Partage / Partake – Exposition de Afield, Andrei Aranyi, Jonathan Kabumbe, Jennie Philipow à la Galerie du Nouvel-Ontario

 

Programmation des membres de l’AGAVF

Galerie du Nouvel-Ontario (Sudbury)

Afield, Andrei Aranyi, Jonathan Kabumbe, Jennie PhilipowPartage/Partake
Exposition du 8 février au 14 mars 2020
54, rue Elgin Sudbury, Ontario
www.gn-o.org

Galerie Sans Nom (Moncton)

Sarah ThibaultL’intimité spectacle

Emily PhillipsAbstracted Landscapes
Mathieu LégerUne structure, découverte par la coupe (série 02020)/A Structure Revealed by the Cut (Series 02020)
du 13 mars au 10 avril 2020
vernissage le 13 mars à 19h
140, rue Botsford
Moncton, Nouveau-Brunswick
www.galeriesansnom.org

Maison des artistes visuels francophones (Saint-Boniface)

Gilles Hébert et Sheila SpenceRetour au paradis / Return To Paradise
du 9 janvier au 14 mars 2020
219, boulevard Provencher Saint-Boniface, Manitoba
www.maisondesartistes.mb.ca

Centre culturel franco-manitobain (Winnipeg)

Candace Lipischak Trouvailles
du 4 février au 6 mars 2020

Pauline BoutalCarrefour/Crossroads
du 17 mars au 26 avril 2020
340, boulevard Provencher Saint-Boniface, Manitoba
www.ccfm.mb.ca

Galerie Bernard-Jean (Caraquet)

Michèle BouchardLa déchirure… Et après…
du 17 janvier au 15 mars 2020
220, boul. Saint-Pierre Ouest Caraquet, Nouveau-Brunswick
www.constellationbleue.com

Galerie d’art Louise-et-Reuben-Cohen (Moncton)

Les mois de la performance
Artistes en résidence: Xavier Gould et Samuel Landry du 2 au 13 mars, et Marika Drolet-Ferguson du 16 au 20 mars
Université de Moncton
Moncton, Nouveau-Brunswick
www.umoncton.ca/umcm-ga

 

La Liste

L’Association des groupes en arts visuels francophones (AGAVF) présente les événements de ses membres, soit quinze centres d’artistes et galeries à travers le pays, et compile les appels de dossiers en arts visuels, arts médiatiques, performance, art public qui s’adressent aux artistes et aux commissaires.

 

Appels de dossiers

1. appels en français du Canada

Maison des artistes visuels – Saint-Boniface – 31 mars
«Singulier pluriel» – Région de la capital nationale – 25 mars
Centre Clark – Poste audio – Montréal – 15 avril
Atelier Presse Papier – Trois-Rivière – 15 mars
Prix Sobey pour les arts – Canada – 6 mars
Folie/Culture – 3 appels – Québec – 15 mars

2. appels en anglais du Canada

Ottawa School of Art – 3 avril
Winifred Shantz Award – for early career Canadian ceramic artist – 30 avril
Burtynsky Grant – 20 mai
Analog Wall to Wall – Propeller Art Gallery – Toronto – 1er avril
Digital Artwork – Mississauga – 3 avril
Sounds Like Audio Art Festival – Saskatoon – 31 mars
Living Arts Centre Galery – Mississauga – 13 mars
Images Festival – Toronto – en cours
Architecture + Design Film Festival – Winnipeg – 21 mars
AKA Artist-run Centre – Saskatoon – en cours
Southern Alberta Art Gallery – Lethbridge – en cours

3. appels internationaux

L’ESTRUCH – Sabadell, Espagne – 9 mars
Les Instants Vidéo – Marseille – 5 juin
Metropolitan Arts Centre – Belfast – 26 mars

4. résidences

Asia Culture Center – Gwangju, Corée – 10 mars
Klondike Institute of Art & Culture – 1er avril
Caetani Cultural Centre – Vernon, Colombie-Britannique – 9 mars
Atelier d’estampe Imago – Moncton – 1er mai
Résidence croisée – Vassivière-Chalet Mauriac – 5 avril
Women’s Studio Workshop – Rosendale, NY, ÉUA – 1er avril
Cité internationale universitaire de Paris – sans date limite

5. art public

Glenhyrst Art Gallery – art public – Brantford – 30 avril
École Maplehurst – Moncton – 27 mars
Mississauga Central Library – 20 mars
Leslie Nymark Public Art Public Project – Toronto – 27 mars
City of Mississauga – Temporary Public Art: Downtown Banner Program – 12 mars
Temporary Floating Public Art – Toronto – 16 mars
Valley Line West Elevated Guideway Ramps RFQ – Edmonton – 9 mars
Valley Line West Miserocordia Station RFQ – Edmonton – 9 mars
Valley Line West West Edmonton Mall Station Public Art Project RFQ – Edmonton – 9 mars

6. pour commissaires

On the Margin – AX Gallery – Sussex – 20 mars
C Magazine – Editorial Fellowship – 10 mars
Palestinian Museum – Research grants – Ramallah, Palestine – 1er avril
Vie des arts – Appel de proposotions – 22 mars et 26 avril
La Chambre blanche – Québec – 4 avril
Performance research – Training Utopias – 15 mars
Cosmic Bulletin – Call for papers – 14 avril (Riga Biennale)
Director position – Kunstmuseum Liechtenstein – 9 mars
Media Architecture Biennale 2020 – Futures Implied – Utrecht – 5 avril
revue esse art+opinion – Montréal – 1er avril

1. appels en français du Canada

Appel de dossiers de la Maison des artistes
PROGRAMMATION 2022-2023
Date de tombée: 31 mars 2020

En prolongement à ses préoccupations autour de la manière dont l’artiste transforme le monde pour l’habiter, La Maison des artistes visuels s’intéresse au corps humain pour sa programmation 2022-2023.Le corps est multiple: de l’espace intime que l’on habite au véhicule pour accéder à ce monde qui nous entoure, il demeure depuis toujours au centre de la création.
 
À la fois sujet et auteur, le corps de l’artiste permet de percevoir et de transmettre de manière sensible l’expérience du monde. Au fil des époques, les artistes ne cessent de réinventer les manières de l’explorer et de l’exploiter du portrait à la performance, en passant par l’architecture.

La Maison des artistes visuels francophones invite artistes et commissaires de tous les secteurs des arts visuels à soumettre une proposition d’exposition pour la période de programmation allant d’avril 2022 à mars 2023 s’inscrivant dans cette thématique. Les expositions seront sélectionnées par un jury selon le mérite artistique, tout en respectant le mandat de la MDA. 


Pour tous les détails : http://maisondesartistes.mb.ca/nouvelles/appel-de-dossier-2022-2023

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Appel de propositions

Expositions temporaires – Œuvre d’art extérieure – « Singulier Pluriel »

Lieu : Région de la capitale du Canada

Date limite : le 25 mars 2020 à 16 h HNE

Budget : 3 000 $

Patrimoine canadien est à la recherche d’une image dynamique et percutante véhiculant le thème « Singulier Pluriel ». C’est le thème du Canada en tant qu’invité d’honneur de l’édition de cette année de la foire du livre de Francfort qui aura lieu en octobre 2020. La foire du livre de Francfort attire quelque 275 000 visiteurs et 10 000 représentants des médias chaque année – une occasion unique de partager le meilleur de la culture littéraire avec le monde. Patrimoine canadien souligne cet événement en présentant des œuvres d’art originales de jeunes artistes canadiens sur deux escaliers bien en vue dans le centre-ville d’Ottawa

Le thème « Singulier Pluriel » reflète la multitude de peuples, de cultures et de paysages du Canada. Francfort 2020 célébrera notre diversité et montrera que, grâce à la créativité des auteurs et des artistes, nous pouvons apprendre à mieux nous comprendre, apprécier nos différences et trouver des similitudes entre nous.

Les images gagnantes seront reproduites sur une pellicule graphique pour un emploi extérieur et ensuite installées dans l’escalier de la rue York et les escaliers du pont Plaza à Ottawa pendant un an, à partir du printemps 2019. La date limite pour présenter vos soumissions est le 25 mars 2020, à 16 h (HNE).

Cet appel de propositions s’adresse à tous les artistes visuels, photographes, concepteurs graphiques et illustrateurs canadiens âgés de 18 à 35 ans. Tous les genres sont acceptés : art figuratif, art abstrait, collage, trompe-l’œil, illusion d’optique, motif, etc.

Pour chaque escalier, l’artiste recevra un cachet de 3 000 $ pour l’exposition de son œuvre d’art.

Si vous souhaitez recevoir les documents du concours pour préparer votre soumission, veuillez envoyer un courrier électronique à PCH [point] artpublic-publicart [point] PCH [arobas] canada [point] ca en indiquant comme sujet « Singulier Pluriel ».

 

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APPEL DE DOSSIERS 
POSTE AUDIO
PROGRAMMATION 2020-2021 

DATE LIMITE : 15 AVRIL 2020

Le Centre CLARK invite les artistes, collectifs et commissaires à soumettre des propositions d’œuvres sonores pour le volet Poste audio de sa programmation annuelle. Les propositions doivent être adaptées au poste d’écoute situé à l’entrée de CLARK, dans l’espace adjacent à celui de la librairie. Aucun projet nécessitant l’une des deux salles d’exposition ne sera retenu*.
 
Les modes de présentation divers sont bienvenus et peuvent aller au-delà du dispositif habituel (iPod et casque d’écoute sur une table basse), pourvu qu’ils soient adaptés à l’espace du Poste audio et qu’ils ne contaminent pas les expositions principales. Ainsi, les projets peuvent investir l’espace « cabane », être diffusés à partir d’un dispositif spécialisé dans l’espace du Poste audio, prendre la forme de baladodiffusions, etc. Le comité est ouvert à recevoir toutes formes de création sonore relevant des pratiques en art contemporain. Toutefois, la nature du contexte du Poste audio ne permet pas la diffusion de vidéos ou autres supports visuels.
 
CLARK offre un cachet de 300 $ pour la diffusion du travail pendant cinq semaines. Le centre propose également de l’assistance au montage, 16 heures de main d’œuvre pour la fabrication d’un dispositif de présentation en bois et, si nécessaire, des heures d’utilisation de l’Atelier CLARK.

Toute personne voulant soumettre un dossier doit remplir ce formulaire en ligne (zone festival) et fournir les éléments suivants :
— Une courte description du projet (maximum de 250 mots);
— Un texte de démarche artistique (maximum de 150 mots);
— Du matériel audio : lien Web (SoundCloud, Google Drive ou autres) du projet proposé ou de projets antérieurs relatifs à l’art sonore;
— Du matériel visuel en format JPG ou PDF, si nécessaire (p. ex. : dans le cas d’un dispositif spécifique*);
— Une liste des besoins techniques et toutes autres précisions, s’il y a lieu.
 
Date limite : 15 avril 2020
Soumettre vos dossiers ICI
 
* Les projets nécessitant l’espace des salles d’expositions devraient être soumis à l’appel de dossiers général dès l’automne prochain.

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Atelier Presse Papier / Programmation 2021-2022
15 mars 2020
 
/ Trois-Rivières (Québec)
 
 Le Centre de Diffusion Presse Papier recherche des artistes ou des groupes d’artistes, dont la production et la recherche en art actuel se manifeste par l’utilisation de l’estampe, en tout ou en partie, dans l’élaboration de leur œuvre. Le Centre de diffusion est aussi ouvert aux propositions de commissaires qui voudraient présenter des projets qui tournent autour de l’estampe, de son développement et de son utilisation comme moyen d’expression actuel.

Une attention particulière sera portée aux dossiers* qui feront état d’une recherche de nouvelles formes d’utilisation de l’estampe. Cette recherche peut revêtir plusieurs aspects:

L’actualité des sujets de recherche
L’œuvre installative utilisant l’estampe
L’hybridité des moyens d’expression
La recherche sur les techniques de l’estampe
Le mélange des techniques
Les nouvelles avenues du livre d’artiste
L’estampe comme moyen d’expression social
Le questionnement sur l’identité de l’estampe
* Tous les candidats doivent soumettre un dossier de présentation pour voir leur proposition présentée au jury. Un dossier incomplet pourra nuire à l’évaluation de la demande.

Le dossier de présentation doit inclure:

Un projet d’exposition (résumé en 400 mots ou moins)
Un curriculum vitae (5 pages maximum) ou une présentation du groupe
Un dossier de presse (5 pages maximum) facultatif
De 10 à 15 reproductions numériques (Format JPG, max.1000/1000pixels; max.100dpi)
Veuillez noter que les artistes choisis doivent attendre un minimum de 5 ans avant de refaire une demande d’exposition.

Les documents proposés n’ont pas obligatoirement à montrer les œuvres à exposer. Ils doivent cependant être le reflet assez juste de la direction que l’artiste entend donner à la présentation qu’il fera au Centre de diffusion.

Les documents peuvent être envoyés par la poste* ou par courrier électronique.

* Les dossiers soumis par courrier ne seront pas retournés aux artistes à moins qu’une enveloppe préaffranchie soit incluse dans la demande.

Centre de Diffusion Presse Papier
73, rue St-Antoine, Trois-Rivières, Qc G9A 2J2
Courriel :  dapp [arobas] cgocable [point] ca

À l’attention de Clémence Bélanger, coordonnatrice artistique 819-373-1980

Atelier Presse Papier
3, rue Saint-Antoine,
Trois-Rivières (Québec) G9A 2J2

https://www.pressepapier.net/appel-de-dossiers

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Prix Sobey pour les arts

La plus prestigieuse distinction dans le domaine de l’art contemporain au Canada

Créé en 2002, le Prix Sobey pour les arts vise la promotion de nouveaux talents en art contemporain canadien, en plus d’offrir aux artistes contemporains canadiens une chance unique de bénéficier d’une visibilité sur les scènes nationale et internationale.

Le programme représente un engagement total de plus de 650 000 $ CA annuellement. Cette année, des bourses totalisant une somme de 240 000 $ seront octroyées, dont un prix de 100 000 $ à la grande gagnante, 25 000 $ à chacun des quatre autres finalistes, et 2 000 $ aux vingt autres artistes figurant sur la liste préliminaire. Outre les prix en argent, trois des artistes de la liste préliminaire prendront part au Programme de résidences Sobey. Enfin, l’un des finalistes sera sélectionné par Fogo Island Arts pour participer à une résidence annuelle.

L’appel de candidatures pour le Prix Sobey pour les arts 2020 est maintenant ouvert!

Tous les documents relatifs aux candidatures doivent parvenir au Musée des beaux-arts du Canada au plus tard à 18 h (HNE), le vendredi 6 mars 2020.

Le Musée des beaux-arts accepte les mises en candidature pour le Prix Sobey pour les arts 2020 de la part d’agents, d’artistes et d’établissements reconnus. Le Musée des beaux-arts du Canada enverra par courriel à l’expéditeur un accusé de réception du dossier de candidature.

https://www.gallery.ca/sites/default/files/saa2020_nomination-form_fr.pdf

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Folie/Culture

Pour la dernière année de notre thématique Marchez sur des œufs !, Folie/Culture appelle à la déraison pour qu’advienne une réflexion sur les nouvelles formes de contention. Ainsi, l’organisme se délectera de l’imparfait, du monstre et de ses aléas et posera davantage un regard sur l’injonction à l’exemplaire dans nos sociétés de contrôle.

Par cette thématique, Folie/Culture tente de répondre notamment à ces questions : Qu’en est-il des formes d’expression des gens hors normes, sous le diktat de l’exemplaire ? Que peut-il advenir dans un monde où rien ne devrait être bousculé ? Quelles seraient les formes d’art qui s’autoanéantissent elles-mêmes par rigueur éthique ? Comment aborder certaines tensions sociales par l’art sous l’égide de la culture du commentaire et du regard bienfaisant des pair.e.s artistes ? À l’ère du tout profilé, du tout contrôlé, qu’advient-il de l’art à engagement politique et son potentiel contestataire ? Croulant sous d’innombrables charges qu’amène notre système néolibéraliste et face à l’épuisement et à la médicamentation qui en découlent, comment pouvons-nous raisonnablement dire ?

Par ce triple appel, l’un pour le programme d’artiste assigné.e à résidence, l’autre pour un événement multidisciplinaire collectif et le dernier pour la Minute vidéo, Folie/Culture n’hésitera pas à casser bien des œufs.

Veuillez prendre note qu’il est possible de proposer un dossier pour un, deux ou trois de ces programmes.

DATE LIMITE 15 MARS 2020­­­­

Artiste assigné.e à résidence est une initiative qui prend forme sur un an. Pendant ces douze mois, un.e artiste est invité.e à créer autour de notre thématique Marchez sur des œufs ! Ainsi, l’artiste assigné.e à résidence bénéficie d’un soutien et d’une diffusion tout au long de ladite résidence, mais sans être pour autant enfermé.e dans un lieu précis.

« Assigné.e à résidence » est un terme utilisé en droit pour qualifier une personne devant demeurer en résidence sous surveillance, une peine accablant non pas uniquement les condamné.e.s, mais bien un ensemble d’individus de la société coincés chez eux pour des raisons économiques ou de santé mentale. Être artiste assigné.e à résidence est une joie et une peine à purger pendant un an durant lequel l’artiste – conjointement avec Folie/Culture – est amené.e à réaliser des projets où bon lui semble, comme bon lui semble.

L’artiste sera convié.e à travailler avec l’équipe de Folie/Culture pour présenter une intervention d’ouverture ou de mi-parcours ainsi que de fermeture, entre autres.

Cachet d’artiste : 2250 $ Remboursement de matériel : 500 $ Per diem et hébergement compris pour deux événements, l’un d’ouverture et l’autre de fermeture de résidence.

Documents à faire parvenir à programmation [arobas] folieculture [point] org: Un échéancier et une courte description de votre projet potentiel ; Votre démarche d’artiste (500 mots) ; Votre curriculum vitae d’artiste (3 pages maximum) ; Un dossier visuel de 10 images maximum ; Tout document complémentaire relatif à votre proposition de résidence.

Si vous désirez proposer un dossier pour l’appel d’artiste assigné.e à résidence, veuillez n’inscrire que le mot résidence dans l’objet de votre courriel.

DATE LIMITE 15 MARS 2020­­­­

En guise de clôture de notre programmation, Folie/Culture désire produire un événement multidisciplinaire et collectif présentant des œuvres inédites d’artistes de tous acabits. Ainsi, nos critères de sélection pour cet événement seront : Les liens possibles avec la thématique Marchez sur des œufs ! L’aspect déjanté, hors norme et original de la proposition. La mise en relation possible avec d’autres propositions en vue d’un événement collectif. La conjugaison possible entre votre proposition et des problématiques sociales. La qualité de la proposition. Les propositions recueillies pourront être présentées dans un espace de galerie ou encore dans un espace public, lors d’une soirée évènementielle ou encore dans tout autre contexte. Ainsi, Folie/Culture élaborera un contexte d’événement qui mariera le mieux les différentes propositions.

Cachet d’artistes : 500 $

Per diem, déplacement et hébergement compris.

Documents à faire parvenir à programmation [arobas] folieculture [point] org    Une présentation de projet (500 mots maximum) ; Votre démarche artistique (500 mots maximum) ; Votre curriculum vitae d’artiste (3 pages maximum) ; Un dossier visuel de 10 images maximum ; Tout document complémentaire relatif à votre projet. Si vous désirez proposer un dossier pour l’événement multidisciplinaire collectif, veuillez n’inscrire que le mot événement dans l’objet de votre courriel.

DATE LIMITE 15 MARS 2020­­­­

Folie/Culture récidive avec son invitation pour la Minute vidéo. L’organisme propose à tous les artistes professionnel.le.s ou amateur.rice.s, membres, proches et intervenant.e.s du milieu social de réaliser une vidéo d’une durée d’une minute suivant notre thématique Marchez sur des œufs !

Les Minutes vidéo sélectionnées seront projetées à l’occasion d’une soirée publique dans le cadre de notre programmation 2020-2021. Tel que susmentionné, Folie/Culture s’intéressera à la déraison et, à son opposé, la retenue lors de la sélection des propositions.

Pour participer, il suffit de réaliser une vidéo d’une minute exactement qui aborde le thème Marchez sur des œufs ! et la faire parvenir à programmation [arobas] folieculture [point] org.

Aucun générique n’est accepté et seule la musique originale ou libre de droits est admise.

Cachet d’artiste : 75 $

Si vous désirez proposer un dossier pour la Minute vidéo, veuillez n’inscrire que le mot minute dans l’objet de votre courriel.

DATE LIMITE 15 MARS 2020­­­­

Site web

 

 

 

2. appels en anglais du Canada

CALL FOR EXHIBITION PROPOSALS: 2021 Exhibition Season

Ottawa School of Art
ByWard Campus Gallery and Orléans Campus Gallery

Deadline for Submissions: 4:30 p.m. ET, Friday April 3, 2020

The Ottawa School of Art (OSA) is now accepting proposals of current or proposed work for the 2021 exhibition season for both its ByWard campus gallery and Orléans campus gallery. Artists working in all media are invited to submit a proposal. Group exhibition proposals are also accepted.

Proposals can be submitted for consideration at either the ByWard campus gallery or Orléans campus gallery or both campus galleries. Successful candidates shall exhibit at one campus gallery only. An application to both galleries must demonstrate a clear understanding of how the exhibition would work best using the dimensions of either gallery.
See also Gallery Floorplan’s (Byward Market Gallery) (Orléans Gallery).

Proposal submissions shall only be accepted via WeTransfer, a free file sharing website, www.WeTransfer.com, (please use the boutique [arobas] artottawa [point] ca email address to send files through WeTransfer)

Type in your e-mail address and the recipient’s e-mail address, add a message, attach the file and send.
Note: Proposals submitted by Post, Hand-delivery or E-mail will not be accepted.

Proposal Submission Criteria
Proposals must include the following information in order to be considered:

  • A completed Application Cover Form
  • The Exhibition Proposal
  • An Exhibition Artist Statement
  • An up-to-date Curriculum Vitae, (group proposals – C.V. for each artist)
  • A total of 10 digital images or videos of work completed within the last two years
    Note: An image of an artwork and a detail of that same artwork will count as 2 images. Each video counts as 1 image. The total video time per proposal must not exceed 15 minutes. Submit jpg images only, 300dpi, no larger than 2MB each; RGB format maximum of 1240 pixels, (length or width). Submit videos in the following formats only: AVI, FLV, WMV, MOV, MP4, no larger than 500MB each.
  • A list of all images / videos with the following format:
    A number preceded with “0”, (ie. 01), your initials, the year the artwork or video was completed, and the title of the image or video; (For example: 01CB2021lightsoverwater.jpg). Be sure the number “10” precedes the last image. Ensure this list corresponds with the order of the images / videos.
    Note: External image or video links will not be accepted, (ie. YouTube, Vimo, etc.).
    Do not put any special characters, symbols, periods, quotations marks, etc., (such as #. “& etc.) in any file name. Do not submit files in any type of software presentation, (ie. Power Point).
    It is your responsibility to ensure that your material is submitted in a readable format. Poorly organized proposals will not be considered.

Proposals not adhering to the above criteria shall be considered incomplete and withdrawn from the selection process without notification.

Jury Process:

  • A jury of three art professionals will make its selection based on the quality of the work, the overall integrity of the proposal and its relation to the programs of the OSA.
  • The jury will meet within 4 weeks of the submission deadline.
  • All artists whose proposals have been reviewed by the jury will be notified of the jury’s decision within 2 weeks of the jury meeting.

Conditions of Exhibition:

  • A CARFAC artist’s exhibition fee will be paid to the artist(s).
  • Selected artists will be responsible for shipping and shipping insurance to and from OSA.
  • All special equipment or display materials required for artworks in 3 dimensions, video artworks and / or media artworks that are selected for exhibition must be supplied by the artist(s).

For more details regarding the submission, please call or e-mail:
Cathy Brake at the Ottawa School of Art ByWard Campus
613-241-7471 (x 27)
boutique [arobas] artottawa [point] ca

Nadine Argo at the Ottawa School of Art Orléans Campus
613-580-2765
osao [point] gallery [arobas] artottawa [point] ca

Note: Due to the volume of applications, feedback on proposals will not be provided.

Byward Market Gallery
35 George Street
Ottawa, Ontario, Canada,
K1N 8W5

Orléans Gallery
245 Centrum blvd.
Orléans, Ontario, Canada,
K1E 0A1

artottawa.ca

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Deadline for Winifred Shantz Award is April 30!
The 2020 Call for Applicants is Open to Early Career Canadian Ceramic Artists

The Canadian Clay & Glass Gallery is calling for submissions to the 2020 Winifred Shantz Award for Ceramics. In order to be considered, applications for the award must be received electronically by Thursday, April 30, 2020.

This prestigious national award allows practising emerging ceramic artists to undertake a period of independent research, or other activities that advance their artistic and professional practice. The winner of the Award will receive $10,000. The selection is made by a jury comprised of respected contemporary ceramic artists and other arts professionals.

The winner and up to five finalists will have their work featured in a group exhibition at the Gallery from September 26th, 2020 to January 3rd, 2021. The exhibiting finalists will receive an artist fee commensurate with the current CARFAC Fee Schedule. The Award will be presented at the opening reception, held at the Gallery in Waterloo on Sunday, September 27th at 2:00pm. Transportation and accommodation will be provided to the winner, as required. In order to be eligible for the Award, applicants must be available to attend the reception on September 27th and be prepared to make a brief artist talk. The winner and finalists will be notified in early June.

To be eligible for the Winifred Shantz Award for Ceramics, artists must be Canadian citizens or have Permanent Resident status. Applicants must have maintained a professional practice for no more than 7 years prior to the date of application and developed skills through training and/or practice in the field (not necessarily in academic institutions) and have a body of work that incorporates a public presence and peer recognition. Successful candidates seek payment for their work and actively practice their art.

Application Guidelines:
To download the complete guidelines for the Winifred Shantz Award for Ceramics, visit http://www.theclayandglass.ca/exhibitions/shantz-award/.

About the Awards:
The Winifred Shantz Award for Ceramics is supported by The Keith and Winifred Shantz Fund for the Arts, held at Kitchener Waterloo Community Foundation.

Past recipients of the award truly represent the best of the emerging ceramic artists in Canada. Nurielle Stern of Toronto, Ontario was the winner of the 2019 Winifred Shantz Award for Ceramics.

About Winifred Shantz:
The late Winifred Shantz was a driving force for the arts in Waterloo Region for more than 40 years. A successful ceramist, entrepreneur and visionary philanthropist, she was committed to finding ways to enable artists to reach their full potential.

About Kitchener Waterloo Community Foundation:
Kitchener Waterloo Community Foundation (KWCF) enables people, companies and organizations to do more good by making it easy for fundholders to give and for charities to receive money. When you make a donation to KWCF, they invest that gift into a permanent endowment fund which generates income that is then distributed through grants to support a wide range of charitable causes within our community. As a leading community-building organization in Waterloo Region, KWCF is focused on collaborating with partners to identify and meet current and future needs of our community, by enabling social capital and developing creative forward-thinking innovative solutions for place-based philanthropy.

Creek & Crossing, 2013. Nurielle Stern, winner of the 2019 Winifred Shantz Award for Ceramics.

Contact Information:
For additional information, contact Peter Flannery, Assistant Curator, at 519-746-1882 ext. 235 or awards [arobas] theclayandglass [point] ca

Canadian Clay & Glass Gallery
25 Caroline Street North
Waterloo, Ontario N2L 2Y5
519-746-1882
www.theclayandglass.ca

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2020 Burtynsky Grant

Deadline: Wednesday, May 20, 2020

Photographer Edward Burtynsky and CONTACT are requesting submissions for the 2020 Burtynsky Grant—a $5,000 annual grant to support a Canadian artist in the creation of a photobook.

This grant is intended for photo-based artists who are in the advanced stages of developing a cohesive, rigorous body of work presented in book form. The jury is looking for submissions from those that have created a book dummy and who have had little to no prior opportunity to self-publish or work with a publisher.

For submission details visit scotiabankcontactphoto.com. The winner and honourable mentions will be announced in June.

For questions about the programs, please email photobook [arobas] scotiabankcontactphoto [point] com.

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Analog Wall to Wall
Propeller Art Gallery, Toronto

Deadline: April 1

Artists are invited to submit hand-produced analog photographic works for an upcoming exhibition at the 2020 Scotiabank CONTACT Photography Festival.

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City of Mississauga – Call for Submissions
Digital Artwork
DEADLINE: Friday, April 3, 2020 by 4:00 p.m. EST

The City of Mississauga Public Art Program invites submissions for digital, screen-based artworks as part of the Art on the Screens Program. Works may be submitted by individual artists, arts collectives, and film or digital media festivals. All genres in screen-based new media art may be accepted, such as digital art, animation, game art, film or video.

Art on the Screens is an annual programming series hosted at Mississauga Celebration Square on Monday nights throughout the summer. As part of this series, we are excited to present digital-based work by local, national, and international artists on large outdoor screens.

Artist fees range between $110.00 and $750.00.

To learn more about this opportunity, including eligibility criteria and submission requirements, review the full Call for Submissions.

Any requests for clarification and questions regarding this artist opportunity must be submitted in writing via email to public [point] art [arobas] mississauga [point] ca.

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Sounds Like Audio Art Festival 2020
Sounds Like Festival and Unheard Sound Collective, Saskatoon

Deadlines: March 31

Canadian and international audio artists and musicians are invited to submit proposals and live performance projects for the 10th edition of the festival. This year’s theme is Corporeal Origins.

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Call for Proposals: 2020-2021 Exhibition Season Living Arts Centre Gallery, Mississauga

Deadline: March 13 Artists, collectives and arts organizations from the Mississauga region are invited to submit proposals for upcoming contemporary art and craft exhibitions. Read more

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Images Festival Call for OFF SCREEN & LIVE Submissions

Images Festival is pleased to open our call for OFF SCREEN and LIVE submissions that accepts program and exhibition proposals for cinema screenings and gallery exhibitions on a rolling basis.

Proposals will be reviewed in the summer and early fall over an extended period of planning as the festival’s program and presenting partnerships begin to take form.

Proposals received in one review cycle may not be conceptually complementary or logistically possible for the upcoming festival year. However, the removal of a fixed submission deadline allows Images to consider proposals in greater depth, assess capacity, and prepare to seek funding and partnerships to meaningfully support the realisation of the presentations.

ABOUT IMAGES FESTIVAL

Images Festival annually exhibits film and video installations, media-based performances, and online work alongside its ON SCREEN program of film and video works. For the OFF SCREEN and LIVE segments of the festival, Images partners with GTA-based galleries, production centres, and other organizations.

Images presents work that counters dominant mainstream narratives and provides alternative ways of thinking and seeing that expands the understanding of media art through our programming and education-based initiatives.

Images Festival does not select films based on any particular themes, genres or aesthetic categories but selects moving image works that share formal and political sensibilities which emerge from recent critical discourses between contemporary art, cinema and media arts.

SUBMISSION GUIDELINES

DATES

The 33rd edition of Images Festival will take place between April 16 to 22, 2020.

SUBMISSION DEADLINE

ONGOING

https://imagesfestival.com/submissions/off-screen

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Architecture + Design Film Festival: Call for 2-min short films, Submission Deadline March 21

Deadline 21 March 2020

Call for 2-min Short Films celebrating Architecture & the narrative potential of places, real or imagined. ArchiShorts is a Free FilmContest open to all. Winning films will screen as part of Winnipeg’s 9th annual Architecture + Design FilmFestival (April 22-26, 2020). Deadline for submissions to the ArchiShorts contest is March 21, 2020. We typically receive submissions from across Canada and around the World. Past winners include emerging archi-filmmakers in India, Ireland, Italy, Texas, New York, Toronto, Montreal, Ottawa, Winnipeg, and Victoria BC. Find out more here > https://adff.ca/archishorts

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AKA supports the creation and development of artist driven initiatives and emerging practices that speak to, reflect and encourage dialogue in our culturally diverse communities. This includes work in all media by local, national and international artists. Our venues consist of a street-level gallery, billboard and multi-use screening and performance event space; we also source off-site locations for site-specific projects.

AKA accepts submissions on an ongoing basis for project/exhibition proposals that consider AKA’s history and setting.

Support for selected projects/exhibitions includes: curatorial assistance, shipping, insurance, installation/strike assistance, promotion, documentation and the potential development of accompanying programming suited to the form of the project. AKA pays artist fees at or (when possible) above the CARFAC national average.

Submissions Guide Please review AKA’s past programming archives, floorplan and billboard; as well as our mandate. AKA accepts digital submissions as a single PDF document via email: gallerycoordinator@akaartistrun with the subject heading: AKA Submission. Please ensure the PDF document includes your name. Digital or physical submissions in any other format will not be accepted.

Submission PDF (max 7MB) must include:

Project/exhibition proposal including technical/install needs (max. 500 words) Artist statement (max 500 words) CV with complete contact information Images with image details (max 10); OR Time-based direct embedded links

AKA Artist-run centre 424 20th Street West Saskatoon, Treaty 6 Territory and the Homeland of the Métis Saskatchewan, Canada, S7M 0X4

306-652-0044 akaartistrun.com

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Southern Alberta Art Gallery (SAAG) Submission Guidelines Exhibition proposals are accepted throughout the year and reviews are ongoing.  Selection is carried out over a period of time through studio visits and correspondence with artists and curators in whom the gallery has an interest.  Those interested in proposing their work to SAAG are asked to include with their submission: a curriculum vitae, an artist statement and/or letter of intent, a wide selection of images, and other relevant support material. Submissions should be mailed to:

Southern Alberta Art Gallery 601 3rd Ave. S. Lethbridge, Alberta T1J 0H4

The gallery will not return your submission – please do not send original artworks or valuable materials.   Given the large number of submissions received by the gallery, formal letters of reply will only be issued to proposals of immediate interest.

Exhibitions are generally six weeks in length.  An opening is held to introduce the work to the public.  Artists are also invited to give an illustrated lecture on their work in conjunction with the University of Lethbridge Faculty of Fine Art during the academic year.  Other special events (workshops, panel discussions, etc.) are considered on a case-by-case basis.

The Southern Alberta Art Gallery pays CARFAC fees, shipping and insurance, and often seeks funding to produce catalogues for the exhibition.  All publications, including our quarterly newsletter GALLERY (which discusses and reproduces work by exhibiting artists along with other programming), are exchanged with other institutions in Canada and abroad.

The Southern Alberta Art Gallery fosters the work of contemporary artists who challenge boundaries, encourages broad public engagement and promotes awareness and exploration of artistic expression.  Our work extends to local, national and international communities.

http://saag.ca/art/submission-guidelines/

 

3. appels internationaux

#últimosdías Convocatoria de residencias

#NauEstruch de @fabrica_estruch para desarrollar proyectos de artes visuales y performance.

Abierta hasta el 9 de marzo.

Dos modalidades: producción artística y producción curatorial
Más info: bit.ly/2SwLIJN

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Les inscriptions pour les 33es Instants Vidéo 2020 sont ouvertes !

Bonjour, la 33e édition du festival Les Instants Vidéo débutera en novembre 2020 (exposition, projections, performances…) à Marseille à la Friche la Belle de Mai et dans d’autres lieux de la ville. Comme chaque année, le festival se déroulera aussi dans d’autres villes de France ou à l’étranger. Chaque lieu recevra une programmation spécifique. Le texte d’Appel à candidaturesqui suit fait état des questions que l’équipe des Instants Vidéo se pose en ce moment. Il ne s’agit pas d’une thématique. Chaque artiste a le choix d’en tenir compte ou pas.

33e FESTIVAL LES INSTANTS VIDEO Novembre 2020 – Marseille (et ailleurs) APPEL A PARTICIPATION – Date limite : 5 juin 2020

La beauté d’un geste éperdu (un appel dédié à Annie Le Brun qui nous a fait ressentir la beauté profonde du mot éperdu) Le monde s’est enlaidi. Les guerres avec leurs cortèges de ruines et de cadavres, la misère galopante, les forêts et les océans maltraités, de ce côté là, rien de nouveau sous le soleil. La laideur inédite résulte d’une épidémie bien plus violente que la peste : la marchandisation de la quasi-totalité du monde. Une guerre menée contre tout ce dont on ne peut extraire de la valeur, une guerrecontre la passion et la vie déraisonnable. Une guerre contre le désir et les corps sans lesquels il ne peut y avoir de pensée. Si l’art fit longtemps figure d’exception, déployant ses innombrables formes habitées par le désir indomptable, force est de constater que dans sa forme dite « contemporaine » il est de moins en moins possible de le distinguer des esthétiques de pacotille qu’imposent à notre regard et à notre ouïe l’omniprésence uniforme de la marchandise. Nos corps, nos villes et nos musées d’art contemporain, partout dans le monde exposent les mêmes objets, les mêmes images, les mêmes marques, les mêmes signes, transformant la planète en un immense parc d’attraction puérile ou en une immense zone commerciale digne d’un aéroport. Plutôt que d’habiter poétiquement le monde, nous sommes en transit, des morts en permission, des objets consommables et jetables. Nous habitons l’empire de la positivité marchande d’où doivent être bannis objection, lutte, heurt ou conflit. Or, nous signale William Morris, la laideur n’est pas neutre ; elle agit sur l’homme et détériore sa sensibilité, au point qu’il ne ressent même pas sa dégradation, ce qui le prépare à descendre encore d’un cran. La pensée n’est pas à l’écart de cette globalisation de la médiocrité. Elle s’est lâchement adaptée à notre époque consommatrice d’insignifiance. Les conséquences sont terrifiantes. Les corps sont les premiers à en pâtir, pétrifiés par les eaux glaciales du calcul égoïste, ils gisent mutilés, réduits à la plus simple expression de leur valeur marchande, de leur capacité à générer du profit. Ils n’ont plus qu’une seule liberté, celle d’obéir. Ils n’ont plus qu’un seul horizon, s’accoutumer à la laideur. Dans l’œil du cyclone de l’horreur économique, qui est la pire des catastrophes climatiques, SURGISSENT là où on ne les attend pas des météorologues du désir. Ce sont les féroces poètes, les femmes et les hommes dont la mesure est à hauteur de leurs débordements, qui par un geste foudroyant nous libèrent de plusieurs siècles de domestication et de résignation folle, en tentant d’affranchir l’imagination par un long, immense, raisonné dérèglement de tous les sens comme nous y invite Rimbaud. Ce geste lève le voile d’une beauté à réinventer. Il est le trait d’union entre la nécessité érotique de nos corps et la nécessité critique de la poésie et des images. Ce sont ces gestes météorites que le festival souhaite saisir à leur passage.

Formulaire d’inscription ici : https://www.instantsvideo.com/blog/archives/5425

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MAC International 2020: Open call for submissions

The MAC (Metropolitan Arts Centre) 10 Exchange Street West BT1 2NJ Belfast Northern Ireland

 

T 02890 235 053 info [arobas] themaclive [point] com

themaclive.com

MAC International is the largest arts prize in Ireland and one of the few major art prizes in the UK, offering artists from around the world an opportunity to exhibit at the MAC (Metropolitan Arts Centre) in Belfast, with a prize of 20,000 GBP awarded to the artist deemed to have made an outstanding contribution to the exhibition.

Now in its fourth edition, MAC International presents a snapshot of the most exciting and ambitious art practices from across the world. Previous recipients of the MAC International Prize of £20k have been: Mairéad McClean (2014); Jasmina Cibic (2016); Nikolaus Gansterer (2018).

MAC International 2020 is now open for submissions.

Deadline for applications is March 26, 2020, midnight (BST).

Click here to submit your entry for MAC International 2020.

The shortlist of exhibiting artists will be announced in summer 2020 and the exhibition will run from November 20, 2020–March 14, 2021.

 

 

4. résidences

Open call: Asia Culture Center ACC_R Residencies 2020

Application deadline: March 10, 2020, 6pm

Asia Culture Center (ACC)
38, Munhwajeondang-ro, Dong-gu
ACC Creation
61485 Gwangju
Republic of Korea

new.acc.go.kr
Instagram / Facebook / Twitter

ACC (Asia Culture Center) is a research and creation platform to promote the exchange of creative works and interdisciplinary research through ideas expanded from the culture and arts of Asia and the world. ACC invites researchers and creators (performing artists, art & technology artists, designers, scholars) across the world to participate in the ACC_R Residency programs in 2020.

ACC_R Fellow 2020
ACC_R Fellow will contribute to humanistic discourse and expand cultural horizons, it is a program which seeks to support researchers who have developed original research themes on the subject of Asia. The program will run for three to six months from May to October 2020, depending on the duration stipulated on the participants’ application. We are looking forward to receiving applications from passionate, dedicated researchers who would like to join in our sincere effort to look at Asia in a new way and promote cultural diversity.

Summary video

ACC_R Theater 2020
ACC_R Theater is a platform of Asia Culture Center to discover experimental and original works of performing arts and support its production and performance systemically. The main theme of ACC_R Theater in 2020 will be Biophilia, peace in Asia, and human rights, and projects with potential will be made into the ACC Theater Repertory in 2021. We invite creators and artists of performing arts who have fresh and experimental ideas for contemporary discourse in Asia.

Summary video

ACC_R Creators 2020
ACC_R Creators is a platform where creators can develop and practice futuristic ideas based on art and technology. ACC_R Creators 2020 invites participants who will create artworks that bring creativity and technology together on the theme of Biophilia.

Summary video

ACC_R Dialogue 2020
ACC_R Dialogue is a residency program to foster collective intelligence through diverse perspectives and insight about social discourse with experts in various fields of philosophy, sociology, and science and seek positive change and endeavor in our societies by sharing the results with the public. We invite researchers and experts with high potential to join our ACC_R Dialogue program that enables interdisciplinary studies on culture and arts involving humanities, sociology, and natural science.

ACC_R Design 2020
ACC_R Design residency program aim to develop design content and product tailored for ACC. We invite designers who desire to create ACC design content by interpreting Asia in the modern context based on Biophilia through interdisciplinary exchange.

 

For detailed information and to apply the residency programs, please click here.

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ARTIST IN RESIDENCE PROGRAM

The KIAC Artist in Residence Program accommodates two artists concurrently – for research, development and production of ongoing or new bodies of work. Residencies are from 4 – 12 weeks in duration from February 1, 2021 through December 31, 2021. Artists are provided shared living facilities with individual studio space and bedroom at no cost. Participants are responsible for all travel and personal expenses including food and materials related to their work.

The Artist in Residence facilities are located in the Macaulay Residence. Built in 1901, the home is now owned by Parks Canada as part of the Dawson Historical Complex National Historic Site.

Complete submission guidelines for the Artist in Residence Program are available here.

DEADLINE FOR RESIDENCE APPLICATIONS: APRIL 1st, 2020

Contact:
Tara Rudnickas
Director, ODD Gallery
gallery [arobas] kiac [point] ca

Dan Sokolowski
Coordinator, KIAC Artist in Residence Program
artistresidence [arobas] kiac [point] ca

Dënäkär Zho / Klondike Institute of Art & Culture
Box 8000
Dawson City, Yukon
Y0B 1G0
(867) 993 5005
kiac.ca

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November 2020 Funded Artist-in-Residence Program
Caetani Cultural Centre, Vernon

Deadline: March 9

Emerging and established visual artists, writers, and researchers are invited to apply for a month-long funded residency, including lodging and studio, in the Okanagan Valley, B.C.

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Programme artistes en résidence

Atelier d’estampe IMAGO

Date de tombée 1er mai.
Imago Inc. est un centre d’artistes autogéré de production en estampe.

Le mandat de l’atelier Imago est de promouvoir et diffuser la création artistique dans le domaine de l’estampe contemporaine. Fondé en 1986 et incorporé en 1992, par 11 artistes du sud-est du Nouveau-Brunswick, le centre offre un lieu de recherche à ses membres et un atelier fonctionnel aux artistes.  

L’atelier d’estampe Imago Inc. est à la recherche d’artistes pour travailler dans son atelier pendant une période de 2 à 3 semaines. La résidence doit avoir lieu entre septembre et avril.

Imago prend en charge les frais de transport, l’hébergement et offre un cachet d’artiste de 600$ par semaine.

Les artistes possédant une expertise dans le domaine de l’estampe qui désirent présenter un projet doivent soumettre un dossier contenant un seul document PDF (aucun WeTransfer) comprenant :

– un curriculum vitae à jour;

– un texte de démarche artistique;

– un texte décrivant le projet de recherche;

– 10 images numériques d’oeuvres récentes en estampe.

Veuillez envoyer vos dossiers à l’adresse courriel: submissionsimago [arobas] gmail [point] com. La période de soumission est ouverte du 15 mars au 1er mai seulement.

http://www.atelierimago.com/events/2015/5/11/programme-artistes-en-rsidence-artist-in-rsidence-program

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APPEL A CANDIDATURES

RESIDENCE CROISEE

VASSIVIERE – CHALET MAURIAC

Date limite d’envoi des candidatures :

DIMANCHE 5 AVRIL 20202, MINUIT

 

Périodes de résidence :

27.07 > 20.09.2020 à Vassivière (87)

05.10 > 30.10.2020 à Saint-Symphorien (33)


ARTISTES ET SCIENTIFIQUES : CET APPEL A CANDIDATURES EST POUR VOUS !

Le Centre international d’art et du paysage de l’île de Vassivière et le Chalet Mauriac résidence d’écritures à Saint-Symphorien programmée par ALCA, lancent ensemble un appel à candidatures pour un travail de création et de recherche et invitent un(e) artiste et un(e) scientifique (biologiste, ethnologue, anthropologue, géographe…) à postuler pour une résidence de 8 semaines, rémunérée par une bourse d’écriture et répartie sur deux lieux.

Consultez l’appel à candidatures

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Studio Workspace Residency | 4-6 weeks Apply by April 1

An opportunity for artists to create new work and fully immerse themselves in WSW’s supportive environment. This residency gives artists the gift of time, an uninterrupted period to live and work away from the stresses of daily life in any of our studios. Apply here!

Art-in-Ed Workspace Residency | 4-5 weeks Apply by April 1

The Art-in-Education Workspace Residency is for artists interested in working with local school students while creating their own work in WSW’s immersive environment. Resident artists must be able to teach intaglio, silkscreen, or hand papermaking, and are welcome to complete their personal work in any of WSW’s studios. Apply here!

Chili Bowl Workspace Residency | 4-6 weeks Apply by April 1

We aim to provide ceramic artists with the time and space to live and work creatively. Awardees make bowls for our annual Chili Bowl Fest fundraiser and in exchange get housing and 24/7 studio access for their own work. Apply here!

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Vous êtes un artiste ou un professionnel étranger de la culture et séjournez à Paris dans le cadre de votre travail ? Vous pouvez déposer une demande de logement à la Cité internationale universitaire de Paris en ligne : http://workflow.ciup.fr/citeu/site/login.php

Certains logements sont spécifiquement adaptés à l’activité artistique : la Cité internationale dispose de deux ateliers-logements pour artistes plasticiens et six studios avec cabine insonorisée pour les musiciens. Les différentes maisons de la Cité internationale peuvent également accueillir des artistes et professionnels de la culture en fonction de la disponibilité de leurs logements (sans espace de travail). Le tarif des logements varient selon le type, le confort et la durée du séjour.

Si votre nationalité est représentée par une maison de la Cité internationale, renseignez-vous auprès d’elle pour connaître la démarche à suivre. Cf. http://www.ciup.fr “les maisons”.

Si cette maison représentant votre nationalité n’a pas de disponibilité, votre demande pourra être transmise aux autres maisons de la CIUP, sous réserve de la validation de la demande par la CIUP.

Les statuts de la cité prévoient en effet que pour y être admis, la venue de l’artiste doit s’inscrire dans le cadre d’un projet précis soutenu institutionnellement (venue sur invitation d’une structure culturelle française, ou sur envoi d’une structure culturelle du pays de résidence de l’artiste, pour une réalisation spécifique). Cette institution doit soutenir financièrement le projet, et donc le séjour de l’artiste à Paris.

D’autre part, la cité prévoit dans ses statuts que les artistes soient étrangers ou en mobilité internationale.

sans date limite

 

 

 

5. art public

 

Call for Artists – City Hall Public Art Project

GLENHYRST ART GALLERY is seeking Artists and Artist-Led Teams to submit proposals to create a permanent piece of public art to be located in downtown Brantford, in the new City Hall Building.

Artists will be selected by a partner-led jury through a process involving a written statement of approach, qualifications, and submission of a detailed proposal by selected artists.

Award: $45,000 (including HST, if applicable)

First Submission Deadline: Thursday, April 30, 2020 at 5:00 PM (EST)

Click here for Call for Artist Details and Submission Requirements.

This project is kindly supported by the Samuel W. Stedman Foundation and The City of Brantford’s Public Art Fund.

For information regarding the call, please contact:

Ana Olson, Gallery Director
Glenhyrst Art Gallery
20 Ava Rd.
Brantford, ON

Tel: 519 756 5932
E-mail: partnerships [arobas] glenhyrst [point] ca

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Art Public Appel aux artistes! Le ministère du Tourisme, du Patrimoine et de la Culture du N.-B. invite les artistes professionnels à soumettre des propositions d’arts publics à la nouvelle école Maplehurst à Moncton. Date limite : le 27 mars.

https://www2.gnb.ca/content/gnb/fr/ministeres/tpc/services/services_renderer.201505.Artist_Call_Maplehurst.html

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EOI: Integrated Public Art at Mississauga’s Central Library
City of Mississauga

Deadline: March 20

Professional artists and artist/artist-led teams are invited to submit credentials and expressions of interest to create a permanent public artwork integrated into the atrium of Mississauga’s Central Library.

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RFQ: Leslie Nymark Public Art Public Project
Art Starts, Toronto

Deadline: March 27

Ontario-based artists and collectives are invited to submit qualifications for a community engaged public art project in the Leslie Nymark community in Toronto.

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City of Mississauga – Request for Proposals
Temporary Public Art: Downtown Banner Program
DEADLINE: Thursday, March 12, 2020 by 10:00 p.m. EST

The City of Mississauga invites Canadian professional artists or artist teams to submit proposals to create original banner artwork for Mississauga’s downtown, Civic Centre area.

Artists are asked to propose artwork that considers the future, engaging viewers in a conversation that explores Mississauga’s continual growth and the transformation of urban places into community spaces. Artwork should engage Mississauga’s residents in a dialogue of their history and evoke a sense of community belonging.

Banners will be accompanied by street signs, connecting banners with the street level and engaging viewers in discussions around how they want to see downtown evolve.

The commissioned artist(s) will be responsible for creating six banner designs and for assisting in the development of community engagement signs. The City of Mississauga will be responsible for all fabrication and installation. Banners will be displayed from June to November 2020.

The commissioned artist(s) will receive $7,500.00 + HST. Fabrication and installation costs are covered by the City and are not included in this fee.

To learn more about this opportunity, including eligibility criteria and submission requirements, review the full Request for Proposals made available at:
https://culture.mississauga.ca/event/temporary-public-art-downtown-banner-program-0

Any requests for clarification and questions regarding this artist opportunity must be submitted in writing via email to public [point] art [arobas] mississauga [point] ca.

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Call to Artists: Temporary Floating Public Art, Waterfront Toronto

Call to Artists: Temporary Floating Public Art Harbour Square Park Basin, Toronto

Opportunity

Waterfront Toronto is seeking to commission a professional artist or artist team to create a temporary floating artwork for Harbour Square Park Basin. Artists are asked to submit proposals for installation during summer 2020. The artwork will activate the basin by engaging with the local community and visitors to the waterfront.

Harbour Square Park is located on the shore of Lake Ontario, one of the five Great Lakes of North America. Containing one-fifth of all surface freshwater on Earth, the lakes are a vital source of drinking water and food. Throughout history these interconnected bodies of water have been critically important for trade, human settlement and migration. They are sacred to the First Peoples, who have inhabited the shores and fished in their waters since time immemorial. The lakes’ unique ecosystems are host to a diverse array of plants and animals, and their shores and waters provide recreation for millions of people.

Today, multipoint pollution, climate change, over-extraction, invasive species, and wetland loss are all taking a toll on their watersheds. Water scarcity, often perpetuated by climate change, is one of the most pressing global challenges today, particularly in its relationship to migration. It is imperative we remain engaged with the importance of these waters and with the challenges they face.

With this context in mind, artists are asked to develop work that explores water as a connector. They should consider the history and importance of these waterways and their role as geographical, ecological, political, economic, social, and spiritual connectors.

General Submission Requirements

Waterfront Toronto is inviting practicing professional artists to include in their submission:

  • Artist statement
  • Images of proposed artwork
  • Proposed budget breakdown and schedule
  • Images of previous and relevant work
  • Artist CV
  • References
  • Submission Form

This is a one-stage competition. Submissions will be reviewed by an independent jury convened for this project. Waterfront Toronto intends to identify one successful Proponent to undertake this project.

Budget

The total commissioning budget is $45,000 CAD +HST. This includes all artist fees, design costs, materials, shipping, installation and removal, insurance and permits.

Timeline

Issue RFP – January 29, 2020 Deadline for Questions – February 28, 2020 Submission Deadline – March 16, 2020 Proponent Selection – Late March 2020 Contract Issued – Early April 2020 Fabrication – April-July 2020 Installation – Mid-July 2020 Artwork removal – September 2020

For more information about the opportunity, including detailed submission requirements, visit our website at: https://waterfrontoronto.ca/nbe/portal/waterfront/Home/waterfronthome/procurement and click on the “current procurement opportunities” tab.

Submission deadline is March 16, 2020 at 2:00pm EST

Please direct all enquiries by email to: procurement [arobas] waterfrontoronto [point] ca, to the attention of Sam Petralito, and reference the Opportunity number (RFP #2020-05) in your email. Responses to enquiries will be posted on our website at https://waterfrontoronto.ca/nbe/portal/waterfront/Home/waterfronthome/procurement under the “current procurement opportunities” tab.

This page is a letter of introduction only. Please read in full the Waterfront Toronto Request for Proposals document RFP #2020-05 which contains instructions, evaluation criteria, submission requirements, site details and technical requirements, and terms and conditions.

 

 

 

 

6. pour commissaires

 

Call for Curator – On the Margin

Due March 20, 2020

AX  is hiring a curator for an exhibition celebrating New Brunswick artists whose work addresses issues of marginalization. This will be a paid contract, thanks to a grant from the New Brunswick Department of Tourism, Heritage, and Culture. The curator will be hired to select artists and work with AX to prepare, organize, mount, and strike the exhibition to be shown at the AX Gallery in September and October of 2021…

https://axartscentre.ca/

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C Magazine 2020/21 C Editorial Fellowship
C Magazine, Toronto

Deadline: March 10

Working closely with the Editor, this fellowship is a unique 11-month residency for independent editorial research, development and experimentation in the field of visual arts publishing.

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Research grants available
Open call for papers for the Museum’s strategic research programmes
February 7–April 1, 2020

The Palestinian Museum
Museum Street (off Omar Ibn Al-Khattab Street)
PO Box 48 Birzeit, Ramallah
Palestine
Hours: Sunday–Thursday 4:30pm–8:30am

T +970 2 294 1948
F +970 2 294 1936
research [arobas] palmuseum [point] org

www.palmuseum.org
Facebook / Twitter / Instagram

The Palestinian Museum is an independent institution dedicated to supporting an open and dynamic Palestinian culture nationally and internationally. The Museum presents and engages with new perspectives on Palestinian history, society and culture. It also offers spaces for creative ventures, educational programmes and innovative research.

Research grants announcement
In fulfilment of its 2019-2023 programme strategy, the Palestinian Museum (PM) launches its first programme of research and civic engagement. They include but are not limited to book launches, literary events, symposia, panel discussions, workshops, tours, film screenings, an exhibition related conference, and two original publications to document the annual discursive and scholarly outputs, as well as conference proceedings and papers. The research programme aims at driving civic and intellectual engagement, producing and disseminating knowledge about Palestine, and filling knowledge gaps about Palestinian history and culture.

The Palestinian Museum is pleased to announce an open call for papers for the Museum’s strategic research programmes, as follows:

Art History in Palestine from the 19th century until late-20th century (1990s) and its discourses
Description: This research project invites scholars and field researchers to submit outlines of their research proposals that reflect a wide-ranging engagement with the historiography of art in the context of Palestine and its diasporas.

The Palestinian Coast: From the late Ottoman Period until the Present
Description: The project seeks to deepen and strengthen qualitative research on history of the Palestinian coast, with in-depth insight into its material, socio-economic and political and settler colonial contexts and futures.

History of Printing in Jerusalem
Description: The project seeks to deepen and strengthen qualitative research on history of printing and publishing in Jerusalem, with in-depth insight into its material, socio-economic and political contexts.

New Perspectives on Contemporary Palestinian Culture
Description: The project seeks to deepen and strengthen qualitative critical research on contemporary Palestinian culture, with in-depth insight into its material, socio-economic and political contexts.

Timeline
February 7, 2020: Call for applications.
April 1, 2020: Deadline for submitting abstracts and research outline.
June 1, 2020: Announcement of awards granted.
June 31, 2020: Signing of contracts with successful applicants.

For questions regarding the programme, please contact the research and knowledge department at the Palestinian Museum at: research [arobas] palmuseum [point] org

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APPEL DE PROPOSITIONS
Numéros : 259 – Été 2020  et 260 – Automne 2020
Dates de tombée : 22 mars et 26 avril 2020

Vie des Arts est à la recherche de propositions pour ses rubriques récurrentes (critiques d’exposition, profils d’artistes, actualités) ainsi que pour les dossiers thématiques des numéros d’été et d’automne intitulés respectivement « RE : TR : manipulations et autres usages fragmentaires d’Internet » et « Mutations : sciences, technologies et autres formes inimaginables de l’art ». Cliquez ici pour les appels complets.

Dossier n° 259 « RE : TR : manipulations et autres usages fragmentaires d’Internet »
Internet est partout et nulle part à la fois. Un réseau mondial de connexions qui vise la transmission de l’information et le transfert de données, semblant être toujours plus intangible au fur et à mesure que les interfaces rapetissent et que les technologies de télécommunication s’intègrent aux objets courants. Pourtant, son maintien nécessite des infrastructures énergivores en constante évolution. Les avancées se font rapidement, tellement qu’il serait aujourd’hui considéré désuet de parler d’une ère « Post-Internet », ou d’un « art Post-Internet », comme catégories à part entière. Ces nomenclatures seraient en elles-mêmes tautologiques : on parle d’ailleurs d’un post-, ou d’un après Internet, signifiant que la Toile a pris suffisamment d’ampleur dans l’organisation de nos sociétés pour que l’on soit en mesure d’identifier un point tournant, à partir duquel Internet est devenu un environnement (Aranda, Wood et Vidokle, 2015).
(…)
L’objectif du présent dossier vise à cerner les manipulations multiples et critiques d’un art qui se fait en résonnance à Internet comme système culturel : celles relatives à la dystopie, à la fragmentation, à la re-matérialisation, à l’obsolescence, à la géolocalisation, à la surveillance, à la valeur d’usage du comportement ou à l’écologie du Web. Les textes recherchés s’intéresseront aux artistes qui font d’Internet leur outil ou leur thématique de prédilection.

Dossier n° 260 « Mutations : sciences, technologies et autres formes inimaginables de l’art »
La discussion entourant la collaboration entre art et science n’est pas nouvelle : on retrouve dans l’histoire de l’art plusieurs cas où les artistes mettaient en œuvre de telles rapprochements, suivant aussi certaines redéfinitions du rôle de l’art et de la science selon la valeur de production. Pensons aux constructivistes russes qui, au début du XXe siècle, proposaient une définition de l’artiste comme ingénieur : dans ce contexte, l’œuvre d’art s’inscrivait dans une approche du design de l’environnement, répondant ainsi à une fonction matérielle et économique. Ce type d’association a aussi trouvé son écho dans l’art des années 1960 aux États-Unis, alors que les universités, pendant la Guerre Froide, cherchaient à expérimenter des formes artistiques à travers la technologie pour répondre à des besoins techniques. Avec l’imbrication de plus en plus serrée des technologies et des sciences, l’idée conceptuelle de l’art médiatique et de l’art des nouveaux médias dans les années 1980 s’est alors profondément ancrée dans des intentions collaboratives : à l’artiste s’ajoutait le scientifique et le technicien, et l’œuvre d’art pouvait intégrer de manière toujours plus spécialisée la science et les technologies (Voropai, 2011).
(…)
Les propositions attendues dans ce dossier rendront compte des développements nouveaux qui occurrent avec la fusion de l’art, des sciences et des technologies. Elles s’intéresseront aux formes hybrides usant de machineries, de mécanismes, d’automatisation, d’intelligence artificielle, de biotechnologie, tout comme aux pratiques profondément engagées dans la création exploratoire d’imaginaires techno-scientifiques.

Toutes les soumissions, pour les dossiers thématiques et les rubriques récurrentes, doivent comprendre une proposition de texte (350 mots), trois extraits de textes antérieurs (publiés ou non) ainsi qu’une courte biographie (40 mots), et être envoyées à redaction [arobas] viedesarts [point] com. Nous ferons un suivi avec les propositions pressenties.

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Centre de documentation / LA CHAMBRE BLANCHE
4 avril 2020
 
/ Québec (Québec)
 
Résidence de recherche au centre de documentation de LA CHAMBRE BLANCHE

Date limite: 4 avril 2020

LA CHAMBRE BLANCHE est un centre d’artistes voué à l’expérimentation des pratiques en arts numériques et en arts visuels. Suite à sa fondation en 1978, le collectif a créé un centre de documentation offrant aux artistes, aux étudiant·e·s et aux amatrices et aux amateurs d’art une collection substantielle d’ouvrages disponibles en consultation sur place et pour l’emprunt.

Le centre de documentation de LA CHAMBRE BLANCHE compte plus de 5000 documents – monographies, catalogues d’expositions, périodiques, dossiers d’artistes, essais, vidéos, cédéroms – reflétant principalement les intérêts du collectif, soit l’installation, les pratiques in situ et la résidence d’artistes. Il est la mémoire du collectif, mais aussi la mémoire de tous les centres d’artistes avec lesquels LA CHAMBRE BLANCHE entretient des liens, sans oublier les musées et autres institutions qui se consacrent à la diffusion des arts actuels. (centrededoc.chambreblanche.qc.ca)

Le centre de documentation est alimenté par un vaste réseau d’échanges avec des éditeurs d’ici et de l’étranger. Aussi, grâce aux abonnements à plusieurs périodiques, le centre de documentation assure une information à jour aux usagers.

LA CHAMBRE BLANCHE souhaite stimuler l’intérêt pour l’analyse et la réflexion des arts actuels, en offrant une résidence de recherche au centre de documentation. Nous invitons les artistes, auteur·e·s et commissaires québécois·e·s à soumettre leurs propositions pour une résidence de recherche au centre de documentation de six à huit semaines, pour la programmation 2020-2021

Le centre offre :
• Une résidence de recherche au centre de documentation de six à huit semaines
• L’hébergement à LA CHAMBRE BLANCHE
• Des honoraires de résidence de 1000 $
• Une aide à la recherche
• Les frais de transport

La proposition doit comprendre :
• une proposition de projet de recherche
• un curriculum vitæ à jour
• un court texte décrivant la démarche de l’artiste ou de l’auteur·e

Faire parvenir votre proposition par courrier électronique à LA CHAMBRE BLANCHE au plus tard le 4 avril 2020 à l’adresse suivante: recherche [arobas] chambreblanche [point] qc [point] ca

Seuls les dossiers numériques seront acceptés.
Tous dossiers de plus de 12 Mo seront rejetés.

LA CHAMBRE BLANCHE
185, rue Christophe-Colomb Est,
Québec (Québec) G1K 3S6

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Call for Proposals

Vol. 25, No. 8: ‘Training Utopias’ (December 2020)

Issue editors:

Felipe Cervera, LASALLE College of the Arts, Singapore

Elizabeth de Roza, LASALLE College of the Arts, Singapore

Michael Earley, LASALLE College of the Arts, Singapore

For those of us whose relationship to popular culture is always marked by aesthetic and sexual antagonism, these stages are our actual utopian rehearsal rooms, where we work on a self that does not conform to the mandates of cultural logics such as late capitalism, heteronormativity, and, in some cases, white supremacy’.

José Esteban Muñoz (2009), Cruising Utopia: The then and there of queer futurity, p.111

Training is utopic. In principle, we train to become, to improve, to upgrade or simply, to be better. Who determines what is this ‘better’? We train in various ways and forms, and our training utopias are multiple and different. We train to become citizens, artists, educators as much as we also train in the military, camps and corporations. The world is made in the entanglement of multiple utopias and the trainings they demand. However, the materiality of the world and of the body are often a mismatch to the vision any training predicates. Indeed, the milieu in which a training system is implemented may amplify or undermine its practice. In the moment of implementation, utopian visions are also disturbed by the same socio-cultural milieu that shaped their imaginary. The tension between thinking and doing training is where the world happens. We train to embody multiple non-places in their utopic unbecoming. And yet, we continue to train and be trained.

Places, venues and institutions of training may be taken as heterotopias (Foucault 1967). In these places, the meaning of having a body has historically changed in relation to the function that the space is attributed within larger sociologies of practice. Sometimes, these places host the training needed for military, corporate and social engineering. In other times, however, they host practices that aim to explicitly contest a given spatial and temporal normativity. In theatre and performance, training venues have often been thought of along these lines, as a place that unsettles the normative spatial and temporal logics, and where intense training can take place and utopic attitudes maintained. Examples abound – especially during the twentieth century: Edward Gordon Craig’s short-lived training school at the Arena Goldoni in Florence (1912–13), the Staatliches Bauhaus, Kerala Kalamandalam, Moscow Art Theatre studio, the Group Theatre, Black Mountain College, various lab theatres modelled on Grotowski’s Polish Lab Theatre and Odin Teatret and Tadashi Suzuki’s training centre in Toga are but a few examples of a long list of training utopias, some short-lived and some continuing.

The histories and geographies (or non-histories and non-geographies) of these training places were the mirrors of utopian thought in the context of twentieth-century cosmopolitanisms and globalizing processes. In hindsight, however, we can appreciate that, even when utopic, many of the conceptual pillars of these examples failed to envision the dystopic future we experience today and each, in their own way, broke down or may have outlasted themselves. For example, twentieth-century intercultural training cannot be disassociated with its necessity for air travel and therefore with its carbon footprint. Moreover, its practice did not take into consideration the authorship of the trained body. In contrast, and as it has been widely discussed, its epistemology privileged a Eurocentric authorship that in turn contributed to geopolitics of training shaped by tendentious cultural diplomacy and exchange. This determined that the dynamics of the rehearsal space or studio limited the possibilities of transversal fluidity, and therefore of collective performance utopias. The trained body became, by proxy, the agency of the trainer’s knowledge, expertise or cultish appeal – their personal brand in a global network of elite travellers.

The utopia of training itself is in an impasse. What conversations do we need to have, at this historical and geothermal moment, to recover training from the hands of identitarian idealisms and naive pedagogies? What is the future of training in a time where the future is in crisis? What becomes of the trained body in the moment of planetary terminus? What is contemporary performance training in light of new materialist thought, post-globalisms, decolonial and hierarchical critiques, gender fluidity and spectrums, and post-human theories? How can we unsettle and maybe reset the authorship of our utopias? We cannot deny that training and authority exist hand in hand. What, then, becomes of the relationship status between teacher and student, master and disciple, in a moment when the authorship in and of the body so urgently needs a revision in relation to twenty-first century conditions? Is there room to propose a new training utopia?

This issue of Performance Research will look into the concept of training utopias. Contributions will include discussions on theatre and performance training but also training more generally as it evolves into an economic indicator and ecological necessity in post-industrial and late capitalistic societies.

Proposal topics may include:

  • Histories of performance training and their connection to utopia and hope
  • Para-training
  • Critique of hegemonic discourses in actor training
  • Decolonizing the conservatoire
  • The tyranny of tradition
  • Comparative perspectives in training
  • Training manifestos
  • New materialisms and performer training
  • Planetary training and the future of cross-cultural training
  • Digital and mediated training
  • Training in/for the Fourth Industrial Revolution

References Foucault, Michel (1986) ‘Of other spaces’, trans. Jay Miskowiec, Diacritics (16): 22–7. José Esteban Muñoz (2009) Cruising Utopia: The then and there of queer futurity, New York: New York University Press.

We are inviting essays of approximately 4,000 to 6,000 words and artist/trainer methodology pages (number of pages to be agreed with the editors). Please send 300–400-word abstracts plus a 100-word bio.

Schedule:

Proposals: 15 March 2020

First drafts: 1 June 2020

Final drafts: 15 August 2020

Publication: December 2020

All proposals, submissions and general enquiries should be sent direct to Performance Research at: info [arobas] performance-research [point] org

Issue-related enquiries should be directed to the issue editors:

Felipe Cervera—felipe [point] cervera [arobas] lasalle [point] edu [point] sg

Michael Earley—michael [point] earley [arobas] lasalle [point] edu [point] sg

Elizabeth de Roza—elizabeth [point] roza [arobas] lasalle [point] edu [point] sg

General Guidelines for Submissions:

Before submitting a proposal, we encourage you to visit our website (www.performance-research.org) and familiarize yourself with the journal.

  • Proposals will be accepted by email (Microsoft Word or Rich Text Format (RTF)). Proposals should not exceed one A4 side.
  • Please include your surname in the file name of the document you send.
  • Please include the issue title and issue number in the subject line of your email.
  • Submission of images and other visual material is welcome provided that all attachments do not exceed 5 MB and there is a maximum of five images. Copyright clearance remains the responsibility of the author.
  • Submission of a proposal will be taken to imply that it presents original, unpublished work not under consideration for publication elsewhere.
  • If your proposal is accepted, you will be invited to submit an article in first draft by the deadline indicated above. On the final acceptance of a completed article you will be asked to sign an author agreement in order for your work to be published in Performance Research.

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Cosmic Bulletin Call for papers Submission deadline: April 14, 2020 www.rigabiennial.com

The Institute of the Cosmos announces a call for papers for publication in the Cosmic Bulletin: a free, single-issue journal, influenced by the philosophy of Russian cosmism and its historical and contemporary manifestations. The Institute of the Cosmos is a collective research project, developed as an artistic contribution for the Riga International Biennial of Contemporary Art (RIBOCA2), which opens to the public in May of this year. The Cosmic Bulletin is a publishing platform of the institute and will be made available to the public throughout the duration of the exhibition.

The bulletin will address the need for a creative investigation of the materiality of the cosmos and its strange universalism, from the perspectives of philosophy, anthropology, history of science and art. The bulletin intends to interrogate the current understanding of our biological and social conditions, and to map vectors of our future development, inspired by the history of cosmist thinking and the speculative practices that sustain it. The bulletin seeks to unlock the hidden potential of radical imaginaries across multiple fields and histories of knowledge.

We have many urgent questions: How can our understanding of time and space be expanded? How can our life-span be extended? What are the horizons of organic and inorganic life? How to control time? How to understand the unity of all that exists? How does our post-secular society challenge contemporary science, and vice versa? What kind of sociality will a cosmist future bring? How can life on Earth and beyond be elaborated? What could extra-terrestrial art and literature be? Are plants conscious and should we eat them? How to live without killing any form of life? We welcome you to think this through with us.

The Institute of the Cosmos invites scholars, artists, activists and autodidacts in all fields to contribute original studies, critical essays, theory and fiction pieces and other cross-genre forms of experimental writing.

Suggested topics: – Genderless society and a post-reproductive condition – Non-colonization of other planets – Cosmopolitanism and cosmo-politics – Cosmist aesthetics and evolutionary creativity – Museum as a laboratory of resurrection – Art without Death – Active evolution of species – Emancipation of inorganic matter – Geo-engineering and terraforming – Star anti-wars and total demilitarization – Conservation of life, preservation and immortality – Transformation of energy, nutrition techniques and autotrophic ecology – Cosmic temporality and heuristics of time – Cosmic subjectivity and cosmist consciousness – Post-secular religiosity and techniques of re-enchantment – Interplanetary medium, extra-terrestrial life and space travel – Radical futurology and scientific fortune-telling – Spatial communities and the commons in space – Cosmocene and decentered space

The deadline for submissions is April 14, 2020. Please email text as Microsoft Word document to cosmism [arobas] rigabiennial [point] com.

The Institute of the Cosmos is a project by Arseny Zhilyaev, Marina Simakova, and Anton Vidokle.

Want to learn more? Ongoing timeline of cosmism here, and e-flux journal on Russian cosmism here.

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Director position available

Kunstmuseum Liechtenstein Städtle 32 FL-9490 Vaduz Liechtenstein Hours: Tuesday–Sunday 10am–5pm, Thursday 10am–8pm

T +423 235 0300 F +423 235 0329 mail [arobas] kunstmuseum [point] li

jobs.leadershipservices.at

The Kunstmuseum Liechtenstein (Liechtenstein Museum of Fine Arts), which is organised as a foundation under public law, is the internationally-renowned museum of the Principality of Liechtenstein for the art of the 20th and 21st centuries. Along with several other museums in the heart of the Alps, it is characterised by the specialist profile of its content and its representative function. Since 2015, its offering has been enriched by the collection of the Hilti Art Foundation in an extension building. Starting from 1st July 2021, we are seeking a new Director at the Kunstmuseum Liechtenstein to succeed the current post holder, who is retiring.

Director (m/f) We offer a committed and innovative individual a challenging remit with many creative possibilities.

The profile of the role includes, in particular: –Responsibility for the artistic and commercial management of the museum –Maintenance, expansion and research of the collection –Planning, conceptualisation and implementation of an imaginative and high-quality exhibition and publication programme at the international level –Responsibility for the operation of the museum and its staff

What we expect: –A degree in history of art or an advanced level of expertise in modern and contemporary art  with proven curatorial experience –Experience and networking in the international museum environment –Strong conceptual, communicative and organisational skills with team-based management experience in the museums sector –Willingness to take up residence in Liechtenstein and to maintain contacts in the Rhine Valley region

Please send your application by March 9, 2020 to www.jobs.leadershipservices.at Our consultant from Deloitte, Flora Kuras (T +43 1 537 00 2536), will be pleased to respond to your questions. Deloitte, Renngasse 1, 1010 Vienna

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Call for Papers: MAB 2020 – Futures Implied Amsterdam – Utrecht, The Netherlands, 23-27 November 2020

We cordially invite you to submit your contribution to the 2020 Media Architecture Biennale (MAB20) themed #FuturesImplied, that will take place 23 to 27 November 2020 in Amsterdam and Utrecht, The Netherlands. The Media Architecture Biennale is the world’s premier event on media architecture, urban interaction design, and urban informatics, bringing together world-renowned architects, artists and designers, leading thinkers on urban design, key industry and government representatives, and students. The event offers workshops, symposia, a conference with an academic research track and keynotes by leading thinkers in the field. It closes off with a ceremony in which the biennial Media Architecture Awards will be presented to outstanding works of art, architecture and design. Our aim is to provide an excellent forum for debate and knowledge exchange; to offer a unique opportunity that brings together the best minds and organizations; and to highlight state-of-the-art and experimental research in media architecture.

MAB20  invites papers from academics, students, and industry practitioners that align to the theme Futures Implied and the sub-themes described below. The paper contributions should address current practices, discuss theoretical approaches, or present novel research that explore and further develop our understanding of media architecture through relevant case studies, design processes, and community and industry examples.

Important dates

•    Call opens: 1 December 2019 •    Paper submission deadline: 5 April 2020 •    Notification of acceptance: 15 July 2020 •    All revisions due and Camera Ready paper deadline: 20 September 2020

Preparing your submission

The conference invites research presentations from both academia and industry:

•    We invite papers with a minimum of six and a maximum of ten pages in length, in ACM format; •    The papers should clearly explain the research question addressed, research methods and tasks, findings or results, and contributions of the work. Papers should also provide sufficient background and related work to situate and contextualize the authors’ work within a greater body of research; •    Submissions should consist of original work not previously published or concurrently under consideration for any other conference, workshop, journal, or other publication with an iSBN, iSSN, or DOI number; •    Authors must provide a 30-word contribution statement for their paper upon submission; the contribution statement should explain the contribution made by the paper to the Media Architecture community; •    Papers will be peer-reviewed by multiple members of a program committee consisting of experts in a range of disciplines that shape media architecture; •    Accepted papers will be published in the ACM Digital Library (approval pending).

Paper submission link: https://easychair.org/cfp/mab20. Submit by 5 April 2020.

MAB Theme: Futures Implied

The theme for the Media Architecture Biennale 2020 is Futures Implied. Papers should address one or more of the following issues:

●    The Aesthetics and Poetics of Responsive Urban Spaces: How can media architecture contribute to a sense of place, deepening citizens’ understanding of and attachments to local sites and making them more legible, imaginative, and inclusive? ●    Citizens’ Digital Rights in the Era of Platform Ecologies: How can media architecture articulate public values and allow citizens to govern through digital platforms, rather than be governed by them? ●    Playful & Artistic Civic Engagement: How can media architecture help to enact people-centric interventions through which citizens themselves learn, negotiate, and create innovations through play and games? ●    Restorative Cities: How can media architecture enable societies to regenerate socially, ecologically, and physiologically on multiple levels, from the individual to the city as an entity of systems? ●    More-Than-Human Cities: How can media architecture move beyond its legacy of human-centric design, and foster and embrace the well-being of the natural ecosystem as a whole?

About the Media Architecture Biennale

The Media Architecture Biennale is an initiative of the international Media Architecture Institute (Vienna/Sydney). After editions in Vienna, Aarhus, Sydney and Beijing, it is now organized by the Amsterdam University of Applied Sciences in collaboration with Utrecht University and a number of local partners from governments, cultural institutions, and the creative industries. Close ties to both research and industry are a central element of these events.

MAB20 will take place in Utrecht and Amsterdam, November 23-27, 2020.

An overview of all current and upcoming calls (Workshops, Papers, Demos & Posters, Late Breaking Work, Student Exhibition, Media Architecture Awards) can be found at our website.

www.mab20.org.

More information & Contact

Twitter: @MABiennale. Facebook: facebook.com/MABiennale. Website: http://www.mab20.org.

For inspiration, please have a look at the papers from MAB 2016 and MAB 2018: https://mab16.org/pages/conference.php https://mab18.org/conference/

Papers Chairs

Glenda Amayo Caldwell, Queensland University of Technology – g [point] caldwell [arobas] qut [point] edu [point] au. Joel Fredericks, The University of Sydney – joel [point] fredericks [arobas] sydney [point] edu [point] au.

The Media Architecture Biennale 2020 is organized by the Amsterdam University of Applied Sciences in collaboration with Utrecht University.

www.mab20.org.

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revue esse art+opinion

À l’heure où les sociétés doivent composer avec l’imminence des changements climatiques, l’explosion démographique planétaire ou la “singularité” technologique, on voit apparaître dans la littérature et les arts la marque d’un changement de paradigme profond concernant une conception de l’avenir. Se référant aux potentialités performatives du futur, la futurité (traduction du terme anglais “futurity”) s’inscrit dorénavant comme une philosophie de « l’à-venir » offrant de nouvelles avenues théoriques pour penser une suite du monde plus positive hors des schèmes traditionnels de l’utopisme critique. […] Envisager l’art dans sa futurité, c’est […] croire en sa capacité de créer des formes de vie, des modalités de relation novatrices. C’est réinvestir de bonne foi la capacité de l’art de créer de nouveaux mondes, de faire avec les possibles d’une humanité traversée de blessures et de violences, et de se saisir de l’expérience du présent dans l’intention d’en infléchir politiquement et éthiquement la trajectoire. […] Pour souligner la parution du centième numéro de la revue et marquer sa volonté de se projeter vers l’avenir, quel qu’il soit, Esse arts + opinions invite les auteur.e.s et artistes à proposer des textes qui interrogent les enjeux de la futurité à travers ses diverses déclinaisons artistiques (réactivation d’archives, relecture critique et décoloniale de l’art, de ses histoires et de ses objets, pratiques post ou transhumanistes, etc.). [Appel de textes + Politique éditoriale]