Wascana par Charley Farrero présenté par la Maison des artistes visuels francophones
La Liste de l’AGAVF
L’Association des groupes en arts visuels francophones (AGAVF) présente les événements de ses membres, soit quinze centres d’artistes et galeries à travers le Canada, et compile les appels de dossiers en arts visuels, arts médiatiques, performance, art public, résidences qui s’adressent aux artistes et aux commissaires.
Programmation des membres de l’AGAVF
Maison des artistes visuels francophones (Saint-Boniface)
Charley Farrero – Renouveau
du 6 août au 26 septembre 2020
Monique Fillion – La voix des arbres
du 7 au 29 août 2020
101-219, boulevard Provencher
Saint-Boniface, Manitoba
www.maisondesartistes.mb.ca
Festival des arts visuels en Atlantique (FAVA)
Galerie d’art Louise-et-Reuben-Cohen (Moncton)
Rudi Aker, Léopold L. Foulem, Séamus Gallagher, Hailey Guizik, Denis Lanteigne, Meagan Musseau, Reiko Pleau, Serge V. Richard et/and Lisa Theriault – Space, Place, Home
Organisée par le collectif de commissaire 3E : Emma Hassencahl-Perley, Erin Goodine, Emilie Grace Lavoie
du 15 août au 18 octobre 2020
Université de Moncton
Moncton, NOuveau-Brunswick
www.umoncton.ca/umcm-ga
Galerie Sans Nom (Moncton)
Marjolaine Bourgeois – Légendes de la Demoiselle
Dominik Robichaud – Albedo
exposition physique et virtuelle
du 12 août au 1er septembre 2020
140, rue Botsford, local
Moncton, Nouveau-Brunswick
Constellation bleue-Galerie Bernard-Jean (Caraquet)
Tara Francis, Indigo Poirier et Nicole Haché – Elisgenooasig / Entre: Croiser, Lacer, Lier / Inter: Fuse, Lace, Relate
commissaire: Collectif 3E
jusqu’au 6 septembre 2020
Collaboration: Association acadienne des artistes professionnel.le.s du Nouveau-Brunswick, ArtsLink NB et Mawi’art Wabanaki Artist Collective
220, boul. Saint-Pierre Ouest
Caraquet, Nouveau-Brunswick
www.constellationbleue.com
Centre d’arts visuels de l’Alberta (Edmonton)
Karen Blanchet, Doris Charest, Doris Arbasie et Rhéa Plouffe – Espace membre
Patricia Gauvin – Espace exploration
du 24 juillet au 4 septembre 2020
en ligne
www.galeriecava.com
Centre d’artistes Voix Visuelle (Ottawa)
A.Torrie | A. Ouattara | A. Credico | B. Nossik | B. Levia | C. Lafrance
C. Pollock | E. Cook | E. Back | F. Somers | G. Conrad | I. Dubois | J. Harrington
L. Saracino | M.F. Caron | N. Adams | R. Panaccio | S. Blauer | S. Audet Welke
S. Mason | Z. Aubin | Z. Tessier – Voix Jeunes Talents
Commissaire: Margot Gronnier
exposition sur instagram
à partir du 11 juin 2020
67, avenue Beechwood Vanier, Ontario
www.voixvisuelle.ca
Centre culturel franco-manitobain (Winnipeg)
Pauline Boutal – Carrefour/Crossroads web exposition
depuis le 6 juin 2020
340, boulevard Provencher
Winnipeg, Manitoba
www.ccfm.mb.ca
Le Labo (Toronto)
Être une femme artiste en 2020. «Le jeu des 2 questions»
avec Lise Beaudry, Maria Legault, Martine Côté et Quitterie Hervouet
Chroniques de Quarantaine avec Jean-Christophe Foolchand
www.lelabo.ca
Galerie du Nouvel-Ontario (Sudbury)
Claude Wittmann – Roues/politique/panique
Exposition depuis février 2020
54, rue Elgin
Sudbury, Ontario
www.gn-o.org
COVID-19
Appels de dossiers
1. appels en français du Canada
Relève – Caravansérail – Rimouski – 1er octobre
Skol – Montréal -30 septembre
Collectif des commissaires autochtones – fonds d’urgence pour les personnes inuites, métisses et des Premières Nations
Skol – Montréal – 30 septembre
Caravansérail – Rimouski – 1er octobre
2. appels en anglais du Canada
Art next door – 6 septembre
Home sweet home – submission for iphone – 27 septembre
Community Banner Program – Pickering – 10 septembre
Myseum Intersections 2022 – Toronto – 2 novembre
Critcial Mass 2020 Port Hope Soundscapes Project – 17 septembre
the8fest – 1er octobre
BIPOC Artist Instagram Project – en cours
Video Out – 8 septembre
AKA Artist-run Centre – Saskatoon – en cours
Southern Alberta Art Gallery – Lethbridge – en cours
3. appels internationaux
Vidéoformes – 20 octobre
Mar de islas rencontre d’art performance des Caraïbes – Puerto Rico – 14 septembre
Video Art Academy 2021 – Clermond-Ferrand – 21 décembre
Investec Cape Town Art Fait – Cape Town – 8 octobre
4. résidences
3-day micro-residency – New Media Gallery – New Westminster – 14 septembre
ADA-DADA – residency – Toronto – 24 septembre
Programme des artistes en résidence Doris McCarthy – Scarborough – 30 septembre
micro Residency at New Media Gallery – 14 septembre
5. art public
Toronto Sculpture Garden – 26 octobre
StreetARToronto – Scarlette Road Cycle Track Art Project – 13 septembre
6. pour commissaires
À l’est de vos empires – Québec – en cours
Chef de la programmation – Centre culturel franco-manitobain – Winnipeg – 4 septembre
Conservatrice adjointe – Galerie d’art Louise-et-Reuben-Cohen – Moncton – 13 septembre
Curator – Translink – 11 septembre
Responsable de la médiation culturelle – Galerie Clark – 18 septembre
Art Gallery of Southwestern Manitoba – Curator – 13 septembre
Stride Gallery – assistant director – 5 septembre
L’œil de poisson – direction générale – Québec – 28 septembre
Goethe-Institut Fellowship at the documenta Institute – 7 septembre
Research fellowship – Running with Concepts: the mediatic edition – Mississauga – 8 septembre
Esse – Dossier (Re)voir la peinture – 10 janvier 2021
Organised Sound An International Journal of Music and Technology – 18 septembre
Revue de Paris – appel à contributeurs – en cours
Esse art + opinion – 1er septembre
1. appels en français du Canada
Appel RELÈVE — 2021-22
CARAVANSÉRAIL INVITE LES ARTISTES DE LA RELÈVE À SOUMETTRE LEUR DOSSIER, AVANT LE 1ER OCTOBRE 2020, POUR L’APPEL SUIVANT
— PROJET D’EXPOSITION
Le Centre d’artistes Caravansérail invite les artistes de la relève à soumettre leurs projets d’exposition dans le cadre de l’appel Relève pour sa programmation annuelle 2021-2022. À noter que la notion de jeunesse que peut sous-entendre le terme « relève » s’applique uniquement à la carrière des créateur·rice·s et non à leur âge.
Caravansérail cherche des propositions variées dans le but de constituer une programmation annuelle représentative de la diversité des pratiques en arts visuels actuels. Le Centre soutient la recherche et l’expérimentation ainsi que la circulation des œuvres.
— CRITÈRES D’ADMISSIBILITÉ
Être un·e artiste professionnel·le depuis 10 ans et moins.
— SPÉCIFICITÉS DE LA SALLE D’EXPOSITION
Située dans un ancien cinéma, la salle d’exposition de Caravansérail est marquée par un plancher incliné et un plafond particulièrement haut. Les propositions doivent considérer ces caractéristiques inhabituelles. Consultez-le : https://www.caravanserail.org/plans-et-equipements pour les détails.
— CONDITIONS D’ACCUEIL
Soutien à la coordination, à la diffusion et à la promotion de l’exposition ;
Aide au montage ;
Documentation photographique ;
Droits d’exposition selon les barèmes CARFAC ;
Droits de communication et de reproduction publiques ;
Financement partiel ou total, selon les capacités du Centre, des frais de déplacement, de per diem et d’hébergement.
Période de diffusion : entre septembre 2021 et juin 2022
— CANDIDATURE
Les artistes intéressé·e·s doivent soumettre un dossier comprenant les éléments suivants :
leurs coordonnées complètes ;
un curriculum vitae (3 pages maximum) ;
la présentation de leur démarche artistique (environ 250 mots) ;
la description de leur projet d’exposition (environ 250 mots) ;
un dossier visuel présentant des réalisations récentes (un maximum de 15 images numériques et/ou un document vidéographique d’une durée maximale de 5 minutes) ;
une liste descriptive des œuvres ;
tout autre document jugé pertinent (publication, revue de presse, besoins en équipements, budget, etc.).
À noter que les documents textuels doivent être en format PDF et que tout dossier incomplet sera refusé.
Par souci d’inclusion et de représentativité, Caravansérail encourage les artistes sous-représenté·e·s dans le milieu des arts visuels actuels à déposer leurs dossiers.
Les candidatures doivent être envoyées par courriel à : communication [arobas] caravanserail [point] org. Dans l’objet du courriel, veuillez inscrire l’intitulé suivant : Programmation annuelle 21-22 (Relève).
Téléchargez l’appel en format PDF
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Appel de dossiers – SKOL 2021-2023
Date de tombée — 30 septembre 2020 à 23h59
Skol accepte présentement les propositions d’expositions et de projets ponctuels pour les années de programmation 2021-2023.
Il peut s’agir de projets d’exposition, de commissariat, d’intervention, de cours de maître, de performance, de conférence, d’atelier, de projection, de recherche dans les archives, d’initiative de financement ou d’un ensemble de ces formes dans un projet d’envergure.
Les expositions en galerie et autres projets seront réunies sous un thème élaboré selon leurs affinités communes, pour former une programmation pouvant nourrir les recherches plastiques et/ou les questionnements politiques et théoriques.
La prise de risque, les pratiques émergentes et l’élaboration d’un programme à hauts contrastes dans un contexte rigoureux sont à la base de la vision artistique du Centre.
Tous les dossiers doivent comprendre :
– Un court texte au sujet de votre pratique artistique
– Un texte présentant votre projet
– Un curriculum vitæ (max. 3 pages)
– Un maximum de 20 images, et/ou un lien vers des extraits vidéo ou audio (10 min. max.) qui représentent votre démarche artistique
– Une description détaillée de vos images et/ou vidéos
Information générale :
– L’appel est ouvert aux artistes et aux professionnels de l’art de tout âge et niveau d’expérience.
– Les dossiers seront évalués par un comité de pairs
– Skol paie les droits de diffusion et honoraires selon les taux recommandés par CARFAC.
– Plan de la galerie disponible : https://gallery.mailchimp.com/e6c3628159e98a02f23d76b00/images/b945d5ae-64c1-48bc-ac5c-b876ab8d0269.jpg
Pour créer votre soumission en ligne, visitez: http://appel-de-dossiers.skol.ca/fr/
Si vous avez des questions, écrivez à l’adresse skol [arobas] skol [point] ca
Tous.tes les participant.e.s recevront une réponse par courriel.
Dans un esprit de diversité et d’équité, nous encourageons les candidat.es à faire mention de s’ielles sont notamment issu.es de la diversité culturelle, Autochtones, LGBTQIA+ ou en situation d’handicap.
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Le Collectif des commissaires autochtones (CCA) est plus que ravi de présenter Communauté solidaire : un fonds d’urgence pour les personnes inuites, métisses ou des Premières Nations qui travaillent dans le secteur des arts. Il s’agit d’une initiative communautaire mise sur place en partenariat avec le Conseil des Arts du Canada, l’Indigenous Performing Arts Alliance, le Bureau de l’écran autochtone et la Inuit Art Foundation. Ce fonds est offert à tous les créateur.trice.s artistiques autochtones dont les pratiques et les gagne-pains ont été directement touchés par la COVID-19.
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Appel de dossier 2021-2023
Tous.tes les participant.e.s recevront une réponse par courriel.
Date de tombée — 30 septembre 2020 à 23h59
Skol accepte présentement les propositions d’expositions et de projets ponctuels pour les années de programmation 2021-2023.
Il peut s’agir de projets d’exposition, de commissariat, d’intervention, de cours de maître, de performance, de conférence, d’atelier, de projection, de recherche dans les archives, d’initiative de financement ou d’un ensemble de ces formes dans un projet d’envergure.
Les expositions en galerie et autres projets seront réunies sous un thème élaboré selon leurs affinités communes, pour former une programmation pouvant nourrir les recherches plastiques et/ou les questionnements politiques et théoriques.
La prise de risque, les pratiques émergentes et l’élaboration d’un programme à hauts contrastes dans un contexte rigoureux sont à la base de la vision artistique du Centre.
Tous les dossiers doivent comprendre :
Un court texte au sujet de votre pratique artistique
Un texte présentant votre projet
Un curriculum vitæ (max. 3 pages)
Un maximum de 20 images, et/ou un lien vers des extraits vidéo ou audio (10 min. max.) qui représentent votre démarche artistique
Une description détaillée de vos images et/ou vidéos
Information générale :
L’appel est ouvert aux artistes et aux professionnels de l’art de tout âge et niveau d’expérience
Les dossiers seront évalués par un comité de pairs
Skol paie les droits de diffusion et honoraires selon les taux recommandés par CARFAC
Un plan de la galerie est disponible ICI.
Pour créer votre dossier en ligne cliquez ici
Si vous avez des questions, n’hésitez pas à nous contacter à l’adresse skol [arobas] skol [point] ca
* Dans un esprit de diversité et d’équité, nous encourageons les candidat.es à faire mention de s’ielles sont notamment issu.e.s de la diversité culturelle, Autochtones, LGBTQIA+ ou en situation d’handicap.
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Programmation 2021-2022
Date limite: 1er octobre 2020 à minuit
APPEL RELÈVE
CARAVANSÉRAIL INVITE LES ARTISTES DE LA RELÈVE À SOUMETTRE LEUR DOSSIER POUR L’APPEL SUIVANT
PROJET D’EXPOSITION
Artistes de la relève (10 ans et moins de pratique professionnelle)
Le Centre d’artistes Caravansérail cherche des propositions variées dans le but de constituer une programmation annuelle représentative de la diversité des pratiques en arts visuels actuels. Le Centre soutient la recherche et l’expérimentation ainsi que la circulation des œuvres.
À noter que la notion de jeunesse que peut sous-entendre le terme « relève » s’applique uniquement à la carrière des créateur·rice·s et non à leur âge.
Pour télécharger l’appel en format PDF: https://www.caravanserail.org/appel-de-dossiers
Pour nous joindre
274, avenue Michaud
Rimouski, QC G5L 6M4
T 418 722-0846
2. appels en anglais du Canada
Art Next Door is looking for new and emerging artists to contribute
to their new online catalogue and exhibition. The title of the Exhibition is NO MORE
DOING!
September 6th 2020
We are exploring what it means to stop doing. This is a particular
challenge
regarding art and an artists work, because practically speaking it’s all about
doing more, criticizing more, demanding more, and creating some kind of
product. But what happens when we want to do less, or stop doing altogether?
What does not doing look like? What does a boycott, or a divestment, or a de-
funding look like? What does slowing down or striking feel like? How does
calmness and silence manifest itself? What is the absence of activity? The
retreat from normal. Self-isolating. Giving back to yourself. What does
selfishness look like? All these are variations of the theme of not doing.
Deadline is September 6th 2020
Please send all your submissions with titles in the image itself to
ariaroundtheworld [arobas] gmail [point] com On average we can pick maximum 3-5 images
based on how much response we get but even just one would be great. You may
include a bio or any contact info you want attached. In the spirit of the times and
the theme of the exhibition, the deadline will not be a
hard line. It will be soft, and
retreating. So you can always submit additions to our exhibition at any time.
Thanks so much and we’re looking forward to seeing what’s out there.
Check out Art Next Door for more information.
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CALL | Submission for iPhone theme max 3 mins | SEP 27
Submission for iPhone theme max 3 mins
HOME SWEET HOME- what that means in pre covid, covid or post
covid as part of your art and personal space you call home.
FOR OUTDOOR PROJECTION OCTOBER 2020.
Deadline Sept 27, 2020
USE Dropbox to alanjmckee [arobas] gmail [point] com
SUBJECT LINE Home Sweet Home
Curated by Carol Mark, Amazing Moss Park Collective
https://issuu.com/theloveofteamag/docs/amazing_moss_park_artists/2
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Call to Artists: 2020 Community Banner Program, City of Pickering
Add Your Art to Pickering’s City Centre Community Banner Program
Community Banner submissions in all mediums are being accepted, on or before September 10, 2020. Entries should be inspired by the message: Live, Work, Play, Inspire.
Submissions will be reviewed by a jury, up to 35 entries will be professionally scanned, reproduced on a banner, and hung for a period of one year.
Contact:
Jesse St. Amant
jstamant [arobas] pickering [point] ca
905.420.4620 ext. 3607
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Myseum Intersections 2022 – Call for Submissions
CALL FOR COMMUNITY EVENTS AND EXHIBITIONS
FESTIVAL DATES: April 1 – 30, 2022
DEADLINE: Nov 2, 2020 at 11pm EDT
Myseum of Toronto has launched a call for submissions for their seventh annual Myseum Intersections festival.
Myseum Intersections is an annual festival that will take place during the month of April 2022. The festival explores intersectional perspectives of Toronto through collaborative exhibits, events, and experiences. Intersections presents a wide array of programming intended to create dialogue on civic issues and inspire a deeper knowledge and appreciation of our city.
Project proposals can range from exhibitions to events such as walking tours, workshops, panel discussions, lectures, public programs, exhibition tours, community celebrations, interactive experiences, and performances. We prioritize participatory and co-created projects, and encourage collaborative partnerships between organizations, collectives and individuals.
To view past festivals and examples of Intersections projects from previous years, click here. For examples of past projects please see the Intersections 2019 festival booklet here, or browse projects and their photos here.
Myseum of Toronto will be hosting online information sessions taking place from 6:30pm-8:00pm EDT on September 9th, 2020 and October 7th, 2020. Participants only need to attend one of the two information sessions. To register click here.
To find out more in-depth information about Myseum Intersections 2022 and to submit an application, click here.
Should you have any accessibility concerns that might impact your ability to access or complete the digital submission form, please inform Sarah Tumaliuan (by email: saraht [arobas] myseumoftoronto [point] com or phone: 416-583-2030) in advance of October 19, 2020 to allow Myseum to appropriately accommodate your needs.
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Call for Submissions: Critical Mass 2020 Port Hope Soundscapes Project
Queen Street, photo by Debbie Beattie
Call for Submissions Released: Friday, July 17, 2020
Open Information Sessions for prospective applicants:
ZOOM registration required in advance
Session 1: Sunday, August 9, 2PM
https://zoom.us/meeting/register/tJEvf-CqrD4vH9dPEIDqGiOuy3-3R1Yflrt3
Session 2: Sunday, Sept 6, 2PM
https://zoom.us/meeting/register/tJ0tcemgrzwvGdSgZbAd-r1sneleSw5ihjcE
Submission Deadline: September 17, 2020 by 11:59 p.m.
Jury Deliberation and Selection: September 18 – September 30, 2020
Notification by: October 6, 2020
Project Start/End: START mid-October, 2020; END March 2021
Budget allows for 115 hours (includes 10yr usage agreement); Beta version available by spring 2021 (March/April); Final launch by fall 2021 (September/October)
Critical Mass: A Centre for Contemporary Art is a Port Hope-based not-for-profit arts organization dedicated to bringing contemporary art experiences to our community.
Critical Mass is offering two socially-engaged sound artists (or collectives) an opportunity to create and develop immersive soundscape experiences played through a GPS-guided walking app in Port Hope, funded by Ontario Trillium Foundation.
The project will begin this October (2020) and must be ready for a March 2021 beta launch. The total stipend awarded to a selected artist is $7,500 (for up to 115 hours of community research, admin, and project development) with 50% paid at the start of the project and 50% upon conclusion. The budget includes an agreement for a 10-year usage agreement. Please note that artists will require their own equipment and materials, and/or will be responsible to cover any rental fees required.
This 2020 soundscape project is the first of its kind in Port Hope and has been created to provide professional sound artists with the opportunity to work with coders and app developers and a user experience consultant to animate Port Hope cultural and heritage spaces with immersive sound art experiences delivered by mobile phones on a GPS-guided app. The goal of this project is to enrich how locals and visitors alike experience Port Hope’s identity, by using smartphone geolocation capabilities to explore the town’s landmarks and local stories.
Selected artists will work with the community to co-curate compelling, art-forward auditory interpretations of space. Artists will also work closely with our Program Director and an app developer to ensure the app is art-forward and will meet the artist’s needs as set out in the initial scope of the project.
Learn more about the Critical Mass Soundscape Project in our 2020 Soundscape Project Overview.
Critical Mass is committed to cultivating a positive and supportive creative environment that promotes equity and diversity and welcomes applications from persons with disabilities, Indigenous and racialized persons, women and individuals of diverse genders and sexual orientations.
Application Deadline: Friday, September 17, 2020 by 11:59 p.m.
Applications are reviewed by a panel of arts and culture professionals, board members and our program director. Decisions will be announced by Tuesday, October 6, 2020.
To apply, fill out the online application form through Submittable.
https://criticalmassart.submittable.com/submit
For more information, contact:
Debbie Beattie
Program Director
Critical Mass: A Centre for Contemporary Art
Port Hope, ON
Phone: 905-269-2120
Email: info [arobas] criticalmassart [point] com
Website: criticalmassart.com
Facebook: /CriticalMassPortHope
Instagram: @CriticalMassArt
Twitter: @CriticalMassArt
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the8fest seeks your 8mm, Super 8, 9.5mm or other small-gauge film projects (such as loops, handmade, experimental and installations) for our 14th festival being held January 22nd to 24th, 2021.
SUBMISSION DEADLINE: OCTOBER 1st, 2020.
***THE8FEST EXHIBITS ALL WORK ON FILM! Works selected for the festival, therefore, must be finished on small-gauge film (8mm, Super-8, Ultra Pan 8, 9.5 mm). We do NOT exhibit digital or video projects. We do accept Super 8 blown up to 16mm or even 35mm!***
Films can be:
– Experimental, animated, personal, handmade
– Diary and essay films, documentaries
– Live performance and music mixed with film
– Films from everyday culture – historical footage, home movies
the8fest uses professional small-gauge projection equipment including Elmo GS-1200 and ST-1200 models. Our technicians and programmers have many years experience specializing in small-gauge film formats and technology. The greatest care will be taken in handling, previewing and projecting films, but standard wear on prints is to be expected with any exhibition on celluloid. By submitting your film, you agree to waive the8fest of any liability for minor damage to the submitted film. Each work will be inspected upon arrival and departure from our custody, and any notable issues will be communicated to the filmmaker’s contact.
GUIDELINES:
– No Submission Fee!
– Submission deadline is October 1st, 2020.
– We encourage submissions from Black, Indigenous, and artists of colour. We encourage DIY filmmakers, experimental artists, established filmmakers, and everyone who has an interest in small gauge film to apply!
– Submissions can be sent either on film or online preview video (sorry we can’t accept video files by email or file transfer at this time). If you have any accommodation needs, please email us at the8fest [arobas] gmail [point] com as soon as possible in order to arrange the shipment of your film to us!
– PLEASE NOTE: Exhibition is exclusively on celluloid only!
– We do NOT exhibit digital or video projects.
– We do accept Super 8 blown up to 16mm or even 35mm
– Please include film/project description, artist biography and filmography.
– Artist fees (screening fees) paid to all selected films/projects.
– Application requires the film/project be available for exhibition in Toronto from January 22nd to January 24th, 2021.
– Sound on film, separate sound CD/cassette and live performance/narration can all be accommodated. For separate or “wild” sound, please record the soundtrack so that it cues at first image, or provide clear instructions as to when to start the sound.
– MP3, AIFF, WAV or other compressed audio (sound) files can be sent by email.
– Cuing instructions should be included and clearly stated.
– Filmmakers with separate sound should not expect exact audio synchronization with their picture.
– Please note that the8fest will screen what is sent to us. The leader with the film will be removed, unless the leader is itself part of the film. the8fest’s projectionist assembles the accepted films into sequenced programmes, so applicants should make it clear where the projectionist can or should cut.
– For installations or performances: Please include detailed technical requirements and any equipment needs. We have limited resources for non-projection equipment (e.g. lights, multiple mics, etc.) – the more information the better!
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BIPOC Artist Instagram Project
CALL FOR SUBMISSIONS
During this time of crisis and increased precarity resultant of COVID-19, EAHR seeks to
connect with BIPOC artists, to share your work, and provide a platform for your artistic
practices to reach new audiences. We are particularly interested in BIPOC artistic
responses to the circumstances presented by the COVID-19 pandemic, including the
urgent call to address ongoing systemic
racism and oppression, (pre-)existing
conditions, climate change, and social justice activism during this unprecedented time.
EAHR (Ethnocultural Art Histories Research Group) at Concordia University invites
artists who identify as BIPOC to submit work for the opportunity to be featured on the
EAHR Instagram * IG: @eahrconcordia *
Accepting submissions *now* and throughout the summer. Submit your work to
ethnoculturalarts [arobas] gmail [point] com today!
Please send us the following:
1. Maximum 5 artworks in any medium that could be shared on Instagram.
Required specifications:
maximum file size of 50 MB per image
JPEG or PNG format
Image must be approximately 1080px by 1350px (Portrait), or/and 1080px by 608px
(Landscape).
2. Artist Biography (300 words maximum)
3. Description of Artwork(s) submitted (300 words maximum)
Artists will hear from us within two weeks of receipt of work. Selected submissions will
be posted every two weeks. While we have no funding to offer artist honoraria for
the
Instagram project, EAHR is currently seeking funding to pay artists for a selection of the
projects from the Instagram exhibition to be archived at the end of summer on
ethnoculturalarts.com (funding pending, artists whose projects are selected for a second
exhibition in the archiving process will be contacted in September).
For more information, please contact us at ethnoculturalarts [arobas] gmail [point] com
To learn more about EAHR, please visit our website: :
https://www.ethnoculturalarts.com/
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Video Out Call for Submissions: Tricky Eyes
Wednesday, April 15 12am-Wednesday, September 9, 2020 12am
Call For Submissions: Tricky Eyes
Video Out Distribution in partnership with IFF-Animation are seeking short experimental animated works that challenge the conventions of the animated form.
‘Tricky Eyes’ asks artists to take inspiration from the ‘chase film’, which animation historian Norman M. Klein referred to as “the collision of improbables”. Popularizedby Tex Avery’s Wile E. Coyote and Roadrunner series, the chase film relies on animating in a logically illogical way. Tricks used throughout chase films became a mechanism to expose the machinery of animation—a way for animators to show-off and hold the viewer’s attention. How can these creative tricks be applied to contemporary animation practices?
With this in mind, Video Out invites submissions of experimental animation that disrupt or play with contrasting opposites, drawing a dark circle that becomes a hole to fall into.
Possible topics include but are not limited to:
acceleration versus anticipation
action versus motivation
soft versus solid
catch and release
stretch and squash
pursuit followed by avoidance
Making the physically impossible possible
To submit:
please send a weblink of the work (Wetransfers not accepted), a short synopsis, and an artist bio to distribution [arobas] vivomediaarts [point] com. Digital (3D, 2D, hand-drawn, stop-motion, paper cutout, digitized film, etc.) submissions only, maximum two submissions per artist.
Send your submission with the subject: TrickyEyes_LastName by September 8th.
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AKA supports the creation and development of artist driven initiatives and emerging practices that speak to, reflect and encourage dialogue in our culturally diverse communities. This includes work in all media by local, national and international artists. Our venues consist of a street-level gallery, billboard and multi-use screening and performance event space; we also source off-site locations for site-specific projects.
AKA accepts submissions on an ongoing basis for project/exhibition proposals that consider AKA’s history and setting.
Support for selected projects/exhibitions includes: curatorial assistance, shipping, insurance, installation/strike assistance, promotion, documentation and the potential development of accompanying programming suited to the form of the project. AKA pays artist fees at or (when possible) above the CARFAC national average.
Submissions Guide Please review AKA’s past programming archives, floorplan and billboard; as well as our mandate. AKA accepts digital submissions as a single PDF document via email: gallerycoordinator@akaartistrun with the subject heading: AKA Submission. Please ensure the PDF document includes your name. Digital or physical submissions in any other format will not be accepted.
Submission PDF (max 7MB) must include:
Project/exhibition proposal including technical/install needs (max. 500 words) Artist statement (max 500 words) CV with complete contact information Images with image details (max 10); OR Time-based direct embedded links
AKA Artist-run centre 424 20th Street West Saskatoon, Treaty 6 Territory and the Homeland of the Métis Saskatchewan, Canada, S7M 0X4
306-652-0044 akaartistrun.com
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Southern Alberta Art Gallery (SAAG) Submission Guidelines Exhibition proposals are accepted throughout the year and reviews are ongoing. Selection is carried out over a period of time through studio visits and correspondence with artists and curators in whom the gallery has an interest. Those interested in proposing their work to SAAG are asked to include with their submission: a curriculum vitae, an artist statement and/or letter of intent, a wide selection of images, and other relevant support material. Submissions should be mailed to:
Southern Alberta Art Gallery 601 3rd Ave. S. Lethbridge, Alberta T1J 0H4
The gallery will not return your submission – please do not send original artworks or valuable materials. Given the large number of submissions received by the gallery, formal letters of reply will only be issued to proposals of immediate interest.
Exhibitions are generally six weeks in length. An opening is held to introduce the work to the public. Artists are also invited to give an illustrated lecture on their work in conjunction with the University of Lethbridge Faculty of Fine Art during the academic year. Other special events (workshops, panel discussions, etc.) are considered on a case-by-case basis.
The Southern Alberta Art Gallery pays CARFAC fees, shipping and insurance, and often seeks funding to produce catalogues for the exhibition. All publications, including our quarterly newsletter GALLERY (which discusses and reproduces work by exhibiting artists along with other programming), are exchanged with other institutions in Canada and abroad.
The Southern Alberta Art Gallery fosters the work of contemporary artists who challenge boundaries, encourages broad public engagement and promotes awareness and exploration of artistic expression. Our work extends to local, national and international communities.
http://saag.ca/art/submission-guidelines/
3. appels internationaux
Video competition submissions are open
2 sites au choix pour s’inscire / You can choose between 2 websites to register:
→ videos.videoformes.com/register
→ www.shortfilmdepot.com
Information: www.videoformes.com/festival-2021
Deadline: 20.10.20
À partir de l’urgence d’incarner notre Mar de Islas en opposition à la ségrégation actuelle de la Caraïbe, se créera cette rencontre d’artistes caraïbéen·nes dans l’archipel de Borikén (Porto Rico). L’objectif principal se veut d’unir et d’échanger des créations, des sensibilités, des résistances et des savoirs entre nos voisin·es insulaires caraïbéen·ne·s et ce, à travers l’art performance. Depuis Borikén (Porto Rico), une des colonies les plus anciennes du monde, se lance cet appel pour la production et l’exposition de performances inédites d’artistes et de créateur·rices caraïbéen·nes vivant dans la Caraïbe.
Cette première édition de Mar de Islas rencontre de performance de la Caraïbe se célèbrera du 3 au 9 mai 2021. 6 artistes provenant de 6 îles distinctes seront choisi·es afin de se réunir et de créer entre toustes notre Mar de Islas.
Trois écosystèmes se présentent: la mer, la forêt et la ville. Chaque artiste aura la possibilité de travailler dans l’un ou l’autre de ces ésosystèmes pour créer une performance in situ. Avant la présentation publique des performances, les créateur·rices bénéfieront d’une période de résidence pour créer leurs pièces.
En plus des performances, la rencontre offrira un volet pédagogique à travers une série d’ateliers performatifs disponibles au grand public. Ces ateliers seront donnés par des artistes locaux·ales, ainsi que par les artistes sélectionné·e·s souhaitant en présenter un.
L’ouverture de la rencontre se tiendra à l’Université de Puerto Rico avec une conversation entre militant·es, universitaires, artistes et penseur·es des Caraïbes.
_Espace pour l’échange de savoirs.
_Déplacement aller-retour et transport local dans le cadre de la rencontre.
_Séjour pour la durée de la rencontre.
_Repas (un par jour). Un espace sera aménagé pour la création d’une cuisine collective.
_Lettre d’invitation et la documentation nécessaire pour l’obtention d’un visa.
_Appui logistique (non économique) pour la production de la performance.
_Archive photographique et vidéographique de l’oeuvre présentée. Ce matériel peut être librement utilisé par les autres artistes en autant que le texte suivant apparaisse :
“oeuvre produite par MAR DE ISLAS rencontre de performance de la Caraïbe 2021”
CONDITIONS
_L’appel est ouvert aux artistes des Îles des Caraïbes, qui y vivent actuellement.
_Seulement des oeuvres inédites seront acceptées, créées uniquement pour la rencontre.
_6 artistes provenant des îles distinctes seront sélectionné·es.
_Pour cette première édition se tenant à Borikén (Porto Rico) aucun·e artiste local·e ne sera sélectionné·e.
_Les artistes séleccionné·es sont responsable de la gestion de leurs visas à l’avance. Nous vous soutiendrons dans cette démarche.
_Les artistes cédent leurs droits à l’image de leur oeuvre à des fin d’archives générées par la rencontre (numérique et avec la possibilité d’être publiées et /ou exposées).
_La participation à cet appel implique l’acceptation inconditionnelle de toutes et chacune des bases qui y sont spécifiées.
_Informations personnelles (prénom et nom – île de résidence – adresse courriel – no de téléphone)
_Répondre oui ou non à la question suivante: Avez-vous déjà effectué un traitement de visa d’entrée aux États-Unis ou comptez-vous sur un tel visa? (Cette réponse ne sera pas excluante)
_Biographie et démarche artistique
_Curriculum Vitae
_Portefolio d’oeuvres récentes et liens (site web, instagram, youtube, etc.)
Toute information doit être envoyée dans un seul document en format PDF à l’adresse courriel suivante: mar.de.islas.encuentro@gmail.
Appel à candidatures / Open call: VIDEO ART ACADEMY 2021
// for Art Schools, Universities, etc.
and moving image education and training organisations
// à destination des Écoles d’Art, Universités
et organismes d’éducation et de formation à l’image en mouvement
VIDEOFORMES and the CROUS (Cultural Service) Clermont-Ferrand propose to present videos resulting from the work of higher education institutions in the field of video art and digital art.
This exhibition will be part of the international festival VIDEOFORMES 2021.
VIDEOFORMES et le Service Culturel du CROUS de Clermont-Ferrand proposent de présenter des vidéos issues des travaux d’établissements d’enseignement supérieur qui relèvent du champ de l’art vidéo et de l’art numérique. Cette exposition sera intégrée au festival international VIDEOFORMES 2021.
Date limite de dépôt de projet : 21 décembre 2020
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Call for applications
Investec Cape Town Art Fair, Cape Town / South Africa
February 19–21, 2021
Application deadline: October 8
Investec Cape Town Art Fair
Cape Town International Convention Centre Convention Square
1 Lower Street
Cape Town
8001
South Africa
www.investeccapetownartfair.co.za
We are pleased to announce that applications for Investec Cape Town Art Fair 2021 are now open. The application guidelines and entry forms are accessible on our website here. Applications close on October 8, 2020.
Taking place between February 19-21, 2021, at the Cape Town International Convention Centre (CTICC), Investec Cape Town Art Fair offers an intimate experience of the largest contemporary art fair in Africa, in one of the world’s most vibrant art cities. With over 107 exhibitors, 22,000 visitors, 4800 VIPs and a supportive local art community, the fair provides a platform for collectors, galleries, curators, artists, and art journalists from around the globe to engage and create connections. Investec Cape Town Art Fair has proven to be the place where the fast-growing African art market and the international art world meet. The fair continues to attract the participation of prominent galleries from the region and beyond, with many international galleries presenting their artists within an African context alongside Africa’s leading contemporary art galleries.
With the emergence of COVID-19, the world is being driven into a state of uncertainty and the urgency of rebuilding. Therefore, Investec Cape Town Art Fair’s focus for its ninth edition is shared-support, collaboration and inspiring new initiatives to ensure momentum and establish a support system amongst exhibitors. We believe in the art fair model to bring people together to connect, converse and contemplate at the forefront of contemporary art. The 2021 edition of the fair looks profoundly to the notion of collaboration across aspects of Investec Cape Town Art Fair with the intention of opening up a dialogue and a shared support structure, with an exchange of ideas, research, artists, strategies and resources.
The fair’s curated sections contribute to its intimate engagement: Tomorrows/Today showcases artists who will be tomorrow’s leading names. The section will again be co-curated by Nkule Mabaso (Head Curator, Michaelis Galleries, South Africa) and Luigi Fassi (Artistic Director, MAN-Contemporary Art Museum, Italy). The Tomorrows/Today platform is meant to act as a forecast of future relevant practises and ideas. There is no knowable line that one crosses to move from emerging to established, therefore the section can present artists who have a track record but for whatever reason have not gained significant attention. SOLO: insight-out seeks to more fully explore the artistic practices of artists working locally and abroad, through curated solo presentations. In its fourth iteration, the section will explore how artists have reacted to the isolation period, as well as opening up a conversation about the effect that exchange and collaboration has in the artist’s production. The questions of how sharing has enriched the artist’s practice and how virtual contact has impacted their practice come to mind.
Investec Cape Town Art Fair is produced by Fiera Milano S.p.A, a global leader in exhibition management and the organisers of miart art fair.
In the fourth year of our partnership, Investec Cape Town Art Fair continues to leverage the support of our title sponsor, Investec. The fair offers collectors the unique opportunity to engage with a wide cross-section of the art world, through events in collaboration with our participating galleries and partnering art institutions. In addition, Investec Cape Town Art Fair will expand its public programme, giving all visitors an in-depth view of Cape Town’s ever-thriving contemporary art scene.
For more information on the application procedures please contact Hanna Noor Mahomed, hanna [arobas] fieramilano [point] co [point] za
4. résidences
FREE, 3-Day Micro-Residencies available through the Learning Lab at New Media Gallery.
A chance to experiment with the Tech we have on offer. You will have half the Learning Lab.
Deadline for applications is September 14.
Micro Residency
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Call for Participants: ADA-DADA Residency 2020-2021
ADA-DADA Residency: Call for Participants
Curated by María Alejandrina Coates
Apply by 24 September 2020
SAVAC is seeking participants for the 2020-2021 ADA-DADA Artist Residency: a collaborative production residency and learning community asking how artists can reclaim and reposition data as a form of counter-culture. The program is curated by Maria Alejandrina Coates.
Background
The ADA-DADA Residency begins by addressing today’s data-driven, device-oriented and networked economy. The access, collection, and use of data as the building blocks for both digital and physical spaces underscores its material presence in daily life. As the market floods with so-called smart devices where ubiquitous objects are now connected within contemporary capitalist paradigms, the flow of data becomes a central tenet for investigation. Within this context, The ADA-DADA Residency aims to provide a place for artists to critically engage with how data is used and its role as material, currency, knowledge and power. The role of the artist, and particularly that of artists operating within a plurality of experiences and ways of knowing, is fundamental for a critical and tactical engagement with the networks, interfaces, and systems through which data flows and operates. This residency will build a community of learning that centers the perspectives of womxn, people of colour and people from the global south as a way to increase the access, capacity, and agency of artists who have been systematically marginalized from having ownership and creative power over different technologies.
As a platform combining elements of learning, sharing, and making informed by the theories of critical pedagogy and constructivism – the ADA-DADA program is a collaborative production residency that places special focus on the intersecting realms of data literacy, feminist thought and artistic practice. The residency intends to be a critical provocation for participants to ask whether we can reclaim and reposition data as a form of counter-culture. At a moment in time when our traditional learning experiences are being disrupted by a global pandemic caused by the novel Coronavirus, this initiative prioritizes the significance of digital media and arts both as a medium and as an engine for generative learning that is critically engaged with technology.
The Residency
The residency will offer participants a series of workshops, mentorship sessions, and technical assistance designed to support the creation of new work between October 2020 and May 2021, culminating in a public presentation. The program will be open to creative community practitioners across disciplines, including artists, activists, designers, creative technologists and developers (among others) interested in exploring the role of data as material for cultural and artistic production. As a collaborative production residency, the program will take up the framework of an extended hackathon with an ethos of collective learning, thinking, and making that prioritizes peer-to-peer skill and knowledge sharing.
In creating an environment for practitioners to engage with each other, share skills and build capacities through a series of programs that move through critical thinking, speculative design to hands-on creation – the residency’s focus is to inspire and build a community of multiple and nuanced voices to shape the narrative of data and technology as it intersects with other structures of power through collaborative artistic responses.
Terms
Participants will receive an honorarium of CAD $2,500, and a materials budget of $700. As a collaborative initiative, participants are expected to work together and co-produce artwork within the context of data addressed throughout the residency.
Participants will receive support through:
6 scheduled workshops,
Access to IT/Programming support (programmer),
Mentorship and support from curator, guest facilitators and SAVAC
Peer to peer exchanges
Participants will be required to:
Attend all workshops
Share your work/practice with peers
Collaborate with fellow residents to produce new work
Participate in a public presentation of new work
Be available for biweekly cohort meetings throughout the residency
Timeline
The residency will take place from late October 2020 to May 2021. Workshops will take place between November 2020 and January 2021, while cohort meetings and production will take place throughout the entirety of the residency. Public Presentations will take place in April-May 2021.
Expressions of Interest
To apply for the residency, please email your expression of interest to adadada [point] residency [arobas] gmail [point] com with the subject line “ADA-DADA 2020” and include the following separate documents as attachments:
Your bio (250 words max) AND a link to your website, portfolio and/or CV
Cover Letter indicating why you would like to participate in the residency
Deadline for submissions: Thursday 24 September 2020
María Alejandrina Coates is a Uruguayan born media arts curator currently based on Michi Saagiig Territory, in Lindsay, ON. Her interests are in technology, feminism and socially engaged art practices. Her curated exhibitions include Terraforming, presented by the South Asian Visual Arts Centre and Trinity Square Video (Toronto); Voz-a-Voz at YYZ Artists’ Outlet (Toronto); and Feelings, presented as part of the aluCine Latin Film and Media Arts Festival (Toronto). Coates received a bachelor’s degree from the University of British Columbia and a master’s degree in Art History and Curatorial Studies from York University.
SAVAC (South Asian Visual Arts Centre) is a non-profit, nomadic artist-run organization dedicated to fostering imaginative thought among artists and curators of colour and integrating them into the Canadian contemporary arts ecology through frameworks of self-representation.
Suite 450
401 Richmond St. W.
Toronto, ON M5V 3A8
Canada
Monday – Thursday
10am – 5pm
By remote appointment only
savac.net
toleen [arobas] savac [point] net
416 542 1661
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Le Programme des artistes en résidence Doris McCarthy est ouvert aux artistes professionnels de partout au Canada qui créent dans un éventail de disciplines. Situé au « Paradis d’une folle », l’ancienne demeure de Mme McCarthy, sur les falaises Scarborough à Toronto, le programme offre un hébergement et un studio dans un cadre serein et pittoresque où les artistes, musiciens et écrivains peuvent se concentrer sur leur travail créatif. Des résidences dont la durée varie entre un et trois mois sont offertes tout au long de 2020. Dans le cadre de ce programme, on demande aux artistes de faire preuve de mentorat afin de favoriser le développement d’un ou plusieurs artistes émergents. Ce programme est soutenu par la Fondation RBC. Prière de lire toutes les directives relatives à la présentation d’une demande au www.heritagetrust.on.ca/pardm. Si les candidats ont des questions concernant l’admissibilité ils sont invités à communiquer avec la Fiducie par courriel à l’adresse dmair [arobas] heritagetrust [point] on [point] ca.
https://heritagetrust.slideroom.com/#/login/program/55140
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Micro Residency at New Media Gallery – Learning Lab
New Media Gallery Learning Lab is a creative studio space run by the gallery. We offer
arts + technology programming with access to a range of technologies. Moving into
September we are sensitive to a continued need for social distancing. We are introducing
the Micro Residency as a new and effective use of the Learning Lab and as a way to offer
free, concentrated time to Artists who wish to experiment with technology.
The Residency Offers:
Access to NMG Program Coordinator and limited input from Director-Curator.
Access to the Learning Lab and a separate, personal area to set up projects.
Hours of access can be discussed
but generally must be concurrent with opening hours.
Access to Technology instruction and demonstrations on Day 1
Access to advice and help with trouble-shooting on Days 2 & 3
Who Can Apply:
Artists of all backgrounds and ages are invited to submit proposals. All applications will be
seriously considered. We will consider proposals from applicants without a formal CV. We
will consider proposals from those without technological experience. For this Residency
we hope to support Black, Indigenous, People of Colour, Gender Diverse and Senior
Artists who demonstrate a desire to experiment with technologies. We also hope to
encourage applications from those who may not have the resources to afford expensive
technology. At least one Residency will be awarded to an Artist from New Westminster.
Artists will be asked for a short interview prior to the final selection.
Proposals:
We will seriously consider all proposals but we are especially interested in proposals that:
Demonstrate the
potential and need to experiment with technology.
Describe the Technology you will use in the Learning Lab
Describe your past experience with Technology.
Demonstrate your potential for developing challenging projects
Demonstrate your interest in exploring issues related to social justice or the environment.
Describe how your background relates to your artistic practice.
Describes why you require this Residency
Residency Dates:
You will be asked to choose any or all of these potential Residency dates. If you are
successful, the Learning Lab and its technologies will be made available to you for 3 Days
within one of these periods. The Lab will remain open to gallery staff at this time. Hours
of access can be discussed but generally must be concurrent with opening hours & staff
availability..
Week of October 3 – 11
Week of October 17 – 25
Week of October 31 – Nov 8
Week of November 14 – 22
Week of November 28 – Dec 6
Applicant Requirements:
Complete our Micro Residency application
which includes:
Name, Phone and Email
Dates you are available for Micro Residency
The municipality where you live and where you work or have a studio
Project Proposal (500 words)
Description of a Past Project you have completed (100 words)
3-7 images and/or 3 minutes of video documenting existing work or future projects
(provide URL links to video)
Image List
2 References
Application is due by September 14th, 2020. Submit application in PDF format to
https://newmediagallery.ca/micro-residency/
All Micro Residencies will be actively documented and recorded by New Media Gallery
Staff. Videos and photos will be created for New Media Gallery Archives and possible
shared on social media or in reports (public sharing will be discussed before posting).
This is a pilot program and if successful can be extended into 2021. We look forward to
receiving your proposals.
5. art public
CALL FOR PROPOSALS:
TORONTO SCULPTURE GARDEN
Part of ArtworxTO, Year of Public Art 2021
115 King Street East, Toronto
Deadline for proposals: October 26, 2020
Programming Dates: February 1 » April 30, 2021
>From its opening in 1981, The Toronto Sculpture Garden (TSG)
commissioned temporary artworks by over 80 artists, in a small City of
Toronto
park opposite St. James Cathedral on King Street east. Until
2014, it was operated as a partnership between the City of Toronto and
the Louis L. Odette family, whose non-profit L.L.O. Sculpture Garden
Foundation funded and administered the exhibitions. Under the
direction of Rina Greer, the TSG provided artists with the opportunity to
work experimentally in public space, explore issues of scale and
materials, and engage with the local community as well as visitors to
the neighbourhood.
The 2021 Sculpture Garden projects will be part of the ArtworxTO
program, the Citys year-long celebration of public art. This will include
partnership projects guest-curated by Black Artists Networks in
Dialogue (BAND), from May to September, and the Toronto Biennial of
Art from October to December. To launch the years programming, the
City of Toronto is inviting proposals from Toronto-based curatorial
collectives, curators and arts organisations interested in programming
the TSG from
February to April, 2021.
In a unique opportunity, the Sculpture Garden is seeking proposals that
embrace the outdoors and bring light and life to the cold and darkness
of winter. The TSG is in the heart of the city, close to so many places
where the public previously gathered; places of worship, restaurants
and bars, theatres and performance spaces, all of which have been
severely impacted by the pandemic. We are seeking work(s) that can
speak to the multiple narratives playing out in public spaces now,
historically, and in an imagined future.
As it will not be possible to install foundations, proposals are not
expected to be primarily sculptural. This is an opportunity for
performance- and event-based artworks (including music and other
audio works, film and video projection, and ephemeral installations)
which could also include a parallel online component. While the overall
program should be original, existing works may be included.
Competition Process
The successful
proposal will be selected by a specially convened
panel, made up of ArtworxTO advisory panel members.
Budget: $30,000.00 CAD (+HST), which includes, but is not limited to,
all artists fees, materials, project expenses, transportation, insurance,
and permits.
Applicants are welcome to raise funds from other sources, and the City
of Toronto has the ability to issue charitable tax receipts to potential
partners.
Timeline:
Call for Proposals: August 27 » October 26, 2020
Online Info Session: September 9, 2020 (time to be confirmed)
Deadline for proposals: October 26, 2020
Selection: Week of November 2, 2020
Program Duration: February 1 » April 30, 2021
All those interested in applying must email
publicartcompetitions [arobas] toronto [point] ca for complete proposal and
submission requirements.
The Toronto Sculpture Garden is a partially accessible site.
Contact:
publicartcompetitions [arobas] toronto [point] ca
Catherine Dean
Public Art Officer
647.458.5657
Economic Development & Culture | City of Toronto
City Hall, 9th Floor, East Tower
100 Queen Street West
Toronto, ON, M5H 2N2
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Call for Submissions: StreetARToronto Scarlett Road Cycle Track Art Project
Scarlett Road Cycle Track Art Project
The City of Toronto, StART program is seeking street, mural and graffiti artists to paint murals on concrete barriers, and design art for vinyl wraps for concrete barriers, that will demarcate the cycle track on Scarlett Road from Edenbridge Drive to Bernice Crescent. Mural painting will take place within a City of Toronto Yard throughout September and early October 2020.
All successful applicants will be asked to create an art design for a specific number of barriers to be approved by an Advisory Committee.
If you are interested in being considered for StART’s Scarlett Road Cycle Track Art Project please complete the short application.
Applications will be reviewed and barriers assigned on a rolling basis from August 28 through to September 13, 2020, at 11:59 p.m. Please submit your application before or by September 13, 2020 at 11:45pm EDT.
Apply Now: https://bit.ly/34q46dM
For more information or general questions please contact streetart [arobas] toronto [point] ca or visit StART’s website at www.toronto.ca/streetart.
6. pour commissaires
Appel de textes – À l’est de vos empires
La revue culturelle dédiée à la scène artistique de la ville de Québec À l’est de vos empires* est à la recherche de textes éclairés et perspicaces, intelligents et stimulants, mais également accessibles et réfléchis. Nous sommes intéressés par les textes critiques consacrés au domaine des arts visuels, mais aussi par les essais artistiques et les créations poétiques.
Nous raffolons de textes traitant de la théorie des arts et désirons également lire vos comptes rendus d’expositions et d’évènements se déroulant dans la capitale.
On demande aux auteur.rice.s intéressé.e.s de faire parvenir à l’adresse d’À l’est, alestdevosempires [arobas] gmail [point] com, une courte proposition de texte (100 mots), accompagnée d’un CV et d’une biographie succincte** (50 mots).
Nous encourageons la rédaction de textes d’une longueur de 500 mots, bien que nous soyons également ouvert.e.s à des formats novateurs adaptés à vos propositions artistiques ou poétiques originales. Un cachet de 50$ sera offert à nos contributeur.rice.s suite à la publication de leur texte. Les textes retenus puis révisés par notre comité de rédaction seront publiés sur notre site web et partagés dans notre infolettre, en parallèle à nos baladodiffusions hebdomadaires.
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Chef de la programmation
Le masculin est utilisé à des fins pratiques et non discriminatoires
Le Centre culturel franco-manitobain (CCFM) est à la recherche d’un Chef de la programmation (poste à temps plein).
Relevant de la direction générale, le chef de la programmation est responsable de la création et la production d’une programmation professionnelle et communautaire artistique de grande qualité, destinée au plus important programme du volet artistique et répondant aux besoins de la clientèle actuelle et potentielle tout en considérant les ressources financières, humaines et matérielles ainsi que la notoriété actuelle et future du CCFM. Il est appelé à mettre à profit son réseau de connaissance et ses contacts du milieu de l’industrie du spectacle afin d’appuyer la direction générale dans la mise en œuvre d’une vision artistique pour le centre.
Détails des fonctions
Planification de la programmation (30%)
Production et exécution de la programmation (30%)
Gestion du personnel et des ressources (10%)
Commercialisation de l’offre et administration (20%)
Pilotage stratégique, gouvernance et réseautage (10%)
Éducation et formation
Un baccalauréat dans un domaine relié à la gestion d’événements spéciaux / activités récréatives ou plusieurs années d’expérience dans l’industrie musicale ou programmation d’événements seraient souhaitées.
Expérience
L’expérience de travail connexe, antérieure minimale requise pour bien effectuer ce travail est de 3 à 5 ans.
L’expérience dans un domaine relié à l’organisation d’événements ainsi que la gestion de projet.
Connaissance du milieu du spectacle, de la communauté, du milieu des arts et de la culture.
Compétences et aptitudes recherchées :
Vision artistique et créative
Bilingue avec une bonne connaissance du français et la capacité de communiquer à l’oral et à l’écrit dans les deux langues officielles
Excellentes compétences interpersonnelles
Bonne connaissance du milieu francophone au Canada et plus particulièrement au Manitoba
Solide relation démontrée avec les agents et les gérants d’artistes ainsi que les diverses communautés artistiques
Gestion de projet et planification
Capacité à établir des indicateurs de performances
Qualités organisationnelles et une capacité à prioriser
Capacité à travailler avec des échéanciers serrés
Solides compétences en négociation
Norme d’exécution élevée et conduite professionnelle exemplaire : motivation, ponctualité, sens de la responsabilité, confidentialité, tact
Sens de l’innovation et habiletés d’entrepreneuriat afin de faire croître l’organisation
Avoir beaucoup d’initiative
Veuillez faire parvenir votre demande (curriculum vitae, références et lettre d’accompagnement), avant le vendredi 4 septembre à :
Ginette Lavack, Directrice générale
Courriel : glavack [arobas] ccfm [point] mb [point] ca
Objet : Poste Direction artistique
Entrée en fonction : le plus tôt possible
Pour plus d’information, svp, consulter la description de tâches à ccfm.mb.ca
Le CCFM offre un milieu de travail stimulant ainsi qu’une rémunération et des avantages sociaux concurrentiels. Salaire à négocier en fonction de l’expérience du candidat.
Nous remercions à l’avance toutes les personnes qui poseront leur candidature. Toutefois, nous ne communiquerons qu’avec celles qui seront convoquées à une entrevue.
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OFFRE D’EMPLOI – STAGE DE 24 SEMAINES
Titre du poste : Conservatrice-adjointe / Conservateur-adjoint
Organisme : Galerie d’art Louise-et-Reuben-Cohen de l’Université de Moncton
Lieu de travail : 405, avenue Université, Moncton, Nouveau-Brunswick
Dates visées de l’emploi : du 21 septembre 2020 au 24 mars 2021 (24 semaines payées)
Salaire horaire : 18,50 $
Nombre d’heures par semaine : 35 heures (7 heures par jour, 5 jours par semaine)
Date de tombée : 13 septembre 2020 à 23h59 (HNA)
La Galerie d’art Louise-et-Reuben-Cohen appuie le secteur par des activités de présentation, d’interprétation, de recherche, de collection, de documentation et de promotion contribuant à l’avancement des connaissances en arts visuels. Elle participe à l’enseignement et à l’appréciation de l’expression contemporaine, autant à l’Université de Moncton, qu’auprès de la communauté, et favorise l’épanouissement artistique et culturel de la société acadienne et néobrunswickoise.
Activités du stage :
Participer au catalogage et à la gestion de la collection d’œuvres d’art;
Se familiariser avec le contenu de la collection et avec le Centre de documentation;
Réaliser un projet de recherche axé sur la collection et présenter le résultat de celui-ci;
Contribuer à la programmation de l’organisme et à toutes autres tâches liées au bon déroulement des activités de la GALRC.
Qualifications nécessaires :
Diplôme universitaire en arts visuels, en histoire de l’art, en muséologie ou autre domaine connexe;
Intérêt marqué pour la recherche en arts visuels;
Capacité de travailler de façon autonome;
Bonne communication (maîtrise de la langue française et bonne connaissance de la langue anglaise);
Certaines compétences informatiques (logiciels de traitement de texte, bases de données, Internet et courrier électronique).
Conditions de l’emploi (tel que déterminé par le programme JCT) :
Avoir la citoyenneté canadienne ou la résidence permanente, ou avoir le statut de réfugié.e au Canada;
Être légalement autorisé.e à travailler au Canada;
Avoir entre 16 et 30 ans au moment de commencer le stage;
Être une diplômée ou un diplômé d’un collège ou d’une université;
Être disponible pour travailler 35 heures par semaine;
Ne pas avoir participé ou reçu un salaire dans le cadre de ce programme ou d’un autre du volet Objectif carrière de la Stratégie emploi jeunesse du gouvernement du Canada;
Être inscrit.e dans la banque de candidat.es JCT en ligne.
Les personnes intéressées doivent acheminer par courriel une lettre d’intention et un curriculum vitae adressés à Nisk Imbeault, directrice-conservatrice de la Galerie d’art Louise-et-Reuben-Cohen.
Faire parvenir la lettre à Renée Rouse, adjointe administrative : renee [point] rouse [arobas] umoncton [point] ca
La GALRC est un employeur souscrivant au principe de l’égalité d’accès à l’emploi et nous encourageons tous les candidats compétents à soumettre leur candidature
Nisk Imbeault
Directrice-conservatrice
Galerie d’art Louise-et-Reuben-Cohen
Université de Moncton
405, avenue Université
Moncton, Nouveau-Brunswick, Canada
nisk [point] imbeault [arobas] umoncton [point] ca / 506 858-4687
galrc [arobas] umoncton [point] ca / 506 858-4088
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TransLink has released an RFP for a Curator to lead a public art process in
partnership with the Musqueam, Squamish and Tsleil-Waututh First Nations. The
artwork will wrap the exterior of the new SeaBus vehicle and may also include
pieces in the vehicle interior. The Curator will work with the three First Nations
and TransLink to select the artists and work with selected artists to develop site-
specific designs. If interested, the Curator may also facilitate the artwork
fabrication and installation, as well as coordinating project blessing ceremonies
and/or launch events.
For more information, please visit:
http://discovery.ariba.com/rfx/8765307
Closing date: September 11, 2020
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RESPONSABLE DE LA
MÉDIATION CULTURELLE
OFFRE DE STAGE RÉMUNÉRÉ (via DemART-Mtl)
MANDAT DU CENTRE
Le Centre d’art et de diffusion CLARK est un centre d’artistes autogéré voué à la diffusion et à la production de l’art actuel. CLARK a une vision globale guidée par l’implication et l’inventivité de ses membres actifs et ce, en continuité avec son histoire. Aiguillé par un mandat appelant l’équilibre entre la production, la diffusion, le rayonnement, ainsi que la diversité culturelle, l’échange intergénérationnel, l’équité des sexes, des genres, des médiums et des états de carrière des artistes qu’il soutient, qu’il présente ou qu’il aide techniquement, le Centre se veut à l’affût des pratiques les plus novatrices, voire de la prise de risque chez les artistes qu’il diffuse dans sa programmation.
LE STAGE
Sous la supervision de la codirection générale et artistique, le ou la stagiaire responsable de la médiation culturelle contribuera à l’élaboration et à la réalisation du programme de médiation à des fins d’éducation et de développement des publics. Toutes les activités sont réalisées en conformité avec la mission et le mandat du centre.
Les principales responsabilités du ou de la stagiaire en médiation culturelle sont les suivantes :
Médiation
Réfléchir à l’élaboration et aux orientations du programme de médiation
Concevoir des activités en présentiel et/ou sur nos plateformes numériques
Préparer le contenu des animations et les adapter en fonction des publics
Trouver les partenaires et collaborateurs pertinents pour chaque activité
Prévoir le déroulement des activités avec les artistes, collaborateurs et partenaires
Effectuer les recherches nécessaires sur les expositions à présenter
Coordonner et gérer le calendrier des activités
Fournir le contenu pour les outils promotionnels
Accueillir les groupes
Animer les visites et rencontres
Compiler les commentaires et données relatives aux visites
Planifier et rédiger les demandes de subventions en lien avec la médiation (en collaboration et sous la supervision de la codirection du centre)
Assurer le suivi budgétaire des activités avec la coordination
Développement des publicsPromouvoir les activités auprès du public
Cibler de nouveaux groupes
Gérer les réservations des activités, si nécessaire
Compétences recherchéesDiplôme universitaire de 1er cycle dans les domaines suivants (histoire de l’art, action culturelle, arts visuels, muséologie, etc.) ou expérience professionnelle équivalente
Intérêt pour le milieu culturel, les centres d’artistes autogérés et bonne connaissance de l’art actuel
Bon sens de l’organisation, autonomie, flexibilité et débrouillardise
Aptitudes communicationnelles
Capacité à travailler en équipe
Bilinguisme un atout
CONDITIONS
OBLIGATOIRE : Les personnes intéressées doivent être admissibles au programme démART-Mtl
https://www.artsmontreal.org/fr/programmes/demart-mtl
Candidat.e recherché.e
Citoyen.ne canadien.ne ou résident.e permanent.e au Canada à la date du dépôt de la demande
Membre de la diversité culturelle (communautés culturelles)
Personne issue de l’immigration (nouveau.elle arrivant.e ou de la première génération)
Travailleur.euse autonome (ou pratiquant un art à son propre compte) selon les lois concernant le statut de l’artiste et les conditions d’engagement au Québec
Domicilié.e. sur l’île de Montréal
Stage de 600 heures à 19 $/heure (25 heures/semaine et disponibilités le samedi)
Durée du poste : du 4 janvier au 30 juin 2021
Veuillez soumettre une lettre d’intention et un curriculum vitae avant le 18 septembre par courriel à administration [arobas] clarkplaza [point] org.
Veuillez noter que seules les personnes sélectionnées pour une entrevue seront contactées.
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Art Gallery of Southwestern Manitoba: Curator, Application Deadline September 13
Position Available – Curator
Job Title: Curator
Term: Full-time, Permanent
Location: Art Gallery of Southwestern Manitoba, Brandon, Manitoba
Application Deadline: September 13, 2020
The Art Gallery of Southwestern Manitoba seeks a creative thinker who can boldly imagine our programming at a time of unprecedented societal upheaval – to serve as our Curator.
Reporting to the Executive Director, the Curator is responsible for developing and producing contemporary art exhibitions, both virtual and on-site with related publications. Working collaboratively with core staff to provide challenging public programs and effective communications strategies, the curator inspires, innovates and embraces change.
Our successful candidate will approach all programming as an agent of change, acting with integrity yet willing to accept risks. Honouring our current strengths as a cultural landmark in Western Manitoba, the curator offers creative opportunities that strive towards innovative understanding of art and our environment. They will be asked to actively engage community groups and members through reciprocal exchange with the purpose of developing and maintaining long-term relationships.
To apply:
If this opportunity is of interest to you, please forward your cover letter outlining your interest in this position and relevant experience, C.V., and relevant support material including three writing samples/exhibition brochures/catalogues or project proposals to hr [arobas] agsm [point] ca (Include the subject line: Curator Search Committee)
Please click the link below for more information.
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ASSISTANT DIRECTOR
Full-time 30 hours for five days per week / Evening and weekend availability a necessity.
Salary: $36,000 per annum with 4 weeks of vacation
Start Date (flexible): October 2020
Application Deadline: September 5 at 5:00pm mst
ABOUT STRIDE GALLERY
Stride Gallery is located in Mohkinstsis, the traditional territories of Treaty 7 people. Our
activities take place on the land that has been stewarded and cared for by the Blackfoot
Confederacy (comprising the Siksika, Piikani, and Kainai First Nations), Tsuutina First
Nation, and the Iyarhe/Stoney Nakoda people comprising the Chiniki, Bearspaw, and
Wesley First Nations. The City of
Calgary is also home to Mtis Nation of Alberta, Region
III.
Stride is a non-profit artist-run centre that supports contemporary art practices. We believe
in art that addresses our current realities with urgency, criticality and care through which
we can propose new ways of thinking and being. For these emergent practices, we
provide various platforms such as exhibitions, public programs, performances, workshops,
publications, and gathering. Through these programs, we aim to foster community
participation and conversations around art.
An ideal candidate is a dedicated, community-oriented individual who would like to
contribute to the future vision of Stride Gallery. The ideal candidate is someone who
advocates for new possibilities in supporting artists and the arts community in an artist-run
centre context that includes programming, organizational work, and ongoing
conversations with the various communities we serve. The candidate will be supported to
explore their vision of pushing
these boundaries of programs and community engagement
work, and will work collaboratively with the board and staff to realize these goals.
EQUITY:
Stride Gallery is committed to equity in every aspect of our organization and
acknowledges systemic inequities continually creates barriers to employment
opportunities. We strongly encourage applications from equity-seeking communities, from
individuals who are Indigenous, Black, People of Colour, Gender Diverse, LGBTQ, Two-
Spirit, and Persons with Disabilities.
JOB DESCRIPTION:
The Assistant Director reports to the Gallery Director and supports the gallerys exhibitions
and community engagement initiatives, as well as various administrative tasks. The
Assistant Director and the Gallery Director support each other in daily operations that
include overseeing gallery programming with the Programming Committee, promotion and
communication of gallery programming via the website, social media and advertising,
exhibition installation,
coordinating with artists, overseeing volunteers, and creating
engagement initiatives. This position provides an excellent growth opportunity for a
motivated artist, curator, writer, or a cultural practitioner with a strong interest in artist-run
centres, gallery operations, and contemporary art practices.
Overview of responsibilities:
Support Strides commitment to anti-racism, anti-oppression, equity, and inclusivity in all of
its activities and internal structures. Through this lens, you will be responsible for:
-Oversee communication with artists and other participants at the gallery;
-Oversee the installation and deinstallation of exhibitions;
-Participate in the development of engagement, education and public programs;
-Assisting with the writing and editing of grants, exhibition essays, calls and promotional
information;
-Maintain gallery premises, exhibitions, and equipment;
-Develop exhibition programming in conjunction with the Gallery Director and Board of
Directors;
-Maintenance of the gallery website and promotional activities;
-Coordinate volunteers for major gallery events and day-to-day support;
-Assist in coordinating the annual fundraiser and various fundraising activities;
-Report to the Board of Directors at various board and committee meetings;
-General typing, filling, photocopying and collating, as required;
-Maintain office equipment and purchase office supplies as required;
-Any and all other duties as required.
Please see full details at stride.ab.ca/opportunites
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APPEL DE CANDIDATURES
DIRECTION GÉNÉRALE DE L’OEIL DE POISSON
L’Œil de Poisson (ODP), constitué par lettres patentes en 1985, est un centre d’artistes autogéré axant sa mission sur la recherche, la création, la diffusion et la production de pratiques métadisciplinaires en art actuel à caractère expérimental, innovantes et audacieuses.
Inaugurant un nouveau chapitre de son histoire, l’ODP entend devenir une référence pour soutenir les artistes du Québec et d’ailleurs dont la pratique est ancrée dans la recherche. il fournit divers services dont des espaces d’exposition, des techniciens spécialisés et des ateliers pour faciliter la production de leurs œuvres.
L’ODP se veut un centre rassembleur, proche de ses membres, accessible et accueillant, effervescent et inclusif, voire festif, en vue de susciter le partage et l’émergence d’idées et de projets. L’ODP veut faciliter l’instauration de liens entre les artistes et divers publics par la diffusion de leurs œuvres et de leurs travaux de recherche.
Poste de direction générale
L’OPD est à la recherche d’une personne motivée et capable de réaliser ce nouveau chapitre de son histoire en mobilisant les individus et les organismes souhaitant y participer.
À ce titre, elle est responsable, sous l’autorité du conseil d’administration, du fonctionnement de l’organisme et de la gestion courante de ses activités et de ses ressources. Elle veille à l’exécution des décisions du conseil d’administration et s’assure que soit transmise à ce dernier toute l’information qu’il requiert ou qui lui est nécessaire pour assumer ses responsabilités, incluant la reddition de compte périodique de sa gestion.
Les exigences
Expérience de gestion, plus particulièrement en gestion R.H. et financière, d’un minimum de 2 ou 3 ans.
Une formation, préférablement en gestion, de niveau universitaire.
L’absence de formation universitaire en gestion peut être compensée par une expérience exceptionnelle dans des fonctions reliées au poste, notamment dans le domaine culturel.
Un intérêt marqué pour le domaine des arts
Avoir démontré une expérience concrète et positive en mobilisation et dynamique d’équipe.
Lieu de travail
Le lieu de travail est situé dans la ville de Québec.
Pour postuler
Faites parvenir votre curriculum vitae ainsi qu’une lettre de motivation par courriel à direction [arobas] oeildepoisson [point] com au plus tard le 28 septembre 2020. Les personnes retenues seront contactées et convoquées en entrevue dans la semaine du 5 octobre 2020.
Pour consulter les détails de l’offre
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Call for applications: Goethe-Institut Fellowship at the documenta Institute
Application deadline: September 7, 2020
documenta archiv
Untere Karlsstraße 4
34117 Kassel
Germany
www.documenta-archiv.de
Facebook / Instagram
The Goethe-Institut, the documenta archiv and the Kunsthochschule Kassel (University of the Arts Kassel) / University of Kassel are launching their joint fellowship program for international young scientists and researching artists and curators at the documenta Institute. Twice a year, starting in October 2020, one fellowship holder each—preferably from non-European countries or European countries comparatively underrepresented in the art context—will be invited to Kassel for a period of six months to conduct their research in relation to documenta. International fellows will benefit from a wealth of materials on documenta history and on modern and contemporary art stored at the documenta archiv, as well as from the exchange with the teams of the documenta archiv, the documenta Institute under development, the Kunsthochschule Kassel, the University of Kassel and their academic environment. Public events or publications in Kassel and, if possible, preferably also in the fellows’ countries of origin, will lend visibility to the fellows’ research and perspective.
The Goethe-Institut Fellowship at the documenta Institute enables to examine diverse interdisciplinary and international references to the documenta exhibitions in art and contemporary history and to gain new insights with regards to art production and the networks emerged therefrom. It aims to contribute to further breaking open a Western European/North American dominated art historical canon and to expand it by new perspectives.
The program runs from October 1, 2020 to September 30, 2023; the research stay for the first fellow should, if possible, begin on October 1, 2020 and last until March 31, 2021. The residency will be located in Kassel. The scholarship is endowed with 2,000€ per month. The applicant should ideally have prior experience in archival research, critical exhibition research and German language skills, at least reading comprehension at B1/B2 level. The application deadline for the first cycle is September 7.
In case of questions regarding the Goethe-Institut Fellowship at the documenta Institute and the application procedure please see https://www.goethe.de/en/kul/bku/ser/fel.html and contact:
-on the scholarship: Lena Prents, consultant at the visual arts division at Goethe-Institut; E-Mail: lena [point] prents [arobas] goethe [point] de
-on research at the documenta archiv: Martin Groh, head of scientific research at documenta archiv; Email: archiv [arobas] documenta [point] de
-on Kunsthochschule Kassel: Carina Herring, scientific coordinator for TRACES at Kunsthochschule Kassel; Email: carina [point] herring [arobas] uni-kassel [point] de
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CALL FOR PROPOSALS
Research Fellowships, Running with Concepts: The Mediatic Edition
A virtual public program, fellowship, and experimental conference
October 2020 – January 2021
Blackwood Gallery, University of Toronto Mississauga
Deadline for Proposals to Participate: September 8, 2020
Full program will be announced in late September 2020
With Guest Presenters: Emma Gilchrist, Rick Harp, Shalini Kantayya, Kite, Sean Lee, Pedro Neves Marques, Carmen Papalia, Karyn Pugliese, Tiara Roxanne, Lewis Raven Wallace, and more to be announced.
Running with Concepts: The Mediatic Edition, the sixth edition of the Blackwood’s hybrid educational event, bridges recent and ongoing Blackwood programming and publishing on spectatorship, animatic technologies, and media ecologies. Interrogating the contexts, conditions, and forces that modulate, arbitrate, and disrupt knowledge-production and political action, The Mediatic Edition unfolds as an online durational event with a concurrent fellowship program taking place across October 2020–January 2021. Participants bring expertise from emergent and established media disciplines whose methodologies can shape artistic practice: newer movements in data sovereignty, data governance, and citizen science develop models for participation and engagement; social media users, meme-makers, and decolonial map-makers work within and against existing platforms to create counter-narratives; and critical journalists question the norms and epistemologies on which their discipline is founded. Across a durational online format, Running with Concepts: The Mediatic Edition asks: how can we intervene in and interrogate the conditions that mediate knowledge production and political action? What intersectional and cross-sectoral approaches to data and data ethics do we need now? How can artistic research engage with the interfaces and platforms that constitute our mediated environment? How can we better comprehend and work within our always-mediated conditions of spectatorship?
Foundational to the Running with Concepts model is the inclusion of practitioners from diverse fields at various levels of their careers, with mentorship, dialogue, and the workshopping of ideas built into the hybrid conference model. For the first time, this year’s virtual edition of Running with Concepts includes a paid research fellowship, geared at supporting the research practice of emerging practitioners, and providing mentorship for in-progress projects. Eight research fellows will follow the program from October 2020–January 2021. Fellows will be expected to:
- present work once in digital form (e.g. as an online text, film screening, workshop, performance, or other virtual presentation hosted on the Blackwood Gallery’s website)
- participate in three closed sessions with mentors (invited artists, researchers, and media-makers)
- attend the virtual program of time-limited broadcasts and live online programs throughout duration of Running with Concepts: The Mediatic Edition
- contribute one short post reflecting on the event to the Blackwood Gallery’s web feed
Research fellows are paid an honorarium of $1500 CAD.
Most public programs will be made available throughout a 72-hour period, enabling asynchronous viewing, access from various time zones, and closed captioning. Some sessions (e.g. workshops and performances) will be live, taking place in Eastern Standard Time.
Please see the full program schedule and Call for Proposals for more information.
For information on previous editions of Running with Concepts, please see The Empathic Edition, The Choreographic Edition and The Geologic Edition.
Proposals for Fellowships must include:
- A 250-word description of your project or research trajectory, including the type of presentation you have in mind. We welcome a broad response to the notion of presentation (especially in consideration of online formats) which could take the shape of a talk, text-based contribution, performance-for-the-camera, film screening, workshop, demonstration, conversation, series of images, social media project, etc.
- Include a 150-word bio and support material directly linked to proposal (for example: 3–5 minute video, 5 images, up to 2 pages of text—e.g. excerpts of a case study, score, or script)
- Identify technical requirements for presentation on Blackwood Gallery’s website and the preferred amount of time required (5–30 minutes)
Participants from a wide range of disciplines and backgrounds are encouraged to apply. Graduate students and emerging artists, writers, and organizers will be given priority. Proposals from local and international contributors are welcome.
Submit all materials as a single PDF to blackwood [point] gallery [arobas] utoronto [point] ca
DEADLINE: September 8, 2020
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Esse
No. 102 – Dossier (Re)voir la peinture
Date de tombée : 10 janvier 2021
[…] L’expression retour de la peinture est d’abord apparue dans les années 1980 autour de pratiques artistiques et d’activités critiques qui observaient un regain d’intérêt pour le pictural, alors que les décennies précédentes avaient été consacrées à l’immatérialité, à l’éphéméralité, à la corporalité. Pourtant, ce énième retour de la peinture mérite d’être déconstruit. D’une part, nombre de peintres contemporains s’intéressent aujourd’hui à ces questions qui sont prétendument étrangères à leur médium, en proposant des formes hybrides de création empruntant à l’installation, à l’art conceptuel ou à la performance. D’autre part, nombre d’artistes investissent les thèmes et les conventions de représentation de la peinture de manière critique. Ces artistes, souvent issus des communautés autochtones, noires ou de couleur, l’entrevoient comme un outil à mobiliser pour déconstruire l’homogénéité des discours en art. Dans les deux cas, la peinture se dresse contre une certaine orthodoxie, imposée par le médium lui-même ou par le milieu qui la diffuse.
La peinture actuelle s’articulerait dans ces trois moments : dans les questionnements de sa pratique, dans sa valorisation par la mise en exposition, et finalement dans son imbrication dans les rouages du marché de l’art. Plutôt que d’imaginer un retour à la peinture qui signalerait la résolution d’une fausse absence, vaut-il mieux la comprendre comme une expression du contemporain, qui nous inviterait à penser ses mouvements, ses mobilités et ses discours pluriels ? Que dit-on par la peinture ? Que nous dit-elle sur l’état du milieu de l’art ? Esse arts + opinions invite les auteurs et autrices à réfléchir aux conditions de cette visibilité. À quels impératifs esthétiques, éthiques, sociaux, politiques ou économiques répond-t-elle ? Comment est-elle saisie par les artistes actuels ?
Appel de textes + Politique éditoriale
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Organised Sound
An International Journal of Music and Technology
Call for Submissions
Volume 26, Number 2
Issue thematic title: Socially Engaged Sound Practices
Date of Publication: August 2021
Publishers: Cambridge University Press
Issue co-ordinators: Tullis Rennie (tullis [point] rennie [arobas] city [point] ac [point] uk)
Deadline for submission: 18 September 2020
https://www.cambridge.org/core/journals/organised-sound/information/call-for-submissions#
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Appel à contribution
La Revue de Paris fait appel à contribution d’auteurs
qui souhaitent divulguer un article déterminant en lien avec l’art.
—
L’article peut être un texte d’analyse, un entretien,
un texte sur l’actualité ou encore un portrait.
—
Rendez-vous sur le site de la Revue de Paris
pour soumettre votre contribution.