Programmation des membres de l’AGAVF
Galerie d’art Louise-et-Reuben-Cohen (Moncton)
Dominique Ambroise, Yvette Bisson, Géraldine Cormier, Yolande Desjardins, Ginette Gould, Nancy Morin, Natalie Morin, Magda Mujica et Suzanne Valotaire – Tombées dans les interstices
commissaire: Elise Anne LaPlante
du 11 août au 8 octobre 2017
Pavillon Clément-Cormier
405, avenue de l’Université
Université de Moncton
Moncton, Nouveau-Brunswick
www.umoncton.ca/umcm-ga
Atelier d’estampe Imago (Moncton)
Rachel Thornton – Radiating Bodies
du 15 septembre au 12 octobre 2017 à la Galerie Sans Nom
vernissage le vendredi 15 septembre de 17h à 19h
140, rue Botsford
Moncton, Nouveau-Brunswick
www.atelierimago.com
Galerie du Nouvel-Ontario (Sudbury)
Z’otz* Collective – Evicted From the Anthill
du 19 août au 23 septembre 2017
174, rue Elgin
Sudbury, Ontario
www.gn-o.org
Centre d’artistes Voix Visuelle (Ottawa)
Paula Franzini
du 14 septembre au 17 octobre 2017
vernissage : le jeudi 14 septembre à 17 h
Exposition Voix numérique
du 15 juillet 2017 au 14 juillet 2018
67, avenue Beechwood (2e étage)
Au Centre Richelieu-Vanier
Vanier, Ontario
www.voixvisuelle.ca
Centre d’arts visuels de l’Alberta (Edmonton)
Vincent Chevalier, Mathieu Goupil-Lemay, Mariana Lafrance, Faye Mullen, Matthieu Sabourin et Geneviève Thauvette – Fragile
Commissaire: Salomé Viguier
du 18 août au 14 octobre 2017
Jerry Berthelette, Zdenka Urmila Das et Maria Sieben – exposition des membres
du 8 au 23 septembre 2017
9103 95 Avenue
Edmonton, Alberta
www.galeriecava.com
Centre culturel franco-manitobain (Winnipeg)
Lilian Bonin, Shaun Finnigan, Diane Whitehouse – Traces dans le paysage
su 24 août au 19 octobre 2017
340, boulevard Provencher
Saint-Boniface, Manitoba
www.ccfm.mb.ca
Maison des artistes visuels (Saint-Boniface)
Valérie Chartrand – Ruches fantômes / Ghost hives
du 7 septembre au 4 novembre 2017
Marché de nuit / Night market
Nuit Blanche
samedi 30 septembre
au Jardin de sculptures
219, boulevard Provencher
Saint-Boniface, Manitoba
www.maisondesartistes.mb.ca
Le Trécarré (Pointe-de-l’Église)
Cora Anne Belliveau, Nadine Belliveau, Nadine Blinn, Renette Boissonneault, Claude Chaloux, Denise Comeau, Noella DeMille, Christophe Dol, Alvina LeBlanc, Jay LeBlanc, Rose-Marie Maher, Jane Melanson, Diane Nadon, Valérie Nadon, Nora Robicheau, Dany Sheehy, Dianne Surette, Doris Thériault et Christine Thériault – Tout en couleur
jusqu’en septembre 2017
Université Sainte-Anne, Nouvelle-Écosse
www.rendezvousdelabaie.ca/galerie-dart
Appels de dossiers
1. appels en français du Canada
Diagonale – Montréal – 15 octobre
Galerie McClure – Montréal – 15 octobre
Centre d’art Jacques-et-Michel-Auger – Victoriaville – 1er octobre
Agence TOPO – Montréal – 30 septembre
Programme des acquisitions pour artistes autochtones du Nouveau-Brunswick – 22 septembre
Galerie Clark – Montréal – 1er novembre
Arprim – Montréal – 1er octobre
Caravansérail – Rimouski – 1er octobre
2. appels en anglais du Canada
M:ST 9 – Calgary – 15 octobre
TAIS Artist in Residence Program – Toronto – 29 septembre
The Robert McLaughlin Gallery – Oshawa – 15 octobre
Arts Commons – Calgary – 2 octobre
Ice Breakers – Toronto – 13 octobre
Intersite Visual Arts – Calgary – 1er octobre
Truck Contemporary Art – Calgary – fin août
Paved Arts – Lines of flight – Saskatoon – 15 septembre
Sunbury Shores Arts and Nature Centre – St Andrews – 30 septembre
Images – Toronto – 26 septembre
NASTY GRLS: Community (in) Action – Toronto – 15 octobre
Artspace – Peterborough – 8 décembre
Southern Alberta Art Gallery – Lethbridge – en cours
3. appels internationaux
European Media Art Festival – Osnabrück, Allemagne – 3 décembre
Horizons « Arts-Nature » – Massif du Sancy, France – 12 novembre
Biennale ArtFareins – 31 décembre
International digital arts festival – Clermond-Ferrand – 15 octobre
4. résidences
Richmond Hill Public Library – 15 septembre
Art et environnement – résidence croisée en Nouvelle-Aquitaine – 17 septembre
Studio XX – Montréal – 15 octobre
Cité internationale universitaire de Paris – sans date limite
Atelier Topaz – Ontario – en tout temps
5. art public
Images Rémanentes – Moncton – 29 septembre
Place des arts du Grand Sudbury – 13 octobre
Belvedere Transit Centre – Edmonton – 25 septembre
Projet d’art public – Saint-Boniface – 31 août
6. pour commissaires
Indigenous Curatorial Residency & Exhibition – Winnipeg – 1er octobre
« Artist as an Object » film series – 29 octobre
FACETTES – appel à contribution – en cours
La Liste
L’Association des groupes en arts visuels francophones (AGAVF) présente les événements de ses quinze centres d’artistes et galeries membres à travers le pays et compile les appels de dossiers en arts visuels, arts médiatiques, performance, art public qui s’adressent principalement aux artistes et parfois aux commissaires.
1. appels en français du Canada
Appels de dossier
Programmation / Diagonale
15 octobre 2017
Montréal (Québec)
PROGRAMMATION RÉGULIÈRE
ARTISTES ET COMMISSAIRES
Date de tombée: 15 octobre
Centre de diffusion en art contemporain situé au cœur du quartier dynamique du Mile End, Diagonale présente annuellement un programme d’expositions, de résidences et de conférences. Les commissaires et les artistes en arts visuels et médiatiques sont invités à soumettre leurs projets pour la programmation régulière de la galerie.
L’appel de dossiers s’adresse à l’ensemble des projets artistiques au sein desquels s’inscrit la fibre (matière et/ou concept).
Rassemblés dans un document PDF n’excédant pas les 12 meg, le dossier doit comprendre :
• Curriculum vitae
• Démarche artistique
• 10 à 15 images
• Liste descriptive des images envoyées
• Proposition de projet
• Dossier de presse, s’il y a lieu
Merci de faire parvenir vos propositions par courriel à coordination [arobas] artdiagonale [point] org
** Merci de noter que nous ne proposons pas d’assistants techniques pour les montages et démontages. Les artistes choisis doivent être autonome et/ou engager quelqu’un pour leurs besoins techniques.
Diagonale
5455, avenue de Gaspé, espace 110,
Montréal (Québec) H2T 3B3
Tél. +1 514.524.6645
http://www.artdiagonale.org
•••••
Programmation 2017-2018 / Galerie McClure
15 octobre 2017
Montréal (Québec)
Soumissions
La Galerie McClure du Centre des arts visuels accepte présentement des soumissions pour la saison d’exposition 2017-2018. Les artistes contemporains œuvrant dans toutes les disciplines artistiques ainsi que les commissaires ayant un projet d’exposition sont invités à soumettre un dossier. Les artistes ayant exposé à la galerie au cours des cinq dernières années sont priés d’attendre avant de soumettre de nouveau un projet d’exposition. En conformité avec son mandat, la Galerie McClure donne la priorité aux soumissions provenant des artistes contemporains résidants à Montréal.
Date de tombée : le 15 octobre, 2017
Les résultats sont envoyés par la poste trois mois plus tard.
Instructions :
Veuillez inscrire votre nom et prénom sur chaque page de vos documents. Les soumissions incomplètes ne seront pas présentées au comité de sélection. Les soumissions peuvent être envoyées par la poste ou par We Transfer.
PAR LA POSTE
Veuillez inclure :
10 à 20 images des œuvres récentes sur un CD-ROM ou DVD-ROM. Les images doivent être en format JPEG, et leur taille ne peut pas dépasser 1.5 Mb. Les fichiers audio ou vidéo doivent durer moins de 5 minutes chacun.
une liste des œuvres avec le nom de l’artiste, le titre, le médium, les dimensions et l’année.
un curriculum vitae portant votre courriel, numéro de téléphone, et adresse postale.
une description de votre projet.
Si vous désirez qu’on vous retourne votre CD, une enveloppe préaffranchie et préadressée.
WE TRANSFER
Pour de l’information sur l’utilisation de We Transfer, veuillez consulter https://www.wetransfer.com/howitworks
Envoyez votre soumission à l’adresse électronique galeriemcclure [arobas] centredesartsvisuels [point] ca. Les soumissions par We Transfer doivent comprendre :
10 à 20 images des œuvres récentes en format JPEG ne pas dépassant 1.5 MB.
une liste des œuvres avec le nom de l’artiste, les titres, médiums, dimensions, et année, en fichier PDF
un curriculum vitae indiquant votre courriel, numéro de téléphone et adresse postale en fichier PDF
une description de votre projet en fichier PDF
Tous les fichiers doivent être envoyés en un seul transfert et doivent être nommés selon les instructions ci-dessous.
Noms de fichiers des images numériques :
Les noms de fichiers doivent suivre ce format : 01initialesannéetitre.jpg (numéro de l’image, les initiales de l’artiste, l’année, le titre)
Noms de fichiers de la liste des œuvres, c.v., et description du projet :
Les noms des fichiers doivent suivre ce format :
nomdefamille _liste.pdf
nomdefamille_cv.pdf
nomdefamille_projet.pdf
Galerie McClure
www.centredesartsvisuels.ca
350 ave. Victoria, Montréal, Qc H3Z 2N4
(514) 488-9558
•••••
Programmation 2018-2019 / Centre d’art Jacques-et-Michel-Auger
1er octobre 2017
Victoriaville (Québec)
Le Centre d’art Jacques-et-Michel-Auger, le centre d’exposition en arts visuels et médiatiques contemporains de Victoriaville, invite les artistes et les collectifs d’artistes professionnels ainsi que les commissaires à soumettre un projet d’exposition pour sa programmation 2018-2019.
Le centre est ouvert à la diversité des pratiques contemporaines en arts visuels. Il valorise des démarches engagées dans la recherche et dans le renouvellement des disciplines. Le Centre d’art Jacques-et-Michel-Auger s’investit au quotidien dans une médiation culturelle de qualité tant pour les publics adultes que pour les jeunes.
Les artistes sélectionnés reçoivent des droits d’exposition, un forfait de transport et peuvent compter sur une équipe technique aguerrie.
Le comité de sélection accorde une attention particulière aux propositions d’artistes ou d’organismes professionnels de Victoriaville et sa région. Soucieux de la valeur de la diversité culturelle dans nos milieux, le centre accorde également une attention particulière aux propositions d’artistes des premiers peuples et des communautés culturelles.
Les critères de sélection sont : la pertinence de la démarche artistique, la qualité et la diversité des propositions en regard de l’ensemble de la programmation annuelle.
La date limite pour soumettre un dossier est le 1er octobre 2017.
Directives :
Sont acceptés seulement :
Les dossiers numériques acheminés par courriel ou we transfer.
Les dossiers acheminés par la poste au plus tard à la date limite (le cachet de la poste en fait foi).
Aucun dossier ne sera retourné.
Documents requis :
Formulaire d’inscription rempli. (remplir le pdf interactif, enregistrer sur votre ordinateur, et insérer comme un fichier avec le reste des éléments du dossier)
Curriculum vitae (trois pages maximum).
Démarche artistique (une page).
Projet d’exposition (une page).
Dossier de presse (cinq pages maximum).
10 à 20 images (fichiers JPG n’excédant pas 1 Mo numérotées de 01. à 20. suivi du nom de famille de l’artiste) ou un maximum de deux vidéos n’excédant pas 10 minutes.
Liste descriptive (numéro, nom de l’artiste, titre, médium, format, année de réalisation).
N’envoyez pas d’originaux. Ne pas brocher ni mettre les documents sous pochette plastique. Un accusé de réception sera envoyé environ un mois suivant la date limite de soumission.
Les dossiers doivent être adressés par courriel ou par la poste à :
Centre d’art Jacques-et-Michel-Auger
Comité de sélection
150, rue Notre-Dame Est
Victoriaville, Québec G6P 3Z6
mediation [arobas] centredartauger [point] com
info : 819 751-4515 poste 3056
•••••
– APPEL DE PROJETS –
Installations et performances en Vitrine
Date limite
30 septembre 2017
HABITER L’INCERTITUDE D’UNE VITRINE
TOPO, centre d’artistes montréalais en arts numériques, lance un appel de projets pour sa vitrine d’exposition : un espace vitré de 10 m2 / 100 pi2 pouvant recevoir de petites installations et performances médiatiques et interactives.
La Vitrine est située dans le couloir au rez-de-chaussée du Pôle de Gaspé, accueillant espaces commerciaux, culturels et artistiques, dont six centres d’artistes de diffusion et de production. Au sein de cet environnement, la vitrine capte l’attention et suscite diverses réflexions autour de l’occupation du lieu et de la production in situ.
Espace de monstration fermé, la vitrine s’apparente tout à la fois à une arène de jeu et d’animation, un petit théâtre, une galerie d’art ou un étalage marchand. Le cadre est imposé. Espace contraint et transparent mais reflétant aussi l’image des passants et du couloir, la vitrine engage le visiteur dans une médiation directe avec l’œuvre. Les reflets troublent la réception. Le lieu est public.
Que représente une vitrine dans ce contexte ? Comment habiter la Vitrine ?
Comment insuffler un « effet de présence » à cet espace ?
Comment réfléchir aux notions d’interaction et d’interactivité entre le dedans et le dehors ?
Comment activer une relation entre l’œuvre prise à l’intérieur de la vitrine et son visiteur de l’autre côté, pris dans un couloir ?
APPEL DE PROJETS
Pour sa programmation 2018-2019, TOPO recherche des propositions de performances et d’installations favorisant, dans ces conditions, l’exploration du texte, de l’image et du son, à la fois dans leurs dimensions physique et écranique : mots animés dans l’espace, dispositifs interactifs, performances participatives, actions évolutives, etc.
Nous recherchons aussi des propositions d’intermèdes, d’animations ponctuelles et d’interventions de courte durée.
Les projets finalisés ou en cours de réalisation et démontrant un engagement solide de la part des artistes seront favorisés. Les critères de sélection tiennent compte de la pertinence et de la faisabilité des projets dans le contexte proposé. Dans son analyse, le centre est aussi attentif aux diverses formes de présentation et de formulation de pratiques issues de la diversité artistique et culturelle. Les artistes intéressé-es par cet appel de projets sont invité-es à soumettre leur dossier d’ici le 30 septembre 2017.
Les artistes sélectionné-e-s bénéficient des moyens suivants :
– cachet de diffusion;
– accès aux équipements informatiques et audiovisuels du centre (voir en ligne) ;
– deux jours de montage avec technicien;
– organisation d’un événement de diffusion avec carton, communiqué et affiche promotionnels;
– rédaction d’un texte d’auteur sur le projet présenté.
Les frais de transport et de séjour ne sont pas assumés par TOPO. Dans le cas des artistes résidant hors Montréal, les frais de transport et de séjour devront faire l’objet d’une entente spécifique.
Le centre d’artistes montréalais TOPO est un laboratoire d’écritures et de créations numériques pour les espaces du web, de la performance et de l’installation. Son mandat est d’incuber, de produire et de diffuser des œuvres multimédias originales qui explorent les croisements interdisciplinaires et interculturels des arts numériques.
Voir la section Programmation / installations du site web pour plus d’informations.
POUR SOUMETTRE UN DOSSIER >
COMPLÉTER LE FORMULAIRE EN LIGNE
Documents demandés :
1) Projet et démarche
– Description du projet d’installation ou de performance (1 page max.)
– Description des besoins techniques (1 page max.)
– Démarche artistique (1 page max.)
– Curriculum vitae (3 pages max.)
2) Documentation audiovisuelle
– 10 images maximum et / ou
– liens web à de la documentation en ligne
Les documents devront être regroupés en un seul fichier pdf, doc, ou Zip) afin de faciliter la gestion.
Pour plus d’informations
Agence TOPO
5445, avenue de Gaspé, espace 608
Montréal (Québec)
Canada H2T 3B2
diffusion [arobas] agencetopo [point] qc [point] ca
514-279-8676
•••••
Programme des acquisitions pour artistes autochtones du N.-B.
Le programme des acquisitions 2017 pour artistes autochtones du Nouveau-Brunswick achète des œuvres d’art contemporaines originales par les artistes et artisans mi’kmaq, malécites et passamaquoddy qui habitent le Nouveau-Brunswick ou qui habitent sur une terre de première nation du Nouveau-Brunswick.
Admissibilité
Les artistes et artisans mi’kmaq, malécites et passamaquoddy qui habitent le Nouveau-Brunswick ou qui habitent sur une terre de première nation du Nouveau-Brunswick sont admissibles.
Description
La somme de 20 000 $ sera investie dans des acquisitions spéciales des œuvres d’art contemporaines originales par les artistes et artisans mi’kmaq, malécites et passamaquoddy, en célébration de Canada 150.
La date limite est le 22 septembre 2017.
•••••
APPEL DE DOSSIERS
POUR EXPOSITIONS À CLARK
DATE LIMITE : 1er NOVEMBRE 2017 !!!
Le Centre CLARK invite les artistes, les collectifs et les commissaires à soumettre un projet à l’automne de chaque année. Ne privilégiant aucun champ disciplinaire ni médium en particulier, CLARK est ouvert à la pluralité des approches et des formes. Qu’il s’agisse d’exposer les œuvres d’artistes émergents ou aguerris, le Centre encourage les pratiques qui explorent de nouvelles avenues. Les dossiers seront étudiés et sélectionnés par un comité de programmation.
Pour plus d’informations ou pour commencer votre soumission, veuillez vous rendre à www.centreclark.com/fr/appel-de-dossiers !
•••••
Appel de dossiers
Programmation 2018-2019 d’Arprim
Date limite: 1er octobre 2017
Les artistes, les collectifs et les commissaires professionnels ayant des pratiques actuelles liées aux arts imprimés sont invités à proposer un projet d’exposition ou d’événement (projet ponctuel, lancement de livre d’artiste, performance, etc.) pour la programmation 2018-2019 d’Arprim.
Arprim aborde l’imprimé comme un média ouvert, mobile, social et accessible. Le centre se définit comme un espace d’essai et d’expérience propice au développement d’une vision pluraliste de l’art imprimé. En tant que diffuseur de l’art actuel, il contribue à accroître la visibilité de pratiques émergentes en art imprimé en présentant des expositions, des événements, des actions hors les murs et en organisant des événements spéciaux.
Arprim s’engage à couvrir les frais reliés à la salle d’exposition, aux communications et au vernissage.
Le dossier doit comprendre:
– une proposition de projet ( PDF, max. 1 page)
– un texte de démarche (PDF, max. 1 page)
– un curriculum vitæ ( PDF, max. 3 pages)
– un maximum de 15 images numériques (JPEG dans un fichier ZIP, max. 1024 pixels de large)
– un maximum de 2 liens YouTube ou Viméo
– une liste descriptive du visuel
(PDF)
Seuls les dossiers complets, reçus par courriel, seront considérés.
Envoyez votre dossier à : prog [arobas] arprim [point] org (Objet du courriel : Dossier de proposition)
•••••
APPEL DE DOSSIER RÉGULIER — 2018-19
CARAVANSÉRAIL INVITE LES ARTISTES À SOUMETTRE LEUR DOSSIER POUR L’APPEL SUIVANT
— PROJET D’EXPOSITION | 2018-2019
Artistes de la relève (10 ans et moins de pratique professionnelle) et ceux dont
la pratique est émergente
Date limite — 1er octobre 2017
Le Centre d’artistes Caravansérail recherche des artistes qui, dans leur démarche, oeuvrent à renouveler les pratiques, travaillent à rendre perméables les frontières entre les disciplines et développent des stratégies de diffusion inédites.
— FORME ET CONTENU DU DOSSIER*
1 Vos coordonnées complètes (adresses postale et électronique, numéro de téléphone);
2 Une description du projet (environ 250 mots);
3 Une démarche artistique (environ 250 mots);
4 Un curriculum vitæ;
5 Un dossier visuel comprenant un maximum de 15 images sélectionnées d’oeuvres
récentes (fichiers jpeg, RVB d’environ 1024 x 768 pixels à 72 ppp);
6 S’il y a lieu un document vidéographique d’une durée de 5 minutes ou moins;
7 Une liste descriptive des oeuvres;
8 Tout autre document pertinent (médias, blogue, site internet).
*Tout dossier incomplet sera refusé
L’ensemble des documents doivent être lisibles sur MAC en formats .doc ou PDF.
— Votre dossier doit nous être transmis par courriel à communication [arobas] caravanserail [point] org
Vous avez besoin d’informations complémentaires ? Contactez-nous.
http://caravanserail.org/appels-de-propositions/
2. appels en anglais du Canada
CALL FOR SUBMISSIONS: M:ST 9
Deadline date: October 15, 2017; City: Calgary, Canada
Local, national and international artists are invited to submit proposals for performative works to be presented as part of the M:ST 9 Festival in October 2018. M:ST encourages the submission of innovative performances, exhibitions, media, audio and site-specific works, public interventions, residencies, workshops, lectures, and panel discussion based proposals.
About the M:ST Festival
Since its inception in 2001, the Mountain Standard Time Performative Art Festival has showcased challenging, diverse, and interdisciplinary performative works. M:ST ensures that the exceptional quality of performative art is recognized and sustained in the Southern Alberta region. M:ST Festivals are presented through the collaborative efforts of several Southern Alberta arts organizations. For more information about our history please refer to www.mstfestival.org.
Review Procedure
Proposals are selected through a peer review process by the M:ST Programming Committee. The Committee consists of local artists, writers, and curators who have extensive visual, performance and media art backgrounds. Proposals will be selected based on consideration of the following criteria: artistic merit of the proposed project, fit with the M:ST mandate, feasibility of the proposed budget, and the ability of M:ST and its member organizations to provide appropriate space/support for the project.
For complete submission requirements go to:
www.mstfestival.org/news-2/ or download the pdf at http://mstfestival.org/wp-content/uploads/mst9.callforsubmissions.2017.pdf
Deadline: Midnight Sunday, October 15, 2017
•••••
CALL FOR PROPOSALS – TAIS Artist in Residence Program
Research and Production in Animation
Deadline: September 29, 2017
This program supports the production of new animated work by artists
through a combination of funding and in-kind resources. The fourth
year of the program is seeking ONE (1) Canadian artist for a three
month residency, and ONE (1) International artist for a one month
residency, to each engage in self-directed work towards the completion
of a new independent animated film or video. These residencies will
occur between April – October 2018, and come with a combination of
$2,000/month in monetary funding and in-kind use of studio space,
equipment and resources at TAIS Studios, located at 1411 Dufferin
Street, in downtown Toronto.
Information on previous residencies:
Full guidelines available at: http://tais.ca/residency-call-for-proposals/
•••••
Submit to Gallery A and Art Lab
at The Robert McLaughlin Gallery
Deadline: October 15, 2017
Explore and present your own work, collaborate, and share ideas.
Emerging artists, curators, community activators, and groups are encouraged to submit to Gallery A and Art Lab. These spaces within The Robert McLaughlin Gallery are dedicated to providing professional development opportunities and supporting community activation.
Applications are accepted online here. We suggest that you have all your materials ready before you begin the application. Online applications will close at 11:59pm on October 15, 2017.
The process is free, and the online application process happens twice per year – March and October. A team of past program participants selects future projects. Once you have submitted your proposal we will contact you to schedule a brief interview. Both aspects of your proposal – written and verbal – will be taken into consideration, along with our priority criteria.
Priority will be given to projects that are:
- Experimental and collaborative;
- Inclusive of multiple perspectives and engage underrepresented or marginalized artists. This includes, but is not limited to artists, art practices and communities that are Aboriginal, Culturally Diverse (POC), Deaf, Disabled or LGBT2Q;
For more information on Gallery A and Art Lab, click here.
Please contact Leslie Menagh, Gallery A Coordinator at lmenagh [arobas] rmg [point] on [point] ca or 905.576.3000 ext. 102 for more information and support.
The Robert McLaughlin Gallery
72 Queen Street, Civic Centre, Oshawa, Ontario
905 576 3000 ex 109 | rmg.on.ca
•••••
Canadian Artists: Short film, animation and video.
Deadline: Submissions must be sent before 11:59PM on Monday, October 2nd, 2017.
BROADCAST LAB is an exciting micro-cinema programming at Arts Commons in Calgary, Alberta. Through a peer assessment selection process, Broadcast Lab programs up to 24 national media artists annually running three months in duration. The media art appears on three television monitors located throughout Arts Commons. This project reaches a diverse audience of all ages; content must be suitable for public spaces. BROADCAST LAB supports experimental films, video art, animations, and short documentaries and the selected artists will be compensated with a $475CAD artist fee.
To view examples of current BROADCAST LAB programming go to the Arts Commons website at:
https://www.artscommons.ca/ArtsAndEducation/VisualArtsandMedia.aspx
Please note that faxed or emailed submissions will not be reviewed.
Arts Commons: As the third largest performing arts centre in Canada (after the National Arts Centre in Ottawa and Place Des Artes in Montreal) , Arts Commons is an ever evolving space featuring music, theatre, dance and visual and media arts of all kinds. As a civic partner to the City of Calgary, Arts Commons’ main function is to care for our facility which is over 13 acres of public space. In the 2014-2015 Season alone, over 1000 artists worked and performed here through us and our resident companies. Arts Commons along with our six resident companies employs an additional 240 full-time arts professionals.
Arts Commons Presents invests significantly in emerging and mid-career artists. We value innovative, thought-provoking work that is also community minded. What this means to you as an artist is our relationship will often not start or end with a single exhibition, interaction or performance. The intent is to grow those diverse arts experiences with you; we value your work and believe it contributes the diversity of Calgary’s cultural fabric and fosters a compassionate society of culturally engaged citizens.
•••••
Ice Breakers 2018 – Call For Proposals
Brief
Ice Breakers is now embarking on its second year of producing and exhibiting temporary public art works along Queens Quay within Toronto, Canada’s Waterfront for winter 2018. For this year, we are opening an international design competition for the selection of five (5) artist teams to provide installations for five (5) unique sites. The exhibition is to run January 19, 2018 until February 25, 2018.
This is a single-stage open international competition, welcoming artists, designers, architects and landscape architects to submit concept proposals for Ice Breakers’ temporary artwork installations.
Ice Breakers is an initiative presented by Toronto’s Waterfront Business Improvement Area (BIA), developed and produced by Winter Stations Inc., the team behind the annual Winter Stations International Design Competition bringing temporary public art installations to Toronto’s Beach.
Theme
For Ice Breakers’ second year the theme is « Constellation ». This can be interpreted in various ways, but we are hoping to see work that is challenging, while also accessible, reminding the public that public art can be fun and engaging. Artists may choose to converse with the winter constellations of the Northern Hemisphere, playing with astrology, mythology, history and with stellar form and earthly representation.
As always, the intention is to bring colour, warmth and activity to the water’s edge, inviting people out of their buildings to take a winter walk along the Waterfront and appreciate the unique Toronto landscape at this time of year.
There is no limit to the size of the installation, but please note that included in the jurors’ instructions will be durability and constructability. Installations cannot exceed the total cost outlined. Installations may consist of a singular object or a configuration of dispersed elements.
Winning teams will be provided with an allowance for travel and accommodation to spend time in Toronto during the installation and the activities surrounding the opening, January 18, 2018.
Sites
The five locations are as follows:
HTO Park West – 375 Queens Quay West
Peter Street Basin bridge (north side) – 370 Queens Quay West
HTO Park – 339 Queens Quay West
Simcoe Wave Deck (flat eastern portion) – 243 Queens Quay West
Harbourfront Centre – east of Ontario Square (in front of We Brew Café) – 235 Queens Quay West
Please refer to website http://icebreakers.winterstations.com for further detail on specific sites.
Selection and Approval Process
Once the Jury has met and determined a short list of entrants, a technical review of the finalists will be conducted in order to ensure the constructability of the projects. Those on the shortlist will be assigned a construction team lead by a project manager, chosen by the organizers to produce the appropriate working drawings to ensure that the construction is feasible and within budget. This collaboration will take place from November 2017 through to installation. The final winners will be announced December 1, 2017.
All construction will be carried out in Toronto by firms selected by the organizers and overseen by the entrant, the project manager and the construction team. The entrants chosen to participate in this competition agree to work to the schedule established by the organizers.
Competition Rules, Regulations and Submission Requirements
A design honourarium of $3,500.00 CAD will be paid to selected proposals.
Deadline for submissions is October 13, 2017.
For all competition rules, regulations and submission requirements and site resources, please visit: http://icebreakers.winterstations.com
Contact: info [arobas] winterstations [point] com
•••••
INTERSITE VISUAL ARTS: CALL FOR SUBMISSIONS
Deadline: October 1st, 2017
Intersite Visual Arts advocates for contemporary art practices through
the decentralized presentation of exhibitions, happenings, and
performances outside of the traditional gallery setting. By actively
engaging unsuspecting audiences in the public sphere, Intersite seeks
to create a supportive and receptive climate to foster the development
and innovative presentation of contemporary art.
A Calgary-based initiative, Intersite is a collaborative program
presented by six local contemporary art centres: EMMEDIA Gallery &
Production Society, M:ST Performative Art Festival, Stride Gallery, The
New Gallery, TRUCK Contemporary Art in Calgary, and Untitled Art
Society.
Intersite is currently seeking proposals to produce a site-specific
project to be presented in April / May / June of 2018. Through this
opportunity, the selected artist, collective and/or curator will be
commissioned to create and present a project that activates the cultural
landscape of Calgary and considers alternative spaces, engages
diverse publics, and challenges traditional forms of contemporary art
presentation.
The following materials should be included in your application:
1. Proposal: Describe your project. Provide complete details of your
geographic and material requirements, including any special equipment
and technical needs (maximum 1 page)
2. Budget: Provide a detailed budget of expenses including production,
artist fees, travel, and accommodation (if applicable) to a maximum of
$3,000.00.
3. Support: Please include up to ten pieces of additional support
material, including digital images, videos, text excerpts, or audio clips
alongside a corresponding numbered inventory list detailing all
necessary descriptive information. We will review up to a maximum of
five minutes of time-based work.
4. Curriculum vitae: Describe your artistic background and include all
relevant contact information (maximum 3 pages)
Submissions are only accepted via email. Please format all written
materials as a single .pdf document. Images must be labeled with the
applicants lastname_firstname and numbered chronologically as .jpg
files no larger than 1 MB in size. We accept links to video and audio
work hosted online. Emailed applications must be submitted in a single
.zip folder containing both documents and images.
Send completed submission packages by October 1, 2017 to:
ATTN: Programming Committee
intersitevisualartsfestival [arobas] gmail [point] com
•••••
2017 CALL FOR SUBMISSIONS
LINEs OF FLIGHT
SUBMISSION DEADLINE: SEPTEMBER 15, 2017
This year PAVED Arts is issuing a thematic call for submissions that will form the basis of a single curated exhibition. This project is designed to provide full CARFAC fee support, travel, accommodations, per diem, in-kind support from our production centre, materials budget, etc. Most importantly, a longer time for undertaking production at PAVED Arts will be accorded to the successful applicant(s). The 2-3 week “mini-residency” period will be proceeded by a correspondence and exchange with the Artistic Director, and provide for time and space to prepare and respond to the gallery and the surrounding community.
LINEs OF FLIGHT (Working title)
Curated by PAVED Arts Artistic Director David LaRiviere
Background Premise
In their seminal work A Thousand Plateaus, Gilles Deleuze and Félix Guattari develop the concept of a Line of Flight as a partial account for how organisms (any living organ-ization or body) manage to, under certain conditions, escape the limitations of identity and territory. They identify three tendencies in relation to this process. The first tendency involves holding to an established territory, which in turn tends to locate and fix content and expression. Conversely, departing from territory, the act of deterritorialization, tends to place content and expression into movement and variation. Both tendencies are regularly taken up as necessary aspects of an organic process. However, there also exists an experimental margin of activity that explores the outside in a manner that is not reconcilable. A Line of Flight constitutes this more radical departure, one that breaks with territory in a way that changes the very composition of a given assemblage, thus entering new territory and becoming truly different. The Line of Flight does not return to an ordinal sense of “identity,” rather the departure establishes new connections that can not be fully anticipated.
Project Proposals: Approach
Proposals responding to this call should include an articulation of artistic interests, political bearings, and past exhibitions and experiences, but only as points of departure. We are looking to engage projects that are experimental to the extent that methodology and social/political attitudes remain open to encounters with other artists and the broader community. In this sense proposals may introduce relevant problematics: dynamic and responsive questions that become manifest in the space through an encounter with the space and the community at large. The LINEs OF FLIGHT project will be curated on the basis of enabling artistic projects that work with the material of a situation, while bringing to bear the peculiar and idiosyncratic sensibilities of the artist and her/his project.
Submissions to the LINEs OF FLIGHT project may target the PAVED Arts Main gallery space, sound separated Media Gallery, the shared PAVED Arts/aka artist run billboard space, or any combination thereof.
Submissions should include:
(All written documents should be in .pdf format)
- A project description or description of approach
- An artist statement situating your practice
- Installation and technical requirements (including diagrams if applicable)
- Current Curriculum Vitae (maximum 3 pages)
PLEASE TAKE CARE TO REVIEW THE MANDATE AND OBJECTIVES OF PAVED ARTS: http://www.pavedarts.ca/about/mandate/
Accepted media formats for support material:
- Video: .mov quicktime file, H264 codec
- Video links: vimeo.com, youtube.com
- Audio: .aiff, .wav, or .mp3
- Audio links: soundcloud.com
- Image: .jpeg format, maximum dimensions of 1920 x 1080 pixels, 72 dpi. Files must be numbered in the format: 01_surname.jpg
Only electronic submissions will be accepted. Submission materials may be delivered by Dropbox or WeTransfer. The download link should be sent to artistic [arobas] pavedarts [point] ca.
PAVED Arts Gallery floorplans can be downloaded from here.
If you would also like to submit work for our billboard space you can check out the submission guidelines here.
For more information please contact David LaRiviere, Artistic Director:
(306) 652-5532 -or- artistic [arobas] pavedarts [point] ca.
•••••
APPLY TO EXHIBIT WITH SUNBURY SHORES
Juried Exhibition Application Deadline – September 30, 2017
Application forms and info can be found at sunburyshores.org/apply-to-exhibit or click the button below.
Exhibition of art plays a major role in the mandate of Sunbury Shores Arts and Nature Centre. We are proud to host a diverse array of contemporary art in our newly renovated gallery spaces in the historic Sunbury Shores building on Water Street.
Sunbury Shores offers Juried Exhibitions as well as Signature Invitational Exhibitions. Both programs are designed to enrich and develop the arts in Charlotte County.
Annually 6-8 Juried Exhibitions are mounted based on the recommendation of a professional jury who review applications for group and solo shows. This program aims to showcase a range of media and assist artists in career building opportunities. This is the main stream for artists and groups interested in exhibiting at Sunbury Shores. The deadline for 2018 exhibitions is September 30, 2017.
http://sunburyshores.org/apply-to-exhibit/
•••••
Images 2018 Calls for Submissions
Images submission is now closed for the ON Screen, which includes both feature length and Short moving image works that screen in cinema, OFF Screen, which includes: gallery installations and live performances, and Guest Curator, which includes curatorial proposals for both in cinema programs and gallery installations, sections of our festival.
OFF SCREEN and LIVE Submissions
Deadline: September 26, 2017
No entry fee for this section
Submission Guidelines
GUEST PROGRAMMER Submissions
Deadline: September 26, 2017
No entry fee for this section
Submission Guidelines
http://www.imagesfestival.com/submissions.php
•••••
CALL: NASTY GRLS: Community (in) Action
Deadline date: October 15, 2017; City: Toronto, Canada; Source: WIAprojects
Exhibition: January 2018: NASTY GRLS: Community (in) Action
We are calling for images of socially-engaged community work. What do you do as a feminist, artist and researcher in your own communities?
EXHIBITION CALL: WIAprojects at Centre for Women’s Studies in Education, Ontario Institute for Studies in Education, University of Toronto is showcasing women’s – and especially feminist – socially-engaged community activity in an exhibit in the CWSE Hallway Gallery this coming Jan. 2018. Our expectation is that the works will specifically explore where we, nationally, as women and/or as feminists are situated after Canada 150.
Who are you – Individual? Group? Collective? Are you from a rural area or urban center? How do you respond to and enliven the hopes, wishes, and activities of/in your communities? Who do you work with and how? How have you spoken to or/and facilitated in assisting with meeting the needs of a diverse population or a specific group? Do you have a powerful image that speaks to this work that you do?
We are asking for submissions of printed colour images on good quality photo paper in 4” x 6” (vertical or horizontal) format. You may send up to three images (indicate an order of preference) and we will try and show them all but, if space becomes limited, we may have to choose one. In order to defray costs we are asking for an administrative fee of $25 for the submission of one image ($10 for each individual image beyond the first one – up to total of $45 for 3 images) to cover framing, hanging, advertising and administrative costs. The image and cheque should be sent to: Nasty Grls, WIAprojects, 22588-264 Bloor Street West, Toronto, ON M5S 1V8.
Please send as well in an email to wiaprojects [arobas] gmail [point] com biographical information on yourself or your group or project, a description of your activity using the questions above as a framework and a 300 dpi jpg copy of your image(s) for publicity or catalogue purposes. Please send your text as a one page word file for us to use to accompany your image(s) – maximum 200 words please for all! We suggest approximately 100 word bio and 100 word statement. This text will be oriented, printed and shown beside your image(s).
Once we receive your email and mailed submission, we will contact you via email to acknowledge receipt.
DEADLINE: Oct 15, 2017
•••••
Artspace is dedicated to presenting work from contemporary artists working in a variety of disciplines. The centre strives to present art that reflects and promotes the diversity of cultural and political perspectives that shape contemporary art practices. Submissions from emerging, mid-career and senior artists whose works is alternative, experimental and/or critically engaged are welcome. The centre welcomes submissions from individual artists, curators, and collectives to apply with new or existing exhibition proposals. Artspace is seeking proposals for Gallery 1 and 2, as well as offsite and curatorial projects relevant to the centre’s mandate.
Artspace maintains two submission deadlines: December 8, 2017
In preparing your submission please consult Artspace’s archive of previous exhibitions as well as the Artspace floorplan. An extensive archive of past exhibitions can be found here.
Artspace provides curatorial support, installation assistance, insurance, promotion, and documentation of exhibitions, and when budgets allow, commission critical essays to accompany selected projects. Artspace is committed to paying artist and copyright fees according to the guidelines established by CAR/FAC (Canadian Artists’ Representation/Les Fronts des Artistes Canadiens).
SUBMISSION GUIDELINES
All submissions should be made online through: https://artspace-arc.submittable.com/submit
Artspace does not accept mailed submissions. Applicants who do not adhere to the following criteria will be disregarded.
You will be asked to include the following:
Proposal/Project Description (1 page max)
Technical Requirements
Artist Statement (250 words max)
Artist Bio (250 words max)
Current CV (3 pages max)
Visual Support Material with Support Material List (15 images max)
Please select visual support material mindfully, as committee members have limited time to consider each proposal. Images should be labeled numerically with the artist’s name (01_name.jpg, 02_name.jpg, etc.). Your Support Material List should include title of work, date created, medium, and dimensions.
Video documentation should be uploaded to a site such as Youtube or Vimeo and linked in the application. Regardless of duration, please include full videos. Due to time constraints, the selections committee may only view up to 5 minutes of each video. Please note the clip you would prefer the jury view by including time marks in the documentation list.
Programming Policy
Proposals are judged in relation to Artspace’s mandate and programming focus. Submissions that arrive after each deadline will be held over until the next deadline. In order to present a cohesive yearly program, our committees review materials from both deadlines, and decisions are often not made for many months. While we appreciate all those who apply only successful applicants will be contacted.
If you have any questions regarding submissions, please contact:
Jon Lockyer
Director + Curator
Artspace
378 Aylmer Street North
Peterborough
jon [arobas] artspace-arc [point] org
705-748-3883
Web
www.artspace-arc.org
Facebook
www.facebook.com/ARTSPACEptbo
Twitter
twitter.com/artspaceptbo/
Instagram
instagram.com/artspaceptbo/
•••••
Southern Alberta Art Gallery (SAAG) Submission Guidelines
Exhibition proposals are accepted throughout the year and reviews are ongoing. Selection is carried out over a period of time through studio visits and correspondence with artists and curators in whom the gallery has an interest. Those interested in proposing their work to SAAG are asked to include with their submission: a curriculum vitae, an artist statement and/or letter of intent, a wide selection of images, and other relevant support material. Submissions should be mailed to:
Southern Alberta Art Gallery
601 3rd Ave. S.
Lethbridge, Alberta
T1J 0H4
The gallery will not return your submission – please do not send original artworks or valuable materials. Given the large number of submissions received by the gallery, formal letters of reply will only be issued to proposals of immediate interest.
Exhibitions are generally six weeks in length. An opening is held to introduce the work to the public. Artists are also invited to give an illustrated lecture on their work in conjunction with the University of Lethbridge Faculty of Fine Art during the academic year. Other special events (workshops, panel discussions, etc.) are considered on a case-by-case basis.
The Southern Alberta Art Gallery pays CARFAC fees, shipping and insurance, and often seeks funding to produce catalogues for the exhibition. All publications, including our quarterly newsletter GALLERY (which discusses and reproduces work by exhibiting artists along with other programming), are exchanged with other institutions in Canada and abroad.
The Southern Alberta Art Gallery fosters the work of contemporary artists who challenge boundaries, encourages broad public engagement and promotes awareness and exploration of artistic expression. Our work extends to local, national and international communities.
http://saag.ca/art/submission-guidelines/
3. appels internationaux
European Media Art Festival
Festival: 18 – 22 April 2018
Exhibition: 18 April – 20 May 2018
Cinema / Exhibition / Conference / Media Campus INIT / Performances
www.emaf.de
CALL FOR ENTRIES
WE WOULD LIKE TO INVITE YOU TO SUBMIT YOUR CONTRIBUTIONS TO
PARTICIPATE IN THE EMAF BY 3 DECEMBER 2017!
Films, videos, installations and performance projects or expanded
media works – we look forward to receiving your entries for the
31st European Media Art Festival 2018!
Every year, EMAF offers visitors a current overview of experimental
films, installations, performances and new digital formats, ranging
from personal and political subjects or formal experiments to
provocative statements from the pulsating area of « Media Art and
Society ». The festival sees itself as a place of experimentation and
as a lab where extraordinary works, experiments and ventures are
created and presented.
At the festival, two juries will select the winners of the « EMAF Media
Art Award of the Deutsche Filmkritik », the « Newcomer Award », the
« Dialog Award » of the German Ministry of Foreign Affairs and the
« EMAF Award » for a trend-setting work in Media Art.
European Media Art Festival
EMAF is one of the most influential forums of international Media Art.
As a meeting point for artists, curators, distributors, galleries, scientists
and students, the festival has a great impact on the topics and
aesthetics of Media Art.
The 31st EMAF will take place in Osnabrück, Germany,
from 18 to 22 April 2018.
We warmly invite you to submit your projects and works!
Please use the online forms to submit all your entries by
3 December 2017 at the latest.
MORE INFORMATION AND THE SUBMISSION DOCUMENTS ARE
AVAILABLE AT www.emaf.de
Contact:
European Media Art Festival
Lohstraße 45 a
D-49074 Osnabrueck
phone +49 (0) 5 41 – 2 16 58
fax +49 (0) 5 41 – 2 83 27
e-mail info(at)emaf.de
http://www.emaf.de
•••••
Appel à candidature : Horizons « Arts-Nature » en Sancy 2018, Massif du Sancy, France
Horizons « Arts-Nature » en Sancy, programmé du 16 juin au 23 septembre 2018, est la douzième édition d’un événement d’art contemporain qui puise son originalité dans l’inscription de 10 œuvres plastiques éphémères réalisées, en pleine nature, spécifiquement pour le Massif du Sancy (Puy-de-Dôme), cadre grandiose entre lacs, volcans et eaux tortueuses, au sein des volcans d’Auvergne.
Rémunération artistique : montant de 8 000 € (comprenant la conception, le transport des matériaux, la réalisation et l’installation de l’œuvre, les déplacements, la restauration et l’hébergement des artistes sélectionnés).
Nombre de candidats sélectionnés : 10
Date limite de réception des candidatures le 12/11/2017 à 17h
Dossier numérique uniquement à adresser par WeTransfer à : candidature-horizons [arobas] sancy [point] com
Pour une présentation complète de l’événement et télécharger l’appel à candidature et les fiches descriptives des sites : www.horizons-sancy.com
•••••
Appel à candidature : Biennale ArtFareins 2018
date limite: 31 décembre 2017
http://artfareins.com/-La-Biennale-ArtFareins-2018-.html
•••••
CALL FOR PRIZE WINNING VIDEO COMPETITION
APPEL A PROJETS VIDEO
PRIX VIDEOFORMES 2018
INTERNATIONAL DIGITAL ARTS FESTIVAL : March 14 >17, 2018
Prix / VIDEOFORMES 2018 / AWARDS :
• Prix VIDEOFORMES de la Ville de Clermont-Ferrand
• Prix VIDEOFORMES du Conseil Départemental du Puy de Dôme
Prize winning competition open to all video and media makers. Works should be original and/or display
a personal approach.
Concours international ouvert à tous. Les œuvres présentées doivent témoigner d’une écriture originale
innovante où la recherche artistique prime sur les moyens techniques utilisés.
DEADLINE FOR SUBMISSION : October 15, 2017
DATE LIMITE D’INSCRIPTION : 15 octobre 2017
Regulation and submission form : HERE
Règlement et formulaire : ICI
4. résidences
RICHMOND HILL PUBLIC LIBRARY
ARTIST IN RESIDENCE APPLICATION
October 16 – December 4, 2017
Richmond Hill Public Library (RHPL) invites professional visual artists to apply for its Artist in Residence program, and to share their skills and artistic vision with the Richmond Hill community.
PURPOSE
The Artist in Residence program is a new initiative that fulfills the Library’s Strategic Plan to:
Strengthen the community’s connections with new creative resources
Contribute vibrant spaces for artistic exploration
Enrich the community’s choices with new workshops, art displays, and other art activities
Reinforce its capabilities to provide meaningful arts programming
OUTCOMES
The Artist in Residence program will:
Create new work opportunities for artists
Create collaborative opportunities for artists and the Library
Explore the role that public libraries can play in the artistic process
Feature resources and venues provided by Richmond Hill Public Library
Create a vibrant new space for artmaking in Richmond Hill by having workshops, displays, and other art activities
Connect with the community to co-create new programming
APPLICATION PROCESS
Admission to the Artist in Residence program is by application only. Please submit your Letter of Intent, Curriculum Vitae or Resume, and 5 – 10 digital files or links to your recent artistic work to programproposals [arobas] rhpl [point] ca, using the subject line ‘Artist in Residence Application’.
Image requirements:
In .jpg file format only
A maximum of 1 MB file size each
A maximum resolution of 1024 x 768 at 75 PPI
Named using a “LastName_FirstName_01.jpg” format (e.g., Smith_John_01.jpg), with numbers (01, 02, 03, etc.) corresponding directly to your image script. In the image script, please provide title, medium, dimensions, and date for each image.
In your Letter of Intent, please describe the following:
Tell us about your art (What is your medium? What is your artistic philosophy?)
Tell us about your facilitation experience (What workshops have you led? Do you have experience working with different age groups?)
What is your project? (How will you feature RHPL resources and/or venues? How will you engage the public? What workshop ideas do you have? Please give titles and brief descriptions. In 2017, the Artist in Residence will teach 5 – 8 one-off group workshops for adults, 18+.)
TIMELINES
Applications are due September 15, 2017
Applications will be reviewed between September 16-18, 2017
The residency will take place from October 16, 2017 – December 4, 2017, with 5 – 8 one-off group workshops (for 10 – 15 adults, 18+) on Monday nights
Minimum 8 hours of workshops, not including the preparation and travel time
Programming schedule will be developed in conjunction with Library staff
ELIGIBILITY
The Artist in Residence program is open to emerging, mid-career, and established professional artists, as defined by the Toronto Arts Council:
A professional artist is someone who has developed their skills through training and/or practice; is recognized as such by artists working in the same artistic tradition; actively practices his or her art; seeks payment for his/her work; and has a history of public presentation.
The artist must be a Canadian citizen or permanent resident of Canada, aged 18 years or older. Preference will be given to residents of York Region.
FUNDING
RHPL will provide the total sum of $2,400 for the residency period. This sum will cover all artist fees, travel expenses, materials, and any other project expenses incurred by the applicant.
•••••
Appel à candidatures
2017-2018 pour une
résidence croisée en Nouvelle-Aquitaine : Centre d’art de l’île de Vassivière / NEKaTEOENEa au Domaine d’Abbadia
APPEL À CANDIDATURES RÉSIDENCE
ART ET ENVIRONNEMENT
13ème SAISON : 30 OCTOBRE 2017 – 30 MARS 2018
DATE LIMITE DES CANDIDATURES : 17 SEPTEMBRE 2017
Le Centre international d’art et du paysage de l’île de Vassivière et le lieu de résidence NEKaTEOENEa au domaine d’Abbadia à Hendaye lancent un appel à candidatures pour un-e artiste et un-e scientifique (naturaliste, biologiste, ethnologue, anthropologue, géographe…) pour une résidence de quatre mois répartie sur deux lieux :
> Sur l’île de Vassivière, au Château – résidences d’artistes, pour deux mois entre le 30 octobre 2017 et le 27 janvier 2018
> Au Domaine d’Abbadia, à NEKaTEOENEa, pour deux mois entre le 29 janvier et le 30 mars 2018
Pour avoir de plus amples informations et/ou postuler à cette résidence croisée, vous pouvez télécharger l’appel à candidatures sur notre site internet.
Coordinatrice des résidences : Lucie You
residences [arobas] ciapiledevassiviere [point] com / 05 55 69 27 27
Centre international d’art et du paysage
Île de Vassivière
87120 Beaumont du Lac
05 55 69 27 27
Horaires et infos pratiques ICI: http://www.ciapiledevassiviere.com/fr/centre_infos.aspx
•••••
Appel à projets pour les résidences d’artistes 2018-2019
Les résidences du Studio XX offrent aux artistes la possibilité d’expérimenter et de créer de nouvelles œuvres (art numérique, installation, performance). Les artistes en résidence ont accès à un espace de travail (partagé avec l’équipe de l’organisme) pendant six semaines. Il-elle-s reçoivent un cachet de résidence et ont accès aux équipements et ateliers du Studio XX. Leur travail est présenté publiquement dans le cadre des activités de diffusion du centre.
Date limite: 15 octobre 2017
https://studioxx.org/activities/appel-projets-pour-les-residences-dartistes-2018-2019/
•••••
Vous êtes un artiste ou un professionnel étranger de la culture et séjournez à Paris dans le cadre de votre travail ? Vous pouvez déposer une demande de logement à la Cité internationale universitaire de Paris en ligne : http://workflow.ciup.fr/citeu/site/login.php
Certains logements sont spécifiquement adaptés à l’activité artistique : la Cité internationale dispose de deux ateliers-logements pour artistes plasticiens et six studios avec cabine insonorisée pour les musiciens. Les différentes maisons de la Cité internationale peuvent également accueillir des artistes et professionnels de la culture en fonction de la disponibilité de leurs logements (sans espace de travail). Le tarif des logements varient selon le type, le confort et la durée du séjour.
Si votre nationalité est représentée par une maison de la Cité internationale, renseignez-vous auprès d’elle pour connaître la démarche à suivre. Cf. http://www.ciup.fr/> “les maisons”.
Si cette maison représentant votre nationalité n’a pas de disponibilité, votre demande pourra être transmise aux autres maisons de la CIUP, sous réserve de la validation de la demande par la CIUP.
Les statuts de la cité prévoient en effet que pour y être admis, la venue de l’artiste doit s’inscrire dans le cadre d’un projet précis soutenu institutionnellement (venue sur invitation d’une structure culturelle française, ou sur envoi d’une structure culturelle du pays de résidence de l’artiste, pour une réalisation spécifique). Cette institution doit soutenir financièrement le projet, et donc le séjour de l’artiste à Paris.
D’autre part, la cité prévoit dans ses statuts que les artistes soient étrangers ou en mobilité internationale.
sans date limite
•••••
Atelier Topaz – résidence Opasatika, Ontario, Canada
Le lieu
Situés au cœur de la forêt boréale, les Ateliers Topaz sont à la fois un lieu de retraite et un centre de création pour artistes, toutes disciplines confondues. L’endroit parfait pour la réflexion, l’évasion. Le groupement d’édifices fait 900 mètres carrés et repose sur 14 hectares face à la route Transcanadienne. Il donne sur un étang de deux hectares. Topaz c’est la « Route 66 » dans le nord de l’Ontario. L’endroit, modeste et nostalgique, rappelle aussi les grandes épopées de la colonisation francophone de l’Ontario. Ces studios de création ou cette résidence d’artistes, endroit idéal pour les arts visuels, sont situés au centre du Canada, à mi-chemin entre l’Atlantique et le Pacifique, là où les étoiles deviennent les topazes de la nuit.
Ce qu’on offre
D’abord l’espace et, l’espace de travail déterminés selon les besoins de l’artiste. Les espaces polyvalents permettent d’y faire de la peinture, de la sculpture, de l’installation, etc. L’atelier de menuiserie, le Bar à clou, est équipé des outils de base. Un magasin d’objets trouvés est disponible autant pour l’inspiration que pour l’utilisation dans une œuvre. Le peintre apporte ses pinceaux, le musicien son instrument et l’écrivain son ordi.
Les personnes qui séjournent aux Ateliers Topaz jouissent de l’accès à la cuisine et sont responsables de préparer leurs repas. Toutefois Laurent peut aussi leur cuisiner de petits plats typiquement canadiens-français aux besoins ou aux désirs. Topaz possède deux suites avec lit double et une chambre avec lit simple. Chacune possède sa salle de toilette avec douche. Ces installations évoquent admirablement le style des années 1960. Pour la baignade, le Lac des Cœurs se situe à deux kilomètres à l’est. Pour le canotage ou la pèche, la rivière Opasatika est deux kilomètres à l’ouest. Pour se déplacer, il y a de vieux vélos ou la marche. Pour un frais très raisonnable, votre hôte peut aussi vous conduire ou organiser un déplacement vers Kapuskasing à l’est ou vers Hearst à l’ouest. Les matériaux d’artistes ne sont pas disponibles dans la région. Il est donc important de faire vos achats avant votre séjour, à moins que vous travailliez avec des matériaux que l’on peut se procurer dans des magasins ordinaires ou même en nature.
Dossiers en tout temps
www.atelierstopaz.ca
5. art public
Images Rémanentes lance son appel aux artistes!
Date de tombée : 29 septembre 2017
Cliquez ici pour accéder à l’appel : https://goo.gl/Fcbfus
Pour toutes questions ou demande d’informations supplémentaires, veuillez contacter Michelle Drapeau et Elise Anne LaPlante : imagesremanentes [arobas] gmail [point] com
•••••
Appels de dossier
Œuvre d’art public / Place des Arts
13 octobre 2017
Sudbury (Ontario)
L’édifice qui sera construit réunira sur 5 niveaux quelques 60 000 p2 d’installations de plusieurs types : 3 lieux de diffusion pour les arts de la scène (théâtre à l’italienne, studio et bistro), une galerie d’art contemporain, une boutique, des studios d’artistes et ateliers de production, des aires administratives. Y résideront en permanence les sept membres fondateurs et premiers usagers des ressources du centre. De nombreux autres usagers externes, producteurs, diffuseurs, artistes, organismes communautaires et le milieu de l’éducation auront aussi accès aux espaces locatifs et services pour produire et présenter leurs activités.
L’œuvre d’art public qui sera créée symbolise l’effort collectif investi par les sept organismes fondateurs qui entreprenaient le développement de ce projet en 2010. L’ouverture étant prévue en 2020, il aura fallu 10 ans d’efforts et de concertation soutenus des équipes et des conseils d’administration pour obtenir un centre d’excellence.
http://www.maplacedesarts.ca/appels-doffres/
maplacedesarts.ca/wp-content/uploads/2017/08/PdA-Appel-aux-dossiers-FINAL-24aou%CC%82t2017.pdf
•••••
Call to Canadian Artists :: Belvedere Transit Centre (RFP)
The Belvedere Transit Centre public art competition, open to professional artists residing in Canada, is held in accordance with the City of Edmonton policy « Percent for Art to Provide and Encourage Art in Public Areas » (C458C).
The Edmonton Arts Council, on behalf of the City of Edmonton, is seeking a Canadian artist or artist team to create an artwork to be installed in one of three locations on the Belvedere Transit Centre site.
Location One: Stand-alone artwork in the plaza
Mediums may include, but are not limited to, sculpture, sculptural series, art benches. Artwork can be installed in the planting beds or the hardscape.
Location Two: Hanging artwork in the heated wait area
Mediums may include, but are not limited to, sculpture, sculptural series, mobiles. The selected artist must work with the project team to ensure the artwork does not interfere with security camera sightlines, sprinkler systems, and any wayfinding. Approximate footprint of the ceiling zone is 22 metres long by 6 metres wide. Maximum hanging load of 500 lbs. per roof beam (single point support).
Location Three: Two sculptures at the windows of the unheated wait area
Two sculptures that will visually animate the area for transit centre users and pedestrians on 129 Avenue. Approximate dimensions of each window are 2 metres across by 2.7 metres high. Each window sits approximately 300 mm off the floor.
Budget:
$80,000.00 CAD (maximum, all inclusive)
Deadline for Submissions:
4:30 pm MST on Monday, September 25, 2017
Installation:
Spring 2018
For information about the Call please email Robert Harpin, Public Art Officer or call 780.424.2787 ext 231
https://publicart.edmontonarts.ca/static_media/pdfs/files/publicart/artcalls/RFP_Belvedere_TC.pdf
6. pour commissaires
Indigenous Curatorial Residency & Exhibition | Call for Submissions
A partnership between aceartinc. & the National Indigenous Media Artists Coalition funded by the Winnipeg Foundation
Residency dates: 1 February– 31 July 2018
Application deadline: Midnight, 1 October 2017
www.aceart.org/indigenous-curatorial-residency
About
Indigenous Artists and curators are underrepresented in contemporary art galleries, Artist-Run Centres, and art publications in Canada. The purpose of this Indigenous Curatorial Residency is to provide space and support for Indigenous curators and artists to develop and disseminate their practices.
Thanks to the Winnipeg Foundation’s 2015 Community Grant, the Indigenous Curatorial Residency was an incredibly effective project that recentred the work of Indigenous artists and curators and engaged Indigenous and non-indigenous audiences. aceartinc. created its first Indigenous Curatorial Residency (ICR) in partnership with the Aboriginal Curatorial Collective (ACC-CCA) in 2015 and Niki Little was selected to be the curator.
ICR forms connections to, and between, the city’s Indigenous and non-Indigenous artists, thinkers, and public. The first ICR had a profound impact on ace, not only through the exhibition Niki Little mounted but it also led to a significant increase in applications from (and subsequent selections of) self-identified Indigenous artists to the 2016 Regular Exhibition call.
Indigenous Curatorial Residency 2018
In partnership with the National Indigenous Media Artists Coalition (NIMAC) and with the continued generous support of the Winnipeg Foundation, we are delighted to implement the second Indigenous Curatorial Residency.
We are inviting applications from Indigenous curators in Canada wishing to exhibit contemporary artists working in any medium. The curator will be selected by a jury consisting of 2 NIMAC staff/board members and 2 ace staff/board members. We invite applications from Indigenous curators including emerging curators or Indigenous artists seeking an opportunity to curate.
The curator will undertake a 6 month residency within aceartinc. from February – July 2018 to work on a specific exhibition. The end of the residency will culminate in the exhibition being mounted in the Main Gallery in July 2016.
The Residency
The curator will be based in Winnipeg and given a workspace in the aceartinc. office where you will receive support from the Director, the Finance & Administration Manager, ace’s board, and the National Director of NIMAC, who is based in Winnipeg. There will also be formal monthly meetings with NIMAC and aceartinc.
During the residency, the curator will organize and mount their exhibition, complete the curatorial essay, undertake studio visits with local artists, and deliver a public talk.
ace will provide administrative support in terms of office space, access to equipment, internet, and telephone, installation guidance, technical assistance, and introductions into local networks and community. ace will also manage the publication of the essay. The desk and other resources are for the curator’s convenience and will be accessible 24 hours, 7 days a week. He/she/they are not expected to keep strict office hours.
The curator (if not currently living in Winnipeg) is expected to spend the majority of the 6 months in Winnipeg in order to work on the exhibition in situ and form strong connections with local artists, curators, and writers and strengthen networks here: a very important part of this residency. However, the accommodation can be flexible in response to the curator’s needs- for example, an apartment may be rented, or a room in a hotel, or equivalent accommodation within the given budget.
Timeline
Residency begins: 1 February 2018
Exhibition: July / August – exact dates TBC
Residency ends: 31 July 2018
Budget
The curator
$6000 fee; paid in monthly installments over 6 months
Up to $1100/ month towards 6 months of accommodation and living expenses in Winnipeg.
The exhibition (in accordance with CARCC/CARFAC rates)
Artist fees for up to 3 curated artists
Artist talk fees for up to 3 curated artists
Travel assistance for up to 3 curated artists
Installer fees
To Apply
We will be accepting submissions by email only. Please send your application to hannah_g [arobas] aceart [point] org, titled “ICR submission”. Call if you have questions- 204 944 9763.
Please provide the following:
A Curatorial Statement (one page)
An exhibition proposal that includes a detailed description of the project, artists you wish to exhibit (including letters of confirmation from those artists), timelines. (two pages)
Schedule of activities (one page, if applicable)
An equipment list or itemization of special technical needs (one page, if applicable)
A CV, including contact information (up to four pages)
An image list (one page)
Support Material
You may include up to 20 images presented as one PDF document.
Individual images must be jpegs 72dpi, 1024 x 768 pixel, 500k (.5 MB) RGB or SRGB only. Images that are larger than this will not be viewed.
No PowerPoint, DVDs, or CD-Rs please.
Video may be submitted through a link to Vimeo, YouTube or other accessible websites.
Audio is accepted in MP3, WAV or AIFF format only.
At this time we can only accept submissions in English.
Format
Create two separate PDF files: one consisting of your cover letter, artist statement, project proposal, CV, image list and schedule of activities/equipment list. The other file will consist of your support materials. Label the files with your full name.
•••••
Open call: « Artist as an Object » film series
Application deadline: October 29, 2017
info [arobas] nonterritorial [point] pro
“Artist as an Object” is an ongoing film series about emerging and established artists. The core idea of this series is to offer insight into the work and processes of the artists through interviews and non-technical presentations of their art.
Films will showcase artists who are pushing boundaries—aspiring artists who are advancing art in unexpected new ways and who dare to question its principles.
Our goal is to shed light on the ideas and motivations of artists and to help them share their unique views. We hope to achieve this by creating a different kind of cinematic experience: a sound-based series that puts emphasis on language.
Open call
Nonterritorial is accepting commissions for biopics, including submissions for the “Artist as an Object” series. This series focuses on artists who are working at the frontier of contemporary art and challenging the exhibition model.
Selected artists will have a chance to articulate their ideas on how they envision the future of art through film. The “Artist as an Object” series aims to serve as a bridge between artists working on similar issues and as a gateway for international exposure.
Nonterritorial pledges to store the biopics in an industry-standard archival format and to assist artists and patrons by providing the films in any encoding required.
How to apply
Please send a cover letter and a portfolio of your work, up to a maximum of 10 images. If you wish to be considered for the « Artist as an Object » series, please further elaborate on how your art practice questions the exhibition model. As an alternative to the portfolio, you may send a writing sample that you think is representative of your thoughts on the subject, along with a description of artworks that you would like to see produced.
All material must be submitted in PDF format. Artists and third parties working on behalf of artists can file an application via email: info [arobas] nonterritorial [point] pro
Who is eligible?
Everyone who wishes to commission a biopic is eligible to submit material. Artists who are questioning the exhibition model through their art practice or theoretical inquiry are especially welcomed to apply.
Additional information
Applications deadline for “Artist as an Object” series: October 29, 2017. Accepting applications for the engaged commissions all year round.
What is Nonterritorial?
Nonterritorial produces unique artworks in unusual settings. Through its network of partners and patrons, it generates opportunities for artists to engage with audiences in novel ways.
Nonterritorial is building a transactional model that is meaningful to all participants involved.
Nonterritorial is in the process of creating a healthy ecosystem for artists that do not rely on the exhibition model or otherwise do not fit within the existing structures.
Collection
Nonterritorial has a growing collection of works from contemporary artists who question accepted ideas about art. For instance, the belief that artworks require a self-contained object with a compositional space or that we cannot draw articulated experiences from objects and actions that are subordinated to useful ends.
Imma
Nonterritorial collaborates with Imma, an independent laboratory devoted to artistic research. Imma investigates alternatives to conventional modes of artistic reception and spectatorship.
When we think of artworks, we often think of objects hanging on the walls or laying on the floor of a gallery. But does it have to be this way?
•••••
Appel à contribution d’écriture pour la revue FACETTES
La revue
FACETTES est un espace de collaboration, de débat et de recherche de la scène artistique
transfrontalière franco-belge (Hauts-de-France, Wallonie et Bruxelles).
Éditée par 50° nord réseau transfrontalier d’art contemporain, cette revue annuelle et gratuite
examine les données et enjeux de la création contemporaine dans le champ des arts plastiques et visuels. Chaque numéro est l’occasion de s’interroger sur une thématique, de l’explorer sous
différentes perspectives, de porter des regards croisés sur ce qui fait l’actualité de l’art.
FACETTES affirme l’exigence de son contenu dans la multiplicité des approches et des points de vue. Artistes, designers, critiques d’art, commissaires, universitaires, jeunes chercheurs et autres acteurs du monde de l’art sur la scène eurorégionale et européenne, contribuent ainsi au développement de la revue.
Contributions recherchées
FOCUS
Textes critiques sur / entretiens avec des artistes du territoire frontalier franco-belge (Hauts-de-France, Wallonie et Bruxelles) ou y ayant exposé récemment et entretiens avec des professionnels de ce même territoire.
CARTES BLANCHES
Créations plastiques à destination des artistes du territoire frontalier franco-belge (Hauts-de-France, Wallonie et Bruxelles)
DOSSIERS
Réflexion dépassant le cadre du territoire, essais, analyses critiques et mises en perspectives : politique culturelle, philosophie de l’art, histoire de l’art contemporain et des pratiques curatoriales…