La Liste présente les événements des membres de l’Association des groupes en arts visuels francophones (AGAVF), soit quinze centres d’artistes et galeries à travers le Canada, et compile les appels de dossiers en arts visuels, arts médiatiques, performance, art public, résidences qui s’adressent aux artistes et aux commissaires.
Nouvelle de l’AGAVF
Anne Brochu Lambert rencontre l’artiste sculpteur José Luis Torres
Dans ce premier entretien en français proposé par le Remai Modern de Saskatoon, Anne Brochu Lambert rencontre l’artiste sculpteur José Luis Torres. L’entretien porte sur une première installation d’art publique temporaire installée sur le site du musée.
Programmation des membres de l’AGAVF
Galerie Sans Nom (Moncton)
Lucas Morneau – Queer Newfoundland Hockey League
Lucia Choulakian – Féminicide
Van Pham – Beneath the Veil
du 8 octobre au 5 novembre 2021
140, rue Botsford, local 16
Moncton, Nouveau-Brunswick
galeriesansnom.org
Le Labo (Toronto)
Programmation Court toujours!
Dear dance de Pascaline Lebras
Je suis père de Guillaume Lorin
Un métro pas comme les autres de Jean-Christophe Foolchand
Processus créatif d’un projet avorté de Michael Promeneur
en partenariat avec Cinéfranco 2021
Du 26 octobre au 2 novembre (en ligne)
Maison des artistes visuels francophones (Saint-Boniface)
Danielle Sturk – Jukebox El Toro
du 23 septembre au 27 novembre 2021
Alexandra Keim, Allison Moore, Alyssa Bornn, Andrew Beck, Barb Bain, Bella Luna, Beth Gage, Bev Pike, Briony Haig, Cameron Johnson, Charlene Brown, Chase Martin, Colette Balcaen, Colleen Leduc, Connie Chappel, Chris Simonite, Dena Decter, Derek Brueckner, Elise Dawson, Francesca Carella Arfinengo, Francine Martin, Frank Stanley David Livingston, Gilles Hébert, Grant Guy, Gurpreet Sehra Dhanjal, Heather Komus, Julian Kirchmann, Karen Cornelius, Ken Gregory, Ken Harasym, Kieran Valde, Lily Despic, Lindsay Joy, Loricia Pacholko-Matheson, Mariana Muñoz Gomez, Meganelizabeth Diamond, Melanie Wesley, Racheal Tycoles, Rachel Schappert, Sacha Kopelow, Sandra Brown, Scott Fitzpatrick, Sean McLachlan, Seth Woodyard, Shelley Vanderbyl, Shereen Ramprashad, Sheri Turner, Susan Aydan Abbott, Susan Turner, Theo Pelmus, Tracy Peters, Valérie Chartrand, Yolanda Paulsen, Zephyra Vun – StudyUntitledStudy
Commissaire: Connie Chappel
101-219, boulevard Provencher
Saint-Boniface, Manitoba
maisondesartistes.mb.ca
Galerie du Nouvel-Ontario (Sudbury)
Mehrnaz Rohbakhsh – Cultiver le bleu
résidence à domicile
octobre et novembre 2021
Norman Barney – Connexions
résidence à domicile
jusqu’en octobre 2021
54, rue Elgin
Sudbury, Ontario
gn-o.org
Galerie SAW Gallery (Ottawa)
Shaya Ishaq – Bibliothèque des infinis
du 6 août au 30 octobre 2021
67, rue Nicolas
Ottawa, Ontario
saw-centre.com
Galerie d’art Louise-et-Reuben-Cohen (Moncton)
Jessica Arseneau – Surrounding Uncaring Skies
présentée dans le cadre du Volet arts médiatiques du Festival international du cinéma francophone en Acadie
du 6 novembre au 22 décembre 2021
Université de Moncton
Moncton, Nouveau-Brunswick
www.umoncton.ca/umcm-ga
Le Trécarré (Pointe-de-l’Église)
Mille saveurs – exposition de groupe
du 7 novembre 2021 au 2 janvier 2022
Université Sainte-Anne, Nouvelle-Écosse
www.rendezvousdelabaie.ca/galerie-dart
Centre d’artistes Voix Visuelle (Ottawa)
Racines quantiques. Des quarks aux étoiles – Exposition internationale d’estampe numérique miniature
Commissaire: Dominique Laurent
du 6 novembre au 14 décembre 2021
67, avenue Beechwood
Vanier, Ontario
voixvisuelle.ca
Constellation bleue-Galerie Bernard-Jean (Caraquet)
Mario Cyr – Mouvement de rapprochement
du 5 novembre 2021 au 9 janvier 2022
220, boul. Saint-Pierre Ouest
Caraquet, Nouveau-Brunswick
constellationbleue.com
Appels de dossiers
1. appels en français du Canada
Le Labo – Toronto – 6 décembre
R3, galerie d’art actuel de l’Université du Québec à Trois-Rivières – 1er décembre
achat d’estampes – RIDEAU – 6 décembre
L’Œil de poisson – Québec – 7 janvier 2022
Symposium international d’art contemporain de Baie-Saint-Paul – 15 décembre
La Centrale galerie Powerhouse – Montréal – 15 novembre
Biennale de Venise en architecture – 29 novembre
OBORO – Montréal – 15 novembre
Culture Trois-Rivières – 1er février 2022
Aprim – Montréal – 1er décembre
L’imprimerie – Montréal – 29 novembre
Centre Clark – Montréal – 1er novembre
Revue Ancrages – Acadie – 15 novembre
2. appels en anglais du Canada
Engaging Artists in Community Program – Richmond – 30 novembre
countermap.land – plusieurs endroits au Canada – 15 novembre
Hotam Press Gallery – Vancouver – 3 décembre
3. appels internationaux
Horizons « Arts-Nature » – Sancy – 24 novembre
desarrollo de proyectos de Juguetoría – 2 novembre
ArchDaily’s 2021 New Practices – 31 octobre
Rencontres Internationales Sciences & Cinémas – 30 octobre
NYC Open Call – apexart – 31 octobre
European Media Art Festival – Osnabrück – 7 janvier 2022
4. résidences
Résidence Empreintes – Musée des beaux-arts de Montréal – 10 décembre
Cove Park – Nouvelle-Écosse – 20 décembre
Villa Beleville – France – 6 novembre
Productions Recto-Verso – Québec – 5 novembre
Indigenous Artist in Residence – 25 novembre
DAÏMÔN – Gatineau – 29 octobre
Atelier Circulaire – Montréal – 31 octobre
5. art public
Silos – Installations portuaires et services ferroviaires de Rio Tinto – La Baie – 31 octobre
Temporary Floating Public Art – Harbour Square Park Basin – Toronto – 10 décembre
Artist-Initiated Public Art for City of New Westminster – 26 novembre
7th Street South & Post Public Art Project – Lethbridge – 2 novembre
6. pour commissaires
Curator of Indigenous & Contemporary Art – Winnipeg Art Gallery – mi-novembre
Director – Villa Romana – Florence – 1er décembre
Direction générale – Regart – 10 décembre
Director – Swiss Institute – 20 novembre
Programming Director – Images Festival – 10 novembre
Director – Tett Centre for Creativity and Learning – Kingston – 5 novembre
Assistant or Associate Professor in Film History, Film Preservation and Collections Management – Ryerson University – 12 novembre
Fédération des francophones de Terre-Neuve et du Labrador (FFTNL) – emploi Coordination du Réseau culturel francophone – en cours
MST Performative Art – emploi Co-Director – 8 novembre
Prix de rédaction d’art autochtone – 21 novembre
Nasher Prize Graduate Symposium : open call for papers – 19 novembre
Centre Clark – Montréal – 1er novembre
esse art + opinion – No. 105 – Dossier Nouvel nouvel age – 10 janvier 2022
1. appels en français du Canada
Le Labo est à la recherche de 5 court-métrages (d’une durée de 1 à 5 minutes maximum), pour rejoindre un événement spécial et unique qui se tiendra au mois de février 2022 Date limite : 06 décembre 2021 Cachet de $220
Pour plus d’infos : http://lelabo.ca/fr/appel-aux-artistes-canadiens-courts-metrages-moins-de-5-minutes/
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APPEL DE DOSSIERS | Programmation 2022-2024
DATE LIMITE : 1er décembre 2021
R3, galerie d’art actuel de l’Université du Québec à Trois-Rivières, invite les artistes et commissaires professionnel.les à soumettre un projet d’exposition pour les deux prochaines années de programmation, soit 2022-2023 et 2023-2024.
Cet appel vise à combler sept (7) périodes d’expositions, de quatre semaines chacune. Les propositions de toutes les pratiques liées aux arts visuels sont acceptées. R3 s’engage à verser un cachet pour les droits d’expositions correspondant aux normes CARFAC.
La Galerie R3 a pour mandat de sensibiliser la communauté universitaire et le grand public à l’art actuel, au moyen d’événements et d’expositions. De plus, la mission pédagogique de la galerie comprend des présentations publiques, offertes sur une base volontaire, à la communauté étudiante et culturelle de la région de la Mauricie Centre-du-Québec.
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achat d’estampes pour les Prix RIDEAU 2022.
Nous souhaitons sélectionner une édition de seize estampes identiques réalisées par un·e artiste québécois·e, qui seront remises à chacun de nos lauréat·e·s lors de notre gala qui aura lieu le 17 février prochain.
Vous pourrez retrouver toutes les informations dans notre appel de dossier, disponible via ce lien : https://evenementrideau.ca/data/achat-estampes-appel2022.pdf
La date limite pour proposer son œuvre est le 6 décembre à midi.
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L’Œil de Poisson invite les artistes, les chercheur.e.s et les commissaires à déposer un projet d’exposition en vue de la programmation régulière 2022-2023 du centre d’artistes de Québec. Inaugurant un nouveau chapitre de son histoire, L’Œil entend soutenir les artistes du Québec et d’ailleurs tout en revendiquant son statut de référence en matière de production artistique ancrée dans la recherche et l’expérimentation.
Pour l’année de production 22-23, L’Œil souhaite créer des rencontres entre les différentes disciplines artistiques. Les projets transdisciplinaires retenus par le jury se seront démarqués par leur caractère audacieux et leur capacité à soulever des réflexions théoriques sur la condition des arts à l’époque actuelle. Le centre encourage également les artistes à proposer des projets qui transcendent l’espace de galerie classique et testent les limites du cube blanc.
L’Œil veut recevoir des propositions de projets installatifs spécifiquement conçus pour occuper l’espace de sa Petite galerie. La nouvelle direction artistique a pour objectif de favoriser le travail des artistes émergents et souhaite offrir à la relève un espace entièrement voué à l’expérimentation.
Découvrez les critères de sélection, le matériel demandé ainsi que les conditions sur notre tout nouveau site web !
Découvrir les détails de l’appel
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Symposium international d’art contemporain de Baie-Saint-Paul : l’appel à projets est officiellement lancé!
La thématique proposée à tous les artistes intéressé.e.s offre une opportunité d’aborder des pistes aussi diversifiées que nombreuses :
Connecté – Interconnecté : le monde numérique en question.
Tous les artistes des différentes disciplines des arts visuels (peinture, sculpture, dessin, arts numériques, performance, vidéo, photographie, installation) sont invité.e.s à soumettre leur candidature à cette 40e édition de l’événement.
La date limite pour soumettre un projet est le 15 décembre 2021.
Vivez une expérience mémorable de création intense! On attend impatiemment vos projets!
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APPEL DE DOSSIERS – PROGRAMMATION RÉGULIÈRE 2022-2024
La Centrale galerie Powerhouse est un centre d’artistes autogéré voué à la diffusion et au développement des pratiques féministes pluridisciplinaires. Nous nous engageons à soutenir des pratiques et des artistes peu visibles dans les institutions culturelles dominantes, et ce, à différentes étapes de leurs carrières. Notre mandat s’attache aux féminismes qui entrent en dialogue avec l’intersectionnalité et la justice sociale. Notre programmation est construite sur la base de la non-hiérarchie et du consensus, par les comités de sélection formés de membres actif‧ve‧s du centre.
La Centrale invite les artistes et commissaires à tous niveaux de leur carrière à soumettre des projets d’expositions, de commissariats et projets numériques en lien avec le mandat du centre. Nous payons les droits d’expositions et les honoraires selon les taux recommandés par l’organisme: Canadian Artists’ Representation / Front des artistes canadiens (CARFAC). Nous soutenons aussi financièrement les artistes qui habitent hors Montréal, pour des frais tels que l’hébergement, le déplacement et le transport des œuvres.
Évènement Facebook : https://www.facebook.com/events/2688957181407045/
En savoir plus : https://www.lacentrale.org/a-propos/appels/appel-de-dossiers-programmation-reguliere-2022-2024/
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APPEL DE DOSSIERS EXPOSITION DE VITRINE – PROGRAMMATION 2022-2023
La Centrale galerie Powerhouse est un centre d’artistes autogéré voué à la diffusion et au développement des pratiques féministes pluridisciplinaires. Nous nous engageons à soutenir des pratiques et des artistes peu visibles dans les institutions culturelles dominantes, et ce, à différentes étapes de leurs carrières. Notre mandat s’attache aux féminismes qui entrent en dialogue avec l’intersectionnalité et la justice sociale. Notre programmation est construite sur la base de la non-hiérarchie et du consensus, par les comités de sélection formés de membres actif‧ve‧s du centre.
La vitrine de la galerie est un espace de diffusion qui offre aux artistes une visibilité directement sur l’une des rues les plus animées de Montréal : le boulevard Saint-Laurent. Les projets soumis devront ainsi utiliser la vitrine comme élément scénographique afin de faire dialoguer l’œuvre avec les passant‧e‧s et résident‧e‧s du quartier. La Centrale accueille les artistes en arts visuels de toutes disciplines et qui résonnent avec le mandat du centre.
Nous payons les droits d’expositions et les honoraires selon les taux recommandés par l’organisme: Canadian Artists’ Representation / Front des artistes canadiens (CARFAC).
Évènement Facebook : https://www.facebook.com/events/586500832779808
En savoir plus : https://www.lacentrale.org/a-propos/appels/appel-de-dossiers-exposition-de-vitrine-programmation-2022-2023/
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Appel de déclarations d’intérêt
Biennale de Venise
en architecture 2023
Le Conseil des arts du Canada lance un appel à propositions d’expositions pour la représentation officielle du Canada à la 18e exposition internationale d’architecture – La Biennale di Venizia, une exposition prestigieuse dont la plateforme internationale suscite des conversations critiques sur l’architecture contemporaine et attire chaque année 300 000 visiteurs.
À propos du rôle
L’équipe sélectionnée sera responsable de tous les aspects de l’exposition, y compris sa création, sa conception et sa production. En savoir plus sur le rôle.
À propos de l’exposition proposée
L’exposition se tiendra au Pavillon du Canada, dans les Giardini, de mai à novembre 2023. Le Conseil des arts du Canada recherche des propositions d’idées audacieuses et inspirantes qui mettent le public au défi et qui répondent aux réalités actuelles en misant sur l’architecture canadienne contemporaine.
Notre appui
Pour continuer d’honorer son engagement de promouvoir la présence et la visibilité des artistes et des professionnels des arts du Canada à l’international, le Conseil des arts du Canada supervise en tant que commissaire la participation officielle du Canada, conseille l’équipe sélectionnée et investit 500 000 $ dans la production de l’exposition.
Cela vous intéresse? Cliquez ici pour vous renseigner sur les critères d’admissibilité, les exigences associées à l’exposition et le processus de sélection.
Date limite pour soumettre votre déclaration d’intérêt : le lundi 29 novembre 2021, 23 h 59 (heure du Pacifique).
Voyez comment
Processus de sélection
Les finalistes de l’appel de déclarations d’intérêt seront invités à développer pleinement leur proposition et à participer à une entrevue avec le comité de sélection. L’équipe et la proposition sélectionnée seront annoncées en mars 2022.
Pour plus d’information
Si vous avez des questions ou avez besoin de conseils, écrivez-nous à biennaledevenise [arobas] conseildesarts [point] ca
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Programme d’expositions 2022-2023
Date de tombée : 15 novembre 2021, à midi
OBORO invite les artistes, les collectifs d’artistes et les commissaires en arts visuels, en arts médiatiques et numériques, ou en pratiques interdisciplinaires, à présenter des projets d’exposition entre l’automne 2022 et la fin 2023. Nous nous intéressons aux pratiques innovantes qui posent un regard actuel sur les enjeux auxquels nous sommes confrontés en tant qu’individus, société ou artistes. OBORO s’est donné le mandat de soutenir la création issue de diverses pratiques culturelles et d’encourager l’innovation, l’expérimentation, l’échange d’idées et le partage du savoir. L’objectif d’OBORO est de susciter la réflexion dans le domaine artistique et dans la société en général, et de contribuer à une culture de paix.
Votre projet d’exposition peut également inclure un volet performatif ou une suggestion d’événement public (visite commentée, causerie, atelier, classe de maître, activité de médiation, etc.).
OBORO encourage particulièrement les artistes et commissaires autochtones ainsi que celles et ceux issu.e.s de la diversité culturelle, tout comme les membres de groupes en quête d’équité et de communautés sous-représentées, à proposer un projet d’exposition. Les soumissions seront évaluées en fonction de leur mérite artistique, de leur cohérence avec la mission d’OBORO, de leur impact écologique et de leur faisabilité sur les plans techniques ainsi que des ressources humaines. OBORO cherche à appuyer les artistes qui ont des enfants à réaliser leur projet en offrant un soutien pour la recherche de gardiennage et une aide financière lorsque disponible.
Plus d’informations ici et à oboro [arobas] oboro [point] net.
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APPEL DE DOSSIERS 2023-2024
Culture Trois-Rivières invite les artistes professionnels et de la relève, les collectifs d’artistes et les commissaires en art actuel à soumettre un projet d’exposition en vue de la programmation 2023-2024. Avec deux centres d’expositions, un volet en art public et ses différentes actions sur le territoire, Culture Trois-Rivières travaille activement à susciter l’intérêt pour l’art visuel et à le développer pour qu’il soit dans le quotidien des gens. Contribuant à faire de Trois-Rivières un lieu incontournable pour le développement des arts visuels, ces lieux d’exposition permettent à la population de découvrir gratuitement et d’apprécier le talent d’artistes d’ici et d’ailleurs, professionnels et de la relève.
Le dossier doit inclure :Démarche artistique;
Description détaillée du projet d’exposition;
Documentation visuelle1 avec description (10 à 15 images);
Curriculum vitae à jour ou présentation du collectif;
Dossier de presse.
1 La documentation visuelle fournie n’a pas obligatoirement à présenter les œuvres qui seront exposées mais doit refléter le caractère du projet d’exposition soumis.
Les dossiers sont jugés selon la qualité et la pertinence de la démarche artistique et du projet proposé en regard de la programmation annuelle. Les artistes sélectionnés reçoivent des redevances conformes aux recommandations du CARFAC (droits d’exposition, droits d’auteur, etc.)
Situé en plein cœur du centre-ville, le Centre d’exposition Raymond-Lasnier est une composante importante de la Maison de la culture de Trois-Rivières. Son mandat est de présenter des productions d’artistes professionnels et de la relève d’ici et d’ailleurs, des expositions thématiques, collectives et événementielles, tout en favorisant les apprentissages par des activités qui démystifient l’art contemporain et actuel.
L’Espace Pauline-Julien est un espace de diffusion dédié aux arts visuels et médiatiques. Son mandat est d’offrir une programmation en arts visuels et numériques ainsi que des projections, comme des courts métrages et films sur l’art.
DATE LIMITE : 1ER FÉVRIER 2022
Pour information ou pour soumettre un dossier :
Marie-Eve Bérubé,
responsable des expositions en arts visuels
819 372-4614, poste 1621
artsvisuelsc3r [arobas] v3r [point] net *
*Pour les dossiers de plus de 8 MO, nous vous recommandons d’utiliser We Transfer.
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Programmation 2022-2024 / Arprim
1 décembre 2021
/ Montréal (Québec)
Pour son cycle de programmation 2022-2024, Arprim invite les artistes, collectifs et commissaires professionnels ayant des pratiques actuelles liées aux arts imprimés à proposer un projet d’exposition ou d’événement s’inspirant des orientations décrites ci-dessous.
À travers son mandat, Arprim propose d’aborder l’imprimé comme un média ouvert, mobile, social et accessible. Cette vision de l’art imprimé est ancrée dans une histoire qui lie le médium à la pratique de l’affiche, du pamphlet, du zine ou encore de l’(auto)édition, à des fonctions sociales, activistes, militantes, revendicatrices, et à des approches DIY, communautaires, collectives ou carrément autodidactes.
Bien qu’il soit toujours possible de générer des espaces de dialogues démocratiques, par tous et pour tous, grâce aux arts imprimés, qu’en est-il actuellement? L’hybridité et la multidisciplinarité des pratiques artistiques a-t-elle permis de transformer la fonction (sociale, politique, émancipatrice, etc.) de l’imprimé? Le web, dans toutes ses ramifications (applications mobiles, réseaux sociaux, objets connectés, etc.) a-t-il remplacé, sur les plans idéologiques et pratiques, l’imprimé comme médium de tous les possibles? Au contact des technologies numériques et dans un paradigme où l’éphémérité des images est soutenue par leur diffusion à vitesse grand V, comment les arts d’impression conservent-ils leur pertinence, leur importance, leur valeur ? Que permettent-ils de dire, quelles communautés peuvent-ils rejoindre, comment se développent-ils aujourd’hui?
Par un ensemble de projets (expositions, lancements, ateliers, discussions, etc.), Arprim souhaite réunir les artistes, les professionnels de la culture et le public autour d’enjeux actuels qui redéfinissent notre rapport aux arts imprimés. Les propositions qui sortent du cadre traditionnel de l’art ou de la salle d’exposition sont les bienvenues.
Le dossier doit comprendre:
– une proposition de projet ( PDF, max. 1 page)
– un maximum de 15 images numériques (JPEG dans un fichier ZIP, max. 1024 pixels de large)
– un maximum de 2 liens YouTube ou Viméo (optionnel)
– une liste descriptive du visuel
(PDF)
Le cas échéant, un lien vers votre site web ou encore,
– un texte de démarche (PDF, max. 1 page)
– un curriculum vitæ ( PDF, max. 3 pages)
Seuls les dossiers complets, reçus par courriel, seront considérés.
Envoyez votre dossier à : prog [arobas] arprim [point] org (Objet du courriel : Dossier de proposition)
En savoir plus
Arprim, centre d’essai en art imprimé
372 Sainte-Catherine Ouest, #426,
Montréal (Québec) H3B 1A2
+1 514.525.2621
info [arobas] arprim [point] org
http://www.arprim.org
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L’imprimerie lance la seconde édition de son Chantier de recherche sur les pratiques de l’imprimé et du photographique, portant cette fois sur les pratiques artistiques écoresponsables!
Ce vaste projet de recherche, de création et d’échange vise à générer un dialogue entre les milieux artistiques, écologistes, scientifiques et entrepreneuriaux et à permettre le développement de pratiques écoresponsables innovantes. Fort du succès des mesures et actions pro-environnementales déjà en place en atelier, le centre souhaite se positionner en tant que leader canadien des pratiques artistiques écoresponsables.
Le Chantier se déploiera autour de quatre laboratoires de recherche-création d’une durée de 3 à 12 mois consécutifs, menés par des artistes engagés dans une démarche écoresponsable et accompagnés par l’expertise d’entrepreneurs locaux partenaires de L’imprimerie. Ces échanges permettront d’explorer de nouveaux procédés et matériaux respectueux de la nature et de l’environnement.
L’imprimerie invite donc les artistes, collectifs d’artistes et créateur.trices de tous horizons à soumettre un projet de recherche abordant l’image imprimée et photographique dans une approche d’écoconception, c’est-à-dire, l’ensemble de son cycle de création, de l’idéation jusqu’à la gestion des résidus. Chaque candidat.e est prié.e de sélectionner l’entreprise avec laquelle il.elle désire collaborer parmi les partenaires présenté.es ci-bas. Il est possible de suggérer une entreprise non mentionnée, sur présentation de documents supplémentaires.
Conditions d’accueil
L’accès privilégié aux services, équipements et installations de L’imprimerie pour une durée de 3 à 12 mois consécutifs, entre le 1er février 2022 et le 30 avril 2023;
Un cachet de 2000$ par mois (frais de matériaux inclus);
Une rémunération pour la participation à des activités publiques et éducatives.
*Il est à prévoir que les frais de déplacement et de subsistance ne sont pas couverts.
*Une attention particulière sera accordée aux personnes autochtones (Premières Nations, Inuit, et Métis), racisé.e.s (y compris les artistes récemment immigré.e.s), aux membres des communautés 2SLGBTQQIPAA+, et/ou aux personnes ayant des capacités différentes ou vivant une situation de handicap ou de maladie chronique. L’imprimerie encourage l’auto-identification des artistes et créateur.trice.s concerné.e.s afin de favoriser une représentation plurielle des diversités au sein du centre d’artistes.
Consultez l’appel complet pour tous les détails.
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DATE LIMITE / 1ER NOVEMBRE 2021
Le Centre CLARK invite les artistes, les collectifs et les commissaires à soumettre un projet d’exposition pour notre appel de dossiers général. Qu’il s’agisse d’exposer les œuvres d’artistes émergents ou aguerris, locaux ou internationaux, CLARK soutient une pluralité d’approches et de pratiques artistiques novatrices et expérimentales. Notre programmation annuelle présente une multiplicité de voix, de perspectives, d’héritages, de points de vue et d’expériences qui se traduisent en autant de formes d’art actuel. Cette multiplicité se concrétise entre autres par l’inclusion d’une pluralité culturelle, par l’échange intergénérationnel et par l’équité des genres.
TOUS LES DÉTAILS ICI :
https://centreclark.com/fr/galerie/
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La revue acadienne de création littéraire Ancrages cherche des textes et de l’art visuel
No 30 Échange avec la Revue Feux Follets
Date : 15 novembre 2021
Un appel à textes pour parler de la distance entre le Nord pis Sud. Entre le Coude pis Lafayette. Entre la Nouvelle-Orléans pis Bouctouche. Entre un homard pis un écrevisse. Entre le Bayou Lafourche et l’Atchafalaya. Entre Codofil, la Fane pis une ploye. Entre Emeline LaBiche et Évangéline, Gabriel Bellefontaine et Beausoleil. Rien de ça du tout ou tout en même temps.
Ou pour parler du rapprochement. D’y être. Des textes qui parlent des regards, des mines qu’on reconnait tout de suite. De la parenté. Du territoire qu’on habite.
Ou pour parler de chanter, de danser et de grouiller dans le mot de la langue. Dans tout ce que la chaleur peut inspirer.
Un appel à textes dans le français qui habite la personne.
En collaboration avec la revue Feux Follets.
Veuillez envoyer vos textes à l’adresse appel [arobas] ancrages.ca . Prière de consulter le protocole de soumission. Merci d’indiquer dans l’objet du courriel le numéro de l’édition pour lequel vous soumettez.
Artistes visuel : La revue reçoit vos portfolios électroniques. Veuillez envoyer un lien vers votre site web.
Ancrage accompagne les auteurs et autrices et se réserve le droit, au terme de ce processus d‘échange éditorial, de publier ou non le texte conformément au contrat de publication signé avec l’auteur ou l’autrice.
2. appels en anglais du Canada
2022 Engaging Artists in Community Program
Call to Artists
The City of Richmond Public Art Program seeks artists with socially-oriented practices
to engage diverse and multigenerational audiences in three unique project-based artist
opportunities. Emerging and professional artists are invited to imagine innovative ways
in which art can act as a catalyst to foster creative expression, build community and
nurture mental health and well-being.
Opportunity A: $10,000 | Turning Point Recovery Society
Opportunity B: $10,000 | Urban Bounty
Opportunity C: $10,000 | Richmond Fitness and Wellness Association
Eligibility: Artists residing in British Columbia
Deadline: November 30, 2021
Duration: March 2022 – March 2023
For more information and to apply:
www.richmond.ca/culture/publicart/opportunities.htm
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countermap.land: Request for Expressions of Interest
ARCA along with 221A and The Architecture Lobby Tkaronto, have formed a Research Partnership to produce 15 regional engagement workshops which will inform the development of a new digital platform, countermap.land. Each of the workshops will be designed as counter-mapathons, and will be supported with a $5000 micro-grant disbursed by ARCA.
These events will develop the first data layer of countermap.land. And, the feedback and learnings gained from these events will help to inform the functionality, submission vetting process, and the interface of the website. Artist Run Centres (ARCs), artistic groups and collectives are asked to submit a brief Expression of Interest to detail their intentions, ambitions and credentials to host a workshop in their region. Any self-organized group of artists and cultural workers may apply to this program.
This collectively drafted countermap of the land we call “Canada,” will be developed continually and pluralistically to mark the spatial manifestations of centuries of white supremacist doctrines within officially-constituted narratives of nation-building and map-making. countermap.land allows users to locate and upload images and writing about racist and colonial sites of trauma (monuments, objects, buildings, structures), areas (parks, streets, neighbourhoods, infrastructure, waterways, geographic zones), and events (memories, time-based processes). Users can equally submit proposals for counter-monuments and safer spaces, as to advance narratives of repair and care.
This project recognizes that maps and the associated technologies of cartography are inseparable from the colonial project; they describe and segment space, defining boundaries to movement, the exploitable resources of landscapes, and the reaches of imperial power. We hope through this work to appropriate and build on top of these tools to define new collective histories. This project will always be a work in progress. We hope through countermap.land, we not only challenge the data which is included and excluded in maps of so-called “Canada”, but to also reexamine and retool the technology of the map itself.
countermap.land explores new methods for repatriation and pursues creative and collectively developed strategies for addressing real harm caused to BIPOC and Queer communities that cut across race, class, and gender identities. This platform will be an essential tool for architects, designers, planners and communities to create counter-power to hold colonial structures accountable, and it recasts space counter to established settler presumptions.
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Hotam Press Gallery – The News Room
Call for Artists
Hotam Press Gallery is calling for artists to submit artworks for our upcoming exhibition
– The News Room. We are looking for works by artists that are made in the form of a
newspaper. All submitted artworks will be included in the exhibition.
Although not all works need to be printed on newsprint, the exhibition is also a
celebration of the humble yet diverse medium of the newsprint – a Canadian invention.
The News Room is scheduled to take place in the months of December 2021 and
January 2022.
Please note that after the exhibition, all the submitted works will be donated to
our
gallerys library for public reference use. As an appreciation of the submission, each
participant will receive a printed piece by Hotam Press.
If there are questions regarding the exhibition and the details, please email hotampress
@ gmail.com
Deadline for submissions: December 3, 2021
Mailing Address:
Hotam Press
218 East 4th Ave.
Vancouver BC V5T 1G6
Canada
(Please use postal service only, no couriers)
3. appels internationaux
Horizons « Arts-Nature » en Sancy, programmé du 18 juin au 18 septembre 2022, sera la seizième édition d’un événement d’art contemporain qui puise son originalité dans l’inscription de 10 œuvres plastiques éphémères réalisées, en pleine nature.
Spécifiquement pour le Massif du Sancy (Puy-de-Dôme), cadre grandiose entre lacs, volcans et eaux tortueuses, au sein des volcans d’Auvergne.
Rémunération artistique : montant de 8 000 € (comprenant la conception, le transport des matériaux, la réalisation, l’installation et le démontage de l’œuvre, les déplacements, la restauration et l’hébergement des artistes sélectionnés).
L’événement est ouvert à tous les artistes sans limite d’âge, et aux jeunes talents (Diplômés depuis moins de 2 ans). Nombre de candidats sélectionnés : 10.
Pour une présentation complète de l’événement, les fiches descriptives des sites et lien appel à candidature, par ici le clic : https://www.horizons-sancy.com/candidater/
Date limite pour envoi des candidatures : vendredi 24 novembre 2021.
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Convocatoria abierta a colaboradores
DESARROLLO DE PROYECTOS DE JUGUETORÍA
Medialab abre una nueva convocatoria (inscripciones hasta el 2 de noviembre de 2021, 23:59 GMT+1) para colaborar en el desarrollo de los cinco proyectos seleccionados en la nueva edición de Juguetoría, el original laboratorio de diseño y fabricación de juguetes.
La convocatoria está dirigida a cualquier persona interesada en formar parte de un equipo y trabajar de forma colaborativa haciendo uso de materiales y herramientas del laboratorio de fabricación digital, que se desarrollará entre los próximos 5 de noviembre y 18 de diciembre de 2021. Los proyectos seleccionados son:
JUGUETES AMPLIADOS. LA CASA COMO CASA DE MUÑECAS
Promotores: Katerina Psegiannaki, Daniel García, Francisco García, Clara Megías
Salida creativa al hogar a través de artilugios que permiten crear microespacios en los muebles existentes en las viviendas. Colección de piezas que al combinarse con los muebles estimulan crear micromundos para el juego simbólico.
EQUILIBRIUM
Promotores: Laura Ortega, Cristina Sánchez, Alicia Somolinos
Juego de piezas con las que se va intentando mantener el equilibrio de la estructura sin que ninguna se caiga. También se puede jugar con ellas de otras maneras.
TOTEM
Promotores: Vanessa Miranda
Sistema para crear tu propio avatar de forma tangible. Permite tocar, probar y experimentar ideas. Las piezas construirán diferentes totems usando un cilindro de madera que se encuentra en el interior de un cubo.
ENSAMBLE
Promotores: Natalia Recalde Díaz
Juego de piezas que se ensamblan unas con otras permitiendo crear otras nuevas desde la interacción y la imaginación. También se proponen imágenes para dar al jugador una idea alusiva de lo que puede armar como objeto de juego.
TOPOGRAFÍAS PARA NARRAR (TOPOGRAFÍAS + JUGUETES PARA NARRAR)
Promotores: Miguel Martínez Tejero, Jeisson Torres, Marcelo Romero
Set de piezas para construir paisajes, que pueden combinarse por la forma de sus caras, para formar una topografía, un paisaje o un pueblo. Laboratorio de formas y texturas para construir y contar historias y trasladarlas al papel con las técnicas de grabado en relieve y estampación.
Más información
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Call for Submissions: ArchDaily’s 2021 New Practices
From social, racial, economical inequity to virtual, immersive environments, the COVID-19 pandemic is reshaping trends and pushing societies to discuss how we will live together in the future.
In this context, architecture has been navigating through sequential changes over the last decades with the rise and latter consolidation of new technologies, tools, formats, topics, scales, and interdisciplinary approaches, along with the emergence of the Internet that led towards a disruptive decentralization of the architecture production and discussion. Architects and designers from all over the world are embracing these challenges by pondering their roles and exploring their own practical approaches.
For the second consecutive year, ArchDaily wants to highlight emerging, new practices, offices, collectives, practitioners, professionals, and startups that are providing innovative approaches, proposals, startup ideas, and solutions to these discussions. Tell us how your practice approaches the challenges we’re facing, share your portfolio with us, and describe your contribution to the future of architecture and cities.
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APPEL À FILMS / CALL FOR FILMS
14E ÉDITION DES RENCONTRES INTERNATIONALES SCIENCES & CINÉMAS (RISC)
Prolongation de la date limite !
Submission deadline extended!
La 14e édition des Rencontres Internationales Sciences & Cinémas (RISC) se déroulera du 18 au 26 mars 2022 à Marseille (et villes alentours).
Le festival propose de découvrir une programmation de courts, moyens et longs métrages (documentaire, fiction, expérimental, art vidéo, animation…) issus d’une sélection internationale, et dont le thème et/ou la démarche témoignent d’une forte proximité (ou affinité) avec des champs de la recherche scientifique (incluant les sciences humaines et sociales), en présence des cinéastes et de chercheur.e.s invité.e.s à venir rencontrer le public après chaque projection.
The 14th edition of the Rencontres Internationales Sciences & Cinémas (RISC) will take place from March 18 to 26, 2022 in Marseille (France) and surrounding cities.
The festival offers to discover a program of short, medium and feature films (documentary, fiction, experimental, video art, animation…) from an international selection, and whose theme and / or approach testify to a close proximity / affinity with fields of scientific research (including human and social sciences), in the presence of filmmakers and researchers invited to come and meet the public after each screening.
NOUVELLE DATE LIMITE / NEW DEADLINE
30 septembre 31 octobre 2021
September 30th October 31th, 2021
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NYC Open Call invites exhibition proposals for 2022-2023 season
apexart
Application deadline: October 31
apexart
291 Church Street
New York, NY 10013
USA
Hours: Tuesday–Saturday 1–6pm
T +1 212 431 5270
info [arobas] apexart [point] org
apexart.org
apexart is accepting exhibition proposals for its NYC Open Call from October 1–31, 2021. Five winning proposals will become apexart exhibitions presented at apexart’s NYC space as part of its 2020-21 exhibition season. Curators, artists, writers, and creative individuals, regardless of experience level or location, are invited to submit a proposal online.
The submission process
Proposals should describe focused, idea-driven, original group exhibitions. No biographical information, CVs, links, or images will be accepted. Submissions cannot exceed 500 words and must be submitted in English. Jurors rate proposals based on their content and the organizer’s ability to communicate, rather than by familiar names or past accomplishments. See examples of past winners here.
The selection process
Rather than convene a small panel to review hundreds of ideas, apexart’s crowd-sourced voting system allows hundreds of jurors to individually review proposals. An international jury composed of 400+ individuals from a wide variety of professional backgrounds—including students at over 10 international universities—will jury the proposals. Proposals are anonymous and randomized to make sure each submission receives the same consideration. apexart staff does not influence the results of the jury in any way.
The results
The five winning proposals will each receive an exhibition budget of 10,000 USD, staff support, and be part of apexart’s 2022-2023 exhibition season. Working closely with the apexart team, curators will realize their original ideas into apexart exhibitions. Exhibition curators are expected, encouraged and challenged to work within the funding provided to transform their winning proposals into small, focused, noteworthy exhibitions.
To submit an exhibition proposal, visit here between October 1-31, 2021.
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CALL FOR ENTRIES
The Call for Entries for the 35th European Media Art Festival is now open.
The deadline is 7 January 2022.
Films, videos, installations and performance projects or expanded media works – we look forward to receiving your entries for the European Media Art Festival No. 35!
The festival takes place from 20 to 24 April 2022. For five days, Osnabrück will again become an international and trend-setting platform for media art and a meeting place for artists, curators, researchers and students. The exhibition at Kunsthalle Osnabrück will be on view until 29 May 2022.
Our selection committee and curators will review the submissions in the coming months and develop the programme for the upcoming festival. The full programme will be available on our homepage www.emaf.de from mid-March 2022.
EMAF pays artist fees for all works selected for the festival.
At the festival, two juries will select the winners of the “EMAF Media Art Award of German Filmcritics (VDFK)”, the “Dialogue Award” and the “EMAF Award” for a trend-setting work in Media Art.
Please find our submission platform and festival regulations here:
https://registration.emaf.de/en/
We look forward to receiving your work!
Contact
European Media Art Festival
Lohstraße 45a
D-49074 Osnabrück
info [arobas] emaf [point] de
4. résidences
APPEL DE DOSSIERS
Résidence Empreintes 2021-2022
Bonjour,
Le Musée des beaux-arts de Montréal, avec l’appui du Conseil des arts de Montréal, lance un appel de dossiers pour une résidence d’artiste intitulée Empreintes, offerte à un(e) artiste en arts visuels issu(e) de la diversité culturelle montréalaise.
Nous vous invitons à consulter les détails de l’appel de dossiers en pièce jointe. Nous vous serions reconnaissant(e)s de bien vouloir le partager dans vos cercles.
Nous restons à votre disposition pour tout renseignement complémentaire : appelresidence [arobas] mbamtl [point] org
TÉLÉCHARGER LES DÉTAILS DE L’APPEL DE DOSSIERS
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Funded Residencies 2022/23
Open Call for Applications
Cove Park’s annual open call is now live and we are pleased to accept applications to our funded residency programme for 2022/23.
This call is open to national and international artists, cultural practitioners, and researchers at every career stage and working individually and collaboratively in all art forms, in the creative industries, and across disciplines.
Cove Park’s residencies support research, the development of existing and new projects, collaboration, interdisciplinary practice, and the production of new work and ideas. We host between 12 to 20 residents at any one time, and Cove Park’s team provide the support and care necessary to ensure each residency is as productive, engaging, and enjoyable as possible.
We are pleased to accept applications from those wishing to engage with Cove Park’s first enquiry connected to the environmental crisis. This enquiry-based model – for the production of cross-disciplinary work and collective intelligence around pressing global concerns – is founded upon the belief that artistic research is uniquely placed to unpack some of the most acute problems of our times, and that the transformative power of the arts is amplified through collaboration and exchange with other disciplines, including academic and scientific research. During 2022 Cove Park will offer opportunities for residents to take part in and actively contribute to this enquiry.
We also welcome applications from those who urgently require the time, support, and facilities Cove Park can offer to develop their own work. A presentation or participation in a public event is not a requirement for our funded programme, but we are keen to support those who wish to work within and contribute to a community of artists, creative practitioners, and researchers, and to benefit from the experience of working alongside individuals and collaborators from a wide range of backgrounds and specialisms.
This year, reflecting the development of Cove Park’s programme and our ambition to involve as wide a range of disciplines and sectors as possible, Cove Park is no longer producing separate Application Guidelines for individual art-form focussed residency strands. Instead, one set of Guidelines accompany one application form for general funded residencies in 2022/2023.
These residencies include a fee payable to the resident of £450 per week, a travel allowance, and a materials allowance (when relevant), and will take place at Cove Park between 1 April 2022 and 31 March 2023.
Former residents and members of the Cove Park Associates programme are welcome to apply through this open call. Please scroll down for details of this programme.
For further information and the link for the Application Form please see the Application Guidelines.
The deadline for applications is Monday 20 December 2021.
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Lancement des prochains appels à projets
pour des ateliers temporaires à la Villa Belleville sur des sessions de 3 mois ou 6 mois
> Date limite d’envoi le 6 novembre 2021
Retrouvez toutes les modalités sur le site de la Villa Belleville
http://www.villabelleville.org/wp-content/uploads/2021/10/appel-a-projet-2022.pdf
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Projets 2022-2023 / Productions Recto-Verso
Call for Applications:
Indigenous Artist in Residence
Apply before November 25th, 2021
NTS is looking for an Indigenous artist who has been working in theatre, their art form or cultural practice for a number of years, and who is interested in expanding their theatre-making skills. Is this the next step in your career? Or do you know someone who should apply?
Rebecca Cuddy (Indigenous Artist in Residence 2020-2022), during a directing workshop at NTS
This residency allows artists the opportunity to design their own course of study at NTS, giving them access to to training across all the School’s core programs is possible: Acting, Directing, Playwriting, Production Design and Technical Arts and Set and Costume Design.imprim
Share far and wide: The National Theatre School of Canada is currently receiving applications for an Indigenous Artist Residency, a flexible training opportunity designed to give access to resources, time and space at the school to Indigenous artists.
Application deadline: November 25th, 2021
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ARTISTE(S) EN RÉSIDENCE
Ouvert à tous les profils d’artiste ayant une pratique en arts médiatiques, de toutes les régions du globe; le programme Artistes en résidence permet de soutenir les projets de recherche et de création en arts médiatique. Ces résidences sont d’une durée de quatre (4) semaines. Dans le cadre de ce programme, DAÏMÔN offre :
L’encadrement technique et artistique
L’hébergement pour les artistes hors région
L’accès à des équipements de pointe
L’accompagnement par un technicien
Un cachet de 1800$
Une indemnité de déplacement*
* Tous les autres frais concernant la production du projet doivent être assumés par l’artiste.
Prochain appel : 29 octobre 2021
Pour informations : soumission [arobas] daimon [point] qc [point] ca
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APPEL DE DOSSIERS _ Résidences d’artiste
À travers son programme de résidence, l’Atelier Circulaire reçoit dans ses ateliers de production des artistes du monde entier.
Ces résidences sont l’occasion d’échanges entre les artistes invités et nos membres. À la fin de leur séjour, les résident·es offrent une présentation de leur travail au public.
Date limite : 31 octobre 2021
5. art public
Silos / Installations portuaires et services ferroviaires de Rio Tinto
Call to Artists: Temporary Floating Public Art
Harbour Square Park Basin, Toronto
Opportunity
Waterfront Toronto is seeking to commission a professional artist or artist team to create a temporary floating artwork for Harbour Square Park Basin. Artists are asked to submit proposals for installation during summer 2022. The artwork will activate the basin by engaging with the local community and visitors to the waterfront. This Call is open to all interested Canadian artists and artist teams with relevant experience as practicing professional artists.
Harbour Square Park is located on the shore of Lake Ontario, one of the five Great Lakes of North America. Containing one-fifth of all surface freshwater on Earth, the lakes are a vital source of drinking water and food. Throughout history these interconnected bodies of water have been critically important for trade, human settlement and migration. They are sacred to the First Peoples, who have inhabited the shores and fished in their waters since time immemorial. The lakes’ unique ecosystems are host to a diverse array of plants and animals, and their shores and waters provide recreation for millions of people.
Today, multipoint pollution, climate change, over-extraction, invasive species, and wetland loss are all taking a toll on their watersheds. Water scarcity, often perpetuated by climate change, is one of the most pressing global challenges today, particularly in its relationship to migration. It is imperative we remain engaged with the importance of these waters and with the challenges they face.
With this broad context in mind, artists are asked to develop work that explores water as a connector. They should consider the histories and importance of these waterways and their role as geographical, ecological, political, economic, social, and spiritual connectors.
General Submission Requirements
Waterfront Toronto is inviting practicing professional artists to include in their submission:
- Artist statement
- Images of proposed artwork
- Proposed budget breakdown and schedule
- Images of previous and relevant work
- Artist CV
- References
This is a one-stage competition. Submissions will be reviewed by an independent evaluation panel convened for this project. Waterfront Toronto intends to identify one successful Artist or Artist Team to undertake this project.
Budget
The total commissioning budget is $60,000 CAD +HST. This includes all artist fees, design costs, materials, shipping, installation and removal, insurance and permits.
Timeline
Issue Call – October 13, 2021
Deadline for Questions – November 30, 2021
Submission Deadline – December 10, 2021 at 2pm EST
Artist Selection – Early January 2022
Contract Issued – Mid-January 2022
Fabrication – January-June 2022
Installation – Early July 2022
Artwork removal – Mid to late September 2022
For more information about the opportunity, including detailed submission requirements, visit the Waterfront Toronto website, on the Public Art page, and scroll down to the Temporary Art Opportunities to download the PDF.
Submission deadline is December 10, 2021 at 2:00pm EST
Please direct all enquiries by email to: publicart [arobas] waterfrontoronto [point] ca, and reference the opportunity title, Temporary Floating Public Art Harbour Square Park Basin in your email.
This page is a letter of introduction only. Please read in full the Waterfront Toronto Call for Proposals document which contains instructions, evaluation criteria, submission requirements, site details and technical requirements, and terms and conditions.
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Call for Expressions of Interest: Artist-Initiated Public Art for City of New Westminster
The City of New Westminster invites artists or artist teams who live or work in New
Westminster and the Lower Mainland (which includes the regional districts of Metro
Vancouver and Fraser Valley) to submit expressions of interest for an Artist-Initiated
Public Art project. This is an opportunity for artists to propose artworks in any medium,
including non-object based work and temporary installations with a maximum total
budget of $30,000.
This is a two-phase process and will be undertaken by a Selection Panel comprised of
artists, community members, arts professionals and one member from the PAAC
(Public Art Advisory Committee).
Phase I – Expressions of Interest The Artist Selection Panel will review all eligible
Expressions of Interest submissions with the goal of shortlisting three candidates for
further consideration.
The Phase I submissions will only require a letter of interest, cv
or rsum and examples of past work.
Phase II « Concept Proposal Once identified, the shortlisted artists will be invited to
prepare a concept proposal for presentation to the Selection Panel. Each completed
and delivered Concept Proposal will receive a fee in the amount of $1200.00.
Shortlisted artists will be invited to make a presentation to the Selection Panel. These
presentations will be reviewed and decisions made based on quality of the proposal,
artistic merit, budget considerations and feasibility of the project. The Selection Panel
reserves the right not to award the commission.
Submissions to this call for expressions of interest are due Friday, November 26, 2021
by 4:30 p.m. PST
To learn more about this opportunity, including eligibility criteria and submission
requirements, review the full Call to Artists here:
https://www.newwestcity.ca/database/files/library/EOI___Artist_Initiated_Public_Art_(1)
.PDF
Contact Quyen Hoang, Public & Community Art Coordinator qhoang [arobas] newwestcity [point] ca
or at 604.636.3553 for questions and support.
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Request for Proposals: 7th Street South & Post Public Art Project, City of Lethbridge
Request for Proposals – 7th Street South & Post Public Art Project
The City of Lethbridge is inviting Artists to submit Request for Proposals for a public art project in conjunction with the recent modernization and repurposing of the city’s historical post office and the replacement of an adjacent sidewalk. The art project provides three distinct installation opportunities:
A major walkway connecting the downtown transit hub with the center of downtown
A metal divider adjacent to the loading area for the modernized facility
A series of ground level windows in the building adjacent to the newly upgraded sidewalk
Proposed artworks should enhance the buildings south wing while respecting the original building’s historical presence and value as well as creating an enjoyable pedestrian journey. The selected artist will be responsible for conceptualizing, designing, fabricating and installing permanent artworks that add vibrancy to the downtown environment and improve the pedestrian experience.
7th Street
7th Street serves as a primary pedestrian street with some of the highest pedestrian volumes in Downtown. It connects the Lethbridge Park ’n Ride Transit Terminal to the heart of the downtown core which includes many businesses, Galt Gardens urban park, a community arts centre, a contemporary art gallery and a downtown retail shopping mall. The street is also a designated bicycle travel route and will have cycle lanes constructed in Spring 2022. As part of the Post Office redevelopment project and the 7th Street cycling lanes, restorative work is planned for the sidewalk with the inclusion of a snowmelt heating system.
The Post Building
“Post” is the new name for the building formerly known as the J.D. Higginbotham Building and locally referred to as the downtown Canada Post building. The classic beaux-arts Tyndall stone building has been a local landmark since its construction as the result of an investment from the federal government over one hundred years ago.
Today, the building is privately owned through investments from local parties. The rebrand to Post, along with extensive redevelopment of the buildings dated office space, are important indicators of the historical building’s transition from a federally owned facility to a locally held private entity. The building’s redevelopment is designed to turn the landmark into a vibrant new hub for downtown businesses and innovation through an offering of individual office condo units.
Budget
The all-inclusive budget for the design, fabrication and installation of the 7 Street South & Post Public Art Project is $180,000 plus GST. This fee will be inclusive of all project costs.
Eligibility
The competition is open to qualified professional visual artists as defined by the Canada Council for the Arts. This professional context excludes the school environment, and so a student attending college or in an undergraduate degree program at a university may not enter this competition.
Proposal Submission
Interested artists are invited to view complete RFP details, submit questions and submit proposals at: COL-21-78 – 7 Street South & Post Public Art Project
This opportunity closes on: November 2, 2021
6. pour commissaires
Curator of Indigenous & Contemporary Art, Winnipeg Art Gallery – Qaumajuq
Job Opportunity:
Curator of Indigenous & Contemporary Art
Winnipeg Art Gallery – Qaumajuq
Reporting to the Head of Collections & Exhibitions, the Curator of Indigenous & Contemporary Art is responsible for the care, research, interpretation and exhibition of Indigenous & Contemporary works of art, produced after 1970, and for the contributions to knowledge in the field.
Application reviews will begin mid-November.
Typical Duties
Research, administer, maintain and develop Indigenous & Contemporary collections and acquisitions
Communicate the cultural and aesthetic value of collections and exhibitions
Provide informed physical access to the Indigenous & Contemporary collection
Project manage all aspects of exhibition and catalogue production including budgets
Research, write, and edit didactics and essays for exhibitions and publications
Provide supplementary exhibition and collections content for education and communications purposes
Provide all necessary curatorial materials for funding requests and grant applications
Oversee contract employees, student interns, and volunteers
Propose, promote, and organize exhibition touring programs
Advise and strategize on overall in house and travelling exhibition program plan including budgets
Advise and contribute to the drafting of policies related to the collections and exhibitions
Establish and maintain contact with artists, peers, dealers, collectors, government agencies
Other duties as assigned
Job Requirements
Master’s degree in Art History
Minimum 5 years’ experience in the area of Indigenous & Contemporary Art
Superior ability in written and oral expression at an academic level and a demonstrated publishing record
Experience in project management
Knowledge of funding requirements and the relevant agencies
Assets
Ability to speak or write an Indigenous language
Bilingualism French/English
Closing Date: Ongoing
To Apply
See the full job posting for details and online application:
www.wag.ca/about/postings/curator-of-indigenous-contemporary-art
or apply by Mail or Fax:
ATTN: Manager, Human Resources
Winnipeg Art Gallery
300 Memorial Boulevard
Winnipeg, MB R3C 1V1
Email: humanresources [arobas] wag [point] ca
Fax: 204.788.4998
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Seeking Director of Villa Romana in Florence
Villa Romana
Application deadline: December 1
Villa Romana
Via Senese, 68
50124 Firenze FI
Italy
www.villaromana.org
As an artists’ residence, Villa Romana is hosting the winners of the Villa Romana Prize, the oldest German art prize. Particularly talented, primarily younger visual artists living in Germany are given the opportunity to further develop their artistic position during a prolonged stay in Florence. The four prize winners are provided with an atelier and a furnished apartment free of charge. In addition, the Villa Romana has made a name for itself in recent years through various events on site, in the region, but also internationally and is very well connected locally, in the region and in the Mediterranean area and offers artists a variety of options to immerse themselves.
The patron of the Villa Romana and founder of the Villa Romana Prize is the registered non-profit association Villa Romana e.V.
Villa Romana is looking for a new director of the artists’ residence in Florence scheduled to begin on December 1, 2022.
Responsibilities
–Content-related, commercial and organizational management of the house in Florence
–Support of the award winners, guest artists and visitors
–Organization and management of the selection committee for the award winners
–Prospective fundraising, networking and expansion of current and possible future supporters on a local, regional and international level
–Organizing exhibitions of the award winners in the villa, in Florence and German museums
–Publication of the annual catalogue of awardees
–Representation and advocacy of the Villa in the German and Italian contemporary art scene
–Networking and cooperation with local cultural actors, initiatives and institutions
–Monitoring of the federal law on grants and public procurement
Requirements
We are looking for a person, if possible, who has completed his/her/their higher education in the arts and sciences (university or art college). If the requirements are met, the position will be graded up to pay scale level 14 of the public service’s wage agreement (TVöD).
–Profound knowledge of contemporary fine arts
–Experience—including commercial—in the management of a cultural institution
–Good knowledge of German, Italian and English
–Strong communication skills and integration ability
–High level of team competency
–Practical experience in running a cultural institution
–Willingness to fill the life in an artists’ villa as a host in an integrative way.
–It is expected that the director will take up residence, possibly with partner and family, in the villa. A spacious service apartment is available. He/she/they will be supported by a qualified team of employees.
–The position offers a four-year contract with the option of extension. The contractual partner is Villa Romana e.V., Frankfurt.
With the same suitability, ability and professional performance, special consideration is given to women in accordance with the Federal Equal Opportunities Act (Bundesgleichstellungsgesetz BGleiG), and to people with disabilities in accordance with the Equal Opportunities for Disabled Persons Act (Behindertengleichstellungsgesetz BGG), the General Equal Treatment Act (Allgemeines Gleichbehandlungsgesetz AGG) and the Social Code (Sozialgesetzbuch SGB IX).
We look forward to receiving your application by December 1, 2021.
Please send your documents (letter of motivation, curriculum vitae, references, as well as your ideas for the further development of Villa Romana on a maximum of three pages) in a single PDF file to vorstand [arobas] villaromana [point] de.
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Offre d’emploi
PROLONGATION
Date limite : 10 décembre 2021
Regart, centre d’artistes en art actuel est à la recherche d’une personne pour occuper le poste de la direction générale, à titre de responsable de la gestion administrative, politique et du développement qui saura incarner une nouvelle ère en se joignant à une jeune équipe dynamique.
Sous l’autorité du conseil d’administration, la direction a pour principales fonctions de :
Mettre en application le mandat et la mission du centre ;
Promouvoir et représenter l’organisme et ses intérêts auprès de différentes instances publiques, culturelles et politiques;
Assurer une saine gestion des ressources humaines, financières et matérielles de l’organisme ;
Réaliser les dossiers de demandes de subvention et les rapports connexes ;
Collaborer au suivi comptable, en synergie avec le technicien-comptable ;
Assurer le suivi avec le conseil d’administration et s’assurer du suivi avec les artistes locataires des ateliers ;
Gérer l’accompagnement et le travail au sein de l’équipe ;
Être au-devant du comité de développement et du comité stratégique ;
Développer des projets de pairs avec la direction artistique qui feront progresser le centre dans son objectif de pérennisation territoriale.
Compétences et expériences requises pour ce poste:
Formation universitaire en gestion d’organismes communautaires, arts visuels, ou autres domaines connexes ;
Deux années d’expérience en direction, gestion et réalisation de demandes de subventions et reddition de comptes ;
•Aptitudes en planification budgétaire ; réalisation de rapports financiers ;
Méthodologie, dynamisme, créativité et capacité d’adaptation aux différentes tâches ;
Habilités relationnelles, de communication et de réseautage ;
Capacité à travailler en équipe, avec différents intervenants ;
Connaissance approfondie du milieu des centres d’artistes ;
Maitrise de la langue française et anglaise parlée et écrite, un atout;
Connaissance du milieu culturel de Lévis et de Québec, un atout.
Conditions :
Horaire de 30 heures / semaine, modulable du mardi au vendredi (flexibilité pour réunions, vernissages et évènements) ;
Politique des employé.e.s et salaire se situant entre 18$ et 25$ selon l’expérience et après évaluation au terme de 3 mois d’essai ;
Entrée en fonction : janvier 2022 ;
Période de probation : 3 mois
Durée : contrat d’un an renouvelable.
Faire parvenir votre curriculum vitae ainsi qu’une lettre d’intention avant le 10 décembre 2021 par courriel à recrutement [arobas] centreregart [point] org.
Seules les personnes retenues pour une entrevue seront contactées.
Notre centre :
Regart, centre d’artistes en art actuel assure une présence dynamique des arts visuels actuels auprès des publics des territoires de Chaudière-Appalaches et de Québec depuis 1986. En tant que centre d’artistes, il fait partie du Réseau des centres d’artistes autogérés du Québec (RCAAQ) et est reconnu et soutenu par les instances publiques que sont le Conseil des arts et des lettres du Québec et la Ville de Lévis. Le centre présente chaque année des programmations d’expositions ouvertes à l’hybridation et à l’expérimentation où la qualité artistique est mise de l’avant. En parallèle des expositions, Regart propose aussi une pluralité d’évènements ponctuels en partenariat avec des organismes des deux rives, mélangeant divers média et ouvrant vers une approche multidisciplinaire.
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Swiss Institute
38 St Marks Pl
New York, NY 10003
USA
T +1 212 925 2035
info [arobas] swissinstitute [point] net
www.swissinstitute.net
Created in 1986, Swiss Institute (SI) is an independent non-profit contemporary art organization dedicated to promoting forward-thinking and experimental art making through innovative exhibitions, education, and programs. Committed to the highest standards of curatorial and educational excellence, SI serves as a platform for emerging artists, catalyzes new perspectives on celebrated work, and fosters appreciation for under-recognized positions. SI is committed to being an organization that is diverse, equitable, and accessible in its work, structure, and programming. Open to the public free-of-charge, Swiss Institute seeks to explore how a Swiss context can be the starting point for international conversations in the fields of visual and performing arts, design, and architecture.
SI has an active and engaged Board composed of 21 Trustees and a team of 19 full and part time staff. SI welcomes 50,000 visitors a year to its exhibitions, public programs and education workshops in a newly renovated 7,500 sq. foot space at the heart of New York City’s East Village neighborhood.
Position
The Director will be a dynamic and visionary leader who will work with the SI Board, team, and community to continue developing SI’s distinctive role within New York‘s cultural landscape, and ensure long-term institutional sustainability.
As the leader of SI’s team, the Director oversees strategy for the institution, including exhibitions, public programing, education, community engagement, artist residencies and publications. SI’s annual operating budget is approximately 3 million USD, 80% of which comes from private sources. Together with the Board of Trustees and development staff, the Director will actively secure SI’s funding and expand SI’s contributed support from both existing and new donors as well as increase earned revenue. The Director is responsible for overseeing overall operations and compliance as per New York not-for-profit Corporation Law.
Core responsibilities also include liaising with the Board and its committees, strategic planning, drafting and monitoring annual budget with financial staff, and managing all matters of administration in pursuance of SI’s mission as a nonprofit, artist-centric organization.
Requirements
In the next Director, the Board seeks a candidate with international standing, a track record for excellence in artistic programming, outstanding leadership ability and academic background. The candidate will have a successful track record in fundraising major gifts from the private and public sectors as well as experience in recruiting, managing and working effectively with a diverse team. The successful candidate will be a passionate, entrepreneurial, and collaborative individual with the ambition to build upon the success of SI and to transformatively lead the organization into the next chapter of its history.
Search process
The Search Committee is composed of SI Trustees Olivier Audemars, Latifa Echakhch, John Garcia, Florian Gutzwiller, Maja Hoffmann, and Michael Ringier, as well as two independent experts, Martin Hatebur (President, Kunsthalle Basel) and Laura Hoptman (Director, Drawing Center, New York).
Applicants are required to submit a six-page maximum PDF file including cover letter, resume and statement of intent outlining programmatic vision and institutional support strategy for the upcoming three-year period. Please also include notice period for your current position and names and contact details of three referees.
Please email: search [arobas] swissinstitute [point] net before November 20, 2021, 5pm EST.
Initial interviews for selected candidates are scheduled to take place between December 6 and 10, 2021. Short-listed candidates will be invited for a final interview on December 20 or 21, 2021 (dates subject to change).
For additional information and application details please contact: search [arobas] swissinstitute [point] net .
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Images Festival is seeking a Programming Director!
Images Festival is a platform for the exhibition and discourse of independent film and media art that aspires to elevate conversations between artists, scholars, and the public about the politics of the moving image.
Created in 1987, Images has spent the last 35 years presenting media works that are challenging in their form and content. Images showcases the intersection of emerging and established practices and invites open critical dialogue in the film and media arts community around the political herstories of moving image production, distribution, exhibition, and representation. Based in Toronto, the festival includes screenings, exhibitions, performances, events, educational initiatives, and online presentations.
The Programming Director plays a pivotal role in establishing the curatorial and artistic direction of the annual festival, and oversees all aspects of its programming. The person in this position specializes in the programming of contemporary moving image arts and film, and will be tasked with: reviewing submissions from our call for entries; conducting independent research to identify and solicit works from artists; digging through the past to identify historical media artworks that complement the contemporary work we present; selecting and framing the works being shown; and presenting the program at our annual festival. The person in this position will share responsibilities with the Executive Director and will work collaboratively with them and the Board of Directors to set organizational goals, plans, and priorities within a model of mutual support and shared accountability.
The main duties for the Programming Director include:
Programming & Production
Establish the overall programming direction for Images Festival in collaboration with the festival’s resident Programmer/s, in a way that responds to and/or challenges the festival’s artistic mandate
Delegate and manage review of all ON SCREEN, OFF SCREEN, LIVE, and GUEST submissions for the festival. Images regularly receives hundreds of submitted works, which will be divided for review between the Programming Director and Programmer/s, and other members of Images’ team at the Programming Director’s discretion
Conduct independent research of other festival programs, distributor catalogues, studio visits, etc. to identify artists and programs of interest
Develop and lead Education programming (Artist Talks, Workshops, Panels, and Research Forum) that responds to overall programming vision
Manage programming critical path, and oversee annual programming schedule and venue assignments, with support from the Executive Director and Technical Manager
Ensure all programming material delivery deadlines are met for festival catalogue and website production
Liaise with artists, filmmakers, guest curators, and speakers, and facilitate their attendance and participation, with support from the Festival Coordinator and Technical Coordinator
Coordinate technical work, including overseeing technical installations, screenings, performances, and venues. Oversee details relating to installing and deinstalling installation works including: equipment rental, transportation and installation, materials purchase and construction and coordination of volunteers
Support Technical Manager and Technical Coordinator with coordination of print traffic prior to and after the festival
Develop and nurture relationships with exhibition and presentation partners
Other duties and/or opportunities may arise and be assigned to the Programming Director in consultation with the ED and/or the Board of Directors, with respect to the Programming Director’s core responsibilities and capacity
Management & Organization Planning
Supervise and delegate tasks and responsibilities to the programming team with respect for collective and individual capacity
Conduct performance evaluations for programming team
Adhere to and provide guidance to the programming team on Images Festival’s human resources policies
Attend monthly meetings with Images Festival’s Board of Directors
Contribute to short-, medium-, and long-term strategic planning and review with the Executive Director and Board of Directors
Participate in annual policy review with the Executive Director and Board of Directors
Funding & Finances
Prepare public and private funding requests with the Executive Director
Prepare annual activity reports with the Executive Director
Develop and manage the annual Programming budget with the Executive Director
Manage expenditures and revenue per Programming budget (artist fees, accessibility services, venue rentals, etc.)
Pursue funding to support professional development opportunities (travel, research, etc.) for programming team
The Programming Director is expected to organize programs that respond to Images Festival’s Artistic Mandate and that align with our values. The Director should be prepared to:
Embrace experimentation in practice, form, genre, and style
Position works by independent Canadian artists alongside those of their international colleagues
Prioritize access when selecting works, writing program notes, and organizing presentations in physical and online spaces
Explore the multiplicity of artistic practices that reflect our community, including works by artists who identify as Black, Indigenous, people of colour, people with disabilities, queer and transgender people
Highlight works that defy convention and counter dominant histories
Respond to local, national, and global artistic and socio-political contexts
Compensation:
This position is a full-time, permanent position, based in Toronto. Full-time work consists of five days (35 hours) per week from January – June, and four days (28 hours) per week from July – December. While we are currently working remotely, we expect to return to working from our offices at 401 Richmond St. West in downtown Toronto in 2022.
The salary for this position is $46,500 per year, minus applicable taxes and CPP/EI contributions.
On top of their salary, the Programming Director will receive the following benefits:
Health Benefits
2 weeks paid vacation
2 weeks paid office closures in December and August (4 weeks total)
Flexible Working Schedule
Unlimited Personal Days
Skills and Experience:
We are open to a wide range of applicants for this position. Individuals with training and expertise in the cultural sector and media arts will be given preference. Experience working in artist-run centres will be considered an asset. People of various levels of experience—lived, educational, and professional—who feel they have the skills and competencies required to meaningfully contribute to this work are encouraged to apply.
Equity and Access:
Images Festival is an equal opportunity employer. We are committed to providing an accessible festival and workplace, and continue to work to reduce the barriers to participation in our events and employment. We welcome and encourage applications from people with disabilities, people who self-identify as Black, Indigenous, People of Colour, Racialized, and/or 2SLGBTQ+. Accommodations are available on request for candidates taking part in all aspects of the selection process. Please contact us at employment [arobas] imagesfestival [point] com.
To Apply:
Applicants are asked to send a statement of interest outlining their relevant experience, proposing the type of projects they would like to see organized by Images Festival, and describing how their programming or curatorial approach aligns with Images’ mission. Applicants should be comfortable with collective authorship of curatorial programs and open to developing programming in collaboration with numerous partner organizations. Applicants should include a CV with their application, as well as a brief (2-3 page maximum) writing sample. We ask that you please include your preferred pronouns, if any, in your application.
The deadline for applications is November 10, 2021 at 5PM.
Applications can be addressed to the Hiring Committee and sent to:
employment [arobas] imagesfestival [point] com (*please attach PDF files only)
Please include where you saw this posting in your letter of interest.
For more information about our organization and policies, please visit our website at: imagesfestival.com/about-us and imagesfestival.com/accountability
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The Tett Centre for Creativity and Learning (TCCL) seeks a Director to lead this thriving community arts hub in its next phase. The TCCL is a charitable, not-for-profit organization established in 2014 to operate the renovated J. K. Tett Centre on Kingston, Ontario’s waterfront under a Master Lease with the City of Kingston. To fulfill a visionary community-service mandate, the Director is responsible for the safe, sustainable operation of the facility, staff oversight, and fiscal management. They generate revenue through long and short-term rentals, programs, creative partnerships, philanthropic gifts, and grants. They are responsible for development and delivery of innovative arts programs and for effective communications that cultivate participation and ensure the TCCL’s reputation for sustained, high-quality contributions to Kingston’s diverse arts and culture landscape.
This full-time role requires an inspiring self-starter and creative problem solver. The Director reports to the TCCL Board of Directors.
Please refer to the full job description for position details.
Closing Date: 5 November 2021
Applicants are invited to submit an expression-of-interest cover letter and resumé to chair [arobas] tettcentre [point] org, by 5 pm on 5 November 2021, with the subject line “DIRECTOR POSITION.”
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Assistant or Associate Professor in Film History, Film Preservation and Collections Management
Located in downtown Toronto, the largest and most culturally diverse city in Canada and on the territory of the Anishinaabeg, Haudenosaunee and the Wendat Peoples, the School of Image Arts at the The Creative School, Ryerson University invites applications for a full-time tenure-track position at the rank of Assistant or Associate Professor in one or more of the following areas: film history with a specialization in film preservation (both analogue and digital) and collections management; library and information science; history of film and media technology; media archeology; decolonial practices in archives and film preservation; anti-racist, anti-discriminatory and community centered archival theory and practices. Experience working in or with gendered, racialized, diasporic, migrant, or 2SLGBTQ+ archives and collections is an asset. The appointment is effective January 1, 2022 or a later start date of July 1, 2022, subject to the candidate’s availability and final budgetary approval for the position.
Candidates expecting to receive consideration at the Associate rank shall be prepared to participate in academic leadership through their service work, for example, through such roles as Graduate Program Director (GPD) in the F+PPCM program.
The successful candidate will engage in a combination of teaching, scholarly research or creative activities and service duties, maintaining an inclusive, equitable, and collegial work environment across all activities. Duties will include: teaching film history/theory courses at the undergraduate level in the Film Studies program; contributing to graduate teaching [course assignments to be determined by professional expertise and program needs] in the professional graduate program in Film + Photography Preservation and Collections Management [F+PPCM]; engaging in graduate supervision; pursuing a strong, innovative research program or creative activity that is externally funded and that produces cutting-edge, high quality results; participating in the University’s shared governance model [committee participation, departmental planning and programming, etc.]; developing co-curricular activities, and remaining connected to a network of scholars and professionals that will benefit students intending to enter the field.
The successful candidate will hold a PhD in Film Studies, Film History, or a related field and present evidence of the following:
- extensive research experience in film preservation and film history;
- an ability to serve as a mentor and professional liaison for students;
- an ability to contribute to curriculum development in the F+PPCM program, with particular attention to the film stream;
- training and/or experience in film preservation, and familiarity with predominant workflows for film preservation (photochemical and digital);
- an ability to establish new institutional partners specializing in film preservation and with film collecting institutions, especially at the international level, and nurture strong relations with existing partners;
- an understanding of audio-visual preservation and archiving practices in Canada;
- a well-defined agenda for ongoing projects and research initiatives with plans to secure future projects or research funding;
- teaching excellence at a post-secondary institution, including experience working with diverse student populations and a dedication to experiential learning. Teaching experience outside the traditional academic environment will be considered. Curriculum development experience and/or post-secondary leadership experience will be considered an asset;
- a commitment to upholding the values of equity, diversity, and inclusion as it pertains to service, teaching, and scholarly research, including a demonstrated ability to make learning accessible and inclusive for a diverse student population; and
- A capacity for collegial service, leadership and a desire to help shape the future direction of the F+PPCM program and of the School.
The Departmental Hiring Committee recognizes that practitioners and scholars have varying career paths and that career interruptions can be part of an excellent academic record. Candidates are encouraged to provide any relevant information about their experience and/or career interruptions.
This position falls under the jurisdiction of the Ryerson Faculty Association (RFA) (www.rfanet.ca). The RFA collective agreement can be viewed here and a summary of RFA benefits can be found here.
Ryerson University
Serving a highly diverse student population of over 45,000, with 100+ undergraduate and graduate programs built on the integration of theoretical and practical learning and distinguished by a professionally focussed curriculum with a strong emphasis on excellence in teaching, research and creative activities, Ryerson is a vibrant, urban university known for its culture of innovation, entrepreneurship, community engagement and city-building through its award-winning architecture.
The School of Image Arts
Part of The Creative School which comprises programs in communication, media arts, design and the performing arts, The School of Image Arts’ unique and professionally-focused undergraduate curriculums support programs in Photography Studies, Film Studies and Integrated Digital and it is recognized as a national and international centre for creative innovation in the study, production, exhibition, and research of film, photography and digital arts. Its innovative graduate programs include an interdisciplinary PhD in Media and Design Innovation, the MFA in Documentary Media, an interdisciplinary program in Scriptwriting and Story Design (MFA), and the Film + Photography Preservation and Collection Management (MA) program. The F+PPCM program is designed to deepen students’ understanding of the history and preservation of filmic and photographic media, particularly the social, cultural, and instrumental uses of these media in the context of collections and archives. The program provides an integrated plan of study in academic and professional education that equips students to meet current responsibilities and future demands in film and photography preservation and in managing these collections.
Consistent with Ryerson’s commitment to equity, diversity and inclusion, our School welcomes those who have demonstrated a commitment to upholding the values of equity, diversity and inclusion and will assist us in expanding our capacity to diversify in the broadest sense. Our School encourages applications from
members of groups that have been historically disadvantaged and marginalized, including First Nations, Métis and Inuit peoples, Indigenous peoples of North America, Black-identified persons, other racialized persons, persons with disabilities, and those who identify as women and/or 2SLGBTQ+.
How to Apply
To review the full posting and to apply, see the Faculty Recruitment Portal (click on “Start Application Process” to begin). All applications received by November 12, 2021, will be guaranteed consideration. The position will remain open until filled.
The application must contain the following:
- a letter of application expressing your interest in the position, highlighting relevant experience;
- a curriculum vitae;
- two recent samples of scholarly publishing (e.g. links to book chapters, journal articles, etc.) and/or archival work; and
- a teaching dossier including a statement of teaching philosophy and evidence of teaching effectiveness.
Please provide the names, professional affiliations and contact information for three referees in the cover letter. Candidates who are shortlisted for interviews will be contacted and letters of reference will be requested at that time. Please note that names of further references may be requested at a later stage in the selection process.
Please note that all qualified candidates are encouraged to apply; however, applications from Canadians and permanent residents will be given priority. Candidates must therefore indicate in their application if they are a permanent resident or citizen of Canada.
Contacts
Any confidential inquiries about the opportunity can be directed to the DHC Chair, Dr. Blake Fitzpatrick at: bfitzpatrick [arobas] ryerson [point] ca.
Indigenous candidates who would like to learn more about working at Ryerson University are welcome to contact Tracey King, Miigis Kwe, the Indigenous Human Resources Lead and the Founding Co-Chair of the First Nations, Métis and Inuit Community Group at t26king [arobas] ryerson [point] ca.
Black identified candidates who wish to learn more about working at Ryerson University are welcome to contact Shurla Charles-Forbes, Black Faculty & Staff Community Network at shurla [point] charlesforbes [arobas] ryerson [point] ca.
For any confidential accommodation needs in order to participate in the recruitment and selection process, please contact Alanna Neshevich, HR Advisor at alanna [point] neshevich [arobas] ryerson [point] ca.
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Offre d’emploi : Coordination du Réseau culturel francophone
La Fédération des francophones de Terre-Neuve et du Labrador (FFTNL) est à la recherche d’une personne dynamique qui a à coeur le rayonnement des arts et de la culture pour remplir le poste de Coordonnateur (trice) du Réseau culturel francophone de Terre-Neuve-et-Labrador (RCFTNL).
Mis sur pied par la communauté francophone et acadienne de la province, le RCFTNL favorise l’épanouissement de sa vie artistique et culturelle et participe à sa construction identitaire. À cet effet, il soutient la formation, le développement, la promotion des artistes et des artisans et la circulation de leurs oeuvres. Il stimule le développement des capacités des intervenants culturels. Il encourage la communauté à prendre fièrement sa place dans son milieu.
FONCTIONS PRINCIPALES:
- Oeuvrer à développer la visibilité des cultures francophone et Acadienne de Terre-Neuve-et-Labrador ;
- Oeuvrer à faciliter le développement artistique et professionnel des artistes et artisans francophones de la province ;
- Assurer une veille sur les possibilités de partenariats et de financements pour les artistes membres et pour le RCFTNL ;
- Mettre en oeuvre le plan de développement global des communautés francophones de TNL en ce qui a attrait aux arts et à la culture ;
- Réviser et mettre en oeuvre le plan stratégique du RCFTNL ;
- Faire la conception, la rédaction et la mise en oeuvre de projets culturels ;
- Préparation des rapports d’activités, des budgets et des demandes de financement ;
- Planifier et organiser les réunions du Comité aviseur du RCFTNL ;
- Développer le membrariat du RCFTNL ;
- Favoriser la communication avec et entre les membres du RCFTNL ;
- Assurer la liaison avec les organismes culturels francophones de la province, interprovinciaux et pancanadiens.
Tous les détails ici: COORDINATION DU RÉSEAU CULTUREL FRANCOPHONE DE TERRE-NEUVE-ET-LABRADOR (713 Ko)
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JOB | MST Performative Art |
Co-Director | NOV 8
Hours: 30 hours per week with occasional early morning, evenings, and weekends
Compensation: $39,000 (approx. $2,600 per month after deductions)
Benefits: Blue Cross extended health insurance, 3 weeks paid vacation with an additional
2 weeks paid vacation in December
Location: Mohkinstss/Calgary (can work remotely for the first two months)
Application deadline: November 8, 2021
https://www.mountainstandardtime.org/opportunities
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PRIX DE RÉDACTION D’ART AUTOCHTONE
Date limite de soumissions : 21 novembre
Le Collectif des commissaires autochtones (ICCA) lance le premier Prix de rédaction d’art autochtone avec C Magazine, une initiative créée pour soutenir, récompenser et promouvoir trois personnes exceptionnelles qui font avancer les pensées critiques et créatives sur l’art contemporain autochtone.
Le/la gagnant.e recevra 1 500 $ CND et chacun.e des 2 finalistes recevra 1 000 $ CND ; les trois personnes recevront également un soutien éditorial pour publier leur travail dans C Magazine, ainsi qu’un abonnement de 2 ans à C Magazine.
Les candidat.e.s doivent s’identifier en tant qu’Autochtone.
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2022 Nasher Prize Graduate Symposium: open call for papers
Nasher Sculpture Center
Submission deadline: November 19
www.nashersculpturecenter.org
Nasher Sculpture Center announces an open call for participation in the 2022 Nasher Prize Graduate Symposium, which aims to expand scholarship on the field of contemporary sculpture in its many forms. Submissions should address themes related to the work of the 2022 Nasher Prize Laureate Nairy Baghramian.
The Nasher Prize Graduate Symposium—dedicated to the work of Baghramian and open to graduate students from around the world, studying in any field—will take place virtually from January 18–21, 2022. The multi-day event will address a broad audience of art historians and museum professionals, allowing symposium participants to receive feedback from fellow presenters, the moderator, the keynote speaker, and audience members. Presentation proposals will be accepted through November 19. Students selected to participate will have their papers published in the annual Nasher Prize Graduate Student Symposium compendium which will be published in April 2022 in tandem with the award gala.
Suggested topics for the 2022 Nasher Prize Graduate Symposium:
–Reconsiderations of sculptural traditions
–Intersection of design and sculpture
–Architecture and the body
–Vulnerability and authority
–Failure as artwork
Complete proposals must include the following:
–Contact information, participant’s field and university affiliation, and CV
–Paper title and abstract of no more than 200 words, and 3 to 5 keywords
Proposals are due by Friday, November 19, 2021.
Send submissions and questions to symposium [arobas] nashersculpturecenter [point] org.
About Nairy Baghramian, 2022 Nasher Prize Laureate
Nairy Baghramian is a German citizen born in 1971 in Iran. She is a visual artist living and working in Berlin since 1984. Her work explores the relation of modeling, molding, and casting—interrelated elements of sculpture production involving positive and negative forms, and she consistently humanizes this largely mechanical process through overt or oblique references to the body. Using an abstract vocabulary that often combines geometric and organic forms, as well as industrial materials and processes with elements that appear soft and supple, Baghramian highlights the subtle ligatures uniting disparate human activities.
Baghramian was a nominee of the Hugo Boss Prize 2020 and has been the recipient of the Malcolm-McLaren-Award with Maria Hassabi (2019); the Zurich Art Prize (2016); the Arnold-Bode Prize, Kassel (2014); the Hector Prize, Kunsthalle Mannheim (2012); and the Ernst Schering Foundation Award (2007). Her works are held in institutional collections including the Museum of Modern Art, New York; San Francisco Museum of Modern Art, San Francisco; Solomon R. Guggenheim Museum, New York; Walker Art Center, Minneapolis; Tate Modern, London; MUDAM, Luxembourg; Tamayo Museum, Mexico City; Jumex Museum, Mexico City; and the Art Institute of Chicago. Upcoming solo exhibitions of Nairy Baghramian include Secession, Vienna AT, 2021; and Carré d’Art, Nîmes, France, April 2022. Baghramian will be the subject of a long-planned solo exhibition at the Nasher Sculpture Center, unaffiliated with the Nasher Prize, in fall 2022.
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DATE LIMITE / 1ER NOVEMBRE 2021
Le Centre CLARK invite les artistes, les collectifs et les commissaires à soumettre un projet d’exposition pour notre appel de dossiers général. Qu’il s’agisse d’exposer les œuvres d’artistes émergents ou aguerris, locaux ou internationaux, CLARK soutient une pluralité d’approches et de pratiques artistiques novatrices et expérimentales. Notre programmation annuelle présente une multiplicité de voix, de perspectives, d’héritages, de points de vue et d’expériences qui se traduisent en autant de formes d’art actuel. Cette multiplicité se concrétise entre autres par l’inclusion d’une pluralité culturelle, par l’échange intergénérationnel et par l’équité des genres.
TOUS LES DÉTAILS ICI :
https://centreclark.com/fr/galerie/
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esse art + opinion
No. 105 – Dossier Nouvel nouvel age
Date de tombée : 10 janvier 2022
Tel un spectre malicieux ou une force surnaturelle indocile, la résurgence ponctuelle des croyances occultes – sorcellerie, divination, astrologie, magie, alchimie – hante depuis toujours l’histoire de l’humanité. Tour à tour ennemi du Christianisme, pierre d’achoppement de la logique kantienne ou carrément menace du patriarcat (la sorcière étant une figure « maléfique » puissante largement revendiquée par les féministes), cet engouement sporadique pour le mystique et ses innombrables déclinaisons semble être le symptôme tangible d’une lassitude sourde face à l’ordre établi et aux systèmes de pensée hégémoniques. Aujourd’hui encore, l’intérêt renouvelé pour le mysticisme et les modalités d’agentivité et de pouvoir parallèles qu’il suggère se fait l’écho de l’inertie politique générale. Des concoctions hormonales « faites maison » aux pratiques animistes antispécistes, les multiples stratégies offertes par ce nouvel nouvel âge, comme nous serions tenté·e·s de le nommer à la suite du mouvement contre-culturel occidental des années 1970, répondent au besoin pressant d’agir hors d’un néolibéralisme qui tue, petit à petit, notre planète et les relationalités qui s’y jouent. Mais bien plus qu’une simple riposte ésotérique, l’existence de forces occultes – ou de forces théoriquement inexplicables – semble désormais entérinée par la science elle-même, à preuve les récentes découvertes de la mécanique quantique et des états presque « magiques » de la matière, ouvrant toute grande la porte au mysticisme quantique ! Si l’occulte séduit et fait peur tout à la fois, c’est qu’il ne peut être assujetti, qu’il n’a de cesse de se dérober au sens commun.
[…] Figure incontournable de ces croisements disciplinaires et icône iconoclaste par excellence pour nombre d’artistes actuel·le·s, la sorcière est d’ailleurs une source incontournable d’inspiration. Guérisseuse, chamane, alchimiste, herboriste, magicienne et sybille, la sorcière appelle à une décolonisation des savoirs et de la spiritualité, à l’effritement du patriarcat et du capitalisme, à une affinité intime avec la nature et le cosmos, au métissage des arts et de l’artisanat, du politique et du magique. Loin d’être la seule à caractériser ce nouvel nouvel âge, la sorcière s’accompagne d’une multiplicité d’entités réelles et imaginaires, de méthodologies queers, de posture antispécistes et de formes de création hybride repoussant toujours davantage les frontières de l’art. À la lumière des perspectives ouvertes par ce nouvel nouvel âge, ce dossier cherche à explorer les croisements entre ces approches multiformes de l’occulte et de la spiritualité 2.0 et les pratiques artistiques actuelles.
Les Productions Recto-Verso est le lieu d’expression des mutations qui agitent les pratiques artistiques contemporaines en favorisant l’innovation et la prise de risque. Il soutient la recherche, la création et la diffusion des arts multi. Actif et engagé auprès des artistes et de la communauté de Québec, Les Productions Recto-Verso œuvre au sein d’un réseau national et international. Pour en savoir plus sur nos activités – Résidences – Productions – Diffusions – Festival Mois Multi et autres activités en salle : https://mmrectoverso.org/
RÉSIDENCE – EXPÉRIMENTATION/CRÉATION
Développé dans un esprit de travail en laboratoire, ce programme permet l’élaboration d’œuvres nécessitant un travail intensif dans des lieux et à l’aide d’équipements spécialisés. À cet égard, le studio d’Essai, est particulièrement bien adapté aux travaux de recherche et d’expérimentation. Le programme de résidences offre aux créateur.rice.s multidisciplinaires un contexte exceptionnel et unique au Québec qui permet l’émergence d’œuvres nouvelles, l’exploration de leurs possibilités devant public et le partage avec la communauté artistique.
Le studio d’Essai est un espace libre de type « boîte noire » dont la configuration est malléable et s’adapte à chaque projet. D’une capacité de 150 places et d’une superficie au sol de 145 m2, le studio d’Essai possède des systèmes de sonorisation, d’éclairage et de projection vidéo, des habillages de scène, des gradins amovibles, des loges et une équipe technique chevronnée ! Le studio d’Essai dispose d’un trampoline qui facilite et accélère l’installation des dispositifs scéniques ou de type installatifs et immersifs. Les artistes accueillis par Recto-Verso profite du milieu de vie exceptionnel de la coopérative Méduse regroupant 10 organismes de production et de diffusion.
Nature du soutien offert :
MODALITÉS DE DÉPÔT
Date limite pour déposer: 5 Novembre 2021
Annonce des résultats: Décembre 2021
Période des résidences: Septembre 2022 à septembre 2023
Les artistes multidisciplinaires sont visé.e.s et peuvent soumettre une demande.
Arts multidisciplinaires, pratiques artistiques nouvelles et/ou hybrides incluant :
Quoi inclure dans la demande:
Les demandes sont évaluées selon les critères suivants:
DÉPÔT DE LA DEMANDE – MERCI DE COMPLÉTER CE FORMULAIRE ET DE LE JOINDRE À VOTRE DOSSIER. FAIRE PARVENIR LE TOUT AVANT LE 5 NOVEMBRE 2021 À L’ADRESSE SUIVANTE : PROJET [arobas] MMRECTOVERSO [point] ORG
Tous.te.s les candidat.e.s recevront une réponse, quels que soient les résultats de leur demande.
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