La Liste de l’Association des groupes en arts visuels francophones présente les nouvelles de ses membres au Manitoba, en Ontario, au Nouveau-Brunswick et en Nouvelle-Écosse, et compile les appels de dossiers en arts visuels, arts médiatiques, performance, art public, etc.
Retrouvez l’AGAVF sur Twitter: www.twitter.com/agavf
La Liste sur Internet: liste.agavf.ca. Faite-là circuler! Abonnement courriel gratuit. Visitez l’AGAVF: www.agavf.ca
Nouvelles des membres de l’AGAVF
Maison des artistes visuels (Saint-Boniface)
Caroline Monnet – Tipi moderne
du 1er novembre 2012 au 10 janvier 2013
219, boulevard Provencher
Saint-Boniface, Manitoba
www.maisondesartistes.mb.ca
Galerie Sans Nom (Moncton)
Maryse Arseneault
– Une coupe de cheveux pour la fin du monde
Jonah Haché – Process(us)
du 2 novembre au 11 décembre
140, rue Botsford, rez-de-chaussée du Centre culturel Aberdeen
Moncton, Nouveau-Brunswick
www.galeriesansnom.org
Centre d’artistes Voix Visuelle (Ottawa)
Vite! Exposition internationale d’estampe numérique miniature
Artistes: Jocelyne Aird-Bélanger, Isabelle Beraut, Berko, Suzanne Blouin, Frances Caswell-Routhier, Valérie Boivin, François Chalifour, Micheline Couture, Lillianne Daigle, Céline J. Dallaire, Vera David-Heisler, Michèle DeBellefeuille, Maryse Des Aulniers, Gracia Dubé, Odette Fortier-Auclair, Paula Franzini , Martine Gilbert, Geneviève Giroux, Louis Godbout, LluísIvern, Snežana Kezele, Doris Lamontagne, Alex Leblanc, Marie-Paule Le Bohec, Denis Leclerc, Louise Mercure, Richard Miron, Csaba Pál, Galina Pavlova, Manon Pelletier, Henri Pouillon, Naïma Saadane, Gilles Vallée, Markéta Váradiová, Paul Walty
Commissaire : Raymond Aubin
du 3 novembre au 11 décembre 2012
vernissage: samedi 3 novembre à 13h
81 avenue Beechwood
Vanier, Ontario
www.voixvisuelle.ca
Galerie Glendon (Toronto)
Pascal Paquette – Ce que les cinq dernières années m’ont appris
du 23 octobre au 30 novembre
2275 av. Bayview, Collège Glendon, York Hall, C-130
Toronto, Ontario
www.glendon.yorku.ca/gallery
Le Trécarré (Pointe-de-l’Église)
Bonnie Baker – Lachesis Measure
du 15 octobre au 30 novembre 2012
Université Sainte-Anne
Pointe-de-l’Église, Nouvelle-Écosse
letrecarre.blogspot.com
Galerie du Nouvel-Ontario (Sudbury)
Laurent Vaillancourt – minute
du 20 octobre au 17 novembre 2012
174, rue Elgin
Sudbury, Ontario
www.gn-o.org
Centre culturel franco-manitobain (Winnipeg)
Marie-Andrée Côté – Point de rencontre
du 16 octobre au 7 décembre 2012
340, boulevard Provencher
Saint-Boniface, Manitoba
www.ccfm.mb.ca
Galerie d’art Louise et Reuben-Cohen (Moncton)
Magali Babin,
Scott Rogers,
Scenocosme – Lieux inusités / Uncommon Ground
du 26 septembre au 4 novembre 2012
Lettres d’encouragement de Jennifer Bélanger
Derby de Jean-François Caissy
À l’affut et à l’écoute de Frédéric Lavoie
Commissaire : Angèle Cormier (Moncton)
Du 16 novembre 2012 au 20 janvier 2013
Pavillon Clément-Cormier
Centre universitaire de Moncton, Nouveau-Brunswick
www.umoncton.ca/umcm-ga
Galerie SAW Gallery (Ottawa)
2Fik, Laurie Anderson, Shahla Bahrami, Chris Burden, nichola feldman-kiss, Gilbert & George, Antti Laitinen, Suzy Lake, Theo Pelmus et Paul Wong – Extreme Self: L’art à la première personne du radical
du 4 octobre au 24 novembre 2012
67, rue Nicolas
Ottawa, Ontario
www.galeriesawgallery.com
Le Laboratoire d’Art (Le Labo) (Toronto)
Manuel Chantre – Double
Du 29 septembre au 20 octobre 2012
Distillery District, 9 Trinity, suite 317
Toronto, Ontario
www.lelabo.ca
1. appels en français du Canada
Articule – Montréal – 30 novembre 2012
ARPRIM – Montréal – 14 décembre 2012
Galerie Clark – Montréal – 15 novembre 2012
Galerie du Centre des arts et de la culture de Dieppe – 30 novembre 2012
Viva art action – Montréal – 15 novembre 2012
La Centrale – Montréal – 15 novembre 2012
Symposium international d’art contemporain de Baie-Saint-Paul – 14 décembre 2012
Saw Vidéo – Ottawa – 1er décembre 2012
Centre d’exposition Raymond-Lasnier – Maison de la culture de Trois-Rivière – 1er février 2013
Espace cercle carré – Montréal – 1er décembre 2012
Praxis art actuel – Sante-Thérèse – 3 février 2013
Espace virtuel – Montréal – 15 décembre 2012
2. appels en anglais du Canada
Town of Banff Public art – 12 novembre 2012
Sonic Geography: exploring space & sound – Toronto – 15 novembre 2012
351 Indoor art commission – St John’s – 16 novembre 2012
Vector Film and Video Program – Toronto – 10 décembre 2012
Art & science journal – en cours
Art Gallery of Regina – 15 janvier 2013
Art Gallery of Southwestern Manitoba – Brandon – en cours
3. appels internationaux
Prix Victor Vasarely de l’art dans l’Espace public – 17 décembre 2012
Horizons: Arts nature – Sancy, France – 17 décembre 2012
switch – Tiperrary, Irelande – 7 décembre 2012
Kino des kunst – Munich, Allemagne – 15 décembre 2012
Beers.Lambert Award for Emerging art – 31 décembre 2012
Fondation François Schneider – 15 décembre 2012
Media-N Journal of the New Media Caucus – 26 novembre 2012
Beam Camp Seeks Proposals for Spectacular Projects – New Hampshire, États-Unis – 11 janvier 2013
re:MMX – 30 novembre 2012
Archi’Court Concours création vidéo autour de l’architecture – France – 5 avril 2013
WRO International Media Art Biennale – Wroclaw, Pologne – 15 décembre 2012
4. résidences
Cittadellarte-Fondazione Pistoletto – Biella, Italie – 18 novembre 2012
Christie Digital Systems + CAFKA – Kitchener – en cours
Tokyo wonder Site – Institutional Recommendation Program – Tokyo, Japon – 30 novembre 2012
PACT Zollverein – Essen, Allemagne – 10 décembre 2012
Henry Moore Institute – Leeds, Angleterre – 14 janvier 2013
Artistes: Est-Nord-Est – Saint-Jean-Port-Joli, Québec – 15 novembre 2012
Commissaires et auteurs canadiens: Est-Nord-Est – Saint-Jean-Port-Joli, Québec – 15 novembre 2012
Acadia National Park Artist Residency – Maine, États-Unis – 7 janvier 2013
Atelier Topaz – Opasatiko, Canada – en tout temps
International Helen M. Salzbert Artist in Residence Program, Book Arts – Florida, États-Unis – avant 22 janvier 2013
Brucebo Scholarships for Canadian Artists – Gotland, Suède – 31 janvier 2013
RESÒ International Art Residency Program – en cours
5. divers
Nouveau CA à la Maison des artistes visuels de Saint-Boniface
1. appels en français du Canada
APPEL DE DOSSIERS + RAPPEL SPRINGTEMPS
Bonjour!
articule est heureux de lancer son appel de dossiers pour la programmation de l’année 2013-2014! Veuillez trouver les détails de l’appel ci-dessous et en pièce jointe. (DATE DE TOMBÉE 30 NOVEMBRE 2012) Par la même occasion nous aimerions vous rappeler l’appel de dossier SPRINGTEMPS dont la date de tombée est le 2 novembre (voir ci-dessous et en pièce jointe)
Au plaisir,
APPEL DE DOSSIERS PROGRAMMATION 2013-2014 articule est un centre d’artistes autogéré qui se consacre à la diffusion d’un large éventail de pratiques en art actuel et s’intéressant plus particulièrement à l’engagement social, à l’interdisciplinarité et à l’expérimentation artistique. articule soutient les artistes de la relève ainsi que ceux ayant établi des précédents importants et qui continuent à prendre des risques. articule invite les artistes, les collectifs d’artistes et les commissaires locaux, nationaux et internationaux, ainsi que toutes les personnes intéressées à établir un dialogue avec les arts actuels, à proposer un projet pour sa programmation de septembre 2013 à juin 2014. Nous acceptons les expositions, projets et recherches de différentes natures ayant lieu à la galerie, hors les murs ou en ligne; ainsi que les collaborations (entre individus, organismes, institutions, disciplines..). Nous acceptons également des projets se déroulant dans un temps autre que les cinq semaines d’exposition habituelles. Avant de nous faire parvenir votre dossier, nous vous invitons à visiter notre site Internet afin d’obtenir plus d’informations sur les dimensions de la galerie, son mandat et sa programmation. articule respecte les barèmes établis par CARFAC pour le paiement des cachets d’artistes.
DATE DE TOMBÉE: 30 NOVEMBRE 2012 Votre soumission de projet doit comprendre: - description du projet spécifiant les besoins spatiaux, techniques et le lien avec votre démarche artistique (max. 2 page) - curriculum vitae - matériel de soutien (comprenant un ou plusieurs des documents suivants) : - maximum 20 images numériques clairement identifiées - maximum 10 minutes de vidéos (extraits ou oeuvres complètes) clairement identifiées. (Veuillez ne pas envoyer de documents vidéo par courriel. Intégrez plutôt un lien Viméo ou YouTube à votre dossier. Si vous créer un compte privé, n’oubliez pas de préciser le mot de passe.) - un site Internet - tout autre document que vous jugez pertinent à la demande - liste descriptive des documents visuels (titres, dates, dimensions et médium) Important : Veuillez respecter les indications suivantes pour vos documents numériques. - votre demande doit être contenue dans un seul courriel de maximum 10 MB. - vos documents doivent être compatibles avec Mac, Windows et Linux - format jpeg suggéré n’excédant pas 500 KB ou 1024 x 768 pixels - numérotez et identifiez chaque image avec le titre correspondant à la liste descriptive - veuillez ne pas envoyer d’oeuvres originales - Nous encourageons l’envoi de dossiers électroniques, mais si vous préférez envoyer des documents par la poste, il vous est également possible de le faire. Veuillez envoyer votre proposition à : soumission [arobas] articule [point] org.
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Les artistes, les collectifs et les commissaires professionnels ayant des pratiques actuelles liées aux arts imprimés sont invités à proposer un projet d’exposition ou d’événement pour la programmation 2013-2014 d’ARPRIM.
Date de tombée : 14 décembre 2012
Plus de détails sur www.arprim.org.
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Appels de dossier
Programmation 2013 – 2014 / Clark
15 novembre 2012
Montréal (Québec)
Le Centre d’art et de diffusion CLARK est présentement à la recherche de projets d’exposition, de résidence, de projets spéciaux d’artistes, de collectifs et de commissaires pour la saison 2013/2014.
Les dossiers doivent comprendre :
• Un curriculum vitae
• Un MAXIMUM de 15 à 20 images JPEG sur CD-ROM, et/ou documents vidéographiques (DVD), le tout clairement identifié et accompagné d’une liste descriptive
• Une proposition de projet et un texte de démarche (max. 2 pages ou 500 mots)
• Un dossier de presse (si applicable)
• Une enveloppe de retour pré affranchie si vous désirez récupérer le dossier. Les dossiers non réclamés sont détruit au mois de mai suivant l’appel.
Pour plus d’information, veuillez visiter notre site web : www.clarkplaza.org
Date de tombée : le 15 novembre 2012 | CLARK n’accepte pas les soumissions via Internet
Les dossiers doivent être acheminés au :
Comité de programmation
Centre d’art et de diffusion CLARK
5455 av. de Gaspé, suite 114
Montréal (Qc) H2T 3B3
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APPEL D’OFFRE
GALERIE DU CENTRE DES ARTS ET DE LA CULTURE DIEPPE
À propos du Centre des arts et de la culture et sa galerie
Le Centre des arts et de la culture, ouvert au public depuis septembre 2010, est la seule institution artistique et culturelle dans la Ville de Dieppe ; il est un lieu rassembleur ancré dans sa collectivité dont la mission est de renforcer l’identité culturelle de la jeunesse et de la communauté environnante en encourageant la créativité et la participation aux activités artistiques et culturelles.
La galerie du CACD contribue à l’épanouissement de plusieurs artistes et, par le fait même, expose sa communauté aux arts visuels. La salle d’exposition du CACD se démarque par ses installations techniques à la fine pointe de la technologie (système d’accrochage, éclairage) ainsi que par le fait que le CACD rémunère, comme il se doit, les artistes au taux CARFAC pour leurs expositions. Cet espace est réservé aux artistes professionnels et est un ajout important au circuit des galeries dans la région.
Pour nous soumettre une proposition
Nous invitons les artistes œuvrant dans toutes les pratiques d’arts VISUELS à faire parvenir des propositions de projets futurs pour la saison 2013-2014.
Modalités
• La date de tombée est 16 h 30 le vendredi 30 novembre 2012;
• Des accusés de réceptions seront expédiés pour tous les dossiers reçus;
• Les dossiers seront évalués par un comité de sélection;
• Nous ne communiquerons qu’avec les artistes dont la proposition aura été retenue;
• Veuillez noter que la programmation peut s’étaler sur des périodes de douze à trente-six mois.
• La durée des expositions est de trois mois;
• La superficie de la salle est de 1578 pi²
• Les propositions doivent être envoyées à : Comité de sélection (Galerie d’art), Centre des arts et de la culture de Dieppe, 331 avenue Acadie, Dieppe, Nouveau-Brunswick E1A 1G9
• Nous n’acceptons pas la soumission d’un dossier par courriel;
• Submissions can also be sent in English.
Afin de simplifier le processus de sélection les artistes sont priés de faire parvenir des demandes constituées des éléments suivants :
• Une lettre de présentation spécifiant la nature de l’exposition.
• Un texte décrivant l’intention de recherche et la description du projet (max 1000 mots).
• Un curriculum vitae comprenant une liste d’expositions.
• Catalogues, critiques, articles de journaux, etc. (optionnel)
• Documents d’appui :
o images numériques (CD ou DVD), numérotées et accompagnées d’une liste descriptive indiquant le titre, l’année, le format et le médium des œuvres.
• Veuillez noter : Les dossiers non-retenus ne seront renvoyés que si vous fournissez une enveloppe de retour préaffranchie.
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APPEL DE DOSSIERS
VIVA! Art Action – 4ième édition
Octobre 2013 Montréal, Canada
vivamontreal.org
DATE DE TOMBÉE: 15 novembre 2012
VIVA! Art Action est un festival biennal dédié au soutien et au rayonnement de l’art action qui inclut – sans se limiter à – la performance, les manœuvres, les interventions publiques, l’action corporelle et l’art furtif. Située au Bain St-Michel (une ancienne piscine publique du vibrant quartier Mile-end de Montréal) et dans les alentours, cette quatrième édition du festival offre aux artistes un environnement vivant et propice au soutien des pratiques artistiques émergentes, éphémères, imprévisibles et toujours en mouvance.
Pour favoriser une atmosphère conviviale entre artistes, favorable aux échanges, à la création et à la confrontation d’idées, les deux premiers jours de VIVA! 2013 seront exclusivement consacrés aux rencontres entre les artistes et les professionnels faisant partie de l’événement. La programmation artistique comprendra des opportunités structurées et spontanées pour la présentation d’œuvres, permettant aux artistes invités qui le désirent d’intervenir plusieurs fois pendant leur séjour d’une semaine.
VIVA! invite les artistes et collectifs de provenance locale, nationale ou internationale à nous décrire leurs démarches et leurs intentions artistiques. Toute pratique en art action sera considérée, qu’elle soit présentée dans un des lieux de diffusion officiels (l’ancien Bain St-Michel et les espaces et vitrines des centres d’artistes participants), ou dans l’espace public, la sphère privée ou des non-lieux.
VIVA! respecte la grille tarifaire RAAV/CARFAC 2012 pour établir les cachets versés aux artistes, offre des repas quotidiens communautaires et contribue aux frais de déplacement et de séjour.
Veuillez envoyer vos propositions par courriel à : info [arobas] vivamontreal [point] org
À l’exception des documents visuels, votre dossier doit être en format PDF et inclure :
– Un curriculum vitae
– Un texte de démarche artistique et – si pertinent – une intention de projet (max. 2 pages)
– Une liste descriptive des documents visuels (titres, dates, durée etc.)
Images numériques :
– Un maximum de 20 images numériques (JPEG, 1 Mg par image maximum). Les images doivent être nommées ainsi : Nom_Prénom_1.jpeg, Nom_Prénom_2.jpeg, Nom_Prénom_3.jpeg, etc.
Vidéos :
– Les vidéos soumises par courriel ne seront pas considérées. Pour partager la documentation vidéo, veuillez intégrer un lien Viméo ou YouTube dans la liste descriptive. Un compte privé peut être créé mais n’oubliez pas d’inclure le mot de passe dans votre dossier (si nécessaire).
Seules les soumissions complètes seront considérées.
Les questions peuvent être envoyées à: info [arobas] vivamontreal [point] org
Pour plus de renseignements sur le festival VIVA! Art Action et pour consulter les archives des dernières éditions, veuillez visiter notre site Internet : www.vivamontreal.org.
Partenaires VIVA! 2013 :
www.articule.org
www.clarkplaza.org
www.dare-dare.org
www.lacentrale.org
www.artactuel.ca
www.skol.ca
www.oboro.net
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La Centrale
APPEL DE DOSSIERS VOLET PERFORMANCE
Date limite 15 novembre
Fondée en 1973 et issue des mouvements féministes, La Centrale Galerie Powerhouse est un des plus anciens centres d’artistes autogérés du Québec. La galerie s’est donnée pour mandat de développer les pratiques artistiques féministes et de soutenir la visibilité d’artistes et d’initiatives moins ou peu représentées auprès des institutions culturelles établies. Le centre encourage les artistes à toutes les étapes de leur carrière afin de favoriser les échanges intergénérationnels.
Le centre a pour objectif d’offrir une plateforme pour les langages en art actuel portés par les discours féministes, les théories du genre, la diversité culturelle et la transdisciplinarité. Nous accueillons des propositions pour des projets d’expositions et de performances qui répondent à ces théma- tiques.
Forte de sa longue expérience et riche d’une programmation audacieuse en performance, le centre lance cet appel de dossiers aux artistes en art action et performance à l’occasion des activités qui marqueront le 40ème anniversaire de la Centrale débutant en 2013 et culminant en 2014.
Le volet performance sera intégré dans le cadre de la programmation de La Centrale et également durant le Festival VIVA !art action à l’automne 2013. Une attention particulière sera portée aux propositions de performances ayant attrait au matrimoine artistique féministe, à l’histoire de cette pratique et son dialogue avec les pratiques performatives actuelles.
L’appel est ouvert aux artistes à l’échelle locale, nationale, et internationale.
La sélection des propositions est effectuée par le comité de performance. Les réponses seront envoyées par la poste ou par courriel dans un délai de 3 mois après la date de tombée.
Veuillez envoyer votre dossier à l’attention du :
Comité de performance LA CENTRALE GALERIE POWERHOUSE 4296 Boulevard Saint-Laurent Montréal, Québec H2W 1Z3, Canada
Contenu de la présente soumission à l’attention du comité performance de La Centrale :
– Un curriculum vitæ
- Un texte de présentation incluant une description du projet, la démarche artistique et une description des besoins techniques requis pour la réalisation du projet (500 mots maximum). Un texte bref (min. 50 mots) identifiant pourquoi le projet est lié au mandat de La Centrale permettra de renforcer votre proposition.
– Tout document visuel ou sonore nécessaire à la compréhension du projet (CD, DVD ou CD-ROM compatible avec Mac OSX) Documentation visuelle, 10 à 15 images en format numérique Documentation vidéo, DVD NTSC seulement (10 min. max ) Bande sonore (10 min. max )
DROPBOX : pour fichiers images ZIP. à partager avec galerie [arobas] lacentrale [point] org
– Une liste descriptive des documents (qui inclut les dimensions, le médium, le titre et l’année de produc- tion) Nomdel’artiste_Dossier_15NOV_Année.
– Un dossier de presse (s’il y a lieu)
– Une enveloppe de retour pré-affranchie (tout dossier sans enveloppe pré-affranchie sera conservé trois mois après la réponse du comité)
Nous vous ferons parvenir un courriel de confirmation lorsque le dossier aura été ouvert et répertorié pour évaluation. Si vous ne recevez pas cette confirmation 7 jours après la date limite de dépôt, renvoyez votre dossier.
dans le cas échéant précisez si vous soumettez un projet spécifique pour :
-programmation galerie La Centrale
- Festival VIVA! ART ACTION
- ou les deux
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Bonjour,
Veuillez trouver ci-joint, l’appel de candidatures pour la 31e édition du Symposium international d’art contemporain de Baie-Saint-Paul qui se tiendra du 2 août au 1er septembre 2013.
La date limite pour déposer un dossier est fixé au 14 décembre 2012.
Merci de le diffuser auprès de votre réseau.
Cordiales salutations.
MUSÉE D’ART CONTEMPORAIN DE BAIE-SAINT-PAUL
23 rue Ambroise-Fafard
Baie-Saint-Paul (Québec) G3Z 2J2
T. (418) 435-3681
F. (418) 435-6269
www.macbsp.com
www.symposium-baiesaintpaul.com
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Saw Vidéo
Appel de soumissions: RESOLUTION 2013
Date limite : 1 décembre 2012
Avez-vous réalisé une vidéo avec l’aide de Saw au cours de l’année 2012 ?
Chaque année, Saw Vidéo organise l’événement RÉSOLUTION, une projection publique mettant en vedette de nouvelles œuvres produites par nos membres. Nous sommes à la recherche d’œuvres de nos membres complétées en 2012 et qui pourraient être considérées pour l’édition 2013 de RÉSOLUTION. Veuillez lire les instructions attentivement avant de soumettre une proposition.
Vous pouvez soumettre n’importe quel genre de matériel, aussi bien expérimental que dramatique, documentaire ou d’animation. La durée de l’œuvre ne peut excéder 25 minutes. Vous pouvez proposer plusieurs créations et vous pouvez aussi envoyer une ébauche (rough cut) de votre travail. Nous acceptons les projets en format DVD, VHS et miniDV, en ficher QuickTime ou sur une clé USB. Si vous désirez que nous vous remettions votre document, veuillez nous le signaler.
Assurez-vous de joindre les informations suivantes à vos vidéos : année de production, format, durée, genre, liste des principaux participants, court descriptif de l’œuvre, une courte biographie du réalisateur et les coordonnées de celui-ci.
Si vous souhaitez soumettre votre travail à RÉSOLUTION 2013, veuillez nous faire parvenir vos œuvres au plus tard le 1 décembre 2012. Vous pouvez passez à SAW Video pour y déposer vos vidéos en personne, ou les envoyer par la poste à l’adresse suivante :
Comité de programmation de Résolution 2013
Saw Vidéo
67, rue Nicholas
Ottawa, Ontario
K1N 5B7
Canada
Les membres de notre comité de programmation procéderont à la sélection finale des œuvres.
Pour de plus amples renseignements, veuillez contacter Christopher Rohde à : programming [arobas] sawvideo [point] com
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Galerie Sans Nom
GSN sollicite des propositions d’artistes, de collectifs ou de commissaires
2012/2013
APPEL DE DOSSIER
Date limite : 15 janvier 2013
Les dossiers doivent comprendre :
• lettre d’intention
• titre et description détaillée du projet proposé
• les besoins techniques du projet
• curriculum vitae et une courte biographie
• 10 à 15 exemples de travaux récents (format numérique)
• liste détaillée du matériel d’appui
• enveloppe de retour affranchie (si vous souhaitez ravoir votre dossier)
• dossier de presse (facultatif)
La Galerie Sans Nom est un centre d’artistes voué à la présentation des arts visuels et multidisciplinaires. Depuis 1977, elle appuie les initiatives d’artistes, favorisant l’expérimentation et l’innovation. Sa programmation tient compte des tendances de l’art actuel et reflète les préoccupations et les réalités contemporaines, tout en étant pertinente pour son milieu et sa communauté d’artistes. La GSN étend ses activités à une variété de pratiques et de disciplines afin de répondre aux besoins changeants d’une communauté diverse dans un milieu urbain en croissance.
La Galerie Sans Nom respecte les cachets d’artistes recommandés par CARFAC.
Galerie Sans Nom
140 rue Botsford St, Locaux 13 et 16
Moncton, NB E1C 4X5
T. 506.854.5381 F. 506.857.2064
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Centre d’exposition Raymond-Lasnier
Maison de la culture de Trois-Rivières
Le Centre d’exposition Raymond-Lasnier invite les artistes professionnels et de la relève, les collectifs d’artistes et les commissaires en art actuel à soumettre un projet d’exposition pour sa programmation.
La date limite pour soumettre votre candidature est le 1er février de chaque année.
Le dossier doit inclure :
• Description détaillée du projet d’exposition
• Documentation visuelle avec description : supports informatiques (10 à 15 images)
• Curriculum vitae
• Démarche artistique
• Dossier de presse
• Enveloppe pré-affranchie et pré-adressée pour le retour du dossier
Vous pouvez faire parvenir votre demande par la poste ou par courriel au :
Centre d’exposition Raymond-Lasnier
Maison de la culture de Trois-Rivières
1425, Place de l’Hôtel-de-Ville, C.P. 368
Trois-Rivières, Québec
G9A 5H3
Courriel : cerl [arobas] v3r [point] net
Pour information :
Téléphone : 819 372-4611
Télécopieur : 819 372-4632
Courriel : cerl [arobas] v3r [point] net
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APPEL DE DOSSIERS AUX ARTISTES DES ARTS VISUELS & ARTS MÉDIATIQUES.
ESPACE CERCLE CARRÉ est à la recherche de soumissions d’artistes visuels et médiatiques pour sa programmation 2013-2014.
DATE LIMITE – DEADLINE : 1 DÉCEMBRE 2012 ESPACE CERCLE CARRÉ est un lieu de diffusion situé dans le Vieux-Montréal à l’intérieur de Cercle Carré, une coopérative d’habitation abritant 65 artistes et travailleurs culturels. Ce lieu est consacré à l’art contemporain, aux pratiques émergentes et établies, et est ouvert à toutes les disciplines artistiques.
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Appel à projets Praxis Art Actuel
Laboratoire-résidence Bloc 8
– 2014
Date de tombée : 3 février 2013
Praxis Art Actuel lance son appel de dossiers pour la programmation du Bloc 8. Ce Bloc se tiendra du printemps à l’automne 2014.
Nous invitons les artistes professionnels à proposer des projets innovants qui s’éloignent du cadre habituel d’exposition, s’infiltrent dans l’espace public et s’inspirent des caractéristiques du lieu dans lequel ils se retrouvent afin de le questionner, de l’interpréter, de le modeler et de le transformer.
Les projets peuvent toucher à la fois à des particularités et des caractéristiques géographiques, sociales, économiques ou culturelles de la Ville de Sainte-Thérèse ou de la région des Laurentides.
Les artistes sont ainsi invités à redéfinir des problématiques liées à leur démarche artistique ou approfondir certaines facettes de leur pratique.
Praxis Art Actuel s’intéresse aux processus de création axés sur le travail in situ ou in socius, en lien avec des groupes (individus, étudiants, travailleurs, commerçants…), des organismes, des espaces, des lieux ou des territoires considérés dans leur spécificité.
www.praxisartactuel.org/Communications/programmation/bloc/Appel-Bloc8_Praxis.pdf
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APPEL DE DOSSIER
Programmation 2013-2014
Date limite : 15 décembre 2012
Depuis plus de 25 ans, le centre d’artistes Espace Virtuel fait la promotion du travail des artistes en arts visuels, soutient leurs recherches, agit comme médiateur culturel, stimule l’échange et la réflexion critique autour de l’œuvre et de son créateur, participe à la synergie de son milieu en collaborant avec les organisations possédant des objectifs communs.
Point de suspension, la librairie spécialisée du centre, soutient la rédaction et la diffusion de textes d’auteurs et organise des conférences ainsi que des soirées de discussion sur l’art, son marché, ses institutions et sa critique. Pour chaque exposition présentée dans la galerie, la librairie Point de suspension ajoute à ses rayons une sélection de livres liée au contenu du travail présenté.
Espace Virtuel participe à la diversité des pratiques artistiques diffusées en travaillant sans cloisonnement disciplinaire et en soutenant tous les types de productions en arts visuels. Le centre diffuse le travail des artistes de la relève, émergents et établis. Notre direction artistique met l’emphase sur la réactualisation des langages artistiques, la sensibilité du discours de l’artiste et les approches novatrices. Espace Virtuel assure une diffusion représentative des pratiques actuelles.
Appel de dossier :
En vue de la saison 2013-2014, Espace Virtuel invite les artistes professionnels à soumettre leur dossier à son comité de programmation. Il est à noter que le centre envisage une programmation 2013-2014 tournée en partie vers des expositions collectives. Ainsi, les dossiers soumis ne doivent pas nécessairement proposer un projet nouveau ou en cours de réalisation, puisque l’ensemble du dossier visuel sera considéré et qu’une œuvre antérieure pourrait se voir sélectionnée par notre comité de programmation.
NOUVEAU!
À partir de cette année, Espace Virtuel recevra les dossiers d’artistes par courriel uniquement.
Les dossiers doivent contenir :
• Un curriculum vitae
• Un texte de démarche artistique
• Le cas échéant, une description du projet proposé
• 10 à 15 images en format .JPG (1 Mo max. par image) d’œuvres ou de projets antérieurs
• Vidéos : inclure un lien dans le corps du message vers un site de diffusion vidéo (ex : Youtube, Vimeo, etc). * S’assurer que les vidéos reste en ligne jusqu’en mai 2013
• Une liste descriptive des documents visuels.
Veuillez regrouper vos fichiers dans un seul fichier .ZIP.
Envoyez vos dossiers à l’adresse suivante : programmation [arobas] espacevirtuel [point] ca
espacevirtuel.ca
2. appels en anglais du Canada
Call for Submissions – Public Art Town of Banff
Submission Deadline: November 12, 2012, 4 p.m. MDT
The Town of Banff Community Art Committee is pleased to invite artists from across Canada to participate in two exciting, high-impact public art installations. Proposals are now being accepted for 2D artwork which will be digitally produced and installed in two locations within the Banff town site: one 8 ft. x 10 ft. horizontal panel mounted on the back wall of the two-storey Banff Town Hall, and one horizontal 24 ft. x 30 ft. panel mounted on a wall oriented toward a public surface parking lot. For more detailed information about each call, including theme/style and location please visit www.banff.ca/call-to-artists or contact Keith Batstone by email at publicart [arobas] banff [point] ca.
These calls are open to all professional emerging, mid-career, or established Canadian artists possessing a demonstrated capacity for working effectively with municipal project teams and adhering to project timelines. Artists from across the country are welcome and encouraged to apply, however, the artwork submitted should demonstrate knowledge of or connection to Banff and/or the Bow Valley region. Successful applicants will receive an artist fee commensurate with the standard CARFAC fee schedule. The Banff Community Art Committee will arrange for and cover all costs associated with printing and installation of the work.
Artists may submit up to two images for consideration. All required submission materials shall be sent electronically to publicart [arobas] banff [point] ca and must include the following:
1. Artist Contact Information: email address, daytime telephone number, and mailing address.
2. Artist Statement (Maximum of 150 words).
3. Image List: Description of image(s) and relevancy to the exhibition site – maximum of 100 words per image.
4. File Attachments: Image(s) in jpg format at 1024×768 pixels and 72dpi. Filename(s) must contain ‘Artist Name’ and ‘Title of Artwork’. Example: Smith-Birth_of_Venus.jpg
Please note: Submitted images must be cropped proportional to the panel size to allow for the adjudication of undistorted images. High resolution images will be required of successful artists.
Contact:
Keith Batstone, Planner
Town of Banff
Phone # 403.762.1220
keith [point] batstone [arobas] banff [point] ca
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2012 Call For Submissions SONIC GEOGRAPHY: exploring Space & Sound
Deadline November 15, 2012
Categories: Transmission Art/Radio Art, Electroacoustic Music/Sound Art,
Interactive Installation Art, Locative Media Art
Go to www.naisa.ca/opportunities.html for full information and on-line application
New Adventures in Sound Art (NAISA) invites artists of all ages and nationalities to submit works on the theme SONIC GEOGRAPHY: exploring Space & Sound for consideration in New Adventures in Sound Art’s 2013 programming in Toronto, Canada.
The NAISA Space is located in a 100 year old building originally constructed as a repair barns for the city’s streetcar trollies. The sound of these trollies over the past 100 years has become a signature of the Toronto soundscape. In recognizing this important local milestone NAISA is asking artists to consider sounds that speak of place and that help identify communities.
Preference in programming will be given to works that respond in some way to the theme of SONIC GEOGRAPHY: exploring Space & Sound. Individual interpretations or variations on the theme are encouraged, but should be realized with sound as the primary component. NAISA would also like to encourage artists to submit works for performance, gallery exhibit, screening, webcast or audio stream, radio broadcast, network or translocal performance, mobile experiences and any other emerging formats that include sound as a primary element. Please complete in full the online submission form and upload your audio by midnight on November 15, 2012. Note: there is a $5 submission fee in order to defray the cost of processing the submissions. All works chosen for presentation will receive an artist fee.
Inquiries & general information:
Nadene Thériault-Copeland
Executive Director
New Adventures in Sound Art
Artscape Wychwood Barns, 601 Christie St #252, Toronto, ON M6G 4C7
416 652 5115; naisa [arobas] naisa [point] ca
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Blank Canvas: 351 Indoor Art Commission
Commissioned art installation for 351 Water Street, the first new office building in downtown St. John’s in more than 25 years.
East Port Properties is commissioning a piece of artwork for an indoor public art installation to be permanently displayed at 351 Water Street. This artwork will help establish a lasting legacy, celebrating the arts, culture, and heritage of Newfoundland and Labrador.
The commission, valued at $100,000, is open to all artists who demonstrate a significant affiliation to the province. It is not limited to those currently residing in Newfoundland and Labrador.
The proposal and details regarding an upcoming Information Session on Saturday, October 20th, 2012 are available at www.threefiftyone.ca.
Proposals are due on or before Friday, November 16th, 2012 at 3:00 p.m. NST.
Please email info [arobas] threefiftyone [point] ca for more information.
About 351:
Slated to open in 2014, 351 will be the first new office building in downtown St. John’s in more than 25 years. It is currently being developed by East Port Properties and designed by Stantec Architecture (formally PHB Group). Inspired by its surroundings, 351 will use natural tide technology, and respect our natural environment. It will be the first sea-water heated and cooled building in Newfoundland and Labrador.
www.threefiftyone.ca
About East Port Properties:
East Port is the leading development company for workplace real estate in Atlantic Canada. Since 1981, East Port has developed millions of square feet of office, commercial, research, industrial warehouse, parkade, and recreational facilities, primarily in Metro Halifax and St. John’s.
www.eastportproperties.ca
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Call for entries
Deadline: 10 December 2012
Open Call for Submissions:
Vector Film and Video Program
Vector Game + Art Convergence is a four day Game Art Festival and symposium centred around games as the tool and inspiration for contemporary art making.
Vector (http://www.vectorgameartfest.tumblr.com), Canada’s first ever festival focusing on video game art, invites you to submit to its inaugural edition taking place February 21-24, 2013 in Toronto, Ontario, Canada.
Machinima is a recent moving image art form that involves re-purposing the computer graphics found in video games in order to create new cinematic productions. Although early machinima was gamer oriented it has since been used to create a new form of video art that combines hacker aesthetics with found footage practices. In addition, machinima has been used by artists to as to critique and comment upon video game culture, alienation of contemporary culture, death and many other themes.
We are looking for work that experiments with the concept of machinima to produce engaging films and videos. In other words, the work should make use of video game footage or video game engines in some capacity. Narrative work will be considered, but the work should push the boundaries of traditional/classical Hollywood narrative cinema in some capacity. Due to programming restrictions we are looking for work under 20 minutes, however, please contact us if you have made a longer work and and feel that it fits fits our mandate.
We are seeking works from artists in all stages of their creative careers from emerging to established.
How to Submit:
** All submissions must include an attached copy of the Vector Submission Form, as well as samples of the work being submitted. (http://vectorgameartfest.tumblr.com/callforsubmissions)
** Links to samples of the work are acceptable. ** All submissions must be sent to vectorgameartfest [arobas] gmail [point] com, with the subject heading “VECTOR SUBMISSION – Film and Video Program”. ** Please consolidate all files into a .zip folder titled Vector Submission.
** Works may also be mailed to: Vector c/o Skot Deeming/ 531 Quebec Ave/ Toronto/ Ontario/ Canada/ M6P 2V6.
** All submissions must be received before 5pm on December 10th, 2012.
** Final Programming announcements and acceptance letters will be sent out on January 1st, 2013.
** Vector is committed to paying artist fees to all works exhibited at the festival.
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Call for Submissions for Art & Science Journal issue 2
Art & Science Journal is a publication about artworks with themes of science, nature and technology. We’re now accepting submissions for issue 2 for local artists who make works with these themes. To submit your artwork, send images and a quick artist statement to leejones [arobas] artandsciencejournal [point] com
For more information on Art & Science Journal, visit www.artandsciencejournal.com
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The Art Gallery of Regina’s Curatorial Objectives are:
To show the very best contemporary art currently being produced in this province in the broadest range possible in terms of genres and styles.
To present interesting and provocative exhibitions from outside the province that inspire the creation of new work and provide a context for Saskatchewan art.
To provoke an investigation into the deeper issues underlying contemporary art to generate public interest and facilitate dialogue among artists and audiences.
Submissions
The Gallery invites exhibition proposals from artists and independent curators. Priority is given to Saskatchewan artists although all Canadian artists will be considered. Submissions should include: 20 slides or digital images, C.V., artist’s statement, installation and equipment requirements, and self-addressed stamped envelope. Submission deadlines are:
January 15 and June 15
Send to:
Karen Schoonover, Director/Curator
Art Gallery of Regina
Neil Balkwill Civic Arts Centre,
PO Box 1790
Regina, Saskatchewan
S4P 3C8
No email submissions please.
http://www.artgalleryofregina.ca/Submissions.html
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Art Gallery of Southwestern Manitoba
Artists interested in exhibiting in the Main Gallery or the Community Gallery are invited to submit proposals to the curator. Proposals should include the following:
• Curriculum vitae
• Artist statement
• Minimum of twenty slides and/or video documentation
• Support material –catalogues, articles, publications, etc.
Proposal Packages should be addressed to:
Curator of Contemporary and Aboriginal Art
Art Gallery of Southwestern Manitoba
710 Rosser Avenue, Unit 2
Brandon, Manitoba
R7A 0K9
http://agsm.ca
3. appels internationaux
Appel à projets – Call for proposals
La durée de l’appel à projets du PRIX VICTOR VASARELY DE L’ART DANS L’ESPACE PUBLIC est ouverte aux candidatures de la présélection durant la période du 15 octobre 2012 au 17 décembre 2012.
Télécharger le dossier d’appel à projet:
http://www.fondationvasarely.fr/pdfactualites/appel_a_projet_prix_vasarely.pdf
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Horizons: Arts Nature, Sancy, France
L’appel à candidature pour l’édition 2013 est lancé.
The english version of the application form 2013 is online (+more informations)
Vous pouvez consulter ci-dessous le règlement ainsi que les fiches descriptives des sites.
Veuillez consulter le document ‘Appel à candidature’ (voir dossier ci-dessous) et nous retourner la fiche de candidature complétée avec les pièces demandées.
Date limite de candidatures : lundi 17 décembre 2012 à 17h00.
http://www.horizons-sancy.com/actu/appel-candidature2013
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switch – Call for entries of artists working with film, lens based work and moving image,
Theme – ‘movements’.
Deadline: 07 December, 2012
Application fee: none
switch is now issuing an open call to artists working with film, lens based work and moving image to submit work responding to the theme of ‘movements’.
http://www.s-w-i-t-c-h.org
switch is an event that promotes and shows contemporary works of moving image in a public context
switch has to date shown the artworks of 31 international artists who have through the project invited the public into their practice, ideas and viewpoints.
switch locates itself outside of the big city and applies itself to the rhythm of smaller places.
The event itself will be accompanied by a publication & a website.
An artist fee of Euro 250 [incl. VAT] will be paid per selected artist.
There is no entry fee for submissions.
You may enter one work per applicant.
An artists fee of 250 euro [or relevant currency equivalent] will be paid per selected artist for the showing of their work. VAT is applicable..
Selection: A selection panel will consider each submitted film, and may do additional selection by invitation, up until the selection announcement date. The panels decision is final.
Your submission should be a complete screening version, without titles, endcredits and audio. Switch shows moving image works without audio.
You will only be notified if your film has been accepted.
The final selection will be announced on 15th December 2012 on our website: www.s-w-i-t-c-h.org
We regret that we cannot return any submitted DVDs.
The event itself will be accompanied by a publication and a website.
if you are selected….
1. We will require a statement about your work or your practice for the publication and website.
2. Your work will be shown In Nenagh during switch and also on the switch website.
3. In making an application, you agree to the terms of participation.
4. The organisers reserve the right to use the selected works for the purpose of supporting and promoting the switch project.
switch
c/o North Tipperary Arts Office, Civic Offices
Triona Ryan, Limerick Road
Nenagh, Co Tipperary, Ireland
tel: +353(87)7777234, 0044 (75) 40418651
switch [point] submissions [arobas] gmail [point] com
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Call for entries: KINO DER KUNST, Munich
April 24–28, 2013 in Munich
Deadline: December 15, 2012
Application fee: none
Online entries for the International Competition now open at http://www.kinoderkunst.de/.
KINO DER KUNST, a new and worldwide unique combination of film festival and art exhibition, will hold its first edition from April 24 to 28, 2013. Movie theatres and museums all over Munich will present an International Competition, retrospectives, special focuses, talks and multi-channel installations. KINO DER KUNST investigates the relationship between visual art and cinema, the programmatic focus being the current approach of filming artists to fiction and narration.
We invite visual artists from all over the world to submit their recent works to the International Competition. All entries must reveal an innovative approach to the various narrative forms of cinema on a high technical level. They must have been produced after January 1, 2011. An international jury featuring, among others, New York artist Cindy Sherman, artist and filmmaker Isaac Julien from London and Jean de Loisy, director of Palais de Tokyo in Paris, will award two main prizes totalling 20,000 USD.
Single-channel works of any length or format, made by visual artists, are accepted. All films are to be submitted online, and exclusively online, on ttp://www.kinoderkunst.de. After entering your data (address, film title, credits, director’s biography, synopsis, technical details) you receive a registration number which you need to send, along with a DVD, to the indicated Munich address of KINO DER KUNST. Submission deadline is December 15, 2012.
Film entry for the International Competition and Further information http://www.kinoderkunst.de
For questions please contact info [arobas] kinoderkunst [point] de or +49 (0) 89 130 14 30 40
KINO DER KUNST is partnered with the Bavarian State Ministry of Sciences, Research and the Arts, the German Federal Cultural Foundation, the Allianz Cultural Foundation, BMW and the Goetz Collection, in collaboration with the University of Television and Film Munich, the Academy of Fine Arts, Pinakothek der Moderne / Schaustelle, Museum Brandhorst and ARRI.
KINO DER KUNST represented by EIKON Süd GmbH
Birkerstrasse 22, D-80636 München, T +49 (0) 89 130 14 30 10
Artistic director: Heinz Peter Schwerfel; Managing director: Dr. Ernst Ludwig Ganzert
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Beers.Lambert Award for Emerging Art
7th June 2012 – 31st December 2012
Beers.Lambert Contemporary announces a new award for emerging artists worldwide: the First Annual Beers.Lambert Award for Emerging Art is a prize awarded to up to 8 emerging, contemporary artists working in all disciplines and open to artists internationally.
As one of its primary operating initiatives, Beers.Lambert’s artist-support program has always believed in nurturing emerging artists and celebrating excellence in emerging contemporary art. Now, our newest initiative coincides with our gallery relocation to its brand new space on Baldwin Street at Old Street in the heart of the East London. The Beers.Lambert Award for Emerging Artwas born and devised as a method to recognize outstanding achievement and/or promise in the arts and to present emerging artists with a unique exhibition opportunity in London, and offer international exposure to under-represented artists to help them succeed.
The award is fully intended to acknowledge and celebrate an outstanding group of artists in each of the primary artistic disciplines by offering (monetary and non-monetary) recognition for international emerging artists who can be seen as shaping the direction of contemporary art through commitment and dedication to their artistic practice. The purpose of the award is to recognize progression, innovation, excellence and ‘general talent’ in 4 predominating artistic fields: painting and drawing; photography and 2D; sculpture, installation and 3d; as well as a final multidisciplinary category that acknowledges video art, performance, new-media, and other formsthat may defy classification. By way of open call and juried selection, the award will be given to two artists working within each discipline – one primary and one secondary recipient will be awarded in each category to a total of 8 awarded artists – who not only meet, but excel within the given criteria. The 4 primary award recipients will each receive $1,000USD and the 4 secondary award recipients will each receive $250USD. Furthermore, all 8 of the awarded artists (primary and secondary) works will be exhibited at Beers.Lambert Contemporary in 2013, and their work will be featured extensively on our website and other such promotional material. One or more of the awarded artists will be offered a solo exhibition with the gallery in the Fall 2013 exhibition programme. * To get involved in the futures of promising emerging artists and become a sponsor or donor for this award, please contact info [arobas] beerslambert [point] com
http://beerslambert.com/projects/award
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Appel à candidature : Fondation François Schneider
Ce concours est ouvert aux candidats de toutes nationalités, de tous âges, et dans les six disciplines des arts plastiques suivantes : peinture, dessin, sculpture, installation, photographie et vidéo.
Dans les catégories « installation » et « sculpture », Les artistes ont la possibilité de présenter soit des œuvres existantes soit des projets. Pour les quatre autres disciplines, seules des œuvres existantes peuvent être présentées.
Chaque année, la Fondation François Schneider consacre pour les « Talents Contemporains » une enveloppe globale maximale de 300 000 € qui se décompose en deux parties :
Une enveloppe de 150 000 € pour l’acquisition de sept œuvres.
Parmi les candidats, seront choisis :
d’une part les bénéficiaires des « Talents Contemporains », un lauréat par discipline, donc au total six artistes qui bénéficient chacun de 20 000 euros pour l’acquisition de leur œuvre, et d’autre part une œuvre dans l’une des 6 disciplines, considérée par le grand Jury International comme la plus prometteuse, sera élue « Talent d’Eau ». Son créateur recevra 30 000 euros pour l’acquisition de son œuvre.
Date: 15 décembre 2012
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Media-N, Journal of the New Media Caucus, is pleased to announce a Call for Papers for the 2013 Spring Edition, guest edited by Juliet Davis and Stephanie Tripp and entitled “Tracing New/Media/Feminisms.”
TIMELINE
– November 26, 2012: Deadline for reception of abstracts/proposals.
– December 13, 2012: Notification of acceptance.
– February 3, 2013: Deadline for reception of final papers/artworks.
GUEST EDITORS
Juliet Davis and Stephanie Tripp
Media-N Editor-in-Chief
Pat Badani
TITLE OF THE EDITION
Tracing New/Media/Feminisms
THEME SUMMARY
This issue of Media-N attempts to trace ways new media continues to transform and extend feminist practice and thought.
DESCRIPTION:
As the Internet entered the popular imagination in the early 1990s, many strands of feminism engaged with new media to produce exciting critical and creative work described as cyberfeminism, techno-feminism, e-feminism, digital feminism, or a variety of other terms. Some feminists critiqued technological development as an extension of existing patriarchal systems, while others eschewed critique and instead playfully or defiantly utilized technology to author their own visions. With the World Wide Web now beginning its third decade, it’s time to reassess the work of these digital feminisms, to trace their genealogies and transformations, to explore their current manifestations, and to envision what forms and roles they may assume in the future. On one hand, many problems that prompted feminist interventions in new media two decades ago persist today and, in some cases, have intensified. [1] On the other hand, salient projects—many of them pushing the boundaries of new media art far into the realms of political activism and popular media forms—may serve as reminders of important goals established by early digital feminists or define new ones. Calls for reassessment already have arisen from scholars such as Mary Flanagan and Suyin Looui, who have looked for models beyond the definition of “‘classic’ cyberfeminist art” that nevertheless use new media to promote feminist aims. [2] It is the goal of this special issue to provide a forum for new thinking about new/media/feminisms: past, present, and future.
The editors encourage potential contributors to consider how feminist work in new media has changed over the past three decades, and to identify contemporary theories and practices that are reshaping perspectives in this field. How are artists rethinking or reintuiting feminism through contemporary art practices? How do these practices relate to or diverge from established feminist lineages? How have changes in new media technologies, such as the advent of mobile computing and social media, influenced feminist approaches to media?
The editors welcome creative and traditional formats of submissions that address new media feminisms, past and present.
Submissions may take the form of:
– artist’s statements and artwork
– manifestos or performance scripts
– critical discussions of exhibitions or select works
– case studies of artists, artworks, or collectives
– interviews of theorists/practitioners/critics
– historical survey essays
– theoretical works
– hybrid critical works
– and other forms
Possible subjects include:
– Artists’ perspectives on feminist influences in their own artwork
– Critical perspectives on new media content and/or uses.
– Responses to new media culture
– Curatorial perspectives on feminism in new media
– Art historical responses to feminism and new media
ABSTRACT GUIDELINES
Please send your submission proposal with the following information, by
email to: Juliet [point] davis [arobas] ut [point] edu AND stripp [arobas] ut [point] edu with ‘Media-N
Submission’ and your name(s) in the subject line.
Include your Email(s), Proposal Title, 300-500 word Proposal Description, up
to 3 page Resume, and your Title/Affiliation (the institution/organization
you work with if applicable, or independent scholar/practitioner.) Note:
submissions of artworks should also include a link to online documentation.
FINAL PAPER GUIDELINES:
All papers are to follow the Chicago Manual of Style 16th ed. Please check
out more details under Publication Guidelines, here:
http://www.newmediacaucus.org/wp/media-n-journal/guidelines/guidelines-for-g
uest-editors/
If you have questions about Media-N, please feel free to contact:
Pat Badani, Editor in Chief Media-N, Journal of the New Media Caucus
medianjournal [point] badani [arobas] gmail [point] com
Media-N was established in 2005 to provide a forum for New Media Caucus
members, featuring their scholarly research, artworks and projects. The New
Media Caucus is a nonprofit, international membership organization that
advances the conceptual and artistic use of digital media. Additionally, the
NMC is a College Art Association Affiliate Society.
http://www.newmediacaucus.org/wp/media-n-journal/
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1. Problems include limited or unequal opportunities for women in computing and information technology professions, relatively small numbers of young women seeking degrees in technology fields, repetitive gendered labor in technologized areas domestically and globally, exclusion from or discrimination within high-status workplace or leisure activities, gender-based cyberbullying, and pervasive sexual objectification in gaming and other popular technology-driven media.
2. Flanagan, Mary, and Suyin Looui. “Rethinking the F Word: A Review of Activist Art on the Internet.” NWSA Journal 19 (2007): 181-200.
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Beam Camp Seeks Proposals for Spectacular Projects
Worldwide call seeks ideas from Engineers, Architects, Designers, Sculptors, Builders, Agriculturists, Videographers, Technologists, Artists and Makers of all kinds
Past Project Images: http://flic.kr/s/aHsj5LFz65
Proposal Submission Info and Form: http://www.beamcamp.com/project-proposal/
Beam Camp, the summer camp for the fine and manual arts, technology and collaboration, today opens its annual international search to find its 2013 Beam Projects. The large-scale collaborative projects are realized by Beam campers, aged 7-17, and staff at the camp’s 106-acre facility in Strafford, New Hampshire.
Projects are budgeted at $10,000. Winning designers receive a $2,500 honorarium and are invited to visit camp during the project’s production.
Proposals can be submitted on the Beam Camp website until Friday, January 11, 2013 with Semi-finalists announced on January 18, 2013. (submission page: http://www.beamcamp.com/project-proposal/).
Beam offers these prompts for proposals:
– Project should be big and ambitious and result in a unique and spectacular product.
– Project Master should have experience in executing the kind of idea proposed.
– Projects should take advantage of Beam’s outdoor space and rural location, but need not be about camp, children or nature.
Beam Camp Co-Director Danny Kahn says of the Project, “it’s a chance for kids to walk around inside the mind of a designer of big things and systems. The kids get to learn project-specific making skills and practice the tools of collaboration, and more importantly see how to bring to life a passionately held and expertly developed idea.”
The Beam Projects for summer 2012 reflected Beam’s core emphasis on cultivating creative thinking and applied collaborative work. In “Creature Quake,” Beam Project 2012.1, landscape architects Rachel Kunreuther and Douglas Stookey’s proposal, Beam campers and staff constructed enormous creatures in earth, sky and lake. In “Navigating Dreams,” Beam Project 2012.2, proposed by Matthew Springett Associates, Beam campers and staff created a night sky of LED constellations controlled and navigated by a boat-machine.
Previous winners include Caitlin Berrigan’s “Macro/Micro Domes,” Steve Gerberich and Nathaniel Lieb’s “Beam Fleet,” Jan Drojarski and Jon Bocksel’s “Jungletopia,” Christine Baumgartner and Manuel Kretzer’s “Float With The Flowers,” the solar-powered film “A Trip to the Sun” by Daniela Kostova and Mike DeSeve, WIgnall & Moore’s “The Stories of Machines That Never Flew” and “The Habitats of Parker Mountain” by pragmatopia and architecture students of the University of Kassel, Germany.
ABOUT BEAM CAMP Beam Camp offers two 4 week summer sessions for kids aged 7-17 in Strafford, New Hampshire. Campers cultivate hands-on skills while exploring innovative thinking, design and the creative process. They swim, hike, play games and enjoy 750 acres of mountain, forests and lakes, while transforming ideas into artifacts and personal achievement into community success.
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re:MMX is currently seeking video work for their Public Video Box. We are looking for videos that deal with dwellings, environments, metropolis, urban sprawl, private and public spaces of living and in general work that reacts to construction sites and city developments throughout the world.
MMX was 2010 and re:MMX is 2012, a remix of the old project but with an emphasis on public art. We left our location 2 years ago but have now been invited back to react to the development and construction site that was our former art space. Seeking provocative video work that even address gentrification and/or the negativity of global expansion.
The Video Box is in its second month and will continue for four more months. A new video work is shown each week for 7 days from 2pm-10pm. The Video Box is located right in the middle of Berlin on a popular commercial art street with high foot traffic.
All videos are shown with a HD-ready projector, rear projection, directional speakers and played from a high-end media player.
Videos should be in the time range of 30 seconds to approx. 20 minutes in length. We show work with sound but have to take in consideration the neighbors so volume levels are kept in a normal range.
All videos that are shown get PR, future inclusion in the project’s publication and a modest honorarium. To see the works we have shown in the past please go to www.mmx.mx/re/VideoBox/
SUBMISSIONS:
Please email us a link to view the video work and a short synopsis about why your work would fit into the above mention themes.
DEADLINE for submission is November 30,2012.
In the Subject line of your email please type VIDEO SUBMISSION
Email us at submissions [arobas] mmx [point] mx
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Concours création vidéo autour de l’architecture proposé par le CAUE 31
APPEL A PROJETS
A l’occasion de la première édition du concours Archi’Court, le CAUE 31 lance un appel à projets pour des créations vidéos autour de l’architecture.
Le concours Archi’Court a pour objectif la valorisation de la culture architecturale, de l’urbanisme et du paysage au travers du regard de jeunes créateurs vidéos.
L’appel à candidature s’adresse à des créateurs de tous bords, cinéphiles, architectes, documentaristes, vidéastes, étudiants, qu’ils soient amateurs ou proféssionnels, désireux d’exprimer l’architecture, l’urbanisme ou le paysage au travers de la vidéo. La création est libre mais doit suivre le fil conducteur d’une thématique donnée.
Nous avons choisi pour cette première édition du projet une thématique large et ouverte, qui invite à la création et où les points de fuite ouvrent une multiplicité de choix.
Les lauréats et les vidéos sélectionnées seront diffusées durant le deuxième semestre 2013 au sein de l’espace vidéo du CMAV ainsi que sur son site internet.
THEMATIQUE 2013 :
Renversant
PRIX A LA CREATION :
Premier prix : 750 euros
Deux mentions : 250 euros
Prix à la diffusion pour vidéos sélectionnées : 150 euros (10 vidéos pourraient être sélectionnées pour cette rubrique)
DATE LIMITE D’ENVOI :
Vos créations doivent être envoyées au plus tard le 5 avril 2013.
Une préinscription est souhaitée avant cette date à l’aide du formulaire en bas de page.
FORMAT :
Les vidéos doivent être envoyées par courrier en format Blu-ray.
Durée min. : 5 minutes
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Call for entries
Deadline: 15 December 2012
15th WRO International Media Art Biennale
We are now accepting submissions to PIONEERING VALUES: The 15th WRO Media Art Biennale, whose opening events will be held in Wroclaw from May 8th-11th 2013.
Pioneering Values
http://www.wro2013.wrocenter.pl/entry/rules.php
Please make sure to submit your work along with your entry form early enough to meet the December 15th deadline. The works that will be shown during the Biennale will be chosen by the WRO 2013 Biennale team.
The WRO 2013 program is open to various forms of creative artistic expression and communication made using electronic and/or digital media and completed after January 1st, 2011.
Works can be submitted by the artists/creators, or by producers or distributors who holds the rights to them.
There is no entry fee for the WRO 2013 Biennale, and none of the materials sent to the organizers will be returned.
The organizers will provide the artists/creators of the selected works (or their representatives) with free accommodations in Wrocław during the main WRO 2013 events, scheduled for May 8th – 11th 2013.
All entrants submitting works to the WRO 2013 Biennale agree to audio-video recordings being made of their performances, interviews, concerts, installations and/or events, and to the use of these recordings for promotional, educational and/or research purposes.
The following prizes will be awarded during the WRO 2013 Biennale to works chosen from among those selected for presentation:
- The WRO Biennale Award;
- The Critics & Alternative Art Publishers´ Award; and
- The WRO Audience Award.
Application form
Deadline: 15/12/12 – postmark
Contact:
WRO ART CENTER
ul. Widok 7
50-052 Wroclaw
Poland
phone: +48 71 343 32 40
biennale [arobas] wrocenter [point] pl
http://www.wro2013.wrocenter.pl/entry/
4. résidences
Open call for applications 2013: Unesco-Aschberg bursaries for Artists Programme: further information
deadline: 18 novembre 2012
UNIDEE – University of Ideas is Cittadellarte’s international pole of formation and exchange between knowledge and diverse problematics, open to a varied and multidisciplined group of creatives, professional people and students.
Here art abandons the conventional canons and instead places itself to integrate with society and with other disciplines: communication, production, economics, politic, architecture, design, literature, music, spirituality, ecology and nourishment.
UNIDEE in Residence runs for four months – from June to October – to explore the rapport between art and society and to investigate methodologies of creative interventions able to activate projects for a socially responsible change in society.
Unidee in residence forms a new professional skill: that of “activator” of projects for a Responsible Transformation of Society, which reunites the characteristics and skills of the artist, curator, cultural enterpreneur and social-projects manager.
At Cittadellarte the residents acquire a professional creative dimension that is productive and socially relevant, capable of responsibly confronting the problematics of real society and that offers innovative proposals to companies and administrations in different contexts.
The UNIDEE programme develops in direct synergy with the activities of Cittadellarte, interacting with the exhibitions, research and projects of the Uffizi in the areas of ecological architecture (Architecture Office), sustainable design (Production Office), of economic alternatives (Economics Office), of intercultural dialogue (Politics Office and Love Difference Project), of the relation between ecology and creativity (Ecology Office and ReMida Project), of sustainable fashion (Fashion Office), of creative communication (Communication Office), of art and social change (Art Office) and of the spirituality of art (Spirituality Office). The residents in this way have the opportunity to enter into contact and collaborate with the diverse realities of the territory and with the businesses and institutional partners of Cittadellarte. Numerous meetings, lectures and workshops are organised with experts from the creative world, business and art, who share with the residents their experience and knowledge.
PROGRAM
The major points of the programme are: • Conceptualization, development, and discussion for the activation of a project of Responsible Social Transformation. During UNIDEE the residents will have the possibility to concentrate on their idea, discuss their projects, receive feedback, […]
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HOW TO APPLY
Applicants are invited to submit the UNIDEE in Residence application form together with the following material and any supplementary information they consider pertinent in an assessment such as this: A completed and hand signed application form (download here: PDF format) Please […]
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OPEN CALL for UNIDEE 2013: FULL financial support
The following institutions cover all the costs outlined in the « expenses covered by the program » in the « PROGRAM » section. Please note, each institution has slightly different requirements for applicants and costs they are willing to cover, please bear this in mind when deciding […]
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OPEN CALL for UNIDEE 2013: PARTIAL financial support
The selected participants for this support will only have to pay €6.000 towards the cost of the program, while the rest is covered by Cittadellarte. However, they will still be required to pay for everything listed above in the « paid by the resident » list in the « PROGRAM » […]
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Open call UNESCO-Aschberg Unidee 2013
UNIDEE in Residence and UNESCO-Aschberg UNIDEE in Residence 2013 12 June – 12 October 2013 Cittadellarte-Pistoletto Foundation in partnership with the UNESCO-Aschberg Bursaries for Artists Programme offers a fully supported residency for a young committed visual/ video artists, […]
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THE NETWORK OF UNIDEE IN THE WORLD
UNIDEE has built a large network of partnerships and collaborations in Italy and abroad: A.M. QATTAN FOUNDATION based in Ramallah, it’s one of the most longstanding partner of Cittadellarte, they provide a UNIDEE grant for Palestinian Artist since 2002 AS_TIDE NETWORKS supported by the […]
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FACILITIES
Working / living facilities Available to UNIDEE residents is a common studio space (a 700 square meter loft), a room for meetings and seminars, library and an auditorium. A number of computers are also available to the residents who are not able to bring their own. These are equipped with […]
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LOCATION
Cittadellarte-Fondazione Pistoletto is located in the city of Biella, a provincial capital located in the northern Italian region of Piedmont, situated in the foothills of the Alps. The province of Biella is known for its beautiful landscapes as well as its important role in the history of the […]
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HOW TO GET TO UNIDEE
The closest airports to Biella are Torino (Caselle airport) and Milano (Malpensa and Linate airports). Low cost airlines also fly to Bergamo, Milano (Orio al Serio airport). The closest train station to Cittadellarte is Biella S. Paolo. Cittadellarte is a twenty minute walk from the station, or […]
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FAQs
1) What do I have to submit for applying for UNIDEE? Applicants must submit (via email or post) to UNIDEE the following material: A completed and hand signed application form (download here: PDF format) Please note that if you are applying for full financial support you must submit […]
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MANYDEE
Manydee is a virtual platform to which UNIDEE residents are automatically registered in order to communicate ideas and information, to cooperate, to propose and discuss projects. UNIDEE 2012 Ayman Alazraq (Palestine) […]
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staff
CONTACTS:
Linda Mercandino
Coordination UNIDEE – Università delle Idee
UNIDEE in Residence
Cittadellarte-Fondazione Pistoletto
Via Serralunga, 27
13900 Biella – Italy
Tel. +39 015 0991 462
unidee [arobas] cittadellarte [point] it
http://cittadellarte.it/attivita.php?att=27
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Christie Digital Systems Canada and CAFKA – Contemporary Art Forum Kitchener and Area have created an Artist in Residence programme.
Christie Digital Systems Canada (www.christiedigital.com) is a global visual technologies company that produces products for business, entertainment, and industry. With expertise in film projection since 1929 and professional projection systems since 1979, Christie has established a reputation as the world’s single source manufacturer of a variety of display technologies and solutions for cinema, large audience environments, control rooms, business presentations, training facilities, 3D and virtual reality, simulation, education, media and government. As a market leader, Christie has installed over 100,000 projection solutions worldwide. Christie’s broad range of technologies include DLP Cinema™ projectors, LCD and DLP™ projectors, rear screen projection modules, video walls, and cutting edge projection technologies for 3D, virtual reality and simulation.
In 2009, Christie launched the MicroTiles digital display system based on DLP technology with PhlatLight LED illumination. MicroTiles are modular 12h x 16w x 10d-inch rear projection units which can be stacked to form any shape or size.
The CHRISTIE/CAFKA Artist in Residence programme has the following goals:
a) the advancement of research and practice into the creative use of digital media technologies;
b) the use of visualisation and interactive technologies in the visual arts; and
c) the creation of digital media with intelligent projections that may include 3D animations.
Artists selected to participate in the programme will be exposed to a body of technical knowledge enabling them to explore forms, methods of display, and concepts not possible in their own studios as well as new ways of thinking and working in a unique collaborative environment. Christie will provide funding, facilities and technical mentoring to make its visualisation technologies accessible to resident artists.
1. Duration of Programme and Residency
The Artist in Residence programme will have a term of two years. It will operate on an annual basis, hosting one artist position for a full year, or the equivalent in short term residencies. Each resident artist will have the opportunity to work from two to twelve months, depending on the size of the project, creating a work of art using Christie’s projection systems.
2. Facilities and Artist Benefits
Each artist will be provided with studio space at Christie’s facilities at the Communitech HUB in downtown Kitchener, Ontario. The space is accessible to the resident artist 24 hours per day, 7 days per week. In addition, each resident artist will have access to the following:
a) technical assistance from Christie in developing artwork for use on Christie’s projection systems;
b) reimbursement of housing expenses for rent of up to $1,000 per month (the artist may bring family members but the artist will be required to cover any additional costs);
c) a stipend of $1,200 per month to cover food and personal expenses of the artist;
d) reimbursement of travel costs of up to $1,000 for the artist to travel from the artist’s residence to Kitchener, Ontario (the artist may bring family members but the artist will be required to cover any additional costs);
e) a workstation/studio at Christie’s facility at 809 Wellington Street North, Kitchener, Ontario
f) access to software
g) use of a bicycle supplied by Cycle CAFKA;
An important consideration in the selection of artists will be the extent that an applicant will take advantage of the resources and technical support provided by Christie.
Artists will be selected for a residency based on:
a) the quality of past work;
b) the potential impact of the residency on the artist and their work;
c) the ability of the artist to master new technologies; and
d) a demonstrated commitment to working at Christie’s Kitchener facilities with their team and resources.
3. Educational Programming / Outreach
The Christie/CAFKA residency is intended to benefit the cultural life of the City of Kitchener and the Region of Waterloo. As part of the Artist in Residence programme, resident artists will be expected to undertake a selection of the following, to be agreed upon between CAFKA and the artist:
a) public lecture;
b) public workshop;
c) video interviews to be broadcast on CAFKA TV and posted on the CAFKA web site;
d) blog or vlog, to be posted to the CAFKA website; and
e) public exhibition of completed artwork.
4. Application Process
Applications to the Artist in Residence Programme must include:
a) a cover page including: name, address, city, postal/zip code, country, telephone, email, website, and a maximum one page project proposal;
b) a concise portfolio of previous work;
10 images and/or video of your previous work following these guidelines:
Digital images:
- JPEG format
- Maximum of 1MB file size
- Maximum resolution of 1024 x 768 pixels
- RGB or greyscale colour mode only
Video:
- Viewable with Quicktime or Windows Media Player
- Maximum 1GB file size
- Maximum resolution of 1024 x 768 pixels
File names must be in the following format: 01FirstnameLastname.jpg (Slide number, Artists First and Last name). The image numbers must correspond to the ones in your slide list.
Please include all image and video files on a disk.
c) two letters of reference;
d) a curriculum vitae; and
e) an artist statement.
Applications will be administered and reviewed by CAFKA’s programming committee with support from staff from Christie who will be called on to assess the project’s technical feasibility.
All applications should be delivered to:
CAFKA – Contemporary Art Forum Kitchener and Area
141 Whitney Place, Studio #7
Kitchener, Ontario, Canada N2G 2X8
Receipt of applications will be acknowledged by email.
Applications will be accepted on an on-going basis.
For more information please contact CAFKA at cafka [arobas] cafka [point] org or 519.744.5123.
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Tokyo Wonder Site – Institutional Recommendation Program – Tokyo, Japan (Deadline: Nov. 20th, 2012)
Tokyo Wonder Site – Institutional Recommendation Program
Location; Tokyo, Japan
Deadline: 11/20/2012
Duration: About 1 – 2 months from the beginning of April 2013 to the end of March 2014 (subject to change)
Eligibility: Please check the application outline.
Description:
Tokyo Wonder Site is calling for both international and local creators who are planning to undergo cultural study or research based in Tokyo. If you were interested in participating in the Institutional Recommendation Program for 2013, please find more information about each program at TWS website pages.
www.tokyo-ws.org/english/application/2012/09/open-call-for-the-institutional-recommendation-program-2012.shtml
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Call for entries
Deadline: 10 December 2012
PACT Zollverein
Residencies PACT Zollverein
PACT Zollverein has been supporting residencies for the development of artistic projects and productions since 2002. The Residency Programme is open to professional artists from home and abroad who work in the areas of dance, performance, media arts or sound art. The recipients are offered a work space and local accommodation, and according to individual need, they can take advantage of various kinds of production support, such as dramaturgy, technical assistance, project management as well as press and publicity.
Call for Entries
http://www.pact-zollverein.de/en/artists-centre
PACT Zollverein has been supporting residencies for the development of artistic projects and productions since 2002. The Residency Programme is open to professional artists from home and abroad who work in the areas of dance, performance, media arts or sound art. The recipients are offered a work space and local accommodation, and according to individual need, they can take advantage of various kinds of production support, such as dramaturgy, technical assistance, project management as well as press and publicity.
Thanks to the support of the Ministry for Families, Children, Youth, Culture and Sports of the State of North Rhine-Westphalia, residency recipients are able to receive a grant to cover their living expenses and travel costs.
Residences are awarded twice a year by an international jury.
A RESIDENCY CAN INCORPORATE THE FOLLOWING:
Studio space (from 63 to 173 sq.m.)
Local accommodation (maximum 6 people)
Weekly grant allowance for all of the residency project participants (maximum group of 6 people)
Travel costs covering one journey only per participant to and from PACT Zollverein (subject to prior agreement)
Technical equipment (by arrangement and subject to availability)
Stage rehearsals with professional technical supervision and support (by arrangement and subject to availability)
Daily professional open class
Professional advice in: project funding, project management, press and public relations
A residency project will not necessarily have a public showing.
APPLICATIONS MUST INCLUDE (ONLINE APPLICATION SERVICE AVAILABLE FROM 01.11.2012):
the completed application form
a short letter of motivation
a project description
a 10 line summary of your project description
curriculum vitae for everyone involved in the project
1 DVD/CD-ROM of your own work
Contact:
PACT Zollverein Residenzen
Katharina Charpey
Bullmannaue 20a
D-45327 Essen
Germany
phone: +49 (0)201.289 47 12
fax: +49 (0)201.289 47 01
residenz [arobas] pact-zollverein [point] de
www.pact-zollverein.de
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Henry Moore Institute, Research Fellowships – Leeds, UK (Deadline: Jan 14th, 2013)
How to apply
The Henry Moore Institute invites applications for the following fellowship programmes:
Research Fellowships are intended for artists, scholars and curators, working on historic and contemporary sculpture using the Institute’s library, archive of sculptors’ papers and the collection of Leeds Art Gallery. Up to 4 fellows will be given the opportunity to spend a month in Leeds to develop their own research. With access to our resources and an on-going dialogue with the Institute staff, fellows are free to pursue their own interests in a supportive and stimulating environment.
Senior Fellowships are intended to give established scholars (working on any aspect of sculpture) time and space to develop a research project free from their usual work commitments. Up to 2 senior fellowships, for periods of between 4 to 6 weeks will be offered.
Both fellowships provide accommodation, travel expenses and a per diem. The Institute offers the possibility of presenting finished research in published form, as a seminar, or as a small exhibition. The fellowships are an integral part of the research programme, presenting fresh perspectives on the Institute’s collections, opening up new collaborative possibilities and furthering research into sculpture.
For further information or to apply for a fellowship please contact:
Kirstie Gregory – Research Programme Assistant
Henry Moore Institute, The Headrow, Leeds LS1 3AH.
T: + 44 (0) 113 246 7467
E: kirstie [arobas] henry-moore [point] org
To apply for the 2013-14 fellowships please send a letter of application stating how you heard about the fellowships, a proposal (1000 words max.) and a CV by 14 January 2013 to: Kirstie Gregory, Henry Moore Institute, 74 The Headrow, Leeds LS1 3AH.
More info can be found here: www.henry-moore.org/hmi/research/hmi-research-fellowships1/how-to-apply
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Appel de dossiers
Est-Nord-Est, résidence d’artistes
Appel de dossiers 2013
Artistes en résidence
Présentation
Est-Nord-Est est un centre d’artistes autogéré dont le mandat principal est d’offrir aux artistes en processus de recherche un soutien à la production par le biais de résidences. Trois périodes de résidence sont offertes: au printemps, à l’été et à l’automne. Chacune de ces périodes permet de réunir jusqu’à quatre artistes à la fois, ainsi qu’un(e) commissaire ou un(e) auteur(e) en art actuel. D’une durée de huit semaines, les séjours des artistes offrent l’occasion de s’extraire du quotidien afin de travailler dans un espace culturel différent, vivant et stimulant. La disponibilité des ressources locales, l’accueil convivial et chaleureux, la qualité du soutien technique et logistique et la richesse des échanges entre artistes d’origines diverses caractérisent les résidences.
Est-Nord-Est est situé à Saint-Jean-Port-Joli, un village sur la rive sud du fleuve Saint-Laurent, dont les paysages sont caractérisés par la forte présence de l’agriculture, de la forêt et des voies fluviales. Saint-Jean-Port-Joli est situé à 115 km de Québec et à 350 km de Montréal.
Est-Nord-Est fut fondé à l’origine sur la rencontre entre les pratiques contemporaines de la sculpture et celles relevant d’un savoir-faire traditionnel. Est-Nord-Est accueille aujourd’hui des artistes de toutes les disciplines et pratiques des arts visuels actuels. Les résidences à Est-Nord-Est s’adressent aux artistes professionnels tant établis qu’émergeants et ce, de partout dans le monde. Est-Nord-Est fait partie du réseau de résidences d’artistes Res Artis, des organismes d’accueil pour les Pépinières européennes pour jeunes artistes et est membre du Regroupement des centres d’artistes autogérés du Québec.
Modalités
Les artistes bénéficient de droits de résidence de 1122$ pour une période de huit semaines et d’un hébergement pour la durée de leur séjour. Ils ont aussi accès à un atelier individuel, à une menuiserie, à un soutien technique et logistique, aux outils variés, principalement pour le travail du bois, mais aussi pour le métal et la pierre, à certains équipements informatiques… et à un vélo. La maison collective où logent les artistes est la même que celle du commissaire ou de l’auteur(e) en résidence et est voisine des ateliers d’Est-Nord-Est. Elle comprend cinq chambres, une cuisine, un salon, deux salles de bain communes et une salle de lavage.
Périodes de résidence
Printemps: du 29 avril au 21 juin 2013
Été : du 8 juillet au 30 août 2013
Automne: du 9 septembre au 1er novembre 2013.
Soumettre un dossier
Les dossiers doivent être envoyés par voie électronique à l’adresse suivante : estnordest [arobas] videotron [point] ca. Important : maximum 7 Mo par courriel. Pour les vidéos, nous vous suggérons de nous faire parvenir des liens You tube ou vimeo.
Votre dossier doit comprendre:
– Un curriculum vitae (maximum deux pages, formats Word (.doc / .rtf) ou PDF);
– Un texte de démarche artistique (maximum une page, formats Word (.doc / .rtf) ou PDF);
– Un texte de présentation du projet de résidence envisagé (maximum une page, formats Word (.doc / .rtf) ou PDF);
– Une documentation visuelle (maximum 20 images, formats .tiff ou .jpg et/ou vidéos );
– Le formulaire d’inscription dûment complété.
Date limite: 15 novembre 2012
Envoi des dossiers par courriel (Max 7 MO) d’ici le 15 novembre 2012.
Les dossiers sont évalués par un jury de pairs.
Les réponses seront transmises d’ici la fin de janvier 2013.
estnordest [arobas] videotron [point] ca
Information: 418 598-6363
www.estnordest.org
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Est-Nord-Est, résidence d’artistes
Appel de dossiers 2013
Résidence de commissaire et d’auteur(e) canadien(ne) en art actuel
Présentation
Est-Nord-Est est un centre d’artistes autogéré qui offre, à travers son programme de résidence, un soutien technique à la production et un contexte critique pour les artistes engagés dans une démarche de recherche/création. Fondé à l’origine sur la rencontre entre les pratiques contemporaines de la sculpture et celles relevant d’un savoir-faire traditionnel, Est-Nord-Est accueille aujourd’hui des artistes de toutes les disciplines et pratiques des arts visuels actuels. Est-Nord-Est est situé à Saint-Jean-Port-Joli, un village sur la rive sud du fleuve Saint-Laurent, dont les paysages sont caractérisés par la forte présence de l’agriculture, de la forêt et des voies fluviales. Saint-Jean-Port-Joli est situé à 115 km de Québec et à 350 km de Montréal.
Afin d’encourager la pratique de l’écrit sur l’art et du commissariat en art actuel au Canada, Est-Nord-Est a inauguré en 2012 une résidence de commissaire et d’auteur(e) canadien(ne) en art actuel. Convaincu de l’importance de la mixité entre les œuvres et les mots, Est-Nord-Est vise par cette initiative à promouvoir la recherche et à stimuler des rapports étroits et féconds entre les artistes en résidence et les professionnels qui œuvrent dans la sphère de la médiation de l’art. Les espaces de travail et d’échange étant communs avec les artistes, les commissaires et auteur(e)s pourront s’imprégner au plus près de « l’art en train de se faire ». La résidence permet ainsi aux commissaires et auteur(e)s de profiter d’un environnement de travail hors du quotidien, vivant et stimulant, propice au développement de leurs propres recherches. Aussi, ils/elles sont encouragé(e)s à développer une réflexion critique sur le travail des artistes et leur processus créatif en résidence.
Cette année, deux périodes de résidence sont offertes: au printemps à l’automne. Chacune de ces périodes permet de réunir jusqu’à quatre artistes à la fois, ainsi qu’un(e) commissaire ou auteur(e) en art actuel. Les séjours des artistes sont d’une durée de huit semaines et ceux des commissaires et auteur(e)s sont de quatre semaines. Est-Nord-Est fait partie du réseau de résidences d’artistes Res Artis, des organismes d’accueil pour les Pépinières européennes pour jeunes artistes et est membre du Regroupement des centres d’artistes autogérés du Québec.
Modalités
Les commissaires et auteur(e)s bénéficient de droits de résidence de 561$ pour une période de quatre semaines et d’un hébergement pour la durée de leur séjour. Un cachet de 255$ est versé aux commissaires et auteur(e)s qui remettent un texte pour fins de publication par Est-Nord-Est (250 mots par artiste en résidence). Ils ont aussi accès à un atelier individuel, aux dossiers des artistes résidents, à un soutien logistique, à certains équipements informatiques… et à un vélo. La maison collective où loge le/la commissaire ou l’auteur(e) est la même que celle des quatre artistes en résidence et est voisine des ateliers d’Est-Nord-Est. Elle comprend cinq chambres, une cuisine, un salon, deux salles de bain communes et une salle de lavage.
Périodes de résidence
Printemps: du 20 mai au 14 juin 2013 / Automne: du 30 septembre au 25 octobre 2013
Soumettre un dossier
Les dossiers doivent être envoyés par voie électronique à l’adresse suivante : estnordest [arobas] videotron [point] ca. Important : maximum 7 Mo par courriel. Pour les vidéos, nous vous suggérons de nous faire parvenir des liens youtube ou vimeo.
Votre dossier doit comprendre:
– Un curriculum vitae (maximum deux pages, formats Word (.doc / .rtf) ou PDF);
– Une lettre d’intention (maximum une page, formats Word (.doc / .rtf) ou PDF);
– Deux copies de textes publiés sur l’art actuel (compte rendu ou critique d’exposition, essai, texte d’opuscule, de catalogue ou de livre d’art, etc.);
– Le formulaire d’inscription dûment rempli.
Date limite: 15 novembre 2012
Envoi des dossiers par courriel uniquement (MAX 7 MO).
Les dossiers sont évalués par un jury de pairs.
Les réponses seront transmises par courriel d’ici la fin de janvier 2013.
estnordest [arobas] videotron [point] ca
Information: 418 598-6363
www.estnordest.org
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Call to Artists: Acadia National Park Artist Residency, Maine
Deadline: January 7th, 2013
The Acadia National Park Artist-In-Residence Program provides professionals the opportunity to become part of a long-established tradition of artists in our national parks.
Mount Desert Island Artists: A Long Tradition
In the mid-1800s, landscape painters, including Thomas Cole and Frederic Church, came to Mount Desert Island and captured its beauty on canvas. Their work inspired writers, composers, naturalists, and folks from away to seek the natural splendor of the island.
Those who followed were known as rusticators because they ate and lived with local fishermen and farmers during their summer stay. The rusticators returned each summer to delight in the tranquillity of Mount Desert Island, and for some, to practice their craft. Villagers cottages and fishermen’s huts soon overflowed, and by 1880, 30 hotels competed for vacationers’ dollars. Ballet, opera, musical festivals, and readings flourished each summer on Mount Desert Island.
Over the years the accommodations and number of visitors have increased, but the heart of what first drew people here remains as Acadia National Park. The park, with its dramatic cliffs stretching to the sea, balsam-scented forests, and spring warbler serenades, offers artists a perfect setting to practice and pursue their craft.
Artist-In-Residence Program at Acadia
The Artist-in-Residence Program at Acadia National Park offers professional writers, composers, and all visual and performing artists the opportunity to pursue their particular art form while surrounded by the inspiring landscape of the park. In the spring and fall, the park provides housing to participants for two-week to four-week periods. No additional stipend is available.
In return, participating artists are asked to donate to the park collection a piece of work representative of their style and their stay. These creative works will be displayed on a rotating schedule or shared with the public through other appropriate means during the upcoming seasons. Artists are also asked to participate in one public program per week of their residency such as demonstrations, talks, exploratory hikes, or performances. In the fall, artists will be working with fifth and sixth grade students. Programs can be tailored to your medium, interests, and experiences, and only consume a few hours of your stay.
How to Apply
Applications for the program are accepted beginning October 1 and must be received by January 7 for consideration for the following season. Notification will be made by late March. There is a $25 non-refundable application fee for applying to the residency. Make checks payable to the National Park Service. Materials sent as part of the application packet will not be returned.
Any medium that involves collecting or altering park resources would be in conflict with national park preservation goals and would be deemed inappropriate for a residency.
To apply, please send:
• Application Cover Sheet (pdf)
• For visual artists: Six different digital images in jpg or tiff format on one CD, or, if sending slides, one set of six different images, plus the following materials.
• For all other mediums: An appropriate sample of your recent work (e.g., six copies of a brief manuscript excerpt, short story, article, poetry, etc. – maximum of six pages – from writers and poets; one 1/2″ VHS tape or DVD from dancers and other performing artists), plus the following materials.
• Six copies of:
◦ One- to two-page résumé and summary of creative works.
◦ One-page statement about what you hope to accomplish and achieve during a term as an artist-in-residence at Acadia National Park.
◦ Description of public/school presentation.
◦ Names and contact information of two references who know your work.
• For additional information or to mail your application, please contact:
Artist-In-Residence Program Coordinator
Acadia National Park
P.O. Box 177
Bar Harbor, ME 04609
207-288-3338 – “0″ for operator
Selection Process
A panel composed of professionals from various related disciplines and a park representative will choose the finalists for the upcoming season. Selections are made solely on the basis of submitted material.
Frequently Asked Questions
How many artists are selected each year? Between four and six artists, plus two alternates, are selected each year.
Do I need to have a car? Yes. There is no public transportation to the park or towns during the residency period.
What are the housing arrangements? Artists are housed in a fully furnished, one-bedroom apartment with a full kitchen outfitted with pots, pans, dishes, and silverware. The park supplies linens and bedding. There is a laundry facility in the apartment complex. Occupants supply personal items such as clocks and audiovisual equipment. Occupants are responsible for cleaning the apartment prior to their departure. Pets and smoking are not allowed. Wheelchair-accessible housing is available.
Can I bring my family or pet? Family members may join the artist for the residency as long as the number of occupants does not exceed the occupancy limits of the apartment. Pets are not permitted.
You may also download an Artist-In-Residence brochure (pdf – 309kb) with this information.
http://www.nps.gov/acad/supportyourpark/artistinresidence.htm
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Atelier Topaz – résidence
Opasatika, Ontario, Canada
Le lieu
Situés au cœur de la forêt boréale, les Ateliers Topaz sont à la fois un lieu de retraite et un centre de création pour artistes, toutes disciplines confondues. L’endroit parfait pour la réflexion, l’évasion. Le groupement d’édifices fait 900 mètres carrés et repose sur 14 hectares face à la route Transcanadienne. Il donne sur un étang de deux hectares. Topaz c’est la « Route 66 » dans le nord de l’Ontario. L’endroit, modeste et nostalgique, rappelle aussi les grandes épopées de la colonisation francophone de l’Ontario. Ces studios de création ou cette résidence d’artistes, endroit idéal pour les arts visuels, sont situés au centre du Canada, à mi-chemin entre l’Atlantique et le Pacifique, là où les étoiles deviennent les topazes de la nuit.
Ce qu’on offre
D’abord l’espace et, l’espace de travail déterminés selon les besoins de l’artiste. Les espaces polyvalents permettent d’y faire de la peinture, de la sculpture, de l’installation, etc. L’atelier de menuiserie, le Bar à clou, est équipé des outils de base. Un magasin d’objets trouvés est disponible autant pour l’inspiration que pour l’utilisation dans une œuvre. Le peintre apporte ses pinceaux, le musicien son instrument et l’écrivain son ordi.
Les personnes qui séjournent aux Ateliers Topaz jouissent de l’accès à la cuisine et sont responsables de préparer leurs repas. Toutefois Laurent peut aussi leur cuisiner de petits plats typiquement canadiens-français aux besoins ou aux désirs.
Topaz possède deux suites avec lit double et une chambre avec lit simple. Chacune possède sa salle de toilette avec douche. Ces installations évoquent admirablement le style des années 1960.
Pour la baignade, le Lac des Cœurs se situe à deux kilomètres à l’est. Pour le canotage ou la pèche, la rivière Opasatika est deux kilomètres à l’ouest. Pour se déplacer, il y a de vieux vélos ou la marche. Pour un frais très raisonnable, votre hôte peut aussi vous conduire ou organiser un déplacement vers Kapuskasing à l’est ou vers Hearst à l’ouest.
Les matériaux d’artistes ne sont pas disponibles dans la région. Il est donc important de faire vos achats avant votre séjour, à moins que vous travailliez avec des matériaux que l’on peut se procurer dans des magasins ordinaires ou même en nature.
www.atelierstopaz.ca
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International Helen M. Salzbert Artist in Residence Program, Book Arts, Florida
Deadline: January 22, 2013 (RECEIVE) or (HAND DELIVERY)
Stipend of $5000
Helen M. Salzberg Artist in Residence Program
Jaffe Center for Book Arts
Wimberly Library
Florida Atlantic University
Boca Raton, FL
Fall 2013
The Helen M. Salzberg Artist in Residence Program funds two working residencies for artists each academic year at the Jaffe Center for Book Arts, in the fall and spring semesters. Artists working in the book arts (and other media, too, as long as the creative project can be thought of as book arts related) are encouraged to apply for this prestigious and competitive award. We accept applications from artists from all over the world.
Poet and artist Helen M. Salzberg established the Salzberg AIR Program in 2011. Income from this endowed fund enables artists working in the book arts to come to the Jaffe Center on a semester basis to work and teach at the center. While here, the artist will produce a creative project using JCBA studios and also teach a workshop for FAU students and the general public and mentor FAU students as his or her schedule allows. The Salzberg AIR Program gives our students the opportunity to work alongside highly talented and creative book artists.
Two residencies will be awarded each academic year: one in the fall semester and one in the spring semester. The Artist in Residence (AIR) selected each semester will get his or her own office at JCBA and full use of the JCBA studios (papermaking, letterpress and book studios). The artist’s residency will last for 12 weeks, though shorter or longer residencies may be accommodated as needed. In the application process, if an artist has a particularly ambitious creative project in mind, the artist may apply for a residency that would encompass two semesters. Should the two-semester residency be awarded in this case, the artist would be expected to teach one workshop in each semester.
The AIR receives a stipend of $5,000 for the semester. The artist is responsible for transportation, housing, parking, meals and materials for his or her creative project. JCBA will provide materials for workshops.
APPLICATION
Artists who wish to compete for consideration for this prestigious opportunity must submit their application and support materials for review by a JCBA panel comprised of book artists and book arts enthusiasts. Your application packet must be submitted via post or delivered in person to JCBA and should include the following:
1. Completed application, or suitable cover letter that supplies the same information requested on the application.
2. Brief narrative of the creative project you envision.
3. Brief narrative of the workshop you would like to teach.
4. Current resume.
5. Any support materials you care to include: we welcome images of your work, sketches for the creative project, video… be creative and have fun.
All applications will be weighed equally by our panel.
Download Application: www.library.fau.edu/AIR_Application
Visit website for complete details: www.library.fau.edu/JaffeCenter/AIR
The Arthur & Mata Jaffe Center for Book Arts
Wimberly Library, Room 350/ 3rd floor east
Florida Atlantic University
777 Glades Road
Boca Raton, Florida 33431 USA
Tel: 561.297.0226
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Brucebo Scholarships for Canadian Artists, Gotland, Sweden (Deadline: Jan.31st, 2013)
Location: Gotland, Sweden.
Duration: 3 months.
Elegibility: Canadian artists.
Deadline: January 31st, 2013
To commemorate the very special Swedish-Canadian link of Caroline and William’s marriage and artistic life, two Fine Art Scholarships for Canadians were established: the Brucebo Fine Art Summer Scholarship and the William Blair Bruce European Fine Art Travel Scholarship.
The Brucebo Summer Residency Scholarship provides funding for a three-month’s work stay at the Brucebo studio cottage, at Sjalso fishing village, 7 km. North of the Hanseatic and medieval City of Visby. The scholarship covers transport expenses, Canada-Visby/Gotland (return), free use of the studio cottage, plus a food stipend. The total value of the scholarship amounts to SEK 30,000 (plus)
The William Blair Bruce Travel Scholarship finances a systematic Fine Art European reserach/travel grant, to be undertaken either during the fall or winter. The scholarship can be part of a fine art related research project or of a thematic fine art study tour to various countries. Scholarship amount SEK 30,000 (Plus).
As of Fall 2002 the scholarship program is administered by the Concordia University Faculty of Fine Art, Associate Dean’s Office, Montréal.
For more detailed information about the scholarships please contact Dr. Jan O. Lundgren, Brucebo Foundation Liaison Officer in Canada, Geography Dpt., McGill University, 805 Sherbrooke Street West, Montreal, Quebec H3A 2K6.
Email: jan [point] lundgren [arobas] mcgill [point] ca
For Application: bruceboscholarships.com/index.php/application
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RESÒ
International Art Residency Program
New open call December 2012
From the beginning of December, the international platform RESÒ residency program is pleased to announce the new open call for its third edition. The six mid-term residencies will run in 2013 in Piedmont (Italy) and San Paulo (Brazil), New Delhi (India) and Cairo (Egypt). Born in 2010 from a collaboration between the leading Piedmontes institutions for contemporary art and education, the platform RESÒ is supported and promoted by the Foundation for Modern and Contemporary Art CRT. RESÒ is spelled phonetically from the French word reseau, meaning network, and it is used in order to focus on the territory’s resources, cultural as well as social and artistic: a network of support for creative production in and with the region of Piedmont. In fact, RESÒ grows from a collaboration that, for the first time, brings together many of the major contemporary art institutions in Piedmont, then adds the support and participation of foreign institutions Capacete, Khoj and Townhouse Gallery.
With the participation of these many institutions, RESÒ calls for the creation of IN and OUT, an ongoing program of international residencies to promote the overall mobility of artists. The goal is to establish places for theoretical reflection and creative growth through which the presence of the artist will also become a stimulus for the surrounding community. Any region that hosts international residencies will reap cultural and social benefits. RESÒ_1 (2010–2011) saw the start of the six residencies that form the IN and OUT programs. The IN program, clearly focused on activities within the Piedmont region, begins with residencies developed specifically by Unidee Cittadellarte (Magdi Mostafa from Cairo), Spinola Banna Foundation for Art (the Egyptian Amsterdam-based Dina Danish) and the PAV-Parco Arte Vivente (Amilcar Packer from Brazil). The OUT program, on the other hand, focuses on the three residencies developed separately by Townhouse Gallery (in Cairo with Alessandro Quaranta) and Capacete (in Rio de Janeiro with Irene Pittatore and Francesca Macrì; in San Paulo with Paola Anzichè). RESÒ_2 (2011–2012) involves six international artists in residency at Unidee Cittadellarte (Sunil Vallu from New Delhi), CeSAC (Jasmina Metwaly from Cairo), Eco e Narciso (Beto Shwafaty from Rio de Janeiro), Khoj International Artists Association (Ottavia Castellina from Turin and London), Townhouse Gallery (the Italian Rotterdam-based Eva Frapiccini), and Capacete (the young but well-known couple Massimiliano and Gianluca De Serio).
Each artist is selected by a committee representing the institutions involved. During the six/nine weeks-long residency, the artists take part in meetings, panels, workshops and studio visits. Finally, the RESÒ resident artists are encouraged to produce artworks that reflect on the current definitions of learning, of knowledge and of community and practice, giving back his/her personal sight on the territory and the residency experience. All the outcomes are collected, year by year, in the RESÒ traveling box, a suitcase inspired by Duchamp’s Boîte-en-valise, a sort of archive of memories and traces that, with the instruction booklet, becomes an itinerant « do it yourself » exhibition (shown at Artissima_18 and 19 International Fair).
Info and applications are available on www.reso-network.net.
5. divers
Nouveau CA à la Maison des artistes visuels de Saint-Boniface
Félicitations au nouveau conseil d’administration de la Maison des artistes visuels de Saint-Boniface ainsi qu’à son nouveau président. Voici la composition du nouveau conseil:
Président Stéphane Dorge
Vice-présidente Huguette LeGall
Trésorier Michel Muller
Secrétaire David Perrett
Administratrice Chantal Dupas
Administrateur Benjamin Funk
Administrateur Sol Desharnais
Administrateur Derrick Finch