La Liste de l’Association des groupes en arts visuels francophones (AGAVF) présente les nouvelles de ses membres au Manitoba, en Ontario, au Nouveau-Brunswick et en Nouvelle-Écosse, et compile les appels de dossiers en arts visuels, arts médiatiques, performance, art public qui s’adressent principalement aux artistes et parfois aux commissaires.
Visitez l’AGAVF www.agavf.ca
Twitter: @agavf
Facebook: www.facebook.com/agavf
La Liste sur Internet: liste.agavf.ca
Nouvelles des membres de l’AGAVF
Galerie d’art Louise et Reuben-Cohen (Moncton)
Claude Roussel – Éros et transfiguration
Commissaire: Paul Édouard Bourque
du 10 décembre 2014 au 1er février 2015
vernissage: mercredi 10 décembre à 17h
Pavillon Clément-Cormier
Centre universitaire de Moncton, Nouveau-Brunswick
www.umoncton.ca/umcm-ga
Centre culturel franco-manitobain (Winnipeg)
André Lemire – Paysages automates
du 27 novembre 2014 au 4 janvier 2015
340, boulevard Provencher
Saint-Boniface, Manitoba
www.ccfm.mb.ca
Centre d’artistes Voix Visuelle (Ottawa)
Exposition internationale d’estampe numérique 9e édition
Commissaire : François Chalifour
Du 8 novembre au 9 décembre 2014
67, avenue Beechwood (au 2e étage)
Ottawa, Ontario
www.voixvisuelle.ca
Galerie Sans Nom (Moncton)
Paolo Almario – mon/ton
Acadie Underground : Redux
Commissaire: Nisk Imbeault
du 14 novembre au 12 décembre 2014
140, rue Botsford, rez-de-chaussée du Centre culturel Aberdeen
Moncton, Nouveau-Brunswick
www.galeriesansnom.org
Galerie du Nouvel-Ontario (Sudbury)
Le nouveau Louvre – activité bénéfice
du 15 novembre au 20 décembre 2014
174, rue Elgin
Sudbury, Ontario
www.gn-o.org
Atelier d’estampe Imago (Moncton)
Membres d’Imago – Expo-vente des membres
en décembre 2014
140, rue Botsford, rez-de-chaussée du Centre culturel Aberdeen
Moncton, Nouveau-Brunswick
www.atelierimago.com
1. appels en français du Canada
Le Labo – Toronto – 31 janvier 2015
Symposium international d’art-nature multidisciplinaire – Val-David – 31 décembre
Langage Plus – Alma – 31 janvier 2015
L’ÉCart – Rouyn-Noranda – 16 janvier 2015
Centre Bang – Chicoutimi – 31 janvier 2015
Galerie d’Art du Parc – Trois-Rivière – 1er mars 2015
Galerie Sans Nom programmation – Moncton – 15 janvier 2015
Galerie Sans Nom vidéo poésie – Moncton – 15 décembre
Le Lobe – Chicoutimi – 31 janvier 2015
Optica – Montréal – 28 février 2015
Action art actuel – Saint-Jean-sur-Richelieu – 27 février 2015
VUphoto – Québec – en tout temps
TO2015 – Toronto – 31 décembre
2. appels en anglais du Canada
Open Studio – Toronto – 5 janvier 2015
Urban Shaman – Winnipeg – en tout temps
21st International Symposium on Electronic Art – Vancouver – 20 décembre
Daniels spectrum hallway Galleries – Toronto – 15 décembre
Martha Street Studio – Winnipeg – en ce moment
3. appels internationaux
International Video Art Festival “Now&After” – Moscou – 31 janvier 2015
Festival phare de Cahors – Ville de Cahors – 31 janvier 2015
ANTI- Contemporary Art Festival – Kuupio, Finlande – 16 décembre
Climate Change Solutions Fund – 22 décembre
2016 NCECA Concurrent Exhibition Proposals – Colorado, États-Unis – 17 décembre
Stories about hair – poste – avant février 2015
Defibrillator Gallery – Chicago – 30 décembre
Festival Land Art & Art Contemporain – Bassée/Montois, France – 15 décembre
Biennale de l’estampe de Saint-Maur- La Varenne Saint-Hilaire, France – 6 juin 2015
Guanlan International Print Biennial – 10 février 2015
Festival Belluard Bollwerk International – Fribourg – 15 décembre
Art laboratories – Berlin – 15 décembre
Films Art, architecture, images en mouvement, La collection d’Ana D. – Châteauroux,
France – 31 janvier 2015
The lying on the floor, abandoned to lie – Videonale 2015 – 31 décembre
European media art festival – Osnabrueck – 5 décembre
Festival des architectures vives – France – 5 décembre
Media Art Biennale WRO – Pologne – 10 décembre
4. résidences
Bahave – Luxembourg – 23 janvier 2015
École nationale supérieure d’art de Bourges – 15 mars 2015
Glenfiddich Artists in Residence Prize – 30 janvier 2015
Sculpture Space – New York – 31 décembre
Joshua Tree highlands Artist Residency – Joshua Tree national Park, Californie – 15 mars 2015
Brucebo Fine Art Summer Residency Scholarship – Gotland, Suède – 31 janvier 2015
Pilchuck Glass School – Emerging Artists in Residence – Seattle – 7 janvier 2015
Résidences de recherche et création + Résidence d’auteur – Centre Bang – Chicoutimi – 31 janvier 2015
La bande vidéo – Québec – 19 janvier 2015
Centre international d’art et du paysage – 8 décembre
Le Lobe – longue résidence d’été – Chicoutimi – 31 janvier 2015
La Fragua Artist Residency – aucune date
VU photo – Québec – 15 février 2015
Atelier Topaz – Ontario – en tout temps
5. art public
Call for international entries: waste – Hong Kong – 31 janvier 2015
Rogers Place Arena – Northwest Plaza Sculpture – Edmonton – 14 janvier 2015
Hazelgrove Park Sculpture – Surrey – 14 janvier 2015
1. appels en français du Canada
Le Labo
Appel à projets / Programmation 2016-2017
Date limite de soumission : 31 janvier 2015
Le Labo, pôle dans le monde des arts médiatiques, est un lieu d’innovation qui favorise le rayonnement de ses artistes. Sa programmation annuelle se fait sur base d’un appel à projet. Pour sa programmation 2016-2017, Le Labo cherche des œuvres qui s’interrogent sur le palimpseste de l’identité; nous étudions cependant toutes les soumissions.
Un palimpseste est un »parchemin dont la première écriture, grattée ou lavée, a fait place à un nouveau texte’’ (définition du dictionnaire Larousse).
Le Labo invite aujourd’hui les artistes à réfléchir à cette notion de palimpseste de l’identité.
Tout échange, confrontation ou rencontre altère chaque individu pour en créer un nouveau. L’Histoire des hommes, des nations, des tribus, des collectifs – celle qui se lit dans l’identité de chacun et varie selon les narrateurs – peut se percevoir comme un palimpseste identitaire : c’est la trace imposée par le colonialisme, c’est un récit d’immigration par lequel l’on se réécrit soi-même, c’est encore un parcours linguistique entre mots perdus et nouvelle sonorité créatrice…
À l’heure où les strates de l’écriture (littéraire, numérique ou codifiée) se dématérialisent par l’utilisation aux nouveaux médias et nuages de stockage, la création se re-construit, se dé-construit désormais à une vitesse frénétique. Comment évolue alors l’identité de l’individu, sa langue (si elle est minoritaire), sa réflexion, l’héritage de sa communauté, son aptitude à communiquer… Comment nous adaptons-nous, nous intégrons-nous, ou nous régénérons-nous, tout en restant fidèle à nos origines ?
C’est à travers toutes ces questions que Le Labo invite aujourd’hui les artistes à réfléchir à cette notion de palimpseste de l’identité.
Le Labo
Centre d’arts médiatiques francophone de Toronto, Le Labo est un centre d’artistes autogéré unique en Ontario.
S’attardant sur les sensibilités et réalités uniques de la culture francophone, Le Labo met l’accent sur l’exploration et l’innovation artistiques médiatiques.
En plus de donner à ses membres l’accès à un lieu de production et à des équipements professionnels, Le Labo programme des œuvres d’artistes francophones originaires du Canada et de la francophonie internationale afin d’être une vitrine de la création francophone à Toronto.
http://www.lelabo.ca
Critères de participation
Pour soumettre un projet, les artistes doivent remplir les critères suivants :
être francophone ou francophile,
être un artiste pratiquant et/ou mêlant les disciplines suivantes : photo, vidéo, son, performance, installation,
la soumission doit être rédigée en français.
Documentation à fournir
La fiche d’inscription dument remplie
Un curriculum vitae (max. 3 pages)
Un texte décrivant votre démarche artistique (max. 300 mots)
Une présentation de votre projet/exposition/installation :
– un texte descriptif (max. 500 mots)
– une prévision budgétaire pour la réalisation du projet
– la liste détaillée des œuvres proposées
– la liste des équipements nécessaires à la réalisation du projet
Des images d’appui* : un maximum de 20 images numériques avec leur inscription et/ou 10 minutes de vidéo et/ou 10minutes d’extraits sonores.
Un dossier de presse – le cas échéant (facultatif)
*IMPORTANT : Tous les documents d’appui doivent être transmis via un système de transfert Web (Wetransfer, we sendit…) ou par courrier sur DVD. Aucune image ne doit être envoyée par courriel. Si vous désirez que vos documents d’appui vous soient renvoyés, veuillez inclure une enveloppe de retour suffisamment affranchie.
Modalités d’envoi
Par courrier :
Le Laboratoire d’art, 65 Bellwoods Avenue, Toronto, ON, M6J 3N4
Par courriel : info [arobas] lelabo [point] ca
Pour accéder à l’appel cliquer ici.
Pour plus d’informations veuillez nous contacter au 416-603-6566 ou à info [arobas] lelabo [point] ca ou visiter notre site web : www.lelabo.ca
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Appel de candidature
Commissaire invité(e) pour 2016
Symposium international d’art-nature multidisciplinaire
aux Jardins du précambrien à Val-David – ÉTÉ 2016
DATE LIMITE D’INSCRIPTION : 31 décembre 2014
• faire parvenir votre dossier par courriel à l’attention du comité de programmation à : info [arobas] fondationderouin [point] com avant le 31 décembre 2014, incluant ;
◦ une lettre d’intérêt;
◦ un curriculum vitae à jour;
PROCESSUS DE SÉLECTION
• Le ou la commissaire doit démontrer ses compétences dans la recherche et la réalisation d’expositions et d’évènements en art contemporain avec des artistes internationaux.
• le comité de la programmation portera une attention particulière à la qualité des textes écrits.
Critères sélection
• Excellent français et anglais parlé et écrit (espagnol un atout)
• Très bonne connaissance des réseaux en art contemporain (symposiums Art-nature et Art in situ un grand atout)
Pour information :
Marie-Claude Cossette, directrice générale
La Fondation Derouin/Les Jardins du précambrien
(819) 322-7167
info [arobas] fondationderouin [point] com
Programmation régulière
Le comité de sélection de Langage Plus se réunit une fois par année. La date limite pour la réception des dossiers est le 31 janvier.
Documents requis
Un curriculum vitæ;
Une description détaillée de l’exposition ou du projet soumis;
Un exposé de la démarche artistique;
10 à 20 images de travaux récents sur CD ou DVD avec description;
Une enveloppe préaffranchie et préadressée.
Veuillez noter qu’il est de la responsabilité des artistes que les documents visuels et/ou sonores soient compatibles avec les logiciels du centre, veuillez communiquer avec nous si nécessaire. Une liste des équipements disponibles peut être fournie aux artistes sur demande, en vue de la préparation d’un projet d’exposition ou de résidence.
Faire parvenir votre dossier à :
Langage Plus
555, rue Collard Ouest, C.P. 518
Alma (Québec) G8B 5W1
http://www.langageplus.com/expositions/appel.html
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L’ÉCART
Appel de dossiers 2015-2016
Date limite: 16 janvier 2015
L’Écart invite les artistes, les collectifs et les commissaires en art actuel à soumettre un projet d’exposition ou un projet de création in situ pour sa programmation 2015-2016.
Les dossiers doivent comprendre:
• Un curriculum vitae (maximum 2 pages)
• Une description du projet d’exposition en lien avec la démarche artistique (maximum 1 page)
• Documentation visuelle : de 15 à 20 images JPEG sur CD (images n’excédant pas 1,0 Mo)
• Documentation vidéo : format Quicktime sur DVD,
ou un lien vers des extraits vidéo (Viméo, YouTube)
• Une liste descriptive du matériel visuel
• Tout autre document pertinent
Les dossiers doivent être acheminés au :
Comité de programmation
L’Écart.. . lieu d’art actuel
167, avenue Murdoch, C. P. 2273
Rouyn-Noranda (Qc)
J9X 5A9
Les réponses seront données au cours du mois de mars 2015
Pour plus d’information :
www.lecart.org
Pour consulter les plans de la galerie:
www.lecart.org/plan.asp
*Veuillez prendre note qu’il n’y aura aucun retour de dossier.
*Les dossiers envoyés par courrier électronique ou par télécopieur ne seront pas considérés.
* Veuillez spécifier l’espace d’exposition souhaité
(Le Saloon des abonnés est réservé aux membres).
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APPEL DE DOSSIER 2015-2016
Pour sa programmation 2015-2016, le centre Bang invite les artistes en arts visuels, arts numériques, les théoriciens, historiens et les auteurs professionnels dont la pratique est liée aux arts actuels à déposer un projet pour l’un de ses trois volets soit Expositions, Résidences de recherche et création et Résidences d’auteurs.
Date limite : 31 janvier 2015 – minuit
Expositions
Les artistes en arts visuels et arts numériques sont invités à déposer un projet d’exposition en salle ou hors les murs. Veuillez noter que les dossiers déposés pourront être utilisés pour l’élaboration d’expositions collectives.
Contenu du dossier :
Un curriculum vitæ
Un texte de démarche artistique
Le cas échéant, une description du projet proposé
Dossier visuel : 10 à 15 images d’œuvre ou de projets antérieurs en format JPG 1 Mo maximum par image (les images trop lourdes ne seront pas visualisées) . Pour les vidéos, inclure un lien dans le corps du courriel vers un site de diffusion vidéo (ex : Youtube, Vimeo, etc.). S’assurer que les vidéos restent en ligne jusqu’à la fin de l’année en cours et regrouper tous les fichiers dans un seul fichier ZIP. Joindre une liste descriptive des documents visuels.
*ATTENTION*
Envoyer les dossiers uniquement à l’adresse suivante:
exposition [arobas] centrebang [point] ca
Téléphone 418 543-2744
Télécopieur 418 543-6730
information(a)centrebang.ca
facebook.com/centre.bang
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La Galerie d’art du Parc est un centre d’exposition, accrédité par le ministère de la Culture et des Communications, située en plein coeur du vieux Trois-Rivières et logée dans le Manoir de Tonnancour.
La Galerie d’art du Parc invite les artistes et les commissaires à soumettre leur projet d’expositions avant le 1er mars 2015 pour la programmation 2016-17.
Contenu des dossiers :
Description du projet
Texte de la démarche artistique
10 images d’oeuvres (Images d’œuvres liées au projet proposé) sur support numérique
Description du visuel (année de réalisation, format, techniques, médiums et supports)
Curriculum vitae
Dossier de presse
Les dossiers doivent être envoyés par la poste.Une enveloppe préaffranchie doit être incluse dans l’envoi pour le retour du dossier.
Prendre note que l’artiste ne doit pas avoir exposé à la Galerie d’art du Parc au cours des cinq dernières années.
FAIRE PARVENIR À :
GALERIE D’ART DU PARC
864, Rue des Ursulines, C.P. 871 Trois-Rivières, Québec, Canada G9A5J9
Pour information :
www.galeriedartduparc.qc.ca | galerie [arobas] galeriedartduparc [point] qc [point] ca 819.374.2355
date de tombée: 1er mars 2015
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Galerie Sans Nom
Expositions à la GSN
Appel de dossiers
Saison 2015 – 2016
Date limite : 15 janvier 2015
ATTENTION:
NOUS ACCEPTONS SEULEMENT DES SOUMISSIONS ENVOYÉES PAR L’ENTREMISE DU FORMULAIRE WEB.
Les soumissions envoyées par courriel ou par la poste ne seront pas acceptées.
Après d’avoir lu les informations ci-dessous, veuillez soumettre votre proposition en utilisant le nouveau formulaire web trouvé ICI.
Les dossiers doivent comprendre :
- lettre d’intention
- titre et description détaillée du projet proposé
- les besoins techniques du projet
- curriculum vitae et une courte biographie
- 10 à 15 exemples de travaux récents (format numérique)
- images – jpg, 72dpi, 1024 px max
- audio et vidéo – veuillez soumettre un lien URL. 5 minutes maximum
- liste détaillée du matériel d’appui
- dossier de presse (facultatif)
Vous pouvez soumettre ces documents soit en plusieurs fichiers PDF ou dans un seul PDF compréhensif.
La Galerie Sans Nom est un centre d’artistes voué à la présentation des arts visuels et multidisciplinaires. Depuis 1977, elle appuie les initiatives d’artistes, favorisant l’expérimentation et l’innovation. Sa programmation tient compte des tendances de l’art actuel et reflète les préoccupations et les réalités contemporaines, tout en étant pertinente pour son milieu et sa communauté d’artistes. La GSN étend ses activités à une variété de pratiques et de disciplines afin de répondre aux besoins changeants d’une communauté diverse dans un milieu urbain en croissance. La Galerie Sans Nom respecte les cachets d’artistes recommandés par CARFAC.
Pour plus de renseignements, veuillez contactez la direction par courriel un utilisant ce lien ici.
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Appel de dossiers – Galerie Sans Nom
La Galerie Sans Nom organise avec les commissaires Daniel Dugas et Valerie LeBlanc une exposition de vidéos poésie qui sera présentée du 20 mars au 1 mai 2015.
Les œuvres recherchées sont des poèmes sur écran où le texte, l’image et le son s’entremêlent. La durée des vidéos ne doit pas excéder 5 minutes. Les œuvres doivent avoir été réalisées après janvier 2013. Sans sous-titres si la langue originale du film est le français ou l’anglais. Avec des sous-titres en français ou en anglais pour les autres langues. Une courte biographie et un synopsis doivent accompagner chaque soumission. Les vidéos sont acceptées en ligne via DropBox ou Vimeo.
L’inscription est gratuite. Les artistes sélectionnés recevront un cachet d’artiste suivant les normes du CARFAC.
Date limite: Le 15 décembre 2014
Les dossiers doivent comprendre:
Nom du réalisateur
Adresse
Courriel
Durée
Année
Format de tournage
Lien (Vimeo / Dropbox)
Diffusions précédentes
Synopsis
Bio
Portrait photo de l’artiste (JPEG, 300 DPI)
Image de l’œuvre vidéo (JPEG, 300 DPI)
Soumissions en document WORD.doc à: videopoesieGSN [arobas] gmail [point] com
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A P P E L S D E D O S S I E R S
4 D I F F É R E N T S
Chicoutimi, Qc G7j 1L4
Au plaisir de lire vos propositions !
http://lelobe.com/appelsdedossiers/
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Appel à projets
OPTICA, centre d’art contemporain
5445, avenue de Gaspé, # 106
Montréal, Québec H2T 3B2 Canada
T + 1 514 874-1666
info [arobas] optica [point] ca
optica.ca
Galerie 1 et Galerie 2
28 février 2015
Veuillez consulter le site web de la galerie pour connaître les modalités de soumission de dossiers.
CENTRE OPTICA – MISSION
Fondé en 1972, OPTICA, centre d’art contemporain participe au rayonnement de Montréal sur la scène nationale et internationale. Il présente annuellement un programme varié d’expositions et des activités d’interprétation ainsi qu’une résidence de recherche en partenariat avec un diffuseur européen (art3, France). L’ensemble de ces programmes propose une réflexion critique sur l’actualité de l’art et stimule la création d’œuvres nouvelles, mandats soutenus par une activité éditoriale rigoureuse.
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APPEL DE DOSSIER 2015-2016
Action Art Actuel est un centre d’artistes qui se consacre à la promotion et au développement des pratiques en art actuel. Actif depuis plus de 25 ans dans la région de Saint-Jean-sur-Richelieu au Québec, AAA agit comme lieu de diffusion et de soutien à la recherche en présentant le travail d’artistes d’ici et d’ailleurs.
AAA offre un environnement stimulant de recherche, de diffusion et d’expérimentation, où artistes émergents et établis se succèdent à travers une programmation d’expositions, d’événements et de résidences. Le centre compte une salle d’exposition, une salle multifonctionnelle, une résidence et un centre de documentation.
AAA invite les artistes professionnels, établis ou de la relève, les artistes d’origine autochtone ainsi que les commissaires, à soumettre un projet d’exposition pour la programmation régulière de 2015-2016.
Date de tombée: vendredi 27 février 2015
Le dossier doit comprendre :
• Curriculum vitae
• Démarche artistique
• 10 images en format jpeg (72 dpi)
• Liste descriptive des images
• Proposition de projet
• Dossier de presse, s’il y a lieu
Les dossiers reçus seront soumis à un comité composé de pairs.
Les dossiers doivent nous parvenir PAR LA POSTE UNIQUEMENT à l’adresse suivante:
Action Art Actuel
APPEL DE DOSSIER
191, rue Richelieu
Saint-Jean-sur-Richelieu, Qc, J3B 6X7
Information :
Marie Hébert
450 357 2178
direction [arobas] action-art-actuel [point] org
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VU invite les artistes oeuvrant en photographie à soumettre un projet pour sa programmation à venir. Le centre souhaite promouvoir des pratiques novatrices qui rendent compte d’un travail de recherche et de réflexion sur le médium. Les propositions de projets issus d’autres disciplines sont aussi les bienvenues lorsque celles-ci témoignent d’un questionnement sur la photographie.
*** Veuillez noter que nos espaces de production – numérique et argentique – sont accessibles aux membres sans soumission de dossiers. Pour rejoindre les espaces de production de VU, contacter le 418-640-2558 ou cliquez ici.
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Inscrivez-vous dès maintenant si vous souhaitez présenter un spectacle avant ainsi que pendant les Jeux panaméricains et parapanaméricains
TORONTO, le 23 mai 2014 — Les musiciens, artistes et interprètes souhaitant se faire remarquer sur la scène internationale peuvent maintenant postuler pour faire partie des Jeux de 2015 à Toronto.
Le Comité d’organisation de Toronto pour les Jeux panaméricains et parapanaméricains de 2015 à Toronto (TO2015) recherche des personnes talentueuses pour aider la foule à taper du pied, à danser dans les rues et à s’ébahir lors des plus grands Jeux multisports jamais accueillis par le Canada.
Les artistes individuels et les compagnies impliquées dans la musique, le théâtre, la danse, la création parlée, les arts visuels, la mode, la littérature ainsi que dans les représentations en lien avec le sport, sont invités à postuler aux offres d’emploi rémunérées ou bénévoles à TORONTO2015.org/fr/registre-des-artistes.
Les artistes et interprètes d’origines diverses et ayant un handicap sont encouragés à postuler. Les inscriptions sont ouvertes jusqu’au 31 décembre 2014.
Les possibilités de représentation peuvent inclure des événements et annonces avant les Jeux et des célébrations et événements communautaires lors de PANAMANIA, festival présenté par CIBC.
TO2015 examinera tous les candidats intéressés et prendra des décisions en fonction du besoin, de l’expérience, du talent et du budget.
À propos de TO2015
TO2015 a la responsabilité de préparer, de gérer et d’assurer le déroulement des Jeux. Notre mission est d’animer les esprits en célébrant le sport et la culture. Les Jeux panaméricains de 2015 à Toronto se dérouleront du 10 au 26 juillet, et les Jeux parapanaméricains, du 7 au 15 août.
TORONTO 2015 est financé par le gouvernement du Canada, la province de l’Ontario ainsi que par d’autres partenaires et commanditaires. La CIBC est le partenaire principal des Jeux.
Pour en apprendre davantage au sujet des Jeux, consultez le site TORONTO2015.org.
2. appels en anglais du Canada
Open Studio
Call for Submissions: Embellish
DEADLINE: Submissions must be received on or before 5:00 pm, on Monday, January 5th, 2015.
Open Studio’s Programming Committee is launching an open call to all Canadian print-based artists for submissions for a juried exhibition to be held in the Open Studio Gallery, April 10th – May 9th, 2015.
This exhibition is being organized in memory of Jeannie Thib, a talented artist and cherished member of the Open Studio community, who passed away in 2013. Pattern and graphic motif were the foundation of Thib’s aesthetic and conceptual practice. Thib approached ornament as both strategy and process; not merely as superfluous detail, but rather as an end in itself.
SUBMISSIONS: For this exhibition, artists are invited to submit work that focuses on the theme of “embellishment.” To embellish is to enhance something through the use of decorative elements (graphic design, ornamentation, repetitive patterns etc.), but may also imply a narrative exaggeration through the addition of fictitious details. Open Studio presents a wide range of print media-based works from traditional to experimental, including work that, although not produced using traditional printmaking techniques, shares through its conceptual concerns a relationship to printmaking. Please visit our website for further information and to submit your proposal electronically.
ELIGIBILTY: Open to all Canadian artists working in print media. Accepted formats include: 2 and 3-dimensional works, book works, digital and multi-media installation-based work. Please click here to review our general eligibility guidelines.
BENEFITS: CARFAC fees will be paid. A brochure with commissioned text will accompany the exhibition.
Open Studio
401 Richmond Street West, Suite 104
Toronto ON M5V 3A8
416-504-8238
office [arobas] openstudio [point] on [point] ca
www.openstudio.on.ca
Find us on Twitter and Facebook
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Urban Shaman: Calls
Marvin Francis Media Gallery and (New Artist Dimension) Gallery
Programming/selection process is by ongoing submissions presented by artists, curators or groups. Exhibitions are selected by the Director according to the strength of the artistic merit and relevance to the broader understanding of contemporary Aboriginal art. We programme a wide variety of contemporary artistic practice including two and three dimensional works, media/new media and performance based art. Urban Shaman currently has three curated exhibition spaces. These include our 3000 sq. ft Main Gallery, the 300 sq. ft Marvin Francis Media Art Gallery and the 250 sq. ft Artist New Dimension (AND) Gallery. All artists are paid according to the CARFAC recommended fee schedule with the only exception being the annual 50-500 members show.
Urban Shaman provides shipping/transportation of artworks one-way, for out-of-town artists we provide a daily per diem, artist transportation, and accommodation for exhibition installation and opening. We also engage in a wide variety of dissemination/discourse activities through artist talks, symposia, publications and digital/internet technologies. Artist, writer and reproduction fees are paid for all dissemination activities. Our priorities constitute programming artists whose work hinges on experimentation in form and content. This includes artists at all levels of professional practice, whose work shows a high degree of aesthetic maturity and rigour.
Proposals are accepted on a continual basis and submissions should be addressed to:
Director
Urban Shaman: Contemporary Aboriginal Art
203-290 McDermot Avenue,
Winnipeg, MB, R3B 0T2
Include the following:
- Artist Statement (1 – 2 paragraphs)
- Artist Resume / C.V. (1 – 2 pages)
- Artist Proposal
- Including space and equipment requirements and a description outlining proposed work (1 – 2 Paragraphs)
- Support Material
- Digital – 10 to 20 images of proposed or recent work. Images must be MAC compatible with a minimum resolution of 72 dpi, 1024 x 768 pixel, 500k, RGB
- Audio/Visual – Do not exceed 10 min of running time
- URL– only applicable for artwork that is specifically created for the Internet
- Printed material – Publications, reviews, or other support material (optional)-Ensure that all support material is properly labeled in the order of viewing and adheres to our submission guidelines
- S.A.S.E. (Self Addressed Stamped Envelope)
For more information please contact us at 204.942.2674 or info@urbanshaman.org
US is a non-profit arts organization that is dedicated to the Aboriginal arts community and the arts community at large. Through it’s programming, US promotes discourse about contemporary Aboriginal art on local, national, and international levels. Through this discussion, it brings together Aboriginal and non-Aboriginal communities, knowing that contemporary art is an important and empowering tool for Indigenous peoples. We are dedicated to meeting the needs of artists by providing a vehicle for artistic expression in all disciplines and at all levels by taking a leadership role in the cultivation of Indigenous art.
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Call for Artworks
21st International Symposium on Electronic Art
Regular Deadline for Submissions: December 20, 2014
Projected Date of Regular Notification of Acceptance: January 15, 2015
isea2015.org/call-for-proposals/call-for-artworks/
We are looking for a broad range of works that respond to the ISEA2015 theme, including but not limited to site-specific work, interactive projects, online works, performances, screenings, installations, visual art, electronic literature, works that engage with public space, photography, media art, interdisciplinary projects, music and video. There will be a gallery exhibition as well as works that engage with other sites in and around the downtown Woodward’s main campus and elsewhere in Vancouver.
The ISEA2015 committee encourages individual artists and/or creative teams to conceptualize and scale their projects with budget considerations in mind. ISEA2015 will consult with selected artists around grants and funding applications.
Important dates:
Early Bird Deadline for Submissions: August 10, 2014 (DEADLINE PASSED)
Projected Date of Early Notification of Acceptance: September 15, 2014
Regular Deadline for Submissions: December 20, 2014
Projected Date of Regular Notification of Acceptance: January 15, 2015
Link: Artwork Submission FAQs
THEME
ISEA2015’s theme of DISRUPTION invites a conversation about the aesthetics of change, renewal, and game-changing paradigms. We look to raw bursts of energy, reconciliation, error, and the destructive and creative forces of the new. Disruption contains both blue sky and black smoke. When we speak of radical emergence we must also address things left behind. Disruption is both incremental and monumental.
In practices ranging from hacking and detournement to inversions of place, time, and intention, creative work across disciplines constantly finds ways to rethink or reconsider form, function, context, body, network, and culture. Artists push, shape, break; designers reinvent and overturn; scientists challenge, disprove and re-state; technologists hack and subvert to rebuild.
Disruption and rupture are fundamental to digital aesthetics. Instantiations of the digital realm continue to proliferate in contemporary culture, allowing us to observe ever-broader consequences of these effects and the aesthetic, functional, social and political possibilities that arise from them.
Within this theme, we want to investigate trends in digital and internet aesthetics and revive exchange across disciplines. We hope to broaden the spheres in which disruptive aesthetics can be explored, crossing into the worlds of science, technology, design, visual art, contemporary and media art, innovation, performance, and sound.
To elaborate on this general theme we have established the following sub-themes:
RESIDUE
Increasingly, culture operates based on a sophisticated, invisible layer of data that may or may not relate to the physical world, and which leaves a “worldly residue” behind as machines alter our lived experience. These effects go to a wide variety of real world impacts. In addition there is a growing appreciation in the mainstream for the partial, procedural aesthetics produced by internet culture, from animated .gifs, RGB palettes, filters, to cats, unicorns, hair smiles and ugly selfies. What are the current effects of how the physical and the digital are entwined and what are the implications for the future? What does this blending of spheres mean for politics, aesthetics and the social world?
GENERATIVE ART
From strictly autonomous systems that generate complete work to tools for computer assisted creativity, artists and designers have been exploring generative frameworks for decades. In our increasingly computerized world, fronting a tsunami of data, we see an ever-increasing role for generative systems that operationalize autonomous behaviours that are algorithmically determined. We invite work that reflects on human and machine autonomy, aesthetics, and roles. How can we build on ideas of disruption in the framework of generative systems, processes, art and music?
GLITCH
By definition a glitch is small: a transient, short-lived fault that creates disturbance in a system. And yet the effects of a glitch can be monumental: on an aesthetic level a glitch can completely elide the readability of an image; in an airplane a glitch can cause total systems failure leading to catastrophe. One can find glitches in anything: in complex processes, in our images, bodies and lived experiences. A glitch is unstable, something slippery that is hard to find and harder to fix. Glitch is a ping from the system that makes itself visible. While glitch has a history it continues to appear in the contemporary practices of many artists. How can we explore glitch in the frame of cataclysmic, raw disruption? What is the scale of glitch now?
BODY, EMBODY + PERFORM
Our own bodies form lenses of experience, perception, cognition and disruption. How can we exploit the body itself in renegotiating physical habit, cultural experience and embodied texts in the context of embodied innovation, and disruptive technology through the lens of embodiment? What are the key drivers of innovation as it is situated within and upon the body and what are the consequences – social, political, biological, creative, performative, in cyborgs and in fashion? How can we see movement as a driver of knowledge and innovation? What is physical movement now?
PROTOTYPE + DIY
We are in the midst of a revolution driven by DIY culture and participatory cultures of making. These cultures are knit together by networked technology and driven by increasingly available and ever-smaller and more powerful components in the internet of things. Hacking as in: DIY, physical computing, drones, robots, sensor networks, body-hacking, biofeedback, responsive systems, hacking as a determinant in political and aesthetic strategies, the critical making movement, 3D printing and rapid prototyping all have a place in this framework. While applied, these technological processes fluctuate in a speculative and creative space.
NEW TEXT
Text reveals language in code, poetics and discourse. How can text, code, and practices in electronic literature be explored in the frame of disruptive change? How do defamiliarization and rupture cross from literature into other spheres? Using text and code, how can we investigate contemporary aesthetics at this moment within bookforms, narrative, electronic, or generative literature? What are the possibilities of creation and destruction using the medium of code and the function of the literary in today’s culture?
SCIENCE + INTERDISCIPLINARITY
Science informs art as art problematizes science. How have disruptive models from other fields created effects for science in areas like citizen science, biology, social culture, fashion, mutation, performance and ecology? How do scientific discourses and metaphors integrate and interfere with other disciplines such as architecture, politics and urbanism?
SOCIAL SPACES: DESIGN, ARCHITECTURE + CITIES
Our social spaces are the backdrops of everyday experience in contemporary design, urban architectures and cityscapes. We are knit together within the complex framework of our cities, through technological and social networks, patterns of habit and use and by our interactions with objects and people both near to us and half a globe away. Our lives are more entwined than ever, but the networks that hold us together can become fragile. When networks govern both global trade and our relationships with our thermostats, where is the tension between innovation and disruption?
Submissions may take the symposium sub-themes into consideration or may think beyond them under the overarching theme of DISRUPTION.
SUBMISSIONS
We are looking for a broad range of works that respond to these themes, including but not limited to site-specific work, interactive projects, online works, performances, screenings, installations, visual art, electronic literature, works that engage with public space, photography, media art, interdisciplinary projects, and video. There will be a gallery exhibition as well as works that engage with other sites in and around the Woodward’s main campus and elsewhere in Vancouver.
The ISEA2015 committee encourages individual artists and/or creative teams to conceptualize and scale their projects with budget considerations in mind. ISEA2015 will consult with selected artists concerning grants and funding applications.
To submit work, please send the following by email to isea2015-art [arobas] sfu [point] ca.
These elements must be compiled into a single PDF.
– Brief project description (200 words)
– Thematic statement (200 words)
– 1 – 2 images
– If submitting sound work or video, send a link to soundcloud/ vimeo
– Artist bio or CV
– Proposed budget
– Technical and logistic requirements
TIMELINE:
Early Bird Deadline for Submissions: August 10, 2014 (DEADLINE PASSED)
Projected Date of Early Notification of Acceptance: September 15, 2014
Regular Deadline for Submissions: December 20, 2014
Projected Date of Regular Notification of Acceptance: January 15, 2015
For responses to frequently asked questions, go to our Artwork Submission FAQ page.
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Call for Submissions: 2015-2016 Exhibitions
at Daniels Spectrum Hallway Galleries in Regent Park, Toronto
Daniels Spectrum: a cultural hub in Regent Park, is currently seeking exhibition proposals for the 2015-2016 season of Hallway Galleries programming. This is a unique opportunity for emerging and mid-career curators to present exhibitions from local artists that not only reflect the multifaceted culture of the Regent Park community but also encourage dialogue and celebrate the importance of arts and culture. We also welcome the opportunity to collaborate with other arts and community organizations. The deadline for submissions is December 15, 2015.
The Hallway Galleries at Daniels Spectrum encompass more than 2,500 sq.ft. of exhibition space on the first and second floors and are open to the public daily (Mon–Fri 8 am–9 pm, Sat–Sun 10 am–6 pm) with free admission. The nature of the space lends itself to casual browsing by people who work in the building, attend events and classes, or hang out in the lounge. More than 40,000 people from across the city visit the facility each year.
Exhibitions in the Hallway Galleries have included Building Black by Lego artist Ekow Nimako, Outburst’s (mus)interpreted, curated by young Muslimah women, and the upcoming Remnants of Regent Park by the Cabbagetown Regent Park Community Museum.
Note: No commissions are taken for sales generated via the exhibition and works submitted do not have to be available for sale. Artists may display prices and contact information beside their images.
APPLICATIONS
Curators can submit their application through an online form which will ask for:
- A physical description of the proposed exhibition, including: number of works, space required, equipment needed and/or provided, any unusual installation requirements (1 page max)
- An artist statement or curatorial statement (1 page max)
- A curriculum vitae, resume or biography of the curator and artist(s) involved
- 10-12 images that are representative of the works you would like to display
- An image list indicating artist name, title, medium, dimensions in inches and year
- Any other supporting material you would like to include, ie. web links, reviews, catalogues
The form takes approximately 20 minutes to complete.
Click here to fill out the Online Application Form. Incomplete submissions will not be accepted.
The deadline for submissions is December 15, 2015. All applicants will be notified of next steps in February 2014.
SELECTION PROCESS
Applications will be reviewed by Daniels Spectrum’s Curator elle alconcel and shortlisted with the recommendations from the Programming Advisory Committee. We are specifically seeking exhibitions that:
- Reflect the values of Daniels Spectrum: excellence in artistic creation, inclusivity and participation, celebrating our diverse community, collaboration and social engagement
- Show originality and innovation in the use of space, materials and approach to visual arts
- Showcase local artists and curators
- Showcase aboriginal artists and curators, and artists and curators of colour
QUESTIONS
If applicants have any questions or require assistance with the submission process, please contact elle alconcel, Curator, Daniels Spectrum at elle [arobas] torontoartscape [point] on [point] ca
About Daniels Spectrum
Daniels Spectrum is a platform for cultural exchange and collaboration, with programming rooted in Regent Park and open to the world. It is a place where people come to be inspired, to learn, to share, to create. It showcases artistic talent, acts as an incubator for creativity and a workshop for social and cultural innovation. This 60,000 square foot facility buzzes with energy from community members, artists, social entrepreneurs and the general public. It is home to seven tenant organizations including ArtHeart Community Art Centre, Centre for Social Innovation, COBA Collective of Black Artists, Native Earth Performing Arts, Pathways to Education, Regent Park Film Festival and the Regent Park School of Music. The facility also features several performance, event, exhibition and public spaces.
Daniels Spectrum is managed by Artscape, a not-for-profit urban development organization that makes space for creativity and transforms communities. artscape.ca
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Martha Street Studio Call for Submissions: Main Gallery
Martha Street Studio exhibits a wide range of print-based work from traditional to contemporary, including work that pushes the limits of what is considered printmaking. CARFAC fees are paid for selected exhibitions.
If you wish to submit an application to exhibit your work, or are a curator with a proposal for a show, please email your submissions to, gallery [point] printmakers [arobas] mymts [point] net with the subject line ‘Gallery Submission 2014′
You will be sent an email confirmation with one week of submitting your application. If you do not receive an email please resend the application or contact us by phone. If you are unable to send your submission by email you can mail it to-
Martha Street Studio c/o Gallery Programming, 11 Martha Street, Winnipeg, MB, R3B 1A2.
Items to include in your submission
· Project proposal (1 page)
· CV (max 2 pages)
· Up to 12 jpeg images
(1024 pixels x 1024 pixels maximum size per image)
· Corresponding image list including title, medium/description and date
· Optional: Additional support material such as essays or reviews (max 2 items)
All text must be saved as a PDF, preferably in one file.
3. appels internationaux
INTERNATIONAL VIDEO ART FESTIVAL “NOW&AFTER’15”
INTERNATIONAL VIDEO ART FESTIVAL “NOW&AFTER’15” / CALL FOR ENTRIES
Open Call for submissions
Deadline: 31 January 2015
Application Fee: None
Video artists from all over the world are invited to submit their works for the fifth edition of International Video Art Festival “Now&After” that will be held from April 21 till June 21, 2015 at the Shchusev State Museum of Architecture from April 21 till June 21, 2015 http://muar.ru/
International Video Art Festival « Now&After » is an annual event held in Moscow, Russia, and traditionally hosted by a museum. During several weeks “Now&After” festival program is being demonstrated as a unique integrated video installation that includes all participants’ works. Apart from general demonstration, one video of the program is being presented every day, and during that day it is being demonstrated on the designated screen as video installation called “Video Now”.
The topic of « Now&After’15 » is “A SPACE WE CHOOSE”
SUBMISSION – http://now-after.org/eng/zayavka.php?o=1
There is no entry fee.
All rights on videos remain property of authors.
Submitted videos must have been completed after January 1, 2012.
Running time is up to 10 min.
Entry form must be completed online.
Each applicant may send maximum 3 submissions.
All the films selected for the competition program will be considered by the jury.
The results of the selection will be available after March 15, on the Festival’s web site
www. now-after.org/ and on our Facebook page http://www.facebook.com/pages/International-Video-Art-Festival-NowAfter/276626312385038?sk=wall
The authors of the best films will be awarded. The Festival’s Prize Fund is 120, 000 rubles.
TECHNICAL REQUIREMENTS
The required format of the works is .avi, .mov, .mpeg2, H264 (PAL).
The author should send 2-3 stills from the video itself, in format .jpg with dimension not less than 400 px X 300 px .
Videos should have quality not less than 720px X 576px.
Organizer: Media Art Centre “Now&After”
Director&curator of International Video Art Festival “Now&After” is Marina Fomenko
More information is available on the festival’s website http://now-after.org/eng/
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Appel à projets artistiques
Juin 2015 : le jardin paysage
Festival phare de Cahors, Cahors Juin Jardins fête son 10e anniversaire en 2015 ! Pour la cinquième année consécutive, le festival renouvelle l’appel à projets auprès des artistes plasticiens, des paysagistes, des architectes et des designers du végétal. Parmi les candidats, trois propositions seront retenues puis installées dans les jardins emblématiques de Cahors.
L’objectif, double, est toujours le même : valoriser le patrimoine et les espaces verts, publics et privés, de la Ville de Cahors, et promouvoir la création artistique contemporaine.
2015 : nouvelle thématique
Pour sa dixième édition, « CJJ » voyage dans le paysage et invite les artistes plasticiens, photographes, vidéastes, créateurs sonores, paysagistes, designers, architectes, à partager leur regard sur le jardin paysage.
Le jardin est un paysage qui se situe entre nature et culture, à l’intersection d’une biodiversité artistique pluridisciplinaire. A première vue, le jardin paysage dévoile sa nature, urbaine ou rurale, qui n’a plus grand-chose d’originelle sinon la nostalgie. Ecosystème spontané ou espace végétal composé, il révèle à l’œil nu une flore, des essences multiples, des lumières, des couleurs, des reliefs, des odeurs, des climats, des architectures… A y regarder de plus près, le jardin paysage laisse aussi apparaître une histoire, un héritage, une temporalité, une fonction, une organisation sociale, des techniques… Un patrimoine.
Dans cet entre-deux, nature/culture, matériel/immatériel, le jardin paysage héberge l’esprit du lieu, avec son champ magnétique de forces historiques, biologiques, sociales et bien sûr magiques !…
Une dotation de 5000€ sera attribuée à chacun des artistes sélectionnés pour la réalisation de leur projet, comprenant les frais artistiques et les droits d’auteurs. Les installations, maintenues pendant le mois de juin, sont susceptibles de rester en place tout l’été.
Le règlement de l’appel à projets est diffusé et téléchargeable sur le blog de Cahors Juin Jardins et sur le site Internet de la Ville de Cahors :
– le blog : http://cahorsjuinjardins.blogspot.fr/
– le site : www.mairie-cahors.fr , rubrique « découvrir Cahors », Parcs et Jardins
La date limite de réception des dossiers est fixée au 31 janvier 2015.
La culture se cultive, soyons tous jardiniers !
Contact : Isabelle Marrou, directrice artistique, 06 03 17 20 98, cahorsjuinjardins [arobas] hotmail [point] fr
Contact Presse : Direction de la communication Ville de Cahors 05 65 20 87 07 ou 05 65 20 87 12 cjulien [arobas] mairie-cahors [point] fr ou elabruyere [arobas] mairie-cahors [point] fr
http://www.grandcahors.fr/IMG/pdf/Communique_AAP_2015_Cahors_Juin_Jardins.pdf
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ANTI – Contemporary Art Festival call for proposals 2015
ANTI – Contemporary Art Festival is an international contemporary arts festival presenting site-specific works made for public space in Kuopio, Finland. ANTI presents live, sonic, visual and text-based art from today’s most exciting and innovative artists. A truly international festival and Finland’s foremost presenter of Live Art, ANTI is a meeting place for artists and audiences fascinated by how art shapes the spaces of everyday life.
In September 2015 ANTI Festival will collaborate with the Kuopio Marathon to present a unique series of cultural events created in response to the race. We invite proposals for projects that engage with one or more of the following areas:
· Duration, longevity and time; the long and short of time-based activities
· Sport and culture, sporting culture, cultural sport
· The body and endurance – expanded ideas of endurance: political, social, cultural forms of endured activity; the social agency of endurance
· The quantified self: fitness culture, technology and performance
· The race, racing and competitive frameworks
· Participation and mass events – the individual and the many
· The enthusiast and the amateur: the cultural agency of the ‘trained’ every-person
· Topographic trajectories and spatial intervention: running/reading/using the city
ANTI is a site-specific festival – we do not show projects in traditional cultural spaces, thus projects have a direct relationship with the spaces and places they are shown in. When proposing a project please make it clear where your project would ideally be located, and why. The 2015 festival will take place in and round the Kuopio Marathon – projects are imagined to establish a number of relationships with the race itself; some may engage directly with the event while others might happen in parallel to it etc.
The Kuopio Marathon was first held in 1998. 2015 will see around 2,500 runners take part. The event comprises a mix of distances – full marathon, half marathon, 10K (walk or run) and a series of races for children. The events takes place across the 4th and 5th of September. For more information: http://www.kuopiomaraton.com
Before making your proposal it may be beneficial to spend some time with the online archive of previous festival editions: http://www.antifestival.com
The proposal process
All proposals must be sent using this electronic form (https://anti.gruppo.fi/online-applications/index.php/survey/index/sid/426793/lang/en) and written in English. The form allows a link to be made to online documentation of previous work and for applicants to attach a CV and max three supporting images. Proposals that do not strictly conform to these guidelines will not be considered.
The proposal deadline is 16.12.2014
ANTI – Contemporary Art Festival 1 – 6 September 2015
Kuopio, Finland
Further information: info [arobas] antifestival [point] com
antifestival.com
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Climate Change Solutions Fund
Application deadline: December 22, 2014
www.rauschenbergfoundation.org
The Robert Rauschenberg Foundation announced today the creation of the Climate Change Solutions Fund to support cross-disciplinary responses to global warming, issuing an open call for grant proposals from organizations whose work matches the Fund’s objectives.
Projects of particular interest are those that apply a systemic lens to the root causes of global warming; enroll the leadership of frontline communities most vulnerable to the impact of climate change; push for broad-based civic engagement and community action; and wherever possible leverage the value artists and culture bearers bring to processes for devising and deploying practical solutions to this global crisis. For more information about the grant’s guidelines and requirements, visit the foundation’s website.
The Climate Change Solutions Fund is designed to expand the Robert Rauschenberg Foundation’s current efforts in its Art + Environment program. To date the program has focused on artist-led projects to deepen public awareness of climate change, providing support to Maya Lin’s What is Missing memorial and Lars Jan’s Holoscenes. A year ago, the foundation partnered with Ballroom Marfa and the Public Concern Foundation to launch Marfa Dialogues/New York, a two-month series of public programs examining the intersections of climate change science, environmental activism, and artistic practice. The Climate Change Solutions Fund broadens this arts-centered strategy to equally support the work of non-arts organizations tackling the root causes of global warming in ways that both engage the public and recognize the catalytic roles culture and creativity can play in these endeavors.
About the Robert Rauschenberg Foundation
The Robert Rauschenberg Foundation fosters the legacy of the artist’s life, work, and philosophy that art can change the world. The foundation supports initiatives at the intersection of arts and issues that embody the fearlessness, innovation, and multidisciplinary approach that Robert Rauschenberg exemplified in both his art and philanthropic endeavors. In the last two years, the foundation has broadened its philanthropic efforts from seven legacy grantees to 95 across the USA; supported hundreds of artists impacted by Hurricane Sandy; and converted Rauschenberg’s home and studio in Florida into a dynamic residency program for emerging and recognized artists.
Media contact
Taylor Maxwell, BerlinRosen Public Affairs: T +1 646 200 5330 / taylor [point] maxwell [arobas] berlinrosen [point] com
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2016 NCECA Concurrent Exhibition Proposals
VIEW MORE INFO
APPLY TO THIS CALL
Call Type: Exhibitions
Eligibility: International
City: Erie
State: Colorado
Fee: $0.00
Entry Deadline: 12/17/14
Days remaining to deadline: 34
Number of Applications Allowed: 3
2016 Exhibitions Focus
NCECA seeks exhibition proposals that have conceptual resonance with the theme of its 50th Annual Conference, Makers, Mentors and Milestones, which takes place in Kansas City, Missouri, the geographical epicenter of the continental US. The region’s legacy of great art institutions, patrons, artists and educators has long held an important role in the development of North American ceramic arts. Makers, Mentors and Milestones will highlight modes of contemporary practice, celebrate the impact of influential figures and movements that have shaped the field, and create opportunity to envision collectively what lies ahead. Exhibitions will explore the personal, social and aesthetic forces that animate creative work with elemental materials, methods and ideas in the midst of the information age. This celebration will expand shared knowledge of the decorative and fine arts by examining and highlighting our diverse field’s place in historical society, contemporary culture and imagined futures.
https://www.callforentry.org/festivals_unique_info.php?ID=2026
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OPEN CALL FOR WOMEN: STORIES ABOUT HAIR
Hair is a defining part of the female body and in many ways shapes our experience as a female being. This is an open call for women’s stories about hair. Your stories will be incorporated into a performance that exhibits an experimental narrative. Your memories can be written in any format: short stories, poems, random musings, journal entries. They do not have to be pretty and publishable as I will be deconstructing and reconstructing the texts into one storyline, essentially creating a single narrative out of all our experiences in an abstracted, surreal, and evocative manner. I am especially interested in stories that examine the female experience with vulnerability, intimacy, love, nurture, and traditional female roles (mother, daughter, lover, etc.)
I encourage you to think of the different types of hair, locations on the body, hair separated from the body, hair experienced at different ages, what hair signifies in different societies, hair as an “Othering” or “Anothering” device in social situations, separateness, connectedness, and physical, emotional and psychological change.
I also request your actual hair, if possible. You may mail snippets, ponytails, one strand, 100 strands, one inch, one foot–whatever you feel complements your story. Please include the following info: bodily location; (approximate) date hair was removed from body; method of removal; alterations such as hair dye, etc.
Email writings to HairTales2015 [arobas] gmail [point] com as a .doc or .docx.
Mail in secure packaging to 519 S. University Blvd. #13, Norman, OK 73069
The performance will be presented at BEEF HAUS in Dallas, TX as the finale of a month-long performance event in February 2015. Curated by Alison Starr, MFA.
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DEFIBRILLATOR GALLERY is now accepting proposals for our fourth annual RAPID PULSE INTERNATIONAL PERFORMANCE ART FESTIVAL to be held JUNE 4-14, 2015. Contextualizing performance within visual art, RAPID PULSE aims to represent a wide range of styles and forms of time-based expression. We embrace artists who look to the body, objects, space, and time for inspiration, research, and practice. Dynamic programming, decidedly fearless and unique, aims to provoke thought and stimulate discourse surrounding performance art. We are accepting proposals to fit within a set structure and preference will be given to work that fits within these guidelines:
> Performances of thirty minutes or less in the main gallery.
> Durational work lasting three or more hours in our display window, viewed from the street.
> Outdoor or site-specific performances outside a gallery context.
RAPID PULSE is also taking applications for our video series. We seek performance works for the camera in which the lens is an integrated and essential element. Please note that performance documentation is not our focus. However, we do consider documentation of performances that are impossible to present live due to site specificity, extended duration, scale, unique materials, etc. Preference will be given to videos based on these criteria that are 10 minutes or less. We regret that video installations are not possible.
Approximately one-third of selected artists will be International, one-third local (Chicago), and one-third from other regions in the United States. Artists who have been in previous editions of Rapid Pulse may apply but priority is given to those who we have not yet presented.
We regret that RAPID PULSE is not able to pay artist fees or travel expenses. However, five nights of humble accommodation, one daily meal and limited assistance with materials will be provided. Accepted artists will also receive a printed catalog and photo/video documentation. We will notify applicants by JANUARY 30, 2015, allowing four months to seek funding opportunities in your homeland with our letter of invitation.
The curatorial committee for RAPID PULSE 2015 consists of Chicago Museum of Contemporary Art Curatorial Assistant, Steven Bridges; Curator and Performance Artist, Julie Laffin; Assistant Festival Director, Giana Gambino; Defibrillator Founder and Director, Joseph Ravens; and Curatorial Fellows, Jennifer Mefford and Teresa Silva.
Proposals must be submitted electronically through this link: https://defibrillator.wufoo.com/forms/rapid-pulse-2015/. DEADLINE is MIDNIGHT 30 DECEMBER, 2014 (North American Central Standard Time). To learn more about the festival, please visit www.RAPIDPULSE.org. Contact gianagambino [arobas] rapidpulse [point] org with questions.
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Festival Land Art & Art Contemporain
Du 13 et 14 juin 2015 sur la Bassée/Montois
Œuvres in Situ, visibles du 13 juin au 31 août
Et oui c’est reparti! On travaille encore et encore! La sixième édition du festival se posera en juin 2015 !
Donc :
Ouverture du festival 2015 : du samedi 13 au dimanche 14 juin 2015!
D’autres dates seront précisées …
L’appel à projets pour la sixième édition du festival est prêt!
>>APPEL-A-CANDIDATURE 2014-2015<<
Attention date limite de réponse : 15 décembre 2014
http://www.desartistesencampagne.fr/
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7e édition de la Biennale de l’estampe de Saint-Maur :concours international d’estampes contemporaines.
Cette septième édition a pour thème : ” Traces”
Dates de la biennale : l’exposition des artistes sélectionnés se déroulera du 26 septembre au 23 novembre 2015 au Musée de Saint-Maur, Villa Médicis.
Dépôt des candidatures : entre le lundi 1er juin et le samedi 6 juin 2015
Adresse Musée de Saint-Maur – Villa médicis
5 rue Saint-Hilaire 94210 La Varenne Saint-Hilaire
Téléphone Tél. 33 (0)1 48 86 33 28 – Fax 33 (0)1 48 83 49 12
Email musee [arobas] mairie-saint-maur [point] com
Date limite d’inscription le samedi 6 juin 2015
http://www.saint-maur.com/musee/actus.htm
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APPEL: Guanlan International Print Biennial
Date limite d’inscription le mardi 10 février 2015
5eme édition de la Biennale internationale d’estampe de Guanlan, à Shenzen en Chine.
– Toutes les techniques de l’estampe sont acceptées, maximum 120 x 120cm.
– Chaque artiste peut présenter une ou deux estampes, réalisées depuis moins de deux ans.
– Sélection par un jury,
– Participation gratuite.
Règlement complet et formulaire d’inscription sur le site des organisateurs (en anglais)
Adresse Guanlan Print Art Museum Yuxin Road, Guanlan, Longhua New District, Shenzhen, 518110, China
Email gbiennial [arobas] 126 [point] com
http://www.guanlanprints.com/b/index.html
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Le Festival Belluard Bollwerk International et le Pour-cent culturel Migros recherchent des projets artistiques nouveaux ou en création au sujet de la « forteresse Europe ». Les projets choisis seront présentés dans l’enceinte du Belluard, une forteresse médiévale qui est le cœur du festival. Toute forme d’expression artistique est admise, plus c’est interdisciplinaire mieux c’est… Les projets sélectionnés par un jury international recevront un apport à la production de CHF 5’000.- à CHF 10’000.- et seront présentés dans le cadre du Belluard Festival 2015, qui se déroulera du 25 juin au 4 juillet à Fribourg (CH).
Peuvent participer des artistes travaillant de manière interdisciplinaire ou des spécialistes d’autres domaines, originaires de Fribourg ou du reste du monde, des individus ou des compagnies, avec des projets performatifs ou installatifs en relation avec la thématique donnée.
Délai de participation : 15.12.2014
En savoir plus sur :
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Nonhuman subjectivities – Art Laboratory Berlin
Four to five hundred years ago Copernicus and Galileo ‘removed’ the Earth (and humanity) from the centre of the universe. In Western Philiosophy this coincides with the ‘epistemological turn’ away from cosmology. Western civilization through the enlightenment and into the modern age has continued to place the human experience at the center of existence. Postmodernism, for example, has reveled in human subjectivity, almost to the point of denying all else.
In response to recent cultural and scientific developments Art Laboratory Berlin is initiating an open call for art works, texts and cooperative works with artists, scholars and scientists on the general theme of non-human subjectivities.
Recent philosophical works by i.a. Graham Harman, Quentin Meillasoux, Isabelle Stengers and John Gray have questioned the solely human role of subjectivity that has formed the core of ‘humanism’ over the past five centuries.
We suggest a new multiplicity of viewpoints and an exploration of non-human intelligence, agency and subjectivity, that make up our planet (and beyond).
Possible topics could include
- Perspectives under threat – non-human viewpoints during the great species die off.
- Bacterial viewpoints – how microbes communicate, interact and experience the world.
- Non-human perspectives – intelligence and agency in animals, plants, bacteria.
- Re-definition of intelligence, agency and sentience in ways that are not anthropomorphic.
- What do some of these perspectives make of Homo sapiens? e.g.- 90% of the cells in our body do not have human DNA -we are a mere host, a topography, for billions of bacteria and fungi.
- How about agency (and even intelligence) beyond life – virii or crystals for instance.
- Are complex data systems, algorithms, artificial intelligence beginning to have points of view, and forms of agency that are beyond human comprehension?
Art Laboratory Berlin is seeking submissions and proposals predominantly for exhibitions, performances and workshops, but is also interested in cooperation with scholars and scientists for the production of a series of lectures, texts and a symposium
The deadline for entries is 15 December, 2014.
Chosen proposals will form part of our 2016-17 programme
Please submit your proposal by email to: nonhumanisms(at)artlaboratory-berlin.org
The application should include a proposal (not longer than 5 pages), a CV and work portfolio (not longer than 10 pages). We ask that you keep the size of attachments altogether under 5MB. For video or other large files we encourage the use of links. (In rare exceptions proposals may be accepted by post, ie snailmail, if a request is first sent by email. If you want to request sending your proposal via post, please title the subject line: POST RQST.)
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Appel à candidature : Films Art, architecture, images en mouvement, La collection d’Ana D.
La collection d’Ana D. est une structure artistique mobile.
L’intention principale est de découvrir le travail des artistes contemporains qui utilisent le film comme médium de création et invitent à interroger l’architecture dans l’image en mouvement.
L’architecture est envisagée ici dans toute sa complexité.
Ses multiples dimensions créent un impact sur la forme visuelle et/ou sonore, sa possible narration, le regard et les émotions : dans sa relation au corps, à l’habitat, à la mémoire, à la géographie, à l’espace mental.
Objet d’expérimentation et de poétique, l’œuvre permet d’envisager cette question de l’architecture sous des perspectives inattendues, esthétiques, prospectives, critiques.
Nous souhaitons nous positionner sur une pluralité de points de vues et de discours possibles. Le jury de sélection est composé d’une historienne de l’art contemporain, Corinne Domer et de trois artistes, Fabrice Cotinat, Alain Doret et Marie-Jeanne Hoffner.
APPEL À FILMS VIDÉOS, 4ème ÉDITION
Grâce à l’envie et au soutien des artistes sélectionnés en 2012, 2013 et 2014, les nouveaux films viendront nourrir le contenu et ouvrir encore les liens possibles entre art, architecture(s) et images en mouvement.
Tous les films sont et restent propriété de l’artiste qui met à disposition son travail pour un temps déterminé et renouvelable.
Pour cette quatrième édition, le comité de sélection se réunira courant février/mars 2015 pour choisir les films.
Tous les artistes seront prévenus par voie de mail.
MODALITÉS ET RÈGLEMENT POUR LES ENVOIS :
Vous avez jusqu’au 31 janvier 2015 pour nous envoyer vos films
– Un DVD vidéo avec votre/vos film(s)
– Votre nom, le titre, l’année et la durée de la vidéo doivent être inscrits sur le boîtier et sur le DVD
– Les films devront être envoyés en langue française ou anglaise, ou en version sous-titrée français. Pour toutes les autres langues, joindre au DVD une traduction française ou anglaise
– Aucune durée n’est imposée
– Plusieurs vidéos peuvent être proposées, dans la limite de quatre par artiste
Votre proposition doit inclure :
– Vos coordonnées : adresse postale, n° de téléphone et mail
– Une enveloppe-retour pré-affranchie et pré-adressée pour le renvoi éventuel du dossier
– Un CV, un descriptif de la démarche artistique (env. 500 mots)
– Un texte de présentation de la vidéo (env. 500 mots)
– Autres documents que vous jugerez nécessaires
Faites parvenir votre dossier complet à :
La collection d’Ana D.
15 rue Ernest Renan,
36000 Châteauroux,
France
Pour toutes questions, vous pouvez contacter :
collectionanad [arobas] gmail [point] com
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open call – take part and build up following project.
PAErsche, the E.P.I. Zentrum and the Künstlerforum Bonn/D organize together the second diagrammatic exhibition:
The lying on the floor, abandoned to lie
The topic of this experimental and research exhibition are the views of
lying – sitting – standing – walking – jumping – flying/falling – carrying:
what the human is doing and how
The exhibition take place February 2015
The exhibition is included in the Videonale 2015. Some video-essays for this topic are in the production. (Roland Bergére)
The exhibition is not a commercial exhibition, the exhibition is the knowledge in the performance art owed. It is a network to bind the different artistic works in a diagrammatic overview.
The matter for this exhibition will generated in three ways
a – we invite cordial performance artists and theorists to send documents about this topic. text, photos, (till A3) and exceptional video
b – the performance archive Black Kit generate material from the history in performance and performiung arts
c – the research project Anthropigtnostical Dishes generated material from an anthropological and ethnographical perspective of human movments of this topic.
See the website from the first exhibition:
thelyingonthefloorabandonedtolie.blogspot.co.at/
See the website of the performance art archive:
See the website of Künstlerforum Bonn
www.kuenstlerforum-bonn.de/typolight/index.php/das_kuenstlerforum_bonn.html
Deadline – 31. December 2014
You have questions – don’t be scary to come back to me.
Warmest greetings and big hope for your participation
Boris Nieslony / Paersche, E.P.I. Zentrum
Susanne Grube / Künstlerforum Bonn
Roland Bergére / Radical-Egal Video
Send the material to
Boris Nieslony
Atelierhaus
Boltensternstrasse 16 V6
D – 50735 Köln
Allemagne
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28th EUROPEAN MEDIA ART FESTIVAL OSNABRUECK
April 22 – 26, 2015 Festival
April 22 – May 25, 2015 Exhibition
www.emaf.de
// CALL FOR ENTRIES
// WE WOULD LIKE TO INVITE YOU TO SUBMIT YOUR CONTRIBUTIONS TO
PARTICIPATE IN THE EMAF BY 05 DECEMBER 2014 !
// INFOS AND APPLICATION DOCUMENTS ARE AVAILABLE AT WWW.EMAF.DE
// We look forward to receiving your entries to the European Media
Art Festival competition, with new works. You’re invited to send us
films, videos, installation- and performance projects or expanded
media works. Please use the online forms for all submissions.
// EMAF is one of the most influential forums of international Media
Art. As a meeting point for artists, curators, distributors, galleries
and an audience of experts the festival has a great impact on the
topics and aesthetics of Media Arts.
Each year the festival offers its visitors a current overview of
experimental films, installations, performances and new digital
formats, ranging from personal and political subjects or formal
experiments to provocative statements from the pulsating area of
« Media Art – Society ». The Festival sees itself as a place of
experimentation and a laboratory where extraordinary works,
experiments and ventures are created and presented.
// AWARDS
At the festival an international jury will select the « EMAF
Award » for a trend-setting work in Media Art, the « arte creative
Newcomer Award », the « EMAF Media Art Award of the Deutsche Filmkritik »
and the « Dialog Award » of the German Ministry of Foreign Affairs
for the promotion of intercultural exchange.
// CINEMA
Experimental shorts and feature films, music videos, new
forms of narration and documentation as well as specials and
retrospectives.
// EXHIBITION
From 22 April to 25 May 2015 the festival will present
current media installations in the Kunsthalle Dominikanerkirche and
other locations in Osnabrueck.
// EXPANDED MEDIA
Artistic projects in media-arts, performances, digital music and
sound projects, as well as the latest concepts of expanded cinema.
// MEDIA CAMPUS
The contact and project exchange forum for new projects,tendencies
and concepts from the media universities, academies of art and
design colleges of Europe.
// CONGRESS
Theoretical debates covering the various issues of the festival
in talks, workshops, artist presentations and panel discussions.
We warmly invite you to shape and discover the trends of experimental
media-arts in Osnabrueck in April 2015.
// Concept and directors board: Hermann Noering, Alfred Rotert,
Ralf Sausmikat
Contact/Address/Postal:
European Media Art Festival
Lohstrasse 45 a,
D-49074 Osnabrueck
phone +49 (0) 5 41 – 2 16 58,
fax +49 (0) 5 41 – 2 83 27
mail: info(at)emaf.de
www.emaf.de
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Festival des architectures vives
Les appels à candidatures sont donc lancés !
* L’un pour réaliser 10 interventions dans le cadre du FAV Montpellier.
* L’autre pour réaliser 8 interventions dans le cadre du FAV La Grande Motte.
Comme chaque année le FAV proposera un parcours aux visiteurs, sorte de découverte architecturale.
A Montpellier il se déroulera dans des cours d’hôtels particuliers du centre ville,
tandis qu’à La Grande Motte il investira l’espace public de la cité en bord de mer
à l’architecture si caractéristique de Jean Balladur.
L’événement aura lieu en Juin.
La date butoir du dépôt des candidatures est fixée au
vendredi 5 décembre 2014.
Pour en savoir plus sur les candidatures
et participer, rendez-vous sur le site du FAV
où vous pourrez télécharger le dossier de candidature.
TÉLÉCHARGER LE DOSSIER DE CANDIDATURE
festivaldesarchitecturesvives.com/
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Test Exposure at the 16th Media Art Biennale WRO 2015, Poland
Open Call
Deadline: December 10, 2014
Application fee: none
The WRO Media Art Biennale is the major forum for new media art in Poland, and one of the leading international art events in Central Europe. Since its inception in 1989, WRO has been presenting art forms using new media for artistic expression and communication, exploring current creative territories and building a critical perspective toward emerging issues in culture, art, society and technology.
The previous edition of the WRO Biennale—WRO 2013 Pioneering Values Biennale—was held at 18 sites around the city of Wrocław: museums, galleries, art house cinemas, department stores, old factory halls and public space, where the works of over 200 artists were shown. The exhibitions, concerts, performances, video projections, installations and conferences were attended by more than 1,000 accredited guests and over 110,000 visitors. The WRO Catalog is available both in print and online. – www.wrocenter.pl/en/biennale-wro/wro-2013-pioneering-values/
WRO 2015: Test Exposure
The aim of the WRO 2015 Biennale is to give exposure to new media art experiments, individual explorations and approaches investigating the potential of art both to affect and to reflect emerging issues in culture.
Artists are invited to submit works that take on the risks of innovation, inquiry and imagination, using original observations, contemporary technologies and procedures in the process of creating inventive forms, interpreting the present and revising the notion of the future (which no longer seems to be a clearly defined project).
The WRO 2015 Test Exposure Biennale is a testing ground for creative, unconstrained investigations of art’s potential to react to the present and to anticipate future challenges.
To submit a work, – wro2015.wrocenter.pl/entry/
Imagining, reflecting, cultivating, projecting, testing!
Artistic director: Piotr Krajewski
WRO Media Art Center Foundation / The WRO Art Center
ul. Widok 7
50-052 Wrocław
Poland
T +0048 71 343 32 40
biennale [arobas] wrocenter [point] pl
www.wro2015.wrocenter.pl
4. résidences
Behave – Public Art experience! > Call for residencies (Luxembourg)
Deadline for Applications: January 23, 2015, 12 noon local time
Public Art Experience, a unique project seeking to engage the public with art through a series of high profile artists’ residencies, is inviting international artists working in different practices to submit proposals for BeHave, its first residency programme. Taking place in Belval, a former industrial site in the south of Luxembourg, BeHave will include six residencies, each lasting from three to nine months.
Public Art Experience is initiated by Le Fonds Belval, a governmental organisation responsible for the development of Belval’s La Cité des Sciences, which will house the University of Luxembourg as well as off-university research centres and a start-up centre.
BeHave functions on a number of levels. Firstly, it considers ‘the order of things’ and the role the artist can play in disrupting what are considered to be norms; in terms of urban planning, the objects which surround us, societal behaviour, molecular interaction and software programming. Secondly, through considering the word as a composite of be and have in relation to the site of Belval which is shifting its focus from material to immaterial production.
The intention of the residencies is that the artists will make facets of their practice visible to the public and that the outcomes of their residencies will be sited within Belval and accessible to the public from August until December 2016. Whilst the artists will need to consider how their work will be manifested after their residency, ongoing outputs produced during the residency, such as performative works, will also be encouraged. The residencies will be documented and disseminated through a series of conferences, seminars, publications (in print and online) and films.
London-based curators Stéphanie Delcroix and Michael Pinsky are the artistic directors for the first residency programme.
The Residencies
Six production residencies will be awarded to international artists. The residency period will run between September 2015 and August 2016.
– Two three-month residences providing an honorarium of €14,000
– Two six-month residences providing an honorarium of €28,000
– Two nine-month residences providing an honorarium of €42,000
A significant production budget will be available to reflect each artist’s working practice and ambitions. A studio in Belval will be provided, as will accommodation up to the value of €1000 a month.
Deadline: 23 January 2015
http://www.fonds-belval.lu/index.php?lang=en&page=12&sub=4&sub2=4
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École nationale supérieure d’art de Bourges
APPEL A CANDIDATURE RESIDENCES
Chaque année depuis 1991, l’École nationale supérieure d’art de Bourges reçoit de jeunes artistes en résidence, avec le soutien financier de la Direction Régionale des Affaires Culturelles et du Conseil Régional du Centre. Ces résidences ont pour but de permettre à de jeunes artistes français ou étrangers de réaliser un projet de recherche personnelle en lien avec l’école, ses enseignants, ses étudiants ou tout autre partenaire extérieur.
Les candidatures sont sélectionnées par un jury composé d’un représentant de la Direction Régionale des Affaires Culturelles du Centre, du Conseil Régional Centre, de la Directrice du Fonds Régional d’Art Contemporain Centre, de trois enseignants de l’école et du Directeur de l’école.
Les candidat(e)s retenu(e)s bénéficient d’un temps de résidence de trois mois, à fixer pendant la période scolaire.
Ils(elles) bénéficient d’une bourse de 3.000 €.
Le(la) résident(e) est logé(e) dans un atelier d’artiste d’une superficie de 100 m2, équipé d’un espace d’atelier, d’un coin cuisine, d’une chambre à coucher et d’une salle de bain en mezzanine.
Le projet de recherche et ses implications budgétaires seront remis à Chloé Nicolas un mois avant le début du séjour. Une réunion de validation se tiendra à l’arrivée du(de la) résident(e) et donnera lieu à une convention entre lui(elle) et l’école.
Le(la) résident(e) s’engage à présenter son travail sous forme de conférence au début de son séjour et à mettre en œuvre un projet de workshop avec les étudiants de l’école.
Il(elle) travaillera en étroite collaboration avec l’équipe pédagogique et plus particulièrement avec l’équipe permanente de La Box : Chloé Nicolas (responsable de La Box), Véronique Frémiot (responsable des résidences) et Manon Chavigny (assistante de régie)
Modalités :
Dossier + fiche de renseignements envoyés par voie postale (Chloé Nicolas, La Box – 9, rue Édouard-Branly, BP 297, 18006 Bourges cedex, France).
Télécharger la fiche de renseignements.
Réception des dossiers AVANT le 15 mars 2015.
http://ensa-bourges.fr/index.php/fr/galerie-la-box/appels-a-candidatures/residences?acm=9144_302
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Glenfiddich
Issues Call for Canadian Artists to Enter Competition for the Coveted
2015 Glenfiddich Artists in Residence Prize
Toronto, November 26, 2014 – Glenfiddich is issuing a “Call to Artists” currently living and creating art in Canada to enter the internationally renowned competition for the prestigious 2015 Glenfiddich Artists in Residence Prize. The Canadian “Call to Artists” opens today, Wednesday November 26, 2014 and closes midnight eastern time, Friday January 30, 2015.
The Canadian winner will be one of a small and distinguished group around the world to be awarded the art community’s coveted prize to live and work at the Glenfiddich Distillery in Dufftown, Scotland. It’s only fitting that the world’s most awarded single malt Scotch whisky honours distinction. The three-month residency valued at $20,000 per artist represents the Glenfiddich commitment to the pioneering spirit of the arts and the communities it serves. While living in crofts (traditional small Scottish farm houses), artists are encouraged to find inspiration from the unique setting in the Scottish Highlands. The experience provides an opportunity unlike any other for artists to work in an international community, share in a dialogue with other artists and foster cross-disciplinary ideas.
Now in its 14th year internationally and 10th in Canada, the Glenfiddich Artists in Residence Prize attracts close to 200 submissions across Canada from the visual arts. The prize covers the cost of travel, living expenses and materials throughout the residency. From the submissions, five jury members choose eight finalists and ultimately one winner. To apply and for more information, applicants are asked to visit www.glenfiddich.com/ca/artistsinresidence
The distinguished jury for the selection of the Canadian Glenfiddich Artists in Residence Prize includes, Dr. Sara Diamond, president of OCAD University, Gaetane Verna, director of The Power Plant, Adelina Vlas, associate curator of contemporary art at the Art Gallery of Ontario (AGO), Julian Sleath, programming manager of special events, economic development & culture at the City of Toronto, and the Canadian 2008 Glenfiddich Artists in Residence Prize recipient, Dave Dyment.
Andy Fairgrieve, curator, Glenfiddich Artists in Residence Prize underscores that, “The program’s ethos is about encouraging people to take inspiration from their experience living at the distillery, whether that be the pioneering heritage of Glenfiddich, the surrounding environment, or the daily life of the distillery and local community, and to be as pioneering as possible – a mission our artists live and breathe during their three-month residency.”
The Glenfiddich Artists in Residence Prize has sponsored over 100 artists globally since its inception in 2002. The artistic team of Rhonda Weppler and Trevor Mahovsky, were awarded the 2014 Canadian Glenfiddich Artists in Residence Prize for their collaborative work that takes an innovative sculptural approach to still life. During the three-month residency, the collaborative team ran a community sculpting and casting workshop based around coinage, while producing photography, video, and a range of sculptures made from copper, foil and custom oak veneer.
The past Canadian Glenfiddich Artists in Residence Prize winners include: Rhonda Weppler and Trevor Mahovsky (2014), Daniel Barrow (2013), Jillian McDonald (2012), Helen Cho (2011), Damian Moppett (2010), Arabella Campbell (2009), Dave Dyment (2008), Jonathon Kaiser (2007), Annie Pootoogook (2006) and Myfanwy Macleod (2005).
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RESIDENCY: Sculpture Space Inc. (NY)
Deadline: December 31st, 2014
From their call: Sculpture Space, located in Utica, New York, invites artists whose focus is sculpture to apply for a two-month residency between September 2015 and September 2016. Depending on funding, eighteen to twenty residents are selectively chosen each year with a stipend of $2,000 awarded to offset costs.
Applications are accepted from November 1st to December 31st, 2014
Since 1976, Sculpture Space has helped to support the careers and studio practice of over 500 national and international artists from around the world. As desired, artists and arts professionals (including curators and writers) are invited for informal studio visits. The collaborative environment of the studio and the communal aspects of the residence help foster dialogue, exchange of ideas, creative experimentation and both personal and professional connections. In addition to the CHAIRity fundraiser in September, the public is invited to Works in Progress receptions (held every few months); other visits are arranged by appointment.
Accepted artists are selected by a Review Committee and a guest juror. Artists are notified at the end of January. Primary criteria for selection are based on the quality, originality and potential of their work and proposed project.
For more about Sculpture Space residency program:http://www.sculpturespace.org/residency-program/
Link to apply, submission guidelines, and for more detailed information:http://www.sculpturespace.org/application-requirements/
About Sculpture Space: Sculpture Space is unique in North America for its service to sculptors who come to Utica, NY to make new work. The program has helped advance the careers of over 400 national and international artists since 1976. Artists-in-residence have access to specialized resources available in the Mohawk Valley to make sculpture on a scale which they otherwise might not afford, in a supportive environment conducive to experimentation. Work that is made and first seen in Utica is often exhibited in galleries, museums and sculpture parks worldwide.
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Deadline: March 15, 2015 {ONLINE}
Joshua Tree Highlands Artist Residency
JTHAR Board Members
Joshua Tree Art Gallery
Joshua Tree National Park
Joshua Tree, CA
May 26-July 14, 2015
Joshua Tree Highlands Artist Residency is a program offering artists a house in which to live and work for a period of seven weeks (May 26 – July 14th, 2015).
The houses are located minutes from the west entrance to Joshua Tree National Park.
The park is one of the most spectacular environments in the country and the unique beauty and quiet is an ideal place to create.
The residency is open to artists worldwide working in all media, including painters, photographers, writers, musicians, etc.
Selection Process:
Artists are selected to attend the residency program by the Joshua Tree Highlands Artist Residency Board Members. The committee reviews all applications submitted for the program. Selection is based on the merit of the artist’s work and residency proposal.
Scholarship Information:
All 2015 chosen artists will receive a scholarship/stipend to be used to deter costs of participating in the program. The residency provides studio spaces and accommodations; scholarship funds can be used toward other expenses such as art materials, transportation, food, etc. Depending on available scholarship funds, 2015 scholarships will amount to between $700- $1,000 per artist.
Studios and Accommodations:
Each artist will be assigned his or her own house in which to live and work for the length of the residency. Artists may choose to work at the JTHAR dedicated studio space- a large shared studio space divided by moveable walls depending on the artists’ needs.
Download 2015 Artist Residency Information & Guidelines: www.jthar.com/jthar2014residencyinformation.pdf
Apply Online via Cafe: https://www.callforentry.org/festivals_unique_info.php?ID=2095&sortby=fair_name&apply=yes
Visit website for additional details: www.jthar.com
Joshua Tree Highlands Artist Residency
JTHAR
621 Palms Blvd.
Venice, CA 90291
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Call for submissions: Brucebo Fine Art Summer Residency Scholarship (Gotland, Sweden) and The William Blair Bruce European Fine Art Travel Scholarship
Submission deadline: January 31st, 2015
Since 1972, the Brucebo Fine Art Scholarship Foundation of Gotland, Sweden (BFAS) has offered a fine art residency/scholarship to a talented emerging professional Canadian artist providing an inspiring study/work stay in northern Europe on the island of Gotland, located in the Baltic Sea. The Brucebo fine art scholarships hark back to the post-impressionist era in Europe. Two young artists, Caroline Benedicks of Sweden and William Blair Bruce of Hamilton, Canada, meet in Paris, marry and after many years on the European continent, settle on Gotland Island. With the untimely death of William in 1906 and that of Caroline in 1935, the estate, in the early 70’s, created the Brucebo Fine Art (Scholarship) Foundation, an organization promoting island-based cultural history and fine art. To commemorate the unique Swedish-Canadian link of Caroline’s and William’s marriage and impressive artistry, two annual fine art scholarships for younger, professional Canadian artists were established: The Brucebo Fine Art Summer Residency Scholarship and The William Blair Bruce European Fine Art Travel Scholarship.
The Brucebo Fine Art Summer Residency Scholarship funds a three month working residency – starting June 1, 2015 – at the Brucebo studio cottage in the Själsö fishing village, 7 km north of of Visby in Gotland, Sweden. The scholarship covers travel expenses from Canada – Gotland (return), the use of the studio cottage, a monthly food stipend plus a small amount for materials and/or equipment. Total approximate value : SEK 30,000.
The William Blair Bruce Travel Scholarship finances a European research sejour, to be undertaken within the next year. The tour is based on an approved Fine Art-related investigative project. Total value: SEK 30,000. As a final part of the travel scholarship, the recipient must visit Visby via Stockholm. While in Visby, she/he will give a public lecture sponsored by the Foundation on the investigative theme pursued during her/his recent European travel.
Scholarship eligibility: Canadian artists who have studied fine arts within the last ten years.
Deadline for applications: January 31, 2015. See the application guidelines and download the application form at www.bruceboscholarships.com. Click on “Apply”.
For more information on the Scholarships, the studio cottage, previous scholarship recipients and the Caroline Benedicks – William Blair Bruce story, visit the Brucebo Scholarships website at: www.bruceboscholarships.com
The scholarships are administered by Concordia University’s Faculty of Fine Arts, Associate Dean’s Office in Montreal and the Chair of the Brucebo Fine Art Evaluation Committee: Jessica Auer. For more information on the scholarships, the residency or your application, email: brucebosubmission [arobas] gmail [point] com
An information session will be held in Montreal on December 9th at 10:30am at Concordia University’s EV Building, 1515 St. Catherine St. W. Room EV 2.776.
For more detailed information on Gotland and the foundation’s history you may also contact Dr. Jan O. Lundgren, BFAS Liaison Officer in Canada, c/o Geography Dept., McGill University, 805 Sherbrooke Street West, Montreal, Que., Canada H3A 2K6; email: jan [point] lundgren [arobas] mcgill [point] ca, fax 514 398-7437; tel: 450 672-6096.
images
Contact Information:
Jessica Auer, Chair of the Brucebo Fine Art Evaluation Committee
brucebosubmission [arobas] gmail [point] com
www.bruceboscholarships.com
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2015 EAiR – RESIDENCY DATES: SEPTEMBER 21–NOVEMBER 13, 2015
Deadline: 07 January 2015
Application fee: none
The EAiR program supports artists who are making a transition in their professional lives. Whether moving from academia to a professional studio practice, taking up a new medium, or beginning a new body of work, artists find this independent residency ideal for contemplation, research, and experimentation. The program provides artists with a place and the time to develop an idea or project in glass, with the potential for realizing a new body of work.
Read On
http://www.pilchuck.com/residencies/EAiR_v2014.aspx
The residency requires a project proposal and supports kilnworking, coldworking, printmaking, and use of mixed media but not hot glassworking. The EAiR program is an independent artist’s residency, so no instruction is available and some glassmaking experience is required.
Residents have access to many Pilchuck studios, including the glass-plate printmaking (vitreography) studio; plaster studio; fusing, slumping, and casting kilns; flameworking torch; and coldworking equipment. No hot glassworking is available.
The residency requires full-time participation by six artists. Residents should expect to partake in communal studio clean-ups and be available to visitors, among other activities.
Included in the residency award is a stipend of US$1,000 per artist, open studio space, shared cooking facilities, and a private room in a cottage with shared bath. Materials, instruction, food, and travel reimbursement are not provided.
For more information, please contact the registrar, at registrar [arobas] pilchuck [point] com or 360.445.3111 ext.29
Campus: 1201-316th St NW Stanwood, WA 98292 T: 360.445.3111 F: 360.445.5515
Administration: 240 2nd Ave S. Suite 100 Seattle, WA 98104 T: 206.621.8422 F: 206.621.0713
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centre Bang
Résidences de recherche et création
Les artistes en arts visuels et arts numériques sont invités à déposer un projet de résidence de recherche et création. Ces résidences, d’une durée d’un mois, offrent aux artistes un moment de ressourcement permettant l’avancement de leurs démarches artistiques sans avoir à livrer une exposition.
Contenu du dossier :
Un curriculum vitæ
Un texte de démarche artistique
Une description du projet proposé
Dossier visuel : 10 à 15 images d’œuvre ou de projets antérieurs en format JPG 1 Mo maximum par image (les images trop lourdes ne seront pas visualisées). Pour les vidéos, inclure un lien dans le corps du courriel vers un site de diffusion vidéo (ex : Youtube, Vimeo, etc.). S’assurer que les vidéos restent en ligne jusqu’à la fin de l’année en cours et regrouper tous les fichiers dans un seul fichier ZIP. Joindre une liste descriptive des documents visuels.
*ATTENTION*
Envoyer les dossiers uniquement à l’adresse suivante :
residence-rc [arobas] centrebang [point] ca
Résidences d’auteurs
Dans une approche interdisciplinaire, les résidences d’auteur du centre Bang s’adressent aux écrivains, aux artistes de toutes disciplines, aux philosophes et autres théoriciens dont la recherche est liée aux arts et aux écrits actuels. Le centre BANG offre un espace et un temps hors du temps, celui de la réflexion, un temps aussi pour l’échange de ces recherches. Point de suspension, librairie spécialisée en arts, devient le coeur où s’installe le dialogue entre les arts et la littérature, la résidence favorisant la découverte, autorisant l’errance, stimulant l’analyse et la production nouvelle.
Contenu du dossier :
Un curriculum vitæ
Un texte de démarche artistique
Une description du projet proposé
De 1 à 3 textes ou extraits de textes de moins de 1000 mots
*ATTENTION*
Envoyer les dossiers uniquement à l’adresse suivante :
residence-auteur [arobas] centrebang [point] ca
Téléphone 418 543-2744
Télécopieur 418 543-6730
information(a)centrebang.ca
facebook.com/centre.bang
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APPEL DE PROJETS
Exposition // Résidence // Résidence-exposition
Date limite : 19 janvier 2015
La Bande Vidéo invite les artistes résidant au Canada ou à l’étranger et œuvrant en arts médiatiques, ou encore, ceux qui souhaitent expérimenter avec le médium vidéo à nous soumettre un projet d’exposition, de résidence ou de résidence-exposition. Les projets retenus seront inscrits à la programmation 2015-2016 de La Bande Vidéo.
Située dans la coopérative Méduse à Québec, La Bande Vidéo est un centre de création et de recherche en arts médiatiques qui participe à l’émergence d’une culture vidéographique contemporaine. Notre centre produit et diffuse essentiellement des monobandes expérimentales, des installations vidéo ainsi que des œuvres d’animation.
Exposition
La priorité est donnée aux projets d’installations vidéo. L’artiste dont le projet est retenu par le comité de sélection reçoit un cachet d’exposition selon les normes en vigueur en plus d’un soutien technique au montage. Aussi, La Bande Vidéo assure un hébergement à l’artiste pendant le montage de l’exposition.
Résidence et résidence-exposition
Dans le cadre de ses programmes de résidence et de résidence-exposition, le centre offre libre accès à ses studios de production et à ses équipements pour une période de deux semaines à un mois en plus d’assurer un support technique.
Pour les artistes de l’extérieur de la région, l’hébergement et des frais de transport sont assurés. Le centre remet un cachet d’exposition à l’artiste en résidence-exposition et des frais de subsistance à l’artiste en résidence seulement.
Cliquez ici pour télécharger les informations complètes.
La Bande Vidéo
541 St-Vallier est B.P. 2, Québec (QC), G1K 3P9
1-418-522-5561
info [arobas] labandevideo [point] com
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LE CENTRE INTERNATIONAL D’ART ET DU PAYSAGE
LANCE SON SEPTIÈME CYCLE DE RÉSIDENCES DE RECHERCHE ET DE CRÉATION
SUR L’ÎLE DE VASSIVIÈRE
SAISON 7 : 19 JANVIER 2015 – 12 JUIN 2015
APPEL À RÉSIDENCE, JUSQU’AU 8 DÉCEMBRE 2014
ARTS PLASTIQUES / ÉCRITURE / AUTRES DISCIPLINES
Les résidences sont ouvertes à trois créateurs et/ou chercheurs postulant séparément ou en équipe avec un projet de recherche et de création lié au paysage de Vassivière et/ou à l’histoire de ce territoire sur lequel est implanté le Centre d’art dans les pratiques suivantes :
ARTS PLASTIQUES :
Artiste plasticien(ne) professionnel(le), pour un projet de recherche et d’expérimentation, en phase préparatoire d’une exposition ayant lieu dans une autre structure culturelle ou désireux de développer de nouvelles orientations ou différentes méthodes de travail.
ÉCRITURE :
Écrivain, anthropologue, poète, critique d’art, conteur, philosophe, cinéaste, etc. pour un projet de recherche et d’écriture inscrit dans une démarche d’expérimentation, éventuellement en partenariat avec un éditeur, une université, un théâtre, un festival, etc.
AUTRES DISCIPLINES :
Paysagiste, ethnobotaniste, architecte, designer, graphiste, chorégraphe, etc. pour un projet de recherche et de création, éventuellement en coproduction avec une autre structure culturelle, une université, une école d’art etc.
Pour postuler à la résidence :
Télécharger l’appel à candidatures en vous rendant sur
www.ciapiledevassiviere.com/fr/actualites_evenements.aspx
Date limite d’envoi des candidatures : lundi 8 décembre 2014 inclus.
Coordinateur des résidences :
Guillaume Baudin
art [arobas] ciapiledevassiviere [point] com
Pour plus d’informations :
www.ciapiledevassiviere.com/fr/residence_artiste.aspx
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Longue résidence d’été
Le Lobe – Chicoutimi
Le Lobe avoue son penchant pour_
L’art qui bouscule et les pratiques à venir. L’envergure et les prétentions qui s’incarnent.
Depuis 2007, le centre consacre désormais sa période estivale à une résidence de (3) trois mois réservée aux artistes émergents ayant cinq années ou moins
de pratiques artistiques.
Cette longue période offre un moment privilégié pour le développement d’un projet ambitieux qui nécessite temps, argent, espace et concentration.
En plus de bénéficier de l’espace du Lobe pour la période mentionnée (juin-août), l’artiste sélectionné présentera son travail pour une période d’un mois en salle et fera office de lancement de la programmation 2015-2016 du Lobe faisaint ainsi officice de lancement la saison culturelle au Saguenay.
L’été au Lobe, toute une résidence !
Votre dossier doit contenir_
Un curriculum vitae
Un texte de prétention artistique Une piste de projet, un défi…
Un dossier d’images (15)
Nos attentes sont_
L’étonnement suscité par votre projet… La nécessité d’une résidence au Lobe La pertinence du projet
Le Lobe Résidences
Chicoutimi, Qc G7j 1L4
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La Fragua Artist Residency is open to artists of all disciplines and nationalities. We offer an opportunity to participate in a non-conventional residency experience. Our application process is open all year- no deadlines- so please feel free to get in touch for more information at javi [arobas] lafragua [point] eu.
lafragua.eu/apply
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vu photo
Résidences d’artistes suivies d’expositions
Faites-nous parvenir votre dossier avant le 15 octobre et le 15 février de chaque année. Il devra comprendre :
• une lettre d’intention indiquant si vous soumettez un projet pour une exposition, une résidence, une publication ou un projet spécial.
• une description du projet (1 page max)
• un texte de démarche artistique
• un curriculum vitae
• tout autre document pertinent
• pour un projet de résidence : un échéancier, un budget et une description des besoins spécifiques au projet.
• un dossier visuel avec un maximum de trente documents visuels du projet proposé et du travail récent
(fichiers jpg compatibles Mac RVB 1024 x 768 pixels par 72 ppi)
Votre dossier compressé (.zip) doit être envoyé par courriel via WeTransfer à l’adresse artistique [arobas] vuphoto [point] org
Expositions
VU dispose de deux galeries – l’espace américain et l’espace européen – dans lesquelles sont présentées annuellement une quinzaine d’expositions. Les artistes sont invités à soumettre un projet d’exposition en spécifiant l’espace qu’ils souhaiteraient occuper.
Résidences d’artistes
Pour les artistes oeuvrant en photographie ou ceux qui souhaitent expérimenter avec le médium, VU offre des résidences de création, pouvant mener ou non à une exposition. VU privilégie les propositions inédites de projets à développer à Québec – que ce soit pour faire des prises de vue, des explorations techniques, ou pour s’investir dans de nouvelles pistes de recherche.
Le centre offre un soutien artistique, technique et financier aux artistes sélectionnés pour une résidence. Selon les spécifications des projets sélectionnés, le centre alloue aux artistes une période d’accès aux équipements, offre l’hébergement ainsi qu’un crédit pour leurs dépenses dans les espaces de production. Ceux-ci sont dotés d’équipements complets dont des scanneurs, des imprimantes jet d’encre grand format et des chambres noires. Le soutien technique est assuré par une équipe de professionnels.
Publications
VU souhaite recevoir des propositions de projets de publication qui concordent avec sa vision du livre comme un espace de diffusion à part entière, et qui contribuent à renouveler le discours critique sur la photographie.
Projets spéciaux
Le centre encourage toute autre proposition qui n’entrerait pas dans le cadre des expositions, résidences ou publications.
Faites-nous parvenir votre dossier avant le 15 octobre et le 15 février de chaque année. Il devra comprendre :
- une lettre d’intention indiquant si vous soumettez un projet pour une exposition, une résidence, une publication ou un projet spécial.
- une description du projet (1 page max)
- un texte de démarche artistique
- un curriculum vitae
- tout autre document pertinent
- pour un projet de résidence : un échéancier, un budget et une description des besoins spécifiques au projet.
- un dossier visuel avec un maximum de trente documents visuels du projet proposé et du travail récent
(fichiers jpg compatibles Mac RVB 1024 x 768 pixels par 72 ppi)
Votre dossier compressé (.zip) doit être envoyé par courriel viaWeTransfer à l’adresse
artistique [arobas] vuphoto [point] org
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Atelier Topaz – résidence
Opasatika, Ontario, Canada
Le lieu
Situés au cœur de la forêt boréale, les Ateliers Topaz sont à la fois un lieu de retraite et un centre de création pour artistes, toutes disciplines confondues. L’endroit parfait pour la réflexion, l’évasion. Le groupement d’édifices fait 900 mètres carrés et repose sur 14 hectares face à la route Transcanadienne. Il donne sur un étang de deux hectares. Topaz c’est la « Route 66 » dans le nord de l’Ontario. L’endroit, modeste et nostalgique, rappelle aussi les grandes épopées de la colonisation francophone de l’Ontario. Ces studios de création ou cette résidence d’artistes, endroit idéal pour les arts visuels, sont situés au centre du Canada, à mi-chemin entre l’Atlantique et le Pacifique, là où les étoiles deviennent les topazes de la nuit.
Ce qu’on offre
D’abord l’espace et, l’espace de travail déterminés selon les besoins de l’artiste. Les espaces polyvalents permettent d’y faire de la peinture, de la sculpture, de l’installation, etc. L’atelier de menuiserie, le Bar à clou, est équipé des outils de base. Un magasin d’objets trouvés est disponible autant pour l’inspiration que pour l’utilisation dans une œuvre. Le peintre apporte ses pinceaux, le musicien son instrument et l’écrivain son ordi.
Les personnes qui séjournent aux Ateliers Topaz jouissent de l’accès à la cuisine et sont responsables de préparer leurs repas. Toutefois Laurent peut aussi leur cuisiner de petits plats typiquement canadiens-français aux besoins ou aux désirs.
Topaz possède deux suites avec lit double et une chambre avec lit simple. Chacune possède sa salle de toilette avec douche. Ces installations évoquent admirablement le style des années 1960.
Pour la baignade, le Lac des Cœurs se situe à deux kilomètres à l’est. Pour le canotage ou la pèche, la rivière Opasatika est deux kilomètres à l’ouest. Pour se déplacer, il y a de vieux vélos ou la marche. Pour un frais très raisonnable, votre hôte peut aussi vous conduire ou organiser un déplacement vers Kapuskasing à l’est ou vers Hearst à l’ouest.
Les matériaux d’artistes ne sont pas disponibles dans la région. Il est donc important de faire vos achats avant votre séjour, à moins que vous travailliez avec des matériaux que l’on peut se procurer dans des magasins ordinaires ou même en nature.
Dossiers en tout temps
www.atelierstopaz.ca
5. art public
Call for international entries: waste
Applications due: January 31, 2015
The WYNG Masters Award Commission (WMA Commission) invites entries for proposals from artists and photographers from both Hong Kong and the international community, to create new photo-based work in Hong Kong, focusing on the theme of waste. A three-member Selection Panel will choose the WMA Commission recipient, who will be awarded a 250,000 HKD grant which will contribute towards production of the successful proposal and a public event featuring the completed work.
With a commitment to programmes and activities that foster deeper understanding of issues facing Hong Kong, the 2014/2015 WMA Commission brings the issue of waste to the forefront. By facilitating and supporting original, creative interpretations of a significant environmental concern, the WMA Commission encourages a unique perspective on how Hong Kong is affected by an issue that has global implications, while increasing public awareness and knowledge. « Hong Kong is a natural stage for this type of programme, » explains Belinda Winterbourne, CEO of the WYNG Foundation and organiser of the WMA Commission. « As a dynamic, international city, Hong Kong faces challenges that resonate with other metropolitan centers around the world. When we see the impact of issues such as poverty or waste on Hong Kong, we also see how they will play out in other urban areas. What happens in Hong Kong has global relevance. »
With an issue as complex as waste, the WMA Commission provides the means for a more focused commitment to the subject through a visual approach. Ultimately, the aim is to bring clarity and understanding on an issue which has serious consequences for Hong Kong, and the rest of the world.
The newly designated WMA Commission better reflects the diverse and multidimensional nature of the WMA programme, which has evolved in recent years to include the grant, the WYNG Masters Award, a series of professional development workshops, a talks programme and student engagement projects. First launched in 2012/2013, the inaugural theme of the programme was poverty, in recognition of Hong Kong’s struggle with a yawning income gap. Air was the theme in the second year, where Hong Kong’s deteriorating air quality was the topic for contemplation. The mission of the WMA programme is to stimulate discussion and encourage the development of social responsibility in Hong Kong. It aims to support and encourage the evolution of photography as an art form in the territory, while at the same time using the medium to consider and discuss pressing social issues facing Hong Kong.
The WMA Commission is open to experienced and professional photographers and visual artists who reside and practice anywhere in the world. Entries must be submitted by January 31, 2015 and will be reviewed by a selection panel which determines a shortlist of applicants to be interviewed in March 2015. The selection panel includes Fung Ho Yin, Assistant Professor, School of Design, Hong Kong Polytechnic University; Dr. Charles Merewether, Visiting Professor, School of Art, Design and Media, Nanyang Technological University Singapore and member of Commissioning Panel for Venice Biennale Singapore Pavilion 2015; and a trustee from the WYNG Foundation.
About the WYNG Masters Award (WMA) programme
The WMA programme is multi-dimensional and includes the WYNG Masters Award, the WMA Commission, the WMA Open Photo Contest, a series of professional development workshops, talks programmes and student engagement projects. A non-profit, the programme was developed to generate awareness and engage the public on socially relevant issues of great importance to Hong Kong. The focus of the current 2014/2015 cycle of the WMA Programme is the theme of waste. The upcoming theme to be launched June 2015 for the 2015/16 cycle will be identity.
The International New York Times is the exclusive media partner of the WYNG Masters Award; Widerhall Fine-Art Photographic is the official exhibition partner; and Panorama is the virtual tour partner.
For application process and grant details: wyngmastersaward.hk
Enquiries: commission [arobas] wyngmastersaward [point] hk
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INTERNATIONAL CALL TO ARTISTS (RFQ) :: Rogers Place Arena – Northwest PlazaSculpture
The Rogers Place Arena Northwest Plaza Sculpture public art competition is open to professional international artists, and is held in accordance with the City of Edmonton policy “Percent for Art to Provide and Encourage Art in Public Areas” (C458C).
Budget:
$500,000.00 CAD (maximum, all inclusive)
Deadline for Submissions:
4:30 pm on Wednesday, January 14, 2015
Installation:
August 2016
The Edmonton Arts Council and the City of Edmonton invite artists to address any questions by e-mail to: rharpin [arobas] edmontonarts [point] ca by Friday, December 5, 2014, 5:00 pm
All questions will be answered and posted by Friday, December 12, 2014 online
To view larger files of the images provided in this call, please email rharpin [arobas] edmontonarts [point] ca
We thank all artist for their interest and submissions to this call.
>> Click Here to download the full Call
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Artist Call for Expressions of Interest
Hazelgrove Park Sculpture
City of Surrey
Surrey, BC
Budget: $100,000
Eligibility: Open to professional artists and artist teams
Deadline: Wednesday, January 14, 2015, at 4pm
The City of Surrey invites Expressions of Interest from professional artists or artist teams for a sculpture for a new park in Surrey, BC. The proposed artwork will be placed on a low grassed mound and will be clearly seen by the public walking through the park and when entering the parking lot. Artists answering this call are invited to envision a sculpture that responds to “Water” as the theme for the artwork.
Shortlisted artists will be offered a design fee of $1,500.00 to develop their concepts in detail.
For the full description of the project, go to: http://www.surrey.ca/files/1220-050-2015-001_-_Artist_Call_-_Hazelgrove_Park_Sculpture.pdf.
For questions regarding the submission requirements or process, contact the City of Surrey by email at purchasing [arobas] surrey [point] ca.