Programmation des membres de l’AGAVF
Galerie Sans Nom (Moncton)
Andrée-Anne Roussel – Les chaînes de Markov
Krista Gunn – EXIT
du 13 novembre au 18 décembre 2015
140, rue Botsford, rez-de-chaussée du Centre culturel Aberdeen
Moncton, Nouveau-Brunswick
www.galeriesansnom.org
Maison des artistes visuels (Saint-Boniface)
Fait maison – Patrick LeMadec, Rosemarie Peloquin, Mona Moquin, Diane Lavoie, Marie-Ève Fontaine, Claire Paetkau, Michelle Plamondon, Michel Saint Hilaire, Rolande Kirouac, Evin Collis et Lucie Madeleine Delisle
du 10 au 22 décembre 2015
219, boulevard Provencher
Saint-Boniface, Manitoba
www.maisondesartistes.mb.ca
Centre culturel franco-manitobain (Winnipeg)
Jeffrey Poirier – Architectonie subversive
du 29 octobre au 1er janvier 2016
340, boulevard Provencher
Saint-Boniface, Manitoba
www.ccfm.mb.ca
Atelier d’estampe Imago (Moncton)
Jennifer Bélanger – You Were Here
du 13 novembre au 18 décembre 2015
140, rue Botsford, rez-de-chaussée du Centre culturel Aberdeen
Moncton, Nouveau-Brunswick
www.atelierimago.com
Galerie du Nouvel-Ontario (Sudbury)
Le Nouveau Louvre
du 21 novembre au 23 décembre 2015
174, rue Elgin
Sudbury, Ontario
www.gn-o.org
Appels de dossiers
1. appels en français du Canada
Galerie Sans Nom – Moncton – 1er mars
Centre culturel franco-manitobain – Saint-Boniface – 18 janvier
Conseil des arts du Canada – Otttawa – 18 janvier
Galerie du Festival international de jazz de Montréal – 22 janvier
Regart – Lévis – 1er février
ssociation des centres d’exposition de l’Abitibi-Témiscamingue – 31 janvier
Collection permanente d’œuvres d’art du Yukon – 29 janvier
Coordinateur/trice – Conférence AARCA 2017 – 1er janvier
Verticale – Laval – 10 janvier
Symposium international d’art contemporain – Baie-Saint-Paul – en cours
Fibreworks Biennale-concours des arts canadiens de la fibre – 28 mars
Les HTMlles – Montréal – 20 décembre
L’Écart – Rouyn-Noranda – 15 janvier
esse art + opinion – Montréal – 10 janvier 2016
2. appels en anglais du Canada
11th annual multi-arts festival: Fashion Art Toronto – 9 janvier
Flux Media Art Gallery – Victoria – 1er février
Art City – Winnipeg – 1er février
CSV Maker Space – Charles Street Video – Toronto – en cours
Western Front – Vancouver – en tout temps
3. appels internationaux
Galerie La Box – Bourges – 15 mars
Rome Media Art Festival – 15 janvier
REFUGEE! – artvideoKoeln – 21 décembre
4. résidences
Résidence en art public – Casino Luxembourg – 16 février
Triangle’s Residency Program – Brooklyn – 15 janvier
YARAT – Baku, Azerbaijan – 20 décembre
ARNA – eco-oriented residency – Suède – 1er février
Spark Box national residency – 31 janvier
Atelier de l’Île – Gatineau – 31 janvier
Résidence – Piste Chilkoot 2016 – Whitehorse – 1er février
LoosenArt: Photography / Digital Graphic / Digital Illustration – 31 décembre
Atelier d’estampe Imago – Moncton – 15 avril
Caldera Arts Center Artist Residencies – Oregon, États-Unis – dès mi-janvier 2016
Atelier Topaz – Ontario – en tout temps
5. art public
District of Squamish – 15 janvier
Cheng-Long Wetlands International Environmental Art Project – Taiwan – 15 janvier
6. divers
La Liste sera de retour le 15 janvier
La Liste
L’Association des groupes en arts visuels francophones (AGAVF) présente les événements de ses quinze centres d’artistes et galeries membres à travers le pays et compile les appels de dossiers en arts visuels, arts médiatiques, performance, art public qui s’adressent principalement aux artistes et parfois aux commissaires.
1. appels en français du Canada
GALERIE SANS NOM ET SALLE SANS SOUSDATE DE TOMBÉE : 1er MARS 2016
140 rue Botsford | Locaux 13 et 16
Moncton, NB E1C 4X5
Appel aux artistes en arts visuels
Le Centre culturel franco-manitobain vous invite à soumettre une proposition d’exposition en arts visuels pour la période de programmation allant de novembre 2016 à octobre 2017.
Le Centre culturel franco-manitobain abrite une galerie d’art professionnelle depuis sa construction en 1974. Celle-ci occupe 1 550 pieds carrés au rez-de-chaussée de l’édifice, au cœur du lieu public. Au cours des années, la Galerie du CCFM a présenté plusieurs expositions importantes pour initier la communauté francophone du Manitoba aux arts visuels.
Le Centre culturel franco-manitobain est présentement à la recherche de soumissions pour des expositions en arts visuels, pour la période de programmation allant de novembre 2016 à octobre 2017. Tout artiste professionnel ayant terminé sa formation de base, ayant pratiqué son art pendant au moins un an depuis la fin de ses études, et ayant à son actif un corps d’œuvres pour exposition est invité à déposer sa soumission pour une exposition dans la Galerie.
Date d’échéance : Le lundi 18 janvier 2016
Pour de plus amples informations et pour télécharger les formulaires requis, visitez notre site web : ccfm.mb.ca.
S’il vous plaît, faire parvenir vos soumissions et adresser toutes questions à :
Hélène Molin-Gautron, coordonnatrice de la programmation
Centre culturel franco-manitobain
340, boulevard Provencher, Saint-Boniface (MB) R2H 0G7
Téléphone : (204) 233-8972 poste 434
Courriel : programmation [arobas] ccfm [point] mb [point] ca
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Le Conseil des arts du Canada sollicite l’expression d’intérêt des personnes intéressées à agir comme conservateur/conservatrice d’une exposition qui sera présentée à la salle d’exposition Âjagemô à compter de mai 2016.
À l’approche du 150e anniversaire du Canada, ainsi que du 60e anniversaire du Conseil des arts et du 45e anniversaire de la Banque d’art en 2017, cette exposition offrira une occasion d’utiliser la collection de la Banque d’art comme point de départ à une réflexion sur le passé et l’avenir du Canada par le truchement de l’art contemporain.
Veuillez cliquer sur le lien ci-dessous pour obtenir de plus amples renseignements.
Les propositions doivent parvenir au plus tard le mercredi 18 janvier 2016 à 15 h (HNE).
PROJET D’EXPOSITION
Galerie du Festival International de Jazz de Montréal
30 juin au 9 juillet 2016
Dans le cadre de sa programmation 2016, la Galerie du Festival International de Jazz de Montréal, présentée à l’Espace culturel George-Émile-Lapalme de la Place des Arts, invite les artistes professionnels québécois à soumettre un dossier pour un projet d’exposition.
La Galerie du Festival International de Jazz de Montréal a été fondée en 1996 et accueille annuellement plus de 10 000 visiteurs en provenance des quatre coins du monde.
DATE LIMITE: LE VENDREDI 22 JANVIER 2016
Les candidats intéressés doivent soumettre un dossier comprenant :
- Une description physique de l’exposition proposée, y compris le nombre d’œuvres, l’espace requis et les besoins techniques (maximum 2 pages). Si nécessaire, nous vous invitons à consulter le document « Salle d’exposition – Devis technique » de la Place des Arts, fourni sur demande à l’adresse suivante : galerieloungetd [arobas] equipespectra [point] ca
- un curriculum vitae
- un dossier de presse (si applicable)
- un court texte décrivant la démarche artistique
- 10 à 15 images (format JPEG, environ 1024 x 768 pixels)
- La documentation vidéo ou sonore (si applicable) peut être envoyée par lien Vimeo ou Youtube.
- une liste descriptive présentant un échantillonnage des œuvres proposées avec titre, année, médium et dimensions
- Échelle de prix des œuvres
Un projet d’exposition réalisé sous les thèmes de la musique et/ou de Montréal sera considéré comme un atout.
LES PROPOSITIONS DOIVENT ÊTRE SOUMISES PAR COURRIEL SEULEMENT.
Les dossiers doivent être envoyés à l’adresse suivante: galerieloungetd [arobas] equipespectra [point] ca
avec l’objet : Exposition Galerie du Festival 2016
Si votre dossier a un poids supérieur à 12 MB, veuillez l’envoyer via un système d’envoi en ligne, tel que Dropbox ou WeTransfer.
Vous recevrez un courriel confirmant la réception de votre dossier. Si vous ne recevez pas le courriel de confirmation après une semaine, veuillez contacter la Galerie Lounge TD (514-288-8882) pour vous assurer que votre dossier a bien été reçu.
La sélection sera effectuée par un comité. Le choix final sera communiqué par courriel dans les deux semaines suivant la fin du concours.
Les œuvres soumises dans le cadre de ce projet d’exposition seront disponibles pour la vente et prêtes à l’accrochage lors de leur livraison à la Galerie. Le partage des revenus entre la Galerie et l’artiste se fera selon les normes en vigueur.
[la galerie ne paie pas de cachet, mais offre un personnel de vente. la galerie paye une assurance, mais pas le transport des œuvres]
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Appel de dossier 2016-2017
Prochaine date limite 1er février 2016
Implanté à Lévis, Regart, centre d’artistes en art actuel assure, depuis 1986, une présence dynamique des arts visuels actuels auprès des publics des territoires de Chaudière-Appalaches et de Québec.
Présentée en galerie, mais aussi hors les murs, sa programmation met l’accent sur des productions relevant de l’hybridation des formes d’expression et de l’expérimentation, tant dans les processus de création que dans la présentation des expositions, où la qualité artistique et l’importance du discours théorique sont mises de l’avant.
Orientation artistique 2016-2017
Qu’en est-il des expositions collectives?
Avant d’être officiellement un lieu de diffusion en 1986, Regart a d’abord été un collectif d’artistes qui a exposé pour la première fois en 1984, à Lévis sur la côte du Passage. Depuis, beaucoup d’eau a coulé sous les ponts et nous voilà à l’ère des expositions solos dans une période où les Centres sont soumis à des compressions budgétaires, des réductions de plages d’expositions et des pressions de toutes parts. À force de jongler, avec ces diverses réalités nous nous sommes questionnés sur l’origine des centres d’artistes et leurs évolutions. Du collectif au lieu de consécration solitaire, nous voulons vous proposer un juste milieu.
Suite aux succès retentissants des dernières expositions collectives et des activités membres combinées à notre programmation régulière, nous reconnaissons l’importance et le potentiel de réanimer cette vive et inspirante opportunité des centres d’artistes d’être des lieux de rencontres et de mise en réseaux entre les artistes, de dialogue entre les œuvres, les membres impliqués dans le centre d’artistes, l’équipe du centre et son public.
C’est pourquoi, pour sa programmation 2016-2017, Regart souhaite développer une série de trois expositions collectives. Nous vous invitons donc, artistes et commissaires, à nous envoyer vos dossiers pour développer, avec nous, cette orientation unique dans la région de Chaudière-Appalaches et de Québec
Les artistes sont invités à nous présenter leurs dossiers en considérant qu’une ou des œuvres seront sélectionnées par un comité spécial qui assurera le commissariat avec la direction artistique de Regart.
Les commissaires indépendants qui travaillent autour de la question de l’exposition collective comme structure de leurs recherches sont également invités à nous présenter un projet d’exposition composé d’un maximum de quatre artistes de leur choix.
Vous êtes auparavant invités à visiter le www.centreregart.org afin d’obtenir de plus amples informations sur le centre, sur ses missions et mandats, le contexte géographique dans lequel il s’inscrit mais aussi les plans de salles (galerie, Vitrine des Membres et centre de documentation).
Afin de faciliter le traitement des demandes par le comité de sélection, vous êtes priés de nous faire parvenir votre proposition par courriel à l’adresse suivante: programmation [point] regart [arobas] gmail [point] com.
Regart, centre d’artistes en art actuel
5956 Rue St Laurent, Levis, QC, Canada
Lévis, QC G6V 3P4
Canada
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Invitation aux artistes professionnels et de la relève en arts visuels, aux commissaires et institutions qui désirent présenter un projet d’exposition.
L’Association des centres d’exposition de l’Abitibi-Témiscamingue (ACEAT) lance son appel conjoint de propositions d’expositions s’adressant aux artistes professionnels et de la relève en arts visuels, aux commissaires et institutions. Depuis 1980, l’ACEAT constitue un réseau de diffusion professionnel qui regroupe cinq centres d’exposition distincts de l’Abitibi-Témiscamingue reconnus: le Centre d’art Rotary de La Sarre, le Centre d’exposition d’Amos, le Centre d’exposition de Val-d’Or, le Centre d’exposition de Rouyn-Noranda ainsi que la Galerie du Rift de Ville-Marie.
Un seul dossier déposé est nécessaire alors que l’ACEAT s’assure de faire le suivi auprès de chacun des centres.
La date limite est le 31 janvier 2016 (ou jour ouvrable suivant, cachet de la poste faisant foi). Aucun dossier ne sera accepté par courriel, tout comme aucun dossier ne sera retourné après analyse.
Le dossier doit comprendre les documents suivants sur support informatique (CD ou DVD):
- Description détaillée du projet d’exposition
- Visuel du projet avec description (entre 10 à 20 images)
- Curriculum vitae
- Démarche artistique
- Dossier de presse numérisé (articles majeurs seulement)
Le formulaire peut être téléchargé à : www.lerift.ca/ galerie sous l’onglet soumettre un projet.
Faire parvenir votre dossier à
ACEAT A/S Marianne Trudel, secrétaire
222, 1re Avenue Est Amos (Québec)
J9T 1H3
Pour info. : Téléphone : 819 732-6070 poste 402, Courriel : exposition [arobas] ville [point] amos [point] qc [point] ca
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Date limite pour la présentation des dossiers : 29 janvier 2016
Pour présenter une œuvre :Télécharger les lignes directrices 64 Ko
Remplir le formulaire de proposition 176 KoFaire parvenir le formulaire à l’adresse suivante :
Comité d’acquisition, Friends of Yukon Permanent Art Collection
Section des arts, Direction des services culturels
a/s de la curatrice Ministère du Tourisme et de la Cultureo Par courriel : garnet [point] muething [arobas] gov [point] yk [point] cao En personne : 100, rue Hanson, Whitehorseo Par la poste :
C.P. 2703 (L-3)
Whitehorse (Yukon) Y1A 2C6
APPEL D’OFFRES : COORDINATEUR(S) / COORDINATRICE(S) DE CONFÉRENCE : AARCA 2017
AARCA/ACAAA – l’Association des centres d’artistes autogérés de l’Atlantique est à la recherche d’entreprises ou de personnes qui souhaitent manifester leur intérêt envers l’organisation de la prochaine conférence nationale des centres d’artistes autogérés qui se déroulera à Charlottetown à l’automne 2017.
F L O T T I L L E
À l’image d’une réunion de navires dans les eaux libres, « Flottille » rassemblera des artistes, des commissaires et des auteurs pour créer un événement souple et ouvert.
À l’automne 2017, les centres d’artistes autogérés du Nouveau-Brunswick, de Terre-Neuve-et-Labrador, de la Nouvelle-Écosse et de l’Île-du-Prince-Édouard rassembleront la ferveur et la chaleur d’un party de cuisine des Maritimes pour faire de Charlottetown le lieu de discussions transnationales des centres d’artistes, des espaces et des réseaux autogérés d’aujourd’hui.
Le comité prévoit entamer le travail de demande de subvention, de collecte de fonds et de logistique dès janvier 2016.
La date limite pour la réception des offres est le 1er janvier.
http://www.akimbo.ca/89049
Appel de dossiers 2016—2017
Date limite pour le dépôt des dossiers : 10 janvier 2016 à 23h
Verticale – centre d’artistes lance un appel aux artistes en art actuel pour la programmation régulière de l’année 2016-2017.
Verticale propose aux artistes de contribuer à une réflexion sur le territoire et sur sa construction symbolique. À travers des œuvres critiques, percutantes ou discrètes, les artistes ont un rôle important à jouer dans un environnement en transformation – qu’il soit social ou climatique –, et ce, tout au long de l’année.
Verticale – centre d’artistes s’intéresse aux cycles de diffusion atypiques, aux processus de création, aux spécificités des arts visuels dans un contexte d’éclatement disciplinaire.
Les pratiques installatives, performatives, d’interventions sont acceptées dans le cadre de cet appel. Ces pratiques nécessitent des modes de diffusion adaptés que le centre peut offrir aux artistes. Par sa programmation, le centre cherche à questionner la notion d’exposition dans un contexte hors les murs. Ainsi, les projets doivent être adaptés à la réalité du seul centre d’artistes autogéré lavallois.
Verticale souhaite répondre aux besoins des artistes et accompagner leurs démarches de création.
Consultez ici tous les détails sur le dépot des dossiers.
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THÈME DU 34e SYMPOSIUM INTERNATIONAL D’ART CONTEMPORAIN
La directrice artistique du Symposium international d’art contemporain Marie Perrault a présenté récemment la thématique de la 34e édition. En voici un aperçu alors que l’appel de dossier pour les artistes s’ouvrira le 14 septembre prochain.
Marie Perrault, la directrice artistique du Symposium, prépare une 34e édition sur le thème Mobilités.
Mobilités
Au cours de l’été 2016, la 34e édition du Symposium international d’art contemporain de Baie-Saint-Paul explorera les phénomènes liés à la mobilité, à ses conséquences sociétales et aux imaginaires qui l’animent.
Que l’on bouge soi-même ou non, la mobilité occupe une place importante dans nos vies de tous les jours. Tout au long du XXe siècle, nos sociétés ont été marquées par l’évolution des moyens de transport et de communications, ainsi que par le développement des infrastructures et des réseaux ayant rendu ces changements possibles. L’avènement des nouvelles technologies, la circulation toujours plus rapide de l’information et la communication en réseau contribuent aujourd’hui à un sentiment de mobilité généralisée.
Il s’agira ici de se pencher sur les mouvements de personnes, d’objets et d’information, sur les infrastructures et les réseaux qui en assurent la fluidité, sur les imaginaires motivant cette effervescence. De même, la résistance à cette mobilité constitue une contrepartie qui pourra être explorée. À l’aube de la modernité, les Futuristes italiens étaient fascinés par la vitesse et le mouvement ; alors que s’amorce aujourd’hui une troisième révolution industrielle ancrée dans la fluidité, quel regard les artistes posent-ils sur ce phénomène, ses motivations et ses conséquences ?
Cette édition du Symposium international d’art contemporain de Baie-Saint-Paul s’inscrit dans une série traitant des changements liés au développement des technologies et amorcée en 2015 avec Murmures du quotidien.
Le Musée d’art contemporain de Baie-Saint-Paul (MACBSP) est l’organisme désigné qui gère l’évènement nommé Symposium international d’art contemporain de Baie-Saint-Paul.
Voici, parmi d’autres, des exemples de pistes d’exploration liées aux questions de mobilité :
Les objets en mouvement et la cinématique
Les figures du flâneur, du touriste ou de l’immigrant
Le voyage, l’aventure, le parcours
Les véhicules et les infrastructures ou les systèmes de transport
L’économie, les échanges commerciaux et les mouvements de marchandises
La communication, la circulation d’images ou d’information et les réseaux
Les frontières, les limites et les obstacles
L’abri, le havre et le port d’attache
Ou tout autre préoccupation liée à des questions de mobilité.
11, rue Forget (Aréna)
T : 418-435-3681
info [arobas] macbsp [point] com
http://symposiumbsp.com/le-34e-symposium-sur-le-theme-mobilites/
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FIBREWORKS 2016
Biennale-concours des arts canadiens de la fibre
Du 9 septembre au 13 novembre 2016
Fibreworks 2016 est la 16e édition du concours biennal populaire d’art de la fibre. Fibreworks est une des expositions la plus vaste pour les œuvres en fibre au Canada et peuvent inclure jusqu’à 35 artistes. Toutes les œuvres sélectionnées sont éligibles pour le prix du jury et peuvent être achetés par Idea Exchange Art + Design pour sa collection permanente dédiée exclusivement à l’art de la fibre canadienne. L’exposition Fibreworks 2016 prend place au Galerie Queen’s Square du 9 septembre au 13 novembre 2016.
APPEL DE CANDIDATURES
CONDITIONS D’ADMISSION
La biennale est ouverte à tous les artistes canadiens. Chaque artiste peut soumettre un maximum de 3 oeuvres. La date limite est le lundi, 28 mars 2016.
Pour être admissibles, les oeuvres doivent comporter des fibres ou des matériaux textiles comme élément principal.
Les oeuvres doivent avoir été produites au cours des deux dernières années. Les oeuvres doivent être de dimensions raisonnables, prêtes à être installées et disponibles pour être expédiées à l’intérieur du Canada.
Chaque oeuvre proposée peut être illustrée au moyen d’un maximum de 3 images numériques, y compris les détails. Chaque image doit être numérotée et doit comporter le nom de l’artiste, ainsi que le titre de l’oeuvre. Prière de soumettre des images sur CD, sauvegardées en fichiers JPEG compatibles avec le système RVB. Dimensions des images : 1024 x 768 pixels; résolution : 300 ppp.
NB tout information soumis doit être en format numérique (Word et PDF accepté). Veuillez inclure un court texte (150 mots maximum) décrivant chaque oeuvre proposée, ainsi qu’un CV d’une page. Les dossiers de candidature ne seront pas retournés aux artistes.
La sélection finale sera complétée par le jury. Toutes les décisions sont sans appel. Les artistes sélectionnés seront avisés par 30 juin 2016.
Les finalistes recevront des honoraires de 100$ pour chaque oeuvre sélectionnée. Les frais de transport seront pris en charge par la galerie .
Le Prix du jury sera attribué lors du vernissage, le vendredi 9 septembre.
S’il vous plaît soumettre tous les documents et les images grâce à notre application en ligne à https://ideaexchange.submittable.com/submit/49885
Pour plus d’information: Cherie Fawcett, cfawcett [arobas] ideaexchange [point] org
IDEA EXCHANGE ART + DESIGN | QUEEN’S SQUARE GALLERY
1 North Square, Cambridge, ON N1S 2K6
T: 519.621.0460
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Les HTMlles : Festival féministe d’arts médiatiques + de culture numérique
12e édition, du 3 au 6 novembre 2016, Montréal
Date limite : 20 décembre 2015
Depuis 1997, Les HTMlles rassemble des artistes, des théoricien-ne-s et des activistes passionné-e-s par la réflexion critique sur les nouvelles technologies dans une perspective féministe. Le festival a lieu tous les deux ans à Montréal et il vise à présenter des projets innovants créés par des artistes locaux-ales et internationaux-ales. Chaque édition s’inspire d’un thème spécifique et aborde des questions sociopolitiques d’actualité et qui dépassent les frontières des pratiques artistiques et féministes.
La douzième édition du festival coïncidera avec le vingtième anniversaire du Studio XX! Afin de célébrer une telle réalisation collective, nous lançons un appel à projets auprès d’artistes locaux-ales et internationaux-ales de manière à ce que nous continuions ensemble à faire connaitre les actions féministes critiques et créatives qui existent au sein des arts médiatiques et de la culture numérique.
THÈME : CONDITIONS DE CONFIDENTIALITÉ
Les discussions actuelles sur la confidentialité sont alimentées par le rôle que jouent les nouvelles technologies dans la mise en place de formes modernes de surveillance individuelle, corporative et étatique. En 2013, Edward Snowden révélait que la National Security Agency (NSA) aux États-Unis gère de nombreux programmes de surveillance à l’échelle mondiale ciblant des gouvernements, des entreprises et des populations civiles, tant dans le pays qu’à l’étranger. En conséquence, tout ce que le monde soupçonnait s’est officialisé : nous – consommateur-rice-s de technologies – sommes surveillé-e-s, écouté-e-s, tracé-e-s et suivi-e-s en temps réel par l’entremise de nos ordinateurs et gadgets personnels.
Au moment où nous parlons au téléphone ou écrivons avec l’aide d’un clavier, les programmes de surveillance de masse collectent nos données personnelles et nos méga-données. De plus, la fuite d’informations classifiées et divulguées par Snowden a révélé que le problème s’étendrait au-delà de la NSA, reliant l’Australie, le Canada, la Nouvelle-Zélande, les États-Unis et le Royaume-Uni au sein d’une alliance de renseignement connue sous le nom des “cinq yeux”.
Ces révélations ont donné lieu à un large éventail de préoccupations concernant la confidentialité au 21e siècle, non seulement sur le plan politique, mais aussi dans les sphères les plus intimes de la vie quotidienne. Pour cette douzième édition, Les HTMlles invite ainsi des artistes, des universitaires et des technologues à s’intéresser de façon créative au concept de confidentialité tout comme à imaginer et imager les “conditions d’utilisation” d’une confidentialité tant individuelle que collective qui sont requises afin de résister aux anciennes et nouvelles formes de marginalisation et d’oppression.
Trois approches principales structurent la façon dont nous envisageons cette édition du festival sans toutefois s’y limiter :
Surveillance et violations de la vie intime : d’hier à aujourd’hui
Le contrôle : (re)prendre ou laisser aller?
Intimité et soin
Pour soumettre une proposition aux HTMlles 12, veuillez envoyer un dossier de candidature en format pdf ou dans un fichier zip (taille du fichier max. 5 MB) à programmation [arobas] studioxx [point] org au plus tard le dimanche 20 décembre 2015.
http://www.htmlles.net/2016/fr.html
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L’Écart invite les artistes, les collectifs et les commissaires en art actuel à soumettre un projet d’exposition ou un projet de création in situ pour sa programmation 2016-2017.
Date limite pour envoyer son dossier : 15 janvier 2016
Composition des dossiers
Curriculum vitae (maximum 2 pages)
Description du projet d’exposition en lien avec la démarche artistique (maximum 1 page)
Documentation visuelle: de 15 à 20 images JPEG sur CD
(images n’excédant pas 1,0 Mo)
Documentation vidéo: format Quicktime sur DVD, ou un lien vers des extraits vidéo (Viméo, Youtube)
Une liste descritptive du matériel visuel
Tout autre document pertinent
Appel de textes
Prochain dossier : Le vivant
Date limite : 10 janvier 2016
Au cours des dernières décennies, les sciences humaines et sociales ont élargi leur champ d’intérêts à l’étude des questions animales (animal studies) et environnementales, révisant la thèse de l’exceptionnalisme humain. Le monde de l’art, de l’histoire et des théories de l’art est loin d’être hermétique à ce nouvel engouement.
esse
C. P. 47549, comptoir Plateau Mont-Royal
Montréal, Québec H2H 2S8
Canada
2. appels en anglais du Canada
CALL FOR INSTALLATIONS / MULTI-MEDIA ART
During the 11th annual multi-arts festival: Fashion Art Toronto
Exhibition Dates: April 12 – 16, 2016
EARLY DEADLINE: DECEMBER 22, 2015
FINAL DEADLINE: JANUARY 9, 2016
ABOUT THE DRESSING ROOM PROJECT
The Dressing Room Project is a multi-media art exhibition taking place during the next edition of Fashion Art Toronto, April 12– 16, 2016. Artists are invited to propose work reflecting on the notion of fashion, clothing, the body or vanity. Sculptures, installations, performances and multi-media art works will be exhibited for all 5 days of the festival.
TO SUBMIT AN APPLICATION VISIT
TYPE OF WORK ACCEPTED FOR THE PROJECT
Multi-Media Installations
Sculpture / Installation Art
Textile / Fibre Art
Video Installations
Performative Installations
Interactive Spaces
DETAILS/ GUIDELINES
Artists may use any materials, mediums and messages (video, sculpture, textiles, drawing, performance, installation, multi-media work etc.) to reflect on the notion of clothing, the body or fashion and the current 2016 thematic focus.
ARTIST FEE
A fee of $300 will be paid to artists per project
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CALL FOR SUBMISSIONS: FLUX MEDIA ART GALLERY
Flux Media Art Gallery is seeking submissions for our 2016-2017
programming year (October 1, 2016 – September 30, 2017). We are
looking for works of media art, defined as: film, video, sound art, and
net art. This also includes installation art, interactive art or performance
works focused around these forms.
Proposals will be adjudicated by a jury, and artists will be notified of the
results within two months.
Deadline for submissions is February 1, 2016
Please send the following information to fluxmediagallery [arobas] gmail [point] com
Artist’s name and contact information
A description of the proposed exhibition (500 words max.)
An artists’ statement (1 page max.)
A CV showing past exhibitions or screenings of work
Photo documentation of previous works, or links to works on line
Please indicate any technical support that may be required for
presentation of the work, including any equipment needs.
If you have questions about the submissions process, please contact
Catlin Lewis, Programming Director, at cat [arobas] medianetvictoria [point] org
« The Flux Media Art Gallery is dedicated to presenting innovative
media art works by local, national and international media artists. It is a
place for dialogue and the exchange of ideas surrounding media arts
practice, and an incubator for the creation of new works. Our
commitment to contemporary artists is inclusive of all generations,
cultures and communities. »
Call for Submissions: Main Gallery 2017/18
Centre [3] for print and media arts
Centre [3] for print and media arts exhibits a wide range of works that fosters the growth of artists and provides an arena for contemporary print and media arts. We are accepting proposals for exhibitions during 2017 and 2018. Centre [3] strives to challenge traditional notions of printmaking and photo based work while fostering the integration of media arts into more common practices. Print and photo based works can be traditional or experimental. Media Arts applications can encompass any variation of the following: new arts, sound works, projections, or installations.
Applications are accepted from both independent artists as well as curators from across Canada.
Artists must have completed their professional training and have a minimum of three years of previous exhibition experience.
Curators must have executed previous exhibitions and have sustained curatorial practices for a number of years.
CARFAC fees are paid for selected exhibitions.
Pleas include the following in your electronic submission:
Project proposal (One page)
C.V. (Three pages max.)
Artist Statement (One page)
15 images max. (jpeg, 1MB) and/or 10min .mov or mp4
Corresponding image list with title, medium/description, and date.
(Please place all text in one document, doc or pdf, with images separate.)
Deadline for Submissions: Midnight – Friday, December 4, 2015.
Email submissions or questions to:
programming [arobas] centre3 [point] com
For more information, and photographs of previous exhibitions please go to http://centre3.com/exhibitions/
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Art City invites local, national, and international artists to submit proposals to lead collaborative art workshops at our studio in 2016 and early 2017.
Art City is a drop-in community art studio located in West Broadway, a culturally diverse and densely populated neighbourhood in the heart of Winnipeg’s inner city. Art City is open free-of-charge for anyone (all ages), engaging an average of 28 participants per evening. The vast majority of those who come to Art City are youth between the ages of 6 and 13 years. Older youth, adults, and seniors also regularly participate in Art City programs.
Submission Deadline: Monday, February 1, 2016 (postmarked)
http://www.artcityinc.com/get-involved/
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Call for Proposals – CSV Maker Space
CSV is looking for artists, collectives, and curators interested in promoting dialogue and experimentation about media art. Through our maker space program we are facilitating an open door opportunity to engage with our space and resources.
To apply please send the following information to pam [arobas] charlesstreetvideo [point] com
- A short proposal including:
- A project description,
- How you plan to make use of CSV space/resources,
- A timeline for your project (We are open to both short term and long term engagement with our space and resources).
- Proposals should be no more than 500 words.
- A bio and CV for the lead applicant(s)
- A budget breakdown (optional)
Applications will be considered on an ongoing basis and there is a possibility of an honorarium for successful applications. We are interested in supporting projects with a focus on media art (creation, discussion, and exploration), creating collective artistic spaces, and experimental/dialogical work. We will give preference to projects that work in and engage with our space. We encourage artists from traditionally marginalized groups to apply.
If you have questions or would like to discuss a project idea please email pam [arobas] charlesstreetvideo [point] com
Charles Street Video
568 Richmond St. West
Toronto, Ontario
T: 416-603-6564
www.charlesstreetvideo.com
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Submissions are accepted on an ongoing basis and are reviewed by program curators. Artists/Musicians of all levels of experience are encouraged to apply, as are those from diverse backgrounds. Applications from artists from other disciplines who wish to expand their creative practices are welcome.
Please be aware that programming is often determined one to two years in advance. We will contact you if we feel that your proposal is suitable to the current programming at the Western Front.
Submissions should include:
1. Project Outline/Artist Statement (max 300 words)
2. Curriculum vitae / biography
3. Support material (digital images/text, CD, DVD)
4. Support material description with media, title and year of production
We accept links to online press kits and websites.
Please note: Submissions will not be returned. Please do not send originals or masters.more info: http://front.bc.ca/submissions/–
3. appels internationaux
date limite: 15 mars 2016
rémunéré
La galerie La Box est l’un principaux outils pédagogiques de l’École nationale supérieure d’art de Bourges. Tous les ans, elle initie des actions en lien avec les enseignements de l’école en produisant une dizaine d’expositions d’artistes français ou étrangers. Depuis plus de 10 ans, elle confie une partie de sa programmation à de jeunes commissaires invités. Choisis puis suivis par l’équipe pédagogique de l’école, les curateurs développent un programme expérimental, intégrant la présence et la participation des étudiants, permettant à ces derniers d’être au plus près des acteurs de la scène contemporaine et de se confronter à la réalité de l’élaboration d’un projet d’exposition.
Une partie du programme d’expositions de la galerie La Box – janvier – mars – 2017 est confiée à un(e) curateur(trice), un(e) critique ou un collectif. Le projet doit répondre aux préoccupations de l’Ensa. Il n’y a pas de projet d’exposition prédéfini. Le rythme reste à l’initiative du (de la) curateur(trice) invité(e). Il est possible d’imaginer plusieurs expositions, ou une seule évolutive. Le commissariat est encouragé à proposer des échanges constructifs avec les partenaires locaux de l’Ensa (Emmetrop, Bandits-Mages, Ville de Bourges, collèges, lycées, etc.).
ICI appel_projet_curatorial (1)
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The Rome Media Art Festival is an event promoted by the Fondazione Mondo Digitale. The aim is to build up a field dedicated to the relationship between art and technology in order to enhance the value of artistic products made through digital means. The event is meant to be a bridge between research centers, schools, universities and companies, getting the younger generations closer to a new way of using and conceiving technology.
Deadline: 15 January 2016
Call for artists: http://mediaartfestival.mondodigitale.org/call-for-artist/
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4. résidences
L’appel international à candidatures pour les résidences d’artistes de 2017 est en ligne !
La date butoir pour l’envoi des dossiers est fixée au 16 février 2016. Un jury se réunira fin mai 2016 pour sélectionner les artistes pour 2017.
Casino Luxembourg
Forum d’art contemporain
41, rue Notre-Dame
L-2240 Luxembourg
http://www.casino-luxembourg.lu/fr/Artistes-en-residence
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Applications are currently being accepted through our open call for Triangle’s 2016-17 Residency Program. Triangle offers free, spacious studios and a dynamic artistic community to support the development of projects with emphasis on dialogue and experimentation. Our studios are located at 20 Jay Street in Brooklyn, New York. Artists have the option to apply for a 3 or 6-month residency period:
3 MONTH RESIDENCY OPTIONS:
Jun 1 2016 – Aug 31 2016
Sept 1 2016 – Nov 30 2016
Dec 1 2016 – Feb 28 2017
Mar 1 2017 – May 31 2017
6 MONTH RESIDENCY OPTIONS:
Sept 1 2016 – Feb 28 2017
Dec 1 2016 – May 31 2017
Beyond workspace, regular gatherings, outings, public events, open studios, and visits from curators are organized. Administrative and peer support is provided for all participating artists. Unlike many other residency programs, Triangle does not emphasize professionalization or specific outcomes but rather allows artists space, context and community within which to focus on ideas, research and process.
International and US-based artists or collectives working in any medium or discipline may apply. Finalists are chosen by a jury of artists and curators. Ideal candidates show significant promise and dedication to their work and are at a moment in which access to studio space and a supportive community in NYC will be particularly meaningful and transformative to their practice.
Through our open call program free studio space is provided and residents are responsible for housing, travel, visa, materials, etc. Triangle’s staff can assist accepted artists with recommendations for accommodation or suggestions of outside funding opportunities to apply for. All residents are expected to spend a minimum of 15 hours a week working in their studio.
Applications are due by January 15, 2016 at 11:59 PM (EST) and all applicants will be notified of final decisions by March 1, 2016. Online application form is here.
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YARAT studios residency programme (Baku, Azerbaijan)
Each residency lasts three months. There will be three residency ‘periods’ available across the year, each of which will include a group of approximately ten artists.
The YARAT RESIDENCY PROGRAMME is intended for artists who are engaged in open, research-based practice across disciplines and show an interest in discovering the Caucasus region. The programme will allow residents to develop their work and to share a dialogue with a range of other artists, curators and collectors.
The residency includes:
– Studio space, accommodation and a stipend for the duration of the residency.
– A one-week international trip with all residents and curators to actively engage in research and discussions. Possible examples include a visit to Kazakhstan or Turkey.
– Monthly workshops with international curators.
– Workshops presenting opportunities to apply for prizes and other residencies.
– Weekly meetings with YARAT curators.
– Weekly artist meetings.
International residents will also receive one return flight to Baku, visa support and Accommodation in Baku.
Deadline: 20 December
http://www.yarat.az/en/residencies
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ARNA (Sweden) > When art meets nature > Two residencies’ opportunities
ARNA’s artist in residency is an international hub where art meets nature, sparcing inspiration for designing a green future in vivid colors and creative ways. The residency’s goal is to create experiences with both “WOW & AHA”.
ARNA – ‘The spaces between’ – Call for eco-oriented residency in Sweden, 1st of October – 28th of October 2016
ARNA’s vision is for The Avian Kingdom to become the world’s first UNESCO biosphere area with Culture as the fourth dimension of sustainability. As part of this long term goal ARNA will create projects that demonstrate culture’s importance for a sustainable development. Our first project in this new line will be ‘See, this is where I live, including two residency periods.
The main aim for the project is to let the participating artists work processes inspire children, living in connection to a future UNESCO biosphere area, to see their home area with open minds.
The project offers 2 participating artists the following: Flights (return ticket to Copenhagen from where ever you live), Free accommodation (two artists share house and studio space) and allowance/economical support for living expenses during the stay 22€/day (85$/day).
Deadline: 1 February
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SPARK BOX NATIONAL RESIDENCY AWARD + $1,000 DAWSON BURSARY
Imagine one full month to get a new project off the ground. One full month to think only about creating your work. One full month without distractions. This is what Spark Box Studio is offering to artists living and working in Canada: one full month at the Spark Box Studio Residency where you will be given a studio space and living space for FREE. In addition the selected artist will receive a $1,000 bursary which Spark Box Studio owners Chrissy and Kyle are offering in memory of their dear friend and artist Donald Dawson.
This residency opportunity is a unique way for established and emerging artists to cultivate new ideas, access a rich library of arts resources, and focus on their career.
Open to emerging, mid-career, or established Canadian artists. Open to visual artists, printmakers, photographers, performance artists, and filmmakers.
Deadline: January 31, 2016
For more information and the online application visit our website: http://sparkboxstudio.com/nationalaward/
Contact: 613-476-0337
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Le Centre des arts du Yukon, Parcs Canada et le Service des parcs nationaux des États‐Unis sont à la recherche de trois artistes visuels ‐ un du Canada, un des États‐Unis, et un de la région (résidents du Yukon ou de l’Alaska) ‐ qui souhaitent participer à un parcours de création transfrontalière au parc historique national de la Ruée‐Vers‐l’Or‐du‐Klondike, en Alaska, et au lieu historique national de la Piste‐Chilkoot, en Colombie‐Britannique. Les organismes partenaires sont emballés d’offrir ce programme d’artistes en résidence unique de nouveau en 2014, pour la quatrième année consécutive.
Toutes les candidatures doivent arriver au plus tard le 1 février. Toutes les candidatures seront examinées par un comité constitué du représentants du Centre des arts du Yukon, de Parcs Canada, et du Service des parcs nationaux des États-Unis. La sélection des artistes se fera dans les quatre semaines suivant la date limite de soumission des candidatures.
Centre des arts du Yukon
À l’attention de : Résidence – Piste Chilkoot 2016
C.P. 16, Whitehorse, YT Y1A 5X9
Tél. : 867-667-8460
Téléc. : 867-393-6300
Courriel : chilkoot[AT]yac[DOT]ca
http://yukonartscentre.com/programs/chilkoot_trail_artist_residency_program
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LoosenArt: Photography / Digital Graphic / Digital Illustration –Contemporary Visual Art Mag and Gallery.
Photographers, digital graphic artists and digital illustrators are invited to submit artworks for selection to take part of LoosenArt Mag and Gallery project. Entry is free and no costs will be required in case of selection.
All selected artists will be presented by LoosenArt Mag and Gallery.
Taking part of our organizations supporting project all selected artworks can be part of Loosen gallery collection available to sale.
To submit your artwork please visit http://loosenart.com/call-for-artists/
Deadline 31 december 2015
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Programme artistes en résidence/ Artist in résidence program
Atelier d’estampe Imago (Moncton)
www.atelierimago.com
Étant le seul centre de production en estampe au Nouveau-Brunswick, Imago se distingue par son interdisciplinarité, son ouverture sur d’autres médiums et sa capacité de sortir de son espace de travail pour rejoindre le public.
Date de tombée 15 avril/ Deadline April 15th. submissionsimago [arobas] gmail [point] com
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Caldera Arts Center Artist Residencies, Oregon
Open to artists internationally
Deadline for 2016 General Residency: June 15 2016; for Artists in Schools Residency August 1
Applications for 2017 will open mid-January 2016. Alumni must wait one year before re-applying.
Every winter from January through March, creative individuals and collaborative groups are awarded the gift of time and space at our beautiful Arts Center in the foothills of the Cascade Mountains near Sisters, Oregon, for month-long residencies.
Residencies are open to national and international artists in any discipline including 2-D, 3-D, installation, film, digital, photography, music, dance, theater, and literary, as well as creative thinkers in engineering, design, and the sciences, who have emerged and established themselves beyond university training. Caldera also accommodates parent-artists. In 2016, we are also opening additional residency opportunities to culinary artists.
APPLICATIONS
Applications for 2016 are now open through June 15, 2016. The applications process must be completed online through submittable.com. Apply here.
Those artists who wish to apply as collaborators must submit under the collaboration category. Mature, as well as emerging artists, are encouraged to apply. Artists in the United States, US citizens abroad, and international artists are eligible. Proposals for creative residencies must be compatible with available working studio spaces, facilities, and resources.
Applications for 2017 will open mid-January 2016. Alumni must wait one year before re-applying.
If you are a parent-artist, please inquire directly with AiR Director, Elizabeth Quinn.
SELECTION PROCESS
Panels meet in late summer to review applications and invitations are made in early September. Artistic merit and promise are the basis for selections. While it is not required, an embrace of how art and nature communicate is encouraged at Caldera.
A panel of fellow artists and art professionals chooses 21-36 artists for residences each year. The panel changes annually in order to keep the program dynamic. Final awards of residencies are at the discretion of Caldera. In some special instances, artists are invited to participate without submitting an application.
Depending on funding, Caldera may make stipends available to attending residents. For more information about stipends, contact Elizabeth Quinn. Residents are responsible for food, travel, materials, and other expenses.
LIVING ENVIRONMENT
Residents are provided a private cabin (two walk-up log cabins and five A-frame cabins available) with sleeping loft, living room/work area, kitchenette, bathroom, and a porch overlooking Link Creek or with a view of Blue Lake from their windows. Cabins are heated by woodstove (with chopped wood provided) and electric heat. The kitchens have a coffeepot, two-burner stove, microwave, small refrigerator, dishes, and pots and pans. Once a week, dinner provided by Caldera, is shared as a group.
There is very little cell service at Caldera. Dependable service is a 20-minute drive away in Sisters. A landline is available to residents. A phone card is required for long-distance calls. Wi-Fi is available throughout the Hearth Building, studios, and cabins.
We regret that pets are not allowed. Caldera is a smoke-free environment.
Overnight accommodations are limited to invited residents only. Artists with children and a caretaker are the only exception. Studio time and teaching and presentation opportunities are only for artists invited through the application process. Accommodations for visitors are available in the local area community and range from 10 – 16 miles from Caldera.
»Click here for a virtual tour
WORK ENVIRONMENT
Residents are given 24-hour access to studios and the time and space to create.
They have access to the Hearth Building where there is rehearsal and performance space, a mixing board, sound booth, speakers, a projector and large screen, and a well-equipped commercial kitchen. There is also shared access to wet and dry studios that house a darkroom, two kilns, 18” x 36” etching press, and large blank walls.
By design, residents form a small community of 7–12 artists, depending on the group. Collaboration and exchange is encouraged.
Writers and others not needing an expansive space, work in their A-frames, which contain a large table and living area. A shared loft space in the Hearth Building is optional for writers and digital artists.
Visual artists work in one of Caldera’s two studios. Campbell Studio is a semi-private space that holds two studios for visual artists of all kinds. One side of Campbell Studio has two kilns, drying shelves, a work table, sink and counter; the other side has large walls, a work table, a large and small sink and counters. Studio B has large walls, a sink, counter, work table, a darkroom and the etching press. Both studios include natural light and large loft spaces above the main floor.
COMMUNITY OUTREACH
Artists are not required to finish a project during their residency, but they share their work with the local community at our Open Studios events at the end of each month. Open Studios are held at our Arts Center on the last Saturday of every residency. They are free and open to the public.
Artists are also encouraged to do outreach projects with Caldera youth and in neighboring schools in the area. There are opportunities to present work or to create workshops for youth.Occasionally calls for applications for teaching residencies are announced at Caldera. If you would like to be notified of these opportunities, please email AiR Director, Elizabeth Quinn.Go here, for past residents’ perspectives of a residency at Caldera. Read this, to help understand if a residency is right for you go to.
Blue Lake Drive
Sisters, Oregon 97759
United States
Atelier Topaz – résidence Opasatika, Ontario, Canada
Le lieu
Situés au cœur de la forêt boréale, les Ateliers Topaz sont à la fois un lieu de retraite et un centre de création pour artistes, toutes disciplines confondues. L’endroit parfait pour la réflexion, l’évasion. Le groupement d’édifices fait 900 mètres carrés et repose sur 14 hectares face à la route Transcanadienne. Il donne sur un étang de deux hectares. Topaz c’est la « Route 66 » dans le nord de l’Ontario. L’endroit, modeste et nostalgique, rappelle aussi les grandes épopées de la colonisation francophone de l’Ontario. Ces studios de création ou cette résidence d’artistes, endroit idéal pour les arts visuels, sont situés au centre du Canada, à mi-chemin entre l’Atlantique et le Pacifique, là où les étoiles deviennent les topazes de la nuit.
Ce qu’on offre
D’abord l’espace et, l’espace de travail déterminés selon les besoins de l’artiste. Les espaces polyvalents permettent d’y faire de la peinture, de la sculpture, de l’installation, etc. L’atelier de menuiserie, le Bar à clou, est équipé des outils de base. Un magasin d’objets trouvés est disponible autant pour l’inspiration que pour l’utilisation dans une œuvre. Le peintre apporte ses pinceaux, le musicien son instrument et l’écrivain son ordi.
Les personnes qui séjournent aux Ateliers Topaz jouissent de l’accès à la cuisine et sont responsables de préparer leurs repas. Toutefois Laurent peut aussi leur cuisiner de petits plats typiquement canadiens-français aux besoins ou aux désirs. Topaz possède deux suites avec lit double et une chambre avec lit simple. Chacune possède sa salle de toilette avec douche. Ces installations évoquent admirablement le style des années 1960. Pour la baignade, le Lac des Cœurs se situe à deux kilomètres à l’est. Pour le canotage ou la pèche, la rivière Opasatika est deux kilomètres à l’ouest. Pour se déplacer, il y a de vieux vélos ou la marche. Pour un frais très raisonnable, votre hôte peut aussi vous conduire ou organiser un déplacement vers Kapuskasing à l’est ou vers Hearst à l’ouest. Les matériaux d’artistes ne sont pas disponibles dans la région. Il est donc important de faire vos achats avant votre séjour, à moins que vous travailliez avec des matériaux que l’on peut se procurer dans des magasins ordinaires ou même en nature.
Dossiers en tout temps
www.atelierstopaz.ca
5. art public
Call for Submissions – Permanent Public Art Installations
The District of Squamish
Squamish, B.C.
Eligibility: This opportunity is open to artists who have experience in
producing artworks for public spaces, and are available to meet the
project timeline
Budget for two or more permanent art installations: $15,000 (all
inclusive)
Submission Deadline: January 15, 2016
The District of Squamish is seeking submissions from artists with
experience in producing artwork for public spaces for the « Connecting
Squamish Neighbourhoods » project. The opportunity is to enhance the
connection between neighbourhoods in the District of Squamish by
creating linkages within the community through the design and
installation of two or more permanent public art installations, each
located within a different Squamish neighbourhood.
Locations have not been identified and should be proposed by the
artist. The installations should address and speak to site-specific
qualities of the natural environment in the selected locations and the
community as a whole. Additional public art projects may continue the
theme in the future and connect additional neighbourhoods.
Budget:
Up to $15,000 is available for two or more permanent art installations
(inclusive of conceptual and design development, documentation, and
all expenses for production and installation)
Link to Call: http://squamish.ca/assets/Public-Art/Connecting-
Squamish-Neighbourhoods-Call-for-Submissions.pdf
For additional information or questions please email the District of
Squamish at mgunn [arobas] squamish [point] ca
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Cheng-Long Wetlands International Environmental Art Project (Taiwan)
The theme for 2016 is “Meet the Future in Cheng Long: The Next 30 Years”. Artists from all countries are invited to send a proposal for a site-specific outdoor sculpture installation that will raise public awareness about global warming and sinking land around the world and address what we want our environment to be for the future.
Selected Artists Receive: Award of NT$60,000 (about US$2,000), airfare, accommodations, food, local transportation, volunteer help and free local natural & recycled materials.
Deadline: 15 January 2016
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CALL FOR SUBMISSIONS – OUTDOOR SCULPTURE 2016
Oeno Gallery’s Sculpture Garden at Huff Estates opened on June 25, 2011 as a place dedicated to the exhibition of world class outdoor sculpture. The 4 acre garden has become a prized feature of the property and has received thousands of visitors to date.
The gallery invites artists to submit proposals for the garden’s 5th exhibition year. The property offers a wide variety of sites for placement. Areas to consider include the sculpture garden proper, the outdoor area by the winery, the zone immediately surrounding the gallery, and the pond (limestone quarry). Proposals will be reviewed and selected by the gallery.
Sculptures must be original, durable, and safe for viewing by the public in an unsupervised natural area. They must be able to withstand year-round weather conditions and tolerate strong winds. The work must also be available for sale. The artist is responsible for the transportation, installation and removal of their work. Interested artists are to submit proposals to Dana Charles: dcharles [arobas] oenogallery [point] com
Proposals must include:
Contact Information: Name, Address, Phone Number, E-mail, Website
Please provideArtist Statement and CV
Images (300 dpi, 1500 pixels wide) and a detailed description of the work
Other examples of existing work
Photo of artist
If submitting a project proposalDescription of the project and plan for installation
How this work will relate to/expand on current themes in your work
Images, sketches of the project
Estimated retail price of the work.
Deadline:
Interested artists should submit their proposals by December 15, 2015. Responses to proposals will be given by January 24, 2016. Accepted proposals must be ready for installation by mid May 2016 and must be on display for one year. The gallery may ask to extend the display for a longer period of time.
Please read the Oeno Gallery Sculpture Garden FAQ page and view the Sculpture Garden Map before submitting your proposal.
Thank you!
Dana Charles
Communications and Logistics Coordinator
dcharles [arobas] oenogallery [point] com
(613) 393-2216
About Oeno Gallery
Oeno Gallery is a commercial art gallery specializing in contemporary fine art. The gallery is located in Prince Edward County – 2 hours east of Toronto and 1 hour west of Kingston by car. The gallery and 4 acre sculpture garden are situated on Huff Estates Winery – voted as one of the top 20 wineries in Canada. The property also has an Inn, a seasonal patio restaurant, and is host to many events and concerts.
Recently named Best Contemporary Retail Gallery destination in Ontario by a prestigious tourist association, the gallery is one of the most popular stops on Prince Edward County’s Wine, Taste, and Arts Trails. More than 30 000 visitors come to the site throughout the year.
The gallery has actively pursued relationships with landscape architects, designers and clients who are interested in outdoor sculpture. Previously sold sculptures have ranged in price from $2 000 to $50 000.
For more information, please visit our website:
www.oenogallery.com
6. divers
La Liste sera de retour le 15 janvier 2016
L’Association des groupes en arts visuels francophones profite de l’occasion pour vous souhaiter de joyeuses fêtes!