La Liste: 14 août 2015

Portrait de Réal Bérard

Portrait de Réal Bérard par B. Bonham à la Maison des artistes visuels

Programmation des membres de l’AGAVF

Maison des artistes visuels (Saint-Boniface)
Réal Bérard, Colette Balcaen, B. Bonham, Yvette Cenerini, Nicole Coulson, James Culleton, Louis-Félix Fontaine, Frédéric Jubinville, Gérald Laroche, J.R. Leveillé, Lucie Madeleine-Delisle, David McNair, Rosemarie Peloquin, Denis Prieur, Reza Rezai, Gary Tessier et Madeleine VrignonHommage à Réal Bérard
Commissaire: Eric Plamondon
d
u 6 au 27 août 2015
219, boulevard Provencher
Saint-Boniface, Manitoba
www.maisondesartistes.mb.ca

Galerie du Nouvel-Ontario (Sudbury)
Geneviève et Matthieu
du 13 au 15 août 2015
vernissage et performance: jeudi 13 août de 18h à 20h
avec Organ Mood
dans la nuit de samedi 15 août à dimanche 16 août de 2 h à 4 h
dans le cadre de UP FEST
174, rue Elgin
Sudbury, Ontario
www.gn-o.org

Galerie SAW Gallery (Ottawa)
Josée Dubeau, Michael Harrington, Leslie Hossack, Jennifer Lefort, Donna Legault, Gavin Lynch, Dana Michel, Annie Pootoogook, Leslie Reid, Amy Schissel, Frank Shebageget, Guillermo Trejo, Eric Walker + Justin WonnacottBig Bang
Commissaire : Jason St-Laurent
du 31 juillet au 10 octobre 2015
67, rue Nicolas
Ottawa, Ontario
www.galeriesawgallery.com

Galerie d’art Louise et Reuben-Cohen (Moncton)
Douglas Gordon et Philippe Parreno Zidane, un portrait du 21e siècle
du 10 juin au 27 septembre 2015
organisée par le Musée des Beaux-arts du Canada
Pavillon Clément-Cormier
Centre universitaire de Moncton, Nouveau-Brunswick
www.umoncton.ca/umcm-ga

Le Trécarré (Pointe-de-l’Église)
Steve Breaux, Kathy Reed, Denise Comeau, Donnalee Downe, Mary Perrin, François Gaudet, Becka Viau, Alisa Arsenault, Ronald « Ed » Nadeau, Rebecca Belliveau, Carol Pelletier, Rémi Belliveau, Thérèse L. Provenzano, Paul Édouard Bourque, Cheryle St-Onge, Yvon Gallant, Vicky Lentz, Christian Michaud, Harlan JohnsonL’Acadie mythique
du 21 juin au 29 août 2015
avec le Centre Communautaire de Par-en-Bas, Tusket
Université Sainte-Anne
Pointe-de-l’Église, Nouvelle-Écosse
letrecarre.blogspot.com

Atelier d’estampe Imago (Moncton)
Angèle Cormier, Mathieu Léger, Rémi Belliveau, Carole Deveau, Marjolaine Bourgeois et Alisa ArseneaultDécoupes: L’Évangéline en images
du 10 juin au 16 août 2015
en collaboration avec le Musée acadien de l’Université de Moncton
140, rue Botsford, rez-de-chaussée du Centre culturel Aberdeen
Moncton, Nouveau-Brunswick
www.atelierimago.com

Galerie Sans Nom (Moncton)
Dérouler l’archive: LASART (1982) revisité
Artiste-Commissaire: Elise Anne LaPlante
du 6 août au 11 septembre 2015

Giorgia Volpe, Shoshannah White et Mathieu Léger – Volet arts visuels dAcadie Rock
du 29 mai au 17 juillet 2015
140, rue Botsford, rez-de-chaussée du Centre culturel Aberdeen
Moncton, Nouveau-Brunswick
www.galeriesansnom.org

Centre d’artistes Voix Visuelle (Ottawa)
Monica Marquez
du 11 septembre au 13 octobre 2015
vernissage : le jeudi  17 septembre à 17 h
au Centre d’artistes Voix Visuelle
67, avenue Beechwood (2e étage), Vanier
www.voixvisuelle.ca

Appels de dossiers

1. appels en français du Canada

revue Esse – Montréal – 1er septembre
Le chant des pistes – Ad Mare – Îles-de-la-Madeleine – 26 août
Studio XX – Montréal – 16 août
Caravansérail – Rimouski – 1er octobre
Maison des artistes visuels francophones – Saint-Boniface – 25 septembre

2. appels en anglais du Canada

A handmade assemble – Struts Gallery – Sackville – 4 septembre
Gallery Gachet – Vancouver – 15 septembre
The New Gallery – Surveillance – Calgary – 23 août
Dalhousie University Garden Society + Dalhousie Art Gallery – Halifax – 14 août
2015 RBC Award for Glass and Winifred Shantz Award for Ceramics – 14 septembre
Digital fellowships – Vancouver – 14 août
Western Front – Vancouver – en tout temps

3. appels internationaux

Never More Hiroshima-Fukushima – 1er décembre
Crosstalk Video Art Festival – Budapest – 30 août
IPCNY New Prints – New York – 9 septembre
Masters & Servers – 5 villes européennes – 20 septembre
Galerie NaMiMa – France – 11 septembre
Vidéoformes – 15 octobre
Talents contemporains 2015 – 15 décembre
Franklin Furnace – 1er septembre
Traverse Vidéo 2016 – Toulouse – 15 octobre
PARK(ing) Day – mondial – septembre
Fonds international pour la promotion de la culture – en cours

4. résidences

Tapisserie d’Aubusson – Cité internationale de la tapisserie – 1er septembre
International artist village residency – Rajasthan – 5 septembre
Est-Nord-Est – Saint-Jean-Port-Joli – 6 octobre
Résidence-Mission Street Art – Ville de Grasse – 31 août
Programme des artistes en résidence Doris McCarth – Toronto – 30 septembre
Big Bang Residency – Calgary – 9 octobre
Open Studio – Visiting Artist Residency – Toronto – 15 septembre
Denali National Park and Preserve – Alaska – 30 septembre
Vaste et vague – Carleton-sur-Mer, Québec – 1er décembre
Atelier Topaz – Ontario – en tout temps

5. art public

Whitemud Equine Centre – Edmonton – 25 août
Medicine Hat Airport Terminal Public Art Project – Medicine Hat – 3 septembre

La Liste

L’Association des groupes en arts visuels francophones (AGAVF) présente les événements de ses quinze centres d’artistes et galeries membres à travers le pays et compile les appels de dossiers en arts visuels, arts médiatiques, performance, art public qui s’adressent principalement aux artistes et parfois aux commissaires.

link twitter facebook

 

 

1. appels en français du Canada

 

Esse, 2025 rue Parthenais, bureau 321 Montréal (Québec) Canada H2K 3T2 | 09/01/2015 – 22:00

Appel de textes

APPEL DE TEXTES – SOUMISSIONS

Les textes proposés (de 1 000 à 2 000 mots maximum, notes incluses) peuvent être envoyés en format lettre US (.doc, .docx ou .rtf) à redaction [arobas] esse [point] ca avant le 1er septembre 2015. L’auteur est prié d’inclure, à même le texte, une courte notice biographique (50-100 mots), un résumé du texte (100 mots), ainsi que son adresse courriel et postale. Les propositions non afférentes aux dossiers (critiques, essais et analyses sur différents sujets en art actuel) sont aussi les bienvenues (dates de tombée : 1er septembre, 10 janvier et 1er avril de chaque année).

Prochain dossier : Géopolitique

Dans le cadre de ce numéro, esse souhaite investiguer la manière dont les phénomènes naturels et politiques complexes qui participent à la redéfinition des frontières géographiques traditionnelles se répercutent sur le champ des arts visuels. En charge de l’analyse dynamique des interactions entre la géographie et la politique étatique, la science géopolitique multiplie les regards sur les phénomènes transversaux liés aux relations de pouvoir et de domination, et permet d’observer les forces opposées qui remanient aujourd’hui le paysage mondial : globalisation des échanges, changements climatiques, extractions géologiques, migration des populations, rapidité croissante des communications et des transports, surveillance aérienne, renforcement des frontières, diversité des cultures et des langues sont autant d’éléments qui, ces dernières années, traversent les préoccupations des artistes. Par exemple, les revendications territoriales récentes en Arctique entre ses pays riverains, tels le Canada et la Russie, ou encore les désastres naturels qui se multiplient ces dernières années rendent compte de l’influence considérable des changements climatiques sur le remodelage de la cartographie mondiale. Il convient dès lors de se demander : comment ces nouvelles cartographies sont-elles représentées, matérialisées et conceptualisées aujourd’hui ? Plus spécifiquement, de quelles manières l’art contemporain et la culture visuelle prennent-ils en charge cette représentation ?

D’autres axes de recherche interconnectés émergent de cette problématique, qu’il s’agisse de la construction des identités, des données d’une mémoire culturelle collective, des lieux militaires stratégiques ou des rapports entre le « centre » et la « périphérie » des espaces habitables. Considérant que la géopolitique interroge l’influence des réalités géographiques (topographie, climat) sur les organisations sociales et les choix politiques, quelles sont ses répercussions sur la culture et l’art en particulier ? Inversement, l’art a-t-il une influence sur le contexte géopolitique et si oui, de quelles manières modifie-t-il les réalités auxquelles il participe ? L’accessibilité croissante des déplacements sur la planète a-t-elle un effet sur la pratique artistique et sa transmission ? Quels seraient des exemples de rencontre et de partage où les frontières sont poreuses et où l’échange génère de nouveaux savoirs ?

Plurielles, les réflexions géopolitiques dans le champ de l’art peuvent s’étendre aux modalités de la production d’œuvres, de leur diffusion, de leur réception. Face à l’uniformisation de la production induite par la globalisation, quelle posture adoptent les artistes au cœur de ce débat ? L’art est-il critique de l’homogénéisation globale ? Priorise-t-il une culture de la diversité ? De quelles manières l’art participe-t-il au contexte géopolitique et transgresse-t-il, transforme-t-il, déplace-t-il des frontières, reconfigurant les limites géographiques, idéologiques et esthétiques ? Ainsi, esse est à la recherche de textes qui questionnent comment ces questions géopolitiques sont éclairées par les travaux des artistes et des discours théoriques en art.

POLITIQUE ÉDITORIALE

Tous les textes sont soumis au comité de rédaction, qui se réserve le droit de l’accepter ou de le refuser. Les critères de sélection reposent sur la qualité de l’analyse et de la rédaction, la pertinence du texte dans le numéro en cours (la thématique), de la pertinence du corpus d’œuvres et des artistes choisis. Un texte peut être refusé en raison d’un trop grand nombre de propositions pour le numéro dans lequel il est soumis. Un délai de 6 semaines est requis pour la sélection des textes. La décision du comité est sans appel.

L’auteur(e) s’engage à soumettre un texte inédit et original. À moins d’une entente contraire, le comité ne retient pas les textes étant sources possibles de conflit d’intérêts entre l’auteur et le sujet couvert (par exemple, les textes d’artistes sur leur propre pratique, les écrits par les commissaires d’expositions ou desdits événements ou par la galerie d’un artiste).

POLITIQUE DES DROITS D’AUTEUR

L’auteur(e) accorde à esse, pour une période de cinq (5) ans à compter de la date de signature du contrat, l’autorisation exclusive de publier son texte dans la revue esse arts + opinions.

Tout en demeurant titulaire des droits d’auteur, l’auteur(e) concède à esse, pour une période de dix (10) ans, une licence exclusive lui permettant de reproduire ou d’autoriser la reproduction dudit texte sur tous les supports, notamment sur papier (reprographies), acétates, micro-fiches, microfilms, électroniques (cédéroms, Internets, intranet, etc.) et ce, dans le monde entier.

En contrepartie de ces utilisations, esse versera à l’auteur(e), une fois l’an, 50 % des sommes nettes reçues pour le texte visé, ainsi qu’un rapport de la provenance des sommes.

L’auteur(e) conserve le droit de percevoir la part des redevances payables aux auteurs pour la reproduction de leurs textes en vertu d’ententes conclues avec Copibec.

Site web:  http://esse.ca/fr/appeltextesfr

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M  A  R  I  T  I  M  E  S

LE CHANT DES PISTES | SONGLINES

Événement-résidence en art actuel aux Îles-de-la-Madeleine – juin 2016 

Commissaire | Curator : Caroline Loncol Daigneault

 

Appel de dossiers | Date de tombée : mercredi 26 août 2015 

Au centre des Maritimes se trouve un cœur vif et friable, celui d’un archipel où la vie et les vents circulent à plein. C’est ici, aux Îles-de-la-Madeleine, que se déploiera en juin 2016 Le chant des pistes, un événement artistique d’envergure pour lequel AdMare et la commissaire Caroline Loncol Daigneault convient les artistes des provinces atlantiques à soumettre un projet. Issus de la Nouvelle-Écosse, du Nouveau-Brunswick, de la Gaspésie, des Îles-de-la-Madeleine et de Terre-Neuve-Labrador, dix artistes seront invités à explorer les îles et leurs pourtours. Qu’importe leur médium de prédilection, ils seront encouragés à gaboter[1], à battre la campagne, à remuer des pistes maritimes…

Au plaisir de découvrir vos projets.

Caroline Loncol Daigneault

Commissaire

 

Pour en savoir plus, consultez l’appel de dossiers et le formulaire d’inscription 

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APPEL À PROJETS 2015-2016
PROGRAMMATION RÉGULIÈRE DU STUDIO XX

Fondé en 1996, le Studio XX est un centre d’artistes féministe bilingue engagé dans l’exploration, la création, la diffusion et la réflexion critique en art technologique. Il soutient la production indépendante en arts médiatiques et vise à mettre de l’avant la multiplicité des territoires, des voix et des actions créatives des artistes s’identifiant comme femmes, trans ou dissident-e-s dans les paysages technologiques contemporains. Démystifier, donner accès, outiller, questionner et créer, telles sont les visées du Studio XX. Nous participons activement au développement d’une démocratie numérique qui encourage l’autonomie et la collaboration.

Nous soutenons la création au croisement de trois idées : le développement des arts numériques sous une perspective féministe et dans une approche DIY (artisanale).
CE QUE NOUS CHERCHONS
Le Studio XX cherche des soumissions critiques et créatives en arts numériques pour ses événements de diffusion et/ ou de présentation publique et ses formations.

Le Studio XX accueille des propositions de projets d’artistes, de commissaires, d’activistes s’auto-identifiant comme femmes, trans ou dissident-e-s, ainsi que de collectifs et d’organisations.

Exemple de médias/ formats : net art, art électronique et audio, art radiophonique, art vidéo, installation, médias géolocalisés, animation 3D, l’art du jeu vidéo, la réalité augmentée, œuvre numérique à trame narrative, court métrage, bio art, interventions publiques, pratiques du libre et ancrées dans la communauté, performance et pratiques interdisciplinaires, ateliers, des discussions et tables rondes – ou quelque chose de tellement novateur que nous n’en avons même pas encore entendu parler…
CE QUE NOUS OFFRONS

Le Studio XX offre des cachets d’artistes basés sur la grille des barèmes de diffusion en arts médiatiques du CQAM.

Les projets retenus bénéficient d’un soutien artistique et technique (*à définir en fonction de chaque projet et selon les ressources disponibles).

* Veuillez prendre note que cet appel ne concerne pas des projets qui nécessitent un soutien à la production (les oeuvres soumises doivent avoir atteint leur stade de diffusion).
MODALITÉS DE SOUMISSION

Pour soumettre une proposition au Studio XX, veuillez envoyer le dossier de candidature sous un format .pdf ou dans un fichier .zip (taille du fichier max. 5 MB) à programmation [arobas] studioxx [point] org au plus tard le dimanche 16 août 2015, à minuit.

S’il vous plait, veuillez télécharger et compléter le formulaire et inclure les documents requis.

Seules les soumissions complètes seront prises en considération. Les participant-e-s recevront un accusé de réception. Le comité de programmation du Studio XX avisera les participant-e-s sélectionné-e-s en septembre 2015.

Pour plus d’informations : www.studioxx.org

Pour toute autre question et demande de renseignements, contactez-nous à : info [arobas] studioxx [point] org.

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Appel de dossier 2016-2017

CARAVANSÉRAIL INVITE LES ARTISTES À SOUMETTRE LEUR DOSSIER POUR L’APPEL SUIVANT

PROJET D’EXPOSITION | 2016-2017
Artistes de la relève* et ceux dont la pratique est émergente
Date limite — 1er octobre 2015
Le centre recherche des artistes qui, dans leur démarche, oeuvrent à renouveler les pratiques, travaillent à rendre perméables les frontières entre les disciplines, développent des stratégies de diffusion inédites tout en étant sensibles aux spécificités régionales (actualité, territoire, société, histoire, etc.).
Forme et contenu du dossier
Votre dossier doit nous être transmis par courriel.
L’ensemble des documents doivent être lisibles sur MAC en formats .doc ou PDF.

Votre dossier doit inclure :
vos coordonnées complètes (adresses postale et électronique, numéro de téléphone);
2 une description du projet (environ 250 mots);
3 une démarche artistique (environ 250 mots);
4 un curriculum vitæ;
5 un dossier visuel comprenant un maximum de 15 images sélectionnées d’oeuvres récentes
(fichiers jpeg, RVB d’environ 1024 x 768 pixels à 72 ppi);
6 s’il y a lieu, un document vidéographique d’une durée de 10 minutes ou moins;
7 une liste descriptive des oeuvres;
8 tout autre document pertinent.
Veuillez faire parvenir votre proposition à l’adresse suivante: communication [arobas] caravanserail [point] org
Vous avez besoin d’informations complémentaires ? Contactez-nous.

* 10 ans et moins de pratique professionnelle

http://www.caravanserail.org/appels-de-propositions/

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La Maison des artistes visuels francophones
APPEL DE DOSSIERS
 
Vous êtes invités à soumettre une proposition d’exposition en art actuel pour l’année de programmation 2016-2017. 

Date de tombée: le vendredi 25 septembre 2015

La Maison des artistes visuels francophones (MDA) est un centre d’artistes en art actuel œuvrant avec la communauté francophone du Manitoba, la communauté francophone élargie et toutes les instances qui interagissent avec elles.

CRITÈRES

– avoir une formation spécialisée dans le domaine ou être reconnu par ses pairs ou être artiste émergent en art contemporain ou commissaire avec un projet à soumettre

– avoir la capacité de travailler et communiquer en français

DOCUMENTS À SOUMETTRE
Le dossier doit être entièrement contenu dans un seul PDF et transféré par Dropbox ou WeTransfer et doit inclure les éléments suivants :
  • Démarche artistique (max. 1 page)
  • Description du projet d’exposition (max. 1 page)
  • 15 images de travaux récent
  • Liste détaillée du matériel d’appuis (titre, médium, dimension, date)
  • Curriculum vitae (max. 3 pages)
  • Dossier de presse (facultatif)
** Il est aussi possible de nous transmettre des hyperliens vers vos vidéos (d’un maximum de 10 minutes cumulées) sur les plateformes Vimeo ou YouTube. Prière de ne joindre aucun fichier vidéo. Pour soumettre une combinaison d’images et de  vidéo(s), tenez compte que chaque minute de vidéo équivaux une image.
La taille maximale du PDF est de 10 Mo.
Objet: Appel de dossiers 2016-17
PROCESSUS DE SÉLECTION
Les expositions seront sélectionnées par un jury selon le mérite artistique, tout en respectant le mandat de la MDA.
Pour information contactez
La Maison des artistes visuels francophones
219, boulevard Provencher
Saint-Boniface,(Manitoba) R2H 0G4
Eric Plamondon, directeur

 

 

2. appels en anglais du Canada

 

A Handmade Assembly is a four-day event organized by Struts Gallery & Faucet Media Arts Centre and the Owens Art Gallery that brings together artists, curators and others to share in a common thread, the handmade.

We are looking for participants to lead artist talks and discussions, facilitate workshops, and initiate projects and performances during this year’s event.

If you are interested in being part of A Handmade Assembly, please send us:
– A brief bio and description of your art practice or area of research (500 words max)
– A brief idea of what you might like to contribute to the Assembly (talk, workshop, project, etc. . . )
– A Curriculum Vitae
– A link to your website or up to 10 images of your work

Please send proposals to info [arobas] strutsgallery [point] ca

For more information visit www.handmadeassembly.com

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Annual Call For Submissions
Gallery Gachet

Deadline: September 15th, 2015

Gallery Gachet is currently accepting proposals for our upcoming 2017
exhibition calendar.
Gallery Gachet supports artists who have experienced marginalization due to
their mental health, addictions, trauma
and/or abuse experiences by
working
for cultural and economic justice. It is not necessary that those
submitting have experienced mental illness or social marginalization
personally, however the work must speak to our mandate in specific
and
interesting ways.

Our exhibition calendar features a range of art practices from contemporary
to outsider to exhibitions representing community–engaged and social
practice methods, as well as a diversity of mediums: photography, video,
performance art, drawing, 3D, installation, ceramics, textiles and more.
For more information on Gachet’s vision and Basis of Unity, please
see

About

We welcome proposals that challenge mental health stigmas, barriers to full
social, cultural, and economic participation; disability art; art for
social change; as well as ideas that actively engage the community in your
work. We look to create and maintain collaborations within the mental
health and cultural sectors, as well as our local Downtown Eastside
neighbourhood.

Exhibitions may thematically coincide with other events and festivals. We
accept proposals for solo, group, juried, curated,
or major exhibition
projects; as well as screenings, workshops, performances and collaborations.

We pay CARFAC fees, and provide support for openings, catering, marketing,
A/V equipment, installation and a six–week exhibition run at Gallery Gachet.

Selection Process
The Gallery Gachet Collective selects a jury of six artist, curators and
gallery collective members. Jurors meet in October 2015 and put forward
their suggestions to the Collective for final approval.
Notification
Submitting artists and curators will be notified of the results of the
selection process by December 15th, 2015.
Ways to Submit
Work can be dropped off, mailed, or emailed to the gallery. Gallery Gachet
aims to be a low barrier space and accepts proposals in many formats
–paper, CD, DVD, Flash Drives and email submissions will all be accepted.
Submissions Materials
1. Documentation of your work or project may include but is not limited to:
• 10-€“20 images clearly identified with name, number, title, dimensions
and a numbered image list
• a short video that typifies your work
• audio recordings
2. A written proposal describing a well–thought out theme or body of work,
explaining what you wish
 to do and any special requirements (250–500
words)
3. A CV or biography, charting your arts education and exhibitions
history
We value traditional and untraditional forms of arts education and arts
experiences. Feel free to include workshops,
 mentorships or profound
experiences that have led you to cultivate the work you are proposing.
4. An artist statement (Optional)
5. A self–addressed, stamped envelope to have hard copy submission
materials returned (Optional)

Submissions Deadline
All materials should be postmarked, dropped off, or emailed to Gallery
Gachet by September 15th, 2015.

Timeline
Call to Artists July 15th, 2015
Submissions Deadline September 15th, 2015
Panel or Jurors meet October 2015
Notification Sent December 2015

Submit materials by e-mail to:
programming [arobas] gachet [point] org
subject line, YOUR NAME 2015 ANNUAL SUBMISSION.

Submit materials in person or by mail to:
Gallery Gachet ATTN: 2015Annual Submissions

Submission Process | New Deadline: September 30th, 2015

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CALL FOR THEMATIC GROUP SHOW SUBMISSIONS / SURVEILLANCE

Deadline: August 23, 2015

The New Gallery (TNG) is seeking submissions for an upcoming thematic group
show focusing on the topic of surveillance, and its effects on privacy and
personal independence. The exhibition will take place from October 16 to
November 14, 2015. Artists are encouraged to consider the following prompt
when they apply:

With the passing of Bill C-51 life in Canada no longer toes the line of a
Big Brother state – it is a reality presently actualizing. Surveillance has
been an increasingly omnipresent force in North American culture. A social
expectancy and understanding that we will be watched in some capacity has
formed. Physically and digitally, a person’s actions are monitored, and the
question of whether or not that is harmful to one’s existence arises.

Applicants are also urged to consider the mechanisms and structures –
including but not limited to the social, political, and physical means –
that create surveillance states.

SUBMISSION PROCEDURE AND GUIDELINES

TNG is committed to providing opportunities and venues for artists that
foster social and political creative practices, while engaging and
educating our audiences through contemporary art. We work closely with
artists to create critically-relevant shows that advance contemporary art
in our local and national communities. Please note that successful
applicants will be notified at the beginning of September.

The following materials should be included in your application:

1. Proposal: Briefly describe your project. Provide complete details of
your spatial, physical, and material requirements, including any special
equipment and technical needs.

2. Artist Statement: Discuss how your proposed project is situated in
relation to the thematic call, and the broader context of your work,
research, and interests, if applicable.

3. Support: Please include up to fifteen pieces of additional support
material, including digital images, videos, text excerpts, or audio clips
alongside a corresponding numbered image list detailing the artwork’s
title, medium, physical size, date of completion, and any other necessary
descriptors. Our Programming Committee will review up to a maximum of five
minutes of time-based work.

4. Curriculum Vitae: Describe your artistic background to a maximum length
of three pages. Please include all relevant contact information.

TNG only accepts digital submissions via e-mail. Paper materials will be
discarded and recycled. Please format all written materials as a single
.pdf document. Images must be numbered RGB .jpeg files with a maximum
resolution of 1024 x 768 pixels at 72 dpi and no larger than 1 MB in size.
TNG accepts links to video and audio work hosted online. E-mailed
applications must be submitted in a single .zip folder containing both
documents and images.

TNG observes current CARFAC-stipulated payment schedules for group
exhibitions. Additionally, we will provide limited financial resources to
aid artists in managing shipping and travel costs.

Please send completed submission packages to:
ATTN: Programming Committee  Thematic
info [arobas] thenewgallery [point] org

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A collaboration between the Dalhousie University Garden Society and the Dalhousie Art GalleryFlexible residency period, 1 September to 15 October Application deadline Friday 14 August 2015 at 5 PMLocated on Henry Street behind the Goldberg Computer Science Building, the Dalhousie Community Garden is operated by the Dalhousie University Garden Society (DUGS), a student society supported by the Dalhousie Student Union. Founded in 2012, the Community Garden is a safe and inclusive space and a site for experiential learning for Dalhousie students as well as members of the Halifax community.Predicated on a summer-long Gallery project in 2013 by Ron Benner titled Trans/mission: Insubstantial Equivalence that involved the consciousness-raising, comparative planting of multiple corn species, the Dalhousie Art Gallery has again partnered with DUGS to co-present a project that seeks to further strengthen the links between urban agriculture and visual culture. Thanks to a Project Assistance grant from Halifax’s Professional Arts Grant Program and with support from the Dalhousie Student Union Sustainability Office, the Gallery and DUGS are sponsoring a project where the selected artist will design a space for public performances and presentations in the heart of the Garden. A second call in the Fall semester will seek proposals to curate a series of outdoor events in the new space, creating a template for following years.

$10,000 Awards for Emerging Ceramic and Glass Artists!
Are you an emerging artist? Do you want to develop your artistic practice? We have two opportunities for you!

The Canadian Clay & Glass Gallery is calling for submissions to the 2015 RBC Award for Glass and Winifred Shantz Award for Ceramics.

These prestigious national awards allow practising early career ceramic and glass artists to undertake a period of independent research, or other activities that advance their artistic and professional practice. The winner of each Award will receive $10,000. The selection is made by a jury comprised of respected contemporary glass and ceramic artists and other arts professionals. Winners will be celebrated and the awards presented at a gala event in Waterloo Ontario on November 14, 2015.

To be eligible for the Winifred Shantz Award for Ceramics or the RBC Award for Glass, artists must be Canadian citizens or have Permanent Resident status. They must have developed skills through training and/or practice in the field (not necessarily in academic institutions) and be recognized by other artists working in the same artistic tradition. Successful candidates seek payment for their work and actively practice their art. All applicants have maintained a professional practice for no more than 10 years prior to the date of application.

Application Guidelines:

To download the complete guidelines for the RBC Award for Glass or the Winifred Shantz Award for Ceramics, visit www.theclayandglass.ca/awards. In order to be considered, applications for either award must be received electronically by Monday, September 14, 2015.

About the Awards:

The RBC Award for Glass is supported by RBC as part of the RBC Emerging Artists Project. The Winifred Shantz Award for Ceramics is supported by the Keith and Winifred Shantz Fund for the Arts, held at The Kitchener and Waterloo Community Foundation.

Past recipients of both awards truly represent the best of the emerging ceramic and glass artists in Canada. Christopher Reid Flock of Hamilton, Ontario was the winner of the 2014 Winifred Shantz Award for Ceramics. Cheryl Wilson Smith of Red Lake, Ontario was the winner of the 2014 RBC Award for Glass.

Contact Information:

For additional information, please contact Sheila McMath, Curator at curator [arobas] canadianclayandglass [point] ca

Canadian Clay and Glass Gallery
Galerie canadienne de la Céramique et du Verre
25 Caroline Street North
Waterloo, Ontario N2L 2Y5
519-746-1882
www.theclayandglass.ca
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Digital fellowhips
Deadline 14 August 2015

:: OPEN CALL :: DIGITAL FELLOWSHIPS ::

neverhitsend is a Los Angeles-based collective that performatively researches communications ideology, with a particular focus on issues involving collective authorship, privacy, and anonymity. We are currently seeking applicants interested in making an online project using our newly created Internet-based platform called Toggle. Toggle is a browser plugin that creates a metapage on top of any existing web page. The plugin interface allows users to upload content in the form of text, hyperlinks, and images. To use graffiti terminology: you can, like, tag any website.

neverhitsend created Toggle to explore the constitutive elements of Internet-based communication. We’re looking for proposals that use the Toggle platform in a compelling way and contribute to the ongoing international conversation about the social, political, and personal effects of established struct ures of Internet communication. Toggle can play a primary or complementary role in your proposed project; it can be a tool for person-to-person communication, a space of digital performance, an essay-like mapping of your personal research, a platform for activism or critique, or anything else you want it to be. We strongly encourage group proposals!

As a Toggle Fellow, you will be given access to the Toggle plugin, technical and creative support for your project, and an honorarium of $100 USD. At first, Toggle will only be available to Fellows and neverhitsend to upload, view, and edit content. Toggle will be publicly released and presented by neverhitsend at the 21st International Symposium on Electronic Art from August 14–18, 2015 in Vancouver, BC.

To apply, please send a PDF (25 MB or less) to neverhitsend2 [arobas] gmail [point] com that includes:

1) A b rief (500 word or less) proposal for how you would use Toggle that includes a rough project timeline.

2) A briefer (one paragraph) artist/collective statement.

3) Any images you would like to share with us.

If you have any questions regarding the Toggle Open Call, please email neverhitsend2 [arobas] gmail [point] com

221A

The Internet | 221a | 21st International Symposium on Electronic Art
221 E Georgia St
Vancouver, BC V6A 1Z6
Canada

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Call for Exhibition Proposals: Western Front, Vancouver, ongoing

Submissions are accepted on an ongoing basis and are reviewed by program curators. Artists/Musicians of all levels of experience are encouraged to apply, as are those from diverse backgrounds. Applications from artists from other disciplines who wish to expand their creative practices are welcome.

Please be aware that programming is often determined one to two years in advance. We will contact you if we feel that your proposal is suitable to the current programming at the Western Front.

Submissions should include:
1. Project Outline/Artist Statement (max 300 words)
2. Curriculum vitae / biography
3. Support material (digital images/text, CD, DVD)
4. Support material description with media, title and year of production

We accept links to online press kits and websites.

Please note: Submissions will not be returned. Please do not send originals or masters.more info: http://front.bc.ca/submissions/

 

 

3. appels internationaux

 

Call for entries
Deadline: 1 December 2015

Never More!
Hiroshima- Fukushima

6 August 2015
70 Years Hiroshima – and a never ending collective trauma.
That we did not learn from history showed the nuclear desaster of Fukushima on 11 March 2011.

CTF – Collective Trauma Film Collections
is looking for audio-visual works dealing with the topic of the nuclear desasters of Hiroshima and/or Fukushima and the perspectives for mankind.
The 70th return of bombing Hiroshima and Nagasaki is again and again an appeal to stop using the uncoltrollable nuclear power and its desastrous effects on human existance,
but much more also an appeal to Peace and the renouncement of violence for resolving international conflicts.

Hiroshima and Fukushima are representing symbols that it is not yet too late to rethink and stop and give mankind and humanity a chance to survive.

CTF – Collective Trauma Film Collection
is inviting video and filmmakers all over the world to join and submit and appeal to the world “Never More – Hiroshima-Fukushima”

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Regulations
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– Deadline: 1 December 2015
– Welcome are mono-channel videos by film and videomakers from all countries on the globe
– Duration: max 10 minutes (exceptions possible on request)
– The full-length films/videos may originate from the years 2006-2015 – excerpts of videos or films are not accepted!!
– Max 3 films/videos may be submitted.
– Productions using language and/or text other than English need English subtitles.
– The preview copy has to be uploaded online via WETRANSFER http://www.wetransfer.com or VIMEO – http://www.vimeo.com, the link has to be submitted
– For preview eligible: only Quicktime . mov (H264 codec only), mp4, avi, wmv, mpeg2 or Flash video flv – [Size HD or SD] – minimum720x 576 (PAL) or 720×480 (NTSC)]
– For screening only HD versions are eligible.

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Entry Form – please cut and paste

Please use for each video a new entry form
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1.
artist/director

a) full name
b) address
c) email, URL
d) short bio (max. 100 words, English only)

2.
film/video

a) title English – original (max 3 works)
b) URL – download link WeTransfer or Vimeo
c) year of production
d) duration
e) work synopsis (max. 100 words/submission, English only)
f) 2 screenshots for each submitted work (jpg, minimum 800×600 px)

Please add this declaration & sign it with your full name & email address
\
I, the submitter/author, declare to be the holder of all rights and permissions on the submitted work. In case the work is selected, I give – until revoke – CTF – Collective TRauma Film Collection – the permission to include the work in the context for screenings /exhibitions (physical/virtual) free of charge and use screenshots for non-commercial promotional purposes. Until revoke means, the signing author can remove the video after the screening period at any time.
//

Please use for each submission a separate entry form
deadline: 1 December 2015

Please cut and paste the entry form and send it completely filled in as plain email text.

artvideoKOELN [arobas] gmail [point] com
subject line: NMHF – Collective Trauma Film Collections

CTF – Collective Traum Film Collections
http://ctf.engad.org
operated by artvideoKOELN international
http://artvideo.koeln
directed & curated by
Wilfried Agricola de Cologne

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Call for entries
Deadline: 30 August 2015

8th Crosstalk Video Art Festival

Media & video works or projects that are into analyzing tendencies in audio- visual production from all over the world are invited to be submitted for Issue 8th of Crosstalk Video Art Festival Budapest.
Crosstalk Video Art Festival was founded in 2008 and since then has continued to develop awareness of the diversity and uniqueness of video as an art form.

APPLICATION CRITERIA
There is no criteria as to the subject/theme of the works.
Artists of any age and nationality are eligible to submit works up to 3 pieces.

Submitted video art pieces must
– have been completed after 1 January 2012
– be single channel works / projects that collects single-channel works
– not exceed the duration of 15 minutes
– be copyright controlled by the artist
All submissions are to include:

1 – Entry form.
http://crosstalk.hu/wp-content/uploads/2014/11/entry-form_2015.pdf
An entry form (pages or .doc or .rtf) must be submitted and sent via email to: info [arobas] crosstalk [point] hu.

2 – Artwork. Video pieces must be submitted online via a filesharing or large file deliveries
(dropbox / we transfer / ftp server) in MP4 file format. All videos should be clearly labelled
showing the title of the work, the year of production, running time and the director’s name
and resolution 16:9 or 4:3. Works submitted in languages other than English must be
subtitled.

3- Data sent via e-mail containing
3.1 – A short biography of the artist (between 50 and 100 words),
3.2 – A short description of the submitted work / project, including a list of previous
screenings
3.3 – Two still images of the work in jpg format.

Entries must arrive at the given e-mail address at the latest by 00:00 on 30 August 2015.

Submissions that arrive after the deadline will not be considered.

Please send submissions to: info [arobas] crosstalk [point] hu

If you have any questions please do not hesitate to contact us:
Contact person: Szilvi Német
Tel.: +36 30 787 0631
info [arobas] crosstalk [point] hu

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IPCNY NEW PRINTS 2015/AUTUMN
Deadline: September 9, 2015
Application fee: NONE

CALL FOR ENTRIES
DEADLINE: 11:59 PM, WEDNESDAY, SEPTEMBER 9, 2015

NEW PRINTS 2015/AUTUMN
ON VIEW: 11/19/15 – 1/16/16

Please visit https://ipcny.submittable.com/submit to apply online now! Apply EARLY to avoid technical problems due to volume.  Applications received after the deadline will not be accepted.  The deadline is 11:59 PM on Wednesday, September 9, 2015.

In keeping with our mission to promote the greater appreciation and understanding of the fine art print, IPCNY presents a selection of new prints several times per year. New Prints 2015/Autumn will be IPCNY’s 52nd New Prints Exhibition, and it will be selected by artist Tomas Vu.

Criteria for selection:

*   Only original fine art (limited edition and unique) prints are eligible; reproductions of  other artwork such as drawings or paintings are not acceptable. Videos and other media made from prints are acceptable.

*    Selections should represent a broad diversity of sources, geographical and otherwise.

* Prints must have been completed within a year prior to the submission deadline.

THERE IS NO ENTRY FEE. Independent artists, workshops, publishers and dealers are all welcome to submit recently completed print projects. Please refer to the Submission Guidelines below.

Artists and publishers whose work has been selected will be responsible for the framing and delivery of work to IPCNY. IPCNY will cover the return cost of delivery within reason. IPCNY can contribute only $100 dollars on return shipments overseas.

If you would prefer to apply by mail, please see submission guidelines below for instructions.  Mail to: International Print Center New York, New Prints Program, 508 West 26th Street, 5th Floor, New York, NY 10001.

MAIL SUBMISSION GUIDELINES

Send images in digital format on a CD (no DVDs) labeled with the submitter’s name.

DO NOT SEND ORIGINAL ARTWORK, ENCLOSE BINDERS, FOLDERS, OR ANY MATERIALS OTHER THAN CD AND IMAGE LIST. A maximum of three works per artist is allowed, with one image and one optional detail per work. There is no size limit.

IMAGE REQUIREMENTS:

Images must be clear, professionally presented, and accurately represent the work.
Images must be in jpeg format, the largest dimension (length or width) at 1000 pixels.
Image resolution at 72 dpi.
Name each image as follows:  artist’s last name_first name_entry number.
(For example: smith_john_01.jpg, smith_john_02.jpg, etc)

All submissions must contain an image list, included as a word document or plain text document on the CD, as well as a hard copy printout.

List should be created as follows:
Title the document file: artist last_artist first.doc
The list must be headed with the name of the submitter and complete contact information: address, phone number and email address. Publishers, please include a new form for each artist submitted.
Each list entry should be numbered corresponding to the number on the digital images. The list should include: Entry number, artist’s name (first, last), title, date completed, medium, edition size, dimensions: (Height x Length in inches) plate size, paper size, printer, publisher.

Example:

Jane Smith
Cat Song, 2014
Lithograph with chine collé. Edition: 25
Plate: 25″ x 25″, Paper: 30″ x 30″
Printed by Editions, Inc.
Published by the artist

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Masters & Servers
Open Call for work
Deadline: 20th September 2015

Masters & Servers is a programme of activities devoted to the investigation of networked cultures in the post-digital age. Five key organisations in the European contemporary and media arts – Aksioma (Slovenia), Drugo More (Croatia), Link Art Center (Italy), Abandon Normal Devices (UK) and The Influencers (Spain) – have joined forces to map – and possibly contribute to – a constantly shifting territory where media-savvy artists, hacktivists and creators traverse the frontiers of contemporary art, social intervention and amateur invention.

Masters & Servers now launches an open call for a new commissioned project across the forms of interventions, data manipulation, representation, research or storytelling. Inspired by D. Rushkoff’s thesis that in the aftermath of the digital revolution, an uncertain condition has emerged: “instead of optimizing our machines for humanity, we are optimizing humans for machinery”. Can art be a key force in reversing this process? How will it deal with the current social media euphoria (or paranoia)? How should the world be represented and lived after Edward Snowden’s revelations?

WHAT KIND OF PROJECT?

We are interested in work that can cast light over the dark life of data and other controversial, invisible aspects of networked societies. Welcoming proposals related to practical first-hand experiences in:

•    the control of information by governments and private companies;
•    the representation of the invisible, especially in relation to private and public power structures;
•    the dark side of slick and apparently open social media;
•    under-reported people’s habits in “the cloud”.

The call is open to artists, technologists, activists, inventors and individuals and collaborators that occupy the spaces inbetween. We are interested in different approaches, including performance, uncanny experiences, examples of direct resistance or playful experiments in the grey area where counter-power is face to face with power.

HOW WE WILL SUPPORT THE PROJECT

1.    Masters & Servers will support the production of the selected proposal with 5.000 € towards fees and production costs.
2.    Masters & Servers will assist in all phases of the production process.
3.    The final project will be exhibited in at least two off-line exhibitions in spring 2016.
4.    Depending on the nature of the project Masters & Servers will be excited to present and distribute the new project through partners’ channels and communication networks. Which a diverse range of organisations, from museums to online galleries and project spaces to festivals, with a range of specialisms across production, participation, engagement, critical thinking and publication.

CONDITIONS

•    This call is open to individuals or groups working across any artforms and/or technology in Europe.
•    The proposed project can be online and/or offline. If online only, please consider how it could be translated (i.e. shown, exhibited, narrated) in physical IRL space.
•    Applicants should either have an established background in their respective fields and/or explain how this opportunity will assist the development of a new project.
•    We will especially welcome proposals for new work. Yet, we will be happy to help in the extension of existing projects if our contribution will be key to develop them towards a new direction or critically enhance them so they will achieve a new dimension.

DEADLINE & HOW TO APPLY

Applications must be received by the 23:59 (CET) on Sunday 20 September 2015.

Complete application must include the following:

1.    Resume or CV – including contact information, maximum 2 A4 pages
2.    Project Proposal – detailing the project concept, maximum 2 A4 pages
3.    Project Budget proposal – with a breakdown of how you will spend the €5000 budget, maximum 1 A4 page
4.    Support Material – including examples of previous work, any relevant urls, any visuals (data flow, sketches, timeline, schematics, etc.) that will help us better understand the proposal and your practice.

Please send ONE .pdf format including materials 1-4 above to info [arobas] mastersandservers [point] org.

For >5MB attachments, please use file transfer services like Wetransfer or provide a link to your own server space.

Download PDF

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Appel à candidature : Appel à projet 2016 de la Galerie NaMiMa

Date limite : 11 septembre 2015

NAMIMA est un acronyme dérivé de Nano/ Micro/ Macro/.
Il désigne une échelle, du plus petit au plus grand.

Passer de micro à macro, c’est se déplacer de l’individuel au collectif, du restreint au global.

Un enjeu fondamental auquel se confronter au sein d’une école d’art. NAMIMA privilégie l’apparition et l’expérimentation de formes d’exposition nouvelles.

Créée en janvier 2011 au sein de l’École nationale supérieure d’art et de design, la galerie NAMIMA produit quatre expositions par an. L’une d’entre elles est le résultat d’un appel à projets.

http://www.cnap.fr/sites/default/files/appel_projet/141909_app_projet_namima_2016.pdf

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Videoformes 2016
Deadline: 15 October 2015

// CALL FOR PRIZE WINNING VIDEO COMPETITION
International Digital Arts Festival ::: March 17 > 19, 2016

Prix / VIDEOFORMES 2016 / AWARDS :

• Grand Prix VIDEOFORMES de la ville de Clermont-Ferrand
• Prix VIDEOFORMES du Conseil Général du Puy de Dôme
• Prix Université Blaise Pascal des étudiants (Clermont-Ferrand)

Prize winning competition open to all video and media makers. Works should be original and/or display
a personal approach.

Entry form and regulations
http://videos.videoformes.com/register.php

ACTU


videoformes [arobas] videoformes [point] com
VIDEOFORMES _ LA DIODE
190/194 Bd Gustave Flaubert
F – 63000 Clermont-Ferrand (France)
T + 33 (0)4 73 17 02 17

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Concours “Talents contemporains 2015″

date limite: 15 décembre 2015
prix

Sur la thématique de l’eau, les artistes sont invités à soumettre leurs propositions, réalistes ou utopiques, figuratives ou abstraites, en portant un regard singulier et sensible sur ce thème.

Ce concours est ouvert aux candidats de toutes nationalités, de tous âges, et dans les six disciplines des arts plastiques suivantes : peinture, dessin, sculpture, installation, photographie et vidéo.
Le concours « Talents Contemporains » donnera lieu à une exposition collective au centre d’art et à une édition bilingue présentant les travaux des lauréats.

Chaque année, la Fondation François Schneider consacre pour les « Talents Contemporains » une enveloppe globale maximale de 300 000 € qui se décompose en deux parties :

UNE ENVELOPPE DE 150 000 € POUR L’ACQUISITION
DES ŒUVRES.

Parmi les candidats, seront choisis :

d’une part les bénéficiaires des « Talents Contemporains », 6 lauréats recevront chacun 20 000 euros pour l’acquisition de leur œuvre,
et d’autre part une œuvre, considérée par le Grand Jury International comme la plus prometteuse, verra son créateur élu « Talent d’Eau » et recevra 30 000 euros pour l’acquisition de son œuvre.
UNE ENVELOPPE DE 150 000 € POUR LA RÉALISATION
DES ŒUVRES PRÉSENTÉES SOUS FORME DE PROJETS.

Pour les artistes qui présentent leurs œuvres (installation ou sculpture) sous forme de projets, les dossiers devront comporter une estimation budgétaire des frais de réalisation (y compris frais d’acheminement et d’installation de l’œuvre). Ces frais seront pris en charge par la Fondation dans la limite d’un budget global de 150 000 €.

Inscription en ligne sur le site de la Fondation François Schneider
www.fondationfrancoisschneider.org

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CALL FOR SUBMISSIONS: Anamorphosis Prize / Franklin Furnace
Deadline date: September 1, 2015; City: the world; Source: Franklin Furnace

Franklin Furnace is pleased to announce it is working in partnership with the new Anamorphosis Prize, which has been created to promote excellence, dialogue, and excitement in the field of self-published photobooks and photo-based artist books. All books submitted in application for the Anamorphosis Prize will be donated to Franklin Furnace for its permanent collection. There is no entry fee and the winner receives $10,000, no strings attached. For all details, including instructions on how and where to apply, please visit the Anamorphosis Prize website: www.anamorphosisprize.com

…and get your books ready! Applications are being accepted from now through September 1st, 2015.

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APPEL A PROJETS
L’Atypique trouble
TRAVERSE VIDÉO 2016
19 ème édition – Mars 2016 à Toulouse
Voir c’est reconnaître et reconnaître rassure. Le « comme » reste actif dans les approches et critiques de l’art. Une telle approche continue à croire en la transparence de la compréhension et au dépliage total d’une œuvre, d’un récit.
L’expérimental par définition s’éloigne de l’obéissance aux codes et aux formats. Il refuse de suivre le type, l’étalon, le modèle et par là-même, il rue dans les brancards de l’habitude en faisant preuve des potentialités de l’esprit, de ses capacités à ne pas se restreindre à l’invention, à la nouveauté pour la nouveauté, complice inversé du « comme »; il préfère provoquer l’advention- ce qui advient.
Et puisqu’il se plaît à l’étrangeté, à l’atypique, et le pratique, il reçoit encore des soupçons sur sa légitimité. L’autre effraie, l’atypique trouble.
La formule d’emblée perturbe l’unicité de sa lecture : l’atypique- comme sujet- trouble celui qui le croise/ l’atypique- comme noyau nominal, comme nom- est trouble car il démonte l’attente.
Une telle association sait qu’elle réveille notre mémoire vers le das Unheimliche freudien et sa traduction, L’inquiétante étrangeté. En effet, un adjectif substantivé, dont le préfixe Un exprime la privation, et l’adjectif heimlich /familier, fondé sur la base heim, partagée par dans de nombreux termes comme daheim : à la maison, proche de l’anglais at home ; die Heimat : le pays natal, la terre-mère, etc. Cela devrait se dire dès lors : le non-familier, « l’étrange familier », l’étrange qui devient précisément inquiétant parce qu’il surgit au sein du familier.
L’atypique lie, aussi, le si proche et le si lointain, lui aussi inquiète devant ce qui « se rattache aux choses connues depuis longtemps et de tout temps familières ».
Et il nous plaît de considérer comme un hommage discret à la notion d’atypique, à ce qui fait trouble, qu’à l’échelle la plus élémentaire du monde des particules, la physique ait choisi comme nom de l’un des quarks, le terme d’étrangeté.
Est en revanche, incontestable que c’est un ferment de la littérature, comme du cinéma et désormais des séries télévisuelles. Le fantastique recherche l’irruption de l’irrationnel dans le réel, il produit ce trouble devant l’étrangeté, devant le Horla – autre association inconcevable : le hors et le là ensemble.
L’expérimental met à l’épreuve les points de repère, les limites s’y brouillent. Cependant retenue comme thématique, la proposition : L’Atypique trouble, attend des propositions qui quêtent l’étrange sous l’habituel ; qui débordent le témoignage fût-il plastique ; qui se risquent à « adventer » des mondes. Qui reconnaissent comme première, cette capacité de l’expérimental à être autre voire bizarre ou simplement « différent ».
En 2015, comme pour chacune de ses éditions, en prémices, puisque encore et toujours, s’est entendue cette appréciation de différence, Traverse Vidéo a programmé, des œuvres y répondant, ainsi J’ai un problème avec France Gall de Boris du Boullay et deux opus de Natalie Plaskura, en installation au Goethe Institut : Intrusion et Faint… dont vient le visuel de cet appel d’œuvre ; il atteste de notre projet.
Traverse Vidéo programme films expérimentaux, Art vidéo, installations, performances et photographie plasticienne.
Un formulaire d’inscription spécifique au médium est à imprimer (disponible ci-dessous), il indique les conditions à suivre obligatoirement pour participer à la sélection.
En espérant de nombreuses réponses, nous recevrons vos propositions jusqu’au jeudi 15 octobre 2015 inclus.

http://traverse-video.org/actualite-2/

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PARK(ing) DAY est un événement mondial ouvert à tous. Organisé le 3e week-end de septembre, il mobilise citoyens, artistes, activistes pour transformer temporairement des places de parking payantes en espaces végétalisés, artistiques et conviviaux.Pendant une journée, les espaces bétonnés deviennent des lieux d’initiatives engagées, originales, créatives et écologiques. Manifestation festive, événement international, PARK(ing) DAY, c’est aussi et surtout l’occasion de réfléchir au partage de l’espace public, d’imaginer de nouveaux usages urbains et de formuler ensemble des propositions pour la ville de demain !http://www.parkingday.fr/
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Appel à candidature : Fonds International pour la Promotion de la Culture 2015
Etes-vous artiste ou créateur ? Une ONG ou un organisme privé à but non lucratif ou un organisme public dont les activités contribuent à promouvoir la culture et la création artistique ?
Si votre projet répond aux critères du Fonds international pour la promotion de la culture (FIPC), vous pouvez soumettre votre candidature afin de bénéficier d’un soutien financier du Fonds.Il est fortement recommandé aux candidats de se référer aux Questions fréquemment posées avant de remplir leur formulaire de cofinancement.La priorité est donnée aux jeunes artistes et créateurs ayant entre 18 et 30 ans.Seul un nombre limité de projets pourra bénéficier d’un soutien financier.

 

 

4. résidences

 

Tapisserie d’Aubusson

La Cité internationale de la tapisserie lance son 6e appel à création. Cette année, les candidats sont invités jusqu’au 1er septembre à proposer des créations mettant en œuvre un tissage en tapisserie d’Aubusson, reconnue par l’UNESCO au Patrimoine culturel de l’humanité en 2009, avec le thème : « La tapisserie d’Aubusson tisse la mode : conception de vêtements et accessoires de luxe ».

Depuis le début des années 2010, l’iconographie classique de la tapisserie fleurit dans les collections des créateurs de mode (feuillages des verdures du XVe siècle, roses et pivoines néoclassiques du XVIIe siècle).

Cependant, parmi ces « imprimés tapisserie », très peu de ces créations emploient la véritable technique de la tapisserie de basse lisse, dont le savoir-faire à Aubusson est inscrit au patrimoine culturel de l’humanité par l’UNESCO depuis 2009.

Ce constat a amené la Cité internationale de la tapisserie à dédier son 6e appel à la création à l’univers de la mode, avec un concours intitulé « La tapisserie d’Aubusson tisse la mode : conception de vêtements et accessoires de luxe ».

L’objectif est ainsi d’incarner cet « esprit tapisserie » en faisant entrer l’art de la tapisserie d’Aubusson dans la mode, dans ces aspects traditionnels, luxueux, mais aussi résolument contemporains.

L’appel à projets se déroule en trois phases.

Une première phase de sélection sur dossier et intention artistique permettra de choisir quinze créateurs. Artistes et créateurs sont invités à proposer leur dossier de candidature jusqu’au 1erseptembre 2015.

A l’issue de cette étape, les quinze créateurs sélectionnés pourront présenter leur projet à travers une maquette permettant l’exécution d’un ou plusieurs tissages. Sept propositions seront primées et les lauréats des 1er, 2e et 3e prix recevront respectivement 15 000€, 10 000€ et 7 000€. Du 4eau 7e prix, les lauréats recevront chacun un prix de 5 000€.

La dernière étape sera celle de la fabrication des projets primés, qui auront vocation à entrer dans la collection du Musée au sein de la Cité internationale de la tapisserie.

Les lauréats bénéficieront également d’une licence leur permettant la reproduction de leur œuvre en 300 exemplaires, dans une version fidèle à son esprit mais adaptée à une éventuelle commercialisation.

La date limite de réception des candidatures est fixée au mardi 1er septembre 2015 à 17 h.

Les documents de la consultation sont à télécharger sur :

http://www.cite-tapisserie.fr/fr/marches-publics/aubusson-tisse-la-mode

La réception électronique des dossiers est autorisée via la plate-forme électronique des marchés publics de la Cité :

http://cite-tapisserie.e-marchespublics.com

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Call for entries
Deadline: 5 September 2015

SOWING SEEDS 2015-16
INTERNATIONAL ARTIST VILLAGE RESIDENCY INDIA

It’s a great honor for us to invite visual and performing artists and art critics for the ‘Sowing Seeds Artist Village Residency’ in the most colorful State of India, which is known for its rich cultural tradition. The people themselves define the beautiful and varied aspects through different colors.

https://sowingseed.wordpress.com/open-call/

Visual artists, performing artists, art critics and local community will collaborate to create work about environment and social development in rural Rajasthan (INDIA). There will be opportunities for collaborative work that interacts with the rural environment.

“Sowing Seeds” is a project that intends to create dialogues and exchanges amongst artists beyond their national identity and serves as an opportunity for rural artists to meet, share and exchange ideas, visions, and diverse views in order to create a deeper understanding of art. It acts as a social environment developing and improving the artistic impressions of experts as well as emerging artists. As an alternative art space in INDIA, “Sowing Seeds” is geared to exchange the challenges required to organize such a contemporary artist village residency within rural areas and thus giving rise to a new era in art.

The key to our Artist residency projects will be creating local community collaboration to create works related to environment and social development in the village of Rajasthan (INDIA)

The artist residency will bring together 15 international artists practicing in a wide variety of media, collaboration, outdoor sculpture, documentation, or performing to bring benefit to a specific site and share ideas and methods for a period of 14 days in the village of Rajasthan (INDIA).

The artists residency will provide the selected artists with full lodging and food, work space, local transportation and a small material stipend.

Sowing seeds -2012 experience link: https://vimeo.com/115519346

Residency period

* 20th December 2015 to 2nd January 2016 [14-days]

Eligible applicants

Young and emerging visual artists, performing artists and critics – Artists who are able to stay at village for the designated period of time
Artists who are able to produce results of his or her residence activities, e.g. exhibitions, performances, concerts or presentations
Artists who are able to communicate and collaborate with local people and participate in the exchange program,

How to apply

Applicants should fill in all the required fields in the application form
We will accept applications via e-mail kamanartfoundation [arobas] gmail [point] com
Submitted information is only used for selection and not for any other purpose.

Deadline

Applications must be received by 5th September 2015.
Applications received after the deadline will not be accepted.
Applications will not be accepted if there is any deficiency or if required information is missing.

Application Download : link below

Application_2015_pdf

Application_2015_Doc file

Sowing seeds_Guildline

Results

Results will be announced in the beginning of 18th September 2015.
All successful applicants Artists list publish on web page. http://kamanartfoundation.in

Applications & inquiries should be addressed to

KAMAN ART FOUNDATION
NEAR RAM GADI, KAGA AREA
JODHPUR, RAJASTHAN
PIN CODE 342001

INDIA

MOBILE NO +91-9892672877, +91-8503934440, +91-9314722004
Email: kamanartfoundation [arobas] gmail [point] com

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Est-Nord-Est

 

Appel de dossiers

pour artistes et commissaires/auteur(e)s

en art actuel, 2016

 

Date limite 6 octobre, 2015

Notre appel de dossiers pour une résidence au printemps, à l’été ou à l’automne 2016 est en cours.
 
Pour plus d’informations et présenter une demande, cliquez sur les liens suivants:
 
Artistes
 
Commissaires/Auteur(e)s

 

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Appel à candidature : Résidence-Mission Street Art, Ville de Grasse

Date limite : 31 août 2015

La Ville de Grasse (Alpes-Maritimes) lance un appel à candidature pour une résidence-mission en direction d’artistes du Street art.

Cette résidence-mission a pour cadre l’exposition permanente du Musée d’Art et d’Histoire de Provence (MAHP) situé 2 rue Mirabeau à Grasse. Les élèves participants au projet auront la liberté de choisir parmi les objets conservés au MAHP ceux qui seront sources de leur inspiration et production.Peut faire acte de candidature tout(e) artiste professionnel(le) résidant en France ou à l’étranger.

L’artiste candidat(e) doit avoir à son actif une production conséquente et être en mesure de s’impliquer pleinement dans ce type particulier d’action que représente la résidence-mission.

L’artiste doit s’inscrire dans le courant Street art. L’artiste doit maîtriser l’usage oral de la langue française. Il doit avoir le permis de conduire en cours
de validité et disposer d’un véhicule personnel.

Télécharger l’appel à candidature

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La Fiducie du patrimoine ontarien lance un appel à candidatures pour le Programme des artistes en résidence Doris McCarthy au « Paradis d’une folle », à Toronto. La date limite de réception des demandes est fixée au 30 septembre 2015.

À propos du programme :
Le Programme des artistes en résidence Doris McCarthy est ouvert aux artistes professionnels de tout le Canada, travaillant dans tout un éventail de disciplines. Situé au « Paradis d’une folle », l’ancienne demeure de Mme McCarthy, sur les falaises Scarborough à Toronto, le programme offre un hébergement et un studio dans un cadre serein et pittoresque où les artistes peuvent se concentrer sur leurs œuvres créatives. L’appel à candidatures actuel concerne les séjours de 2016, dont la durée va de un à six mois.

Conformément aux souhaits de Mme McCarthy, la Fiducie du patrimoine ontarien a créé le programme d’artistes en résidence pour épouser le caractère pluridisciplinaire des arts, faire état de l’influence positive et réparatrice du paysage et de l’environnement, et stimuler l’excellence chez les artistes, musiciens et écrivains canadiens contemporains. Dans le cadre de ce programme, on demande aux artistes de faire preuve de mentorat afin de favoriser le développement d’un ou plusieurs artistes émergents.

Comment présenter une demande :
Les demandes doivent expliquer pourquoi l’artiste désire participer au programme, et décrire le projet qui sera entrepris durant la résidence proposée. La proposition doit prévoir la façon dont le candidat ou la candidate envisage d’employer son temps. Les candidats doivent également identifier les ressources et la capacité nécessaires pour mener à bien le projet proposé durant la résidence, et faire état de leur disponibilité.

Les demandes comprennent les composantes suivantes :
1.    Formulaire de demande (notamment la biographie, la description du projet, la proposition de mentorat et les références)
2.    Formulaire de déclaration signé
3.    Curriculum vitae
4.    Dossier de présentation

Vous trouverez de plus amples renseignements sur ces exigences ici.

Date limite de présentation des demandes : le mercredi 30 septembre 2015 à 15 h (HAE)

Comment présenter une demande :
Vous trouverez des instructions expliquant comment présenter une demande ici.

Pour en savoir davantage :
www.heritagetrust.on.ca/pardm
Facebook
Twitter

Renseignements :
Sam Wesley
Fiducie du patrimoine ontarien
Programme des artistes en résidence Doris McCarthy
Téléphone : 416 314-4907
Courriel : dmair [arobas] heritagetrust [point] on [point] ca

Le Programme des artistes en résidence Doris McCarthy au « Paradis d’une folle » est coordonné par la Fiducie du patrimoine ontarien et soutenu par la Fondation RBC.

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BIG BANG RESIDENCY INVITES ARTISTS AND ENGINEERS TO CREATE NEW WORKS OF ART AND SPECTACLE

Artists, designers, engineers and technicians are invited to submit proposals to create a new multidisciplinary work of art that will be supported through a program called the Big Bang Residency.

The work will be built over the course of a year by a team of four or five, with backgrounds ranging from art and design to science and engineering, and will premiere on September 14, 2016, at Beakerhead in Calgary, Canada.

The year of building will be bracketed by two one-week periods in residence, provided by The Banff Centre in support of this program. A globally respected arts, cultural, and educational institution, The Banff Centre is providing expertise and oversight to the selection and creative development process.

http://beakerhead.com/call-for-proposals-big-bang-residency/
Download the full Call for Proposals (PDF).

Deadline for proposals: October 9, 2015

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Visiting Artist Residencies

Through this program, Open Studio is accessible to all professional artists, with or without printmaking experience, to explore and develop a new body of work through print media. Artists produce their work in the Open Studio facilities followed by a two-person Visiting Artist exhibition in the Open Studio Gallery.

Projects will be scheduled to take place between the months of September and April, starting a minimum of one year following the application deadline.

Open Studio has full production facilities and equipment for intaglio, relief, lithography and screenprinting.

A Visiting Artist Committee, comprised of Board members, Open Studio Artist-members and invited artists from the Toronto community choose four artists annually for this program.

Click here for complete submission guidelines and a full list of residency benefits.

http://www.openstudio.on.ca/visiting-artist-residencies/

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Artist-in-Residence Program 2016
Denali National Park and Preserve
Alaska

Program Overview

Since 2001, a total of 60 accomplished artists, writers, and composers have participated in the Artist-in-Residence program at Denali National Park and Preserve, Alaska. Following a 10-day residency, each volunteers to lead a public outreach activity with visitors and to donate one piece of finished artwork to the program collection. For a two-year trial period beginning with this open call for residencies in 2016, the program will explore a preference for digital and performance-based donations rather than physical pieces for the program collection. Artists are challenged to create artwork and activities for visitors that offer a fresh and innovative perspective of the park drawn from their own experience.
Guiding Principles

The program seeks qualified and accomplished artists, writers, and composers with demonstrated achievement in creating pieces that are both high in artistic merit and accessible for general audiences.

The music composition residency established with this call for 2016 draws upon successful foundations in Composing in the Wilderness and Denali Music Festival programs which emphasize contemporary classical music. The final product should be a notated chamber piece for traditional instruments found in classical orchestral repertoire (with optional use of electronics and/or projection). The park hopes that the completed piece will be premiered at the Denali Music Festival in a subsequent year, and the selected composer will consult with park staff to ensure that the instrumentation and technical requirements are appropriate for that setting.

Within this general framework, there are no stylistic requirements.

Visual Artists
The application requires:
• Six images
• Artist statement
• Artist resume
• Image list
• Your plans for a public outreach activity with visitors at the park
• Your plans for public outreach about the program once you’re back at home
Program Application

Applications are accepted only through an online process hosted by CaFÉ (CallForEntry.org). Entries are accepted each year from May 1 through September 30 for residencies during the winter and summer of the following year. Applications submitted after the deadline will not be considered.

Visit website for complete information: http://www.nps.gov/dena/learn/historyculture/arts-program.htm

Online Application via CaFÉ
For initial inquiries about the program at large, please contact:

Jay Elhard
Park Ranger, Media Specialist
Email link
(907) 683-9535

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Vaste et vague

La résidence du Centre d’artistes Vaste et Vague

Située à l’orée d’un boisé, au 14-A, rue Benjamin-Leblanc, à Carleton-sur-Mer, la Résidence V&V est une spacieuse demeure dotée de 4 chambres, d’une cuisine communautaire, de salles de bain et de lavage ,ainsi que d’un atelier non outillé de 30 m2, avec stationnement et connexion WiFi. Une bicyclette est mise à la disposition des résidents.

Le programme de séjours à la Résidence V&V du Centre d’artistes Vaste et Vague comporte deux volets.

Séjour de recherche et création

Le volet « recherche et création » s’adresse aux artistes, auteurs ou commissaires en art actuel qui soumettent un projet de création ou d’écriture lors des appels de dossiers du Centre (prochaine date de tombée : 1er décembre 2015).

Les résidences de recherche et création à la Résidence V&V ont une durée de 2 semaines et sont accompagnés d’une exposition ou d’une présentation (selon la teneur du projet).

Lorsqu’un projet est sélectionné dans le cadre de sa programmation annuelle, le Centre offre un cachet de résidence et donne accès à son Laboratoire nouveaux médias ainsi qu’à une salle de présentation.   L’artiste invité peut travailler directement dans la salle d’exposition Desjardins et y recevoir le public.

Pour obtenir des renseignements supplémentaires quant aux séjours de recherche et création, veuillez cliquer ici:  Appel de dossier : Projet de résidence de création.

Séjour hors programme

Le volet « séjour hors programme » s’adresse aux membres du Centre et à ses partenaires du RCAAQ, ainsi qu’à toute personne associée au milieu artistique qui désire effectuer un séjour de prospection, de réflexion ou de repos à la Résidence V&V.

Les résidences hors programme s’effectuent en tout temps, et leur durée varie selon la disponibilité des lieux et le nombre d’occupants.

En devenant membres du Centre d’artistes Vaste et Vague, les résidents bénéficient de tarifs préférentiels (25 $/nuitée + 10$/pers. supplémentaire, gratuit pour les enfants en bas âge), peu importe la période de l’année.

Pour vous renseigner quant aux séjours hors programme ou procéder directement à une réservation à la Résidence V&V, veuillez téléphoner au (418) 364-3123 ou expédier un courriel à art [arobas] vastetvague [point] ca.

http://www.vasteetvague.ca/fr/index.aspx?sec=18

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Atelier Topaz – résidence 
Opasatika, Ontario, Canada

Le lieu
Situés au cœur de la forêt boréale, les Ateliers Topaz sont à la fois un lieu de retraite et un centre de création pour artistes, toutes disciplines confondues. L’endroit parfait pour la réflexion, l’évasion. Le groupement d’édifices fait 900 mètres carrés et repose sur 14 hectares face à la route Transcanadienne. Il donne sur un étang de deux hectares. Topaz c’est la « Route 66 » dans le nord de l’Ontario. L’endroit, modeste et nostalgique, rappelle aussi les grandes épopées de la colonisation francophone de l’Ontario. Ces studios de création ou cette résidence d’artistes, endroit idéal pour les arts visuels, sont situés au centre du Canada, à mi-chemin entre l’Atlantique et le Pacifique, là où les étoiles deviennent les topazes de la nuit.

Ce qu’on offre
D’abord l’espace et, l’espace de travail déterminés selon les besoins de l’artiste. Les espaces polyvalents permettent d’y faire de la peinture, de la sculpture, de l’installation, etc. L’atelier de menuiserie, le Bar à clou, est équipé des outils de base. Un magasin d’objets trouvés est disponible autant pour l’inspiration que pour l’utilisation dans une œuvre. Le peintre apporte ses pinceaux, le musicien son instrument et l’écrivain son ordi.

Les personnes qui séjournent aux Ateliers Topaz jouissent de l’accès à la cuisine et sont responsables de préparer leurs repas. Toutefois Laurent peut aussi leur cuisiner de petits plats typiquement canadiens-français aux besoins ou aux désirs. 

Topaz possède deux suites avec lit double et une chambre avec lit simple. Chacune possède sa salle de toilette avec douche. Ces installations évoquent admirablement le style des années 1960. 

Pour la baignade, le Lac des Cœurs se situe à deux kilomètres à l’est. Pour le canotage ou la pèche, la rivière Opasatika est deux kilomètres à l’ouest. Pour se déplacer, il y a de vieux vélos ou la marche. Pour un frais très raisonnable, votre hôte peut aussi vous conduire ou organiser un déplacement vers Kapuskasing à l’est ou vers Hearst à l’ouest. 

Les matériaux d’artistes ne sont pas disponibles dans la région. Il est donc important de faire vos achats avant votre séjour, à moins que vous travailliez avec des matériaux que l’on peut se procurer dans des magasins ordinaires ou même en nature.

Dossiers en tout temps
www.atelierstopaz.ca

 

5. art public

 

Call to Artists & Artist Teams – Whitemud Equine Centre

The Whitemud Equine Centre (WEC) public art competition is open to all emerging and professional artists residing in Canada and is held in accordance with the City of Edmonton policy “Percent for Art to Provide and Encourage Art in Public Areas” (C458C).

The Public Art Opportunity
Artist(s) are asked to create a contemporary work that speaks to the heritage, natural setting, and the equine focus of this important Edmonton public resource by burning, branding, carving or any combination of these techniques into the wood siding of the vestibule area of the new arena leaving an image that WEC users and visitors can identify with and be inspired by.

Budget:
$32,165.00 CAD (maximum, all inclusive)

Deadline for Submissions:
4:30 pm on Tuesday, August 25, 2015

Installation:
Early spring/late summer 2016

 

>> Click Here to download the full Call

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CITY OF MEDICINE HAT
COMMUNITY DEVELOPMENT DEPARTMENT

REQUEST FOR PROPOSAL  No. CD15-77
Medicine Hat Airport Terminal Public Art Project
The City of Medicine Hat is requesting proposals from qualified artists to create and install a public work of art or related series of works to be situated in the new portion of the Medicine Hat Airport Terminal in 2016. The total budget for this project is $40,000.

Interested Proponents must respond to the RFP. Documents can be accessed through:

The City of Medicine Hat website – Tender Section http://www.medicinehat.ca/iframe/Purchasing/opportunities2.asp

or the Alberta Purchasing Connection website at http://vendor.purchasingconnection.ca/Opportunity.aspx?Guid=803F856F-9615-4B2B-A4AA-9B89C8075DE2&

For more information please contact:

Joanne Marion
Curator/Director
Esplanade Art Gallery
403-502-9593
joamar [arobas] medicinehat [point] ca

 

 

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