Lancement de la publication de Mario Doucette à la Galerie Sans Nom

Programmation des membres de l’AGAVF

Galerie Sans Nom (Moncton)
Marie-France RobichaudMicromérisme fragmenté
du 14 avril au 12 mai 2017

Lancement d’une publication de Mario Doucette
et table ronde avec l’artiste et les écrivain.e.s Elise Anne LaPlante et Mike Landry
animée par Rémi Belliveau
vendredi le 21 avril à 19h
140, rue Botsford
Moncton, Nouveau-Brunswick
www.galeriesansnom.org

Atelier d’estampe Imago (Moncton)
Stéphanie Nuckle en résidence
du 7 au 21 avril 2017

Catherine Lisi-Daoust en résidence
du 18 avril au 2 mai 2017
causerie lundi 1er mai de 17h à 19h
140, rue Botsford, rez-de-chaussée du Centre culturel Aberdeen
Moncton, Nouveau-Brunswick
www.atelierimago.com

Centre d’artistes Voix Visuelle (Ottawa)
Sophie CardinRIP & KIT
du 8 avril au 9 mai 2017
67, avenue Beechwood (2e étage)

Voix numérique
commissaire : Alex Leblanc
du 27 juin 2016 au 15 juin 2017
Au Centre Richelieu-Vanier
Vanier, Ontario
www.voixvisuelle.ca

Galerie du Nouvel-Ontario (Sudbury)
jenna dawn maclellanLe homecoming
du 17 mars au 5 mai 2017
174, rue Elgin
Sudbury, Ontario
www.gn-o.org

Maison des artistes visuels (Saint-Boniface)
Camille Bernard-GravelSe révéler par la surface
du 9 mars au 29 avril 2017
219, boulevard Provencher
Saint-Boniface, Manitoba
www.maisondesartistes.mb.ca

Centre d’arts visuels de l’Alberta (Edmonton)
Jean-René Leblanc
– Grecopolis
du 7 avril au 20 mai 2017
9103 95 Avenue
Edmonton, Alberta
www.galeriecava.com

Le Labo (Toronto)
Kapwani KiwangaAFROGALACTICA
Co-présentation avec le Images Festival et The Power Plant
vendredi 21 avril 2017 de 21h – 22h
Innis Town Hall
2 Sussex Avenue, Toronto
www.lelabo.ca

Galerie d’art Louise-et-Reuben-Cohen (Moncton)
Paryse Daigle, Julie-Pier Friolet et Chloé GagnonTRIO, l’exposition annuelle des finissantes du Département des arts visuels
du 13 avril au 14 mai 2017
Pavillon Clément-Cormier
405, avenue de l’Université
Université de Moncton
Moncton, Nouveau-Brunswick
www.umoncton.ca/umcm-ga

Galerie Bernard-Jean (Caraquet)
Luc CharetteLa Guerre des Toiles
du 14 avril au 31 mai 2017
220 boulevard Saint-Pierre Ouest
Caraquet, Nouveau-Brunswick
www.centrecultureldecaraquet.com/galerie-bernard-jean

Le Trécarré (Pointe-de-l’Église)
Cora Anne Belliveau, Nadine Belliveau, Annette Comeau, Denise Comeau, Jocelyne Comeau, Rolande Comeau, Noella De Mille, Christophe Dol, Alvina LeBlanc, Jay LeBlanc, Elizabeth Lore, Diane Nadon, Valérie Nadon, Isao Sanami-Murill, Dany Sheehy et Dianne SuretteHors confort
à partir du 9 janvier 2017
Université Sainte-Anne, Nouvelle-Écosse
rendezvousdelabaie.ca/galerie-dart

Centre culturel franco-manitobain (Winnipeg)
Isabelle Demers, Amélie Laurence Fortin, Jacinthe Loranger et Fanny MesnardMon autre / Alter ego
du 30 mars au 25 mai 2017
340, boulevard Provencher
Saint-Boniface, Manitoba
www.ccfm.mb.ca

Appels de dossiers

1. appels en français du Canada

Festival des arts visuels en Atlantique – Caraquet – 7 mai
Folie/Culture – Québec – 31 mai
GIV – Vidéos de femmes dans le Parc – Montréal – 28 avril
Musée Bruck – Cowansville – 30 avril
Orange, l’événement d’art actuel de Saint-Hyacinthe – 15 juin
Beauce Art – Saint-Georges de Beauce – 1er juin
VU et de l’Œil de Poisson – Québec – 23 avril
aceartinc. – Winnipeg – 1er août
Odyssée – Gatineau – 24 avril
Concours de peintures canadiennes 2017 de RBC – 3 mai
Poste audio – Galerie Clark – Montréal – 1er mai

2. appels en anglais du Canada

NAISA – Sonic Reflections – Toronto – 30 juin
The New Gallery – Calgary – 16 mai
Vancouver Outsider Arts Festival – 1er mai
Southern Alberta Art Gallery – Lethbridge – en cours
The Alternator Centre for Contemporary Art – Kelowna – en cours
The Alternator – Kelowna – en cours
Burtynsky Grant – Toronto – 15 mai
Western Front – Vancouver – en tout temps

3. appels internationaux

Cultures of Silence: Invisible Violence – 30 juin
International Videoart Festival – Buenos Aires – 6 août
Rencontres Internationales Sciences & Cinémas – Marseille – 1er juin
Art Science Exhibits – Berlin – 15 mai
WEAR Sustain – Bruxelles – 31 mai
DongGang International Photo Festival – 20 mai
Lilith Performance Studio – Malmö, Suède – 1er mai
Artangel Everywhere – 30 avril
brigade des images – Charenton le Pont, France – 7 mai
Festival Les Instants Vidéo – Marseille – 3 juin
Lilith Performance Studio – Malmö, Suède – 1er mai

4. résidences

Artists at Risk – mondial institution for art practitioners under threat – 15 mai
Dazibao et PRIM – Montréal – 1er mai
Image – Moncton – 15 mai
Third Shift – Saint-Jean – 1er mai
L’université Le Havre Normandie – 31 mai
La villa Belleville – Paris – en cours
Cité internationale universitaire de Paris – sans date limite
White Water Gallery – micro-residency – sans date
Atelier Topaz – Ontario – en tout temps

5. art public

Canopy Sculpture Installation Transit Shelters Public Art Project – Avonmore – 31 mai
City of Richmond Public Art Opportunity – 4 mai
Timberlea Community Park – Storage Sheds Project – Wood Buffalo – 27 avril
Programme d’art public – Galerie Karsh-Masson et Galerie d’art de l’hôtel de ville d’Ottawa – 1er mai
Outside the Box – Toronto – 24 avril
Projet d’art public – Saint-Boniface – 31 août

6. pour commissaires

Gallery Curator – The Latcham Gallery – Stouffville – à partir du 10 avril
InterAccess – Emerging Curator Internship – Toronto – 10 mai
Inter, art actuel – Québec – 1er juin
Images rémanentes – atelier d’estampe Imago, la Galerie d’art Louise-et-Reuben-Cohen et la Galerie Sans Nom – Moncton – 24 avril
Commissariat de La Littorale, Biennale Internationale d’Art Contemporain – Anglet – avant 12 mai
esse arts+opinions – Montréal – 1er septembre
Résidence de commissaire – Le Lobe – Chicoutimi – 23 avril

La Liste

L’Association des groupes en arts visuels francophones (AGAVF) présente les événements de ses quinze centres d’artistes et galeries membres à travers le pays et compile les appels de dossiers en arts visuels, arts médiatiques, performance, art public qui s’adressent principalement aux artistes et parfois aux commissaires.

linktwitterfacebook

1. appels en français du Canada

Festival des arts visuels en Atlantique, 21e édition

du 21 au 25  juin 2017

Lieu : Carrefour de la mer à Caraquet, N.-B

Chers artistes,

Nous sommes déjà dans les préparatifs pour mettre sur pied la 21e  édition du FAVA, vous pouvez maintenant nous faire parvenir votre dossier d’artiste (de candidature) à l’adresse électronique suivante : fava [arobas] nb [point] aibn [point] com,  ou par la poste à l’adresse suivante 

Festival des arts visuel en Atlantique (FAVA)

220, boulevard St- Pierre Ouest (Bureau 311)

Caraquet, Nouveau-Brunswick, Canada

E1W 1A5

Votre dossier d’artiste doit contenir les items suivants :

c.v, démarche artistique, photo récente de l’artiste, 10 photos d’œuvres récentes.

La date limite pour recevoir les dossiers est le 7 mai 2017.

Important : Veuillez noter qu’une sélection des artistes qui participeront à la 21e édition du FAVA sera effectuée à partir des dossiers d’artistes que nous recevrons cette année. Vous serez avisé par courriel au cours du mois de mai si votre dossier a été retenu ou n’a pas été retenu pour cette édition.

Les artistes sélectionnés pour la 21e édition du FAVA recevront un cachet pour leur participation à l’événement.

Au plaisir de découvrir votre travail artistique!

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Programmation 2018- 2019 / Folie/Culture
31 mai 2017
Québec (Québec)

Folie/Culture vous invite à soumettre vos projets artistiques les plus fous afin de constituer sa prochaine programmation ! Par son mandat ouvert, l’organisme favorise la pluridisciplinarité, mais est également sensible à toutes les pratiques artistiques. Conçues sur la thématique POST-, vos propositions doivent être envoyées avant le 31 mai 2017.

Spécialisé en art actuel, l’organisme Folie/Culture suscite la réflexion sur des questions de santé mentale en empruntant des pistes de recherche inusitées. Notez que nous n’avons pas de lieu d’exposition ni d’équipement de production, ce qui nous oblige à réinventer les lieux de diffusion.

POST-
Il semble que le mot post- soit la nouvelle coqueluche dans le fabuleux univers des concepts.Ce qui apparait dépassé, désuet et vieillot est désormais automatiquement qualifié de post-: post-industriel, post-désinstitutionnalisé, post-avant-garde, etc. Nous sommes englués dans l’hégémonie du POST- alors que ce préfixe est sensé marquer une rupture radicale. Le post- ne nomme pas la nouveauté, il condamne seulement le passé et nous entraîne dans un cul-de-sac.

Avec cette thématique, Folie/Culture lance une réflexion non pas sur l’ère de l’après-post-, mais plutôt sur l’ère de l’a-POST-. Nommons le présent et affranchissons-nous du post- ! Engouffrons-nous dans le risque et l’incongru pour renommer l’art actuel selon des pistes encore inexplorées. Artistes et fous, à vos armes ! Que chaque proposition soit un manifeste de construction du réel, qu’il donne corps à l’invention d’une esthétique, à un nouvel imaginaire social, à un ébranlement des certitudes mortifères.

VOTRE DOSSIER DOIT CONTENIR :
– une description de votre projet s’inscrivant dans la thématique POST- (une page);
– une courte biographie ainsi que votre démarche artistique (une page);
– un curriculum vitæ;
– un maximum de 10 images numériques ou un total de 10 minutes en vidéo ;
– une enveloppe de retour préaffranchie (si le dossier est envoyé par la poste).

Faites parvenir vos propositions par Internet via un lien WeTransfer ou Dropbox à programmation [arobas] folieculture [point] org, ou par la poste à l’adresse suivante :
335, rue Saint-Joseph Est – bureau Québec (Québec) Canada G1K 3B4

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Vidéos de Femmes dans le Parc (VFP) 2017 / GIV
28 avril 2017
Montréal (Québec)Le GIV est à la recherche de productions canadiennes indépendantes récentes (2015-2017) d’une durée maximale de 10 minutes pour Vidéos de Femmes dans le Parc (VFP) 2017.
Date de tombée: Vendredi 28 avril 2017 mai 2016.

http://givideo.org/1/wp-content/uploads/2017/03/2017inscriptionVFP.pdf

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Programmation 2018 / Musée Bruck
30 avril 2017
Cowansville (Québec)

En prévision de sa programmation pour l’année 2018, le Musée Bruck lance un appel de candidatures aux artistes de la région de Brome-Missisquoi et d’ailleurs au Québec qui désirent déposer un projet d’exposition. Les propositions seront évaluées par un comité formé de professionnels dans le domaine des arts visuels et de la culture et les projets sélectionnés seront présentés pour une durée de 6 à 8 semaines dans le cadre de la programmation 2018 du Musée Bruck.

Les artistes doivent soumettre leur projet au plus tard le 30 avril 2017. Toute proposition doit être faite par écrit, en utilisant le formulaire conçu à cet effet que vous pouvez télécharger et imprimer.

Vous trouverez les instructions détaillées ainsi que le formulaire d’inscription en pièce jointe, ou en consultant le site internet suivant :
http://www.ville.cowansville.qc.ca/fr/citoyen/nav/737A/bmuseebruck.html

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APPEL DE DOSSIERS
6e ÉDITION
ORANGE, L’événement d’art actuel de Saint-Hyacinthe
Présenté du 15 septembre au 28 octobre 2018

DATE LIMITE : jeudi 15 juin 2017

Saint-Hyacinthe, le 4 avril 2017 – La 6e édition de ORANGE, L’événement d’art actuel de Saint-Hyacinthe, se tiendra en septembre et octobre 2018. Pour l’occasion, ORANGE confie la direction artistique aux jumelles Isabelle et Marie-Ève Charron. Fort de ses expertises combinées, le duo veut permettre un arrimage plus grand entre les pratiques artistiques, les acteurs agricoles et la communauté scientifique agronomique. Les commissaires proposent la notion de traçabilité comme fil conducteur entre agriculture et art.

http://www.expression.qc.ca/orange/index.html

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Appel de candidatures 2018
THÉMATIQUE 2018
SCULPTER  L’HISTOIRE, en plein air 
Pour sa 5e édition, Beauce Art : L’International de la sculpture, organise un Symposium teinté d’histoire. La thématique de cette édition explorera l’imaginaire lié à l’histoire et aux événements historiques marquants la Beauce, le Québec, le Canada, le monde; nous explorerons également quelques-unes des conséquences sociétales de l’histoire et des imaginaires qui l’animent.

Ce thème va réunir à Saint-Georges de Beauce, dans le quadrilatère historique sur le bord de la Rivière Chaudière, plus précisément dans le Parc Lacasse, 10 sculpteurs dont les préoccupations seront liées aux différentes manières de raconter l’histoire d’une ville, d’un pays, d’un monde, soit par les écrits, la mémoire, l’interprétation des communautés, et les différentes manières de voir l’histoire de la percevoir à travers des faits véridiques.

Il y a différentes façons de comprendre l’histoire et, par leur imaginaire, les sculpteurs sauront créer dans cet espace muséal approprié un contexte historique d’intérêt public.

Actuellement, nous vivons une période dynamique et transitoire de l’histoire; nous sommes dans un espace-temps où la mémoire des événements significatifs expire ou s’efface en quelques jours, mois ou quelques semaines. « Les monuments physiques » comme Saint-Georges et le dragon, pour commémorer un événement important de l’histoire d’une ville ou d’un pays n’existent presque plus en raison du fait que les gens ne leur portent que peu d’attention immédiate, car ils sont mis au rancart du fait de la présence des « hashtags » et des profils « pic filters ». Les gens s’en tannent et passent à autre chose. Imaginons maintenant une ville ou l’histoire provient d’un chaos d’informations qui se visualise dans son parc des sculptures. Qu’est-ce que cela va donner? Sensibiliser la population à la création, à l’imagination et à l’histoire, tout en permettant d’enjoliver tout en sauvegardant ce joyeux patrimonial qu’est le quadrilatère de la place de l’église de Saint-Georges et son Louis Jobin.

Beauce Art : L’International de la sculpture se veut un signal, un indicatif des idées émergentes brillantes qui contribuent à notre compréhension de l’histoire mondiale actuelle et fluctuante. Le thème 2018 de Beauce Art : L’International de la sculpture porte sur une vision exaltée de l’histoire universelle, celle de la Beauce et de l’histoire contemporaine internationale. Ce sera un thème sans réel socle scientifique historique pour certains créateurs et c’est correct! La sculpture va devenir ainsi une instrumentalisation du désir d’histoire en chacun de nous, appuyée sur une vision romantique de la discipline historique. Nous sommes tous des historiens à notre façon et les sculpteurs sauront faire de même. Liberté historique en Beauce!

Thématique écrite et présentée par M. Joseph-Richard Veilleux, directeur artistique de Beauce Art : L’International de la sculpture.

Présentation d’un projet de sculpture avant le 1er juin 2017

http://www.beauceart.com/fr/candidatures

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Espaces en pratique
Laboratoire de création pour les artistes et auteur(e)s

Un projet de VU et de l’Œil de Poisson

Avec l’objectif de soutenir la création et la réflexion pour les artistes et les auteur(e)s, l’Œil de Poisson et le centre VU sont heureux de travailler ensemble et transformer leurs galeries en laboratoire de création pour une période de trois semaines au printemps. Les deux centres lancent conjointement un appel de dossiers pour les artistes et auteur(e)s professionnels intéressés à investir leurs lieux d’exposition et de production, pour réfléchir et travailler sur leurs pratiques dans un espace collectif propice à l’échange.

Dans le cadre de ce laboratoire de création, les galeries se transformeront alors en un espace de travail, de réflexion et de partage, où les participants seront amenés à la fois à se concentrer sur leur pratique, à sortir de leurs zones de confort, et à échanger avec les autres artistes. Les artistes sélectionnés auront accès aux galeries pour travailler de façon autonome sur leur projet et seront aussi appelés à participer à des rencontres et des groupes de travail qui seront organisés à quelques reprises tout au long du laboratoire. Au cours de cet évènement, des activités seront aussi offertes au public, notamment une activité de médiation avec le jeune public et des portes ouvertes tous les samedis. Le résultat du laboratoire se conclura par une exposition collective dans les deux centres, ouverte au public durant tout le mois de juillet 2017.

Conditions de participation

  • Les artistes participants s’engagent à être présents de façon régulière et à participer aux activités de groupe ;
  • Les galeries de VU et de l’Œil de Poisson seront transformées en ateliers pour une période de trois semaines, du 12 juin au 30 juin, et les espaces seront à partager entre les participants ;
  • Les artistes sélectionnés auront accès aux laboratoires et aux équipements de production des centres, selon les disponibilités;
  • Un crédit de production de 750$ et un cachet d’exposition de 800 $ seront offerts aux artistes participants pour les assister dans leur recherche et expérimentation ;

Les artistes de l’extérieur de Québec peuvent soumettre, mais le projet ne couvre pas de frais de séjour ni de déplacement.

Modalités de dépôt de candidature
Les personnes souhaitant soumettre leur candidature doivent faire parvenir par courriel, avant le 23 avril 2017, un dossier incluant :

  • une lettre d’intention présentant votre motivation à participer à ce projet  (maximum 500 mots) ;
  • votre démarche artistique (maximum 250 mots) ;
  • un curriculum vitæ (3 pages max.) ;
  • un dossier visuel comprenant 20 images JPEG, 72 dpi ;
  • inscrire « Appel de dossiers : Espaces en pratique » dans l’objet du courriel.
  • Le courriel doit être d’un maximum de 10 Mo.

Sélection
La sélection des participants se fera par un jury composé des deux organismes. Un maximum de 7 artistes et 1 commissaire/auteur(e) seront sélectionnés. Les participants intéressés peuvent faire parvenir leurs dossiers à communications [arobas] vuphoto [point] org.

Renseignements
Hubert Gaudreau
VU, centre de diffusion et de production de la photographie
418-640-2585
communications [arobas] vuphoto [point] org

VU, centre de diffusion et de production de la photographie
523, rue de St-Vallier Est
Quebec, Qc G1K 3P9

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Appel de soumissions

Présentement, nous ne pouvons accepter que des soumissions en anglais.

Les documents nécessaires pour la Programmation régulière :

Le jury recevra un disque de votre projet; assurez-vous de suivre nos consignes en ce qui concerne la grandeur du fichier et le titre. Pour vous renseigner sur aceartinc., rendez visite à notre site Web ainsi qu’à nos plateformes sociales (Facebook, Instagram, www.aceart.org).

Votre soumission devrait comprendre :

  • Une lettre d’accompagnement
  • Un énoncé d’artiste et/ou de commissaire (une page)
  • Un projet. À noter : si le projet est en cours de développement, veuillez fournir du matériel d’appui relié au projet.
  • Un CV mis à jour avec vos coordonnées actuelles (2 pages)
  • La cédule des activités (s’il y a lieu)
  • Une liste d’équipement ou de besoins techniques précis (s’il y a lieu)
  • Une liste d’images (pas plus d’une page)
  • Votre matériel d’appui

Les soumissions qui ne sont pas conformes à nos consignes risquent d’être excluses de notre processus de sélection.

Afin de réduire les déchets de papier et se conformer au 21ième siècle, aceartinc. privilégie les soumissions numériques.

Créez deux fichiers PDF séparés : un qui comprend votre lettre d’accompagnement, votre énoncé d’artiste, votre projet, votre CV, votre liste d’images et votre cédule d’activités/liste d’équipement. Le deuxième fichier comprendra votre matériel d’appui. Indiquez votre nom en entier sur vos fichiers. Mettez-les en attache et envoyez-les par courriel à gallery [arobas] aceart [point] org.

Matériel d’appui

aceartinc. est seulement compatible avec les MACs.

Vous pouvez inclure jusqu’à 20 images (un total de 20, y compris pour les soumissions de groupe), présentées préférablement dans un document PDF.

Les images individuelles doivent être en format jpeg de 72 ppp, 1024 x 768 pixels, 500 k (.5 MB) RGB ou SRGB seulement. Nous ne considérerons pas des images plus grandes.

Pas d’exposés en PowerPoint s.v.p.

Les vidéos peuvent être soumises par l’entremise d’un lien Vimeo, YouTube ou d’autres sites Web facilement accessibles. Voir ci-bas pour plus de clarifications par rapport à chaque partie de la soumission.

Les vidéos soumises sur DVD doivent être compatibles avec NTSC et ne doivent pas durer plus de 5 minutes et être prêtes à visionner.

Les vidéos CD-R doivent être accessibles via Quicktime, RealPlayer ou VLC.

Les pistes audio sont acceptables uniquement en format MP3, WAV ou AIFF.

Pas de classeurs, de chemises ou d’agrafes (seulement des trombones S.V.P.).

Pas plus de 2 imprimés : ceci comprend des essais, des critiques, des documents d’œuvres d’art non-originales qui ne peuvent pas être décrites autrement, soit en diapositive, soit en format vidéo. PAS DE LIVRES S.V.P.

Aucune œuvre d’art originale.

Veuillez ne pas envoyer de courrier enregistré qui exige une signature.

Les soumissions ne seront pas renvoyées, alors n’envoyez pas de matériel qui ne peut pas être remplacé.

Date limite : 1 août 2017

2nd Floor, 290 McDermot Avenue, Winnipeg, MB R3B 0T2 | tel: (204) 944-9763 | email: gallery [arobas] aceart [point] org

aceart.org

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Appel aux artistes espace Odyssée 2018 – Call to artists
LE PRÉSENT APPEL VISE LE CALENDRIER 2018-2019

L’espace Odyssée de la Maison de la culture est une institution muséale à la recherche de propositions novatrices et d’œuvres récentes en art actuel ou contemporain.

L’espace Odyssée est situé au niveau supérieur d’un vaste complexe culturel. Les expositions s’adressent au grand public et jouissent d’une visibilité exceptionnelle.

L’espace d’exposition permet l’accrochage d’œuvres bidimensionnelles de grand et de très grand format. La structure du plafond est dotée d’un grillage et d’un système d’ancrage pour les œuvres suspendues. Les murs de panneaux de gypse sont de couleurs sobres.

L’institution voit à la promotion de l’exposition et avec l’artiste, à la mise en exposition.

Un cachet d’artiste/redevance de droit d’exposition est versé. Les ventes d’œuvres sont la responsabilité de l’artiste. L’espace Odyssée ne retient pas de pourcentage sur les ventes.

LE DOSSIER DOIT INCLURE :

Un curriculum vitae abrégé ? max. 2 pages, identifié avec adresse civique, adresse de courriel/numéro de téléphone

Un texte de démarche artistique

Une description du projet d’exposition ? max. 200 mots ?

Un maximum de 10 images d’œuvres récentes ou des œuvres proposées

Une fiche technique des œuvres

NB : Seules les demandes personnelles d’artistes seront traitées. Les liens pointant vers un site Web ne seront pas acceptés et les dossiers incomplets ne seront pas étudiés.

Surface d’accrochage : 40 m linéaires
Plan : http://www.gatineau.ca/artimage/pdf/plan-eo.pdf

RÉCEPTION DES DOSSIERS
Du 3 au 24 avril 2017

Cet appel de dossiers s’adresse aux artistes professionnels résidant dans la grande région de la capitale nationale/ Gatineau-Ottawa.

Les propositions sont soumises
sur DVD ou clé USB et adressées à :

ESPACE ODYSSÉE
Coordonnatrice des espaces d’exposition
855 boul. de la Gappe
Gatineau QC J8T 8H9

ou transmis via un système de transfert Web (Wetransfer, Dropbox, etc)
à artimage [arobas] gatineau [point] ca
(aucune image ne doit être envoyée par courriel)

http://www.gatineau.ca/artimage/

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Le Concours de peintures canadiennes 2017 de RBC est en cours

Les dossiers de candidature, qui sont maintenant acceptés en ligne, doivent être déposés au plus tard à 16 h (HE) le 3 mai 2017. Les 15 finalistes seront annoncés le 29 juin 2017, et leurs œuvres seront exposées au Musée des beaux-arts du Canada à Ottawa (Ontario).

http://www.rbc.com/collectivites-durabilite/community/emerging-artists/rbc-painting-competition.html

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APPEL DE DOSSIERS
POSTE AUDIO

DATE LIMITE : 1er mai 2017
Depuis plus d’une décennie, le Centre CLARK accorde une place à l’art audio dans sa programmation annuelle. Ainsi, le Centre invite les artistes, collectifs et commissaires à soumettre des propositions sonores pour le volet «poste audio». Les propositions peuvent être adaptées à notre poste d’écoute (situé à l’entrée de CLARK) ou à en dépasser les paramètres, sans toutefois avoir besoin des espaces d’exposition*. Les modes de présentation divers sont bienvenus : espace «cabane», dispositif personnel, interventions extérieures, parcours, infiltration urbaine, etc. Le comité est ouvert à recevoir toutes formes de pratiques audios (expérimentales, électroacoustiques, radiophoniques, spoken word, improvisation, etc.). Quoiqu’ouvert à la performance musicale, le comité de sélection audio désire recevoir des projets que les visiteurs du Centre pourront expérimenter sur place en même temps que nos expositions présentées en galerie.

CLARK offre un cachet de 250$ pour la diffusion du travail. Nous offrons aussi une aide au montage et, si nécessaire au projet, des heures d’utilisation de l’Atelier CLARK pour la fabrication de dispositif de présentation en bois.

Toute personne voulant soumettre un dossier doit envoyer les éléments suivants :
– une courte description du projet (environ 150 mots)
– au minimum, un des trois éléments suivants : une bio, un cv d’artiste ou un texte de démarche
– matériel audio : lien Internet (soundcloud ou autre) du projet proposé et de projets antérieurs
– matériel visuel si nécessaire (dans le cas d’un dispositif spécifique*, par exemple) : jpg ou pdf
– une liste des besoins techniques et toutes autres précisions, s’il y a lieu.
Date limite : 1er mai 2017
Soumettre vos dossiers par courriel à programmation [arobas] clarkplaza [point] org

* Les projets qui nécessitent l’espace des salles d’expositions devraient être soumis à notre appel de dossiers général.

http://www.centreclark.com/fr/appel-de-dossiers

 

 

2. appels en anglais du Canada

NAISA is pleased to launch its
2017 Call For Submissions SONIC REFLECTIONS
Deadline June 30, 2017
www.naisa.ca

Categories: Transmission Art/Radio Art, Electroacoustic Music/Sound Art, Interactive Installation Art, and Other

Go to http://naisa.ca/opportunities/calls-for-submissions/naisa-general-call-for-submissions/ for full information and on-line application

New Adventures in Sound Art (NAISA) invites artists of all ages and nationalities to submit works on the theme Sonic Reflections for consideration in New Adventures in Sound Art’s 2018 programming.

Sound by its nature reflects in different ways depending on the environment in which it is experienced. These reflections help to give a place its character but they also can obscure elements of an environment. NAISA would like to celebrate the opening of its new facility – NAISA North Media Arts Centre – in South River Ontario with programming that is reflective of the past as well as using that reflection to inform future possibilities. For its 2018 programming, NAISA is interested in submissions that address the notion of Sonic Reflections and creative ways that this can be shared.

Preference in programming will be given to works that respond in some way to the theme Sonic Reflections. Individual interpretations or variations on the theme are encouraged, but should be realized with sound as the primary component. NAISA would also like to encourage artists to submit works on the theme for performance, interactive installation exhibit, audio-visual screening, radio or internet broadcast, telematics, VR/gaming, mobile experiences and any other emerging or alternative formats that include sound as a primary element. Please complete in full the online submission form and upload your audio by midnight on June 30, 2017. Note: there is a $5 submission fee in order to defray the cost of processing the submissions. All works chosen for presentation will receive an artist fee. Only those artists being considered for presentation will be contacted.
Inquiries & general information:

Nadene Thériault-Copeland
Executive Director
New Adventures in Sound Art
Address: 106 Ottawa Ave., South River, ON
Tel 705 386 0880 / naisa [arobas] naisa [point] ca
www.naisa.ca

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CALL FOR SUBMISSIONS / MAIN SPACE
Deadline: May 16, 2017

The New Gallery (TNG) is committed to providing opportunities and venues for artists that foster social and political creative practices, while engaging and educating audiences through contemporary art. TNG’s Main Space is located at 208 Centre St SE in Calgary’s Chinatown. Main Space programming comprises exhibitions by artists, collaborators, curators, and other cultural producers from a variety of backgrounds and experiences. Please note that TNG accepts proposals for solo exhibitions, but may also consider individual artists for inclusion in a curated group show. Main Space exhibitions range from four to six weeks in duration. Presently, TNG is seeking proposals for the 2018-19 programming year. A detailed floor plan for the Main Space can be found on TNG’s website: http://www.thenewgallery.org/wp-content/uploads/2013/08/TNG-208-Centre-St-floor-plan.jpg

Exhibiting artists are offered a fee of $1957 to show their work (commensurate with current CARFAC Fee Schedule – A.1.1, and updated annually upon new schedule release) Additionally, TNG provides both accommodations and financial resources to aid artists in managing shipping and travel costs. Details of this budget are determined on a case-by-case basis.

SUBMISSION PROCEDURE /
The following materials should be included in your application:

Proposal: Briefly describe your exhibition. Provide complete details of your spatial, physical, and material requirements, including any special equipment and/or technical needs.
Artist Statement: Discuss how your proposed project is situated in relation to your current artistic practice and the broader context of your work, research, and interests. Please note that congruity with TNG’s mandate is a major consideration during the selection process. You can find TNG’s mandate here: http://www.thenewgallery.org/about/
Support: Please include up to fifteen pieces of additional support material, including digital images, videos, or audio clips alongside a corresponding numbered image list detailing the artwork’s title, medium, physical size, date of completion, and any other necessary descriptors. TNG’s peer jury will review up to a maximum of five minutes of time-based work.
Curriculum Vitae: Describe your artistic background to a maximum length of three pages. Please include all relevant contact information.
TNG only accepts digital submissions via e-mail. Please format all written materials as a single .PDF document. Images must be numbered RGB .jpeg files with a maximum resolution of 1024 x 768 pixels at 72 DPI and no larger than 1 MB in size. TNG accepts links to video and audio work hosted online. E-mailed applications must be submitted in a single .zip folder containing both documents and images.
Send completed submission packages to:
ATTN: Programming Committee, Main Space
submissions [arobas] thenewgallery [point] org
Successful applicants will be notified at the beginning of September 2017. Regrettably, TNG does not contact unsuccessful applicants due to high volumes of submissions. If you have not heard from us by early September and would like to request feedback, please do not hesitate to contact us.

Submit

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Vancouver Outsider Arts Festival

Ready to share, learn, and connect ?

Want to perform/show/sell your work?

August 11-12, 2017
Presented by Community Arts Council of Vancouver
in partnership with Roundhouse Community Centre
Vancouver, BC
Map & Directions

Once known as Art Brut, Outsider Art refers to the work of any artist who has little or no contact with the mainstream art world, often including low-income, visionary, folk, and aboriginal artists, and artists with mental health diagnoses. Outsider Art fairs and festivals are held in London, New York, and Paris. Given Vancouver’s number of outsider artists, we see tremendous value in this inclusive movement.*

The inaugural Vancouver Outsider Arts Festival offers access to audiences, patrons, peers, community and learning to artists who do not currently have access to mainstream markets or cultural institutions.

Unlike many art fairs, both performing and visual artists are invited to share their work, build their skills, and strengthen their connections to community.

There will be an Artist Capacity-Building workshop, a Learning Lab on building performances within excluded communities, and demo-workshops on creative process by participating artists.

100% of sales go to exhibiting artists. Performing artists will receive fees.

Artists facing visible or invisible barriers are invited to apply.

Groups working with socially excluded artists are encouraged to contact us about group exhibition space.

To Apply
Please tell us about yourself and your practice, including how you identify as an Outsider Artist. Make sure to include your name and how we can contact you. 500 words max.

Visual Artists
Include 4-6 clear pictures of your artwork either as photocopies or .jpg files.

Performing Artists
Describe your short performance (10-20 minutes max)
Auditions will be held in late May.

Email applications to voaf [arobas] cacv [point] ca
OR
Mail applications to:
CACV
440-111 W. Hastings Street
Vancouver BC V6B 1H4

Applications due May 1, 2017

Selected artists will be notified within 4-6 weeks

Need more information? Email us or call 604-682-0010

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Southern Alberta Art Gallery (SAAG) Submission Guidelines
Exhibition proposals are accepted throughout the year and reviews are ongoing.  Selection is carried out over a period of time through studio visits and correspondence with artists and curators in whom the gallery has an interest.  Those interested in proposing their work to SAAG are asked to include with their submission: a curriculum vitae, an artist statement and/or letter of intent, a wide selection of images, and other relevant support material. Submissions should be mailed to:

Southern Alberta Art Gallery
601 3rd Ave. S.
Lethbridge, Alberta
T1J 0H4

The gallery will not return your submission – please do not send original artworks or valuable materials.   Given the large number of submissions received by the gallery, formal letters of reply will only be issued to proposals of immediate interest.

Exhibitions are generally six weeks in length.  An opening is held to introduce the work to the public.  Artists are also invited to give an illustrated lecture on their work in conjunction with the University of Lethbridge Faculty of Fine Art during the academic year.  Other special events (workshops, panel discussions, etc.) are considered on a case-by-case basis.

The Southern Alberta Art Gallery pays CARFAC fees, shipping and insurance, and often seeks funding to produce catalogues for the exhibition.  All publications, including our quarterly newsletter GALLERY (which discusses and reproduces work by exhibiting artists along with other programming), are exchanged with other institutions in Canada and abroad.

The Southern Alberta Art Gallery fosters the work of contemporary artists who challenge boundaries, encourages broad public engagement and promotes awareness and exploration of artistic expression.  Our work extends to local, national and international communities.

http://saag.ca/art/submission-guidelines/

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The Alternator accepts exhibition proposals from artists and curators. Selections are based on:
Compatibility with the Alternator’s mandate
Quality of the proposal
Quality of work submitted by the artist
Availability of space

SUBMISSIONS ARE REVIEWED ON AN ONGOING BASIS. CAR/FAC fees are paid.
Submissions from both individual artists and groups will be considered with an emphasis
on an experimental approach.

Alternator is currently inviting exhibiting artists to create an extension of their work for
public space. Please include a short proposal for this secondary component along with
your submission. For example this might include a banner, posters, public performance
or outdoor projection. A separate production fee will be paid.

Please include all of the following when submitting your proposal:
A brief description (maximum 300 words) clearly outlining the exhibition you are
proposing
Artist statement – maximum 500 words
Curriculum vitae
15-20 images with name and title. Video artists may submit a video no longer than
5 minutes
Image list detailing medium and size
Self addressed, sufficiently stamped envelope (for return only)
Please submit images in jpeg format on a USB drive. Label jpg images with number and
title, for example: 01_title.jpg, 02_title.jpg etc. Jpg images must be 72 dpi, maximum
1024 x 768 pixels. 500 KB (0.5MB). Applications submitted by e-mail are not accepted.

For more information please visit us online at www.alternatorgallery.com.

Mail proposals to:
Attn: Programming Committee
The Alternator Centre for Contemporary Art
421 Cawtson Ave, Unit 103
Kelowna, BC
V1Y 6Z1

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CALL FOR SUBMISSIONS
2017 Burtynsky Grant
Supporting the Creation of Canadian Photobooks

Renowned Canadian photographer Edward Burtynsky and the Scotiabank CONTACT Photography Festival are looking for submissions for the 2017 Burtynsky Grant—a $5,000 annual grant to support a Canadian artist in the creation of a photobook. Burtynsky generously donated his 2016 Governor General’s Award in Visual and Media Arts of $25,000 to create the grant and foster the careers of emerging Canadian artists.

This grant is intended to support photo-based artists who are in the advanced stages of developing a photobook. The jury is looking for submissions from those that have created a book dummy, are currently seeking funding to work with a publisher or to self-publish, and who have had little to no prior opportunity to publish a photobook. The winner will be announced at the end of May 2017.

SUBMISSION DETAILS
Deadline May 15, 2017

Please submit the following as a PDF by a file hosting service (eg. WeTransfer or Dropbox) to photobook [arobas] scotiabankcontactphoto [point] com. Hardcopy submissions are also welcome in person or by mail at the applicant’s expense; please deliver to our office at the address below. You must be a Canadian citizen or resident to be eligible.

Minimum ten (10) spreads of your book dummy that best communicate your project and vision for publication
Project statement about your photobook and how you would use the grant funding
Expressions of interest from publishers, and/or other publishing grants, if available
CV and/or artist statement
For questions, please email photobook [arobas] scotiabankcontactphoto [point] com.

Follow CONTACT on Twitter, Facebook, and Instagram.

Scotiabank CONTACT Photography Festival
80 Spadina Avenue, Suite 205
Toronto, Ontario M5V 2J4
T 416 539 9595
info [arobas] scotiabankcontactphoto [point] com
www.scotiabankcontactphoto.com

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Call for Exhibition Proposals: Western Front, Vancouver, ongoing

Submissions are accepted on an ongoing basis and are reviewed by program curators. Artists/Musicians of all levels of experience are encouraged to apply, as are those from diverse backgrounds. Applications from artists from other disciplines who wish to expand their creative practices are welcome.

Please be aware that programming is often determined one to two years in advance. We will contact you if we feel that your proposal is suitable to the current programming at the Western Front.

Submissions should include:
1. Project Outline/Artist Statement (max 300 words)
2. Curriculum vitae / biography
3. Support material (digital images/text, CD, DVD)
4. Support material description with media, title and year of production

We accept links to online press kits and websites.

Please note: Submissions will not be returned. Please do not send originals or masters.more info: http://front.bc.ca/submissions/

3. appels internationaux

Open Call 2017
Cultures of Silence: Invisible Violence
Deadline: June 30 2017

Cultures of Silence: Invisible Violence is a transatlantic call for video/performance works that happens in between Latin America and the Nordic and Baltic Countries*. The call looks for works that respond, discuss, resist and expand their visions towards the explicit representations of violence, promoted by massive media and building a violent aesthetics with stereotypical basis, polarizing the understanding in a binary system (good/bad, white/black, first world/third world…) invisibilizing the complexity of the subtle violence’s and the relation between them.

By being directed at 2 continents, this open call seeks to compose a screening selection with different aesthetics, geography’s, economies and political perspectives of violence; it is a subtle open call that asks about the origin of violence, its assimilation, dispersion and transmission.

The following questions can help as a guide:
How to reveal violence? How to react, how to make it visible without reproducing it? What are the possible actions to resist and reject violence? How can local performance practices be contextualize in global events when they refer to specific situations? What are the mechanisms in performance practice that can be developed beyond the art scene, affecting other audiences?

More information on how to apply:

Culture of Silence: Invisible Violence

Facebook event: https://www.facebook.com/events/149620532226635/

*Some artists will be invited personally because of their trajectory and artistic proposal, nevertheless the character of this open call is inclusive

This project is generously supported by Kone Foundation.

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call: FIVA VII – 7th International Videoart Festival Buenos Aires
Deadline: 6 August 2017

FIVA VII – 7th International Videoart Festival Buenos Aires
November 2017

Conditions

1- PARTICIPANTS
Artists wishing to participate must be over 18 years old.

2- WORKS
a) Each artist or group of artists may submit up to two works.
b) Video installations will not be accepted.
c) No works are accepted with a date prior to 2015.
d) The works may be submitted on AVI, MOV, MP4 or MPEG. The file should be labeled with title,
length and author.
You can send a download link to the video file that can be found in any of the currently used
standard formats (AVI, MOV, MP4 or MPG) and must be encoded with any of the following codec:
H.264 AVC or MPEG-4 MPEG 2-4. We recommend that the file does not exceed 1GB (one gigabyte)
in size, for easy downloading of the video. We recommend a minimum height of frame 720.
e) The recommended maximum duration of 20 minutes.
f) The theme will be free.
g) May not be submitted works that have been presented in previous editions of FIVA
h) The video must be spoken or subtitled in Spanish

3- IS REQUIRED TO ACCOMPANY ALL WORKS
a) Application form signed by the artist (below these lines).
b) Biography professional of the artist or artists.
c) A brief synopsis of works.
d) Still digital image (jpg 300 dpi).

4- ADMISSION
a) All works in digital record will become part of the Festival files for use in cultural presentations,
where the festival will not receive commercial revenue and always provided as part of the
dissemination strategy, both of FIVA as the participating artists.
b) All works will become part of files Festival for use in cultural performances, non-commercial
purposes and as part of the event.
c) The jury is composed by: Valentina Montero Peña (Chile), Antonio Weinrichter López (Spain)
and Rodrigo Alonso (Argentina).

5- DATE OF DELIVERY
Works can be submitted by download link until August 6 of 2017.

6 – SHIPPING ADDRESSES THE MATERIAL
The download link should be sent to one of the following addresses:
info [arobas] fivafestival [point] com [point] ar or fivafestival [arobas] gmail [point] com

7- RETURNS
The works submitted to the festival will not be returned to their authors. All works will become
part of the video library of the Festival and may be presented for cultural and / or educational
(in any not commercial case) by broadcast channels that the direction of the festival deems
appropriate.

8- COMMENTS
The organizers reserve the right the exhibition of the works that may be harmful to human rights.
Taking part in the festival implies full acceptance of these rules.
NOTE: The omission or misrepresentation of any information requested generated exclusion from
the competition.
The applications that are not complete will not be considered accepted.
http://www.fivafestival.com.ar

Entry Form

AUTHOR (A):
1- Name and surname (clarify if works are made by a group and appoint all members):
2- Nationality:
3- Country of residence:
4- Postal address:
5- E-mail:
6- Phone:

ABOUT THE WORK
1- Original Title:
2- Categories: Single Channel Video Dance Video performance Other
3- Years of realization:
4- Color Black and white
5- Duration in minutes:
6- Format of projection:
7- Sound: Mono Stereo Silence

AGREEMENT
Video Art Festival FIVA Buenos Aires is a nonprofit event, the Subscription of his work for possible
inclusion in the Festival implies your accordance with the bases thereof, as well as the assignment
of rights reproduction and exhibition of works, in whole or in part, in relation to all activities of
dissemination and promotion of the festival and the artists both in format physical as digital.
The artist assumes all responsibility to third parties for any claim of authorship or originality of the
work presented.

Date
Signature of artist

FIVA SEVENTH EDITION
International Festival of Video Art
NOVEMBER 2017
BUENOS AIRES ARGENTINA
http://FIVAFESTIVAL.COM.AR
INFO [arobas] FIVAFESTIVAL [point] COM [point] AR

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Rencontres Internationales Sciences & Cinémas (RISC) 2017

La 11e édition des RISC se déroulera du 24 au 29 novembre 2017 dans différents lieux du centre-ville de Marseille.
Le festival propose de découvrir une programmation de courts et longs métrages (documentaire, expérimental, art vidéo, animation…) issus d’une sélection internationale, parcourant différents domaines scientifiques (des sciences fondamentales aux sciences humaines et sociales) en présence des cinéastes et de chercheurs invités à venir rencontrer le public après chaque projection.
Nous proposerons une section compétitive avec un prix du jury (court-métrage et moyen-long métrage), un prix du jeune public, un prix des lycéens et pour la deuxième année, le prix du film de doctorant (et post-doctorant) en région PACA.

RISC 2017

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call: Art Science Exhibits Berlin 2017
netty       April 18, 2017 call: Art Science Exhibits Berlin 20172017-04-18T11:15:37+00:00     art & technology, calls: external, proposals
Deadline: 15 May 2017
Call for entries

Art Science Exhibits Berlin 2017

Yoo-hoo, artists…

International call… Artists and Art Students working within all aspects of Evolutionary Biology- be it bird or biomimicry- Darwin or DNA- are welcome to enter! There are no age or border restrictions. And you are free to apply within any art discipline.

With applause for Natural History Museums, our world’s bastions for evolution, Art Science Exhibits curates from the- oh so diverse- Evolutionary Biology theme.

Informed by your submissions, we create the e x p a n d e d 2017 program.

We provide the stellar, out of the box location that will showcase your work beautifully. Selected applicants will be well promoted in Berlin, supplied with marketing materials, and have their art and profiles added to the upcoming Art Science Exhibits website- wall of fame page. We also can help you to price your work. Our commission is just one third of the sale price.

Participants who can travel to the Berlin Opening will be well cared for. You’ll be provided with suggestions for choice, low-cost accommodations. And you’ll enjoy hang-out time with Berlin artists, scientists and musicians. You may even join us ringside at the jazz club.

In turn, participants are responsible for shipping costs and framing (2D). If possible, pack your art and travel it with you. We’d love for you to attend!

Apply: http://www.artscienceexhibits.com

Exhibition Dates: Autumn, 2017 Oct. – Nov.

Deadline for Submission: May 15, 2017

Notification Date: July 1st

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call: WEAR Sustain
Deadline: 31 May 2017

WEAR Sustain is looking for 24 teams of artists or designers and technologists/engineers to work together to design and develop compelling, innovative, aesthetic, ethical, environmental, and sustainable solutions for wearable technology and smart or e-textiles development, across all possible application domains.
Up to €50,000 of funding is available to teams, which offers the means to jumpstart promising co-created concepts, and receive support from experts towards the development of a prototype as a possible go-to-market trajectory. Co-applicants will be promoted as pioneers of ethical and sustainable wearables, and e-textiles.
More info – http://wearsustain.eu/open-calls/

http://www.wearsustain.eu
info [arobas] wearsustain [point] eu

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16th DongGang International Photo Festival, 2017 Open Call
International Photo OPEN CALL
Deadline: 20 May 2017
Application fee: none
Joy of Contrast

The fruits of success taste sweet because of the hard work that preceded it. The beauty of a flower is heightened by the fact that it’s destined to wither.

Imagine how the world would be without the brightest stars against the darkest sky, or without the clouds hindering the bright afternoon sun. Life would be different from as we know it: it would feel flat and monotonous.

We are calling upon the artists to submit works that reveal to us the joy of life through harmony: the harmony created by things that contest each other, the harmony between the contrasting forces.

https://www.dgphotofestival-opencall.com/

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OPEN CALL FOR NEW MAJOR VISUAL ART PERFORMANCES 2018 – 2020
Lilith Performance Studio is now welcoming visual artists to apply to Lilith Commissions with a proposal of a new major performance work, which will be realized in Malmö, Sweden, during 2018-2020.

Lilith Performance Studio is a non-profit arts organization and an independent arena for visual art performance. The Studio initiates new exceptional visual art performances by inviting visual artists from around the world, some of whom have never worked live before.

Each year, selected artists are given the unique opportunity to realize and present a new large-scale performance on site in the studio in Malmö or elsewhere in the city, in close collaboration with the studio.

The invited artists get a great chance to explore their own artistic expression and to work in a larger scale including all aspects in creating a new art work.

Lilith selects artists with a distinctively individual artistic mode of expression and integrity when it comes to idea as well as method, artists that also share an interest in exploring their own work in relation to the studio as an experimental site. The artists are encouraged to expand their artistic vision through the use of live performance, resulting in unique productions.

During a 4-8 weeks long production period in Malmo the artists are given the opportunity to focus on all the parts of a live piece: site, time, staging, participants and audience.

The selected artists to Lilith’s Commission program will receive significant financial and production support to experiment and realize innovative new works, in close collaboration with the studio from conceptualization to presentation.

Lilith Commission will include a budget for production, research and development, artist fee, accommodation and travel expenses.

Proposals should be new, innovative large-scale works, which respond to the idea of the studio as an experimental site, and the wish to expand the artistic vision.
Applicants will be judged on the groundbreaking nature of their idea and its potential for realisation.

Lilith Performance Studio opened in 2007 in Malmö, Sweden and has since the inception created 45 commissions, several curatorial collaborations, guest appearances and festivals.
As a production space and an arena for visual art performance, the studio is the first of its kind in the world.

View all performance works on Lilith’s website: http://lilithperformancestudio.com

Who can apply?
Artist from all over the world who already use live elements in their work and those who are experimenting with performance for the first time are welcome to apply.
We accept applications from emerging, mid-career and established artists working in the visual art field.

Application
ALL submissions must be sent to: info [arobas] lilithperformancestudio [point] com

Application must include:
1-2 proposals of new large-scale performance works.
Artist’s CV, biography and portfolio of their latest works.
Artist’s statement
OBS! No application form is needed just send in all material through e-mail. Please no phone calls, only e-mails.

Applications deadline: 1st of May 2017

NOTE: Lilith Performance Studio will contact the artist if the project is accepted for the next step in the application. If the artist does not get a reply in the end of August, the artist is not accepted to the next step.
lilithperformancestudio.com

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Artangel Everywhere: Call for Proposals

Artangel Everywhere is an open call for transformational projects. For the first time, we invite people internationally to submit their most ambitious idea.

Shifting our focus from physical location to networked space, we will commission and produce a major project that can be experienced anywhere in the world.

The deadline for submissions is 30 April. We invite you to share your unstoppable idea for a worldwide experience, wherever you are.

CONTACT
email info [arobas] artangel [point] org [point] uk
website bit.ly/2lCGSYH

This is a paid opportunity.

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La brigade des images recherche pour sa sélection 2017 des films qui travaillent une esthétique de la rage.

La colère et la rage, c’est ce qui peut surgir dans les citées surpeuplées, les prisons, les écoles, les transports en commun ; là où tout est organisé pour que la vie des humbles soit une humiliation.

En France, l’esthétique de la rage fut portée par l’Abbé Pierre et Coluche, elle amena révolte, réparation, soutien aux plus démunis. Cette sélection sociologique est également esthétique : les jeunes de la classe aisée occupent les écoles d’art et des concours sont mêmes réservés aux diplômés des beaux-arts.

Cette sélection élitiste, voire raciste, se présente comme naturelle alors qu’elle n’est qu’un diktat culturel et esthétique dirigé par un groupe social. Innovez et envoyez vos courts enragés à labrigadedesimages [arobas] gmail [point] com ou sur DVD-R pour consultation (avec enveloppe retour) à : Brigades des Images, 54 Square Henri Sellier, 94220 Charenton le Pont – France.
10’ maximum.

Avant le 7 mai 2017 impérativement.

Projection en salle de cinéma et exposition en centre d’art en Novembre 2017

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30e Festival Les Instants Vidéo – Novembre 2017
APPEL à PARTICIPATION ouvert sur notre site www.instantsvideo.com

Date limite d’inscription : samedi 03 juin 2017

Le Festival Les Instants Vidéo est une manifestation dédiée à l’art vidéo et la poésie électronique, sous toutes ses formes, monobandes, installations, performances, multimédias…

NOS DÉSIRS FONT DÉSORDRE

Chères et chers artistes, réalisateurs, poètes et performeurs,

Que voulons-nous faire avec vous pour le 30e anniversaire des Instants Vidéo ?
Manifester notre joie d’être plus vivants, plus combatifs, plus insolents que jamais.

Avoir 30 ans en 2017 !
Quelle aubaine !
Il y a cent ans, une révolution ébranla le monde et suscita dans le cœur de l’humanité opprimé un immense espoir. Si le projet social et politique qu’elle portait n’a pas tenu ses promesses, il n’en est pas de même de celles des avant-gardes artistiques et poétiques qui germèrent dans la tourmente de ce début du XXe siècle. L’art vidéo est la fille indomptable de ces passions créatrices.
Désorientés par l’idéologie marchande qui fabrique de l’oubli, ils sont rares qui encore y songent à ces artistes qui voulurent détruire les vieux langages pour ouvrir la voie à de nouveaux possibles. Nous rendrons hommage à celui qui a le mieux incarné ces enthousiasmes révolutionnaires dont nous avons tant besoin pour irriguer notre présent asséché, le poète électronique Gianni Toti qui nous a tiré sa révérence il y a dix ans.
Depuis leur fondation, les Instants Vidéo en ont entendu des chants funéraires annonçant la mort des arts vidéo ensevelis sous des linceuls langagiers passagers tels que images en mouvements, art numérique… L’art vidéo n’a cessé d’embrasser toutes les technologies de l’image, toutes les disciplines artistiques, tous les styles, non par souci d’adaptation à son temps et aux modes esthétiques, mais pour en rire. Pour le plaisir jubilatoire de distribuer des gifles aux goûts du public cultivé, normé, satisfait. C’est pourquoi, nous rendrons aussi hommage à Jacques Rouxel, le père des Shadoks : « Pour qu’il y ait le moins de mécontents possibles, il faut toujours taper sur les mêmes ».
Bref, l’art vidéo est un état d’esprit.

Que vous soyez artistes vidéo ou numériques, expérimentaux, poètes électroniques, performeurs shadokiens, militants révolutionnaires, amants dogmatiques de la liberté, danseurs sur les étoiles, ripailleurs, voyous ou rêveurs de sensualités inédites, nous ne serons jamais de trop pour souffler les trente bougies d’un festival qui n’a qu’un seul objectif : accompagner les désirs qui font désordre.

Les Instants Vidéo Numériques et Poétiques
depuis les rêves-rives de la Méditerranée marseillaise.
Manifestation internationale soutenue par le Ministère de la Culture (DRAC, PACA), le Conseil Régional (PACA), le Conseil Général des Bouches-du-Rhône, La Ville de Marseille.

Instants Vidéo Numériques et poétiques
Friche la Belle de Mai – 41 rue Jobin – 13003 Marseille
+33 (0)4 95 04 96 24 inscription [arobas] instantsvideo [point] com
www.instantsvideo.com

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CALL FOR SUBMISSIONS: Lilith Performance Studio / Major Visual Art Performances
Deadline date: May 1, 2017; City: Malmö, Sweden

OPEN CALL FOR NEW MAJOR VISUAL ART PERFORMANCES 2018–2020

Lilith Performance Studio is now welcoming visual artists to apply to Lilith Commissions with a proposal of a new major performance work, which will be realized in Malmö, Sweden, during 2018-2020. Lilith Performance Studio is a non-profit arts organization and an independent arena for visual art performance. The Studio initiates new exceptional visual art performances by inviting visual artists from around the world, some of whom have never worked live before.

Each year, selected artists are given the unique opportunity to realize and present a new large-scale performance on site in the studio in Malmö or elsewhere in the city, in close collaboration with the studio. The invited artists get a great chance to explore their own artistic expression and to work in a larger scale including all aspects in creating a new art work. Lilith selects artists with a distinctively individual artistic mode of expression and integrity when it comes to idea as well as method, artists that also share an interest in exploring their own work in relation to the studio as an experimental site. The artists are encouraged to expand their artistic vision through the use of live performance, resulting in unique productions.

During a 4-8 weeks long production period in Malmo the artists are given the opportunity to focus on all the parts of a live piece: site, time, staging, participants and audience. The selected artists to Lilith’s Commission program will receive significant financial and production support to experiment and realize innovative new works, in close collaboration with the studio from conceptualization to presentation. Lilith Commission will include a budget for production, research and development, artist fee, accommodation and travel expenses. Proposals should be new, innovative large-scale works, which respond to the idea of the studio as an experimental site, and the wish to expand the artistic vision. Applicants will be judged on the groundbreaking nature of their idea and its potential for realization.

Who can apply? Artist from all over the world who already use live elements in their work and those who are experimenting with performance for the first time are welcome to apply. We accept applications from emerging, mid-career and established artists working in the visual art field.

Applications deadline: 1st of May 2017. Application must include:
-1-2 proposals of new large-scale performance works;
-Artist’s CV, biography and portfolio of their latest works;
-Artist’s statement

No application form is needed just send in all material through e-mail. Please no phone calls, only e-mails. ALL submissions must be sent to: info [arobas] lilithperformancestudio [point] com

NOTE: Lilith Performance Studio will contact the artist if the project is accepted for the next step in the application. If the artist does not get a reply in the end of August, the artist is not accepted to the next step.

ABOUT LILITH
Lilith Performance Studio opened in 2007 in Malmö, Sweden and has since the inception created 45 commissions, several curatorial collaborations, guest appearances and festivals. As a production space and an arena for visual art performance, the studio is the first of its kind in the world.

View all performance works on Lilith’s website: http://lilithperformancestudio.com

4. résidences

Artists at Risk (AR)—A Mondial Institution for Art Practitioners under Threat
Public call / The AR Pavilion and Talk Real in Athens

Application deadline: May 15, 2017

The AR Pavilion (an exhibition), Athens: April 7–May 5, preview 2-5pm
Athinas 55 / Varvakios Square
Talk Real with European Alternatives: April 7, 2:30–3:15pm

perpetualmobile.org
artistsatrisk.org
talkreal.net
Facebook: Artists at Risk​ (AR) / Facebook: Perpetuum Mobile / Twitter / YouTube

Artists at Risk​ (AR) is a new institution at the intersection of human rights and the arts. AR is dedicated to mapping the field of persecuted visual art practitioners, facilitating their safe passage from their countries of origin, hosting them at “AR-Safe Haven Residencies” and curating related projects.

Our first public call is now open. Rather than as asylum seekers or refugees, we welcome AR-Residents as honoured visiting art professionals. AR-Residencies enables practitioners to take a “breather” from their home country, or to use the programme as a “stepping stone” to re-orient their professional lives. Art practitioners at risk of grievous suppression of freedom of expression, persecution or politically motivated threats to their basic freedoms may apply here. An international jury will select AR-Residents to be granted short or long-term residencies.

The public launch of AR and introduction to AR-Safe Haven Athens is taking place in Athens (Athinas 55 / Varvakios Square Pavilion), on April 7 from 2pm-5pm. Perpetuum Mobile (PM) will also present the AR Pavilion, an exhibition with AR-Resident artists Pinar Öğrenci, Erkan Özgen and Issa Touma, curated by Marita Muukkonen and Ivor Stodolsky of PM. The AR-programme is independent of both of Athens Biennale 2017 and documenta 14. Our events in Athens include the nomadic political talkshow Talk Real, by European Alternatives.

Scope
Artists at Risk (AR) is designed as an institution of worldwide scope. Visual artists will be AR’s primary focus, although other creative intellectuals—such as theatre and film practitioners, or others that need assistance beyond that which can be provided by organisations such as PEN, SafeMUSE or Freemuse—may find placement at AR. Indeed, the musician Ramy Essam, “the singer of Tahrir Square”, was our first AR-Resident. As part of a collective effort with its many partners and networks, including PEN-America (ARCoalition), ICORN (The International Cities of Refuge Network) and new funding opportunities, AR is taking the first steps towards establishing a type of PEN for visual artists at risk.

AR-Residencies

AR-Safe Haven Helsinki, operating under various titles since 2014, is co-organised in cooperation with HIAP-Helsinki International Artists Programme, and is funded by the City of Helsinki Cultural Office.

AR-Safe Haven Athens will receive its first AR-Resident in spring 2017, funded by the EU “Re-Build Refuge Europe” project. AR-Athens has developed out of local partnerships, and was part of Athens Biennale 2015-2016.

AR-Safe Haven Berlin is being launched in 2017 as part of the same EU project, and is hosted in partnership with SAVVY Contemporary.

AR-Saari Residence/Saastamoinen Foundation includes two months on the west coast of Finland, followed by a one-months stay in Helsinki.

AR at Wysing Arts Centre (near Cambridge, England) is launching a dedicated 3-month AR-Residency in 2017.

AR at the Nordic Black Theatre (Oslo) is hosted by one of the Nordic Region’s oldest transcultural performing arts institutions.

AR at Free Home University (Lecce, Italy) is funded by Musagetes, Canada.

AR-Resistance Residency (Provence, France) commemorates the underground resistance fighter Lisa Fittko (guide to Walter Benjamin) and resistance worldwide.

Further residencies are in the process of joining this growing network.

Advisory Board

Maria Alyokhina (Pussy Riot)
Hrag Vartanian (Editor-in-Chief, Hyperallergic.com)
Bonaventure Soh Bejeng Ndikung (Savvy Contemporary/Curator-at-large, documenta14)
Helge Lunde (Executive Director, ICORN)
Julie Trebault (Artists at Risk Coalition, PEN America)

The European Parliament honoured Perpetuum Mobile with the CIVI EUROPAEO PRAEMIUM (the European Citizen’s Prize) for AR, and Safe Haven Helsinki won the Annual Art Act Award in 2016.

Artists at Risk (AR) is a Perpetuum Mobilεzation

Perpetuum Mobilε (PM) is a curatorial platform which brings together art, engaged practice and enquiry. PM’s longer-term thematic platforms include the Re-Aligned Project, the Perpetual Pavilion, the Perestroika Project, The Arts Assembly, Artists at Risk, Sino-Fi and Mobile Talks.

Co-Founding Directors: Marita Muukkonen and Ivor Stodolsky (in alternating order)
Secure chat: Wire or Signal.
Email: artistsatrisk [arobas] gmail [point] com (PGP-encryption available)

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APPEL À PROJETS POUR LA RÉSIDENCE DE PRODUCTION ET DIFFUSION DE PRIM ET DAZIBAO

Date limite : 1er mai 2017

Dazibao et PRIM s’unissent pour offrir à un artiste une occasion exceptionnelle de produire et de diffuser une œuvre. La proposition retenue tiendra compte des spécificités respectives des deux organismes et devra par conséquent soulever des problématiques propres aux pratiques de l’image tout en n’ayant crainte d’y confronter l’audio, la vidéo et le traitement numérique.

L’artiste retenu disposera d’un an pour réaliser son projet et pourra bénéficier de l’utilisation de tous les équipements de tournage et de postproduction HD vidéo et audio (salles de montage AVID, Da Vinci et studio de mixage sonore Pro Tools HDX) pour un montant maximal de 12 000 $ (calculé sur le tarif non-membre). Les honoraires des techniciens ne sont pas inclus dans la résidence.

PRIM offrira à l’artiste la possibilité de recevoir une formation en audio et/ou vidéo d’une valeur maximale de 1 000 $ (non monnayable ou transférable). Une somme forfaitaire de 2 000 $ sera offerte par Dazibao aux artistes provenant de l’étranger en guise de frais de subsistance.

Le projet sera ensuite présenté dans le cadre de la saison de programmation régulière 2018-2019 de Dazibao et bénéficiera de tout l’encadrement logistique et promotionnel accordé aux programmations du centre.

MODALITÉS :
○ Les récipiendaires devront devenir membres de PRIM et s’engager à respecter la politique d’accès du centre
○ Le projet doit se réaliser dans l’année qui suit la date de signature du contrat.

CRITÈRES DE SÉLECTION :
○ Caractère novateur de la proposition
○ Pertinence du propos
○ Adéquation entre les contenus développés et les technologies utilisées.

Seules les propositions soumises par le biais de ce formulaire en ligne seront considérées.
(Veuillez télécharger le fichier Excel, vous devrez le remplir et le téléverser dans le formulaire en ligne.)

Les résultats seront communiqués dans les trois mois suivant la date limite de dépôt.

* Maryse Goudreau est récipiendaire de la douzième résidence de production-diffusion PRIM-Dazibao. Son travail sera présenté à Dazibao à l’hiver 2018.

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Call for THIRD SHIFT Project and Residency Proposals

Deadline for Submissions: May 1st

THIRD SHIFT is an annual night time exhibition of public contemporary art projects presented by Third Space. Established in 2015, this event aims to offer Saint John residents a unique opportunity to re-imagine their city, activate vacant and under-utilized areas and engage with the surroundings of the South Central Peninsula.

Participating artists reflect on the area’s cultural landscape and historic architecture to develop their projects and exhibit the works. THIRD SHIFT highlights the work of emerging and established artists who cross disciplines and boundaries in their examinations of contemporary culture. All activities established by THIRD SHIFT are free and open to the public. This year’s event will take place on Friday, August 18th from 7 pm – midnight.

Third Space Gallery is pleased to offer a two-week artist residency in conjunction with THIRD SHIFT. Artists may apply for the residency in addition to submitting a project proposal. One artist will be selected through this open call for submissions to spend two weeks, from August 4th to August 18th, developing a site-specific project for exhibition during the event.

THIRD SHIFT 2017

Geographically, THIRD SHIFT takes place within unceded territory of the Wolastoqiyik, Mi’kmaq, and Passamaquoddy First Nations and in Canada’s first incorporated city. In acknowledgement of Canada’s 150th year of confederation, Third Space encourages artists to propose projects that investigate the relative conditions of time, transience, and occupancy within the context of this region’s past, present and future/alternative histories. Reflecting on THIRD SHIFT’s founding objective to reclaim under-utilized areas, we aim to critically engage with the concept of “vacancy” and the politics of re/claiming space as they relate to privilege and power in our society.

Third Space is seeking proposals from artists that reflect our objectives as an alternative, non-commercial, contemporary artist-run centre. We aim to present work that is exploratory, challenging and critical in nature. We encourage emerging and established artists to propose projects that have not yet been realized as well as investigations that have been started or completed elsewhere. Third Space encourages applications from people with diverse perspectives.

Project Guidelines

Submissions will be reviewed and selected by a volunteer committee of Third Space  members.
Projects primarily of a commercial nature will not be accepted.
Projects must be temporary or ephemeral in nature.
Third Space will be paying selected artists an honorarium fee in accordance to the 2017 CARFAC fee schedule.
Maximum two people per project submission.
Third Space does not have the capacity to supply technical equipment, but will happily provide power sources and electrical cords.
Third Space is unable to cover the costs of shipping materials.
Additional project funding may be available for artists depending on available financial resources. Funding requirements must be outlined in your proposal. This includes the cost of travel.
THIRD SHIFT happens rain or shine! Projects must be adaptable to inclement weather.

Residency Guidelines

Submissions will be reviewed and selected by a committee of Third Space Gallery members.
Proposed residency work must fit within the THIRD SHIFT project guidelines (see above).
In addition to exhibition fees, selected artists will receive financial support for travel and accommodation. We are also happy to offer assistance with finding childcare when needed.
Maximum one artist per residency.
Submissions should include:

Project description
Technical requirements
Plan for installation
Preferred location (general or specific)
Possible safety concerns
Artist statement (maximum 250 words)
Maximum 10 images (JPEG, 300 dpi)
Numbered image list, including title, medium, dimensions, year (where applicable) If including digital video and/or audio files (less than 5MG each) please include a weblink.
Please send your proposals by e-mail to thirdspacesubmissions [arobas] gmail [point] com and identify your application with the subject line: THIRD SHIFT 2017 or THIRD SHIFT RESIDENCY 2017. If you wish to be considered for both, please send two applications.

If you have any questions about THIRD SHIFT or the THIRD SHIFT Residency, please contact Third Space at tiersespace [arobas] gmail [point] com

The THIRD SHIFT Artist in Residence program was created with the support of the Sheila Hugh  Mackay Foundation. Third Space gratefully acknowledges the continued support of our funders, partners, sponsors and members.

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L’université Le Havre Normandie développe une politique culturelle, notamment par l’activité de son service culturel.
Le service culturel de l’université a pour mission principale de favoriser l’accès aux pratiques artistiques et culturelles des étudiants et plus largement de la communauté universitaire. Il dynamise ainsi le campus avec des propositions culturelles variées et permet des rencontres et des partages artistiques.

Depuis plusieurs années, des résidences d’artistes (compagnies de théâtre, metteurs en scène, plasticiens, graphistes, écrivains) sont organisées afin de mettre au cœur de la vie universitaire un artiste, qui ira à la rencontre des étudiants, des enseignants et du personnel, autour d’un projet déployé sur le campus, avec et pour la communauté universitaire. Les résidences d’artistes favorisent la rencontre entre les artistes et la communauté universitaire. C’est un moyen de l’initier au processus artistique de l’artiste, et à ce dernier de se nourrir de cette expérience pour créer.
L’organisation des résidences d’artistes au sien de l’université sont appuyées par la convention cadre « université lieu de culture » signée en juin 2013 entre le ministère de la culture et de la communication, le ministère de l’enseignement supérieur et de la recherche et de la Conférence des présidents d’universités ainsi que la convention cadre 2015-2018 liant l’université du Havre à la DRAC Normandie à l’apport d’un soutien, notamment dans le développement des résidences d’artistes.

date limite: 31 mai

https://www.univ-lehavre.fr/spip.php?article1258

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Vous êtes un artiste ou un professionnel étranger de la culture et séjournez à Paris dans le cadre de votre travail ? Vous pouvez déposer une demande de logement à la Cité internationale universitaire de Paris en ligne : http://workflow.ciup.fr/citeu/site/login.php

Certains logements sont spécifiquement adaptés à l’activité artistique : la Cité internationale dispose de deux ateliers-logements pour artistes plasticiens et six studios avec cabine insonorisée pour les musiciens. Les différentes maisons de la Cité internationale peuvent également accueillir des artistes et professionnels de la culture en fonction de la disponibilité de leurs logements (sans espace de travail). Le tarif des logements varient selon le type, le confort et la durée du séjour.

 Si votre nationalité est représentée par une maison de la Cité internationale, renseignez-vous auprès d’elle pour connaître la démarche à suivre. Cf. http://www.ciup.fr/> “les maisons”.

Si cette maison représentant votre nationalité n’a pas de disponibilité, votre demande pourra être transmise aux autres maisons de la CIUP, sous réserve de la validation de la demande par la CIUP.

Les statuts de la cité prévoient en effet que pour y être admis, la venue de l’artiste doit s’inscrire dans le cadre d’un projet précis soutenu institutionnellement (venue sur invitation d’une structure culturelle française, ou sur envoi d’une structure culturelle du pays de résidence de l’artiste, pour une réalisation spécifique). Cette institution doit soutenir financièrement le projet, et donc le séjour de l’artiste à Paris.

D’autre part, la cité prévoit dans ses statuts que les artistes soient étrangers ou en mobilité internationale.

sans date limite

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Artist Residencies

The White Water Gallery accepts proposals for “micro” residencies from 1 -3 weeks in length. These residencies are open to Canadian and International artists or groups interested in engaging our Northern Ontario community. Artist fees and travel are negotiated on a case by case basis and special funding may need to be secured in order to accommodate some projects.

Artists interested in applying for a micro-residency are asked to submit a detailed proposal to the White Water Gallery’s Programming Committee. Priority will be given to proposals that compliment the Gallery’s mandate and involve partnerships and collaboration through art creation, incubators, workshops and research.

All proposals must include:

  • Artist’s CV
  • One page Artist or Curatorial Statement
  • One page Project Description, outlining the scope of the project and any specific requirements (spatial, technical, time of year, etc)
  • Support material: max. 10-20 jpegs on CD and/or max. one VHS or DVD
  • Descriptive list for visual material (title, date, dimensions, medium)
  • SASE (Self addressed stamped envelope)*

White Water Gallery is not responsible for lost or damaged submissions. Do not send slides, photographs, original artwork or master tapes. E-mailed submissions will not be accepted without prior consent from the Gallery.

*Materials will not be returned unless an SASE is provided.

Please send proposals to:
White Water Gallery
Attn: Residency Program
P.O. Box 1491
North Bay, Ontario
P1B 8K6

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Atelier Topaz – résidence 
Opasatika, Ontario, Canada

Le lieu
Situés au cœur de la forêt boréale, les Ateliers Topaz sont à la fois un lieu de retraite et un centre de création pour artistes, toutes disciplines confondues. L’endroit parfait pour la réflexion, l’évasion. Le groupement d’édifices fait 900 mètres carrés et repose sur 14 hectares face à la route Transcanadienne. Il donne sur un étang de deux hectares. Topaz c’est la « Route 66 » dans le nord de l’Ontario. L’endroit, modeste et nostalgique, rappelle aussi les grandes épopées de la colonisation francophone de l’Ontario. Ces studios de création ou cette résidence d’artistes, endroit idéal pour les arts visuels, sont situés au centre du Canada, à mi-chemin entre l’Atlantique et le Pacifique, là où les étoiles deviennent les topazes de la nuit.

Ce qu’on offre
D’abord l’espace et, l’espace de travail déterminés selon les besoins de l’artiste. Les espaces polyvalents permettent d’y faire de la peinture, de la sculpture, de l’installation, etc. L’atelier de menuiserie, le Bar à clou, est équipé des outils de base. Un magasin d’objets trouvés est disponible autant pour l’inspiration que pour l’utilisation dans une œuvre. Le peintre apporte ses pinceaux, le musicien son instrument et l’écrivain son ordi.

Les personnes qui séjournent aux Ateliers Topaz jouissent de l’accès à la cuisine et sont responsables de préparer leurs repas. Toutefois Laurent peut aussi leur cuisiner de petits plats typiquement canadiens-français aux besoins ou aux désirs. 

Topaz possède deux suites avec lit double et une chambre avec lit simple. Chacune possède sa salle de toilette avec douche. Ces installations évoquent admirablement le style des années 1960. 

Pour la baignade, le Lac des Cœurs se situe à deux kilomètres à l’est. Pour le canotage ou la pèche, la rivière Opasatika est deux kilomètres à l’ouest. Pour se déplacer, il y a de vieux vélos ou la marche. Pour un frais très raisonnable, votre hôte peut aussi vous conduire ou organiser un déplacement vers Kapuskasing à l’est ou vers Hearst à l’ouest. 

Les matériaux d’artistes ne sont pas disponibles dans la région. Il est donc important de faire vos achats avant votre séjour, à moins que vous travailliez avec des matériaux que l’on peut se procurer dans des magasins ordinaires ou même en nature.

Dossiers en tout temps
www.atelierstopaz.ca

5. art public

RFP :: Canopy Sculpture Installation Transit Shelters Public Art Project – Avonmore (CR-1)

The Avonmore Stop Transit Canopy Installation public art competition, open to professional artists residing in Western Canada: British Columbia, Alberta, and Saskatchewan is held in accordance with the City of Edmonton policy “Percent for Art to Provide and Encourage Art in Public Areas” (C458C).

Budget:
$56,000.00 CAD (maximum, all inclusive)

Deadline for Submissions:
4:30 pm on Wednesday, May 31st, 2017

Installation:
Spring 2019

For more information, contact Grace Law: phone (780) 424–2787 ext. 230 or email: glaw [arobas] edmontonarts [point] ca

Click to download the Call

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Call to Canadian Artists – Request for Qualifications (RFQ)

City of Richmond Public Art Opportunity
West Cambie Neighbourhood Park
Integrated Landscape Public Art Project
Richmond, B.C.

Budget: $40,000 (all inclusive)
Eligibility: Open to professional Canadian artists and/or artist-led teams
Deadline: May 4, 2017
Installation: Summer 2018

OPPORTUNITY
The Richmond Public Art Program, in partnership with the Parks Department, is seeking an artist or artist team to develop a site-responsive integrated landscape artwork for the new six-acre West Cambie Neighbourhood Park in the rapidly developing Alexandra neighbourhood, at 9540-9700 Odlin Road, Richmond, B.C.

This is a two-stage open artist call, a request for qualifications and an interview selection process. The selected artist will enter into a Design Services contract to work with the City appointed Park design team (landscape architects, engineers, biologists) and consult with area residents to develop a concept proposal to be implemented in 2018.

Link to complete Call to Artists: http://www.richmond.ca/culture/publicart/opportunities.htm
For additional information or questions please contact:

Eric Fiss, Public Art Planner
City of Richmond
PublicArt [arobas] richmond [point] ca

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Timberlea Community Park – Storage Sheds Project

The Regional Municipality of Wood Buffalo seeks to review proposals of Artist or Artist teams specializing in outdoor murals.

All inquiries can be directed to:
Procurement, Supply Chain Management
Regional Municipality of Wood Buffalo
E: tenders [arobas] rmwb [point] ca

Please reference QU#4371/Attn: Shaunnah Blackmore in all communications. All responses will be posted at rmwb.ca/mural.
DESIGN INTENT
The Regional Municipality of Wood Buffalo (RMWB) intends to commission an Artist/Artist team to design and install murals on four storage sheds at Timberlea Community Park. The murals will cover the entire exterior of each shed.
ARTWORK DESIGN PARAMETERS
The artwork must adhere to the following design parameters:

Ensure artwork installation process does not pose a risk of injury to the public;
Artwork must be finished with a graffiti resistant coating (provided by the Artist/Artist team);
Artwork must appeal to a wide, culturally diverse audience and be suitable for all ages;
Artwork is located in the public realm, therefore subject matter must be considered;

BUDGET INFORMATION
The budget for this project is $30,000.00 CAD, all inclusive. The budget includes all costs associated with the project.
MENTORSHIP PROJECT
As part of an ongoing effort to promote and cultivate local art and artists, the Artist/Artist team commissioned to install the Timberlea Community Park murals will be expected to host two community workshops during the installation process. The parameters of the workshops include the following, but are not limited to:

Artist/Artist team will provide a hands-on, on-site workshop specifically for local teens
Artist/Artist team, in partnership with RMWB, will host an on-site hands-on workshop for the general public.
The cost to facilitate the workshops (plus any promotion) will be covered by the RMWB.

ELIGIBILITY
This project is open to all Artists/Artist teams, age 18 and over, residing in the region or within Canada.
PROJECT SCHEDULE
THURSDAY, APRIL 27, 2PM: DEADLINE FOR SUBMISSIONS
WEDNESDAY, MAY 3: ARTIST SELECTION PANEL MEETING
THURSDAY, MAY 4: ANNOUNCE SELECTED ARTIST AND DESIGN
LATE JUNE/EARLY JULY 2017: INSTALLATION

*The Regional Municipality of Wood Buffalo reserves the right to change the project timeline.

IMPORTANT NOTE:
The procurement process is not intended to create and shall not create a formal legally binding bidding process and shall instead be governed by the law applicable to direct commercial negotiations. For greater certainty and without limitation: (a) this RFP shall not give rise to any Contract A-based tendering law duties or any other legal obligations arising out of any process contract or collateral contract; and (b) neither the proponent nor the Municipality shall have the right to make any claims (in contract, tort, or otherwise) against the other with respect to the award of a contract, failure to award a contract or failure to honour a response to this RFP.
Timberlea Community Park
Construction of the Timberlea Community Park was completed and unveiled to the public in the summer of 2012. The 20-acre community park boasts several amenities, including an 8 lane, 400 m running track, a FIFA standard soccer/rugby field, a CFL sized football field, an outdoor green gym and walking trails.

Timberlea Community Park is a very popular outdoor space during the fall/summer/spring months, with all features being utilized to full capactity by sports leagues, families, and individuals. During the winter months, the park is used as a toboggan hill.
SELECTION PANEL CRITERIA
Each proposal will be evaluated based on the following criteria:

Artistic Quality & Originality – 25 points
Suitability for Location – 10 points
Fulfillment of Criteria Expressed in the Call to Artists – 20 points
Technical & Budgetary Feasibility – 15 points
Regional Municipality of Wood Buffalo Artist * – 5 points
Qualifications & Professional Experience of the Artist – 10 points
Public Safety & Community Suitability – 15 points
*As per our Social Procurement Policy, applicants residing within the Regional Municipality of Wood Buffalo will be awarded 5 points. The Social Procurement Policy can be found on the Regional Municipality of Wood Buffalo website (www.rmwb.ca).
TIMBERLEA COMMUNITY PARK STORAGE BUILDINGS
The sheds are made of corrugated metal siding. Parts of the shed have been painted in the past (to cover graffiti tags).
The measurements of the sheds are roughly:
#1 – 14ft x 5ft x 21 ft
#2 – 24 ft x 5 ft x 28 ft
#3 & 4 – 24 ft x 5ft x 28 ft

The murals should cover the entire shed (all sides, plus the top). Artists will also be responsible for applying an anti-graffiti coating on the finished mural, so that any graffiti tags can be easily removed in the future.
COMPETITION ENTRY REQUIREMENTS
All submissions packages must be submitted as a single PDF file.
Submissions are accepted by email to: tenders [arobas] rmwb [point] ca

LETTER OF INTEREST: No more than one page explaining Artist/Artist team’s interest in the project;
CURRICULUM VITAE: Detailing professional experience as an Artist/Artist team and other relevant information, including mentoring experience;
PROPOSED DESIGN: Preliminary images must be numbered, the top of the image indicated and the Artist’s name included on the image. Please provide a coloured rendering, suitable for printing on 8 1/2 “x 11” paper;
DETAILED BUDGET: Detailed budget for the proposed artwork not to exceed the maximum budget listed in the Call to Artists. Budget must include (but is not limited to): transportation fees, accommodations, artist’s fee, studio fees, materials, shipping to/from Fort McMurray, installation costs, travel expenses, meals, and all applicable taxes;
ANNOTATED IMAGE LIST: The image list must include the Artist’s/Artist team’s name and a brief description of each image stating its title, date, medium, size, location, and if a commissioned project, the commissioned budget;
REFERENCES: A list of at least three professional references that have an in-depth knowledge of the artist’s/artist team’s work and working methods. The list must include complete addresses, email addresses, and telephone numbers;
OPTIONAL SUPPORTING MATERIALS: Artist may include up to three selections of support materials such as reviews, news articles, and other related information.

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Appel de propositions : expositions de 2018

Programme d’art public – Galerie Karsh-Masson et Galerie d’art de l’hôtel de ville

L’appel de propositions est sur ottawa.ca

Date limite : le lundi 1er mai 2017

La Galerie Karsh-Masson et la Galerie d’art de l’hôtel de ville sont gérées par le Programme d’art public de la Ville d’Ottawa. Pour obtenir de l’aide ou demander de l’information, envoyez un courriel à programmedartpublic [arobas] ottawa [point] ca ou téléphonez au 613-244-6852.

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CALL FOR PROPOSALS: City of Toronto « Outside the Box »
(Hand-painted Traffic Signal Boxes) Project

Deadline: Monday, April 24, at 4:30 pm.

Please see full application guidelines (including details of confidentiality, indemnity and copyright) on the website: www.toronto.ca/streetart/outsidethebox
ABOUT THE PROJECT

The City of Toronto invites local area artists to submit proposals to create works of art on City traffic signal boxes throughout Toronto. There are over 2,200 traffic signal boxes located across Toronto at signalized intersections. These boxes are often covered with posters and are a prime target for graffiti vandalism.

The Outside the Box public art initiative helps to bring diverse and interesting public art to neighbourhoods, reduces the impact of graffiti vandalism and postering, contributes to the vitality and attractiveness of the streetscape, helps to beautify City infrastructure and streets, and supports local and emerging artists.

Artwork on traffic signal boxes functions as a form of communication to an audience in transit, with the goal of creating a vibrant, inclusive and interesting urban environment. Successful proposals will be innovative in design, foster community pride, counteract graffiti vandalism and contribute to a sense of identity for residents and businesses.

This project is implemented by StreetARToronto (StART), part of the City of Toronto’s Transportation Services Division. Since the project launched in 2013, over 185 boxes have been hand-painted by local artists and transformed into works of art.

ARTIST FEE

The artist fee paid will be a $650 honorarium (including HST) for each completed traffic signal box.

APPLICATION & DESIGN CRITERIA

Artist applicants must reside in the City of Toronto.
Artist applicants cannot be City of Toronto employees.
Use the template provided on the website to propose your design concept(s). Designs must include all visible sides of the traffic signal box, unless where specified by the project team or on the list of box locations.
When designing the artwork, artists are encouraged to think of the context of the area and the city as a whole.
Designs must not contain:any representations of traffic lights, signs or signals
advertisement or promotion for any business, product or viewpoint
vulgar, profane, offensive, or insensitive images or writing
any breach of intellectual property, trademarks, brands, images of illegal activity or involve the attachment of any object(s) to the box
Consideration should be given to the fact that the finished artwork(s) will be in the public domain and therefore may be vandalized. Although the City will protect the artwork with a vandal resistant clear coat, it cannot guarantee that vandalized traffic signal boxes will be repaired and the artwork restored to its original state. Further, artists should understand that the finished works will be on functioning equipment that will need repair or replacing at some point in time. As such, The City cannot guarantee how long each traffic signal box will be in use. Artists must accept the risk that their artwork may be damaged, altered or removed at any time after completion.
All designs will be subjected to City of Toronto review and approval.
Artist signature and website cannot occupy more than ¼ of the base unit.

TRAFFIC SIGNAL BOX SIZE AND CONFIGURATION

Width: 76.2 cm
Height: 121.92 cm
Depth: 43.18 cm

Please note in very few cases the traffic signal box may be slightly shorter than the above height. The artists chosen for these boxes will be notified of the height. The design template with dimensions can be found at www.toronto.ca/streetart/outsidethebox
LOCATION OF TRAFFIC SIGNAL BOXES

For 2017, Outside the Box aims to have 60 traffic signal boxes hand-painted by local artists. Please visit our web page for the 2017 list of traffic signal box sites.

Please note that there is no guarantee that artists will be given their preferred box location. Please also note that this list of locations, as well as the total number of boxes to be painted, is subject to change.
PAINTING WEEKS

Artists must specify in their application which of the designated weeks they will be available to paint.

Week 1: June 19 – 23
Week 2: Aug 7 – 11
In some cases, depending on box location, some flexibility may be required and an artist may be requested to paint their box on another date if necessary. A single traffic signal box generally takes two days to complete but is dependent on the intricacy of the design and other variables.
HOW TO APPLY

Artists responding to this competition must provide a completed application form, available on the website (www.toronto.ca/streetart/outsidethebox), and all attachments requested on the application form, by Monday April 24, at 4:30 pm.

Artists may submit no more than 2 (two) design proposals (templates) along with a statement for each design. No artist will be selected for more than one (1) traffic signal box.

Do not send any materials not specifically requested (i.e. transparencies, DVDs/videos, articles etc.). If sent, they will not be reviewed by the jury. Submissions will not be returned.
PLEASE EMAIL SUBMISSIONS TO streetart [arobas] toronto [point] ca or MAIL HARD-COPY SUBMISSIONS TO:

Program Manager, Outside the Box
StreetARToronto (StART)
City Hall, East Tower, 23rd Floor
100 Queen St. West
Toronto, M5H 2N2

NOTE: The City of Toronto assumes no responsibility for lost or damaged submissions and application contents will not be returned. The City also reserves the right to discontinue this call at any time.

FOR MORE INFORMATION ABOUT StART, PLEASE DIRECT INQUIRIES TO streetart [arobas] toronto [point] ca.

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RÉALISATION D’UNE NOUVELLE ŒUVRE PAR UN OU UNE ARTISTE Pour le campus de l’Université de Saint-Boniface (USB)

Projet d’art public administré par le Bureau de développement et la Direction des services aux étudiants et étudiantes de l’USB dans le cadre des célébrations du 150e anniversaire de la confédération du Canada
Date limite : Le 31 aout 2017
Budget : 120 000 $ tout compris

APERÇU DU PROJET
L’USB invite les artistes francophones professionnels à présenter des demandes pour une nouvelle œuvre qui devra être réalisée à l’intérieur d’un délai précis et qui s’ajoutera à la collection permanente de l’établissement. Cette nouvelle œuvre sera située à l’extérieur sur le campus de L’USB et célébrera le 150e anniversaire de la Confédération canadienne. Le dévoilement de l’œuvre est prévu pour septembre 2017.

maisondesartistes.us3.list-manage.com/track/click?u=24bfdff57bf66a289389c1103&id=6e3b48e0d9&e=ab268d8ffd

6. pour commissaires

Gallery Curator – The Latcham Gallery

The Latcham Gallery is seeking a creative, motivated and flexible individual to manage the Gallery’s curatorial program.

Reporting to the Gallery Director, the Gallery Curator will be responsible for the following:

Executing planned exhibitions (2017) and curating new exhibitions (2018 forward) including liaising with artists, installation, documentation, etc.
Planning and executing exhibition-related educational programs including artist talks, professional development for artists, tours, etc to connect the exhibitions with the audience.
Execute all exhibition related marketing including press releases, electronic invitations, posters, advertising, social media, etc to expand audience
Recruit and manage volunteers as needed
Administration including exhibition related reports, correspondence, grant applications, etc.
Act as an ambassador for the institution with artists, galleries, community, stakeholders, funders
Other duties as determined by the Gallery Director
The ideal candidate will have the following

Fine Arts or Art History degree or equivalent experience
Knowledge of contemporary and historical art
A minimum of two years curatorial experience and/or related experience in a contemporary arts setting
Understanding of the provincial arts community
Exceptional organizational and time management skills
Experience working with volunteers
Excellent verbal and written communication skills
Excellent computer skills with proficiency in Word, Excel, Adobe Creative Suite and database knowledge.
The ability to work flexible hours, including some weekends and evenings
You will seek out relationships with the arts community and connect the Gallery and the community through the Gallery’s exhibition program. You will be part of an experienced, enthusiastic and committed staff and volunteer team.

The Latcham Gallery is a public art gallery featuring exhibitions of contemporary art, arts education programs for all ages, artist talks, and special events and is located in Stouffville, Ontario.

This is a permanent part time position (24 hours per week) starting at $30,000 per year with flexible days to be determined. Approximately 12 Saturday shifts per year and occasional evening shifts are required.

Applications will be reviewed starting April 10, 2017 and will continue until the position is filled. Only candidates selected for an interview will be contacted.

Apply to: Ms. Roz Pritchard, Director, The Latcham Gallery, 6240 Main St. Stouffville.

Please send resume and cover letter outlining curatorial experience in ONE document by email to opportunities [arobas] latchamgallery [point] ca and put YOUR first and last names in the document title.

www.latchamgallery.ca

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Emerging Curator Internship
Deadline:
May 10, 2017, 4:05 p.m.
Location:
InterAccess 9 Ossington Ave. Toronto, Canada M6J2Y8
IA Current Curator
Deadline: Monday May 10th 2017 (6pm)

InterAccess currently seeks a bold and engaged emerging curator to join the organization as its curatorial intern under the auspices of the IA Current Program which supports the professional development of emerging curators and artists interested in new media and electronic practices. The IA Current Curator will use their unique vision and critical perspective to research, develop, and execute the 16th annual IA Current Exhibition. This exhibition will be mounted in the main gallery for four weeks beginning in September 2017 and will feature the work of emerging artists. Reporting to the Programming Coordinator, the IA Current Curator can expect to work 5-7 hours per week between June and October 2017, with extended hours as required in the weeks leading up to the opening of the exhibition. The successful candidate will develop a holistic understanding of programming and operations within a new media focused artist-run centre; additional training opportunities will be tailored to their interests. The IA Current Curator will be paid an honorarium upon successful installation of the exhibition.

Primary Duties and Responsibilities

– In collaboration with the Programming Coordinator, establish a flexible schedule for in-gallery and offsite research between June and September 2017
– Develop a coherent and relevant exhibition theme
– From an open call for submissions, select a maximum of five works by emerging new media artists based in Canada
– Assist in drafting an exhibition budget, artist contracts, and other materials in accordance with InterAccess standards and practices
– Write a short curatorial statement for marketing purposes and an extended exhibition essay
– Lead a curator’s tour of the exhibition
– Coordinate and manage installation and strike with the support of technical staff at InterAccess
– Assist with other programming-related duties at InterAccess

Eligibility Criteria

– InterAccess welcomes applications from undergraduate and graduate students in a related field of study, recent graduates, and emerging professionals with fewer than four consecutive years of related professional experience
– The IA Current Curator must be available for key dates between August 22nd – September 6th 2017 and September 30th – October 3rd 2017.

Submission Requirements

– Cover letter
– Brief statement outlining your curatorial interests, philosophies, and/or methodologies (500 words maximum)
– Current CV
– One letter of reference

Only email submissions will be considered. Please send a single PDF file to art [arobas] interaccess [point] org with the subject line “IA Current Curator Application.” We thank all those who apply, however we will only contact those selected for an interview.
The InterAccess Current (IA Current) program supports the professional development of emerging curators and artists interested in new media and electronic practices. Each year, InterAccess selects an emerging curator, who works closely with IA staff to conceptualize and execute an exhibition of works by emerging artists. “Current” refers to the now, of course, but it is also an energetic charge that causes light, heat and all manner of electronic life; an apt metaphor for emergent creative practices within the ever-expanding field of new media.

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Appel de textes et de visuels – Inter #128 / Inter, art actuel
1er juin 2017
Québec (Québec)
INTER 128
Technocorps et cybermilieux

Il y a déjà dix ans, Inter, art actuel publiait un numéro précurseur sur l’art et les biotechnologies. Il est temps de produire un nouveau bilan, de prendre acte d’enjeux différents. Nous étions fascinés par la possibilité de fabriquer – bientôt industriellement – une vie artificielle, de provoquer une réingénierie du vivant. Les dix dernières années ont vu apparaître de nouveaux usages du corps et de nouvelles formes d’incorporation : dans les réseaux et par la coévolution, par des substituts et des hybridations. Le corps porteur de signes se révèle d’une grande plasticité dans son dialogue avec le milieu. Les altérations de tout genre (psychotropes, implants, prothèses, extensions, etc.) révèlent de nouvelles possibilités physiologiques et mentales. Quelles sont les nouvelles figures du corps comme mémoire, énergie, singularité, concentrateur (hub), etc. ? Que deviennent l’imaginaire du corps collectif – couplé à une psyché transindividuelle – et la métaphysique de notre connexion par le corps à une réalité ultime ? Qu’est-ce qui a changé dans notre rapport au corps à une époque où l’humanité semble confrontée à l’alternative de la mutation ou de l’extinction ?

Depuis le numéro d’automne 2006 il y a dix ans sur l’art biotech et le posthumain, qu’en est-il de la relation entre la virtualité et la fabrication industrielle ? On voit apparaître de nouveaux projets en réalité virtuelle où l’on obtient des niveaux d’immersion qui engagent de plus en plus le corps et où l’on dépasse le binôme son-visuel du jeu vidéo. Cette réflexion pourrait se prolonger dans les domaines du théâtre, de la musique, de la danse et de l’écriture. Elle pourrait aussi évoquer le corps en gravité zéro de l’astronaute, voire notre relation à l’espace interplanétaire. Ce qui a changé depuis 2006, c’est qu’on n’est plus dans l’utopie, mais dans la conscience des aspects négatifs d’une connectivité généralisée, par exemple les révélations concernant les écoutes de la NSA.

Responsables de dossier : Jacques Donguy et Michaël La Chance
Date de tombée : 1 juin 2017.
Date de parution : hiver 2018

Faire parvenir vos textes et images à : redaction [arobas] inter-lelieu [point] org

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Appel de candidatures pour commissaires
Images rémanentes

L’atelier d’estampe Imago, la Galerie d’art Louise-et-Reuben-Cohen et la Galerie Sans Nom s’unissent afin de mettre sur pied un projet de grande envergure appuyé par le programme Nouveau Chapitre du Conseil des arts du Canada célébrant le 150e du Canada.

Images rémanentes est un projet qui vise la création d’œuvres visuelles et médiatiques relatant le parcours du milieu culturel francophone du sud-est du Nouveau-Brunswick. Chaque œuvre soulignera la contribution exceptionnelle d’un organisme, d’un évènement ou d’une personne à la vitalité du milieu. Résultant de recherches approfondies sur les instances ou acteurs importants de la « Renaissance acadienne » en arts visuels, la collection d’œuvres réalisée sera greffée à même l’architecture où l’expression artistique des Acadiens résonne toujours, soit, et entre autres, le Centre culturel Aberdeen.

Deux candidatures sont recherchées afin de réaliser ce projet :

Un ou une commissaire sera sélectionnée afin d’aborder l’espace conceptuel du projet, c’est-à-dire faire la recherche pertinente à l’histoire du milieu et contextualiser les œuvres des artistes dans le projet par des textes critiques. Le ou la commissaire devra également aborder l’espace social du projet, soit faciliter la transmission de l’information entre le projet et le public en gérant la documentation du projet et en travaillant auprès de concepteurs graphiques afin de développer des outils d’interprétations tels un site web axé sur l’interaction à distance et du matériel promotionnel et didactique.

Un ou une autre commissaire sera choisie afin d’aborder l’espace physique du projet, plus précisément coordonner la production des œuvres en dialogue avec les artistes et travailler auprès du Centre culturel Aberdeen et les lieux satellites pour assurer le lien avec les partenaires et une intégration cohérente à l’architecture.

La synergie de ces aspects sera impérative au bon fonctionnement du projet et nécessitera un travail de collaboration ardue entre commissaires, artistes et organismes impliqués. Les pratiques de commissaires étant rares dans la région, le projet offre un contexte de professionnalisation exceptionnel pour les commissaires de provenance acadienne, tout en invitant les commissaires d’horizons divers à venir découvrir les artistes acadiens et leur histoire.

La réalisation du projet est prévue entre mai 2017 et décembre 2018. La langue de travail des organismes partenaires est le français.

Les candidatures doivent être acheminées par courriel avant le 24 avril 2017 et doivent inclurent les informations suivantes :

  • Une lettre d’intérêt
  • Exemples de projets et d’écrits antérieurs (le cas échéant)
  • Un C.V.
  • Une courte biographie
  • Autre(s) document(s) pertinent(s) (facultatif)

Les dossiers peuvent être envoyés à direction [arobas] galeriesansnom [point] org

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Appel à candidature : Commissariat de La Littorale, Biennale Internationale d’Art Contemporain (Anglet)Anglet (40 000 habitants) est une station balnéaire de la Côte basque située entre Biarritz, cité touristique réputée, et Bayonne, ville de patrimoine.
Face à ses deux voisines, la Ville d’Anglet déploie depuis plus de trente ans une action remarquée en faveur de l’art contemporain “dans” et “hors les murs”. La collectivité, à travers sa direction de la Culture, organise depuis 2005, une biennale d’art contemporain (Voir le site www.laliPorale.anglet.fr ).

C’est un événement artistique qui allie Art et Océan autour d’une exposition à ciel ouvert, au sein d’un environnement liPoral d’exception, étendu sur 4,5km. Ce dernier sert d’écrin à la production d’œuvres éphémères, inédites, conçues par des artistes représentatifs de la scène émergente, comme en témoigne durant la 5e édition l’invitation faite au pavillon du Palais de Tokyo ou la présence de jeunes artistes côtoyant des artistes confirmés (Mathieu Mercier, Didier Marcel, Shaun Gladwell), conjuguant
ainsi la beauté du site avec des démarches artistiques contemporaines expérimentales.

http://www.anglet.fr/fileadmin/user_upload/fichiers/mediatheque/publications/Culture/ville-danglet-_-candidature-commissariat-biennale-2018.pdf

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Appel de textes
Call for papers
esse 92 : Démocratie
Date de tombée : le 1er septembre 2017
Esse vous invite à soumettre des articles investiguant les préoccupations liées à la thématique de la Démocratie. Pour plus d’informations, consultez l’appel de textes.

http://esse.ca/fr/appeltextesfr?goal=0_2f3e0c07fc-a5fbcfa180-254647501&mc_cid=a5fbcfa180&mc_eid=fd37d45cb6

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APPEL DE DOSSIERS

2017-2019

RÉSIDENCE DE COMMISSAIRE

Artistes, penseurs, critiques et/ou théoriciens

http://lelobe.com/fr/appel-commissaire/

Date limite : 23 avril 2017
23H59 EST

La résidence de commissaire consiste à mener une recherche soutenue sur une réflexion thématique et, favorisant son avancement, produire un appel de dossier thématique teintant la programmation du LOBE tout au long de son séjour. En plus, d’accroître leurs expertises et de rayonner au sein d’un organisme qui les soutient, le commissaire singularise l’accueil, l’encadrement, la découverte et la rencontre avec le milieu des artistes de la programmation régulière.

Dossier à soumettre_
– Lettre de motivation
– Intention de projet thématique en lien avec les orientations du centre (500 à 1000 mots)
– Texte relatant le désir d’investissement envers la recherche (250 mots)
– Suggestions d’artistes (2-3) en lien avec la thématique
– Ébauche d’un appel de dossier thématique (Lancement juin 2017)
– Des exemples de textes et publications antérieurs.

Conditions_
Durée : 2 ans
Début : Automne 2017
Fin : Été 2019
Honoraire : 12 000$/an, frais de déplacement et d’hébergement selon les politiques en vigueur.

Prenez note que deux séjours d’une semaine sont à prévoir, l’un mai et l’autre en juin 2017.

La résidence requiert une présence soutenue au centre en cours d’année en particulier lors des résidences d’artistes de la programmation et des évènements du centre.

Philosophie de la résidence de commissaire_
Depuis 2015, une visée innovante, unique au Québec et même à l’international prenait son envol au LOBE, un projet de résidence de commissaire. Décloisonnant les disciplines et donnant la chance à des penseurs, à la fois artistes, critiques ou théoriciens, d’accroître leurs expertises et de rayonner dans un lieu commun au sein d’un organisme qui les soutient. Pendant deux années consécutives, leurs recherches et expérimentations thématiques reflétant les tendances actuelles de l’art – menant à la création d’une « œuvre-programmation », d’une « œuvre-publication »- alimentant le milieu de l’art de nouvelles connaissances, de nouvelles pistes de réflexion. Cette résidence devient un moteur important dans le développement des savoirs au cœur des enjeux de l’art contemporain.

Le rôle du commissaire est d’étaler sa vision artistique parallèlement à la réalisation d’une recherche-création favorisant l’avancement de sa propre pratique. Il s’agit d’aller au-delà de la seule conception d’expositions regroupant des artistes, mais de modifier la structure institutionnelle et sa fonction pour faire émerger la dimension créative dans une perspective critique et expérientielle.

Le commissaire est responsable de produire un appel de dossier thématique et de développer une programmation singulière en collaboration avec le comité artistique. (5 à 6 résidences – 3-4 avec le comité de sélection et 2 sur invitation du commissaire, dont un artiste sénior).

En écho avec nos orientations, les thématiques transdisciplinaires des commissaires, celles qui traversent l’ensemble des pratiques et disciplines actuelles, celles qui incitent à l’auto-bousculement et à l’exploration, retiendront l’attention du comité de sélection.

Dans notre programmation de résidence, le fait d’opter pour une thématique transdisciplinaire sur deux ans permet un suivi, une cohérence et crée un fil conducteur à travers un corpus de pratiques suffisamment riches et diversifié pour assurer l’élaboration d’une vision théorique spécifique. Cette nouvelle vision de la pratique en résidence (recherche/création/théorie) est une avancée majeure dans le domaine des arts actuels et a une portée notable sur le développement des enjeux liés à cette approche.

La résidence étant un épisode dans la carrière des artistes, celle-ci joue un rôle primordial dans l’évolution du travail et influence leur pratique. Dans cette optique, le LOBE est guidé par l’optimisation de cette expérience de production intensive de recherche/création en offrant aux artistes reçus un accueil chaleureux, confortable, convivial, adapté et professionnel.

Suivant cette philosophie que l’expérience vécue stimule et influence, la création, la mise en présence constante des artistes avec un commissaire bonifie l’accueil, l’encadrement, la découverte et la rencontre avec le milieu. De plus, l’entrecroisement des résidences d’artistes et celle du commissaire provoquent des questionnements, bouscule et alimente les réflexions mutuelles à la fois critique et analytique.

Dans l’optique d’inscrire, de transmettre et de faire rayonner sa recherche critique et théorique thématique et les pratiques des artistes en résidence accueillis au LOBE, le commissaire produit à la fin de sa résidence une publication théorique, une œuvre-publication ou toutes autres réalisations (capsules vidéos, exposition itinérante, série de conférences, dossiers dans des revue spécialisée, blogues, etc.). D’ailleurs, le commissaire joue un rôle primordial en tant qu’agent de liaison et de transmetteur du savoir avec les artistes, nos publics et les médias.

Pour de l’information sur la résidence de commissaire précédente_
www.lelobe.com
http://lelobe.com/fr/portfolio/stephanie-tremblay-requin/
https://www.facebook.com/obsolescencepop/

Le LOBE_
Le centre d’artistes le LOBE se développe sur trois axes complémentaires. Soutenant principalement l’accueil d’artistes et la diffusion de projets d’art actuel réalisés en résidence, il s’engage également à promouvoir les pratiques évènementielles ainsi que le développement des savoirs.
Favorisant le potentiel créateur des défis plutôt que la constance, les notions de contre-pratique et de projet casse-gueule, hybrides, novateurs, inclassables et les démarches à risque sont inscrites dans le code génétique du LOBE. Nos programmations mettent l’accent sur «l’effet laboratoire» des résidences, c’est-à-dire sur le soutien de la recherche, l’expérimentation, les pratiques innovantes et plus particulièrement celles qui induisent une réflexion sur la place et les modes de présentation de l’art.


TRANSMETTRE VOTRE DOSSIER AVANT LE 23 AVRIL 2017
À l’adresse suivante: residences [arobas] lelobe [point] com


Prenez note que seule les candidatures retenue seront contacter.
Une entrevue est à prévoir.

Le LOBE invite les artistes issu(e)s de la diversité culturelle, autochtone ou groupes marginalisés à soumettre leur dossier.

Pour plus d’information_
Caroline Fillion, directrice générale
direction [arobas] lelobe [point] com
418 690-3182