.
Envoyez le dossier à:
Galerie Patrick John Mills
286 avenue Hinchey, Ottawa, Ontario. Canada. K1Y 1M2.
Les envois postaux sont préférés mais les envois par courriel sont aussi acceptés. (Veuillez alors inclure le titre Naked Naked Naked comme sujet du message.) Seulement les artistes sélectionnées seront contactés.
Email: patrickjohnmills [arobas] gmail [point] com
Site internet: http://www.patrickjohnmills.ca/
Blogue: http://patrickjohnmillsgallery.blogspot.com/
Page Facebook: http://www.facebook.com/pages/Patrick-John-Mills-Gallery/140134956066999

Cette exposition fut un succès fracassant l’année dernière. Plus de 1000 personnes étaient présentes à l’ouverture de Naked Naked Naked. Pour plus d’information sur l’édition précédente, cliquez sur le lien suivant:
http://www.patrickjohnmills.ca/NakedNakedNaked.htm

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RAPPEL: APPEL DE DOSSIERS 2012, Est-Nord-Est, résidence d’artistes

Vous retrouverez en attaché notre appel de dossiers pour la programmation 2012 des résidences d’artistes à Est-Nord-Est. Trois périodes de résidences sont offertes par année, au printemps, à l’été et à l’automne et peuvent accueillir jusqu’à quatre artistes à la fois.

+++ Notez qu’une nouvelle résidence s’adressant aux commissaires et auteur(e)s canadien(ne)s en art actuel s’ajoute à notre programmation.

Date limite: 15 novembre 2011.

Merci de diffuser ces appels dans vos réseaux et sur vos babillards. Vous retrouverez également tous les documents sur notre site Web: www.estnordest.org

Est-Nord-Est est un centre d’artistes autogéré dont le mandat principal est d’offrir aux artistes en processus de recherche un soutien à la production par le biais de résidences. Trois périodes de résidence sont offertes par année: au printemps, à l’été et à l’automne. Chacune de ces périodes permet de réunir jusqu’à quatre artistes à la fois, ainsi qu’un(e) commissaire ou un(e) auteur(e) en art actuel. D’une durée de huit semaines, les séjours des artistes offrent l’occasion de s’extraire du quotidien afin de travailler dans un espace culturel différent, vivant et stimulant. La disponibilité des ressources locales, l’accueil convivial et chaleureux, la qualité du soutien technique et logistique et la richesse des échanges entre artistes d’origines diverses caractérisent les résidences.

Est-Nord-Est est situé à Saint-Jean-Port-Joli, un village sur la rive sud du fleuve Saint-Laurent, dont les paysages sont caractérisés par la forte présence de l’agriculture, de la forêt et des voies fluviales. Saint-Jean-Port-Joli est situé à 115 km de Québec et à 350 km de Montréal.

Est-Nord-Est fut fondé à l’origine sur la rencontre entre les pratiques contemporaines de la sculpture et celles relevant d’un savoir-faire traditionnel. Est-Nord-Est accueille aujourd’hui des artistes de toutes les disciplines et pratiques des arts visuels actuels. Les résidences à Est-Nord-Est s’adressent aux artistes professionnels tant établis qu’émergeants et ce, de partout dans le monde. Est-Nord-Est fait partie du réseau de résidences d’artistes Res Artis, des organismes d’accueil pour les Pépinières européennes pour jeunes artistes et est membre du Regroupement des centres d’artistes autogérés du Québec.

Geneviève Loiselle
Coordonnatrice

Est-Nord-Est, résidence d’artistes
335, avenue de Gaspé Ouest
Saint-Jean-Port-Joli, Québec
G0R 3G0
418 598-6363
estnordest [arobas] videotron [point] ca
www.estnordest.org

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Appel de dossiers

Eyelevel Gallery – salle d’exposition principale
Date limite : 31 octobre 2011

Description : Eyelevel Gallery est à la recherche de propositions pour la saison 2012-2013. Nous sommes à la recherche de propositions progressistes et innovantes; du fruit d’idées nouvelles; d’approches innovatrices à la production artistique et de projets basés sur une réflexion théorique ou critique ou poétique. Nous encourageons la présentation d’artistes et d’oeuvres qui n’ont pas encore été présentés à la galerie. Nous sommes enthousiastes à l’idée de recevoir des propositions à propos des plus récentes recherches et des disciplines qui vont stimuler la production contemporaine et alimenter les débats.

La Eyelevel Gallery accepte les propositions sur une base continue. Les applications sont revues une fois par an par un comité commposé d’artistes et les applications seront acceptées pour l’année en cours jusqu’au 31 octobre. La galerie courvrira les frais qui rencontre les critères de CAR/FAC. Des projets spéciaux peuvent avoir d’autres dates limites au cours de l’année. Veuillez inclure les éléments suivants à votre soumission :

10 à 20 images ou extraits audio/video sur CD ou DVD (veuillez éditer le matériel de façon à ce qu’il puisse être revu de façon adéquate). Nous n’acceptons pas les images sur diapositives.
Votre CV à jour (maximum de 3 pages)
Démarche
Explication détaillée de votre projet
Coupures de presse ou de catalogues (copies), si pertinent à votre candidature
Une enveloppe de retour pré-adressée

Note : Ne mettez pas d’étiquette auto-collante sur les CD.
Note : Nous n’acceptons pas les dossiers par courriel. Veuillez soumettre un dossier imprimé.
Note : Les dossiers doivent être en anglais.

Veuillez envoyer votre dossier à :
Eyelvel Gallery – Programming Committee
a/s : Michael McCormack
2159 rue Gottingen, Halifax, Nouvelle-Écosse, B3K 3B5 Téléphone : (902) 425-6412

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SPOROBOLE lance un appel de dossiers pour sa programmation de septembre 2012 à septembre 2013
Date limite 31 octobre 2011
Orientation artistique :

Le centre Sporobole se positionne comme un pôle de diffusion et d’échanges dont les actions s’inscrivent dans les enjeux de l’art actuel. Le centre est un lieu phare de diffusion dans sa trame urbaine et régionale et, en ce sens, joue un rôle d’ouverture et de stimulation intellectuelle auprès de son public immédiat.

Sporobole tend à développer des activités de diffusion, de médiation et de recherche, en magnifiant la portée réflexive des pratiques diffusées suivant le principe d’étoilement, en considérant les expositions comme des plateformes permettant la convergence de différents enjeux disciplinaires, intra et extra artistiques. Les activités du centre visent de cette manière à ouvrir un dialogue entre les artistes, leurs pairs (commissaires et travailleurs culturels), des chercheurs issus d’autres disciplines, et différents publics.

Sporobole est ouvert à toutes disciplines autant d’artistes de la relève que d’artistes à mi-carrière. Quelle que soit l’orientation du travail, le centre est particulièrement attiré par les pratiques qui prennent avantage de son espace d’exposition et qui proposent une réflexion multipistes favorisant la création de liens entre l’art actuel et la société.

Contexte socio-géographique

Sporobole est situé au centre-ville de Sherbrooke et est propriétaire d’un immeuble typique de l’architecture industrielle de la fin du 19e siècle qui abrita pendant plusieurs décennies Les laboratoires Mathieu, fabriquant du célèbre sirop d’huile de foie de morue et de goudron : le Sirop Mathieu. Son espace d’exposition occupe le rez-de-chaussée, est vitré d’un côté et donne sur une intersection derrière la rue principale (Wellington) du centre-ville de Sherbrooke qui est en pleine revitalisation. Sa superficie est de 120 m2 avec des plafonds de bois de 4 mètres de haut qui rappellent les origines du bâtiment.

Le centre fait une place à la relève, il bénéficie d’une proximité avec un jeune public issu du Cégep de Sherbrooke et du Collège Champlain et du dynamisme de la communauté universitaire environnante (Université de Sherbrooke et Université Bishop’s). Il est intéressé à poursuivre le développement de projets en partenariat avec d’autres intervenants en art actuel autant régionaux qu’internationaux.

SVP ENVOYER PAR LA POSTE :

Une description de votre projet 1 ou 2 pages (imprimées). Votre démarche artistique (maximum une page) et votre CV (imprimés).
Une documentation visuelle avec sa fiche descriptive
(CD, DVD ou lien Internet).

Inclure une enveloppe pré affranchie si vous désirez le retour de votre dossier.

Sporobole offre un droit d’exposition suivant les barèmes de la CARFAC

SPOROBOLE
74, rue Albert  Sherbrooke (Québec) J1H 1M9
819-821-2326
info [arobas] sporobole [point] org

DATE LIMITE LE 31 OCTOBRE 2011

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APPEL DE DOSSIER :  25e anniversaire d’Espace Virtuel
Date limite : 18 novembre 2011

Espace Virtuel souhaite souligner son 25e anniversaire, célébrer la richesse et la vivacité de la communauté artistique régionale en plus de faire acte de mémoire d’un quart de siècle d’art contemporain au sein de notre centre d’artistes autogéré.
Rappelons que l’organisme fut fondé en 1958 et s’appelait alors le Cercle des Arts du Saguenay. En 1966, l’organisme adopte le nom de la Société des Arts de Chicoutimi. C’est en 1986 que le nom d’Espace Virtuel est choisi et que le mandat s’oriente spécifiquement autour de la diffusion d’art contemporain. Globalement, il s’agit de 53 ans d’histoire.
L’appel de dossier se divise en deux volets distincts. Un appel de films pour une journée de projection et un appel de projets pour artistes en arts visuels dans le cadre d’une exposition collective qui occupera nos deux salles d’exposition. Ces deux activités se dérouleront au début de l’hiver 2012.
Volet projection
À la manière d’un mini-festival de films sur l’art d’une durée d’une journée, Espace Virtuel est à la recherche de films ou courts métrages traitants de la carrière d’artistes d’ici ou qui ont couvert des événements important en art au Saguenay-Lac-Saint-Jean.
Volet exposition
Nous désirons présenter le travail d’artistes professionnels (principalement du Saguenay-Lac-Saint-Jean) qui ont fait partie de notre communauté durant les 25 dernières années. Seront éligibles les artistes ayant déjà exposé dans notre centre, travaillé au sein de l’équipe, été membre du conseil d’administration ou ayant été membre actif du centre. Les artistes pourront présenter des œuvres déjà réalisées ou leur nouvelle production. La qualité artistique des projets sera le principal critère de sélection.
Les artistes admissibles désirant exposer leur œuvre devront identifier le volet auquel ils participent et fournir :
•    Un curriculum vitae;
•    Un texte de démarche artistique;
•    Une description détaillée du projet ou de l’œuvre;
•    5-10  images numériques sur supports CD-ROM ou DVD;
•    Une liste descriptive des images;
•    Tout autre élément pertinent à l’étude du dossier;
•    Une enveloppe suffisamment affranchie est obligatoire pour le retour de votre matériel.
Veuillez nous faire parvenir vos documents à l’adresse suivante :

Espace Virtuel
A/S 25e anniversaire VOLET : exposition ou film
534, Jacques-Cartier Est
Chicoutimi, Québec
G7H 1Z6

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Tremplin de l’ONF:

Il ne vous reste plus que quelques jours pour participer au CONCOURS TREMPLIN 2012!!

Ce CONCOURS NATIONAL donne la chance à des JEUNES RÉALISATEURS/RÉALISATRICES de réaliser leur 1ère ou 2ème OEUVRE DOCUMENTAIRE.

Vous n’avez qu’à suivre les détails sur NOTRE SITE  http://www.onf-nfb.gc.ca/fra/realiser-coproduire/aide-aux-cineastes-emergents.php?id=26
Ou suivez notre blogue http://blogue.onf.ca/2011/08/31/concours-tremplin-2012/

BONNE CHANCE!

L’édition 2012 du concours Tremplin vous est présentée par l’ONF en collaboration avec RADIO-CANADA.

date limite: 25 octobre 2011

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APPEL DE PROPOSITIONS: EXPOSITION COLLECTIVE D’ART PUBLIC EXTÉRIEURE DANS LA REGION DE LA CAPITALE DU CANADA, DU 3 AU 20 FÉVRIER 2012.
DATE LIMITE: 14 NOVEMBRE 2011

La Commission de la capitale nationale (CCN) est à la recherche d’artistes professionnels canadiens pour l’exposition collective extérieure NORTHERN PASSION NORDIQUE qui aura lieu au parc de la Confédération dans la capitale du Canada pendant le Bal de Neige 2012. Afin de s’assurer que l’art public est partie intégrante de ses programmes existants, la CCN veut mettre en valeur l’excellence artistique canadienne et enrichir l’expérience des Canadiens qui viendront goûter aux joies de l’hiver dans leur capitale. Entre 300 000 et 400 000 personnes visitent ce site officiel du Bal de Neige chaque année, ce qui en fait un endroit privilégié pour y présenter des œuvres d’art public d’artistes canadiens. Bal de Neige, la célébration de l’hiver canadien, se déroulera du 3 au 20 février prochain et présentera un vaste choix d’expériences mémorables où le plein-air, les sports d’hiver, la diversité culturelle et artistique du pays, les traditions hivernales canadiennes et l’art culinaire seront à l’honneur.

CONTENU DU DOSSIER À PRÉSENTER
•    Curriculum vitæ à jour.
•    Présentation de la démarche artistique.
•    Description de l’œuvre proposée (titre, médium, dimensions, date, croquis, photographies ou les deux) * Tous les supports et médiums seront considérés. Les œuvres peuvent être inédites ou déjà créées.
•    Liste des besoins spécifiques et techniques pour l’installation.
* Les propositions individuelles et collectives sont les bienvenues.

CRITÈRES DE SÉLECTION
•    Créativité dans l’expression du thème de l’exposition – PASSION NORDIQUE.
•    Démonstration de l’excellence artistique.
•    Œuvre pouvant être appréciée le jour comme le soir.
•    Œuvre pour un public familial.
•    Œuvre réalisée par un artiste professionnel canadien.
•    Respect des lignes directrices.

LA CCN
•    offrira aux artistes un cachet de 2000 $ pour trois (3) semaines d’exposition;
•    offrira jusqu’à 2 nuits d’hébergement lors de l’installation (chambre d’hôtel réservé par la CCN);
•    fera la promotion de l’exposition et des artistes sur son site Web et offrira une visibilité exceptionnelle à l’œuvre;
•    fournira un site sécurisé de jour comme de nuit;
•    assurera un certain soutien technique lors de l’installation;
•    fera l’éclairage de l’œuvre;
•    installera près de l’œuvre un panneau d’interprétation sur l’œuvre et l’artiste, sur lequel sera indiqué un code QR qui dirigera le visiteur vers le site Web de l’artiste (le cas échéant).

L’ARTISTE
•    conservera ses droits d’auteur sur l’œuvre et accordera à la CCN la permission perpétuelle d’utiliser des photographies et des clips de l’œuvre aux fins de promotion non commerciale;
•    respectera l’échéancier et les lignes directrices d’installation;
•    assurera le transport et l’installation de l’œuvre. La CCN remboursera un montant préétabli selon le kilométrage parcouru;
•    aura une preuve d’assurance de responsabilité civile au montant de 2 millions de dollars.

ÉCHÉANCIER
•    La date limite de réception des propositions de projet est le 14 novembre 2011.
•    Un maximum de cinq (5) œuvres seront choisies par un comité de professionnels en arts visuels. On communiquera avec les artistes choisis le 21 novembre 2011.
•    La date limite de réception des œuvres complètes est le 26 janvier 2012.
•    L’installation sur le site se fera entre le 30 janvier et le 2 février 2012.

LIGNES DIRECTRICES D’INSTALLATION DE L’ŒUVRE
•    L’œuvre doit pouvoir être installée à l’extérieur et résister aux intempéries hivernales (pluie, neige, vent, pluie verglaçante, température froide, poids de la neige). La CCN ne sera pas tenue responsable de la détérioration de l’œuvre.
•    L’œuvre doit être autoportante. Toute fixation aux arbres, au mobilier du parc ou à toute autre structure permanente est interdite.
•    L’œuvre doit être sécuritaire pour le public en tout temps.
•    Des directives plus précises seront stipulées dans le contrat des artistes retenus.

DESCRIPTION DU SITE
Le parc de la Confédération est situé au cœur d’Ottawa à l’angle des rues Elgin et Laurier tout près du canal Rideau, qui en hiver, devient la plus grande patinoire au monde. Pendant le Bal de Neige, il accueille des sculpteurs professionnels venus des quatre coins du monde pour participer à des concours international de sculptures sur glace et devient un lieu fréquenté par plusieurs centaines de milliers de visiteurs. Le parc de la Confédération est d’une superficie de 2,63 hectares.

LES PROPOSITIONS DE PROJET IDENTIFIÉES « EXPOSITION NORTHERN PASSION NORDIQUE » DOIVENT ÊTRE ENVOYÉES
par voie électronique à : ysabel [point] jette [arobas] ncc-ccn [point] ca
* 10 images maximum seront acceptées. Prière d’utiliser des documents et photographies numériques (fichiers .jpg, .pdf) de basse résolution.

ou par la poste à :
Commission de la capitale nationale
Exposition NORTHERN PASSION NORDIQUE
40, rue Elgin, pièce 202
Ottawa (Ontario)  K1P 1C7

Veuillez noter qu’aucun dossier ne sera retourné.

 

2. appels en anglais du Canada

CALL FOR PROPOSALS

PROGRAMMING 2012-2013

articule is an artist-run centre dedicated to the dissemination of a broad range of contemporary art practices with a particular interest in social engagement, interdisciplinarity and artistic experimentation. articule supports emerging artists and those who have established important precedents and continue to commit themselves to the ideals of experimentation and risk-taking.
articule invites local, national and international artists, groups of artists, curators and all individuals interested in establishing a dialogue within the field of contemporary art to propose projects for its September 2012 to June 2013 programming season. We accept projects and research of diverse nature taking place at the gallery, online, or off site, along with collaborations (between individuals, organisations, institutions, fields of thought…). articule welcomes projects which unfold over timelines differing from the standard 4-week timeframe.
Prior to sending a proposal, we invite you to consult our website for current and recent exhibits, our mandate, gallery images and floor plan. articule respects CARFAC standards in payment of artists fees.

DEADLINE: DECEMBER 1, 2011

Proposals must include:
– description of the project, specifying spatial and technical needs (max. 1 page) – artist statement (max. 1 page) – curriculum vitae – supporting material (including one or more of the following)
– maximum of 20 digital images (on CD) or slides, clearly identified – maximum of one DVD (max.10 min.), clearly identified – a website – any other document you consider pertinent to your submission
– a descriptive list for the visual material (title, date, dimension, medium) – a self-addressed, sufficiently pre-stamped envelope if you want your supporting material to
be sent back to you
Important:
If submitting digital images, please comply with the following guidelines: – compatible with MacIntosh OS 10.4 and OS 10.5 – jpeg format suggested, do not exceed 1 MB or 1024 x 768 pixels – identify each image with a number and a title corresponding to
the descriptive list – please do not send originals
Please note that email applications are not accepted. Dossiers which are not claimed or not pre-stamped will not be kept.

(document attached)

SPECIAL PROJECTS 2011-2012

For over ten years, articule has been presenting public interventions, live art projects, happenings, new artistic practices, as well as public talks, workshops, video/film screenings, etc. through its special projects programming. This year, we invite artists and people working in other fields to question with us what is undisciplinarity today. How, by example, do we draw the line between art and community or activist projects, between aesthetic, political, scientific, or philosophical research? How are these limits transgressed? Projects can happen at the gallery, online or off site. We are also open to collaborations with other organisations. In order to respond quickly to proposed initiatives, the committee will meet regularly throughout the year to review submissions.
Support by articule for special projects can take many forms: promotional and logistic support, access to the center’s equipment, administrative infrastructure, venue, and financial support (up to a maximum of $500). People with an idea they would like to discuss and develop further with the committee are also invited to do so.

DEADLINE : ONGOING

Proposals must include:
– curriculum vitae – a clear description of the project (max. 2 pages) – a global budget with details on how articule’s support will be used – visual support material – supporting material (including one or more of the following)
– maximum of 20 digital images (on CD) or slides, clearly identified – maximum of one DVD (max.10 min.), clearly identified – a website – any other document you consider pertinent to your submission
– a descriptive list for the visual material (title, date, dimension, medium) – a self-addressed, sufficiently pre-stamped envelope if you want your
supporting material to be sent back to you
Important:
If you submit digital images please comply with the following guidelines: – compatible with MacIntosh OS 10.4 and OS 10.5 – jpeg format suggested, do not exceed 1 MB or 1024 x 768 pixels – identify each image with a number and a title corresponding to the descriptive list.

(document attached)

Please note that email applications are not accepted.
Dossiers that are not claimed or not pre-stamped will not be kept.

articule
262 Fairmount Ouest
Montréal, QC
Canada
H2V 2G3

www.articule.org
info [arobas] articule [point] org

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Owens Art Gallery + Struts Gallery & Faucet Media Arts

Attention All Performance Artists:

The Owens Art Gallery and Struts Gallery & Faucet Media Arts Centre invite you to present a short, under 10 minute, performance
at the Fade To Black Cabaret, October 29 at 8pm at the Royal Canadian Legion, 15 Lorne street in Sackville, New Brunswick.

The Fade to Black Cabaret is part of the 16th Annual Symposium of Art: You Put Me High Upon A Pedestal, which runs from October 24 until October 29, 2011.

Please submit a short detailed description of your performance clearly specifying the following:
1. Your name, phone number and email address
2. A brief resume or bio
3. A description of your performance and if relevant, any potential impact it could have on young or sensitive viewers
4. Any technical and/or particular requirements of your performance

Please note: Performances must be under 10 minutes in length

All proposals should be submitted to Nicole Sharp at the Owens Art Gallery no later than Thursday October 27, 2011.
The Owens and Struts staff will review the applications.

For more information or to submit a proposal please contact Nicole Sharp at owens-intern [arobas] mta [point] ca or call 506 364-2224.

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Eyelevel Galley Main Space Exhibitions
Deadline: October 31st, 2011

Eyelevel Gallery is seeking proposals for the 2012-2013 exhibition season in our main gallery space. We are interested in progressive forward-looking practices; the fruition of innovative ideas; inventive approaches to artistic    production; and work based on an articulate theoretical and/or critical and/or poetic thesis. We encourage and facilitate the presentation of artists and artworks that have not been exhibited in this locale. We are enthusiastic about artists’ most recent endeavors and art forms that propel contemporary production and incite conversation.

Eyelevel Gallery accepts proposals on an ongoing basis. Proposals are reviewed by a peer committee once a year and reviews for the upcoming programming year will be accepted until October 31, 2011. Eyelevel Gallery pays fees that meet CAR/FAC guidelines. Special projects may have other deadlines throughout the year. These will be updated on the website.

Please include in your submissions:

-10-20 images or audio/visual samples on CD-Rom or DVD (please edit appropriately for viewing). Please note we will not review slides.
-current CV (maximum three pages)
-artist statement
-detailed exhibition proposal
-copies of catalogue texts or reviews (if relevent)
-a self addressed stamped envelope (for return of proposal)

Attention: no sticky labels on disks submitted please!

Please note that we do not accept email proposals for our main space.

All submissions can be sent to:

Eyelevel Gallery – Programming Committee
c/o: Michael McCormack
2159 Gottingen Street
Halifax, Nova Scotia, Canada
B3K 3B5
p: (902) 425 6412

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CAFKA.13: CALL FOR SUBMISSIONS
The Contemporary Art Forum Kitchener and Area (CAFKA) is an artist-run organization that produces an international biennial exhibition of contemporary art projects in the public spaces of the Waterloo Region. Through the exhibition, lectures, tours and related special events, CAFKA develops opportunities to learn about contemporary art and participate in its making – creating memorable experiences and contributing to the creation of an engaging, animated and stimulating urban environment.
CAFKA wants to hear what artists are thinking about and what drives their practice. The theme of the Spring 2013 biennial exhibition will therefore be determined by the topics and content identified within the proposals. Further, CAFKA seeks artists who are able to respond to the specific features of the local urban landscape and culture as sites of critique and reflection from a global perspective.
CAFKA is inviting proposals for new or existing works that engage the public and a diverse audience. Works in all media will be considered including sculpture, performance, video, audio, installation, photography, painting, drawing, and digital media.
Artist Fees paid for Visual and Media Art Projects: $2,000 CAD, plus travel expenses. Wherever possible CAFKA will work with artists to source the donation of materials to help offset production costs. Video and one-time performance fees are paid in accordance with CARFAC (Canadian Artists Representation/le Front des Artistes Canadiens).
Your application must include*:
// Cover page including: Name, Address, City, Postal/Zip Code, Country, Telephone, Email, Website, Project Title, and 25-word synopsis of project**
// 10 images and/or video of your previous work following these guidelines:
Digital images:
- JPEG format
- Maximum of 1MB file size
- Maximum resolution of 1024 x 768 pixels
- RGB or greyscale colour mode only
Video:
- Viewable with Quicktime or Windows Media Player
- Maximum 1GB file size
- Maximum resolution of 1024 x 768 pixels
File names must be in the following format: 01FirstnameLastname.jpg (Slide number, Artists First and Last name). The image numbers must correspond to the ones in your slide list.
// Curriculum vitae & artist statement of no more than 4 standard (8.5″ x 11″) pages **
// A proposal of no more than 750 words describing what you intend to do (please indicate desired locations if applicable) **
// Detailed technical requirements for your project (i.e. services, equipment necessary for your project including maintenance, electrical specifications, installation) **
// A budget describing all production and installation costs of your project including materials and transportation. **
*please do not submit more than is requested
** files must be submitted in either .doc or .pdf format
All submitted content must be compressed into one folder titled YourName.zip (First name, Last name) and emailed to submissions [arobas] cafka [point] org. Alternatively, the folder can be saved to a public file share service (i.e. Dropbox, MediaFire) with the invitation sent to the same address.
All applications must be received by midnight on December 30, 2011. Selected artists will be notified within three months of the application deadline.
Contemporary Art Forum Kitchener and Area
141 Whitney Place, Studio 7
Kitchener, ON N2G 2X8
T 519.744.5123
cafka [arobas] cafka [point] org; www.cafka.org

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Central Canadian Center for Performance: Call to Performance Artists, Deadline November 11
KATALOG Issue 4: DIALOG
Submission Deadline: November 11, 2011

Language consists heavily of body, sound and text.   We are looking for performance which uses the spoken voice and which pushes our understanding of language and communication. KATALOG is a performance based online publication that has the ability to include both video and sound.   We are looking for submissions for an upcoming issue called DIALOG.  In this issue of KATALOG we are seeking both traditional and loose ideas of the performance of spoken word.

You can send your documentation to submission [arobas] cccponline [point] net

To view past issues of KATALOG please visit http://katalog.cccponline.net

3. appels internationaux

Dimanche Rouge recherche des projets artistiques expérimentaux dans tous les domaines incluant, sans être exhaustif, le multimédia,l’expression orale, l’audiovisuel, l’art sonore, le graffiti, les actions, la danse,l’expression corporelle et autres interventions. D’autre part, les interprètes expérimentaux – dont le travail n’est généralement pas présenté comme des performances artistiques,et qui excellent dans les domaines tels que massages, coiffure, cuisine, tricot, tatouage et création de bijoux – sont les bienvenus pour participer en interaction avec le public.
Dimanche Rouge est un événement mensuel présenté en France, à Paris,le troisième dimanche de chaque mois. Les présentations sont gratuites et les artistes ne sont pas rémunérés pour l’instant. Le but de l’événement est de présenter et favoriser des performances expérimentales ainsi que d’agrandir le réseau des artistes.
www.dimancherouge.org
Dimanche Rouge se déroule en bord de Seine à Paris, dans le hangar du bateau Petit Bain devenu loft. Petit Bain fournit des techniciens et un équipement haut de gamme pour que les artistes puissent produire des prestations professionnelles de qualité. Ce lieu de rencontres occupe une surface de 625,4 m2 + un embarcadère avec des espaces intérieur et extérieur, ainsi que deux studios et un restaurant.

Home


Dimanche Rouge invite également les artistes qui souhaitent proposer au public des ateliers éducatifs, les samedis avant l’événement festif au Petit Bain.
Soumettez votre prestation à Dimanche Rouge en utilisant le formulaire suivant
tinyurl.com/dimancheRougeappform
Contact : dimancheRouge [arobas] gmail [point] com

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CicloNómada]/[Nomad cycle]
Call for video art / videoperformance

[SantaEngracia] integrated arts.

We believe in the freedom of movements, the importance of transcending
borders and sharing artwork, so we installed this call to join
creative forces and call to all artists who wants to share their
proposals beyond limitations countries frontiers where they belong or
where ever you are.

Some guidelines for you who want to send us your work and be displayed
in the first instance in Madrid:

1.- Duration of piece: up to 5 minutes, format: WMV, AVI, MOV. Minimum
resolution: 300 dpp.

2.- The way to send your work to us will be as it follows: Mega Video
(or similar), so you have to send us the link where to download your
work, the adress to do it is santaengraciaproducciones [arobas] gmail [point] com

3.- Theme: Free

During the sample of the material we will separarte every work into
several categories, and each work will be in the most representative
grupp among the entries received. If any of the workrs are not in any
of this categories, it will be part of a cycle where it will be
included

4.- In attachment file via email, send us a JPEG image of a frame of
the piece, along with a brief summary of 150 words of the work
presented and another in the same size to present the author or work
group.

5.- Limit for to receipt of the pieces: December 29, 2011. Exhibition:
will take place the second half of 2012. Date and place to be
determined. We will notice to each authors.

6.- CicloNómada includes the design and manufacture of a catalog that
will be available online once the exposure period take place.

Important: We represent the idea of relying on each other’s work, we
believe that if someone sends us their work, He/she, them assumes
responsibility for its exhibit because we believe that a person shows
and share your work when it has reached a certain maturity.

[SantaEngracia]integrated arts reserves the right not to disseminate
content or advertising material that is racist, xenophobic,
pornographic, illegal, or advocacy of terrorism or against human
rights, and the use, delivery or distribution of content, data,
comments, text or images that may infringe the privacy rights and
privacy or allow the identification or location of third parties.

7.- Participation in the cycle, implies acceptance of all the bases.

www.santaengraciaproducciones.blogspot.com

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Mono No Aware Call for Filmmakers

Mono No Aware Call for Filmmakers
Call for submissions from contemporary artists and filmmakers
Super 8mm, 16mm, 35mm or altered light projections as part of a live performance or installation
NO ENTRY FEE
Deadline: November 9th 2011

Call for submissions from contemporary artists and filmmakers creating work that incorporates Super 8mm, 16mm, 35mm or altered light projections as part of a live performance or installation.  We believe there is magic in seeing a film print projected, a presence a poet has when reading their own work, a feeling that resonates in your chest when seeing music performed live.  For these reasons we encourage live projections with live additional audio/visual/performative elements.  More information on the event history, previous years participants, images, entry details and entry form can be found here:

http://www.mononoawarefilm.com

NO ENTRY FEE
Deadline: November 9th 2011

Exhibition: December 3rd 2011 Brooklyn, New York

This event is sponsored, in part, by the Greater New York Arts Development Fund of the New York City Department of Cultural Affairs, administered by the Brooklyn Arts Council, Inc (BAC),  by the participants of MNA filmmaking workshops, KODAK, ADOBE, DIJIFI, and PAC-LAB.

Mono No Aware is a sponsored project of Fractured Atlas, a non-profit arts service organization. Contributions for the purposes of Mono No Aware must be made payable to Fractured Atlas and are tax-deductible to the extent permitted by law.

http://WWW.MONONOAWAREFILM.COM

CALL FOR ENTRIES NOW OPEN
DEADLINE : NOVEMBER 9TH 2011
EVENT : SATURDAY DECEMBER 3RD 2011

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CRAM International (Santiago de Cuba, Cuba): Call to Mural Artists, Deadline October 30
CRAM International

Call To Mural Artists
MURAL PAINTING BIENNIALE X « INTER-NOS » 2012 • Santiago de Cuba

Application Deadline: October 30, 2011

pic
Point of Contact/Punto de Contacto mural, La Raza Artists in collaboration with Taller Cultural artists, Santiago de Cuba, January 2011

El Taller Cultural « Luis Diaz Oduardo » and the Provincial Council for the Arts in Santiago de Cuba are presenting this event in coordination with the Office of the Curator of the City and the Union of Writers and Artists of Cuba (UNEAC)

OBJECTIVES

To create public murals with high aesthetic values, cultural and human, while enduring and to:

1. Promote the exchange socio-cultural communication through art.

2. Develop murals in the city to make it an important focal point in the genre as important attractions.

3. Develop the city’s cultural activities in collaboration with cultural institutions and the work of artists.

4. Promote relations between Cuban artists and artists from other countries.

OVERVIEW

The X Mural Painting Bienniale « INTER-NOS » will be held in the city of Santiago de Cuba from 5 to 27 January 2012.

The first week is dedicated to organizing work teams, the evaluation of pre-screened walls, the mural project development, presentation and approval. The remaining two weeks are devoted to the execution of the murals. The event program also includes a group of cultural, social and recreational activities that allow the artists and visitors to take a broad view of Cuban society.

Murals are intended to contribute to enhancing the image of the city, are carriers of high aesthetic and cultural values, and have a social impact in line with the values of Cuban society.

The registration fee of 400 CUC/$396 CAD includes lodging, meals, and local transportation, as well as materials for the mural project. Participating artists are responsible for their round trip tickets with airlines of their choice, medical insurance, and airport taxes where applicable.

The first edition of the Bienal de Pintura Mural began in 1993. Since its inception, this event has had the participation of artists from Germany, Argentina, Turkey, United States, France, Holland, Haiti, Mexico, Canada, Dominican Republic, Spain, Italy and England. Every event has involved between 25 and 30 artists.

APPLICATIONS

Individuals or groups interested in participating must apply by Email to Director Israel Tamayo before 30 October 2011. The application shall be accompanied by the artist curriculum vitae and a selection of works. Note: If applying by email, please keep the size of the email to 450 KB. Send more than one email if necessary because of limitations on downloading capacities.

The Organizing Committee will send a letter of invitation to each person or group of people chosen to participate in the event, with the aim of facilitating travel arrangements to our country.

ISRAEL TAMAYO
Director
Taller Cultural
Email: tallercult [arobas] cultstgo [point] cult [point] cu

Calle11 # 316 % C. Siboney y Calle 12 Vista Alegre
Santiago de Cuba, Cuba
Tel: 642384

You can also contact CRAM International for more information, Spanish translations, and assistance.
info [arobas] cramart [point] ca
http://www.cramart.ca

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Oslo Screen Festival – international festival for video art
Oslo Screen Festival 
Deadline: 01 November, 2011
Oslo Screen Festival is an international festival for video art happening in Oslo every two years. This is a non-profit initiative started in 2008 by visual artist Margarida Paiva and producer Rune Sandnes.
The festival has been organized in autumn 2008 and spring 2010 at Filmens Hus in Oslo, each time with a duration of three days. Throughout the year the festival presents curated programmes in collaborative festivals around the world.
Both established and emerging artists are invited to send their work. The festival focuses on works that seek their own language through subjectivity and experimentation. The selected works will be part of the festival’s archive.
The aim of the festival is to establish a platform for video art in Norway for both Norwegian and international artists. Our wish is to break boundaries in the selection of video art and visualize a wider cultural diversity of expressions and forms. The purpose of the festival is to inspire the artistic and cultural environments in Norway and to stimulate the audiences’ consciousness of the world around.
The festival entry is free.
Submitted videos must have been completed after January 2010. 
Running time 10 min maximum (we are flexible, send us an email if your film is longer). 
Deadline is November 1st 2011.
All decisions are final. 
Two awards of €1000 will be given. 
All filmmakers will be informed by email of the selection results in January.
Entry form must be completed online. 
One entry form per proposal. 
Each applicant can send maximum 3 submissions. 
Videos can be sent online with the entry form. 
You will be asked to upload a video online after filling the entry form.
To upload your video, read these instructions: 
Supported upload formats 
The size limit to upload a video online is 300 MB.
Non-English spoken videos should have English subtitles. 
If you are selected you will be asked to send your work in full resolution.
Read more: 
http://screenfestival.no/2012/entries/index.html
For all the required material use the following address: 
Oslo Screen Festival 
Po. Box 2012 Grünerløkka 
0505 Oslo 
NORWAY 
http://screenfestival.no/2012/

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Appel à candidature pour les artistes africains : Dak’Art 2012

Cet appel à candidature s’adresse exclusivement aux artistes africains et de la diaspora africaine.

La Biennale de l’Art Africain Contemporain, DAK’ART, placée sous l’égide du Ministre de la Culture, du Genre et du Cadre de vie de la République du Sénégal, est un événement artistique international consacré aux Arts visuels africains et réunissant, autour de diverses manifestations, des artistes africains et étrangers, ainsi que des professionnels de l’Art Contemporain de tous les continents.

DAK’ART a pour objectifs de :

- Soutenir et favoriser la créativité, la promotion, la diffusion des arts visuels en Afrique
- Promouvoir les artistes plasticiens africains sur la scène internationale
- Favoriser l’e renforcement de la présence de l’Art africain contemporain sur le marché international de l’Art
- Contribuer au développement de la critique d’Art en Afrique et des publications sur l’Art et les artistes africains contemporains.

http://www.biennaledakar.org/2010/spip.php?article126&lang=fr

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Trickywomen 2012: Apply until 2011-10-21!
Conditions + application form: http://www.trickywomen.at/index.php?id=5&L=1
In addition to the competition we are also looking for animated films dealing with issues of ‘gender sensitive work/working processes and environments/unemployment/precarity/visions’. A selection of these films will be shown in one or more special programmes at the festival. Older films may be submitted as well; films from 2010 or 2011 may also be entered for the competition.

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FRAC Nord Pas-de-Calais

Le « H+F Curatorial Grant 2012″ est une initiative ambitieuse et originale qui permet au FRAC Nord-Pas de Calais, grâce au soutien généreux du mécène Han Nefkens (journaliste, écrivain et collectionneur d’art), de donner aux jeunes commissaires internationaux l’occasion de participer au développement de projets d’exposition à partir de sa collection.
Cette bourse, lancée en 2007, offre la possibilité unique au lauréat d’exprimer ses visions et points de vue à travers des propositions d’expositions, de bénéficier d’une infrastructure culturelle particulière, d’un lieu de recherche scientifique de qualité et de l’une des plus importantes collections françaises d’art contemporain. Le FRAC joue un rôle primordial auprès de ces futurs professionnels d’art contemporain en les accompagnant dans le développement et la mise en œuvre de leurs projets.

Han Nefkens (H+F Collection) et Hilde Teerlinck (Directrice du FRAC Nord-Pas de Calais) sélectionneront le candidat de cette 4ème édition. La personne choisie fera partie intégrante de l’équipe du FRAC en tant qu’assistant commissaire pendant 12 mois. Elle aura pour mission de coordonner des projets d’exposition sur différents territoires (local, national et international) et sera également responsable de la coordination des projets ArtAids (http://www.artaids.com)

Lire la suite sur le site du FRAC Nord Pas-de-Calais
http://www.fracnpdc.fr/H+F_CURATORIAL_GRANT.html

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art/terre et Entre-lacs sont deux événements bisannuels d’arts plastiques contemporains organisés in situ et au cours desquels, durant une semaine, dix créateurs (ou équipes) internationaux sont invités à réaliser une œuvre artistique originale dans laquelle la terre (à BE-Comines-Warneton) et l’eau (à FR-Villeneuve d’Ascq) sont essentiels.
Les deux manifestations s’appuient sur des spécificités locales nées de ressources naturelles : les lacs pour Villeneuve d’Ascq et les briqueteries pour Comines-Warneton. Tous deux travaillent au rapprochement des publics et des artistes et misent sur l’art in situ comme vecteur de questionnement des publics par rapport à leurs espaces de vie.
Le règlement de participation et l’appel à projets d’art/terre et d’Entre-Lacs (deadline : 31 décembre des années impaires) sont communs.
http://www.entre-lacs.eu/spip.php?page=index

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Appel à participation
Art Fair(e)
Rencontres des arts numériques, électroniques et médiatiques
Le projet
En 2009, Oudeis initiait ses Rencontres des arts numériques, électroniques et médiatiques sous le titre “Piégés par la liberté”.
Cette manifestation s’était déroulée durant une semaine en trois lieux différents : l’Espace Lucie Aubrac, le Château d’Assas et le P’tit Comptoir. Les vidéos, installations multimédia et l’Atelier d’Edition Ephémère conviaient le public à se confronter aux cadres de la liberté, vus par les artistes.
Oudeis lance à nouveau un appel à projet à l’attention d’artistes investis dans les arts numériques, qu’il s’agisse de vidéo, installation interactive, software art, netart, performance. La thématique donnée à cette occasion sera : « Art Fair(e) » et se déroulera sur une semaine, au début du mois de décembre 2010.
On peut tout imaginer du mot « foire », car la foire, c’est exactement cela, un grand fourre-tout, un amoncellement de marchandises, un bazar, du bruit, la foule, des animations, mais aussi la fête, les jeux et le relâchement. La foire, c’est populaire, c’est généreux et excessif, ça a le goût de l’exception et d’une brèche dans l’ordinaire. Dans les foires, on voit des démonstrations farfelues, des inventions et cela en fait un spectacle permanent. La foire est aussi l’occasion de montrer des savoir-faire, des pratiques méconnues voir extra-ordinaires. Le forain est l’acteur mais aussi son propre scénographe,  il est l’instigateur de la magie dans laquelle il enrobe son public. Peut-être un peu charlatan, il offre comme promesse le rêve et l’éphémère, le futile et l’inutile.  Une promesse qui ne dure que le temps d’une foire.
L’art a aussi ses grandes foires : la FIAC de Paris, Art Basel, Lille Art Fair, Art Brussels, etc.
L’art en foire ? Pour les non-initiés, l’idée peut paraître bien étrange. Autant les foires à l’artisanat sont populaires, autant on peut se demander ce que vient chercher le visiteur ? Achèterait-on une œuvre au détour d’un stand à barbe-à-papa ?
Si l’on accepte l’idée qu’une foire, c’est du divertissement et de la consommation, quelle peut être alors la fonction d’une foire de l ’art ?
Ces foires permettent aux galeries de présenter leurs artistes-poulains et de dessiner les tendances de l’industrie artistique comme les salons mondials de l’automobile permettent aux futurs acquéreurs d’entrevoir leur futur investissement. Les foires de l’art ne sont pas des expositions ordinaires. Si le public s’y précipite, c’est pour la concentration des œuvres présentées, si les acheteurs s’y précipitent c’est pour la concentration du marché.
Art Fair(e), c’est une foire de l’art qui s’émancipe de la valeur marchande pour laisser place à l’émerveillement des jeux, arcades et autres innovations ludiques, mais surtout pas innocentes. Tout un art du détournement d’une industrie pas comme les autres. C’est aussi la mise en perspective d’un « art de faire » comme le définissait Michel de Certeau, une « invention du quotidien » où tout geste est sujet à réappropriation, une résistance permanente face à la normalisation et concentration des flux sociétaux, culturels, économiques ou politiques. Art Fair(e) délocalise la compétence artistique en admettant aussi les procédures de détournement, retournement, contradiction, résistance, perturbation, comme extensions entières du champ de l’art.
Art Fair(e) sera aussi un temps pour dissiper le flou qui règne autour de l’art. Ce sera un anti-brouillard, un antido(c)te et aussi peut-être un acte de magie qui cherchera à perméabiliser une frontière entre le public et l’art en tant que système. Car si la foire peut être une fête qui vend du rêve, la foire peut aussi être brutale, sale, grossière, frontale. Art Fair(e) sera donc l’occasion de dissiper le grand rêve éveillé de l’art, d’expliquer ses systèmes, et enfin d’évoquer la condition de l’artiste, ce forain dont l’œuvre n’est qu’un élément de sa propre scénographie.
Informations pratiques
L’appel à participation comprend la présentation publique de :
– pièces, installations multimédia, vidéos, net.art
- articles ou conférences
- l’animation d’ateliers (circuit-bending, jeux video)
Toute proposition sera étudiée et recevra une réponse après étude. Un budget de 500 euros maximum (défraiements inclus) peut être attribué à chaque artiste retenu. Ce montant est variable selon les besoins formulés et l’entente définie avec la structure.
Date limite de dépôt : le 30 octobre 2010
Le dossier doit comprendre :
- une proposition
- un dossier artistique, cv
- un descriptif des besoins techniques et logistiques
- lien web et contact
Pour tout renseignements complémentaires : 04.67.68.87.19 / 06.43.67.75.84 / 06.84.86.06.06
www.oudeis.fr
Faire parvenir un dossier sous forme numérique à info.oudeisATgmail.com ou par courrier à
Association Oudeis
1, rue de la Carrierasse
30120 Le Vigan
France

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20×20 magazine, Londres
Submission guidelines
Submissions are accepted by email only, and in response to the meta-words set for the forthcoming issue. These are announced via our website, or through our mailing list, which you can join to receive news and announcements about 20×20 magazine.
The next meta-words are: 
Issue 7 (out November 2011): DIAGRAM OF INTERACTION – deadline 16 September
Issue 8 (out May 2012): INSOMNIA BOUQUET – deadline TBC
The magazine includes 3 sections:
Words – in the shape of fiction, essays, poetry
Visions – drawings, photography and visual projects
The Blender – where words and visions cross paths
Writers are invited to submit works up to 1,500 words. Please send up to 3 written pieces or poems in .doc files.
Visual artists are encouraged to submit images keeping the format of the page in mind (20×20 cm). Please send high resolution images (300 dpi), black & white only at present. If you would like to submit a visual project consisting of a selection of images, send low res first (72 dpi).

E-mail your submissions to: submit[at]20×20magazine[dot]com 

We regret that we are unable to pay authors for their work, however each successful contributor will receive a complimentary copy of the magazine.
Please note: due to large amount of submissions received, we are usually able to notify successful contributors only.

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Appel à projet : 10e festival des jardins métissés (Husseren Wesserling)

Avec près de 40 000 entrées en 2010 et en voie de dépasser les 50 000 entrées en 2011, le Festival des jardins métissés est un des principaux « rendez-vous jardin » dans l’Est de la France.

Le Festival des jardins métissés trouve son origine dans le champ des manifestations consacrées aux jardins éphémères qui remettent en cause la pérennité des créations à dessein de favoriser l’expérimentation, l’émergence d’un nouveau vocabulaire et d’une nouvelle sociabilité autour et au sein des jardins.

Le Festival des jardins métissés est ouvert aux artistes, paysagistes, services espaces vert des collectivités, architectes, designer, étudiants… Pour être sélectionnés, ils devront montrer leur capacité à tisser un dialogue original avec le site d’implantation très marqué par le textile, et à répondre au présent cahier des charges.

Télécharger le cahier des charges…
http://www.alternatif-art.com/telechargement/jardins-2012.pdf

Le site du Parc de Wesserling : www.parc-wesserling.fr

4. résidences

The New Gallery: Residency 2012
Deadline: Nov 15

Guidelines/Eligibility:

The New Gallery is now accepting residency proposals from individual artists and collectives in all disciplines, for research and development of new or ongoing bodies of work. Proposals that are collaborative and/or multi-disciplinary in nature are strongly encouraged. In the spirit of esteemed Calgary artist John Snow, who was involved in a broad range of artistic activities, TNG seeks proposals which indicate new directions for the applicant(s), including the investigation of new media.

Previously home to the University of Calgary’s Markin-Flanagan Distinguished Writers Program, the John Snow House (JSH) has already hosted distinguished writers-in-residence Timothy Findlay and Michael Ondaatje, amongst others – and artists/curators who require time to write, research and retreat are also encouraged to apply.

JSH is municipally zoned to permit public events and applicants may consider this in their proposal, including suggestions for workshops, presentations, screenings or other creative on-site programming. However applicants should also bear in mind that the house is a designated historic resource in a quiet, residential neighborhood.

Fees:
TNG Artists in Residence are not charged fees nor paid a stipend. All travel, material and living costs are the sole responsibility of the selected participant(s). Travel grants may be available from the Canada Council for the Arts and/or provincial or territorial arts granting bodies. The New Gallery will assume all costs associated with use of the house as a living space while the AiR is present.

Applicants are asked to take the limited financial resources of TNG into account, but also consider the wide-ranging possibilities of this unique urban residential setting. JSH exists as a staffed archive and resource centre as well, so proposals that address the collection are encouraged; selected artists may also be eligible for special access to the archives and research guidance, at the discretion of the JSH Director. The JSH Director is also responsible for yard work and general maintenance of the house, but is not a housekeeper.

Selection Process:

As with all of TNG’s programming, the Artist in Residence will be selected by our peer Programming Jury. In the interest of both democratizing and administratively streamlining the submission review process, TNG Programming Selection Committee ONLY accepts proposals submitted online via the dedicated portal at:
https://tng.slideroom.com/

Please be aware that a Slideroom account will cost you $5 payable with a credit card online. Please be advised that Slideroom does not accept hotmail email addresses. An outline of information required from applicants can be found here:

Submit

TNG does not require letters of reference, although with permission from the applicant, we may contact organizations with which the applicant has had shows, residencies or other affiliations.

Deadline is November 15, 2011. Applicants will be contacted by mid-December 2011. The residency will take place in August 2012, for either part or all of the month. Please include a brief timeline with your proposal and indicate how long you wish to be
in residence.

Facilities:

The historic John Snow House (JSH) is located at 915 -18 Avenue SW, in the residential community of Lower Mount Royal – offering easy access to the downtown core, public transit, grocery stores, restaurants, medical services, banks and all other amenities. Originally built in 1912 and renovated in 1959-61 (with a studio addition by Maxwell Bates) and again in the 2000’s, the house is a fully functional residence which includes a fenced back yard (with a small garden and composting area) and patio, front porch, two upstairs bedrooms (one with ensuite bathroom), a spacious living room, a full kitchen, and laundry room. WiFi access is also available. As the AiR, you will share the main floor of the house with the JSH Director. The washroom on the main floor is also a shared space. The small studio space addition at the back of the house may be available as shared workspace if appropriate, at the discretion of the JSH Director, whose office is situated there. The studio space
is not
suited to working with power tools, nor extremely messy or large productions.

JSH is a lovely example of working class housing, originally intended for Canadian Pacific Rail employees in the late 19th/early 20th centuries. TNG also has an agreement with a local bike rental organization, so the AiR has free access to bike transportation if desired. Additional information about John Snow and the JSH can be found here:
http://www.thenewgallery.org/jsh

Location:

Calgary is the largest city in Alberta, with a population of 1,065,455 (2009 Census). With easy access to the Rocky Mountains via the Trans-Canada Highway, Calgary is within a 4 hour drive of major art centres in Banff, Edmonton and Lethbridge. Further information about the city is available here:
http://www.visitcalgary.com/

and here: http://www.calgary.ca/

Calgary is home to a variety of artist-run centres, collectives and
educational institutions, including the Alberta College of Art +
Design (ACAD).

Visit http://calgaryculture.com/

Climate in Calgary in August can be cool in the evenings, but very pleasant during the day. August is probably the most beautiful time to spend in this city, as temperatures peak in July
and August to about 25°C / 77°F.

Questions?
Please contact:
Shara Rosko, John Snow House Director
403.440.9804
shara [arobas] thenewgallery [point] org
http://http://www.thenewgallery.org/air

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ARTErra is structure is placed in Lobão da Beira, a village in PORTUGAL,
near Tondela, district of Viseu is now open to receive projects from artist.

The application must contain the following elements:

– Curriculum Vitae; and Bio
– Portfolio, videos, photos , musics…;
– Description of the project to be undertaken at ARTERRA, including the
project’s objectives, needs and expectations of residence ,work
methodologies,and all the details necessary to understand the proposal;
– Ideal dates and time for the residence;
– Complementary information (needs for meals, number of persons involved,
technical requirements, work characteristics and other additional
information relevant to the work process).

ARTErra is a private structure of incentive for artistic creation in a quiet
and green small village, which aims to facilitate en­counters between
different artists and aesthetic disciplines. ARTERRA is strongly committed
to offering the residents a cheerful and productive stay. Because of that,
part­nerships have been established with the Municipality of Tondela and
Lobão da Beira for reception and possible presentations of performative
works, exhibitions, workshops, lectures, etc.

We offer two distinct spaces: the house where the residents can do the
meals, rest, meet each other. In the other space, the « creation yard », with
different work places, ateliers,sound and image studio(also recording
cabin), blackbox, documentation center and peaceful gardens.

Please visit our blog or our site at:

http://arterra.weebly.com/

http://arterra-residencias.blogspot.com/

contact us:

arterra [point] geral [arobas] gmail [point] com

Please contact us if you are looking for a place to develop your artistic
project.

ARTErra Residências Rurais Artísticas

Micaela Ferreira
Skype: Arterraportugal

http://arterra.weebly.com/
http://arterra-residencias.blogspot.com/

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PRIX Ars Electronica Collide@CERN Artists Residency Prize
Residency at CERN, 10,000 Euro prize money + exhibition 
Deadline: 31 October, 2011
Project description
Prix Ars Electronica Collide@CERN is the new international competition for digital artists to win a residency at CERN the world’s largest particle physics laboratory in Geneva. It is the first prize to be announced as part of the new Collide@CERN artists residency programme initiated by the laboratory.
http://www.aec.at/prix/en/collide/
This new prize marks a 3 year science/arts cultural partnership and creative collaboration between CERN and Ars Electronica – which began with CERN’s cooperation with Origin – the Ars Electronica Festival in 2011.
The aim of the Prix Ars Electronica Collide@CERN prize is to take digital creativity to new dimensions by colliding the minds of scientists with the imaginations of artists. In this way, we seek to accelerate innovation across culture in the 21st century – creating new dimensions in digital arts, inspired by the ideas, engineering and science generated at CERN, and produced by the winning artist in collaboration with the transdisciplinary expertise of the FutureLab team at Ars Electronica.
The residency is in two parts – with an initial two months at CERN, where the winning artist will have a specially dedicated science mentor from the world famous science lab to inspire him/her and his/her work. The second part will be a month with the Futurelab team and mentor at Ars Electronica Linz with whom the winner will develop and make new work inspired by the CERN residency. From the first meeting between the artists, their CERN and Futurelab mentors, they will all participate in a dialogue which will be a public blog of their creative process until the final work is produced and maybe beyond. In this way, the public will be able to join in the conversation.
This final work will be showcased both at the Globe of Science and Innovation at CERN, in Geneva and at the Ars Electronica Festival in Linz. It will also be presented in the Prix Ars Electronica’s “CyberArts” catalogue.
The winning artist will receive 10,000 Euros prize money
Rent, subsistence and travel are funded from a designated limited fund that is in addition to the prize money. The awarding of this prize is thanks to the generosity of Ars Electronica and the funding of the creative residencies made possible by the generosity of anonymous donors. All artists insurances for the residencies are funded by the Exclusive Sponsor of all artists insurances for the Collide@CERN programme, UNIQA Assurances SA Switzerland.
We are looking for digital artists who will be truly inspired by CERN, showing their wish to engage with the ideas and/or technology of particle physics and with CERN as a place of scientific collaboration, using them as springboards of the imagination which dare to go beyond the paradigm. You might be a choreographer, performer, visual artist, film maker or a composer – what you all have in common is that you use the digital as the means of making your work and/or the way of presenting it.
Submission instructions
We are inviting artists working in the digital arts to submit their proposals. The closing date for submission is October 31st 2011.
Each submission has to be online and include the following parts:
Checklist for Submissions:
* A personal testimony video which introduces the artist who describes why and how this residency will inspire new work (Up to 5 min.)
* An outline of a possible concept/idea which the artist wishes to pursue at CERN and Futurelab
* A draft production plan with costings and timeline
* A selected portfolio of work which showcases work the artist is proud of
All of the above have to be submitted online here – http://collide.aec.at/

Prix Ars Electronica – http://www.aec.at/news/

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Artist in residence – The Bluecoat, Liverpool, UK
Artist in residence opportunity in Liverpool
Deadline: 31st October 2011
The Bluecoat is a contemporary arts centre in a Grade 1 listed building, the oldest building in Liverpool city centre, and offers a contemporary offer of visual art, literature, live art, music, dance, cabaret and comedy. The programme is presented through exhibitions, performances, residencies, cross-art happenings, community celebrations and a related programme of participation opportunities, talks, tours, publications and workshops. Moreover it is a catalyst for Liverpool’s creative and cultural life, developing and engaging artists, creatives and audiences and aims to fashion ‘wow’ moments; events and happenings that are desirable, connective, inspirational and transforming.
http://thebluecoat.org.uk
The Bluecoat is seeking a visual artist with international profile and experience of engaged community practice to work with the Participation Team on a seven week residency project between January and March 2012. The project will focus on engaging children, young people and adults with learning disabilities in a collaborative creative experience that will help them connect with each other, take more notice of their environment and support each other in the community. The participant groups are already in place, along with a team of experienced staff who will support the residency.
The participant groups:
The Bluecoat’s participation team is involved in two award-winning partnership programmes using the arts as a vehicle for working with disadvantaged groups to raise aspirations and increase health and wellbeing:
The Pad is a space in a row of shops in Norris Green in the north eastern suburbs of the city run by the Bluecoat and our creative partners Liverpool Merseyside Theatres Trust. Since January 2009 we have had a full-time Outreach Manager based in the area working for the two organisations. We have worked in partnership with local service providers in health, housing and local government and a range of community organisations to deliver arts programmes that tackle a range of neighbourhood objectives. There has always been an emphasis on health and wellbeing and working with young people to raise aspirations. The Pad has more recently provided us with a dedicated space, which will be a focus for this work for the rest of 2011/12. The Pad opened in early June 2011 and we have already engaged with over 100 people from the local community, mainly children and young people, through outreach work, partnership work with the Youth Service team and children’s holiday activities. We are building foundations within the community.
Blue Room is an arts development programme for adults with learning disabilities from across the city. It is delivered in partnership with Liverpool City Council and is based at the Bluecoat three days every week. 32 members attend on a weekly basis, many of them for over three years now, and have developed considerable skills in a variety of visual arts media. Members have also reported improvements in health and wellbeing. Last year, the Thursday group worked collaboratively with Sonia Boyce on Like Love: Part Two, an exciting experience which lead to work being featured in the galleries at the Bluecoat. They have also met international artists through our Biennial projects but many of these meetings have been fairly brief. Most of the group have volunteered on children’s programmes at the Bluecoat so have some experience of working with young people. As a group they would benefit in many ways from the opportunity to collaborate with an artist of international renown.
We are looking for an inspiring international artist to link these two exciting programmes using a creative collaboration as a catalyst and focus for discussion, sharing, exploration, healing and celebration.
The total budget for artist fees, expenses, materials and production costs is just under 15,000 GBP. The project is funded by Liverpool PCT as part of a Decade of Health and Wellbeing.
For a more detailed project brief please email Bec Fearon, Head of Participation:
bec [point] f [arobas] thebluecoat [point] org [point] uk. Deadline for emailed submissions is 31st October 2011.

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THE NETHERLANDS/BRAZIL: CALL FOR ARTISTIC RESIDENCE IN MOBILE MEDIA LAB

Vivo ARTE.MOV and NIMk are excited to launch a collaborative residency to develop an art project or workshop programme for mobile lab and presentation platforms.
The residence is for two people: a curator or artist living or residing in Brazil, and a curator or artist living in the Netherlands.
The total residence period will be 2 months, divided between Amsterdam and São Paulo.

Deadline: 1 November 2011

http://nimk.nl/nl/call-artist-in-residence-mobile-media-lab

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Appel à résidence : Le Point Commun

L’association C.va.D poursuit sa programmation au sein du « Point Commun », lieu d’exposition voué à la création contemporaine au cœur de la commune de Cran-Gevrier, en Haute-Savoie. Son objectif est de diffuser auprès des publics le travail d’artistes contemporains.

La résidence a pour vocation d’offrir aux artistes un lieu de vie et de création, dans un cadre propice, tout en favorisant les échanges avec les populations des quartiers environnants.
La finalité de cette résidence est donc de permettre d’expérimenter une démarche artistique et de la donner à voir. Des rencontres hebdomadaires avec le public doivent ainsi être proposées par les résidents.
Le projet de résidence doit proposer des interactions avec le lieu et les habitants du quartier. L’association porte un intérêt particulier aux œuvres participatives ou collaboratives. Pour sa programmation, l’association C.va.D. ne privilégie aucun médium, mais souhaite impliquer le public à la création.

D’une durée de deux mois, la résidence est suivie d’une exposition de deux mois. L’artiste reçoit une bourse. Des équipements et un atelier sont mis à sa disposition. Les frais de production font l’objet d’un budget et sont partiellement couverts selon les possibilités financières de l’association. 

Les frais de communication (dossiers de presse, cartons d’invitation, affiches, flyers, catalogues, mailing…) et de réception (journées portes ouvertes, vernissages…) sont pris en charge par l’association. L’association prend en charge le transport de l’artiste ainsi que son logement.

Les artistes doivent impérativement fournir les documents suivants : 

- Un texte présentant la démarche artistique 
- Un dossier de présentation des œuvres déjà réalisées
– Un texte présentant le projet pour la résidence 
- Des images ou croquis au format jpg/jpeg ou des vidéos sur support DVD. 

Le dossier complet doit être par mail : cvad [arobas] orange [point] fr, avant le 31 octobre 2011. 

Pour informations : www.lepointcommun.eu