La Liste présente les événements des membres de l’Association des groupes en arts visuels francophones (AGAVF), soit quinze centres d’artistes et galeries à travers le Canada, et compile les appels de dossiers en arts visuels, arts médiatiques, performance, art public, résidences qui s’adressent aux artistes et aux commissaires.
Epistola: Le bon fils avec Blake M. Morin et Marc-Antoine K. Phaneuf
Nouvelle de l’AGAVF
FR – prélancement
L’AGAVF est fière de convier ses membres au prélancement de la publication FR à l’occasion de son prochain forum en juin. D’autres dates de lancement seront annoncées dans les prochaines semaines, notamment dans le cadre de Terres à traverser, conférence nationale de l’ARCA organisée par l’Alberta Association of Artist-Run Centres (AAARC) qui aura lieu au début d’août.
Programmation des membres de l’AGAVF
Atelier d’estampe Imago (Moncton)
Marc-Antoine K. Phaneuf et Blake M. Morin – Épistola – Le bon fils: Anticipation et réalisation
du 15 avril au 20 mai 2021
140, rue Botsford, rez-de-chaussée du Centre culturel Aberdeen
Moncton, Nouveau-Brunswick
atelierimago.com
Constellation bleue-Galerie Bernard-Jean (Caraquet)
Martin Krykorka – Natural cycles
du 9 avril au 15 mai 2021
220, boul. Saint-Pierre Ouest
Caraquet, Nouveau-Brunswick
constellationbleue.com
Maison des artistes visuels francophones (Saint-Boniface)
Louis-Charles Dionne – Mémoire de forme | Traces de manipulation – Material Memory | Traces of Manipulations
du 8 avril au 5 juin 2021
Chris Dorosz – Maison de matière sombre / Dark House Matter
du 10 juin au 21 août 2021
101-219, boulevard Provencher
Saint-Boniface, Manitoba
maisondesartistes.mb.ca
Galerie d’art Louise-et-Reuben-Cohen (Moncton)
Sandrine Duquenne, Émerise LeBlanc-Nowlan et Florence Renson – Exposition annuelle des finissantes en arts visuels 2021
du 15 avril au 30 mai 2021
Université de Moncton
Moncton, Nouveau-Brunswick
umoncton.ca/umcm-ga
Centre culturel franco-manitobain (Winnipeg)
Jen Funk, Xavier Mutshipayi, Stéphane Oystryk, Reza Rezaï et Eric Plamondon – L’autre
de retour depuis le 15 mars 2021
340, boulevard Provencher
Winnipeg, Manitoba
ccfm.mb.ca
Galerie du Nouvel-Ontario (Sudbury)
Michael Fernandes – Avant et après la voiture électrique
résidence à domicile et sur Instagram @beforeandaftertheelectriccar
depuis le 14 janvier 2021
Claude Wittmann – Roues/politique/panique
Projet jusqu’en juin 2021
Stefan St-Laurent – SVP nourrir les animaux
Réécoutez la conférence virtuelle
54, rue Elgin
Sudbury, Ontario
gn-o.org
Centre d’artistes Voix Visuelle (Ottawa)
Nicole Blundell, Frances Caswell-Routhier, Renée Chevalier, Monique Handfield, Hélène Lefebvre et Richard Robesco – Appartenance
Commissaire: Raymond Aubin
Exposition virtuelle
depuis le 4 mars 2021
67, avenue Beechwood
Vanier, Ontario
voixvisuelle.ca
Galerie Sans Nom (Moncton)
festival de musique expérimentale et d’art sonore RE:FLUX
du 24 au 30 mai 2021 en ligne
festivalreflux.com
Les Traversées avec Phanie Bernier et Mathieu Léger
Résidence croisée avec AdMare
140, rue Botsford, local 16
Moncton, Nouveau-Brunswick
galeriesansnom.org
Appels de dossiers
1. appels en français du Canada
La Centrale – Performance intimité publique – Montréal -23 mai
Festival Les Percéides – Percé – 21 mai
Centre d’Art daphne – Montréal – 15 mai
2. appels en anglais du Canada
Mount Pleasant Community Art Screen – Vancouver – 11 juin
Hold Fast Contemporary Arts Festival – Eastern Edge – St John’s – 21 mai
Neutral Ground – Calgary – 1er juin
Small File Media Festival – Vancouver – 4 juin
Emerging Digital Artists Award – 15 juin
New Adventures in Sound Art (NAISA) – Toronto – 14 mai
Craft Ontario – Toronto – 7 juin
AKA Artist-run Centre – Saskatoon – en cours
Southern Alberta Art Gallery – Lethbridge – en cours
3. appels internationaux
Image + Biais – 16 mai
Phileas – a fund for contemporary – Vienna – 10 septembre
4. résidences
Centr’Elles, comité d’action des femmes d’Avignon – 4 juin
Centre d’artistes Voix Visuelle – Ottawa – 15 juin
Griffin Art Projects Residency – North Vancouver – 15 juin
Villa Saint-Louis Ndar – Sénégal – 20 juin
Canadian Museum of of Immigration Pier 21 – Halifax – 21 mai
Residency for Black trans visual artists – Palm Springs – 18 mai
Open Studio – 31 mai
Centre Sagamie – 15 juin
Zocalo centre d’artistes – Longueuil – 21 mai
5. art public
Mississauga’s Sculpture Court – 30 mai
Platforms – Vancouver – 3 juin
481 UNIVERSITY UNITED BLDG – Toronto – 11 juin
Rue Cambridge Nord – Ottawa – 25 mai
art public autochtone – Bibliothèque publique d’Ottawa et de Bibliothèque et Archives Canada – Ottawa – 12 avril et 31 mai
6. pour commissaires
Associate Indigenous Curator, City of Calgary – 15 juin
QOQQOON – appel à textes – 24 mai
Ar(n)t Write – 1er juin
AdMare – appel aux commissaires en art actuel – 20 juin
VTape – Curatorial incubator – Toronto – 1er juin
À l’est de vos empires – Québec – en cours
Revue de Paris – appel à contributeurs – en cours
1. appels en français du Canada
Appel de projets
PERFORMANCE
Intimité publique ; connexions à distance
Date limite: 2021.05.23
Pour permettre aux artistes de continuer à créer malgré ces temps incertains, le comité de performance de La Centrale invite les artistes à explorer le thème de cette année : Intimité Publique ; Connexion à Distance.
Le travail artistique est parfois solitaire, invisible, subtilement camouflé ou parfaitement imbriqué dans le système qu’il infiltre. Nous posons ainsi notre réflexion sur les façons de dévoiler ses différentes intersections de l’espace intime et public à travers des pratiques performatives. La Centrale désire donner lieu à des dialogues entre les artistes et le public tout en restant consciente d’un climat sociopolitique dans lequel la lutte pour une juste représentation de tous les individus continue. Il s’agit ainsi d’une invitation à explorer différentes stratégies de création et de diffusion des pratiques performatives qui s’intéressent à l’intimité et à la communauté durant cette époque d’isolation. Les artistes auront ainsi l’occasion de transmettre une présence virtuelle et/ou de se réapproprier la sphère publique. Les membres du comité invitent les artistes de performance et/ou de la scène à soumettre des projets en lien avec les thèmes d’intimité, d’espace public, de collectivité et de connexion.
Le comité encourage les artistes à réfléchir à un projet numérique et/ou présentiel en utilisant les modes et formats suivants :
Communication virtuelle
Rejoindre le virtuel au physique
Géocaching
Cadavre exquis
Réalité augmentée (ex: Code QR, vidéo et image basée sur la RA)
Micro intervention
Le comité sélectionnera trois projets :
Un projet de performance en vitrine
Une résidence Instagram de performance
Une performance dans l’espace public
Notre adresse postale
La Centrale galerie Powerhouse
4296 Boulevard St-Laurent, H2W 1Z3
Tiohtiá:ke / Montréal, Québec, Canada
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Festival Les Percéides
21 mai 2021
/ Percé (Québec)
6e GRANDE RENCONTRE DES ARTS MÉDIATIQUES EN GASPÉSIE | PERCÉ | 2-5 SEPTEMBRE 2021
ÉDITION HYBRIDE | PRÉSENTIEL ET EN LIGNE
À PROPOS
La Grande rencontre des arts médiatiques en Gaspésie, co-produit par le Festival Les Percéides, est un événement annuel qui se déroule dans le village balnéaire de Percé et qui a pour mandat d’offrir à la communauté artistique de la Gaspésie et des Îles-de-la-Madeleine une programmation innovante qui explore les formes artistiques suivantes : projections vidéo, audiovisuelles, immersion, intervention, performance sonore. Dans le cadre de la pandémie COVID-19, les recommandations de Santé publique seront suivies, et par conséquent l’édition 2021 s’adaptera au contexte des conditions sanitaires. De ce fait, une édition hybride, en mode présentiel et virtuel, est en train de se formuler.
Appel d’œuvres d’arts médiatiques ouvert du 29 mars au 21 mai 2021.
-Œuvre projetée, sous forme de film ou de performance
-Œuvre sonore ou audio, sous forme de performance ou d’intervention
Tous les artistes, cinéastes, distributeurs et producteurs qui souhaitent déposer une œuvre doivent remplir le formulaire qui suit. Aucune demande reçue par courriel ou en personne ne sera considérée.
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Centre d’art daphne Appel à propositions
Date limite de dépôt des propositions : 15 mai 2021
Admissibilité : ouvert aux artistes et aux commissaires Métis, Inuit et des Premières Nations.
Le Centre d’art daphne est un nouveau centre d’artistes autochtone autogéré situé à Tiohtià:ke / Mooniyang / Montréal. Nous lançons un appel à propositions pour des expositions en art contemporain provenant d’artistes, de commissaires et de collectifs Métis, Inuit et des Premières Nations pour l’année 2022-2023. Chez daphne, notre objectif pour l’espace d’exposition et pour notre programmation communautaire est de refléter la diversité dans la création, les actions et les pratiques des commissaires et des artistes Métis, Inuit et des Premières Nations. Notre mandat est de soutenir les artistes à tous les niveaux de leur carrière
daphne dispose de 3 espaces d’exposition
1. La salle d’exposition principale est de 480 pi2 /44,5 m 2 pouvant accueillir des œuvres murales à grande échelle provenant d’une variété de médias, ainsi que des installations, des performances et des sculptures indépendantes. Un mur plein est une fenêtre.
2. Une salle secondaire de 117 pi2 / 10,8 m2.
3. Une salle vidéo de type « boîte noire » (73.5 pi2 /6,8 pi2 ) est conçue pour des projections médiatiques.
La hauteur de tous les plafonds est de 9 pi/2,75 m.
Plan de la Galerie
Les propositions seront évaluées en fonction de leur mérite artistique et de leur pertinence en vue de favoriser une meilleure compréhension de l’art autochtone contemporain. Notre programmation vise à privilégier des artistes dont le travail repose sur l’expérimentation de la forme et du contenu. Le Centre d’art daphne souhaite offrir une programmation variée qui reflète les pratiques artistiques contemporaines, y compris des œuvres en deux et trois dimensions, des arts médiatiques/nouveaux médias et de l’art de performance.
Nous souhaitons développer une programmation qui accroît la compréhension du public envers les œuvres exposées, la pratique de l’artiste et son médium de choix. Les propositions qui s’accompagnent d’une programmation participative pour la communauté retiendront particulièrement notre attention : cela peut inclure, entre autres, des événements ou des ateliers, des conférences d’artistes, des projections, des symposiums, des publications et des technologies numériques.
daphne sera responsable de la recherche de financement pour les expositions sélectionnées et veillera à ce que tous·tes les artistes soient rémunéré·es conformément aux tarifs du CARFAC.
Les propositions seront acceptées jusqu’au 15 mai 2021.
Les propositions seront évaluées par un comité de sélection du Centre d’art daphne.
Les soumissions par We-Transfer doivent être adressées à
Lori Beavis @ daphne [point] soumissions [point] submissions [arobas] gmail [point] com
Les propositions envoyées par la poste doivent être adressées à
Lori Beavis, Directrice
Centre d’art daphne
5842 rue St-Hubert, Montreal, QC H2S 2L7
Votre proposition doit comprendre les éléments suivants
Démarche artistique ou de commissariat (2-3 paragraphes)
Curriculum vitae de l’artiste/commissaire (1 à 4 pages) Proposition de l’artiste/commissaire Exigences d’espace et d’équipement et description du travail proposé (1 à 2 paragraphes).
Documentation d’appui
Numérique — 10 à 15 images de l’œuvre proposée ou d’œuvres récentes. Les images doivent être compatibles avec un environnement MAC et avec une résolution minimale de 72 dpi, 1024 x 768 pixels, 500 k, RGB.
Audio/Visuel —Ne pas dépasser 10 minutes de temps d’exécution.
URL —Uniquement pour les œuvres créées spécifiquement pour Internet.
Matériel imprimé — Publications, revues ou autre matériel de soutien (facultatif)
Assurez-vous que tout le matériel de soutien est correctement étiqueté dans l’ordre de visualisation et qu’il respecte nos directives de soumission.
Les documents de proposition et la documentation d’appui peuvent être envoyés par un service de transfert de fichiers informatiques basé sur le cloud, tel que WeTransfer, OU par les services postaux. Veuillez inclure une enveloppe affranchie adressée si vous souhaitez que votre matériel vous soit renvoyé par la poste (veuillez vous assurer que l’affranchissement est suffisant).
Pour plus d’information, veuillez contacter Lori Beavis au 514-557-4274 Ou par courriel à daphne [point] artcentre [arobas] gmail [point] com
2. appels en anglais du Canada
CALL FOR SUBMISSIONS: MOUNT PLEASANT COMMUNITY ART SCREEN
Through the inaugural year of the Mount Pleasant Community Art Screen, the
curatorial vision has been centralized on the broader theme of PLACE; largely as place
in its literal geographical perimeters on the stolen, unceded territories of the
Musqueam, Squamish and Tsleil-Waututh nations, as a part of one of so-called
Vancouvers earliest neighbourhoods. However, this theme has also evolved to
encompass a continuing community and network of makers holding deep knowledge of
the areas histories, holding visions of the future, and holding ground as the landscape
rapidly shifts in the Mount
Pleasant neighbourhood.
The MPCAS will continue to honour its initial framing of PLACE; as a community
screen we are beholden to how we are on the land and how we wish to reflect the
communities we envision this screen to be for. In this continuing work, we also invite
and encourage submissions which speak towards the ambiguity of place–of
displacement, diaspora, digital and contested space, as well as artists whose work has
been inextricably shaped by their time in the communities of this PLACE.
We accept a wide variety of media works and formats to a maximum of 10 minutes,
including video, film, animation, gif and photography. The MPCAS is programmed by
grunt gallery.
Details and submission forms can be found here: https://www.mpcas.ca/participate/
Deadline for MPCAS submissions: June 11th, 2021.
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HOLD FAST Contemporary Arts Festival 2021
Eastern Edge Gallery, St. John’s
Deadline: May 21
Local and Atlantic artists are invited to submit proposals to present their work at this year’s festival in St. John’s. Selected artists will give an artist talk, share skills in an artist-led workshop, and present their work in the downtown Art Crawl. Two residency slots are also available to assist the creation and development of work.
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Neutral Ground Artist-Run Centre
Call for Proposals: Main Gallery & Window Gallery
DEADLINE: June 1, 2021
Located on Treaty 4 Territory, Neutral Ground is a not-for-profit, artist-run-centre that
presents contemporary visual and media art. From the
gallery in downtown Regina, Saskatchewan, we connect audiences to the work of
emerging and mid-career artists, and from established artists experimenting with new
directions in their practices.
Neutral Ground invites contemporary, professional artists and curators to submit a
proposal for exhibitions, projects, or performances in any media. Neutral Ground
welcomes exhibition proposals from all professional artists regardless of ability, age,
culture, ethnicity, citizenship, gender identity, or race. (Please note that proposals from
artists based outside of Canada will be considered only as budget and resources
allow.)
Thanks to funding from the Canada Council for the Arts, Sask Arts and the City of
Regina, Neutral Ground pays artist fees in accordance with the CARFAC fee schedule
for level 1 gallery exhibitions.
Proposals received prior to 11:59 pm on June 1st will be assessed by a jury in
consideration for the 2022-23 programming season. Proposals will be accepted for
both the Main Gallery and the Window Gallery. Neutral Ground presents 4-5 exhibitions
per year in our Main Gallery, as well as additional performances and special events.
The Window Gallery presents up to 6 presentations per year. Please carefully review
the features of each space when drafting a proposal. See ‘Full call for Proposals’ for
physical descriptions and floor plans. Artists are limited to one solo exhibition in a
three-year period and work that has been shown previously in Regina is not
eligible.
Full call and Proposal Requirements
APPLY ONLINE
Questions about application details as well as inquiries into the feasibility of proposals
may be directed to Programming Director Amber Phelps Bondaroff:
program [arobas] neutralground [point] sk [point] ca
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Call for work: Second Annual Small
File Media Festival, www.smallfile.ca
Submission Deadline: June 4, 2021
Movies dont have to be big to be bingeworthy! All your favorite genres »cat videos,
ASMR,reality TV, n media formalism, sexual emancipation, animism and more! »look
and sound great in a tiny file size that streams without damage to the planet.
Streaming media are calculated to cause over 1% of our global carbon footprint and
rising fast. During the coronavirus pandemic, folks bingeing on streaming media
consumed untold terawatts of electricity and produced choking
megatons of greenhouse gas emissions. Large-file media are killing the planet!
Use your artistic voice to contribute to climate change action and cool down the planet.
The SFMF makes HD, 4K, and 5G look unnecessary! Unsexy! So pre-pandemic!
Immersion is so overrated! Small- file movies are exquisite, intensive, inexpensive,
attractive, creative, and fun. We encourage you to experiment with low-energy
technologies and deconstruct the fetishization of the pristine image. Small- file movies
are not faithful, theyre promiscuous!
Submit through info [arobas] smallfile [point] ca or visit us at smallfile.ca. You can also copy your
movie onto a USB and mail it to us. Great for groups! Send to Small File Media
Festival, SFU School for the Contemporary Arts,
149 W. Hastings St., Vancouver, BC V6B 1H4, Canada. We will return your USB.
Questions? Contact us at info [arobas] smallfile [point] ca
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The Emerging Digital Artists Award (EDAA) is pleased to announce the 2021 Call for Applications is now open.
The EDAA is Canada’s major award for critical experimentation in digital media, co-presented by EQ Bank and Trinity Square Video. The 2021 edition launches with guest judges Cat Bluemke, Ashley Jane Lewis, and Suzanne Morrissette, a new visual identity by featured artist Khadija Aziz, and a prize structure that recognizes early-career digital artists for their exceptional work more than ever before.
Launched in 2015, the EDAA was established to celebrate early-career media artists working actively and creatively with digital technologies, awarding a single grand prize and four finalist prizes each year. In response to the COVID-19 pandemic, the 2020 EDAA shifted its structure by increasing the prize amount in lieu of an in-person award ceremony, awarding all five finalists a grand prize. The 2021 EDAA will continue to award five grand prizes, with other additional prize offerings detailed below.
For the 2021 EDAA:
Five artists will each be awarded a $5,000 prize;
Their award-winning works will be featured in a group exhibition at Trinity Square Video, as well as online, September 10-October 2, 2021
Each artist will receive a one-year Production Membership to Trinity Square Video; and
One of the five artists will earn a dedicated spot in Trinity Square Video’s 2022 Themed Commission residency program
Artists within the first five years of their professional careers are encouraged to apply. We welcome submissions of screen-based works that are not only created with digital technologies, but also speak to the concerns, ethics, and constructs of digital space. Artwork submissions may include, but are not limited to: images, videos, animations, GIFs, websites, games, applications, and immersive technologies.
To submit your work for consideration, follow these steps:
Read full details on How to Apply, and don’t skip out on the Terms and Conditions
Check out our Past Awards to learn more about previous winners and finalists
Fill out the Online Application which includes a 200-word statement about your artwork, a short artist biography, and artist CV
Deadline for Applications: Tuesday, June 15, 2021, by 11:59 pm EST.
Questions about the EDAA can be sent to edaa [arobas] eqbank [point] ca.
Be sure to follow us on social media for updates, backgrounds on the 2021 guest judges and featured artist, and much more!
Instagram: @edaa_eqb
Twitter: @edaa_eqb
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NAISA Call for Submissions DIGITAL IN NATURE
Deadline: May 14, 2021
Categories: Sound Art/Electroacoustic, Videomusic, Radio/Transmission Art, Installation Art
Visit our website for full information and on-line application.
New Adventures in Sound Art (NAISA) invites artists of all ages and nationalities to submit works on the theme Digital in Nature for consideration in New Adventures in Sound Art’s 20th anniversary programming in 2021 and 2022.
Over its 20 year history NAISA’s presentations have been navigating a continuum that at one end includes works produced entirely in and for the digital realm, and on the other end, digital works that include or respond to natural or socially organized phenomena. We ask artists to reflect on the impact of digital technology on their works and/or how their digital works convey or transform the natural world.
Preference in programming will be given to works that respond in some way to the theme Digital in Nature. Individual interpretations or variations on the theme are encouraged, but works should be realized with sound as their primary component. A variety of presentation formats are possible for in-person or online events, such as performances, installation exhibitions, audio-visual screenings, radio or internet broadcasts, mobile experiences and any emerging or alternative digital media formats that include sound as a primary element. NAISA is interested in exploring online presentation contexts that expand social communities and invite a multitude of voices for online sharing, learning and discussion. Works of any duration are encouraged, but special consideration will be given to works that are 5 minutes or less.
Due to the ongoing health restrictions related to the COVID-19 pandemic, works that require artist travel or public gatherings may not be supported. All works presented will receive a honorarium. NAISA is not able to provide financial support towards the creation and research phases of a presentation.
This year’s call includes consideration for two special awards:
The James Bailey Award – a $300 award that will recognize a work submitted by a Canadian artist to NAISA’s call for submissions which best exemplifies an inventive and adventurous spirit and pushes the boundaries of radio and transmission art. Special consideration will be given for a work submitted by an artist who is new to the field of radio and transmission art. This annual award has been established by NAISA from a gift made by Kevin Austin.
The Andra McCartney Mentorship Award – a mentorship residency awarded to an artist who has submitted a work and is new to the field of sound art who lives in Northern Ontario.
New Adventures in Sound Art is a non-profit organization that presents performances and installations spanning the entire spectrum of sound art. NAISA is partially funded by the Department of Canadian Heritage, Ontario Arts Council, and the Canada Council for the Arts.
NAISA North Media Arts Centre is Accessible
Inquiries & general information:
Nadene Thériault-Copeland, Executive Director
New Adventures in Sound Art
106 Ottawa Ave., South River, ON, P0A 1X0
705-386-0880
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Proposals for the 2022 Exhibition Season
Craft Ontario, Toronto
Deadline: June 7, 2021
Inviting proposals in all craft media by active Craft Professional Members at any stage of their careers, for solo and two-person exhibitions at the Craft Ontario Gallery in 2022.
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AKA supports the creation and development of artist driven initiatives and emerging practices that speak to, reflect and encourage dialogue in our culturally diverse communities. This includes work in all media by local, national and international artists. Our venues consist of a street-level gallery, billboard and multi-use screening and performance event space; we also source off-site locations for site-specific projects.
AKA accepts submissions on an ongoing basis for project/exhibition proposals that consider AKA’s history and setting.
Support for selected projects/exhibitions includes: curatorial assistance, shipping, insurance, installation/strike assistance, promotion, documentation and the potential development of accompanying programming suited to the form of the project. AKA pays artist fees at or (when possible) above the CARFAC national average.
Submissions Guide Please review AKA’s past programming archives, floorplan and billboard; as well as our mandate. AKA accepts digital submissions as a single PDF document via email: gallerycoordinator@akaartistrun with the subject heading: AKA Submission. Please ensure the PDF document includes your name. Digital or physical submissions in any other format will not be accepted.
Submission PDF (max 7MB) must include:
Project/exhibition proposal including technical/install needs (max. 500 words) Artist statement (max 500 words) CV with complete contact information Images with image details (max 10); OR Time-based direct embedded links
AKA Artist-run centre 424 20th Street West Saskatoon, Treaty 6 Territory and the Homeland of the Métis Saskatchewan, Canada, S7M 0X4
306-652-0044 akaartistrun.com
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Southern Alberta Art Gallery (SAAG) Submission Guidelines Exhibition proposals are accepted throughout the year and reviews are ongoing. Selection is carried out over a period of time through studio visits and correspondence with artists and curators in whom the gallery has an interest. Those interested in proposing their work to SAAG are asked to include with their submission: a curriculum vitae, an artist statement and/or letter of intent, a wide selection of images, and other relevant support material. Submissions should be mailed to:
Southern Alberta Art Gallery 601 3rd Ave. S. Lethbridge, Alberta T1J 0H4
The gallery will not return your submission – please do not send original artworks or valuable materials. Given the large number of submissions received by the gallery, formal letters of reply will only be issued to proposals of immediate interest.
Exhibitions are generally six weeks in length. An opening is held to introduce the work to the public. Artists are also invited to give an illustrated lecture on their work in conjunction with the University of Lethbridge Faculty of Fine Art during the academic year. Other special events (workshops, panel discussions, etc.) are considered on a case-by-case basis.
The Southern Alberta Art Gallery pays CARFAC fees, shipping and insurance, and often seeks funding to produce catalogues for the exhibition. All publications, including our quarterly newsletter GALLERY (which discusses and reproduces work by exhibiting artists along with other programming), are exchanged with other institutions in Canada and abroad.
The Southern Alberta Art Gallery fosters the work of contemporary artists who challenge boundaries, encourages broad public engagement and promotes awareness and exploration of artistic expression. Our work extends to local, national and international communities.
http://saag.ca/art/submission-guidelines/
3. appels internationaux
Image + Biais
Le Goethe-Institut, Gray Area, le Fotomuseum Winterthur et Artivive lancent un appel ouvert aux artistes, aux graphistes et au grand public pour des représentations créatives sur le thème de la partialité.
https://www.goethe.de/ins/ca/fr/kul/met/ibi.html
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Call for applications for international funding collaborations in 2022
Application deadline: September 10, 2021
Phileas – A Fund for Contemporary Art
Schleifmühlgasse 1
1040 Vienna
Austria
www.phileasprojects.org
Instagram
Phileas is a philanthropic organisation based in Vienna, Austria, that enables ambitious projects within the field of contemporary art. Its activities focus primarily on international exhibitions by Austrian and Austrian-based artists.
Phileas co-produces new works and their presentation in museum exhibitions and biennials, as well as accompanying publications and symposia. Where possible, its support is extended to enable the acquisition of the works for public collections.
The deadline for applications for 2022 project collaborations is September 10, 2021. Applications must be submitted by institutions. Applicants will be informed of a decision in November 2021. For further details, please see our application form.
In addition to funding collaborations on exhibitions, Phileas provides curatorial assistance to museum and biennial curators and organises funded research trips to Austria to visit artists’ studios, foundations and museums. Phileas also assists museum trustee and patron groups with planning and organizing trips to Austria. Please contact visit [arobas] phileasprojects [point] org for further information.
Phileas was founded in 2014 by Jasper Sharp and Moritz Stipsicz. Its programme is managed by Margherita Belcredi, Hannah Marynissen, Christina Panholzer and Salvatore Viviano.
In 2021 Phileas is co-producing the following international projects:
–Ana Hoffner’s participation at the 5th Kochi-Muziris Biennale
–Angelika Loderer’s participation at the 5th New Museum Triennial
–Gernot Wieland’s participation at the 3rd Bienal de America del Sur
–Ines Doujak’s participation at the 11th Liverpool Biennial
–John Gerrard’s participation at the 13th Gwangju Biennale
–Philipp Fleischmann’s participation at the 34th Bienal de São Paulo
–(Artist to be announced) participation at the 17th Istanbul Biennial
–Friedl Kubelka vom Gröller’s exhibition at MACRO, Rome
–Katrin Hornek’s exhibition at ar/ge kunst, Bolzano
–Lazar Lyutakov’s exhibition at Simian, Copenhagen
–Paul Renner’s exhibition at the Contemporary Arts Museum, Houston
–Philipp Timischl’s exhibition at the Fondation Fiminco, Paris
–Sophie Thun’s exhibition at Kim? Contempoary Art Center, Riga
4. résidences
Centr’Elles, comité d’action des femmes d’Avignon lance un appel de dossiers pour une résidence d’artiste dans ses locaux.
APPEL DE DOSSIERS – DATE LIMITE 4 juin 2021
Dates de la résidence : 1er – 31 juillet 2021
Lieu de création : Espace FéminiTHÉ, Centr’Elles
Lieu d’hébergement : Résidence du Centre d’artistes Vaste et Vague
Cette résidence de création est ouverte à une femme artiste professionnelle ou en voie de professionnalisation en art actuel, qui souhaite amorcer ou poursuivre une exploration à partir de son propre vécu en tant que femme, l’histoire des femmes ou différents aspects de la féminité, expérimentée ou perçue.
EN SAVOIR PLUS | SOUMETTRE UNE PROPOSITION
CONDITIONS
Cachet de résidence de 1000 $
Accès à un espace de travail dans les locaux de Centr’Elles (espace pour ateliers de groupes, table, wifi, surface de travail protégée) et sur réservation à l’atelier technique de Vaste et Vague (espace atelier, four à céramique, presse à imprimer).
Hébergement sans frais à la résidence du Centre d’artistes Vaste et Vague : chambre avec accès à une cuisine toute équipée, buanderie, salon-atelier, vélo communautaire et cour extérieure. La résidence est située à distance de marche de l’épicerie, des cafés et de la plage.
Montant forfaitaire de 400 $ pour le matériel et les frais de transport.
Promotions sur les médias sociaux et dépliant imprimé.
*À noter que la résidence d’artistes se trouve à 10 km de Centr’Elles. Il est possible d’utiliser le vélo de la résidence mais il existe peu de services de transport en commun dans ce secteur, la possibilité de se déplacer en voiture est donc facilitante.
Informations :
Centre d’artistes Vaste et Vague
Anjuna LANGEVIN, directrice
direction [arobas] vasteetvague [point] ca
Centr’Elles
Donna Lévesque, agente de développement des communautés
community [arobas] centrellesfemmes [point] com
418 364-3157 ou 1 888 364-3157
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Le Centre d’artistes Voix Visuelle invite les artistes visuels de la région à soumettre leur dossier pour une résidence d’artiste en recherche-création.
La sélection sera effectuée par un jury de pairs, selon les critères d’évaluation suivants :L’originalité, la force et la pertinence du propos
La faisabilité du projet en fonction du budget et des ressources offertes par le Centre
La capacité d’adaptation et d’autonomie
Les candidats intéressés doivent soumettre :Un curriculum vitæ (maximum 3 pages)
10 images de leurs œuvres et / ou l’adresse URL Vimeo d’une durée maximale de 5 minutes
Liste descriptive des œuvres (titre, date, dimension et technique)
La description de leur démarche artistique (maximum de 300 mots)
Une lettre d’intention décrivant : le projet de recherche proposé, l’échéancier pour les quatre semaines de la résidence, la pertinence du projet de résidence dans le cadre de leur démarche artistique (maximum de 500 mots)
Les dossiers de candidature doivent être envoyés par courriel en un seul fichier PDF, au plus tard le 15 juin 2021 à l’adresse suivante : voixvisuelle [arobas] gmail [point] com
En raison de la pandémie, Voix Visuelle ne peut pas garantir une résidence avec accompagnement à l’artiste sélectionné. Par contre, le Centre s’engage à offrir le soutien nécessaire à l’artiste pour l’avancement de son projet.
Période de disponibilité du Centre: en juillet et août 2021
Cachet : 1500 $
Matériaux : 300 $
Accès aux équipements du Centre (caméra 3D, réalité virtuelle, projecteur, IPad, ordinateur et logiciels disponibles)
Renseignements :
voixvisuelle [arobas] gmail [point] com
Voix Visuelle · 67 Beechwood Avenue · Ottawa, On K1M 1L8 · Canada
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Griffin Art Projects Residency
1180 Welch Street
North Vancouver, BC
www.griffinartprojects.ca
Griffin Art Projects is committed to providing support, resources, solidarity and profile
for local BIPOC artists. This is a studio-only residency intended for artists living in the
metro-Vancouver area. This residency award is offered in conjunction with Worldings:
thinking through decolonial futures: a collaborative, multi-layered project that includes
an exhibition of the work of South African artist William Kentridge curated by
Baldissera, as well as a public program and residency series that will explore the
unique artistic
perspectives and histories that exist between the Canadian and South
African experience as seen through the eyes of artists, writers, curators and activists.
This program will focus on resiliency through the lens of the historical events of the last
year, and the ways in which solidarity, resistance and advocacy are remitted in hope,
for their capacities to elicit lasting structural change and collective care.
The successful applicant receives:
2 months of rent-free studio space in Griffin Art Projects residency building In August
and September 2021.
A residency artist fee of $2000.00
The opportunity to share the works created throughout the residency during a virtual
open studio event organized and promoted by Griffin Art Projects.
The opportunity for professional development and networking opportunities in
Vancouver and beyond.
The opportunity to participate in a series of monthly virtual mentorship sessions with
Griffins onsite and online Worldings residents throughout the
months of August and
September.
How to apply:
Griffin Art Projects accepts submissions in a variety of formats! If a text-based
application is not your preference, we also accept audio and video submissions, which
we can record for you upon request and need. Artists who wish to apply through
audio/video recordings, or those who would like application assistance are asked to get
in touch with us at info [arobas] griffinartprojects [point] ca.
Proposals should include:
A project description: What do you propose to do throughout your residency? (About
500 words for written applications, or 2-4 minutes for those applying through
audio/video).
A short Bio: Tell us about yourself. This can include where you are situated, your
artistic background, your interests, as well as any relevant projects and/ or
experiences. Feel free to include your CV and a link to your website, if applicable.
(About 200 words for written applications, 1-2 minutes for audio/video applications).
10 » 20 images of recent works
saved as jpegs. Film and/or sound works can be sent
as attachments or as online links.
An image description list that includes the name, dimensions, year and medium of
each work.
Feel free to send your application as a We-Transfer, or through a file sharing platform
such as Google Drive or Dropbox, but be sure to send us a direct email first to let us
know.
All submissions should be sent to info [arobas] griffinartprojects [point] ca by June 15th, 2021
ELIGIBILITY:
Griffin Art Projects is a non-profit art gallery and artist residency operating on the
traditional, ancestral and unceded territories of the sl »ilwtatmx(Tsleil-Waututh),
Skwxw7mesh-ulh Temxw (Squamish) and Slh Tmxw (St:l) Nations, and this
residency award is intended to present and highlight work by BIPOC artists living in the
Metro-Vancouver area.
Griffin Art Projects accepts applications from visual artists working in a variety of
mediums, including but not limited to painting, drawing, sculpture, photography,
installation,
performance, video and film, new media etc. Please note that Griffin Art
Projects does not provide access to specialized tools and equipment. Residency
projects may include creative research, development and production of new or ongoing
works. This is a studio-only residency, and does not include a living space.
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La Villa Saint-Louis Ndar ouvre son appel à candidatures des résidences 2021-2022 jusqu’au 20 juin 2021 ! A vos candidatures, postulez! Plus d’informations sur https://villandar.ifs.sn/#candidatures
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Call for Digital Artists: Canadian Museum of Immigration at Pier 21, 2021 Artist in Residence Program
Andrea Tsang, THE “HERE AND ELSEWHERE” BEE, 2017 Artist in Residence
Deadline for submissions: May 21, 2021
One of our favourite times of year is fast approaching! 2021 will be the sixth year for the Canadian Museum of Immigration at Pier 21’s Artist-in-Residence program. This year will mark our first virtual residency. Echoing our new multimedia film experience about the contributions of generations of immigrants to Canada, this year’s residency is a national call-out to create a collaborative digital project that allows Canadians to share pictures / video / words / etc. about immigrant contributions to Canada. The proposed project must be suitable to be shared digitally on one of the museum’s platforms.
The 2021 residency is flexible on medium and timing. Where, historically, artists have worked at the museum sixteen hours a week for six months, this year we will welcome proposals for projects that take 2 – 8 months.
Ownership of the work will remain with the artist with the understanding that we will host the completed project on one or more of the Museum’s digital platforms (including, but not limited to, website, Instagram, Facebook or YouTube).
Final projects that include written or spoken words must be English and French and all projects must meet standard accessibility guidelines which will be determined for the selected project. The Museum can offer translation services, subtitling / captioning / described video / etc.
Please write to Carrie-Ann Smith at csmith [arobas] pier21 [point] ca if you would like to receive sample project ideas or review the works of past Artists in Residence at the Museum.
Shauna MacLeod, 2018 Artist in Residence
Apply to Artist-in-Residence Program:
Schedule:
Application deadline: May 21, 2021 for submission to our 2021 Residency Program.
Selection of artist: June 11, 2021
Compensation:
$15,000.00 (including all supplies)
Criteria for Selection:
Applicant demonstrates artistic excellence and professionalism (30%)
The proposed project offers a collaborative/participatory way for the artist to combine contributions from the public, or a specific group of participants, with their work in a way that honours how historic and/or contemporary newcomers have contributed to life in Canada. The proposed project is suitable for one of the museums platforms. (40%)
Feasibility of the proposed program (20%)
Experience working virtually (5%)
Experience working on participatory projects (5%)
Katarina Marinic, An Ocean of Change, 2019 Artist in Residence
Submission Requirements:
Please submit the following items by May 21, 2021. Late or incomplete submissions will not be considered.
Cover page/Email including full contact information
Email, CD, DVD or USB drive including:
a) Proposal: a description of your proposed project including how the public will contribute and the requirements of our hosting the final work online
b) Brief project plan with a timeline and milestones
c) Estimated budget
d) Curriculum vitae
e) Work samples (five work samples, articles or reviews, whatever best conveys your work)
A short list of up to three artists may be interviewed prior to selection.
Send or email submissions to:
Carrie-Ann Smith
Vice-President, Audience Engagement
Canadian Museum of Immigration at Pier 21
1055 Marginal Road
Halifax, NS B3H 4P7
D : 902.425.0071 T : 902.425.7770 ext. 225 F : 902.423.4045
csmith [arobas] pier21 [point] ca
For more information, please visit pier21.ca/about/artist-in-residence-program
Twitter: @Pier21
Instagram: @pier21_quai21
Facebook: @CanadianMuseumofImmigration
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Residency for Black trans visual artists
Art for Black Lives, Palm Springs
August 1–31, 2021
Courtesy Art for Black Lives.
Application deadline: May 18
Art for Black Lives
Palm Springs, CA
artforblacklives.org
Instagram
A residency for the month of August 2021 open to Black trans visual artists including live/work space in Palm Springs, CA, a 2000 USD unqualified artist stipend and three studio visits from curators and arts professionals from around Southern California.
Application info at artforblacklives.org.
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Call for Submissions!
Deadline for all applications: May 31, 2021, at 11:59 pm EST
Open Studio is an Artist-Run Centre (ARC) dedicated to contemporary print. We offer accessible, inclusive and affordable printmaking facilities, programs and services for artists and the public from across Canada and abroad. We are committed to engaging and supporting equity-seeking groups, including those who identify as Black, Indigenous, People(s) of Colour (BIPOC); Two-spirited, Lesbian, Gay, Bisexual, Transgender, Transsexual, Queer, Intersex, Asexual, Pansexual (2SLGBTQIAP+); and Deaf Persons, Persons with Disabilities and Persons Living with Mental Illness.
Open Studio offers several calls for submissions throughout the year for various opportunities such as exhibitions, residencies, fundraising events and other programs. Most of our opportunities are open to the public, and some are open only to our membership. If you would like to find out how to become an Open Studio Artist Member, please click here. All public calls are open to our Artist Members except for the Visiting Artist residencies.
Have questions? Need help with your application? We’re happy to help! Please send us an email with the subject heading « Call for Submissions ».
Apply now for Open Studio’s Residencies and Scholarship Opportunities!
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Appels de dossiers
15 juin
Le Centre SAGAMIE lance son appel de dossiers pour sa programmation 2022. Cette invitation comprend la Résidence de micro-édition et la Résidence de recherche/création sur l’image numérique.
SAGAMIE invite les artistes en art actuel de toutes disciplines à proposer des idées de recherche sur les questions entourant l’image, sa création et sa diffusion. Ces résidences peuvent s’inscrire à différentes étapes dans le processus créatif de l’artiste. Cet appel est inclusif et ouvert aux individus de tout groupe et de toute provenance.
Résidence de recherche/création
Axées sur le traitement numérique de l’image et sur son impression grand format, cette résidence permet aux artistes d’initier et/ou de réaliser des projets avec de l’aide technique et des retours critiques. Elle offre la possibilité d’élaborer des stratégies singulières pour générer, transformer ou diffuser l’image dans son travail.
Le centre offre aux artistes les moyens techniques de développer de nouveaux langages à partir d’un vocabulaire numérique pertinent et actuel. Les artistes sont accueillis dans nos lieux de productions et sont soutenus par l’équipe de manière continue dans une vision à long terme.
Appliquer à la recherche/création
Résidence de micro-édition
Cette résidence offre la possibilité de réfléchir la publication en tant qu’espace autonome de création. Elle permet l’expérimentation sur place en développant autant le contenu littéraire que l’objet/livre lui-même. Ce moment de recherche laisse place à l’innovation, aux pratiques transversales et aux hybridations.
L’artiste pourra mettre en forme un petit nombre d’exemplaires de son projet duquel il reste l’éditeur tout en profitant d’un soutien technique personnalisé ainsi que des connaissances et des savoir-faire spécialisés. Notre laboratoire contient une presse numérique, des équipements de reliure, de multiples matériaux d’impression et un espace de production propice à l’élaboration des projets.
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Programme de résidence 2021-2022 / Zocalo, centre d’artistes
21 mai 2021
/ Longueuil (Québec)
Zocalo, centre d’artistes invite les artistes et les collectifs œuvrant en arts visuels à soumettre leur dossier pour une résidence de recherche-création. Trois plages horaires sont disponibles, soit à l’automne 2021, à l’hiver 2022 ou au printemps 2022.
Date limite — 21 mai 2021
Zocalo est un centre d’artistes autogéré qui se consacre depuis 1992 à la production en art imprimé. En offrant des équipements spécialisés incluant le creux et le relief ainsi que l’impression numérique, le centre soutient l’évolution de l’art imprimé par ses activités de formation, son programme de résidence et son service de mentorat. Sa programmation propose un reflet des courants actuels de même que la diversité des recherches artistiques en art imprimé tout en favorisant également l’exploration de pratiques interdisciplinaires.
La sélection des artistes est effectuée par un jury de pairs selon les critères d’évaluation suivants :
L’affirmation de l’art imprimé dans le développement de nouveaux langages actuels
L’exploration d’approches interdisciplinaires
La faisabilité du projet en fonction du budget et des ressources offerts par le centre
Cette résidence offre aux artistes :
Un cachet de production de 500 $
Des frais de matériaux de 100 $
Un cachet de présentation de 150 $
Un accès aux ateliers de production durant une période de deux mois
20 heures de mentorat avec un artiste professionnel
Une adhésion comme membre
Conditions :
Présentation publique de l’état des recherches à la fin de la résidence
Remise d’une copie d’atelier d’une œuvre ou d’un exemplaire signé des expérimentations
*À noter que ce programme ne couvre pas les frais d’hébergement, de transport et ni de subsistance.
Le dossier doit contenir les documents suivants :
Une description du projet incluant les besoins techniques (500 mots)
La démarche artistique accompagnée d’une courte biographie (250 mots)
Un curriculum vitae (maximum 2 pages)
10 images numérotées d’œuvres récentes (JPEG, RVB, 72 dpi, 1024 x 768 px max)
Une liste descriptive des images indiquant le titre, l’année, le médium et les dimensions de l’œuvre
*Si la taille du dossier dépasse 10 Mb, celui-ci doit être acheminé par un système d’envoi en ligne, tel que WeTransfer.
Vous recevrez un courriel confirmant la réception de votre dossier. Si vous ne recevez pas le courriel de confirmation après une semaine, veuillez contacter Celia Destemberg au info [arobas] zocaloweb [point] org pour vous assurer que votre dossier a bien été reçu. Seuls les dossiers complets seront soumis au jury.
Zocalo
80, rue Saint-Jean,
Longueuil (Québec) J4H 2W9
+1 450.679.5341
info [arobas] zocaloweb [point] org
http://www.zocaloweb.org
5. art public
City of Mississauga – Request for Proposals
Temporary Public Art: Skate Park Digital Murals
DEADLINE: Sunday, May 30, 2021 by 11:59 p.m. EST.
The City of Mississauga’s Public Art Program invites emerging Mississauga artists or artist teams to submit proposals to create original digital artwork for Mississauga’s Sculpture Court, a multi-use ramp and skateboarding park in downtown Mississauga (300 City Centre Drive).
Artists are asked to propose artwork that considers the park users and engages viewers in a conversation that explores the relationship between urban design/architecture and community. Artwork should engage Mississauga’s residents and skate park users in a dialogue of how they view and interact with the public realm and evoke a sense of community belonging.
Click here to register for an Information Session to learn more about the project on Thursday May 6, 2021.
Submissions to this call are due May 30, 2021. The commissioned artist(s) will be expected to complete the project by July 2021.
Total budget for this project is $4,000 CAD + HST
To learn more about this opportunity, including technical requirements, eligibility criteria and submission requirements, review the full Call to Artists here.
We encourage applications from individuals that represent the full diversity of communities in Canada, including complexities of intersecting identities such as ability, age, citizenship, class, gender, race and sexual orientation.
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Platforms: We Are Here, Live | Artist Call
3 juin
The City of Vancouver is welcoming submissions for Platforms: We Are Here, Live, a
public art program which will commission temporary artworks for existing platforms
throughout Vancouver.
The program focuses on artists working in video and two-dimensional media and each
commissioned artist will receive $5,000 for the creation, editing and design of the
artwork.
The City hopes to feature up to twenty Vancouver-based and xmky »m
(Musqueam), swxw7mesh (Squamish) and slilwta (Tsleil-Waututh) artists, who are
grappling with the issues revealed
by the COVID-19 pandemic. Emerging artists and
those new to working in the public realm are encouraged to apply.
Learn more: https://vancouver.ca/parks-recreation-culture/platforms-public-works.aspx
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DAVPART INC.
481 UNIVERSITY UNITED BLDG – PUBLIC ART COMPETITION
Call to Artists
Davpart Inc., on behalf of 481 Uni Investments Inc., through their public art consultant, Brad Golden + Co, is holding a Two-Stage Competition to select an artist to develop a permanent public artwork as part of their United BLDG project, located at the prominent intersection of the corner of University Avenue and Dundas Street in Downtown Toronto. The project is the tallest heritage façade retention project in North America.
The artwork will be integrated with the glass components of the colonnade lighting (please see attached drawings) and will be based on the theme of “communication”. The selected artwork will recognize the existing, historic, restored carvings on site, designed by Elizabeth Winnifred Wood and carved by Louis Temporale, as well as the previous use of the building as the McLean Hunter Publishing’s original headquarters. Artists are encouraged to conduct their own research to familiarize themselves with the site.
The budget for the completed and installed artwork, not including artist fees, is $120,000 (plus HST). Davpart Inc. will pay for costs related to the production and installation of the artwork up to $120,000. The selected artist will be paid a fee of $50,000 to develop their artwork, to produce any digital files required to print their work onto glass and to oversee printing, production and installation of their work.
Submissions will be reviewed by an independent selection committee convened for this project who will create a list of prequalified proponents. From this prequalified list, the building developer will select of up to seven (7) artists to prepare site-specific design proposals for the designated art site. Shortlisted artists will be paid a $2,500 honourarium (plus HST, if applicable) to create an artwork proposal which they will present to the competition jury. The competition jury will be comprised of the selection committee plus two representatives of the building developer.
Shortlisted artists will be issued a detailed RFP, with complete information about the project. Artist presentations, via teleconference, will take place in the Summer of 2021, specific time and date to be determined.
Questions regarding the competition should be sent by email to:
publicart [arobas] davpart [point] com.
Interested Canadian artists are invited to submit the following materials for consideration by the competition jury. Indigenous artists and artists from equity seeking communities are encouraged to submit.
Resumé and artist statement describing general approach to the site and theme
10 images (maximum) of recent, relevant work (artist teams are to submit a maximum of 10 images total)
An annotated image list including the title, date, materials, dimensions and commission amount of each work
Do not submit design proposals as they will not be reviewed.
Digital images must be:
pdf or jpg, RGB format, no larger than 1 MB per image
images to be named with the number corresponding to the image list
Please do not submit:
materials that require software, plug-ins, extensions or other executables that need to be downloaded or installed
Emailed submissions should be addressed to: publicart [arobas] davpart [point] com
Emailed submissions must be received by 11 June, 2021 at 3:00 p.m.
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Demande de qualification – Rue Cambridge Nord
· Date limite pour le dépôt des propositions : Le 25 mai 2021
· Formulaire de demande en ligne – Préparez au préalable tous les documents, car le formulaire ne vous permet pas d’enregistrer les renseignements saisis si vous quittez ou actualisez la page.
· Budget : 70 000 $, taxe de vente harmonisée en sus
· Lieu : Rues Cambridge Nord et Somerset Ouest
· Personne‑ressource : Allison O’Connor, agente d’art public, programmedartpublic [arobas] ottawa [point] ca
Possibilités
La Ville d’Ottawa invite les artistes ou les collectifs d’artistes professionnels à participer à ce projet de conception, de fabrication et d’installation d’une œuvre d’art permanente à l’angle sud des rues Cambridge Nord et Somerset Ouest, dans le quartier chinois, à Ottawa. Ce concours en deux étapes est tenu conformément à la Politique d’art public. La présente demande de qualification fournit des renseignements détaillés sur le concours d’art public pour la rue Cambridge Nord et précise les exigences de ce dernier.
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Appels aux artistes
Installation partagée de la Bibliothèque publique d’Ottawa et de Bibliothèque et Archives Canada : art public autochtone
Échéance fixée pour le dépôt des offres :
Le lundi 12 avril 2021 à 16 h (HNE) (mentorat de l’art public autochtone)
Le lundi 31 mai 2021 à 16 h (HNE) (tous les autres appels aux artistes)
Budget :
Projets de marché dont la valeur est comprise entre 45 000 $ et 425 000 $, taxe de vente harmonisée en sus
Personne-ressource :
Dawn Saunders Dahl, conservatrice des arts autochtones (Indigenouspublicart [arobas] gmail [point] com)
Si vous préférez parler directement à Dawn Saunders, veuillez lui adresser un courriel pour coordonner la date et l’heure du rendez-vous téléphonique.
Dawn Saunders Dahl, conservatrice des arts autochtones, a mis au point le Programme des arts autochtones pour l’installation partagée de BPO/BAC, qui rendra hommage aux arts autochtones créés par des artistes autochtones du Canada, en fera la promotion et en assurera le rayonnement. Ce programme permettra d’intégrer les œuvres d’art public d’artistes autochtones locaux, régionaux et nationaux (Premières Nations, Inuits et Métis) partout à l’intérieur et à l’extérieur de l’installation. L’art autochtone sera intégré dans l’installation afin de créer un espace accueillant et inclusif représentant la vigueur, les traditions et la modernité des œuvres des artistes autochtones.
La Ville d’Ottawa invite les artistes autochtones à déposer leurs offres pour les projets de marché suivants :
Déclaration d’intérêt pour le mentorat de l’art public autochtone;
Demande de propositions à l’intention des artistes inuits qui souhaitent offrir des œuvres d’art existantes pour le Programme d’achats directs;
Demande de propositions à l’intention des artistes et équipes d’artistes algonquins souhaitant offrir des services de conception, de fabrication et d’installation d’œuvres d’art pour la salle polyvalente autochtone, la salle de lecture pour les enfants et le verre fritté à l’extérieur et la pellicule de verre à l’intérieur;
Demande de propositions à l’intention des artistes autochtones d’un océan à l’autre qui souhaitent proposer des services de conception, de fabrication et d’installation d’œuvres d’art à l’intérieur de l’entrée de la station Pimisi et des sculptures extérieures;
Demande de qualification à l’intention des artistes autochtones d’un océan à l’autre qui souhaitent offrir des services de conception et d’installation d’œuvres d’art sur les sept piliers extérieurs.
L’installation partagée de la Bibliothèque publique d’Ottawa et de Bibliothèque et Archives Canada est appelée à devenir une destination phare, bâtie selon les valeurs et les passions communes des institutions partenaires : le savoir, l’histoire, la découverte, la culture, la créativité, la collaboration et les connexions. Cette collaboration innovante entre une bibliothèque publique et la bibliothèque et les archives nationales permettra d’offrir une expérience enrichie aux clients et aux visiteurs, en réunissant diverses collections, en aménageant des salles d’exposition et d’événements et en permettant d’avoir librement accès à des millions de documents et au riche patrimoine documentaire canadien. L’installation sera construite selon la certification LEED de niveau Or au minimum et sera accessible grâce au TLR et à des sentiers polyvalents pour les cyclistes et les piétons. Pour en savoir plus, veuillez consulter le site https://inspire555.ca/fr/.
6. pour commissaires
Call for Submissions: Associate Indigenous Curator, City of Calgary
This is My Mother’s Vision, by Joane Cardinal-Schubert (1987), The City of Calgary Public Art Collection
Overview
The City of Calgary’s Public Art Program is seeking an Associate Indigenous Curator to play a supporting role to the Indigenous Curator. The Associate Indigenous Curator will focus on implementing opportunities for artists and helping the Indigenous Curator build relationships with Indigenous and non-Indigenous communities in and around Calgary. This position will work in close collaboration with the Indigenous Curator, the Moh’kinsstis Public Art Guiding Circle and Public Art Program staff.
Those with connection to the Treaty 7 region in Southern Alberta, specifically the Blackfoot Confederacy (Siksika, Piikani and Kainai); Îethka Nakoda Wîcastabi First Nations (Chiniki, Bearspaw and Wesley First Nations); the Tsuut’ina First Nation; historic Northwest Métis and Métis Nation of Alberta, Region 3; and/or Indigenous urban Calgarians, First Nations, Inuit, and Métis who have made Calgary their home are encouraged to apply.
All work to be performed in Calgary and area.
The contract is for 5 months at 35 hours per week for a consultant fee of $21,000 (not including GST), all inclusive.
The deadline for submissions is 4:30:59 pm MST on Monday, May 31, 2021.
The anticipated start date is July 15, 2021.
Please review the call for submissions for full details.
How to submit package
Email submission package to publicart [arobas] calgary [point] ca and attach all the required documents in a single email.
Notes:
Late submissions will not be considered. Please do not wait until the last minute to apply, as there are absolutely no exceptions to late submissions not being considered.
Documents should be in Word or PDF format.
Email subject line should include: Associate Indigenous Curator Call
Note that the maximum file size for an email is 10 MB.
All emailed files must be compatible with a PC.
Links to posted media or content will not be viewed. All content must be contained within the email.
Submission package
Eligible submissions will contain:
Letter of interest (maximum of 1000 words);
Current resume / Curriculum Vitae with applicable examples of work in related areas, educational experience and contact information.
Evaluation criteria
A: Letter of interest: 40 points
Why this opportunity interests the curator and how the curator’s Indigenous background and practice will contribute to this project: 15 points
Understanding of local Indigenous history and Indigenous art history; demonstrated ability to build/maintain relationships with Treaty 7, Métis and urban Indigenous communities: 15 points
Experience with Social Media feeds (in particular feeds curated by the applicant): 5 points
Interest in public art: 5 points
Applicants with the ability to build relationships within Treaty 7 Nations will score higher.
Applicants with knowledge of Treaty 7 history and the relationship with the city of Calgary will score higher.
B: Applicable examples of work in related area and educational experience (resume/Curriculum Vitae): 60 points
Relevant communications experience: 10 points
◦ Writing / blog samples / social media guest curator feed (social media takeover)
Relevant curatorial experience: 20 points
◦ Demonstrated ability to implement art programs and projects;
◦ Demonstrated ability to conduct research, write, and organize programs and/or events through an Indigenous world view;
◦ A minimum two years of related experience is preferred.
◦ Applicants with experience in curating Indigenous art programs and/or methodology will score higher
Educational qualifications: 10 points
◦ Bachelor’s Degree in fine art, art history or arts management, or an equivalent combination of education and experience will be considered;
Ability to meet project goals and objectives: 20 points
◦ Demonstrated ability to prepare, monitor and manage budgets;
◦ Ability to work independently and in a team environment;
◦ Demonstrated organizational and planning skills;
◦ Proven ability to prioritize, manage and complete concurrent projects;
◦ Ability to manage various stakeholder relationships;
◦ Excellent communication skills, both verbal and written;
◦ Strong working knowledge of MS Office.
Selection process
All eligible submissions are reviewed by a selection panel consisting of members of the Moh’kinsstis Public Art Guiding Circle and a representative from the Public Art Program.
The selection panel will shortlist applicants based on how their submissions meet the application criteria listed above.
Three references will be requested for short-listed curators. References should include at least two work-related contacts, preferably a supervisor, but can also include a community leader, such as an Elder. References should include company name, current contact name, including current telephone number, address and email address. The City reserves the right to contact references without prior notification. References from City of Calgary staff members will not be counted as part of the required references.
Shortlisted curators will be invited to an in-person / online interview with the selection panel. The same evaluation criteria will be used as in the shortlisting stage.
Key dates
Date of issue: April 19, 2021
Deadline for questions to publicart [arobas] calgary [point] ca: 4:30 pm MST on Wednesday: May 26, 2021
Submission deadline: 4:30:59 pm MST on Monday May 31, 2021
Shortlist: June 7, 2021
Finalist interviews: June 11, 2021
Anticipated project start: July 15, 2021
Project completion: December 15, 2021
Dates are subject to change.
For more information
See all Public Art Program opportunities on our web page at Public Art Opportunities (calgary.ca).
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QOQQOON
How to be an artist? Such a question weighs heavily, unanswerable by any amount of
technical training or academic curricula. How does an artist navigate the disparate
conditions of school, the studio, the scene, the market, the feed, the silent hours, and
all the demands of the want-to-be? Given the ever-increasing numbers of indebted
graduates leaving art schools, and the scarcity of opportunities necessitated by any
luxury market based on conspicuous consumption, it can be difficult to attain (much
less sustain) a degree of recognition or support for one’s practice. Is it therefore
beneficial to understand art-work as an entrepreneurial competition? Or does a
hobbyist lens better describe what it is that artists do? We want to consider the
impractical
questions, each uniquely interpreted by different practitioners, in order to
get a sense of how artists relate to one another, what is held in common beyond the
simulated conditions of school or the social environments of openings. Do you have
life-advice for other artists, therapeutic mantras to get through moments of doubt and
neglect, or secret sources of self-help sustenance? Most importantly, amidst the ever-
present noise of the culture industry, we want to ask how artists find the resources
necessary to make art, the encouragement to maintain this nebulous occupation, the
desire to be an artist without any guarantee, and the esoteric guidance to navigate
open-ended creative practice.
These responses will comprise the sixth issue of our publishing project, QOQQOON
(http://qoqqoon.com). Since its inception in 2018, we have used this platform to
promote argumentative writing by artists, and to imagine an art education without debt.
We are looking for written submissions between
500″3000 words. We extend ongoing
editorial support and work closely with artists to develop their texts. Send us an email
(info [arobas] qoqqoon [point] com) with pitches or rough drafts to begin a conversation.
Please confirm your interest in participating by MAY 24, 2021
Final drafts will be due AUGUST 1, 2021
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Ar(n)t Write is pleased to announce a call for submissions for the online and printed
publications of artists writing about other artists!
Ar(n)t Write is an artist-run public platform for artists to share casual style writings. The
aim of the platform is to reinforce artistic communities and encourage a variety of writing
approaches about art-making.
All selected submissions will be posted on Ar(n)t Write website and instagram page. A
portion of selected submissions will be printed as part of the Ar(n)t Write Zine.
The current deadline is June
1st.
To submit please follow the guidelines on our website:
https://arntwrite.wixsite.com/home/submit
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APPEL AUX COMMISSAIRES EN ART ACTUEL
DU QUÉBEC ET DES MARITIMES
Date limite pour soumettre une proposition : 20 juin 2021 à 17h (heure avancée de l’Atlantique)
AdMare, centre d’artistes en art actuel des Îles-de-la-Madeleine lance un appel à projets destiné aux commissaires indépendant·e·s en art actuel du Québec et des Maritimes, en collaboration avec la Société de conservation des Îles-de-la-Madeleine (SCÎM).
Le·la commissaire sélectionné·e réalisera une résidence de 2 à 3 semaines à AdMare en octobre 2021 et assurera la direction artistique d’une programmation spécifique de résidences d’artistes et de diffusion de projets en art actuel mettant en valeur les sites naturels protégés par la SCÎM.
Cette programmation s’inscrit dans le contexte d’une tradition d’événements-résidences organisés par AdMare afin de créer un lieu d’échange entre les collectivités artistique et insulaire des Îles-de-la-Madeleine et d’ailleurs (faire avec, 2013; Le Chant des pistes, 2016; SEULS et ENSEMBLE, 2021). De pair avec le centre, les commissaires et les artistes proposent des projets dont la démarche contextuelle, relationnelle, performative, furtive, infiltrante ou éphémère favorise la rencontre avec les communautés locales et le territoire.
Dans cette perspective, le·la commissaire est invité·e à concevoir une programmation qui pose un regard attentionné et approfondi sur la nature, de l’infiniment petit à l’infiniment grand, et qui permet de tisser des liens entre celle-ci et l’humain par une approche bienveillante.
Au cours de sa résidence, le·la commissaire précisera son approche commissariale et sélectionnera de quatre à huit artistes ou collectifs qui seront accueilli·e·s – chacun·e à leur tour, sur une période d’une à deux années – en résidence à AdMare pendant un mois. Les projets des artistes seront réalisés au cours de cette même période et devront avoir pour ancrage le vaste réseau d’aires naturelles protégées par la SCÎM. L’organisme fournira un accompagnement en ce qui a trait à la biodiversité des milieux protégés et à leurs repères écologiques ou géographiques d’intérêt, en plus d’offrir une tournée de reconnaissance et une cartographie des lieux.
Conditions d’accueil et accompagnement :
Volet 1 – Séjour en résidence du·de la commissaire – 2 à 3 semaines
– Cachet de résidence de 4 000 $ (incluant l’écriture du projet de commissariat, la sélection des artistes et la corédaction de deux demandes de subvention);
– Frais de déplacements jusqu’à 750 $;
– Hébergement sur place pendant toute la durée du séjour;
– Soutien artistique et logistique (accompagnement dans l’exploration du réseau artistique local et de la communauté);
– La SCÎM offrira au·à la commissaire une visite de ses sites et de la documentation à leur sujet.
Volet 2 (conditionnel à l’obtention de financement) – Direction artistique et réalisation du projet
– Cachet pour la direction artistique de l’ensemble de la programmation (suivi avec les artistes, écriture de textes, etc.) de 4 000 $;
– Soutien à la gestion financière et logistique et à la promotion de la programmation;
– Hébergement et coordination de l’accueil des artistes;
– Documentation photographique des projets;
– La SCÎM offrira aux artistes une visite de ses sites et de la documentation à leur sujet.
Volet 3 (conditionnel à l’obtention de financement) – Publication
– Édition d’une publication au terme du projet.
Soumettre un projet
– Votre dossier devra comprendre, en un seul fichier pdf :
● Une description du projet de commissariat proposé en lien avec les mandats d’AdMare et de la SCÎM et un texte de démarche déclinant vos axes de recherche privilégiés (700 mots);
● Votre curriculum vitae (maximum 3 pages);
● Une biographie (150 mots);
● Veuillez indiquer si vous souhaitez procéder à la sélection des artistes par un appel de projets ou par invitation. Dans ce dernier cas, vous pouvez fournir une liste des artistes pressenti·e·s;
● La description des images fournies dans le dossier visuel.
– Un dossier visuel comprenant un maximum de 15 images de projets antérieurs (format JPG, 72 ppp, n’excédant pas 1 Mo). Des hyperliens vers des extraits vidéo ou audio (3 minutes maximum) peuvent être inclus au dossier. Ne pas joindre de fichiers vidéo ou audio.
– Le formulaire d’inscription dûment rempli.
Faites parvenir votre dossier par Wetransfer à l’adresse info [arobas] admare [point] org d’ici le 20 juin 2021 à 17 h.
À noter que la langue de travail est le français et que le·la commissaire devra pouvoir communiquer minimalement dans cette langue. Le territoire des Îles étant mal desservi par les transports en commun, il·elle devra aussi être en mesure de se déplacer de façon autonome sur place.
Toutes les personnes ayant soumis un dossier recevront un accusé de réception. La comité de sélection sera composé de la directrice artistique, d’un membre du comité de programmation d’AdMare et d’une représentante de la SCÎM. Le·la commissaire sélectionné·e sera contacté·e au début du mois de juillet 2021.
À PROPOS D’ADMARE
AdMare promeut l’art actuel aux Îles-de-la-Madeleine.
Avec une programmation régulière d’expositions individuelles et collectives, des résidences, des événements artistiques d’envergure et des projets de publication, AdMare offre aux artistes un espace de ressourcement, d’exploration, d’échange et de réflexion en relation avec le territoire et la communauté dans laquelle il opère.
À PROPOS DE LA SOCIÉTÉ DE CONSERVATION DES ÎLES-DE-LA-MADELEINE
La Société de conservation des Îles-de-la-Madeleine est un organisme à but non lucratif créé en 1997 afin de protéger les milieux naturels exceptionnels et la beauté des îles de la Madeleine.
La Réserve naturelle des Demoiselles, l’Île Boudreau et le parc des Sillons font partie des 63 terrains protégés à ce jour. En plus de la conservation, la SCÎM mène des activités de gestion, d’éducation ou d’interprétation sur des sites d’intérêt accessibles au public en plus de promouvoir la conservation des sites naturels au moyen de conférences, publications, visites guidées et autres moyens d’information.
→ En savoir plus
Pour toute autre information, contactez-nous par courriel à l’adresse info [arobas] admare [point] org
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Vtape
CALL FOR PROPOSALS
The Curatorial Incubator, v.17: On the Other Side – It’s Heaven
“Heaven is a place where nothing ever happens.” – David Byrne
What a year it’s been.
Boredom, loneliness, grief and fear have invaded our waking and dreaming lives. As we near the end of this seemingly endless series of lockdowns, then openings, then lockdowns, then partial openings, ad infinitum, we looking for a break. We want our Incubatees to look to the Vtape holdings and find works that offer a version of heaven. It could be a spiritual vision, or a material one. It could be humourous or deeply serious, committed or skeptical.
Participants in The Curatorial Incubator, v.17: On the Other Side – It’s Heaven will have an opportunity to hone their curatorial skills in the media arts in a number of important ways: attending specialized workshops conducted by arts professionals; conducting independent research using the rich resources available through Vtape; writing a curatorial essay for their program of selected titles, with invaluable editorial assistance provided by arts professionals; and, finally, presenting their curated program to the public.
If your proposal is selected for production, you will receive fees for both curating and writing and a budget to cover the screening fees for the titles that are included in your program.
Research phase (June – July 2021) includes:
workshops conducted by professionals specializing in media arts,
free access to the vast research facilities on site at Vtape, with over 6000 titles by 900+ artists and over 2500 articles on video art, and
extensive access to the Vtape on-line preview resource available only to curators and authorized researchers.
Presentation phase (September – October 2021) includes:
an exhibition of all the curated programs with an introduction by the curator, and
a fully illustrated catalogue of all the programs with curatorial essays.
SUBMISSION DEADLINE: TUESDAY, JUNE 1, 2021
Proposals must include:
an up-to-date c.v.;
a statement of intention (1 page in total) that outlines your interest in video and media artwork and why you want to be part of The Curatorial Incubator, v.17 – On the Other Side – It’s Heaven.
NOTE: your statement of intention does NOT have to include a list of titles you would include. Rather it should try to clarify your overall area of interest. You will have lots of time to do your research to find the titles you want to include if you are selected for this program.
examples of critical writing your have done (published or non-published)
examples of any curatorial or organizational work you have done
indicate your availability for workshops on June 12-13, 2021 (days)
And don’t worry; you won’t be held to your original proposal but keep in mind that the jury will need to get an idea of what kind of work you are going to be searching for. Surprises are to be expected along the way. That’s what research is all about.
Send applications by email only:
Lisa Steele, Creative Director, Vtape
401 Richmond St. West, #452, Toronto, ON M5V 3A8
lisas [arobas] vtape [point] org
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Appel de textes – À l’est de vos empires
La revue culturelle dédiée à la scène artistique de la ville de Québec À l’est de vos empires* est à la recherche de textes éclairés et perspicaces, intelligents et stimulants, mais également accessibles et réfléchis. Nous sommes intéressés par les textes critiques consacrés au domaine des arts visuels, mais aussi par les essais artistiques et les créations poétiques.
Nous raffolons de textes traitant de la théorie des arts et désirons également lire vos comptes rendus d’expositions et d’évènements se déroulant dans la capitale.
On demande aux auteur.rice.s intéressé.e.s de faire parvenir à l’adresse d’À l’est, alestdevosempires [arobas] gmail [point] com, une courte proposition de texte (100 mots), accompagnée d’un CV et d’une biographie succincte** (50 mots).
Nous encourageons la rédaction de textes d’une longueur de 500 mots, bien que nous soyons également ouvert.e.s à des formats novateurs adaptés à vos propositions artistiques ou poétiques originales. Un cachet de 50$ sera offert à nos contributeur.rice.s suite à la publication de leur texte. Les textes retenus puis révisés par notre comité de rédaction seront publiés sur notre site web et partagés dans notre infolettre, en parallèle à nos baladodiffusions hebdomadaires.
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Appel à contribution
La Revue de Paris fait appel à contribution d’auteurs
qui souhaitent divulguer un article déterminant en lien avec l’art.
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L’article peut être un texte d’analyse, un entretien,
un texte sur l’actualité ou encore un portrait.
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Rendez-vous sur le site de la Revue de Paris
pour soumettre votre contribution.