La Liste de l’Association des groupes en arts visuels francophones présente les nouvelles de ses membres au Manitoba, en Ontario, au Nouveau-Brunswick et en Nouvelle-Écosse, et compile les appels de dossiers en arts visuels, arts médiatiques, performance, art public, etc.
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Nouvelles des membres de l’AGAVF
Atelier d’estampe Imago (Moncton)
Véronique Vallières en résidence
du 8 au 20 janvier 2014
Résidence croisée avec l’Atelier Graff de Montréal
140, rue Botsford, rez-de-chaussée du Centre culturel Aberdeen
Moncton, Nouveau-Brunswick
www.atelierimago.com
Centre d’artistes Voix Visuelle (Ottawa)
Thérèse Guy
du 18 janvier au 18 février 2014
Vernissage : le jeudi 23 janvier à 17 h
67, avenue Beechwood (au 2e étage)
Ottawa, Ontario
www.voixvisuelle.ca
Galerie Sans Nom (Moncton)
Steven Cottingham – Lost in the Garden of Forking Paths
Angie Richard – Poursuivre l’individualité
du 17 janvier au 14 février 2014
vernissage : le 17 janvier à 20h
conférence d’artiste : 20h30
Robin Streb – LeHum vol.2 no.4
19 janvier 2014 – 20h
140, rue Botsford, rez-de-chaussée du Centre culturel Aberdeen
Moncton, Nouveau-Brunswick
www.galeriesansnom.org
Galerie Glendon (Toronto)
Aurélien Muller & Grégory Palanque – Photographie moderne / Modern photography
du 7 au 11 janvier 2014
2275 av. Bayview, Collège Glendon, York Hall, C-130
Toronto, Ontario
www.glendon.yorku.ca/gallery
Maison des artistes visuels (Saint-Boniface)
Jacquelyn Hébert – Les deux bords de la rivière
du 7 novembre 2013 au 9 janvier 2014
219, boulevard Provencher
Saint-Boniface, Manitoba
www.maisondesartistes.mb.ca
Galerie SAW Gallery (Ottawa)
Elle Flanders & Tamira Sawatzky (Public Studio) – Road Movie
Jason St-Laurent, commissaire
du 14 novembre 2013 au 11 janvier 2014
67, rue Nicolas
Ottawa, Ontario
www.galeriesawgallery.com
Galerie d’art Louise et Reuben-Cohen (Moncton)
Diane Landry et Pavitra Wickramasinghe – Ombres et lumières
du 15 novembre 2013 au 19 janvier 2014
Pavillon Clément-Cormier
Centre universitaire de Moncton, Nouveau-Brunswick
www.umoncton.ca/umcm-ga
Galerie du Nouvel-Ontario (Sudbury)
Le nouveau Louvre – activité bénéfice
jusqu’au 16 janvier 2014
174, rue Elgin
Sudbury, Ontario
www.gn-o.org
1. appels en français du Canada
Galerie du Centre culturel franco-manitobain – Saint-Boniface – 27 janvier
CinéMAGINE courts métrages – Calgary – 7 février
Atelier Graff – Montréal – 21 février
Jeux Autochtones de l’Amérique du Nord – Régina – 28 février
Montréal, arts interculturels – 1er février
L’Écart programmation – Rouyn-Noranda – 15 janvier
Biennale d’art performatif – Rouyn-Noranda – 20 février
Regart – Lévis – 1er février
Agence Topo – Montréal – 15 janvier
Diagonale – Montréal – 1er mars
La bande vidéo – Québec – 20 janvier
Galerie d’art Louise et Reuben-Cohen – Moncton – en tout temps
Le Lobe – Chicoutimi – 31 janvier
ETC appel de textes – Montréal – 10 mars
Dazibao publication – Montréal – en tout temps
La Centrale galerie Powerhouse- Montréal – 15 mars
Action Art Actuel – Saint-Jean-sur-Richelieu – en tout temps
2. appels en anglais du Canada
SIGGRAPH 2014 art gallery – Vancouver – 21 janvier
send + receive – Winnipeg – 31 janvier
C New Critics Competition – 11 avril
Marion McCain Atlantic Exhibition of Contemporary Art – 15 janvier
Third Space / Tiers Espace – Saint-Jean, NB – 8 février
7a*11d International Festival of Performance Art – Toronto – 14 février
FotoFilmic’14 – Vancouver et Los Amngeles – avant 16 février
Subtle Technologies – Toronto – 20 janvier
The Alternator Gallery – Kelowna – en cours
3. appels internationaux
Bains numériques – Enghien-les-Bains – 12 février
LAGI Design Competition – Copenhagen – 18 mai
New Technological Art Award – Gand, Belgique – 31 mars
The Spring Exhibition 2014 – Charlottenborg Fonden – Copenhagen – 10 janvier
Impakt Festival – Utrecht – 20 janvier
Sharjah Art Foundation – Émirats arabes unis – 31 janvier
4. résidences
Nature, adversité, etc. – Utopiana – Genève – 31 janvier
2014-15 Curatorial Residency Program – Vancouver – 3 février
Haney Residence – Maple Ridge, CB – 13 janvier
Glenfiddich Artists in Residence Prize – 31 janvier
Rijksakademie – Résidence – Amsterdam – 1er février
the Living Arts Centre – Mississauga – en cours
Witt Residency Program – Michigan – 15 janvier
École nationale supérieure d’art de Bourges – résidences – 15 mars
Le Lobe longue résidence d’été – Chicoutimi – 31 janvier
Cité internationale de Paris – en cours
Atelier Topaz – Ontario – en tout temps
5. art public
Public Space Enhancement Opportunities at Evergreen Rapid Transit Line Stations – Coquitlam, CB – 29 janvier
Texas Tech University – 31 janvier
Public Art Management (PAM) & Concert Properties Limited – Toronto – 31 janvier
88 Scott – Toronto – 31 janvier
2014 Cheng Long Wetlands International Environmental Art Project – Taiwan – 18 janvier
Édifice administratif d’OC Transpo – Ottawa – 13 janvier
Welland Canal Fallen Workers Task Force – City of St.-Catharines – 15 janvier
1. appels en français du Canada
La Galerie du Centre culturel franco-manitobain
Appel aux artistes en arts visuels
Le Centre culturel franco-manitobain vous invite à soumettre une proposition d’exposition en arts visuels pour la période de programmation allant d’avril 2015 à mars 2016.
Le Centre culturel franco-manitobain abrite une galerie d’art depuis sa construction en 1974. Celle-ci occupe 1 550 pieds carrés au rez-de-chaussée de l’édifice, au cœur du lieu public. Au cours des années, la Galerie du CCFM a présenté plusieurs expositions importantes pour initier la communauté francophone du Manitoba aux arts visuels. Le Centre culturel franco-manitobain est présentement à la recherche de soumissions pour des expositions en arts visuels, pour la période de programmation allant d’avril 2015 à mars 2016. Tout artiste professionnel ayant terminé sa formation de base, ayant pratiqué son art pendant au moins un an depuis la fin de ses études, et ayant à son actif un corps d’œuvres pour exposition est invité à déposer sa soumission pour une exposition dans la Galerie.
Visitez notre site web www.ccfm.mb.ca pour télécharger le formulaire de soumission
Date d’échéance : Le lundi 27 janvier 2014
Hélène Molin-Gautron
Programmation artistique et culturelle
Artistic programming coordinator
204.233.8972, poste|ext. 434
Centre culturel franco-manitobain
340 boulevard Provencher
Saint-Boniface, Manitoba, R2H 0G7
340provencher.com
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Appel de soumissions pour des courts-métrages
cInéMAGINE et sa « Nuit des courts-métrages », communément appelé le « Shorty Film Festival », a dorénavant un fournisseur de bières officiel, soit la brasserie albertaine Big Rock.
Pour célébrer cette union, cInéMAGINE est dans les préparatifs d’une seconde « Nuit des courts-métrages » qui se tiendra au Globe Cinema de Calgary le 27 février 2014.
Ce festival 18 ans + permet de promouvoir des courts-métrages de partout, certains sont présélectionnés et les autres proviennent des soumissions du public.
Les « Nuit des courts-métrages » sont des événements certifiés bilingues, les films en français et en anglais sont acceptés.
Afin d’être prêt pour le prochain, cInéMAGINE invite les réalisateurs du monde entier à soumettre leurs oeuvres dans le cadre du concours.
Tous les courts-métrages doivent être soumis, au plus tard, le 7 février 2014 à 16 h.
Pour plus d’information concernant le concours, veuillez visiter le site Web de cInéMAGINE au www.cinemagine.net dans la section événements.
Les participants courent la chance de remporter une bourse de 250 $.
Le grand gagnant sera déterminé par le public lors de la « Nuit des courts-métrages » à Calgary le 27 février 2014.
La Société cInéMAGINE désire remercier Big Rock pour sa grande générosité ainsi que ses partenaires majeurs : Patrimoine canadien et Alberta Foundation for the Arts.
Rappelons que cInéMAGINE est un organisme à but non-lucratif qui a le mandat de promouvoir le cinéma français en Alberta depuis 2003.
Pour plus de renseignements, contactez :
Marie-Hélène Lyle, Directrice générale
direction [arobas] cinemagine [point] net
Téléphone : 403 320-7638
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Appel de dossiers: artistes
cdesjardins [arobas] graff [point] ca
Les Jeux Autochtones de l’Amérique du Nord, qui auront lieu à Regina du 20 au 26 juillet 2014, acceptent actuellement des candidatures d’artistes autochtones traditionnels et contemporains qui sont uniques.
S’il vous plaît, envoyez vos candidatures à l’attention du Département de la culture et des cérémonies.
fr.regina2014naig.com/cultural-program/
Date limite: 28 février
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APPEL DE DOSSIERS POUR LES ARTS DE LA SCÈNE
Date limite pour soumettre un projet en arts de la scène: 1 février
Le MAI (Montréal, arts interculturels) invite les professionnels en arts de la scène à soumettre leurs projets de création avant la date indiquée. Les artistes et les organismes peuvent soumettre un projet de diffusion en danse, théâtre (en français ou en anglais), musique, chanson, arts multidisciplinaires et performance. Il est possible de profiter d’un montage prolongé dans le théâtre, d’une résidence de création en salle de répétition ou d’une résidence technique et d’organiser des conférences ou toute activité relative aux arts de la scène. Le MAI offre un cachet aux artistes. Les projets peuvent être locaux, nationaux ou internationaux et, selon les ressources disponibles, le MAI pourra soutenir la diffusion aux plans technique, promotionnel ou administratif.
Ces projets doivent s’inscrire dans une démarche interculturelle.
Le MAI privilégie les créations originales, conçues pour les espaces du MAI et n’ayant jamais été présentées à Montréal. Le MAI porte une attention particulière aux propositions qui intègrent à leur démarche la présence ou la participation du public, soit en favorisant une interaction entre l’œuvre et le spectateur, en établissant un rapport ludique avec lui, en l’impliquant dans le processus de création ou encore en permettant une interaction avec les communautés locales.
Le MAI présente des artistes de diverses origines et milieux qui questionnent, confrontent et reflètent leurs bagages respectifs, et dont les œuvres peuvent être iconoclastes ou en dialogue avec la tradition. Parmi les artistes et compagnies présentés, on retrouve: Emmanuel Jouthe, Rahul Varma, Wajdi Mouawad, nah-ee-lah, Mamata Nyogi-Nakra, Patrick Graham, Alex Cattaneo, Jason “Blackbird“ Selman, Jerusalem in my Heart, Meena Murugesan, Roger Sinha, Le Trunk Collectif, Zab Maboungou, Catherine Potter, Fabrice Koffy, Nadine Sures, Dana Michel, 2Fik, Urban Ink.
Documents requis:
1. Description artistique du projet, précisant les intentions des créateurs.
Veuillez également préciser :
– Dates prévues de diffusion, nombre de représentations et de jours de montage.
– Fiche des besoins techniques (veuillez consulter la fiche technique du Théâtre à l’adresse : http://m-a-i.qc.ca/fr/loc-theatre/) et prévisions budgétaires du projet.
– Texte ou synopsis du projet, si pertinent.
2. Description du caractère interculturel du projet.
3. Texte détaillé sur la démarche artistique de la compagnie ou de l’artiste.
Veuillez également nous faire part de vos principales réalisations.
4. Liste des artistes, des participants et des partenaires du projet.
Veuillez joindre le curriculum vitæ ou les notes biographiques des principaux créateurs.
5. Vidéo de travaux récents. Veuillez préciser s’il s’agit de la production proposée au MAI ou s’il s’agit d’une œuvre similaire à la production proposée.
6. Copies du dossier de presse, de programmes ou de tout autre document pertinent.
7. Coordonnées du responsable du projet.
8. Enveloppe de retour suffisamment pré-affranchie pour le retour du matériel visuel.
Il est également pertinent de nous inviter à vos spectacles, exercices publics ou à toute autre activité artistique.
Veuillez adresser votre projet à:
Appel de projets – Arts de la scène
MAI (Montréal, arts interculturels)
3680, rue Jeanne-Mance, bureau 103,
Montréal (Québec) H2X 2K5
adm [arobas] m-a-i [point] qc [point] ca
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L’Écart invite les artistes, les collectifs et les commissaires en art actuel à soumettre un projet d’exposition ou un projet de création in situ pour sa programmation 2014-2015.
Date de tombée: 15 janvier
Les dossiers doivent comprendre :
• Un curriculum vitae (maximum 2 pages)
• Une description du projet d’exposition en lien avec la démarche artistique (maximum 1 page)
• De 15 à 20 images JPEG sur CD-ROM
(images n’excédant pas 1,0 Mo)
• Pour les documents vidéographiques,
format Quicktime sur DVD
• Une liste descriptive du matériel visuel
• Tout autre document pertinent
Les dossiers doivent être acheminés au :
Comité de programmation
L’Écart.. . lieu d’art actuel
167, avenue Murdoch, C. P. 2273
Rouyn-Noranda (Qc)
J9X 5A9
Les réponses seront données au cours du mois de mars 2014
Pour plus d’information :
*Veuillez prendre note qu’il n’y aura aucun retour de dossier.
*Les dossiers envoyés par courrier électronique ou par télécopieur
ne seront pas considérés.
* Veuillez spécifier l’espace d’exposition souhaité
(Le Saloon des abonnés est réservé aux membres).
L’ÉCART • 167, MURDOCH • C. P. 2273 • ROUYN-NORANDA • QC • J9X 5A9 • 819.797.8738 • ECART [arobas] CABLEVISION [point] QC [point] CA • WWW.LECART.ORG
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Fondée en 2002 par le centre d’artistes L’Écart de Rouyn-Noranda, la Biennale d’art performatif de Rouyn-Noranda présente des soirées de performances, des conférences, des concerts, des ateliers et autres manifestations performatives. Depuis sa création, l’événement propose une sélection d’artistes issus du milieu de la performance, des arts visuels, de la musique, de la littérature orale et de l’interdisciplinarité.
Nous invitons les artistes et les collectifs à soumettre un dossier afin de compléter la prochaine programmation de la 7e édition.
Date limite: 20 février 2014
Les dossiers doivent comprendre / Submissions must include:
• Un curriculum vitae (maximum 2 pages)
• Une description du projet de performance en lien avec la démarche artistique (maximum 1 page)
• De 15 à 20 images JPEG sur CD-ROM (images n’excédant pas 1,0 Mo)
• Pour les documents vidéographiques, format Quicktime sur DVD
• Une liste descriptive du matériel visuel
• Tout autre document pertinent
Faites parvenir votre dossier à :
Biennale d’art performatif de Rouyn-Noranda
L’Écart.. . lieu d’art actuel
167, avenue Murdoch, C. P. 2273
Rouyn-Noranda (Qc) J9X 5A9
L’ÉCART • 167, MURDOCH • C. P. 2273 • ROUYN-NORANDA • QC • J9X 5A9 • 819.797.8738 • ECART [arobas] CABLEVISION [point] QC [point] CA • WWW.LECART.ORG
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Appel de dossiers
PROCHAINE DATE LIMITE: 1er FÉVRIER 2014
Implanté à Lévis, Regart, centre d’artistes en art actuel assure, depuis 1986, une présence dynamique des arts visuels actuels auprès des publics des territoires de Chaudière-Appalaches et de Québec.
Présentée en galerie, sa programmation met l’accent sur des productions relevant de l’hybridation des formes d’expression et de l’expérimentation, tant dans les processus de création que dans la présentation des expositions, où la qualité artistique et l’importance du discours théorique sont mises de l’avant.
INVITATION AUX ARTISTES ET AUX COMMISSAIRES
Par la présente, nous invitons les artistes et les commissaires à soumettre un projet pour notre programmation 2014-2015 et ce, avant le 1er février 2014. Vous êtes auparavant invités à visiter le www.centreregart.org afin d’obtenir de plus amples informations sur le centre, notamment sur les dimensions de sa galerie et sur ses missions et mandat.
Afin de faciliter le traitement des demandes par le jury de programmation, vous êtes priés de nous faire parvenir votre proposition par courriel, en un seul exemplaire ne devant pas dépasser les 10 Mo via le programmation [point] regart [arobas] gmail [point] com.
Cet envoi devra comporter :
- Une description de votre projet s’inscrivant dans le mandat de Regart et intégrant vos besoins techniques;
- Votre curriculum vitae et une courte biographie;
- Un texte sur votre démarche artistique;
- Votre matériel de soutien comprenant l’un des éléments suivants :
-
- Soit un maximum de quinze images numériques dûment identifiées, concourant à la compréhension de votre projet (images JPG à 150 dpi max, rassemblées en format PDF ou ZIP);
- Soit un lien vers une vidéo d’un maximum de 10 minutes. (N’envoyez pas de documents vidéo par courriel. Intégrez plutôt un lien Vimeo ou YouTube à votre dossier. Si vous possédez un compte privé, n’oubliez pas de nous préciser votre mot de passe.);
- Toute autre documentation que vous jugerez pertinente à l’évaluation de votre dossier.
www.centreregart.org/?page_id=9
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APPEL DE PROJETS
Soutien à la production et à la diffusion
en arts numériques pour la série Sortir de l’écran
SOUMISSION DE DOSSIERS : 15 janvier 2014
Agence TOPO, centre d’artistes montréalais en arts numériques, lance un appel de projets dans le cadre de Sortir de l’écran / Spoken Screen. Cette série, initiée en 2007 avec le laboratoire NT2 de l’Université du Québec à Montréal (UQÀM), présente des oeuvres [hyper]médiatiques qui incorporent un volet performance et qui explorent le lien entre l’écran et l’espace hors de l’écran : lectures et interprétations poétiques, performances participatives, dispositifs interactifs, etc.
Pour ses prochains programmes de diffusion, Agence TOPO recherche des propositions de performances multimédias favorisant l’exploration du texte, de l’image et du son, à la fois dans leurs dimensions physique et écranique.
Les projets retenus bénéficieront d’un soutien artistique, technique et technologique à la réalisation multimédia dans le cadre d’une résidence de quatre à huit semaines réparties selon les besoins des artistes et des projets. Les dates de diffusion prévues de la série sont pour 2014 et 2015.
Dans le but de respecter les échéanciers prévus, les projets en cours de réalisation et ceux qui démontrent un engagement solide de la part des artistes seront favorisés.
Les artistes intéressés par cet appel de projets et le contexte de production offert par Agence TOPO sont invités à soumettre leur dossier d’ici le 15 janvier 2014.
Présentation du dossier. Documents demandés :
– Énoncé d’intention (1 page max.)
– Description des besoins techniques
– Proposition d’agenda de travail
– Aperçu de la démarche artistique
– Curriculum vitae (3 pages max.)
– Dossier de presse (3 pages max.)
– Documentation audiovisuelle (cd / dvd / web)
– Enveloppe de retour affranchie pour le retour des documents si souhaité
Les artistes sélectionné/es bénéficieront des éléments suivants :
– Cachet de production et de diffusion
– Frais de production
– Accès aux équipements informatiques et audiovisuels du centre
– Assistance à la réalisation (programmation et intégration multimédia)
– Accompagnement de projet
– Organisation d’un événement de diffusion
Nous n’acceptons pas les propositions envoyées par courriel ou uniquement accessibles d’un site web. Éviter les couvertures ainsi que les documents boudinés et agrafés pour faciliter la photocopie.
Conditions de transport et de séjour
Les frais de transport et de séjour ne sont pas assumés par l’Agence TOPO. Dans le cas des artistes résidant hors Montréal, les frais de transport et de séjour devront faire l’objet d’une entente spécifique. L’accueil en résidence pourra être conditionnel à la participation financière de partenaires externes.
AgenceTOPO.qc.ca
Agence TOPO est un centre d’artistes en arts numériques dont le mandat est de produire, de diffuser et de distribuer des oeuvres multimédias qui explorent les nouvelles narrativités et les croisements interdisciplinaires et interculturels. Voir la section Diffusion du site web pour les séries 2007-2012 de Sortir de l’écran/Spoken Screen.
Information et envoi des dossiers
Agence TOPO
5455, avenue de Gaspé, local 1001
Montréal (Québec), H2T 3B3
T +1 – 514 279 8676
agence [arobas] agencetopo [point] qc [point] ca
www.agenceTOPO.qc.ca
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Diagonale
1er mars 2014
Montréal
• Démarche artistique
• 10 à 15 images (72 dpi)
• Liste descriptive des images envoyées
• Proposition de projet
• Dossier de presse, s’il y a lieuNous vous invitons à visiter notre site Internet afin de prendre connaissance des dimensions de la galerie www.artdiagonale.org/ Merci de faire parvenir vos propositions par courriel à : coordination [arobas] artdiagonale [point] org Les dossiers reçus seront soumis à l’étude d’un comité composé de membres et d’invités extérieurs. À noter que Diagonale est actuellement en préparation de déménagement. Le centre aura intégré son nouvel espace avenue de Gaspé pour sa programmation 2014/2015. En attendant, nous sommes joignables pour de plus amples informations par courriel ou au 514 524 6645.
APPEL DE PROJETS
Exposition // Résidence // Résidence-exposition
Date limite : 20 janvier
La Bande Vidéo invite les artistes œuvrant en arts médiatiques ou ceux qui souhaitent expérimenter avec le médium à soumettre un projet d’exposition, de résidence ou de résidence-exposition. Ces programmes s’adressent à des artistes résidant au Canada et à l’étranger. Les projets retenus seront inscrits à la programmation 2014-2015 de La Bande Vidéo.
Exposition
La priorité est donnée aux projets d’installations vidéo. Le centre soutient la diffusion d’œuvres indépendantes qui transgressent les règles habituelles de présentation.Résidence
La Bande Vidéo soutient les recherches artistiques qui contribuent à l’avancement de la discipline.
Dans le cadre de ses programmes de résidence et de résidence-exposition, le centre offre libre accès à ses studios de production et à ses équipements pour une période de deux semaines à un mois en plus d’assurer un support technique.Pour toutes les informations : labandevideo.comDate limite : 20 janvier 2014
Galerie d’art Louise et Reuben-Cohen
Pour nous soumettre un projet (programmation régulière)
Nous invitons les commissaires et les artistes oeuvrant dans toutes les pratiques d’art actuel à faire parvenir des propositions de projets futurs.
La Galerie d’art Louise et Reuben-Cohen est un organisme sans but lucratif, qui a vu le jour en 1964. Un nouvel édifice a été construit en 1980 spécifiquement pour s’adapter aux besoins spéciaux d’une galerie d’art. Cette galerie d’art institutionnelle intervient au niveau de la présentation, de la documentation et de la diffusion de l’art actuel dans un contexte non discriminatoire à l’égard du sexe, de la langue, de l’origine ethnique, de l’orientation sexuelle et du statut social.
Modalités
- Il n’y a aucune date de tombée pour recevoir les projets.
- Des accusés de réceptions seront expédiés pour tous les dossiers reçus. Après étude, les dossiers qui nous intéressent seront conservés en filière pour la programmation future.
- Veuillez noter que la programmation peut s’étaler sur des périodes de douze à trente-six mois.
- Nous ne communiquerons qu’avec les artistes ou les commissaires dont la proposition aura été retenue.
- Plan de la superficie des salles pour les expositions temporaires (Format PDF téléchargeable)
- Les propositions doivent être envoyées à : Galerie d’art Louise et Reuben-Cohen, Université de Moncton, 18 avenue Antonine-Maillet, Moncton NB E1A 3E9
- Nous n’acceptons pas la soumission d’un dossier par courriel.
- Submissions can also be sent in English.
Afin de simplifier le processus de sélection les artistes et les commissaires sont priés de faire parvenir des demandes constituées des éléments suivants :
- Une lettre de présentation spécifiant la nature de la demande (exposition, performance, atelier, autres).
- Un texte décrivant l’intention de recherche et la description du projet (max 1000 mots).
- Un curriculum vitae comprenant une liste d’expositions et/ou de performances
- Catalogues, critiques, articles de journaux, etc. (optionnel)
- Documents d’appui :
- Pour les expositions : images numériques (CD ou DVD), numérotées et accompagnées d’une liste descriptive indiquant le titre, l’année, le format et le médium.
- Pour les performances et les vidéos : enregistrements ou extraits vidéo et/ou audio (sur DVD)
- Pour les artistes oeuvrant en art réseau, infographie et autres médiums connexes, veuillez communiquer avec nous avant de nous faire parvenir votre documentation.
- Veuillez noter : Les dossiers non-retenus ne seront renvoyés que si vous fournissez une enveloppe de retour préaffranchie.
Université de Moncton
Campus de Moncton
Pavillon Léopold-Taillon
18, avenue Antonine-Maillet
Moncton, NB
Canada E1A 3E9
Téléphone :
(506) 858-4088
Courriel :
galrc [arobas] umoncton [point] ca
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Le Lobe
Chicoutimi
appel de dossiers pour la programmation régulière
date de tombée: 31 janvier 2014
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APPEL DE TEXTES
ETC est maintenant entièrement consacrée aux arts médiatiques. Afin d’adapter notre fonctionnement éditorial à l’actualité de la discipline, d’ouvrir la revue aux initiatives des auteurs et d’accélérer les délais de publication, nous lançons un appel de textes permanent. Ceci s’applique à toutes les sections de la revue. Les auteurs sont donc sollicités à nous faire parvenir en tout temps des articles, entrevues, comptes rendus d’expositions, recension d’ouvrages, sur toutes les dimensions des arts médiatiques.
Les communautés des technologies numériques, de l’électronique, de l’audio, des nouveaux médias, de l’immersif, de l’interactif, du cinéma, de la vidéo, du Web et d’autres disciplines liées aux technologies de création et d’exploration numérique ont leur revue !
Les textes seront examinés et sélectionnés par le comité de rédaction d’ETC.
Pour information :
Isabelle Lelarge et Anne-Marie Bouchard
PROPOSER UN ARTICLE
Les auteur(e)s sont invité(e)s à proposer des articles trois fois par année. Les articles sont ensuite évalués par les membres du comité de rédaction qui avisent l’auteur de leur décision, dans les cinq semaines suivant la date de tombée.
DATES DE TOMBÉES
10 mars (parution le 15 juin)
15 juin (parution le 15 octobre)
Pour proposer un texte, il est recommandé de tenir compte des caractéristiques suivantes :
Tous les formats d’articles sont acceptés (750 à 2 500 mots) + 5-6 documents visuels de 3 megs minimum (TIFF ou JPEG), accompagnés de légendes ou vignettes. Inclure également: un résumé de l’article (100 mots), ainsi qu’une courte biographie (50-80 mots maximum), et les coordonnées postales, électroniques et téléphoniques de l’auteur-e.
Les articles et les documents visuels doivent être envoyés par courriel en format WORD ou RTF à: etc [point] artactuel [arobas] videotron [point] ca Ou, par voie postale, sur DVD, à: ETC C.P. 660, Succursale de la Station, Prévost (Qc) J0R 1T0 Canada.
Politique éditoriale du comité de rédaction et droits d’auteur-e
1. L’auteur-e accorde à ETC, pour une période de quatre (4) années à compter de la signature du présent contrat, l’autorisation exclusive de publier dans la revue
2. Tout en demeurant titulaire du droit d’auteur, l’auteur-e concède à ETC, pour une période de 10 ans, une licence exclusive lui permettant de reproduire ou d’autoriser la reproduction dudit texte sur tous les supports, notamment sur papier (reprographie), acétates, micro-fiches, microfilms, électroniques (cédéroms, Internet, intranet, etc.) et ce, dans le monde entier.
3. En contrepartie de ces utilisations, ETC versera à l’auteur-e, une fois l’an, 50 % des sommes nettes reçues pour le texte visé, ainsi qu’un rapport de la provenance des sommes.
4. L’auteur-e conserve le droit de percevoir la part des redevances payables aux auteurs pour la reproduction de leurs textes en vertu d’ententes conclues avec Copibec.
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Dazibao
Publication pour la programmation 2014-2015
Montréal (Québec)
APPEL DE PROJETS D’EXPOSITION ET DE PUBLICATION POUR LA PROGRAMMATION 2014-2015
PROPOSITIONS ACCEPTÉES EN TOUT TEMPS
La programmation de Dazibao regroupe des propositions reçues dans le cadre de nos appels de dossiers et/ou choisies à l’initiative du centre.
VOTRE PROPOSITION D’EXPOSITION OU DE PUBLICATION DOIT COMPRENDRE :
1. une description précise du projet
2. un texte expliquant votre démarche artistique
3. de la documentation visuelle de vos oeuvres (17 MB maximum) ou un lien vers celle-ci
4. un curriculum vitæ
Merci de n’envoyer de projet qu’une fois l’an.
Seules les propositions envoyées à dossiers [arobas] dazibao-photo [point] org seront considérées.
Les réponses seront communiquées dans les six mois.
Lien : dazibao-photo.org/fr/expo-publi/
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DATES POUR L’APPEL DE DOSSIERS DE LA CENTRALE GALERIE POWERHOUSE
Dates limites 15 mars
Fondée et issue des mouvements féministes en 1973, La Centrale galerie Powerhouse est un des plus anciens centres d’artistes autogérés du Québec. Le centre s’est donné pour mandat de développer les pratiques artistiques féministes et de soutenir la visibilité d’artistes et d’initiatives moins ou peu représenté-es auprès des institutions culturelles établies. Le centre encourage les artistes à toutes les étapes de leur carrière afin de permettre les échanges intergénérationnels.
Nous sommes un centre d’artistes qui offre une plateforme pour les langages en art actuel porté par les discours féministes, les théories du genre, ainsi que les pratiques interculturelles et transdisciplinaires. Nous accueillons des propositions pour des projets d’expositions et de performances qui répondent à ces thématiques.
Les projets sont sélectionnés par le Comité de programmation, qui est composé d’artistes membres de la Centrale et du personnel de programmation.
Envoyez votre demande à l’attention de:
Comité Programmation
LA CENTRALE
4296 Boulevard Saint-Laurent
Montréal, Québec.
H2W 1Z3, Canada
La date limite de soumission des dossiers est le 15 octobre 2012 et le cachet de la poste en fait foi. Les soumissions par Dropbox ne seront acceptées que si elles sont conformes aux directives de notre appel de dossiers. Les dossiers retard ne seront évalués que lors du prochain appel de dossiers en mars 2013. Les résultats sont envoyés par la poste ou par courriel environ 3 mois après la date limite de soumission. La sélection des propositions est effectuée par le comité de programmation. Les réponses seront envoyées par la poste ou par courriel dans un délai de 3 mois après la date de tombée.
Avant de soumettre une proposition de projet, les artistes sont fortement encouragés à consulter notre site Web. Vous y trouverez les plans de la galerie, le mandat détaillé ainsi que la liste des expositions passées. Pour de plus amples informations, contactez-nous: programmation [arobas] lacentrale [point] org. Pour un formulaire de proposition de projet, cliquez ici.
Quatres Décennies de La Centrale:
L’an prochain, La Centrale préparera la célébration de son 40e anniversaire. Les propositions de projets sur des sujets comme l’histoire, les expositions, les spectacles, les publications et la communauté artistique des 40 dernières années au centre seront acceptés et donc évalués pour des activités de programmation supplémentaires. Les artistes et les commissaires sont invités à interpréter ces thèmes de manière large et créative. La documentation et les publications de de la Centrale et ses archives, sont disponibles pour consultation à La Centrale et à la bibliothèque de l’Université Concordia.
Pour soumettre votre dossier veuillez nous envoyer :
- Un curriculum vitæ
- Un texte de présentation incluant une description du projet, la démarche artistique et une description des besoins techniques requis pour la réalisation du projet (500 mots maximum)
- Tout document visuel ou sonore nécessaire à la compréhension du projet (CD, DVD ou CD-ROM compatible avec Mac OSX)
- Documentation visuelle, 10 à 15 images en format numérique
- Documentation vidéo, VHS ou DVD NTSC seulement (10 min. max )
- Bande sonore (10 min. max )
- Documentation visuelle ou projet numérique, site Internet, portfolio interactif, bande sonore, film ou vidéo numérique, ou tout autre support numérique
- Une liste descriptive des documents visuels et d’accompagnement (qui inclut les dimensions, le médium, le titre et l’année de production)
- Un dossier de presse (s’il y a lieu)
- Une enveloppe de retour pré-affranchie (tout dossier sans enveloppe pré-affranchie sera conservé trois mois après la réponse du comité)
- Un formulaire complété (téléchargeable ici)DROPBOX:Le dossier Dropbox sera partagé avec l’adresse suivante : dossiers [arobas] lacentrale [point] org mais ne seront évalués que s’ils sont strictement conformes aux lignes directrices.Les dossiers dropbox (en fichier ZIP s’il vous plait), doivent être présentés avec l’étiquette :
Nomdel’artiste_Dossier_15OCT_Année ou Nomdel’artiste_Dossier_15MARS_Année.
Chaque document ou image doit être numérotée et les images doivent être étiquetées :
example: Nomd’artiste_Image1sur12_Titre.
Les dossiers DOIVENT contenir un document texte répertoriant et identifiant chaque image.
Nous vous ferons parvenir un courriel de confirmation lorsque le dossier aura été ouvert et répertorié pour évaluation.
Si vous ne recevez pas cette confirmation deux jours après la date limite de dépôt, renvoyé votre dossier.
APPEL DE DOSSIERS EN TOUT TEMPS
En vue de sa saison 2013-2014, Action Art Actuel invite les artistes, les groupes d’artistes et les commissaires à proposer un dossier à son comité de programmation. En plus des présentations en salle; installations, sculptures, œuvres en deux dimensions, AAA portera une attention particulière aux dossiers combinant une intervention hors les murs tel que performances, art relationnel, collaboration avec le public.
Votre dossier qui doit contenir :
• Une lettre de présentation
• Un curriculum vitae
• Une description du projet proposé
• Un texte explicatif de votre démarche artistique
• 12 images numériques format jpeg de moins de 2Mo
• Une liste descriptive des documents visuels
• Toutes autres informations pertinentes, telles que : dossier de presse, site Web, etc.
Action Art Actuel respecte les barèmes établis par CARFAC pour le paiement des cachets d’artistes.
Les artistes et les commissaires peuvent faire parvenir leur dossier par la poste à l’adresse suivante:
Action Art Actuel
190 rue Richelieu
Saint-Jean-sur-Richelieu (Québec)
J3B 6X4
INFORMATION
Marie Hébert
450 357-2178
direction [arobas] action-art-actuel [point] org
2. appels en anglais du Canada
SIGGRAPH 2014 Art Gallery call
Acting in Translation
Submission deadline: Tuesday, 21 January 2014, 22h UTC/GMT
The SIGGRAPH 2014 Art Gallery will gather and present outstanding, critical, and innovative artworks and projects submitted by digital-minded artists. While the essential aim is to provide a deeper insight into the relationships within art, science, technology, research, and societal developments, the Art Gallery also encourages strong content and criticality in submitted works, conveyed through the use of advanced technologies.
This year’s jury includes Basak Senova (curator and designer; the Art Gallery Chair 2014; lecturer at Department of Media and Visual Arts at Koç University), Mona Kasra (artist and educator; the Conference Chair 2016; digital media scholar at University of Texas), Amit Zoran (HCI and craft researcher; the Art Gallery Chair 2015; Post-Doc at the Fluid Interfaces Group, MIT Media Lab), Kate Armstrong (curator, artist and writer; Director of the Social + Interactive Media Centre at Emily Carr University of Art + Design), Cezanne Charles (artist, designer and policy-wonk; Co-Director of rootoftwo – hybrid design studio, Director of Creative Industries at ArtServe Michigan), and Mushon Zer-Aviv (designer, educator and media activist, faculty member at Shenkar College of Engineering, Design and Art).
The theme of the SIGGRAPH 2014 Art Gallery is « Acting in Translation. » Translation indicates a detached and forward movement from the source. It is also a freeing act, which paradoxically contains a burden of responsibility for the source. Therefore, this movement has limits and fine borderlines, yet it could designate « more » than the source. Translation is a call for other realities and also another way to see other realities. Translation can also blend « fact » with fiction by blurring the difference between them. In this vein, « translation » as a term could be interpreted in multiple ways on different layers of perception. While this term indicates a mechanical act, it may also refer to global and local societal developments such as resistance movements, alternative economies, information leaks, migration flows, mobility, etc.
2D and 3D artworks, interactive, electronically mediated Augmented Reality (AR), mixed-media installations and performances, web-based art, responsive media, time-based works, works leveraging mobile technologies, works using digital communities and social media, robotics, touch-screens, wearable art, mediated music, sound and audio artworks are all accepted.
Artists are encouraged to give an Artist’s Talk and/or host a Course and Course Lite if their work is accepted. Please indicate your interest on the Art Gallery submission form. Submitters are also encouraged to submit proposals for Talks or Art Papers that address themes related to works presented in the gallery. A special issue of Leonardo, The Journal of the International Society of the Arts, Sciences and Technology includes visual documentation of the works exhibited in the Art Gallery. Publication of this sixth special issue coincides with SIGGRAPH 2014.
Submission deadline is Tuesday, 21 January 2014, 22:00 UTC/GMT
Special Interest Group on Graphics and Interactive Techniques (SIGGRAPH) is an annual conference which provides a unique crossroads for a diverse community of researchers, developers, creators, educators, and practitioners. SIGGRAPH’s mission is to be the premier annual conference on leading-edge theory and practice of computer graphics and interactive techniques, inspiring progress through education, excellence, and interaction.
For further information and submission, please click here.
For further inquiries, please contact artgallery2014 [arobas] siggraph [point] org.
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CALL FOR SUBMISSIONS to CANADIAN ARTISTS
send + receive: a festival of sound v.16
October 2014 (dates to be announced)
Although we accept submissions from artists world-wide throughout the year, we are currently only seeking submissions from CANADIAN artists to complete our 2014 festival program. If you are not Canadian but would like to submit a proposal to send + receive, please feel free to send proposals at anytime during the year for consideration for future editions and satellite events.
For the 16th edition of send + receive we are seeking submissions from Canadian artists for audio works that explore ideas around the physicality of sound. This theme is open to interpretation and we welcome project proposals with various approaches that express a kinship with this idea. Resonance, bass, vibrations, actions, physical manifestation of sound, sound generated from the body and the physical world are some examples and we encourage others.
Proposals for live performances, public works (presentations/performances), installations, screenings, radio profiles, workshops, artist talks and more are welcomed.
Please download our submission form online here.
Submission checklist:
· completed submission form
· a C.V. or detailed bio (max 3 pages)
· a detailed project description (max 2 pages)
· an outline of the technical needs of the project
· related work samples (via online links. should you require to send a file please explain this in your application and we can arrange a file transfer)
for this call we are only accepting DIGITAL submissions. Submissions sent by mail will not be received during this period. Please forward all submissions to:
send [point] director [arobas] gmail [point] com
send + receive is an annual audio art festival that takes place in Winnipeg, Manitoba. send + receive has been an integral platform for the presentation, dissemination and discussion of sound art since 1998 and showcases artists from across Canada and around the world. Our mandate is for sound-based work. For a sense of the type of work we have presented see our archive here and photos of previous editions here.
Submissions are due by January 31, 2014.
Only artists who are being considered for this years’ event will be contacted.
http://sendandreceive.org/archive/items/call-to-canadian-artists-for-2014-festival.html
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The C New Critics Competition is designed to help develop and promote the work of emerging art critics. Writers must submit a review of an exhibition, performance, or site-specific intervention, between 800 and 1,000 words in length, by Friday April 11, 2014.
The jury for the award includes Amish Morrell, editor of C Magazine.
The winner will receive $500, editorial support in order to prepare their article for publication in C Magazine, and a two-year subscription to C.
All participants will recieve a one year subscription to C Magazine.
Participants are not restricted by age or citizenship. To be eligible, writers must have published no more than two exhibition reviews or one article in a magazine or journal. Writers are not disqualified for having written for personal blogs or student publications. One submission is allowed per person and must be sent as an email attachment, in MS Word to Amish Morrell amishmorrell [arobas] cmagazine [point] com. Mail or fax submissions will not be accepted.
Previous Competition Winners
2013
Karina Irvine for her review of Kara Uzelman: Stratiform at 221A Gallery, Vancouver.
2012
Ebony L. Haynes for her review of Yuji Agematsu at Real Fine Arts, Brooklyn, NY.
2011
Kari Cwynar for her review of Models for Taking Part at Presentation House Gallery, Vancouver.
2010
Corinna Kirsch for her review of Justin Thomas Schaefer, Comedy Comedy at Midway Contemporary Art, Minneapolis.
C Magazine would like to thank all those who submitted their writing to the competition, as well as members of past awards juries.
C Magazine is an international art quarterly that publishes critical essays, interviews, artist projects and reviews. Based in Toronto, with contributors from around the world, C keeps you informed of significant ideas and trends in art and culture.
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Marion McCain Atlantic Exhibition of Contemporary Art
Open Call for a Curator
The committee overseeing the Marion McCain Exhibition and the Beaverbrook Art Gallery invite submissions from Canadian and international curators for the Marion McCain Atlantic Exhibition of Contemporary Art.
The successful candidate will organize and present a conceptually rigorous exhibition of Atlantic Canadian art based on a curatorial theme developed from an innovative and interdisciplinary perspective. The exhibition will draw from a wide range of artistic practices and cross-cultural contexts and serve as a platform for artists to engage with a diverse audience in an examination of the cultural geography of Atlantic Canada (New Brunswick, Prince Edward Island, Nova Scotia and Newfoundland), while situating their work within a broader global and ontemporary context.
This creative and visionary curator will undertake research and conduct studio visits in all four Atlantic Provinces in 2014. The exhibition, scheduled for 2015, will include a major publication with a substantial text written by the curator.
Submissions are to include a C.V., examples of previous work in the form of publications and/or reviews and a curatorial proposal that reflects the conceptual framework for the exhibition outlined above. All submissions will be reviewed by the committee overseeing the Marion McCain Atlantic Exhibition of Contemporary Art.
Deadline for submissions is: January 15, 2014
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CALL FOR SUBMISSIONS:
THE NEXT SUBMISSIONS DEADLINE FOR THIRD SPACE GALLERY IS FEBRUARY 8, 2014
Third Space Gallery invites artists to submit proposals for upcoming programming in 2014-2015. Third Space continues its nomadic existence as a gallery; with no physical gallery space, we partner with various organizations and establishments in the city of Saint John to house the work.
Third Space will consider interdisciplinary submissions and is committed to representing local, regional and national professional contemporary artists. We’ll be looking for submissions ofcontemporary painting, sculpture, printmaking, performance projects, new media, or other works that look to engage the public in relevant topics of the day.
SUBMISSIONS CRITERIA:
· Artists must meet the Canada Council’s definition of Professional Artist
(See page 5 of Program Guidelines: http://canadacouncil.ca/~/media/files/grants%20prizes%20-%20en/visual%20arts/project%20grants%20for%20organizations%20in%20the%20visual%20arts/vag24e0713.pdf)
· a clear and concise description of project, including equipment requirements (maximum 700 words)
· MAXIMUM 10 images (JPEG, 300 dpi)
· Numbered image list, including title, medium, dimensions, year (where applicable)
· if including digital video and/or audio files (less than 5MG each) please include a weblink
· Artist CV (maximum 3 pages)
· Artist statement (maximum 250 words)
In your cover letter please indicate if you can offer an artist-talk, workshop or presentation, and to what age groups (include brief outline of topic or lesson plan). Saint John is home to one university that does not have a fine arts program, thus Third Space Gallery strives to fulfill a critical pedagogical role towards the diffusion of contemporary art.
Proposals can be emailed to: tiersespace [arobas] gmail [point] com with ‘Submission 2014’ in the subject line.
Third Space Gallery is committed to paying artist’s fees as outlined in the CARFAC fee schedule.
For more information please contact our Programming Chair, Jacqueline Collomb at (506) 654-1190 or tiersespace (at) gmail.com
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CALL FOR SUBMISSIONS: 7a*11d International Festival of Performance Art
Deadline DATE: February 14, 2013; City: Toronto, Canada; Source: 7a*11d
(***PLEASE NOTE: this call for submissions is for performance artists living and working in Canada, ONLY.)
The 10th edition of the 7a*11d International Festival of Performance Art will take place in Toronto from October 26 to
November 2, 2014. Curated and organized by a non-profit artist collective, the festival presents innovative and progressive
contemporary performance art by local, national and international artists. This call for submissions is an invitation
restricted to artists living and working in Canada. We are looking for emerging, mid-career and established Canadian
artists alongside international artists to showcase the breadth and depth of current contemporary performance art
practice.
We pay artist fees that meet or exceed CARFAC guidelines, accommodation, and travel. We cannot accommodate dance,
theatre, or circus troupes/companies. No email submissions please.
Deadline for submissions is FRIDAY, FEBRUARY 14, 2014.
Application Guidelines:
Please complete the following form and save it as a single PDF, and submit 10 images of your work and/or 5 minutes of
video documentation on Vimeo or YouTube. Upload your materials to www.dropbox.com and send the links to
performance [arobas] 7a-11d [point] ca (go to www.Dropbox.com to set up a free account). Please note: email submissions will not be
accepted.
Submissions must include:
(Upload the following information on a single .pdf to Dropbox.)
ARTIST INFO
-Artist Name
-Email
-Telephone
-Mailing address
DESCRIPTION OF PROPOSED WORK
Provide a detailed description of the proposed work. Include:
-Title (if applicable)
-Length
-Materials
-Type of venue (indoor, outdoor, proscenium, etc)
-Technical Requirements (500 words max)
-Description of performance (500 words max)
ARTIST STATEMENT
-Please provide a description of how the proposed work fits into your overall practice. 300 words max.
RESUME
-Please provide a short CV, 2 pages max.
BIO
-Please provide a short biographical statement. 200 words max.
DOCUMENTATION
-Please attach 10 images of your work and/or a link to 5 minutes of performance documentation on video. Images should
be jpegs, saved at maximum 800 x 600 pixels. 5 minute video, linked through Vimeo or YouTube, with a password if
needed. Caption document (include the title, dimensions, medium, date and other applicable information for each image)
INFO
http://www.7a-11d.ca
performance [arobas] 7a-11d [point] ca
7a*11d acknowledges the support of the Canada Council, the Ontario Arts Council, the Toronto Arts Council, and
numerous artist-run organizations, private and business sponsors for our previous activities.
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The FotoFilmic’14 Competition call is open to all film photographers without age or nationality restrictions.
PHOTOGRAPHS FIRST!
As experienced academics and advanced artists, the FotoFilmic curating team will look at submitted work with a fresh and unencumbered perspective devoid of reference to experience, establishment or achievements. Entrants must however be at least 18 years of age on December 16th, 2013 in order to legally enter the competition.
Entrants are allowed an unlimited number of submissions for each SHORTLIST call section until selected.
avant 16 février 2014
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Subtle Technologies presents
Open Culture: Participatory Practices in Art & Science
16-25 May 2014, Toronto
In May 2014, Subtle Technologies will be holding its 17th annual festival in Toronto.
Deadline: 20 January 2014
Our symposium, performances, workshops, screenings, exhibitions and networking sessions provide a forum to explore ideas and pose questions at the intersection of art, science and technology. Subtle Technologies is known internationally for presenting artists and scientists whose work is at the leading edge of their respective disciplines and creating a space for dialogue that leads to future discussions and collaborations.
Our theme for 2014 is « Open Culture« . The festival will celebrate the ways artists and scientists are creating and making use of tools and techniques to harness the collective power, knowledge and creativity of the citizen. Bringing together artists and scientists who are working in these domains will open streams of dialogue leading to increased collaboration between artists and scientists who are interested in contributions of an engaged public. We are currently accepting submissions by artists, curators and scientists on the ideas presented below as well as others that fall under the umbrella of participatory culture.
One of the topics we would like to explore is citizen science. There are numerous current examples, such as « SETI at Home », EyeWire, Galaxy Zoo and foldit. These projects allow the public to contribute to large online science endeavours. Citizen science projects are not without controversy. The recently announced project uBiome is a crowd-sourced project that invites volunteers to have the makeup of microbes on their body analyzed. They are facing a large outcry from ethicists on the ethics and privacy issues that their project to date hasn’t addressed. We welcome submissions that explore the role of citizen science, benefits, pitfalls, mechanisms, philosophy and ethics surrounding non-scientists involved in scientific research.
Another related movement in contemporary science is open science. This concept suggests that scientists share their data as quickly as possible, allowing others to benefit from and make use of their research. « Open notebook science » implies the dissemination of both raw and processed scientific data as it is captured. We would like to invite practitioners, advocates and critics of open science to contribute submissions to our festival.
The festival will also explore the ways artists invoke participatory culture in the creation of tools and artworks. Media artists have fully engaged in the networked world and are making use of mobile networks and ubiquitous computing in their artworks. These technologies allow for real time interaction and data collection. With the recent movement towards Open Data in cities, artists are finding a wealth of data sets generated by citizens to create art that explores the ebb and flow of the city through the visualization and sonification of that data. Media artists drive a number of open source projects that harness the collective knowledge of others to develop powerful open source creative tools such as Pure Data, Processing and Dynebolic. These tools and others have become the « Swiss Army Knives » of contemporary media artists. The recent rise of popularity in hacker spaces and maker communities see the fusion of artists, technologists and scientists coming together to co-operatively create projects which straddle the art/science/technology boundaries. We would like to present some of these projects as well as discuss the DIY movement in general terms as it relates to art and science. Crowdsourcing has become an integral element in the recent rise of participatory culture. We are seeking submissions that discuss this and other creative approaches to empowering individuals and collectives to realize their goals.
We are interested in these and other interpretations of our theme across disciplines and cultures. Our 2014 festival will explore open culture and participatory practices through exhibitions, workshops, panels, screenings, a symposium and poster session. All selected participants will be paid a small honorarium for their participation, however please note that we are usually unable to provide travel expenses.
Before submitting your proposal, please take a look at the archives on our website to get a sense of our previous programming. We encourage you to state clearly how your submission relates to our theme and festival, and to be as precise as possible in your project description, especially on the following points:
– Symposium presentations: please submit in clear terms the subject matter you would like to cover in your talk. Presentations are typically between 20 to 45 minutes.
– Curatorial ideas: please submit a curatorial statement with a list of artists whenever possible.
– Workshop ideas: please include the number of participants the workshop is geared towards as well as space and technical requirements.
– Exhibitions: please outline basic space and technical requirements.
– Performances: please outline basic space and technical requirements.
This call for proposal is free to enter and must be submitted via our dedicated online form.
For any questions, please contact Fanny Martin, General Manager, at fanny [arobas] subtletechnologies [point] com.
We look forward to your submission and hope to see you in Toronto in the spring of 2014.
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Call for Submissions
The Alternator accepts exhibition proposals from artists and curators. Selections are based on:
- Compatibility with the Alternator’s mandate
- Quality of the proposal
- Quality of work submitted by the artist
- Availability of space
SUBMISSIONS ARE REVIEWED ON AN ONGOING BASIS. CAR/FAC fees are paid. Submissions from both individual artists and groups will be considered with an emphasis on an experimental approach.
In 2015 the Alternator is inviting exhibiting artists to create an extension of their work for public space. Please include a short proposal for this secondary component along with your submission. For example this might include a banner, posters, public performance or outdoor projection. A separate presentation fee will be paid.
Please include all of the following when submitting your proposal:
- A brief description (maximum 300 words) clearly outlining the exhibition you are proposing
- Artist statement – maximum 500 words
- Curriculum vitae
- 15-20 images with name and title. Video artists may submit a video no longer than 5 minutes
- Image list detailing medium and size
- Self addressed, sufficiently stamped envelope (for return only)
Please submit images in jpeg format. Label jpg images with number and title, for example: 01_title.jpg, 02_title.jpg etc. Jpg images must be 72 dpi, maximum 1024 x 768 pixels. 500 KB (0.5MB). Applications submitted by e-mail are not accepted.
Send proposals to:
Attn: Programming Committee
The Alternator Centre for Contemporary Art
421 Cawtson Ave, Unit 103
Kelowna, BC
V1Y 6Z1
Related Documents:
Alternator Programming Policy
3. appels internationaux
Copenhagen Powered by Art
LAGI Design Competition for Copenhagen is now open for entries until May 18, 2014
The Land Art Generator Initiative (LAGI), Refshaleøen Holding, and the IT University of Copenhagen have launched the third edition of this groundbreaking design competition with $20,000 IN PRIZE MONEY. The competition will culminate into a beautiful publication featuring the top 50 design solutions, an exhibition in Copenhagen at the Design Society in partnership with the Danish Design Centre in October of 2014, and the possibility of renewable energy sculptures built around Denmark.
Click HERE to go directly to the LAGI 2014 homepage and register for free.
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Appel de candidatures – New Technological Art Award (NTAA) de la Fondation Liedts-Meesen (Gand, Belgique)
Début de l’appel de candidatures : 1er décembre 2013
Date limite de dépôt des candidatures : 31er mars 2014
Exposition : du 8 au 23 novembre 2014
Zebrastraat: centre de connaissances
Au cours des dernières années, Zebrastraat Gand a évolué jusqu’à devenir un véritable centre de connaissances, portant un intérêt marqué pour l’art. Tous les deux ans, le New Technological Art Award (NTAA) tente de combler une lacune dans le monde traditionnel de l’art, en prêtant attention aux développements technologiques qui poussent notre culture mondiale.
NTAA sélectionne et présente des créations où la technologie sur le plan de la genèse de la culture joue un rôle central. Qu’elles soient de basse ou de haute technologie, intuitives ou expérimentales, ces créations attirent toujours notre attention sur les tendances novatrices de notre époque. L’exposition des réalisations des lauréats sélectionnés est une boussole qui nous oriente vers l’utilisation pertinente et novatrice de la technologie dans le monde des arts.
Un nouveau volet consiste en la sélection, par des spécialistes de divers secteurs, d’oeuvres clés du monde de l’art, des découvertes scientifiques ou des percées novatrices, qui ont considérablement changé notre façon de vivre et de penser. Ces objets ou concepts forment la base d’une présentation et d’une perception séparées, tout en interagissant avec les œuvres des lauréats du NTAA.
Colloquium ‘Immortalité’
A l’occasion de l’exposition Update_4 à Zebrastraat à Gand, à École Nationale Supérieure des Arts Visuels de La Cambre et iMAL à Bruxelles, un colloque fut organisé autour du thème « l’immortalité dans l’art ». Des directeurs de musée, des restaurateurs, des philosophes, des artistes et des chercheurs ont réfléchi sur la survie physique et symbolique des oeuvres d’art et plus spécifiquement d’oeuvres liées à l’informatique ou à la technologie. Il est clair que les paradigmes traditionnels concernant la préservation et la conservation sont sous pression. Cela soulève de nouvelles questions sur ce qui peut et doit être sauvegardée. Grâce à la réalisation de « partitions », qui jouent le rôle de guide, il devient possible de reproduire une œuvre d’art, ce qui mène à une nouvelle interprétation du concept de son authenticité. Les résultats de ce colloque de trois jours sont publiés en ligne avec des textes et des images.
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The Spring Exhibition 2014 – Charlottenborg Fonden, Copenhagen
2014: open call
Deadline: 10 January 2014
Application fee: none
The Spring Exhibition (Forårsudstillingen) is one of the most important open-submission exhibitions in Europe, and has been held annually in Copenhagen since 1857. It originated as an exhibition showing new works by Danish artists and now features participants from many countries. Over the years it has included early works by such renowned international figures as Alvar Aalto, Per Kirkeby, Olafur Eliasson, Kirstine Roepstorff and many others. The exhibition is organised by Charlottenborg Fonden.
Submissions
Submissions to the Spring Exhibition 2014 can be made by artists of any nationality and country of residence, aged over 18 years. Submitted artworks may fall into a wide range of genres associated with art, architecture and design—including painting, drawing, sculpture, installation, photography, video, film, performance, design, craft, animation, sound and new media. Submissions are made digitally in the period 3 to 10 January 2014.
Note: All accepted video art will be shown on individual flatscreens (32 inches) with headphones.
Jury
The jury of the Spring Exhibition is made up of artists and other art and design professionals from the Nordic countries and beyond. It is intended that the Spring Exhibition 2014 will include a broad range of competencies from the fields of art, architecture and design, and the jurors have been selected accordingly. In 2014 the jury will be:
–Esperanza Rosales (curator, NO/NY) Chair
–Malene Landgreen (artist, DK)
–Jonas Raam (artist, SE)
–Morten Meldgaard (architect, DK)
–Marie-Louise Kristensen (designer, DK)
Jury award
As well as choosing the exhibited art works the jury also nominates a shortlist of ten finalists for a special jury award. The award recognises overall artistic quality and present-day relevance, is granted on the opening day of the exhibition and includes a prize of 10.000 Danish Kroner.
Exhibition
The exhibition is held at Kunsthal Charlottenborg in Copenhagen, one of the largest and most beautiful spaces for contemporary art in Europe, and the dates of the next exhibition are 10 April to 18 May 2014. The exhibition allows a considerable number of artists to participate in a major international project and has over the years provided the first significant platform for many emerging artists, while also presenting important new pieces by more established figures.
Further information
Read more about the Spring Exhibition here: www.springexhibition.com
For additional information please contact:
Mette Skov, Exhibition Coordinator
Charlottenborg Fonden
T +45 4028 2941 / mette [arobas] charlottenborg-fonden [point] dk
Kunsthal Charlottenborg
Nyhavn 2
1051 Copenhagen K
Denmark
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Call for festival curators:
Impakt Festival 2014
Soft Machines (working title)
29 October–2 November 2014
Deadline for application: 20 January 2014
The Impakt Festival is the annual culmination of the activities of Impakt as an organisation that specialises in critical media culture: a multi-media festival with conferences, talks, performances, screenings, exhibitions, presentations and music. The Impakt Festival 2014 will take place from 29 October until 2 November at several locations in Utrecht (NL). Curatorial proposals can be submitted by curators individually or collectively and should revolve around this year’s theme Soft Machines (working title): Where the Optimized Human meets Artificial Empathy.
Soft Machines (working title)
Where the Optimized Human meets Artificial Empathy
Artificial intelligence is a concept that appeals to the imagination. The ‘Singularity,’ the moment at which computers become more intelligent than people, is a utopia for some and a nightmare for others. But what about the emotional and empathetic capabilities of computers and machines? Humans are naturally inclined to ascribe feelings to machines. At this point in time, robotic nurse assistants are already carrying out important work in nursing homes, and computers and mathematical models are playing an increasingly greater role in ethical decision-making. But when is there a question of the capability of real empathy? Can humans actually deal with robots that in terms of appearance and behaviour almost can’t be distinguished from real people? Is interacting with robots culturally determined? What happens when we increasingly computerize the world and the influence of humans fades away into the background? Under the influence of medical, psychiatric and sociological insights, human beings are increasingly being viewed as machines that can be controlled and improved. Are the complexity of our products and systems and the extensive computerization and ‘dehumanization’ causing an erosion of the material and ideological basis of our society?
Machines might be resembling people more and more, but isn’t the real revolution taking place on the other side of the line, where the human psyche is slowly being changed by our interaction with computers?
Submission dates
Deadline: 20 January 2014
Notification: 20 February 2014
The curator or curatorial team can be responsible for the entire festival programme comprising films, lectures, new media projects, presentations, a music programme and an exhibition. It is also possible to submit a proposal for one or some of the parts of the festival programme. Read the submission guidelines here. More information on the festival theme, former year’s programme structures and submission guidelines: www.impakt.nl
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Sharjah Art Foundation
Sharjah, UAE
2014 Production Programme: open call for artist grants
Submission deadline: January 31, 2014
Sharjah Art Foundation (SAF) has announced the 2014 Production Programme open call offering grants for artists working in a range of media including sculpture, installation, time-based media, artist’s books, and performance. Up to a total of 200,000 USD is available in this application cycle. Over the past decade, SAF Production Programme grants have resulted in a range of major commissions including works by Bani Abidi and CAMP, which premiered at dOCUMENTA (13), Kassel. The 2012 recipients of the SAF Production Programme grants were artists Sean Gullette, Mario Rizzi, and Lindsay Seers. Since the programme launched in 2008, over 500 submissions have been received, 230 applications considered, and 28 projects selected for production.
The submission deadline for the current grant cycle is January 31, 2014 and selections will be announced in March 2014. Further details on the Production Programme and application forms are available at www.sharjahart.org. About the Production Programme The Sharjah Art Foundation Production Programme broadens the possibilities for the production of art in the MENASA region through a commitment to support innovation and excellence in artistic practice by encouraging risk and experimentation. This commitment places artists at the core of the Foundation’s mission by offering grants and professional support for the realisation of projects selected from an open call for proposals.
About Sharjah Art Foundation SAF brings a broad range of contemporary art and cultural programmes to the communities of Sharjah, the UAE, and the region. Since 2009, SAF has built on the history of cultural collaboration and exchange that began with the first Sharjah Biennial in 1993. For more information on SAF and its programmes, visit www.sharjahart.org.
4. résidences
Nature, adversité, etc. – appel à propositions pour une résidence transdiciplinaire à Utopiana (Genève, Suisse).
Les propositions peuvent comprendre des projets artistiques de différents médias, des ateliers, ou d’autres formes d’interventions.
Utopiana développe ses activités autour de trois axes : les résidences artistes, « Plantopic » – un projet de recherche et de jardinage, et un événement public en 2015 intitulé « La Bête et l’adversité ».
En 2013, un potager urbain, crée par des artistes et des habitants du quartier s’est intégré dans l’univers d’Utopiana. A présent nous lançons un appel à propositions pour venir en résidence dans ce contexte. Le jardin est un microcosme qui nous permet de questionner le vieux couple de la nature et de la culture.
Contrairement au préjugé de « l’artiste comme génie », qui a inspiré le romantisme avec la conviction que « la contemplation de la nature peut nous amener à comprendre le sens profond des choses », Utopiana invite des personnes intéressés en résidence pour accompagner « la vie secrète des plantes ». En plus de l’espace de travail offert traditionnellement par la résidence, une parcelle de 5m2 dans le potager sera aussi disponible en tant qu’espace d’expérimentation dans le jardin commun « Pote à Jean ». Cet appel s’adresse à ceux et celles, qui pensent pouvoir contribuer à ce sujet et qui sont prêts à entrer en dialogue avec le jardin et ses occupants.
Cette résidence sera accompagnée par le groupe de recherche « Plantopic », qui s’appuie sur la permaculture en tant qu’attitude et forme alternative de construction sociale. Dans cette même direction, il s’agit de penser la médiation comme milieu, comme entre-deux, intermédiaire, mais aussi environnement, contexte, et « produire des savoirs qui concourent à fabriquer autrement nos histoires… ».
La résidence est située dans la perspective d’un événement qui aura lieu en 2015, « La Bête et l’adversité ». La notion d’adversité désigne l’ambiguïté fondamentale de notre existence qui fait que nous voulons posséder et maîtriser la nature, mais qu’elle nous possède et nous maîtrise au moins autant. Ainsi, au cœur de notre être et dans notre environnement, habite une force qui nous constitue autant qu’elle nous échappe. La question qui nous guide dans ce projet est dès lors la suivante : si la nature n’est ni un réservoir de ressources à exploiter, ni un espace inerte à posséder, et pas plus un ensemble de mécanismes à maîtriser, comment composer avec elle ? Nous visons à remettre en question notre relation à la nature construite économiquement, culturellement et politiquement, et à explorer des pratiques et pensées alternative à ces sujets.
Les candidats intéressés doivent nous faire parvenir, par courrier électronique, un dossier comprenant un port-folio, un CV, leurs disponibilités pour une résidence entre mars 2014 et mars 2015 (max. 3 mois), ainsi qu’une note d’intention de 500 mots maximum. Pour plus d’informations, écrivez à l’adresse <utopiana [arobas] utopiana [point] ch>
Délai : 31 janvier 2014
A propos d’Utopiana voir notre site www.utopiana.ch
http://utopiana.ch/2014/appel-a-propositions-residence-transdiciplinaire/
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Call for Proposals
2014-15 Curatorial Residency Program
221 A
Vancouver, BC
Budget: $5,000 – $10,000 CDN
Deadline: February 3, 2014 no later than 11:59pm PST
221 A is seeking proposals from practicing artists, designers, architects, academics and/or curators including curatorial collectives, for the 2014-15 Curatorial Residency Program. Selected residents will be expected to work with the Executive Director to conduct research and develop a curatorial project plan over the course of 2014, and to execute the project during 2015. Projects may include exhibitions, performances, publications, talks or special projects.
Detailed information about the call can be found at
Please direct any questions to Bopha Chhay at bchhay [arobas] 221a [point] ca
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Call for Proposals
Artist in Residence Program – Haney Residence
Maple Ridge and Pitt Meadows Parks and Leisure Services
Maple Ridge, BC
Eligibility: Open to Canadian artists in all disciplines
Deadline: January 13, 2014
The Artist in Residence Program in Maple Ridge and Pitt Meadows invites Canadian artists (individuals or creative teams) in all disciplines including writers, composers, visual artists, musicians, poets, choreographers, theatre artists, video, multi-disciplinary and performance artists to submit proposals for the 2014-2016 Haney Residence. The program supports artists and the community on topics of interest or concern and provides the artist(s) with subsidized access to studio and/or live in space for a period of time.
Detailed information about the call can be found at
http://www.mapleridge.ca/EN/main/visitors/1682/public_art.html
Please direct any questions to Yvonne Chui at ychui [arobas] mapleridge [point] ca
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Glenfiddich Issues Call to Canadian Artists to Enter Competition for the Coveted
2014 Glenfiddich Artists in Residence Prize
Submissions: Open Now
Glenfiddich is issuing a Call to Artists currently living and creating art in Canada to enter the internationally renowned competition for the prestigious 2014 Glenfiddich Artists in Residence Prize.
The Canadian winner will be one of only eight artists worldwide to be awarded the art community’s coveted prize to live and work at the Glenfiddich distillery in Dufftown, Scotland. The three-month residency valued at $20,000 per artist represents the Glenfiddich commitment to the arts and the communities it serves.
Now in its 12th year internationally and 10th in Canada, the Glenfiddich Artists in Residence Prize attracts nearly 150 submissions across Canada from the visual arts. The prize covers the cost of travel, living expenses and materials throughout the residency. From the submissions, five jury members choose eight finalists and ultimately one winner.
The distinguished jury for the selection of the Canadian Glenfiddich Artists in Residence Prize includes, Dr. Sara Diamond, president of OCAD University, Gaetane Verna, director of The Power Plant, Kitty Scott, curator of modern and contemporary art at AGO, Julian Sleath, programming manager of special events, economic development & culture at the City of Toronto, and the Canadian 2008 Glenfiddich Artists in Residence Prize recipient, Dave Dyment.
While living in crofts (traditional small Scottish farm houses), artists are encouraged to find inspiration from the unique setting in the Scottish Highlands. The experience provides an opportunity unlike any other for artists to work in an international community, share in a dialogue with other artists and foster cross-disciplinary ideas.
Andy Fairgrieve, curator, Glenfiddich Artists in Residence Prize underscores that, « The program’s ethos is about encouraging people to take inspiration from their experience living at the distillery, whether that be the pioneering heritage of Glenfiddich, the surrounding environment, or the daily life of the distillery and local community, and to be as pioneering as possible – a mission our artists live and breathe during their three-month residency. »
The Glenfiddich Artist-in-Residence Prize has sponsored over 90 artists since its inception in 2002. The Prize is open for submissions Saturday November 30, 2013 and must be received by midnight eastern time Friday, January 31, 2014
For more information and to apply please visit www.glenfiddich.com/ca/artistsinresidence
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Call for applications for residency January–December 2015 Deadline for application: February 1, 2014
Rijksakademie van beeldende kunsten
Sarphatistraat 470
1018 GW Amsterdam
The Netherlands
application [arobas] rijksakademie [point] nl
The Rijksakademie van beeldende kunsten is a renowned international residency program based in Amsterdam. We offer outstanding opportunities for talented artists from the Netherlands and abroad to develop their work at the highest level. Resident artists work in an individual studio surrounded by approximately 50 peers from all over the world and have ongoing dialogues with a group of prominent artists and (art) professionals connected to the Rijksakademie as advisors. Ideas can be developed in co-operation with a team of interdisciplinary technical specialists in well-equipped technical workshops. Furthermore there is a theory workshop offering a specialized art library, (historical) collections as well as a program with seminars and discussions related to topics arising from the artist community. Application Every year, about 25 studios become available. The residency lasts one year and can be extended to two. You can apply for the 2015 residency by completing the online application form from January 1, 2014 on www.rijksakademie.nl. Deadline for application is February 1, 2014.
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Call for Submissions
Resident Artist Program @ the Living Arts Centre
The Resident Artist Program has been designed to support recent graduates of art institutions, as well as emerging and mid-career artists to create, explore, learn and exchange ideas and insights within a multi-disciplinary environment.
* Glass * Flameworking * Textile & Fibre Arts * Wood * Photography *
* Painting & Drawing * Ceramics * Interdisciplinary *
Applications are accepted on an ongoing basis. Select studio spaces are available in 2014-2015.
Resident Artist Benefits:
- teaching and assisting opportunities
- inter-disciplinary studio access
- online representation
- annual Resident Artist exhibition
- opportunities for sales within the Centre’s Gift Shop
- access to corporate commissions
- on-site Studio Technician
- free parking
The Living Arts Centre
4141 Living Arts Drive
Mississauga, Ontario
L5B 4B8
Hwys 403 & 10
For more information on how to apply please visit our website at www.livingartscentre.ca or contact Megan Press, Exhibitions and Residency Program Coordinator at 905.306.6161, or via email at megan [point] press [arobas] livingarts [point] on [point] ca
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Witt Residency Program
The mission of the Roman J. Witt Residency Program is to support the production of new work with assistance from the Stamps School community. The program awards one residency per academic year for a visiting artist/designer to work at the school to develop a new work in collaboration with students and faculty. A centerpiece of the residency is the open studio, a centrally located studio space that is part of the school’s main gallery where the resident carries out work in a public domain. This public visibility of the artist/designer’s process is intended as a teaching tool for the school as a whole. The residency is expected to culminate in the realization of the proposed work, as well as a presentation that summarizes the process and work accomplished.
Eligibility
The Witt Residency is open to both established and emerging artists/designers. The Witt residency provides students a alternative learning opportunity to engage with practicing artists/designers who make use of resources across campus. Therefore, the ideal candidate must value collaboration, have good social and communication skills and be interested in generating creative partnerships across disciplines. It is the goal of the Witt Residency to foster an atmosphere of inventive creative activity that extends throughout the University community.
Honorarium
Witt Residents receive an honorarium of $20,000 for up to twelve weeks in residence served over one academic year. There is flexibility in how the time in residence is apportioned. In addition to the honorarium, residents will be provided with housing, studio space, and up to $5,000 funding support for project materials. The School encourages applications from individuals as well as from creative teams however, please be advised that the resources listed above are finite, including the travel budget. If teams apply the expectation is that the award will be shared among its members.
How to Apply
The Witt Residency Program’s application process is conducted using SlideRoom, an online review system. Applicants register and submit their application materials on the SlideRoom website using the Stamps School’s portal. SlideRoom is web-based, so all applicants need is an Internet connection and a modern web browser – there is nothing to download or install. Applicants with prepared digital files can quickly upload their submission within minutes.
Applicants must submit their portfolio online at: um.slideroom.com.
SlideRoom Application Requirements:
- Complete the online application form, including resume/CV and references.
- Upload media – this may include video, audio, and pdf files.
- Submit the processing fee.
Our SlideRoom portal offers complete instructions for submitting work. For technical assistance, a video tutorial is available at SlideRoom and applicants may access the SlideRoom help desk at slideroom.zendesk.com.
Slideroom requires a nominal $10 application fee to offset the cost of media uploads and storage at the time of submission. The fee is paid by the applicant using a secure system via SlideRoom online as the final step in submitting the application.
If you cannot use Slideroom and would like to make alternate arrangements, please email Chrisstina Hamilton at chrissti [arobas] umich [point] edu.
Application Schedule
- Proposals Due – January 15, 2014
- Selection Committee Review – February, 2014
Selection Committee reviews materials and selects finalists to interview. Applicants will receive email notification, so please be sure to include your correct email address in your proposal. - Interviews – March/April, 2014
- Notification – May 15, 2014
art-design.umich.edu/witt/application
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APPEL A CANDIDATURE RESIDENCES
Chaque année depuis 1991, l’École nationale supérieure d’art de Bourges reçoit de jeunes artistes en résidence, avec le soutien financier de la Direction Régionale des Affaires Culturelles et du Conseil Régional du Centre. Ces résidences ont pour but de permettre à de jeunes artistes français ou étrangers de réaliser un projet de recherche personnelle en lien avec l’école, ses enseignants, ses étudiants ou tout autre partenaire extérieur.
Les candidatures sont sélectionnées par un jury composé d’un représentant de la Direction Régionale des Affaires Culturelles du Centre, du Conseil Régional Centre, de la Directrice du Fonds Régional d’Art Contemporain Centre, de trois enseignants de l’école et du Directeur de l’école.
Les candidat(e)s retenu(e)s bénéficient d’un temps de résidence de trois mois minimum et quatre mois maximum, à fixer pendant la période scolaire.
Ils(elles) bénéficient d’une bourse de 3.000 €.
Le(la) résident(e) est logé(e) dans un atelier d’artiste d’une superficie de 100 m2, équipé d’un espace d’atelier, d’un coin cuisine, d’une chambre à coucher et d’une salle de bain en mezzanine.
Le projet de recherche et ses implications budgétaires seront remis à Chloé Nicolas un mois avant le début du séjour. Une réunion de validation se tiendra à l’arrivée du(de la) résident(e) et donnera lieu à une convention entre lui(elle) et l’école.
Le(la) résident(e) s’engage à présenter son travail sous forme de conférence au début de son séjour et à mettre en œuvre un projet de workshop avec les étudiants de l’école.
Il(elle) travaillera en étroite collaboration avec l’équipe pédagogique et plus particulièrement avec l’équipe permanente de La Box : Véronique Frémiot (responsable des résidences) et Chloé Nicolas (responsable de La Box).
Modalités :
Dossier + fiche de renseignements envoyés par mail en format PDF (la.box[at]ensa-bourges.fr) et par voie postale (Chloé Nicolas, La Box – 9, rue Édouard-Branly, BP 297, 18006 Bourges cedex, France).
Télécharger la fiche de renseignements.
Réception des dossiers AVANT le 15 mars 2014.
ensa-bourges.fr/index.php/fr/galerie-la-box/appels-a-candidatures/residences
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Le Lobe
longue résidence d’été
date de tombée: 31 janvier 2014
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Cité internationale universitaire de Paris
Demande de logement en tant qu’artiste – professionnel de la culture étranger
Vous êtes un artiste ou un professionnel étranger de la culture et séjournez à Paris dans le cadre de votre travail ? Vous pouvez déposer une demande de logement à la Cité internationale universitaire de Paris en ligne : workflow.ciup.fr/citeu/site/login.php
Certains logements sont spécifiquement adaptés à l’activité artistique : la Cité internationale dispose de deux ateliers-logements pour artistes plasticiens et six studios avec cabine insonorisée pour les musiciens. Les différentes maisons de la Cité internationale peuvent également accueillir des artistes et professionnels de la culture en fonction de la disponibilité de leurs logements (sans espace de travail). Le tarif des logements varient selon le type, le confort et la durée du séjour.
Si votre nationalité est représentée par une maison de la Cité internationale, renseignez-vous auprès d’elle pour connaître la démarche à suivre. Cf. www.ciup.fr/ > “les maisons”.
Si cette maison représentant votre nationalité n’a pas de disponibilité, votre demande pourra être transmise aux autres maisons de la CIUP, sous réserve de la validation de la demande par la CIUP.
Les statuts de la cité prévoient en effet que pour y être admis, la venue de l’artiste doit s’inscrire dans le cadre d’un projet précis soutenu institutionnellement (venue sur invitation d’une structure culturelle française, ou sur envoi d’une structure culturelle du pays de résidence de l’artiste, pour une réalisation spécifique). Cette institution doit soutenir financièrement le projet, et donc le séjour de l’artiste à Paris.
D’autre part, la cité prévoit dans ses statuts que les artistes soient étrangers ou en mobilité internationale.
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Atelier Topaz – résidence
Opasatika, Ontario, Canada
Le lieu
Situés au cœur de la forêt boréale, les Ateliers Topaz sont à la fois un lieu de retraite et un centre de création pour artistes, toutes disciplines confondues. L’endroit parfait pour la réflexion, l’évasion. Le groupement d’édifices fait 900 mètres carrés et repose sur 14 hectares face à la route Transcanadienne. Il donne sur un étang de deux hectares. Topaz c’est la « Route 66 » dans le nord de l’Ontario. L’endroit, modeste et nostalgique, rappelle aussi les grandes épopées de la colonisation francophone de l’Ontario. Ces studios de création ou cette résidence d’artistes, endroit idéal pour les arts visuels, sont situés au centre du Canada, à mi-chemin entre l’Atlantique et le Pacifique, là où les étoiles deviennent les topazes de la nuit.
Ce qu’on offre
D’abord l’espace et, l’espace de travail déterminés selon les besoins de l’artiste. Les espaces polyvalents permettent d’y faire de la peinture, de la sculpture, de l’installation, etc. L’atelier de menuiserie, le Bar à clou, est équipé des outils de base. Un magasin d’objets trouvés est disponible autant pour l’inspiration que pour l’utilisation dans une œuvre. Le peintre apporte ses pinceaux, le musicien son instrument et l’écrivain son ordi.
Les personnes qui séjournent aux Ateliers Topaz jouissent de l’accès à la cuisine et sont responsables de préparer leurs repas. Toutefois Laurent peut aussi leur cuisiner de petits plats typiquement canadiens-français aux besoins ou aux désirs.
Topaz possède deux suites avec lit double et une chambre avec lit simple. Chacune possède sa salle de toilette avec douche. Ces installations évoquent admirablement le style des années 1960.
Pour la baignade, le Lac des Cœurs se situe à deux kilomètres à l’est. Pour le canotage ou la pèche, la rivière Opasatika est deux kilomètres à l’ouest. Pour se déplacer, il y a de vieux vélos ou la marche. Pour un frais très raisonnable, votre hôte peut aussi vous conduire ou organiser un déplacement vers Kapuskasing à l’est ou vers Hearst à l’ouest.
Les matériaux d’artistes ne sont pas disponibles dans la région. Il est donc important de faire vos achats avant votre séjour, à moins que vous travailliez avec des matériaux que l’on peut se procurer dans des magasins ordinaires ou même en nature.
www.atelierstopaz.ca
5. art public
Request for Information & Qualifications (RFIQ)
Public Space Enhancement Opportunities at Evergreen Rapid Transit Line Stations
City of Coquitlam
Coquitlam, BC
Budget: Up to $35,000 per installation (all inclusive)
Deadline: January 29, 2014 – 2:00 pm PST
The City of Coquitlam is working with the Evergreen Line Rapid Transit Project to identify opportunities to enhance public spaces in and around four stations, including interior walls and exterior plazas. Examples may include architectural elements, street furniture and public art.
Detailed information about the RFIQ can be found at
http://www.coquitlam.ca/BidOpportunities
Please direct any questions via email to bid [arobas] coquitlam [point] ca
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Request for Qualifications (RFQ)
Site Specific Exterior Sculpture
Texas Tech University
Lubbock, Texas, USA
Eligibility: Open to international artists
Budget: $170,000 (all inclusive)
Deadline: January 31, 2014 – 3:00 pm CST
The Texas Tech University System is accepting qualifications for artists to create exterior sculpture for the University College Building (Bayer CropScience) Research Facility & Greenhouse/Headhouse at Texas Tech University in Lubbock, Texas.
Selected finalists will receive an honorarium of up to $2,000 for travel and design expenses.
For the full description of the project and to view the RFQ, go to: http://esbd.cpa.state.tx.us/bid_show.cfm?bidid=109431
Please direct any questions to Erin Vaden at erin [point] vaden [arobas] ttu [point] edu
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Call for Artists – Open Call for Credentials
Public Art Management (PAM) & Concert Properties Limited
Toronto, Ontario
Eligibility: Open to professional artists
Budget: $540,000 (all inclusive)
Deadline: January 31, 2014 – 11:59pm EST
Public Art Management (PAM) is issuing this Call for Artists to initiate the first of a three-stage selection process to identify a pool of artists and/or artist teams that will be considered for one or both public art locations for a mixed-use development project by Concert Properties Limited in downtown Toronto.
Detailed information about the call can be found at http://www.publicartmgmt.com/pressreleases/88scott.pdf
Please direct any questions to Ben Mills at 88scottpublicart [arobas] gmail [point] com
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88 Scott Call for Credentials
Public Art Management (PAM) is the public art project manager for a major downtown mixed-use development project by Concert Properties Limited (‘Owner”) named 88 Scott (“the Project”), situated in the heart of the St. Lawrence neighbourhood in Toronto, Ontario, Canada. As the first stage of the public art planning process, PAM is issuing this Call To Artists (“Call”) to initiate the first of a three-stage selection process to identify artists willing to work with the team in the creation of outstanding public art works for this Project in downtown Toronto.
It is anticipated that the commercial component of the project will be completed by the Spring of 2017. The artworks should be delivered in conjunction with the delivery of this space. The purpose of this Call is to identify a pool of artists and/or artist teams that will be considered for one or both public art locations for the Project.
The public art program intends to commission distinctive, urban scale, meritorious works by exemplary Canadian and/or international artists for select locations within the Project. The artworks must reflect the best of contemporary art practice and be suitable in materials, form and content.
There are two public art locations for consideration, they are as follows:
Location 1: Public Atrium
The primary public art location for 88 Scott is the two-storey L-Shaped atrium on the south east corner of the site, diagonally opposite Berczy Park. The space measures approximately 26 metres long, and 7 metres wide along the “stem” of the “L” and 5m long and 7m wide at the “base” (please see Appendix 3, Location
1). The atrium has a height of nearly 9 metres and is a prime location for a suspended work of art. The reconstructed 4 metre high glass portals at grade, 2 metre high windows above, and a 2 storey glazed section along the west side of the mid-century building will offer excellent views into the atrium from Scott Street, Wellington Street, as well as Berczy Park, beckoning those outside to come in for a closer look. The atrium will also have prominent ground floor views from the retail space at grade into the atrium, and from the second floor office space looking down in to the atrium. We are not encouraging a large-scale ground-based element due to the limited width of the atrium, at approximately 7 metres wide, and the potential future retail uses within the atrium. The potential for a suspended sculptural and/or lighting installation would be optimal due to its indoor location which therefore protects the artwork from the elements as well as vandalism. The suspended artwork will invite pedestrians into the public atrium from the immediate surrounding area, and act as a beacon for the corner of Wellington and Scott Streets, with a great deal of visibility from the exterior.
Location 2: Wellington Street Entranceway and Soffit
The public art will also have an exterior expression within the soffit area of the cantilevered office space above what will be a vibrant retail boulevard, and could potentially move above the commercial entrance of the development and flow into the atrium space. This space measures approximately 32m long, 2m wide, and would suspend from the underside of the cantilevered second floor office down about 1m (see Appendix 3, Location 2).The underside of the soffit along Wellington Street was chosen as a secondary location for the public art opportunity as it may interfere with future retail signage and business operations.
A surface and/or subtle lighting treatment, or combination thereof, could act as an intimately-scaled feature for the public in an area with high pedestrian traffic and minimal lighting that may act as a starting/marking point for the primary art location in the public atrium, guiding the public into the site.
Public Art Budget: $540,000*
*includes artist design fees, fabrication, delivery, and installation of artwork
Professional artists are invited to submit their credentials for consideration by PAM and the Owner. Artists who are experienced in creating large, permanent, urban scale works for interior and exterior locations and artists who have successfully worked in collaborative projects are invited to enter.
One artist/artist team will be considered/selected for the whole of the project, meaning the selected artist will commission artworks for both sites, with emphasis on Location One. Location Two will be seen more as an introductory artwork that leads viewers into the atrium.
For Stage One, PAM is seeking artists to submit:
• no more than 10 images, a CV (or one for each member of the team, if applicable)
• the names and contact information of two references
• a signed PDF or JPEG copy of the Agreement to Propose
• an anticipated and approximate design fee
• your availability between now and the Spring of 2017
The Agreement to Propose can be found near the end of the document under the heading Appendix #1 (See www.publicartmgmt.com/pressreleases/88scott.pdf). Please print, fill out and sign, and scan or photograph the completed form and send to the art consultant via email.
Artists may advance in the program based on a professional review of their qualifications, profile and past work. Future commissions will be awarded following a second stage, whereby preferred artists may be interviewed and concepts may be submitted. To be eligible for this program, applicants must be professional artists; that is, artists who are recognized as such by their peers, who have specialized training in the field, and who have a history of public exhibition (exhibitions in museums and public galleries).
It is anticipated that the subsequent stages of the competition, including the selection/awarding of the commission, by mid-late 2014.
Please note we are not seeking existing artworks offered for sale under any circumstances whatsoever.
The deadline for this Call for Credentials is January 31, 2014 @ 11:59PM EST.
Should you have any questions concerning this process or the submission requirements, please send written question to Ben Mills at: 88scottpublicart [arobas] gmail [point] com
The Full Call to Artsts can be downloaded using the following link::
www.publicartmgmt.com/pressreleases/88scott.pdf
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Call for Proposals
2014 Cheng Long Wetlands International Environmental Art Project in Taiwan
Deadline: January 18th, 2014
Submission fee: none
« Fishing for a Better Environment »
Artists from all countries are invited to send a proposal for a site-specific outdoor sculpture installation that will celebrate the seafood producers and fishermen of Cheng Long village in Taiwan and raise awareness about environmental issues relating to seafood production, the main livelihood of Cheng Long residents. The artworks will be created during a 25-day artist-in-residency in Taiwan working with the community and school children from April 10 to May 5, 2014. Selected artists will receive a stipend (about US$2000), round trip airfare, accommodations and meals, volunteer help and free recycled and natural materials.
For more information and to apply, see the Blog at artproject4wetland.wordpress.com/ or contact Curator Jane Ingram Allen at allenrebeccajanei [arobas] gmail [point] com
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Le Programme d’art public de la Ville d’Ottawa lance un APPEL AUX ARTISTES POUR UN PROJET D’ART PUBLIC – Édifice administratif d’OC Transpo.
La Ville d’Ottawa invite les artistes à soumettre leurs propositions pour la conception, la création et l’installation d’une œuvre d’art public en deux dimensions qui sera intégrée au hall d’entrée de l’édifice administratif d’OC Transpo, situé au 1500, boulevard Saint-Laurent.
Le budget total allouée pour cette commande est de 19 000 $, TVH en sus. Le budget du projet doit inclure tous les coûts exigés pour la conception, la fabrication et l’installation du projet.
Les demandes doivent être reçues par la poste ou en personne au plus tard le lundi 13 janvier 2014, à 16 h.
Une séance d’information visant à fournir les détails sur les lieux et le projet aux candidats potentiels aura lieu le mardi 10 décembre 2013, de 17 h 30 à 18 h 30, dans l’édifice administratif d’OC Transpo, situé au 1500, boulevard Saint-Laurent. Les membres de l’équipe du projet seront sur place pour présenter les dessins architecturaux et répondre aux questions.
L’appel aux artistes intégral, notamment admissibilité, exigences pour la conception du projet d’art public, site, critères de sélection, sont sur le site Web de la Ville à ottawa.ca/fr/residents/arts-culture-et-communaute/arts-theatre-et-musique/appel-aux-artistes-edifice.
Pour plus de renseignements :
Courriel : lynda [point] hall [arobas] ottawa [point] ca
Téléphone : 613-244-4261
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Call for Artists and Creative Design Teams
Deadline: January 15, 2014
The Corporation of the City of St. Catharines, on behalf of the Welland Canal Fallen Workers Task Force, is inviting Expressions of Interest from artists and creative design teams for the Welland Canal Fallen Workers Memorial project. The Memorial will honour the 126 men who died while building the Welland Ship Canal currently in use today. Their deaths represent the largest loss of life in a federal government infrastructure project in Canadian history, taking place between 1914 and 1932.
The project is a collaborative Niagara-based initiative.
For more information about the project visit: www.stcatharines.ca/en/governin/Fallen-Workers-Memorial.asp
Interested parties can request the Expressions of Interest by registering on the City of St. Catharines website Bids and Tenders page. bids.stcatharines.ca/Module/Tenders/en/Tender/Detail/65bdc256-f7fa-469b-8363-74c393ecc013
For more information on the project contact:
Rebecca Cann
Cultural Planning Supervisor, City of St. Catharines
905-688-5601 ext 5232
rcann [arobas] stcatharines [point] ca