La Liste présente les événements des membres de l’Association des groupes en arts visuels francophones (AGAVF), soit quinze centres d’artistes et galeries à travers le Canada, et compile les appels de dossiers en arts visuels, arts médiatiques, performance, art public, résidences qui s’adressent aux artistes et aux commissaires.

 

Marika Drolet-Fergusonpoints de repères. Exposition présentée à la Galerie Bernard-Jean

 

Nouvelle de l’AGAVF

Le Lien du 17 juin 2021

À la Une, un portrait du lauréat en arts visuels des Éloizes, l’artistes Yvon Gallant, un portrait de l’artiste Alasdair Rees qui vient de publier un recueil de poésie, poèmes qu’il anime aussi au moyen de vidéos très sympatiques, il y a aussi les mémoires de positionnement de l’AGAVF et de la FCCF en vue de la modernisation de la Loi sur les langues officielles récemment, il y a l’annonce de l’ouverture des inscriptions à la conférence Terre à traverser et  +++. Lire Le Lien.

 

 

Programmation des membres de l’AGAVF

 

Constellation bleue-Galerie Bernard-Jean (Caraquet)

Marika Drolet-Fergusonpoints de repère
du 28 mai au 4 juillet 2021
220, boul. Saint-Pierre Ouest
Caraquet, Nouveau-Brunswick
constellationbleue.com

 

Centre d’arts visuels de l’Alberta (Edmonton)

Anne Brochu Lambert, Marie-Hélène Comeau, Virginie Hamel, Patricia Lortie, Michèle Mackasey, Laura St.Pierre et Josée ThibeaultPrésence de femmes
du 30 juin au 28 août  2021
9103 95e Avenue
Edmonton, Alberta
www.galeriecava.com

 

Association acadienne des artistes professionnel.le.s du Nouveau-Brunswick

Revoyez La Soirée des Éloizes
présentée sur Tou.TV pendant la prochaine année
leseloizes.ca

 

Maison des artistes visuels francophones (Saint-Boniface)

Chris Dorosz – Maison de matière sombre / Dark House Matter
du 10 juin au 21 août 2021

101-219, boulevard Provencher
Saint-Boniface, Manitoba
maisondesartistes.mb.ca

 

Centre culturel franco-manitobain (Winnipeg)

Jen Funk, Xavier Mutshipayi, Stéphane Oystryk, Reza Rezaï et Eric PlamondonL’autre
depuis le 15 mars 2021
340, boulevard Provencher
Winnipeg, Manitoba
ccfm.mb.ca  

 

Le Labo (Toronto)

Exposition virtuelle des artistes du Labo, pendant le festival Scotiabank Contact 2021 –
Regarder en arrière pour aller de l’avant
Causerie vernissage sur notre page facebook

Atelier Écrire une demande de subvention gagnante
Avec Lise Beaudry, Joseph Bitamba et Samuel Choisy.

www.lelabo.ca

 

Galerie du Nouvel-Ontario (Sudbury)

Michael FernandesAvant et après la voiture électrique
résidence à domicile et sur Instagram @beforeandaftertheelectriccar
depuis le 14 janvier 2021

Claude Wittmann Roues/politique/panique
Projet jusqu’en juin 2021

Stefan St-Laurent – SVP nourrir les animaux
Réécoutez la conférence virtuelle

54, rue Elgin
Sudbury, Ontario
gn-o.org 

 

Centre d’artistes Voix Visuelle (Ottawa)

Nicole Blundell, Frances Caswell-Routhier, Renée Chevalier, Monique Handfield, Hélène Lefebvre et Richard RobescoAppartenance
Commissaire: Raymond Aubin
Exposition virtuelle
depuis le 4 mars 2021
67, avenue Beechwood
Vanier, Ontario
voixvisuelle.ca

 

 

 

 

 

Appels de dossiers

1. appels en français du Canada

Le Labo – performance – Toronto – 16 juillet
Beauce Art – 2 septembre
Exposition internationale d’estampe numérique miniature – Voix Visuelle – Vanier – 15 août
Centre Materia – Québec – 25 juin
Rassemblement virtuel ICCA – 30 juin

2. appels en anglais du Canada

International digital art miniprint exhibition – Vanier – 15 août
Colours of South Asia – 25 juin
Stride Gallery – No Pressure Project – Calgary – 28 juin

3. appels internationaux

Phileas – a fund for contemporary – Vienna – 10 septembre

4. résidences

Artistes chez Ubisoft – Québec – 1er juillet
Boîte blanche – Galerie Sans Nom – 13 juillet
Indigenous Artist-in-Residence – Western University – London – 7 juillet

5. art public

Portail dans la communauté de Vanier – 26 juillet
Canada Mortgage and Housing Corporation – Ottawa – 16 juillet
BUGA 23 – en cours

6. pour commissaires

direction artistique au CAVA – Edmonton – 9 juillet
35e anniversaire d’Art en Boîte – Moncton – 15 juillet
Assistant curator – Capture Photography Festivals – Vancouver – 23 juillet
Coordonnateur (trice) du Réseau culturel francophone de Terre-Neuve-et-Labrador (RCFTNL) – dès que possible
Senior Curator – Ottawa Art Gallery – 28 juin
Vie des arts – 14 juillet
Performance Research Vol. 27, No. 3 : ‘On Solidarity’  – 14 juillet

 

1. appels en français du Canada

Performance – Le Labo
16 juillet 2021
 
/ Toronto (Ontario)
 
Le Labo, pôle dans le monde des arts médiatiques, est un lieu d’innovation qui favorise le rayonnement de ses artistes. Sa programmation se fait sur la base d’appels à projets. Pour la programmation de ses 15 ans, Le Labo cherche des performances qui interrogent le thème suivant : “Regarder en arrière pour aller de l’avant”.

HORS-LES-MURS#1 – UN TORONTO SITUATIONNISTE
AOÛT 2021 –  APPEL À CANDIDATURES.
– 12, 19 et 26 AOÛT 2021

Le Labo est à la recherche de 12 artistes de la performance, pour rejoindre un événement spécial et unique qui se tiendra au mois d’août 2021. Un cachet au taux CARFAC de 423$ sera versé à chacun des artistes sélectionnés.

Dans cet appel ouvert, les artistes canadien.ne.s* francophones / francophiles dont le travail questionne le rapport au temps, à la rétrospection, sont invités à proposer des projets en arts de la performance.

Objectifs
Toucher et sensibiliser plusieurs quartiers de Toronto, via un parcours de performances à découvrir 3 soirs d’été dans 3 quartiers de la ville grâce à l’application torontoise Drifscape qui mènera le public de lieu en lieu où nous aurons programmé des happenings d’artistes médiatiques francophones.

UNE ACTIVITÉ EN PRÉSENTIEL MAIS SOCIALEMENT DISTANCÉE.

Ci-dessous les conditions de participation :

Les artistes professionnel.le.s sélectionné.e.s sont francophones ou francophiles
L’appel est réservé aux artistes résidents au Canada (résident.e.s permanent.e.s accepté.e.s)
L’activité présentée doit être d’une durée entre 25 et 45 minutes
Le thème de l’activité présentée doit tourner autour du thème des 15 ans du Labo : “Regarder en arrière pour aller de l’avant”.
L’activité doit être en lien avec l’art de la performance
Les frais de déplacements ne sont pas pris en charge

Critères de sélection du Comité de Programmation :

lien avec le thème de la programmation
originalité du projet
doit concerner les arts de la performance
degré d’aboutissement du projet
critère financier : un cachet est prévu pour chaque artiste. Il est à noter que le budget requis pour votre création n’est pas inclus et n’est pas à la charge du Labo
Documentation à fournir

Un curriculum vitae (3 pages max) et une biographie de cinq lignes maximum en français.
Un texte décrivant votre démarche artistique (max. 300 mots)
Une présentation de votre projet :
– un texte descriptif (max. 500 mots)
– la liste des équipements nécessaires à la réalisation du projet
Un dossier de presse – le cas échéant (facultatif)
*IMPORTANT :  Du matériel d’appui* : un maximum de 20 images numériques avec leur description et / ou 10 minutes de vidéo et / ou 10 minutes d’extraits sonores.

Tous les documents d’appui doivent être transmis via un système de transfert Web (Wetransfer). Si le projet est en cours de réalisation au moment de la candidature à l’appel à projets, du matériel d’appui, permettant au comité de programmation de comprendre l’œuvre présentée, doit être fourni.


Modalités d’envoi

Par courriel : com [arobas] lelabo [point] ca
Délais de traitement

Le comité de programmation, chargé de sélectionner les 12 projets artistiques, se réunira mi – juillet 2021 et les résultats seront communiqués par courriel à partir du 28 juillet 2021. Une entente sera signée avec les artistes sélectionné.e.s.
Le projet est soumis aux règles sanitaires en vigueur en Ontario et à Toronto. À tout moment, des modifications et/ou annulations sont possibles sans que ce soit de la responsabilité du Labo. Les artistes seront prévenus dans les plus brefs délais et l’équipe fera son maximum pour organiser un report.

Lieu d’Exposition

Le lieu d’activité, à Toronto, dans les environs du Labo, sera déterminé en fonction des restrictions sanitaires et du projet pour une meilleure visibilité et diffusion auprès d’un plus grand public. Les performances seront géolocalisées grâce à l’application Driftscape. Cela permettra au public d’être guidé vers ces 4 happenings.

Pour plus d’informations veuillez nous contacter au 647-352-4411 ou à com [arobas] lelabo [point] ca  ou visiter notre site web : www.lelabo.ca  

Date limite de soumission : 16 juillet 2021. 

APPEL À PROJETS – PERFORMANCES

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Appel de
candidatures
2022
Thématique 2022
VERS LE CIEL ET FAIRE RÊVER
Pour sa 8e édition, Beauce Art ouvre l’appel de dossiers pour le Symposium international de la sculpture de Saint-Georges 2022. Nous invitons tous les sculpteurs  de nous soumettre un projet correspondant à la thématique « Vers le ciel et faire rêver ». 

Vous avez jusqu’au 2 septembre prochain pour soumettre un projet. Le comité de sélection choisira les participants en fonction de la qualité des projets et de sa relation avec le thème de l’édition. Tout dossier jugé incomplet ne sera pas considéré.

Si vous avez des questions, adressez-les par courriel à info [arobas] beauceart [point] com

Thématique écrite et présentée aux sculpteurs par M. Joseph-Richard Veilleux, directeur artistique de Beauce Art : L’International de la sculpture

Lien

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APPEL AUX ARTISTES
Nous invitons tous les artistes professionnels à participer à la SEIZIÈME EXPOSITION INTERNATIONALE D’ESTAMPE NUMÉRIQUE MINIATURE.

L’édition 2021 de l’exposition a pour thème Racines quantiques, Des quarks aux étoiles. La commissaire d’exposition, Dominique Laurent, fera la sélection des œuvres et un jury composé de trois artistes réputés décernera trois prix en argent et des mentions d’honneur.

Les informations et les formulaires sont sur le site Web (http://voixvisuelle.ca).

 
 
Renseignements :
(613) 748-6954
ou voixvisuelle [arobas] gmail [point] com
www.voixvisuelle.ca

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Appel de dossiers / Vitrines de la relève

Date limite : 25 juin 2021

Materia est un lieu de diffusion en métiers d’art qui s’adresse à des clientèles variées et qui a pour mission d’offrir une programmation en arts matériels qui démontre la singularité, la pertinence et la diversité des pratiques à l’échelle nationale, et ce par des expositions, conférences, activités de médiation culturelle et des publications. 

MATERIA est à la recherche d’œuvres de créateurs et créatrices en métiers d’art pour une exposition en vitrines à l’été 2021.  Cet appel de dossiers s’adresse aux artistes et artisan.es de la relève en métiers d’art qui ont entre 3 et 10 ans de pratique en métiers d’art. Les œuvres seront sélectionnées selon les critères suivants :  maîtrise technique, innovation et originalité des œuvres, pertinence du projet et qualité du dossier présenté.

Contenu du dossier à présenter :

Démarche artistique (max. 250 mots)
5 à 10 photographies récentes de bonne qualité : présenter une image par page et inclure une description en bas de page (titre, date, matériaux, dimensions, crédit photo)
Nombre d’œuvres proposées
Présentation suggérée pour la mise en espace dans la vitrine (socle, présentoir, structure…)
Curriculum vitae récent
Tout autre document pertinent (ex. : esquisses, revue de presse)
Informations générales

Réunir tous les documents en un seul fichier pdf, dans l’ordre indiqué ci-dessus.  Materia paie des droits de diffusion selon les taux recommandés par CARFAC.  La dimension des vitrines sont disponibles sur le site internet de Materia: https://centremateria.com/ dans l’onglet : appel de dossiers, plan d’espace de la galerie.  Le comité de programmation se réserve le droit de jumeler des artistes s’il le juge adéquat.

Faire parvenir votre proposition par courriel au plus tard le 25 juin 2021 à : direction [arobas] centremateria [point] com. Vous recevrez un courriel confirmant la réception de votre dossier. Les demandes incomplètes ou celles déposées après la date limite d’inscription ne seront pas considérées.

Pour information :
direction [arobas] centremateria [point] com

centremateria.com

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Nous sommes ravis d’annoncer deux appels de dossiers pour notre prochain Rassemblement Virtuel 2021 de l’ICCA, Solidarité à travers l’espace ! Du 4 au 28 novembre 2021, une série d’événements (tables rondes, ateliers et activités spéciales) seront  présentés autour du thème de notre programmation 2021, Solidarité. Enraciné dans le thème des soins que nous avons commencé à explorer l’année dernière, ce rassemblement offrira l’espace aux commissaires, artistes, travailleur.e.s culturel.le.s et éducateur.trice.s Noir.e.s,  Afro-Autochtones et Autochtones qui réfléchissent et centrent leur travail sur les connaissances et les actions de solidarité de diverses manières. Nous lançons des soumissions (pour des opportunités rémunérées) pour l’œuvre d’art du Rassemblement 2021, ainsi que des modérateur.trice.s pour animer 2 tables rondes qui auront lieu pendant Solidarité à travers l’espace. Cliquez sur les liens vers notre site web pour plus de détails !

 

 

 

 

 

 

 

 

2. appels en anglais du Canada

CALL TO ARTISTS
This is an invitation to all professional artists to participate in the SIXTEENTH INTERNATIONAL DIGITAL ART MINIPRINT EXHIBITION.

Quantum Roots, From the Quarks to the Stars is the theme of the 2021 edition of the exhibition. The curator of the exhibition, Dominique Laurent, will select the works, and a jury comprised of three renowned artists will decide on the cash prize winners and the honorable mentions.

Details and entry forms can be found on the website (http://voixvisuelle.ca/).
 
 
Renseignements :
(613) 748-6954
ou voixvisuelle [arobas] gmail [point] com
www.voixvisuelle.ca

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CALL FOR SUBMISSIONS
COLOURS OF SOUTH ASIA – HORIZONS OF HOPE
ONLINE EXHIBITION
JULY 12, 2021 – AUGUST 31, 2021

Due to the prevalent COVID-19 situation and restrictions on in-person events, once again Visual Arts of South Asia – (VASA) will hold its visual arts expo Colours of South Asia online, with a new theme “HORIZONS OF HOPE”.

Art from South Asia being culturally rich and artistically diverse attracts admirers from all over the world. To bring this vibrant art and culture to the Canadian mainstream, this year, we invite artists to share their art that explores positive social & cultural influences and narrates the transitional experiences they have had during the pandemic or artworks that show how they modified their art to adapt to the current new reality.

A curated exhibition Colours of South Asia – Horizons of Hope welcomes digital submissions of original artworks from professional, emerging and amateur artists across Canada. Artwork images can include painting, drawing, photography, printmaking, textiles, sculptures, digital art and mixed media.

If your artwork is 3-dimensional we would need images from all viewpoints.

We would also like to offer an opportunity for participating artists to facilitate online workshops of their art form or art practices during the exhibition. Artists facilitating the workshops will be paid an honorarium. Please express your interest in the submission email.

ALL SUBMISSIONS ARE FREE!

IMPORTANT DATES

Deadline for entry: June 25, 2021 (11:59 pm Eastern Time)
Notification of Selection: on or before July 2, 2021
Exhibition Dates: July 12, 2021 – August 31, 2021

SUBMISSION GUIDELINES FOR SELECTION

Each digital submission allows an artist the opportunity to submit up to 3 images of original artworks of which up to 2 images will be selected.
Send submissions via email to Aparna Rangnekar – vasaartsfestival [arobas] gmail [point] com with “Colours of South Asia – Horizons of Hope Submission” in the subject line.
Name images with your first and last name, followed by title of work. Email must include image list with details of your artwork such as title, medium, size, date. Image files should have minimum resolution of 72 dpi.
Results will be emailed no later than July 2, 2021 with further information. The curator will appraise work in accordance with the exhibition theme while looking for creativity that successfully represents the objective of the theme along with technical skill, form and concept.


FINAL SUBMISSION

If you are accepted, by submitting your entry you give VASA – Arts Festival the right to publish your images for publicity purposes (credits to the artist will be included) for the current year and within all future promotions.
No entry may be withdrawn once it has been accepted.

 

ABOUT US

Now in its fifth year Visual Arts of South Asia (VASA) – Arts Festival is an initiative by Arts & Culture Initiative of South Asia (ACISA), the organizers of the very successful Vibrant Brampton Festival to create awareness and appreciation for South Asian Art and foster inter-cultural understanding that is integral to Canada and its diversity.

Visual Arts of South Asia (VASA) – Arts Festival and exhibition aims to introduce the unique flavour of South Asian art to mainstream art aficionados by showcasing South Asian influenced art created by Canadian artists from different cultures. The event showcases South Asian culture as it evolves in this country and integrates with Canadian values.

Aparna Rangnekar
Festival Director & Curator
Website: www.vasaartsfestival.ca
Facebook: @V.A.S.A.ARTSFESTIVAL
Email: vasaartsfestival [arobas] gmail [point] com

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No Pressure Project

Deadline to apply: Sunday, June 28th, 2021
 

Call for Artists: 

DEADLINE: June 28th, 2021. Artists will be notified of results in mid July 2021.

Stride Gallery is pleased to announce the No Pressure Project for artists. Stride will be issuing small project funds that can be used for, but are not limited to the advancement of your studio practice, studio fees, materials, or research. This call is open to self determined, early career artists currently based in the Treaty 7 area, with a strong focus on Black, Indigenous and People of Colour who are also within the 2SLGBTQIA+ community. Institutional education is not required to participate.

We are offering 6 artists $500.00 each to be used at their own discretion. In exchange, we ask each artist to share their work or process  through one Instagram post on Stride’s account. In acknowledgement of duress and scarcity during the pandemic, this initiative offers a small financial support to artists’ studio practice without putting on the pressure of productivity. We need space to think, process, research, and reflect. The Instagram post will acknowledge who received this No Pressure Project opportunities while showcasing the artists’ practices.  

How to apply:

You can email Dan Cardinal McCartney (He/Him/ or They/Them) at assistantdirector [arobas] stride [point] ab [point] ca with subject line ‘No Pressure Project’.

You can also DM us on Instagram (@stridegallery) instead.

If you have any questions, please feel free to contact eva birhanu (She/Hers) at curatorial [arobas] stride [point] ab [point] ca.

What to include in your application:

Artist bio (up to 250 words) including your pronouns.
A short (up to 250 words) introduction of how these funds would fuel your creative pursuits.
(Optional) Any links to your website or online channels.

We aim for this submission process to be no pressure as well. We encourage the submissions to be short, simple and least taxing on your end.  

Stride Gallery is thankful for the support of the Canada Council for the Arts, the Alberta Foundation for the Arts, and Calgary Arts Development for their continued advocacy and investment for the arts.

Stride Gallery · 1006 Macleod Trail SE · Calgary, AB T2G 2M7 · Canada

 

 

 

 

3. appels internationaux

Call for applications for international funding collaborations in 2022

Application deadline: September 10, 2021

Phileas – A Fund for Contemporary Art
Schleifmühlgasse 1
1040 Vienna
Austria

www.phileasprojects.org
Instagram

Phileas is a philanthropic organisation based in Vienna, Austria, that enables ambitious projects within the field of contemporary art. Its activities focus primarily on international exhibitions by Austrian and Austrian-based artists.

Phileas co-produces new works and their presentation in museum exhibitions and biennials, as well as accompanying publications and symposia. Where possible, its support is extended to enable the acquisition of the works for public collections.

The deadline for applications for 2022 project collaborations is September 10, 2021. Applications must be submitted by institutions. Applicants will be informed of a decision in November 2021. For further details, please see our application form.

In addition to funding collaborations on exhibitions, Phileas provides curatorial assistance to museum and biennial curators and organises funded research trips to Austria to visit artists’ studios, foundations and museums. Phileas also assists museum trustee and patron groups with planning and organizing trips to Austria. Please contact visit [arobas] phileasprojects [point] org for further information.

Phileas was founded in 2014 by Jasper Sharp and Moritz Stipsicz. Its programme is managed by Margherita Belcredi, Hannah Marynissen, Christina Panholzer and Salvatore Viviano.

In 2021 Phileas is co-producing the following international projects:

–Ana Hoffner’s participation at the 5th Kochi-Muziris Biennale
–Angelika Loderer’s participation at the 5th New Museum Triennial
–Gernot Wieland’s participation at the 3rd Bienal de America del Sur
–Ines Doujak’s participation at the 11th Liverpool Biennial
–John Gerrard’s participation at the 13th Gwangju Biennale
–Philipp Fleischmann’s participation at the 34th Bienal de São Paulo
–(Artist to be announced) participation at the 17th Istanbul Biennial

–Friedl Kubelka vom Gröller’s exhibition at MACRO, Rome
–Katrin Hornek’s exhibition at ar/ge kunst, Bolzano
–Lazar Lyutakov’s exhibition at Simian, Copenhagen
–Paul Renner’s exhibition at the Contemporary Arts Museum, Houston
–Philipp Timischl’s exhibition at the Fondation Fiminco, Paris
–Sophie Thun’s exhibition at Kim? Contempoary Art Center, Riga

 

 

 

4. résidences

Appel de dossiers 2021-2022 – Artistes chez UBISOFT
 
 
Art Souterrain est heureux de lancer un appel à candidatures pour une résidence d’artistes à Ubisoft, dans la ville de Québec.

Ce nouveau programme d’artistes en résidence est une expérience inédite sur les lieux de travail d’Ubisoft. Cette collaboration permettra à un-e artiste professionnel.le de réaliser une résidence de recherche, création et production. L’objectif est de donner à l’artiste une liberté totale dans un environnement de travail ultra contemporain.

Ubisoft fournit une licence gratuite à ses brevets, ses technologies, ses infrastructures, et le contenu de ses jeux ainsi qu’une station de travail dans ses locaux. L’artiste est invité à détourner ces technologies et images pour explorer les thèmes contemporains qui traversent le medium du jeu vidéo, et imprègnent le tissu culturel d’Ubisoft. Voici quelques thèmes à titre d’exemple :

Réalité, Réalisme et Représentation *** la Figure du Héros *** Identités Digitales *** Gagner et Perdre *** Coder, Codifier *** Mourir & Renaître *** Le Vrai, le Faux, L’Artifice

Une assistance technique, créative et logistique est assurée par des employés d’Ubisoft. Les résultats sont présentés sous forme d’exposition dans un musée ou un centre d’art.

 FAQ

Quelle est la durée de la résidence ?
La durée de la résidence est de 6 mois. L’artiste doit être sur place 3 à 4 jours/semaine en moyenne. L’artiste sera invité·e à planifier son emploi du temps avec Ubisoft en début de projet.

La résidence commencera quand ?
Octobre 2021 jusqu’à mars 2022, si les conditions sanitaires le permettent.

Est-ce que la résidence est rémunérée ?
Oui. Un cachet est offert entre 9000$ à 12 000$ CA, en fonction des jours de présence et de la notoriété de l’artiste, réparti sur la durée de la résidence. Les matériaux, les frais de déplacement et autres frais de subsistance sont à la charge des résident·e·s.

Qui possède l’œuvre réalisée ?
L’artiste demeure propriétaire de tous les droits sur le projet soumis ainsi que sur le résultat final au terme de sa résidence.

Une résidence pendant la pandémie Covid ?
L’objectif est d’offrir une résidence en présentiel à des artistes locaux. Les résidents s’adapteront aux règles et directives du bureau local, assurant ainsi la sécurité de l’artiste et des employés.

Quelle est la date limite pour postuler?
Jeudi 1er juillet 2021 à minuit.

Qu’est-ce qu’Ubisoft attend de moi pendant cette résidence ?
L’artiste doit être présent physiquement au bureau et utiliser pleinement la période de résidence offerte. L’artiste devra présenter sa démarche et ses intérêts de recherche en milieu de résidence lors d’une activité publique organisée par Art Souterrain. Tout au cours de la résidence, l’artiste devra documenter ses recherches et expérimentations en préparation d’une exposition publique organisée par Art Souterrain à la fin de la période de résidence.

Quels équipements Ubisoft seront à ma disposition ?
Un choix sera proposé parmi des technologies et expertises (par exemple en génération procédurale de visages ou de paysages, en synthèse vocale, en IA, en traçage et visualisation de comportements de joueurs), des assets digitaux (par exemple banques d’objets 3D, de textures, de bruitages ou de musiques, topographie des mondes, vidéos promotionnelles, ou même des jeux complets) ou des assets physiques (studio de son, fermes de rendering, imprimante 2D grand format). Les assets mis à la disposition de l’artiste peuvent se combiner en fonction du niveau de connaissance de l’artiste.

 Soumission d’artiste

Votre dossier doit comprendre
• un curriculum vitæ (maximum de deux pages) ;
• un texte de démarche artistique (maximum d’une page)
• un texte présentant vos intentions de recherche, d’expérimentation ou de production, incluant vos besoins précis en ressources techniques, s’il y a lieu (maximum d’une page) ;
• un dossier visuel de 10 à 15 images (format JPG) accompagné d’une fiche descriptive des images. Si des vidéos sont présentées, inclure un lien (Vimeo, YouTube) accompagné du mot de passe s’il y a lieu. S’assurer que les vidéos seront accessibles.

Le dossier doit être transmis en ligne via ce lien

Processus de sélection

Afin de déterminer trois finalistes, un jury composé de représentant-e-s d’Art Souterrain, Ubisoft Québec, ainsi que de professionnel-le-s externes évalueront les propositions soumises selon les critères suivants :
• Le lien entre le projet et les thèmes du Jeu Vidéo
• La faisabilité et l’originalité
• L’impact potentiel de la résidence sur le parcours de chacun·e des participant·e·s
• L’expertise recherchée chez Ubisoft et les équipements souhaités

Par la suite, une entrevue avec les représentant-e-s de Ubisoft déterminera l’artiste ou le collectif retenu-e.

Dépôt de candidature

Date limite de candidature : 1 juillet 2021 à minuit (heure de Québec)

Aucun dossier envoyé par la poste, incomplet ou reçu après la date de tombée ne sera accepté.

Contact

Si vous avez des questions, veuillez communiquer avec Julia Vincelli, responsable des résidences d’artistes jvincelli [arobas] artsouterrain [point] com      

Partenaires

MNBAQ (Québec)
Le Musée national des beaux-arts du Québec a pour mission de faire connaître, de promouvoir et de conserver l’art québécois de toutes les périodes, de l’art ancien à l’art actuel, et d’assurer une présence de l’art international par des acquisitions, des expositions et d’autres activités d’animation https://www.mnbaq.org

Le Centre Clark (Montréal)
Le Centre d’art et de diffusion CLARK est un centre d’artistes autogéré voué à la diffusion et à la production de l’art actuel. Le Centre CLARK se divise en plusieurs espaces physiques et virtuels aux fonctions diverses. Le Centre abrite également une librairie, en plus d’organiser de nombreux projets hors les murs et de travailler en collaboration avec des partenaires diversifiés. https://centreclark.com/

Art Souterrain (Montréal)
Art Souterrain est un organisme à but non lucratif fondé en 2009, par Frédéric Loury, dont le mandat est de rendre l’art visuel accessible à un large public en le sortant des lieux d’expositions traditionnels, notamment par l’organisation d’un festival annuel unique en Amérique du Nord, mettant en valeur le patrimoine architectural de la ville souterraine de Montréal.

Art Souterrain apporte également son expertise à diverses entreprises et organismes culturels pour la mise en place d’expositions ou la présentation d’œuvres dans des espaces publics ou lieux atypiques ou autres services connexes.
https://www.artsouterrain.com

Ubisoft (Québec)
Fort d’une équipe de plus de 500 talents créatifs, passionnés et novateurs, Ubisoft Québec – fondé en 2005 – s’est taillé une place parmi les leaders de l’industrie du jeu vidéo. Ces dernières années, l’équipe de Québec a conçu Assassin’s Creed Odyssey, acclamé par la critique. L’équipe a récemment terminé le développement d’une toute nouvelle expérience de jeu – Immortals Fenyx Rising – inspirée par la mythologie grecque. Avec Ubisoft Éducation, Ubisoft Entrepreneurs et divers organismes locaux, le studio s’implique activement afin de soutenir et inspirer les jeunes, mais également les entrepreneurs dans leur développement et la réalisation de leurs rêves.
https://quebec.ubisoft.com/

Art Souterrain est heureux de lancer un appel à candidatures pour une résidence d’artistes à Ubisoft, dans la ville de Québec.
Ce nouveau programme d’artistes en résidence est une expérience inédite sur les lieux de travail d’Ubisoft. Cette collaboration permettra à un-e artiste professionnel.le de réaliser une résidence de recherche, création et production. L’objectif est de donner à l’artiste une liberté totale dans un environnement de travail ultra contemporain.
Ubisoft fournit une licence gratuite à ses brevets, ses technologies, ses infrastructures, et le contenu de ses jeux ainsi qu’une station de travail dans ses locaux. L’artiste est invité à détourner ces technologies et images pour explorer les thèmes contemporains qui traversent le medium du jeu vidéo, et imprègnent le tissu culturel d’Ubisoft. Voici quelques thèmes à titre d’exemple :
Réalité, Réalisme et Représentation *** la Figure du Héros *** Identités Digitales *** Gagner et Perdre *** Coder, Codifier *** Mourir & Renaître *** Le Vrai, le Faux, L’Artifice
Une assistance technique, créative et logistique est assurée par des employés d’Ubisoft. Les résultats sont présentés sous forme d’exposition dans un musée ou un centre d’art.


 FAQ
Quelle est la durée de la résidence ?
La durée de la résidence est de 6 mois. L’artiste doit être sur place 3 à 4 jours/semaine en moyenne. L’artiste sera invité·e à planifier son emploi du temps avec Ubisoft en début de projet.
La résidence commencera quand ?
Octobre 2021 jusqu’à mars 2022, si les conditions sanitaires le permettent.
Est-ce que la résidence est rémunérée ?
Oui. Un cachet est offert entre 9000$ à 12 000$ CA, en fonction des jours de présence et de la notoriété de l’artiste, réparti sur la durée de la résidence. Les matériaux, les frais de déplacement et autres frais de subsistance sont à la charge des résident·e·s.
Qui possède l’œuvre réalisée ?
L’artiste demeure propriétaire de tous les droits sur le projet soumis ainsi que sur le résultat final au terme de sa résidence.
Une résidence pendant la pandémie Covid ?
L’objectif est d’offrir une résidence en présentiel à des artistes locaux. Les résidents s’adapteront aux règles et directives du bureau local, assurant ainsi la sécurité de l’artiste et des employés.
Quelle est la date limite pour postuler?
Jeudi 1er juillet 2021 à minuit.
Qu’est-ce qu’Ubisoft attend de moi pendant cette résidence ?
L’artiste doit être présent physiquement au bureau et utiliser pleinement la période de résidence offerte. L’artiste devra présenter sa démarche et ses intérêts de recherche en milieu de résidence lors d’une activité publique organisée par Art Souterrain. Tout au cours de la résidence, l’artiste devra documenter ses recherches et expérimentations en préparation d’une exposition publique organisée par Art Souterrain à la fin de la période de résidence.
Quels équipements Ubisoft seront à ma disposition ?
Un choix sera proposé parmi des technologies et expertises (par exemple en génération procédurale de visages ou de paysages, en synthèse vocale, en IA, en traçage et visualisation de comportements de joueurs), des assets digitaux (par exemple banques d’objets 3D, de textures, de bruitages ou de musiques, topographie des mondes, vidéos promotionnelles, ou même des jeux complets) ou des assets physiques (studio de son, fermes de rendering, imprimante 2D grand format). Les assets mis à la disposition de l’artiste peuvent se combiner en fonction du niveau de connaissance de l’artiste.


 Soumission d’artiste
Votre dossier doit comprendre
• un curriculum vitæ (maximum de deux pages) ;
• un texte de démarche artistique (maximum d’une page)
• un texte présentant vos intentions de recherche, d’expérimentation ou de
production, incluant vos besoins précis en ressources techniques, s’il y a
lieu (maximum d’une page) ;
• un dossier visuel de 10 à 15 images (format JPG) accompagné d’une fiche
descriptive des images. Si des vidéos sont présentées, inclure un lien (Vimeo, YouTube) accompagné du mot de passe s’il y a lieu. S’assurer que les vidéos seront accessibles.
Le dossier doit être transmis en ligne via ce lien
Processus de sélection
Afin de déterminer trois finalistes, un jury composé de représentant-e-s d’Art Souterrain, Ubisoft Québec, ainsi que de professionnel-le-s externes évalueront les propositions soumises selon les critères suivants :
• Le lien entre le projet et les thèmes du Jeu Vidéo
• La faisabilité et l’originalité
• L’impact potentiel de la résidence sur le parcours de chacun·e des
participant·e·s
• L’expertise recherchée chez Ubisoft et les équipements souhaités
Par la suite, une entrevue avec les représentant-e-s de Ubisoft déterminera l’artiste ou le collectif retenu-e.
Dépôt de candidature
Date limite de candidature : 1 juillet 2021 à minuit (heure de Québec)
Aucun dossier envoyé par la poste, incomplet ou reçu après la date de tombée ne sera accepté.
Contact
Si vous avez des questions, veuillez communiquer avec Julia Vincelli, responsable des résidences d’artistes jvincelli [arobas] artsouterrain [point] com
      
MNBAQ (Québec)
Partenaires
Le Musée national des beaux-arts du Québec a pour mission de faire connaître, de promouvoir et de conserver l’art québécois de toutes les périodes, de l’art ancien à l’art actuel, et d’assurer une présence de l’art international par des acquisitions, des expositions et d’autres activités d’animation https://www.mnbaq.org
Le Centre Clark (Montréal)
Le Centre d’art et de diffusion CLARK est un centre d’artistes autogéré voué à la diffusion et à la production de l’art actuel. Le Centre CLARK se divise en plusieurs espaces physiques et virtuels aux fonctions diverses. Le Centre abrite également une librairie, en plus d’organiser de nombreux projets hors les murs et de travailler en collaboration avec des partenaires diversifiés. https://centreclark.com/
Art Souterrain (Montréal)
Art Souterrain est un organisme à but non lucratif fondé en 2009, par Frédéric Loury, dont le mandat est de rendre l’art visuel accessible à un large public en le sortant des lieux d’expositions traditionnels, notamment par l’organisation d’un festival annuel unique en Amérique du Nord, mettant en valeur le patrimoine architectural de la ville souterraine de Montréal.
Art Souterrain apporte également son expertise à diverses entreprises et organismes culturels pour la mise en place d’expositions ou la présentation d’œuvres dans des espaces publics ou lieux atypiques ou autres services connexes.
https://www.artsouterrain.com
Ubisoft (Québec)
Fort d’une équipe de plus de 500 talents créatifs, passionnés et novateurs, Ubisoft Québec – fondé en 2005 – s’est taillé une place parmi les leaders de l’industrie du jeu vidéo. Ces dernières années, l’équipe de Québec a conçu Assassin’s Creed Odyssey, acclamé par la critique. L’équipe a récemment terminé le développement d’une toute nouvelle expérience de jeu – Immortals Fenyx Rising – inspirée par la mythologie grecque. Avec Ubisoft Éducation, Ubisoft Entrepreneurs et divers organismes locaux, le studio s’implique activement afin de soutenir et inspirer les jeunes, mais également les entrepreneurs dans leur développement et la réalisation de leurs rêves.
https://quebec.ubisoft.com/
Appel aux artistes – Ubisoft

Formulaire en ligne

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L’appel est lancé : Boîte Blanche est un programme de mini-résidences ouvert aux artistes et collectifs qui résident actuellement au Nouveau-Brunswick. La GSN invitera deux à trois artistes (ou collectifs) dans ses espaces entre septembre 2021 et l’été 2022. Nous vous offrons notre espace principal, nos équipements et une bourse de création pour une période de une à deux semaines. Vous créez et explorez sans qu’on vous demande de résultats. Nous pouvons vous aider à défrayer les coûts de déplacement si vous êtes à l’extérieur du Grand Moncton. Une composante publique est requise et sa forme est négociable.

SVP nous envoyer ce formulaire d’ici le 13 juillet à 23h59 (HAA). Pour toute question veuillez joindre Annie à direction @ galeriesansnom.org

Les résultats seront envoyés à toustes par courriel par le 1er août.

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Call for Indigenous Artist-in-Residence: Department of Visual Arts, Western University

Cohen Commons, John Labatt Visual Arts Centre, Western University.

Call for Indigenous Artist-in-Residence
Department of Visual Arts, Western University
Project Description
The Department of Visual Arts at Western University is seeking applications from emerging to established artists for the one-year Indigenous Artist-in-Residence (IAiR) program. This program will support a First Nations, Métis, or Inuk artist in the research, creation, and production of new artistic work. The IAiR will work closely with the Department of Visual Arts and undertake community engagement in ways that could include (but are not limited to) artist talks, workshops, studio visits, or other outreach activities. Applications from artists with connections to, or living in, the region are particularly encouraged. Projects that incorporate distance or remote components, or other innovative virtual forms of residency, are welcome.

The IAiR position includes access to studio space, equipment, staff support, and other resources at Western University. It will include periodic activities that intersect with coursework and departmental events. There is an option to develop and teach a course in the Winter term during the residency should the successful candidate be interested, which would be funded separately. If required, the Department will provide support for developing the course.

The residency will be situated in the Department of Visual Arts for a period of 8 to 12 months beginning September 1, 2021. The stipend for this position is $50,000 (inclusive of taxes) regardless of the length of the residency and is intended to cover support materials, travel, accommodation, artist fees and costs related to the residency, although additional funds can be applied for through the Department.

The Department of Visual Arts has particular strengths in media, photography, painting, printmaking, sound, sculpture, and installation. Department facilities include the Artlab Gallery, the Cohen Explorations Lab and Cohen Commons, the Centre for Sustainable Curating, as well as studio facilities including woodshop, sound studio, print-making studio, painting studio, dark room, and black box media lab. The Department of Visual Arts supports numerous projects committed to social and environmental justice and would welcome the successful candidate’s potential input and/or collaboration in these areas.

Local Context
Western University is located on the traditional territories of the Anishinaabek, Haudenosaunee, Lūnaapéewak, and Neutral (Chonnonton) peoples, on lands connected to several Treaties including Treaty 6 London Township, Treaty 7 Sombra Township, Treaty 21 Longwoods and the Dish with One Spoon Covenant Wampum. This place continues to be home to diverse Indigenous Peoples who are recognized as contemporary stewards of the land and vital contributors to society. Western is committed to increasing Indigenous voices and presence across all levels of work, study and research.

Amount
$50,000 stipend

Duration
8-12 months

Submission Check List

Curriculum Vitae including contact information
Short Artist Statement
Project Proposal (1 page)
Proposed Community Engagement Activities (1 page)
Note: The above documents should be merged into a single PDF

Portfolio: up to 10 original works, with title and date. Submissions can include:
Image files; submitted as JPG or PDF do not exceed 1 MB or 1024 x 768 pixels
Audio files; submitted as MP3 or MP4 (links suggested)
Video files; submitted as AVI, MOV, MPEG, MP4, (Links suggested)
Contact information for 2 references (only the referees of shortlisted candidates will be contacted).
Optional: Up to three pieces of support material such as exhibition brochures, reviews, articles etc.
E-mail submission packages to Meghan Edmiston meghan [point] edmiston [arobas] uwo [point] ca

Application Deadline
July 7, 2021 

Department of Visual Arts
Western University
John Labatt Visual Arts Centre
London, ON, Canada
Twitter: @westernuVisArts
Instagram: @westernuVisArts
www.westernu.ca/visarts

 

 

 

 

 

5. art public

La Ville d’Ottawa invite les artistes professionnels à soumettre une demande de qualification pour la conception, la création et l’installation de l’œuvre d’art permanente Portail dans la communauté de Vanier. Il s’agit d’un concours public en deux étapes, conforme à la Politique d’art public de la municipalité et aux éléments pertinents du Plan d’art public pour le chemin de Montréal et Vanier.

Date limite pour le dépôt des propositions : le 26 juillet, 2021
Demande : Formulaire en ligne
Budget : 200 000 $ +TVH
Lieu : intersection du chemin de Montréal et du chemin North River, Vanier, Ottawa, Canada
Personne‑ressource : Allison O’Connor, programmedartpublic [arobas] ottawa [point] ca

Consultez les details ici

Vision du projet
Dans le cadre de la première phase du Plan d’art public pour le chemin de Montréal et Vanier, le portail servira de point de repère et correspondra à l’entrée ouest du quartier Vanier. L’œuvre doit faire état du passé, du présent et de l’avenir exceptionnels du quartier et en représenter la créativité, la résilience et l’exceptionnelle diversité. La conception de l’œuvre doit être sécuritaire pour le public, être sécuritaires pour le public, donc il est déconseillé d’installer des œuvres qui offrent des endroits où se cacher ou qui sont difficiles à voir. L’oeuvre doit être représentative du site en tenant compte de la rivière Rideau voisine et en s’illustrant parmi les nouveaux aménagements résidentiels et commerciaux attenants.

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REQUEST FOR INTEREST
FOR ARTWORK OPPORTUNITIES

Canada Mortgage and Housing Corporation
Workplace Transformation Project
700 Montreal Road, Ottawa, ON, K1A 0P7 Canada
RFI: CMHC Workplace Transformation – Artwork Opportunities

Project Manager: Philip Berman, BGIS

For all RFI inquiries, contact CMHCArtwork [point] Program [arobas] bgis [point] com

Application deadline is July 16, 2021 at 5:00:00 PM EST.

CMHC Artwork Opportunities – Request for Interest

CMHC seeks artist professionals or artist teams to submit qualifications for the
opportunity to design, fabricate and install permanent artworks. This is a two-stage
competition managed through an internal selection committee at CMHC, this call for
submissions provides information, details and submission requirements. CMHC is a
Crown Corporation of the Government of Canada. Its superseding agency was
established after World War II, to help returning war
veterans find housing. It has since
expanded its mandate to assist housing for all Canadians with ongoing efforts being
made to establish healthier relationships with many communities. The organization’s
primary goals are to provide mortgage liquidity, assist in affordable housing
development, and provide unbiased research and advice for both governments and the
housing industry. The establishment of commissions for artworks aligns with the
ongoing vision for CMHC making effort to create spaces of respect and reciprocity.
These requests for qualifications are equal opportunity processes, open to artist
professionals and teams with experience in creating art. We strongly encourage artistic
applications from self-identifying Indigenous (First Nations, Inuit and Mtis), Black,
Persons of Colour (IBPoC), persons from LGBTQ2+ communities, persons with
disabilities and marginalized groups not currently represented. We encourage self-
identification during our selection processes as a way of
increasing representation,
understanding and to ensure organizational strategic priorities are being met as we
strive towards higher levels of equity.

This call for submissions represents several opportunities for artists divided into 4
components:

A) Opportunity #1: C1 Entry Rock Garden

This component, tentatively called the Entry Rock Garden, encourages a story of
coming together. It is a permanent, major contemporary work of art to occupy an indoor
portion of the north entrance and atrium of the building. As a focal point, this major
work of art will occupy a centralized space creating an environment that both
welcomes guests and provides a visual landmark for the building and location.
Applicants are strongly encouraged to explore concepts of community voices,
conveying larger actions, celebrating artistic vision and share a story of coming
together through Indigenous involvement. The total budgeted value of this opportunity
is $120,000 CAD.

B) Opportunity #2: C1 Innovation
Graphic Panels

This component, tentatively called the Innovation Graphic Panels is a wall-mounted
artwork intended to explore innovation and the future of housing in Canada. Positioned
near the Innovation Hub, Innovation Centre, Housing Knowledge Centre, and the
primary south entry for CMHC staff, this opportunity is intended to be a catalyst,
supporting aspirational dialogue and encouraging staff to think differently as they use
the adjacent spaces and move in/out of the building. The total budgeted value of this
opportunity is $30,000 CAD.

C) Opportunity #3: C3 Mural

This component, tentatively called the Mural is intended to be photographs of homes
of people of Canada (or, what home means), assembled in a collective mural.
Specifically, the intent of this opportunity is to support inspirational dialogue between
CMHC and the community it serves across the country by exploring what home is to
everyone, importantly as CMHC continues its work to ensure that: By 2030, everyone
in
Canada has a home that they can afford and that meets their needs. (Evan Siddall,
Feb 7, 2019). Curation of the photographs is required by the proponent. The total
budgeted value of this opportunity is $30,000 CAD.

D) Opportunity #4: Distributed Works

These components, tentatively called Distributed Works are intended to be various
wall-hung pieces distributed throughout various locations at CMHCs Ottawa office.
Exact locations TBD. These components are intended to align with one or more
components of the Project Vision: (a). Home: The roof under which our shared values,
culture and expertise live; (b). Earth: The center of gravity and the driver for a
sustainable future; and (c). Canada: The open and inclusive society we reflect and
serve. The total budgeted value of this opportunity is $60,000 CAD.

Each component has its own budget and project priorities. Applicants are encouraged
to submit to all components while understanding that only one component may be
awarded to an
applicant. Submissions from artist professionals and artist teams are
asked to submit a cover letter, resume, CV and/or biographies as well as samples of
existing artworks for consideration by the CMHC selections committee. Qualifications
will be evaluated by a peer assessment committee consisting of artists, curators with
public art experience, community representatives and representatives from the Design
Team. To receive additional information and the application form for these
opportunities, please email CMHCArtwork [point] Program [arobas] bgis [point] com. Application deadline is
July 16, 2021 at 5:00:00 PM EST.

Estimated Contract Value
$240,000.00 CDN
Estimated Project Completion:
May 31, 2022
Posting Date:
June 11, 2021
RFI Closing Date:
Application deadline is July 16, 2021 at 5:00:00 PM EST.
Procurement Posting Tool:
https://www.merx.com/
BGIS Procurement Contact:
Phil Berman
CMHCArtwork [point] Program [arobas] bgis [point] com

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In partnership with the German Federal Horticulture Show—BUGA 23—the Land Art Generator will launch a transformative renewable energy design challenge in March of 2022 with $40,000 in prize awards. To learn more, join BUGA 23: Platform at 6 PM Central European Time (12 PM Eastern Time) on Thursday, June 24.
 
As a part of the German Bundesgartenschau (BUGA 23) that will open in Mannheim in 2023, the latest LAGI design challenge brings together a number of themes and ideas for inspiration.
 
Just as a garden is a productive landscape for nourishment that also brings us joy and pleasure, how can we re-imagine our energy landscapes so that they too bring joy and pleasure for our communities?
 
LAGI 2022 will invite proposals for renewable energy systems designed with a social lens for a range of scales around the City of Mannheim—from the private garden to the city square.
 
LAGI 2022 Mannheim will expand what is possible using existing clean energy technologies to create beautiful, sculptural modules that can plug into the smart postcarbon city.

 
Selected design entries to LAGI 2022 Mannheim will be included in a new book to be published by HIRMER and featured in an exhibition at BUGA 23 with expected attendance in the millions. The top two designs as chosen by the jury will receive cash awards of $30,000 and $10,000 USD.
 

 
More about BUGA 23
The German federal garden show (“BUGA”*= short for “Bundesgartenschau”) will be taking place in Mannheim from April through to October 2023. BUGA 23 is a lot more than just a flower show: It will improve the sustainable quality of life and lifestyle in Mannheim. Over seven Kilometers long, a stretch of green, will create new places to walk, play and relax, at the same time improving the city’s air quality and climate. BUGA is also part of Mannheim`s North East Green Corridor Project, connecting 230 hectares of green areas forming a corridor stretching into the city centre.

One major highlight will be a 2 km long overhead cable car system spanning the river Neckar, and connecting Luisenpark with the new BUGA-Grounds.

Creating a healthy environment for Mannheim’s future, climate-neutral in harmony with the natural environment, BUGA 23 is an innovative experimental field for living together in the city sustainably. It complies with the UN Sustainability goals which are incorporated in Mannheim`s mission statement for 2030. Solutions to problems and challenges of our time will be explored relating to climate, the environment, sustainable agricultural production and food security.

 

 

 

 

 

 

6. pour commissaires

Le CAVA repousse au 9 juillet 2021 la date de tombée pour le recrutement d’une direction artistique.
Offre d’emploi : Direction artistique en co-direction
Date limite pour appliquer : 9 juillet 2021
Entrée en fonction : immédiatement
Conditions d’emploi : Temps plein (35 heures semaine), salaire entre 40 000$ et à 58 000$ sur une base annuelle selon l’expérience.
La Société́ francophone des arts visuels de l’Alberta (SAVA) est une association à but non lucratif qui a pour mission de sensibiliser la communauté́ à l’importance des arts visuels et de stimuler les artistes francophones dans leur cheminement par le biais de plateformes dynamiques de programmation et de diffusion, reposant sur des axes complémentaires comme :
• une programmation artistique qui encourage la créativité́ et l’exploration de différentes formes d’art, tout en favorisant l’apprentissage;
• des actions de médiation culturelle ;
• la mise en disposition d’un espace de création;
• un apport au développement artistique de la communauté́ grâce à des projets ciblés;
• des échanges artistiques entre artistes et entre provinces.
Description du poste
Sous la direction du conseil d’administration et en collaboration avec la direction administrative, la direction artistique veille au rayonnement et au développement du Centre d’arts visuels de l’Alberta (CAVA), conformément aux grandes orientations définies par le CA et les membres.
Elle est responsable et assure la direction de la programmation artistique de la galerie, la gestion des ressources humaines en regard de la programmation artistique et les relations avec les artistes, les bailleurs de fonds, les partenaires, les médias et la communauté́.
Responsabilités
• Mettre en application la vision de l’organisme et mettre en action les objectifs du plan stratégique en partenariat avec le conseil d’administration.
• Promouvoir et représenter l’organisme et ses intérêts auprès de différentes instances publiques, culturelles et politiques.
• Assurer la gestion financière de l’organisme, y compris élaboration de budget et comptabilité́.
• Gérer les ressources humaines artistiques et assurer une gestion inclusive et éthique de l’organisme au sujet de la programmation.
• Mise en place et administration des collaborations et des partenariats pour la partie programmation.
• Assurer le suivi avec le conseil d’administration et gérer le travail au sein de l’équipe de programmation.
• Élaborer et coordonner la programmation (en coordination avec l’équipe et le comité́ de programmation.).
Expériences et compétences requises
• Formation en arts visuels, gestion d’organismes culturels ou domaines connexes
• Min. 2 ans d’expérience en direction, gestion ou coordination dans le domaine culturel
• Avoir une bonne connaissance du milieu des OBNL et du milieu culturel, plus particulièrement des centres d’artistes et des arts visuels
• Posséder une facilité à établir et à maintenir des relations interpersonnelles
• Posséder d’excellentes aptitudes en communication et une excellente maîtrise écrite et verbale du français et de l’anglais
• Avoir une capacité de travailler de manière indépendante et aussi de travailler en équipe avec différents intervenants
• Sens accru de l’organisation et budget de la programmation
• Faire preuve de capacité d’adaptation, d’efficacité et de transparence
• Capacité d’analyse et de résolution de problèmes
• Maîtrise des logiciels QuickBooks, la suite Microsoft Office, et des bases de données sont un atout.
Pour postuler
Veuillez soumettre une lettre d’intention et CV à postedgcava [arobas] gmail [point] com au plus tard le 9 juillet 2021 avec l’objet : Poste de direction artistique.
Nous remercions sincèrement tous les candidats pour leur intérêt, cependant seules les personnes sélectionnées pour une entrevue seront contactées. Le CAVA est un employeur équitable. Le CAVA accepte les candidatures de personnes de diverses origines et est un employeur garantissant l’égalité́ des chances.
Pour obtenir plus d’information sur le CAVA, consultez le site

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Appel de candidatures pour commissaire d’exposition pour le 35e anniversaire d’Art en Boîte

Date limite d’envoi des dossiers : 15 juillet 2021
Dates de production : automne-hiver 2021
Date de l’exposition : novembre 2021 à janvier 2022

Honoraires : 2 000$ à 3 000$  dépendant de l’ampleur du projet proposé
L’Atelier d’estampe Imago recherche un·e·ae commissaire pour mettre sur place une exposition tirée des archives d’Art en Boîte pour son 35e anniversaire. Le·la·li commissaire sera chargé·e de faire la recherche, sélectionner les œuvres de nos archives, écrire un texte critique pour l’exposition et offrir une conférence ou table ronde au sujet du projet.

Imago est un centre de production voué au développement et à la diffusion de l’estampe et de l’art imprimé établi au Centre Culturel Aberdeen de Moncton depuis 1986. Le centre offre un lieu de recherche, un atelier fonctionnel et une programmation qui reflète les tendances actuelles en arts visuels. En plus d’offrir un laboratoire de création et d’expérimentation à travers son programme d’artiste en résidence, ses conférences d’artistes, ses ateliers, ses expositions et ses projets de création interdisciplinaires, Imago encourage et appui des artistes de différentes disciplines à explorer les possibilités de l’estampe.

Pour le 35e anniversaire de notre évènement levé de fond annuel, Art en Boîte (2022), nous voulons creuser dans nos archives et, à l’aide d’un·e·ae commissaire, ressortir une sélection d’œuvres pour créer une exposition qui donne une vue globale de l’évènement sur toutes ces années. Le·la·li commissaire pourra aussi se servir des archives photographiques de l’évènement et des témoignages d’artistes et membres participants pour enrichir l’exposition.

Travaillant avec la direction générale et la technicienne de l’atelier, les principales tâches et responsabilités du·de la·di commissaire seront:

Recherche des archives;
Sélection des œuvres et du matériel d’exposition;
Écriture d’un texte;
Planification du montage;
Contribuer à la médiation;
Offrir une conférence ou table ronde au sujet de l’exposition.
 

Exigences et connaissances:

Bien connaître le milieu des arts visuels en Acadie, préférablement avoir des connaissances des
techniques d’estampe et de l’Atelier Imago;

Être disponible pour faire le travail de recherche et sélection des œuvres en personne à Moncton;
Expérience en rédaction de textes critique et en commissariat sont un atout.
Toutes personnes intéressées doivent envoyer leur curriculum vitae, une lettre de présentation en y incluant votre intérêt pour ce projet et un échantillon d’écriture d’au moins 300 mots ou un exemple tiré d’un projet antérieur. Les dossiers seront évaluées par les employés de l’atelier et un membre du Conseil d’Administration.

Pour soumettre votre dossier ou pour toutes questions, communiquez avec Christine à direction [arobas] atelierimago [point] com avant le 15 juillet 2021.
 

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Capture is hiring a TD Assistant Curator of Engagement!

Reporting directly to Capture Photography Festivals Executive Director, the TD
Assistant Curator of Engagement assists with
researching, developing, planning and
executing public programs, events and public-facing communications to offer
meaningful engagement with all aspects of the Festival. This role is one intended for
someone seeking growth opportunities within an arts organization. This position is
made possible with the support of Presenting Sponsor TD Bank Group through its
corporate citizenship platform The Ready Commitment, which is helping to amplify
diverse voices within cultural organizations.

Contract Terms: $25/hr, 2 days (on average 14 hours) per week (possibility of
increased hours as we get closer to the Festival). This position begins in October 2021
and ends May 31, 2022

Work Location: Vancouver, British Columbia, Canada. While we are currently working
from home, we anticipate working from the office by the time this position begins.
Please note the office is, unfortunately, not wheelchair accessible but accommodations
will be made for those with mobility issues.

Application Deadline:
July 23, 2021, 5 PM PST

Interview Dates: August-September, 2021

Capture Photography Festival sincerely thanks all those who apply, but only those
applicants selected for an interview will be contacted.

Interested candidates may submit a cover letter and c.v. in one document as a
PDF stating TD ASSISTANT CURATOR OF ENGAGEMENT in the subject line to
info [arobas] capturephotofest [point] com

For more information on the position of TD Assistant Curator of Engagement visit our
website at https://capturephotofest.com/capture-is-hiring-a-td-assistant-curator-of-engagement/

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COORDONNATEUR (TRICE) DU RÉSEAU CULTUREL FRANCOPHONE DE TERRE-NEUVE-ET-LABRADOR (RCFTNL)

La Fédération des francophones de Terre-Neuve et du Labrador (FFTNL) est à la recherche d’une personne dynamique pour remplir le poste de Coordonnateur (trice) du Réseau culturel francophone de Terre-Neuve-et-Labrador (RCFTNL)

Mis sur pied par la communauté francophone et acadienne de la province, le RCFTNL favorise l’épanouissement de sa vie artistique et culturelle et participe à sa construction identitaire. À cet effet, il soutient la formation, le développement, la promotion des artistes et des artisans et la circulation de leurs oeuvres. Il stimule le développement des capacités des intervenants culturels. Il encourage la communauté à prendre fièrement sa place dans son milieu.

Tous les détails ici: COORDONNATEUR (TRICE) DU RÉSEAU CULTUREL (240 Ko)

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Senior Curator, Ottawa Art Gallery

Deadline: Monday, June 28, 2021, 5:00 pm EST
Permanent, Full-time position

Ottawa Art Gallery (OAG)
Join our team and play a role in supporting local and regional artists while shaping the future of visual arts and culture in Canada. Help tell the story of our community’s evolution through art and contribute in creating a positive vision for our city’s future. The OAG is a premiere art gallery and cultural destination in the downtown core. It is a sustainable, innovative institution and a positive economic contributor for the national capital region holding a world-class collection of art.

The Role
The Senior Curator creates exhibitions, acquisitions, publications, partnerships and discursive opportunities for historical and contemporary art and artists, in keeping with OAG’s commitment to situating equity, inclusion and anti-racism as a central tenet and foundational practice. This is a key programming position that, in a team environment, helps further OAG’s priorities to support and collaborate with the local arts communities by creating safe spaces of consultation, and opportunities to address gaps in representation, for those who identify as Indigenous Peoples, Black, people of colour, Francophone, D/deaf and disability artists, women and 2SLGBTQ+. In this role, you will work under the general direction of the Deputy Director, Chief Curator who in turn reports to the Director and CEO.

As Senior Curator, your practice will demonstrate:

A commitment to create exhibitions that will help in the Gallery’s process of enacting the Truth and Reconciliation Commission’s Calls to Action, engage in community-based consultation, honour Indigenous knowledge, diversity and cultural continuity;
An understanding and deep commitment to anti-racism and colonial history;
A commitment to diversity in relation to artists and artistic practices most especially from Indigenous Peoples, Black, people of colour, Francophone, D/deaf and disability artists, women and 2SLGBTQ+ communities;
A co-development approach in projects, and comfort in sharing authorship and platforms with a multitude of individuals and communities;
An ability to bring your own network of contacts through which to build new partnerships, and foster and evaluate existing partnerships;
An understanding of international, national and regional art practices along a spectrum that explore regionally rooted, and globally important, discourse;
An ability to work as part of a wider team of professionals, helping develop public programs, digital offerings, promotional strategies, and funding opportunities.


Requirements
Experience

Progressive multi-year experience curating exhibitions in either museums, public galleries, and/or community or cultural centres, or demonstrated related experience;
Experience in community or traditional educational settings in line with this role, and/or MA or PhD in Art History, Contemporary Art Theory, Cultural Studies, Indigenous art and culture, or a related field;
Project management experience, including the ability to work in a fast-paced environment, work on multiple tasks simultaneously, and meet deadlines;
Grant writing abilities and experience;
Research, writing and editing ability and experience;
Public speaking experience;
Comfort with local, national and international travel when applicable;
Asset, but not required: Ability to work effectively in a bilingual office and community (English / French). Additional languages will be considered a further asset.
Skills & Competencies

Exhibition and Publication Development: Research, development and administration of original, guest-curated and borrowed exhibitions as well as special touring exhibitions;
Public Interpretation: Approachable public presence and sense of audience needs in the preparation and delivery of content for both digital and in-gallery support material for exhibitions and public talks;
Community Outreach: Deliver networked cooperative opportunities, and work as part of a team to help with the Gallery’s commitment to broadening outreach to diverse and under-represented communities;
Acquisitions: Understand the collection and work with the arts community to address gaps in representation, and broaden the definition of art, most especially from Indigenous Peoples, Black and people of colour, Francophone, D/deaf and disability artists, women and 2SLGBTQ+ communities;
Profile Building: Be an ambassador for OAG’s programming through a network of editors, writers and colleagues to solicit exhibition attention and reviews in a variety of publications.
Salary Range: $65,000 – $70,000 + benefits
Start Date: 1 September 2021 (negotiable)
Location: Please note candidates must live in, or be willing to relocate to, the Ottawa-Gatineau region by early 2022.

How to Apply
Send a cover letter and resume to jobs [arobas] oaggao [point] ca, attention c/o Catherine Sinclair by the closing date. Please indicate the position title in the email subject line.

For more information, please contact Zoë MacNeil, Chief of Staff (zmacneil [arobas] oaggao [point] ca)
Only those candidates selected for an interview will be contacted.

Equity:
The Ottawa Art Gallery extends a commitment to equity in every aspect of the organization, recognizing that structural inequalities create significant barriers to equal opportunity employment. We strongly encourage applications from equity-seeking communities, from individuals who identify as Indigenous, Black, People of Colour, Persons with Disabilities, and 2SLGBTQ+ and/or persons living at intersectionalities.

Accessibility:
OAG fully supports inclusion of persons with disabilities in all of its operations. In accordance with the requirements of the Accessibility for Ontarians with Disabilities Act, 2005 (AODA) and the Ontario Human Rights Code, OAG strives to conduct its business in a way that is accessible, inclusive and responsive to the needs of persons with disabilities.

OAG is committed to ensuring that employment opportunities are fully accessible to job candidates and employees with disabilities.

Should you require accommodation during the staffing process, please contact Zoë MacNeil (zmacneil [arobas] oaggao [point] ca)

Due to the ongoing COVID19 pandemic, all personal protective measures will be taken to conduct job interviews in a safe manner. OAG will work with individual selected candidates to ascertain the safest and most effective way to conduct each interview, including options such as in-person using distancing and masks or via Zoom.

50 Mackenzie King Bridge, Ottawa, ON, K1N 0C5, CANADA
613.233.8699 | info [arobas] oaggao [point] ca

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Appels de propositions | Date de tombée : 14 juillet 2021

No 265 : Dossier « Matières textiles »

La place qu’occupe le textile dans l’histoire de l’art a été plus d’une fois reconsidérée dans les théoriques critiques. Tantôt mise à l’écart pour justifier une définition de l’art tournée vers une esthétique hégémonique (la catégorie des beaux-arts ayant longtemps exclu l’art textile de sa définition), tantôt valorisées pour leur potentiel artistique ou esthétique (que l’on pense à l’Art nouveau, à l’école du Bauhaus ou aux pratiques féministes), les matières textiles occupent une position antagoniste en art et dans son histoire, offrant malgré tout un potentiel énorme aux artistes qui veulent investiguer la matière pour sa complexité discursive et mnémonique. (…)
 
Nous nous pencherons avec ce dossier thématique « Matières textiles » sur les œuvres qui emploient les matières textiles et les savoirs qui leur sont associés : des fibres naturelles, minérales, végétales, synthétiques ou technologiques (géotextiles, biotextiles, fibre optique), les matières animales, la laine, le cuir, la fourrure, la soie ou tout autre élément employé dans la création de tissus et leur ornementation. Lorsque le tissu et la fibre sont travaillés à la main, le corps tout entier se dédie à son maniement et, dans certains cas, il côtoie la matière beaucoup plus intimement car il relève aussi du domaine corporel ou charnel : pensons aux vêtements, linceuls, couvertures…

Cliquez ici pour consulter l’appel complet.

 

No 264 : Rubriques récurrentes non-thématiques

Vous avez vu une exposition, assisté à un événement ou une manifestation artistique, lu un livre sur l’art publié récemment, ou vous voulez nous faire part d’un enjeu concernant les arts qui vous tient à cœur? Envoyez-nous vos intentions pour la rédaction d’un article pour les rubriques récurrentes non-thématiques suivantes : Perspectives, Visites et Lectures. Veuillez noter que ces propositions ne doivent cadrer dans aucune thématique.

Cliquez ici pour connaître le détail des rubriques.

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Assistant Curator, Two Rivers Gallery

Website: www.tworiversgallery.ca

Two Rivers Gallery, a vital centre for art, culture and community located on the traditional, unceded territory of the Lheidli T’enneh is seeking an Assistant Curator to work as part of our small and close-knit team. Reporting to the Curator & Artistic Director, the Assistant Curator will contribute to the vision and objectives of the Curatorial Program playing a lead role in developing exhibitions focused on regional emerging artists. The assistant curator installs exhibitions, collaborates on programs and supports curatorial and interpretative activities in numerous ways.

Responsibilities:

Responsibilities include, but are not limited to the following:

Developing exhibitions and finding opportunities to support the development of emerging artists through the exhibition process;
Collaborating with programming staff in developing engaging exhibition interpretation and public programs;
Preparing artwork and exhibition spaces for exhibitions;
Installing and de-installing artworks in multiple exhibition spaces;
Assisting with the administration of the exhibition program including scheduling, contracts, maintaining exhibition records, facility preparation, insurance, return of artist submissions;
Liaising with artists and donors at the request of the curator to complete documentation around acquisitions to the collection especially as pertaining to registration, transfer of ownership files, licensing of image use and updating permanent collection database;
Updating computer database and catalogue files and assisting in collections database management;
Coordinating transportation and the shipping and receiving of artwork, assisting in the packing and unpacking of artwork, and documenting uncrating procedures;
Conducting studio visits and liaising with artists and artists’ groups as required.
Qualifications:

Knowledge of and interest in contemporary Canadian visual art;
Knowledge of standard museum operations;
Post-secondary education in an art-related field;
Familiarity with power tools;
Knowledge of Word and the Office Suite of programs;
Familiarity with databases;
Excellent interpersonal written and verbal communication skills;
Organizational, creative, and teamwork skills;
Excellent interpersonal & communication skills, both verbal and written;
Valid driver’s license;
Ability to prioritize and handle multiple concurrent tasks.
Compensation:

Salary range between $37,000 and $42,000, based on 37.5 hours per work week.

How to Apply:

We invite all interested applicants to send a cover letter and resume to George Harris at recruitment [arobas] tworiversgallery [point] ca with the subject line “Assistant Curator”. We welcome questions about the position or the application process, please contact us at the above email address or call 250-614-7805. A complete job description is available upon request.

This competition will remain open until it is filled. Interviews will start the week of June 14, 2021. We are grateful to all applicants, however only those selected for interview will be contacted.

Two Rivers Gallery extends a commitment to equity and recognizes that structural inequalities create significant barriers to equal opportunity employment. We strongly encourage applications from equity-seeking communities, from individuals who are Gender Diverse, LGBTQ+, Two-Spirit, Indigenous, Black, People of Colour, and Persons with Disabilities.

*Our space is accessible. *

 

725 Canada Games Way
Prince George, BC, V2L 5T1

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CALL FOR PROPOSALS: Performance Research Vol. 27, No. 3: ‘On Solidarity’ 
Deadline date: July 14, 2021; Location: the world; Source: Performance Research
 
Among activist practices that seek social, political, economic or environmental change, the arts increasingly play a considerable role by crossing into areas of civic engagement, with artists seeking to enact solidarity through their work (Lichtenfels and Rouse, 2013). The COVID-19 pandemic and its aftermath, having amplified social division, present a pivotal moment to investigate the nature of solidarity in performance and its agency in contemporary life. 
 
READ the full text for the call for submissions HERE.
 
The aim of this special issue of Performance Research is to trace and critically reflect on practices of solidarity that emerge from and relate to the field of performance practice, exploring the ways that performance can intervene in or engage with civic action. We are particularly interested in interrogating how solidarity practices in performance participate in the construction of social justice arguments. 
 
We invite contributions that consider the role and potential of solidarity as a relational quality to interrogate social relationships in performance and address the following questions: What creative methods and modes of solidarity practices are actioned in and through performance practice? Can performance practice offer specific models for organising solidarity to wider civil society? What forms of solidarity are practised in and through contemporary performance and what social justice arguments do they make? What are the challenges faced by a contemporary performance sector that is concerned with exercising solidarity, as well as in need of solidarity? What historical examples of solidarity practices in and through performance bear contemporary relevance?
 
Contributors may wish to draw on the following list of topics as a source of inspiration, although the list is not intended to be exhaustive or restrictive:
Diverse approaches to practising solidarity and performance
Solidarity and allyship 
Solidarity and self-organization 
Antagonism, dissent, indifference
Participatory performance, ethics and hierarchical relations
Solidarity, activism and the body (embodied democracy)
Solidarity economy and dominating capitalist currencies in performance
Migration and the potential to reconfigure solidarity
Privileges and resistances
Networks of solidarity between different social contexts 
Solidarity and education
Performing solidarity during and after COVID-19 
Expressions of solidarity for the arts and performance in critical times
Solidarity justice
 
We are interested in a range of approaches to the topic that foreground the intersection of practice and research, including artists’ contributions that combine words and images, as well as more conventional articles. In particular, we welcome submissions that share perspectives from people from Global Majority backgrounds, disabled and LGBTQ2+ people
 
Schedule:
Proposals: 14 July 2021
First drafts: 15 October 2021
Final drafts: January 2022
Publication: May 2022
 
Issue Contacts:
ALL proposals, submissions and general enquiries should be sent directly to Performance Research at: info [arobas] performance-research [point] org

Issue-related enquiries should be directed to the issue editors:
Stefanie Sachsenmaier: S [point] Sachsenmaier [arobas] mdx [point] ac [point] uk
Noyale Colin: Noyale [point] Colin [arobas] winchester [point] ac [point] uk
 
Please visit the website for full guidelines regarding submitting: 
www.performance-research.org

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The Polygon Gallery, Griffin Art Projects, and Cit internationale des arts join forces, with the support of The Embassy of France in Canada and the Centre Culturel Canadien / Canadian Cultural Centre, to launch a curatorial residency program, alternating annually for four years between Paris and Vancouver.

The aim of this program is to provide opportunities to develop curatorial projects and foster cultural exchange in response to contemporary art contexts in France and Western Canada respectively.

The inaugural program will launch in October 2021, with a three-month residency at the Cité internationale des arts, in the Marais district of central Paris.

The Residency is open to Canadian curators living in Alberta, British Columbia, Saskatchewan, the Northwest Territories, and the Yukon.

Find out more and apply: https://thepolygon.ca/news/announcing-the-launch-of-the-paris-vancouver-curatorial-residency/