Programmation des membres de l’AGAVF
Maison des artistes visuels francophones (Saint-Boniface)
Laura St.Pierre – Le Musée de l’histoire à venir / Museum of Future History
du 10 janvier au 23 mars 2019
Ekene Maduka – De retour à la maison / Walk Back Home
du 7 février au 2 mars 2019
219, boulevard Provencher
Saint-Boniface, Manitoba
www.maisondesartistes.mb.ca
Galerie Bernard-Jean (Caraquet)
David Champagne – Étrange janvier insulaire
du 17 janvier au 10 mars 2019
220, boul. Saint-Pierre Ouest
Caraquet, Nouveau-Brunswick
facebook
Galerie Sans Nom (Moncton)
tournée PERFform avec : Linda Rae Dornan, Mathieu Léger, Luc A. Charette, Gillian Dykeman, Monelle Doiron et Denis Lanteigne
du 24 janvier au 2 mars 2019
140, rue Botsford
Moncton, Nouveau-Brunswick
www.galeriesansnom.org
Centre culturel franco-manitobain (Winnipeg)
50/30 ans de plaisir éphémère – exposition de groupe
du 12 février au 6 mars 2019
340, boulevard Provencher
Saint-Boniface, Manitoba
www.ccfm.mb.ca
Galerie d’art Louise-et-Reuben-Cohen (Moncton)
Richard Barlow, Ana Carvalho, Kaitlyn Collyer, Anna Davidson, Annie Ewaskio, Julie Forgues, Adam Fung, Fritz Horstman, Stephan Jahanshahi, George Philip LeBourdais, Greg Lock, Claire Mulley, Aly Ogasian et Claudia O’Steen, Sarah Schalk, Kate Schutt, Ester Volpon, Helena Wadsley, Ron Wild, Ryo Yamauchi et Anders Zanichkowsky – Au delà du Nord /Beyond the North
Commissaires : Julie Forgues
Lou Sheppard – Requiem pour les régions polaires
du 25 janvier au 31 mars 2019
Pavillon Clément-Cormier
405, avenue de l’Université
Université de Moncton
Moncton, Nouveau-Brunswick
www.umoncton.ca/umcm-ga
Atelier d’estampe Imago (Moncton)
Art en boîte – activité bénéfice
le 14 février 2019
140, rue Botsford, rez-de-chaussée du Centre culturel Aberdeen
Moncton, Nouveau-Brunswick
www.atelierimago.com
La Liste
L’Association des groupes en arts visuels francophones (AGAVF) présente les événements de ses membres, soit quinze centres d’artistes et galeries à travers le pays, et compile les appels de dossiers en arts visuels, arts médiatiques, performance, art public qui s’adressent aux artistes et aux commissaires.
Appels de dossiers
1. appels en français du Canada
L’Écart – Rouyn-Noranda – 1er mars
Centre d’exposition de Mont-Laurier – 22 février
Galerie de l’École d’art d’Ottawa – campus du marché By et galerie du campus d’Orléans – 5 avril
Centre culturel Aberdeen – Moncton – 15 mars
L’Art des quariters d’Ottawa – 28 février
La minute vidéo Folie/Culture – Québec – 31 mars
Ville de Boucherville – 1er mars
Galerie Sans Nom – Moncton – 5 mars
Musée du Montréal juif – 10 février
OBORO – Montréal – 15 février
Atelier Presse Papier – Concours livre d’Artiste – 1er mars
Centre de diffusion Presse Papier – Trois-Rivières – 15 mars
Optica – Montréal – 1er mars
Forest City Gallery – London, Ontario – en tout temps
2. appels en anglais du Canada
Art City – Winnipeg – 25 février
Common Waters – Cambridger Art Galeries and BRIDGE – 18 février
Contemporary Art Forum Kitchener and Area – 1er mars
AKA Artist-run Centre – Saskatoon – en cours
Southern Alberta Art Gallery – Lethbridge – en cours
3. appels internationaux
Instants Vidéo 2019 – Marseille – 1er juin
STARTS Prize of the European Commission – 1er mars
International art exhibition for new technology – Ghent, Belgique – 31 mars
4. résidences
Artist Residency at The Bentway – 15 février
La Box – Bourges – 1er avril
Résidence 2019 à la Maison Julien Gracq – 15 avril
Cité internationale universitaire de Paris – sans date limite
5. art public
Richmond Cultural Centre Mural – 15 mars
StreetARToronto’s Partnership Program – 15 février
Ville de Boucherville – Œuvre éphémère – 1er mars
Southeast Community Centre – Oakville – 1er mars
6. pour commissaires
Artistic director – Eyelevel Gallery – 22 février
C Magazine Editorial Fellowship – 14 février
Middlebrook Prize for Young Canadian Curators – Art Gallery of Guelph – 14 février
Résidence de recherche – Artistes, chercheurs et commissaires Sourds – Vidéographe – Montréal – 28 février
Centre Sagamie – Alma – 15 mars
Prix Sobey – appel de candidatures – 1er mars
International Open Call for Exhibition Proposal – apexart – 1er mars
Inter art actuel – appel aux textes – 1er avril
La Box projet curatorial – Bourges – 1er avril
1. appels en français du Canada
APPEL DE DOSSIERS – PROGRAMMATION 2019-2020
Date de tombée 1er mars 2019
L’Écart est un centre d’artistes autogéré en art actuel qui diffuse toutes les disciplines du champ élargi des arts visuels. Situé en Abitibi-Témiscamingue, le centre soutient l’interdisciplinarité, les pratiques novatrices, l’expérimentation, la prise de risque et la collaboration.
L’Écart invite les artistes, les commissaires, les chercheurs, les auteurs et les collectifs à soumettre un projet d’exposition, de résidence, de conférence, d’atelier, de projection, de commissariat, de performance ou d’évènement spécifique pour sa programmation 2019-2020.
Faites parvenir votre dossier via Wetransfer à : info [arobas] lecart [point] org
Vous recevrez un avis de téléchargement en guise d’accusé de réception.
PROGRAMME D’EXPOSITIONS
Conditions d’accueil :
Droits d’exposition = 2000 $
Présentation lors du vernissage = 100 $
Frais de subsistance pour artiste de l’extérieur (5 jours X 40 $ = 200 $)
Transport de l’artiste et des œuvres = maximum 500 $ (billet de bus, essence, etc.)
Retour des œuvres = maximum 500 $ (transporteur non spécialisé)
Appartement 3 et demi
Les dossiers doivent comprendre :
Démarche artistique (maximum 300 mots)
Description du projet (maximum 1 page)
Curriculum vitae (maximum 3 pages)
Documentation visuelle de 15 images au format JPEG, 72 dpi
Pour les documents vidéo, copier les liens vers des extraits vidéo (Vimeo, Youtube ou autre diffuseurs Web)
Liste descriptive du matériel visuel
Tout autre document pertinent (plan de mise en espace, besoins techniques, CV des collaborateurs, etc.)
PROGRAMME DE RÉSIDENCES
Le programme de résidence de L’Écart se divise en trois volets : LA TOTALE, RECHERCHE et RESSOURCEMENT À LA CARTE. Les artistes en résidence bénéficient d’un appartement 3 et demi situé au-dessus du centre et disposent d’une autonomie de vie complète à proximité de l’espace d’atelier.
Caractéristiques du lieu de résidence :
Une cuisine toute équipée
Un salon avec divan-lit
Une chambre à coucher avec lit double
Une salle de bain privée
Une buanderie commune avec laveuse/sécheuse payantes est disponible à l’étage
Stationnement et wifi gratuit
VOLET 1 – LA TOTALE (résidence + exposition)
Séjour de 10 à 31 jours. L’artiste est invité à créer une nouvelle œuvre in situ, à travailler un nouveau volet d’une exposition déjà produite, à développer un projet de collaboration ou à présenter une exposition nécessitant une longue période de montage.
Condition d’accueil :
Appartement 3 et demi
Salle d’exposition ou atelier
Honoraires de résidence = 1000 $
Droits d’exposition = 2000 $
Présentation lors du vernissage = 100 $
Frais de subsistance = 500 $
Matériaux = 300 $ (sur présentation de factures)
Transport d’artistes et matériel = maximum 500 $ (billet de bus, essence, etc.)
Retour des œuvres = maximum 500 $ (transporteur non spécialisé)
VOLET 2 – RECHERCHE (sans exposition)
Séjour de 10 à 14 jours (ou plus selon les besoins). Pendant sa résidence, l’artiste ou le commissaire peut se consacrer entièrement à la recherche, à l’exploration et à l’écriture d’un nouveau projet.
Offert par le centre :
Appartement 3 et demi
Espace d’atelier
Honoraires de résidence = 1000 $
Frais de subsistance = 500 $
Frais de transport = maximum 250 $ (billet de bus, essence, etc.)
VOLET 3 – RESSOURCEMENT À LA CARTE
En dehors de sa programmation régulière, L’Écart offre aux artistes et aux commissaires la possibilité de louer ses résidences à prix avantageux. Il est possible de déposer une demande de ressourcement à la carte en tout temps (selon disponibilités).
Tarif : 200 $/semaine, 600 $/mois
DATE DE TOMBÉE : 1ER MARS 2019
L’Écart • 167, avenue Murdoch, C. P. 2273, Rouyn-Noranda QC J9X 5A9 • 819 797-8738
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Programmation 2019-2020 / Centre d’exposition de Mont-Laurier
22 février 2019
/ Mont-Laurier (Québec)
Invitation aux artistes en arts visuels et en métiers d’art, aux collectifs et aux commissaires à soumettre un projet d’exposition.
Situé à 235 km au nord de Montréal dans la MRC d’Antoine-Labelle, au confluent de l’Abitibi et de l’Outaouais, le Centre offre une vitrine exceptionnelle aux artistes régionaux et de l’extérieur.
LA MISSION Le Centre d’exposition de Mont-Laurier a pour mission d’être un lieu de diffusion en arts visuels et en métiers d’art dans les Hautes-Laurentides. Il est un endroit de découverte, d’éducation et de rencontres pour une clientèle étudiante, artistique, touristique et amatrice d’art.
CONTENU DU DOSSIER
(●) La démarche artistique (1 page).
(●) Un curriculum vitæ à jour.
+dossier de presse (sélection).
(●) Une description du projet d’exposition incluant les spécificités techniques et de montage (max. de 500 mots).
(●) Dix (10) images (jpeg) ou vidéos d’œuvres récentes.
(●) Liste descriptive du visuel (titre, année de réalisation, dimensions, technique et matériaux).
Les œuvres proposées doivent être celles que l’artiste souhaite présenter en exposition. Toute modification au dossier initial devra être approuvée par la direction du Centre d’exposition.
CONDITIONS OFFERTES
(●) Droit d’exposition respectant les recommandations RAAV/CARFAC.
(●) Assistance technique pour le montage.
(●) Frais de déplacements et d’hébergement.
(●) Publicité/promotion/vernissage.
(●) 97m² (1 045p²) de surface d’exposition.
FAITES PARVENIR VOTRE DOSSIER (MAXIMUM 2GB) :
avant le : 22 février 2019 à 12 h 00.
Via l’application gratuite WeTransfer.com à l’adresse : expo [arobas] tlb [point] sympatico [point] ca
Les artistes de l’extérieur ainsi que ceux de la région ayant exposé respectivement au cours des 5 et 3 dernières années sont invités à attendre le prochain appel afin de déposer un dossier.
Seuls les candidats retenus seront contactés. Au plaisir de recevoir votre dossier.
https://www.expomontlaurier.ca/appel-de-dossier
Centre d’exposition Mont-Laurier
385, rue du Pont, CP: 334
Mont-Laurier (Québec) J9L 3N7
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Appel de projets d’exposition
Galerie de l’École d’art d’Ottawa – campus du marché By et galerie du campus d’Orléans
Saison d’exposition 2020
L’École d’art d’Ottawa (ÉAO) accepte dès maintenant les soumissions de projets d’exposition pour la saison d’exposition 2020. Les œuvres en cours ou envisagées peuvent être soumises tant pour la galerie du campus du marché By que pour la galerie du campus d’Orléans. L’appel est ouvert à tous les artistes; toutes les techniques artistiques sont admissibles. Les projets d’exposition collective sont aussi acceptés.
Les soumissions peuvent être effectuées pour la galerie du campus du marché By, pour celle du campus d’Orléans ou pour les deux galeries. Les candidats qui seront sélectionnés devront cependant choisir de présenter leur exposition à une seule des deux galeries. Dans le cas d’une soumission aux deux campus, vous devez aussi indiquer de quelle façon votre exposition s’adaptera aux dimensions distinctes des deux espaces de galerie.
Voir les plans au sol des galeries ( Centre-ville ) ( Orléans ).
Les soumissions d’exposition seront uniquement acceptées lorsqu’envoyées via WeTransfer, un site web gratuit permettant le partage de fichiers, www.wetransfer.com ( veuillez utiliser l’adresse couriel boutique [arobas] artottawa [point] ca pour envoyer vos fichiers via WeTransfer)
Indiquez votre adresse courriel ainsi que celle du destinataire, ajoutez un message, joignez votre fichier et envoyez.
Note : Les soumissions transmises par la poste, en main propre ou par courriel ne seront pas acceptées.
Critères de soumission
Les soumissions doivent inclure les informations suivantes afin d’être considérées :
Un formulaire de soumission complété (formulaire PDF)
Le projet d’exposition
La démarche artistique pour l’exposition
Un Curriculum Vitae à jour (propositions de groupe : CV pour chaque artiste)
Un total de 10 images numériques ou vidéo du travail complété au cours des deux dernières années
Note : L’image d’une œuvre et l’image d’un détail de cette même œuvre compteront pour deux images. Chaque vidéo compte pour une image. La durée totale d’une vidéo par proposition ne doit pas excéder 15 minutes. Veuillez soumettre des images en format JPG uniquement, 300 ppp, pas plus volumineuses que 2 Mo chacune; format maximal RVB de 1240 pixels (longueur ou largeur). Soumettre des vidéos dans les formats suivants uniquement : AVI, FLV, WMV, MOV, MP4, pas plus de 500 Mo chacun.
Une liste de toutes les images/vidéos dans les formats suivants :
Un chiffre précédé d’un « 0 » (ex. : 01), vos initiales, l’année à laquelle votre œuvre ou vidéo a été complétée et le titre de votre image ou vidéo
(ex. : 01CB2019lumieresurleau.jpg). Assurez-vous que le nombre « 10 » précède la dernière image. Assurez-vous aussi que votre liste correspond à l’ordre dans lequel sont placées vos images/vidéos.
Note : Des sources d’images externes ou des liens vers des vidéos ne seront pas acceptés (ex. : YouTube, Vimo, etc.).
N’ajoutez aucun caractère, symbole, point, guillemet, etc. (tels #. « &, etc.) au nom des fichiers. Ne soumettez pas de fichiers à travers un logiciel de présentation (ex. : PowerPoint).
Il est de votre responsabilité de vous assurer que le matériel de la soumission est transmis dans un format lisible.
Les propositions mal organisées ne seront pas considérées.
Les propositions qui n’adhéreront pas aux critères énoncés ci-dessus seront considérées comme incomplètes et seront retirées du processus de sélection sans préavis.
Processus de sélection :
Un jury formé de trois professionnels du domaine artistique basera ses choix en fonction de la qualité du travail, de l’intégrité de l’ensemble du projet et du lien de celui-ci avec les programmes de l’ÉAO.
Les membres du jury se rencontreront au cours des quatre semaines suivant la date limite de soumission.
Les artistes dont les soumissions auront été révisées par le jury seront informés de la décision du jury au cours des deux semaines suivant la rencontre du jury.
Conditions de l’exposition :
L’artiste recevra (ou les artistes recevront) un cachet d’exposition selon le tarif fixé par CARFAC.
Les artistes sélectionnés assumeront la responsabilité du transport des œuvres et veilleront à se procurer une assurance transport à destination et en provenance de l’ÉAO.
Pour toutes les œuvres tridimensionnelles, vidéo ou médiatiques sélectionnées qui exigent des équipements spéciaux pour l’installation, il est de la responsabilité de l’artiste de fournir l’équipement nécessaire.
Date limite de soumission :
16 h 30 HNE, vendredi 5 avril 2019
Pour de plus amples renseignements au sujet de l’appel de soumission, veuillez contacter :
Cathy Brake à l’École d’art d’Ottawa – campus du marché By
613-241-7471 (poste 27)
boutique [arobas] artottawa [point] ca
Nadine Argo at the Ottawa School of Art – Orléans Campus
613-580-2765
osao [point] gallery [arobas] artottawa [point] ca
https://artottawa.ca/fr/appel-dexposition/
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Le Centre culturel Aberdeen invite les artistes acadien.ne.s et les artistes des provinces maritimes à présenter un projet inédit d’exposition en art actuel ou contemporain pour la programmation 2019-2020 de la Galerie, espace voué à la présentation des arts visuels et multidisciplinaires. Sa programmation, établie par un comité d’artistes professionnel.le.s, est diversifiée, tient compte des tendances et enjeux de l’art actuel, et reflète les préoccupations et les réalités contemporaines.
La Galerie du Centre culturel Aberdeen respecte les cachets CARFAC.
Vous avez donc jusqu’au vendredi 15 mars 2019 (23h59, heure de l’Atlantique) pour soumettre vos propositions en envoyant les documents listés ci-dessous via WeTransfer à locations [arobas] centreculturelaberdeen [point] com:
. le titre et la description détaillée du projet (maximum de deux pages) ;
. la démarche artistique de l’artiste + courte.s biographie.s ;
. le curriculum vitae de l’artiste ou des artistes dans le cas d’un collectif (maximum de deux pages par artistes) ;
. besoins techniques du projet ;
. dix photos numériques d’oeuvres récentes identifiées, numérotées et accompagnées d’une liste descriptive.
*Veuillez noter que l’espace d’exposition occupe tout le corridor du 2e étage et que les occupants et visiteurs du Centre culturel Aberdeen y circulent tous les jours. Prière d’en tenir compte dans le développement de votre projet.
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L’Art des quartiers d’Ottawa
APPEL DE PROPOSITIONS:
2019 – 2020
APPEL DE PROPOSITIONS
DATE LIMITE: LE 28 février 2018
Le Réseau des arts d’Ottawa est heureux de lancer un APPEL DE PROPOSITIONS pour l’édition 2019-2020 de son programme communautaire d’artiste en résidence : L’Art des quartiers d’Ottawa, financé par la Fondation Trillium de l’Ontario et la Fondation Communautaire d’Ottawa. Ce programme donnera l’occasion à des artistes professionnels de travailler directement avec des membres de la collectivité à la réalisation de projets artistiques, et d’encadrer des artistes émergents.
QUI RECHERCHONS-NOUS?
Des groupes artistiques ou des artistes professionnels de toute discipline ayant de l’expérience dans l’art axé sur la communauté, qui sont également capable et veulent jouer le rôle de mentor/partager des connaissances auprès des artistes émergents de la collectivité.
Êtes-vous intéressé? En savoir plus ici.
QU’EST-CE QUE L’ART AXÉ SUR LA COMMUNAUTÉ?
Le Conseil des arts de l’Ontario définit les pratiques artistiques axées sur la communauté comme des « formes d’expression artistique collective. Dans ce domaine, des personnes qui ne sont pas des artistes professionnels participent activement à la démarche artistique, dont l’importance est comparable à celle du produit artistique final. Les résultats sociaux d’un projet artistique axé sur la communauté sont aussi importants que le résultat artistique. »
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LA MINUTE VIDÉO FOLIE/CULTURE
Invitation à participer
Folie/Culture propose à tous les artistes professionnels ou amateurs, membres, proches et intervenants du milieu social de s’investir dans une expérience de réflexion particulière : réaliser une vidéo d’une durée d’une minute produite sur le thème Marchez sur des œufs!
Marchez sur des œufs ! est une injonction insupportable, puisqu’elle commande l’immobilité. Folie/Culture entend explorer la nouvelle censure d’une humanité qui a peur d’elle-même. Où il faut désormais râper les rugosités, adoucir la confrontation, condamner a priori, engloutir les zones sombres de l’Homo sapiens dans des abysses encore plus obscurs.
Marchez sur des œufs ! est une interdiction d’exister pour tous ceux dont la tâche consiste à façonner, à tâtons, le devenir humain de cette bête insaisissable. Il n’y a dès lors plus de création pour les créateurs, plus de guérison pour les malades. Comme une contention, cette marche forcée abolit tout devenir-autre. Imaginons cette situation pour ceux qui naviguent dans les tourments d’une santé mentale vacillante.
Lorsque l’absurde engloutit le sens commun, il est temps de sortir l’ironie, l’humour et la dérision. Et nous allons casser des œufs pour concocter la plus décapante des omelettes.
Les Minutes vidéo sélectionnées seront projetées à l’occasion d’une soirée publique dans le cadre de la programmation 2019-2020. Pour plus d’informations concernant le thème, visitez notre site Web.
Pour participer, vous avez deux options :
OPTION A : Proposer une fiction, un documentaire ou une vidéo d’art
Produire une vidéo abordant le thème Marchez sur des œufs!
Forme : un seul plan-séquence
Durée : 1 minute, en continu
Formats acceptés : .mov ou .avi non compressé
Attention : Aucun montage (image, sonore, ajout de générique, etc.) n’est permis
OPTION B : Proposer une vidéo d’animation ou un GIF animé !
Produire une vidéo d’animation ou un GIF animé abordant le thème Marchez sur des œufs!
Durée : 1 minute
Seule la musique originale ou libre de droits est admise
Formats acceptés : .mov ou .avi non compressé, ou .gif
Date limite de dépôt : 31 mars 2019
Faites-nous parvenir votre vidéo accompagnée de vos coordonnées via un lien Dropbox ou WeTransfer à programmation [arobas] folieculture [point] org, ou par la poste à l’adresse suivante :
335, rue Saint-Joseph Est, bureau 520, Québec (Québec) G1K 3B4
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Ville de Boucherville
La Galerie du café centre d’art
Vous trouverez ci-joint un appel de dossiers pour la saison d’exposition 2019-2020 à la galerie du Café centre d’art de Boucherville ainsi que le lien vers l’appel de dossier disponible sur le site de la Ville de Boucherville :
La date limite pour soumettre un dossier est le 1er mars 2019.
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APPEL DE DOSSIERS / CALL FOR SUBMISSIONS
(ENGLISH FOLLOWS)
La Galerie Sans Nom recherche des propositions d’artistes, de collectifs ou de commissaires pour sa saison de programmation 2019 – 2020.
La Galerie Sans Nom est un centre d’artistes voué à la présentation des arts visuels et multidisciplinaires. Depuis 1977, elle appuie les initiatives d’artistes, favorisant l’expérimentation et l’innovation. Sa programmation tient compte des tendances de l’art actuel et reflète les préoccupations et les réalités contemporaines, tout en étant pertinente pour son milieu et sa communauté d’artistes. La GSN étend ses activités à une variété de pratiques et de disciplines afin de répondre aux besoins changeants d’une communauté diverse dans un milieu urbain en croissance. Nous invitons tout particulièrement les artistes qui appartiennent à des communautés sous-représentées et marginalisées à déposer un projet.
La Galerie Sans Nom respecte les cachets d’artistes recommandés par CARFAC.
Modalités de soumission :
• Lettre d’intention (nom complet + coordonnées + site web + courte description)
• Titre et description détaillée du projet proposé
• Besoins techniques du projet
• Démarche artistique + courte biographie
• Curriculum vitae à jour
• 10 à 15 exemples de travaux récents accompagnés d’une liste détaillée
> images : format jpeg / 72dpi
> audio et vidéo : liens URL – 5 minutes maximum
Soumettre le tout en un seul PDF à galeriesansnom [arobas] gmail [point] com et inscrire «Appel 2019» comme objet. Pour plus d’informations : veuillez joindre Annie au même courriel.
Date de tombée : 5 mars 2019 – 23h59 (Heure de l’Atlantique)
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Appel de dossiers : Programmation 2019-2020 du Musée du Montréal juif
Le Musée du Montréal juif invite les artistes individuels ainsi que les collectifs d’artistes à soumettre une proposition d’exposition pour sa série 2019‑2020 qui s’intitule dedans/dehors
Date limite : le 10 fevrier 2019 à 23h59, heure normale de l’Est.
http://museemontrealjuif.ca/fr/2018/12/19/appel-de-dossiers/
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Date de tombée : le 15 février 2019 à 16h59
OBORO lance son appel de dossiers pour la programmation 2020 et 2021. Vous pourrez soumettre votre dossier par le biais de notre boîte de dépôt en ligne qui sera ouverte à partir du 15 janvier 2019 à midi. Les modalités de soumissions et tous les détails sont déjà en ligne ici. Trois appels seront lancés : pour les expositions, les projets spéciaux et un appel ciblé sous le thème Art sonore et tactilité : le haptique comme exploration du vivant.
OBORO
4001, rue Berri, local 301
Montréal (Québec) Canada H2L 4H2
Tél. : 514-844-3250
Courriel : oboro [arobas] oboro [point] net
Site Web : www.oboro.net
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CONCOURS – livre d’artiste
PRIX FRANCINE-TURCOTTE 2è éd.
Date limite: 1er mars 2019
Trois-Rivières, 1 novembre 2018 – L’Atelier Presse Papier présente le lancement officiel du concours livre d’artiste de la deuxième édition du Prix Francine-Turcotte. Le but étant toujours de reconnaître, supporter et promouvoir le livre d’artiste comme œuvre à part entière.
INSCRIPTION:
Les règlements et le formulaire sont disponibles via notre site Web
suivre ce lien: https://www.pressepapier.net/appel-de-dossiers/
Renseignements
Atelier Presse Papier
819.373.1980
presse [point] papier [point] atelier [arobas] cgocable [point] ca
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Appel de dossiers régulier
Date de tombée : le 15 mars de chaque année
Le Centre de diffusion Presse Papier recherche des artistes ou des groupes d’artistes dont la production et la recherche en art actuel se manifestent par l’utilisation de l’estampe, en tout ou en partie, dans l’élaboration de leur œuvre. Le Centre de diffusion est aussi ouvert aux propositions de commissaires qui voudraient présenter des projets qui tournent autour de l’estampe, de son développement et de son utilisation comme moyen d’expression actuel.
Une attention particulière sera portée aux dossiers qui feront état d’une recherche de nouvelles formes d’utilisation de l’estampe. Cette recherche peut revêtir plusieurs aspects :
L’actualité des sujets de recherche
L’œuvre installative utilisant l’estampe
L’hybridité des moyens d’expression
La recherche sur les techniques de l’estampe
Le mélange des techniques
Les nouvelles avenues du livre d’artiste
L’estampe comme moyen d’expression social
Le questionnement sur l’identité de l’estampe
Tous les candidats doivent soumettre un dossier de présentation pour voir leur proposition présentée au jury. Un dossier incomplet pourra nuire à l’évaluation de la demande.
Le dossier de présentation doit inclure :
Un projet d’exposition (résumé en 400 mots ou moins)
Un curriculum vitae (5 pages maximum) ou une présentation du groupe
Un dossier de presse (5 pages maximum) facultatif
De 10 à 15 reproductions numériques des œuvres (format JPG, maximum 1000 pixels de haut et/ou de large ; maximum 100 dpi)
Veuillez noter que les artistes choisis doivent attendre un minimum de 5 ans avant de refaire une demande d’exposition.
Les documents proposés n’ont pas obligatoirement à montrer les œuvres à exposer. Ils doivent cependant être le reflet assez juste de la direction que l’artiste entend donner à la présentation qu’il fera au Centre de diffusion.
Les documents peuvent être envoyés par la poste ou par courrier électronique.
Les dossiers soumis ne seront pas retournés aux artistes à moins qu’une enveloppe pré-affranchie soit incluse dans la demande.
Téléchargez le plan de la salle
Centre de Diffusion Presse Papier
73, rue St-Antoine
Trois-Rivières, Qc G9A 2J2
(819) 373-1980
presse [point] papier [point] atelier [arobas] cgocable [point] ca
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Programmation 2020-2021 / OPTICA
1 mars 2019
/ Montréal (Québec)
OPTICA présente annuellement un programme varié d’expositions, de conférences et de rencontres avec les artistes et s’investit dans la production de commissariats d’expositions en relation avec les thématiques développées par le centre. L’ensemble de ces programmes propose une réflexion critique sur l’actualité de l’art, soutenue par une activité éditoriale.
Le centre comporte deux espaces d’exposition et offre une aide technique professionnelle en galerie. Les artistes et les commissaires sont invités à déposer des projets pour la programmation régulière en galerie. La nature des projets est soumise au comité de programmation qui recommande leur réalisation.
OPTICA verse des droits d’exposition aux artistes et aux commissaires selon les barèmes recommandés par le RAAV et CARFAC.
Pour soumettre un projet en tout temps
* Aucun dossier reçu par la poste ou par courriel ne sera accepté.
1 – Inscrivez-vous en cliquant sur le bouton INSCRIPTION de la page web formulaire et choissisez le concours auquel vous voulez appliquer. Formulaire : http://www.optica.ca/appel-de-dossiers/fr/inscription
2 – Un lien vous sera envoyé par courriel pour compléter votre candidature pour le concours choisi
3 – Le formulaire se divise en 4 partiesInformations personnelles
A propos du projetFournir un cv à jour au format PDF
Possibilité d’inclure un lien YouTube ou Vimeo pour une vidéo
Description du projet et démarche artistique | 4000 caractères maximum
10 images maximum au format JPG d’un poids maximum de 1Mo par image
4 – Soumettre votre version finale avant la date d’échéance du concours quand vous aurez rempli tous les champs obligatoires et fourni vos images. Notez que vous ne pourrez éditer votre candidature après avoir soumis la version finale.
Concours ouvert du 22 novembre 2018 au 1er mars 2019
Optica
5445 avenue de Gaspé, espace 106,
Montréal (Québec) H2T 3B2
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La Galerie Forest City (FCG) lance un appel de propositions aux artistes et aux conservateurs ou conservatrices œuvrant dans tout l’éventail des disciplines.
La Galerie Forest City (FCG) est un centre d’art autogéré qui encourage l’autonomie artistique et qui est voué à l’excellence des expositions et des événements qu’elle met sur pied. Cet engagement reflète les développements récents survenus en matière de production culturelle. La FCG sollicite des propositions innovatrices de la part des artistes et des conservateurs ou conservatrices relevant de toutes les disciplines et de tous les niveaux de carrière, l’accent étant mis sur les pratiques et les artistes émergents.
La FCG vise à favoriser et à soutenir l’art contemporain, tout en veillant à promouvoir le dialogue entre les communautés artistiques locales, régionales et internationales. En tant que centre d’art autogéré, la FCG s’intéresse principalement aux travaux ou projets de nature expérimentale, progressive et qui ont une puissante portée. Nous sommes enthousiastes face aux démarches artistiques les plus récentes et aux formes d’art qui alimentent la production contemporaine ainsi que le dialogue. Les principaux critères de sélection sont les suivants : fidélité à notre mandat et renforcement de nos énoncés de valeurs.
Les artistes sont rémunérés conformément au barème des tarifs de CARFAC.
Toutes les propositions doivent être adressées par courriel à programming [arobas] forestcitygallery [point] com
La forme des applications peuvent être trouvés ici: http://www.forestcitygallery.com/sites/default/files/Forest%20City%20Gallery%20Application%20Form.pdf
Les propositions soumises (à l’exclusion des images) doivent être combinées en un seul dossier PDF. Les propositions soumises sur papier ou par la poste ne seront plus acceptées.
Vous pouvez vous attendre à une notification environ trois mois après la date des délibérations du jury, par courriel. Le processus décisionnel prend plusieurs mois pour la préparation et le traitement après la date limite de soumission. Nous ne communiquerons qu’avec les candidats et les candidates retenus.
Si vous avez des questions au sujet du processus de demande, n’hésitez pas à les adresser à Mme Jenna Faye Powell à:
director [arobas] forestcitygallery [point] com
2. appels en anglais du Canada
Juried Call for Proposals: Professional Guest Artists
Art City invites North American based artists to submit proposals to lead art
workshops at our Winnipeg studio in 2019/20.
Eligibility
The Professional Guest Artist Series is designed for contemporary artists to share
their practices in a community context. It is a collaborative process with a high level
of engagement by participants of all ages, so workshop content must be appropriate
for youth participation.
The majority of Art City participants are from Indigenous and Newcomer
backgrounds. Artists and knowledge keepers that self-identify with these groups are
strongly encouraged to apply.
Artists must have a demonstrated proficiency in the medium the proposed workshop
is based on or must communicate technical support requirements. (i.e. If proposing a
video workshop, the artist must know how to use video equipment and editing
software or communicate their need for technical support.)
Selection Process
A Jury of Art City staff, Board, and past guest artists select proposals.
Art City also seeks input from our Youth Council, a group of young Art City
participants.
All artists will be contacted after the jury has deliberated. Please allow for a period of
6 to 8 weeks after the submission deadline to hear back about the status of your
proposal.
Fees/Expenses
Selected guest artists will receive artist fees of $2,140 for a five-day workshop.
Travel, accommodations, and a $40/day per diem will be provided artists outside of
Winnipeg.
Selected guest artists will be required to obtain a Criminal Record Check and Child
Abuse Registry Check, or the equivalent in the jurisdiction in which the artist is
based, the cost of which is eligible for reimbursement by Art City.
While proposals from pairs or groups of artists will be considered, please note that
no additional artist fees are available (i.e. artists must share fees).
Submission Deadline: Monday, February 25, 2019
For more information and how to apply, please download the application package by
visit our website: http://www.artcityinc.com/get-involved/
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Common Waters
a discussion on the future of community and environment
Submission Deadline: February 18, 2019
Many cities, countries, and peoples, are tied together by water – by our shared experience, memory, and use of it. Cambridge Art Galleries and BRIDGE invite our local communities to contribute to this major collaborative project of community art, events, and conversations about our common waters. Common Waters will consist of a diversity of outlooks and opinions that discuss the future of community and our relationship to water.
Common Waters, the theme for this project, addresses our relationship with each other and our environment. In our increasingly divided world, we have a responsibility to actively engage with our community at home and abroad to strengthen human solidarity. From the connective banks of the Grand River to the oceans we share, we must look to each other for compassion and empathy as our identities evolve in our global world. The treaty land we live on is a chance for us to come together as a community, creating provocative conversations about how we can work together, make, learn, understand and look for solutions to the problems facing all of us in our shared world today.
Common Waters is a platform for us all to discuss the future we want, and to connect with each other through these discussions. Focused on water, these discussions are a way to talk about ways we connect in both a local and wider context.
We want to hear your voices and see your proposal for a piece of this collaborative initiative: local community members, traditional knowledge keepers, artists, designers, scientists. We are looking for submissions that challenge the boundaries of traditional exhibitions and look beyond, to new ways of thinking and talking with each other about our world and water. This may include installations, performances, conversations, workshops, art pieces, gatherings, activities, and anything else. If you have an idea, or something to say, propose it! Be ambitious, be creative, be limitless.
Guided by BRIDGE Centre for Architecture and Cambridge Art Galleries, Common Waters is looking to both the local and the wider community for ideas, enriching the discussions and focusing the series on relevant issues. Using the Design at Riverside Gallery, the BRIDGE Storefront on Main Street, and the streets of Galt, Common Waters has the potential to engage and inspire a range of community members and participants. Happening between June 17 and September 22, this activation extends past our local community, sparking discussions and a new understanding of our shared waters and our agency in the world. Common Waters is a catalyst; the first of many events that will question the nature of community and our relationship with our communal world.
In your submission, be sure to include an estimate of budget (if applicable), the skills and support you bring to the project, and how it engages the idea of community and water. On our end, we bring the expertise, financial support, and space that you need to explore your idea. We welcome all proposals, especially from Indigenous, deaf and blind, and marginalized communities. Please visit our website https://www.common-waters.com/about/ to submit your ideas by February 18th at 5:00pm.
If you require assistance with your application, please do not hesitate to reach out to us. For more information, please contact us at bridge [arobas] waterlooarchitecture [point] com.
SUBMISSION REQUIREMENTS
Title
Contact information
Anything about yourself that you’d like us to know
300 words about the idea and intention
Please include an estimated budget and the proposed format
Please include how the idea engages our core theme of Common Waters, however you wish to define it
Up to 5 images or alternative media that illustrate the concept
Please upload your proposals here.
Media Contact
Karly Boileau
Gallery Assistant
Idea Exchange, Queen’s Square
1 North Square, Cambridge, ON N1S 2K6
519.621.0460 x160
kboileau [arobas] ideaexchange [point] org
ideaexchange.org/art
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CAFKA.20: CALL FOR PORTFOLIOS
CAFKA – Contemporary Art Forum Kitchener and Area invites contemporary artists working in the public space to apply to the CAFKA.20: Call for Portfolios. The CAFKA biennial exhibition is open to Canadian and international artists. Deadline for submissions is midnight, March 1, 2019.
Looking to streamline the assessment process, CAFKA is announcing that for the 2020 biennial it will limit its Open Call consideration to artist portfolios only. Artists applying to the CAFKA.20: Call for Portfolios will no longer be required to submit detailed proposals. Following the committee’s deliberations, selected artists will be contacted and asked to propose detailed projects.
The CAFKA biennial exhibition of contemporary art in public spaces initiates conversations around public space and the social and critical functions of art. It galvanizes the community of artists and contemporary art lovers in the Waterloo Region who dedicate countless volunteer hours in support of the exhibition. Since its inception in 2001, CAFKA has produced five annual exhibitions, six biennial exhibitions, and four special projects. Over the past 17 years CAFKA has produced and exhibited 229 projects by 209 artists from across Canada and around the world.
In 2007 CAFKA supplemented its Open Call with an invitational component, where artists identified by the Program Committee are also invited to participate in the exhibition. The final exhibition line-up is comprised of both invited artists and artists selected from the Open Call.
To go to the CAFKA.20: Call for Portfolios application form directly, please follow this link: https://www.cafka.org/forum/cafka20-call-portfolios.
CAFKA – Contemporary Art Forum Kitchener and Area
Globe Studios, 141 Whitney Place, #7
Kitchener, Ontario, CANADA N2G 2X8
www.facebook.com/cafka.cafka
www.twitter.com/@_CAFKA
www.instagram.com/cafkabiennial/
www.youtube.com/user/CAFKATV/videos
Media Contact Information:
Gordon Hatt
519.744.5123
gwhatt [arobas] cafka [point] org, www.cafka.org
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AKA supports the creation and development of artist driven initiatives and emerging practices that speak to, reflect and encourage dialogue in our culturally diverse communities. This includes work in all media by local, national and international artists. Our venues consist of a street-level gallery, billboard and multi-use screening and performance event space; we also source off-site locations for site-specific projects.
AKA accepts submissions on an ongoing basis for project/exhibition proposals that consider AKA’s history and setting.
Support for selected projects/exhibitions includes: curatorial assistance, shipping, insurance, installation/strike assistance, promotion, documentation and the potential development of accompanying programming suited to the form of the project. AKA pays artist fees at or (when possible) above the CARFAC national average.
Submissions Guide
Please review AKA’s past programming archives, floorplan and billboard; as well as our mandate. AKA accepts digital submissions as a single PDF document via email: gallerycoordinator@akaartistrun with the subject heading: AKA Submission. Please ensure the PDF document includes your name. Digital or physical submissions in any other format will not be accepted.
Submission PDF (max 7MB) must include:
Project/exhibition proposal including technical/install needs (max. 500 words)
Artist statement (max 500 words)
CV with complete contact information
Images with image details (max 10); OR
Time-based direct embedded links
AKA Artist-run centre
424 20th Street West
Saskatoon, Treaty 6 Territory and the Homeland of the Métis
Saskatchewan, Canada, S7M 0X4
306-652-0044
akaartistrun.com
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Southern Alberta Art Gallery (SAAG) Submission Guidelines
Exhibition proposals are accepted throughout the year and reviews are ongoing. Selection is carried out over a period of time through studio visits and correspondence with artists and curators in whom the gallery has an interest. Those interested in proposing their work to SAAG are asked to include with their submission: a curriculum vitae, an artist statement and/or letter of intent, a wide selection of images, and other relevant support material. Submissions should be mailed to:
Southern Alberta Art Gallery
601 3rd Ave. S.
Lethbridge, Alberta
T1J 0H4
The gallery will not return your submission – please do not send original artworks or valuable materials. Given the large number of submissions received by the gallery, formal letters of reply will only be issued to proposals of immediate interest.
Exhibitions are generally six weeks in length. An opening is held to introduce the work to the public. Artists are also invited to give an illustrated lecture on their work in conjunction with the University of Lethbridge Faculty of Fine Art during the academic year. Other special events (workshops, panel discussions, etc.) are considered on a case-by-case basis.
The Southern Alberta Art Gallery pays CARFAC fees, shipping and insurance, and often seeks funding to produce catalogues for the exhibition. All publications, including our quarterly newsletter GALLERY (which discusses and reproduces work by exhibiting artists along with other programming), are exchanged with other institutions in Canada and abroad.
The Southern Alberta Art Gallery fosters the work of contemporary artists who challenge boundaries, encourages broad public engagement and promotes awareness and exploration of artistic expression. Our work extends to local, national and international communities.
3. appels internationaux
Les inscriptions pour les 32es Instants Vidéo 2019 sont ouvertes !
L’art vidéo n’a ni dit son dernier mot, ni montré sa dernière image.
Artistes de tous les pays, unissons nos films, installations vidéo et performances pour que chaque humain puisse librement marcher sur la terre, léger comme un cosmonaute dans l’espace.
Date limite d’inscription : 1er juin 2019
Instants Vidéo Numériques et poétiques
Friche la Belle de Mai – 41 rue Jobin -13003 Marseille – France
+ 33 (0)4 95 04 96 24
inscription [arobas] instantsvideo [point] com
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STARTS Prize of the European Commission: Submissions accepted until March 1st 2019
20,000 euros will again await the winners of the STARTS Prize 2019. Innovative collaborations and projects at the interface of science, technology and art can be submitted until March 1st. The worldwide Open Call is part of the STARTS Initiative of the European Commission and is issued by Ars Electronica, BOZAR and Waag.
Winners can look forward to prize money of 20,000 euros
This is an open call for entries in conjunction with an initiative launched by the European Commission: STARTS. The name stands for innovation at the nexus of Science, Technology and the ARTS.
Two prizes – € 20,000 each – will be bestowed this year:
•
One for artistic exploration and artworks where appropriation by the arts has a strong potential to influence or alter the use, development, or perception of technology
•
One for innovative collaboration between industry or technology and the arts that opens new pathways for innovation.
This competition specifically seeks:
•
Trailblazing forms of collaboration and projects essentially characterized by both technology and art; strictly artistically or strictly technologically oriented projects are not what STARTS is looking for.
•
Any and all artistic works and practices having to do with innovation in the areas of technology, business and/or society. This competition is not limited to a particular genre such as media art and digital art.
•
All forms of technological and scientific research that are inspired by art or in which artists are integrated as catalysts of new ways of seeing things. This includes but is not limited to information & communications technology.
•
Artists or artists’ collectives, creative professionals, researchers and companies throughout the world. This competition is not limited to citizens of EU-member states.
•
A project can also be submitted to the STARTS Prize via Prix Ars Electronica.
Several special events are being planned to honor and showcase the projects singled out for recognition with a STARTS Prize:
•
Awards ceremony
•
Presentations featuring the prizewinning projects in the form of exhibitions and talks at the 2019 Ars Electronica Festival in Linz, the BOZAR in Brussels, Belgium and at Waag, Amsterdam
•
Worldwide presentations featuring the prizewinning projects at various events of partner institutions
STARTS INITIATIVE:
https://ec.europa.eu/digital-agenda/en/ict-art-starts-platform
https://www.starts.eu/
STARTS PRIZE:
https://starts-prize.aec.at
Previous STARTS Prize winners: https://starts-prize.aec.at/en/winners2018/
The entry deadline is March 1, 2019.
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Call for entries
NTAA’19
International art exhibition for new technology
November 2–24, 2019
Application period: November 1, 2018–March 31, 2019
Zebrastraat
Zebrastraat 32/001
9000 Ghent
Belgium
www.ntaa.be
www.zebrastraat.be
Facebook
Entry forms and guidelines will be available from November 1 at www.ntaa.be or www.newtechnologicalartaward.be.
Organisation: Liedts-Meesen Foundation
The professional jury is composed of:
The Liedts-Meesen Foundation, Jean-Marie Dallet (artist, research professor at the Université Paris 8), Stef Van Bellingen (consultant for Zebrastraat / artistic leader vzw WARP), Paul Dujardin (artistic director BOZAR), Nick Ervinck (artist, winner of the update_2 public award), Yves Bernard (artistic director iMal), Alain Thibault (artistic director ELEKTRA), Ralph Dum (scientific officer and senior expert of the European Commission) and Karen Helmerson (program director for electronic media, film & visual art at the New York State Council on the Arts (NYSCA)).
Zebrastraat
During the last few years, Zebrastraat Ghent has developed into a stimulating knowledge centre with a strong interest in art. Every two years we organize a biennial called update_, and the New Technological Art Award (NTAA) contest, which tries to fill in a gap in the mainstream art world, by paying attention to the technological developments that drive our global culture.
NTAA selects and presents creations in which the culture-forming role of technology occupies a central place. Low or high tech, intuitive or experimental, the creations always draw our attention to actual innovative trends. The exhibition of achievements of the selected winners is a compass that orients you to the relevant temporal and resilient use of technology in the artistic sector.
The mision of NTAA
NTAA’s mission is to expand the scope of temporary artistic creations and traditional media with works using contemporary and new technologies in an original and intelligent way: treatment of sounds and light, use of new media, application of innovative evolutions in communications, telecommunications and broadcasting, centered on the world of information, communication, and computers and interaction. These descriptions are in no way restrictive and should be interpreted in the broadest way possible.
General guidelines for entry in the NTAA competition
The aim of the competition is to present works in accordance with NTAA’s mission. The submitted work may have been exhibited previously, but the jury reserves the right to exclude creations that turn out to be not realizable within the limits of the practical possibilities of the Liedts-Meesen Foundation, keeping in mind that the works will be displayed during the exhibition. The basic equipment is available and at the disposal of the selected artists; specific and special equipment must be provided for and lent by the artists for the duration of the exhibition.
This international competition is open to all age groups and to all nationalities. Artists can present their candidacy for one art work less than two years old at the time of its submission, but which may already have been exhibited. English is the working language.
There is no artist fee. Free accommodation for the artists is available at Zebrastraat.
The 20 projects selected by the jury will be rendered public at the website in June 2019.
Prize
A cash award of 5,000 EUR will be allocated to a work and its creator. Moreover, the jury reserves the right to award an honorable mention to an artist. The Liedts-Meesen Foundation and the jury reserve the right to not award the prize and to transfer it to the next exhibition. There will also be a public prize and a prize of the European Commission. The winners will be announced at the final day of the exhibition.
For more information, contact art consultant Annelies Geenen, annelies [arobas] zebrastraat [point] be.
4. résidences
Call for Applications: Artist Residency at The Bentway
INAUGURAL ARTIST RESIDENCY PROGRAM AT THE BENTWAY: SOUND & THE CITY
CALL FOR SUBMISSIONS RELEASED: January 7, 2019
DEADLINE: Friday, February 15, 2019
INFORMATION SESSION: January 27, 2019, 2-4pm
RESIDENCY DURATION: April – August 2019
The Bentway Conservancy is thrilled to announce its inaugural Artist Residency program. The inaugural artist residency will focus on the acoustic environment of The Bentway. The hum of the Gardiner above, the rush of passing trains to the north, the occasional cannon blasts from the Fort York grounds and the general buzz from the surrounding city make The Bentway site rich acoustic territory. The selected artist or collective will be asked to explore The Bentway as an instrument, and to experiment with the varied sonic environments along its length.
The residency aims to expand the way we think about the sounds that shape our creative experience in the city, the parameters defining sound art and the types of projects contributing to the discipline.
The selected artist will be provided with a monthly stipend and support from NAISA (New Adventures in Sound Art). Applicants don’t need a background in sound art to be considered.
The Bentway’s 2019 Artist Residency is presented by RBC.
Download the full call for applications >>
Submit your application online >>
Download the materials list excel file >>
RSVP to information session >>
The Bentway Conservancy
1183 King St., W., Suite 200 (office)
Toronto ON, M6K 3C5
hello [arobas] thebentway [point] ca
416-304-0222
@thebentway
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Appel à résidences La Box 2019-2020
Chaque année depuis 1991, l’École nationale supérieure d’art de Bourges reçoit de jeunes artistes en résidence, avec le soutien financier de la Direction Régionale des Affaires Culturelles et du Conseil Régional du Centre-Val de Loire.
Ces résidences ont pour but de permettre à de jeunes artistes français ou étrangers de réaliser un projet de recherche personnelle en lien avec l’école, ses enseignements, ses étudiants ou tout autre partenaire extérieur. Les candidatures sont sélectionnées par un jury composé d’un représentant de la Direction Régionale des Affaires Culturelles du Centre, du Conseil Régional Centre-Val de Loire, du Fonds Régional d’Art Contemporain Centre, de trois enseignants de l’école, du directeur de l’école, de l’équipe de La Box et d’une personnalité du monde de l’art.
Détails, modalités et fiche de candidature télécharger en pdf: https://www.ensa-bourges.fr/images/stories/box/appel_a_candidature.pdf
Le dossier de candidature doit impérativement être envoyé par email au format PDFavant le 1er avril 2019 à residencesartisteslabox [arobas] ensa-bourges [point] fr
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Compass Live Art: Artist Residencies 2019 Open Call
Compass Live Art invites residency proposals from artists working in any medium whose practice is based in public engagement – artists who are interested in collaborating with the public to make work.
Selected artists will be invited to Leeds in 2019 to develop ideas over 2-3 weeks through a mixture of studio time and public facing activity.
Projects may be inspired by a particular theme, idea or inquiry or a particular place or community. They must hold the public at their heart and require interaction and engagement to complete or animate them.
These residencies will be run with a view to possible commissioning of new artist projects for presentation in Compass Festival 2020.
We envisage supporting two artists’ residencies, one for a UK based artist and one for an international artist through support from Leeds 2023.
For more information and to make a submission, please visit the link below
CONTACT
email info [arobas] compassliveart [point] org [point] uk
website https://compassliveart.org.uk/compass/news/artist-residencies-2019
tel 07866604924
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Appel à candidature : Résidence 2019 à la Maison Julien Gracq
Public
Avoir publié un ouvrage minimum à compte d’éditeur.
Sont concernés toutes les disciplines artistiques, tous les genres littéraires et tous les domaines du savoir.
Francophonie : écrire en langue française (sans nécessité qu’elle soit langue natale).
Date Limite
15 Avril 2019
Lieu
Mauges-sur-Loire (49)
Lien
http://www.maisonjuliengracq.fr/spip.php?rubrique6
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Programme artistes en résidence/ Artist in résidence program
Date de tombée 15 avril 2019
Imago Inc. est un centre d’artistes autogéré de production en estampe.
Le mandat de l’atelier Imago est de promouvoir et diffuser la création artistique dans le domaine de l’estampe contemporaine. Fondé en 1986 et incorporé en 1992, par 11 artistes du sud-est du Nouveau-Brunswick, le centre offre un lieu de recherche à ses membres et un atelier fonctionnel aux artistes.
L’atelier d’estampe Imago Inc. est à la recherche d’artistespourtravailler dans son atelier pendant une période de 2 à 3 semaines. La résidence doit avoir lieu entre septembre et avril.
Imago prend en charge les frais de transport, l’hébergement et offre un cachet d’artiste de 500$ par semaine.
Les artistes possédant une expertise dans le domaine de l’estampe qui désirent présenter un projetdoivent soumettre un dossier comprenant :
– un curriculum vitae à jour
– un texte de démarche artistique
– un texte décrivant le projet de recherche
– 10 images numériques d’oeuvres récentes.
Veuillez envoyer vos dossiers à l’adresse courriel: submissionsimago [arobas] gmail [point] com
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Vous êtes un artiste ou un professionnel étranger de la culture et séjournez à Paris dans le cadre de votre travail ? Vous pouvez déposer une demande de logement à la Cité internationale universitaire de Paris en ligne : http://workflow.ciup.fr/citeu/site/login.php
Certains logements sont spécifiquement adaptés à l’activité artistique : la Cité internationale dispose de deux ateliers-logements pour artistes plasticiens et six studios avec cabine insonorisée pour les musiciens. Les différentes maisons de la Cité internationale peuvent également accueillir des artistes et professionnels de la culture en fonction de la disponibilité de leurs logements (sans espace de travail). Le tarif des logements varient selon le type, le confort et la durée du séjour.
Si votre nationalité est représentée par une maison de la Cité internationale, renseignez-vous auprès d’elle pour connaître la démarche à suivre. Cf. http://www.ciup.fr “les maisons”.
Si cette maison représentant votre nationalité n’a pas de disponibilité, votre demande pourra être transmise aux autres maisons de la CIUP, sous réserve de la validation de la demande par la CIUP.
Les statuts de la cité prévoient en effet que pour y être admis, la venue de l’artiste doit s’inscrire dans le cadre d’un projet précis soutenu institutionnellement (venue sur invitation d’une structure culturelle française, ou sur envoi d’une structure culturelle du pays de résidence de l’artiste, pour une réalisation spécifique). Cette institution doit soutenir financièrement le projet, et donc le séjour de l’artiste à Paris.
D’autre part, la cité prévoit dans ses statuts que les artistes soient étrangers ou en mobilité internationale.
sans date limite
5. art public
Richmond Cultural Centre Mural, Request for Qualifications (RFQ)
The Richmond Public Art Program seeks an artist or artist team to create a mural for the
exterior fascia and structural columns of the Richmond Cultural Centre, located at 7700
Minoru Gate. Artists with demonstrated experience and skill sets working with multiple
project stakeholders and executing outdoor murals are encouraged to apply. A two-
stage artist selection process will be implemented for this commission. Shortlisted artists
will be invited to outline a public engagement process to develop a design concept
working with community members, Cultural Centre user groups and project
stakeholders.
Budget: $30,000
Eligibility: Artists residing in British Columbia
Deadline: March 15, 2019
Completion: Summer 2019
For more information and to download the artist call, please visit:
https://www.richmond.ca/culture/publicart/opportunities.htm
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StreetARToronto Partnership Program
Applications now open to Not for Profit and Community Organizations, Artists and Artist Collectives
Application Deadline: February 15, 2019, 4:30pm
The City of Toronto is seeking submissions for StreetARToronto’s Partnership Program. The application is open to individual Artists, Artist Collectives, and not-for-profit or charitable organizations operating in the city of Toronto.
This project is being implemented by StreetARToronto (StART), part of the Public Realm Section of the City of Toronto’s Transportation Services Division.
Background:
StART Partnership Program is designed to encourage active transportation (walking and cycling), make our streets more inviting and safe, showcase local artists, mentor emerging talent, reduce overall infrastructure maintenance costs and create opportunities for positive engagement among residents, business owners and operators, artists and arts organizations.
StART provides up to $50,000 in funding for partnership projects that support program objectives. StART strives to support a diverse range of artists and organizations, increase mentorship opportunities through street art installations, develop the talents of local emerging artists and expand the variety and scope of projects supported every year.
All proposed projects and their related activities must be located within the City of Toronto with maximum street visibility and neighbourhood impact. Written authorization from the property owner is required at the time of application.
Projects must demonstrate a strong community engagement component. StART requires applicants to host public consultations or events to inform the community about their projects and obtain feedback. Mentorship or training opportunities for youth or emerging artists are encouraged.
Submissions are evaluated by a jury using a consistent set of assessment criteria.
Application Deadline: February 15, 2019, 4:30pm (eastern) on the deadline. Please note a late or incomplete application will not be accepted.
Download the application package:
http://bit.ly/2D0uKd9
For more information or general questions please contact streetart [arobas] toronto [point] ca or visit StART’s website at www.toronto.ca/streetart
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La Ville de Boucherville est présentement en appel de dossiers pour:
Oeuvre éphémère
Vous trouverez ci-joint un appel de dossiers pour la réalisation d’une œuvre d’art éphémère sur son territoire ainsi que le lien vers l’appel de dossier disponible sur le site de la Ville de Boucherville :
La date limite pour soumettre un dossier est le 1er mars 2019.
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Public Art Opportunity
Southeast Community Centre
Town of Oakville
Request for Expressions of Interest
Deadline: Friday March 1, 2019 at 4 p.m. EST
Budget: $90, 000 CAD (maximum)
The Town of Oakville invites artists to submit Expressions of Interest (EOI) to create a permanent indoor public artwork for the galleria of the Southeast Community Centre. The successful artist will have their work featured at the north entrance of the new facility.
Professional Canadian artists and artist-led teams are invited to submit Expressions of Interest (EOI) by March 1, 2019.
An artwork proposal is not required at this time. This is a two-stage process.
During stage one of the competition, applicants will be reviewed on the basis of the merit of past work, professional qualifications and experience. Refer to submission details in the EOI document. In stage two shortlisted artists will be required to submit an artwork concept proposal and model. Short listed artists will be paid an artist fee of $1500 to develop their proposals. The selected artist will then enter a contract with the Town of Oakville for the artwork creation and installation phase of the project. The successful artist will have a maximum budget of $90,000 to create the artwork.
The public art concept will be selected by a specially-convened independent committee made up of visual arts professionals, community representatives and town staff. The project will be awarded in June 2019, installed during the summer of 2020 and unveiled when the Southeast Community Centre opens to the public in September 2020.
The Town of Oakville is redeveloping the former Oakville Trafalgar Memorial Hospital (OTMH) lands that will see a new community centre, neighbourhood park, future residential area and seniors-oriented housing block to meet the needs of Oakville residents. The project is being rolled out in phases with the building of the Southeast Community Centre (SECC) and neighbourhood park as a first priority. The anticipated opening date of the SECC and park is Fall 2020.
The SECC will have a contemporary building design that respects the heritage character of the surrounding neighbourhood as well the designated high school. It will include a 25-metre lap pool, a warm water pool, a double gymnasium, a fitness centre with a running track, multipurpose meeting rooms and space for intergenerational programming.
Download the EOI document here
For more information contact: Tonia Di Risio, Program Supervisor – Culture, 905-845-6601 ext. 4614 or email: public [point] art [arobas] oakville [point] ca
Visit oakville.ca for information about arts and culture in Oakville.
https://www.oakville.ca/culturerec/public-art-and-exhibitions.html
6. pour commissaires
JOB POSTING
ARTISTIC DIRECTOR OF EYELEVEL
Eyelevel is currently seeking applications from creative and highly motivated individuals for the position of Artistic Director.
DEADLINE: FRIDAY 22 Feb 2019 AT 5PM
Eyelevel is currently seeking applications from creative and highly motivated individuals for the position of Artistic Director. The successful candidate will be a hardworking and dedicated individual with the skill and energy required to steward Eyelevel. They will be able to meet the projected goals of the artist-run centre’s current collective vision and to help direct the next chapter of this venerable, relevant, and engaging voice in Nova Scotia’s artistic community.
Eyelevel is a not-for-profit charitable organization programming primarily in K’jiputuk (Halifax, Nova Scotia) a city situated on unceded Mi’kmaq territory. Through a range of programming initiatives such as exhibitions, performances, and special projects, Eyelevel has established itself as a supportive environment that fosters the research and development of innovative artistic practices. We have provided a forum for the presentation, and discussion of contemporary visual art in Halifax for 43 years.
POSITION SUMMARY
Starting salary of $35,500
Full-time (35 hours per week)
4 weeks paid vacation, and 2 weeks of Professional Development leave annually
Health benefits through an individual plan, to be negotiated with the successful candidate
This is a 1-year term, renewable up to five years, and includes with a six-month probationary period.
Preferred start date: March 1st or as soon as possible
Eyelevel has worked to bring this position to Living Wage Canada’s calculation for Halifax, Nova Scotia, and is committed to continuing to improve the working conditions of its employees, and at minimum maintaining this wage through annual cost of living increases.
PRIMARY RESPONSIBILITIES
The Artistic Director at Eyelevel is responsible for the day to day operation and management of the artist-run centre. With support from the Board of Directors, volunteers, and contract staff, the Artistic Director is responsible for developing and executing programming that supports Eyelevels mandate and artistic vision. This role is highly self-directed, requiring the ability to prioritize and delegate tasks effectively.
Artistic & Programming:
planning, organizing, and animating all artistic projects, including exhibitions, artist talks, readings, workshops, and special events
articulating and implementing an artistic vision for the organization that responds to Eyelevel’s position locally and nationally.
Management & Administration
writing grants and external funding applications; preparing final reports for funders;
coordinating volunteers and supervising contract and project-specific staff;
Providing consultation on hiring decisions for contract staff and summer students;
Preparing contracts for artists, space/studio rental, or contract employees;
Maintaining and managing the office space, bookstore, studio and storage spaces;
Ensuring adequate gallery presence during open hours;
Managing and maintaining office files, and updating the archives.
Governance & Collaboration
Attending monthly board and committee meetings;
Seeking funding and opportunities for continued training of staff and board;
Participating as an active member of Atlantis (the Association of Artist-Run Centres from the Atlantic).
Outreach & Communications
updating content on the website;
maintaining an active social media presence reflective of the organization’s values;
developing community relations locally, nationally and internationally;
Supporting local artists and arts organizations by attending exhibitions and related events at other art venues in the city;
Performing an advocacy role for the Centre and for artists generally;
and acting as the public face of Eyelevel.
COLLABORATIVE RESPONSIBILITIES
Executed with support from the Board, Volunteers, and Contract Staff:
working with the Finance Committee to prepare budgets, oversee day-to-day financial transactions, present quarterly financial reports, and prepare for year-end Review Engagement;
working with the Programming Committee and Contract Staff to maintain and develop the printed matter program;
working with the Board and Engagement Committee to coordinate fundraising activities and cultivating financial support through donations;
working with the Engagement Committee to strengthen our presence in the community and develop strategies for membership engagement;
working with Contract Staff to design promotional content for programming and events
working with the Programming Committee to provide assistance to exhibiting artists as required;
working with the Programming Committee to coordinate regular exhibition jury/proposal review;
working with the Board to develop policy that supports Eyelevels mandate;
working with the Board to oversee and implement strategic planning;
working with the Board to prepare annual operating grants;
working with the Board to address systemic areas of exclusion in the organization.
As an artist-run centre, we benefit greatly from the creative practices of our staff and Board. The Artistic Director is encouraged to develop curatorial projects and pursue professional development opportunities, including their own artistic practice. We recognize that this can be difficult in such active employment, but the Board is committed to supporting the Artistic Director in finding this balance.
ESSENTIAL SKILLS
The successful candidate will:
be self-motivated, energetic, and will have the ability to work both independently and collaboratively;
possess a strong knowledge of local, national and international art;
show a commitment to supporting local artistic practice;
have a familiarity with and enthusiasm for artist-run culture;
be community-minded and interested in outreach activities that engage the art community as well as the wider public;
possess strong interpersonal skills to work cooperatively with diverse groups of people to develop quality programs;
work cooperatively with an active Board of Directors, driven by a shared vision for Eyelevel; and contribute a unique vision and personality to the artist-run centre and its programming.
QUALIFICATIONS
The successful candidate will have:
a post-secondary degree/diploma in Fine Arts, Arts Administration or equivalent experience
strong planning and organizational skills including the ability to prioritize projects
experience working or volunteering with an artist-run centre or equivalent
proven grant writing ability and fundraising skills
proven office or similar managerial experience
experience working with a Board of Directors and volunteers
excellent verbal and written communication skills
experience with budget preparation, financial management, and working within fixed budgets
strong computer literacy, preferably Mac platforms
graphic design and website maintenance experience an asset
valid driver’s licence an asset
bilingualism an asset
Applications must be received by 22 February, 2019 at 5 pm
Please send a letter of interest, a detailed CV, names and contact information for three references, and a sample of your critical and/or professional writing (max 3 pages) to coordinator [arobas] eyelevel [point] art with the subject line JOB: ARTISTIC DIRECTOR.
ABOUT EYELEVEL
Eyelevel operates from a multi-use space in the North End of Halifax, neighbouring the site of Africville, in a city built on unceded Mi’kmaq territory. We are actively working to understand and respond to the complex histories that form an important context for our operations and programming. We are working to make space that critiques conventional ways of engaging in contemporary art. We seek to engage practices that are conversational, contingent, research-based, non-linear, and untested, and are committed to nurturing artistic investigations from underrepresented positions within contemporary art practice. www.eyelevel.art
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C Magazine is pleased to announce the inaugural C Magazine Editorial Fellowship, a unique ten-month residency for independent research and experimentation in the field of visual arts publishing and is the only such opportunity offered by an art magazine in Canada. By providing core space and resources to diverse voices from a variety of backgrounds and at various stages in their careers, the Fellowship aims to enrich the visual arts community and expand historical, social and cultural understandings of Canadian contemporary art.
The C Magazine Editorial Fellowship establishes an important new platform in its consideration of innovative models for editorial development in line with C Magazine’s reputation as an experimental visual arts institution known for nurturing, showcasing and creating dialogue around artistic practice and criticism.
Founded in 1984 and based in Toronto, C Magazine is an independent contemporary art and criticism periodical dedicated to providing a dynamic forum for debate and insight into significant ideas in the visual arts. C Magazine fosters the development of emerging talent, promotes excellence in writing and creative practice and commissions new work that reflects the diversity of Canadas’s arts communities. C sees these as necessary elements in fostering a vital and timely document of our times. C is published quarterly by C The Visual Arts Foundation, a non-profit charitable organization established to present ideas, advance education and document contemporary visual art and artist culture.
Application deadline February 14, 2019
Role Description
The C Magazine Editorial Fellowship provides a supportive context for professional development over a ten-month period, and the unique opportunity to contribute significantly to an established independent contemporary art publication in Canada. Working closely with the C Magazine Editor to realize the magazine’s artistic mandate and editorial goals, the Editorial Fellow delivers their individual perspective through a thematic program that sits somewhere between the artist-led and the institutional. The Fellow researches and develops, commissions and edits a series of feature texts across three consecutive issues of the publication, building on C’s strong reputation for smart, imaginative and challenging content on and around contemporary art and criticism. In addition to their editorial contributions, the Fellow programs a discursive event related to some aspect of their thematic content.
For 35 years, C Magazine has introduced diverse, emerging artists and writers and often overlooked art practices to a national and international audience. C Magazine aims to educate and provide an important forum for discussion of the social, political, and historical forces at play within our cultural environment and current visual arts practices. Responding to the challenges and requirements of a small, independent organization, the Editorial Fellow supports these goals and contributes purposefully to C’s publishing program, its growth and its long-term vision, while furthering its legacy and mission. The Fellow reports to the Editor and is responsible to the authority of the Board of Directors of C The Visual Arts Foundation.
Structure
The Editorial Fellowship is comprised of research, commissioning and editing periods, during which the successful applicant is in regular conversation with the editor of C Magazine. The Fellow works closely with the editorial team to deliver the series of texts and any additional activities and attends monthly all-staff meetings and quarterly meetings of the Editorial Advisory Committee, in person or remotely. The Fellow is supported and complemented by the magazine’s leadership team of Editor and Executive Director/Publisher, and together they ensure an influx of diverse new voices and consistency in the delivery of content and educational programs.
Responsibilities
Editorial Program
To work closely with the Editor to ensure that C Magazine realizes its mandate and editorial goals, and to contribute to their further development.
To develop the theme and ‘Call for Proposals’ for each issue, with final approval of the Editor.
To research and commission feature articles for 3 issues of C Magazine (~10,000 words, with more than half being Canadian content), corresponding with contributors to solicit and develop texts, set fees, and do so in adherence to specified timelines, budgets and editorial structures.
To update records pertaining to each commissioned article, including fees, potential copyright expenses and first draft deadlines as soon as an assignment has been confirmed.
To write the Editorial note.
To prepare received texts for publication, providing writers with substantive edits that suggest cuts for length, sequencing and consistency of editorial style and voice.
To ensure final texts are delivered on budget and to a high standard.
To proofread the magazine galley.
To attend quarterly Editorial Advisory Committee meeting to discuss upcoming themes and commissions.
To execute one program in relation to the theme or content of their issues, at a point of their choosing during the Fellowship, budget permitting.
Fundraising
To assist with applying for funding for events related to their editorial program.
To support and help develop community partnerships.
Marketing and Audience Development
To build the magazine’s network of contributors.
To support and develop the national and international profile of the magazine
To work with the Publisher to nurture C’s local, national and International audiences and partnerships and forge new ones.
To contribute marketing texts related to each issue of C Magazine as needed.
Public Representation
To promote C Magazine at a national and international level, acting as an ambassador for the organization.
To understand and raise awareness of the magazine’s position within an established network of independent contemporary visual art spaces and publications.
To actively mentor the emerging writers, curators and artists they work with.
Maintaining Staff and Volunteer Relations
To maintain a professional atmosphere in accordance with the Ontario Code of Human Rights, and adhere to C’s Accessibility Policy and Equity Policy (forthcoming)
Qualifications
Education and Experience
Master’s degree in art history or critical and curatorial studies, or closely related studies; or equivalent qualifications, education and experience relevant to the role.
Minimum 5 years of experience in writing and editing, directly related to contemporary visual art and related practices.
Experience commissioning and editing contemporary art writing for publication.
Experience with working collaboratively and responsibly as part of a creative team.
Experience with developing productive working relationships with artists, writers and art world peers.
Experience, an established presence and well-developed professional networks in the Canadian art community.
Established presence in the international art community, with well-developed networks.
Required Skills and Knowledge
Superior writing and substantive editing skills.
Demonstrable ability in assessing texts submitted for publication in a contemporary art context; experience in assessing pitches is an asset.
Extensive knowledge and interest in contemporary Canadian and international art, in a range of media and disciplines.
Excellent verbal and written communication skills.
Advanced planning and organizational skills.
Self-directed with proven ability to prioritize, assign and execute multiple tasks simultaneously and meet numerous ongoing deadlines.
Well-developed ability to research, gather and evaluate information, and to teach others.
Computer skills for an MS Office, Adobe, Dropbox and Google Suite environment.
Knowledge of editorial guidelines and standards, including The Chicago Manual of Style and The Canadian Press Stylebook.
Additional Requirements
Available to attend occasional evening meetings, and events if logistically possible.
Ability to work effectively with colleagues, board members, and partners.
Personal qualities of integrity, credibility and sound judgment.
Responsible, ethical and accountable.
Positive and professional, with a hands-on and constructive personal style.
Creative, innovative and resourceful in developing and executing ideas and concepts.
An interest in the mission of C Magazine and the ability to represent us in your communities.
Understanding the important role of funders, sponsors and donors in the arts.
Demonstrated dedication to the advancement of contemporary visual art.
How to Apply
Deadline for application: Thursday, February 14, 2019 – 5 PM EST
Expected interview dates: February 23, 25 or March 2, 2019
Applications must be submitted as one pdf, emailed to hr [arobas] cmagazine [point] com with the subject: “Search Committee.” Receipt of your application will be acknowledged, but late applications will not be considered. Include only the following in your application:
Letter of interest (two pages maximum)—must include a clear expression of thematic interests and the arc of your research past, present and future
CV (four pages maximum)
Two writing samples (maximum 2500 words combined)
Two referees (name, position, telephone and email address)
Voluntary self-identification form, (optional)
Candidates will be selected for assessment based on their letter of interest and CV. This fellowship is open to candidates who reside outside of Ontario and internationally; however Canadian citizens, Permanent Residents and Indigenous peoples in Canada are given priority. We thank all applicants in advance. Only those qualified for an interview will be contacted.
Assessment will include an interview, reference checks and an assigned substantive editing task. Candidates selected for assessment will also be asked to submit a proposal (two pages maximum) for two to three thematic issues of C Magazine. Please refer to the C Information for Writers guide and archive.cmagazine.com to better understand the style and scope of C Magazine.
C Magazine strongly values diversity, including gender and sexual diversity, within its community and welcomes applications from all qualified individuals. Candidates otherwise assessed as equal will receive priority for this hiring if they belong to a designated group and return the voluntary self-identification form, applicable to Indigenous people, racialized/visible minorities, people with disabilities and women. C Magazine is committed to fostering a diverse and inclusive work environment and to providing employment accommodation in accordance with the Ontario Human Rights Code and the Accessibility for Ontarians with Disabilities Act. If contacted for an interview, please communicate if you require accommodation.
The physically accessible office of C Magazine is at 401 Richmond Street W, Toronto, Ontario.
Contact Information
Kate Monro, Executive Director and Publisher
info [arobas] cmagazine [point] com
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2019 Middlebrook Prize for Young Canadian Curators
Call for Submissions
Founded in 2012, the Middlebrook Prize for Young Canadian Curators is awarded annually to an emerging Canadian curator who is under 30 with the aim to foster social innovation and curatorial excellence in Canada. Hosted and administered by the Art Gallery of Guelph, the winner is selected by a jury of arts leaders and receives a $5,000 honorarium, an exhibition at Art Gallery of Guelph, and mentorship from the curatorial team at the AGG and jury members.
Submissions will be accepted until February 14, 2019, at 5 pm. The winner will be announced in early March 2019 and the exhibition will be presented from September to December 2019 at the Art Gallery of Guelph. Proposals should emphasize contemporary Canadian art with attention to audience and public relevance.
Applications must include:
Letter of introduction: applicants should articulate their curatorial values and philosophy, as well as what the Middlebrook Prize means to them as a career-building opportunity
One-page exhibition proposal: proposal must include contact information, curatorial statement, list of artists, and description of potential outreach programming
Exhibition budget up to $10,000: budget must include artist fees (per CARFAC fee schedule for Category II institutions), shipping via an accredited art transportation company, any special technical or equipment requirements for the exhibition, a description of unique or unusual installation requirements, and projected travel/accommodation expenses for artists/curator
One sample of critical writing: curatorial essay or published article/review, for example
Curriculum vitae: current, maximum 3 pages
Support images (10): with descriptions (artist name, title, date, medium, dimensions) inclusive of 5 images supporting exhibition proposal and 5 images documenting past curatorial work
Floor plan: detailing the proposed layout of works (download the floor plan)
Notes:
The award winner must be under 30 years of age by December 31, 2019 and is required to demonstrate proof of age on signing of the exhibition contract
The Prize is open to Canadian citizens, as well as non-Canadians currently living and working in Canada who are residents in Canada for the full term of the Prize (March through December 2019)
Important Dates:
Call for Submissions: January 4 – February 14, 2019
Winning Curator Announcement: March 2019
Exhibition Dates: September 12 – December 15, 2019
Applications are to be submitted in a single PDF document, with the subject line Middlebrook Prize, to info [arobas] artgalleryofguelph [point] ca
The Middlebrook Prize for Young Canadian Curators is funded by the Centre Wellington Community Foundation’s Middlebrook Social Innovation Fund, The Guelph Community Foundation: Musagetes Fund, and by private donations.
For more information about the prize as well as past winners and their projects, please visit middlebrookprize.ca.
Art Gallery of Guelph
358 Gordon Street
Guelph, ON N1G 1Y1
artgalleryofguelph.ca
519-837-0010
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Résidence de recherche
Artistes, chercheurs et commissaires Sourds
Appel de dossiers
jusqu’au 28 février 2019
Afin de multiplier les points de vue sur l’image en mouvement, Vidéographe offre une résidence de recherche aux artistes, chercheurs et commissaires Sourds. Cette résidence se veut versatile afin de répondre aux besoins de la personne sélectionnée.
Les artistes pourront utiliser cette opportunité pour expérimenter en vue de créer une nouvelle œuvre ou, de manière plus large, pour nourrir leur pratique. Les chercheurs, chercheuses ou commissaires sont invités à effectuer une recherche à partir des œuvres de notre collection vidéo. Leur recherche peut notamment être thématique, formelle ou historique et peut porter sur le corpus d’un ou plusieurs artistes.
La résidence sera suivie d’une présentation publique au cours de laquelle la personne sélectionnée présentera sa recherche.
Cette résidence s’adresse aux personnes Sourdes résidant à Montréal. La personne retenue recevra un montant forfaitaire de 2 000 $. Les artistes auront accès aux équipements de Vidéographe. Les chercheurs, chercheuses et commissaires pourront travailler dans les bureaux de Vidéographe ou en ligne via notre site Vithèque.com. Ils ou elles seront accompagnés par notre équipe dans leurs recherches dans le catalogue. Comme l’équipe de Vidéographe ne connaît actuellement pas le LSQ ou l’ASL, nous utiliserons les services d’interprètes, SRV Canada VRS, et le français ou l’anglais écrit.
Une seule personne sera sélectionnée dans le cadre de cet appel. Un comité de sélection évaluera les propositions en considérant la faisabilité du projet par rapport aux ressources dont nous disposons, l’intérêt et la rigueur de la proposition et les retombées anticipées pour l’artiste, chercheur, chercheuse ou commissaire.
Vous pouvez nous faire parvenir votre proposition en LSQ (vidéo), français (écrit), ou anglais (écrit). Pour soumettre votre dossier, veuillez nous faire parvenir :
Une description de votre projet (1 000 mots ou 5 minutes maximum);
Votre curriculum vitae;
De la documentation visuelle ou textuelle de projets antérieurs ou qui permettent d’illustrer votre proposition maximum 15 images (max : 1024 px de large, 72 dpi) ou 10 minutes de vidéo.
Si vous envoyez des vidéos, veuillez nous envoyer un lien URL vers la ou les vidéos. N’oubliez pas d’indiquer le mot de passe s’il y a lieu.
DATE LIMITE POUR SOUMETTRE VOTRE DOSSIER : 28 février 2019
À noter :
Si vous avez des questions relative à notre collection ou désirez un accès temporaire aux œuvres via Vithèque afin de préparer votre proposition, veuillez en faire la demande à notre conservatrice Karine Boulanger à collection [arobas] videographe [point] org
Seuls les dossiers envoyés par courriel seront acceptés. Un accusé de réception sera émis.
Merci d’indiquer RÉSIDENCE DE COMMISSARIAT dans l’intitulé de votre courriel et d’envoyer votre dossier à info [arobas] videographe [point] org
Résidence de rechercheArtistes, chercheurs et commissaires Sourds
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Le Centre SAGAMIE lance un appel aux commissaires. Dans un esprit de collaboration, nous sommes intéressés à soutenir vos projets de recherche sous forme d’expositions, de publications, d’événements ou de projets laboratoire.
Dans un premier temps, nous invitons les commissaires à nous partager leurs champs privilégiés de recherche. Selon les propositions reçues, la participation des commissaires pourrait s’allier à des projets déjà en cours au Centre SAGAMIE ou faire l’objet de nouveaux développements à notre programmation.
Le présent appel est inclusif aux différentes communautés culturelles, aux Premières Nations, aux différents genres et aux différents groupes d’âge, y compris les premières expériences et les artistes agissant à titre de commissaire.
Les commissaires intéressés ont jusqu’au 15 mars 2019 pour nous faire part de leurs intérêts en nous faisant parvenir un dossier comprenant un Curriculum Vitae et un texte décrivant leurs champs de recherche.
• Vous pouvez aussi inclure si vous le souhaitez :
• Des textes que vous avez déjà écrits en tant que commissaire.
• Des images de projets que vous avez commissariés.
• Des projets concrets que vous désirez réaliser.
Nous faire parvenir le tout par courriel à
mathildesagamie [arobas] cgocable [point] ca
SAGAMIE édition d’Art · 50 rue Saint-Joseph C.P. 2037 · Alma, Qc G8B 5W1 · Canada
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L’appel de candidatures pour le Prix Sobey pour les arts 2019 est lancé !
Le Prix Sobey pour les arts est le prix le plus prestigieux décerné aux artistes canadiens de 40 ans et moins. Conjointement administré par la Fondation Sobey pour les arts et le Musée des beaux-arts du Canada, ce prix annuel, créé en 2002, offre à nos jeunes talents un soutien exceptionnel grâce à une aide financière importante et une reconnaissance à l’échelle nationale et internationale.
Le Musée des beaux-arts du Canada accepte présentement les dossiers de candidature pour le Prix Sobey pour les arts 2019 que souhaitent lui envoyer les agents, artistes et institutions reconnus. Les lignes directrices et les règles d’admissibilité du concours sont énoncées sur le site web ou téléchargeable ici-même. La date butoir des soumissions est le vendredi 1 mars 2019, à 18 h (HNE). Les dossiers peuvent être envoyés par courriel à sobey [arobas] beaux-arts [point] ca ou par la poste à Prix Sobey pour les arts, a/s Musée des beaux-arts du Canada, 380, promenade Sussex, Ottawa, Ontario, K1N 9N4.
Le Musée des beaux-arts mettra sur pied un jury composé de cinq conservateurs(trices) représentant des régions du Canada et d’un représentant international. Ce jury sélectionnera les 25 artistes de la liste préliminaire, les cinq artistes finalistes et le/la lauréat(e). Veuillez noter que le prix fait appel à un processus de mises en candidature et que seuls les dossiers complets seront pris en considération.
Nous comptons sur votre participation, espérant recevoir vos mises en candidatures très bientôt !
Merci de votre collaboration,
L’équipe d’administration du Prix Sobey pour les arts
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International Open Call for Exhibition Proposals 2019-20
Curatorial opportunity
Application period: February 1–March 1, 2019
apexart
291 Church Street
New York, NY 10013
USA
apexart.org
apexart’s International Open Call is soliciting exhibition proposals from February 1-March 1, 2019. The four proposals with the highest scores will be presented by the organizers in the countries specified as part of apexart’s 2019-20 exhibition season. Curators, artists, writers, and creative individuals, regardless of experience level or location, are invited to submit a proposal online for any international (or domestic) location outside of New York City and its metropolitan area.
The submission process
Proposals should describe compact, focused, idea-driven, and original group exhibitions. No biographical information, CVs, links, or images will be accepted. Submissions cannot exceed 500 words and should be submitted in English.
The selection process
Rather than convene a small panel to review hundreds of ideas, apexart’s crowdsourced voting system utilizes many jurors to individually review a small subset of proposals. An international jury composed of 300+ individuals from a wide variety of professional backgrounds rate the proposals based on interest, content, and the organizers’ ability to communicate their ideas. To make the system as fair as possible, proposals are anonymous and randomized for each juror, which ensures that each submission receives the same consideration. apexart does not influence the decisions of the jury in any way.
The results
The organizers/curators of the four highest-ranked proposals will each receive an exhibition budget of up to USD 11,000 and will work closely with the apexart team to turn their ideas into apexart exhibitions. Exhibition organizers are expected and challenged to work within the funding provided to transform their winning proposals into strong, focused, noteworthy, and relevant exhibitions.
To submit an exhibition proposal, visit apexart.org/opencalls.php between from February 1-March 1, 2019.
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APPEL AUX TEXTES
Numéro 133 • Hasards, accidents: l’heureux imprévu
Tout acte, envisagé non pas du point de vue de l’agent, mais dans la perspective du processus dans le cadre duquel il se produit et dont il interrompt l’automatisme, est un « miracle » – c’est-à-dire quelque chose à quoi on ne pouvait pas s’attendre.
Hannah Arendt, Qu’est-ce que la liberté ?
Tout acte, envisagé non pas du point de vue de l’agent, mais dans la perspective du processus dans le cadre duquel il se produit et dont il interrompt l’automatisme, est un « miracle » – c’est-à-dire quelque chose à quoi on ne pouvait pas s’attendre. Hannah Arendt, Qu’est-ce que la liberté ?
Les hasards de l’existence provoquent aussi bien infortunes que fortunes. Avec l’implication d’heureux imprévus, que nous plaçons en tête dans cet appel à contribution, est mise en relief une dimension qui est au cœur de la définition du terme sérendipité, soit la possibilité de faire une découverte importante, notamment scientifique, par hasard, par erreur ou par accident. Cette découverte correspond à quelque chose d’essentiellement bénéfique ou utile, comme celle de l’aspirine, de la pénicilline, du téflon ou du velcro. Pour paraphraser le mathématicien Henri Poincaré réfléchissant au rôle de son inconscient dans ses raisonnements, il s’agit d’effectuer une découverte sur notre manière de découvrir ou encore de trouver quelque chose d’important que nous ne cherchions pas, telle l’Amérique pour Christophe Colomb.
Date limite : 1er avril 2019
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Appel à projet curatorial La Box 2019-2020
Installée dans un bâtiment du XVIIe siècle, l’École nationale supérieure d’art de Bourges est située dans le cœur historique de la ville de Bourges, dans le centre de la France à deux heures de Paris. Avec une surface de plus de 7000 m2, l’école offre de vastes espaces de travail pour les étudiant(e)s et de nombreux ateliers techniques dotés d’équipements importants constamment modernisés et renouvelés.
L’école, habilitée à délivrer le grade Master au diplôme national supérieur d’expression plastique, est conçue pour favoriser l’inventivité et la créativité, qui n’adviennent que si les moments d’échanges, de rencontres et de réflexions sont nombreux : elle est un lieu généreux et ouvert sur l’extérieur, favorisant les rencontres et les croisements artistiques. Son enseignement propose un contexte d’études et de recherches dont les méthodes sont toujours à réinventer pour inciter à la réflexion, aiguiser la curiosité, apprendre à être disponible, multiplier les discussions, articuler la mise en pratique avec les analyses critiques.
La galerie La Box est l’un des principaux outils pédagogiques de l’Ensa. Tous les ans, elle initie des actions en lien avec les enseignements de l’école en produisant une dizaine d’expositions d’artistes français ou étrangers. Depuis plus de dix ans, elle confie une partie de sa programmation à de jeunes commissaires invités choisis puis suivis par l’équipe pédagogique de l’école. Les curateurs développent un programme expérimental s’appuyant sur un module pédagogique mis en place pour assurer le lien avec les enseignants et les étudiants, pour permettre à ces derniers de questionner la problématique de travail du programme curatorial et rester au plus près des acteurs de la scène contemporaine.
Télécharger le dossier de candidature au format pdf: https://www.ensa-bourges.fr/images/stories/box/appel_a_projet_curatorial_2019-2020.pdf
Le dossier de candidature doit être envoyé par email au format PDF à curateurslabox [arobas] ensa-bourges [point] fr avant le 1er avril 2019
Pré-sélection de 6 dossiers : avril 2019
Passage du(es) commissaire(s) en commission de sélection : mai 2019
Première proposition de calendrier pour novembre 2019 : juin 2019