La Liste de l’Association des groupes en arts visuels francophones présente les nouvelles de ses membres au Manitoba, en Ontario, au Nouveau-Brunswick et en Nouvelle-Écosse, et compile les appels de dossiers en arts visuels, arts médiatiques, performance, art public, etc.
La Liste sur Internet: liste.agavf.ca. Abonnement gratuit par courriel. Faite-là circuler! Visitez l’AGAVF: www.agavf.ca
Nouvelles des membres de l’AGAVF
Maison des artistes visuels (Saint-Boniface)
Séripop – Deux temps, trois mouvements, sans doute
du 21 juin au 30 août 2012
vernissage le jeudi 21 juin à 19h
219, boulevard Provencher
Saint-Boniface, Manitoba
www.maisondesartistes.mb.ca
Galerie du Nouvel-Ontario (Sudbury)
Heather Topp – Whose care, unearthed
du 25 mai au 30 juin 2012
174, rue Elgin
Sudbury, Ontario
www.gn-o.org
Le Laboratoire d’Art (Le Labo) (Toronto)
Marine de Carbonnières, Hélène Dollié, Tess Exshaw, Seema Hejazi, Redgina Jean-Paul, Fabiano Lentini, Madeleine Porter, Cédrine Turbide– Noitulove
vendredi 15 et samedi 16 juin 2012 de 14h à 21h
Le Labo à Franco-fête du 22 au 24 juin 2012
au Harbourfront Centre
Distillery District, 55 rue Mill Street, Cannery Bldg #58
Studio 317, Toronto, Ontario
www.lelabo.ca
Galerie Sans Nom (Moncton)
Jessica Arsenault – Ça tombe du ciel depuis quelques jours
du 22 juin au 27 juillet 2012
vernissage le 22 juin à 19h
140, rue Botsford, rez-de-chaussée du Centre culturel Aberdeen
Moncton, Nouveau-Brunswick
www.galeriesansnom.org
Centre d’artistes Voix Visuelle (Ottawa)
Eva Quintas et Roger Proulx
du 7 juillet au 14 août 2012
vernissage le samedi 7 juillet à 13h
81 avenue Beechwood
Vanier, Ontario
www.voixvisuelle.ca
Association acadienne des artistes professionnel.les du Nouveau-Brunswick
Anne-Marie Sirois, Georges Goguen et Éveline Gallant Fournier – Exposition des finalistes aux Éloizes
du 11 mai au 9 juillet 2012
à la galerie du 2e étage du Centre culturel Aberdeen
Moncton, Nouveau-Brunswick
www.aaapnb.ca/leseloizes
Galerie SAW Gallery (Ottawa)
Ottawa Explosion
du 13 au 17 juin 2012
Flore régionale. Les secrets du monde naturel révélés
par neuf artistes régionaux exceptionnels
Artistes : John Barkley, Lorraine Gilbert, Geneviève Jodouin, Natasha Mazurka, Angelina McCormick, Andrew Morrow, Marc Nerbonne, Cheryl Pagurek et Howie Tsui. Commissaire : Stefan St-Laurent
du 29 juin au 18 août 2012
Fête d’ouverture : le vendredi 29 juin de 20h à 2h
Musique avec les DJ Gavin Lynch (Ottawa) et Mr. & (Ottawa)
67, rue Nicolas
Ottawa, Ontario
www.galeriesawgallery.com
Centre culturel franco-manitobain (Winnipeg)
Luce Dumont – Phytophanies
du 4 juin au 3 août 2012
340, boulevard Provencher
Saint-Boniface, Manitoba
www.ccfm.mb.ca
Le Trécarré (Pointe-de-l’Église)
Autoportrait: Qui suis-Je ? exposition des membres
du 1er juin au 22 juillet
Jay LeBlanc – Trois grandes feuilles
à la Galerie Détraqué
Université Sainte-Anne
Pointe-de-l’Église, Nouvelle-Écosse
letrecarre.blogspot.com
1. appels en français du Canada
Jardin de sculptures – Maison des artistes visuels francophones – Saint-Boniface – 28 juin 2012
Œuvre lumineuse intégrée à l’architecture – L’Écart – Rouyn – 22 juin 2012
Caravansérail – exposition – Rimouski – 1er octobre 2012
Galerie du Nouvel-Ontario – Sudbury – 30 juin 2012
Maison des artistes visuels francophones – Saint-Boniface – 7 septembre 2012
8e Biennale internationale d’estampe contemporaine de Trois-Rivière – 1er octobre 2012
Centre d’artistes Voix Visuelle – Ottawa – 15 septembre 2012
revue esse arts + opinions – 1er septembre 2012
Jeux de la Francophonie – Nouveau-Brunswick – 20 juillet 2012
Jeux de la Francophonie – Canada – 20 juillet 2012
Rencontres internationales du documentaire de Montréal – 29 juin 2012
2. appels en anglais du Canada
Confederation Centre Art Gallery – Charlottetown – 15 juillet 2012
Labspace Studio and Art 4 Commuters – Toronto – 1er juillet 2012
curatorial incubator – VTape – Toronto – 26 juin 2012
aceart inc. – Winnipeg – 2 août 2012
palimpsest – Platform – Winnipeg – 3 juillet 2012
Galerie du Nouvel-Ontario – Sudbury – 30 juin 2012
3. appels internationaux
Commissaire d’exposition – Montreuil – 3 septembre 2012
Washington State Arts Commission – Public artist roster – 26 juin 2012
O Festival de Artes do Corpo – 30 août 2012
A Digital Stitch in time – 1er juillet 2012
Videonale 14 – Bonn – 6 juillet 2012
Alpha-ville – London – 22 juin 2012
Improbable connections – Espagne – 25 juin 2012
Document A hommage à DOCUMENTa – 16 septembre 2012
4. résidences
La Station VasteMonde – Saint-Brieuc, France – en cours
Irish Museum of Modern Art – 24 juillet 2012
Résidences internationales au Recollets – 17 juin 2012
PACT Zollverein – Essen, Allemagne – 18 juin 2012
MAWA Women’s Artist Residency – Winnipeg – 29 jun 2012
Résidence Suddenly – France – 17 juin 2012
Atelier Topaz – Opasatika, Ontario – en tout temps
Residence support program trans_2012-2013 – Japon – 31 juillet 2012
Light work – Syracuse, États-Unis – fin juin 2012
Camac Art Center + Fondation Ténot – Marnay sur Seine, France – 14 juillet 2012
He Wye residency program – Berlin – en cours
5. divers
Éric Lesage: nouveau directeur artistique à la Maison des artistes visuels francophones (Saint-Boniface)
ARCA accueille favorablement le rapport Burgess
Dépenses publiques au titre de la culture, 2009-2010
1. appels en français du Canada
Appel d’offres pour une œuvre sculpturale éphémère le Jardin de sculptures
Date limite pour les soumissions : Le jeudi 28 juin 2012
La Maison des artistes visuels accepte présentement des soumissions pour une œuvre sculpturale éphémère dans le Jardin de sculptures. L’œuvre peut être travaillée sur les lieux et demeurera sur le site du 15 juillet au 30 août 2012. L’artiste choisi recevra un cachet d’artiste de 1545$. Le coût des matériaux associé à la création de l’œuvre est la responsabilité de l’artiste.
(À noter, assurez-vous que les matériaux proposés ne poseront pas de danger au public pendant la durée de l’exposition).
S.V.P., nous faire parvenir votre soumission, incluant votre C.V. artistique et un court texte explicatif de l’œuvre proposée (maximum de 300 mots) ainsi qu’une image ou dessin de l’œuvre proposée à : reneesaurette [arobas] mts [point] net
219, boulevard Provencher
Saint-Boniface, Manitoba
www.maisondesartistes.mb.ca
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Appel de dossiers
Oeuvre lumineuse intégrée à l’architecture Date limite : 22 juin 2012
L’Écart invite les artistes et les collectifs à soumettre un projet d’œuvre lumineuse intégrée à l’architecture de son bâtiment. Il s’agit d’un projet de façade comme plate-forme de création pour présenter le travail d’un artiste en arts visuels. Six enseignes lumineuses seront à la disposition d’un artiste professionnel qui concevra un projet artistique cadrant dans ces boîtiers. Grâce à une subvention spéciale de la Ville de Rouyn-Noranda qui s’autoproclame capitale culturelle, L’Écart réalise ce projet d’œuvre permanente et durable vouée au rayonnement du dynamisme artistique et culturel de la ville. L’œuvre sera renouvelée tous les 4 ans. 3 artistes seront sélectionnés afin de proposer un montage graphique de leur projet de façade. Cette sélection se fera par dossiers d’artistes.
Informations techniques : Dimensions des 6 enseignes lumineuses : 2 enseignes 2 x 6 pieds 1 enseigne 3½ x 6 pieds 3 enseignes 4 x 6 pieds Impression numérique sur vinyle clair appliqué sur plexiglas
Enseignes lumineuses avec boîtiers et moulures en aluminium peints en noir
L’artiste doit considérer l’ensemble des boîtiers comme une œuvre unique * voir l’image de la façade jointe
Échéancier : 22 juin : date limite pour nous faire parvenir votre dossier d’artiste 6 juillet : sélection de 3 artistes finalistes 15 août : soumission du projet final et d’un montage graphique par les 3 artistes sélectionnés 22 août : sélection de l’œuvre octobre : impression et installation de l’œuvre lumineuse intégrée à l’architecture 25 octobre : inauguration officielle
Les dossiers doivent comprendre : Un curriculum vitae (maximum 1 page) Un texte de démarche artistique (maximum 1 page) De 15 à 20 images JPEG sur CD-ROM, le tout clairement identifié et accompagné d’une liste descriptive Tout autre document pertinent * Il n’y aura aucun retour de dossier * Les dossiers envoyés par courriel ne seront pas pris en considération
L’Écart prend en charge ce qui suit : Droit d’auteur : 5 250 $ Honoraires à chacun des 3 artistes finalistes pour la réalisation du projet final et du montage graphique : 750 $ Impression et installation de l’œuvre
Les dossiers doivent être acheminés au :
Comité de sélection – œuvre lumineuse intégrée à l’architecture
L’Écart.. . lieu d’art actuel
167, avenue Murdoch, C. P. 2273
Rouyn-Noranda (Qc) J9X 5A9
Pour plus d’information : Matthieu Dumont 819.797.8738
ecart [arobas] cablevision [point] qc [point] ca
http://www.lecart.org/appelfacade.asp
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APPELS DE DOSSIERS
Dans le cadre de la programmation 2013-2014, Caravansérail invite les artistes
à soumettre leur dossier dans l’un ou l’autre des appels de dossiers suivants.
1. Exposition | 2013-2014
Artistes de la relève et ceux dont la pratique est émergente
Date limite ~ 1er octobre 2012 (cachet postal / date d’envoi)
Le centre recherche des artistes qui œuvrent à renouveler les pratiques, qui démarchent à rendre perméables les frontières entre les disciplines, qui développent des stratégies de diffusion inédites et des pratiques qui tiennent compte des spécificités régionales (actualité, territoire, société, histoire, etc.).
2. Projet ponctuel ou spontané
Artistes de la relève, mi-carrière et établis
Dépôt en tout temps
Il est possible de présenter une demande pour un projet ponctuel spécifique (lancement de livre d’artiste, performance, commissariat, conférence, formation, projet hors les murs, etc.) pouvant s’inscrire dans le cadre de nos activités.
*Veuillez noter que les locaux de Caravansérail, l’atelier inclus, sont à aires ouvertes.
Pour obtenir le plan de la salle et la description de des équipements, consultez le www.caravanserail.org.
Le volet Résidence de recherche et production se fera cette année sur invitation.
FORME ET CONTENU DES DOSSIERS
Votre dossier doit nous être transmis sur CD / DVD ou par courriel.
L’ensemble des documents textes doivent être lisibles sur MAC en formats .doc ou PDF.
Votre dossier doit inclure :
~ vos coordonnées complètes (adresses postale et électronique, numéro de téléphone);
~ une description du projet (environ 250 mots); ~ une démarche artistique (environ 250 mots);
~ un curriculum vitæ; ~ un dossier visuel comprenant un maximum de 15 images sélectionnées d’œuvres récentes (fichiers jpeg, RVB d’environ 1024 x 768 pixels à 72 ppi. Le CD ou DVD doit être lisible sur MAC);
~ s’il y a lieu, un document vidéographique d’une durée de 10 minutes ou moins ;
~ une liste descriptive des œuvres;
~ tout autre document pertinent.
Veuillez faire parvenir votre proposition à l’une des adresses suivantes :
Programmation 2013-2014 / Caravansérail
274 avenue Michaud, Rimouski (Qc) G5L 6A2
coordination [arobas] caravanserail [point] org
Vous avez besoin d’informations complémentaires ?
Contactez-nous.
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La Galerie du Nouvel-Ontario, Centre d’artistes
Appel de dossiers
Saison 2013-2014
La GNO appuie concrètement le développement du milieu et des formes d’expression en art actuel tout en offrant des occasions ponctuelles de réflexion ou de création.
La GNO invite les artistes, les collectifs d’artistes et les commissaires à soumettre un projet d’exposition.
Documents devant accompagner votre soumission
1. Un curriculum vitæ
2. Une description détaillée de l’exposition/projet
3. Une démarche artistique
4. Dix images numériques d’œuvres récentes avec description
5. Une copie numérisée de la demande serait grandement appréciée.
6. Une enveloppe pré-adressée et préaffranchie
Faire parvenir votre dossier au :
Comité de sélection
La Galerie du Nouvel-Ontario
C.P. 242, Succursale B
Sudbury (Ontario) P3E 4N5
visitez www.gn-o.org
Date limite : le 30 juin 2012
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Maison des artistes visuels francophones
Appel de soumission de projets pour l’année de programmation 2013-2014
Date de tombée : Le vendredi 7 septembre 2012
Mandat artistique : La Maison des artistes visuels francophones (MDA) est un centre d’artistes en art actuel œuvrant avec la communauté francophone du Manitoba, la communauté francophone élargie et toutes les instances qui interagissent avec elles. Elle soutient la diffusion d’œuvres dans toutes les disciplines par des expositions, des échanges, des ateliers et des résidences d’artistes. Elle offre un soutien particulier aux artistes émergents dans la présentation de leurs premières expositions, et un cadre adapté pour les propositions d’artistes plus établis et pour les commissaires. Elle s’appuie sur un dialogue critique dans l’orientation de sa programmation et de ses projets. À travers le réseautage et les partenariats, la Maison des artistes encourage l’ouverture aux formes d’expression venues d’ailleurs pour dynamiser la communauté. Pour promouvoir la professionnalisation de ses membres, elle organise des formations et des causeries.
Vous êtes invités à soumettre une proposition d’exposition en art actuel pour l’année de programmation 2013-2014.
Critères de soumissions :
• avoir une formation spécialisée dans le domaine ou être reconnu par ses pairs ou être artiste émergent en art contemporain ou commissaire avec un projet à soumettre
• avoir la capacité de communiquer en français
Documents à soumettre :
• démarche artistique
• description du projet d’exposition
• un maximum de 15 exemples de travaux récents sur CD ou DVD
• liste détaillée du matériel d’appui (titre, médium, dimension, date)
• un curriculum vitae à jour (maximum 3 pages)
• dossier de presse (facultatif)
• une enveloppe de retour suffisamment affranchie (faute de retour
de dossier)
Aucune soumission ne sera acceptée sans le matériel d’appui requis.
Processus de sélection :
Les expositions seront sélectionnées par un jury selon le mérite artistique, tout en respectant le mandat de la MDA.
Veuillez faire parvenir votre dossier à : Comité de sélection
La Maison des artistes
219, boulevard Provencher Saint-Boniface (MB) R2H 0G4
Pour plus d’information :
204-237-5964 | reneesaurette [arobas] mts [point] net
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8e Biennale internationale d’estampe contemporaine de Trois-Rivières.
Les règlements et formulaire d’inscription seront accessibles sur notre site web à compter du 1er juin. www.biectr.ca
Date limite : 1er octobre 2012
Mélina St-Ours
Adjointe à la direction
Biennale internationale d’estampe contemporaine de Trois-Rivières
58, rue Raymond-Lasnier
Trois-Rivières (Québec) G9A 2J6
1 (819) 370-1117
Info [arobas] biectr [point] ca
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APPEL: Centre d’artistes Voix Visuelle
Voix Visuelle accepte des projets d’exposition en art visuel actuel.
Date limite : 15 septembre
Voix Visuelle verse des cachets d’exposition selon les tarifs de CARFAC.
Toute présentation de dossier doit être rédigée en français et entièrement soumise sur CD ou DVD. N’envoyez pas aucun document sur papier.
Les demandes doivent comprendre:
• Curriculum vitae (au plus 3 pages)
• Démarche artistique
• Projet d’exposition
• Toute exigence spéciale pour l’installation
• Liste détaillée de la documentation visuelle
• 20 images numériques ou 10 minutes maximum de documentation vidéo
Les images numériques doivent être
• en format JPEG
• compatibles PC
• 72 dpi, ne dépassant pas 1024 x 768 pixels
• de mode couleur RVB, sRVB ou gamme de gris
• chaque fichier d’image doit avoir un numéro, le nom de l’artiste et le titre de l’œuvre
Inclure une enveloppe de retour pré-affranchie si vous souhaitez qu’on vous retourne votre CD OU DVD.
Veuillez faire parvenir votre demande à :
Centre d’artistes Voix Visuelle
81, avenue Beechwood
Ottawa, Ontario
K1M 1L7
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Appel de textes pour esse no 77, dossier Indignation
Ce numéro se veut d’abord l’écho des bouleversements sociaux et politiques qui ont pris forme depuis 2011 et que rien, d’ailleurs, ne semble vouloir essouffler. Le « Printemps arabe » en est un déclencheur avec tous ces pays, à commencer par la Tunisie, dont les peuples se sont insurgés, dans la rue contre des gouvernements tyranniques et autoritaires qu’ils ont parfois réussi à déloger du pouvoir. Ce printemps-là de 2011, sur fond de crise économique, allait voir naître aussi le mouvement des indignés qui, de ville en ville, en Espagne, aux États-Unis et au Québec entre autres, ont occupé les espaces publics pour décrier pacifiquement les inégalités sociales impunément créées par les marchés financiers avec la complicité des gouvernements. Porté par le slogan « Nous sommes le 99 % », ce mouvement qui a proliféré jusqu’à l’automne appelait à la résistance.
Dans ce contexte, qu’en est-il des artistes et de l’art ? Le Printemps arabe a-t-il contribué a considérer davantage les arts du monde arabe par l’Occident (par exemple leur plus grande représentativité à la Biennale de Venise en 2011) ? Les artistes des pays arabes en révolte, de même que ceux provenant de d’autres régimes répressifs tels la Chine ou la Russie, traitent-ils des luttes pour la démocratie dans leurs oeuvres, témoignent-ils des affrontements vécus et de leurs réalités culturelles ? Connaissent-ils un changement quant à leur droit d’expression? Quelle est l’efficacité de l’art dans de tels contextes ? Du côté de nos sociales-démocraties où la permissivité est grande, comment se joue le désir de transgresser et quels sont les nouveaux motifs de résistance de l’artiste ?
Vous pouvez consulter l’appel de texte complet et la politique éditoriale : www.esse.ca/appel-de-textes
Date de tombée : le 1er septembre 2012
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Culture, Tourisme et Vie saine
Les jeux de La Francophonie
Appel lancé aux artistes pour les Jeux de la Francophonie de 2013
FREDERICTON (GNB) – Les jeunes artistes du Nouveau-Brunswick ont l’occasion de faire partie d’Équipe Canada Nouveau-Brunswick et de participer volet culturel international des VIIes Jeux de la Francophonie, qui se tiendront à Nice, en France, du 6 au 15 septembre 2013. « J’invite tous les jeunes artistes du Nouveau-Brunswick à participer aux concours culturels, qui constituent un volet important des Jeux », a déclaré le ministre de la Culture, du Tourisme et de la Vie saine, Trevor Holder. « Pour les artistes du Nouveau-Brunswick, il s’agit non seulement d’une aventure culturelle, mais aussi d’une occasion de se mesurer aux autres concurrents et de faire valoir leurs talents sur la scène internationale. »
Les critères de sélection sont fondés sur la qualité du travail de l’artiste, et la compétition est ouverte à tous les Néo-Brunswickois. La date limite pour présenter sa candidature est le 20 juillet.
« C’est un honneur pour le Nouveau-Brunswick de participer aux Jeux de la Francophonie de 2013 », a affirmé le ministre du Développement économique, Paul Robichaud, qui est également ministre responsable de la Francophonie. « Cette manifestation sportive et culturelle internationale revêt une importance particulière pour notre province, car elle nous donne une occasion spéciale de mettre en valeur nos talents artistiques et de célébrer notre patrimoine culturel unique et diversifié. » Les artistes âgés de 18 à 35 ans peuvent participer au volet culturel des Jeux dans l’une des 11 disciplines suivantes : arts de la rue (marionnettes, jonglerie ou hip hop), peinture, sculpture, chanson, conte, danse de création, littérature (nouvelle), photographie et création numérique.
Les Jeux rassemblent des milliers de jeunes des pays et gouvernements de la Francophonie qui excellent dans des activités sportives ou culturelles. Ils se tiennent tous les quatre ans. Les derniers Jeux ont eu lieu à Beyrouth, au Liban, en 2009.
La délégation canadienne est composée de trois équipes : Canada, Canada-Nouveau-Brunswick et Canada-Québec. De plus amples renseignements sont disponibles sur le site Web des Jeux de la Francophonie.
LIEN : ● Jeux de la Francophonie : www.gnb.ca/jeux
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Le Conseil des arts du Canada convie la jeunesse d’ici à participer aux prochains Jeux de la Francophonie, à Nice, en France. Le Conseil reçoit les candidatures des meilleurs jeunes artistes dans les 12 différentes disciplines culturelles.
Vous êtes un artiste canadien âgé de 18 à 35 ans? Participez aux concours! Vous trouverez tous les renseignements nécessaires, incluant la description de toutes les étapes menant à Nice, sur le site web du Conseil. Date limite pour participer : le 20 juillet 2012.
Vous avez plus de 35 ans? Faites suivre l’invitation aux jeunes artistes de vos réseaux.
Lancement de notre trousse d’entraînement culturel (vidéo inclus)!
• Voyez, en grande première, un vidéo d’entraînement culturel réalisé avec Corpus, médaillé d’or aux Jeux de la Francophonie 2001. Vous pouvez également emprunter la voie YouTube du Conseil pour le visionner.
• Lisez un billet sur notre blogue signé par le chanteur de Karkwa.
• Abonnez-vous à notre fil RSS pour ne pas manquer les nouveaux billets signés par d’anciens participants bien connus.
• Soyez inspirés par des témoignages vibrants, drôles et touchants d’artistes ayant déjà pris part aux Jeux.
Laissez-vous gagner par les jeux!
Les Jeux de la Francophonie sont organisés tous les quatre ans. Ils offrent aux artistes un tremplin sans pareil pour leur carrière. Cette septième édition réunira plus de 3000 jeunes talents culturels et sportifs des 75 États et gouvernements (membres ou observateurs) de la Francophonie.
Pour plus de renseignements, communique avec : Andrée Laurier, agente de programme Jeux de la Francophonie 2013 Conseil des arts du Canada 1-800-263-5588 ou (613) 566-4414, poste 4132
De l’art plein la vie Le ministère du Patrimoine canadien est responsable de la préparation et de l’encadrement de l’Équipe Canada qui prendra part aux VIIes Jeux à Nice.
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RENCONTRES INTERNATIONALES DU DOCUMENTAIRE DE MONTRÉAL
MERCREDI 7 NOVEMBRE 2012 AU DIMANCHE 18 NOVEMBRE 2012
FORMULAIRE 2012 DATE LIMITE : 29 JUIN 2012
http://film.zonefestival.com/film.asp?f=ridm&form=1
RENCONTRES INTERNATIONALES DU DOCUMENTAIRE DE MONTRÉAL 5333, rue Casgrain #1109
Montréal (Québec) Canada H2T 1X3
TEL : 514 499-3676 FAX : 514 499-8951 info [arobas] ridm [point] qc [point] ca http://www.ridm.qc.ca/
2. appels en anglais du Canada
Confederation Centre Art Gallery seeks submissions from Canadian artists for permanent outdoor sculpture
The Confederation Centre Art Gallery (CCAG) is seeking preliminary proposal submissions from Canadian artists for a landmark permanent outdoor artwork to be installed on the plaza of the Confederation Centre of the Arts in Charlottetown, P.E.I. The work, to be completed and unveiled by July 2014, will commemorate the Confederation Centre’s 50th anniversary. The work should respond to the Centre’s mandate to celebrate the evolution of the country and to inspire through the visual arts, an appreciation, understanding, and enjoyment of Canada’s diverse cultural heritage through an enhancement of the Centre’s public space. The selected work would update and complement existing outdoor sculptures and architecture. This is a major, national-level commission, with projects able to draw upon a commission budget of up to $200,000 for artist fees, fabrication, engineering consultation, shipping, and installation expenses. Preliminary proposal submissions are due July 15, 2012.
Selection will be determined through a two-tier process. An advisory council with national representation will select a shortlist of approximately five proposals in August 2012. Shortlisted artists will be asked to provide further elaboration of proposals, as well as models, by October 2012. Shortlisted proposals will be exhibited in December 2012. Public input, final selection and budget approval will follow early in 2013.
About the Confederation Centre of the Arts:
Confederation Centre of the Arts was founded in 1964 as Canada’s National Memorial to the Fathers of Confederation, who gathered at Province House in 1864 to discuss the creation of our country.
Every Canadian played a part in the establishment of the Centre: each province and the federal government committed 15 cents per capita for a total of $5.6-million to construct the huge building. This was the first time that all provinces agreed to give money for an institution outside their boundaries.
Covering an entire city block, the Centre stands on what was the site of the old Charlottetown marketplace. It houses several theatres, an art gallery, restaurant, and a gift shop. Open year-round, it showcases the best in Canadian visual and performing arts.
Confederation Centre is the result of a dream shared by all Canadians – to create a place where our country’s history and multicultural character is celebrated, and where the talents of its people are nurtured and showcased.
Submission Requirements
Eligibility
• The 2014 Confederation Centre of the Arts 50th Anniversary Public Sculpture Commission is open to Canadian artists. To be eligible, artists must be Canadian citizens or have permanent residency status in Canada.
• Only artists with a record of experience in the creation of permanent public art will be considered for the commission.
Requirements
• Proposals must be for permanent works that will take into account seasonal conditions and be viewable for the whole year.
• They must also be accessible at all times of the day. Lighting and durability must therefore be considerations for all submissions.
• Proposals should present limited ongoing costs and maintenance requirements.
• Successful proposals need not necessarily be monumental in scale, but should have a significant visual impact on the environment of the Confederation Centre plaza and architecture.
• Proposals should respond to the Confederation Centre’s mandate, representing excellence in Canadian contemporary art, as well as its existing architectural and sculptural context. They should also consider the thematics around the Centre’s role as a national cultural centre and monument to Canadian confederation.
• Preference will be given to new works that respond to the specifics of the commission.
• Proposals must ultimately meet safety standards, electrical codes and other reasonable feasibility requirements for acceptance.
Proposal Package and Submission Details
All materials must be received by mail, postmarked by July 15, 2012.
Please provide:
-Drawings/images (maximum 5 pages) showing components of the work proposed, and how and where it will be placed on the Confederation Centre plaza.
-A written statement about the proposal (theme, fabrication and process details, relationship to artist’s practice, to site, etc.), maximum one page.
-A proposed budget.
-Annotated images sent on a CD or DVD (maximum 20 images), identifying materials, dimensions, year, and brief description (maximum 100 words per work described).
-Artist’s CV with record of public art experience.
Please note that materials cannot be returned if sent from outside of Canada.
Artists who wish further information on the commission can contact:
Tamara Gough at tgough [arobas] confederationcentre [point] com.
Address Submission Materials to:
2014 Public Art Commission
Confederation Centre Art Gallery
Attn: Kevin Rice, Director
145 Richmond Street
Charlottetown, PEI
C1A 1J1
Media contact:
Kevin Rice
902-628-6121
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Labspace Studio and Art 4 Commuters presents Confessions
Underground…
date limite 1er juillet 2012
Part social experiment, part public intervention, Confessions
Underground is a video based art project that gives willing
participants the rare opportunity to record a private on-camera
confession and broadcast it publicly over 300 of Toronto’s
digital subway platform screens.
>From July 2nd – July 15th, video confessions will be screened
daily throughout Toronto’s underground subway system,
intersecting with the daily comings-and-goings of commuter
traffic.
Sound terrifying? Yes, probably. But who knows? It could also
be exhilarating, cathartic, perhaps even liberating.
With access to over 1-million daily subway commuters,
confessors take on the potential “risk” of being recognized by
passerby. While names will NOT be disclosed on screen, visual
identities will. And that’s the exciting part; the risky part; the real
challenge. Maybe you want that ONE person to discover that
ONE secret you’ve been hiding from them for years? Or maybe
you just want the chance to finally share your secret with others?
Either way, the platform is yours….
At its core, this project attempts to exmaine the “collective” act
of confessing by exploring some deeply rooted questions: What
if we could confess our secrets on a mass-scale? What if we
could confess with the support of a large group? Would that
make it easier for us to come clean? Would we even want to?
Currently we’re seeking brave collaborators willing to offer us
their confessions for public consumption. If you’re interested in
this project (or would like to know more), please visit
http://confessionsunderground.com.
Confessions Underground is a Labspace Studio project,
produced in association with PattisonOneStop & Art 4
Commuters
http://labspacestudio.com/
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Vtape CALL FOR PROPOSALS
The Curatorial Incubator, v.10 –
PARTY OF ONE:
going solo
Once again, Vtape’s award-winning Curatorial Incubator™ invites applications from emerging curators who want to delve deeply into the work of a single video artist.
In 2011, we supported the research of Vancouver-based Allison Collins who put together an exhibition of the work of Susan Britton, one of the original founders of Vtape whose work had been out of distribution and thus out of the public eye for over 15 years. This year Julia Paoli, a recent graduate of the Centre for Curatorial Studies at Bard College, assembled a compelling series of installation and single channel works by Berlin-based Canadian artist Aleesa Cohene.
PLEASE READ SUBMISSION GUIDELINES (below) CAREFULLY.
The successful applicant will hone curatorial skills in the media arts through workshops, independent research and writing, culminating in a public presentation of their selected programme, accompanied by a fully illustrated publication that takes the form a major (5000 word) monograph on the work of the selected artist.
SUBMISSION DEADLINE: TUESDAY JUNE 26, 2012, 4:00PM
PARTY OF ONE: going solo is an exciting opportunity for an emerging curator to work directly with an artist, looking at their complete body of work and respond in a variety of possible ways:
>by selecting works that reveal an aspect or an era (not well known) of a senior artist’s practice;
>by selecting works that cohere a (seemingly) eclectic practice;
>by selecting works that focus attention onto an (as yet) little known or under-appreciated artist
TIMELINE
Research phase (July – August 2012)
includes:
*workshops conducted by established curators, artists and arts professionals specializing in media arts;
*free access to the vast research facilities on site at Vtape, with over 4000 tapes by 800+ artists and over 2000 articles on video art; and
*practical instruction from various Vtape professional staff to assist in producing a media arts exhibition.
Presentation phase (January – February 2013) includes:
*an exhibition of all the curated programmes with an introduction by the curator, and, when possible, a public discussion with the artist present; and
*a fully illustrated monograph with a significant (5000 word) essay) about the work of the artist, with editing provided by an arts professional.
SUBMISSION GUIDELINES
Proposals must include:
>>an up-to-date c.v.;
>>a statement of intention (1 page in total) that outlines your interest in video art and why you want to be part of The Curatorial Incubator, v.10 PARTY OF ONE: going solo and what direction your research MIGHT take you in.
INCLUDE:
Possible artists who you might want to research in order to make a selection for your programme (priority will be given to proposals that focus on Canadian video artists)
Or
Possible themes that would lead your research
ALSO INCLUDE:
>>examples of critical writing your have done (published or non-published); and
>>examples of any curatorial or organizational work you have done.
OTHER REQUIRED INFORMATION TO ACCOMPANY PROPOSALS:
>>indicate your availability for workshops during July 2012 (July 21-22, July 28-29);
>>NOTE: If you are from outside of Toronto, please indicate how you would cover the costs of your travel to the workshops (to be held over 1 weekend) and research at Vtape (minimum 1 wk. later in the summer.)
And don’t worry; you won’t be held to your original proposal but keep in mind that the jury will need to get an idea of what kind of work you are going to be searching for. Surprises are to be expected along the way. That’s what research is all about.
Send applications to:
Lisa Steele, Creative Director, Vtape
401 Richmond St. West, #452, Toronto, ON M5V 3A8
lisas [arobas] vtape [point] org
www.vtape.org
No phone inquiries please.
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aceart inc.: Annual Call for Submissions, Deadline August 2
aceartinc. is an Artist Run Centre dedicated to the development, exhibition and dissemination of contemporary art by cultural producers. aceartinc. maintains a commitment to emerging artists and recognizes its role in placing contemporary artists in a larger cultural context. aceartinc. is dedicated to cultural diversity in its programming and to this end encourages applications from all contemporary artists and curators including those identifying as members of GLBT (gay, lesbian, bisexual and transgendered), Aboriginal (status, non-status, Inuit and Metis) and all other culturally diverse communities.
aceartinc. encourages proposals from individuals, groups and collectives in all visual arts media including drawing, video, painting, sculpture, performance, installation, photography, web…
Submissions should include:
a digital portfolio of no more than 20 images (jpeg. no more than 500 mb per image, MAC compatible) on CD/DVD
a project proposal (no more than 2 pages)
an artist statement (no more than 2 pages)
a CV (no more than 3 pages)
an image list corresponding to the portfolio
Submissions will not be returned, please do not send original work.
Digital submissions are welcomed. Please make two seperate PDF’s: one of the digital portfolio and the other the written components.
For any questions please contact the gallery or see our website for details… http://www.aceart.org/submissions
For more information, visit http://www.aceart.org
You can find more information about aceart inc. on the Winnipeg Cultural Map here.
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APPEL: palimpsest PLATFORM: Call to Filmmakers & Video Artists
PLATFORM announces a call for submissions for film + video in response to the theme of the palimpsest. A screening will be presented in conjunction with PLATFORM’s palimpsest year and will take place in the Artspace Building.
Taking our cue from the historical phenomenon of the palimpsest as a scroll or text that is written only to be erased in order to make room for the inscription of new ideas, PLATFORM is currently in a year-long investigation into how photography and its sister media, film and video, can act as contemporary palimpsests or re-writable texts. Winnipeg is a prairie city where you can see a snowstorm coming three days away. The flatness of our location holds with the possibility that we take in not only the periphery but also the past and future. palimpsest, should not be mistaken as a sentimental elucidation about the past. It explores a rhizomatic vision of past, present, and future in various simultaneous possibilities.
Specifications:
– Film +/or video of all genres accepted / multiple submissions welcome
- Artist fees will be paid
- Emerging/Established artists are invited to submit
- 10 minutes per title maximum
- Submissions must be received on dvd
- Submission material will not be returned
- e-mail submissions with links are also accepted with « Palimpsest call » in the subject line
Key Dates:
Deadline: 03 July 2012
Notifications: 28 September 2012
Screening: Friday 30 November 2012
More info / to submit: info [arobas] platformgallery [point] org / www.platformgallery.org
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La Galerie du Nouvel-Ontario, Centre d’artistes
Call for submissions
GNO’s 2013-2014 season
The GNO, concretely supports the development of various mediums and forms of expression in experimental art and offers timely opportunities for reflexion or creation.
The GNO invites artists, groups of artists and curators to submit a proposal for an exhibition.
The proposal should include:
1. A resumé
2. A detailed description of exhibition or project
3. An artist statement
4. Ten digital images of recent work, with description
5. A digital copy of the proposal would be greatly appreciated.
6. Self-addressed-self-stamped envelope
Send your submission to:
Exhibition Selection Committee
La Galerie du Nouvel-Ontario
P.O. Box 242, Station B
Sudbury, Ontario P3E 4N5
visit www.gn-o.org
The deadline for receiving
submissions is June 30, 2012.
3. appels internationaux
Appel à candidatures : Résidence de commissaire d’expositions, Art Contemporain (Montreuil)
Le Centre d’art de la Maison Populaire est situé en plein cœur de la ville de Montreuil. Conçu tel un laboratoire, il est un lieu de recherche et d’expérimentation. Il accueille depuis 1995 des expositions d’art contemporain dont la programmation est confiée chaque année à un commissaire en résidence pour y développer une hypothèse de travail personnel.
La programmation du lieu a déjà été confiée à des commissaires parmi les plus actifs de la scène actuelle, tels que Claire Le Restif, Jean-Charles Massera, Estelle Pagès, Yves Brochard, François Piron, Emilie Renard, Aurélie Voltz, Christophe Gallois, le collectif Le Bureau/, Florence Ostende, Raphaële Jeune, Anna Colin…
Le Centre d’art est membre du réseau TRAM qui regroupe à ce jour 31 lieux d’art d’Ile-de-France et renforce chaque année ses actions de médiation pour favoriser l’accès à une culture exigeante pour tous. Il est également membre de l’Association des Galeries d’Art Parisiennes.
L’appel à Candidatures est ouvert aux jeunes commissaires professionnels (le)s de moins de 45 ans, vivant en France, qui disposent déjà d’une première expérience de commissariat.
Date limite pour l’envoi des candidatures : lundi 3 septembre 2012
Plus de renseignements sur www.maisonpop.fr
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Call for Artists
2012 Public Artist Roster
Washington State Arts Commission
Budgets: $25,000 to $300,000
Deadline: June 26, 2012, at 5pm Pacific Time
The Washington State Arts Commission is currently accepting applications<http://www.arts.wa.gov/public-art/roster/competition.shtml> for its 2012 Public Artist Roster of professional visual artists eligible for commissions of new work through the Art in Public Places program. Selected artists will be qualified for state-funded percent-for-art projects with budgets from $25,000 to $300,000 in colleges, universities, public schools, and state agencies. This competition is open to artists residing in the United States and Canada.
For more information, please visit www.arts.wa.gov<http://www.arts.wa.gov>.
Michael Sweney, Program Manager
Art in Public Places Program
Washington State Arts Commission<http://www.arts.wa.gov/>
tel 360-586-2422 | fax 360-586-5351
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http://festivaldeartesdocorpo.blogspot.com.br/
O Festival de Artes do Corpo terá sua primeira edição em novembro de 2012 com foco na Reperformance.
Criado pelo grupo de pesquisas ILEA (Intervenções em lugares, espaços e adjacências) o Festival de Artes do Corpo tem a pretensão de ser um evento anual onde as poéticas centradas no corpo possam ser analisadas e experimentadas tanto pelos estudantes, artistas e pesquisadores, quanto pelo público em geral.
Nesta primeira edição a programação será distribuída em três dias de atividades e apresentações onde os participantes farão releituras e reedições de performances notoriamente emblemáticas. As propostas serão selecionadas por edital e poderá participar qualquer um que se interesse pelo tema, desde que o trabalho proposto aborde os problemas da performance, da arte relacional e da reutilização de produtos culturais na arte contemporânea.
https://docs.google.com/file/d/0BxB9MUfY3aBdZk01YVIxemtDdmc/edit?pli=1
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A Digital Stitch in Time
Deadline: July 1, 2012 (EMAIL)
Call for Submissions
A Digital Stitch in Time
Alexia Mellor, Artist
Calling all artists whose practices are at the intersection of art, craft and digital technologies to be considered for inclusion in a forthcoming article about artist projects employing needlecraft techniques to translate, redefine and recontextualize images and lexicon sourced from digital and virtual culture.
No longer reserved for our grandmothers, needlecraft has become a subversive tool of counter-culture, interrogating knowledge and meaning, while encouraging an intimate participation with the digital through a laborious, and social process. Whether it is revealing the underlying relationship between computer coding and embroidery patterns, or documenting the digital landscape through a portrait of cotton cross-stitches, we consider the meaning of “social networks” and participatory production as artists explore collective meaning and ownership in the digital age.
If you are interested in having your work considered for inclusion in the article, please email an artist statement, CV and link to images of your work to: digitalstitching [arobas] gmail [point] com
See full posting here: http://www.wooloo.org/open-call/entry/280746
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CALL FOR ENTRIES – Videonale 14
From 15 February to 7 April 2013 the 14th VIDEONALE will be taking place in the Kunstmuseum Bonn.
http://www.videonale.org/node/861
From 15 February to 7 April 2013 the 14th VIDEONALE will be taking place in the Kunstmuseum Bonn. We now invite all artists to apply for VIDEONALE 14 with a single or multi-channel video work.
There are no restrictions on the subject, but the works submitted must be not more than 2 years old, i.e. they must date from 1 Jan 2010 or later.
A jury of international experts will examine the entries and those selected will be presented in the VIDEONALE in the Kunstmuseum Bonn.
An international prize-jury will select the winner of the VIDEONALE award from the artists whose works are exhibited at VIDEONALE 14.
The closing date for submissions is 6 July 2012.
Further information and an application form can be found at www.videonale.org.
The VIDEONALE „… one of the world’s oldest festivals for video art. Both stars and up-and-coming young artists of the international video-art scene can be found there. “ WDR5 Scala
Founded in 1984, the biennial VIDEONALE today counts as one of the oldest and most renowned festivals of video art in the world. Participants include such trend-setting artists as Dara Birnbaum, Lynn Hershman, Marcel Odenbach, Michael Smith, Bill Viola and others. To this day VIDEONALE sees itself as a festival of national and international video art, both for ambitious young artists and for established artists.
EXHIBITION
At the 14th VIDEONALE between 40 and 50 works, chosen by an international jury of experts, will be presented during a seven-week exhibition in the Kunstmuseum Bonn. They will be supplemented by a curated section of video installations.
FESTIVAL
The numerous events of next year’s programme are meant to tempt visitors to VIDEONALE 14. In addition to the three-day opening programme, a large number of lectures, discussions with artists, screenings, performances, workshops and special presentations about artistic positions will take place during the seven weeks of the exhibition. Another feature of the festival programme is the VIDEONALE Party at the opening weekend.
VIDEONALE ON TOUR
Following the exhibition in the Kunstmuseum Bonn, the works displayed at VIDEONALE 14 will be presented in other international institutions as VIDEONALE ON TOUR. Works from VIDEONALE 13 could be seen at the Re:view Festival at Ars Cameralis in Katowice, Poland, at the National Taiwan Museum of Fine Arts (NTMoFA), in Taichung, Taiwan and at the Gallery of Modern Art Glasgow, Scotland.
Kontakt:
VIDEONALE e.V.
im Kunstmuseum Bonn
Friedrich-Ebert-Allee 2
53113 Bonn
Allemagne
+49-(0)228-69 28 18
einsendungen [arobas] videonale [point] org
www.videonale.org
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Alpha-ville Festival Call for Submissions
Alpha-ville is the London International Festival of Post-digital Culture. The festival presents a unique combination of advanced music, films, design, digital and new media art exhibitions, community events, urban interventions, workshops, labs and a Symposium on Post-digital Culture.
The 4th edition will take place in London from 3-7 October 2012. 2012
THEME: ‘Unfinity’ We live in a unique moment in history, between two rapidly changing worlds. One is the world of decaying political and economic structures and the other is the world of an infinite explosion in technology and information. There are conflicting mindsets in every part of our culture: the contradiction between ubiquitous virtual presence and physical presence creating an identity crisis; the non-hierarchical, organic web structure clashing with hierarchical, non-organic real-world structures; the myth of the individual as a genius vs the power of the crowd and the collaborative practice; the passive and observant attitude set against active participation and co-creation. These opposing forces are placing us in a paradoxical state that we have named Unfinity.
Unfinity is a pull between these poles, a hybrid space. It’s timeless and uncertain. We believe that to ease the state of Unfinity in a human and meaningful way it is crucial to be creative, to experiment, to challenge and take action. Alpha-ville 2012 invites artists, designers, thinkers, digital and non-digital people to consider, participate in, create and express what will be the next steps for building an alternative future that, we hope, will belong to the people. KEYWORDS Timeless, Hybrid, Infinity, Code, Data, Body, Physicality, Space, Clould Culture, Mixed Reality, Augmented Reality, Experimentation, Unfinished, Future of Art, New Aesthetic, Failure, Prototype, Interactivity, Democratisation, Activism, Hacktivism, Avatars, 3D Printing, Openweb, Smart Cities, Sustainability, Internet of Things, Censorship, Privacy, Identity, Grassroots, Uncertainty, Collaborative Design, DIY, Active Citizenship… DEADLINES Submissions close on Friday 22nd June 2012 Moving Image Submissions will close on Sunday 15th July 2012 http://www.alpha-ville.co.uk/submissions/ Proposals are accepted for the following categories: Music/Sound AV Performances Lab, Hack Event or Meet-up Moving Image Public Interventions New Media Art/Multimedia Projects Critical: Talks, Panels, Workshops, Presentations, Academic Papers
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Call for entries
Deadline: 25 June 2012
Improbable Connections
The international call is open for artists and social scientists to collaborate with seven organisations located in the Basque Country (Spain) as part of the 2012 edition of Improbable Connections.
Three of them would accept a collaboration with English speakers: EDE Fundazioa (social intervention), Orbea (design and manufacture of bicycles) and Silam (Products and solutions based on silicone elastomer). Other four organisations would only work with Spanish speakers: Artepan (artisanal bakery and pastry maker), Eraikune (construction cluster in Euskadi), Grupo Uvesco (supermarkets), Oiz egin (rural development platform),
DEADLINE TO APPLY: 9am on 25 June 2012.
COLLABORATION PERIOD: September 2012 – June 2013.
PAYMENT: 12,000 euros + VAT (including travel and accommodation).
Rules of the call and requested researches in
http://www.conexionesimprobables.com
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International call for submissions: “Document A” Homage to dOCUMENTA (13) by 2visual4arts.
Exhibit dates: 09/06/2012-06/09/2012.
The 2visual4arts team invites artists to contribute performative content to “Document A”, a collaborative performance art blog. We are interested in documented performance work which pays homage to, critiques, discusses, relates, damns, expresses love towards or just contemplates the biggest art event in 2012; dOCUMENTA (13) Germany.
Brief “Document A” is an international performance project which pays homage to, criticizes or comments on dOCUMENTA(13), the biggest exhibition of Contemporary Art on our planet. The aim is to connect visual artists through the web and reduce cultural boundaries. As a starting point, the content of the participating artists will be published on the blog 2visual4arts. Additionally, we ask each participant to also publish the content of “Document A” on her/his own blog/website or link to the “Document A” site: http://www.2visual4arts.no/.
You will be able to print an information poster for pinning it up at art venues in your neighbourhood. Team/contact Send entries to Agnes Btffn, Wolf Wolfsmoon (Norway) or Elizabeth Sardari-Kermani (London).
2visual4arts [arobas] abtffn [point] com 2visual4arts [arobas] wolfsmoon [point] com lizsardari [arobas] gmail [point] com Content/formats Please send your documentation (1 video clip and/or 1-3 photos with tittles) of your performance as an attachment via e-mail. Please also provide: • Text explaining who you are (name, country). • Statement or thoughts about your work, text (DOC) • Videos (approx.1-10 min) • Image files (JPEGs or PDFs up to 2MB each)
Language
Translations in English with Google translate are accepted but every participant is responsible for her/his content.
Deadline
The duration of dOCUMENTA (13), 100 days.
Submissions dates
09/06/2012-16/09/2012.
more on
Document A
and on
http://www.facebook.com/events/405399192834913/
—
Agnès and Wolf
ww.abtffn.com
0047 95236847
4. résidences
Résidence : La Station VasteMonde (Saint-Brieuc)
La Station VasteMonde accueille les artistes ou les collectifs d’artistes plasticiens.
Un budget couvrant les frais de production et de rémunération est prévu, ainsi qu’un encadrement technique pour la mise en place de l’installation et son démontage. La Station prend en charge les frais d’hébergement (deux à cinq semaines) et assure la communication autour du projet. La résidence, suivie d’une exposition d’un mois, doit se se terminer par une présentation publique du travail en présence de l’artiste.
Candidature Pour faire acte de candidature, les artistes peuvent envoyer leurs dossiers et une note d’intention par mail ou voie postale (joindre une enveloppe affranchie pour le retour des documents) Tous les supports sont acceptés. Le dossier doit faire apparaître une partie financière reprenant plus en détail les coûts de production de l’oeuvre (matériel, honoraires). Un comité artistique composé de membres du conseil d’administration et de professionnels de l’art contemporain sélectionne les dossiers. Les dossiers sont à envoyer par courriel : hello[arobase]stationvastemonde.com ou par courrier : Station Vastemonde 29 rue du Légué 22000 Saint-Brieuc Site web de la résidence : www.stationvastemonde.com
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Irish Museum of Modern Art
ARTISTS’ RESIDENCY PROGRAMME
OPEN CALL 2012
The Irish Museum of Modern Art is pleased to announce a new online application process for those applying to the Artists’ Residency Programme. Applications can be made online, through IMMA’s website, from Tuesday 12 June until 13.00 GMT/Irish Time, Tuesday 24 July 2012.
Successful applications will be scheduled to participate on the Residency Programme in 2013. Residencies range between two to six months in duration.
The Artists’ Residency Programme (ARP) is the Irish Museum of Modern Art’s (IMMA) studio / residency programme. The ARP provides opportunities for artists, curators, critical writers and art professionals to research and develop their practices, it supports both emerging and established professionals, working in any medium by application or invitation and is open to Irish and international applicants.
The ARP is a unique programme which is immersed in the urban context of contemporary Irish culture. Situated onsite at IMMA, this prime location offers a natural catalyst for creativity and dialogue. The Museum’s Collection, Exhibitions, Education and Community Programmes, National Programme, Talks and Lectures, and 17th-century architecture and grounds all provide a dynamic starting point for participants to expand and explore their studio practice and potentially develop new avenues of research where IMMA residents can tap into the many resources available to them.
ARP participants have opportunities to engage in ARP Conversations and Open Studio events and they get to showcase their ongoing studio practice or previous work made by them during their residency. The live / work location onsite at IMMA offers opportunities to participants to meet with the public, art professionals, the local community and colleagues to expand practices and discourses. The ARP also provides a professional platform for international artists to come and live in Dublin for a concentrated period of time within an affordable and creative context alongside participating Irish artists.
Artists participating in the Residency Programme receive a free studio and separate, complementary living space all located on site at IMMA. There are eight studios at IMMA, four loft spaces and four large ground floor spaces. There is a communal house called the Flanker Building which has five bedrooms, two kitchens, two bathrooms and can facilitate live-in wheel chair access on the ground floor. There are also three self-catering apartments above some of the studios. Resident artists also receive a small stipend.
Applications are evaluated by a selection committee consisting of members of staff from IMMA and external arts professionals. The committee bases their selection on the artistic quality of the applicant’s work, the potential impact of the residency on the applicant’s career, and the relevance of the applicant’s practice to the cultural context of IMMA and contemporary art.
If you wish to make an application you will require the following:
1. CV
2. Statement about your practice
3. Objectives and proposal of work for residency
4. Documentation most appropriate to your work
(i.e. digital images, audio/moving image work and/or written work)
5. Names of two professional references who are familiar with your practice
Remember that you will be required to register online prior to making an application. Applications can be saved and returned to up until the closing deadline. However applications must be submitted in time in order to be considered eligible for selection.
For further information about the residency or making an application please refer to IMMA’s website
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Appel à résidence : Résidences Internationales aux Recollets
RÉSIDENCES INTERNATIONALES AUX RÉCOLLETS
Programme d’accueil en résidence à Paris – au Centre international d’accueil et d’échanges des Récollets -, destiné à des artistes et écrivains étrangers confirmés.
DISCIPLINES CONCERNÉES
Arts visuels – arts de la scène – littérature
DÉFINITION DU PROGRAMME DE RÉSIDENCE
La résidence a pour mission d’accueillir des artistes et des écrivains étrangers qui ont un projet artistique / littéraire spécifique à développer à Paris. Dans les domaines des arts visuels et des arts de la scène, le projet doit être mené de préférence en liaison avec une institution partenaire ou une structure, ou une compagnie, ou un artiste, identifiés sur Paris et son agglomération, dans le domaine de la littérature, il doit s’inscrire dans un projet de recherche. Il doit se dérouler sur place en harmonie avec la ville d’accueil et son environnement culturel. Ce séjour, qui est pour l’artiste un moment privilégié de réflexion et de création, contribuera à la visibilité de la scène artistique internationale à Paris.
PROFIL DES CANDIDATS
Le programme des Récollets s’adresse aux artistes et écrivains à titre individuel.
Les candidats doivent :
– être engagés dans une pratique professionnelle d’un minimum de 5 ans,
– justifier de travaux antérieurs et d’un parcours professionnel déjà significatif,
– parler français ou anglais,
– se libérer de leurs activités professionnelles durant la période de résidence.
MODALITÉS ET CRITÈRES DE SÉLECTION
La sélection est effectuée par une commission consultative composée de professionnels des disciplines concernées. Une attention particulière sera portée sur la qualité du projet artistique, sur la nécessité du séjour et sur le protocole de travail envisagé. Un artiste ayant déjà bénéficié d’un accueil dans le cadre du programme des Récollets ne pourra pas représenter un nouveau projet avant 3 ans.
DURÉE DE LA RÉSIDENCE
3 mois consécutifs sans interruption. Les séjours se dérouleront de janvier à décembre 2013. Il est rappelé l’importance de séjourner aux Récollets durant ces trois mois et de limiter au maximum les déplacements à l’étranger durant sa résidence.
NATURE DE L’AIDE
L’Institut français français prend en charge une allocation de séjour forfaitaire mensuelle de 1 500 €. Cette allocation doit couvrir les frais de restauration, de séjour, les frais de transports locaux, etc.
La Ville de Paris prend en charge la location des ateliers logements à la Résidence des Récollets pour la durée du séjour.
Les ateliers/logements ne sont pas adaptés aux familles et les animaux sont interdits.
Le lauréat doit obligatoirement contracter une assurance maladie et rapatriement avant son séjour à Paris. Le voyage aller/retour reste à la charge du lauréat.
CONSTITUTION DU DOSSIER DE CANDIDATURE
Les dossiers de candidature sont à remplir en ligne sur le site des Résidences internationales des Récollets : www.international-recollets-paris.org
Date limite de l’envoi des dossiers pour candidatures 2013 : 17 juin 2012.
La commission se réunira à l’automne 2012 pour l’examen des dossiers. Les résultats seront communiqués sur le site des Récollets au plus tard fin octobre.
Contacts :
Pour tout complément d’information : emmanuelle [point] lavaud [arobas] paris [point] fr
En cas de problème technique au moment de l’inscription : support-recollets [arobas] studio-mondomix [point] com
http://www.international-recollets-paris.org/inscription/accueil.php?lng=fr
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Projects and production residencies – PACT Zollverein, Essen, Germany
January to June 2013
Deadline: 18th of June 2012
Application fee: none
From January to June 2013 PACT Zollverein is offering a residency programme for the development and realisation of projects and productions, which is open to professional artists from Germany and abroad working in the fields of dance, media art or music. Residencies are planned individually and include a working space and local accommodation as well as financial support in the form of a weekly grant allowance and travel costs. By arrangement and subject to requirement, PACT Zollverein also offers its residents technical support and advisory assistance with press and public relations and dramaturgy.
Thanks to the support of the Ministry for Families, Children, Youth, Culture and Sports of the State of North Rhine-Westphalia, residency recipients are able to receive a grant to cover their living expenses and travel costs.
Residences are awarded twice a year by an international jury.
The closing date for applications for the residency period January to June 2013,
is the 18th of June 2012 (post-marked).
http://www.pact-zollverein.de/en/artists-centre
Studio space (from 63 to 173 sq.m.) Local accommodation (maximum 6 people) Weekly grant allowance for all of the residency project participants (maximum group of 6 people) Travel costs covering one journey only per participant to and from PACT Zollverein (subject to prior agreement) Technical equipment (by arrangement and subject to availability) Stage rehearsals with professional technical supervision and support (by arrangement and subject to availability) Daily professional open class Professional advice in: project funding, project management, press and public relations
Further Information
http://www.pact-zollverein.de/files/redaktion/Downloads/Bewerbungen/residencies_13-1.pdf
PACT Zollverein
Residenzen
Katharina Charpey
Bullmannaue 20a
D-45327 Essen
Fon +49 (0)201.289 47 12
Fax +49 (0)201.289 47 01
residenz [arobas] pact-zollverein [point] de
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Women’s Artist Residency at MAWA, Winnipeg, Canada (Deadline: June 29th, 2012, 4pm)
Next deadline June 29, 2012, 4pm for residencies taking place between May 1 – October 31, 2013
MAWA is offering our urban, loft-style apartment to women visual artists living outside of Winnipeg for residencies of 2-4 weeks in duration. Applicants can use this space and time for research, reflection, networking and/or production.
We will provide free accommodation.The MAWA apartment is fully furnished and includes a kitchen, a bathroom with shower, a double bed, a double futon/couch and a designated parking space. All linens and cooking utensils are provided. The apartment is located on the second floor of 611 Main Street in downtown Winnipeg. Sadly, it is a walk-up and is not wheelchair accessible. MAWA’s apartment is a clean space that is not conducive for painting and many forms of sculpture. However, we will work with you and other Winnipeg art centres to help you gain access to the facilities and resources you need. These could include a rough studio, printmaking, video and darkroom facilities, or introductions to likeminded artists and curators.
While at MAWA, we ask that you present your work to our members in a form of your choice (screening, talk, performance, showcase of work-in-progress, etc.). In return, we will pay you a $300 artist fee.
Artists at all stages of their careers are encouraged to apply. Equal consideration will be given to emerging and established artists. Rural Manitoba artists are especially encouraged. Imagine an urban retreat!
Applications must be received by mail, courier or email by June 29 at 4 pm, and should include: *a cover letter saying why you would like time in the MAWA apartment (goals, rationale) *a detailed description of what you will need while you are here (access to other facilities or equipment requested) *first choice of preferred dates; second choice of preferred dates (including start and end dates), between May 1 and October 31, 2013 *an artist’s c.v. *up to 20 images on CD as jpgs, 72 dpi (please do not embed in a program such as PowerPoint) *up to two videos on playable DVD, in Quicktime or as a web link *a stamped, self-addressed envelope for the return of your materials if applicable
If applying on line: Please format your application so that the text documents are in one PDF file. We ask that on-line applicants send their images un-embedded, as jpegs. This way we can compile all the images into a slide show for the jury to view, without having to open files and folders. Please send your images as jpegs, no larger than 72dpi at 1024 X 768 pixels.
In conceiving of this residency program, MAWA hopes to increase dialogue between our geographical community—Winnipeg—and the art world beyond; to create networking opportunities for women artists; and to provide an oasis in which women artists can do whatever they need to do in order to move their practices forward.
Please send applications to: programs [arobas] mawa [point] ca
or
Residency Program, MAWA
611 Main St.
Winnipeg, Manitoba
R3B 1E1.
If you have any questions, contact Lisa at 949-9490 or programs [arobas] mawa [point] ca.
mawa.ca/thinking-residency/artist-residency/
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http://www.residencesuddenly.com
Résidence Suddenly est une résidence d’artistes annuelle d’une durée de deux à quatre semaines. Ses objectifs et son format varient d’une année à l’autre. Ce principe d’expérimentations et de laboratoire constitue la base du projet.
Camille Debray et Laurent Isnard, issus des Beaux Arts de Nice puis Cergy et Paris, fondent cette résidence en 2010 dans la maison de campagne familiale située à cent kilomètres de Paris en Seine-et-Marne.
La résidence accueille des artistes internationaux aux pratiques très variées : volume, installation, performance, vidéo, peinture. Des théoriciens, des critiques d’art, des commissaires d’exposition sont également présents lors de la résidence. Cette cohabitation et ces rencontres permettent d’explorer des formes et des méthodes de recherche considérant les rapports singuliers qu’entretiennent pratique et théorie dans l’art contemporain.
Les candidatures doivent être envoyées avant le dimanche 17 juin 2012 par mail à:
residence.suddenly (at) gmx.com
Un seul fichier PDF de 20Mo maximum doit joindre le mail de candidature.
Le dossier PDF doit réunir dans cet ordre précis:
– Un CV
– Un portfolio (ou sélection de textes personnels, publications ou autre document pouvant contribuer à l’appréciation de vos recherches)
– Une note d’intention
– Une liste des moyens techniques envisagés.
– Un document filmique ou sonore d’une minute maximum à réaliser dans votre cuisine. Le contenu est libre. Joindre le lien direct de cet enregistrement (mis en ligne sur viméo, youtube, site personnel, etc.) au mail de candidature.
Tout dossier incomplet ou dans un autre format informatique ne sera pas pris en compte.
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Atelier Topaz – résidence
Opasatika, Ontario, Canada
Le lieu
Situés au cœur de la forêt boréale, les Ateliers Topaz sont à la fois un lieu de retraite et un centre de création pour artistes, toutes disciplines confondues. L’endroit parfait pour la réflexion, l’évasion. Le groupement d’édifices fait 900 mètres carrés et repose sur 14 hectares face à la route Transcanadienne. Il donne sur un étang de deux hectares. Topaz c’est la « Route 66 » dans le nord de l’Ontario. L’endroit, modeste et nostalgique, rappelle aussi les grandes épopées de la colonisation francophone de l’Ontario. Ces studios de création ou cette résidence d’artistes, endroit idéal pour les arts visuels, sont situés au centre du Canada, à mi-chemin entre l’Atlantique et le Pacifique, là où les étoiles deviennent les topazes de la nuit.
Ce qu’on offre
D’abord l’espace et, l’espace de travail déterminés selon les besoins de l’artiste. Les espaces polyvalents permettent d’y faire de la peinture, de la sculpture, de l’installation, etc. L’atelier de menuiserie, le Bar à clou, est équipé des outils de base. Un magasin d’objets trouvés est disponible autant pour l’inspiration que pour l’utilisation dans une œuvre. Le peintre apporte ses pinceaux, le musicien son instrument et l’écrivain son ordi.
Les personnes qui séjournent aux Ateliers Topaz jouissent de l’accès à la cuisine et sont responsables de préparer leurs repas. Toutefois Laurent peut aussi leur cuisiner de petits plats typiquement canadiens-français aux besoins ou aux désirs.
Topaz possède deux suites avec lit double et une chambre avec lit simple. Chacune possède sa salle de toilette avec douche. Ces installations évoquent admirablement le style des années 1960.
Pour la baignade, le Lac des Cœurs se situe à deux kilomètres à l’est. Pour le canotage ou la pèche, la rivière Opasatika est deux kilomètres à l’ouest. Pour se déplacer, il y a de vieux vélos ou la marche. Pour un frais très raisonnable, votre hôte peut aussi vous conduire ou organiser un déplacement vers Kapuskasing à l’est ou vers Hearst à l’ouest.
Les matériaux d’artistes ne sont pas disponibles dans la région. Il est donc important de faire vos achats avant votre séjour, à moins que vous travailliez avec des matériaux que l’on peut se procurer dans des magasins ordinaires ou même en nature.
www.atelierstopaz.ca/
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Residence Support Program (Japan): trans_2012-2013
The prefix ‘trans’ means to go beyond, get across, cross, exchange, change and convert. The Residence Program provides a time and place for artists to experience new encounters and carry out experiments to guide their their future projects. We hope that the residence program at Akiyoshidai International Art Village becomes a space for artists to go beyond cultural borders and expand their outlooks, exchange their unique understandings and establish relationships with fellow artists.
Residency 22 January – 12 March, 2013 [50days]
Support
(1) Travel expenses
(2) Accommodation at AIAV
(3) Studio
(4) Production expenses of 200,000 yen
(5) Per diem of 2,800 yen × day
Applications must be received by 31 July 2012
Results will be announced in early October 2012. A total of 4 artists will be selected.
Please see our website for further information and full details of how to apply:
Website: http://www.aiav.jp/
Blog: http://www.aiav.jp/blog/
Facebook: http://www.facebook.com/aiav.jp
Twitter: http://twitter.com/aiav_japan
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On-going Light- Work Int’l Artist-In-Residence Program, photography & digital media
Each year Light Work invites 12-15 artists to participate in its residency program, including one artist co-sponsored by Autograph ABP. Artists selected for the residency program are invited to live in Syracuse for one month. They receive a $4,000 stipend, an apartment to stay in, a private digital studio, a private darkroom, and 24-hour access to our facility.
Participants in the residency program are expected to use their month to pursue their own projects: photographing in the area, printing for a specific project or book, and so on. Artists are not obligated to teach at our facility, though we hope that the artists are friendly and accessible to local artists. Work produced by the Artists-in-Residence will also be published in Light Work’s publication Contact Sheet.
Our color-managed digital imaging lab features Macintosh workstations equipped with flatbed and film scanners. Output options include Epson 9900, 9800, and 4880 printers that can render continuous gray-scale and color prints onto a broad variety of materials. Artists use Adobe Photoshop, Illustrator, InDesign, and Macromedia Director Studio, Flash, Dreamweaver, Adobe Premiere, DVD Studio Pro software packages, iLife, and more programs. In addition, our traditional lab facility can accommodate just about any black and white process from alternative processes to mural printing.
Light Work supports artists working in photography and related media. Through our partnership with the Urban Video Project, we can also provide some direct support to video artists.
HOW TO APPLY
All artists working in photography and related media are eligible to apply to the Light Work Artist-in-Residence program. There is no application form or deadline.
Artists should submit the following:
Letter of intent, describing plans for residency
Current resume, including exhibition record
Artist statement
Around twenty images (slides, proof prints, or disk) of your most recent work or current project, plus any supporting material you feel would be appropriate in evaluating your application
Postage for the return of materials, or note to discard material after review process (international artists can include credit card information for return postage)
If you are submitting individual image files, please size the images at 2MB or less per image. Images can be sent as Tiff or JPEG files. PDF or Powerpoint presentations are equally acceptable and may exceed the 2MB file size. If possible please also send a printout of thumbnails or one or two proof prints. Please do not send books or brochures unless you are providing adequate return postage.
While we do not want to discourage anyone from applying, we are primarily interested in artists who are seriously involved with the medium of photography, and who clearly understand their intentions as an artist.
Send application materials to: Light Work Artist-in-Residence Program 316 Waverly Avenue Syracuse, NY 13244 USA
The application process takes an average of three to four months. Applicants will receive a postcard or email confirming that we have received the application. We will be heading into a big round of reviews in July and August.
If you have any questions about the application process or would like an update on the status of your application, please contact us at residencies [arobas] lightwork [point] org or 315-443-1300.
www.lightwork.org/residency/resinfo.html
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Bursary for Artists at Camac and Fondation Ténot, France (deadline: July 14th, 2012)
Call for visual artists, writers and composers/musicians www.camac.org/english/intro.htm
Since 1999, the Camac Art Center, with Fondation Ténot, has aimed to promote creativity and international exchange in the artistic community. camac and Fondation Ténot offer three residency bursaries each year to one visual artist, one writer and one musician or composer in order to create new career prospects for artists.
Camac is located sixty minutes away from Paris in the village of Marnay sur Seine in the scenic region of Champagne-Ardenne. This multi-disciplinary, creative centre offers a unique environment for visual artists, writers or musicians. camac aims at fostering communication and creativity among individuals and groups working on the evolution of ideas or realization of works.
Nature of the Bursary
Two-month residency in 2013 (dates to be arranged by mutual agreement between the artist and the institution)
Return ticket, boarding and lodging
Private bedroom with bathroom, individual studio
The laureate must provide his/her own visas and health insurance
Visual arts
*Eligibility
Professional artists of established ability or emergent artists. The candidate must be motivated and open to discussion on contemporary art practice and the challenge of visual arts. He/she will be willing to conduct workshops or make a presentation of his/her work to the public. Working knowledge of French, English or Spanish required. The selection of applicants will be based on project proposals. The recipient will be requested to contribute one of his works to camac´s permanent collection.
*How to apply
Send a filled-out application form, to be found on camac´s website, with the mention “Fondation Ténot Bursary” directly to camac, together with the following documents:
-a curriculum vitae
-a recent photograph
-a project proposal for the residency period (3–5 pages + visuals)
-two testimonials
-ten images of recent work
Creative writing
*Eligibility
Established poets, novel writers and playwrights with demonstrated ability in French, English or Spanish. The laureate will be requested to contribute published texts to the camac library.
*How to apply
Send the application form from the camac website with the mention “Fondation Ténot Bursary” directly to camac, together with the following documents:
-a curriculum vitae
-a recent photograph
-a project proposal for the residency period (3–10 pages)
-two testimonials
Music
Professional musician of established ability or composer. He/she will be willing to make a presentation of his/her work to the public. Working knowledge of French, English or Spanish required. The selection of applicants will be based on project proposals.
*How to apply
Send a filled-out application form, to be found on camac´s website, with the mention “Fondation Ténot Bursary” directly to camac, together with the following documents:
-a curriculum vitae
-a recent photograph
-a project proposal for the residency period (3–5 pages + visuals)
-two testimonials
Please note that applications and accompanying material will not be returned unless a self-addressed envelope with sufficient postage is included in your initial application package.
Deadline: 14/07/12
Contact
Camac – Centre d´art marnay art centre
Jean-Yves Coffre
1 grande rue
10400 Marnay sur Seine
France
jycoffre [arobas] camac [point] org
www.camac.org
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HE WYE – Residency Program, Berlin, Germany (Ongoing Deadline)
THE WYE Residency Program
Location: Berlin, Germany
Deadline: Ongoing
Duration: Studio residencies range from 1-3 months.
Eligibility: Applicants must be in a professional stage of their career. Students are not eligible. Applicants must have the legal right to visit or reside in Berlin, and must provide their own health insurance.
OPEN CALL: THE WYE RESIDENCY PROGRAM
Centrally located in the heart of Kreuzberg, THE WYE is Berlin’s newest international art institution. Housed in 20,000 square feet of the iconic Skalitzer Post building, THE WYE offers creative professionals across all artistic disciplines the opportunity to take advantage of spacious private studios, significant public exposure, direct access to a community of peers, and a host of career opportunities.
Live/work spaces are offered to selected applicants for short use (1 – 3 months). The residency spaces are in their own wing of THE WYE, which offers both privacy and easy access to the art house community. These live/work spaces are original to the building and served as the private quarters of Deutsche Post administration. Fully furnished private bedrooms range in size. Furnished kitchen, bathroom and living room are shared with up to 4 residents.
The WYE residency program provides private space, institutional support, and immediate immersion into Berlin’s art scene to professional artists of the highest caliber. Creative professionals across all disciplines are invited to apply.
thewye.de/RESIDENCY.html
5. Divers
Éric Lesage: nouveau directeur artistique à la Maison des artistes visuels francophones
Éric Lesage occupera le poste de direction artistique de La Maison des artistes visuels francophones dès le 3 juillet prochain.
Félicitations Éric et bienvenue à la MDA! Bonne chance à Renée Saurette dans ses futurs projets!
219, boulevard Provencher
Saint-Boniface, Manitoba
www.maisondesartistes.mb.ca
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ARCA accueille favorablement le rapport Burgess
(Montréal, le 22 mai 2012) La Conférence des collectifs et des centres d’artistes autogérés (ARCA) se réjouit de la publication du rapport Burgess intitulé Le rôle distinct des centres d’artistes autogérés dans l’écologie des arts visuels. L’objectif de cette étude préparée par MDR Burgess Consultants à la demande du Service de la recherche et de l’évaluation du Conseil des Arts du Canada (CAC) consiste à permettre au CAC et, par la suite, au milieu des arts de mieux comprendre les rôles et les caractéristiques propres aux centres d’artistes autogérés (CAA).
Axée sur la façon dont les centres d’artistes autogérés se perçoivent, cette étude souligne ce qui les caractérise, mais aussi ce qui les distingue des autres acteurs dans le milieu comme les galeries commerciales et publiques, ainsi que les musées. Une discussion sur l’évolution de ces fonctions et de ces perceptions au cours des 40 dernières années fournit des renseignements précieux aux professionnels de l’art qui font leurs premières armes dans les CAA tout en permettant aux artistes et travailleurs d’expérience d’avoir un rappel de la situation.
Une analyse statistique des données fournies par des centres révèle des nombres impressionnants qui confirment certaines des observations du rapport tout en validant le travail accompli dans l’ensemble du réseau pour élargir son public grâce à une programmation variée et une diversité d’activités de sensibilisation. Une série d’entrevues approfondies avec des acteurs du secteur des arts visuels révèle à quel point le milieu dépend de l’existence des CAA partout au Canada. Le conservateur d’une galerie publique a déclaré à ce sujet : « […] la question est “que ferait-on sans les CAA?” La scène s’écroulerait complètement. Il n’y aurait plus de développement artistique, encore moins d’artistes, et plus du tout d’art actuel dans certaines régions. »
Avant même la divulgation de ces conclusions, ARCA avait déjà été mandaté par son membership de réagir à certains enjeux urgents révélés dans la conclusion de l’étude. ARCA convient que l’augmentation des ressources financières afin de soutenir le rythme de l’augmentation des coûts d’exploitation et une reconnaissance accrue de la contribution globale des CAA à la vitalité du secteur des arts visuels et de la culture canadienne demeurent des priorités constantes.
ARCA se joint à ses associations régionales et culturelles membres pour inviter tous les partenaires du réseau à faire circuler ce rapport en vue :
1. de démontrer le niveau élevé de créativité et d’ingéniosité mis à contribution dans la gestion des centres d’artistes autogérés;
2. de reconnaître les contributions des milliers d’artistes et de professionnels du milieu des arts dans leurs communautés;
3. d’identifier les domaines qui ont besoin d’un développement ou d’un soutien accru;
4. de féliciter le Conseil des Arts d’avoir commandé cette étude qui fournit aux centres d’artistes des données et des renseignements objectifs en vue de poursuivre à toutes les occasions qui se présentent la promotion du rôle exceptionnel du réseau des centres d’artistes autogérés.
Organisme canadien, la Conférence des collectifs et des centres d’artistes autogérés (ARCA) représente, par le biais des associations régionales qui en sont membres, près de 170 centres d’artistes et collectifs actifs dans les grandes villes ainsi que dans de nombreuses régions du pays.
http://www.arccc-cccaa.org/fr/news_2009/arca-accueille-favorablement-le-rapport-burgess
La Conférence des collectifs et des centres d’artistes autogérés regroupe les associations suivantes : L’Association atlantique des centres d’artistes autogérés (AARCA) Le Regroupement des centres d’artistes autogérés du Québec (RCAAQ) Artist-Run Centres and Collectives of Ontario (ARCCO) VERRUE (Manitoba) Plains Artist-Run Centres Association (PARCA) Alberta Association of Artist-Run Centres (AAARC) Pacific Association of Artist-Run Centres (PAARC) La Région autochtone / the Aboriginal Region L’Association de groupes en arts visuels francophones (AGAVF)
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Dépenses publiques au titre de la culture, 2009-2010
Hill Stratégies Recherche
http://www.surlesarts.com/article_details.php?artUID=50769
Recherches sur les arts – juin 2012 ( Volume 11 No 1 )
Publié par Statistique Canada
Lien http://www.statcan.gc.ca/pub/87f0001x/87f0001x2012001-fra.htm
Statistique Canada a publié récemment un bref aperçu et des données au sujet des dépenses publiques au titre de la culture en 2009-2010. Ces données portent sur le soutien public direct au titre de la culture sous forme de dépenses de fonctionnement, de dépenses d’investissement et de subventions. Elles ne comprennent pas les mesures de soutien indirect, dont les crédits d’impôt. Hill Stratégies a analysé ces données pour ce numéro de Recherches sur les arts. Il faut noter que Statistique Canada a annulé récemment cette enquête pour des motifs budgétaires. Par conséquent, ces données ne seront plus collectées à l’avenir.
En 2009-2010, les trois niveaux de gouvernement ont dépensé 9,6 milliards de dollars au titre de la culture, en excluant les transferts entre les différents paliers. Ceci représente une augmentation de 20 % par rapport à 2003-2004 (en dollars constants de 2009-2010).
Les dépenses provinciales et municipales au titre de la culture ont augmenté considérablement entre 2003-2004 et 2009-2010 (28 % et 32 %, respectivement, en dollars constants). Du côté fédéral, ces dépenses ont augmenté de 8 % au cours de cette période. Ces chiffres (ainsi que tous les chiffres subséquents dans cet article) comprennent les transferts intergouvernementaux.
En 2009-2010, les dépenses fédérales au titre de la culture (y compris les transferts) étaient de 4,2 milliards (41 % des dépenses de tous les paliers de gouvernement), tandis que les provinces et les territoires ont dépensé 3,0 milliards (30 %) et les municipalités, 2,9 milliards (29 %). (Les ventilations fédérales, provinciales et municipales comprennent 0,5 milliard en transferts intergouvernementaux et ne correspondent donc pas au total de 9,6 milliards, qui ne comprend pas ces transferts.)
En se basant sur les catégories de l’ensemble de données, l’estimation des dépenses publiques au titre des arts pourrait inclure l’éducation artistique, les arts de la scène, les arts visuels et les métiers d’art (ce qui exclut les galeries d’art, qui sont classées parmi les musées dans la catégorie patrimoine). En fonction de cette définition, le soutien public pour les arts était de 827 millions en 2009-2010, ou 8 % du total des dépenses publiques au titre de la culture. C’est au niveau des provinces et des territoires que le soutien pour les arts était le plus élevé (416 millions, ou 14 % des dépenses des administrations provinciales ou territoriales au titre de la culture), suivi de l’administration fédérale (300 millions, ou 7 % des dépenses fédérales à ce chapitre). Ce niveau de détail n’est pas disponible pour les données municipales au titre des arts. Bien que l’ensemble de données comprenne de grands secteurs de dépenses municipales comme les bibliothèques, la plupart des autres dépenses municipales sont groupées dans la catégorie « Multidisciplinaires et autres activités ». (Les autres catégories, qui peuvent comprendre des dépenses « au titre des arts » des trois paliers et qui sont groupées sous l’en-tête général « industries culturelles », comprennent les films et les vidéos, les publications littéraires et artistiques, la radio et télédiffusion et les enregistrements sonores.)
La part du lion des 4,2 milliards consacrés par le gouvernement fédéral au titre de la culture en 2009-2010 est allée au secteur de la radiodiffusion (1,9 milliard ou 47 % des dépenses fédérales) et aux organismes du patrimoine, y compris les musées, les galeries d’art, les archives publiques, les parcs naturels et les sites historiques (1,2 milliard ou 29 %). Les portions les plus élevées des 3,0 milliards consacrés par les provinces en 2009-2010 sont allées aux bibliothèques (1,1 milliard ou 37 % des dépenses provinciales) et aux organismes du patrimoine (769 millions ou 25 %). Soixante-quatre pour cent du total de l’aide municipale en 2009 (1,9 milliard du total de 2,9 milliards) est allé aux bibliothèques.
Si l’on examine les dépenses par habitant, les dépenses au titre de la culture par tous les niveaux de gouvernement étaient de 301 $ par Canadien en 2009-2010. Voici les dépenses par personne de tous les niveaux de gouvernement dans les provinces en ordre décroissant :
• Québec (389 $ par personne);
• Île-du-Prince-Édouard (351 $);
• Saskatchewan (315 $);
• Terre-Neuve-et-Labrador (308 $);
• Nouvelle-Écosse (296 $);
• Alberta (272 $);
• Ontario (269 $);
• Nouveau-Brunswick (263 $);
• Manitoba (260 $); et
• Colombie-Britannique (206 $).
•
Les dépenses fédérales au titre de la culture étaient en moyenne de 123 $ par personne en 2009-2010. Comme indiqué ci-dessous, ces dépenses étaient supérieures à 123 $ dans trois provinces et inférieures dans les sept autres :
• Île-du-Prince-Édouard (191 $ par personne);
• Québec (188 $);
• Nouvelle-Écosse (136 $);
• Terre-Neuve-et-Labrador (121 $);
• Nouveau-Brunswick (119 $);
• Ontario (109 $);
• Manitoba (89 $);
• Alberta (71 $);
• Saskatchewan (62 $); et
• Colombie-Britannique (53 $).
•
Les dépenses provinciales au titre de la culture étaient en moyenne de 90 $ par personne en 2009-2010. Seuls la Colombie-Britannique et l’Ontario étaient sous ce niveau. Voici les dépenses provinciales par personne :
• Terre-Neuve-et-Labrador (156 $ par personne);
• Saskatchewan (149 $);
• Île-du-Prince-Édouard (129 $);
• Québec (125 $);
• Manitoba (117 $);
• Nouveau-Brunswick (107 $);
• Alberta (102 $);
• Nouvelle-Écosse (également 102 $);
• Ontario (63 $); et
• Colombie-Britannique (54 $).
•
Les dépenses municipales au titre de la culture varient grandement entre les provinces. Elles étaient en moyenne de 87 $ par personne en 2009. Les dépenses municipales par personne dans chaque province étaient les suivantes :
• Saskatchewan (103 $ par personne);
• Colombie-Britannique (100 $);
• Alberta (99 $);
• Ontario (97 $);
• Québec (76 $);
• Nouvelle-Écosse (58 $);
• Manitoba (53 $);
• Nouveau-Brunswick (37 $);
• Île-du-Prince-Édouard (32 $); et
• Terre-Neuve-et-Labrador (31 $).
•
Le niveau des dépenses par personne est plus élevé dans les trois territoires que dans les provinces selon toutes les mesures sauf pour les dépenses municipales. À cause de leur faible population, les territoires sont exclus de l’analyse précédente. Voici des données clés pour les territoires :
• Au Yukon, le total des dépenses publiques au titre de la culture s’élevait à 1 194 $ par personne en 2009-2010, ce qui inclut 552 $ en dépenses fédérales, 628 $ en dépenses territoriales et 13 $ en dépenses municipales.
• Aux Territoires-du-Nord-Ouest, le total des dépenses publiques au titre de la culture s’élevait à 1 182 $ par personne en 2009-2010, ce qui inclut 888 $ en dépenses fédérales, 228 $ en dépenses territoriales et 66 $ en dépenses municipales.
• Au Nunavut, le total des dépenses publiques au titre de la culture était de 787 $ par personne en 2009-2010, ce qui inclut 498 $ en dépenses fédérales, 279 $ en dépenses territoriales et 10 $ en dépenses municipales.