La Liste de l’Association des groupes en arts visuels francophones propose des nouvelles de ses membres et compile les appels de dossiers en arts visuels, arts médiatiques, performance, art public, etc. N’hésitez pas à la faire circuler. Vous pouvez consulter La Liste sur Internet et vous y abonner gratuitement: liste.agavf.ca. Visitez l’AGAVF sur internet: www.agavf.ca

Nouvelles des membres de l’AGAVF

l'exposition Confluence de Lionel Cormier à la galerie Le Trécarré

Le Trécarré (Pointe-à-l’Église)
Lionel Cormier – Confluence
du 8 mars au 8 mai 2010
Mûres noires, collaboration entre 10 peintres et 10 écrivains
lancement le 15 avril
Université Ste-Anne, Nouvelle-Écosse
artdelabaie.blogspot.com

Galerie Sans Nom (Moncton)
Jean-Philippe Roy – La part du doute
du 1 au 30 avril 2010
Oliver Husain – Green Things & Mystery Soap
Geneviève St-Pierre, récipiendaire de la Bourse Imago
du 1 au 30 avril 2010
140, rue Botsford, rez-de-chaussée du Centre culturel Aberdeen
www.galeriesansnom.org

Galerie d’art Louise et Reuben-Cohen (Moncton)
9 STARS 9
artistes: Michaël Breau, Vincent Guitard, Pascale LeBlanc, Martine Lelièvre, Annie France Noël, Karine Nguyen, Indu Varma, Geneviève Violette, Nikki Vienneau
finissants du Département de arts visuels de l’Université de Moncton
du 9 avril au 30 mai 2010
Pavillon Clément-Cormier
Centre universitaire de Moncton
www.umoncton.ca/gaum

Galerie Voix Visuelle (Vanier)
Izabel Barsive – Une minute pour un carré blanc
13 mars – 20 avril 2010
81 avenue Beechwood à Vanier
www.voixvisuelle.ca

Galerie du Nouvel-Ontario (Sudbury)
normand fortin – sans recul
exposition 12 mars au 17 avril 2010
foire d’art alternatif de sudbury (FAAS) – hors lieux
5 – 8 mai 2010
174, rue elgin, sudbury
www.gn-o.org

Maison des artistes visuels (St-Boniface)
Mario Doucette – Bagarres
Du 25 mars au 12 mai 2010
+ appel de dossier en cours pour le jardin de sculptures
219, boulevard Provencher à St-Boniface
www.maisondesartistes.mb.ca

Galerie Glendon (Toronto)
Exposition annuelle des classes d’art du Collège universitaire Glendon.
Du 5 au 16 avril 2010
2275 av. Bayview, Collège Glendon, York Hall, C-130, Toronto
www.glendon.yorku.ca/gallery

1. appels en français du Canada

Bourse Imago – Moncton – en cours
Avatar – Québec – en tout temps
Zocalo – Longueuil – 1er mai 2010
Caravansérail – Rimouski – 1er octobre 2010
Carvansérail pour la relève – Rimouski – 1er octobre 2010
Jeux du Canada – Halifax – 30 avril 2010
Galerie Karsh-Masson et la Galerie d’art de l’hôtel de ville – Ottawa – 7 juin 2010
Galerie 101 – Ottawa – 15 mai 2010

2. appels en anglais du Canada

Bank on art – Toronto – en cours
Vallum – Montreal – en cours
Ottawa Photography Festival – 20 avril 2010
Butcher Gallery – Toronto – 23 avril 2010
Ottawa International Animation Festival – 1er juin 2010
Gallery TPW – Toronto – 15 juin 2010
Public art ville de Saint-Jean – 24 juin 2010
aceart – Winnipeg – 11 mai 2010
The Print Studio – Hamilton – 6 juin 2010
Saint Norbert Art Centre – 20 mai 2010
Living Arts Centre – 31 mai 2010
Carleton University – Ottawa – 30 avril 2010
White Water Gallery – North Bay – 30 mai 2010
Regent Park Film Festival – Toronto – 3 mai 2010
Art public ville de Richmond – 24 mai 2010

3. appels d’ailleurs

Guide pratique des résidences d’artistes visuels en France – en téléchargement
Future Generation Art Prize – 18 avril 2010
Festival Visions from the Future – Torino – 23 avril 2010
CologneOFF – 4 mai 2010
Latvian Centre for Contemporary Art – Riga – en cours
Métamatic Research Initiative – Amsterdam – 1er juin 2010
4Culture – Seattle – 26 mai 2010
Communal Trees – Poznan – 30 avril 2010
Artiste rencontre territoire scolaire – en cours
Prix de photographie de l’Académie des Beaux-Arts – en cours
3ème édition du prix photographique de Levallois-Epson – 16 juillet 2010
Biennale de Paris – en tout temps
Festival of Action Art – Pilsen – en cours
Préavis de Désordre Urbain – Marseilles – avant le 10 juin 2010

4. divers

la Banque d’œuvres d’art du Nouveau-Brunswick – articles
sondage mené par le CARFAC
nouvelles de l’Alliance pour les arts visuels

1. appels en français du Canada

> BOURSE IMAGO 2010
>
> L’atelier d’estampe Imago offre une bourse
> annuelle à un.e candidat.e qui a gradué.es
> du baccalauréat en arts visuels (avec de
> l’expérience en estampe) du Mount Allison University
> ou L’Université de Moncton dans les cinq der-
> nières années. Cette bourse vise à encoura-
> ger et appuyer les artistes estampiers de la
> relève en leur donnant l’occasion de con-
> tinuer leur production artistique en estampe
> au Nouveau-Brunswick.
>
> La bourse comprend:
> – une année d’adhésion à l’atelier (valeur 350$)
> – 500$ de matériaux au magasin d’art Imago
> – un cachet CARFAC (exposition solo)
>
> Imago Artist-run Print studio offers an an-
> nual bursary to a candidate who has
> earned their Bachelors in Fine Arts from Mount
> Allison University or l’Université de Moncton (includ-
> ing experience in printmaking) within the
> past five years. This bursary enables
> young artists to continue their practice in
> contemporary printmaking.
>
> The bursary includes:
> – one year membership at Imago (value of 350$)
> – 500$ tab at the Magasin d’art Imago
> – a CARFAC artist fee at the completion of
> the project (2 weeks solo show)
>
> Votre dossier doit inclure:
> – un cv d’artiste
> – 10 images numériques accompagnées
> d’une liste détaillée
> – une lettre de présentation ou une
> description de projet.
>
> Your dossier must include:
> – an artist resumé or bio
> – 10 digital images with a detailed list
> – a letter of intent or a project proposal
>
> Jennifer Bélanger
> Directrice
> Atelier d’estampe Imago
> Centre culturel Aberdeen
> 140 rue Botsford, local 35
> Moncton, NB
> 506 388-1431
> Fax 506 857 2064
> E1C 4X5
> imago [arobas] nb [point] aibn [point] com
> http://imagoartistruncentre.blogspot.com/
> www.atelierimago.com

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AVATAR reçoit les propositions de projets en tout temps.
Pour proposer un projet, faites-nous parvenir un dossier comprenant un énoncé d`intentions, de la documentation sur vos travaux antérieurs, un curriculum vitae ainsi qu`une description de vos attentes et du type de collaboration que vous espérez d`Avatar. Envoyez le tout à :
AVATAR
541 rue de Saint-Vallier Est, bureau 5-62
Québec, QC, Canada G1K 3P9
Avatar supporte le principe d`égalité d`accès pour tous. Une attention particulière sera accordée aux groupes sous-représentés dans les domaines de l`art audio et de l`art électronique.

http://avatarquebec.org

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1er mai 2010
Résidence 2010 / Zocalo
Lieu : Québec (Québec) Canada

Appel de projet: artistes en résidence 2009-2010
Réalisation : Entre le 1er octobre 2010 et le 31 mai 2011
Ce programme s’adresse aux artistes professionnels et de la relève désirant explorer les nouvelles avenues qui allient les techniques numériques et ou traditionnelles de l’estampe originale. Les artistes auront la possibilité de créer un corpus d’oeuvres ou de réaliser une édition dans l’une ou l’autre des techniques pratiquées à Zocalo sur une période d’une à trois semaines. Zocalo offre l’accès à des espaces de travail permettant la réalisation d’estampes en impression numérique, en relief et en creux.
La sélection est faite par les membres de notre Conseil d’administration selon les critères d’évaluation suivants :
• L’intérêt et la pertinence du projet face à la notion de développement des nouveaux langages et des supports non traditionnels dans le médium de l’estampe
• La faisabilité du projet en fonction du budget et des ressources offerts par Zocalo
Conditions :
• Cachet de production de 250 $
• Accès aux ateliers de production pendant 2 mois
• 25 heures d’assistance technique d’une valeur de 600 $
• Matériel jusqu’à concurrence de 100 $
• Carte de membre pour l’année en cours
• Prévoir une rencontre de deux heures pour une discussion avec les membres de l’atelier à la fin de la résidence
• Une à deux oeuvres (selon le format) devront être déposés à l’atelier
À noter que ce projet ne couvre pas les frais d’hébergement et de séjour
Contenu du dossier
• Un curriculum vitae
• Une description du projet démontrant l’intérêt porté aux techniques de l’estampe, les techniques avec
• lesquelles il désire travailler, ses besoins tant qu’à l’équipement et à l’assistance, le temps de réalisation du projet
• Un dossier visuel de 10 images en format .jpeg ou .png. sur CD-Rom
• Un dossier de presse (facultatif)
• Une enveloppe de retour pré-affranchie.
Les dossiers doivent être expédiés au plus tard le 1er mai 2010 à l’adresse suivante :
Zocalo
Projet de résidence
80, rue Saint-Jean
Longueuil (Qué)
J4H 2W9

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Caravansérail
ARTISTES ET COMMISSAIRES DE LA RELÈVE, PROGRAMMATION 2011-2012
Date limite : 1er octobre 2010
Bien implanté dans sa région et sur la scène nationale, Caravansérail assiste la relève artistique depuis plus de 5 ans, tant dans la production et la promotion que dans la diffusion des arts visuels au Québec. L’intérêt que nous manifestons envers les artistes professionnels de la relève nous rend sensibles à l’émergence d’œuvres novatrices, au développement de stratégies de diffusion inédites et à la résurgence de réflexions en adéquation avec notre époque.
Dans le cadre de sa programmation 2011-2012, le Centre d’artistes Caravansérail invite les artistes de la relève en arts visuels et les commissaires qui amorcent leur carrière à soumettre leur dossier pour un projet d’exposition ou tout autre projet spécifique (performance, projet hors les murs, etc.) pouvant s’inscrire dans le cadre de ses activités.
Votre dossier doit être non relié, sans agrafe et de format 8 ½ x 11.
Chacune des pages doit être identifiée à votre nom
Votre dossier doit comprendre, dans l’ordre :
• l’identification de l’appel de dossiers;
• vos coordonnées complètes (adresses postale et électronique);
• une description du projet (maximum de 300 mots);
• une démarche artistique;
• un curriculum vitæ;
• une liste descriptive des œuvres;
• une enveloppe préaffranchie si vous souhaitez le retour de votre dossier;
• un dossier visuel comprenant dix à quinze images d’œuvres récentes
(fichiers jpeg, RVB d’environ 1024 x 768 pixels à 72 ppi. Le CD ou DVD doit être lisible sur MAC);
• s’il y a lieu, un document vidéographique compressé en Divx ou Mpeg4.
Veuillez noter que les locaux de Caravansérail, l’atelier inclus, sont à aires ouvertes.
N’hésitez pas à nous contacter pour tout renseignement supplémentaire.
Dominique Lapointe, chargée de projets
Veuillez faire parvenir votre dossier à l’adresse suivante :

Programmation/Centre d’artistes Caravansérail
274, avenue Michaud, Rimouski (Québec) G5L 6A2

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ARTISTES DE LA RELÈVE, RÉSIDENCE DE RECHERCHE ET PRODUCTION 2011-2012
Date limite : 1er octobre 2010
Le Centre d’artistes Caravansérail invite les artistes à soumettre leur dossier pour la réalisation d’un projet en atelier-résidence. Les locaux de Caravansérail contiennent un atelier individuel de création de 330 pi2. Cette résidence vise à offrir aux artistes émergents un cadre de travail stimulant, mais aussi du temps, de l’espace et des moyens pour se consacrer à leur recherche artistique.
Équipements et services :
• La disponibilité d’un atelier d’une superficie de 330 pi2;
• Un accès au fonds collectif de matériel (outils de base);
• Un cachet de production de 1000 $;
• Un montant pour l’achat de matériaux (max. de 500 $ sur présentation de factures);
• Contribution du centre au coût d’hébergement;
• Un soutien et un accompagnement individualisés.
Votre dossier doit être non relié, sans agrafe et de format 8 ½ x 11.
Chacune des pages du dossier doit être identifiée à votre nom.
Votre dossier doit comprendre, dans l’ordre :
• l’identification de l’appel de dossiers;
• vos coordonnées complètes (adresses postale et électronique);
• une description du projet (maximum de 350 à 400 mots, incluant échéancier et budget prévisionnel);
• une description des besoins techniques pour la réalisation du projet;
• une démarche artistique;
• un curriculum vitæ;
• une liste descriptive des œuvres;
• tout autre document pertinent;
• une enveloppe préaffranchie si vous souhaitez le retour de votre dossier;
• un dossier visuel comprenant dix à quinze images d’œuvres récentes
(fichiers jpeg, RVB d’environ 1024 x 768 pixels à 72 ppi. Le CD ou DVD doit être lisible sur MAC);
• s’il y a lieu, un document vidéographique compressé en Divx ou Mpeg4.
Veuillez noter que les locaux de Caravansérail, l’atelier inclus, sont à aires ouvertes. Le comité privilégiera les projets qui suscitent peu de poussières ou de bruits excessifs. N’hésitez pas à nous contacter pour tout renseignement supplémentaire.
Dominique Lapointe, chargée de projets
Veuillez faire parvenir votre dossier à l’adresse suivante :

Résidence/Centre d’artistes Caravansérail
274, avenue Michaud, Rimouski (Québec) G5L 6A2

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JEUX DU CANADA DE 2011–Les Jeux du Canada sont à la recherche de concepts pour les médailles

Laissez votre imagination vous emporter vers l’or, l’argent ou le bronze. La Société hôtesse des Jeux du Canada de 2011 à Halifax accepte dès maintenant des concepts originaux pour les médailles des Jeux de 2011.

Les médailles représentent le plus grand accomplissement pour tous les participants aux Jeux du Canada. Plus de 1 100 médailles seront produites et attribuées au cours des 18 jours des Jeux en février prochain.

Ce concours est ouvert à tous les résidents néo-écossais âgés de 13 ans et plus.

Le concept gagnant des médailles peut être de n’importe quelle forme mais doit inclure le logo des Jeux et refléter la nature unique, le thème, la culture et l’esprit des Jeux du Canada de 2011 et de la Nouvelle-Écosse. L’artiste choisi recevra une série commémorative de médailles et sera associé au concept lors de toute mention des médailles.

Les critères pour le concept des médailles, les renseignements détaillés sur les soumissions et l’information sur les normes de graphisme peuvent être consultés en ligne sur notre site Web à l’adresse jeuxducanada2011.ca.

Toutes les demandes de soumissions et propositions doivent être soumises d’ici le lundi 30 avril à 16 h. Le concept gagnant sera annoncé en juin.

Les Jeux d’hiver du Canada de 2011 seront le plus important événement multisports jamais tenu à Halifax et les premiers Jeux d’hiver du Canada pour la ville. Du 11 au 27 février 2011, plus de 2 700 athlètes seront sur place pour prendre part à des compétitions dans plus de 20 sports, attirant ainsi des milliers de visiteurs, de dignitaires, d’officiels et de membres des médias.

Organisés tous les deux ans, et alternant entre l’été et l’hiver, les Jeux du Canada sont un événement clé pour le développement des jeunes athlètes du pays. Ils préparent les champions nationaux, internationaux et olympiques de demain.

POUR DIFFUSION :

La Société hôtesse des Jeux du Canada de 2011 à Halifax accepte dès maintenant des concepts originaux pour les médailles des Jeux de 2011. Le concept gagnant des médailles peut être de n’importe quelle forme mais doit inclure le logo des Jeux et refléter la nature unique, le thème, la culture et l’esprit des Jeux du Canada de 2011 et de la Nouvelle-Écosse. Ce concours est ouvert à tous les résidents néo-écossais âgés de 13 ans et plus. Les critères pour le concept des
médailles, les renseignements détaillés sur les soumissions et l’information sur les normes de graphisme peuvent être consultés en ligne au w-w-w point Jeux du Canada 2011 point c-a. Le concours prend fin le lundi 30 avril 2010. Le concept gagnant des médailles sera annoncé en juin.

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Appel de dossiers

GALERIE KARSH-MASSON ET GALERIE D’ART DE L’HÔTEL DE VILLE

SAISON DES EXPOSITIONS DE 2011

Dans le cadre du Programme d’art public, la Ville d’Ottawa administre deux galeries professionnelles : la Galerie Karsh-Masson et la Galerie d’art de l’hôtel de ville. Des œuvres d’art contemporaines, dans tous les styles et toutes les formes, y sont exposées dans le but de promouvoir les arts visuels à Ottawa. Chaque année, un jury composé d’artistes professionnels et de spécialistes de la région choisit les expositions. Toutes les candidatures reçues sont considérées pour les deux galeries.

EXPOSITIONS ADMISSIBLE

– Œuvres d’artistes professionnels de la région, du pays et de l’étranger qui travaillent dans les secteurs des beaux-arts, de l’artisanat, de la conception et autres nouveaux modes de création artistique.

– Œuvres provenant des universités locales et du monde diplomatique.

– Œuvres de la collection d’œuvres d’art et des collections des archives et du patrimoine de la Ville.

– Expositions itinérantes et expositions organisées par d’autres établissements.

– Exposition solo, de deux artistes ou de groupe.

– Œuvres d’artistes professionnels émergents, en milieu de carrière ou reconnus.

Les lignes directrices et les exigences pour les soumissions sont maintenant accessibles en ligne à l’adresse http://ottawa.ca/residents/arts/for_artists/opportunities/exhibitions/index_fr.html

On ne postera plus de copies papier, sauf sur demande expresse.

DATE LIMITE

Le lundi 7 juin 2010, 16 h.

RENSEIGNEMENTS
programmedartpublic [arobas] ottawa [point] ca
613-244-3202

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Appel de candidatures:

Galerie 101 et le Département d’arts visuels de la Universidad Católica de Chile à Santiago présentent une exposition collective. Galerie 101 lance un appel de candidatures pour des œuvres qui voyageront à Santiago à l’automne 2010. Les œuvres doivent traiter du concept de l’espace, au propre comme au figuré. Il faut que les propositions portent sur des œuvres gonflables, pliantes, dont la taille du concept n’excède pas 33 pouces. Les œuvres peuvent être présentées sur l’un ou l’autre matériau ou support, y compris papier, multimédia, vidéo, etc.

Date limite de présentation : 15 mai 2010.

Veuillez proposer votre idée (avec schéma), image (si possible), réflexion de l’artiste et CV à news [arobas] gallery101 [point] org à l’attention de : Chili, dans la ligne de mention objet, ou faites parvenir par la poste

À l’attention de : Chili
Galerie 101
301 1/2 rue Bank – Unit 1
Ottawa, Ontario
K2P 1X7

Galerie 101 est située au 301 ½ rue Bank, au 2e étage. La galerie est ouverte mardi à samedi de 10h00 à 17h00.
Pour en savoir plus ou pour recevoir des images, veuillez appeler le 613.230.2799 ou écrire par voie électronique à news [arobas] gallery101 [point] org.

2. appels en anglais du Canada

Bank on Art – Call for Submissions + Locations

Bank on Art features artworks produced by contemporary artists on the display screens of functional ATM bank machines.

Call for Submissions – ongoing deadline

Visit www.bankonart.net to submit

Bank on Art ATM locations in Toronto:
• Buddies in Bad Times Theatre, 12 Alexander Street (New Location)
• 952 Queen St. West (the Art and Design District)

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CALL FOR ART – Vallum: contemporary poetry is looking for visual art to for the upcoming issue, themed Renegades. Looking for cover and inside, short series considered. Payment upon publication. Email info [arobas] vallummag [point] com or mail PO Box 598 Victoria Stn Montreal, QC H3Z 2Y6.

Jane Hope, Managing Editor
Vallum: contemporary poetry
PO Box 598, Victoria Stn
Montreal, Quebec H3Z 2Y6
Canada
Tel./Fax: 514-937-8946
editors [arobas] vallummag [point] com

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CALL FOR CONTEMPORARY PHOTOGRAPHY EXHIBITION PROPOSALS: FESTIVAL X 2010
Ottawa Photography Festival (September 13 to October 17 2010)

The Ottawa School of Art (OSA) is now accepting proposals for the 2010
Juried Contemporary Photography Exhibition to be held in conjunction with X
Ottawa Photography Festival at the OSA Orleans Campus Gallery in the
Shenkman Arts Centre. Group exhibition proposals are also accepted.

The deadline for submitting artwork is Tuesday, April 20, 2010. All work
must arrive no later than 4:30 p.m. local time (EST) in order to be
considered for submission.

Mail or deliver (submissions will not be accepted via email) your submission
to: The Gallery Committee, Ottawa School of Art, Orleans Campus
245 Centrum boulevard Orleans ON K1E0A1

For more information, contact OSA Orleans Campus Receptionist Virginia Dyet:
613.580.2765 or osao [point] info [arobas] artottawa [point] ca.

To download the bilingual 2010 Call for Exhibition Proposals & 2010
Guidelines for Support Materials, visit www.artottawa.ca – ‘OSA Galleries –
Submissions’ section.

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Butcher Gallery | Open Call for Trashy, Sexy, Internet Video | APR 23

An ocularcentric assault on the erotics of visuality

Butcher Gallery is accepting submissions of video and
performance for a one-night mashup video installation!
Submissions are due Friday April 23, 2010 at 11:59 p.m., for
exhibition in early summer.

We are looking for video submissions pertaining to themes of
trash, desire, destruction, domination and communion in sexy,
violence- video (art) made for the Internet or inspired by it. Live
performances, performance in front of projection, or
performance on video are all welcome. Guest curator, Jennifer
Chan will disgorge the selected submissions in a mash up
projection installation. Submissions need not be overtly sexy or
violent and can be found footage, documentary, animation,
violence to or against images, fetishistic…etc.

We are calling for submissions from emerging artists, graduating
students, recent graduates, and amateur vloggers. This one
night screening provides artists and non-artists, amateur
producers, performers and/or web geeks with an alternative
exhibition experience.

Accepted artists must consent to their work being remixed,
mashed, looped, and effectively hacked apart to pieces by
curator Jennifer Chan. High quality .mov files or DV video and
stills should be available for accepted submissions. Butcher will
provide technical assistance where possible and basic
audio/video equipment for live performance (see equipment
list).

We welcome submissions from outside of Toronto, but please
note that Butcher Gallery cannot provide curator or artist fees,
travel fees, or cover the transporting or insurance of artwork—
although we wish we could. All submissions will be reviewed by
a selection committee of emerging artists and relevant
professionals.

All submissions must include:
– Name
– Contact information: 1) e-mail (our primary mode
of communication) 2) phone number
– title and video via URL link to hosted video, or
compressed .mov or h264 video files.
– Performance: video documentation and/or project
description (250 words max)

Optional, but not necessary:
– artist statement (1 page)
– current C.V.
– website URL

For performance proposals: please include:
1) list of materials provided by the artist, including any software
and audio-visual equipment
2) supplementary documentation of proposed work (DVD is
preferred, however, URL links or JPG images are also accepted)
3) duration

Please send all questions and submissions to
videobattle(at)butchergallery.com with title “Video submission”
or “Performance submission”
http://butchergallery.com

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Ottawa International Animation Festival: Call for Entries

North America’s largest animation event, the Ottawa International Animation Festival (OIAF) is now accepting film submissions for the 2010 edition.

Thousands of animators, students and studio executives will fly, bus, drive, sail and walk to the nation’s capital from October 20-24 to take part in the 2010 OIAF. The five-day festival is jammed packed with screenings, presentations, parties and the Television Animation Conference (Oct. 20 and 21).

Every year, the best animation from around the world is screened in competition and retrospectives. More than 2100 entries are received annually, but only 100 will make the cut. Animators are invited to submit their recent work in six major categories including Independent Short films, Feature films, New Media, Commissioned films (TV series, commercials, music videos etc), Student films and Work Made for Children.

All entries for this year’s competition must be received by June 1. The deadline for preview DVDs is June 15. There is no entry fee.

Special screenings included a four-part focus on independent Japanese animation highlighted by a retrospective of legendary animator, Osamu Tezuka (Astroboy); a focus on Czech animation; the best of Bravo!Fact animation; Winnipeg animation; Furniture on my Mind, a look at the use of furniture in animation; Let’s Go Crazy examines the long relationship between animation and mental illness; XX in Animation unearths a number of animation gems by female animators.

Additional screenings will be announced in the near future.

For more information about this year’s Festival, as well as the online entry form, check out the OIAF website at www.animationfestival.ca. Questions about submitting a film may be sent to entries [arobas] animationfestival [point] ca or made by telephone at 613-232-8769.

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CALL FOR SUBMISSIONS
Gallery TPW is pleased to announce our new annual open submission deadline of June 15.

OUR MANDATE
Gallery TPW has an expansive media-specific mandate to address the vital role that images play in contemporary culture and to explore the exchange between photography, video, film and new technologies. Our programming includes solo and curated group exhibitions, intermittent curated video and film screenings, performance events and discursive activity.

Gallery TPW welcomes presentation proposals from local, national and international artists and curators in all stages of their careers. Gallery TPW also actively develops conceptually meaningful institutional partnerships and welcomes related inquiries.

SUBMISSION GUIDELINES
Please include:

* Artist or curatorial statement with exhibition, screening or event proposal.
* 15 to 20 images – digital format on Mac accessible CD. DO NOT send digital images as Power Point presentations. Time-based work should be in DVD format.
* All images must be labeled with a corresponding image list describing dimensions of work, media, title and year of production.
* C.V. with full contact information including phone number, email address and postal address
* Copies of press reviews and other support material, if relevant.
* If you want your submission returned you must include a self-addressed stamped envelope (S.A.S.E.).
* We DO NOT accept original artwork or slide format submissions.

GENERAL INFORMATION
Gallery TPW pays artist fees in accordance with the current CARFAC suggested fee schedule, thanks to assistance from the Ontario Arts Council, The Canada Council for the Arts, and the City of Toronto through the Toronto Arts Council.

NOTIFICATION OF THE RESULTS
Notification of results will take approximately four to six months. Submissions will be returned the same way they are received, unless otherwise requested. All submissions to the open call are reviewed by the curator and the curatorial advisory committee.

FOR MORE INFORMATION:
For further questions please contact Kim Simon, Curator: kim [arobas] gallerytpw [point] ca. and visit www.gallerytpw.ca

Gallery TPW
56 Ossington Ave.
Toronto, ON
M6J 2Y7
416.645.1066
www.gallerytpw.ca

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Request for Proposal
2010-993001P
Public Art – Saint John 225
Sealed proposals addressed to Dave Logan, Purchasing Agent, 2nd Floor, Municipal Operations
Complex, 175 Rothesay Avenue, Saint John, N.B., E2L 4L1, and marked on the envelope:
“PROPOSAL 2010-993001P – Public Art – Saint John 225”
will be received until 4:00 p.m., Thursday, June 24, 2010 for the design, development, creation,
delivery and installation of permanent, exterior, unsheltered public artwork (“Public Art”) that will
be prominently displayed along Saint John’s Harbour Passage, as part of Saint John’s celebration of
its 225th anniversary and its designation as a Cultural Capital of Canada for 2010; all subject to and
in strict accordance with the specifications, terms, conditions and documents contained in the
Request for Proposals (RFP) — Public Art Opportunity attached hereto and forming a part
hereof.
Proposals will be opened publicly in the office of the Purchasing Agent, 2nd Floor, Municipal
Operations Complex, 175 Rothesay Avenue, immediately following the proposal closing time.
The lowest or any proposal not necessarily accepted.
Chris Roberts, CPP
Buyer
(506) 658-2979
http://www.saintjohn.ca/documents/tenders/993001P1.pdf

http://www.saintjohn.ca/services_tenders.cfm

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aceartinc.: Call to Visual Artists, Deadline May 11
Call For Submissions:
Artist Pages, Paperwait, Volume 12

“I wouldn’t normally…”

I wouldn’t normally show…

I wouldn’t normally use…

I wouldn’t normally be so reckless…

I wouldn’t normally tell…

I wouldn’t normally think…

I wouldn’t normally give a damn…

I wouldn’t normally ask for submissions like this…

-Deadline:  5p.m.  11th May 2010
-One image/text only that can be printed
-Postal and electronic submissions accepted.
-JPG images no bigger than 1024 x 768 pixls / 1MB

Post

Paperwait Submissions, aceartinc.
2-290 McDermot Avenue, Winnipeg, M.B, R3B 0T2

email   program [arobas] aceart [point] org

For more information, visit http://www.aceart.org

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Print Studio (Hamilton, ON): Call to Visual Artists, Deadline June 6
As an artist run centre the Print Studio’s Mission is to create a professional print media environment for practicing artists and the community at large with integrative production, presentation, arts education and community programming.

The Print Studio is currently accepting submissions for its 2011/2012 exhibition schedule. The deadline for submissions is June 6, 2010. Submissions should include the following:

* A proposal for the work to be exhibited at the Print Studio
* A current CV
* 10 – 20 images of recent work
* An image list
* An SASE

Submissions should be sent to:

Exhibitions Selection Committee
The Print Studio
173 James St. N
Hamilton, ON
L8R 2K9
programming [arobas] theprintstudio [point] ca
(905) 524-5084

*Email submissions will not be accepted.

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Saint Norbert Arts Centre: Call to Visual Artists, Deadline May 20
Call for Submission: STONE AGE

Saint Norbert Arts Centre (SNAC) is now accepting submissions for their upcoming Stone Age exhibition.

Open to Manitoba artists, Stone Age will feature artistic creations inspired by the words “stone age”, to be interpreted in any which way captures the artist’s imagination. The concept was developed on behalf of the SNAC and surrounding communities who have initiated the move of a large stone, believed to have been an ancient buffalo rubbing stone, from its current location in the newly developing Southwood Golf and Country Club. The stone is said to have once been a sacred gathering place for bison, an ancient geographic anomaly said to have been deposited during the ice age.

The new location for the stone is at the newly planned Medicine Wheel garden on SNAC property, where it can be visited by all in perpetuity and become a place of healing.

The overall artistic intent of the exhibition is to benefit creatively from the tragedy of displacement of this once venerated object, and to use this accident of circumstance as a tool for healing and contemplation. This exhibition will feature creations by Manitoba artists inspired by the words “stone age” in any possible application.

Exhibition Opening Reception: TBA (tentative: Sunday July 4, 2010

Exhibition: Friday, July 2nd Closing date: Saturday September 25

Competition closing date: no later than 12:00 noon, May 20, 2010

Submission Packages must include:
1. Artist Statement (no longer than 1 page)
2. Artist Biography (no longer than ½ a page)
3. Curriculum Vitae
4. Details of each piece: Titles, date, media, dimensions
5. Images of artwork, hi-resolution where possible on CD or submitted through email.
6. Daytime and Evening Phone number, email, and mailing address

*No Application Fee or fee to participate in exhibition, a small honourarium will be paid to each artist, dependant on budget*

Specifications and Guidelines:
-Both traditional or conceptual works will be considered.
-In cases where artwork is for sale, 30% will be paid to curators, NFS works will be considered.
-All mediums & disciplines will be considered.
-If installation requires special media (television, DVD, sound etc), the ARTIST must provide equipment.
-Artwork must not be larger than 10′ high x 12′ wide
-Smaller sculptural, 3D and media/installation works preferable to large-scale
-Artist will be responsible for transporting works to and from SNAC
-Proposals of performance works will also be considered for opening reception
Submissions may be e-mailed, mailed or dropped off @ cre8ery: do not send to SNAC!

cre8ery gallery & studio
Attn: Jordan Miller, Guest Curator
2-125 Adelaide Street
Winnipeg, MB R3A 0W4

or by email at jordan [arobas] cre8ery [point] com

Only those artists selected for the exhibition will be contacted.  Acceptance letters will be mailed by June 1, 2010.

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Living Arts Centre
Resident Artist Program
Arts Fellowship, 2010 – 2011

The Living Arts Centre invites new graduates of arts institutions to submit applications for the 2010 – 2011 Arts Fellowship in the Wood Studio.

The Arts Fellowship program is an exciting new initiative that offers graduates an opportunity to work within a professional studio environment for up to a two-year term. This program provides a venue to assist new artists with the production of their first body of work in a specialized studio. The successful applicant will be awarded up to a two-year residency for up to 25 hours of working time per week in the Wood Studio at a highly subsidized rate of $100 per month.

Program Benefits
• The ability to complete an independent body of work to use when approaching galleries and commercial institutions therefore jumpstarting a professional career
• Highly subsidized studio fees
• Participation in the Art Gallery’s Resident Artist Exhibition
• The opportunity to sell work in the Centre’s Gift Shop
• Consideration for corporate commissions
• Exposure to a greater network of artists working in the field
• Opportunities for collaboration between artists, or cross-media projects
• Access to valuable critique during the production of work and the opportunity to be mentored by more established Resident Artists in the program

Eligibility and Application

To be eligible for the competition, applicants must be new graduates (within two years of graduation) of a post-secondary school degree in studio arts, or of an educational equivalent. Artists must submit a full application package including the following information:

1. completed application form;
2. full artist CV as of application date outlining education, exhibition history (if any), and awards/scholarships;
3. formal artist statement – 500 words or less;
4. 500 word statement describing how the applicant will benefit from receipt of the scholarship;
5. 10 digital images and/or video submissions of work produced within two years prior to the application date;
6. 2 Letters of recommendation, sealed and unopened by the applicant;
7. SASE for the return of application materials

Applications are due by Monday, May 31, 2010

Selection Process

A shortlist of applicants will be forwarded to the Living Arts Centre’s Advisors, professional artists and educators in the field of wood construction/furniture. Advisors will recommend which applicants will be offered a final interview at which time the candidate will be evaluated based on the strength of their application and the ability to demonstrate the following:

1. Sufficient knowledge of all studio equipment and health and safety standards;
2. The potential for further growth in the medium;
3. The ability to work in a collaborative environment;
4. The willingness to assist with gallery installations.

Mid-term Review

The successful candidate will be invited to work within the studio for a one-year term prior to the mid-term review. Pending a productive, successful first term, the candidate may be invited to participate in a second term the following year. The first term will commence on September 1, 2010 and end on August 31, 2011.

For more information on the fellowship program, please contact Cole Swanson, Exhibitions and Residency Program Coordinator by phone at 905.306.6161 or email at cole [point] swanson [arobas] livingarts [point] on [point] ca | more

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Carleton University
Requests for Proposals
First Nations, Inuit and Métis artists

Introduction
The Department of Equity Services at Carleton University is seeking to purchase artworks by First Nations, Inuit and Métis artists in all visual arts media for display on the Carleton campus. Artists who would like their work to be considered for purchase must submit images of existing artwork, or drop off original artworks, for the jury’s review.

Eligibility
The request for submissions is open to emerging and established First Nations, Inuit and Métis artists who are based in the National Capital Region (Ottawa and Gatineau). Carleton students and alumni are welcome to submit artwork, but Carleton employees are not eligible. Emerging and established artists have either trained in their communities and/or completed specialized artistic training, and are recognized by their community and/or their peers as committed to the practice of art.

Selection criteria
Artwork submitted to this competition will be evaluated on its artistic merit, regional importance and innovation. A jury of art professionals will review only those applications received by the deadline date. Visual arts include painting, prints, photography, sculpture and fiber.

Copyright
Copyright of artworks shall remain the property of the artist. Moral rights remain with the artist. The Department of Equity Services will seek copyright permission to reproduce the images for non-profit publicity purposes.

Submission process and guidelines:

You may submit artwork OR a CD of images of artwork.

1. Deliver artwork from April 26-30, 2010 inclusively to Department of Equity Services, Carleton University, Room 503 Robertson Hall, along with an image list, contact information, current CV and artist’s statement (see information below 4, 5 and 6). Please clearly label each artwork with your name and the title of the work.

OR

2. Submit one CD with a maximum of 10 images available for purchase. Submissions may include up to 10 images so the jury can evaluate the overall quality of the artist’s work.

3. Submit digital images on a CD formatted for PC at 72 dpi. Label each image file with a number and title of work to ensure that they are presented chronologically and follow your image list. Do not submit PowerPoint presentations or websites.

4. Submit an accompanying image list (including name of artist, number of image, title, date, medium, dimensions, and price).

5. Please ensure the CD is clearly labeled with your name, telephone number, and email address.

6. Artists may also include a current CV and artist’s statement to aid the jury in its decision-making; this is optional and not mandatory.

Please note: The CDs submitted by successful candidates will be kept by the Department of Equity Services; others will be disposed of unless otherwise noted. Original artwork delivered to the Department of Equity Services must be picked up on May 6th and 7th, 2010.

Deadlines and notification
Submissions must be received or post-marked no later than Friday, 30 April, 2010 at 5 p.m. Submissions may also be hand-delivered to the address below. Do not fax or e-mail submissions. Incomplete or late submissions will not be reviewed. All participants will be notified of the results of the competition by e-mail.

Mail or deliver submissions to:
Department of Equity Services
Carleton University
503 Robertson Hall
1125 Colonel By Drive
Ottawa, ON, K1S 5B6
Ph: 613-520-2600 ext. 8332

Inquiries
For information concerning this call to artists, please contact:
Linda Capperauld, Director, Department of Equity Services
613-520-2600 ext. 8332
linda_capperauld [arobas] carleton [point] ca

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White Water Gallery
Deadline: May 30th

The White Water Gallery is currently accepting submissions for the 2011 & 2012 programming seasons. This call is open to artists, collectives, performers, curators and critics working in any/all media.

Founded in 1977, the White Water Gallery has played a leading role in the promotion and dissemination of contemporary visual art and culture, both locally and nationally. As a not-for-profit artist-run centre, the Gallery aims to facilitate a diverse range of artistic programming. We offer the use of a dedicated exhibition space, audio-video equipment for time-based projects, as well as the support of our members and volunteers. We also encourage initiatives that seek to expand our programming beyond the gallery space, and welcome proposals for site-specific projects. The programming committee reviews submissions following the deadline.

Exhibitions run for approximately four weeks. The White Water Gallery pays exhibition fees to participating artists in accordance with CARFAC.

All submissions must include:

* Artist’s CV
* One page Artist or Curatorial Statement
* One page project description, outlining the scope of the project and any specific requirements (spatial, technical, time of year, etc)
* Descriptive list for visual material (title, date, dimensions, medium)
* SASE (self addressed stamped envelope)

White Water Gallery is not responsible for lost or damaged submissions. Do not send original slides, artwork or master tapes. E-mailed submissions will not be accepted.

For more information contact:
Phone: (705) 476-2444
E-mail: info [arobas] whitewatergallery [point] com

Please send your submission/proposal to:

White Water Gallery
Attn: Programming Committee
P.O. Box 1491
North Bay, ON
P1B 4K8

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Regent Park Film Festival | Call for submissions | MAY 3

Toronto’s famed Regent Park Film Festival (RPFF) wants to
showcase your voice and talent!

Canada’s largest and oldest inner city neighbourhood,
populated predominantly by new immigrants, showcases
international independent films of all genres and cultural
diversity every year. Our programming celebrates difference and
uniqueness of all kinds, including: immigrant experiences,
inner city issues, cultural identity and multicultural relationships.

Do you have a story to tell or know someone who does? Let us
know!
All our screenings are free-of-charge and we pay artist fees.

The call for submission guidelines/entry form can be find at our
website www.regentparkfilmfestival.com or sending an email to
submissions [arobas] regentparkfilmfestival [point] com

Deadline is May 3, 2010.

We hope you’ll help us spread the word by telling your friends,
mentioning us in newsletters and/or blogs, and following us on
Facebook and Twitter.
Looking forward to sharing your work at our next festival!!

Home

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Request for Expressions of Interest & Statement of Qualifications
Canadian Artists
River Green -East/West Promenade
Richmond, BC, Canada
Deadline for Submissions: May 24 @ 2:00pm
BUDGET: $125,000.00

This Request for Expressions of Interest and Statement of
Qualifications is issued by Hillsboro Investments Ltd. to invite
interested professional artists or a team of artists who have experience
working with glass to submit their credentials for consideration by
Hillsboro’s Selection Panel. This Call is open only to Canadian Artists.

The artwork program intends to commission distinctive,
meritorious works by exemplary Canadian artists for locations within
River Green a new community to be developed by Hillsboro Investments
Ltd. in Richmond, BC. Detailed planning of an elevated walkway area will
be undertaken with the architect and an artist or a team of artists
that have been selected as per this Call for Qualifications.

It is the intent of the project that the glazing on a pedestrian
bridge connector will have an art component that is integrated into the
glazing. The artwork will allow for views to the north and south while
at the same time be an interesting component from the outside. The
created artwork will be a response to the artists’ own thoughtful and
creative interpretation of the site and the setting.

This is not a call for artist’s designs, themes or concepts.

The full Call can be viewed at:
http://www.urbanartmanagement.com/artistopportunities.html

Contact Information
Leesa Strimbicki 604.542.1466

3. appels d’ailleurs

Guide pratique des résidences d’artistes visuels en France

Le Centre national des arts plastiques (CNAP) publie 196 résidences en France, un guide pratique gratuit consacré aux résidences proposées aux artistes, aux commissaires d’exposition, aux critiques, aux théoriciens et aux historiens d’art.

L’ambition de 196 résidences en France est d’aller au-delà d’un simple répertoire de lieux. Outre des informations juridiques et un texte de synthèse portant sur les récentes évolutions de l’offre de résidence en France, trois essais confiés à des responsables de lieux d’accueil apportent chacun un éclairage singulier : Cécile Poblon aborde la question de la médiation et celle du devenir des œuvres réalisées dans le cadre d’une résidence de recherche et création, Emmanuel Tibloux analyse les enjeux d’une résidence en école d’art et Béatrice Josse ceux d’une résidence d’écriture. Enfin, deux entretiens croisés réalisés auprès de résidents, l’artiste Davide Balula et la commissaire d’exposition Bettina Klein, livrent les points de vue et les expériences de professionnels auxquels s’adresse ce guide.

Pour télécharger le guide, rendez-vous sur : http://www.cnap.fr/files_infos/3_196residencesenfrance.pdf

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Dear friends,

By now we have received thousands of applications from 103 countries from all the continents. But we believe that there are still more young artists who should apply! So if you know artists up to 35 working with paintings, photo, video, sculpture in your art-school, neighborhood, city, country, PLEASE inform and encourage them to apply!!!

There’s a great chance to win the first prize of $100 000, to meet other young artists in Kiev (Ukraine) at the group show of 20 short-listed artists and to meet Mentor Artists of the Prize – Damien Hirst, Takashi Murakami, Jeff Koons and Andreas Gursky!

The deadline for the Future Generation Art Prize Application expires on 18 April 2010 at 14:00 GMT.

Participation rules, information about Future Generation Art Prize as well as the Application Form can be found on our website: www.futuregenerationartprize.org

With kindest regards,

Future Generation Art Prize Team

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Submission Deadline 23 April 2010 ::
Festival 28 – 30 May 2010 :: Torino, Italy

Visions from the Future, inspired by cosmological and cosmogonic visions, explores the alchemy of our earth, our history, the social evolution, spirituality and the mysteries surrounding (wo)man. They are calling for content makers to create, shaping image and sound, works that pass through us to imagine IRIDESCENT WORLDS. Including Short Film, Video Art, Computer Art, Audiovisual Performances.

http://www.cronosferafestival.com/visionidalfuturo_2ENG.htm

Via GeekGirl http://geekgirl.com.au/blog/2010/04/11/international-festival-of-sound/

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Call for film & videoart
extended deadline: 4 May 2010

In 2010, CologneOFF is celebrating its 5th anniversary
with its 6th festival edition in sequence.

Again CologneOFF is looking for exciting films and videos
focussing on « memory » & « identity » in an experimental context.

For the anniversary festival in 2010,
CologneOFF invited a jury
consiting of the directors of 7 partner festivals.

Find all details, the regulations and entry form on
http://www.nmartproject.net/netex/?p=1907

Cologne International Videoart Festival
CologneOFF VI – 6th Cologne Online Film Festival

cof

info [at] coff.newmediafest.org

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Survival Kit 2 – Latvian Centre for Contemporary Art, Riga
„Survival Kit 2” international art project
Last September the Latvian Centre for Contemporary Art produced an international art project SURVIVAL KIT, which invited over 70 artists to reflect upon diverse survival strategies in the modern world. The global society is currently actively preoccupied with this subject and it has become particularly urgent also in Latvia. The project took place in the empty shopping spaces of the city, one of the most noticeable features in the face of the economic crisis. Artists turned the empty retail premises into creative laboratories that housed exhibitions, an improvised second-hand fashion parlour, a bookstore and a whole array of activities that involved the society.
More about the project: 
http://www.lcca.lv/projects/survival_eng/
This autumn the next stage of the project is planned to take place, using the new initiatives and creative incubators as a platform for SURVIVAL KIT 2 project. The current situation is characterized by a fiasco of liberal capitalism, a collapse of economy, threats to the ecology, outbreaks of regional conflicts.
What can artists do in this situation? Keep searching for creative survival strategies by finding innovative and witty solutions.
SURVIVAL KIT 2 is characterized by the following keywords: migration, community, utopia, alternative economy, power, ecology. In the previous SURVIVAL KIT project, at the time when the society was just getting acquainted with the situation created by the economic crisis and was possibly under the illusion that it was a temporary occurrence soon to pass, artists focused on DIY strategies, using low-cost materials, short-term, spontaneous solutions, ironic attributes of spirituality, commentary and documentation of the situation.
SURVIVAL KIT 2 calls for a critical analysis of the current situation as well as viewing things in a long-term perspective, changing the usual direction of thinking, focusing on sustainable strategies and taking a look into the future.
Nicolas Bourriaud has said that the contemporary artist „instead of a utopian agenda […] seeks only to find provisional solutions in the here and now” – instead of trying to change their environment, artists today are simply „learning to inhabit the world in a better way”. The participants of SURVIVAL KIT 2 will be urged to create functioning „microtopias” for the present time.
The LCCA is waiting for artists` submissions that have to be sent to the e-mail address below.
Submission includes:
1) Project description
2) Approximate costs
3) CV of the author
Latvian Centre for Contemporary Art 
Solvita Krese 
Alberta iela 13 
LV-1010 Riga 
Latvia 
tel: +371 67039282 
fax: +371 67039283 
skrese [arobas] lcca [point] lv  
www.lcca.lv

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All Art Initiatives Call for Entries, Amsterdam
The Métamatic Research Initiative
Deadline: 1 June 2010
The Métamatic Research Initiative is launching a call for entries to commission six individual art works in line with its mission. The initiative welcomes proposals from visual artists working in all disciplines.
The Métamatic Research Initiative’s mission is to stimulate research into ideas stemming from the work and philosophy of the French-Swiss artist Jean Tinguely (1925-1991). Specifically, the research initiative focuses on Tinguely’s exploration of the relationship between the artist, the art work and the viewer as expressed in his Métamatic sculptures. The call for entries is part of a broader effort of the initiative, in which funding will be given to both academic and artistic research activities, ranging from educational projects for young people to the commissioning of individual art works.
The Métamatic Research Initiative
The Swiss born artist Jean Tinguely lived most of his artistic life in Paris, where he was one of the initiators of the Nouveau Réalisme movement in 1960. Tinguely was amongst the leading artists incorporating movement and other time-based elements in his work. By the late 1950s Tinguely embarked on a series of generative apparatus he called Métamatics, based on the idea of machines producing art works. With this series of works Tinguely not only problematised the introduction of the robotic machine as interface in our society, but moreover investigated the role of the artist, as well as that of the art work and the viewer. Out of a fascination with this specific topic within Tinguely’s work the initiative wishes to stimulate research into the ways in which contemporary artists deal with the relation between artist, viewer and art work. This project kicked off on 25-27 October, when the Initiative hosted an expert meeting in Amsterdam where 9 renowned scholars and artists g athered to discuss the topic, and to set parameters for further artistic and academic research.
The aim of this research is two-fold: 
- to generate a high-profile collection of ‘art producing objects’, 
- to support and stimulate awareness and knowledge on the subject through:
scientific research, exhibitions, and educational programmes on different levels.
Who are we?
The Métamatic Research Initiative is an initiative of the All Art Initiatives Foundation, based in Amsterdam. The foundation is a privately funded non-profit foundation set up to stimulate visual art through the funding of: 
- artistic and academic research, – monographs on artists and other publications, 
- projects that will increase exposure and make the media available to a wider audience, 
- stimulate the incorporation of relevant works in public collections, both in the Netherlands and abroad.
The deadline for entries is 1 June 2010. For further information visit our website http://www.metamaticresearch.info. Press kits will be available upon request at info [arobas] metamaticresearch [point] info or call Siebe Tettero.
Siebe Tettero
All Art Initiatives Foundation, Amsterdam
siebe [arobas] allartinitiatives [point] org
+31 20 520 6016

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E4c: Urban Screens,  Electronic Art
Deadline: May 26th, 2010
4Culture seeks electronic artworks for e4c, a storefront gallery for electronic art
Visible by foot, bike, car or bus to more than 20,000 people each day, e4c exhibits selected artworks on rotation from 7 am – 10 am, seven days a week.
Up to sixteen media works or media proposals will be selected for presentation through this public, electronic gallery for a period of up to one year. Due to the transitory nature of the audience, works between 1-5 minutes are desired. Media artists working in all genres are encouraged to apply.
For more information www.4culture.org/e4c

ABOUT
e4c is 4Culture’s storefront gallery for electronic art. Four monitors, adjacent to Gallery4Culture, ( http://www.4culture.org/publicart/gallery/index.htm) display selected works on rotation.
e4c was launched in 2008 as a means to offer a highly visible, public venue for the exhibition of dynamic electronic artworks by media artists, as well as projects intrinsic to 4Culture’s work to advance community through arts, heritage, preservation and public art throughout King County.
In its inaugural year, eleven artists and artist teams were selected to present new or adapted work. Artists submit selected work when it is complete and these are added to the display, which is accessible for a full year. Throughout the year, added content will include new artworks created or adapted for e4c as well as media pieces created by and about 4Culture.
Works are displayed in rotation during presentation hours (generally, 7:00 AM to 10:00 PM) each day. In conjunction with Gallery4Culture, e4c launches selected works for display during First Thursday Art Walk, Seattle’s largest art walk.
e4c is located adjacent to Gallery4Culture facing Prefontaine Place South in Seattle’s Pioneer Square neighborhood. This street-level, media gallery is visible by foot, bike, car or bus to more than 20,000 people each day. e4c consists of four, LCD monitors and two speakers mounted on the exterior of the building, broadcasting sound to passers-by.
This project received generous support from the National Endowment for the Arts
e4c: Electronic Gallery 
101 Prefontaine Pl S
Seattle WA 98104
www.4culture.org/e4c

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Proposals for Communal Trees, Poznan, Poland
Deadline: 30 April 2010
You are invited to submit a proposal for a new or existing work(s), to be exhibited on group exhibition in Poznan, Poland in spring 2011. The title of the exhibition will be “Communal Trees” and it is intended to touch on topics such as: plants within the city, wild plants, trees, communal forests, guerilla gardening, cultivation, organic, primary jungle metropolis, parks, traffic.
In case of further questions please email the Curator Tekla Wozniak – on cummutree [arobas] gmail [point] com
Opportunity location: 
Arsenal Gallery, Old Market in Poznan, Poland
Proposed exhibitions is a group show and is open to all visual arts media. This call for proposals is open to different art genres, techniques and forms

APPLICATION REQUIREMENTS:
Each application must include:
1) Currivulum Vitae/ Short version of a current resume
2) 2 or more digital images of previously completed artwork:
jpeg format, 300 dpi, Name files with artist name and number per image list. (e.g.: tekla_1.jpg, tekla_2.jpg)
3) contact details: mobile nr, email,
4) listing media, and approximate budget needed to realize the work
5) title, date 
6) a brief description of the artwork and a short statement describing how does it relate to the exhibition’s topic/ how does the work is approaching it.
7) plan, sketch, drawing of proposed artwork, video still or photographic documentation- in case of already existing works.
This opportunity is: 
Unpaid, but the production on work, some materials and transport will be supported. Artists travel and accommodation will be provided. 
APPLICATION DEADLINE: 30 April 2010
Contact details:
Curator
Tekla Wozniak
http://teklawozniak.com/
Email to cummutree [arobas] gmail [point] com

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Appel à résidence : La Chambre d’eau

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Dans le cadre du programme de résidences-mission d’artistes à des fins d’éducation artistique et culturelle intitulé : Artiste rencontre territoire scolaire (A.R.T.S.) est lancé un appel à candidatures en vue de deux résidences – mission, proposées aux artistes, de tous les domaines d’expression, particulièrement intéressés par les interactions entre image(s) et son(s).
Qu’est ce qu’une résidence-mission ?

Une résidence-mission, relevant du programme A.R.T.S., est toujours organisée à des fins d’éducation artistique et culturelle en faveur d’un public d’enfants, d’adolescents et de jeunes d’âge scolaire. Elle repose sur une pleine disponibilité de l’artiste, durant quatre mois, ainsi que sur une diffusion importante de son oeuvre déjà accomplie et disponible, en lieux dédiés ou non. Cette diffusion s’envisageant en amont, pendant et éventuellement après la période de résidence. La résidence-mission ne se confond nullement avec une résidence de création puisqu’il n’y a ni enjeu de production ni commande d’oeuvre.

http://www.alternatif-art.com/telechargement/avesnois_arts.pdf

http://www.lachambredeau.com

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Appel à candidature : Prix de photographie de l’Académie des Beaux-Arts

Afin d’accompagner la création en son sein d’une section de photographie, l’Académie des Beaux-Arts a créé en 2007 un Prix de Photographie destiné à aider les photographes professionnels à réaliser un projet significatif et à promouvoir leur travail. 

Le Prix, d’un montant de 15.000 euros, récompense un photographe confirmé, français ou travaillant en France, sans limite d’âge, auteur d’un projet photographique original qui doit être réalisé dans l’année suivant l’attribution du prix. 

Le sujet et le mode de traitement sont libres.

Plus d’infos : http://www.academie-des-beaux-arts.fr/prix/photo/sommaire.htm

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Appel à candidature : 3ème édition du prix photographique de Levallois-Epson

La Ville de Levallois et Epson France viennent d’annoncer la troisième édition du Prix Photographique Ville de Levallois-Epson, destiné à soutenir la jeune création photographique contemporaine. Doté de la somme de 10 000 euros, le Prix Photographique de Levallois-Epson récompense chaque année un artiste de moins de 35 ans, sans critère de nationalité, et lui offre également la production d’une exposition dans le cadre du festival Photo-Levallois qui se déroulera du 19 novembre au 18 décembre 2010.

Tous les candidats sont invités à envoyer leurs dossiers entre le 2 avril et le 16 juillet 2010.

Informations à télécharger sur www.photo-levallois.org

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La Biennale de Paris favorise l’idée d’un art qui n’obéit à aucun cadre régulateur tout en étant en phase avec notre contemporanéité, avec ses évolutions politiques, économiques et sociales. Rompant avec la logique de production et de circulation du marché des biens symboliques, la Biennale de Paris défend un art qui interroge et qui opère sans jamais avoir recours à l’objet d’art. Elle refuse le jeu institutionnel qui cache sous des vocables comme «pièce», « installation », ou « intervention artistique » des marchandises perpétuant la production officielle. Interessée par le repérage et la désignation des signes d’art dans le monde social, elle privilégie la non intentionalité pour évacuer l’exposition et la représentation. En actant de la porosité des pratiques avec les champs du réel et les usages qui lui sont associés, elle cherche à identifier les choses de l’art en faisant avancer l’idée de l’art lui-même. En rejetant le rôle de l’artiste elle affirme son refus de participer au jeu des différents mondes de l’art. La Biennale de Paris accompagne le surgissement de l’art là où on s’y attend le moins.

http://www.biennaledeparis.org

Toute personne ou entité dont l’activité est en phase avec la Biennale de Paris peut y participer. Pour cela, il suffit de faire parvenir à la Biennale de Paris un descriptif de votre travail, par e-mail ou par courrier.
Télécharger le formulaire de demande de participation à la Biennale de Paris.
http://www.biennaledeparis.org/tlchg/proposition_fr.pdf

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CALL FOR YOUNG ARTISTS – FESTIVAL May 17th – 21st, 2010
ANYMOUS PERFORMANCE XI (Pilsen, Czech Republic)
Festival of Action Art in Pilsen streets

ANYMOUS ART, a non-profit community of authors, based in Pilsen, is launching a international call for artists, on the mark of a performing & visual arts festival, that will take place on May 2010 in Pilsen. We’re looking for works in the field of performance art, live art and visual arts.

Please, if you’re interested, send us by e-mail your proposal containing a description of the work and your budget. NO performer fee but we offer accommodation, publicity, help with realization, documentation and cover part of travel costs.

Festival site: http://www.anymous.com
Proposal (until the 30th April) send to: anymous [arobas] email [point] cz

Thank you,
MgA. Michal Krysl
performer artist, festival director
anymous [arobas] email [point] cz
http://www.anymous.com

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Call for submissions
Préavis de Désordre Urbain
International Laboratory Festival of Performance
Dates: 19 – 27 September 2010
Marseille, France

Organized by RedPlexus
Network of exchanges and diffusion of new forms of performance

Préavis de Désordre Urbain: Moments of research and experimentation, a day of urban disorder itinerary (artists and places are drawing in lots), a night of performance in Theatre des Bernardines, 4 hours of performances in the city, a performance evening in Friche la Belle de Mai, meetings about disorder in public space with town planners, sociologists, psychiatrists, policemen…

The spirit of the 4th edition: Because of the social and political context, insecurity and fear tend to grow up in cities feeding citizen’s inhibition in public spaces. So performances will propose to the audience unexpected experiences, other ways of living together in urban places.

How far we can go in disrupting public space?
Projects can be radical, out of limits, transgressive, subversive.
Projects can explore different relationships to time.

Participation: Every artist proposes a project of performance that can be declined on the different territories of the festival.

Every artist commits to:
Participate to the laboratory about performance in urban space during 3 days.
Perform twice in urban place and once indoors (Bernardines or Friche la Belle de Mai)
Participate to presentation in artists in bars at apero time.
Propose a workshop to the other artists (optional)

Places: City of Marseille,Theatre of Bernardines, Friche la Belle de Mai
Conditions: Accommodation, Food, Honorary Fee 350€
Technical and logistic help
RedPlexus doesn’t cover travel expenses
Deadline: June 10, 2010

Submissions Apply:
Thank you for sending before 10 june 2010

– A few lines about your artistic statement, motivation
– A detailed project description of the work to be presented (outdoors and indoors)
– Technical requirements
– A workshop project (optional)
– photos,websites links, CD-roms, DVD-roms
e-mail : redplexus [arobas] free [point] fr

Contact and informations
Préavis de Désordre Urbain
Christine Bouvier
23 place Jean Jaurès
13005 Marseille- France
Tél : (33)6 61 34 93 62
redplexus [arobas] free [point] fr

If you are selected to participate in Préavis de désordre urbain, we will send you an official invitation which can help you to receive money for travelling from local art ministies or government embassies.

More info:
Préavis de Desordre Urbain

Redplexus

4. divers

le Telegraph journal du NB dédie dans sa publication du samedi 3 avril deux articles à la Banque d’œuvres d’art.

http://telegraphjournal.canadaeast.com/search/article/1004820 – article de Paul Gessel intitulé New-Brunswick art’s currency traite de la controverse autour de la nudité dans le choix d’œuvres de la Banque d’œuvres d’art en mettant en vedette le magnifique tableau de Mario Doucette La chasse aux anges.

http://telegraphjournal.canadaeast.com/search/article/1004819 – article de Kate Wallace intitulé Jury duty and the pursuit of artistic excellence dans lequel Luc Charrette maintenant à la direction du Conseil des arts du NB refait valoir l’importance pour le NB de se doter d’un musée d’art contemporain !

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CARFAC mène un sondage visant à examiner les besoins en matière juridique des artistes en arts visuels et médiatiques du Canada. Vos réponses nous aideront à concevoir des services qui répondront au mieux aux besoins et aux intérêts des artistes. Nous vous encourageons à remplir ce questionnaire, et à le transmettre à d’autres artistes professionnels. Tout artiste ayant rempli le questionnaire pourra participer à un tirage et courra la chance de gagner un exemplaire de l’ouvrage Artists’ Contracts: Agreement for Visual and Media Artists, publié par CARFAC Ontario.

Vos réponses seront traitées de manière confidentielle. Les renseignements vous concernant et vos commentaires ne seront pas communiqués à quelque individu ou organisme que ce soit, et ne seront pas divulgués au public.

Outre ce sondage, CARFAC tiendra un groupe de discussion avec experts portant sur les questions de nature juridique concernant les artistes à l’occasion de notre Conférence nationale qui se tiendra à Banff (du 13 au15 mai). En nous appuyant sur les données recueillies de façon anonyme ainsi que sur l’information communiquée par les artistes et les avocats spécialisés dans le domaine artistique qui participeront à notre conférence, nous préparerons un rapport qui sera publié dans notre prochain bulletin d’information, Calendar, accompagné de recommandations que CARFAC émettra en fonction des résultats du sondage. Si vous désirez en savoir davantage sur ce sondage ou sur la clinique juridique de la Conférence, veuillez communiquer avec nous à communications [arobas] carfac [point] ca.

Merci de nous envoyer le sondage au plus tard le 1er mai 2010.

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Alliance pour les arts visuels

Formée en décembre 2007, suite au Sommet sur les arts visuels, cette Alliance commence à porter fruits. Une première partie du Plan de recherche établi par les membres est en train de se concrétiser : une analyse critique de toute la documentation existante sur les arts visuels (incluant en bonne partie les arts médiatiques et les métiers d’art) au Canada, de même qu’un recensement des principaux documents comparables à l’étranger. Réalisée par Guy Bellavance, sociologue et chercheur à l’INRS, cette analyse permettra d’identifier les lacunes dans la recherche sur notre secteur d’activités, afin de les combler.

D’autres dossiers sont aussi à l’étude : un comité consultatif sur les arts visuels au Canada, un événement pour souligner le 70e anniversaire de la Conférence de Kingston en 1941, une révision des définitions pour notre secteur utilisées par Statistique Canada, une « Journée sur la Colline parlementaire » à l’automne prochain, sans oublier la nécessaire préparation à une éventuelle élection canadienne.

Plusieurs membres de l’Alliance pour les arts visuels tiennent d’importantes rencontres d’ici l’été :

* Assemblée du printemps de l’Organisation des directeurs de musées d’art du Canada, à Québec (Québec), les 26 et 27 avril (http://camdo.ca/blog/)
* Congrès national de l’Association des musées canadiens, à St. John’s (Terre-Neuve-et-Labrador), du 10 au 15 mai (http://www.museums.ca/)
* Conférence annuelle de CARFAC, à Banff (Alberta), du 13 au 15 mai (http://www.carfac.ca/)
* Assemblée générale annuelle de l’Académie royale des arts du Canada, à Québec (Québec), du 20 au 22 mai ( http://www.rca-arc.ca/)
* Conférence biennale de l’Alliance des arts médiatiques indépendants, à Toronto (Ontario), du 15 au 19 juin (http://www.imaa.ca/)