La Liste présente les événements des membres de l’Association des groupes en arts visuels francophones (AGAVF), soit quinze centres d’artistes et galeries à travers le Canada, et compile les appels de dossiers en arts visuels, arts médiatiques, performance, art public, résidences qui s’adressent aux artistes et aux commissaires.
Nouvelles de l’AGAVF
Dépôt du projet de loi sur les langues officielles : un moment historique
Programmation des membres de l’AGAVF
Atelier d’estampe Imago (Moncton)
Yasmine Louis artiste en résidence
rencontre avec l’artiste le 4 mars à 17h30
140, rue Botsford, local 17
Moncton, Nouveau-Brunswick
www.atelierimago.com
Centre d’artistes Voix Visuelle (Ottawa)
Christopher Payne – There Will Come Soft Rains (Il viendra des pluies douces)
du 1er mars au 2 avril 2022
67, avenue Beechwood
Vanier, Ontario
voixvisuelle.ca
Maison des artistes visuels francophones (Saint-Boniface)
Carolina Reis – Au fil des connexions / Over Connections
Kieran Valde – Peinture interrompue
jusqu’au 10 mars 2022
101-219, boulevard Provencher
Saint-Boniface, Manitoba
maisondesartistes.mb.ca
Galerie d’art Louise-et-Reuben-Cohen (Moncton)
Amy Ash, Marjolaine Bourgeois, Andrea-Jane Cornell, Zoé Fortier, Allie Gattor et Jacinthe Loranger – fait main | handmade
Commissaire : Alisa Arsenault
du 1er février au 27 mars 2022
Les « Greatest Hits » de l’Internet, Vol. 2 : Quatre vidéos diffusées sur la chaîne YouTube de la GALRC
Université de Moncton
Moncton, Nouveau-Brunswick
www.umoncton.ca/umcm-ga
Constellation bleue-Galerie Bernard-Jean (Caraquet)
Mélanie Parent – Ce long voyage à l’intérieur
du 4 février au 18 mars 2022
220, boul. Saint-Pierre Ouest
Caraquet, Nouveau-Brunswick
constellationbleue.com
Galerie SAW Gallery (Ottawa)
Sonya Kelliher-Combs, Maureen Gruben et Sissel M. Bergh – Alakkaajut (Plusieurs choses apparaissent)
Commissaire : Taqralik Partridge
Exposition inaugurale du Labo nordique de SAW, nouvel espace de recherche et de production destiné aux artistes du monde circumpolaire
du 19 novembre 2021 au 5 mars 2022
67, rue Nicolas
Ottawa, Ontario
saw-centre.com
Galerie Sans Nom (Moncton)
Emily Critch – between the rocks and flowers, i think of you
Aleya Michaud dans la salle sans sous
du 11 février au 11 mars 2022
140, rue Botsford, local 16
Moncton, Nouveau-Brunswick
galeriesansnom.org
Symposium Art : entre émotions et langues
Du 5 au 7 avril 2022, le Bureau des regroupements des artistes visuels de l’Ontario (BRAVO) présentera le symposium ART : entre émotions et langues qui traitera de l’art, de la créativité et de la culture sous l’optique des neurosciences. L’événement sera offert et diffusé en direct (format hybride) à partir de l’Université de l’Ontario français. Trois jours de conférences et neuf conférenciers de renommée internationale, dont le Prof. Jean-Pierre Changeux, éminent neurobiologiste français spécialiste en neuroscience de l’art. Les membres de l’AGAVF bénéficient d’un rabais de 33% sur le prix du billet.
Inscrivez-vous dès maintenant et utilisez le code promo BRAVOCULTURE2022!
Conseil des arts de la Baie (Pointe-de-l’Église)
projet : Mémo-Art
jeu de mémoire classique composé de 48 cartes représentant les œuvres d’artistes de la région de Clare (plus deux cartes bonus mystères!) renseignements supplémentaires
Appels de dossiers
1. appels en français du Canada
Maison des artistes visuels francophones – Saint-Boniface – 14 mars 2022
Dare-Dare – Montréal – 15 avril 2022
Galerie d’art Françoise-Chamard-Cadieux – Moncton – 25 mars 2022
Prix Sobey pour les arts – 25 mars 2022
Dare-Dare – appel à textes – Montréal – 9 mars 2022
Folie/Culture – La minute vidéo – Québec – 14 mars 2022
La bande vidéo – Québec – 15 mars 2022
Optica – Montréal – 15 mars 2022
Galerie Leonard & Bina Ellen – Montréal – 7 mars 2022
Savoir [rien] faire – Folie/Culture – Québec – 14 mars 2022
2. appels en anglais du Canada
Vector Festival par InterAccess – Toronto – 18 mars 2022
SummerWorks – Toronto – 15 mars 2022
Open Studio – Toronto – 21 mars 2022
Britannia Art Gallery – East Vancouver – 15 mars 2022
Gathering Divergence Multi-Arts Festival and Conference – 25 mars 2022
Third Shift – Peripheries – Saint-Jean – 13 mars 2022
Vector Festival – Toronto – 18 mars 2022
Summerworks – Toronto – 15 mars 2022
Leonard & Bina Ellen Gallery – Montréal – 7 mars 2022
3. appels internationaux
Prix Ars Electronica et STARTS Prize – 14 mars 2022 (extension)
Flow • embody in site – Chicago – 8 mars 2022
Arebyte : Open Screen Call For Disabled Artists Working in the Digital Realm – 7 mars 2022
Prix pour la photographie – Musée du quai Branly-Jacques Chirac – Paris – 17 mars 2022
Flow • embody in site – en ligne – 8 mars 2022
Festival Les Instants Vidéo – Marseille – 15 mai 2022
4. résidences
Villa Belleville – Paris – 4 avril
The Sociability of Sleep – Montréal – 10 mars 2022
CFMDC + Archive/Counter-Archive – 20 mars 2022
Studio Wordspace Residency – Winnipeg – 15 mai
Woodhaven Artist in Residence – Kelowna – 18 mars 2022
Altofest 2022 – Napoli – 21 mars 2022
Occurence – Montréal – 12 mars 2022
Avatar-Mutek – 21 mars 2022
5. art public
Public Art Mural Grant – Winnipeg – 15 mai
Projet de cubes artistiques – Trois-Rivières – 11 mars 2022
Conlins Road Cycle Track – Toronto – 7 mars 2022
Indigenous Artist in the Park – Toronto – 27 mars 2022
6. pour commissaires
Incubateur en commissariat – AGAVF – 24 mai 2022
Emerging Creators Incubator – Evergreen Cultural Centre – 10 et 13 mars 2022
Musée des beaux-arts du Canada – symposium sur General Idea – 25 mars 2022
Curatorial Proposals – NAMARA Project Space – en cours
C Mag – 1er avril 2022
Centre canadien d’architecture – Programme de résidence pour commissaires émergents – Montréal – 25 mars 2022
Revue Inter, Art Actuel – 15 mars 2022
esse art + opinion – 1er avril 2022
7. emplois
Curator of Historical and Canadian Art – Art Gallery of Greater Victoria – 18 mars 2022
Program Coordinator – Indigenous Screen Office – 18 mars 2022
SNAP (The Society of Northern Alberta Print-Artists) – Direction générale – en cours
artspeak – Director/Curator – 4 mars 2022
Operations coordinator – STEPS – 31 mars 2022
Touring Exhibitions Coordinator – MacKenzie Art Gallery – 11 mars 2022
Executive Director – Media Arts Network of Ontario – 18 mars 2022
Artistic Director – ImagineNative – Toronto – en cours
1. appels en français du Canada
Évènement spécial
Habiter le temps: appel de dossier 2023-24
Le temps habité, c’est celui qui dit à la fois le passé, le présent et le futur, dans un même mot qui va faire la synthèse des différents rythmes, des différentes respirations. Le temps fait partie intégrante de l’expérience de l’art – tant pour le créateur que pour le spectateur – entre la tension et l’impulsion de la subjectivité expérientielle. Dans le but d’explorer les rapports au temps de l’artiste, de l’œuvre et du public, La Maison des artistes visuels francophones invite artistes et commissaires à soumettre une proposition d’exposition pour la période de programmation 2023-2024 s’inscrivant dans cette thématique.
Tous les détails ici.
Date: du 24 février au 14 mars, 2022
Envoi sur WeTransfer ou Dropbox à l’adresse appel [point] mda [arobas] gmail [point] com
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QU’EST-CE QUI VOUS TRAVERSE?
APPEL À PROJETS 2022-2023
1er mars 2022 – 15 avril 2022
Programmation : 1er juillet 2022 – 31 mars 2023
Cette année, nous avons décidé de nous écarter d’une thématique, pour orienter notre programmation 2022-2023. Nous voulons vous entendre dans ces temps graves. Quels sont vos soucis, quels sont vos besoins ? Nous souhaitons vous laisser l’espace pour que vous puissiez exprimer ce qui vous traverse et nous proposer un projet qui serait relié à vos intérêts et préoccupations.
DARE-DARE offre :
Soutien à la coordination, à la diffusion et à la promotion du projet
Droits d’exposition ou honoraires professionnels (barèmes CARFAC)
Remboursement des matériaux de production
Assistance pour l’obtention des permis et autorisations nécessaires
Documentation photographique
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Votre dossier peut comprendre :
Faites-nous parvenir votre proposition sous une forme qui vous convient, (texte, visuel ou audio), en portant attention à ces quatre points:
Expliquer votre pratique artistique
Expliquer vos besoins de soutien
Expliquer votre projet et sa faisabilité
Présenter votre approche en élaborant sur l’articulation/le dialogue entretenu avec le TERRITOIRE – l’ART et leurs enjeux.
► Seuls les dossiers envoyés sous forme numérique seront considérés – dossier total de 15 Mg maximum
Formats acceptés : documents PDF, son mp3, vidéo mp4 (max 5 minutes), max 15 images JPG, site web
Envoyer le tout avant le 15 avril 2022 (23h59) à : prog [arobas] dare-dare [point] org
http://dare-dare.org/fr/evenements/quest-ce-qui-vous-traverse
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Appel aux artistes
Galerie d’art Françoise-Chamard-Cadieux
Date de tombée : 25 mars 2022
Le Centre culturel Aberdeen invite les artistes résidant aux Nouveau-Brunswick à déposer un projet d’exposition d’art visuel et ainsi courir la chance de faire partie de la prochaine programmation de la Galerie d’art FCC. Trois projets seront sélectionnés par un comité de pairs, composé d’artistes professionnels, assurant une programmation diversifiée.
Les périodes d’expositions sont les suivantes :
13 mai au 5 août 2022
4 novembre 2022 au 27 janvier 2023
3 février au 28 avril 2023
Les expositions sont d’une durée de 12 semaines.
Les cachets d’artistes respectent les tarifs CARFAC en vigueur.
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La Galerie d’art Françoise-Chamard-Cadieux, située au 2e étage du Centre culturel Aberdeen à Moncton, Nouveau-Brunswick, est un espace voué à la présentation des arts visuels et multidisciplinaires. Sa programmation tient compte des tendances de l’art actuel tout en étant pertinente pour son milieu et sa communauté. Le Centre culturel Aberdeen aspire à respecter l’équité dans tous les aspects de l’organisation et reconnaît que les inégalités structurelles existent aussi dans le milieu culturel et artistique. Nous encourageons vivement les candidatures des communautés qui recherchent l’équité, des personnes qui s’identifient comme autochtones, noires, personnes de couleur, personnes handicapées, personnes de la communauté 2SLGBTQIA+ et/ou des personnes vivant des intersectionnalités.
Vous avez jusqu’au 25 mars 2022 pour soumettre vos propositions. Prière d’envoyer les dossiers via la plateforme WeTransfer à l’adresse courriel suivante : locations [arobas] centreculturelaberdeen [point] com.
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Le dossier doit inclure :
le titre et la description détaillée du projet (deux pages maximum) ;
la démarche artistique de l’artiste ou des artistes dans le cas d’un collectif (maximum d’une page par artiste) ;
le curriculum vitæ (maximum de deux pages par personne) des principaux collaborateurs au projet;
besoins techniques du projet ;
dix photos numériques et/ou vidéos d’œuvres récentes identifiées, numérotées et accompagnées d’une liste descriptive.
Prière d’identifier chaque document avec votre nom complet et le titre du document en évitant les accents et les espaces (exemple : jean-leblanc_cv.pdf)
*Veuillez noter que l’espace d’exposition occupe tout le corridor du 2e étage et que les occupant•e•s et visiteur•e•s du Centre culturel Aberdeen y circulent tous les jours. Prière d’en tenir compte dans le développement de votre projet.
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Prix Sobey pour les arts – Mises en candidature
L’appel de candidatures pour le Prix Sobey pour les arts 2022 est lancé!
Les dossiers de candidature seront examinés par un jury indépendant. Le jury est composé d’un représentant de chacune des cinq régions du Canada : les Provinces de l’Atlantique, le Québec, l’Ontario, les Prairies et le Nord, la Côte-Ouest et le Yukon, et d’un juré international. Le jury supervisera le processus de sélection des artistes de la liste préliminaire, la liste des finalistes, ainsi que le lauréat du prix. L’appel de candidatures 2022 est ouvert jusqu’au 25 mars 2022.
Le Prix Sobey pour les arts, aujourd’hui reconnu comme l’un des prix privés les plus généreux au monde pour les créateurs visuels contemporains, est ouvert aux artistes canadiens émergents de tous âges.
Cette année, un prix d’une valeur totale de 400 000 $ sera décerné : 100 000 $ au grand gagnant, 25 000 $ à chacun des artistes de la courte liste et 10 000 $ aux autres artistes de la longue liste. En outre, des œuvres des cinq artistes de la courte liste feront l’objet d’une exposition au Musée des beaux-arts du Canada, et le nom du gagnant sera annoncé lors d’une cérémonie de gala cet automne.
Date limite de dépôt des candidatures:
25 mars 2022
Tous les documents relatifs aux candidatures doivent parvenir au Musée des beaux-arts du Canada au plus tard à 18 h (HNE), le vendredi 25 mars 2022.
Le Musée des beaux-arts du Canada accepte les mises en candidature pour le Prix Sobey pour les arts 2022 de la part d’agents, d’artistes et d’institutions reconnus, et fera parvenir au proposant un avis par courriel sur la suite donnée à la/aux candidature(s).
https://www.beaux-arts.ca/a-laffiche/prix-sobey-pour-les-arts/mises-en-candidature
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APPEL À TEXTES_ÉCRITURES PUBLIQUES
D’UNE ÉCRITURE À L’AUTRE
14 février 2022 – 9 mars 2022
D’UNE ÉCRITURE À L’AUTRE
Traduire, interpréter, faire dialoguer les personnes et les territoires
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DARE-DARE poursuit son projet de poésie/écriture publique. Empruntant la forme brève du slogan, du haïku ou du tweet, ces courtes phrases, aphorismes, poèmes ou questions sont diffusés pour une durée d’une semaine sur une enseigne lumineuse située au parc Sainte-Cunégonde (quartier de la Petite-Bourgogne). Les textes sont ainsi rendus visibles, le jour et la nuit, pour les passant·e·s qui transitent près de la halte de documentation du centre d’artistes.
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Cette année, en complémentarité de la programmation régulière de DARE-DARE, nous souhaitons offrir ce volet à quatre artistes/auteur·trices qui désirent explorer le thème de la TRADUCTION. Chaque personne sera appelée à concevoir 12 formules écrites d’un maximum de 15 mots chacune.
La proposition de l’artiste ou de l’auteur·trice doit comprendre :
-Un énoncé d’intentions pour le projet d’écriture (max. 250 mots)
-Une courte biographie (max. 100 mots)
-Une sélection d’écrits rédigés par l’artiste ou par l’auteur·trice (max. 3)
-3 formules brèves, d’un maximum de 15 mots, appelées à devenir les premières à être diffusées si le projet est retenu
-Au besoin, un aperçu des contraintes temporelles du projet (périodes d’indisponibilité de l’artiste/auteur·trice, moments privilégiés de diffusion, temps nécessaire à la création, etc.)
Autres précisions :
-Les formules brèves devront être rédigées en caractères latins
-Si les formules brèves sont rédigées dans une autre langue que le français, il faut prévoir qu’une traduction les accompagnera lors du partage en ligne de la documentation visuelle du projet
-L’appel est ouvert aux artistes/auteur·trices du Canada
-Un cachet de 1115 $ sera versé à chaque artiste/auteur·trice sélectionné·e
-La diffusion des écritures publiques se fera entre le 1er avril 2022 et le 31 mars 2023
Date limite d’envoi : 9 mars 2022
Envoyez vos propositions à : prog [arobas] dare-dare [point] org
http://dare-dare.org/fr/evenements/appel-a-textes_ecritures-publiques2
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NOUVELLE ÉDITION DE LA MINUTE VIDÉO
DATE LIMITE : 14 MARS 2022
Folie/Culture propose à tous — artistes professionnel.le.s ou amateur.rice.s, membres, proches et intervenants des milieux social et artistique — de s’investir dans une expérience particulière : réaliser une minute vidéo suivant notre thématique Savoir [rien] faire.
Les participant.es sont appelés à réaliser en un plan séquence une minute vidéo sous forme de fiction, d’essai ou de vidéo d’art. La Minute vidéo veut stimuler la réflexion autour de problématiques en santé mentale. Les Minutes vidéo sélectionnées seront projetées à l’occasion d’une soirée publique durant l’été 2022.
Pour participer, vous avez deux options :
OPTION A: Proposer une fiction, un documentaire ou une vidéo d’art
Produire une vidéo abordant le thème Savoir [rien] faire
Forme : un seul plan-séquence
Durée : 1 minute, en continu
Formats acceptés : .mov ou .avi non compressé
Attention: Aucun montage (image, sonore, ajout de générique, etc.) n’est permis
OPTION B: Proposer une vidéo d’animation ou un GIF animé
Produire une vidéo d’animation ou un GIF animé abordant le thème Savoir [rien] faire
Durée : 1 minute
Seule la musique originale ou libre de droits est admise
Formats acceptés : .mov ou .avi non compressé, ou .gif
THÉMATIQUE : SAVOIR [RIEN] FAIRE
Si le savoir-faire est l’ensemble des compétences permettant l’exercice d’une activité, Savoir [rien] faire refuse l’impératif de productivité et évoque plusieurs formes : de savoir, de rien, de faire, de savoir-rien, de savoir-faire, de rien-faire. Le thème invite à explorer ces formes atypiques, oubliées, inutiles ou improductives et leur potentiel de résistance au statu quo, de douceur et de connexion humaine.
Par la présente thématique, Folie/Culture vous invite à explorer comment le rien peut se glisser entre le savoir et le faire comme une force qui interroge, détruit et désorganise. Le rien n’est pas utile, il ne fait pas rouler l’économie, il ne va nulle part et s’en porte très bien. Le rien est absurde, bête, sot, déraisonnable, irresponsable, délirant, déséquilibré, extravagant, aliénant, fou.
Le rien est un espace de liberté dont la potentialité féconde saura être cultivée par la folie.
Faites parvenir vos projets :
Par la poste à l’adresse suivante :
Comité de programmation Folie/Culture
880, rue du Roi, bureau 101
Québec (Québec) G1K 2Y2
Par courriel au moyen d’un lien Dropbox ou WeTransfer à l’adresse suivante : programmation [arobas] folieculture [point] org
Un cachet de 75$ sera remis à chaque participant. Folie/Culture encourage les personnes issues de communautés marginalisées à soumettre un projet. Les candidat.e.s ayant des difficultés à fournir le matériel exigé dans la forme suggérée peuvent communiquer avec l’équipe afin de prendre une entente sur mesure pour le dépôt d’un dossier.
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La bande vidéo
Appel d’oeuvre
Programmation 2021-2022
Date de Tombée: 15 mars 2022
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Devant l’engouement suscité chez le public et les artistes pour l’appel d’œuvres et la programmation en ligne Sujets à risque de janvier 2021, La Bande Vidéo invite encore cette année les artistes canadiens en arts médiatiques à créer une oeuvre vidéo d’une durée maximale de 2 minutes. Seront privilégiées les oeuvres à caractère expérimental ou d’animation qui explorent le langage vidéographique de manière originale. Les oeuvres sélectionnées seront diffusées par la suite dans le cadre d’un programme spécial sur nos réseaux sociaux ainsi que sur notre Médiathèque, plateforme où sont déjà réunies les œuvres produites et diffusées par notre organisme depuis plus de 30 ans.
Par cet appel à la thématique ouverte, mais inspirée, aux contraintes artistiques absentes, hormis la limite de temps dans le processus et la durée de diffusion, La Bande Vidéo veut stimuler la création vidéographique d’ici et consigner dans un contexte plus serré l’inventivité d’une vidéographie professionnelle actuelle.
La date limite de réception est 15 mars 2022.
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Programmation 2023-2024
/ OPTICA
15 mars 2022
/ Montréal (Québec)
OPTICA présente annuellement un programme varié d’expositions, de conférences et de rencontres avec les artistes et s’investit dans la production de commissariats d’expositions en relation avec les thématiques développées par le centre. L’ensemble de ces programmes propose une réflexion critique sur l’actualité de l’art, soutenue par une activité éditoriale.
Le centre comporte deux espaces d’exposition et offre une aide technique professionnelle en galerie. Les artistes et les commissaires sont invités à déposer des projets pour la programmation régulière en galerie. La nature des projets est soumise au comité de programmation qui recommande leur réalisation.
Concours ouvert jusqu’au 15 mars 2022
Pour plus amples informations, consulter cette page.
FORMULAIRE d’inscription en ligne
Optica
5445 avenue de Gaspé, espace 106,
Montréal (Québec) H2T 3B2
+1 514.874.1666
info [arobas] optica [point] ca
http://www.optica.ca
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APPEL DE PROPOSITIONS
Programme d’aide à la production de deux courts métrages
Date de remise des propositions : 7 mars 2022
Voir et ne pas savoir est un programme d’aide à la réalisation de deux courts métrages. Une bourse de 18 000 $ chacune sera attribuée à deux cinéastes / artistes afin de produire un court métrage sur une période de huit mois qui sera par la suite présenté lors d’une projection publique organisée par la Galerie.
Nous cherchons des films dont le sujet se frotte au politique du lieu, qui sont à l’écoute de son histoire et de son contexte, et qui réfléchissent dans la conjoncture de ces enjeux : des propositions pour penser avec eux. Nous invitons des cinéastes / artistes à la caméra introspective c’est-à-dire une caméra qui tout en étant un outil, un objet, un prolongement de l’œil, du regard, du corps et de l’histoire du ou de la cinéaste est en rapport de réciprocité avec un lieu, son histoire, sa nature humaine et non humaine. La caméra produit une multiplicité de relations mais le lieu l’empiète à son tour. Dans cette perspective, filmer n’est pas savoir mais plutôt observer, attendre, recevoir, écouter, suivre, ouvrir, plonger, spéculer.
ÉLIGIBILITÉ ET MODALITÉS
L’appel est ouvert à tous et à toutes les cinéastes / artistes sans limite d’âge qui résident au Québec. Les personnes intéressées doivent avoir à leur actif un court ou moyen métrage qui a déjà été diffusé publiquement. Le court métrage peut être l’œuvre d’un.e seul.e auteur.trice ou d’un collectif. La durée du court métrage doit être au moins de 8 minutes et ne pas dépasser 20 minutes. Il peut être un documentaire ou une fiction, et être expérimental dans sa forme et sa teneur.
Les récipiendaires ont huit mois à partir du moment de réception de la bourse pour réaliser le court métrage incluant la postproduction. La date exacte de livraison sera déterminée au moment du versement de la bourse. Par la suite, la Galerie organisera en collaboration avec les cinéastes / artistes un événement de projection des courts métrages suivi d’une discussion.
Le court métrage peut également être conçu afin d’être présenté sous forme installative bien que la Galerie le présentera uniquement sous la forme d’une projection en salle. L’œuvre demeurera la propriété du cinéaste / artiste et il·elle· iel sera libre de le présenter ailleurs.
Les candidat·e·s doivent être citoyen·ne·s canadien·ne·s ou résidant·e·s permanent·e·s. Dans le cas d’un collectif au moins un membre doit répondre à cette exigence.
COMPOSITION DU DOSSIER DE PROPOSITION
Prière de soumettre les informations dans un PDF unique en suivant cet ordre :Envoyer à l’adresse
suivante : ellen [point] artgallery [arobas] concordia [point] ca – Objet :
Court métrage
Envoyer à l’adresse suivante : ellen [point] artgallery [arobas] concordia [point] ca – Objet : Court métrageCurriculum vitae, coordonnées de résidence principale et de contact;
Proposition de projet (entre 800 et 1000 mots);
Budget (Excel); *
Échéancier démontrant la faisabilité du projet sur une période de huit mois;
Lien(s) vers un (deux si possible) court(s) ou moyen(s) métrage(s) antérieur(s) (ne pas envoyer de fichiers). ** (si un seul court métrage à votre actif n’hésitez pas à envoyer des images d’une autre production vidéo ou non filmique)
Date de remise des propositions : 7 mars 2022
*Précisions budgétaires :
La proposition peut bénéficier d’autres sources de financement mais celles-ci ne peuvent individuellement excéder le montant de 18 000 $.
Les voyages et hébergements doivent être essentiels à la réalisation de l’œuvre et la somme allouée ne doit pas excéder 2500 $.
**Celui-ci ou ceux-ci peut ou peuvent avoir été également présenté(s) sous une forme installative.
SÉLECTION
La sélection des deux films se fera par un comité composé de quatre personnes (dont un cinéaste et un artiste) dont les noms seront communiqués au moment de l’annonce de la sélection des deux propositions.
CRITÈRES D’ÉVALUATION
Pertinence de la proposition par rapport à l’approche énoncée;
Cohérence et nature critique de la proposition et de la démarche dans un contexte de pratiques contemporaines de l’art;
Faisabilité du projet dans le temps alloué;
Ventilation réaliste du budget
Informations : michele [point] theriault [arobas] concordia [point] ca
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APPEL DE PROJETS 2022-2023: SAVOIR [RIEN] FAIRE
DATE LIMITE : 14 MARS 2022
Folie/Culture vous invite à soumettre vos projets en lien avec sa nouvelle thématique Savoir [rien] faire.
Friande de solos de claquettes de va-nu-pieds, de catwalking de camisoles de contention, de chants en apnée et de toute autre pratique casse-cou, Folie/Culture encourage les artistes, commissaires, auteur.rice.s et collectifs à déposer une proposition de projet. Par son mandat, l’organisme favorise la pluridisciplinarité et les pratiques suscitant des réflexions sur des enjeux de santé mentale.
Les propositions retenues seront présentées durant la programmation de 2022-2023. Notez que nous ne détenons pas de lieu d’exposition ni d’équipement de production, ce qui invite à réinventer les lieux de diffusion.
THÉMATIQUE : SAVOIR [RIEN] FAIRE
Si le savoir-faire est l’ensemble des compétences permettant l’exercice d’une activité, Savoir [rien] faire refuse l’impératif de productivité et évoque plusieurs formes : de savoir, de rien, de faire, de savoir-rien, de savoir-faire, de rien-faire. Le thème invite à explorer ces formes atypiques, oubliées, inutiles ou improductives et leur potentiel de résistance au statu quo, de douceur et de connexion humaine.
Par la présente thématique, Folie/Culture invite les artistes, penseur.euse.s et citoyen.ne.s, à explorer comment le rien peut se glisser entre le savoir et le faire comme une force qui interroge, détruit et désorganise. Le rien n’est pas utile, il ne fait pas rouler l’économie, il ne va nulle part et s’en porte très bien. Le rien est absurde, bête, sot, déraisonnable, irresponsable, délirant, déséquilibré, extravagant, aliénant, fou.
Le rien est un espace de liberté dont la potentialité féconde saura être cultivée par la folie.
VOTRE DOSSIER DOIT CONTENIR :une description de votre projet et de la façon dont il s’inscrit dans la thématique de Savoir [rien] faire (maximum d’une page ou présentation audio ou vidéo de 10 minutes maximum);
une courte biographie ainsi qu’une description de votre démarche artistique (maximum d’une page);
votre curriculum vitæ;
un maximum de 10 images numériques de votre projet ou une vidéo de 10 minutes maximum;
une enveloppe de retour affranchie (si envoyé par la poste).
Faites parvenir vos projets :
Par la poste à l’adresse suivante :
Comité de programmation Folie/Culture
880, rue du Roi, bureau 101
Québec (Québec) G1K 2Y2
Par courriel au moyen d’un lien Dropbox ou WeTransfer à l’adresse suivante: programmation [arobas] folieculture [point] org
Pour information: Myriam Le Lan programmation [arobas] foliefolture [point] org ou 418-649-0999
2. appels en anglais du Canada
Vector Festival is an experimental media arts festival dedicated to showcasing digital games and creative media practices. Presenting works across a dynamic range of exhibitions, screenings, performances, lectures, and workshops, Vector acts as a critical bridge between emergent digital platforms and new media art practice. The festival is proud to be a participatory and community-oriented initiative organized by InterAccess in Toronto, Canada.
InterAccess invites submissions of artworks to the festivals 2022 program, which will include screenings, performances, workshops, and digital projects taking place July 14–24, 2022. The festivals flagship exhibition is scheduled to take place at InterAccess from July 14–August 13, 2022.
Vector Festival does not charge submission fees. All artists selected for participation will receive fees in accordance with CARFAC and IMAA fee schedules, as well as support to apply for external funding.
We invite submissions of digital and new media artworks for the following festival programs:
–Flagship Exhibition: Digital and post-digital artworks, including new media installations, game mods, screen-based work, sound art
–Online Projects: Web-based projects and digital artworks that can be presented online, including interactive and time-based digital projects
–GIFs: Animated GIFs intended for presentation on public screens
–Screening: Experimental film, video, animation, and machinima works
–Performance: Performance-based proposals including lo-fi, chiptune, sound art, live coding, A/V performances, and telematic performances
–Workshops: Proposals for online and in-person workshops teaching emerging and experimental approaches in new media art and game art
For more information and to submit: http://vectorfestival.org
ABOUT INTER/ACCESS
Founded in 1983, InterAccess is a gallery, educational facility, production studio, festival, and registered charity dedicated to new media and emerging practices in art and technology. Our programs support art forms that integrate technology, fostering and supporting the full cycle of art and artistic practice through education, production, and exhibition. InterAccess is regarded as a preeminent Canadian arts and technology centre.
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Artists, dreamers, innovators and change makers: we want to work with you!
SummerWorks expands the possibilities of performance. In its 32nd year, our summer Festival, based in Toronto, Canada, is widely recognized as one of the most vital platforms for launching new performance in the country. We are currently seeking proposals for our Festivals next edition, taking place August 4th-14th, 2022. Proposals are encouraged from established and emerging creators, as well as curators, working across all disciplines and artistic traditions. In-person, digital, and hybrid performance projects will be considered.
APPLY NOW. No application fee. Guaranteed artist fees.
http://summerworks.ca/2022-call-for-submissions/
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Open Studio – Toronto
Apply for an opportunity to exhibit within our Main Gallery & Project Space! [2022-23 exhibition slots]
Apply by: Monday, March 21st, at 11:59 pm EST.
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Call for Indigenous Artists
Britannia Art Gallery
Deadline: March 15, 2022 | 5pm PST
In June of each year, the Britannia Art Gallery hosts an exhibition in conjunction with
National Indigenous Peoples Day (June 21) that features work by Indigenous artists.
This year, the gallery invites emerging Indigenous artists who are just starting out in
their
careers to submit work in the following mediums to be featured in the exhibition:
– 2D work
– Moving images (film/animation)
– Small-scale 3D work to exhibit within the gallery’s display case.
Honorarium: $300
WHO CAN APPLY?
This call is open to all emerging Indigenous artists. You do not need to live or work
within Britannia’s East Vancouver catchment to apply.
HOW TO APPLY
Read the full call for submissions details, visit:
https://britanniaartgallery.weebly.com/submissions.html
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The Gathering Divergence Multi-Arts Festival and Conference has been a powerful,
positive and supportive convening of arts practitioners geared towards sharing
strategies in the engagement of indigenous, racialized, deaf, disabled and mad,
women and other historically – marginalized artists and communities. This year,
Gathering Divergence Multi-Arts Festival & Conference Spring 2022 | Moulding The
Future: Rethinking Strategies for the Arts Sector Now will address emergent ways of
rethinking thsector as we emerge out of the pandemic, focusing on the
responsibility
of the sector to strategize, implement supportive systems that benefit IBPOC artists /
organizations and the Arts Sector at large.
Held over three days, the festival and conference will be hybrid (online / in-person)
and features panel discussions, showcase performances, workshops and
networking opportunities for arts organizations, artists and arts sector professionals
asking the same questions about sectoral change processes, monetizing digital
content, developing and embedding Safety / Permission in the Arts, all grounded
within the EDIP (Equity, Diversity, Inclusivity towards Pluralism).
What is the overall concept?
Gathering Divergence Multi » Arts Festival and Conference:
an interactive space where arts organizations artists and attendees share
dedicated to advancing performance, advocacy and pluralism in the arts
dialogue on common interests, experienced and strategies towards a better more
equitable and inclusive arts sector
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THIRD SHIFT is an annual festival of public contemporary artworks that takes place in Saint John, New Brunswick. We are thrilled to announce that THIRD SHIFT 2022 will take place from August 19 – 21, 2022!
Calling all artists 📣 THIRD SHIFT: PERIPHERIES aims to explore, imagine, and critique limits, boundaries, and structures that create experiences at, or with, the periphery. We are seeking proposals for artwork that explores different ways of seeing, employs obscurity and abstraction, or presents things out of focus (as in peripheral vision). Proposals could also outline artwork that refers to geographical peripheries such as shared experiences in rural areas or with borders, explorations of peripheries of reality and consciousness, or investigations of real and perceived power dynamics. We encourage applicants to share experiences of existing on the periphery of a situation, community, or industry, and/or critically examine our personal and collective surroundings.
This theme is intentionally broad and, as such, can be interpreted in a multitude of ways. The proposed projects can take almost any form, from installation to performance. We encourage applicants to interpret the theme creatively. We value experimentation and collaboration.
Need help? Application assistance is available for anyone who faces disability-related barriers to completing an online application and/or Indigenous applicants facing language, geographic and/or cultural barriers within the online application process. Please contact us at <thirdspacesubmissions [arobas] gmail [point] com> and we will be happy to help!
Date limite: 13 mars 2022
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CALL FOR SUBMISSIONS
VECTOR FESTIVAL 2022
Deadline: March 18, 2022
Vector Festival is an experimental media arts festival dedicated to showcasing digital
games and creative media practices. Presenting works across a dynamic range of
exhibitions, screenings, performances, lectures, and workshops, Vector acts as a
critical bridge between emergent digital platforms and new media art practice. The
festival is proud to be a participatory and community-oriented initiative organized by
InterAccess in Toronto, Ontario.
InterAccess invites submissions of artworks to the festivals 2022 program, which will
include
screenings, performances, workshops, and digital projects taking place July
14 » 24, 2022. The festivals flagship exhibition is scheduled to take place at
InterAccess from July 14 » August 13, 2022.
Vector Festival does not charge submission fees. All artists selected for participation
will receive fees in accordance with CARFAC and IMAA fee schedules, as well as
support to apply for external funding.
We invite submissions of digital and new media artworks for the following festival
programs:
Flagship Exhibition
Digital and post-digital artworks, including new media installations, game mods,
screen-based work, and sound art
Online Projects
Web-based projects and digital artworks that can be presented online, including
interactive and time-based digital projects
GIFs
Animated GIFs intended for presentation on public screens
Screening
Experimental film, video, animation, and machinima works
Performance
Performance-based proposals including lo-fi, chiptune, sound art, live coding,
A/V
performances, and telematic performances
Workshops
Proposals for online and in-person workshops teaching emerging and experimental
approaches in new media art and game art
http://vectorfestival.org/submit-your-work-for-vec
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Artists, dreamers, innovators and change makers: we want to work with you!
SummerWorks expands the possibilities of performance. In its 32nd year, our summer
Festival, based in Toronto, Canada, is widely recognized as one of the most vital
platforms for launching new performance in the country. We are currently seeking
proposals for our Festivals next edition, taking place August 4th-14th, 2022. Proposals
are encouraged from established and emerging creators, as well as curators, working
across all disciplines and artistic traditions. In-person,
digital, and hybrid performance
projects will be considered.
NO APPLICATION FEE. GUARANTEED ARTIST FEES.
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CALL FOR PROPOSALS
Program to support the production of two short films
Deadline for submissions: March 7, 2022
Seeing and Not Knowing is a program supporting the realization of two short films. A bursary of $ 18 000 each will be attributed to two filmmakers/artists to produce a short film over a period of eight months. The films will then be publicly screened at an event organized by the Gallery.
We are looking for films that by brushing against the politics of a place/site are attentive to its history and context, films that reflect at the conjuncture of these issues: proposals that think with them. We invite filmmakers/artists who employ an introspective camera. At once a tool, an object, an extension of the eye, the gaze, the body, and the filmmaker’s history; this is a camera in reciprocity with a place/site in its history and its human and non-human nature. The camera produces a multiplicity of relations with a place/site, which in turn encroaches upon it. In this perspective to film is not to know, but rather to observe, wait, receive, listen, follow, open, dive in, speculate.
ELIGIBILITY AND MODALITIES
This call is open to all filmmakers/artists of all ages who are Québec residents. Those who are interested will have already realized one short or medium-length film that has been publicly presented. The planned short film can be the work of a single author or of a collective. The duration of the short film can be anywhere between 8 to 20 minutes. It can be a documentary or a fiction and experimental in its form and tenor.
Once the bursary is received the recipients will have eight months to realize the film including post-production. The exact date of delivery will be determined at the time the bursary is given. Once the films are received, a screening event with public discussion will be planned in collaboration with the filmmakers/artists.
The film can also be conceived to be presented as an installation. However, the Gallery will only present it as a single channel projection event. The work will remain the property of the filmmaker/artist and he·she·they will be free to present it elsewhere.
The candidates must be Canadian citizens or permanent residents. In the case of a collective, at least one member must fulfill this requirement.
SUBMISSION REQUIREMENTS
Please provide the information in the following order in one single PDF:
Send to the following address: ellen [point] artgallery [arobas] concordia [point] ca – Object : Short FilmPrincipal residence, contacts and curriculum vitae;
Project proposal (between 800-1000 words);
Budget (Excel); *
Timeline demonstrating the feasibility of the project over a period of eight months;
Links(s) to one (two if possible) already realized short or medium-length film(s) (no files please). ** (if only one short film then don’t hesidate to send other images of another video or non-filmic work)
Submission deadline: March 7, 2022
*Additional budgetary details:
The proposal can receive other financing as long as each amount is not above $ 18 000.
If travel and accommodation are essential to the realization of the work the amount allotted cannot exceed $ 2500.
** It or they may have been presented as installations.
SELECTION PROCESS
The selection of the two films will be made by a committee composed of four persons (two of whom will be an artist and a filmmaker) whose names will be communicated at the time the selection is announced.
EVALUATION CRITERIA Relevance of the proposal in relation to the program’s focus;
Coherence and critical nature of the proposal and practice in relationship to the context of contemporary art practices;
Feasibility of the project in relation to the timeline;
Realistic breakdown of the budget.
Information: michele [point] theriault [arobas] concordia [point] ca
3. appels internationaux
Submission deadline for Prix Ars Electronica and STARTS Prize extended
There is still time to submit projects until March 14, 2022 (23:59 CET). Participation is free of charge.
Prix Ars Electronica 2022
The categories of the world’s most traditional competition for media art are « Computer Animation », « Digital Communities », « Interactive Art + » and « u19-create your world ». Joining them this time are the Ars Electronica Award for Digital Humanity and the education award Klasse! Lernen. The winners will receive the prestigious Golden Nicas, prize money of up to 10,000 euros per category and appearances at the Ars Electronica Festival (September 7-11, 2022).
Learn more and submit!
STARTS Prize 2022
On behalf of the European Commission, the most promising collaborations and results in the field of creativity and innovation at the interface of science, technology and art are sought. The European Commission’s STARTS Prize is offered by Ars Electronica and the consortium partners BOZAR, Waag, INOVA+, T6 Ecosystems, French Tech Grande Provence and the Frankfurt Book Fair. In addition to the prestigious STARTS Trophy, the winners will receive prize money of 20,000 euros each as well as appearances at the Ars Electronica Festival, BOZAR, Waag and other events organized by partner institutions.
Learn more and submit!
We look forward to receiving your submission and wish you great success!
Your Ars Electronica Team
Got a question about the submission? Send us an e-mail to
prix [arobas] ars [point] electronica [point] art or startsprize [arobas] ars [point] electronica [point] art.
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Flow • embody in site, 2022
Online Public Performance Symposium in June 2022
Out of Site Chicago is inviting proposals from local, national, and international performance artists to present their work at Flow • embody in site, 2022. We invite people to submit concepts for performance lectures and/or artist presentations. Priority will be given to artists who have a public performance art practice but we are open to all thoughts and ideas.
We will select between eight and eleven artist/ artist collaborator presentations. Each session will last 90mins and each presenter will be allocated a facilitator that will support a dialogue with symposium participants. This will be part of a symposium with practice-based workshops, presentations by artists from around the world, a finale weekend of live public performance from around the world and a curated program.
Submission Requirements:
–A short bio (300 words)
–A 500-word abstract describing the concept of the performance lecture/ artist presentation (printed on website and in post-symposium catalog)
–Two high res images of relevant work with photo credits
–Artist website address
–CV or resume
Deadline for Submissions: Sunday March 8, 2022 (midnight CST)
NO LATE ENTRIES WILL BE ACCEPTED
Ways to submit:
1. Use the submission form: https://forms.gle/dvr5gJwppUZxP8X17
2. Email one (1) pdf to outofsitechicago [arobas] gmail [point] com (subject line ‘Flow2022’)
ABOUT OUT OF SITE CHICAGO
Out of Site Chicago (OoS) has been curating unexpected encounters in public space since 2011. OoS has developed a methodology of working in urban space that supports diverse ideas and representations of artistic work. We have a trained steward team that supports the artist’s work and facilitates public engagement with the performance. In 2020, Out of Site partnered with Experimental Sound Studio to create live stream performances to support our performance community. In 2021, OoS organized Flow • embody in site, 2021 to foster international conversations about public performance practice.
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Arebyte: Open Screen Call For Disabled Artists Working in the Digital Realm
International
Open Screen 2022: Call out for disabled artists working in the digital realm
Developed in partnership with Shape Arts in 2021, Open Screen seeks proposals for existing works that respond to the theme of Sci-Fi.
arebyte welcomes work from artists who are working with technology to their advantage, as a way to overcome barriers, criticising matters of inclusivity within technology, and everything in between.
The selected work will be presented on arebyte on Screen, arebyte’s expanded and innovative online platform for digital animations, videos, web-based interactive experiences and curatorial interventions.
The deadline for submissions is 11.49pm on 7 March 2022. For more information and how to apply, please visit the link below.Contact
email opencall [arobas] arebyte [point] com
website www.arebyte.com/open-screen
This is a paid opportunity.
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Le Prix pour la photographie
Appel à projet
Musée du quai Branly-Jacques Chirac
17 mars 2022
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Le Musée du quai Branly – Jacques Chirac à Paris lance un appel à candidatures pour les photographes.
En 2022, le programme des Résidences photographiques fait peau neuve et devient le Prix pour la Photographie du musée du quai Branly – Jacques Chirac ! Avec une dotation par projet lauréat portée à 30 000 € pour une sélection annuelle de 3 projets, après un large appel à candidature et un jury international, le musée réaffirme son soutien en faveur de la création photographique contemporaine extra-européenne.
Le Prix pour la Photographie du musée du quai Branly – Jacques Chirac est exclusivement ouvert aux artistes photographes originaires de l’un des quatre continents représentés dans
les collections du musée du quai Branly : Afrique, Asie, Amériques, Océanie (hors Europe). Les citoyens Européens détenteurs d’une double nationalité extra-européenne sont éligibles
au programme.
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OPEN CALL: Flow • embody in site, 2022
Deadline date: March 8, 2022; Location: Chicago, USA; Source: Carron Little
Flow • embody in site, 2022
Online Public Performance Symposium in June 2022
Out of Site Chicago is inviting proposals from local, national, and international performance artists to present their work at Flow • embody in site, 2022. We invite people to submit concepts for performance lectures and/or artist presentations. Priority will be given to artists who have a public performance art practice but we are open to all thoughts and ideas.
We will select between eight and eleven artist/ artist collaborator presentations. Each session will last 90mins and each presenter will be allocated a facilitator that will support a dialogue with symposium participants. This will be part of a symposium with practice-based workshops, presentations by artists from around the world, a finale weekend of live public performance from around the world and a curated program.
To see the archive of Flow 2021 please visit: https://www.flowsymposium.org/
Submission Requirements:
–A short bio (300 words)
–A 500-word abstract describing the concept of the performance lecture/ artist presentation (printed on website and in post-symposium catalog)
–Two high res images of relevant work with photo credits
–Artist website address
–CV or resume
Deadline for Submissions: March 8, 2002 (midnight CST)
NO LATE ENTRIES WILL BE ACCEPTED
Ways to submit:
1. Use the submission form: https://forms.gle/dvr5gJwppUZxP8X17
2. Email all the info in one (1) pdf to outofsitechicago [arobas] gmail [point] com (subject line ‘Flow2022’)
ABOUT OUT OF SITE CHICAGO
Out of Site Chicago (OoS) has been curating unexpected encounters in public space since 2011. OoS has developed a methodology of working in urban space that supports diverse ideas and representations of artistic work. We have a trained steward team that supports the artist’s work and facilitates public engagement with the performance. In 2020, Out of Site partnered with Experimental Sound Studio to create live stream performances to support our performance community. In 2021, OoS organized Flow • embody in site, 2021 to foster international conversations about public performance practice.
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Appel à participation 2022 : 35 Festival Les Instants Vidéo
Manifestation dédiée à l’art vidéo et la poésie électronique, sous toutes ses formes (projections, installations, performances…)
Octobre / Novembre 2022
Marseille (et ailleurs)
Date limite : 15 mai 2022
De tout, il resta trois choses :
La certitude que tout était en train de commencer, la certitude qu’il fallait continuer,
la certitude que cela serait interrompu avant que d’être terminé.
Faire de l’interruption, un nouveau chemin,
faire de la chute, un pas de danse,
faire de la peur, un escalier,
du rêve, un pont,
de la recherche, une rencontre. Fernanda Sabino
Le Festival Les Instants Vidéo est une manifestation dédiée à l’art vidéo et la poésie électronique, sous toutes ses formes (projections, installations, performances…). Il se tient à Marseille et dans la Région, ainsi qu’à l’international.
De nos questionnements pour 2022, surgissent ces trois points. Et nous voulions les partager avec vous
Les iconoclastes voulaient détruire les images pour en détruire leur signification. Pour des raisons morales, religieuses ou politiques, on détruit les images par peur que le sens qui s’y cache ne déclenche la fronde, la remise en question, le doute. Aujourd’hui, sous l’apparence du contraire, nous faisons la même chose mais au lieu de détruire les images même, nous les accablons de significations !
Nous vivons dans un monde de créateur.rice.s, d’influenceur.rice.s et de commentateur.rice.s. Le discours, le buzz, prend le pas sur l’oeuvre : ce qu’on en dit a tendance à avoir plus d’importance que l’œuvre elle même. La légende devient plus importante que l’image même.
La distinction entre les formes d’art propres aux classes populaires et d’autres formes d’art propres aux élites cultivées reste assez générale dans nos sociétés stratifiées.
Pour s’inscrire, c’est ici: https://filmfreeway.com/instantsvideo
Courant septembre, chacun.e des artistes sera informé.e de la sélection du festival.
Sachez que nous regarderons votre travail avec attention, étant conscient.e.s que la poésie électronique est fragile et délicate : un frémissement.
Nous attendons vos œuvres avec impatience
L’équipe des Instants Vidéo
Manifestation internationale soutenue par le Ministère de la Culture (DRAC, PACA), le Conseil Régional (PACA), le Conseil Général des Bouches-du-Rhône, La Ville de Marseille.
4. résidences
Lancement des appels à projets pour des ateliers temporaires à la Villa Belleville pour une durée de 3 ou 6 mois de juin à décembre 2022.
Date limite d’envoi : 04 avril 2022
VOIR L’APPEL À PROJET ATELIERS TEMPORAIRES
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Call for Proposals: Research-Creation Residencies
The Sociability of Sleep, Montreal
Deadline: March 10, 2022
The Sociability of Sleep project is offering a series of research-creation residencies to professional artists from all disciplines. Projects that take an open, experimental and curious approach to sleep’s wider experiences and epistemologies, creating opportunities to engage with, testify to, and shift the conversation about sleep conditions are encouraged.
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Artist Residency: CFMDC + Archive/Counter-Archive
A unique experience to engage with audiovisual archival materials.
Deadline: March 20th, 2022, 11:59pm EDT
Timeline: 3 months in Summer 2022
Location: Online, in person possible with COVID-19 protocols in place at CFMDCs
office
Archive/Counter-Archive (www.counterarchive.ca) and the Canadian Filmmakers
Distribution Centre (CFMDC) invite applications for an Artist in Residence.
The artist will create an artwork based on or inspired by audiovisual archives found
at CFMDC. The final work may be a short media work (sound or moving-image) or
take the form of an installation, presentation, mixed media performance, or curated
program. We have defined counter-archives as political, resistant, and community-
based. They are embodied differently and have explicit intention to historicize
differently, to disrupt conventional national narratives, and to write differences into
public accounts.
The artist residency is designed to give freedom and flexibility to the artist and their
relationship to the materials. It includes research and contact with CFMDC archivists
and access to scanning technologies. CFMDC will provide a fee for the artist and for
materials needed to complete the project (for example installation and screening
fees).
TO APPLY, PLEASE SUBMIT THE FOLLOWING IN ONE PDF BY March 20th,
2022, 11:59pm EDT:
Expression of Interest: Artists must simply describe why they are interested in the
residency and
speak to how their body of work and past experience would make
them a strong candidate to participate (maximum 500 words)*;
CV (no more than 3 pages);
Artist website OR 5-10 samples of your work including still images and/or links to
media artwork.
*A project proposal is not required at this stage of application.
We welcome applications from emerging or established Canadian artists with
professional training or a history of public presentation of their work in a professional
context (i.e., galleries, film/media festivals, etc.). We strongly encourage Black,
Indigenous, POC, and 2SLGBTQIA+ artists to apply.
The artist residency is designed to give freedom and flexibility to the artist and their
relationship to the collection materials. It includes research and contact with
collections and programming staff, access to facilities, as well as $5,000 CAD
financial support for the artist, materials and subsistence.
Please note that this residency does not provide accommodation in
Toronto, but
provides some funding for travel and subsistence.
At the conclusion of the residency, the artist is expected to participate in a public
exhibition/event showcasing their residency work – their other work(s) outside of the
residency may be included. This may take the form of an artist talk, a public
workshop, a screening, etc.
Send questions & applications to: morgan [arobas] cfmdc [point] org, please use the subject line
CFMDC ACA Artist Call in your email.
ABOUT THE HOST: Canadian Filmmakers Distribution Centre (CFMDC) is a not-for-
profit, non-commercial media arts distributor. We specialize in independent, artist-
made work on film and video, including works from historically underrepresented
communities. CFMDC advocates for a holistic understanding of production,
distribution, and exhibition that prioritizes artist rights, accessibility, and the creation
of new audiences through education and critical thinking. We have one of the most
important collections of artist-made moving
image on film in Canada that includes
16mm, 35mm, and (s)8mm films.
This project is a SSHRC Partnership project involving over 14 community archives
and artist-run centres, as well as four universities (York, Queens, Concordia, and
Ryerson).
Archive/Counter-Archive is dedicated to researching and remediating audiovisual
archives created by women, Indigenous Peoples, the LGBTQ2+ community, and
immigrant communities. Political, resistant, and community-based, counter-archives
disrupt conventional narratives and enrich our histories.
https://counterarchive.ca/
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Studio Workspace Residency | 4 – 6 weeks
The Studio Workspace Residency is an opportunity for artists to create work and immerse themselves in WSW’s unique environment. This residency gives artists the gift of time, an uninterrupted period to live and work away from the stresses of daily life.
Deadline: May 15
Learn More
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Call for Applications: Woodhaven Artist in Residence
Faculty of Creative and Critical Studies, University of British Columbia, Kelowna
Deadline: March 18, 2022
The Woodhaven Artist in Residence Program invites applications from artists who are engaged in visual arts, digital arts, performance or community-based artistic practices for a 4-8 week paid residency opportunity between July 1 and August 31 in Kelowna at the Woodhaven Eco Culture Centre.
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Altofest 2022: International Open Call
International
Altofest 2022
When & Where: 06th-19th June Napoli
Residencies + Program
International Contemporary Live Arts Fest
Applications may include one or more original and finished work, conceived for a formal space, already performed in front of an audience. Archived or repertory works that are to be reactivated are also eligible. The theme, content and duration are free. The proposed works must belong to live art (theatre, dance, performance, experimental and interdisciplinary formats). Incomplete performance projects or those still in the study or creation phase are excluded.
Professional artists can apply from all over the world, with no distinction among nationality, country of residence, language or age. Unfortunately, amateur groups cannot apply.
Deadline: 21st of March
To apply, please read the regulations here: https://www.teatringestazione.com/altofest/opencall2022_en/
To apply please send proposals via this this link: https://forms.gle/uiy5mhek9PC3gqpU9Contact
email info [arobas] altofest [point] net
website altofest.net
tel 003932003048
This is a paid opportunity.
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Appel de projets – Une résidence tout en errance
proposé par Occurrence – espace d’art et d’essai contemporains
et AdMare, centre d’artistes en art actuel des Îles-de-la-Madeleine
Date de tombée : 12 mars 2022
« Une résidence, tout en errance »
D’une île à l’autre, sur la route, un rendez-vous en soi !
« Je crois que l’activité artistique est une forme de voyage : je vois chaque étape du développement d’une œuvre comme le trajet que l’on choisit pour arriver à destination. C’est pourquoi le processus de création, tout comme la route que l’on prend, a autant d’importance que son aboutissement. Le plaisir du voyage, les rencontres que l’on fait, les obstacles et les transformations qu’elles occasionnent nous portent en nous-mêmes afin de révéler précisément qui nous sommes. »
Lili Michaud, Directrice Occurrence
C’est avec bonheur que la galerie Occurrence de Montréal a invité AdMare, le centre d’artistes des Îles-de-la-Madeleine, à collaborer, à développer et à lancer cet appel à projets unique et audacieux, en écho à la situation délicate que nous vivons depuis plusieurs mois. Ouvert aux artistes en arts visuels du Grand Montréal, des Îles-de-la-Madeleine, de la Nouvelle-Écosse, de l’Île-du-Prince-Édouard et du Nouveau-Brunswick, ce projet de recherche devra prendre forme sur la route, entre Montréal et les Îles-de-la-Madeleine. Que le parcours entrepris se fasse en train, en bateau, en bus, en voiture, à vélo ou en autostop, la route devient l’essence d’un processus où il est permis de découvrir, d’accumuler, de se laisser détourner et inspirer par les rencontres et les lieux qui parsèment l’exploration du territoire.
Deux artistes seront choisi.e.s pour vivre cette expérience unique : un.e artiste de Montréal partira pour les Îles, et inversement, un.e artiste partira des Maritimes, en direction de Montréal. Occurrence prend en charge l’appel de dossiers pour les artistes montréalais et AdMare celui adressé aux artistes des Maritimes.
Chaque artiste se verra attribuer une bourse de 6 000 dollars canadiens qui couvrira le cachet d’artiste, les frais de production ainsi que les dépenses de voyage (déplacements, hébergements, nourriture pour toute la durée de la résidence). Chaque artiste est donc responsable de coordonner son voyage et doit être autonome du début à la fin du parcours. Chaque artiste sera accueilli.e à l’issue de son voyage par l’équipe d’Occurrence ou d’AdMare. Les artistes auront un maximum de quatre semaines entre le 1er mai et le 15 juin ou le 1er et le 15 octobre 2022 pour réaliser leur voyage.
Tout au long de leur voyage, les artistes seront appelé.e.s à réaliser une œuvre personnelle et une correspondance avec un.e auteur.e que nous aurons désigné.e au préalable afin qu’il reste des traces de cette aventure quelque peu singulière. Ce recueil, à la façon du carnet de voyage, sera diffusé sous une forme à déterminer.
Cet appel est ouvert à toutes et à tous. Par souci d’équité et de diversité, une attention particulière sera accordée aux artistes issu.e.s de la diversité culturelle, autochtones, LGBTQIA+ ou en situation de handicap.
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Résidence de création et de diffusion
Avatar-MUTEK
APPEL DE DOSSIERS
Date d’échéance > 21 mars 2022
De nouveau, cette année Avatar et MUTEK s’unissent pour lancer leur appel de dossiers pour la Résidence de création et de diffusion Avatar-MUTEK.
Cet appel de dossiers s’adresse aux artistes de toutes origines, résidant au Canada.
La personne retenue sera accueillie en résidence chez Avatar, à Québec, pour la création d’une œuvre de nature performative.
Il peut s’agir d’une œuvre en cours de production ou d’une œuvre originale, faisant appel à toute forme de technologies (art audio, art électronique, œuvres audiovisuelles, pratiques expérimentales, synthèse modulaire, pratiques DIY, etc.). Cette résidence comprend la diffusion de l’œuvre lors de la 23e édition du festival MUTEK, qui aura lieu du 23 au 28 août à Montréal.
Date d’échéance : le 21 mars 2022
Conditions de résidence offertes par Avatar :
– Cachet de production : 2 200 $.
– Période de résidence : du 1er au 22 août 2022, dates à confirmer conjointement avec l’artiste et Avatar.
– Lieu de résidence : Avatar, Méduse (Québec).
– Hébergement et per diem pour les artistes de l’extérieur de la Ville de Québec.
– Transport pris en charge jusqu’à concurrence de 1 000 $.
– Soutien technique : 30 heures (avant et pendant la résidence).
– Accès aux studios et aux équipements d’Avatar.
Conditions de diffusion offertes par MUTEK :
MUTEK offre des conditions de diffusion optimales pour les artistes. Le lieu et la date exacts de la performance seront déterminés par l’équipe de programmation en fonction de l’œuvre créée. MUTEK a lieu à Montréal du 23 au 28 août 2022.
L’artiste recevra des droits de diffusion selon les barèmes du festival.
Le transport, l’hébergement sont couverts pour les artistes de l’extérieur de Montréal (durée en fonction de la date de la performance).
Chaque artiste reçoit une accréditation professionnelle pour MUTEK Forum (23-26 août 2022).
Les artistes intéressés doivent acheminer un dossier comprenant :
– une bio ou un CV,
– une description de projet,
– des exemples de réalisations antérieures (images, liens, fichiers joints).
L' »Objet » de votre courriel ou de votre WeTransfer doit avoir pour intitulé :
Résidence Avatar-MUTEK/Votre nom.
Ce dossier doit parvenir à l’adresse artistique [arobas] avatarquebec [point] org au plus tard le 21 mars 2022 à 23 h 59.
5. art public
Public Art Mural Grant | 4 weeks
The Public Art Mural Grant is a four-week residency in which an artist will create an original work for WSW’s mural wall. The mural space at Women’s Studio Workshop faces the Wallkill Valley Rail Trail (WVRT), which is an active outdoor public trail.
Deadline: May 15
Learn More
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APPEL DE DOSSIERS POUR LE
PROJET DE CUBES ARTISTIQUES
Culture Trois-Rivières et Art Souterrain invitent les artistes professionnels et émergents à soumettre une proposition d’oeuvre pour la présentation du projet de cubes artistiques, à Trois-Rivières, à l’été 2022.
Chaque module vitré accueillera une carte blanche des artistes sélectionnés. Les oeuvres proposées (sculpture, installation, peinture, impression, textile, céramique) devront être adaptées spécifiquement pour la structure.
L’expérience visuelle devra être de 360 degrés afin d’inviter le public à tourner autour de ces bulles d’exposition originales. Les oeuvres devront avoir un impact visuel afin d’interpeller les passants et les inciter à s’arrêter pour observer les détails. Les petits formats comme les grands pourront être mis en valeur avec des scénographies particulières et à hauteur des yeux. L’intention est de créer un parcours artistique singulier où les visiteurs se déplacent d’un module à l’autre afin de découvrir les quatre propositions artistiques.
Au total, quatre cubes d’expositions seront installés au centre-ville de Trois-Rivières, dont trois qui seront réservés à des artistes résidant à Trois-Rivières ou étant membres actifs d’un atelier d’artistes ayant son lieu de production à Trois-Rivières.
Un cachet de 1 500 $ sera versé aux artistes pour la présentation de leur oeuvre.
Cette nouvelle initiative permet à Culture Trois-Rivières de réaliser son mandat de présenter des oeuvres en arts visuels hors des murs de ses institutions et ainsi rendre la culture accessible au plus grand nombre. De nouveaux espaces temporaires de diffusion des arts visuels seront créés dans le cadre de ce projet qui offrira une visibilité importante aux artistes sélectionnés.
Le dossier doit inclure :Démarche artistique;
Description détaillée de l’oeuvre proposée;
Documentation visuelle avec description (images sur support numérique);
Curriculum vitae à jour;
Dossier de presse.
Les dossiers seront jugés selon la qualité et la pertinence des projets, en lien avec la démarche artistique de l’artiste, ainsi que de leur originalité.
Cliquez ici pour tous les détails
DATE LIMITE : 11 MARS 2022
Pour information ou pour soumettre un dossier :
Geneviève Guillemette,
coordonnatrice des arts visuels
819 372-4614, poste 1616
gguillemette [arobas] v3r [point] net *
*Pour les dossiers de plus de 8 MO, veuillez utiliser We Transfer.
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Conlins Road Cycle Track
Request for Expressions of Interest
Application Deadline: March 7, 2022 at 11:59 PM ET
StreetARToronto Conlins Road Cycle Track Art Project celebrates diversity, inclusion, and the health and wellness benefits of active transportation and a vibrant public realm! StreetARToronto (StART) is delighted to collaborate with the Toronto Region Conservation Authority (TRCA) Meadoway initiative on the design and delivery of this art project.
The City of Toronto is committed to enhancing Toronto streets and trails, including the installation of concrete “jersey” barriers in key areas to help ensure pedestrian, cyclist and TTC passenger safety.
Artists interested in being considered by the Advisory Committee to paint up to four concrete barriers along Conlins Road between Sheppard Avenue and Good Road are invited to express your interest by completing one of the Expression of Interest forms below.
Artists expressing an interest in hand-painting up to 4 barriers on Conlins Road:
Apply Here
Diversely able artists expressing an interest in creating digital art designs for vinyl wraps on up to 4 barriers on Conlins Road:
Apply Here
The goal of this Call is to establish a roster of artists who will be eligible to participate in the project. StART Conlins Road Cycle Track Art Project Curators will invite artists on the Roster to submit a design concept in response to project themes that have been generated by the local community. Cycle Track Concrete Barriers are fantastic entry level ‘canvasses’ for artists wishing to work their way through StART’s Career Ladder for Artists.
Celebrating its 10th year, StreetARToronto (StART) is a program of the City of Toronto, Transportation Services Division. Thank you for your time and interest. This application will be live until 11:59 pm, March 7, 2022. More information about StreetARToronto (StART) can be found on our website.
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Indigenous Artist in the Park
Request for Proposals
Application deadline: March 27 at 11:59 pm (EST)
Learn more and apply here.
The Office of Social Innovation (OSI) at Ryerson University* invites Toronto-based
Indigenous artists to submit proposals for a five-month, site-specific visual arts
project hosted in Allan Gardens. Since the great melt of the last ice age more than
11,000 years ago, many diverse nations of First Peoples have lived in and cared for
this neighbourhood. This project is intended to acknowledge, reflect, and respond to
the continuous Indigenous presence in the area of Allan Gardens.
This residency is part of Imagine the Park, a year-long series of cultural events and
activities in and around the Allan Gardens neighbourhood presented by OSI.
Imagine the Park aims to foster a more welcoming, creative, well-resourced green
space for the wider Allan Gardens community.
Overview
The successful
artist or collective will receive a $20,000 honorarium over a five-
month residency, taking place from May 15 to October 15, 2022. The expected time
commitment is approximately 12 hours per week, with 4 hours or more per week
working in-person at Allan Gardens. We feel it is important for the community to be
aware of the artist(s) and their work and for the artist(s) to be familiar with the
community of park users.
Allan Gardens Park is a partially accessible space, with an accessible bathroom
under development. For indoor space, Imagine the Park will work with the successful
artist or collective to find a working space in the community that best fits their needs
and the needs of the proposed project.
Application Process
Applications are to be submitted here. The deadline for submissions is March 27,
2022, at 11:59 PM (EST).
http://https://www.ryerson.ca/social-innovation/initiativ
6. pour commissaires
APPEL DE CANDIDATURES : INCUBATEUR EN COMMISSARIAT
4e édition
Date de dépôt : Le mardi 24 mai 2022
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< appel de candidature pour l’année 2022 (PDF)
L’AGAVF a lancé un appel aux commissaires émergent.e.s pour participer à la 4e édition de l’Incubateur. Ce prochain atelier intensif de commissariat sera offert selon une formule hybride débutant avec un rassemblement des participant.e.s sur une période de dix jours, au mois d’août 2022, dans un lieu à déterminer, suivi d’une série de rencontres virtuelles à l’automne 2022. L’objectif de l’Incubateur est de soutenir les personnes souhaitant développer des projets de commissariat et de stimuler les initiatives d’expositions ou d’événements visant à mieux faire connaître les arts visuels et les artistes des communautés francophones du Canada.
<Pour en savoir davantage sur l’Incubateur en commissariat
< Pour un aperçu des éditions antérieures de l’incubateur
CANDIDATURES ADMISSIBLES
L’incubateur en commissariat s’adresse aux commissaires émergent.e.s des communautés francophones et acadiennes ayant déjà réalisé au moins un projet de commissariat ou présentant un fort intérêt pour la conceptualisation et l’organisation d’exposition, ou encore pour l’écriture sur l’art concernant notamment le travail d’artistes de ces communautés. Des candidatures seront pré-sélectionnées par un comité incluant la commissaire-mentore et trois candidatures seront retenues suite à des entretiens téléphoniques.
Pour plus d’information sur le dossier de candidature, le processus de sélection, les frais d’inscription et autres informations pratiques, consulter l’appel (PDF)
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L’appel à projet commissariat pour l’exposition de fin de résidence de la Villa Belleville prévue début juin. Date limite d’envoi : 13 mars 2022
VOIR L’APPEL À PROJET COMMISSARIAT
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Situated on the
shores of Lafarge Lake in Town Centre Park, Evergreen Cultural
Centre (ECC) and the Art Gallery at Evergreen (AGE) exist on the unceded, traditional
and ancestral core territory of the kik »m (Kwikwetlem) First Nation, which lies
within the shared territories of the sli »lwta tmx (Tsleil-Waututh), Slh Tmxw
(St:l), qiqyt (Qayqayt) and sq »c »iy »a tmx (Katzie), xmkwy »m (Musqueam)
and Swxw7mesh xwumixw (Squamish) nations in the region known today as the
Tri-Cities.
We are pleased to announce the second iteration of the Emerging Creators Incubator
from May »August, 2022. We will invite a group of six multidisciplinary emerging
creators between the ages of 18-30 to participate in a mentorship and residency
program that includes hands-on workshops and studio visits with professional artist
mentors including Rydel Cerezo and kimmortal, and a collaboration workshop with
guest artists.
Emerging creators will receive a $450 exhibition fee, ongoing support from Evergreen
staff, and access to our
facilities (including studio space, performing arts theatre, a kiln,
wood-working shop, etc.) to make work for a one-month group showcase in August.
Who is an Emerging Creator?
An emerging creator is defined as an artist who works in any discipline within the visual
and performing arts. They are between the ages of 18-30, in the early stages of their
professional career, and are committed to the development of their craft and practice.
We welcome and will prioritize applications from Black and Indigenous artists,
racialized people, disabled, neurodivergent, persons of
diverse sexual orientations, gender identities or expressions (LGBTQ2S+), migrants,
and any of these intersections. Please head to the application where you will find our
commitment to Justice, Equity, Inclusion and Anti-Racism to learn more about the
concrete action we are taking.
The Emerging Creators Incubator centers a multidisciplinary approach to the arts and
will prioritize local emerging artists from the
Tri-Cities area who engage in the
performing, written and visual arts. Applications are also open to emerging creators
from across the Vancouver Lower Mainland who are interested in engaging with the
ECC and AGE.
Application Deadline:
The written application deadline is March 13, 2022 at 11:59 p.m.; the interview deadline
is March 10, 2022 at 6:00 p.m.
All applicants will be notified about the success of their applications before April 29,
2022.
APPLY NOW: https://evergreenculturalcentre.ca/exhibit/revisions-emerging-creators-incubator/
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Call for Papers: General Idea Symposium
4 June 2022
National Gallery of Canada, Ottawa
Three heads were better than one: AA Bronson, Felix Partz, Jorge Zontal. As
members of General Idea (1969″1994), this trio » who thought of themselves more
like a rock band than as an artist collective » have had a huge impact on the
international contemporary art world.
The conceptual apparatus of their flagship enterprise, The 1984 Miss General Idea
Pavillion, though destroyed, has left a large imprint on culture. General Idea were a
mirror of their times and a view on the future. They were cultural anthropologists, like
Claude Lvi-Strauss; semiologists, like Roland Barthes; media savants, like Marshall
McLuhan; and queer literary outsiders, like William Burroughs. They created a
complex system that functioned as myth. Fact and fiction always blended in their
work. So did irony and critique. They inhabited contemporary mass cultural and
media formats with witty sophistication: the beauty pageant, LIFE magazine,
television production. Their 1984 Miss General Idea Pageant was a parody of the
ritual elevation and demotion of art stars, figured within the dominatrix persona and
temporary reign of The Spirit of Miss General Idea. The Pavillion was an architecture
elevated through language, constructed purely as a performative fiction. They said it,
they did it. General Idea were social figures: artists with berets, businessmen with
plans. One moment they were architects designing and building the Pavillion, then
they were archaeologists sifting through its ruins. As cultural parasites they could
mutate with the times. Little did they know that eventually their viral methods would
be
mirrored in a real-world crisis: AIDS.
The forthcoming exhibition General Idea (3 June »20 November 2022) at the
National Gallery of Canada will cover the groups twenty-five years of collaboration.
It will include more than two hundred works, revealing the breadth of General Ideas
practice. The exhibition will be accompanied by a major publication » the most
comprehensive source on the groups work to date.
In conjunction with the exhibition and the launch of the publication, the National
Gallery of Canada is organizing a symposium centred on General Ideas life and
work. We invite established and emerging scholars, art historians, curators, artists,
and architects to submit proposals for 20-30 minute presentations
Please send a 300-word abstract and CV to Philip Monk, Chair, and Adam Welch,
Associate Curator, National Gallery of Canada, at GIsymposium [arobas] gallery [point] ca. We
welcome abstracts and presentations in both English and French. Panelists will
receive a CAD 500 honorarium, round-trip
travel to Ottawa, two nights’
accommodation, and per diem.
The National Gallery of Canada is committed to collaborating with individuals who
reflect the diversity of Canadian society and welcomes proposals from all applicants.
Deadline for abstracts: 25 March 2022
Notification date: April 1, 2022
Deadline for complete papers from accepted participants: May 20, 2022
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Call for Submissions: Curatorial Proposals for NAMARA Project Space
Call for Submissions:
Curatorial Proposals for NAMARA Project Space, Toronto
Located in the Dupont Arts Building, NAMARA Projects is a new venue for research,
deliberation, and presentation of curatorial work.
NAMARA works around the fluctuating borders of the traditional art world. The
explorations conducted in the Project Space inform both independent and
commissioned presentations. Through our work, we celebrate thoughtful work by
contemporary artists; challenge traditions, experimenting with untested methods;
and welcome new collaborators and audiences.
NAMARA operates at the intersection of art and business worlds, wavering into both
sides at different times, and always in an effort to see that the following occurs:
Art professionals receive fair pay for their work.
Art finds audiences by way of generative brand
partnerships; and engagement within
the traditional art community.
Brands enjoy the advantages of working with thoughtful art while maintaining best
practices and ethical standards.
Our projects include art professionals from under-represented and equity-seeking
groups.
There is no curation without art so the product of artistic labour is always the primary
focus.
We invite curators to respond to this open call for curatorial proposals. There is no
criteria nor deadline but we ask that your proposal is tailored to the space. Digital or
online components are also welcome. A maximum of four proposals per year will be
accepted.
SUBMISSION & INQUIRIES: INFO [arobas] NAMARA [point] CA
https://www.namara.ca/
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Call for Pitches
EXTRACTION
C152 – Summer 2022
Due: April 1, 2022
Everything is vulnerable to extraction: water, woods, metals, oils, emotions, labour, data, land, ideas, bodies, time. As we know, extraction is systemic—the political-ontological basis for the circulation of resources under neoliberal capitalism—and agents of such appropriation scarcely do enough to respect, heal, and replenish their sources. This issue explores artistic practices and adjacent bodies of knowledge that closely engage an array of extractive practices, interrogating their manifold consequences and attempting to demarcate non-extractive modalities. How are artists raising consciousness? Intervening? What are the possibilities for repair work when repair requires resources that exceed those allocated to inflict the damage? For future-building? How does the art world’s rapid pace, expectation of novelty, and thirst for emotional displays depend on the exploitation of individuals? How does resistance play out? What is ethical funding, and how could the arts (especially that of a country whose wealth relies so predominantly on profits gleaned from non-renewable resources) operate without “dirty” money? How are artists forging generative practices from research, and the complex affective constellation of guilt, responsibility, and hope?
Thematic feature, artist project, and column pitches accepted until April 1, 2022. We suggest pitching early to avoid disappointment. Review pitches, which are not required to be thematic, are accepted on a rolling basis.
Send pitches to pitch [arobas] cmagazine [point] com, with a subject line that starts with the word PITCH and goes on to indicate the submission type (review, essay, interview, One Thing, for example). Please include ~150 words about your subject and how you’ll approach it, including hyperlinks wherever relevant. An estimated word count is appreciated. If you have not written for us recently, include a link to your website—or a copy of your CV—and one or two writing samples (ideally ones written in a style similar to your pitched piece). Submitted work must be original; we do not publish reprints nor adaptations of any kind.
Thank you for understanding that we are unable to reply to unsuccessful pitches.
Please see our submission and writer’s guidelines for more information.
Note: we do not accept pitches from platforms regarding their own programming.
Call for Reviews
Ongoing
We publish print and online reviews of exhibitions, publications, moving image works, performance artworks, symposia, and other projects sited in Canada, outside of Canada, and online. Reviews cover subjects that have occurred within three months of the pitch for an exhibition, performance, or symposium, and within two years for publications and moving image works.
Online:
325-375 words. Flat rate of $175. We welcome work from anyone anywhere, but are currently especially keen on reviews that address things happening outside Toronto, Vancouver, and Montreal. Writers may submit pitches or completed texts.
Print:
800-1000 words. Flat rate of $340. Writers may only submit pitches.
Please see our submission and writer’s guidelines for more information.
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Programme de résidence pour commissaires émergents
Visant à repenser et à réexaminer continuellement la portée et les limites du « commissariat en architecture », le CCA sollicite des propositions ayant des approches curatoriales innovantes et des formats expérimentaux.
Le programme de résidence pour commissaires émergents offre la possibilité de présenter et de réaliser un projet en lien avec les débats contemporains sur l’architecture, l’urbanisme, l’architecture du paysage, et les dynamiques sociales et culturelles au cours d’une résidence au CCA.
Le CCA est ouvert à un large éventail de propositions de projets curatoriaux. Les soumissions doivent présenter une approche curatoriale innovante, contribuant au débat contemporain sur l’architecture. Le CCA est à la recherche de propositions qui utilisent le projet curatorial comme outil pour générer des idées, remettre en question des positions pertinentes, introduire de nouveaux thèmes de recherche et critiquer les modalités actuelles. Ceci dans le but ultime de faire avancer la pensée nouvelle en architecture et sur l’environnement bâti. Une attention particulière sera apportée aux projets qui tendent à placer le discours sur l’architecture dans un contexte plus large couvrant plusieurs disciplines et pratiques, et qui sont aussi dirigés vers des domaines de connaissance peu explorés ou qui font appel à une pluralité et une diversité de points de vue.
Les propositions peuvent suivre de multiples trajectoires et prendre une forme aussi variée que celle d’un projet éditorial, d’un programme de séminaires ou de colloques, d’une série d’événements publics ou d’ateliers, d’un projet basé sur la collection, de la production de contenu pour le Web et les médias sociaux, d’un film documentaire ou d’une exposition physique ou virtuelle. Les pratiques interdisciplinaires et collaboratives sont encouragées. La proposition se doit d’expliciter le choix retenu et la relation entre format et contenu.
Le Programme de résidence pour commissaires émergents comprend une période de mentorat qui permettra aux candidats sélectionnés d’acquérir une compréhension de la culture et des processus curatoriaux du CCA. Le CCA choisira trois finalistes qui seront accompagnés à distance par l’équipe curatoriale du CCA pour une période d’un mois en mai-juin 2022. Pendant cette étape, les finalistes raffineront leur proposition de projet et recevront des rétroactions constructives. À la fin de cette période d’un mois, le CCA évaluera à nouveau les trois projets et en désignera un que l’institution approfondira et produira en collaboration avec le ou la commissaire émergent.e retenu.e. Les deux autres finalistes dont les projets ne seront pas réalisés se verront offrir la possibilité de publier leurs recherches sur le site Web du CCA. Le programme de résidence pour commissaires émergents est l’occasion pour des personnes motivées en quête d’expérience de réfléchir au rôle du discours architectural dans le contexte d’une institution culturelle. La personne choisie devra effectuer une résidence intensive de trois mois au CCA pour développer et mettre en œuvre le projet avec l’équipe du CCA.
Durant la résidence, le ou la candidat.e sélectionné.e se familiarisera avec les différents aspects institutionnels et la vision du CCA, aura l’opportunité d’explorer les ressources de l’institution et de ses collections, et développera sa vision curatoriale afin de mettre sur pied son projet. Le CCA fournira conseils et orientations afin de pourvoir à la réalisation du projet. La résidence devra se dérouler entre octobre 2022 et mai 2023. Le projet devra être terminé à l’automne 2023.
Le programme de résidence pour commissaires émergents du CCA vise à former une nouvelle génération de praticiens de la culture qui seront des bâtisseurs d’institutions et de communautés.
La date limite pour les candidatures est le 25 mars 2022, à 17h HNE (heure normale de l’est).
Admissibilité et conditions
Les architectes, journalistes, designers, critiques, historiens, photographes, artistes et autres chercheurs et professionnels qui sont nés le ou après le 1er janvier 1992 sont admissibles à ce programme, quels que soient leur nationalité et leur lieu de résidence.
Les trois finalistes recevront une allocation de soutien de 1000 $ CAN pour leur participation à la période de mentorat (approx. 10 h/semaine pendant un mois). Le ou la candidat.e retenu.e recevra 12 000 $ CAN couvrant les frais de voyage, de logement et de séjour pour la résidence de trois mois à Montréal. Ces paiements sont assujettis aux lois de l’impôt sur le revenu du Canada et du Québec. Les coûts de production du projet seront financés par le CCA. Les langues utilisées au CCA sont le français et l’anglais.
Les projets collectifs ou collaboratifs sont les bienvenus, mais la participation financière du CCA demeurera la même et devra être partagée au sein du collectif.
Tous les projets doivent être originaux, n’avoir jamais été présentés, publiés ou réalisés auparavant.
L’étendue du projet et le calendrier précis de la résidence seront déterminés en consultation avec les membres du comité curatorial du CCA. Il ne pourra être accepté plus d’un projet par candidature.
Candidature
Les propositions doivent être soumises sur le portail de candidature en ligne du CCA et comprendre les renseignements suivants, rédigés en français ou en anglais (fichiers PDF de 5 Mo maximum) :
• un énoncé d’intention (1000 à 1500 mots, accompagnés d’un maximum de dix images) avec description du projet et justification stratégique. Ce document doit aussi présenter clairement la vision curatoriale et le format choisi;
• un curriculum vitae précisant la formation, les expériences professionnelles et en recherche, les langues de travail et tout autre renseignement pertinent;
• une sélection représentative des projets réalisés qui permette de comprendre l’approche particulière du ou de la candidat.e;
• les coordonnées de deux professeurs ou professionnels qui connaissent le ou la candidat.e et son travail, comme référence.
Seules les candidatures soumises via le portail en ligne seront acceptées.
Sélection
Le CCA sélectionnera les finalistes en fonction des critères suivants : originalité de l’énoncé d’intention et de l’approche, pertinence par rapport à la pensée et la pratique architecturales, expertise et parcours du ou de la candidat.e, faisabilité et adéquation avec l’orientation et la vision curatoriales du CCA.
Le CCA communiquera avec tous les candidats en mai 2022.
Une entente définitive ne pourra entrer en vigueur qu’une fois que le ou la candidat.e retenu.e aura obtenu toutes les autorisations requises de la part des autorités de l’immigration du Québec et du Canada.
Pour plus d’informations, veuillez envoyer un courriel à possibilitescuratoriales [arobas] cca [point] qc [point] ca.
La diversité de notre institution est au cœur de notre créativité et nourrit nos activités de recherche. Si toutes les candidatures sont les bienvenues, nous encourageons particulièrement celles qui proviennent de personnes handicapées, de personnes autochtones, noires ou d’autres personnes de couleur, ainsi que de personnes de tous genres et LGBTQ+. Les candidats ayant besoin d’accommodements à quelque étape que ce soit du processus de candidature peuvent communiquer par courriel à vsamson [arobas] cca [point] qc [point] ca pour bénéficier d’une assistance confidentielle.
Ce programme bénéficie du généreux soutien de Power Corporation du Canada.
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APPEL AUX TEXTES ET AUX VISUELS : VISAGES
INTER, ART ACTUEL n.140
Est-ce que la signification classique du visage, celle de la vérité de la personne, vue dans les portraits ou autoportraits de Rembrandt ou de Picasso, oue encore dans certaines photographies de Nadar au XXe siècle, telle une mise à nu de l’être, une révélation de l’«humanité commune» (Lévinas), demeure à l’époque de la reconnaissance faciale numérique par les autorités policières et de l’obligation du port du masque par les autorités sanitaires? Le code QR, qui servait à l’origine à suivre les pièces d’auto Toyota, serait-il le nouveau visage? Sommes-nous des pièces dans le système de l’industrie capitaliste? Les systèmes de surveillance, avec la lecture des visages par des algorithmes, font-ils des visages une faille de l’existence, une vulnérabilité dans une crise de l’identité? Pouvons-nous prévoir un régime de l’authenticité sans visage?
Certains déplorent la reconnaissance associée au faciès. Profilage et racisme. Masque et visage. Nous pouvons évoquer la liberté d’action et de déplacement que donne le masque (portraits vénitiens de Longhi), le carnavalesque, les avatars, les jeux de rôle pour nous envisager autrement. Nous avons pensé intégrer un dossier visuel avec des masques à découper, proposés par des artistes, des photos ou des portraits de masques sanitaires, des maquillages, des zombies… Est-ce un mythe de situer l’identité (photo d’identité) dans le visage plutôt que dans l’ADN? Et comment fonctionnent les millions de visages sur Internet dans les données des réseaux sociaux? Identités fractales?
Consultez la section «Proposer un article » sur notre site web afin de connaı̂tre tous les détails concernant l’envoi de vos soumissions.
www.inter-lelieu.org • redaction [arobas] inter-lelieu [point] org
Coresponsables du dossier : Michaël La Chance et Jacques Donguy
Date limite : 15 mars 2022
Date de parution : printemps 2022
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esse art + opinion
Appel de textes | Call For papers
No. 107 : Famille
Date de tombée : 1er septembre 2022
Principal fondement de l’organisation sociale et premier lieu de socialisation, la famille bénéficie d’une attention particulière dans les arts visuels depuis le début de l’histoire de l’art. Produire des images de la famille a permis de marquer une distribution traditionnelle et idéalisée des rôles, de renforcer des conventions et des valeurs, de faire valoir, à partir de l’intimité, de notre besoin fondamental de connexion et d’appartenance.
[…] Alors que l’art contemporain semble bien engagé dans une mise en examen des pratiques culturelles, la famille est réinvestie sous toutes ses formes. Puisant notamment dans le potentiel narratif du rituel photographique, nombre de pratiques actuelles revisitent ses traditions, ses lieux et ses tabous, interrogent ce qu’elle a d’indicible à partir des archives et inventent à partir d’expériences biographiques ou autobiographiques de nouvelles formes intimes de sociabilité. Pour ce numéro, Esse arts + opinions invite les auteur·es à réfléchir aux histoires de famille telles qu’elles sont réécrites en art actuel. Quels portraits les artistes proposent-iels ? Quel·les artistes choisissent de travailler en famille ? Comment le monde de l’enfance et la vie de famille sont-ils représentés ? Comment les artistes réactivent-iels les savoirs techniques ou ancestraux reçus en héritage ? Au moment où le grand rêve se fragilise, comment l’art traite-il de ses itérations contemporaines dans ses versions reconstruites ? L’art peut-il contribuer à la réinvention plus honnête et plus diversifié de ce que la tradition a constitué en mythe ?
No. 106 – Dossier Douleur
Date de tombée : 1er avril 2022
Au cours des dernières années, la question de la douleur, qu’elle soit physique ou psychologique, s’est retrouvée au premier plan des discours médiatiques et scientifiques, comme si l’on en était enfin venu à reconnaitre sa prévalence dans la population, particulièrement chez les femmes et les personnes trans, non binaires et marginalisées. De nombreuses personnalités publiques ont également parlé ouvertement de leur douleur chronique (Lena Dunham, Lady Gaga) et déstigmatisé une problématique touchant des millions de personnes dans le monde. Si la douleur fait aujourd’hui l’objet d’une relative attention médiatique, plusieurs artistes en art visuel en ont fait le sujet central de leur pratique par le passé. Des toiles de la peintre Frida Kahlo aux scarifications corporelles de la performeuse Gina Pane en passant par la pratique transgressive sadomasochiste de Bob Flanagan, toutes témoignent de l’extrême souffrance qu’implique vivre avec la douleur et la maladie au quotidien.
[…] En collaboration avec l’autrice Martine Delvaux, dont les travaux de recherche portent notamment sur la douleur chronique chez les femmes, ce numéro de Esse arts + opinions invite les auteurs et autrices à réfléchir à la question de la douleur en art. Que peut l’artiste par rapport à la douleur et à ses multiples déclinaisons, dont la santé mentale, le capacitisme, et l’écoanxiété ? La douleur est-elle représentable, communicable ou partageable par l’art ? Si l’on dit que la douleur est indicible, impossible à traduire par des mots, l’est-elle par l’image, l’objet, le geste artistique ? Quelles œuvres traitent de la douleur de manière intersectionnelle, au croisement des enjeux de genre, de sexe, d’appartenance de classe et de culture ? Sous quels paramètres la douleur peut-elle être montrée, représentée, sans être récupérée à son tour par le capitalisme ? L’art peut-il avoir un effet thérapeutique ? Peut-il être l’expression d’une résistance au sens d’une resubjectivation qui passe par une reconfiguration ou réinvention du corps en tant que souffrant ?
7. emplois
Curator of Historical and Canadian Art
Art Gallery of Greater Victoria
Deadline: March 18, 2022
The Curator of Historical and Canadian Art is responsible for assisting the Chief Curator with the implementation of the Art Gallery’s curatorial related activities with a focus on historical art including exhibitions, publications and acquisitions in accordance with AGGV’s policies and procedures.
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Role: Program Coordinator
Full-Time Permanent
Indigenous Screen Office
The Indigenous Screen Office (ISO) is an independent national advocacy and funding
organization serving First Nations, Inuit and Mtis creators of screen content in Canada.
The ISOs mandate is to foster and support narrative sovereignty and cultural
revitalization by increasing Indigenous storytelling on screens and promoting Indigenous
values and participation across the sector.
The ISO is a growing organization with an Indigenous team currently located in Ontario,
Quebec, BC and Manitoba. ISO operates as a virtual office and applicants for this role
can be based anywhere in Canada. ISO offers competitive salary and vacation time, a
comprehensive health benefits plan and a pension program for employees.
Title and Responsibilities
The Program Coordinator is responsible for coordinating administrative processes and
communications for ISO
funding programs. The Program Coordinator will report to the
Director of Funding Programs. As outreach and Program Coordinator, you will perform
duties and responsibilities as outlined in the job description.
https://iso-bea.ca/work-opportunity/were-hiring-fo
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SNAP (The Society of Northern Alberta Print-Artists) seeks applications for the
Executive Director (ED) role.
SNAPs ED provides leadership to staff and volunteer
committees as well as artistic guidance to programs and
the artistic community. The ED executes vital operational tasks including financial and human resources
management, facility management, planning and implementation of programs and
schedules, and employs strategic thinking that aligns with our organizations vision
and mandate. Applicants are encouraged to review SNAPs five-year Strategic Plan
to understand our mandate and organizational direction over the next few years:
snapartists.com/5-year-strategic-plan/
About SNAP
SNAP is a leading centre for printmaking in amiskwaciwskahikan (Edmonton,
Alberta) dedicated to advancing visual culture, working with artists, audiences, and
communities. Our artist-run centre has been in operation since 1982 and will
celebrate its 40th anniversary this year. SNAP provides critical space and resources
for printmaking production, exhibition, promotion, and education.
The ED role is vital to SNAPs long-term sustainability. With an emphasis on
inclusivity, equity, diversity, and access, the ED will be
a thoughtful leader in our
organization and an active participant in Edmontons art communities.
Job Details
35 Hours/Week. Some evenings and weekends required
15 days paid vacation (+ annual office closure between Dec 24-Jan 02)
Comprehensive employer paid Health Benefits plan
Annual Professional Development Budget
Salary: $50,000 » $58,000/year
Click here to download: ED call for applications pdf
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Job: Director/Curator
Terms: Full-time, permanent
Start Date: June 1, 2022
Hours: 35 hours/week
Salary: $56,000
per annum + benefits
Deadline for Applications: March 4, 2022 by 4pm PST
THE ROLE
Reporting to the Board of Directors, the Director/Curator is responsible for establishing
the artistic leadership and vision for the organization, building on Artspeaks strong
engagement with the arts community. The Director/Curator assumes full responsibility
for the development and implementation of Artspeaks artistic program. The ideal
candidate should demonstrate curatorial innovation and a capacity to develop a
diverse program of exhibitions, publication projects, and accompanying public events.
The Director/Curator
is also an adept manager, able to oversee the financial
administration and the day-to-day operations of the centre, including researching and
executing fundraising initiatives with the support of the Board of Directors, and
maintaining strong relationships with public and private partners.
THE CANDIDATE
The Director/Curator is an individual with a wide range of skills and interests who
can
demonstrate an active knowledge of contemporary art, writing, and culture. Our ideal
candidate is committed to working in a context that challenges established formats of
presentation and support for visual art and writing. The initiatives promoted by the
gallery require a self-directed leader who is organized, forward thinking and path
breaking, dedicated to a collaborative approach to building relationships, and
responsive to changing contexts. We are looking for someone who expresses high
cultural competency and a dedication to fostering a strong sense of community.
Please visit our website for further details on the Director/Curator position and how to
apply [https://artspeak.ca/bulletin/].
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Operations Coordinator
Deadline to apply: March 31, 2022
Anticipated start date: May 2, 2022
STEPS is seeking a creative and organized problem solver with a passion for systems design, team building, and the role of the arts in building inclusive public spaces. This is a full-time hybrid position that allows for remote work and some responsibilities completed in person at our Toronto office.
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The MacKenzie Art Gallery is hiring a Touring Exhibitions Coordinator
Part-time in Scope (CUPE 5791)
A full job description can be found here.
Primary Purpose:
The Touring Exhibitions Coordinator is a three-year term position responsible for the administration of exhibitions produced by and adapted from the MacKenzie Art Gallery’s program. This will include the organization of tour schedules, liaising with host venues, coordinating packing and transport, care, safety, accountability, and documentation (archival, digital, and photographic) of outgoing MacKenzie exhibitions. The Touring Exhibitions Coordinator will also provide general support to the Registrar, Head of Program Operations, and Director of Programs with venue research and all logistics related to MacKenzie developed exhibitions.
About the Position:
Reporting to the Director of Programs and working closely with Curatorial and Program Operations staff, the Touring Exhibitions Coordinator coordinates the operational aspects of exhibitions developed by the MacKenzie Art Gallery and adaptions required for tour. The Touring Exhibitions Coordinator must be knowledgeable in gallery and museum practices, art handling, transport (nationally and internationally), and work well with a wide range of staff, collectors, curators, and vendors. They will coordinate and distribute touring prospectuses and oversee the logistics and file management for the MacKenzie and hosting venues. The Touring Exhibitions Coordinator will act as the primary contact with partner venues on matters pertaining to logistics, invoicing, and tracking agreements. The Touring Exhibitions Coordinator will attend production meetings and other meetings as required. This position can operate remotely, in-person, or in a hybrid work model.
The role requires a highly organized person and a strategic thinker. The successful candidate will communicate professionally, exercise initiative, and work autonomously.
- Exhibition Research: Contacting prospective venues for exhibition tours, detailing critical details such as Standard Facility Reports, environmental charts and floor plans. Assist with coordinating insurance documentation on venues, and preparation of grants for touring exhibitions. Liaise with internal coworkers to adapt exhibitions for tour.
- Exhibition Preparation & Execution: Distribute tour prospectuses, object lists, crate lists, packaging lists and condition reports. Use SketchUp software to adapt floor plans when appropriate. Coordinate active touring content for Mackenzie Art Gallery website and social media. Oversee exhibition installations and take-downs where appropriate.
- Administrative: Maintain organized records of all touring exhibitions, coordinate travel for Mackenzie Art Gallery staff, assist with coordination of exhibition loans, help implement budget-conscious schedules for the circulation of exhibitions.
Education: Requires a Post-Secondary education or relevant professional experience.
Experience: A minimum of three years’ experience in related field
Salary Information: $35,000 annually
Benefits: This position includes a comprehensive benefits package.
Term: Part-time three-year term.
Hours: 22.5 hours per week
Level of Accessibility: Accessible
See job description for this position here.
The MacKenzie Art Gallery is committed to maintaining an inclusive culture and building a diverse workforce that includes women, Aboriginal, Inuit and Métis peoples, persons with disabilities and members of visible minorities who have traditionally been and are currently underrepresented in the Canadian workforce. We welcome applications from all qualified candidates.
HOW TO APPLY:
Please apply no later than Friday, March 11, 2022.
Applications for this position can only by submitted via the MacKenzie’s job application portal. Any applications submitted via email or by mail will not be considered. To visit the portal and apply, please click here.
Inquiries regarding this position can be directed to:
Crystal Mowry
Director of Programs
Phone: (306) 584-4250 ext. 4265
Email: cmowry [arobas] mackenzie [point] art
MacKenzie Art Gallery
3475 Albert Street
Regina, SK
Canada
S4S 6X6
The successful candidate must submit a satisfactory Criminal Record Check prior to employment.
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Executive Director, Media Arts Network of Ontario
Call for Applications:
Executive Director, Media Arts Network of Ontario
Part-time 28 hours (3.5 days) per week
Compensation: $46,000 per year ($31.60 per hour)
Three weeks vacation per year plus two weeks annual December closure
Extended health benefits provided
Place of work is remote from anywhere in Ontario
Start date April 2022
Applications due: March 18, 2022
The Media Arts Network of Ontario is seeking applications for the position of Executive Director to lead the organization. Founded in 2009 MANO has evolved into a unique arts-service organization providing mentorship, advocacy, and transformative leadership within the media arts and artist-run communities across Ontario. Working with approximately 70 member groups in all regions of Ontario MANO prioritizes outreach and responsive support for a broad range of organizational models, which informs its policy analysis and advocacy.
MANO is focused on developing responsive, innovative, and proactive initiatives that create meaningful opportunities for media artists and organizations. MANO is informed by the belief that community engagement with independent artistic practices improves quality of life by promoting cultural understanding and respect at all levels of society.
The position of Executive Director is part time with the possibility to expand hours as resources allow. As the leader of a small organization with limited resources the Executive Director will develop creative solutions to sector wide challenges and lead consensus building in the community.
Responsibilities include:
Leading policy analysis, advocacy, and lobbying efforts to advance the media arts and artist-run sectors in Ontario;
Providing mentorship and support to cultural workers and develop programs to support organizations, collectives, and artists across Ontario;
Grant management for core and project funding including, writing, tracking and reporting, managing budgets and cash flow, developing strategic projects to support community needs;
Leading financial management of MANO and all associated projects;
Managing staff and contractors in a collaborative environment;
Working with members and the broader community to address challenges faced by the sector;
Leading outreach and partnerships to expand the network and build the sector, including travel to constituencies across the province as needed;
Continuing to spark new discourse, dialogue and collaboration among the network of Ontario media arts professionals; seek new opportunities for funding, programming and outreach; create new models for arts service delivery.
The successful candidate will have some or all of the following qualifications, please outline your experience (as applicable) in the cover letter of your application:
Extensive knowledge and experience of media art practices including film, video, sound art, digital media, video games, or related art forms;
Minimum three years experience in a leadership position in the media arts or artist-run sector, including collectives, non-profits, and other organizing models;
Strong grant writing and project development experience, with knowledge and record of success accessing public sector arts granting programs;
Interest and experience in advocacy, policy development, and government relations;
Experience in outreach and community organizing, and ability to work with and represent a diverse constituency across all regions of Ontario;
Experience providing mentorship and training, experience designing mentorship and training programs an asset;
Strong understanding of anti-oppression and equity frameworks;
Strong facilitation experience, both online and in person;
Financial management experience in a non-profit or related context;
Ability to self-direct and set ongoing goals and objectives;
Capable of collaboratively managing a team of staff and contractors;
Experience with conflict resolution and mediation;
Strong communication skills;
Multilingualism is an asset, English is the primary language of MANO’s work;
The Media Arts Network of Ontario (MANO) is Ontario’s arts service organization dedicated to furthering the work of media arts centred organizations, collectives, and the independent artists they represent. MANO is focused on developing responsive, innovative, and proactive initiatives that create meaningful opportunities for media artists and organizations.
MANO is an equal opportunity employer that encourages applications from members of equity seeking communities.
To apply please submit a cover letter and curriculum vitae as a single pdf attachment to jobs [arobas] mano-ramo [point] ca by Friday, March 18, 2022.
We thank all applicants for their interest, only those selected for an interview will be contacted.
MANO and its work are made possible by the support of the Canada Council for the Arts, the Department of Canadian Heritage, and the Ontario Arts Council.
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ArtsPond / Étang d’Arts is hiring 12 equity-seeking curators and working leads for Together There, a new creative thought residency and exchange on digital justice in the arts in Canada from Spring 2022 to Spring 2023. Deadline to apply is March 1, 2022. Positions will remain open until filled.
Please take a look at these job opportunities if you have lived experience from one of four priority communities, including: Indigenous, Racialized (Black, Brown, and other people of colour), Outside the core (suburban, rural, remote), and Disability (D/deaf, blind, neurodiverse, and other disabled).
The opportunities and main responsibilities include:
Digital Justice Creative Thought Residency Curators
(4 positions, $10,625 flat fee each)
Co-design of a digital-first creative residency for 10 to 15 equity-seeking creators and producers from any artistic discipline in Canada from March to December 2022
Participant recruitment and mentorship
Knowledge stewardship and evaluation
Digital Justice Symposium Curators
(4 positions, $10,625 flat fee each)
Thematic and programmatic design for a digital-first symposium in Spring 2023 with approximately three dozen international guest speakers, pre-planning begins in Spring 2022
Guest speaker selection and support
Delegate outreach and project evaluation
Digital Justice Working Leads
(4 positions, $22,500 maximum at living wage of $28 to $38 per hour).
Creative knowledge seeking and stewardship of wisdom and insights from the Creative Thought Residency and Symposium from late Winter 2022 to Spring 2023
Participant liaising and support
Public outreach and general administration
About ArtsPond
Join our team and play a role in advancing equity and justice in Canada. ArtsPond is a caregiver and changemaker of a different sort. Our mandate is to nurture healthy ecosystems that bolster social, spatial, economic, ecological, digital, and accessibility justice in human, virtual, and natural life. We do so by fostering cooperative actions fusing the wisdom and values of social innovation and the arts.
Seeking accommodations as a person with a disability? Schedule an exploratory information session one-on-one with ArtsPond’s Founder, President & CEO Jessa Agilo prior to or in lieu of sending a formal application.
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ImagineNative, Artistic Director
Location: Toronto, ON
Application Deadline: Open until filled
Employment Type: Full time
Salary/Rate: $70,000 – $80,000 + benefits
The Artistic Director reports to the Executive Director and is responsible for conceiving, developing and implementing the artistic vision and focus for imagineNATIVE’s Festival, year-round programming, and special artistic initiatives. The Artistic Director is responsible for securing and planning film, video, audio, digital, and other programming in keeping with imagineNATIVE’s mandate, artistic policy, and selection processes. This position requires someone who is enthusiastic, artist-first-minded, and is a team leader who works well through inter-departmental collaboration. Our ideal candidate would have a personal and professional knowledge of Indigenous communities (artistic, cultural, social), with experience working in an arts Festival environment and is passionate about Indigenous-made media arts.
Link: https://imaginenative.org/employment
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Public Programs and Residency Coordinator
Griffin Art Projects
1174 Welch Street, North Vancouver, BC
PTE: 2 days per week, 9:00-5:00PM (One Year Contract)
More info: https://www.griffinartprojects.ca/careers
Hourly wage: $23.00/hr
How to apply:
Please apply with a cover letter and resume before February 7, 2022, by email to
info [arobas] griffinartprojects [point] ca with the subject line « Public Programs and Residency
Coordinator ».
Public Programs and Residency Coordinator
Griffin Art Projects is seeking an innovative and dynamic
thinker who can help to build
audiences and excitement through the development and delivery of public programs
and residency programs that capture the publics imagination and expand the
experience of art and art galleries.
Griffin is a non-profit art gallery and residency located in North Vancouver. GRIFFIN is
a non-collecting institution that has quickly become a vibrant contributor to the North
Vancouver cultural landscape.
Griffin is offering a one-year contract that will assist in the coordination of its residency
and public program. The successful applicant will assist in the design of programs that
offer unique opportunities for visitors of all ages and levels of interest to engage with
art and culture at GRIFFIN. This position will assist both with the development of adult
public programming and youth engagement in order to encourage new audiences to
participate and to generate new knowledge and innovative thinking on contemporary
art and culture with the ambition of creating
dynamic learning opportunities for a wide
range of visitors whose familiarity with contemporary art may differ.
This role will engage with best practices in pedagogy and for the impact of learning and
public engagement and offer a unique opportunity to create a meaningful program that
integrates deeper learning and participation, involving high schools, higher education
institutions, the local, national and international arts community, and the general public,
and liaising with artists, thinkers, and innovators from various disciplines to support
GRIFFIN in producing innovative and impactful learning and public engagement.
Reporting to the Director, the Public Programs and Residency Coordinator will produce
a schedule of public programs, events and community outreach activities that animate,
complement, and enhance our exhibitions and residency program, and GRIFFINs
exploration of art collecting and collections practices and methodologies. During the
current moment, most public
programs are delivered digitally via Zoom.
Duties include: assisting with the conceptual development, administration and
implementation of adult and youth focused public programs including: artists talks and
tours, lectures, workshops, film series, symposia and performances. The Public
Programs and Residency Coordinator will also manage and prepare grants, assist with
the development and coordination of special community-based partnership and
education initiatives and related special projects.
It is a one year, part-time two day per week position, with scheduled work from Friday
to Saturday, 9:00 am to 5:00 pm. This position includes some evening hours, as
required to fulfill responsibilities and be on hand for gallery programs.