Programmation des membres de l’AGAVF
Maison des artistes visuels (Saint-Boniface)
Colette Balcaen – D’une fenêtre à l’autre
du 23 novembre au 23 décembre 2017
219, boulevard Provencher
Saint-Boniface, Manitoba
www.maisondesartistes.mb.ca
Le Trécarré (Pointe-de-l’Église)
Cora-Anne Belliveau, Nadine Belliveau, Renette Boissonneault, Claude Chaloux, Angélina Comeau, Annette Comeau, Noella de Mille, Alvina LeBlanc, Liz Lore, Rose-Marie Maher, Jane Melanson, Diane Nadon, Dany Sheehy et Dianne Surette – Je m’exprime par mon art
jusqu’à la fin février 2018
Université Sainte-Anne, Nouvelle-Écosse
www.rendezvousdelabaie.ca/galerie-dart
Galerie d’art Louise-et-Reuben-Cohen (Moncton)
Antoine Amnotte-Dupuis, Hannah Claus et Mariana Lafrance – Territoire (Land)
du 25 octobre au 17 décembre 2017
Pavillon Clément-Cormier
405, avenue de l’Université
Université de Moncton
Moncton, Nouveau-Brunswick
www.umoncton.ca/umcm-ga
Centre d’artistes Voix Visuelle (Ottawa)
Je m’épanche, donc je suis – Exposition internationale d’estampe numérique 12e édition
Artistes: Jocelyne Aird-Bélanger | Adrien Asselin | Noémie Avidar | Berko | Valérie Boivin | Patricia Bouffard-Lavoie | Gail Bourgeois & Pira Pirani | Renée Chevalier | Pál Csaba | Michael Cumming | Lillianne Daigle | Céline J. Dallaire | Krasi Dimtch | Richard Doutre | Agata Dworzak-Subocz | Marilyn Etchky | Laurence Finet | Denyse Gérin | Olena Golub | John Graham | Saeko Hanji | Florentia Ikonomidou | René Kempen | Isao Kobayashi | Denis Larouche | Denis Leclerc | Mandeep Singh Manu | Mónica Márquez | Louise Mercure | Joseph Muscat | Ralph Nevins | André Paquin | Martine Périat | Henry Pouillon | Josée Prud’homme | Izabella Retkowska | Anne Roulant & Gilles Guillaume | Carole Roy | Komi Seshie | Svetlana Swinimer | Gilles Vallée | Jozina Marina Van Hees | Michel Vautier | Michael Wagner| Pierre Woerner
Commissaire : Raymond Aubin
Du 2 novembre au 2 décembre 2017
Exposition Voix numérique
du 15 juillet 2017 au 14 juillet 2018
67, avenue Beechwood (2e étage)
Au Centre Richelieu-Vanier
Vanier, Ontario
www.voixvisuelle.ca
Centre culturel franco-manitobain (Winnipeg)
Brigitte Dion – Résurgence
du 27 octobre 2017 au 4 janvier 2018
340, boulevard Provencher
Saint-Boniface, Manitoba
www.ccfm.mb.ca
Galerie Sans Nom (Moncton)
Gabriel Fortin – Sous-sols
jusqu’au 22 décembre 2017
140, rue Botsford
Moncton, Nouveau-Brunswick
www.galeriesansnom.org
Galerie du Nouvel-Ontario (Sudbury)
Le Nouveau Louvre – activité bénéfice
du 25 novembre au 23 décembre 2017
174, rue Elgin
Sudbury, Ontario
www.gn-o.org
Centre d’arts visuels de l’Alberta (Edmonton)
Les miniatures show
du 1er au 24 décembre 2017
9103 95e Avenue
Edmonton, Alberta
www.galeriecava.com
Appels de dossiers
1. appels en français du Canada
Musée Laurier de Victoriaville – 1er avril
Galerie La Seigneurie – Ville de Châteauguay – 11 décembre
La Bande Vidéo – Québec – 15 janvier
Galerie d’art Eugène-Racette du Mouvement d’implication francophone d’Orléans (MIFO) – 1er décembre
VU, centre de diffusion et de production de la photographie – Québec – 1er décembre
Symposium international d’art contemporain de Baie Saint-Paul – 15 décembre
EXMURO arts publics – Québec – 10 décembre
La Centrale – Montréal – appel à contribution en cours
Maison des arts de Laval – 1er décembre
Centre d’artistes Vaste et Vague – Carleton-sur-Mer – 1er décembre
2. appels en anglais du Canada
Junto Magazine – 1er décembre
Hamilton Artists Inc. – Exhibition Platforms, Special Projects, Film Festival and Residency Program – plusieurs dates dès le 15 décembre
Trinity Square Video – Toronto – 15 décembre
Artspace – Peterborough – 8 décembre
Southern Alberta Art Gallery – Lethbridge – en cours
3. appels internationaux
Istanbul Design Biennial – 15 décembre
Biennale arts et cultures numériques – Marseille et Aix en Provence – 17 décembre
Faena Prize for the Arts – 15 février
WMA Commission – Hong Kong – 15 décembre
Frieze Artist Award – New York – 11 décembre
Festival Belluard Bollwerk International – Fribourg – 10 décembre
Festival des Architectures Vives – Montpellier – 1er décembre
European Media Art Festival – Osnabrück, Allemagne – 3 décembre
Biennale ArtFareins – 31 décembre
4. résidences
atelier LUMA – Arles – 5 janvier
Brucebo Fine Art Summer Residency Scholarship (Gotland, Sweden) and The William Blair Bruce European Fine Art Travel Scholarship – 31 janvier
Sporobole – Sherbrooke – 22 décembre
John Willard Fibre Arts Residency – Art Gallery of Burlington – 15 décembre
Community Artist-in-Residence – Varley Art Gallery of Markham – 15 décembre
Cove Park litterary residencies – Écosse – 11 décembre
Cove Park crafts residencies – Écosse – 4 décembre
Cité internationale universitaire de Paris – sans date limite
Atelier Topaz – Ontario – en tout temps
5. art public
Canadian Sculpture Competition at Kingsbrae Garden – St Andrews – 31 décembre
6. pour commissaires
Archives Research Travel Fund – New York – 15 décembre
esse arts+opinion – appel à textes – 10 janvier 2018
Centre d’artistes Vaste et Vague – projet de diffusion et projet de résidence – Carleton-sur-mer – 1er décembre
7. divers
Dévoilement des artistes participants à Images Rémanentes
La Liste
L’Association des groupes en arts visuels francophones (AGAVF) présente les événements de ses quinze centres d’artistes et galeries membres à travers le pays et compile les appels de dossiers en arts visuels, arts médiatiques, performance, art public qui s’adressent aux artistes et aux commissaires.
1. appels en français du Canada
Le Musée Laurier de Victoriaville invite les artistes en arts visuels du Canada à présenter un dossier dans le cadre de sa prochaine exposition estivale qui sera présentée du 31 mai au 9 septembre 2018 au Musée de l’Hôtel des Postes.
L’exposition La musique source d’inspiration, source de création cherche à démontrer l’importance de la musique dans la création artistique, comme sujet ou source d’inspiration. Pour représenter ce lien étroit entre ces deux arts, une cinquantaine d’œuvres créées en s’inspirant de pièces musicales ou de chansons seront présentées sur les deux étages du musée.
Les artistes en arts visuels intéressé(e)s peuvent soumettre un dossier complet composé de propositions d’œuvres de tous médiums, techniques, formats et styles. Seul(e)s les artistes qui auront une œuvre sélectionnée seront contacté(e)s.
Patrick-Olivier Meunier
Assistant aux collections et aux expositions
Musée Hôtel des Postes
949, boul. Bois-Francs sud
Victoriaville, QC. G6P 5W1
819-357-2185
Musée Laurier
16, Rue Laurier Ouest
Victoriaville, Qc G6P 6P3
819-357-8655
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Programmation 2018 / Galerie La Seigneurie – Ville de Châteauguay
11 décembre 2017
Châteauguay (Québec)
Appel de dossiers d’artistes en arts visuels
Dans le but de permettre au plus grand nombre d’artistes de soumettre leur candidature pour la programmation visuelle 2018 de la Galerie La Seigneurie, l’appel de dossiers est prolongé jusqu’au 11 décembre prochain. Les artistes sélectionnés verront leur œuvre exposée à la galerie du Centre culturel G.-P.-Vanier au cours de l’année 2018.
Le dossier de présentation doit comprendre les éléments suivants :
– Un curriculum vitae à jour;
– Un texte décrivant le projet (une page maximum);
– Un texte portant sur la démarche artistique du projet (une page maximum);
– 10 à 20 photographies numériques en haute définition (HD) gravées sur support CD ou sauvegardées sur une clé USB, d’une résolution minimale de 300 points par pouce (PPP ou DPI). Les photographies doivent être tirées d’une production récente et être accompagnées d’une liste descriptive des œuvres (titre, année, médium(s), dimensions);
– Un dossier de presse, s’il y a lieu;
– Une enveloppe affranchie et adressée pour le retour du dossier. Seuls les dossiers accompagnés d’une enveloppe de retour seront retournés.
Aucun projet d’exposition soumis par courriel ne sera accepté. Les dossiers doivent être acheminés par la poste à l’adresse suivante :
Ville de Châteauguay Centre culturel G.-P.-Vanier Dossiers d’artistes
15, boulevard Maple Châteauguay, QC J6J 3P7
En faisant partie de la programmation 2018 de la Galerie La Seigneurie, les artistes choisis bénéficient de nombreux avantages tels qu’une aide technique au montage et au démontage, l’envoi de cartons d’invitation et l’organisation d’un vernissage.
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APPEL DE PROJETS
PROGRAMMATION 2018-2019
La Bande Vidéo invite les artistes résidant au Canada ou à l’étranger et œuvrant en arts médiatiques, ou encore, ceux qui souhaitent expérimenter avec le médium vidéo à soumettre un projet :
d’exposition
de résidence ou de résidence-exposition
de résidence-membre
Située dans la coopérative Méduse à Québec, La Bande Vidéo est un centre de création et de recherche en arts médiatiques qui participe à l’émergence d’une culture vidéographique contemporaine. Elle offre aux artistes des outils de production, de diffusion et de distribution, en les incitant ainsi à porter une réflexion sur leur travail. Notre centre soutient essentiellement des monobandes expérimentales et d’animation, ainsi que des installations vidéo.
Les projets sélectionnés seront inscrits à la programmation 2018-2019. La Bande Vidéo offre, selon les modalités de ses programmes de soutien, des cachets d’exposition, un support technique ainsi que des frais de subsistance, de transport et d’hébergement.
Date limite : 15 janvier 2018
LA BANDE VIDÉO, 541, de Saint-Vallier Est, B.P. 2, Québec (Québec) G1K 3P9, Tél. : 418 522-5561, Téléc. : 418 522-4041, info [arobas] labandevideo [point] com
http://labandevideo.com/iiix/call/
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Appel aux soumissions
La Galerie d’art Eugène-Racette du Mouvement d’implication francophone d’Orléans (MIFO) lance un appel ouvert aux artistes visuels francophones de la région de la capitale nationale (professionnels et semi-professionnels) pour des soumissions d’expositions pour la saison artistique 2018-2019.
La Galerie a exposé les œuvres de près de 200 artistes francophones, régionaux et locaux, depuis son ouverture en 1985. Chaque année, la galerie monte 11 expositions (solo ou en groupe) de septembre à juillet.
DATE LIMITE DE SOUMISSION
1er décembre 2017
MÉDIUMS ACCEPTÉS
Peinture, dessin, collage, photographie, sculpture, textiles.
Pour tout autre médium, contactez-nous pour confirmer son admissibilité.
DANS VOTRE SOUMISSION
§ Votre déclaration d’artiste (maximum 250 mots; une seule déclaration dans le cas de soumissions de groupes).
§ Votre biographie (maximum 150 mots; pour les soumissions de groupes, une biographie est requise pour chaque artiste).
§ Votre curriculum vitae (pour les soumissions de groupes, le CV est requis pour chaque artiste).
§ Votre soumission doit être en format PDF.
§ Vos matériels de support :
§ De 6 à 10 images haute résolution de vos œuvres en format JPEG;
§ Inclure la liste de vos images avec les titres, les médiums, les dimensions et les prix (sans taxes) des œuvres;
§ À noter : les courriels de plus de 12MB ne seront pas considérés.
Les soumissions seront analysées par un comité de sélection. Les décisions du comité sont finales et sans appel. La Galerie d’art Eugène-Racette se réserve aussi le droit de refuser certaines œuvres si elle juge qu’elles sont choquantes ou inappropriées pour un jeune public.
Veuillez acheminer vos soumissions par courriel à galerie [arobas] mifo [point] ca. Seules les soumissions par courriel seront acceptées.
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APPEL LIBRE
Programmation 2018-2019
Appel de dossiers 2018-2019 / expositions, résidences, publications, projets spéciaux
Date de tombée : 1er décembre 2017 (Veuillez noter qu’il s’agit de la seule date de tombée pour 2018-2019)
Dans son mandat, VU voit la photographie non seulement comme une finalité mais aussi comme moyen d’activer des recherches, des pensées, des idéaux. Voulant affirmer le rôle du centre d’artistes comme un espace de création, VU souhaite accompagner des projets et des pratiques d’artistes qui réfléchissent les façons de faire et de penser avec le photographique.
Nos récentes programmations Réfléchir ensemble (2016-2017) et Inventer le risque (2017-2018) nous ont amené repenser notre façon de faire notre appel de dossiers annuel, pour moins de lourdeur et de rigidité, plus de légèreté et d’ouverture.
C’est dans ce contexte que VU invite les artistes à se présenter comme ils ou elles le souhaitent. Que ce soit un lien vers un site web, un dossier avec bio-démarche-projet-images-cv, seulement des images, une lettre? Comme vous voulez !
Vos dossiers seront consultés en vue de concevoir une programmation d’expositions individuelles et collectives, de résidences de recherche et de création (courte durée – 5-12 jours), de publications et de projets spéciaux (conférences, table-rondes, performances, projections, ateliers et classes de maîtres…).
*** Veuillez noter que nos espaces de production – numérique et argentique – sont accessibles aux membres sans soumission de dossiers. Pour rejoindre les espaces de production de VU, contacter le 418-640-2558 ou cliquez ici.
Envoyez-nous votre dossier à l’adresse communications [arobas] vuphoto [point] org. Pour les dossiers de plus de 5 Mo, faites un fichier compressé (.zip) de maximum 25 Mo et envoyez le via WeTransfer.
VU, centre de diffusion et de production de la photographie
523, rue de St-Vallier Est
Quebec, Qc G1K 3P9Canada
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Symposium international d’art contemporain de Baie Saint-Paul
15 décembre 2017
Baie Saint-Paul (Québec)
L’Art & le politique
Le philosophe Bernard Stiegler énonce : « L’art est politique : l’esthétique est politique et le politique est esthétique. » Cette notion remonte à l’Antiquité[1] et demeure on ne peut plus percutante aujourd’hui. Le Symposium international d’art contemporain de 2018 fera suite au Sommet du G7, autre type de symposium, qui se sera tenu en juin, à La Malbaie à quelques kilomètres de Baie-Saint-Paul. Cette conjoncture n’est pas banale. Au G7 il aura été question, entre autres, de « faire avancer l’égalité des sexes, de lutter contre les changements climatiques et de promouvoir le respect de la diversité et de l’inclusion ».
Avec les bouleversements et les conflits armés qu’une partie de la planète subit et dont nous sommes les témoins quasi impuissants depuis la chute du mur de Berlin, les évènements de la Place Tienanmen et les attentats de septembre 2001, et plus près de chez nous le laborieux processus de réconciliation avec les nations autochtones et l’accueil des réfugiés, la donne et la dynamique politiques planétaires se sont complètement transformées. Les États-nations sont à se redéfinir, les théocraties et les régimes répressifs prennent l’avant de la scène géopolitique, l’économie globalisée et délocalisée a métamorphosé le marché de l’emploi et de la (sur)consommation, le capitalisme sauvage fait sa loi accentuant l’écart entre les riches et les pauvres, la sortie du Royaume-Uni de l’Union européenne (Brexit) suscite incertitude politique et économique pour l’Europe et pour les réfugiés. L’élection de Donald Trump aux États-Unis, avec les faits alternatifs qui sont légion et la montée des populismes font craindre le pire. Qu’arrivera-t-il de l’accord de Paris depuis que les États-Unis et ses climato sceptiques s’en sont retirés ?La radicalisation des jeunes adultes et le terrorisme frappent de plus en plus près de nous. Ce n’est plus un phénomène lointain qui ne nous touche pas. Comment appréhender un nouveau modèle sans tomber dans la paranoïa qui attise la propagande? Les artistes détiennent cette capacité à imaginer des voies de sorties à ce chaos bien réel, afin de nous faire émerger du marasme. Ils possèdent une lucidité et une intuitivité dont peu d’entre nous disposons. Pour les plus jeunes générations le cynisme ne semble plus une option. Alors que nous broyons du noir, sans minimiser la situation dans laquelle le monde se trouve actuellement, pourrions-nous, naïvement peut-être, porter « L’imagination au pouvoir ! »?
Toutes les disciplines artistiques sont les bienvenues. Voici, parmi tant d’autres, des pistes de réflexion reliées à la thématique :
La censure et l’atteinte à la liberté d’expression et artistique.
Les femmes utilisées comme armes de guerre….
Conséquences de la destruction d’une partie du patrimoine mondial de l’humanité.
Dystopies devenant réalités.
Mensonges, faits alternatifs et révisionnisme historique.
Réseaux sociaux, hacktivisme et art.
Stopper l’édification des murs et barbelés et accueil des réfugiés.
Une pratique artistique en zone de conflits.
L’art peut-il vraiment changer le monde ?
Date limite pour soumettre un projet: 1er décembre 2017
N.B. : La tradition du Symposium de Baie-Saint-Paul, depuis sa création, en 1982 par la regrettée Françoise Labbé, est de faire œuvrer les artistes devant public, dans un espace commun. Bien que cette façon de travailler est inhabituelle pour la majorité des créateurs, elle suscite néanmoins des échanges féconds entre les artistes eux-mêmes, dans une dynamique collégiale, et occasionne surtout des allers-retours très riches avec le public, qui permettent de démythifier la pratique artistique. Cette approche de médiation entre la création artistique et la réception publique représente en soi un geste politique.
N.B. : Les thématiques peuvent être évoquées sans nécessairement être prises de façon littérale.
Sylvie Lacerte, Ph.D.
Directrice artistique
[1]Notamment, Le Banquet de Platon (banquet : symposion en grec et symposium en latin)
https://symposiumbsp.com/appel-a-projets/
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APPEL DE DOSSIERS – œuvre d’art public temporaire
EXMURO arts publics prépare une nouvelle édition de l’événement Passages Insolites, qui sera présenté à l’été 2018 dans le Quartier Création.
Né en 2014 du désir de la Ville de Québec de se doter d’une signature visuelle forte, Passages Insolites déploie d’intrigantes installations éphémères qui animent le quartier avec ludisme, tout en questionnant notre rapport au monde et à l’espace urbain. Cet événement en art public à grand rayonnement propose aux visiteurs une expérience artistique unique à travers d’étonnantes propositions visuelles.
Pour cette 5e édition, EXMURO invite les artistes visuels de toutes disciplines et les collectifs d’architectes à proposer des œuvres d’envergure qui exploitent tout à la fois l’idée du passage et de l’insolite. Que le passage soit physique, métaphorique ou virtuel, que l’insolite surgisse du caractère surréel, ludique ou extravagant, chaque œuvre devra réinterpréter ces idées et proposer à sa manière un passage insolite.
EXMURO portera une attention particulière aux propositions qui sortent de l’ordinaire par leur caractère monumental, surprenant et déstabilisant, ainsi que par leur potentiel à provoquer un contraste fort avec l’architecture de la ville. Bref, en mettre plein la vue et affirmer, sans retenue, la place de l’art dans le paysage urbain !
Passages Insolites se tient au cœur du Quartier Création, qui comprend les quartiers du Vieux-Port, Place-Royale et Petit-Champlain (voir carte ci-dessous). L’œuvre soumise devra être conçue spécifiquement pour l’événement (inédite), sera élaborée en fonction d’un site précis (in situ) et/ou pourra s’adapter à différents lieux (parc, trottoir, toit, façade, place publique, quai, etc.). Il est à noter qu’une même œuvre peut se déployer à plusieurs endroits différents (morcellement, séquence etc.). Le lieu peut être choisi en se référant aux lieux des éditions antérieures (http://exmuro.com/fr/liste-projets/) ou bien l’artiste peut proposer un nouveau lieu. Il est aussi possible de contacter EXMURO afin de valider les choix d’emplacements avant le dépôt du projet.
Un budget maximal de 25 000 $ peut être accordé pour chaque œuvre. Il inclut, entre autres, les droits d’auteurs (10%), les frais de production, les honoraires professionnels ainsi que les frais de montage et démontage. EXMURO effectuera un suivi artistique et technique tout au long du processus de réalisation.
Les œuvres doivent être durables (quatre mois), sécuritaires et autonomes (ne demandant pas de surveillance particulière).
Date de tombée : 10 décembre 2017, à 23h59.
Le dossier doit être envoyé par courriel (compressé en .zip, max 10 Mo) ou par Wetransfer à l’adresse suivante :
dossier [arobas] exmuro [point] com
Contenu du dossier :
– Curriculum vitae (abrégé);
– Court texte de démarche artistique (250 mots max);
– Texte d’intention de projet (500 mots max);
– Lieu (ou type de lieu) privilégié (si applicable);
– 5 à 10 images de travaux récents et/ou d’images en lien avec la présente proposition
(format .jpg, 72 dpi, 1024 x 768 ppi);
– 5 à 10 images de maquette de projet (photomontage, dessin, plan, modélisation 3D, etc.); – Budget préliminaire.
Il est à noter que la réalisation de ce projet est conditionnelle à l’octroi du financement nécessaire.
Pour toutes questions relatives à cet appel de dossiers, veuillez contacter EXMURO à l’adresse suivante : info [arobas] exmuro [point] com ou par téléphone au 418 529-0909.
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La salle Alfred-Pellan (SAP) de la Maison des arts de Laval donne la parole à des artistes et à des commissaires confirmés et émergents de Laval et d’ailleurs. Elle encourage la création, la réflexion et les échanges. Son programme évolutif lui permet d’offrir des activités et des outils de médiation spécifiques pour chaque exposition et pour différents publics. La SAP offre un accompagnement muséologique aux artistes et aux commissaires pour les projets d’exposition.
La SAP invite les artistes et les commissaires professionnels à présenter un projet inédit d’exposition en art actuel ou contemporain. Le dossier doit inclure les documents suivants : la description du projet (maximum de deux pages), le curriculum vitæ de l’artiste ou des artistes dans le cas d’un collectif (maximum de trois pages par artiste), la démarche artistique de l’artiste ou des artistes dans le cas d’un collectif (maximum d’une page par artiste), le curriculum vitæ (maximum de trois pages par personne) des principaux collaborateurs au projet, dix photos numériques d’œuvres récentes identifiées, numérotées et accompagnées d’une liste descriptive (sur cédérom avec images JPEG de haute résolution) et si pertinent, des extraits vidéos présentant une œuvre ou plus de l’artiste (d’une durée maximum de cinq minutes pour les œuvres et les performances — la période d’écoute ne doit pas dépasser 15 minutes par dossier). Le matériel d’appui doit être présenté sur un support lisible dans l’environnement Windows (MOV, WMV, MPEG-4). Pour les commissaires, envoyer également : une présentation des expositions réalisées avec des textes accompagnateurs et publications s’il y a lieu.
Il y a deux espaces d’exposition à la Maison des arts de Laval :
1— Salle Alfred-Pellan – 400 m2 – 20 cimaises amovibles – cube noir – éclairage de scène
(pour saison 2019-2020)
2— Foyer du Théâtre des Muses – 25 m2 – espace public
(pour saison 2018-2019)
Date limite : 1er décembre 2017
Envoyez les dossiers par la poste sur papier libre et non broché à :
Maison des arts de Laval — Salle Alfred-Pellan
APPEL DE DOSSIERS — PROJETS D’EXPOSITION
C.P. 422, Succ. Saint-Martin, Laval, Québec H7V 3Z4
ou
Envoyez les dossiers via la plateforme WeTransfer
à l’adresse courriel suivante : m-e [point] leclerc-parker [arobas] laval [point] ca
Veuillez identifier chaque document avec votre nom complet
et le titre du document en évitant les accents et les espaces
(exemple : pierre-laroche_vision.pdf)
Salle Alfred-Pellan de la Maison des arts de Laval
1395, boul. de la Concorde O.
Laval, Québec h7n 5w1
Canada
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APPEL DE DOSSIERS – DATE LIMITE 1er DÉCEMBRE 2017
Programmation d’avril 2018 à mars 2020
Le Centre d’artistes Vaste et Vague se consacre à la diffusion et à l’exploration en art actuel. Il est situé entre mer et montagnes à Carleton-sur-Mer, dans la Baie-des-Chaleurs en Gaspésie.
Le Centre d’artistes Vaste et Vague encourage la création en offrant des espaces appropriés pour la recherche, l’exploration artistique, la production et la diffusion d’œuvres d’art. Dans cet esprit, il met à la disposition des artistes professionnels un espace d’exposition, des ateliers de travail, des équipements spécialisés, ainsi qu’une résidence. Aussi, il donne accès à différents services techniques, au prêt ou à la location d’équipements, et à un centre de documentation en arts visuels et multidisciplinaires.
PROJET DE DIFFUSION
Invitation aux artistes et aux commissaires
Le Centre d’artistes Vaste et Vague invite les artistes et les commissaires professionnels en arts visuels ou multidisciplinaires à soumettre un projet de diffusion (photographie, peinture, sculpture, installation, œuvre éphémère, performance, art relationnel ou public, etc.), et de conférence ou d’atelier de formation.
Nous acceptons la soumission des dossiers jusqu’au 1er DÉCEMBRE 2017, la date du courriel faisant foi.
Tous les dossiers devront nous être envoyés, SANS EXCEPTION, par courrier électronique.
Envoyez votre dossier à art [arobas] vasteetvague [point] ca avec la mention appel de dossiers / jury de sélection.
Le Centre publie cette vidéo afin de mieux aider les artistes qui souhaitent présenter un projet de diffusion (photographie, peinture, sculpture, installation, œuvre éphémère, performance, art relationnel ou public, etc.) à avoir une bonne idée de la configuration de la salle d’exposition.
LES DOSSIERS DOIVENT COMPRENDRE LES ÉLÉMENTS SUIVANTS :
Texte de démarche artistique – maximum 1/2 page;
Description de votre projet – maximum 1 page;
Curriculum vitae – maximum 3 pages;
Matériel d’appui d’œuvres antérieures : 15 images numériques (format JPEG, haute résolution) et documentation vidéo ou sonore – maximum 5 min. ;
Fiche descriptive du matériel d’appui : titre, année de réalisation, lieu d’exposition ou de résidence, dimensions et médium(s) utilisé(s);
S’il y a lieu, indications quant à la mise en espace et devis technique;
Articles de presse ou extraits de publications – maximum 3 pages.
FAIRE PARVENIR VOTRE DOSSIER à : art [arobas] vasteetvague [point] ca avec la mention appel de dossiers / jury de sélection.
REMARQUE : Afin de diminuer la lourdeur de vos messages, nous vous suggérons d’utiliser des services comme WeTransfer, Dropbox ou autres pour l’envoi de vos pièces jointes.
Le Centre d’artistes Vaste et Vague s’engage à respecter la loi sur le statut de l’artiste, à verser des cachets de résidence et ou des droits d’exposition et à assumer, en totalité ou en partie, les frais de transport des oeuvres, d’assurances, de promotion et de documentation des œuvres, en plus des coûts de déplacement et d’hébergement de l’artiste.
Pour plus d’information au sujet de ces modalités, communiquez avec la direction.
direction [arobas] vasteetvague [point] ca
(418) 364-3123
2. appels en anglais du Canada
Submit and Subscribe to Junto Magazine
Junto Magazine accepts Art and Literature submissions for our creative expressions magazine. Entering our third year, we believe in the strength of collaboration and critique. All submitters, regardless of acceptance status, receive an editorial evaluation of their piece which includes personalized feedback, suggestions, and insight into the publishing potential of their individual work. We also conduct and publish interviews and technical articles pertaining to art and literature. Submissions will close December 1st, but reopen again in January.
If you are interested in seeing your work published in Junto Magazine, check us out at www.juntomagazine.com
Contact: Joseph [arobas] juntomagazine [point] com
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Hamilton Artists Inc. Call for Submissions
Exhibition Platforms, Special Projects, Film Festival and Residency Program
Hamilton Artists Inc. is seeking dynamic proposals from artists, collectives and curators at various stages of their careers and from across disciplines for its exhibition platforms, which include the Cannon Gallery; James Gallery; Cannon Project Wall; and ArcelorMittal Dofasco Courtyard. The Inc. is mandated to exhibit a range of disciplines and career levels and to exhibit a cross-section of artists from local, regional and national communities. New in 2018, pending funding, we would also like to encourage the submission of “special projects.” Special Projects may include, but are not limited to, independent projects diverse in nature that may happen at the gallery or off-site and might manifest themselves through happenings, print materials, digital platforms, screenings, workshops or other forms of public presentation or intervention. The Inc. also hosts a rotating artist in residence program in partnership with the Cotton Factory and Photophobia, a film festival dedicated to contemporary moving images in partnership with the art Gallery of Hamilton.
Selections criteria are informed by the Inc.’s mandated objectives. As an artist-run centre, the Inc. is interested in works/projects that have potential impact, push boundaries and engage with critical, conceptual and/or experimental contexts from a diverse range of perspectives and voices. The Inc. supports and encourages submissions showcasing artists and curators most recent endeavors as well as works that incite conversation and promote a range of intersectional narratives. We are committed to providing a platform for risk-taking and creating an inclusive space to explore expanded art practices. We are dedicated to social and cultural diversity in our programming and encourage applications from contemporary artists and curators of diverse communities and backgrounds.
Please see program/ platform descriptions in order to identify which opportunity is best suited to your practice/ objectives.
Cannon Gallery
Deadline: December 15
The Cannon Gallery is juried internationally and seeks open proposals from both artists and curators at all levels of their careers. Exhibitions in the Cannon Gallery adhere to, and where possible exceed, recommended CARFAC compensation to artists. Applications may be project or practice based in scope. The Inc.’s exhibition schedule is committed through 2019. We receive a high volume of applications for this space and as such only those selected for an exhibition will be notified
James Gallery
Deadlines: December 15
Submissions to exhibit in the James Gallery are based on annual juried calls developed by the Programming Committee. You must be a member of Hamilton Artists Inc. to exhibit in this space. Submissions for 2018 programming are currently being accepted. Extended descriptions of the calls and additional information can be found HERE. Currently, the Inc. provides a modest honorarium to member artists exhibiting in this space.
Cannon Project Wall and ArcelorMittal Dofasco Courtyard
Deadline: December 15
These primarily project based platforms are juried similar to the Cannon Gallery as outlined above. The Cannon Project wall is an 8’ x 36’ billboard on the side of our building located at the corner of James St. N. and Cannon, seeing upwards of 10,000 vehicular and pedestrian traffic a day. The ArcelorMittal Dofasco Courtyard is a malleable outdoor space that also hosts a range of activities including an outdoor screening series and film festival. Installations should be freestanding in nature and not require any drilling into the surrounding walls or concrete. The Inc. is not responsible for damage to works mounted on the exterior project wall or in the courtyard.
Special Projects
New in 2018, pending funding, the Inc. would like to encourage the submission of “special projects.” Special Projects may include, but are not limited to, independent projects diverse in nature that may happen at the gallery or off-site and might manifest themselves through happenings, print materials, digital platforms, screenings, workshops or other forms of public presentation or intervention. Special Projects are meant to be responsive and will be assessed on a case-by-case basis to be mounted subject to available funding. Special projects provide an excellent opportunity for individuals to engage with topical social, political and cultural issues from an ‘undisciplined’ perspective.
Photophobia Contemporary Moving Image Festival
Deadline: June 30, 2018
Photophobia is the 12th annual festival of short-format contemporary media, film, video and moving image hosted in partnership between the Art Gallery of Hamilton and Hamilton Artists Inc. Established in 1999, Photophobia was Hamilton’s first film and video festival dedicated to the development of experimental time-based media at a time when there were no such platforms in the Hamilton community. Not confined by restrictions or themes, Photophobia is a free festival series presented under the cover of night in the Irving Zucker Sculpture Garden at the Art Gallery of Hamilton and the ArcelorMittal Dofasco Courtyard at Hamilton Artists Inc. in August.
For an extended description and submission guidelines, click here.
Hamilton Artists Inc. Cotton Factory Residency Program
Deadline: Rotating. Please refer to the full call and current deadline located HERE
The Hamilton Artists Inc. Cotton Factory Residency Program is a 3-month rotating artist residency for Inc. members. The residency provides a valuable opportunity for artists from a wide range of disciplines and career levels to build their practice. Participating artists are encouraged to use their time to experiment, develop new ideas and learn new skills in addition to forming meaningful ties with their fellow artists in residence, Cotton Factory tenants, and Inc. members. Hamilton Artists Inc. would like to thank the Cotton Factory for its demonstrated, ongoing commitment to fostering emerging artist practices as well as their continued contribution to Hamilton’s flourishing contemporary art community.
For more information, or questions about the submissions process, please contact:
Caitlin Sutherland
Programming Director, Hamilton Artists Inc.
programming [arobas] theinc [point] ca / 905.529.3355
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CALL FOR SUBMISSIONS
VIDEO FEVER 2018
Trinity Square Video is proud to announce the sixth annual juried student video screening event, Video Fever.
If you are or have been an undergraduate student at a Toronto or surrounding area post-secondary institution (as far out as London and Kingston) in 2018 and you make videos, you qualify. Submissions must be single channel videos under 10 minutes in length and will be selected for screening by the Video Fever jury. Videos will be judged solely according to their artistic merit: we are looking for works that offer conceptual and formal innovations in their investigation into video as a critical medium. This is a professional, juried screening and all chosen artists will receive a screening fee and a free one-year membership to Trinity Square Video.
The screening will take place at Trinity Square Video Gallery in March 2018.
SUBMISSION DEADLINE: 15 December 2017.
Send your completed application package to tsvsubmissions [arobas] gmail [point] com.
SUBMISSION GUIDELINES:
More than one entry per artist is permitted.
All genres of video are accepted, but this is a contest for video artists, and emphasis will be given to innovative uses of medium, genre or content.
All entries must include a completed submission form sent to us by email.
Please do not send supplementary material. We only require the video and completed submission form.
Creation date of work must be 2017 or 2018.
Videos must be under 10 minutes and single channel only.
SUBMISSION REQUIREMENTS:
Submissions must include a completed submission form (download the form from the link below) and a means by which to preview the video work.
Submission forms are available here: Video Fever 2018 Application Form.
You must submit your submission form by e-mail. Attach the completed form as a .doc or .pdf to your e-mail. It is important to include both the last name of the artist in the subject line of your email. Format the subject line in the following manner: “VideoFever_Lastname”
Video links are the preferred preview method. Please include a link to a high-quality upload of your video on Vimeo or YouTube. Please include the password (if applicable). High quality QuickTime files can also be submitted via file sharing services.
OPTIONAL RESIDENCY APPLICATION:
Trinity Square Video will also be awarding one of the artists featured in Video Fever a summer commission. The winner of this residency will be granted a summer production residency at Trinity Square Video, which includes up to $1500 in production and post-production credit for their project, technical supervision and a crit with the Curator. If you would like to apply for this as well, please fill out the second page of the application with a short description of your proposed project.
FURTHER INFORMATION:
If you have any questions, please feel free to contact Trinity Square Video’s Curator Emily Fitzpatrick at tsvsubmissions [arobas] gmail [point] com or by phone at 416.593.1332.
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Artspace is dedicated to presenting work from contemporary artists working in a variety of disciplines. The centre strives to present art that reflects and promotes the diversity of cultural and political perspectives that shape contemporary art practices. Submissions from emerging, mid-career and senior artists whose works is alternative, experimental and/or critically engaged are welcome. The centre welcomes submissions from individual artists, curators, and collectives to apply with new or existing exhibition proposals. Artspace is seeking proposals for Gallery 1 and 2, as well as offsite and curatorial projects relevant to the centre’s mandate.
Artspace maintains two submission deadlines: December 8, 2017
In preparing your submission please consult Artspace’s archive of previous exhibitions as well as the Artspace floorplan. An extensive archive of past exhibitions can be found here.
Artspace provides curatorial support, installation assistance, insurance, promotion, and documentation of exhibitions, and when budgets allow, commission critical essays to accompany selected projects. Artspace is committed to paying artist and copyright fees according to the guidelines established by CAR/FAC (Canadian Artists’ Representation/Les Fronts des Artistes Canadiens).
SUBMISSION GUIDELINES
All submissions should be made online through: https://artspace-arc.submittable.com/submit
Artspace does not accept mailed submissions. Applicants who do not adhere to the following criteria will be disregarded.
You will be asked to include the following:
Proposal/Project Description (1 page max)
Technical Requirements
Artist Statement (250 words max)
Artist Bio (250 words max)
Current CV (3 pages max)
Visual Support Material with Support Material List (15 images max)
Please select visual support material mindfully, as committee members have limited time to consider each proposal. Images should be labeled numerically with the artist’s name (01_name.jpg, 02_name.jpg, etc.). Your Support Material List should include title of work, date created, medium, and dimensions.
Video documentation should be uploaded to a site such as Youtube or Vimeo and linked in the application. Regardless of duration, please include full videos. Due to time constraints, the selections committee may only view up to 5 minutes of each video. Please note the clip you would prefer the jury view by including time marks in the documentation list.
Programming Policy
Proposals are judged in relation to Artspace’s mandate and programming focus. Submissions that arrive after each deadline will be held over until the next deadline. In order to present a cohesive yearly program, our committees review materials from both deadlines, and decisions are often not made for many months. While we appreciate all those who apply only successful applicants will be contacted.
If you have any questions regarding submissions, please contact:
Jon Lockyer
Director + Curator
Artspace
378 Aylmer Street North
Peterborough
jon [arobas] artspace-arc [point] org
705-748-3883
Web
www.artspace-arc.org
Facebook
www.facebook.com/ARTSPACEptbo
Twitter
twitter.com/artspaceptbo/
Instagram
instagram.com/artspaceptbo/
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Southern Alberta Art Gallery (SAAG) Submission Guidelines
Exhibition proposals are accepted throughout the year and reviews are ongoing. Selection is carried out over a period of time through studio visits and correspondence with artists and curators in whom the gallery has an interest. Those interested in proposing their work to SAAG are asked to include with their submission: a curriculum vitae, an artist statement and/or letter of intent, a wide selection of images, and other relevant support material. Submissions should be mailed to:
Southern Alberta Art Gallery
601 3rd Ave. S.
Lethbridge, Alberta
T1J 0H4
The gallery will not return your submission – please do not send original artworks or valuable materials. Given the large number of submissions received by the gallery, formal letters of reply will only be issued to proposals of immediate interest.
Exhibitions are generally six weeks in length. An opening is held to introduce the work to the public. Artists are also invited to give an illustrated lecture on their work in conjunction with the University of Lethbridge Faculty of Fine Art during the academic year. Other special events (workshops, panel discussions, etc.) are considered on a case-by-case basis.
The Southern Alberta Art Gallery pays CARFAC fees, shipping and insurance, and often seeks funding to produce catalogues for the exhibition. All publications, including our quarterly newsletter GALLERY (which discusses and reproduces work by exhibiting artists along with other programming), are exchanged with other institutions in Canada and abroad.
The Southern Alberta Art Gallery fosters the work of contemporary artists who challenge boundaries, encourages broad public engagement and promotes awareness and exploration of artistic expression. Our work extends to local, national and international communities.
http://saag.ca/art/submission-guidelines/
3. appels internationaux
4th Istanbul Design Biennial
A School of Schools
September 22–November 4, 2018
aschoolofschools.iksv.org
Facebook / Twitter / Instagram
Organised by the Istanbul Foundation for Culture and Arts (İKSV), the 4th Istanbul Design Biennial, titled A School of Schools, will be curated by Jan Boelen and held from September 22 to November 4, 2018.
In 2018, the 4th Istanbul Design Biennial will seek to consolidate the legacies of previous editions, and reinvent the biennial format into a productive process-orientated platform for researching, experimenting and learning. A School of Schools will manifest as a multi-platform biennial that uses, tests, and revises a variety of educational strategies to reflect on the role of design, knowledge, and global connectedness in contemporary Istanbul and beyond. The biennial will stretch both the space and time of the traditional design event, manifesting as a flexible year-long programme within which to respond to global acceleration, generating alternative methodologies, outputs and forms of design and education.
Initiating an open call from October 12, A School of Schools invites a broad range of designers and thinkers from around the world to explore eight themes: Measures and Maps, Time and Attention, Mediterranean and Migration, Disasters and Earthquakes, Food and Customs, Patterns and Rhythm, Currency and Capital, and Parts and Pockets. Focusing on the process as much as the outcomes, the biennial aims to create new knowledge, search for alternatives to implemented systems, and with radical diversity, push the boundaries of the design discipline.
The open call is extended to all designers, architects, scientists, engineers, chefs, craftspeople, activists and everyone else, who would either like to propose or participate in a school or learning experiment. The deadline for submissions is: December 15, 2017.
Curator Jan Boelen announced the theme and open call at a press meeting held on Thursday, October 12 at Salon İKSV. To watch the conversation about A School of Schools between Jan Boelen and Director of Istanbul Design Biennial Deniz Ova please visit here.
For the 4th Istanbul Design Biennial Jan Boelen is teaming up with Vera Sacchetti as Associate Curator and Nadine Botha as Assistant Curator.
The details of the 4th Istanbul Design Biennial programme will be announced in 2018. The media and professional preview of the biennial will be on September 20 and 21, 2018.
For more information and submit your application please visit: aschoolofschools.iksv.org
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Chroniques 2018 / Biennale arts et cultures numériques
17 décembre 2017
Marseille, et Aix en Provence (France)
Production et diffusion d’œuvres numériques
En préparation de “Chroniques” – Biennale internationale dédiée aux arts et cultures numériques, Seconde Nature et ZINC créent une plateforme de production , soutenue par le Conseil Régional Provence-Alpes-Côte d’Azur, pour l’accompagnement à la production et à la diffusion d’œuvres originales.
Dans cette mission, nous nous entourons d’acteurs et d’institutions de la région PACA : Edis – fonds de dotation à Avignon, le FRAC Provence-Alpes Côte d’Azur, Diffusing Digital Art à la Galerie des Bains Douches à Marseille, Le Hublot, l’Entrepont au 109 à Nice, Les Capucins – Centre d’art contemporain à Embrun, Octobre numérique à Arles, les Fées d’Hiver à Crévoux, le 3bisF | Centre d’art et LabGamerz à Aix-en-Provence.
Ensemble, nous faisons appel aux artistes nationaux et internationaux pour la production d’une œuvre originale.
conditions à remplir pour postuler :
• Les propositions devront traiter d’une thématique en résonance avec les expositions de la biennale
• L’œuvre devra être terminée pour la Biennale Chroniques en novembre 2018
• Au delà de 10000 euros de budget de production de l’œuvre, il est demandé d’avoir un producteur délégué engagé dans le projet à la date du dépôt.
Apports de la plateforme pour la coproduction de l’œuvre :
• Apport financier : 8000 euros en moyenne pour chacune des œuvres. Le montant sera précisé en fonction de l’étude du budget prévisionnel présenté par le producteur. Cet apport inclus la cession de l’œuvre pour sa diffusion. .
• Accompagnement en logistique : déplacement des œuvres pour les différentes diffusions, stockage. • Accueil en résidence : espace de résidence en amont de la première diffusion et en fonction de l’évaluation des besoins du projet.
• Soutien technique : conseil et prêt de matériel pour la diffusion de l’œuvre – en fonction de l’étude de la fiche technique fournie par l’artiste
• Aide à la diffusion : dans les réseaux français et internationaux des arts et cultures numériques
Sont éligibles les projets utilisant les outils et technologies numériques sous différents formats tels que :
• Live Audio visuel
• Œuvre plastique visuelle et/ou sonore
• Installation pour l’espace public ou In situ
• Performance théâtrale, musicale ou chorégraphique
Sont exclues les propositions relevant de l’œuvre en ligne, de la création musicale enregistrée et du court métrage.
Si l’une de vos œuvres déjà produites correspond à notre thématique et que vous souhaitez nous la soumettre, merci d’envoyer un portfolio, un dossier artistique de l’œuvre proposée, la fiche technique et le prix de cession à : candidature [arobas] chronique-s [point] org
Clôture de l’appel : 17 décembre à minuit
Réunion du comité de sélection : début janvier 2018 – date à determiner
http://chronique-s.org/appel-projets-chroniques-2018/
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Faena Prize for the Arts 2018 open call
Application deadline: February 15, 2018
The Faena Prize is a building block of our ethos, and an example of our lasting commitment to multidisciplinary cultural production as the core and heart of the Faena District. We aim to identify and support the newest, boldest and most cutting-edge artists from around the world.
–Alan Faena, Founder and President of Faena Group.
The international nonprofit organization Faena Art announces the open call for the 2018 Faena Prize for the Arts. A biennial international juried prize, the Faena Prize for the Arts recognizes artistic experimentation, encourages post-disciplinary and temporal exploration, and promotes inquiry of the multiple links between art, technology and design. This year’s open call aims to summon multidisciplinary artists from across the world to imagine site-sensitive works that rethink performance and time-based practices, in dialogue with the physical and symbolic space of the Faena Art Center Buenos Aires while engaging with the cultural and urban conditions of the city of Buenos Aires. Projects that highlight the potential crossovers and synchronicities between the two spaces and two cities of the Faena District may ultimately be eligible for exhibition in both spaces. The winning proposal will be produced for exhibition at Faena Art Center Buenos Aires in 2019 and, if appropriate, may be exhibited at the Faena Forum Miami Beach.
Project proposals should be submitted online at www.faenaart.org by February 15, 2018.
Under the coordination of Ximena Caminos, Chair and Artistic Director of Faena Art, the 2018 selection jury will include: Carlos Basualdo, Chair Faena Circle and Keith L. and Katherine Sachs Senior Curator of Contemporary Art, Philadelphia Museum of Art; Andrea Bellini, Director of the Centre d’Art Contemporain Genève; Anita Dube, artist and curator of the Kochi-Muziris Biennale 2018, Pablo León de la Barra, Curator, Latin America, Solomon R. Guggenheim Museum, New York, and curator of the exhibition for the 2016 Faena Prize winner Roger Hiorns; and Franklin Sirmans, Director of Pérez Art Museum Miami. The advisor to the Faena Prize is curator Jesús Fuenmayor.
Considered one of the most prestigious art prizes in the Americas, Faena Prize winners are awarded a total of 75,000 USD; 25,000 USD of which is allocated to the artist in unrestricted funds with a 50,000 USD budget for production to realize their proposal. The resulting work will be exhibited at the Faena Art Center Buenos Aires with the possibility of being adapted for Faena Forum Miami Beach. Two special mentions will also be awarded, each with a 1,000 USD prize.
While maintaining the open call, the Prize also features a Nominating Committee that will include fourteen curators and museum directors from around the world. These nominations will be anonymous and will be reviewed by the Faena Prize jury along with all open call submissions.
The Nominating Committee will include: Carla Acevedo-Yates (Assistant Curator, Eli and Edythe Broad Art Museum, USA); Fernanda Brenner (Artistic Director, Pivô, Brasil); Cosmin Costinas (Executive Director and Curator, Para Site, Hong Kong); José Diaz (Curator, The Andy Warhol Museum, USA); Elvira Dyangani Ose (Senior Curator, Creative Time, USA); Marina Fokidis (Founding and Editorial Director of South as a State of Mind Journal Greece); Juan Gaitán (Director, Museo Tamayo, Mexico); Natasha Ginwala (Curator and writer, India); Rita González (Curator and Acting Department Head, LACMA, USA); Teresa Iarocci Mavica (Director, V-A-C Foundation, Russia); Sharon Lerner (Curator, Museo de Arte de Lima MALI); Lucrecia Palacios (Curator, MALBA, Argentina); Claire Tancons (Curator, Sharjah Biennial 14); and Christine Tohmé (Director, Ashkal Alwan, Lebanon).
About Faena Art
Faena Art is a 501(c)(3) nonprofit organization that houses and produces post-disciplinary and time-based experiences. A catalyst for innovative, site-specific, and immersive creative practices, Faena Art is a transformative bridge across the Americas, between the south and the north, the popular and the experimental, activism and research. Faena Art fosters new models for performative social interaction that transcend the traditional boundaries of art, science, philosophy, and social practice. Ximena Caminos is Chair and Artistic Director of Faena Art.
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Call for proposals: « Transition »
Submission deadline: December 15, 2017, 6pm HKT
Project period: June 2018–June 2019
commission.wma.hk
The WMA Commission is inviting entries for proposals from artists and photographers from both Hong Kong and the international community to create new research-based photography work in Hong Kong, focusing on the theme of « Transition ». Project proposals must contextually relate to both the theme and to Hong Kong. A five-member selection panel will choose the WMA Commission Recipient, who will be awarded a 250,000 HKD grant. The grant will contribute towards the production of the successful proposal and a public event featuring the completed work, which will be given a place in the WMA Collection. The WMA Commission is a part of the WMA programme.
By facilitating and supporting original, creative interpretations of « Transition », the WMA Commission encourages a unique perspective on how Hong Kong is affected by the theme that has global implications, while increasing public awareness and knowledge. The 250,000 HKD grant covers artist fees, creation (including such activities as research, travel and production; resources such as an assistant or translator and daily expenses) and a public event. It does not include accommodation for overseas artists or venue costs for public presentation, which are covered by the organiser. Overseas participants should ensure that they are able to stay for at least one month for the project and also set aside time for the public presentation.
The selection panel includes (in no particular order):
–John Stanmeyer, photojournalist and educator
–Kurt Chan, Adjunct Professor, Department of Fine Arts, the Chinese University of Hong Kong
–Melissa Karmen Lee, public art curator and consultant
–Dr. Linda Chiu-han Lai, Associate Professor, School of Creative Media, City University of Hong Kong
–But Ho Ming, WYNG Foundation Trustee
Submissions should be made directly through the WMA Commission website. The selection panel will pick out a number of finalists to submit a full length proposal. Finalists will be interviewed by the panel in spring 2018.
Previous recipients of the WMA Commission include Chan Wai Kwong (« Poverty ») who held an exhibition at the Photocrafters, Lau Ching Ping (« Air ») who published the book Thin As Air, TRES Art Collective (« Waste ») released the book Ubiquitous Trash—Hong Kong Edition and held an exhibition at the Connecting Space and Puerta Roja in Hong Kong.
Application details
Potential applicants can reside and practice anywhere in the world. This grant is meant to enable further professional development and to support the creation of work that provides additional information and perspectives on the issue addressed. A successful applicant must have experience working independently and be resourceful in the development of his/her project. Website for submission: commission.wma.hk
About WMA
WMA is a series of non-profit programmes developed to spark awareness and engage the public on socially-relevant issues of great importance to Hong Kong. They include WMA Masters, WMA Commission, WMA Open, WMA Student and WMA Film. The programmes have been encouraging dialogues through selected annual themes, including « Poverty, » « Air, » « Waster, » « Identity » and « Mobility » in the past. The theme for the current cycle is « Transition. »
For more information about WMA, please visit www.wma.hk.
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Call for applications: Frieze Artist Award launching at Frieze New York 2018, supported by LUMA Foundation
Deadline: December 11, 2017
frieze.com
Launching in New York for the first time, the Frieze Artist Award is an international open call for an emerging artist to realize a major site-specific work at Frieze Art Fair. Applications are now being accepted for Frieze New York 2018 through December 11, 2017, at 5pm EST.
Forming part of the fair’s non-profit programme, the Frieze Artist Award is supported by the LUMA Foundation.
Frieze welcomes proposals for new, ambitious and site-specific works that respond to the dynamics of the New York fair in Randall’s Island Park. The Award includes a budget of up to 30,000 USD for production, research and development, artist fees and travel expenses. Applicants will be judged on the innovative nature of their idea and its potential for realization.
Proposals will be reviewed by a selection panel of prominent artists and curators (TBA); and the winner will be announced in February 2018. Frieze New York will take place in May 2018.
The launch of the Artist Award in New York follows an established program of Artist Award commissions at Frieze London.
The 2017 Frieze Artist Award winner (London) was Kiluanji Kia Henda, whose two-part installation took the cult of Marxism-Leninism in Angola as its starting point. Previous award winners in London include Yuri Pattison (2016), Rachel Rose (2015) and Mélanie Matranga (2014). Explore all projects here.
For further information and how to apply for the 2018 Frieze Artist Award at Frieze New York, please visit artistaward.frieze.com.
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APPEL À PROJETS SUR LA SOLITUDE POUR LE 35E BELLUARD FESTIVAL
Le Festival Belluard Bollwerk International et le Pour-cent culturel Migros recherchent des projets artistiques nouveaux ou en création en lien avec la thématique donnée « Solitude ». Les projets choisis seront réalisés et présentés dans le cadre du 35e Belluard Festival, qui se déroulera du 28 juin au 7 juillet 2018 à Fribourg (CH).
Peuvent participer des artistes travaillant de manière interdisciplinaire ou des spécialistes d’autres domaines, originaires de Fribourg ou du reste du monde, individus ou compagnies, avec des projets performatifs ou installatifs en relation avec la thématique donnée.
Délai de participation : 10 décembre 2017.
Pour plus d’informations cliquez: http://2018.belluard.ch/fr/call-appel/short/
Envoyez-nous vos idées de projet et merci de passer le mot !
L’équipe du Belluard Festival
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Le Festival des Architectures Vives est un parcours architectural à destination du grand public, qui permet de découvrir ou redécouvrir des sites emblématiques de la ville de Montpellier grâce à des installations éphémères créées par de jeunes équipes d’architectes.
Le FAV vise à valoriser le travail de cette jeune génération qui propose, invente et expérimente et pour qui le FAV est généralement le premier projet construit. Il s’agit de créer un dialogue entre ces « architectures vives » et le grand public en valorisant le patrimoine existant et en l’ouvrant au plus grand nombre.
Le Festival est visité par un large public chaque année, en 2017, il a réunit plus de 16 000 visiteurs et a été relayé par de nombreux médias que ce soit en France ou à l’étranger.
Pour sa treizième édition, le Festival des Architectures Vives à Montpellier se déroulera du 13 au 18 juin 2017. Le festival aura pour thématique SENcity.
Un appel à candidatures est lancé pour la réalisation de 10 installations dans le cadre du FAV à Montpellier
La date butoir des dépôts de candidatures est fixée au vendredi 1er décembre 2017
http://festivaldesarchitecturesvives.com/Candidature-2018
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European Media Art Festival
Festival: 18 – 22 April 2018
Exhibition: 18 April – 20 May 2018
Cinema / Exhibition / Conference / Media Campus INIT / Performances
www.emaf.de
CALL FOR ENTRIES
WE WOULD LIKE TO INVITE YOU TO SUBMIT YOUR CONTRIBUTIONS TO
PARTICIPATE IN THE EMAF BY 3 DECEMBER 2017!
Films, videos, installations and performance projects or expanded
media works – we look forward to receiving your entries for the
31st European Media Art Festival 2018!
Every year, EMAF offers visitors a current overview of experimental
films, installations, performances and new digital formats, ranging
from personal and political subjects or formal experiments to
provocative statements from the pulsating area of « Media Art and
Society ». The festival sees itself as a place of experimentation and
as a lab where extraordinary works, experiments and ventures are
created and presented.
At the festival, two juries will select the winners of the « EMAF Media
Art Award of the Deutsche Filmkritik », the « Newcomer Award », the
« Dialog Award » of the German Ministry of Foreign Affairs and the
« EMAF Award » for a trend-setting work in Media Art.
European Media Art Festival
EMAF is one of the most influential forums of international Media Art.
As a meeting point for artists, curators, distributors, galleries, scientists
and students, the festival has a great impact on the topics and
aesthetics of Media Art.
The 31st EMAF will take place in Osnabrück, Germany,
from 18 to 22 April 2018.
We warmly invite you to submit your projects and works!
Please use the online forms to submit all your entries by
3 December 2017 at the latest.
MORE INFORMATION AND THE SUBMISSION DOCUMENTS ARE
AVAILABLE AT www.emaf.de
Contact:
European Media Art Festival
Lohstraße 45 a
D-49074 Osnabrueck
phone +49 (0) 5 41 – 2 16 58
fax +49 (0) 5 41 – 2 83 27
e-mail info(at)emaf.de
http://www.emaf.de
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Appel à candidature : Biennale ArtFareins 2018
date limite: 31 décembre 2017
4. résidences
atelier LUMA est un programme de la Fondation LUMA développé dans le cadre du centre de création, de production et de recherche en cours de construction à Arles en Méditerranée. Outil de production, mais aussi cercle de réflexion inscrit dans un réseau d’apprentissage, atelier LUMA a le plaisir d’annoncer le lancement de son premier appel à candidatures pour recruter ses prochains designers en résidence.
Situé dans le Parc des Ateliers à Arles, atelier LUMA imagine des façons innovantes et durables d’utiliser les ressources naturelles et culturelles de sa biorégion. De la valorisation des déchets agricoles à la promotion de l’artisanat traditionnel, ou simplement lieu de rencontres entre créateurs audacieux, atelier LUMA développe des solutions locales à résonance globale à même de générer une dynamique territoriale forte et pérenne. Le respect de l’environnement et l’économie circulaire se trouvent au centre de sa démarche, où le design est employé comme outil de transition.
Depuis sa création en 2016, atelier LUMA conduit des projets liés à six thèmes stratégiques : Précieux déchets, Mobilité vertueuse, Hospitalité de demain, Cuisine en partage, Produire (dans) la ville et Éducation circulaire.
En 2018, atelier LUMA élargit son champ d’action et lance un appel à candidatures en lien avec ses six thèmes stratégiques. Designers, architectes, ingénieurs, chercheurs et autres praticiens du monde entier sont ainsi invités à présenter leurs projets de recherche afin de bénéficier des savoir-faire et de l’expertise d’atelier LUMA.
Les propositions des candidats devront présenter des solutions innovantes en matière d’utilisation des ressources et des atouts locaux, allant de la stricte recherche matérielle aux services et impacts sociaux. Ces propositions devront également indiquer la direction que prendra la recherche et le type d’implication privilégié, étant entendu qu’atelier LUMA agira en tant que médiateur sur le territoire, en mettant en relation les designers avec les partenaires locaux et les ressources et en assistant les bénéficiaires de la bourse de recherche dans toutes les étapes de développement du projet.
Les recherches seront menées sur une durée d’un an, avec une période de résidence à Arles variable en fonction des projets. Les bénéficiaires se verront allouer, en plus de leurs honoraires de designers, les moyens nécessaires à la réalisation de leurs projets.
Les projets devront tenir compte des critères suivants :
1. Environnement
Le projet est-il respectueux de l’environnement ? A-t-il une faible empreinte environnementale ?
2. Utilisation des ressources locales
Le projet utilise-t-il les ressources locales, à la fois matérielles et humaines ? A-t-il le potentiel de stimuler le développement économique de la région ?
3. Hospitalité
Le projet encourage-t-il une attitude humble, respectueuse et inclusive ? Favorise-t-il l’excellence dans la qualité et le service ?
4. Culture et Éducation
Le projet encourage-t-il la découverte et/ou l’utilisation de nouvelles compétences, ou la redécouverte de savoir-faire traditionnels ? Favorise-t-il le partage des connaissances ? Utilise-t-il différents/nouveaux types de fabrication et de
production ?
5. Innovation et excellence
Le projet encourage-t-il les partenariats et les opportunités commerciales innovants ? Promeut-il l’excellence dans tous ses résultats ? Aura-t-il une incidence positive sur la ville et la région ?
À propos des bourses de recherche d’atelier LUMA
Les bourses de recherche d’atelier LUMA favorisent le développement de filières de recherche en design innovantes, articulées autour de la connaissance du territoire d’Arles et de la Camargue. Les bénéficiaires des bourses travailleront « en résidence » à Arles durant une période d’un an maximum. Ils collaboreront avec l’équipe d’atelier LUMA et son vaste réseau de partenaires locaux, et contribueront aux transformations que cette initiative met en œuvre sur son territoire.
15 Novembre 2017
Lancement de l’appel à candidatures
5 Janvier 2018
Clôture des candidatures
https://atelier-luma.org/opencall/
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Call for submissions: Brucebo Fine Art Summer Residency Scholarship (Gotland, Sweden)
and The William Blair Bruce European Fine Art Travel Scholarship
Submission deadline: January 31st, 2018
Eligibility: The Brucebo foundation supports emerging and early-mid career artists. Eligible applicants must be Canadian Citizens who have studied fine arts within the last ten years. Self-taught artists with less than ten years of exhibition experience may also apply.
Since 1972, the Brucebo Fine Art Scholarship Foundation of Gotland, Sweden has offered a fine art residency/scholarship to a talented emerging professional Canadian artist providing an inspiring study/work stay in northern Europe on the island of Gotland, located in the Baltic Sea. The Brucebo fine art scholarships date back to the post-impressionist era in Europe, where two young artists, Caroline Benedicks of Sweden and William Blair Bruce of Hamilton, Canada, met in Paris, married and after many years on the European continent, settled on Gotland Island. With the untimely death of William in 1906 and that of Caroline in 1935, the estate, in the early 70’s, created the Brucebo Fine Art (Scholarship) Foundation, an organization promoting island-based cultural history and fine art. To commemorate the unique Swedish-Canadian link of Caroline’s and William’s marriage and impressive artistry, two annual fine art scholarships for younger, professional Canadian artists were established: The Brucebo Fine Art Summer Residency Scholarship and The William Blair Bruce European Fine Art Travel Scholarship.
The Brucebo Fine Art Summer Residency Scholarship funds a three-month working residency – starting June 1 – at the Brucebo studio cottage in the Själsö fishing village, 7 km north of of Visby in Gotland, Sweden. The scholarship includes the use of the studio cottage, and a stipend of 50 000 SEK (approx. $7,500 CAD), which covers travel expenses from Canada – Gotland (return). The scholar also has the option to extend their stay until October 1. Upon leaving the island, the artist is requested to donate an artwork made during their summer residency with the Canadian Collection at the Brucebo museum.
The William Blair Bruce Travel Scholarship provides 30.000 SEK (approx. $4,500 CAD) for a European research sejourn, to be undertaken within the next year. The tour is based on an approved Fine Art related research project. As a final part of the ‘travel scholarship’ the recipient must visit Visby via Stockholm. While in Visby, she/he will give a public lecture sponsored by the Foundation on the investigative theme pursued during her/his recent European travel.
Deadline for applications: January 31, 2018. See the application guidelines and download the application form at http://www.bruceboscholarships.ca/apply/
For more information on the Scholarships, the studio cottage, previous scholarship recipients and the Caroline Benedicks – William Blair Bruce story, visit the Brucebo Scholarships website at: www.bruceboscholarships.ca
The scholarships are administered by Concordia University’s Faculty of Fine Arts, Associate Dean’s Office in Montreal and the Chair of the Brucebo Fine Art Evaluation Committee: Corri-Lynn Tetz. For more information on the scholarships, the residency or your application, email: brucebosubmission [arobas] gmail [point] com
An information session will be held in Montreal on December 5th at 12 pm at Concordia University’s EV Building, 1515 St. Catherine St. W. Room EV 2.776 (Office of the Dean of Fine Arts)
Contact Information:
Corri-Lynn Tetz, Chair of the Brucebo Fine Art Evaluation Committee
brucebosubmission [arobas] gmail [point] com
http://www.bruceboscholarships.ca/
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APPEL DE CANDIDATURES
Programme de résidence d’expérimentation, de formation et de production d’oeuvre en réalité virtuelle
Soutenant la pluralité des pratiques actuelles, nouvelles et critiques qui utilisent, questionnent, reconstruisent, ou revisitent l’idée même du numérique et de ses outils, Sporobole lance un nouveau programme de résidence d’expérimentation, de formation et de production en réalité virtuelle. Visant les artistes de toutes les disciplines, ce programme de résidence a pour objectif d’offrir aux artistes un espace d’expérimentation propice au développement de démarches artistiques et d’approches critiques en réalité virtuelle.
Le programme propose une approche équilibrée entre la formation théorique et pratique, le développement des connaissances, des enjeux, des limites et des possibilités du médium, l’expérimentation esthétique et technologique et des rencontres régulières avec des experts provenant de différents milieux liés à la réalité virtuelle.
Le programme de résidence, d’une durée de 9 semaines, accueillera 3 artistes. Une place est réservée pour les artistes de l’Estrie.
Sporobole
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The John Willard Fibre Arts Residency
My sole purpose is to create something beautiful – something that will make someone happy and with any luck something that will outlive me. I also hope my art helps people to see…everybody LOOKS but do they really SEE?
– John Willard
The Art Gallery of Burlington has opened the call for the third John Willard Fibre Arts Residency for fibre artists.
About John Willard
After trying his hand at theatre costumes and set designs, John Willard worked for 23 years as a Publicity and Programming Assistant at the Oakville Library. In 1975 he came across an exhibition catalogue titled The Pieced Quilt that was the turning point in his artistic life and he began making quilts. With scissors, needles, threads and fabrics, he created his own designs. Some were inspired by traditional patterns he had deconstructed, others by historical events; his quilts are one of a kind. Not one to follow the rules of tradition, John turned the craft of quilting into a truly remarkable art form. John passed away on April 26 2014. Loving partner, brilliant artist, extraordinary teacher, special friend and wonderful man, he touched the lives of all who knew him.
About the John Willard Fibre Arts Residency
To celebrate the remarkable life of John Willard and to continue his legacy as a fibre art teacher, the John Willard Fibre Arts Residency Fund will enable artists access to one of the AGB resident fibre studios to develop a body of work for a solo exhibition. This exhibition will benefit from a small brochure including curatorial text, and will be presented in the RBC Gallery at the Art Gallery of Burlington.
The residency will provide:
- $2000 honorarium
- A solo curated exhibition with publication
- 10 days in one of our fibre studios (dates to be confirmed)
- Curatorial mentoring in person to the successful candidate from the beginning of the residency to the opening of the exhibition
- Potential invitation to teach in our hands-on program or a specific workshop
This residency is for:
- Professional artists (including recent graduates) in Fibre Arts
- A self-motivated individual able to work in a communal environment (shared studios)
The AGB is open some evenings and weekends.
To apply, please send the following by December 15, 2017
- Cover letter
- Your resume or CV (maximum of 3 pages)
- Proposal for the work you would like to do during your residency (maximum one page)
- Up to 10 images
- All work should be original
- Do not include student work
- Image format JPG: 1024 x 768 dpi
- Two letters of reference
Previous recipients:
2015: Karen Cummings
2016: Chandra Rice
Send application to:
Denis Longchamps, Artistic Director & Chief Curator
Art Gallery of Burlington
1333 Lakeshore Rd
Burlington ON L7S 1A9
Telephone: 905-632-7796 x: 303
Or by email: denis [arobas] agb [point] life
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Community Artist-in-Residence (CAIR) 2018
Varley Art Gallery of Markham
Deadline: December 15
Individual artists and collectives are invited to submit expressions of interest for a new year-long initiative to help develop, organize, and deliver a minimum of three original and innovative programs, based on the exhibitions on view at the gallery.
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Literature Residencies 2018
In 2018 Cove Park will award a minimum of three funded Literature Residencies for writers established in their field of between one to three months each. National (UK) and international artists are welcome to apply to this programme. In addition Cove Park will offer a four-week residency for an Emerging Writer based in Scotland. Cove Park will also offer a minimum of one funded Translation Residency of four weeks. For the Literature Residencies applications are invited from established writers in any of the following genres: adult fiction, memoir, poetry, biography. Writers who cross or combine these genres are also welcome to apply. To be eligible, writers should have published, with a traditional publisher, at least one book. Writers who are established with a strong track record in one genre and wish to develop or experiment in another where they are not established are welcome to apply. Applicants for the Scottish Emerging Writer residency need not have published a book, but must show exceptional promise. Applicants to the Translation Residency should have a commission to translate a Scottish book into their chosen language. ‘Scottish’ means the author who may be living or dead, was born or lives/has lived in Scotland, or the book takes Scotland as its central subject, or is published by a publisher based in Scotland. Please note, the Residencies take place during May to September 2018 – within this period residency dates are negotiable.
date butoir: 11 décembre
http://covepark.org/apply-or-book
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Crafts Residencies 2018
In 2018 Cove Park will award a minimum of three funded Crafts Residencies, of between one to three months each. Individual national (UK) and international designer/makers at any stage in their professional careers are welcome to apply. We will also award one residency lasting at least one month to an emerging designer/maker based in Scotland. Please note, the above residencies will all take place during May to September 2017 – within this period residency dates are negotiable. Application guidelines are available to download here. Previous residents on the Craft programme include Catherine Aitken, Jude Barber, Linda Brothwell, Linda Florence, Hilda Hellstrom, Jasleen Kaur, Beca Lipscombe, Celia Pym, James Rigler, Nick Ross, Will Shannon, James Thompson, Jonathan Wade and Andrea Walsh.
The deadline for all Crafts applications is Monday 4 December 2017.
http://covepark.org/apply-or-book
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Vous êtes un artiste ou un professionnel étranger de la culture et séjournez à Paris dans le cadre de votre travail ? Vous pouvez déposer une demande de logement à la Cité internationale universitaire de Paris en ligne : http://workflow.ciup.fr/citeu/site/login.php
Certains logements sont spécifiquement adaptés à l’activité artistique : la Cité internationale dispose de deux ateliers-logements pour artistes plasticiens et six studios avec cabine insonorisée pour les musiciens. Les différentes maisons de la Cité internationale peuvent également accueillir des artistes et professionnels de la culture en fonction de la disponibilité de leurs logements (sans espace de travail). Le tarif des logements varient selon le type, le confort et la durée du séjour.
Si votre nationalité est représentée par une maison de la Cité internationale, renseignez-vous auprès d’elle pour connaître la démarche à suivre. Cf. http://www.ciup.fr “les maisons”.
Si cette maison représentant votre nationalité n’a pas de disponibilité, votre demande pourra être transmise aux autres maisons de la CIUP, sous réserve de la validation de la demande par la CIUP.
Les statuts de la cité prévoient en effet que pour y être admis, la venue de l’artiste doit s’inscrire dans le cadre d’un projet précis soutenu institutionnellement (venue sur invitation d’une structure culturelle française, ou sur envoi d’une structure culturelle du pays de résidence de l’artiste, pour une réalisation spécifique). Cette institution doit soutenir financièrement le projet, et donc le séjour de l’artiste à Paris.
D’autre part, la cité prévoit dans ses statuts que les artistes soient étrangers ou en mobilité internationale.
sans date limite
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Atelier Topaz – résidence Opasatika, Ontario, Canada
Le lieu
Situés au cœur de la forêt boréale, les Ateliers Topaz sont à la fois un lieu de retraite et un centre de création pour artistes, toutes disciplines confondues. L’endroit parfait pour la réflexion, l’évasion. Le groupement d’édifices fait 900 mètres carrés et repose sur 14 hectares face à la route Transcanadienne. Il donne sur un étang de deux hectares. Topaz c’est la « Route 66 » dans le nord de l’Ontario. L’endroit, modeste et nostalgique, rappelle aussi les grandes épopées de la colonisation francophone de l’Ontario. Ces studios de création ou cette résidence d’artistes, endroit idéal pour les arts visuels, sont situés au centre du Canada, à mi-chemin entre l’Atlantique et le Pacifique, là où les étoiles deviennent les topazes de la nuit.
Ce qu’on offre
D’abord l’espace et, l’espace de travail déterminés selon les besoins de l’artiste. Les espaces polyvalents permettent d’y faire de la peinture, de la sculpture, de l’installation, etc. L’atelier de menuiserie, le Bar à clou, est équipé des outils de base. Un magasin d’objets trouvés est disponible autant pour l’inspiration que pour l’utilisation dans une œuvre. Le peintre apporte ses pinceaux, le musicien son instrument et l’écrivain son ordi.
Les personnes qui séjournent aux Ateliers Topaz jouissent de l’accès à la cuisine et sont responsables de préparer leurs repas. Toutefois Laurent peut aussi leur cuisiner de petits plats typiquement canadiens-français aux besoins ou aux désirs. Topaz possède deux suites avec lit double et une chambre avec lit simple. Chacune possède sa salle de toilette avec douche. Ces installations évoquent admirablement le style des années 1960. Pour la baignade, le Lac des Cœurs se situe à deux kilomètres à l’est. Pour le canotage ou la pèche, la rivière Opasatika est deux kilomètres à l’ouest. Pour se déplacer, il y a de vieux vélos ou la marche. Pour un frais très raisonnable, votre hôte peut aussi vous conduire ou organiser un déplacement vers Kapuskasing à l’est ou vers Hearst à l’ouest. Les matériaux d’artistes ne sont pas disponibles dans la région. Il est donc important de faire vos achats avant votre séjour, à moins que vous travailliez avec des matériaux que l’on peut se procurer dans des magasins ordinaires ou même en nature.
Dossiers en tout temps
www.atelierstopaz.ca
5. art public
Canadian Sculptors! Apply today to be a part of the 2018 Canadian Sculpture Competition at Kingsbrae Garden!
Grand Prizes of $20,000 and $15,000!
Kingsbrae Horticultural Garden in St. Andrews, New Brunswick, is proud to announce the eighth in a series of competitions for sculptors.
Proposal Consideration and Registration is FREE!
Send in your proposal to be considered as a finalist and to have your work displayed in the Multi Award Winning Garden Attraction.
Learn more here…
DEADLINE TO APPLY: Sunday, December 31st, 2017 at 11:59 PM
Contact:
For more information about the Canadian Sculpture Competition and Kingsbrae Garden, please visit www.kingsbraegarden.com or contact Chris Flemming at 506 529-3335 / chris [arobas] kingsbraegarden [point] com.
Location:
220 King Street
St. Andrews, NB Canada
E5B 1Y8
http://sculpture.kingsbraegarden.com/
6. pour commissaires
Open call for new Archives Research Travel Fund
Application deadline: December 15, 2017
Robert Rauschenberg Foundation
381 Lafayette Street
New York, NY 10003
www.rauschenbergfoundation.org
Download the art-agenda iPad App Share
We are excited to announce the Robert Rauschenberg Foundation Archives Research Travel Fund, a new opportunity for researchers and scholars interested in visiting the Rauschenberg Foundation and its Archives in New York City. The Fund will provide partial support for travel expenses related to the visit.
The Robert Rauschenberg Foundation Archives, consisting of Robert Rauschenberg’s personal papers and the records from his Florida and New York studios, is the most comprehensive body of information on the artist’s life and career. The Archives Research Travel Fund supports continued scholarly and investigative use of these materials by funding individuals that demonstrate a compelling need to use the archives and addressing financial barriers that may prohibit onsite access to the Archives. In addition, the application is open to all individuals, thereby encouraging research opportunities that move beyond traditional art historical discourse.
We invite scholars, academics, artists, and other researchers who can demonstrate a compelling need to use the archival materials onsite at the Foundation to apply. To be eligible, applicants must:
–Reside 50 miles or more away from the Foundation
–Not have received a grant or other funding from the Foundation in the past 3 years
–Be at the graduate level and above or equivalent
All individuals eligible to travel in the United States are invited to apply. Please note, priority will be given to independent researchers or those affiliated with institutions with limited resources. Eligible travel dates are between March 1 to December 14, 2018.
Applications opened November 14, 2017, and the deadline to apply is December 15, 2017. More information, including eligible projects, selection criteria, and how to apply, can be found here or by downloading the application guidelines.
https://www.rauschenbergfoundation.org/grants/art-grants/archives-research-travel-fund
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Appel de textes
Call for papers
esse 93 : Esquisse
Date de tombée : le 10 janvier 2018
Consultez cet appel de textes ici: https://www.facebook.com/notes/esse-arts-opinions/appel-de-textes-dossier-esquisse/10156000578947841/?goal=0_2f3e0c07fc-0efc9d7692-254647501&mc_cid=0efc9d7692&mc_eid=fd37d45cb6
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APPEL DE DOSSIERS – DATE LIMITE 1er DÉCEMBRE 2017
Programmation d’avril 2018 à mars 2020
Le Centre d’artistes Vaste et Vague se consacre à la diffusion et à l’exploration en art actuel. Il est situé entre mer et montagnes à Carleton-sur-Mer, dans la Baie-des-Chaleurs en Gaspésie.
Le Centre d’artistes Vaste et Vague encourage la création en offrant des espaces appropriés pour la recherche, l’exploration artistique, la production et la diffusion d’œuvres d’art. Dans cet esprit, il met à la disposition des artistes professionnels un espace d’exposition, des ateliers de travail, des équipements spécialisés, ainsi qu’une résidence. Aussi, il donne accès à différents services techniques, au prêt ou à la location d’équipements, et à un centre de documentation en arts visuels et multidisciplinaires.
PROJET DE DIFFUSION
Invitation aux artistes et aux commissaires
Le Centre d’artistes Vaste et Vague invite les artistes et les commissaires professionnels en arts visuels ou multidisciplinaires à soumettre un projet de diffusion (photographie, peinture, sculpture, installation, œuvre éphémère, performance, art relationnel ou public, etc.), et de conférence ou d’atelier de formation.
PROJET DE RÉSIDENCE
Invitation aux artistes et auteurs – critiques d’art
Le Centre d’artistes Vaste et Vague invite les artistes, auteurs-critiques en art actuel à soumettre un projet pour réaliser un séjour de deux semaines de résidence de création ou d’écriture en art (photographie, peinture, sculpture, installation, œuvre éphémère, performance, art relationnel ou public, etc.). Le Centre offre un cachet de résidence, donne accès à des équipements spécialisés et à une salle de présentation.
Nous acceptons la soumission des dossiers jusqu’au 1er DÉCEMBRE 2017, la date du courriel faisant foi.
Tous les dossiers devront nous être envoyés, SANS EXCEPTION, par courrier électronique.
Envoyez votre dossier à art [arobas] vasteetvague [point] ca avec la mention appel de dossiers / jury de sélection.
Le Centre publie cette vidéo afin de mieux aider les artistes qui souhaitent présenter un projet de diffusion (photographie, peinture, sculpture, installation, œuvre éphémère, performance, art relationnel ou public, etc.) à avoir une bonne idée de la configuration de la salle d’exposition.
LES DOSSIERS DOIVENT COMPRENDRE LES ÉLÉMENTS SUIVANTS :
Texte de démarche artistique – maximum 1/2 page;
Description de votre projet – maximum 1 page;
Curriculum vitae – maximum 3 pages;
Matériel d’appui d’œuvres antérieures : 15 images numériques (format JPEG, haute résolution) et documentation vidéo ou sonore – maximum 5 min. ;
Fiche descriptive du matériel d’appui : titre, année de réalisation, lieu d’exposition ou de résidence, dimensions et médium(s) utilisé(s);
S’il y a lieu, indications quant à la mise en espace et devis technique;
Articles de presse ou extraits de publications – maximum 3 pages.
FAIRE PARVENIR VOTRE DOSSIER à : art [arobas] vasteetvague [point] ca avec la mention appel de dossiers / jury de sélection.
REMARQUE : Afin de diminuer la lourdeur de vos messages, nous vous suggérons d’utiliser des services comme WeTransfer, Dropbox ou autres pour l’envoi de vos pièces jointes.
Le Centre d’artistes Vaste et Vague s’engage à respecter la loi sur le statut de l’artiste, à verser des cachets de résidence et ou des droits d’exposition et à assumer, en totalité ou en partie, les frais de transport des oeuvres, d’assurances, de promotion et de documentation des œuvres, en plus des coûts de déplacement et d’hébergement de l’artiste.
Pour plus d’information au sujet de ces modalités, communiquez avec la direction.
direction [arobas] vasteetvague [point] ca
(418) 364-3123
7. divers
DÉVOILEMENT DES ARTISTES PARTICIPANTS!
C’est avec grand plaisir que les organisatrices d’Images Rémanentes annoncent les artistes qui participeront à ce projet d’exposition d’envergure. Ces treize artistes produiront chacun et chacune une œuvre permanente qui ensemble formeront un parcours d’art public dans la ville de Moncton. Le public sera invité à suivre la production de ces œuvres sur les médias sociaux et lors d’événements ponctuels au courant de la prochaine année. L’exposition sera inaugurée en décembre 2018.
Les artistes:
Alisa Arsenault, Maryse Arseneault, Jared Betts, Mathieu Boucher, Jean LeGenou, Marjolaine Bourgeois, Luc A. Charette, Mario Doucette, Marika Drolet-Ferguson, Emilie Grace Lavoie, Mathieu Leger, Jacinthe Loranger et Dominik Robichaud
Images rémanentes est issu d’une collaboration entre l’Atelier d’estampe Imago, la Galerie d’art Louise-et-Reuben-Cohen et la Galerie Sans Nom. Ce projet est l’un des 200 projets exceptionnels soutenus par le programme Nouveau chapitre du Conseil des arts du Canada. Avec cet investissement de 35 M$, le Conseil des arts appuie la création et le partage des arts au cœur de nos vies et dans l’ensemble du Canada. Le projet est également rendu possible grâce à l’appui de la province du Nouveau-Brunswick.