La Liste de l’Association des groupes en arts visuels francophones présente les nouvelles de ses membres en Nouvelle-Écosse, au Nouveau-Brunswick, en Ontario et au Manitoba, et compile les appels de dossiers en arts visuels, arts médiatiques, performance, art public, etc.

N’hésitez pas à la faire circuler. Vous pouvez consulter La Liste sur Internet, vous y abonner pour la recevoir gratuitement par courriel: liste.agavf.ca. Visitez l’AGAVF sur internet: www.agavf.ca

Nouvelles des membres de l’AGAVF

Guillermo Trejo à la Galerie SAW

Galerie SAW Gallery (Ottawa)
Guillermo TrejoPleins feux sur la relève artistique d’Ottawa
Du 17 mars au 16 avril 2011
Annie Sprinkle et Elizabeth Stephens‘ White Wedding to the Snow
26 mars 2011
67, rue Nicolas à Ottawa
www.galeriesawgallery.com

Galerie Glendon (Toronto)
Miki Gingras et Patrick DionneHumanidad – Les enfants travailleurs
Du 15 février au 24 mars 2011
2275 av. Bayview, Collège Glendon, York Hall, C-130, Toronto
www.glendon.yorku.ca/gallery

Maison des artistes visuels (Saint-Boniface)
Mélanie Rocan – Pleine de peinture
du 24 mars au 30 avril 2011
219, boulevard Provencher à Saint-Boniface, Manitoba
www.maisondesartistes.mb.ca

Le Laboratoire d’Art (Le Labo) (Toronto)
LaboShow – Dominique Banoun, Dominic Desjardins, Geneviève Thauvette, Klara Yang, Pascal Paquette, Ron Loranger, v.s.goela
du 23 mars au 3 avril 2011
vernissage: mercredi 23 mars de 19h à 22h
Distillery District, 55 rue Mill Street, Cannery Bldg #58
Studio 317, Toronto, Ontario
www.lelabo.ca

Galerie Sans Nom (Moncton)
Robert HengeveldKentucky Perfect
Jared BettsIcelandic Abstractions dans la Salle Sans Sous
Espace audio-vidéo, programme vidéo proposé par Tam-Ca Vo-Van, commissaire
25 février – 25 mars 2011
140, rue Botsford, rez-de-chaussée du Centre culturel Aberdeen
Moncton, Nouveau-Brunswick
www.galeriesansnom.org

Le Trécarré (Pointe-de-l’Église)
Mathieu Légertopologies
du 8 janvier au 31 mars 2011
Appel de dossiers – 30 mars 2011
Université Sainte-Anne, Nouvelle-Écosse
letrecarre.blogspot.com

Galerie du Nouvel-Ontario (Sudbury)
lagaan – empreinte du temps
du 11 mars au 16 avril 2011
174, rue Elgin, Sudbury
www.gn-o.org

Galerie Voix Visuelle (Vanier)
Suzanne Nerbonne
Du 12 mars au 20 avril 2011
81 avenue Beechwood à Vanier
www.voixvisuelle.ca

Galerie d’art Louise et Reuben-Cohen (Moncton)
Stephen KellyOpen Tuning (WaveUp)
Commissaire : Sarah Fillmore
du 2 mars au 10 avril 2011
Pavillon Clément-Cormier
Centre universitaire de Moncton
www.umoncton.ca/umcm-ga


1. appels en français du Canada

Galerie Le Trécarré – Pointe-de-L’Église – 30 mars 2011
Galerie Sans Nom – Moncton – 15 avril 2011
Exposition internationale d’estampe numérique miniature 6 – Vanier – 30 juin 2011
3e Impérial – Granby – 15 juin 2011
Banque d’œuvres d’art du Conseil des arts du Canada – Ottawa – 15 avril 2011
AdMare – Iles-de-la-Madeleine – 15 avril 2011
Diagonale – Montréal – 31 mars 2011
AxeNéo7 Hors site – Gatineau – 30 mars 2011
Conseil des arts du Canada résidences internationales – 1er avril 2011
Bourse Plein Sud – Longueuil – 31 mars 2011
La Société d’art et d’histoire de Beauport – Québec – 17 juin 2011
Programme d’art public de la Ville d’Ottawa – 24 mars 2011
Centre d’exposition L’Imagier – Gatineau – 29 avril 2011
Okotoks Art Gallery – 15 mai 2011

2. appels en anglais du Canada

Performance roulette – internet et Winnipeg – 18 mars 2011
Pin-In de Eastern Edge – St John’s – 31 mars 2011
Regent Park Film Festival – Toronto – 6 mai 2011
OIL chez Emmedia – Calgary – 1er juin 2011
Third Space – Saint-Jean – 25 mars 2011

3. appels internationaux

Siena Art Institute’s residency program – Italy – sans date de tombée
Project For Empty Space – New York Cité – avant 15 avril 2011
Werkkamp011 – Antwerp – 15 avril 2011
New Screen Newcastle – 30 juin 2011
2010 R_minute – Nantes – 15 abvril 2011
Pic Nic – 30 avril 2011
Residencies at the Rockefeller Foundation Bellagio Center – 1er mai 2011
pad ­ performance art depot – Mainz – 22 mars 2011
Devisualize – 30 mars 2011
Performance Research Journal – 15 avril 2011
Arcus studios – Japon – en cours
Résidence pour jeunes photographes – Niort – 2 mai 2011
entzaubert – Berlin – 30 avril 2011
OUI performance – York – 21 mars 2011
Electrofringe – Newcastle Australie – 31 mars 2011
London International Creative Competition – 31 mars 2011

4. divers

L’Acadie désignée région unilingue anglaise…

1. appels en français du Canada

Mandat : La galerie Le Trécarré est une galerie gérée par des artistes et située dans la communauté acadienne rurale de la baie Sainte-Marie, en Nouvelle-Écosse. Elle se trouve sur le campus de l’Université Sainte-Anne et a pour mandat d’exposer les artistes et les habitants de la région à des œuvres d’art contemporain d’artistes canadiens et internationaux. Elle a aussi pour mandat de fournir l’infrastructure et les programmes nécessaires pour encourager l’exploration et l’innovation afin d’offrir le contexte culturel approprié pour faire avancer une expression artistique pertinente, informée et active.

Vous êtes invité à soumettre une proposition d’exposition pour l’année de programmation 2012. Date de tombée : le 30 mars 2011

CRITÈRES : avoir une formation spécialisée dans le domaine ou être reconnu par ses pairs ou être artiste émergent en art contemporain ou commissaire avec un projet à soumettre

DOCUMENTS À SOUMETTRE

démarche artistique
description du projet d’exposition
un maximum de 15 (min. 10) exemples de travaux récents sur CD ou DVD (titre, médium, dimension, date)
un curriculum vitae à jour (maximum 3 pages)
dossier de presse (facultatif)
autres informations pertinentes
une enveloppe de retour suffisamment affranchie (faute de retour de dossier)

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PROCESSUS DE SÉLECTION
Les expositions seront sélectionnées par un jury selon le mérite artistique, tout en respectant le mandat de Le Trécarré.
Veuillez faire parvenir votre dossier à :
Le Conseil des Arts de la Baie, CP 232 Pointe-de-l’Église, N.É. B0W1M0
Pour information : 
902 769 2114 poste 7262 cab [arobas] usainteanne [point] ca

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APPEL DE DOSSIERS
Date limite : 15 avril 2011
La Galerie Sans Nom sollicite des propositions d’artistes, de collectifs ou de
commissaires pour la programmation 2011/2012.
Les dossiers devront comprendre:
– une lettre d’intention (indiquez clairement le nom du projet proposé et son contexte de présentation)
– une description détaillée du projet
– les besoins techniques du projet proposé
– un curriculum vitae ou une biographie
– de dix à quinze exemples de travaux récents (format numérique)
– une liste détaillée du matériel d’appui
– une enveloppe de retour pré-affranchie (si vous souhaitez que votre dossier soit retourné)
– un dossier de presse (facultatif)
La Galerie Sans Nom respecte les cachets d’artistes recommandés par CARFAC.
La Galerie Sans Nom est un centre d’artistes voué à la présentation des arts visuels
et multidisciplinaires canadiens. Depuis 1977, elle appuie les initiatives d’artistes,
favorisant l’expérimentation et l’innovation. Sa programmation tient compte des
tendances de l’art actuel et reflète les préoccupations et les réalités contemporaines,
tout en étant pertinente pour son milieu et sa communauté d’artistes. La GSN étend
ses activités à une variété de pratiques et de disciplines afin de répondre aux besoins
changeant d’une communauté diverse dans un milieu urbain en croissance.
Galerie Sans Nom
140 rue Botsford, #13
Moncton, NB E1C 4X5
(506) 854-5381
info [arobas] galeriesansnom [point] org
www.galeriesansnom.org

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EXPOSITION D’ESTAMPE NUMÉRIQUE 6
Du 5 novembre au 10 décembre 2011
Exposition internationale d’estampe numérique miniature 6
Date limite : au plus tard le 30 juin 2011
détails: http://voixvisuelle.ca/fr/exposition-internationale/
Nous invitons tous les artistes professionnels à participer à la sixième
exposition internationale d’estampe numérique miniature, qui se
tiendra à Ottawa (Canada) du 5 novembre au 10 décembre 2011.
On demande aux artistes de soumettre leurs estampes numériques de
25 cm par 20 cm (jusqu’à deux par artiste) au plus tard le 30 juin 2011.
L’édition 2011 de l’exposition porte le thème Le corps transformé.
Le texte expliquant le thème se retrouve sur le site web cité ci-dessous.
L’artiste doit remplir le formulaire et rédiger un court texte faisant
le lien entre l’œuvre présentée et le thème de l’exposition.
La commissaire, Katy Le Van, fera la sélection des œuvres pour
l’exposition et un jury composé de trois artistes réputés décernera
trois prix en argent et des mentions d’honneur.
La participation à l’exposition est gratuite pour tous. L’exposition
se tiendra au Centre d’artistes Voix Visuelle.

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Nous invitons les artistes en art actuel à explorer les zones sensibles du territoire humain et géographique dans le contexte du programme de résidence du 3e impérial centre d’essai en art actuel.
Notre prochain cycle de programmations aborde la posture de l’artiste sous l’angle de l’étrangeté et du pouvoir catalyseur de l’art : invention du quotidien, habileté à créer des protocoles ludiques, inédits, à circuler dans des réseaux inexplorés.
C’est à partir de ces prémices de création que nous invitons les artistes en art actuel à venir explorer les zones sensibles du territoire humain et géographique dans le contexte d’une résidence de cinq semaines.

RÉSIDENCE + ART INFILTRANT
Notre concept de résidence se caractérise par une approche d’art infiltrant qui situe la pratique de l’art actuel dans un rapport de proximité à la collectivité et dans des espaces non dédiés à l’art.
Nous entendons par art infiltrant, des pratiques d’art qui opèrent à même le réel par un investissement d’énergie dans le corps social. Les processus de l’art infiltrant privilégient une diversité d’approches esthétiques et une attitude constructive et ouverte; ils mettent à profit des compétences qui ne relèvent pas exclusivement du champ artistique. À travers une logique de l’apprivoisement, et tout en prenant en charge les considérations éthiques qu’elles soulèvent ces pratiques participent à immiscer l’art dans différentes sphères du quotidien. (par exemple : installation in situ, in socius, performance, manœuvre, intervention urbaine, etc.)

MODALITÉS DE RÉSIDENCE
Une résidence se décline par des étapes de prospection, de démarchage, de production, de communication et de diffusion. Elle comprend un accompagnement professionnel individualisé tant sur le plan artistique, que technique et logistique. Ce processus engage le centre et les artistes dans une relation de co-production pour cibler un contexte et réaliser un projet à partir de sa conception jusqu’à sa diffusion dans l’espace public.
Un premier séjour de prospection d’une semaine permet de clarifier le contexte, de faire un premier repérage territorial guidé et d’évaluer la faisabilité d’un projet et sa pertinence. Par la suite, s’engage un processus opérationnel : discussion et entente sur l’intention artistique, planification, médiation, logistique, technique, etc.). Lorsque les autorisations requises et les confirmations de collaborations sont obtenues, l’artiste revient séjourner pour une période d’un mois qui peut se moduler en deux ou trois séjours, dépendant des stratégies de mise en œuvre et des besoins logistiques du projet. Les étapes du processus se déroulent sur une période allant de cinq mois à un an.
Souplesse, rigueur et éthique sont de mise en regard du fait que nous travaillons avec des publics non captifs ou des communautés non-initiées appelées à vivre une expérience de collaboration inusitée.
Par conséquent, étant donné les particularités du travail de création contextuelle, une connaissance de base du français parlé ainsi que des aptitudes relationnelles sont des critères qui seront considérés par le comité de sélection.
La réalisation et la diffusion d’une oeuvre d’art infiltrant demeure l’objectif de chaque résidence d’artiste. Tous les contextes et toutes les saisons sont à explorer.
DATE DE TOMBÉE LE 15 JUIN 2011
Les séjours de résidence auront lieu entre le 16 août 2010 et le 1er septembre 2012.
Les artistes sont invités à envoyer une lettre de motivation. Nous souhaitons connaître leurs intérêts par rapport à notre proposition de résidence en regard de leur démarche ainsi que les pistes de travail qu’ils envisagent par rapport aux modalités de la résidence et à l’orientation de la programmation. Le dossier doit comprendre :
– Vos pistes de travail, une intention de projet.
- Une brève description des besoins techniques 
pressentis
- Une présentation de votre démarche artistique
- Un curriculum vitae
- Un dossier de presse
(cinq pages maximum)
- Une enveloppe de retour affranchie
– Une documentation visuelle :
* images : fichiers en format jpg, 72 dpi, maximum 1024 X 768 pixels, compatibles MAC
* vidéos : fichiers sur CD-R ou DVD (pouvant être visionné avec lecteur multimédia
QuickTime) – Fichiers n’excédant pas 1Go – Standard NTSC. Veuillez noter que les
DVD Blu-ray ne sont pas acceptés.
* liens web : si la visualisation de votre site ou de tout autre hyperlien est essentielle à
l’évaluation de votre dossier, vous devez vous assurer d’en fournir une version sur
cédérom.
Nous offrons :
- Cachet de résidence et droits de diffusion

- Hébergement

- Espace de travail individuel de 40 m2
- Mise en contexte locale et accompagnement individualisé
- Documentation et édition
- Accès aux équipements: atelier de menuiserie, outils tout-terrain, base informatique, appareils audio-visuels, documentation en art actuel

Les propositions doivent être envoyées par la poste. Les dossiers envoyés par courrier électronique ne seront pas acceptés.
Comité de programmation
3e impérial

164, rue Cowie,
 Granby
(Québec)
 Canada J2G 3V3

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15 avril 2011
Programme d’acquisition de la Banque d’oeuvres d’art / Conseil des Arts du Canada
Lieu : Ottawa (Ontario) Canada

Acquisition d’oeuvres d’artistes canadiens pour la collection de la Banque d’oeuvres d’art du Conseil des Arts du Canada

Date limite pour les propositions :
le 15 avril 2011 (cachet de la poste faisant foi)
http://www.artbank.ca/La+Collection/Information+sur+le+programme+dacquisition/default

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15 avril 2011
Programmation 2011-2012 / AdMare
Lieu : Îles-de-la-Madeleine (Québec)

Combler la programmation 2011-2012 de Colis suspect à l’Aéroport des Îles-de-la-Madeleine, un espace d’exposition du Centrev d’artistes AdMare, de 8 expositions en art actuel, d’une durée de 6 semaines chacune, la première débutant au mois d’octobre. Les exposants seront des artistes professionnels en arts visuels et en métiers d’art demeurant au Québec, dont 4 aux Îles-dela- Madeleine afin de favoriser la relève et le dynamisme du milieu artistique madelinot. Ils auront été sélectionnés par un jury d’artistes professionnels sur la base des dossiers-projets reçus et recevront un cachet de 318 $ par exposition.
DIRECTION ARTISTIQUE
Prendre des risques, expérimenter, sortir de son confort, essayer, oser.
ADMISSIBILITÉ ET CONTENU DES DOSSIERS
> Présenter un projet en art actuel. Toutes les disciplines des arts visuels et des métiers d’art sont admissibles, ainsi que celles des arts médiatiques et des nouveaux médias. Toutefois, les projets soumis se doivent de respecter les contraintes suivantes :
> Demeurer dans les nouvelles limites de l’espace : 32 x 63 x 90 pouces (largeur x longueur x hauteur).
> Éviter toute perturbation visuelle pouvant empêcher le travail des agents sur place (par exemple, l’aveuglement causé par de fortes lumières).
> Pour les oeuvres émettant du son : être diffusées dans des écouteurs.
> Pouvoir être réalisées et diffusées dès le samedi 15 octobre 2011.
> Être présenté par un artiste professionnel demeurant au Québec, qu’il soit de la relève ou établi.
> Comprendre les éléments suivants :
> Formulaire d’inscription ;
> Description du projet d’exposition (1 page)
> Curriculum vitae (3 pages max)
> Démarche artistique (1 page max)
> Un maximum de 15 fichiers lisibles sous Windows, envoyés sur CD ou clef USB. Les images numériques devront être de format JPG, de dimension d’environ 1024 x 768 pixels et de résolution de 72 pixels par pouce. Les fichiers sonores devront être de format MP3 ou WMA et d’une durée maximale de 3 minutes.
> Si pertinent, un DVD, lisible dans un lecteur DVD régulier, présentant un extrait vidéo d’un maximum de 3 minutes.
> Liste et description des oeuvres présentées par les fichiers ou l’extrait vidéo (année de réalisation, titre, lieu de réalisation, matériaux, dimensions et s’il y a lieu, notes de visionnement).
Note : inclure une enveloppe suffisamment affranchie si le retour du dossier est désiré.

Lien : http://www.admare.org/

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31 mars 2011
Exposition collective / Diagonale
Lieu : Montréal (Québec) Canada

DIAGONALE, en collaboration avec la Maison de la Culture Côte-des-Neiges prépare une exposition collective (6 artistes) pour avril 2012. 

Commissaire : François Chalifour
Titre de l’exposition : Des choses suspendues

Le temps qui passe, le temps qui s’arrête… Des draps suspendus à une corde, s’agitant au vent, évoquent le temps.

Nostalgie, discrète mais lancinante, d’une autre vie, d’un autre lieu : jadis, autrement, ailleurs. La suspension, qui tient du fil, de la fibre et du métier, amène avec elle tout un bagage de contraintes. En retour, elle engage une série de solutions plastiques qui, elles, procèdent de la toile, du réseau ou de l’architecture molle. Plus encore, les choses suspendues nous obligent à délaisser notre vision cartésienne du monde et nous entraînent dans l’univers de l’irrationnel, de l’imbriqué et du profond. 

Par ailleurs, toute cette question – les fils de trame du métier, à titre d’exemple – évoque bien sûr le modèle technologique « du lisse et du strié » développé par Deleuze-Guattari à partir d’une notion de Pierre Boulez. Ils mettent en rapport le tissu, géométrique et dur, avec le feutre, rhizomique et mou, pour décrire deux approches conceptuelles et politiques du monde. Le suspendu pourrait en être le trait d’union, à mi-chemin entre la terre et le ciel ; ni la terre, ni le territoire, mais le flottant, le voyagement.


Le dossier doit comprendre :
Curriculum vitae
Démarche artistique
10 images (72 dpi) et une liste descriptive des images
Proposition de projet 
Dossier de presse, s’il y a lieu


Les artistes intéressés à participer doivent faire parvenir leur dossier par courriel (indiquer dans l’objet : exposition collective 2012) à slheureux [arobas] artdiagonale [point] org

Diagonale diffuse le travail des artistes en arts visuels dont la pratique se démarque par l’utilisation de techniques ou concepts relevant du domaine des arts de la fibre. Pour en savoir plus, veuillez consulter notre site internet au www.artdiagonale.org

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30 mars 2011
Hors Site / AXENÉO7

Tous les jours, des milliers de gens empruntent un parcours ayant pour seules variations les intempéries et les saisons. Le départ de la maison mène vers un lieu de travail alors que le départ du travail mène vers un lieu de repos. Insidieusement, les systèmes du travail organisent à la fois le temps, l’espace ainsi que nos déplacements. Horaire synchronisé à des fins d’efficacité et environnement quadrillés pour économie d’espace façonnent le quotidien de nombreuses personnes. Dans ces perspectives, AXENÉO7 sollicite des projets qui réagissent à ces conditions d’existences, particulièrement propres à notre contexte géographique et politique. 

En lançant l’appel de projet détournements mineurs, AXENÉO7 encourage les artistes à soumettre des projets interventionnistes, sculpturaux, performatifs, infiltrants ou monumentaux qui déstabiliseront le cours normal des trajectoires. 

Les projets doivent avoir lieu à l’extérieur des salles d’AXENÉO7 : dans la Filature, ses environs, sur l’autoroute, ou dans la ville. 

Dates de tombées pour les propositions de projets : 
30 janvier / 30 mars / 30 avril 2011

Les projets retenus devront êtres réalisés au maximum 3 mois après leur sélection. 
Pour déposer un dossier consultez la section Appel de dossiers

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Programme de résidences internationales en arts visuels

Date limite
1er avril
Si cette date tombe une fin de semaine ou un jour férié, elle est reportée au jour ouvrable suivant.
Veuillez consulter les lignes directrices du programme pour les renseignements détaillés.

Description du programme
Le Programme de résidences internationales en arts visuels s’adresse aux artistes professionnels des arts visuels et des métiers d’art ainsi qu’aux critiques d’art et aux conservateurs professionnels indépendants. Les résidences sont destinées aux personnes qui souhaitent se consacrer à du travail de création et profiter d’occasions de réseautage à l’étranger. Les subventions servent à couvrir les frais de subsistance, de déplacement, de production, d’hébergement et de résidence d’artistes professionnels canadiens qui désirent participer à une résidence internationale.
Ce programme est ouvert aux artistes autochtones et à ceux des diverses communautés culturelles et régionales du Canada.

Description des résidences
La Cité Internationale des Arts, Paris (www.citedesartsparis.net)
Située au 18, rue de l’Hôtel de Ville, au cœur de Paris, la Cité Internationale des Arts met à la disposition des artistes canadiens deux studios consistant chacun en un atelier-logement meublé et doté d’un studio (superficie approximative de 22 mètres carrés).
Six résidences de quatre mois chacune sont accordées et se dérouleront des mois de janvier à avril, de mai à août et de septembre à décembre suivant la date limite du programme.
International Studio & Curatorial Program, New York (www.iscp-nyc.org)
L’International Studio & Curatorial Program, dont les locaux sont situés au 1040 de l’avenue Metropolitan à Brooklyn, offre aux artistes des studios et l’hébergement. Il favorise l’avancement de leur carrière en les exposant à la communauté artistique de New York et en leur permettant d’établir des liens avec ses membres. Des visites des installations sont régulièrement organisées auprès d’intervenants du pays et de l’étranger, en plus d’excursions et d’une activité portes ouvertes.
Deux résidences de six mois chacune seront accordées et se dérouleront des mois de septembre à février et de mars à août suivant la date limite du programme.
Künstlerhaus Bethanien, Berlin (www.bethanien.de)
Située dans le district de Kreuzberg à Berlin, la Künstlerhaus Bethanien met à la disposition des artistes des studios, une galerie et divers ateliers pour le travail du bois, du métal et des matières synthétiques, de même que pour l’art vidéo et les médias numériques. Les studios sont meublés de manière à servir de logement (environ 75 mètres carrés). La Künstlerhaus Bethanien offre en outre aux artistes une aide organisationnelle et technique ainsi que des occasions de promotion et de réseautage sur la scène internationale.
Une résidence sera accordée pour une période de douze mois s’échelonnant des mois de novembre à octobre suivant la date limite du programme et au terme de laquelle l’artiste présentera au public un projet qu’il aura réalisé.
SPACE, Londres (www.spacestudios.org.uk)
Fondé en 1968 par l’artiste Bridget Riley, SPACE regroupe 450 studios, ce qui en fait le premier et le plus important organisme du genre à Londres. Ancien collège converti en centre de ressources polyvalent pour artistes et en complexe de studios appelé The Triangle, SPACE est situé au coeur de la communauté artistique de Londres Est, un secteur qui abrite de multiples installations et organismes consacrés à l’art contemporain.
Deux résidences de six mois chacune seront accordées et se dérouleront des mois de septembre à février et de mars à août suivant la date limite du programme.
Artspace, Australie (www.artspace.org.au)
Artspace est un centre de résidences internationales en art contemporain de premier plan établi dans le Gunnery Building, un édifice historique de Woolloomooloo donnant sur le port de Sydney. Depuis sa fondation au début des années 1980, Artspace se consacre à l’avancement d’idées et de pratiques novatrices dans le domaine des arts et de la culture contemporains, notamment en favorisant la présence d’un contexte critique dans lequel peuvent évoluer artistes, conservateurs et écrivains de l’Australie et de l’étranger. Ce nouveau volet du Programme de résidences internationales consiste en un projet pilote d’échange entre Artspace (à Sydney) et la Fonderie Darling (à Montréal).
Une résidence de trois mois sera accordée et s’échelonnera des mois d’avril à juin suivant la date limite du programme.
Parramatta Artists Studios, Australie (www.parracity.nsw.gov.au)
L’échange de résidences internationales pour autochtones entre le Canada et l’Australie est un projet pilote d’échange qui repose sur un partenariat entre le Conseil des Arts du Canada (Service des arts visuels et Bureau des arts autochtones), la Fonderie Darling (Montréal), les Parramatta Artists Studios (Sydney) et le gouvernement de la Nouvelle-Galles du Sud par l’entremise d’Arts NSW. Cette initiative vise à rehausser le profil international des artistes autochtones canadiens et à favoriser des échanges culturels, artistiques et intellectuels avec des artistes autochtones australiens en visite au pays.
Les artistes autochtones canadiens doivent être des artistes membres des Premières Nations , inuits ou métis.
Fondés en septembre 2006, les Parramatta Artists Studios ont pour but de stimuler la production artistique contemporaine. Situés au coeur de Parramatta, au centre de Western Sydney, ils offrent des studios et des ateliers-logements à des artistes (y compris des métiers d’art) et à des professionnels de l’industrie de la création contemporains en début de carrière et établis, en vue de soutenir l’avancement de leur pratique. Les activités qui s’y déroulent sont axées sur la création d’oeuvres dans toutes les formes d’art contemporain, l’acquisition de connaissances à leur sujet et les échanges dans ce domaine.
Une résidence de trois mois est accordée à un artiste autochtone des arts visuels et aura lieu entre les mois d’octobre et de décembre qui suivent la date limite du programme.
Admissibilité du candidat
Critères d’admissibilité généraux
Pour présenter une demande à un programme du Conseil des Arts du Canada, vous devez être citoyen canadien ou résident permanent du Canada, conformément aux définitions que donne Citoyenneté et Immigration Canada de ces expressions. Vous devez également satisfaire à la définition d’un artiste professionnel telle que l’entend le Conseil des Arts du Canada, c’est-à-dire :
•    avoir reçu une formation spécialisée dans votre domaine (pas nécessairement dans un établissement d’enseignement);
•    être un artiste reconnu comme tel par ses pairs; et
•    vous engager à consacrer plus de temps à votre pratique artistique si votre situation financière vous le permet.
Critères d’admissibilité précis
Dans le cadre de ce programme, les candidats doivent avoir fait une contribution à leur discipline qui est reconnue à l’échelle nationale ou internationale à la suite de la présentation publique de leurs oeuvres à l’extérieur de leur province ou territoire.
En plus de répondre aux critères généraux énoncés ci-dessus, pour satisfaire à la définition d’un artiste professionnel des arts visuels ou des métiers d’art, vous devez :
•    avoir réalisé un corpus d’oeuvres indépendantes;
•    avoir maintenu une pratique professionnelle indépendante pendant au moins trois ans après avoir reçu une formation spécialisée; et
•    avoir présenté vos oeuvres en public dans un contexte professionnel au moins trois fois au cours d’une période de trois ans.
En plus de répondre aux critères généraux énoncés ci-dessus, pour satisfaire à la définition d’un critique d’art ou d’un conservateur professionnel indépendant, vous devez :
•    avoir produit un ensemble d’oeuvres indépendantes après avoir reçu une formation spécialisée;
•    avoir présenté votre travail en public de façon indépendante au moins trois fois au cours d’une période de trois ans après avoir reçu une formation spécialisée; et
•    avoir rédigé au moins trois essais ou comptes rendus critiques qui ont été publiés dans un contexte professionnel.

Montant des subventions
La Cité Internationale des Arts, Paris
Les bénéficiaires recevront, pour assumer leurs dépenses, un montant total pouvant atteindre 21 000 $ et réparti comme suit :
•    une indemnité de déplacement (maximum de 1 500 $);
•    une somme couvrant les frais de résidence et d’hébergement en occupation simple (1 500 $);
•    une allocation de subsistance pour quatre mois (8 000 $);
•    un montant couvrant les frais de production (10 000 $).
International Studio & Curatorial Program, New York
Les bénéficiaires recevront un montant total pouvant atteindre 23 500 $ pour assumer leurs dépenses. Les frais de résidence et d’hébergement en occupation simple sont payés directement par le Conseil des Arts du Canada à l’International Studio & Curatorial Program.
La subvention sera divisée comme suit :
•    une indemnité de déplacement (maximum de 1 500 $);
•    une allocation de subsistance pour six mois (12 000 $);
•    un montant couvrant les frais de production (10 000 $).
Künstlerhaus Bethanien, Berlin
Le bénéficiaire recevra un montant total pouvant atteindre 35 500 $ pour couvrir ses dépenses. Les frais de résidence et d’hébergement en occupation simple sont payés directement par le Conseil des Arts du Canada à la Künstlerhaus Bethanien.
La subvention sera répartie comme suit :
•    une indemnité de déplacement (maximum de 1 500 $);
•    une allocation de subsistance pour 12 mois (20 000 $);
•    un montant couvrant les frais de production (14 000 $).
SPACE, Londres
Les bénéficiaires recevront un montant total pouvant atteindre 23 500 $ pour assumer leurs dépenses. Les frais de résidence et d’hébergement en occupation simple sont payés directement par le Conseil des Arts du Canada à SPACE.
La subvention sera divisée comme suit :
•    une indemnité de déplacement (maximum de 1 500 $);
•    une allocation de subsistance pour six mois (12 000 $);
•    un montant couvrant les frais de production (10 000 $).
Artspace, Australie
Le bénéficiaire recevra un montant total pouvant atteindre 16 500 $ pour couvrir ses dépenses. Les frais de résidence et d’hébergement en occupation simple seront couverts par Artspace.
La subvention sera répartie comme suit :
•    une indemnité de déplacement (maximum de 3 000 $);
•    une allocation de subsistance pour trois mois (6 000 $);
•    un montant couvrant les frais de production (7 500 $).
Parramatta Artists Studios, Australie
Le bénéficiaire recevra un montant total pouvant atteindre 16 500 $ pour couvrir ses dépenses. Les frais de résidence et d’hébergement en occupation simple seront couverts par les Parramatta Artists Studios.
La subvention sera divisée comme suit :
•    une indemnité de déplacement (maximum de 3 000 $);
•    une allocation de subsistance pour trois mois (6 000 $);
•    un montant couvrant les frais de production (7 500 $).

Renseignements supplémentaires
Pao Quang Yeh,
Agent de programme
Service des arts visuels
Conseil des Arts du Canada
350, rue Albert, C. P. 1047
Ottawa (Ontario)  K1P 5V8
Téléphone : 1-800-263-5588 (sans frais) ou 613-566-4414, poste 5094
ATS : 1-866-585-5559
Télécopieur : 613-566-4332

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BOURSE PLEIN SUD 2011

Date limite pour soumettre un dossier : le mercredi 31 mars 2011, 16 h
L’artiste doit proposer un projet d’exposition inédit par soumission d’un dossier comprenant les éléments suivants :
•    un texte décrivant le projet à réaliser;
•    le formulaire d’inscription;
•    une documentation visuelle récente — 15 images maximum (supports acceptés : cd-roms, DVD);
•    un curriculum vitæ à jour;
•    un texte expliquant la démarche artistique;
•    une revue de presse (s’il y a lieu); et
•    une enveloppe de retour affranchie.
Un montant de 3 000 $ sera remis au lauréat et son projet fera l’objet d’une exposition individuelle prévue au mois de mai 2011. Un opuscule imprimé en couleurs accompagnera l’exposition. L’artiste bénéficiera également d’un droit d’exposition.
Plein sud remercie Monsieur Charles S.N. Parent, vice-président de la Financière Banque Nationale pour sa contribution à la Bourse Plein sud.

Plein sud
150, rue De Gentilly Est, local D-0626
Longueuil (à l’intérieur du collège
Édouard-Montpetit)
Renseignements :
plein-sud [arobas] plein-sud [point] org
450-679-2966

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La Société d’art et d’histoire de Beauport, organisme à but non lucratif voué à la promotion des arts visuels, invite les artistes à déposer leur dossier pour la programmation 2013-2014, expositions destinées à la Salle Jean Paul Lemieux de la Bibliothèque Etienne-Parent (3515, rue Clemenceau, dans l’arrondissement de Beauport à Québec).

Le dossier doit comprendre :
10 images représentatives d’œuvres récentes et identifiées (titre, medium, dimensions, année)
Un résumé du projet d’exposition
Un bref curriculum vitæ artistique
Un texte sur la démarche artistique (une page maximum)

Le dossier peut être présenté sous forme de cédérom ou en papier, incluant photocopies laser de bonne qualité et/ou photos originales.
Les artistes intéressés devront faire parvenir leur dossier complet à l’adresse apparaissant ci-dessous. Par la suite, les candidats recevront un accusé de réception dès que leur dossier complet sera reçu.
Société d’art et d’histoire de Beauport – Expositions 2013-2014
583, avenue Royale C.P. 57033
Québec (Québec) G1E 7G3
Sélection :

Les projets seront étudiés par un comité qui publiera les résultats à l’automne 2011. Seulement les candidatures conformes aux conditions énoncées seront évaluées par le comité. Il est à noter que les artistes qui ont exposé leurs œuvres à la Salle Jean-Paul Lemieux au cours des années 2010 ou 2011 ne sont pas admissibles à présenter leur dossier pour le présent appel.
Pour plus d’information, composez le 418 641-6471, écrivez à info [arobas] sahb [point] ca  ou allez vers www.sahb.ca/exposer.html
Note :
Seront également acceptés dans cet appel les projets collectifs réunis sous un thème.
La date limite de présentation des projets est le 17 juin 2011

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Le Programme d’art public de la Ville d’Ottawa lance un APPEL AUX ARTISTES POUR UN PROJET D’ART PUBLIC : Demande de candidatures

Réfection de l’avenue Bronson : l’artiste de l’équipe de conception

Le Programme d’art public de la Ville d’Ottawa invite les artistes à soumettre leur candidature pour devenir l’artiste de l’équipe de conception, à élaborer un plan artistique et à apporter des améliorations à la conception du projet de réfection de l’avenue Bronson, de concert avec l’équipe du projet.

L’appel aux artistes intégral, notamment admissibilité, exigences pour la conception du projet d’art public, site, critères de sélection, est sur le site Web de la Ville à ottawa.ca/lesarts.

Un contrat de 40 000 $, TVH comprise, sera adjugé à l’artiste de l’équipe de conception retenu pour l’élaboration du plan d’art public pour l’avenue Bronson et pour les services qu’il offrira au cours de la période de huit mois se terminant le 30 novembre 2011.

Les soumissions doivent être reçues par la poste ou en mains propres au plus tard le jeudi 24 mars 2011, à 15 h

Pour plus de renseignements :

Site Web : http://www.ottawa.ca/residents/arts/for_artists/opportunities/bronson_fr.html

Courriel : julie [point] dupont [arobas] ottawa [point] ca
Téléphone : 613-244-4433

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LE CENTRE D’EXPOSITION L’IMAGIER – APPEL DE DOSSIERS

Date limite : 29 avril 2011

Le Centre d’exposition L’Imagier invite les artistes qui désirent exposer dans le cadre de la programmation annuelle 2012 à faire parvenir leur dossier avant le 29 avril 2011. La programmation régulière débute en janvier et se termine en décembre.

Cette année, une attention particulière sera portée à la diversité des pratiques artistiques. Les démarches intégrant les nouveaux médias sont les bienvenues.

L’Imagier met à la disposition des artistes deux salles à l’architecture unique. Le Centre convie les artistes à soumettre un projet d’exposition pouvant occuper une des deux salles ou les deux. Les propositions d’expositions de groupe réunissant deux ou trois artistes sont également acceptées.

Documents requis

-Votre curriculum vitae
-10 images d’œuvres récentes sur CD ou DVD (format jpeg) + courtes descriptions
-Démarche artistique
-Proposition de projet
-Dossier de presse (si disponible)
-Une enveloppe de retour pré-affranchie

Adresse pour faire parvenir votre dossier:

Centre d’exposition L’Imagier
9, rue Front
Gatineau (Québec) J9H 4W8

Renseignements
Tél. : 819-684-1445
Courriel : info [arobas] limagier [point] qc [point] ca
Site Internet : www.limagier.qc.ca

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Okotoks Art Gallery | at the Station
Appel de candidatures 2012

La date limite pour la soumission des propositions d’exposition est le 15 mai 2011. Conformément à la pratique conforme de la galerie d’art, le calendrier des expositions est programmé un an à l’avance. Cela permet à la galerie de remplir les exigences provinciales et fédérales de financement du gouvernement et donner le temps de planifier adéquatement le montage des expositions importantes qui sont prises en charge par des programmes éducatifs et d’en faire la promotion.

La sélection d’expositions pour 2012 sera finalisée d’ici le 31 août 2011. Un comité de sélection examine les soumissions et la sélection finale se fait par des visites de studios et des contacts avec les artistes et les conservateurs dans la galerie qui ont un intérêt.

Pour informations:
Site Internet:  www.okotoksculture.ca
Courriel: history [arobas] okotoks [point] ca
Téléphone: 403-938-3204

 

2. appels en anglais du Canada

PERFORMANCE ROULETTE (March 18th, 2011 – 7pm CST)
Call for Participants

In a country as wide and spread out as Canada, covering 9.9 million square kilometers, we at The Central Canadian Center for Performance believe that these distance can’t stop creation and collaboration.

The Central Canadian Center for Performance is calling for performance artist from across Canada and around the world to join us in an un-jurried international performance festival: Performance Roulette. In this event performers can perform from the comfort of their own home, in front of a web cam in a ChatRoulette style environment.  You will become part of a network of other performers and audiences.

If desirable performers can email us their names ( submission [arobas] cccponline [point] net ) and we will compile of a list of confirmed participants on our website and promotional material so that audiences can look for their favorite performers.  After that it is simple: log on at www.cccponline.net on March 18 at 7pm Central Standard Time  and perform.  On Performance Roulette anything goes.

We will also have a public space available in the center of Canada (Winnipeg), for participants to come out to and participate within a more social context. This also allows anyone who may be less tech savy, or lacking the necessary hardware, knowledge or bandwidth to participate. The event will take place at AceArtInc., 288 McDermot

For more information and to participate, please visit http://www.cccponline.net or contact us at info [arobas] cccponline [point] net

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31 mars 2011
Pin-In Submissions / Eastern Edge
Lieu : Saint-Jean (Terre-Neuve) Canada

As the first artist-run centre for visual arts in Newfoundland & Labrador, Eastern Edge remains committed to exhibiting contemporary Canadian art, as well as encouraging dedicated, rigorous activity locally. Through the strong curatorial focus of its programming, Eastern Edge continues to facilitate the critical dialogue surrounding issues in contemporary art and society, acting as analyst and activist within this society. Eastern Edge offers support, skills development, a sense of community, information and resource-sharing, and a meaningful context for artistic activity. The gallery’s board of directors are fully committed to the highest standards of professional treatment of artists, in all aspects of the centre’s activities.
Submission Deadlines:
March 31 annually for exhibition work.
Proposals should include:
•    10-15 images (jpegs) and or VHS, CD ROM, URL (for net based works)
•    CV
•    Proposal/ Project Statement
•    Artist statement
•    Any other additional support material
•    Self Addressed Stamped Envelope
Pin-In Gallery 
Open Call, Apply Anytime, Apply Now!
Eastern Edge will produce 100 buttons of selected projects. If design is complicated some materials and technical help may be required of artists. Artists should send in their project description and design for a 1 inch button. If we select your button design(s), then your button will be on view in the Pin-In Gallery, a wooden presentation box with a glass front which is permanently fixed to the right of the entrance to Eastern Edge. Each project will be shown for about 10 to 12 weeks.
For your design, or designs, you will receive an artist fee of $50, and 10 of your buttons.
To submit a proposal, please send:
project description
updated CV
artist statement

short biography
support material (visual and press)

self-addressed stamped envelope

diagram/image of button (1 inch in diameter)
contact information (full address with postal code and e-mail)
to:
Eastern Edge Gallery

Pin-In Submissions
PO Box 2641 Station C
St. John’s, NL, A1C 6K1

easternedgegallery [arobas] gmail [point] com 
http://easternedge.ca/contact.php

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2011 Regent Park Film Festival Call For Submissions

Regent Park Film Festival (RPFF) is Toronto’s ONLY free-of-charge film festival dedicated to bringing the finest multicultural works relevant to the communities living in Regent Park, the oldest and largest low income housing in Canada; an area populated predominantly by new immigrants and Aboriginal Peoples. We showcase independent films of all length and genres in their original languages and subtitled in English, with topics pertinent to the various Regent Park communities such as urbanization, community activism, immigrant experiences, inner city issues, cultural identity and multicultural relationships. In addition, each year we program films for Grade 1-8 addressing themes of difference, racial diversity, bullying, gender identity, poverty, health, and other issues relevant to youth. Regent Park residents are encouraged to create media works, through our free professional training workshops, and engage in debates through our panel discussions. Annually, films made by Re
gent
Park
residents are highlighted in our Family Program and in our Community Stories: Youth Media Art Program on Opening Night, supporting self-representation and engaging dialogue with guest youth filmmakers from other parts of the World.  This year, we are putting particular emphasis on fictional feature and short length films from the Asian & African Diaspora. All our activities as well as childcare are free-of-charge and we pay artist fees.

Deadline: Friday, May 6, 2011 (NO ENTRY FEE) Post-dated

Send Preview DVDs along with a completed entry form to:

Richard Fung

Festival Manager

manager [arobas] regentparkfilmfestival [point] com

401 Richmond Street West Suite 354,

Toronto, Ontario

M5V 3A8

416.599.7733

Online entry forms will be available later in the month please check website for updates www.regentparkfilmfestival.com Please email manager [arobas] regentparkfilmfestival [point] com for a downloadable form.

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CALL FOR SUBMISSIONS: OIL

Presented by EMMEDIA Gallery & Production Society

Curated by Daniel Dugas

Deadline: June 1, 2011 @ 4:30PM

Oil. It fuels our cars, it furnishes our homes, it feeds our debates, our wars. Oil, almost magic, which can be transformed into a multitude of products, toys, fertilizers, carpets, shampoo, insulation, golf balls, credit cards, lipsticks, plastic bags, bottles. A strange philosophers’ stone giving immortality to pop bottles and plastic forks.
How are we going to negotiate our dependency and oil addiction with our environmental concerns? Who defines the Industry practices? How can the individual contribute to the emergence of solutions? What is the role of the artist, writer, poet?
OIL is looking for slick short videos to fuel the discussion! Daniel Dugas will curate the program, through a call of submissions that is open to local, national and international artists. We are looking for videos that address and explore the issues and relationships we have with oil, either politically and/or poetically. The program will be screened on July 12, 2011, which is the one-year anniversary of the capping of the BP well in the Gulf of New Mexico.

To submit your short film/video:
– Must be under 5 min.
– Must be submitted on either data DVD as a .mov file or Mini DV, if sending by mail.
– A .mov file can be uploaded onto our FTP server (Please contact programming [arobas] emmedia [point] ca for more details)
– Must not be an original copy as EMMEDIA will not accept responsibility for loss of, or damage to any submissions.
Please note:
– Submissions will not be returned unless accompanied by a SASE.
– Artists will be contacted if selected. Please no phone calls.
– If you are selected, screening fees will be paid in accordance with the Independent Media Arts Alliance (IMAA) fee schedule.

Please send your submissions to:
Attn: OIL submission
EMMEDIA Gallery & Production Society
#203, 351 – 11 Ave SW
Calgary, AB
T2R 0C7 CANADA

All submissions must be received by EMMEDIA on Wednesday, June 1, 2011 @ 4:30PM. Postmarked or late submissions will not be accepted.

For more information, please contact Vicki Chau, Programs & Outreach Coordinator, at:
programming [arobas] emmedia [point] ca
1.403.263.2833

Curator Bio:
Daniel Dugas is a poet, musician and videographer. He holds an MFA, Time Arts from the School of the Art Institute of Chicago.  He was an artist in residence at: the Banff Centre, in both in the Visual Arts and in the Music  Department; Sculpture Space, New York; EMMEDIA, Calgary; A.I.R. Vallauris, France, and more recently at the Sydney College of the Arts, Sydney, Australia.
His sixth book of poetry: Hé!, was published last spring by Les Éditions Prise de Parole, Sudbury, Ontario.  This spring, he will be participating in the Festival international et Marché de Poésie Wallonie-Bruxelles as well as the Frye Festival. Daniel is currently living in Moncton, New Brunswick where he is pursuing a PhD in creative writing at the Université de Moncton.

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CALL FOR SUBMISSIONS:
THE NEXT SUBMISSIONS DEADLINE FOR THIRD SPACE GALLERY IS MARCH 25, 2011
Third Space Gallery invites artists to submit proposals for upcoming programming in 2012-2013. Third Space continues its nomadic existence as a gallery, collaborating with various organizations and establishments in the city of Saint John. Third Space will consider interdisciplinary submissions and is committed to representing local, regional and national professional contemporary artists. We’ll be looking for submissions of contemporary painting, sculpture, printmaking, performance projects, new media, or other works that look to engage the public in relevant topics of the day.
SUBMISSIONS CRITERIA:
Email submissions must be date stamped by 9pm.
Post submissions (on CD/DVD only) must be postmarked by the deadline date.
·         a clear and concise description of project (MAXIMUM 700 words)
·         MAXIMUM 10 images (JPG files less than 1MG each please)
·         Numbered image list, including title, medium, dimensions, year (where applicable)
·         if including digital video and/or audio files (less than 5MG each) please include a weblink
·         Artist CV (MAXIMUM 3 pages)
·         Artist statement (250 words maximum)
In your cover letter please indicate if you can offer an artist-talk, workshop or presentation, and to what age groups (include brief outline of topic or lesson plan if applicable). Saint John is home to one university that does not have a fine arts program, thus third space gallery strives to fulfill a critical pedagogical role towards the diffusion of contemporary art.
Proposals can be emailed to: tiersespace [arobas] gmail [point] com with ‘Submission 2011’ in the subject line.
Proposals can be sent via post to:
Third Space Gallery, 39 King Street, PO Box 20060, Saint John, NB, E2L 5B2
Disclaimer: Third Space Gallery is not responsible for lost items. If sufficient postage is not included on a self-addressed, stamped envelope the materials will not be returned.
Third Space Gallery is committed to paying artist’s fees as outlined in the CARFAC fee schedule.
For more information please contact the gallery at (506) 650-1634 or tiersespace [arobas] gmail [point] com
Third Space Gallery / Galerie Tiers Espace
42 Princess Street, 2nd floor [Brodie Building]
Saint John, NB E2L 1K2
www.thirdspacegallery.ca

 

3. appels internationaux

 

Siena Art Institute’s residency program, Italy (no deadline)
The Siena Art Institute’s residency program allows professional artists, writers, and performers the opportunity to stay for a month in the heart of Siena, to work in a private studio at the Siena Art Institute, to present their work to the public, and to hold a final exhibition.  The Siena Art Institute’s residency program is especially suited for creative professionals whose work explores cultural crossroads, boundaries, communication, and/or the subject of art’s social impact.
Resident Artists are provided:
- a private studio at The Siena Art Institute
- a private apartment in downtown Siena
- travel expenses (resident artists already living in Italy will be offered a small stipend in lieu of travel expenses.)
In turn, Resident Artists are asked to give back to The Siena Art Institute in several ways:
-Present a public talk about your work upon your arrival in Siena.
-Host an open studio evening on the third Friday of your residency.
-Lead at least one workshop with the Siena Art Institute’s students.
-Hold a final exhibition/performance/screening at the end of your residency.
The Siena Art Institute’s Resident Artists offer a valuable addition to our artistic community, through the addition of their expertise, energy, and unique perspectives.  Artists from any discipline may apply, including but not limited to: photography, creative writing, printmaking, performance, sculpture, painting, drawing, choreography, film, video, musical composition, ceramics, installation art and performance arts.  Selection is based on artistic ability and professional promise in a competitive application process, adjudicated by a panel of professional artists.  The Siena Art Institute encourages artists of all backgrounds to apply for our residency program. We do not discriminate in our programs or activities against anyone on the basis of race, creed, color, religion, national origin, gender, age, sexual orientation, marital status, ancestry, disability, HIV status, or veteran status. Note: Musicans, sound artists, and other artists whose work produces a great deal of noise may find it difficult to work at The Siena Art Institute: excessive noise is problematic since our building is very reverberant.  In addition, resident artists are not able to work with toxic materials and certain other hazardous materials within The Siena Art Institute.  Please see the List of Material Restrictions for more information)
If you have questions about whether a Residency at The Siena Art Institute would be appropriate for your type of work, please feel free to contact us.
Depending on our schedule, it may also be possible to arrange residencies that are either longer or shorter than 1 month.  However, 1 month is our preferred schedule.
Previous Siena Art Institute Resident Artists are welcome to apply for additional residencies in the future, and we welcome former applicants to re-apply.
Small groups (2 to 3 individuals) of artists wishing to work collaboratively are encouraged to apply. However, The Siena Art Institute can only fund travel for one individual,  and is only able to provide a 1 bdr flat for resident artists.  Additional housing needed by collaborative teams would be paid for by the artists, although we can assist you with securing local housing.   Each member of the group should submit an application form and resume. Work samples may represent individual work or previous collaborations.
Please feel free to contact us with any questions regarding collaborations or any other aspect of the residency application process.
http://www.sienaart.org/residency-program.html

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PES:NYC 2011
Project For Empty Space will present it’s second cycle at 181 Stanton Street in the Fall of 2011. This year curators Jasmine Wahi and Meenakshi Thirukode hope to further the involvement of the community with the project by bringing in an installation artist who will create work based on, and influenced by, the local neighborhood and culture of the Lower East Side.
In 2010, Project For Empty Space at 181 Stanton Street was open only to New York City based artists who had a commentary to make on their city. This year the Project invites artists from around the world to apply in the hopes that PES not only exposes the community  to contemporary installation but also sparks a larger dialog about insider and outsider perspectives of neighborhood.
As in past years artists must not only be comfortable with their process being open to the viewers, but also open to inviting suggestions, feedback, questions, and criticism from residents of the Lower East Side. This project is meant to be collaborative in the sense that the installation is informed by both the artist and the environment that influences him or her.
General Instructions for Applications:
1.    The installation at 181 Stanton,NYC  will be temporary. It will stand for a maximum period of 9 months or less depending on various factors that may or may not be in the control of the curators.
2.    The artist will start work at the space around mid August and work until mid September. the official opening of the installation will be held in the second week of September.
3.    PES will not be able to cover costs of  travel and stay in New York City.
4.    Only emailed applications are accepted at this time.
5.    Incomplete applications or those submitted after the deadline will not be considered.
6.    The curator’s decision is final.
Application Requirements:
Between March 15th – April 15th 2011, PES will be accepting proposals for a public art installation at 181 Stanton St in the Fall of 2011. Photographs of the site have been attached and we encourage you to keep in mind the unique features of the space when working on your proposal. Applications must include the following:
1.    2 page (Maximum) written proposal of a public art installation at 181 Stanton. Please ensure that you also include details of the kind of material you would use and how you plan on executing the piece at the space.
2.    Artist Bio, CV and Statement. If you are an artist collective please send seperate Bios, CVs and Statements.
3.    5 to 6 images of your work. Image size should not exceed 1 MB. Please name each image file in this format – lastname_firstname_Image number. Eg: Wahi_Jasmine_1.
4.    Approximate Budget required for the execution of your proposal.
5.    Any grants or sponsors that you plan to apply to as a means for part/full funding.
Material should be sent to projectforemptyspace [arobas] gmail [point] com. Please do not contact us with regard to the status of your application. We will not respond to emails, phonecalls or Facebook messages/wall posts requesting such information. We will be in touch with you once the decisions have been made. Any other inquiries can be emailed to projectforemtpyspace [arobas] gmail [point] com.
ABOUT PROJECT FOR EMPTY SPACE
Project For Empty Space is a non-profit organization that is dedicated to bringing Contemporary art to a multitude of communities through the utilization of abandoned and unusual urban spaces. The initiative was launched in September 2010 in Manhattan’s Lower East Side at an abandoned lot on Stanton Street. Since then PES has grown and expanded it’s programming to a diverse array of spaces around the world. The co-founders and curators have made a vested effort to not only present new and exciting art work, but also to foster long-term relationships with local communities through educational programming, events, and workshops for all ages and backgrounds.

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Call for entries
Deadline: 15 April 2011
WERKKAMP011
Antwerp – July 2011: Artist In Residence Festival

Address
Scheld’apen Vzw
d’Herbouvillekaai 36, 2020 Antwerp, Belgium
tel/fax: 00323/238.23.32
website : www.scheldapen.bee-mail : robin [arobas] scheldapen [point] be
disciplines : Visual arts, performing arts, music, literature, and applied arts duration of residencies: 1 to 31 July, 2011
description :
Scheld’apen is a cultural youth centre and artistic workplace.
Scheld’apen offers young artists the space and support to establish
their own cultural and artistic projects. We give priority to starting
young groups, artists and dramatists. We are an open house for public,
young people, musicians and artists, without barriers and with the
possibility of interaction. We are an art centre with space for artistic
experimentation and attention to socially disadvantaged young people.
Next to supporting artists in their development we also program many
concerts and parties. Because of last year’s great success, we will be
organizing ‘Werkkamp011 (work camp011)’ for the second time this summer.
Werkkamp011 is an art festival that has its focus on processes, creation
and the artistic development of young (18-26) visual artists, musicians
and dramatists as well as writers and designers, product developers…you name it. This will take place from the 1st until the 31st of July in fort8, an old fort build in the late 19th century. The arsenal, the lodging, the hallways and the gunpowder rooms will all be occupied by artists and collectives. This means we have room for over 30 people (!) to create new work, build installations, to be inspired and to expand their network. The courtyard will be used as an open air stage, a restaurant and as a meeting spot. For this festival we invite artists to build new work, to research, to present their work and to look at what others are doing. We are here to bring artists together and to challenge and inspire them whilst actively supporting and promoting them.
We will give you a space to work, provide for catering, logistics and
off course: public. Next to our silkscreen workshop, our recording
studio and rehearsal rooms, we will also provide tools and writing
workshops. There will be theatre, music and cinema, dancing and so on… For one month Scheld’apen and Werkkamp011 will be functioning as a production house and open stage. Every weekend we will open the gates to welcome the public for concerts, expositions, try-outs and low budget dining and drinking.
This year Antwerp will be Europe’s new youth capital and we want
werkkamp011 to be a big part of this and therefore we reach out to you, the foreign artist.
For a taste of the atmosphere and our infrastructure, we invite you to
take a look at our website (http://www.scheldapen.be/?action=media&albumid=1622) and look up Werkkamp010 on Youtube.
A list of its former residents can be found here: http://www.scheldapen.be/?action=projectfolder&folderid=1509
Facilities
technical information :
We provide workspace and some tools (welding machine, carpentry tools…),
silkscreen studio, music recording studio, kitchen, logistic support,
presentation opportunities and assistance (and also a Nintendo gaming room).
studio information :
The workplaces vary in different sizes, which will be handed over, according to your needs and preferences.
accommodation information: We can accommodate you either in your workplace or on a campground near our ‘headquarters’.
Finances
paid by us:
- Catering
- Workspace
- On site accommodation
- Equipment and material
- Travel costs
paid by artist:
- Additional material and equipment
Location
Fort 8 is located in Hoboken. This is a district of the city of Antwerp, the second largest city of Belgium.
The city is probably best known for its harbor, one of the largest in
the world, and for its diamonds. Almost 80% of the world diamond
production is traded in Antwerp.
It’s a city with a rich cultural heritage and a thriving contemporary
art scene. Besides historical buildings from the 13th to 19th century,
the city also boast a large number of museums, a great zoo and large
pedestrian-only shopping streets. The fashion school is internationally
renowned and the region is one of Europe’s biggest centers of art
creation. This translates itself in countless art galleries and art
centers.
The fort is located in a 32 hectare green oasis at 8 kilometers (5 miles) from the centre of Antwerp.
Address:
Schansstraat, 2660 Hoboken
Entrance through Hoofdfrontweg
Application
Deadline: 15th of April, but we advise you to send in your application as soon as possible. Spaces are limited. Send to: robin [arobas] scheldapen [point] be
Criteria:
-You have to be between 18 and 26 of age to apply.
-Your application must include a short biography, (digital) portfolio, a
description of your project and a list of materials and equipment
needed for your project.
- We accept the following disciplines: Visual arts (painting, drawing,
sculpture, conceptual art, video art, mixed media…) performing arts
(theatre, dance, performance art…), music, literature, and applied arts
(design, graphic design, illustrative arts, fashion…)
-Applications will be selected based on achievability

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Call for entries
Deadline: 30 June 2011
NEW SCREEN NEWCASTLE 
is a 2-day screening programme celebrating narrative video art. The screening will take place at the Side Cinema in Newcastle UK, September 10th-11th 2011.

Produced by NABROAD and Oslo Screen Festival in collaboration with Side Cinema. An online screening will coincide the event making the event accessible internationally.
The submission is open to international artists. DEADLINE: 30. JUNE 2011 Please find submission guidelines here:
http://www.nabroad.org/opportunities.html
info [arobas] nabroad [point] org

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2010 – R_minute
Découvrir une vidéo d’artiste au hasard du circuit ouvert de la rue, s’étonner du caractère décalé d’une image insérée dans le flux médiatique, initier l’envie d’une lecture critique de la communication dans l’espace public urbain et le désir d’en savoir plus sur les artistes présentés…

R_minute propose de découvrir un programme annuel de vidéos d’artistes diffusées dans la Ville de Nantes sur le mobilier urbain interactif Info Nantes (image ci-contre). Les artistes sélectionnés présentent une vidéo au format spécifique (1 minute) en rotation trois semaines durant sur les écrans concernés.
Appel à projets
Si la diffusion de vos films vidéo sur le mobilier urbain* de la ville de Nantes vous intéresse, merci de nous adresser vos propositions sur CD ou DVD à l’adresse suivante avant le 15 avril 2011 : 

Collectif R, 2 rue Gaston Veil, 44000 Nantes

Caractéristiques des films de R_minute :

- Le sujet, la thématique de votre proposition doit tenir compte du contexte urbain de sa diffusion.
- La durée du film doit être impérativement de 1 minute (55 secondes pour être très précis). Ils ne peuvent être ni plus long, ni plus court.
- Le son de la vidéo ne pourra pas être pris en compte (les écrans de diffusion ne disposent pas de haut parleur).

A noter que vos films seront archivés et présentés sur le site de R à la rubrique R_minute. Cette présentation pourra être accompagné d’un texte, de votre contact,  d’un lien internet vers votre site…

Une adresse url (lien internet) vous permettra d’indiquer dans vos correspondances l’endroit précis de vos films sur le site de R_ sans passer par l’accueil du site.

Droit d’auteur : nous rétribuons 60 euros de droit d’auteur par film sélectionnée (soit le principe d’un euro par seconde).

A noter qu’il est possible de nous envoyer plusieurs films et que plusieurs films peuvent être sélectionnés. Pour ce premier temps de l’appel à projets, le format d’enregistrement de vos films n’a pas d’importance : quicktime, .dv, .flv etc.

La sélection des films

Celle-ci se déroule en deux temps :

- Le collectif R_ se réuni pour sélectionner un ensemble de films
- Les films choisis sont présentés à la Mairie de Nantes qui valide ou non nos choix.

*Description du parc d’écrans de la ville de Nantes

La ville de Nantes dispose de 7 écrans vidéo de grande taille (3 x 4 m) disséminés dans la ville. Elle dispose également de 150 écrans (15 pouces) dans ses abris bus et de 10 écrans (1 m x 80 cm) présents dans différents lieux institutionnels de la ville. Les films sélectionnés sont projetés simultanément sur l’ensemble de ces écrans.

Projet inscrit dans le cadre de Nantes création, programme de soutien aux arts visuels mis en place par la Ville de Nantes.
Cet ensemble de vidéo est consultable sur cette page ainsi qu’aux liens suivants : R_minute 2007, R_minute 2008,  R_minute 2009

Projet inscrit dans le cadre de Nantes création, programme de soutien aux arts visuels mis en place par la Ville de Nantes.

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Pic Nic (Acciones en el campito)
La sesión de ARTóN que preparamos para el mes de junio tendrá lugar los dias 17, 18 y 19.
Los dias??? Es más de uno???? Sííííííí porque la próxima sesión de ARTóN la haremos en el campo.
La asociación Bokacción!! nos acoge en junio en su finca cercana a Cadalso de los Vidrios. Un espacio situado en las estribaciones de la sierra de Gredos donde además de poder respirar airecito puro en plena naturaleza disfrutaremos del trabajo de las y los artistas que hasta allí quieran venir a accionar.
La finca de Bokacción!! dispone de una pradera como zona de acampada equipada con ducha y servicio. Sólo es necesario que lleves tu tienda de campaña y tu saco de dormir.
Las ARToN’as y Bokacción!!  montarán un servicio de comidas vegetarianas aunque también puedes llevar tu propìa comida o comprarla en el pueblo.
Nieves Correa facilitará un taller de arte de acción “Tiempo, espacio y presencia” para un grupo máximo de 15 personas. El Taller se llevará a cabo durante el sábado y el domingo.
Convocamos propuestas de artistas de acción para “Pic Nic (Acciones en el campito)”
Fecha límite de recepción de propuestas: 30 de abril de 2011
Enviar a: artnaccion [arobas] gmail [point] com :
Breve descripción de la propuesta.
Aunque la temática es libre  se valorará que las acciones tengan relación con el espacio, así como acciones low-tech, acciones duracionales, instalaciones, todo ello con elementos que se encuentren fácilmente en el campo.
– Breve Bio. (no más de 5 lineas)
– Breve línea de trabajo. (entre 10 y 15 líneas)
– Dirección de la página web/blog si se dispone
– Dos fotos de trabajos anteriores. (con el nombre del artista  como título)
Por favor para un mejor manejo de los datos por la organización de ARTóN os rogamos que no envieis documentos adjuntos (excepto las fotos) toda la información agradeceremos que vaya en el cuerpo del mensaje.

ARTÓN
http://www.arton.es
http://www.tea-tron.com/arteenaccion/blog/
http://www.myspace.com/elcarromato
http://espacioespora.com/

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Call for Applications for Residencies at the Rockefeller Foundation Bellagio Center
Deadlines: May 2 and December 1, 2011

Through conferences and residencies, the Rockefeller Foundation Bellagio Center, in Northern Italy, supports innovations that change the way we solve global problems.  Here people of diverse expertise and backgrounds come together in a thought-provoking, collegial environment that helps promote impact on a wide range of world issues.

The Residency Program allows for one-month of focused work, uninterrupted by the professional and personal demands of daily life, in a diverse and stimulating community of fellow residents. Residents include an international cohort of scholars, scientists, journalists, writers, artists, non-governmental organization practitioners and policymakers.  In addition to time for writing, creativity and reflection during the day, building new connections and collegial interaction with other residents is an integral dimension of the Bellagio experience. Meals and informal presentations of residents’ work afford an opportunity for dynamic discussion and engagement with each other. The combination of quiet time for individual, focused work and connections with such a diverse cohort is unparalleled.

Residencies typically last four weeks, and spouses/life partners may accompany residents.   Joint applications from co-authors are also welcome. Applications for scholars’ and artists’ residencies are due by May 1, 2011, for residencies scheduled between February and August 2012 . (Residency applications will be due on December 1, 2011, for the residency period of August through December 2012.)
Applications from practitioners and for conferences are accepted on a rolling basis.

To apply, and for more information, please visit http://www.rockefellerfoundation.org/bellagio-center/residency-programs/creative-artist-residencies 

or
download a brochure at http://www.rockefellerfoundation.org/news/publications/rockefeller-foundation-bellagio-center

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Call for Performance-Projects for the International Performance Festival
in Mainz (Germany)
This year it will be the third time that the International Performance Festival of the performance art depot invites artists from around the world to perform in Mainz, Germany. 

This year the festival will be from the 5th to the 8th of May and takes place in the performance art depot, a three-years-young space for contemporary theatre, dance, performance and other forms of contemporary arts. pad offers an unlimited and visible platform for introducing experimental, innovative art works in Mainz. The kernel of the festival is on interactive performance, including light, sound, video art, digital art, multi media and body performance. The forms of performance can range from stage-based piece, solo to durational performance. 

The production should be easy to travel, should not include more than about two or three people and should live with simple technical standards (basic light and a sound system with microphones and all standard equipment).

pad will pay a small travel- and performance-fee and will take care of your accommodation and food. You should be willing to travel via cheap travel-opportunities.

Please send DVD or online-video-documentation. Without any kind of motion picture documentation we cannot invite your performance. Deadline March 22.
pad ­ performance art depot
Leibnizstrasse 46
55118 Mainz
Germany
www.pad-mainz.de 
email: festival [arobas] pad-mainz [point] de 
phone: 0049 6131 88 694 33 


Source: This is Live Art e-list #139
http://www.thisisliveart.co.uk

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Devisualize: Call for Projects
In this new phase of the group Common Body we wish to propose the development of projects related to the notion of Devisualization of reality understood as strategy of resistance towards control society and its obsession with visualization, cartographies and datamining.
5 projects will be selected for presentation and development during 2011. Depending on the type of project a calendar of presentations will be developed.
Projects may be dealing with: Technological production, artistic production, theory, activism, politics and social work.
Deadline: March 30, 2011

Areas of interest:
•    Devisualizing the image: ¿how to work through the visual bringing it to the frontier of the intelligible, setting to motion amorphous bodies, without a recognizable identity but with a presence?
•    Deterritorialising interfaces: in the era of the Panchoreograhic interfaces induce a reductionism of movement and non verbal communication, assimilating them into coordinates of cause-effect relation within an algorithmic system. How can we reappropriate interfaces beyond their cartesian framework of operations? How can we make them appeal to a diffuse corporeality, not an abstract and disembodied mind?
•    Decentralising hearing: in the era of the panacoustic, where ubiquitous commercial music proliferates in stereo systems and totalitarian stages for centralized perception, reproducing standardized schemes of rhythm, tonality, and musical form, how can we redefine hearing and open up the sound architecture of the body?
•    Demapping public space: in a society of hiperreal information, where public space is a stage for continuous simulation undertaken by metasystems of control, what choreographies of relationality and perception can we set to motion for a real reappropriation of space, not as an extensive, but as an intensive reality?
•    Disorienting affects: in contemporary capitalism of affects, where these are often reduced to single emoticons in a visual interface of a social network, how can we set to motion nearly legible affects and modes of relation that are irreducible to an interpretation?
•    Undoing anatomy/undoing sex: How to produce a body without anatomy and form that defies categories of binary sex-gender identity and sexual orientation?
Some examples of projects dealing with devisualization:
MICROSEXOS – www.microsex.org
JAISER 1.0 – www.jaiser.info
ETP – http://www.reverso.org/ETP.htm
Related texts:  
Manifiesto Metahumanista
Microsexos Post-queer (pdf)

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Performance Research Journal
Vol. 17, No. 1
On Failure – Call for Contributors
Issue Editors: Róisín O’Gorman and Margaret Werry

To speak of failure is to invite stigma. Yet failure is a fact of our lives
as performers and artists, teachers and learners, activists and institution
builders. What is the value of facing failure square on, studying it,
theorizing it – even cultivating it? How can we, in Beckett’s famous words,
“fail again, fail better?”  If failure is the sine qua non of
performance–improvisation, rehearsal, experiment assume an accretion of
failures as integral to the process of discovery and creativity–this
special issue asks if performance might provide us with a metaphor and
methodology for failure.

“On Failure” will focus in particular on pedagogy.. Hope and success are the
cultural dominants in a neo-liberal age, the mantra of the corporatizing
university, but also the resort of progressive efforts by artists, teachers
and public intellectuals in the humanities, who yoke movements for change to
teleological narratives of aspiration and self-assertion.

In Theatre and Performance Studies, most work on public art, activism, and
pedagogy–from recent literature on relational aesthetics, to established
Boalian work on theatre for social change–carries an ameliorative and
developmental charge. Yet clearly, most such projects fail most of the time;
fail to democratize, raise visibility, transform consciousness or even gain
the understanding of those they claim to aid.  Dwelling on and in failure
offers not only a tool of critique or diagnostic of neo-liberal enterprise,
but also a way to remodel the theoretical premises of activist work in our
discipline, querying the trajectories and temporalities of change enacted in
performance.

How does failure focus progressive hopes not on future transcendence, but in
the interstices of present struggle—the immanence and “becoming” of the
everyday? What is the affective landscape of failure, and what social and
political work does the affect of failure do? What is the analytic power of
failure to reveal the limits of the (currently) possible, thinkable,
acceptable, and the contours of structures of possibility? What is the
relationship between failure and change–what role has failure played in
significant transformations (of political or artistic movements, scientific
discoveries, for example)? What is the quality of failure as an aesthetic
experience? How does failure help performance theory rethink some of its
central terms, such as repetition, difference, death, or presence? What is
failure, anyway? How or where does failure register, institutionally,
viscerally, bodily, affectively? What is its social choreography and how is
that choreography culturally or historically variant or contested? What are
the risks of valorizing failure in the way these questions imply? What does
such a project stand to learn from those who are set up to fail, doomed to
fail, or dismissed as failures? Finally, against the background of current
catastrophic world-historical failures (economies, governments etc.), or the
intractable, durational failure of major institutions (public higher
education, for example), what is the value of attending to the
micro-failures of performance and pedagogy?

Topics

*         Failures in translation and/or trans-cultural transactions.

*         Accounts of those who are set up to fail, particularly of those on
the margins of institutions (such as adjunct teachers), or the art
establishment, for whom the stakes of failure seem particularly high.

*         Failure in cultural context – consequences of different or
changing cultural processes and attitudes towards failure.

*         Migrations of failure: accounts of how failure moves globally or
cross-culturally.

*         Rehearsal or company ethnographies, focusing on particularly
daring or innovative uses of failure in performance method.

*         Legacies of failure –failed political, artistic, and intellectual
projects, failed ideologies. How do we live in the ruins?

*         Failure in other contexts of learning: science or engineering,
medicine, or craft, for example.

*         Stillborn, invisible failures: art that never got made;
performances that never reached the stage; lessons that never got taught.

*         Experiments in failure; deliberate failures – by artists,
teachers, activists.

We seek contributions in a wide range of formats: project ethnographies,
descriptions of pedagogical experiments in and outside the academy,
reflections and theorizations, interviews and dialogues, tales from the
pedagogical or public art trenches, creative and visual responses.

Deadlines are as follows:

Proposals: 15 April 2011

Completed articles: August 2011

Publication date: February 2012

ALL proposals and general enquiries should be sent direct to:

Alison Matthews: aem7 [arobas] aber [point] ac [point] uk

(who is assisting Sandra Laureri with this particular issue)

‘On Failure’ editorial enquires should be directed to Róisín O’Gorman
r [point] ogorman [arobas] ucc [point] ie or Margaret Werry werry001 [arobas] umn [point] edu

All other matters in relation to the Journal PR, please contact Sandra
Laureri: Performance Research sblstaff [arobas] aber [point] ac [point] uk

Proposals will be accepted by e-mail (MS-Word or RTF). Proposals should not
exceed one A4 side.  Please DO NOT send images electronically without prior
agreement.

Please note that submission of a proposal will be taken to imply that it
presents original, unpublished work not under consideration for publication
elsewhere. By submitting a manuscript, the author(s) agree that the
exclusive rights to reproduce and distribute the article have been given to
Performance Research.

Source: Alison Matthews via Live Art, Performance and New Performance Mail List

Researcher/Doctoral Student
Centre for Performance Research / TFTS
Parry Williams Building
Aberystwyth University
Aberystwyth, Ceredigion,
Wales, UK
SY23 3GH

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ARCUS Studio
2418 Itatoi, Moriya, Ibaraki 302-0101 Japan

Cette résidence vise à soutenir les activités artistiques des artistes émergents. Créée en 1995, elle est organisée principalement par la région d’Ibaraki.

Depuis sa création, ARCUS a invité 77 artistes de 25 pays et soutenu leurs projets artistiques et de recherches. Un certain nombre d’artistes font aujourd’hui parti de la scène artistique internationale.
ARCUS met l’accent plus sur le «processus» d’activités. Par conséquent, ARCUS recherche pour un projet qui ne concerne pas la présentation finale comme un objectif, mais tente d’effectuer une recherche spécifique au site / projet dans un certain laps de temps.

Plus d’infos sur cet appel à résidence…

http://www.arcus-project.com/en/residence/

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Appel à candidature : Résidence pour jeunes photographes (Niort)

Depuis sa création, la résidence des « Rencontres de la jeune photographie internationale », se déroule à Niort, ville de 60 000 habitants située aux portes du marais Poitevin et à 60 kilomètres de la côte atlantique.

Elle accueille tous les ans huit jeunes créateurs internationaux sélectionnés sur dossier qui cette année seront accompagnés durant tout leur séjour par Laurent Millet.

Ils seront soutenus techniquement par l’équipe de « Pour l’Instant ». Un pôle technique, « Le coin photo », équipé de matériel professionnel comprenant un laboratoire argentique noir et blanc et un atelier numérique leur est réservé.

http://www.pourlinstant.com/2011/appel2011/Candi-niort-2011-fr.pdf

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entzaubert

DEADLINE 30 APRIL 2011

entzaubert is a radical queer d.i.y. film festival

happening 7-10 july 2011 at the queer wagenplatz schwarzer
kanal in berlin

we will create a space for queer/feminist d.i.y. cinema – you
provide the films!

we are looking for movies within or beyond these categories:

arty, punky, no-borders, anarchic, documentaries, porn, trashy,
experimental, feminist, aids/hiv, funny, crazy, serious, low or no
budget, music, quality, concise, international, homo-socialist,
homosexualist, people of colour, revolutionary, polyamorous,
monogamous, lazy, tranny-dyky, faggy, old, brand-new,
provocative, difficult, hot. we welcome films in any language / multiple language/subtitles are always appreciated.

if that€™s not possible, submit anyway! we will try to find subtitlers.

*******WORKSHOPS*********

up for sharing your skills? need a reason to make your first film ?

we plan to organize a couple of workshops during the festival.

we would like *you* to prepare, moderate or host them – or simply
share equipment

This might be filming, editing, directing, subtitling, writing,
costumes, make-up, acting, light/sound/camera as well as
workshop discussions.

write an email with the subject €žworkshop€œ with your ideas!

******** CONTACT AND DEADLINE *******

deadline: 30 april 2011

contact: entzaubert AT gmail DOT com

entry form and more information: entzaubert.blogsport.de

venue: schwarzerkanal.squat.net

******* WHAT IS ENTZAUBERT? ******

entzaubert is non-commercial. entry to all screenings is by
donation. we support the idea of copyleft and creative commons.
entzaubert offers a platform for movies, films, documentaries that
might not get screened in main­stream commercial festivals.

entzaubert is a radical queer festival.

we think that queer is about living your life in a political way
which challenges gender and power structures; also that fucking
with gender normativity, abolishing borders and fighting for
migrants€™ and workers rights are all part of one struggle.

the capitalist system is based on social inequality. so for us
opposing capitalism is connected to the fight against
transphobia, homophobia and sexism as well as racism, fascism
and militarism.

with entzaubert we want to encourage all the rad queers and
feminists out there to get their images and word out to celebrate
our community and diversity!

come and be part of it!
http://entzaubert.blogsport.de

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Open Call for Performances
O U I Performance invite proposals for performance works by artists at any stage of their career for a series of events entitled Action Art Now.
Action Art Now is a 12 month programme of performance events in York UK, curated by O U I Performance, supported by the National Lottery through Arts Council England. Between June 2011 and June 2012, O U I Performance will programme 6 events culminating in an accompanying publication.
Presenting new work by national and international, emerging, mid-career and established artists; Action Art Now will provoke a re-thinking of the term ‘Action’ in relation to practices of Writing, Sound, Sculpture and Choreography.
O U I Performance, founded in 2010 by Victoria Gray & Nathan Walker, is a not-for-profit, artist-led organisation based in York.
Successful applicants will be invited to perform in one of six events, all artists will receive:
• An artists Fee of £175
• Financial assistance towards travel costs
• Information / Images / Marketing / Links from our website
• Copy of Documentation
• Accommodation
Eligibility
• No formal qualifications are needed to apply
• Applications are not accepted from Undergraduate Students
• Applications will be accepted from both national and international artists. However, O U I Performance can only contribute a small amount of assistance for travel cost, please consider this before making an application
• O U I Performance are interested in programming experimental practices that may be described as: Performance Art, Action Art, Actionism, Live Art, Time-based art. We encourage applicants to refer to our website in order to see the kinds of works we have programmed previously and to take this into consideration when applying
• O U I Performance only accept applications for live work
• Applications are for NEW WORK ONLY
To Apply
• Completed Application form 
To receive an Application form PLEASE EMAIL ouiperformance [arobas] gmail [point] com
• Documentation 
You can submit up to 5 images and if possible direct us to a website or any other online documentation of your work. Video documentation can be included as online links not as attachments. Please DO NOT include a C.V – application forms and documentation ONLY
• Deadline: 17:00 on Monday 21st March 2011

Source: O U I Performance
http://www.ouiperformance.org.uk/current/open-call-for-performances
http://www.facebook.com/ouiperformance

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Electrofringe is now calling for proposals for the 2011 festival as part of the This Is Not Art (TINA) group of festivals in Newcastle, NSW, Australia. The five-day festival of electronic arts and culture will take place from the 29th September – 3rd October, 2011.

Electrofringe is committed to fostering creative and innovative uses of technology and electronic art forms, while focusing on artistic development and skills exchange. We are looking to unearth emergent forms, present innovative work and encourage interesting uses of technology. Electrofringe is interested in works that reflect all modes of creative practice.

For the 2011 festival, Electrofringe will be implementing a new arts-lab initiative for artists to work with and learn from one another. If you are an electronic artist (or a collective of artists) interested in presenting your work, discussing and developing it with feedback from members of your community, sharing your skills and/or collaborating with other artists to experiment and make work with during the period of the festival, we want to hear from you.

Proposals are accepted from a broad range of investigations including cross-disciplinary practice, media-based practice, networked and online collaborations, locative technologies, mobile artworks, live art, software art, electronics, experimental interfaces, sound, music, video, film, installation, performance and much, much more.

ALL PROPOSAL SUBMISSIONS ARE DUE BY THURSDAY 31ST OF MARCH, 2011.

Proposal forms can be downloaded from: http://www.electrofringe.net/

Estee Wah – Co-Director, Electrofringe 2010 – 2011
Cara-Ann Simpson – Co-Director, Electrofringe 2011-2012

web: www.electrofringe.net
email: electrofringedirectors [arobas] gmail [point] com

This year’s Electrofringe festival will be held from the 29th of September to the 3rd of October 2011 in Newcastle, Australia.

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Appel à candidature : London International Creative Competition

Ce concours s’adresse à tous les artistes sans condition d’expérience et de nationalité. Les travaux seront soumis à un jury d’artistes, d’écrivains, de propriétaires de galeries, etc.

Les 15 finalistes sont présentés pendant la cérémonie de remise des prix à Londres, et le vainqueur recevra un prix de 2.000 £.

Catégories : architecture, musique, design, etc…

Date limite de candidature : 31 mars 2011

Plus d’infos : http://www.licc.us/

 

4. divers

L’Acadie désignée région unilingue anglophone : la sénatrice Maria Chaput est abasourdie

Le sous-ministre délégué de Service Canada a confirmé la semaine dernière, lors de sa comparution au Comité permanent des langues officielles de la Chambre des communes, que le Nouveau-Brunswick, la Nouvelle-Écosse, Terre-Neuve-et-Labrador et l’Île-du-Prince-Édouard font désormais partie d’une seule région administrative désignée unilingue anglophone en vertu de la Loi sur les langues officielles.

« Si je comprends bien », a déclaré la sénatrice Chaput hier au Sénat, « cela voudrait dire que les Acadiens et francophones de l’Atlantique viennent de perdre leur droit de recevoir ces services fédéraux dans leur langue officielle, le français.

Je tiens à rappeler que 20 à 25 p. 100 des citoyens de l’Atlantique sont francophones et que le Nouveau-Brunswick est la seule province désignée bilingue au Canada ».

« L’Acadie est-elle vraiment devenue, aux yeux de ce gouvernement, une région unilingue anglophone? », demanda la sénatrice Chaput. En réponse, le leader du gouvernement au Sénat indiqua que « rien n’empêche les employés d’un bureau unilingue de s’adresser aux clients dans l’autre langue officielle s’ils sont en mesure de le faire. Ils ont le choix ». La sénatrice Chaput, comme plusieurs, est plutôt d’avis que le droit de choisir d’utiliser une langue officielle ou l’autre appartient au public.

Désigner l’Atlantique comme région unilingue anglophone semble être une violation flagrante des droits constitutionnels des Acadiens et des francophones de cette région.

http://www.petitionenlignecanada.com/petition/acces-a-service-canada-dans-les-deux-langues-officielles-dans-les-provinces-atlantiques/14