Programmation des membres de l’AGAVF
Le Trécarré (Pointe-de-l’Église)
Cora Anne Belliveau, Nadine Belliveau, Annette Comeau, Denise Comeau, Jocelyne Comeau, Rolande Comeau, Noella De Mille, Christophe Dol, Alvina LeBlanc, Jay LeBlanc, Elizabeth Lore, Diane Nadon, Valérie Nadon, Isao Sanami-Murill, Dany Sheehy et Dianne Surette – Hors confort
à partir du 9 janvier 2017
Université Sainte-Anne, Nouvelle-Écosse
rendezvousdelabaie.ca/galerie-dart
Centre d’artistes Voix Visuelle (Ottawa)
Voix numérique
commissaire : Alex Leblanc
du 27 juin 2016 au 15 juin 2017
Au Centre Richelieu-Vanier
Manon Pelletier et Kévin Calixte
du 21 janvier au 21 février 2017
67, avenue Beechwood (2e étage)
Vanier, Ontario
www.voixvisuelle.ca
Centre culturel franco-manitobain (Winnipeg)
Michel Saint Hilaire – Visages
du 26 janvier au 24 mars 2017
340, boulevard Provencher
Saint-Boniface, Manitoba
www.ccfm.mb.ca
Maison des artistes visuels (Saint-Boniface)
Emilie Lemay – Lueur éphémère
du 6 janvier au 25 février 2017
219, boulevard Provencher
Saint-Boniface, Manitoba
www.maisondesartistes.mb.ca
Galerie d’art Louise-et-Reuben-Cohen (Moncton)
Richard Ibghy & Marilou Lemmens – La vie mise au travail | Putting Life to Work
Commissaire : Véronique LeBlanc
du 27 janvier au 26 mars 2017
exposition produite par la Galerie Leonard & Bina Ellen (Université Concordia) et présentée en collaboration avec la Owens Art Gallery (Mount Allison University)
Pavillon Clément-Cormier
405, avenue de l’Université
Université de Moncton, Nouveau-Brunswick
www.umoncton.ca/umcm-ga
Galerie Sans Nom (Moncton)
Barbezat-Villetard – whipping structures
Emma Hoch – tell a toile tale
du 3 février au 31 mars 2017
vernissage le vendredi 3 février à 19h
140, rue Botsford
Moncton, Nouveau-Brunswick
www.galeriesansnom.org
Galerie du Nouvel-Ontario (Sudbury)
Juan Ortiz-Apuy – Out of This Light, Into This Shadow
du 10 février au 8 mars 2017
Vernissage: vendredi 10 février à 17 h
174, rue Elgin
Sudbury, Ontario
www.gn-o.org
Atelier d’estampe Imago (Moncton)
Art en boîte, activité bénéfice
le mardi 14 février 2017 de 16h à 20h
140, rue Botsford, rez-de-chaussée du Centre culturel Aberdeen
Moncton, Nouveau-Brunswick
www.atelierimago.com
Le Labo (Toronto)
Membre du mois : rendez-vous avec Nadine Valcin
le jeudi 1er février 2017 de 18h à 20h
488, rue College
Toronto, Ontario
lelabo.ca
Appels de dossiers
1. appels en français du Canada
Galerie Sans Nom – Moncton – 1er avril
Musée à ciel ouvert de Saint-Lambert – 15 février
Le Moulin La Lorraine – Lac-Etchemin – 31 janvier
Regart, centre d’artistes en art actuel – Lévis – 1er mars
– 31 janvier
Centre d’exposition Raymond-Lasnier – Trois-Rivières – 1er février
2. appels en anglais du Canada
The Alternator Centre for Contemporary Art Kelowna –
Social Impact Artists for TV Series – 31 janvier
Burtynsky Grant – Toronto – 15 mai
7a*md8 – Toronto – 15 février
Vector 2017 – Interaccess – 31 janvier
Decoy Magazine – 15 février
Western Front – Vancouver – en tout temps
3. appels internationaux
Social Impact Artists for TV Series – 31 janvier
Groundwork 2017 – 27 janvier
STARTS Prize 2017 – 3 mars
EXPERIMENTA 2018 Biennale Arts Science – 17 février
empty pr(oe)mises – Athène – 1er mars
EVA International – Ireland’s Biennial – Limerick – 31 janvier
4. résidences
Fellowship Program for Art and Theory at Künstlerhaus Büchsenhausen – 27 janvier
Atelier de l’île – Val-David – 31 janvier
Beyond Spectacle – Vancouver – 7 février
In the Hole residency – Saskatchewan – 15 février
La villa Belleville – Paris – en cours
Chilkoot Trail Artist Residency – entre Dyea, Alaska et Yukon River – 1er février
IdeasCity Arles – 31 janvier
École nationale supérieure d’art de Bourges – 15 mars
Residencies at Women’s Studio Workshop – Kingston, NY, USA – plusieurs dates
Spark Box National Residency Award – Ontario – 1er février
Cité internationale universitaire de Paris – sans date limite
White Water Gallery – micro-residency – sans date
Atelier Topaz – Ontario – en tout temps
5. art public
Projet pilote d’art public de l’École Saint John West Elementary School – Nouveau-Brunswick – 17 février
StreetARToronto Underpass Program – Toronto – 27 février
Lawrence Heights Development project – Toronto – 15 février
Projet d’art public – Saint-Boniface – 31 août
6. pour commissaires
Appel à projet curatorial La Box 2017-2018 – Bourges – 15 mars
La Liste
L’Association des groupes en arts visuels francophones (AGAVF) présente les événements de ses quinze centres d’artistes et galeries membres à travers le pays et compile les appels de dossiers en arts visuels, arts médiatiques, performance, art public qui s’adressent principalement aux artistes et parfois aux commissaires.
1. appels en français du Canada
La Galerie Sans Nom recherche des propositions d’artistes, de collectifs ou de commissaires pour sa programmation 2017 – 2018. Les dossiers doivent être envoyés par l’entremise de notre formulaire web. Pour plus d’informations veuillez joindre Annie ou Rémi par courriel ou au 506.854.5381
La Galerie Sans Nom est un centre d’artistes voué à la présentation des arts visuels et multidisciplinaires. Depuis 1977, elle appuie les initiatives d’artistes, favorisant l’expérimentation et l’innovation. Sa programmation tient compte des tendances de l’art actuel et reflète les préoccupations et les réalités contemporaines, tout en étant pertinente pour son milieu et sa communauté d’artistes. La GSN étend ses activités à une variété de pratiques et de disciplines afin de répondre aux besoins changeants d’une communauté diverse dans un milieu urbain en croissance. La Galerie Sans Nom respecte les cachets d’artistes recommandés par CARFAC.
Date de tombée : 1er avril 2017 – 23h59 (heure standard de l’Atlantique)
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Musée à ciel ouvert de Saint-Lambert / Ville de Saint-Lambert
15 février 2017
Saint-Lambert (Québec)
La Ville de Saint-Lambert est heureuse de lancer un appel de candidatures dans le cadre de son projet « Musée à ciel ouvert de Saint-Lambert ». Ce concours est exclusivement destiné aux artistes professionnels du Canada établis ou de la relève ainsi qu’aux commissaires.Les œuvres sélectionnées seront exposées sur les bâtiments au cœur de la Ville de Saint- Lambert.LE PROJET
« Musée à ciel ouvert de Saint-Lambert » est un projet de la Ville visant à développer un parcours artistique à caractère touristique. Par la présentation d’œuvres d’art disséminées sur un tracé prédéterminé du centre-ville et de tous les districts, la ville de Saint-Lambert devient une galerie à ciel ouvert où les murs se transforment en espaces d’exposition. À la suite de la deuxième phase, le visiteur se verra présenter une quinzaine d’œuvres d’art supplémentaires au circuit existant.
Le projet vise ainsi à mettre en lumière les œuvres d’artistes en arts visuels qui seront sélectionnées et reproduites en grand format, installées sur des immeubles publics et privés.
La Ville retiendra un (1) dossier de la relève professionnel et un (1) dossier d’artiste professionnel lambertois parmi les ajouts d’œuvres pour la deuxième phase.Musée à ciel ouvert de Saint-Lambert
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APPEL AUX ARTISTES: PROJETS D’EXPOSITION RECHERCHÉS AU MOULIN LA LORRAINE!
Le Moulin La Lorraine invite les artistes à venir mettre leurs oeuvres en valeur dans un lieu d’exposition reconnu pour la qualité de ses installations. L’appel est lancé aux artistes visuels de toutes disciplines et s’adresse aussi bien à la relève qu’aux créateurs bien établis.
Les intéressés(es) ont jusqu’au 31 janvier 2017 pour soumettre leur projet afin d’exposer dans l’une des trois salles du Moulin l’an prochain. Pour soumettre leur candidature, les artistes doivent déposer un court texte décrivant leur projet d’exposition, un résumé de leur démarche artistique, 15 photographies numériques de leurs oeuvres et leur curriculum vitae. Les propositions originales, les projets qui offrent des opportunités d’interaction et d’éducation à l’art, inspirants pour le milieu sont les bienvenus. D’autres détails, la description et le plan des salles sont disponibles au www.moulinlalorraine.ca
Les dossiers d’exposition doivent parvenir par courriel à info [arobas] moulinlalorraine [point] ca ou par la poste à : Jury des expositions, Moulin La Lorraine, 1286 route 277, Lac-Etchemin, (Québec) G0R 1S0 et être reçus avant le 31 janvier 2016. Pour information : 418 625-4400
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Appel de dossier 2017-2018 /
Prochaine date limite 1er mars 2017/
Implanté à Lévis, Regart, centre d’artistes en art actuel assure, depuis 1986, une présence dynamique des arts visuels actuels auprès des publics des territoires de Chaudière-Appalaches et de Québec.
Présentée en galerie, mais aussi extra-muros, la programmation de Regart met l’accent sur des productions relevant de l’hybridation des formes d’expression et de l’expérimentation, tant dans les processus de création que dans la présentation des expositions, où la qualité artistique et l’importance du discours théorique sont mises de l’avant.
Orientation artistique 2017-2018
Quelle est la place de la diversité dans le centre d’artistes ?
Des événements politiques récents, d’ici et d’ailleurs, mettent en lumière des situations fortes où des acquis fondamentaux concernant l’équité, l’égalité et l’inclusion sont ébranlés, sont remis en question. La réalité explose, se fait multiple, fait place à de nouvelles perspectives et transforme l’écosystème de nos sociétés. Cette atmosphère bouillonnante et dynamisante est au cœur des conversations quotidiennes et des préoccupations. C’est pourquoi Regart s’est demandé comment ces réflexions pouvaient être rendues visibles à l’intérieur des structures actuelles et des orientations artistiques d’un centre d’artistes. Comment faire de Regart un vase communicant entre ces réalités vibrantes et une structure de diffusion des arts visuels actuels? Comment pouvons-nous contribuer à imaginer un espace de réflexion où plusieurs sensibilités, qu’elles soient sociales, humaines, ethniques politiques ou autres, puissent se rencontrer, s’entrechoquer et alimenter des discussions sur l’écologie de notre monde actuel?
La programmation 2017-2018 est donc dédiée aux artistes qui habitent ces préoccupations. Que ce soit de la pluralité des discours, des positions ethnographiques, politiques, humaines et sociales; que ce soit des artistes qui font œuvre de leur handicap ou qui traitent du handicap dans leur pratique; que ce soit des pratiques qui revendiquent des positions sociales engagées dans l’inclusion et des marges ; que ce soit des artistes qui ne se sentent pas en marge, mais qui le deviennent dans le regard des autres; ou tout simplement que ce soit dans l’apparition d’une réalité ou d’une sensibilité qui semble improbable dans l’espace de diffusion d’un centre d’artistes, sans créer de division, Regart souhaite recevoir des propositions qui contribuent à enrichir ces positions. Sans considération hiérarchique quant à la question de diversité, Regart souhaite proposer et présenter des artistes et des pratiques artistiques qui parlent de plusieurs réalités visibles ou invisibles, et parfois même occultées par le discours et les modes en place.
Suite au succès retentissant de la programmation des expositions collectives et des activités des membres du centre combinées à la programmation régulière, Regart reconnaît l’importance et le potentiel de réanimer cette vive et inspirante possibilité d’un centre d’artistes d’être un lieu de rencontres, de mise en réseaux et de dialogue entre les artistes, les œuvres, les membres impliqués, l’équipe du centre et son public. Mais plus encore cette année d’établir un dialogue avec une diversité d’approches dans le discours ou dans la forme de présentation des arts visuels, en prenant le grand terme de la diversité dans son sens optimal, positif et inclusif.
C’est pourquoi, pour sa programmation 2016-2017, Regart souhaite développer une série de quatre expositions individuelles, collectives ou projets de commissaires. Nous vous invitons donc, artistes et commissaires, à nous envoyer vos dossiers pour développer, avec nous, cette orientation unique dans les régions de Chaudière-Appalaches et de Québec.
Les artistes sont libres de présenter des oeuvres inédites ou déjà produites. Il est à noter cependant que nous ne considérerons pas les projets ayant déjà été présentés dans les trois dernières années dans les régions de Chaudière-Appalaches et de Québec.
Les commissaires qui travaillent autour de la question des thèmes de la diversité comme structure de leurs recherches sont également invités à nous présenter un projet d’exposition composé d’un maximum de quatre artistes de leur choix.
Les artistes et commissaires sont invités à nous présenter leurs dossiers en considérant qu’une proposition de conférences, de table ronde et de manifestation particulière pourrait être mise en place comme support au projet.
Vous êtes auparavant invités à visiter le www.centreregart.org afin d’obtenir de plus amples informations sur le centre, sur ses missions et mandats, le contexte géographique dans lequel il s’inscrit, les plans de salles (galerie, Vitrine des membres, centre de documentation et atelier commun) mais aussi le territoire autour du centre.
Afin de faciliter le traitement des demandes par le comité de sélection, vous êtes priés de nous faire parvenir votre proposition par courriel à l’adresse suivante: programmation [point] regart [arobas] gmail [point] com.
Pour répondre à l’appel de dossier, votre envoi devra comporter :
Pour les artistes :
Un seul document PDF rassemblant les documents suivants:
-un projet d’exposition et la façon dont il s’ancre dans votre recherche et votre démarche ainsi qu’une annexe incluant les détails techniques du projet (deux pages et demi maximum);
-votre curriculum vitae (trois pages maximum);
-toute autre documentation que vous jugerez vraiment pertinente à l’évaluation de votre dossier (plan, revue de presse, etc.).
Un ZIP rassemblant les documents le visuel séparément :
-soit un maximum de 15 images numériques dûment identifiées (images JPG à 150 ppp max, rassemblées en format ZIP);
-soit un lien vers un fichier vidéo d’un maximum de 10 minutes (n’envoyez pas de documents vidéo par courriel. Intégrez plutôt un lien Vimeo ou YouTube à votre dossier. Si vous possédez un compte privé, n’oubliez pas de nous préciser votre mot de passe).
-une liste descriptive complète du matériel visuel d’appui (titre, matériaux, dimension, année de réalisation et courte explication de l’oeuvre de trois lignes si nécessaire).
Pour les commissaires :
Un seul document PDF rassemblant les documents suivants:
-un projet d’exposition et la façon dont il s’ancre dans votre recherche et votre démarche ainsi qu’une annexe incluant les détails techniques du projet (deux pages et demi maximum);
-votre curriculum vitae (trois pages maximum);
-une courte biographie et démarche de chaque artiste pressenti (une page maximum par artiste);
-toute autre documentation que vous jugerez vraiment pertinente à l’évaluation de votre dossier (plan, revue de presse, etc.).
Un ZIP rassemblant les documents le visuel séparément :
-soit un maximum de 20 images numériques dûment identifiées (images JPG à 150 ppp max, rassemblées en format ZIP);
-soit un lien vers un fichier vidéo d’un maximum de 15 minutes (n’envoyez pas de documents vidéo par courriel. Intégrez plutôt un lien Vimeo ou YouTube à votre dossier. Si vous possédez un compte privé, n’oubliez pas de nous préciser votre mot de passe).
-une liste descriptive complète du matériel visuel d’appui (titre, matériaux, dimension, année de réalisation et courte explication de l’oeuvre de trois lignes si nécessaire).
Regart, centre d’artistes en art actuel
5956 Rue St Laurent, Levis, QC, Canada
Lévis, QC G6V 3P5
centreregart.us4.list-manage.com/track/click?u=518a0899e238ab62deddf5e57&id=b9d8d86662&e=b938aee22c
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Faire parvenir votre dossier à
ACEAT
A/S Marianne Trudel, secrétaire
222, 1re Avenue Est
Amos (Québec) J9T 1H3
Pour info. :
Téléphone : 819 732-6070 poste 402
Courriel : exposition [arobas] ville [point] amos [point] qc [point] ca
http://www.expovd.ca/index.php?option=com_docman&task=doc_download&gid=37&Itemid=&lang=fr
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Géré par la Corporation de développement culturel de Trois-Rivières, le Centre d’exposition Raymond-Lasnier est une composante importante de la Maison de la culture de Trois-Rivières.
Notre mandat est de présenter des productions d’artistes professionnels et de la relève d’ici et d’ailleurs, des expositions thématiques, collectives et évènementielles, tout en favorisant les apprentissages par des activités qui démystifient l’art contemporain et actuel.
Appel de dossiers | Programmation 2018
Le Centre d’exposition Raymond-Lasnier invite les artistes professionnels et de la relève, les collectifs d’artistes et les commissaires en art actuel à soumettre un projet d’exposition pour la programmation 2018, année du 50e anniversaire du Centre d’exposition.
La date limite pour soumettre votre candidature est
le 1er février 2017
Le dossier doit inclure :
- Description détaillée du projet d’exposition;
- Documentation visuelle avec description (10 à 15 images) sur support numérique;
- Curriculum vitae abrégé; (indiquer si vous êtes membre d’une association, d’une Société de gestion des arts ou représenté par une galerie)
- Démarche artistique;
- Dossier de presse;
- Enveloppe préadressée et préaffranchie suffisamment pour le retour du dossier par la poste. Dans le cas contraire, votre dossier ne sera pas retourné.
Faites parvenir votre dossier par courriel au mberube [arobas] v3r [point] net
ou par la poste au :
Centre d’exposition Raymond-Lasnier
1425, place de l’Hôtel-de-Ville, C.P. 368
Trois-Rivières, Québec, G9A 5H3
Pour information :
Marie-Eve Bérubé, Responsable des expositions
819 372-4614, poste 1621 ou mberube [arobas] v3r [point] net
Fiche technique : www.cer-l.com/appel-de-dossier.html
2. appels en anglais du Canada
The Alternator accepts exhibition proposals from artists and curators. Selections are
based on:
Compatibility with the Alternator’s mandate
Quality of the proposal
Quality of work submitted by the artist
Availability of space
SUBMISSIONS ARE REVIEWED ON AN ONGOING BASIS. CAR/FAC fees are paid.
Submissions from both individual artists and groups will be considered with an emphasis
on an experimental approach.
Alternator is currently inviting exhibiting artists to create an extension of their work for
public space. Please include a short proposal for this secondary component along with
your submission. For example this might include a banner, posters, public performance
or outdoor projection. A separate production fee will be paid.
Please include all of the following when submitting your proposal:
A brief description (maximum 300 words) clearly outlining the exhibition you are
proposing
Artist statement – maximum 500 words
Curriculum vitae
15-20 images with name and title. Video artists may submit a video no longer than
5 minutes
Image list detailing medium and size
Self addressed, sufficiently stamped envelope (for return only)
Please submit images in jpeg format on a USB drive. Label jpg images with number and
title, for example: 01_title.jpg, 02_title.jpg etc. Jpg images must be 72 dpi, maximum
1024 x 768 pixels. 500 KB (0.5MB). Applications submitted by e-mail are not accepted.
For more information please visit us online at www.alternatorgallery.com.
Mail proposals to:
Attn: Programming Committee
The Alternator Centre for Contemporary Art
421 Cawtson Ave, Unit 103
Kelowna, BC
V1Y 6Z1
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CALL FOR SUBMISSIONS
Social Impact Artists for TV Series
Online submissions now open to be featured in a new digital TV series created by Toronto-based art collective, Madeleine Co. An artist fee will be provided.
Deadline for Submissions is this TUESDAY, JANUARY 31st
SUBMISSION DETAILS
Deadline January 31, 2017
We are interested in showcasing a diverse range of emerging Canadian artists working today to raise awareness around issues including but not limited to: Indigenous histories and identities, LGBTQ, feminism, sustainability/climate change, diversity, labour rights, politics, and more. While we are primarily focused on visual artists, we are also interested in showcasing other art forms including performance, dance, music, design etc.
Information and Requirements (PDF): http://bit.ly/artworkscallpdf
Applications are due January 31 at 11:59 PM as a packaged .pdf through email at info [arobas] madeleineco [point] com with the subject line: “ART WORKS Application | FirstName LastName”.
For questions, please email Alexandra Hong: alex [arobas] madeleineco [point] com.
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CALL FOR SUBMISSIONS
2017 Burtynsky Grant
Supporting the Creation of Canadian Photobooks
Renowned Canadian photographer Edward Burtynsky and the Scotiabank CONTACT Photography Festival are looking for submissions for the 2017 Burtynsky Grant—a $5,000 annual grant to support a Canadian artist in the creation of a photobook. Burtynsky generously donated his 2016 Governor General’s Award in Visual and Media Arts of $25,000 to create the grant and foster the careers of emerging Canadian artists.
This grant is intended to support photo-based artists who are in the advanced stages of developing a photobook. The jury is looking for submissions from those that have created a book dummy, are currently seeking funding to work with a publisher or to self-publish, and who have had little to no prior opportunity to publish a photobook. The winner will be announced at the end of May 2017.
SUBMISSION DETAILS
Deadline May 15, 2017
Please submit the following as a PDF by a file hosting service (eg. WeTransfer or Dropbox) to photobook [arobas] scotiabankcontactphoto [point] com. Hardcopy submissions are also welcome in person or by mail at the applicant’s expense; please deliver to our office at the address below. You must be a Canadian citizen or resident to be eligible.
Minimum ten (10) spreads of your book dummy that best communicate your project and vision for publication
Project statement about your photobook and how you would use the grant funding
Expressions of interest from publishers, and/or other publishing grants, if available
CV and/or artist statement
For questions, please email photobook [arobas] scotiabankcontactphoto [point] com.
Follow CONTACT on Twitter, Facebook, and Instagram.
Scotiabank CONTACT Photography Festival
80 Spadina Avenue, Suite 205
Toronto, Ontario M5V 2J4
T 416 539 9595
info [arobas] scotiabankcontactphoto [point] com
www.scotiabankcontactphoto.com
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7a*md8 CALL FOR SUBMISSIONS
DEADLINE: February 15, 2017
Toronto Performance Art Collective, presenter of the biennial 7a*11d
International Festival of Performance Art, is currently seeking proposals from
Canadian and International artists for a series of events during our « off year » that
examine contemporary developments in the relationship between performance
art and new media. In 2017, we will present 7a*md8, a 3-part series that
considers examines how new media impacts the direction of performance art
activity. Our programming will feature performances for the camera, performances
for new/social media platforms and a live streamed international performance
event that can accommodate artists and audiences with limited mobility (e.g.
those who find it difficult to travel because they are living in remote locations,
living with disabilities, constrained by domestic obligations, etc.). http://7a-
11d.ca/
*Performance for the Camera – Pre-recorded (Max. 10 min)
Works in this program will showcase a diverse range of contemporary artists and
practices and reflect a variety of communities and circumstances (e.g. rural,
generational, racialized, queer and transgendered, differently abled). In the past
few years we have seen how the camera has played a major role in bringing
attention to narratives, events and bodies marginalized from the general public.
The artists selected for this series will speak to our relationship to media as a
form of accessible communication in the face of unevenly permeable borders.
The venue for this event will be an outdoor public screening, which may place
some restrictions on the content selected.
*New/Social Media Performance – Live
Works in this events will highlight how contemporary artists use social media
platforms to develop new performance forms and to find new ways of connecting
with audiences. For artists working in performance, video-capture platforms like
Snapchat, Periscope, Vine and Instagram provide an instant and accessible
medium for documentation and dissemination. This allows, among other
possibilities, for ongoing, cumulative performance practices that can record
everyday situations in home and work spaces that used to be inaccessible to a
general public. These projects will be hosted on 7a*11d’s website and social
media platforms, and featured at a public launch in Toronto.
*Media = Mobility – Live
Our vision for this live streaming project is to feature a total of 13 artists from
across Canada (10 provinces, 3 territories) along with 5 additional artists situated
across the globe. This one-day event of simultaneous, serial and/or overlapping
performances (length variable between 15 minutes – 12 hours) will include a
strong focus on artists who identify as being Indigenous or Mtis, ethnically
diverse, deaf or disabled, queer or transgendered, and non-urban. As 2017
marks the 150th anniversary of Confederation, this program is intended to
manifest a vision of the possibilities for networked culture to bridge cultural and
geographical barriers and create a space of connection and productive collision.
We pay artist fees that meet or exceed CARFAC guidelines.
**Application Guidelines
Please complete the following information, indicating which section(s) you are
applying for and save it as a single PDF and submit 10 images of your work
and/or 5 minutes of video documentation (on Vimeo or YouTube) or work on an
appropriate media platform. Upload your materials to www.dropbox.com (you can
set up an account for free) and send the links to performance [arobas] 7a-11d [point] ca.
Please note: email submissions will not be accepted. Submissions must include:
ARTIST INFO
Artist name
Email
Telephone
Mailing address
DESCRIPTION OF PROPOSED WORK
Title (if applicable)
Duration/format
Technical/Media platform requirements (if appropriate)
Description of work (500 words max)
ARTIST STATEMENT
Description of how the proposed work fits into your overall practice (300 words
max)
RESUME
Short CV (2 pages max)
BIO
Short biographical statement (200 words max)
DOCUMENTATION
10 images of your work and/or a link to 5 minutes of performance documentation
on video or social media platform. Images should be jpegs, saved at maximum
1024 x 768 pixels. 5 minute video, linked through Vimeo or YouTube, or material
on other social media platform, with a password if needed.
Documentation list (include the title, dimensions, medium, date and other
applicable information for each image)
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Call for Submissions: Vector 2017
Deadline: Tuesday, January 31st, 2017 at midnight
Now entering its fifth year, Vector Festival is a participatory and
community-oriented initiative dedicated to showcasing digital games
and creative media practices. Presenting works across a dynamic
range of exhibitions, screenings, performances, lectures, and
workshops, Vector acts as a critical bridge between emergent digital
platforms and new media art practice.
Since 2013, Vector Festival has developed an active presence in
regional and international communities related to contemporary art and
critical game cultures. Curators Skot Deeming and Martin Zeilinger
invite you to contribute artworks for consideration toward festival
programming, which will include a feature exhibition at InterAccess
throughout the month of July, along with off-site screenings,
performances, workshops, and panels from July 13-16, 2017.
We currently seek works from artists at all stages of their careers that
are working within the spectrum of new media art. This call is open to
works on any subject.
Please submit applications to vector [arobas] interaccess [point] org
For more information visit www.vectorfestival.org
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Call for Submissions: Decoy Magazine
(Next Deadline: Words: February 15, 2017)
Decoy Magazine invites artists of all disciplines to submit proposals for temporary,
public, and event-based artworks to take place in Vancouver over the next year.
The selected works will be presented as a thematic series called Happenstance.
Email submissions to: projects [arobas] decoymagazine [point] ca
Themes & Deadlines: Shelters (Deadline: November 15, 2016), Words (Deadline:
February 15, 2017), Senses (Deadline: April 15, 2017).
For the full call for submissions and for more information see:
decoymagazine.ca/happenstance-call-for-submissions
http://decoymagazine.ca/happenstance-call-for-submissions
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Call for Exhibition Proposals: Western Front, Vancouver, ongoing
Submissions are accepted on an ongoing basis and are reviewed by program curators. Artists/Musicians of all levels of experience are encouraged to apply, as are those from diverse backgrounds. Applications from artists from other disciplines who wish to expand their creative practices are welcome.
Please be aware that programming is often determined one to two years in advance. We will contact you if we feel that your proposal is suitable to the current programming at the Western Front.
Submissions should include:
1. Project Outline/Artist Statement (max 300 words)
2. Curriculum vitae / biography
3. Support material (digital images/text, CD, DVD)
4. Support material description with media, title and year of production
We accept links to online press kits and websites.
Please note: Submissions will not be returned. Please do not send originals or masters.more info: http://front.bc.ca/submissions/–
3. appels internationaux
Groundwork 2017
Tracing the Pathway
Site Artist Call Out
Site Artists adopt the position of artist-in-research to consider exciting and experimental ways of responding to the unique location, context, history and geography of Milton Keynes through the lens of their own performative and arts practices.
Site Artists are invited to spend 10 days undertaking a research-intensive residency, which offers time and space to creatively explore how the people of Milton Keynes live, work and play. As Groundwork is predicated on research and development, Site Artists have the freedom to follow their own interests, without the pressure of delivering a final product, and, instead, are encouraged to gather thoughts and ideas for developing a potential future project.
During the research period Tracing the Pathway will help facilitate Site Artists to tease out connections between the place, people, heritage, geography and history of the location. And, through conversations and creative exchanges with our collective, Milton Keynes based artists and members of Milton Keynes’ community, the Site Artist will have the freedom to follow their own threads of investigation.
Due to the public-facing nature of the project, Site Artists will be required to facilitate a workshop, and sharing event on the final day of their stay in MK, in order to share their working methodology and to disseminate aspects of their research findings.
Fee: £2050 with additional accommodation and per diems, and some support towards travel.
Deadline: 27th January 2017
Full information: https://groundworkmk.com/apply/
STARTS Prize 2017
20,000 euros await the winners of the STARTS Prize 2017. Appointed by the European Commission, Ars Electronica in cooperation with BOZAR and Waag Society is launching an international prize to select the most pioneering collaborations and results in the field of creativity and innovation at the crossings of science and technology with the arts.
Entries Are Now Being Accepted
This is an open call for entries in conjunction with an initiative launched by the European Commission: STARTS. The name stands for innovation at the nexus of Science, Technology and the ARTS.
Two prizes – €20,000 each – will be bestowed this year:One for artistic exploration and projects in which the artistic approach has significant potential to influence or change the way technology is deployed, developed or perceived, and
One for innovative cooperative ventures teaming up industry/technology and art (and cultural & creative sectors in general) in ways that open up new paths for innovation.
This competition specifically seeks:Trailblazing forms of collaboration and projects essentially characterized by both technology and art; strictly artistically or strictly technologically oriented projects are not what STARTS is looking for.
Any and all artistic works and practices having to do with innovation in the areas of technology, business and/or society. This competition is not limited to a particular genre such as media art and digital art.
All forms of technological and scientific research that are inspired by art or in which artists are integrated as catalysts of new ways of seeing things. This includes but is not limited to information & communications technology.
Artists or artists’ collectives, creative professionals, researchers and companies throughout the world. This competition is not limited to citizens of EU-member states.
A project may be submitted for prize consideration simultaneously to the STARTS competition as well as a Prix Ars Electronica category (Computer Animation/Film/VFX, Digital Musics & Sound Art or Hybrid Art).
Several special events are being planned to honor and showcase the projects singled out for recognition with a STARTS Prize: Awards ceremony at the Ars Electronica Festival in Linz, Austria in September 2017
Presentations featuring the prizewinning projects in the form of exhibitions and talks at the 2017 Ars Electronica Festival, the 2017 BOZAR Electronic Art Festival in Brussels, Belgium and at Waag Society, Amsterdam
Worldwide presentations featuring the prizewinning projects at various events of partner institutions
STARTS INITIATIVE:
https://ec.europa.eu/digital-agenda/en/ict-art-starts-platform
STARTS PRIZE: http://starts-prize.aec.at
The entry deadline is March 3, 2017.
See further information on our Ars Electronica Blog.
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Appel à candidature : EXPERIMENTA 2018, Biennale Arts Sciences
Dans le cadre de la Biennale Arts Sciences, EXPERIMENTA 2018, l’Atelier Arts Sciences (plateforme de recherche commune au CEA et à l’Hexagone Scène Nationale Arts Sciences) lance un appel à candidature pour EXPERIMENTA, le salon Arts Sciences Technologies qui se tiendra à Grenoble du 6 au 10 février 2018.
Vous menez un projet innovant au croisement des arts, des sciences et des technologies ? Vous souhaitez présenter publiquement votre travail, recueillir le retour du public et nouer de nouveaux contacts professionnels ? Le salon EXPERIMENTA vous ouvre ses portes.
Candidatez pour que votre projet soit retenu dans la programmation de l’édition 2018.
Date limite de candidature : 17 février 2017
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empty pr(oe)misesSubmission deadline: March 1, 2017
museumofcontemporarycuts.org
How does one inhabit emptiness? There is a tension and struggle between the will of the space in preserving its void and the will of the forces that wish to occupy it. This conflict became the subject matter of conversation between the Director of EMST (National Museum of Contemporary Art, Athens), Katerina Koskina, and curator Lanfranco Aceti after they shared their concerns for the realization of any exhibition starting from zero. These concerns are only magnified in the case of the opening of a new museum, as is the current situation of the EMST.
empty pr(oe)mises is a project conceived and curated by Lanfranco Aceti and Katerina Koskina for which artists are invited to visualize and localize the struggle between the promise of a future idea and the process of realization in the empty premise—the temporary exhibition space of the National Museum of Contemporary Art, Athens (EMST). Details on the call for submissions, the curatorial statement and the exhibition space can be found here.
Artworks « in fieri » will be selected for an online exhibition with the Museum of Contemporary Cuts (MoCC) by a committee consisting of Lanfranco Aceti, Bart De Baere, Katerina Koskina, Barbara London and Monika Szewczyk. The art projects will also be considered for future physical exhibitions at EMST. The most exceptional project proposals will be included in a highly illustrated catalogue published by the Leonardo Electronic Almanac – MIT Press.
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Open call for Ireland’s Biennial 2018
Deadline: January 31, 2017
EVA International – Ireland’s Biennial
Limerick City
Ireland
www.opencall.eva.ie
www.eva.ie
EVA International – Ireland’s Biennial is pleased to announce the Open Call for artists’ proposals for the 38th edition in 2018, curated by Inti Guerrero (Bogotá/Hong Kong). Since its inception in 1977, EVA has maintained, expanded and reformulated its Open Call as a tool for curatorial research, democratizing the biennial spectrum for art practices across media, generations and locations.
For EVA 2018, the revision and selection process of the Open Call is a call to respond to « the current state. » This could be a reflection on the current state of your work, the current state of government, the current state of your family, the current state of art history, the current state of ideology, the current state of your illness, the current state of religion, or a reflection on how the state of today reminds you of the state of yesterday.
Rather than a monolithic thematic exhibition, EVA 2018 wishes to establish a cosmology of exhibitions; a kaleidoscopic ecology of intertwining group shows with essayistic, retinal and bodily narratives. The 38th edition of EVA International will be open to the public from April 14 to July 8, 2018, across various locations, institutions and public spaces in Limerick City.
The online application process is now open and closes at 12pm (GMT) on Tuesday, January 31, 2017. Selected artists will receive artist fees and production budgets as appropriate. For further information please visit www.eva.ie.
4. résidences
Fellowship Program for Art and Theory at Künstlerhaus Büchsenhausen 2017-18
Description of residency program
Fellowship Program for Art and Theory
With its Fellowship Program for Art and Theory, Büchsenhausen promotes internationally relevant artistic production, research, and discussion in the region of Tyrol. The program is based on the idea of generating and maintaining a context for production and discussion, in which artists and theorists can connect and reflect on international art and societal discourses in relation to local topics and issues. At the same time, it affords the opportunity for an artistic laboratory of experimentation, where new artistic practices and strategies may be tried out.
The program’s aims are:
to promote and relay a critical, socially relevant production of knowledge in art and art theory;
to produce, through the fellowship projects, qualified discourses on art and society within the local and global contexts;
to enable the transfer of knowledge between the field of art and other publics outside the art context;
to facilitate the exchange between cultural producers in the visual arts and beyond (creating a network of experts).
Duration of residency
Candidates can apply for one semester (2 October 2017 – 11 February 2018 or 12 February 2018 – 24 June 2018). The fellowship can be split across two semesters.
Disciplines, work equipment and assistance
Künstlerhaus Büchsenhausen invites visual and media artists, art critics, theorists, and curators to apply for a fellowship in 2017–2018.
The closing date for submissions is 27 January 2017 (postmark).
The program combines the advantages of a residency with the possibilities of a postgraduate, non-university lectureship on the basis of an open, non-formalized structure. In terms of content, the program addresses a worldwide public made up of professionals in the fields of contemporary art, architecture, art and media theory, and criticism.
Expectations towards the artist
The fellows are selected by a jury of experts following an open call for applications. They come to Büchsenhausen for one or two semesters to work on realizing their proposed undertaking, and accompany this process with public events.
The conveyance and discussion of the fellow’s own work occurs parallel to the development of the individual proposals. The focus of the public events is determined by the respective emphases of the various fellows’ works. Within the framework of these discursive formats, the fellows (or their guests) can present various points in their investigations, open up their works-in-progress to critical discussion, interact with experts who they invite, work through content with the public, and/or try out new ways of working. The fellowship year ends with a group exhibition curated by the director of the Fellowship Program.
For former and current fellows and their realized work please visit www.buchsenhausen.at
Application information
The complete Call for Application and further information can be found here. http://www.buchsenhausen.at/en/fellowship-program/application/
For additional information, please contact: office [arobas] buchsenhausen [point] at, phone +43 512 278627, fax -11.
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Merci de diffuser notre offre de résidences d’artistes 2017-18 à
l’Atelier de l’île:
http://atelier.qc.ca/residences-dartistes/
Date de tombée 31 janvier 2017.
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APPEL À CONTRIBUTIONS— BEYOND SPECTACLE
« À mesure que la nécessité se trouve socialement rêvée, le rêve devient nécessaire »
— Guy Debord, La société du spectacle, Aphorisme 21.
En conjuncture avec la conférence Beyond Spectacle organisée par l’Institute for the Humanities de l’université Simon Fraser, Cinevolution invite les artistes — locaux, nationaux et internationaux — à proposer leurs projets pour une résidence d’artiste qui se tiendra à Vancouver du 3 avril au 9 avril 2017.
L’international situationniste (IS) était un mouvement d’(anti-)artistes, de penseurs et d’activistes qui, entre 1957 et 1972, critiqua par la production de publications et de films ce qu’ils nommèrent la « société spectaculaire marchande ». La conférence et résidence aura comme prémisse que le concept de spectacle reste pertinent afin d’analyser la société contemporaine. Du démantèlement de l’État providence, ou de la popularité croissante du fascisme, à la pression d’incarner des comportements néolibéraux notamment à travers les technologies d’information, nos relations sociales sont médiatisées par des images à un degré grandissant.
Afin de prendre position par rapport à l’héritage de IS, cette résidence ouverte combinera théorie et pratique artistique afin de créer un espace coopératif pour l’analyse critique de la société. Débutant avant la conférence et continuant pendant celle-ci, la résidence sera un espace de travail qui favorisera le dialogue critique et l’expérimentation. Les participants, visiteurs et locaux, seront invités à faire connaissance au début de la résidence et seront en conversation avec les conférenciers. L’auditoire de la conférence sera invité à participer aux situations proposées lors de la résidence et les résidents seront encouragés à intervenir durant la conférence afin de créer un environnement dynamique pour partager idées et projets.
Les propositions peuvent comprendre :
Espace de studio pour projet pertinent
Création d’agit-prop
Pratique d’écriture critique
Atelier de recherche
Proposition de « dérives »
Présentation de projet pour réception critique
Intervention publique
Hacking et activisme Internet
L’espace de résidence
La résidence aura lieu au Gold Saucer Studio, 207 West Hastings Street, Vancouver. Les installations comprennent des tables, une imprimante, des sofas, une machine à café, une connexion Internet, un projecteur et une bibliothèque de textes pertinents. Les participants seront invités à apporter leurs matériaux et outils. Des rafraîchissements seront offerts pendant la résidence. Les organisateurs documenteront la résidence, ce matériel sera accessible sur un site Internet qui pourra aussi servir de plateforme de diffusion pour de possibles contributions.
Applications
Pour proposer un projet, veuillez envoyer un message à residency [arobas] beyondspectacle [point] org ayant comme objet « Beyond Spectacle Residency ». Les propositions seront acceptées jusqu’au 7 février 2017. Veuillez inclure les éléments suivants (en français ou anglais) :
Nom du candidat, adresse courriel, numéro de téléphone et adresse postale. Si le projet est présenté par un groupe, veuillez inclure ces éléments pour chaque membre.
Une déclaration d’un maximum de 500 mots décrivant le projet.
Une liste détaillée des ressources nécessaires à la création du projet : matériaux et outils, élément électronique ou audio-visuel, éclairage, etc.
Si nécessaire, un modèle et/ou un plan de sol incluant les spécifications physiques et techniques de l’installation.
Un court curriculum vitae (2 pages max.). Si le projet est présenté par un groupe, veuillez inclure un bref historique du groupe et un curriculum vitae pour chaque membre.
VEUILLEZ NOTER:
Les applications tardives ne seront pas considérées.
Sujet à l’approbation du financement, les participants seront rémunérés selon les standards du secteur artistique. Si tel est le cas, les participants seront attendus à utiliser la résidence pour l’ébauche d’une œuvre originale ou d’une performance publique. Dans ce cas, les participants recevront un appui additionnel de l’organisation. Les œuvres devront respecter les thématiques de la résidence et de la conférence; les œuvres collaboratives seront également encouragées.
Les candidatures provenant de l’extérieur de Vancouver sont bienvenues, mais la résidence ne pourra pas compenser les frais de déplacement. Les intéressés sont encouragés à poser leurs candidatures à des sources de financements alternatives à ce sujet. Par exemple, le Conseil des Arts du Canada offre de l’aide financière pour les déplacements via le programme Rayonner au Canada et les programmes arrivant à échéance de subventions de voyage (probablement à travers le Bureau Inter-arts, date limite du 31 janvier 2017). Si vous désirez appliquer à l’un de ces programmes, veuillez nous contacter le plus rapidement possible. Il n’y a pas de date limite pour le programme Rayonner au Canada, mais la demande est longue et devrait être commencée rapidement.
Sélection
Les participants sélectionnés seront contactés par courriel ou par téléphone à partir du 14 février 2017. À partir de cette date, les organisateurs discuteront avec les participants des conditions à la réalisation des projets, incluant les frais de production ou d’installation si applicable. La liste des participants sélectionnés sera publiée sur le site Internet des organisateurs ainsi qu’à travers d’autres moyens de communication.
Les projets seront sélectionnés par un jury de professionnels du milieu artistique selon leur faisabilité et leur composante critique. Nous encourageons des propositions en dehors des suggestions présentées ci-dessus ou mettant au défi la structure proposée. Les applications proposant des interventions dans l’espace public doivent le spécifier dans leur description de projet. Priorité sera donnée aux candidats ayant un dialogue soutenu avec les théories critiques et intéressés à partager leur connaissance. Cet événement est inclusif de participants de toutes origines, genres, orientations sexuelles, religions ou habiletés.
Pour plus d’information, ou pour avoir une version anglaise de cet appel, veuillez contacter (en français ou anglais) : residency [arobas] beyondspectacle [point] org
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In the Hole Residency
Organizer: Linda Duvall
Deadline for Submissions – February 15, 2017
Have you always wanted the intensity of a day or 2 (or 3) in a large earthen hole with one other person?
In the Hole is a short-term residency located in an earthen hole on Treaty 6 territory in rural Saskatchewan, Canada. Each resident will spend 6 hours each day in this hole as a participant in this residency. Residents can come for one day up to a maximum of 3 consecutive days. There will be one person at a time at the Residency.
This residency coincides with a confirmed exhibition at PAVED Arts Saskatoon (424 20th St W, Saskatoon, SK S7M 0X4, running from May 5 – June 17, 2017). Live video and audio streaming from the hole will be presented in the gallery in the city of Saskatoon 60 Km away for the duration of each residency day. Each participant in this residency will spend these 6 hours each day in the hole with the artist/organizer Linda Duvall and a video camera.
Submission Information
Dates of the Residency: May 5 to June 17, 2017
(any consecutive days Tuesday to Saturday)
1) State the length of time that you wish to stay – one, two or three days
2) State the dates of your availability in order of preference
3) On one page (maximum 400 words), state why you wish to attend this residency. Outline what contributions you might make to the project.
Please include a short bio and any website links within the one-page text.
Send submissions to – lindaduvallsk [arobas] gmail [point] com
Please put In the Hole in the Subject Line
More information at www.lindaduvall.com
Deadline for Submissions – February 15, 2017
Funding:
Funding is available to each resident in the amount of $50.00 per day for up to 3 days. In addition each participant will be provided with a food budget of $25.00 each day.
Each participant must find their own way to Saskatoon. Once you arrive in Saskatoon, we will provide free transportation to and from the site. Also included is accommodation in the form of single bedrooms and kitchen for cooking in a shared cottage near the site of the hole. You will be responsible for purchasing supplies and preparing your own food while in residence. If you wish to stay longer in Saskatoon, you will need to find your own accommodation there.
Thanks to Saskatchewan Arts Board and PAVED Arts for supporting this project
Information about the Site of the Residency
This 6 foot-deep hole was dug in 2012, with a 5-foot walkway circling a central mound of earth. This hole has been hollowed out of thick prairie grassland with roots dangling overhead. Since then this space has been subject to ongoing weather events like rain, snow, hail and wind. Various transformations have occurred due to gopher and swallow incursions, and larger animals like deer, foxes, skunks and coyotes that discovered this sheltered space.
A space such as this hole can be approached from the perspective of the Anthropocene and ecology, spirituality and burials, secrecy or revelations, history and agriculture, and metaphor and symbol. This land is especially significant in terms of the history of Saskatchewan since there is no evidence that it has ever been tilled.
Content of time / Information about the Residency
The premise of this residency is that new knowledge comes from the concentrated interaction of people with varying knowledge bases and perspectives. This hole in the ground is a possible site for conversation, contemplation, making sounds, reading out loud, or being silent. This is also about duration, about spending extended blocks of time surrounded by earth and sky, and one other person. This residency is open to anyone with an interest in exploring this experience regardless of age, artistic, educational or cultural background. Accessibility can be discussed.
This immersive experience provides an alternative model for participating in a residency. In this model the organizer of the residency is an active contributor with the participant in the entire process. In the Hole provides a context for looking directly at collaboration within an experiential perspective.
For more info and some images, go to www.lindaduvall.com
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La villa Belleville est un établissement culturel de la ville de Paris dédié aux arts visuels et inscrit dans la vie de quartier.
Espace ressource pour la création, la villa Belleville propose un programme de résidence d’artistes de 3 à 6 mois, ainsi que des ateliers partagés ouverts à tous. De nombreux projets d’actions culturelles et sociales à destination des jeunes et des habitants sont organisés à la villa Belleville et hors les murs.
Date limite d’envoi du dossier: 1er février 2017
Le lieu est géré par l’association AGETA / collectif Curry vavart
23, rue ramponeau
75020 Paris
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Chilkoot Trail Artist Residency:
Only 3 weeks left to apply
Currently Accepting Applications for both 2017 and 2018 Residency Programs
Deadline: February 1st, 2017
Yukon Arts Centre together with Parks Canada and the US National Park Service have launched the 2017- 2018 Chilkoot Trail Artist Residency. This residency is a unique two-week backcountry experience for visual artists with a passion for the outdoors. The program invites artists to hike the historic route of Tlingit traders and turn-of-the-century prospectors from the Klondike Gold Rush National Historical Park in Alaska to the Chilkoot Trail National Historic Site in Canada, and connect with the hundreds of hikers along the trail, while pursuing their artistic practice.
Each year, three artists are chosen to participate in this cross-border creative journey – one from Canada, one from the United States, and one regional (Yukon or Alaska). As we begin our seventh season, we are proud to announce that the Chilkoot Trail Artist Residency is extending its scope and is now accepting applications from artists worldwide for the 2018 edition. The deadline for submitting applications for both the 2017 and 2018 residencies is February 1st, 2017. By creating art on the trail and leading workshops and art talks in nearby communities afterwards, the selected artists will bring contemporary art to new and wider audiences and inspire an appreciation for the legacy of the Chilkoot Trail across both nations.
The Chilkoot Trail, like all Parks Canada places, reflects the rich and varied heritage of our country and provides an opportunity for Canadians and visitors to learn more about our diversity, including the history, cultures and contributions of Indigenous Peoples.
As we near the 150th anniversary of Canada, the Government invites all Canadians to experience and learn more about our environment and our history. Canada’s national parks and historic sites enable Canadians to experience their heritage in special ways and will play a big part in the celebration of Canada 150.
Quick Facts
- Beginning at tidewater in Dyea, Alaska and ending at the headwaters of the Yukon River, the Chilkoot Trail covers 53 kilometres (33 miles) and reaches an elevation of 1074 metres (3,525 feet) at the pass. While hikers typically take an average of four to five days to complete the trek, artists in the residency program will spend up to two weeks on the Trail interacting with hikers, creating art, and engaging with the site’s heritage.
- Each artist may bring one support person of their choice.
- Artists will receive $1000 CAD honorarium from the Yukon Arts Centre, up to $100 USD support from Skagway Arts Council in purchasing necessary art supplies, and hiking permits from the US National Park Service for both themselves and their support person.
- Artists will be responsible for providing their own food, hiking/camping equipment and working materials and for their travel arrangements. Artists will be responsible for obtaining valid passports and the required international permits and/or visas, however support through this process will be provided by Parks staff.
Related Links
Yukon Arts Centre
Chilkoot Trail Artist Residency Program
Parks Canada Chilkoot Trail National Historic Site
National Park Service
The online application form may be filled out here.
For any further information, please contact Jacqui Usiskin at chilkoot [arobas] yac [point] ca or by phone at 1-867-667-8460.
Yukon Arts Centre
300 College Drive
Whitehorse, Yukon Territory
Y1A 5X9 Canada
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Open call for participants: IdeasCity Arles
Application deadline: January 31, 2017
The New Museum, LUMA Arles, and the LUMA Foundation announce an open call for participants in the residency program for IdeasCity Arles—the next edition of the New Museum’s platform that explores the future of cities with arts and culture as driving forces—which will take place May 22–27, 2017. The weeklong residency program, led by Joseph Grima, IdeasCity Director, invites emerging practitioners working at the intersection of art, activism, design, technology, and urbanism.
IdeasCity Arles will culminate in a high-profile public conference on May 27, 2017, featuring conversations, critiques, artist talks, and presentations by the Fellows and an array of critically-acclaimed speakers whose work interrogates the cultural forces that define our cities.
Building on discussions initiated in Detroit and Athens, IdeasCity will continue in Arles by inviting international Fellows to participate in its immersive and collaborative residency program, where they will create and nourish provocative cultural strategies for practical implementation. Participation in the residency program is determined by an open submission process, and 40 to 50 applicants will be selected as Fellows by an international panel of artists and curators.
IdeasCity Arles will work in partnership with both public and private local and regional contributors and Atelier LUMA, developed by LUMA Arles, to address the opportunities and challenges of urban reconstruction. The weeklong residency program will be structured around workshops, site visits, lectures, and discussions with experts, including artists, designers, policymakers, and community members. As in Detroit and Athens, Fellows will live and work together on-site, providing an opportunity for intense collaboration, creativity, and learning. Arles, a UNESCO World Heritage Site set within a natural wetland reserve, is the largest rural commune in France. In Arles, IdeasCity will seed the development of strategies and projects designed to tackle key issues distinct to the region—from industrial production to transportation to the local food economy. IdeasCity Arles will collaborate with Salon International du Patrimoine du Pays D’Arles, an exhibition and conference focusing on international heritage restoration and preservation.
Applications will be accepted until January 31, 2017; candidates will be informed of their application status in February 2017. IdeasCity Arles will require a full-time commitment from May 22–27, 2017, in exchange for which each Fellow will receive an honorarium. IdeasCity Arles will provide housing and food.
For submission guidelines or to apply, please visit ideas-city.org.
To learn more about past IdeasCity Fellows, please view the profiles of our Athens Fellows here.
About IdeasCity
IdeasCity is a collaborative, civic, and creative platform that investigates key issues, proposes solutions, and seeds concrete actions. Starting from the premise that art and culture are essential to the future vitality of cities, this international initiative provides a forum for designers, artists, technologists, and policymakers to exchange ideas, identify challenges, and engage the public’s participation. IdeasCity brings together thinkers and practitioners from the fields of art, architecture, urban planning, technology, education, and civic government, and fosters collaborations between them. The initiative was cofounded by Lisa Phillips, Toby Devan Lewis Director, the New Museum, and Karen Wong, Deputy Director, the New Museum, in 2011.
IdeasCity has held global conferences and events in cities around the world, including São Paulo, Istanbul, Detroit, Athens, and New York.
Upcoming IdeasCity programs
IdeasCity Arles: May 22–27, 2017, presented by the New Museum, LUMA Arles, and the LUMA Foundation
IdeasCity New York: Fall 2017
For more information, please visit ideas-city.org.
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Chaque année depuis 1991, l’École nationale supérieure d’art de Bourges reçoit de jeunes artistes en résidence, avec le soutien financier de la Direction Régionale des Affaires Culturelles et du Conseil Régional du Centre-Val de Loire.Ces résidences ont pour but de permettre à de jeunes artistes français ou étrangers de réaliser un projet de recherche personnelle en lien avec l’école, ses enseignements, ses étudiants ou tout autre partenaire extérieur. Les candidatures sont sélectionnées par un jury composé d’un représentant de la Direction Régionale des Affaires Culturelles du Centre, du Conseil Régional Centre-Val de Loire, du Fonds Régional d’Art Contemporain Centre, de trois enseignants de l’école, du directeur de l’école, de l’équipe de La Box et d’une personnalité du monde de l’art.
Détails, modalités et fiche de candidature télécharger en pdf
http://www.ensa-bourges.fr/images/stories/box/Appelacandidature17-18F.pdf
Le dossier doit impérativement être envoyé par voie postale
avant le 15 mars 2017 à :La Box
École nationale supérieure d’art de Bourges
Chloé Nicolas
Candidature Résidences
9 rue Édouard Branly
BP 297
18006 Bourges cedex
France
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Residencies at WSW
Residency grants provide artists with a weekly stipend, materials budget, and travel reimbursement, in addition to on-campus housing and 24/7 studio access. Artists can also receive technical advice and training on new equipment, techniques, and materials.
Workspace residencies provide artists with the gift of time, an uninterrupted period to live and work away from the stresses of daily life. For these opportunities, artists pay a subsidized studio rate for each week of their residency, plus the cost of materials, in exchange for on-campus housing and 24/7 studio access. Residents receive a thorough studio orientation, but should be able to work independently in their chosen discipline.
Studio Residency Grant
Work in any of WSW’s disciplines for 6-8 weeks
Deadline: February 1
Chili Bowl Workspace Residency
Work in ceramics for 4-6 weeks
Deadline: February 15
Studio Workspace Residency
Work in any WSW discipline for 4-6 weeks
Deadline: February 15
Art-in-Education Workspace Residency
Work in any of WSW’s disciplines for 4-6 weeks
Deadline: February 15
Women’s Studio Workshop · 722 Binnewater Lane · Kingston, NY 12401 · USA
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SPARK BOX NATIONAL RESIDENCY AWARD + $1,000 DAWSON BURSARY
Imagine one full month to get a new project off the ground. One full month to think only about creating your work. One full month without distractions. This is what Spark Box Studio is offering to artists living and working in Canada: one full month at the Spark Box Studio Residency where you will be given a studio space and living space for FREE. In addition the selected artist will receive a $1,000 bursary which Spark Box Studio owners Chrissy and Kyle are offering in memory of their dear friend and artist Donald Dawson.
This residency opportunity is a unique way for established and emerging artists to cultivate new ideas, access a rich library of arts resources, and focus on their career.
Open to emerging, mid-career, or established Canadian artists. Open to visual artists, printmakers, photographers, performance artists, and filmmakers.
Deadline: February 1, 2017
For more information and the online application visit our website: http://sparkboxstudio.com/nationalaward/
Contact: 613-476-0337
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Vous êtes un artiste ou un professionnel étranger de la culture et séjournez à Paris dans le cadre de votre travail ? Vous pouvez déposer une demande de logement à la Cité internationale universitaire de Paris en ligne : http://workflow.ciup.fr/citeu/site/login.php
Certains logements sont spécifiquement adaptés à l’activité artistique : la Cité internationale dispose de deux ateliers-logements pour artistes plasticiens et six studios avec cabine insonorisée pour les musiciens. Les différentes maisons de la Cité internationale peuvent également accueillir des artistes et professionnels de la culture en fonction de la disponibilité de leurs logements (sans espace de travail). Le tarif des logements varient selon le type, le confort et la durée du séjour.
Si votre nationalité est représentée par une maison de la Cité internationale, renseignez-vous auprès d’elle pour connaître la démarche à suivre. Cf. http://www.ciup.fr/> “les maisons”.
Si cette maison représentant votre nationalité n’a pas de disponibilité, votre demande pourra être transmise aux autres maisons de la CIUP, sous réserve de la validation de la demande par la CIUP.
Les statuts de la cité prévoient en effet que pour y être admis, la venue de l’artiste doit s’inscrire dans le cadre d’un projet précis soutenu institutionnellement (venue sur invitation d’une structure culturelle française, ou sur envoi d’une structure culturelle du pays de résidence de l’artiste, pour une réalisation spécifique). Cette institution doit soutenir financièrement le projet, et donc le séjour de l’artiste à Paris.
D’autre part, la cité prévoit dans ses statuts que les artistes soient étrangers ou en mobilité internationale.
sans date limite
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Artist Residencies
The White Water Gallery accepts proposals for “micro” residencies from 1 -3 weeks in length. These residencies are open to Canadian and International artists or groups interested in engaging our Northern Ontario community. Artist fees and travel are negotiated on a case by case basis and special funding may need to be secured in order to accommodate some projects.
Artists interested in applying for a micro-residency are asked to submit a detailed proposal to the White Water Gallery’s Programming Committee. Priority will be given to proposals that compliment the Gallery’s mandate and involve partnerships and collaboration through art creation, incubators, workshops and research.
All proposals must include:
- Artist’s CV
- One page Artist or Curatorial Statement
- One page Project Description, outlining the scope of the project and any specific requirements (spatial, technical, time of year, etc)
- Support material: max. 10-20 jpegs on CD and/or max. one VHS or DVD
- Descriptive list for visual material (title, date, dimensions, medium)
- SASE (Self addressed stamped envelope)*
White Water Gallery is not responsible for lost or damaged submissions. Do not send slides, photographs, original artwork or master tapes. E-mailed submissions will not be accepted without prior consent from the Gallery.
*Materials will not be returned unless an SASE is provided.
Please send proposals to:
White Water Gallery
Attn: Residency Program
P.O. Box 1491
North Bay, Ontario
P1B 8K6
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Atelier Topaz – résidence Opasatika, Ontario, Canada
Le lieu
Situés au cœur de la forêt boréale, les Ateliers Topaz sont à la fois un lieu de retraite et un centre de création pour artistes, toutes disciplines confondues. L’endroit parfait pour la réflexion, l’évasion. Le groupement d’édifices fait 900 mètres carrés et repose sur 14 hectares face à la route Transcanadienne. Il donne sur un étang de deux hectares. Topaz c’est la « Route 66 » dans le nord de l’Ontario. L’endroit, modeste et nostalgique, rappelle aussi les grandes épopées de la colonisation francophone de l’Ontario. Ces studios de création ou cette résidence d’artistes, endroit idéal pour les arts visuels, sont situés au centre du Canada, à mi-chemin entre l’Atlantique et le Pacifique, là où les étoiles deviennent les topazes de la nuit.
Ce qu’on offre
D’abord l’espace et, l’espace de travail déterminés selon les besoins de l’artiste. Les espaces polyvalents permettent d’y faire de la peinture, de la sculpture, de l’installation, etc. L’atelier de menuiserie, le Bar à clou, est équipé des outils de base. Un magasin d’objets trouvés est disponible autant pour l’inspiration que pour l’utilisation dans une œuvre. Le peintre apporte ses pinceaux, le musicien son instrument et l’écrivain son ordi.
Les personnes qui séjournent aux Ateliers Topaz jouissent de l’accès à la cuisine et sont responsables de préparer leurs repas. Toutefois Laurent peut aussi leur cuisiner de petits plats typiquement canadiens-français aux besoins ou aux désirs. Topaz possède deux suites avec lit double et une chambre avec lit simple. Chacune possède sa salle de toilette avec douche. Ces installations évoquent admirablement le style des années 1960. Pour la baignade, le Lac des Cœurs se situe à deux kilomètres à l’est. Pour le canotage ou la pèche, la rivière Opasatika est deux kilomètres à l’ouest. Pour se déplacer, il y a de vieux vélos ou la marche. Pour un frais très raisonnable, votre hôte peut aussi vous conduire ou organiser un déplacement vers Kapuskasing à l’est ou vers Hearst à l’ouest. Les matériaux d’artistes ne sont pas disponibles dans la région. Il est donc important de faire vos achats avant votre séjour, à moins que vous travailliez avec des matériaux que l’on peut se procurer dans des magasins ordinaires ou même en nature.
Dossiers en tout temps
www.atelierstopaz.ca
5. art public
Appel de propositions
Rêver – Installation artistique interactive temporaire
Région de la capitale du Canada
Demande de renseignements :
Avant le 13 février 2017, 16h00 (HNE)
Fermeture de l’appel de propositions :
20 février 2017, 16h00 (HNE)
Dates d’exposition :
de mai 2017 à mars 2018
Budget :
35 000,00$
Patrimoine canadien (PCH) invite des équipes à proposer des concepts ou des œuvres existantes inspirés ou démontrant un lien avec les célébrations du 150e de la Confédération du Canada, du thème Rêver ainsi que des multiples possibilités qu’offre l’engagement du visiteur. La thématique Rêver est vaste et PCH encourage les artistes et architectes à repenser et revisiter ce thème, à surprendre et repousser les limites de leur imagination, à jouer avec les dimensions et l’échelle.
Une équipe de travail composée au minimum d’un artiste et d’un architecte sera sélectionnée par jury pour la présentation d’une œuvre d’art public interactive sous le thème Rêver L’œuvre ou l’installation artistique sera présentée de mai 2017 jusqu’en mars 2018 sur la plaza du pont Portage à Ottawa.
Cliquez sur le lien suivant pour obtenir l’appel de propositions : http://bit.ly/2jVfCq3
L’annexe F – site : http://bit.ly/2jV6XEh
L’annexe G – région : http://bit.ly/2jsSI6B
Tous ces documents ainsi que les Q&R sont disponibles sur Achatsetventes.gc.ca http://bit.ly/2jNu2Xd
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CITY of TORONTO
NATIONAL CALL TO ARTISTS FOR EXPRESSION OF INTEREST
DR. LILLIAN McGREGOR PARK, 11 Wellesley St. West
Value of the Commission: $1,090,000.00 CAD (+HST)
PUBLIC ART OPPORTUNITY
The City of Toronto invites professional indigenous artists, or indigenous artist−lead teams, to submit Expressions of Interest to create a comprehensive public art project in a new City park named for Anishinabe leader Dr. Lillian McGregor. The artworks will be integrated into the park design, by DuToit, Allsop Hillier (DTAH). Artists are asked to recognise regional indigenous histories and cultures, and consider themes important to Dr. McGregor—Health, Spirituality and Language.
PROJECT OVERVIEW, PLANS AND LOCATION
With a 60-storey condominium tower along its eastern edge, the park is bordered by Wellesley St. W to the north, Breadalbane St. to the south and St. Luke Ln to the east. Due to its size and proximity to transit corridors and high-density development, the proposed park is intended to serve local residents, those who work in the area, and visitors to the neighbourhood.
Initial designs for the park include plantings and design elements that reflect Dr. McGregor’s life and interests — plaques promoting indigenous culture, birch trees and medicinal plant beds, and a community fire pit for gatherings and ceremonies are being considered.
Arts & Culture Services is working with Parks, Forestry & Recreation, DTAH, the Ward 27 Councillor’s Office, community partners and Dr. McGregor’s family on the park’s development. The park will be constructed in 2018-19.
Concept rendering courtesy DTAH
ABOUT DR. LILLIAN McGREGOR
Dr. Lillian McGregor (1924-2012), of Whitefish River First Nation, was a dedicated nurse and community leader who spent most of her life in Toronto. She was instrumental in the Friendship Centre Movement, a founding member of the Native Canadian Centre of Toronto, and a board member of the Native Child and Family Services of Toronto, the Aboriginal Advisory Council, Nishnawbe Homes, and Ontario’s Aboriginal Healing and Wellness Strategy.
Dr. McGregor was the first indigenous woman to be awarded an honorary doctorate from the University of Toronto and was the University’s first Elder In Residence. She was widely recognized for her work in promoting indigenous culture and education and was awarded the City of Toronto Civic Award, National Aboriginal Achievement Lifetime Award and Order of Ontario for her outstanding work nationally and locally.
ARTWORK LOCATIONS
The centre of the park, at the intersection of the pathways, is the primary site for a public artwork. Secondary locations will be identified, which could include 2D and 3D artworks.
ARTIST ELIGIBILTY
This EOI is open to indigenous professional artists and indigenous artist-lead teams residing in Canada.
As per the Canada Council’s guidelines, a professional artist is defined as someone who:
has specialized artistic training (not necessarily in academic institutions)
is recognized as a professional by his or her peers (artists working in the same artistic tradition),
has a history of public exhibitions,
has produced an independent body of work.
SELECTION COMMITTEE
The public art concept for the park will be selected by a specially-convened independent Selection Committee, made up of visual-arts professionals, community representatives and a member of Dr. McGregor’s family.
TIMELINE
The competition will take place between January 24th and June 30th, 2017.
SELECTION PROCESS
This is a two-stage competition.
Stage One
The selection committee will review all complete submissions and will select five (5) artists or artist-lead teams to develop proposals. The artists will be selected based on artistic excellence and perceived ability to create an artwork for this site.
Stage Two
The shortlisted artists will be paid a fee to develop a proposal based on a Terms of Reference provided by Arts & Culture Services, and a site visit with the design team. Detailed proposals are not required. The shortlisted artists will present their vision for the site in an interview with the Selection Committee. The Selection Committee will choose a finalist whose past work and experience best suits the scope of this project, and who has demonstrated an ability to realize a public artwork appropriate to the park.
EOI SUBMISSION REQUIREMENTS
The Selection Committee will only review COMPLETED SUBMISSIONS. Please follow the requirements below. Teams should submit one package that includes materials and CVs from each team member.
Submissions will be accepted by email only.
SUBMISSIONS MUST INCLUDE THE FOLLOWING ITEMS:
Artist CV (maximum 4 pages .pdf)
Briefly, list the highlights of your artistic work in the last 12-24 months.
Include your current email and phone number.
Artist Statement (maximum 1 page .pdf)
Describe your general artistic approach and your interest in this project. Outline your experience and desire to create artwork for the public realm. Include your qualifications and experience working with construction and design professionals, and proof of your ability to successfully execute a project of this scale within the budget and timeline required. Experience with permanent public projects is an asset, but not a requirement.
Examples of Work
Maximum ten (10) images of work. Image files must be titled with image number, name of artist and title of artwork.
Example: 01ArtistNameArtworkTitle.jpg
Please ensure that your images conform to the following requirements:jpg format
RGB colour mode
72 dpi
1 MB maximum size per image
Individual files, NOT embedded in documents such as WORD, PDFs or PowerPoint
Image Information Sheet (maximum 1 page .pdf)
Include brief descriptions of each image with number, artist name, title, date, materials and dimensions
APPLICATION DELIVERY AND NOTICE OF RECEIPT
Submissions MUST be received by 4:00pm EST, March 6, 2017.
Incomplete and/or late applications will not be accepted.
Email submissions to: publicartcompetitions [arobas] toronto [point] ca
Please use subject line: [surname], [first name]_McGregor
Attached files must be not be zipped or archived.
Submissions must not exceed 13 MB total size.
It is your responsibility to ensure the EOI is received by the 4:00 pm EST deadline. You will receive a notice by e-mail that your EOI has been received.
AWARD OF CONTRACT
The Terms of Reference will specify the commissioning of an artwork awarded to the selected artist as a design and build contract. The artwork is to be installed in 2018-2019. The project budget is estimated at $1,090,000.00 CAD (+HST).
CONTACT
Catherine Dean
Public Art Officer, City of Toronto
Catherine [point] Dean [arobas] toronto [point] ca
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Appel aux artistes – Projet pilote d’art public de l’École Saint John West Elementary School
Le ministère du Tourisme, du Patrimoine et de la Culture fait appel aux artistes professionnels du Nouveau-Brunswick pour qu’ils présentent des propositions pour la conception et la création d’une ou plusieurs œuvres d’art et leur installation dans une nouvelle école primaire à Saint John, au Nouveau-Brunswick. Le budget total du projet est d’environ 20 000 $, et les propositions doivent être présentées au plus tard le vendredi 17 février 2017 à 16 h.
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StreetARToronto Underpass Program – StART UP2017 StART Underpass Program Artist Roster Applications now open!
Deadline: Monday February 27, 2017, 4:30pm
The City of Toronto invites artists to submit an Expression of Interest (EOI) to participate in StreetARToronto’s Underpass Program, StART UP.
StART UP will endeavor to provide opportunities for artists to create works of art that contribute to the program mandate to make our City’s underpasses safe, walkable and beautiful. This project is being implemented by StreetARToronto (StART), part of the Public Realm Section of the City of Toronto’s Transportation Services Division.
The goal of this Expression of Interest (EOI) is to obtain a roster of artists who will be eligible to participate in StART UP projects.
Background:
This EOI for the 2017 StART UP Artist Roster is part of a comprehensive program to enhance and transform selected City underpasses with new and enhanced lighting, improved sidewalks and walking conditions, pigeon proofing, removal of weeds and the installation of mural or street art. StART UP aims to transform 5 to 8 underpasses per year, with the mural or street art installation being the final component of the program. Qualified artists will be selected to be part of the StART UP Artist Roster, and the commission for each underpass will be awarded following a two-stage selection process outlined in the REOI (see link below).
Application Deadline: Monday February 27, 2017, 4:30pm
Download the REOI application package:
http://bit.ly/1DE7Y36
For further information or general questions please contact Carolyn Taylor ctaylor [arobas] toronto [point] ca.
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Call to Artists for Expression of Interest (EOI)
Permanent Public Art Work
LAWRENCE HEIGHTS DEVELOPMENT PHASE 1 OPPORTUNITY
PROJECT PROFILE
The current Lawrence Heights redevelopment project is part of a new wave of change taking place in Toronto, with the central suburbs assuming exciting new roles based on changing demands, and the absorption of new urban density. Slated to take place over the next two decades, the revitalization will transform the 100-acre site into a vibrant mixed-income, mixed-use neighbourhood just north of Toronto’s downtown core.
Phase 1 of the redevelopment introduces new urban forms to the area including pedestrian mews, laneways, urban streets and blocks, and linear parks to either side of the Allen Expressway. Each element is designed to reflect a new sensibility for the area that is fundamentally urban and social – geared towards enhanced physical & social connectivity, promoting mixed uses of space, modes of transportation, and wealth of choice for movement.
PUBLIC ART OPPORTUNITY
Heights Development Inc. is calling for socially engaged artists and artist teams with proven track records and ongoing practices of engaging diverse communities to submit their Expressions of Interest. They will be commissioned to produce Public Art that enhances the quality of the public realm in Lawrence Heights, while facilitating the expression of cultural diversity and community pride. The commissioned Public Art will be of durable materials and construction, and subject to the maintenance requirements of public artwork on city property. It will be carefully sited to enhance important views and announce the first new gateway into a revitalized neighbourhood.
The budget for this project is approximately $641,000. This will include all artists’ fees, costs of fabrication, costs of installation, any associated engineering, permits and project development, as well as any site-specific costs. A portion of this budget, up to 5%, should be dedicated to resident engagement, which will be defined as a fundamental part of the successful artist’s or team’s artistic process. Artists will be compensated for community engagement and outreach activities.
SITES
Primary Site (A1): Acting as a gateway or trailhead to the new redevelopment 1B, this city-owned ‘east greenway’ begins at the south side of Ranee Avenue adjacent the Allen Expressway underpass and Yorkdale Subway Station entrance. Running south from the trailhead, a new 56m long concrete retaining wall will be built to hold back the load-bearing earth that stabilizes the Allen, while creating a barrier-free ramping entrance into the new public multipurpose trail. This pathway will eventually be used by pedestrians and cyclists connecting to Lawrence Ave W. and beyond.
Secondary Site (A2) – The pedestrian underpass on the north and south sides of the Ranee Ave right of way, under the Allen Expressway, is the alternative location for the Public Art work. The artist(s) may propose to utilize walls, columns, sidewalk, and/or soffit as part of the proposal, but cannot restrict visibility to either of the TTC entrances.
A1+A2 – The artist may choose to work exclusively in either site, or design a work that connects both sites.
* As sites are on public property, proposals will be subject to technical review by Parks, Forestry, and Recreation and any other associated City of Toronto departments.
TWO-STAGE COMPETITION
Professional artists/teams will be selected through a two-stage adjudication process.
As per the Canada Council’s guidelines, a professional artist is defined as someone who:
- has specialized artistic training (not necessarily in academic institutions)
- is recognized as a professional by his or her peers (artists working in the same artistic tradition)
- has a history of public exhibitions
- has produced an independent body of work
Stage 1: February-March 2017 – The Jury will review submissions and a short list of 5 of artists/artist teams will be selected to develop their proposals. Selection will be based on artists’ track record of producing innovative socially engaged public art and large-scale projects; interdisciplinary experience working with landscape architects / engineers; demonstrated understanding of socio/cultural conditions of community housing.
Stage 2: March-September 2017 – The short-listed artists will develop a project proposal based on a Terms of Reference document provided to them. They will develop their projects over a period of three months, which will include extensive outreach and development with the Lawrence Heights community. There will be community outreach activities, and an exhibition of final proposals in Lawrence Heights. A budget will be provided to artists and teams to carry out work during Stage 2.
The contract will be awarded in Fall 2017.
SUBMISSIONS
For this first stage of the Lawrence Heights Public Art Opportunity 1 competition, we are inviting artists, teams and collectives to respond to this Call by submitting the following:
- Artist(s) statement indicating interest in the opportunity and experience (1 page max);
- Detailed Curriculum Vitae outlining past experience carrying out large scale, complex, community engaged projects on public sites;
- 10 digital images (jpeg) of the artist’s or team’s recent and relevant work, or video documentation (no longer than 5 minutes) of past projects or media work; or a combination of 5 images and 3 minutes of video documentation or media work.
- For each sample of work, please provide a contextual statement (25-30 words) that details: artist(s) name, title, date, medium, dimensions. Please be sure the number on the list matches the number of the jpeg image.
Applicants are asked to demonstrate:
- A track record of producing innovative socially engaged public art;
- Interdisciplinary experience working with landscape architects / engineers;
- A history of successfully completing large scale and complex projects;
- A sensitivity to the socio/cultural conditions of community housing.
Submissions should be sent by email to Janine Marchessault at LHPublicArt [arobas] gmail [point] com by February 15, 2017, 5:00pm EST.
Please note: Artists are NOT to submit proposals at this first stage of the competition.
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RÉALISATION D’UNE NOUVELLE ŒUVRE PAR UN OU UNE ARTISTE Pour le campus de l’Université de Saint-Boniface (USB)
Projet d’art public administré par le Bureau de développement et la Direction des services aux étudiants et étudiantes de l’USB dans le cadre des célébrations du 150e anniversaire de la confédération du Canada
Date limite : Le 31 aout 2017
Budget : 120 000 $ tout compris
APERÇU DU PROJET
L’USB invite les artistes francophones professionnels à présenter des demandes pour une nouvelle œuvre qui devra être réalisée à l’intérieur d’un délai précis et qui s’ajoutera à la collection permanente de l’établissement. Cette nouvelle œuvre sera située à l’extérieur sur le campus de L’USB et célébrera le 150e anniversaire de la Confédération canadienne. Le dévoilement de l’œuvre est prévu pour septembre 2017.
maisondesartistes.us3.list-manage.com/track/click?u=24bfdff57bf66a289389c1103&id=6e3b48e0d9&e=ab268d8ffd
6. pour commissaires
Triennale d’Architecture de Lisbonne > Recherche son commissaire général ou son équipe curatoriale: Date limite : 31 janvier 2017
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Appel à projet curatorial La Box 2017-2018
Installée dans un bâtiment du XVIIe siècle, l’École nationale supérieure d’art de Bourges est située dans le cœur historique de la ville de Bourges, dans le centre de la France à deux heures de Paris. Avec une surface de plus de 7000 m2, l’école offre de vastes espaces de travail pour les étudiant(e)s et de nombreux ateliers techniques dotés d’équipements importants constamment modernisés et renouvelés.
L’école, habilitée à délivrer le grade Master au diplôme national supérieur d’expression plastique, est conçue pour favoriser l’inventivité et la créativité, qui n’adviennent que si les moments d’échanges, de rencontres et de réflexions sont nombreux : elle est un lieu généreux et ouvert sur l’extérieur, favorisant les rencontres et les croisements artistiques. Son enseignement propose un contexte d’études et de recherches dont les méthodes sont toujours à réinventer pour inciter à la réflexion, aiguiser la curiosité, apprendre à être disponible, multiplier les discussions, articuler la mise en pratique avec les analyses critiques.
La galerie La Box est l’un des principaux outils pédagogiques de l’Ensa. Tous les ans, elle initie des actions en lien avec les enseignements de l’école en produisant une dizaine d’expositions d’artistes français ou étrangers. Depuis plus de dix ans, elle confie une partie de sa programmation à de jeunes commissaires invités choisis puis suivis par l’équipe pédagogique de l’école. Les curateurs développent un programme expérimental s’appuyant sur un module pédagogique mis en place pour assurer le lien avec les enseignants et les étudiants, pour permettre à ces derniers de questionner la problématique de travail du programme curatorial et rester au plus près des acteurs de la scène contemporaine.Détails, modalités et fiche de candidature télécharger en pdf
http://ensa-bourges.fr/images/stories/box/Appel_Projet_curatorial_17-18F.pdf
Envoi des dossiers par e-mail à la [point] box [arobas] ensa-bourges [point] fr : avant le 15 mars 2017
Le dossier de candidature doit impérativement être envoyé par mail au format PDF
Pré-sélection de 6 dossiers : mars 2017
Passage du(es) commissaire(s) en commission de sélection : avril 2017
Première proposition de calendrier pour janvier 2018 : juin 2017