Programmation des membres de l’AGAVF
Centre culturel franco-manitobain (Winnipeg)
Isabelle Demers, Amélie Laurence Fortin, Jacinthe Loranger et Fanny Mesnard – Mon autre / Alter ego
du 30 mars au 25 mai 2017
340, boulevard Provencher
Saint-Boniface, Manitoba
www.ccfm.mb.ca
Galerie SAW Gallery (Ottawa)
Frank Cole, Allen Deleary, Luc Desjardins, Mike Dubue, Rah Eleh, Donna James, Ramses Madina, Caroline Monnet, Rehab Nazzal, Andrée Préfontaine, Meredith Snider + Bear Witness – The Last Picture Show
commissaire : Jason St-Laurent
du 26 mai au 30 juin 2017
vernissage: vendredi 26 mai de 19h à 23h suivi d’une soirée dansante
67, rue Nicolas
Ottawa, Ontario
www.galeriesawgallery.com
Maison des artistes visuels (Saint-Boniface)
Hannah Doucet, Gillian King et Alexis Lavoie – Peau
du 11 mai au 17 juin 2017
John Patterson – Turismo
du 11 au 27 mai
219, boulevard Provencher
Saint-Boniface, Manitoba
www.maisondesartistes.mb.ca
Galerie Sans Nom (Moncton)
Camille Bernard-Gravel – Construire la pluie
Sumira Bothé, Marcel LeBlanc et Tracey Richard – N’importe qui peut jouer de la guitare
Catherine Arseneault – swallowing saudade
James Fitzgerald – incidents and accidents
du 19 mai au 23 juin 2017
Maryse Arseneault – Help Phone / Au bout du fil
du 25 mai au 4 juin 2017
vernissage: vendredi 19 mai à 19h
140, rue Botsford
Moncton, Nouveau-Brunswick
www.galeriesansnom.org
Centre d’artistes Voix Visuelle (Ottawa)
Génération Visuelle
du 27 mai au 13 juin
Vernissage: jeudi 1er juin à 17h
67, avenue Beechwood (2e étage)
Voix numérique
commissaire : Alex Leblanc
du 27 juin 2016 au 15 juin 2017
Au Centre Richelieu-Vanier
Vanier, Ontario
www.voixvisuelle.ca
Galerie d’art Louise-et-Reuben-Cohen (Moncton)
Roméo Savoie – CERA ALBA: L’alliage de l’éphémère à l’éternel
commissaire: Paul Édouard Bourque
du 31 mai au 30 juillet 2017
vernissage: 31 mai à partir de 17h
Pavillon Clément-Cormier
405, avenue de l’Université
Université de Moncton
Moncton, Nouveau-Brunswick
www.umoncton.ca/umcm-ga
Galerie du Nouvel-Ontario (Sudbury)
Tanya Lukin Linklater, Darlene Naponse, Deanna Nebenionquit – Beshaabiiganan (Lignes)
du 1er juin au 8 juillet 2017
vernissage: jeudi 1er juin à 19h
174, rue Elgin
Sudbury, Ontario
www.gn-o.org
Centre d’arts visuels de l’Alberta (Edmonton)
Jean-René Leblanc – Grecopolis
du 7 avril au 20 mai 2017
9103 95 Avenue
Edmonton, Alberta
www.galeriecava.com
Le Labo (Toronto)
Causerie d’artiste avec Anne-Marie Proulx
pour l’exposition Aiminanu au centre d’artiste YYZ
Samedi 13 mai 2017 à 14h
YYZ Artist Outlet
#140 – 401 Richmond St. W.
Toronto, Ontario
www.lelabo.ca
Galerie Bernard-Jean (Caraquet)
Luc Charette – La Guerre des Toiles
du 14 avril au 31 mai 2017
220 boulevard Saint-Pierre Ouest
Caraquet, Nouveau-Brunswick
www.centrecultureldecaraquet.com/galerie-bernard-jean
Le Trécarré (Pointe-de-l’Église)
Cora Anne Belliveau, Nadine Belliveau, Annette Comeau, Denise Comeau, Jocelyne Comeau, Rolande Comeau, Noella De Mille, Christophe Dol, Alvina LeBlanc, Jay LeBlanc, Elizabeth Lore, Diane Nadon, Valérie Nadon, Isao Sanami-Murill, Dany Sheehy et Dianne Surette – Hors confort
depuis le 9 janvier 2017
Université Sainte-Anne, Nouvelle-Écosse
rendezvousdelabaie.ca/galerie-dart
Appels de dossiers
1. appels en français du Canada
Festival international du cinéma francophone en Acadie – Moncton – 28 juillet
FICFA volet arts médiatiques – Moncton – 11 août
Zocalo – Vieux-Longueuil – 9 juin
SKOOL – Skol – Montréal – 24 mai
Folie/Culture – Québec – 31 mai
Orange, l’événement d’art actuel de Saint-Hyacinthe – 15 juin
Beauce Art – Saint-Georges de Beauce – 1er juin
aceartinc. – Winnipeg – 1er août
2. appels en anglais du Canada
Sheridan College – Mississauga – 4 juin
Art Gallery of Burlington – Ceramic Courtyard Exhibition – 30 juin
Surrey UrbanScreen – 16 juin
Artspace – Peterborough – 16 juin
One on One Gallery – Medicine Hat – 14 juillet
NAISA – Sonic Reflections – Toronto – 30 juin
Southern Alberta Art Gallery – Lethbridge – en cours
The Alternator Centre for Contemporary Art – Kelowna – en cours
3. appels internationaux
]performance s p a c e [ – Folkestone, Angleterre – 31 mai
Concours de Photographie de la Grotte ornée du Pont-d’Arc – France – 21 juin
City Sonic, festival international des arts sonores – Charleroi – 1er juin
Cultures of Silence: Invisible Violence – 30 juin
International Videoart Festival – Buenos Aires – 6 août
Rencontres Internationales Sciences & Cinémas – Marseille – 1er juin
WEAR Sustain – Bruxelles – 31 mai
DongGang International Photo Festival – 20 mai
Festival Les Instants Vidéo – Marseille – 3 juin
4. résidences
VIDEOFORMES – Clermond-Ferrand – 10 juin
Artist-In-Residence Krems – 31 mai
Artists at Risk – mondial institution for art practitioners under threat – 15 mai
Résidence – Zocalo – Vieux-Longueuil – 9 juin
L’université Le Havre Normandie – 31 mai
Cité internationale universitaire de Paris – sans date limite
Atelier Topaz – Ontario – en tout temps
5. art public
Art Gallery Barrier Free Project – St. Albert – 1er juin
RFQ integrated public art opportunities – Toronto – 29 mai
Trafalgar Park Community Centre – Oakville – 15 juin
StART UP (StreetARToronto Underpass Program) – Toronto – 23 mai
Canopy Sculpture Installation Transit Shelters Public Art Project – Avonmore – 31 mai
Projet d’art public – Saint-Boniface – 31 août
6. pour commissaires
School of Art at the University of Manitoba – 31 mai
FACETTES – appel à contribution – en cours
Curator-in-Residence Program – Bemis Center for Contemporary Arts – Nebraska – 31 mai
Gallery Curator – The Latcham Gallery – Stouffville – à partir du 10 avril
Inter, art actuel – Québec – 1er juin
esse arts+opinions – Montréal – 1er septembre
La Liste
L’Association des groupes en arts visuels francophones (AGAVF) présente les événements de ses quinze centres d’artistes et galeries membres à travers le pays et compile les appels de dossiers en arts visuels, arts médiatiques, performance, art public qui s’adressent principalement aux artistes et parfois aux commissaires.
1. appels en français du Canada
Festival international du cinéma francophone en Acadie
http://www.ficfa.com/soumettre-vam
Appel de dossiers
/Expositions 2017-2018/
/Date limite : 9 juin 2017/
Zocalo, centre dédié à la recherche et à la création en art imprimé, invite les artistes à soumettre un projet d’exposition pour 2017-2018. Les propositions esthétiques qui questionnent et innovent seront privilégiées. Tous les dossiers reçus seront sélectionnés par un jury composé de représentants du centre et de professionnels du milieu des arts visuels. L’espace d’exposition se trouve dans les ateliers de travail.
Le dossier doit comprendre les documents suivants :
- 5 à 10 images (fichiers compatibles MAC, format JPEG, RVB, 72 dpi, 1024 x 768 px max)
- une liste descriptive des images indiquant le titre, l’année, le médium et les dimensions de l’œuvre
- un curriculum vitae
- un court texte de démarche artistique et de projet d’exposition
Seuls les dossiers complets seront considérés; un cachet sera versé aux artistes. Après la période d’exposition dans les ateliers, les œuvres paraitront sur le site Internet de Zocalo.
* Si le dossier dépasse 10 Mb, veuillez l’envoyer par un système d’envoi en ligne, tel que Dropbox, We Transfer ou Hightail.
LES PROPOSITIONS DOIVENT ÊTRE SOUMISES PAR COURRIEL à l’adresse suivante :
info [arobas] zocaloweb [point] org
Objet : Appel de dossiers
Vous recevrez un courriel confirmant la réception de votre dossier. Si vous ne recevez pas le courriel de confirmation après une semaine, veuillez contacter la coordination au info [arobas] zocaloweb [point] org pour vous assurer que votre dossier a bien été reçu.
Emplacement : ZOCALO – 80, rue Saint-Jean, Vieux-Longueuil
Horaire : lundi au vendredi de 9 h à 12 h et 13 h à 17 h
Information : 450.679.5341 – info [arobas] zocaloweb [point] org
Zocalo
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APPEL DE DOSSIER SKOOL
Date de tombée — 24 mai 2017
Date du stage — 18 juin au 29 juillet
Admissibilité: ce programme s’adresse aux étudiants canadiens âgés de moins de 30 ans, qui retourneront aux études en septembre 2017
SKOOL est un stage rémunéré pour une équipe de deux artistes et/ou travailleurs culturels de la relève. Il est d’une durée de 6 semaines consécutives de 35h au taux horaire de 11,25$.
En transformant Skol en lieu d’apprentissage, le programme SKOOL met les ressources du Centre à la disposition d’une équipe qui pourra expérimenter différentes formes d’organisation et de programmation, avec l’aide soutenue de l’équipe du Centre. Il s’agit d’une opportunité d’apprendre les rouages du travail culturel et d’expérimenter avec de nouvelles formes de diffusion.
Le projet de stage peut prendre plusieurs formes, par exemple :
publication
projet de commissaire
atelier
recherche dans les archives
recherche en histoire de l’art et/ou art actuel
intervention dans l’espace public
conférence
un amalgame de ces exemples
Tous les dossiers pour SKOOL doivent comprendre :
une description de projet (max. 3 pages)
un horaire de travail et échéancier (max. 2 pages)
un CV pour chaque membre de l’équipe
tout autre matériel visuel jugé pertinent pour votre projet (images, vidéo, dossier de presse).
Les dossiers seront évalués par l’équipe de Skol. Nous vous invitons à consulter notre site internet pour voir les projets qui ont déjà été présentés dans le cadre de ce programme.
Les candidat·e·s recevront une réponse par courriel d’ici le 31 mai.
Vous pouvez déposer votre dossier en personne durant les heures d’ouverture ou nous l’envoyer par courriel en un seul PDF + images, PROJET SKOOL comme sujet, à l’adresse suivante: schabot [arobas] skol [point] ca
*Nous accordons une grande valeur à la diversité culturelle et nous encourageons les candidat·e·s à mentionner s’ils sont issus de l’immigration, membres de minorités visibles, ou Autochtones.
Centre des arts actuels Skol
372, Ste-Catherine O. Espace 314
Montréal, Québec
514.398.9322 skol [arobas] skol [point] ca
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Programmation 2018- 2019 / Folie/Culture
31 mai 2017
Québec (Québec)
Folie/Culture vous invite à soumettre vos projets artistiques les plus fous afin de constituer sa prochaine programmation ! Par son mandat ouvert, l’organisme favorise la pluridisciplinarité, mais est également sensible à toutes les pratiques artistiques. Conçues sur la thématique POST-, vos propositions doivent être envoyées avant le 31 mai 2017.
Spécialisé en art actuel, l’organisme Folie/Culture suscite la réflexion sur des questions de santé mentale en empruntant des pistes de recherche inusitées. Notez que nous n’avons pas de lieu d’exposition ni d’équipement de production, ce qui nous oblige à réinventer les lieux de diffusion.
POST-
Il semble que le mot post- soit la nouvelle coqueluche dans le fabuleux univers des concepts.Ce qui apparait dépassé, désuet et vieillot est désormais automatiquement qualifié de post-: post-industriel, post-désinstitutionnalisé, post-avant-garde, etc. Nous sommes englués dans l’hégémonie du POST- alors que ce préfixe est sensé marquer une rupture radicale. Le post- ne nomme pas la nouveauté, il condamne seulement le passé et nous entraîne dans un cul-de-sac.
Avec cette thématique, Folie/Culture lance une réflexion non pas sur l’ère de l’après-post-, mais plutôt sur l’ère de l’a-POST-. Nommons le présent et affranchissons-nous du post- ! Engouffrons-nous dans le risque et l’incongru pour renommer l’art actuel selon des pistes encore inexplorées. Artistes et fous, à vos armes ! Que chaque proposition soit un manifeste de construction du réel, qu’il donne corps à l’invention d’une esthétique, à un nouvel imaginaire social, à un ébranlement des certitudes mortifères.
VOTRE DOSSIER DOIT CONTENIR :
– une description de votre projet s’inscrivant dans la thématique POST- (une page);
– une courte biographie ainsi que votre démarche artistique (une page);
– un curriculum vitæ;
– un maximum de 10 images numériques ou un total de 10 minutes en vidéo ;
– une enveloppe de retour préaffranchie (si le dossier est envoyé par la poste).
Faites parvenir vos propositions par Internet via un lien WeTransfer ou Dropbox à programmation [arobas] folieculture [point] org, ou par la poste à l’adresse suivante :
335, rue Saint-Joseph Est – bureau Québec (Québec) Canada G1K 3B4
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APPEL DE DOSSIERS
6e ÉDITION
ORANGE, L’événement d’art actuel de Saint-Hyacinthe
Présenté du 15 septembre au 28 octobre 2018
DATE LIMITE : jeudi 15 juin 2017
Saint-Hyacinthe, le 4 avril 2017 – La 6e édition de ORANGE, L’événement d’art actuel de Saint-Hyacinthe, se tiendra en septembre et octobre 2018. Pour l’occasion, ORANGE confie la direction artistique aux jumelles Isabelle et Marie-Ève Charron. Fort de ses expertises combinées, le duo veut permettre un arrimage plus grand entre les pratiques artistiques, les acteurs agricoles et la communauté scientifique agronomique. Les commissaires proposent la notion de traçabilité comme fil conducteur entre agriculture et art.
http://www.expression.qc.ca/orange/index.html
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Appel de candidatures 2018
THÉMATIQUE 2018
SCULPTER L’HISTOIRE, en plein air
Pour sa 5e édition, Beauce Art : L’International de la sculpture, organise un Symposium teinté d’histoire. La thématique de cette édition explorera l’imaginaire lié à l’histoire et aux événements historiques marquants la Beauce, le Québec, le Canada, le monde; nous explorerons également quelques-unes des conséquences sociétales de l’histoire et des imaginaires qui l’animent.
Ce thème va réunir à Saint-Georges de Beauce, dans le quadrilatère historique sur le bord de la Rivière Chaudière, plus précisément dans le Parc Lacasse, 10 sculpteurs dont les préoccupations seront liées aux différentes manières de raconter l’histoire d’une ville, d’un pays, d’un monde, soit par les écrits, la mémoire, l’interprétation des communautés, et les différentes manières de voir l’histoire de la percevoir à travers des faits véridiques.
Il y a différentes façons de comprendre l’histoire et, par leur imaginaire, les sculpteurs sauront créer dans cet espace muséal approprié un contexte historique d’intérêt public.
Actuellement, nous vivons une période dynamique et transitoire de l’histoire; nous sommes dans un espace-temps où la mémoire des événements significatifs expire ou s’efface en quelques jours, mois ou quelques semaines. « Les monuments physiques » comme Saint-Georges et le dragon, pour commémorer un événement important de l’histoire d’une ville ou d’un pays n’existent presque plus en raison du fait que les gens ne leur portent que peu d’attention immédiate, car ils sont mis au rancart du fait de la présence des « hashtags » et des profils « pic filters ». Les gens s’en tannent et passent à autre chose. Imaginons maintenant une ville ou l’histoire provient d’un chaos d’informations qui se visualise dans son parc des sculptures. Qu’est-ce que cela va donner? Sensibiliser la population à la création, à l’imagination et à l’histoire, tout en permettant d’enjoliver tout en sauvegardant ce joyeux patrimonial qu’est le quadrilatère de la place de l’église de Saint-Georges et son Louis Jobin.
Beauce Art : L’International de la sculpture se veut un signal, un indicatif des idées émergentes brillantes qui contribuent à notre compréhension de l’histoire mondiale actuelle et fluctuante. Le thème 2018 de Beauce Art : L’International de la sculpture porte sur une vision exaltée de l’histoire universelle, celle de la Beauce et de l’histoire contemporaine internationale. Ce sera un thème sans réel socle scientifique historique pour certains créateurs et c’est correct! La sculpture va devenir ainsi une instrumentalisation du désir d’histoire en chacun de nous, appuyée sur une vision romantique de la discipline historique. Nous sommes tous des historiens à notre façon et les sculpteurs sauront faire de même. Liberté historique en Beauce!
Thématique écrite et présentée par M. Joseph-Richard Veilleux, directeur artistique de Beauce Art : L’International de la sculpture.
Présentation d’un projet de sculpture avant le 1er juin 2017
http://www.beauceart.com/fr/candidatures
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Appel de soumissions
Présentement, nous ne pouvons accepter que des soumissions en anglais.
Les documents nécessaires pour la Programmation régulière :
Le jury recevra un disque de votre projet; assurez-vous de suivre nos consignes en ce qui concerne la grandeur du fichier et le titre. Pour vous renseigner sur aceartinc., rendez visite à notre site Web ainsi qu’à nos plateformes sociales (Facebook, Instagram, www.aceart.org).
Votre soumission devrait comprendre :
- Une lettre d’accompagnement
- Un énoncé d’artiste et/ou de commissaire (une page)
- Un projet. À noter : si le projet est en cours de développement, veuillez fournir du matériel d’appui relié au projet.
- Un CV mis à jour avec vos coordonnées actuelles (2 pages)
- La cédule des activités (s’il y a lieu)
- Une liste d’équipement ou de besoins techniques précis (s’il y a lieu)
- Une liste d’images (pas plus d’une page)
- Votre matériel d’appui
Les soumissions qui ne sont pas conformes à nos consignes risquent d’être excluses de notre processus de sélection.
Afin de réduire les déchets de papier et se conformer au 21ième siècle, aceartinc. privilégie les soumissions numériques.
Créez deux fichiers PDF séparés : un qui comprend votre lettre d’accompagnement, votre énoncé d’artiste, votre projet, votre CV, votre liste d’images et votre cédule d’activités/liste d’équipement. Le deuxième fichier comprendra votre matériel d’appui. Indiquez votre nom en entier sur vos fichiers. Mettez-les en attache et envoyez-les par courriel à gallery [arobas] aceart [point] org.
Matériel d’appui
aceartinc. est seulement compatible avec les MACs.
Vous pouvez inclure jusqu’à 20 images (un total de 20, y compris pour les soumissions de groupe), présentées préférablement dans un document PDF.
Les images individuelles doivent être en format jpeg de 72 ppp, 1024 x 768 pixels, 500 k (.5 MB) RGB ou SRGB seulement. Nous ne considérerons pas des images plus grandes.
Pas d’exposés en PowerPoint s.v.p.
Les vidéos peuvent être soumises par l’entremise d’un lien Vimeo, YouTube ou d’autres sites Web facilement accessibles. Voir ci-bas pour plus de clarifications par rapport à chaque partie de la soumission.
Les vidéos soumises sur DVD doivent être compatibles avec NTSC et ne doivent pas durer plus de 5 minutes et être prêtes à visionner.
Les vidéos CD-R doivent être accessibles via Quicktime, RealPlayer ou VLC.
Les pistes audio sont acceptables uniquement en format MP3, WAV ou AIFF.
Pas de classeurs, de chemises ou d’agrafes (seulement des trombones S.V.P.).
Pas plus de 2 imprimés : ceci comprend des essais, des critiques, des documents d’œuvres d’art non-originales qui ne peuvent pas être décrites autrement, soit en diapositive, soit en format vidéo. PAS DE LIVRES S.V.P.
Aucune œuvre d’art originale.
Veuillez ne pas envoyer de courrier enregistré qui exige une signature.
Les soumissions ne seront pas renvoyées, alors n’envoyez pas de matériel qui ne peut pas être remplacé.
Date limite : 1er août 2017
2nd Floor, 290 McDermot Avenue, Winnipeg, MB R3B 0T2 | tel: (204) 944-9763 | email: gallery [arobas] aceart [point] org
aceart.org
2. appels en anglais du Canada
Sheridan College
2017 Temporary Contemporary | Call For Proposals
Submission Deadline:
June 4, 2016
Launched in 2012, the Temporary Contemporary program is an annual
installation of a contemporary artwork on one of Sheridans campuses.
The program offers an opportunity for creators to incubate and
implement new ideas through exchange with Sheridans vibrant
interdisciplinary community. Previous participants have included Derek
Sullivan, Roula Partheniou, Jon Sasaki, and Rhonda Weppler and
Trevor Mahovsky. The 2017 Temporary Contemporary program invites
proposals from Indigenous artists across Canada to envision and
implement an installation at our Hazel McCallion Campus in
Mississauga. Sheridan is committed to developing a purposeful
response to the Truth & Reconciliation Commission of Canadas Calls
to Action. To that end, the 2017 Temporary Contemporary program will
focus on bringing voices together in conversation around Indigenous
experiences and values.
SITE
Sheridans Hazel McCallion Campus is located on the traditional
territorial lands of the Mississaugas of the New Credit First Nation,
Anishinaabe Nation, Huron-Wendat, and the Haudenosaunee
Confederacy.
Please propose a work, executed in any medium (including
performance), situated with specificity in one of the indoor public
spaces of the Hazel McCallion Campus B-Wing.
FACILITIES + RESOURCES
The selected artist will have a home in the Centre for Indigenous
Learning and Support as well as the Institute for Creativity while
undertaking their project at Sheridan. We have a wide range of
technical resources and facilities across our campuses. Within a
defined scope, Sheridan can offer some support in developing and
building your work. Some examples of resources to consider:
Crafts Studios: Glass, Textiles, Woodworking, Ceramics, Industrial
Design
Advanced technologies such as immersive and augmented realities
Advanced Manufacturing technologies (rapid prototyping, waterjet
technology, laser, CNC)
ENGAGING STUDENTS
Consistent with Indigenous traditional teachings, our selection panel
seeks projects with a holistic approach to learning through the creative
process. A key component of the Temporary Contemporary program
will be to engage and mentor students across disciplines. Please
identify in your project description how you will involve students in the
process of creating and installing your work. We would like to
understand how you would inspire and guide students through sharing
your practices, journey, and experience as a professional artist. Some
possibilities could include workshops, or participation in the visioning
and fabrication of your work.
PUBLIC TALK
The artist who is selected to implement their project at Sheridan will
participate in a public talk that engages with Sheridan and its
communities about what was learned and what was shared through the
creation of the work.
SELECTION PROCESS + BUDGET
The selection panel will identify a shortlist of three proposals from the
applicant pool. We will invite the shortlisted artists to Sheridan to tour
our facilities and meet our panelists. During their visit, each candidate
will present their proposal and respond to questions from the panel.
The three shortlisted candidates will be awarded an honourarium of
$500 for travel expenses and time. The final successful candidate will
be provided with a $15,000 budget to cover all expenses of the project.
Our selection panel will be comprised of Sheridans Centre for
Indigenous Learning and Support Manager and Indigenous Initiatives
Coordinator, members of Sheridans Indigenous community, Sheridan
faculty, and Sheridans Creative Campus Galleries Curator.
SUBMISSION GUIDELINES
Submission deadline: June 4, 2017
All proposal materials should be collated into a single PDF and
submitted to galleries [arobas] sheridancollege [point] ca
Proposal Checklist:
Project description (maximum 500 words)
A sketch or other visual representation of the proposed work
Artist Statement (maximum 300 words)
Curriculum Vitae
Itemized budget indicating how the $15,000 would be allocated
(including all costs for fabrication, transportation, and mentorship of
students)
Description of the proposed site for the work, including dimensions and
technical details about construction and installation (maximum 500
words)
List of Sheridan resources you would like to access to implement the
project, including detailed notes about how you would like to use them
Proposed timeline for the project (final installation must occur after
September 2017 and before March 2018)
QUESTIONS/CONTACT
galleries [arobas] sheridancollege [point] ca
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Art Gallery of Burlington – Ceramic Courtyard Exhibition Call for Proposals
The Art Gallery of Burlington is welcoming proposals from professional ceramists for its annual ceramic exhibition in the Dan Lawrie Family Courtyard for the summer of 2018.
The Annual Courtyard Installation at the AGB is a site specific installation of ceramic work (some mixed media is permitted as long as the work is primarily ceramic), that reflects some aspect of the space, ranging from the architecture, to the plantings, to the social interaction contained within the space. The artist is encouraged to engage with the water feature and is asked that much of the work is installed on the ground cover and the walls. This exhibition space is used as a public area within the building, including a space for people to eat lunch, private receptions and weddings; the artist is asked to consider that the installation does not interfere with these other uses. This exhibition is open to mid or late career artists with a proven exhibition record.
The Dan Lawrie Family Courtyard at the Art Gallery of Burlington is an enclosed open space measuring approximately 49.6 x 59 feet (16 x 17 metres) with a total area of 2907 square feet, divided between 1406 square feet of hard surface and 1501 square feet of plantings. A water feature with a fountain with three jets flows into a pool with a stone slab bridge. There are three entrances to the courtyard which is on two levels. There is a broad set of three stairs and a wheel chair accessible ramp connecting the different levels. Three walls of the courtyard are one story tall with textured concrete walls and windows (making the installation viewable from inside the building), and the fourth wall is two and a half stories tall with textured concrete and is suitable for a wall mounted installation. There are four trees in the plantings and various low growing ground cover.
Interested applicants should submit the following by June 30, 2017:
- One page presenting the theme of the proposed exhibition
- List of all works proposed, and drawings and/or descriptions
- CV of artist(s)
- 10 images
- .jpg file format
- Maximum of 1MB
- Maximum resolution of 1024 x 768 pixels
- RBG or Gray Scale
- List of images
- Requirements for installation
- Purpose of exhibition (if any)
Email submissions accepted. Please send your proposals to:
Dr. Denis Longchamps, Artistic Director & Chief Curator
Art Gallery of Burlington
1333 Lakeshore Road
Burlington, Ontario
L7S 1A9
Tel: 905-632-7796 ext. 303
Email: denis [arobas] agb [point] life
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Open call for submissions – Surrey UrbanScreen
Illuminate Surrey’s UrbanScreen with your digital, interactive art!
Surrey Art Gallery invites Call for Proposals for UrbanScreen
Submission Deadline: June 16, 2017
Imagined by artists and built by the City, Surrey’s UrbanScreen is Canada’s largest non-commercial outdoor urban screen dedicated to presenting digital and interactive art after dark. Surrey Art Gallery invites proposals for site-specific and responsive digital artworks for exhibition on Chuck Bailey Recreation Centre’s west façade at 13458 107A Avenue in Surrey. The deadline is Friday, June 16.
Submission Guidelines:
Proposals are to include a one-page introduction with links to additional information hosted on a website. Submit this one-page introduction via email with the subject line “UrbanScreen Proposal” to artgallery [arobas] surrey [point] ca. Files should be no larger than 1MB. For more information, visit surrey.ca/urbanscreen. Proposals will be reviewed by curatorial staff with support of the UrbanScreen Advisory Committee. Receipt of proposals will be acknowledged by a return email.
About UrbanScreen :
UrbanScreen uses high-powered data projectors to illuminate the entire west wall of the Chuck Bailey Recreation Centre with imagery generated by computers. Since its launch in 2010 as the Public Art feature of this recreation facility in Surrey’s City Centre, the Surrey Art Gallery has curated and partnered with artists and organizations to present a rotating program of exhibitions and events at UrbanScreen during an annual season that runs from September to May.
Artworks shown have been created using technology as diverse as the virtual piano, gaming engines, unmanned aerial video copters, and generative image and video databases, with interactive works using text messages to change content, the gyroscope and accelerometer of mobile devices to create movement, and the motion of SkyTrains and the tidal levels of the Fraser River to trigger the presentation and performance of the artworks. To find out more about past exhibitions, visit surrey.ca/urbanscreen.
Beginning 30 minutes after sunset and ending at midnight, UrbanScreen is seen by visitors to the Recreation Centre and adjacent Youth Park, as well as SkyTrain passengers travelling between Gateway and Surrey Central stations (30,000+ people daily).
More information about UrbanScreen is available at surrey.ca/urbanscreen or email artgallery [arobas] surrey [point] ca
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Artspace is dedicated to presenting work from contemporary artists working in a variety of disciplines. The centre strives to present art that reflects and promotes the diversity of cultural and political perspectives that shape contemporary art practices. Submissions from emerging, mid-career and senior artists whose works is alternative, experimental and/or critically engaged are welcome. The centre welcomes submissions from individual artists, curators, and collectives to apply with new or existing exhibition proposals. Artspace is seeking proposals for Gallery 1 and 2, as well as offsite and curatorial projects relevant to the centre’s mandate.
Artspace maintains two submission deadlines: June 16, 2017 & December 8, 2017
In preparing your submission please consult Artspace’s archive of previous exhibitions as well as the Artspace floorplan. An extensive archive of past exhibitions can be found here.
Artspace provides curatorial support, installation assistance, insurance, promotion, and documentation of exhibitions, and when budgets allow, commission critical essays to accompany selected projects. Artspace is committed to paying artist and copyright fees according to the guidelines established by CAR/FAC (Canadian Artists’ Representation/Les Fronts des Artistes Canadiens).
SUBMISSION GUIDELINES
All submissions should be made online through: https://artspace-arc.submittable.com/submit
Artspace does not accept mailed submissions. Applicants who do not adhere to the following criteria will be disregarded.
You will be asked to include the following:
Proposal/Project Description (1 page max)
Technical Requirements
Artist Statement (250 words max)
Artist Bio (250 words max)
Current CV (3 pages max)
Visual Support Material with Support Material List (15 images max)
Please select visual support material mindfully, as committee members have limited time to consider each proposal. Images should be labeled numerically with the artist’s name (01_name.jpg, 02_name.jpg, etc.). Your Support Material List should include title of work, date created, medium, and dimensions.
Video documentation should be uploaded to a site such as Youtube or Vimeo and linked in the application. Regardless of duration, please include full videos. Due to time constraints, the selections committee may only view up to 5 minutes of each video. Please note the clip you would prefer the jury view by including time marks in the documentation list.
Programming Policy
Proposals are judged in relation to Artspace’s mandate and programming focus. Submissions that arrive after each deadline will be held over until the next deadline. In order to present a cohesive yearly program, our committees review materials from both deadlines, and decisions are often not made for many months. While we appreciate all those who apply only successful applicants will be contacted.
If you have any questions regarding submissions, please contact:
Jon Lockyer
Director + Curator
Artspace
378 Aylmer Street North
Peterborough
jon [arobas] artspace-arc [point] org
705-748-3883
Web
www.artspace-arc.org
Facebook
www.facebook.com/ARTSPACEptbo
Twitter
twitter.com/artspaceptbo/
Instagram
instagram.com/artspaceptbo/
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Artist Call for Submission
One on One Gallery invites artists and designers to apply for a solo exhibition of their work in any media, to be accompanied with a visiting artist talk and studio/class visits. The proposed exhibitions are scheduled for the fall semester from November 9 to November 30, 2017, with the reception held on November 23, 2017, and the winter semester from March 2 to March 28, 2018, with the reception held on March 22nd, 2018. Proposals should consider the size and dimensions of the gallery space. Go to www.mhc.ab.ca/OneonOneGallery to view the gallery floor plan. At this point we do not accept group exhibition proposals.
One on One Gallery is an integral part of the Visual Communications Program at Medicine Hat College. Our Bachelor of Applied Arts (Visual Communications) degree program is one of a kind, in that we offer a blend of both fine arts and design. We use our One on One gallery as a teaching tool to enhance our student’s education by inviting professional artists and designers to showcase their work and bring contemporary and exciting ideas to our community. The gallery has over 2400 running feet of wall space, a state of the art lighting system, tall ceilings, and hardwood floors. It’s a very professional, clean, and exciting space.
An artist fee of $3000.00 will be awarded to the selected candidate. All travel, shipping costs and arrangements (delivery both ways) are to be covered by the selected candidate.
The artist must be in attendance for the reception where they will give an artist talk. They are also required to fulfill studio visits either the day before or after the reception date. These stipulations will be based on a contractual agreement and must be fulfilled before the artist fee is awarded.
Submission Deadline:
Before the end of the day of Friday, July 14, 2017 local time. You will receive an acknowledgement of your submission shortly thereafter. Final notification will be made in early September.
Proposal Requirements:
Exhibition proposal
Artist’s statement
Curriculum Vitae
15 digital images of proposed or recent work
Video or Audio work in Mac-compatible formats
Image list (title, medium, date, and size)
Contact information
The entire exhibition proposal is to be sent only by E-mail with all written material in one PDF file attachment and all images in a separate single PDF file attachment sbeierbach [arobas] mhc [point] ab [point] ca. We will not accept submissions by mail. Please make sure the size of all attachments does not excede15MB. If you require more space for larger files, time-based or intermedia work, please provide a link via DropBox or Vimeo.
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NAISA is pleased to launch its
2017 Call For Submissions SONIC REFLECTIONS
Deadline June 30, 2017
www.naisa.ca
Categories: Transmission Art/Radio Art, Electroacoustic Music/Sound Art, Interactive Installation Art, and Other
Go to http://naisa.ca/opportunities/calls-for-submissions/naisa-general-call-for-submissions/ for full information and on-line application
New Adventures in Sound Art (NAISA) invites artists of all ages and nationalities to submit works on the theme Sonic Reflections for consideration in New Adventures in Sound Art’s 2018 programming.
Sound by its nature reflects in different ways depending on the environment in which it is experienced. These reflections help to give a place its character but they also can obscure elements of an environment. NAISA would like to celebrate the opening of its new facility – NAISA North Media Arts Centre – in South River Ontario with programming that is reflective of the past as well as using that reflection to inform future possibilities. For its 2018 programming, NAISA is interested in submissions that address the notion of Sonic Reflections and creative ways that this can be shared.
Preference in programming will be given to works that respond in some way to the theme Sonic Reflections. Individual interpretations or variations on the theme are encouraged, but should be realized with sound as the primary component. NAISA would also like to encourage artists to submit works on the theme for performance, interactive installation exhibit, audio-visual screening, radio or internet broadcast, telematics, VR/gaming, mobile experiences and any other emerging or alternative formats that include sound as a primary element. Please complete in full the online submission form and upload your audio by midnight on June 30, 2017. Note: there is a $5 submission fee in order to defray the cost of processing the submissions. All works chosen for presentation will receive an artist fee. Only those artists being considered for presentation will be contacted.
Inquiries & general information:
Nadene Thériault-Copeland
Executive Director
New Adventures in Sound Art
Address: 106 Ottawa Ave., South River, ON
Tel 705 386 0880 / naisa [arobas] naisa [point] ca
www.naisa.ca
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Facebook www.facebook.com/NAISASoundArt
Twitter www.twitter.com/NAISASoundArt
You Tube www.youtube.com/user/NAISAtube
Soundcloud www.soundcloud.com/NAISA
NAISA Radio www.naisa.ca/naisa-radio/
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Southern Alberta Art Gallery (SAAG) Submission Guidelines
Exhibition proposals are accepted throughout the year and reviews are ongoing. Selection is carried out over a period of time through studio visits and correspondence with artists and curators in whom the gallery has an interest. Those interested in proposing their work to SAAG are asked to include with their submission: a curriculum vitae, an artist statement and/or letter of intent, a wide selection of images, and other relevant support material. Submissions should be mailed to:
Southern Alberta Art Gallery
601 3rd Ave. S.
Lethbridge, Alberta
T1J 0H4
The gallery will not return your submission – please do not send original artworks or valuable materials. Given the large number of submissions received by the gallery, formal letters of reply will only be issued to proposals of immediate interest.
Exhibitions are generally six weeks in length. An opening is held to introduce the work to the public. Artists are also invited to give an illustrated lecture on their work in conjunction with the University of Lethbridge Faculty of Fine Art during the academic year. Other special events (workshops, panel discussions, etc.) are considered on a case-by-case basis.
The Southern Alberta Art Gallery pays CARFAC fees, shipping and insurance, and often seeks funding to produce catalogues for the exhibition. All publications, including our quarterly newsletter GALLERY (which discusses and reproduces work by exhibiting artists along with other programming), are exchanged with other institutions in Canada and abroad.
The Southern Alberta Art Gallery fosters the work of contemporary artists who challenge boundaries, encourages broad public engagement and promotes awareness and exploration of artistic expression. Our work extends to local, national and international communities.
http://saag.ca/art/submission-guidelines/
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The Alternator accepts exhibition proposals from artists and curators. Selections are based on:
Compatibility with the Alternator’s mandate
Quality of the proposal
Quality of work submitted by the artist
Availability of space
SUBMISSIONS ARE REVIEWED ON AN ONGOING BASIS. CAR/FAC fees are paid.
Submissions from both individual artists and groups will be considered with an emphasis
on an experimental approach.
Alternator is currently inviting exhibiting artists to create an extension of their work for
public space. Please include a short proposal for this secondary component along with
your submission. For example this might include a banner, posters, public performance
or outdoor projection. A separate production fee will be paid.
Please include all of the following when submitting your proposal:
A brief description (maximum 300 words) clearly outlining the exhibition you are
proposing
Artist statement – maximum 500 words
Curriculum vitae
15-20 images with name and title. Video artists may submit a video no longer than
5 minutes
Image list detailing medium and size
Self addressed, sufficiently stamped envelope (for return only)
Please submit images in jpeg format on a USB drive. Label jpg images with number and
title, for example: 01_title.jpg, 02_title.jpg etc. Jpg images must be 72 dpi, maximum
1024 x 768 pixels. 500 KB (0.5MB). Applications submitted by e-mail are not accepted.
For more information please visit us online at www.alternatorgallery.com.
Mail proposals to:
Attn: Programming Committee
The Alternator Centre for Contemporary Art
421 Cawtson Ave, Unit 103
Kelowna, BC
V1Y 6Z1
3. appels internationaux
Cultures of Silence: Invisible Violence is a transatlantic call for video/performance works that happens in between Latin America and the Nordic and Baltic Countries*. The call looks for works that respond, discuss, resist and expand their visions towards the explicit representations of violence, promoted by massive media and building a violent aesthetics with stereotypical basis, polarizing the understanding in a binary system (good/bad, white/black, first world/third world…) invisibilizing the complexity of the subtle violence’s and the relation between them.
By being directed at 2 continents, this open call seeks to compose a screening selection with different aesthetics, geography’s, economies and political perspectives of violence; it is a subtle open call that asks about the origin of violence, its assimilation, dispersion and transmission.
The following questions can help as a guide: How to reveal violence? How to react, how to make it visible without reproducing it? What are the possible actions to resist and reject violence? How can local performance practices be contextualized in global events when they refer to specific situations? What are the mechanisms in performance practice that can be developed beyond the art scene, affecting other audiences?
More information on how to apply: http://analco.cc/en/open-calls2017/
Facebook event: www.facebook.com/events/149620532226635/
*Some artists will be invited personally because of their trajectory and artistic proposal, nevertheless the character of this open call is inclusive. This project is generously supported by Kone Foundation.
Deadline: June 30, 2017
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The Risings – Performance Art Open Call
As part of WAKE (]performance s p a c e [‘s 2017 programme of events in Folkestone), ]performance s p a c e [ will be offering 7 artists the opportunity to present work at The Risings.
The Risings are a platform event, giving the selected performance artists the time, space & resources to try out new work – exploring the edges of their craft.
The inaugural edition of The Risings will launch: WAKE, during Folkestone’s Open Quarter Weekend. Selected artists receive:
£200 bursary + 1 nights accommodation in Folkestone + welcome meal at ]ps[.
TO APPLY: Send a short artist statement, weblink & indication of short or durational work.
To: info [arobas] performancespace [point] org
Deadline: 5pm Wednesday the 31st of May
Successful applicants notified: Monday the 5th of June.
CONTACT
email info [arobas] performancespace [point] org
website www.performancespace.org
tel 07961286212
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Appel à candidatures / Concours de Photographie de la Grotte ornée du Pont-d’Arc
2e édition du Concours de Photographie de la Grotte ornée du Pont-d’Arc, dite Grotte Chauvet
Le Concours a pour objectif d’offrir au photographe lauréat l’opportunité exceptionnelle de pénétrer dans la Grotte pour y mener un reportage photographique destiné plus particulièrement à la jeunesse.
Dans un objectif pédagogique, il permettra ainsi au plus grand nombre d’accéder, à travers le regard d’un artiste, à ce trésor inestimable réalisé il y a plus de 36 000 ans et réunissant plus de 450 peintures d’animaux dans un environnement remarquablement protégé.
Ce Concours est organisé par l’Association pour la Mise en Valeur de la Grotte ornée du Pont-d’Arc, dite Grotte Chauvet, avec le parrainage du ministère de la Culture et de la Communication, en partenariat avec la DRAC Auvergne-Rhône-Alpes et le Syndicat Mixte Grand Projet La Caverne du Pont-d’Arc, et en lien avec la conservation de la Grotte.
CRITÈRES DE PARTICIPATION : L’appel à candidatures est ouvert à tout photographe professionnel sans considération d’âge ni de nationalité. Les candidats devront concevoir un projet en couleurs, réalisable dans la cavité et justifier de leur aptitude à produire en milieu fragile et souterrain. Le jury désignera le lauréat sur la qualité et l’originalité de son projet photographique dans sa dimension documentaire, artistique et pédagogique, ainsi que sur sa faisabilité au sein de la Grotte.
LE JURY : Présidé par Luc Ferry, il réunit autour de la conservatrice de la Grotte des préhistoriens et des personnalités qualifiées du monde de la photographie et de l’éducation.
CALENDRIER : Ouverture du concours : 1er avril 2017 / Clôture des candidatures : 21 juin 2017 / Proclamation du lauréat : automne 2017 / Réalisation du projet dans la Grotte: hiver 2017-2018
CONTACT ET INFORMATIONS : Les dossiers de candidatures et le règlement du prix sont disponibles sur www.assolagrotte.org ou contact [arobas] assolagrotte [point] org .
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City Sonic #14, festival international des arts sonores 2017
Catégorie :
Appels à projets
Appel à projets – City Sonic #14, festival international des arts sonores 2017
Transcultures, Centre interdisciplinaire des cultures numériques et sonores, lance un appel à projets pour la 14ème édition de son festival international des arts sonores City Sonic qui se déroulera dans la ville de Charleroi (Belgique), du 7 au 17 septembre 2017.
Critères de sélection
L’appel est ouvert à tout artiste ou groupe d’artistes.
Toute œuvre ou projet artistique déjà produit (ou en cours de finalisation) où le son est pris comme matière première de création ou présentant une esthétique/poésie originale peut être soumise à cet appel : installations/performances sonores/multimédia/interactives/immersives, application, réalité virtuelle, géolocalisation, dispositifs en réseau…
Une attention particulière sera portée aux projets proposant : une démarche innovante, l’exploration de nouvelles formes d’expression, un regard critique et/ou poétique sur l’état du monde et différents enjeux sociétaux, politiques, environnementaux…
Des propositions d’ateliers courts (préférence pour un jour ou une demi journée) avec des enfants ou jeunes publics (dans le cadre de notre programme Sonic Kids) autour du son peuvent également être soumis.
Soumission (uniquement par mail)
Un dossier complet expliquant votre projet (avec la possibilité d’y ‘inclure des visuels, liens, schémas ou extraits sonores si pertinents pour mieux comprendre votre projet et démarche)
Un budget de diffusion ou de (co)production prévisionnel (maximum 2500 euros). Veuillez y ajouter les frais de transport éventuel (artiste + oeuvre) en indiquant la possibilité éventuelle d’une aide extérieure pour ce poste.
Un dossier technique complet (comprenant les besoins en matériel et personnel, estimation du temps de montage/démontage)
Informations
deadline : 01.06.2017
soumission à envoyer par mail à : citysonic [arobas] transcultures [point] be + urbanskaj [arobas] hotmail [point] com
objet du mail : « City Sonic 2017 CALL »
City Sonic #14, festival international des arts sonores 2017
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Open Call 2017
Cultures of Silence: Invisible Violence
Deadline: June 30 2017
Cultures of Silence: Invisible Violence is a transatlantic call for video/performance works that happens in between Latin America and the Nordic and Baltic Countries*. The call looks for works that respond, discuss, resist and expand their visions towards the explicit representations of violence, promoted by massive media and building a violent aesthetics with stereotypical basis, polarizing the understanding in a binary system (good/bad, white/black, first world/third world…) invisibilizing the complexity of the subtle violence’s and the relation between them.
By being directed at 2 continents, this open call seeks to compose a screening selection with different aesthetics, geography’s, economies and political perspectives of violence; it is a subtle open call that asks about the origin of violence, its assimilation, dispersion and transmission.
The following questions can help as a guide:
How to reveal violence? How to react, how to make it visible without reproducing it? What are the possible actions to resist and reject violence? How can local performance practices be contextualize in global events when they refer to specific situations? What are the mechanisms in performance practice that can be developed beyond the art scene, affecting other audiences?
More information on how to apply:
Facebook event: https://www.facebook.com/events/149620532226635/
*Some artists will be invited personally because of their trajectory and artistic proposal, nevertheless the character of this open call is inclusive
This project is generously supported by Kone Foundation.
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call: FIVA VII – 7th International Videoart Festival Buenos Aires
Deadline: 6 August 2017
FIVA VII – 7th International Videoart Festival Buenos Aires
November 2017
Conditions
1- PARTICIPANTS
Artists wishing to participate must be over 18 years old.
2- WORKS
a) Each artist or group of artists may submit up to two works.
b) Video installations will not be accepted.
c) No works are accepted with a date prior to 2015.
d) The works may be submitted on AVI, MOV, MP4 or MPEG. The file should be labeled with title,
length and author.
You can send a download link to the video file that can be found in any of the currently used
standard formats (AVI, MOV, MP4 or MPG) and must be encoded with any of the following codec:
H.264 AVC or MPEG-4 MPEG 2-4. We recommend that the file does not exceed 1GB (one gigabyte)
in size, for easy downloading of the video. We recommend a minimum height of frame 720.
e) The recommended maximum duration of 20 minutes.
f) The theme will be free.
g) May not be submitted works that have been presented in previous editions of FIVA
h) The video must be spoken or subtitled in Spanish
3- IS REQUIRED TO ACCOMPANY ALL WORKS
a) Application form signed by the artist (below these lines).
b) Biography professional of the artist or artists.
c) A brief synopsis of works.
d) Still digital image (jpg 300 dpi).
4- ADMISSION
a) All works in digital record will become part of the Festival files for use in cultural presentations,
where the festival will not receive commercial revenue and always provided as part of the
dissemination strategy, both of FIVA as the participating artists.
b) All works will become part of files Festival for use in cultural performances, non-commercial
purposes and as part of the event.
c) The jury is composed by: Valentina Montero Peña (Chile), Antonio Weinrichter López (Spain)
and Rodrigo Alonso (Argentina).
5- DATE OF DELIVERY
Works can be submitted by download link until August 6 of 2017.
6 – SHIPPING ADDRESSES THE MATERIAL
The download link should be sent to one of the following addresses:
info [arobas] fivafestival [point] com [point] ar or fivafestival [arobas] gmail [point] com
7- RETURNS
The works submitted to the festival will not be returned to their authors. All works will become
part of the video library of the Festival and may be presented for cultural and / or educational
(in any not commercial case) by broadcast channels that the direction of the festival deems
appropriate.
8- COMMENTS
The organizers reserve the right the exhibition of the works that may be harmful to human rights.
Taking part in the festival implies full acceptance of these rules.
NOTE: The omission or misrepresentation of any information requested generated exclusion from
the competition.
The applications that are not complete will not be considered accepted.
http://www.fivafestival.com.ar
Entry Form
AUTHOR (A):
1- Name and surname (clarify if works are made by a group and appoint all members):
2- Nationality:
3- Country of residence:
4- Postal address:
5- E-mail:
6- Phone:
ABOUT THE WORK
1- Original Title:
2- Categories: Single Channel Video Dance Video performance Other
3- Years of realization:
4- Color Black and white
5- Duration in minutes:
6- Format of projection:
7- Sound: Mono Stereo Silence
AGREEMENT
Video Art Festival FIVA Buenos Aires is a nonprofit event, the Subscription of his work for possible
inclusion in the Festival implies your accordance with the bases thereof, as well as the assignment
of rights reproduction and exhibition of works, in whole or in part, in relation to all activities of
dissemination and promotion of the festival and the artists both in format physical as digital.
The artist assumes all responsibility to third parties for any claim of authorship or originality of the
work presented.
Date
Signature of artist
FIVA SEVENTH EDITION
International Festival of Video Art
NOVEMBER 2017
BUENOS AIRES ARGENTINA
http://FIVAFESTIVAL.COM.AR
INFO [arobas] FIVAFESTIVAL [point] COM [point] AR
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Rencontres Internationales Sciences & Cinémas (RISC) 2017
La 11e édition des RISC se déroulera du 24 au 29 novembre 2017 dans différents lieux du centre-ville de Marseille.
Le festival propose de découvrir une programmation de courts et longs métrages (documentaire, expérimental, art vidéo, animation…) issus d’une sélection internationale, parcourant différents domaines scientifiques (des sciences fondamentales aux sciences humaines et sociales) en présence des cinéastes et de chercheurs invités à venir rencontrer le public après chaque projection.
Nous proposerons une section compétitive avec un prix du jury (court-métrage et moyen-long métrage), un prix du jeune public, un prix des lycéens et pour la deuxième année, le prix du film de doctorant (et post-doctorant) en région PACA.
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call: WEAR Sustain
Deadline: 31 May 2017
WEAR Sustain is looking for 24 teams of artists or designers and technologists/engineers to work together to design and develop compelling, innovative, aesthetic, ethical, environmental, and sustainable solutions for wearable technology and smart or e-textiles development, across all possible application domains.
Up to €50,000 of funding is available to teams, which offers the means to jumpstart promising co-created concepts, and receive support from experts towards the development of a prototype as a possible go-to-market trajectory. Co-applicants will be promoted as pioneers of ethical and sustainable wearables, and e-textiles.
More info – http://wearsustain.eu/open-calls/
http://www.wearsustain.eu
info [arobas] wearsustain [point] eu
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16th DongGang International Photo Festival, 2017 Open Call
International Photo OPEN CALL
Deadline: 20 May 2017
Application fee: none
Joy of Contrast
The fruits of success taste sweet because of the hard work that preceded it. The beauty of a flower is heightened by the fact that it’s destined to wither.
Imagine how the world would be without the brightest stars against the darkest sky, or without the clouds hindering the bright afternoon sun. Life would be different from as we know it: it would feel flat and monotonous.
We are calling upon the artists to submit works that reveal to us the joy of life through harmony: the harmony created by things that contest each other, the harmony between the contrasting forces.
https://www.dgphotofestival-opencall.com/
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30e Festival Les Instants Vidéo – Novembre 2017
APPEL à PARTICIPATION ouvert sur notre site www.instantsvideo.com
Date limite d’inscription : samedi 03 juin 2017
Le Festival Les Instants Vidéo est une manifestation dédiée à l’art vidéo et la poésie électronique, sous toutes ses formes, monobandes, installations, performances, multimédias…
NOS DÉSIRS FONT DÉSORDRE
Chères et chers artistes, réalisateurs, poètes et performeurs,
Que voulons-nous faire avec vous pour le 30e anniversaire des Instants Vidéo ?
Manifester notre joie d’être plus vivants, plus combatifs, plus insolents que jamais.
Avoir 30 ans en 2017 !
Quelle aubaine !
Il y a cent ans, une révolution ébranla le monde et suscita dans le cœur de l’humanité opprimé un immense espoir. Si le projet social et politique qu’elle portait n’a pas tenu ses promesses, il n’en est pas de même de celles des avant-gardes artistiques et poétiques qui germèrent dans la tourmente de ce début du XXe siècle. L’art vidéo est la fille indomptable de ces passions créatrices.
Désorientés par l’idéologie marchande qui fabrique de l’oubli, ils sont rares qui encore y songent à ces artistes qui voulurent détruire les vieux langages pour ouvrir la voie à de nouveaux possibles. Nous rendrons hommage à celui qui a le mieux incarné ces enthousiasmes révolutionnaires dont nous avons tant besoin pour irriguer notre présent asséché, le poète électronique Gianni Toti qui nous a tiré sa révérence il y a dix ans.
Depuis leur fondation, les Instants Vidéo en ont entendu des chants funéraires annonçant la mort des arts vidéo ensevelis sous des linceuls langagiers passagers tels que images en mouvements, art numérique… L’art vidéo n’a cessé d’embrasser toutes les technologies de l’image, toutes les disciplines artistiques, tous les styles, non par souci d’adaptation à son temps et aux modes esthétiques, mais pour en rire. Pour le plaisir jubilatoire de distribuer des gifles aux goûts du public cultivé, normé, satisfait. C’est pourquoi, nous rendrons aussi hommage à Jacques Rouxel, le père des Shadoks : « Pour qu’il y ait le moins de mécontents possibles, il faut toujours taper sur les mêmes ».
Bref, l’art vidéo est un état d’esprit.
Que vous soyez artistes vidéo ou numériques, expérimentaux, poètes électroniques, performeurs shadokiens, militants révolutionnaires, amants dogmatiques de la liberté, danseurs sur les étoiles, ripailleurs, voyous ou rêveurs de sensualités inédites, nous ne serons jamais de trop pour souffler les trente bougies d’un festival qui n’a qu’un seul objectif : accompagner les désirs qui font désordre.
Les Instants Vidéo Numériques et Poétiques
depuis les rêves-rives de la Méditerranée marseillaise.
Manifestation internationale soutenue par le Ministère de la Culture (DRAC, PACA), le Conseil Régional (PACA), le Conseil Général des Bouches-du-Rhône, La Ville de Marseille.
Instants Vidéo Numériques et poétiques
Friche la Belle de Mai – 41 rue Jobin – 13003 Marseille
+33 (0)4 95 04 96 24 inscription [arobas] instantsvideo [point] com
www.instantsvideo.com
4. résidences
APPEL à CANDIDATURE – RÉSIDENCES D’ARTISTES
à destination des artistes œuvrant dans le domaine de l’art vidéo et des arts numériques.
La DRAC Auvergne-Rhône-Alpes, la DAAC du rectorat de Clermont-Ferrand & VIDEOFORMES recherchent des artistes pour une résidence dans un établissement scolaire du secondaire (Académie de Clermont-Ferrand : Allier, Cantal, Haute-Loire, Puy-de-Dôme).
Contexte
La DRAC Auvergne-Rhône-Alpes, la DAAC du rectorat de Clermont-Ferrand et VIDEOFORMES travaillent en partenariat en vue d’organiser quatre résidences d’artiste durant l’année scolaire 2017-2018. Ces résidences se dérouleront dans un établissement scolaire de l’enseignement secondaire de l’académie et devront tisser des partenariats avec les autres acteurs de proximité (écoles, lieux et acteurs culturels,) afin que la résidence d’artiste s’inscrive pleinement dans le développement culturel du territoire concerné.
I – Principe des résidences
La résidence d’artiste dans un établissement scolaire est une opportunité offerte à un artiste pour lancer ou poursuivre une recherche personnelle.
Les résidences auront lieu durant l’année scolaire 2017-2018 (hors congés scolaires). L’organisation concrète des plages d’interventions sera laissée à l’appréciation de chaque établissement en concertation avec l’artiste.
Durant la résidence, 30 % du temps doit être consacré à la médiation entre les différents partenaires et l’artiste. Ces interventions pourront prendre la forme d’ateliers de pratique, de présentations publiques, de conférences, etc., pendant le temps scolaire ou extra scolaire. Les 70 % restant seront consacrés par l’artiste à sa recherche.
Ces résidences visent à amener les jeunes à questionner leur rapport au monde, en mettant en perspective les propositions artistiques, porteuses de sens, avec les enjeux de l’époque contemporaine. En s’appuyant sur sa démarche de création et les ateliers de pratique qu’il animera dans le temps scolaire ou périscolaire, l’artiste en résidence sensibilisera ainsi les jeunes, et plus largement les publics concernés sur le territoire, au fait artistique et à ses prolongements. Il/elle mènera une démarche de création, sans obligation de résultat, et d’éducation artistique en direction de publics scolaires ou de publics ciblés sur le territoire d’implantation de l’établissement scolaire.
Les résidences se dérouleront sur une durée de huit semaines. La répartition de ces semaines durant l’année scolaire 2017-2018 sera modulée en fonction du projet pédagogique des établissements scolaires et des nécessités liées au champ de création de l’artiste.
Du début de sa résidence à son terme, l’artiste sera en contact étroit avec VIDEOFORMES qui en assure le suivi et proposera – selon les possibilités du moment – des rencontres, présentations publiques ou expositions.
II – Hébergement, restauration, conditions matérielles
L’hébergement de l’artiste se situera au sein même de l’établissement dans un logement meublé et doté des éléments de confort courants.
L’artiste en résidence disposera d’un atelier au sein de l’établissement, équipé d’une connexion internet haut débit accessible 24h/24. Dans l’établissement, un enseignant sera désigné comme référent (interlocuteur privilégié) et s’impliquera activement dans le suivi de la résidence.
III – Champ artistique
Seuls les champs de la création de l’art vidéo et des arts numériques sont éligibles à ce programme de résidences.
La résidence invite à appréhender le travail de création de l’artiste dans un dialogue avec les acteurs du territoire concerné, de telle sorte que l’art soit source d’une approche critique de l’époque et de ses enjeux.
IV – Honoraires de l’artiste et frais divers
Le montant de l’allocation s’élève à 5000 euros (charges sociales incluses). Les fais de déplacement de l’artiste sont à sa charge. L’allocation sera versée par l’association VIDEOFORMES.
Un budget de production artistique n’est pas prévu pour la création qu’il ou elle pourrait mener durant sa résidence.
V – Dossier de candidature et modalités de sélection des artistes
Sélection des artistes :
courant Juin 2017 : le comité de sélection (composé de représentants de la Drac, de la Daac et de VIDEOFORMES) examinera l’ensemble des dossiers de candidature. Il retiendra tous les artistes qui répondront au niveau d’exigence artistique et éducative nécessaire à la réussite d’une résidence. Ces artistes doivent avoir exercé leur activité professionnelle dans le domaine concerné depuis au moins 3 ans.
Cas particulier des artistes vivant en Auvergne : ceux-ci ne pourront être en résidence que sur un établissement situé hors du département où ils vivent ou travaillent habituellement.
La sélection s’appuiera sur un dossier de candidature comprenant :
un panorama des productions récentes,
un curriculum vitae (intégrant les informations sur le statut professionnel) dans lequel les artistes mentionneront leur parcours artistique et, éventuellement, les différentes expériences de résidences ou d’interventions en milieu scolaire ou extra-scolaire qu’ils ont pu mener,
une note expliquant en quoi ce projet de résidence croise les enjeux liés à leur pratique artistique.
Le dossier pourra contenir des reproductions, des vidéos, des maquettes sonores, et tout document que l’artiste jugera utile de communiquer au comité de sélection. Dossiers sur supports physiques et numériques seront acceptés (sur clé USB).
Une fois le processus de sélection achevé et quelle qu’en soit l’issue, les dossiers seront retournés aux artistes, qui auront pris soin de fournir une enveloppe affranchie au tarif en vigueur.
Les artistes devront adresser leur candidature avant le 10 JUIN 2017, par courrier à :
VIDEOFORMES, LA DIODE, 190-194 boulevard Gustave Flaubert, 63000 CLERMONT-FERRAND
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Artist-In-Residence Krems
Kunstmeile Krems Betriebs GmbH
Description
In order to promote international exchange, the federal state of Lower Austria has initiated an artist-in residence program, for which it has set up five studio apartments and a large common room on the top floor of the former carpet factory within the Art Mile in Krems (Kunstmeile Krems). The aim of the artist-in-residence program is to establish partnerships with international institutions that award artist scholarships and provide studios to visiting artists, in order to give artists from Lower Austria opportunities for living and working abroad. The artists of the exchange partners will be offered by AIR Krems, studio and living quarters free of charge, grant money, exhibition possibilities and support service.
Outcome
A final presentation of the on-site created work, which can also take up the own work or source-related architectural topics or current topics of the local architectural scene.
Studio Information
There are 5 studio apartments and a large common studio on the top floor.
Technical Information
The common rooms are appointed with tools, television, DVD player, computer, Internet connection, printer, photocopy machine, fax, and scanner.
Location
Air Krems is housed in a former carpet factory located within the Art mile in Krems.
Language
English/German
Founded
2000
Duration
2 or 3 months
Paid by host
Studio and living quarters will be provided free of charge. In addition, the artist-in-residence will also receive a grant of 1,000 Euro per month.
Paid by artist
Any translation costs for presentations and communication during the stay in Krems should be covered by artists. Travel costs will not be refunded.
Application guidelines
Prerequisite for a successful application is a degree in an architectural relevant discipline (architecture, landscape planning, city planning, urban planning, spatial planning, etc.). German or English are assumed as languages of communication.
Please enclose a concept (max. 1000 characters or free depiction) of your planned proposal, which describes your interest in the scholarship, with your application.
Applications via e-mail will not be accepted.
Application material which has been submitted will not be returned.
Incomplete applications will not be considered.
A notification will be send unexceptionally at a positive conclusion of the selection process.
An 80% attendance at AIR—ARTIST IN RESIDENCE is compulsory.
Application documents:
Personal data (contact details) / CV and portfolio (max. 3 pages in A4) / application form / information about the desired duration of stay / proposed theme for the final presentation (max. 1000 characters or free depiction)
*Applications which do not fulfill the formal criteria will not be considered.
Download application form (PDF) here.
www.air-krems.at/program/air-krems/prerequisites/download-application-form-pdf-english
Deadline
31/05/2017
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/Résidence 2017-2018/
/Date limite : 9 juin 2017/
L’université Le Havre Normandie développe une politique culturelle, notamment par l’activité de son service culturel.
Le service culturel de l’université a pour mission principale de favoriser l’accès aux pratiques artistiques et culturelles des étudiants et plus largement de la communauté universitaire. Il dynamise ainsi le campus avec des propositions culturelles variées et permet des rencontres et des partages artistiques.
Depuis plusieurs années, des résidences d’artistes (compagnies de théâtre, metteurs en scène, plasticiens, graphistes, écrivains) sont organisées afin de mettre au cœur de la vie universitaire un artiste, qui ira à la rencontre des étudiants, des enseignants et du personnel, autour d’un projet déployé sur le campus, avec et pour la communauté universitaire. Les résidences d’artistes favorisent la rencontre entre les artistes et la communauté universitaire. C’est un moyen de l’initier au processus artistique de l’artiste, et à ce dernier de se nourrir de cette expérience pour créer.
L’organisation des résidences d’artistes au sien de l’université sont appuyées par la convention cadre « université lieu de culture » signée en juin 2013 entre le ministère de la culture et de la communication, le ministère de l’enseignement supérieur et de la recherche et de la Conférence des présidents d’universités ainsi que la convention cadre 2015-2018 liant l’université du Havre à la DRAC Normandie à l’apport d’un soutien, notamment dans le développement des résidences d’artistes.
date limite: 31 mai
https://www.univ-lehavre.fr/spip.php?article1258
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Vous êtes un artiste ou un professionnel étranger de la culture et séjournez à Paris dans le cadre de votre travail ? Vous pouvez déposer une demande de logement à la Cité internationale universitaire de Paris en ligne : http://workflow.ciup.fr/citeu/site/login.php
Certains logements sont spécifiquement adaptés à l’activité artistique : la Cité internationale dispose de deux ateliers-logements pour artistes plasticiens et six studios avec cabine insonorisée pour les musiciens. Les différentes maisons de la Cité internationale peuvent également accueillir des artistes et professionnels de la culture en fonction de la disponibilité de leurs logements (sans espace de travail). Le tarif des logements varient selon le type, le confort et la durée du séjour.
Si votre nationalité est représentée par une maison de la Cité internationale, renseignez-vous auprès d’elle pour connaître la démarche à suivre. Cf. http://www.ciup.fr/> “les maisons”.
Si cette maison représentant votre nationalité n’a pas de disponibilité, votre demande pourra être transmise aux autres maisons de la CIUP, sous réserve de la validation de la demande par la CIUP.
Les statuts de la cité prévoient en effet que pour y être admis, la venue de l’artiste doit s’inscrire dans le cadre d’un projet précis soutenu institutionnellement (venue sur invitation d’une structure culturelle française, ou sur envoi d’une structure culturelle du pays de résidence de l’artiste, pour une réalisation spécifique). Cette institution doit soutenir financièrement le projet, et donc le séjour de l’artiste à Paris.
D’autre part, la cité prévoit dans ses statuts que les artistes soient étrangers ou en mobilité internationale.
sans date limite
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Atelier Topaz – résidence Opasatika, Ontario, Canada
Le lieu
Situés au cœur de la forêt boréale, les Ateliers Topaz sont à la fois un lieu de retraite et un centre de création pour artistes, toutes disciplines confondues. L’endroit parfait pour la réflexion, l’évasion. Le groupement d’édifices fait 900 mètres carrés et repose sur 14 hectares face à la route Transcanadienne. Il donne sur un étang de deux hectares. Topaz c’est la « Route 66 » dans le nord de l’Ontario. L’endroit, modeste et nostalgique, rappelle aussi les grandes épopées de la colonisation francophone de l’Ontario. Ces studios de création ou cette résidence d’artistes, endroit idéal pour les arts visuels, sont situés au centre du Canada, à mi-chemin entre l’Atlantique et le Pacifique, là où les étoiles deviennent les topazes de la nuit.
Ce qu’on offre
D’abord l’espace et, l’espace de travail déterminés selon les besoins de l’artiste. Les espaces polyvalents permettent d’y faire de la peinture, de la sculpture, de l’installation, etc. L’atelier de menuiserie, le Bar à clou, est équipé des outils de base. Un magasin d’objets trouvés est disponible autant pour l’inspiration que pour l’utilisation dans une œuvre. Le peintre apporte ses pinceaux, le musicien son instrument et l’écrivain son ordi.
Les personnes qui séjournent aux Ateliers Topaz jouissent de l’accès à la cuisine et sont responsables de préparer leurs repas. Toutefois Laurent peut aussi leur cuisiner de petits plats typiquement canadiens-français aux besoins ou aux désirs. Topaz possède deux suites avec lit double et une chambre avec lit simple. Chacune possède sa salle de toilette avec douche. Ces installations évoquent admirablement le style des années 1960. Pour la baignade, le Lac des Cœurs se situe à deux kilomètres à l’est. Pour le canotage ou la pèche, la rivière Opasatika est deux kilomètres à l’ouest. Pour se déplacer, il y a de vieux vélos ou la marche. Pour un frais très raisonnable, votre hôte peut aussi vous conduire ou organiser un déplacement vers Kapuskasing à l’est ou vers Hearst à l’ouest. Les matériaux d’artistes ne sont pas disponibles dans la région. Il est donc important de faire vos achats avant votre séjour, à moins que vous travailliez avec des matériaux que l’on peut se procurer dans des magasins ordinaires ou même en nature.
Dossiers en tout temps
www.atelierstopaz.ca
5. art public
St. Albert | Call for Artists, Art Gallery Barrier Free Project
Submission Deadline: 2:00:00 p.m., June 1st, 2017
Selection of Successful Artist: June 16th, 2017
Project Completion and Unveiling: Summer 2018 (TBC)
1. Background
The City of St. Albert (the “City”) is pleased to announce a Call for Artists for a qualified and professional artist to be included as an integral part of the architectural, engineering and design team for the Art Gallery of St. Albert Barrier Free Project. The successful Artist will be responsible for consultation and input into the preliminary and detailed design of the building and inclusion of artwork in the building. This design must be viable and cost effective for the building design team as a whole.
The Project is to add barrier free access to the Banque d’Hochelaga from the street as well as adding an elevator on the interior. An original conceptual plan for this project has been completed by David Murray Architect and Sturgess Architecture and has been included as Appendix IV in the complete Call for Artists.
This Call for Artists is for design only with the budget for the public artwork to utilize the available construction budget and materials for the Art Gallery of St. Albert Barrier Free Project. The City will provide its own labour and materials for fabrication, construction, installation, maintenance, engineering, documentation, materials, equipment, transportation, storage, insurance, permit fees, duty and brokerage fees. The Artist fees include presentation, consultation, installation (consultation only), preparation, research, design and professional fees and are to be paid at a rate in alignment with current CARFAC fees based of $298/half day (4 hours) and $525/full day (8 hours).
The primary goal is to integrate artwork as a part of the design of the Art Gallery of St. Albert Barrier Free Upgrade. This integration will extend the project’s value, including the ability to foster new connections and to exemplify creativity and innovation. The artwork will be integrated into the design and construction in consultation with the successful Artist, architect, design and engineering team.
To integrate this artistic vision for the building, the Artist will provide design considerations for the building as part of the architectural, engineering and design team. The architectural, engineering and design team will consider the historical components of the building during the design and construction phases.
The architectural and engineering team will provide structural capacity of the east end of the building to accommodate added office space. This team will also provide proper documentation for heritage building changes as required by the team. This team will also provide any building assessments that may be required as well.
Download: Post_Call for Artists_Art Gallery Barrier Free Project_ITT17-0046 (pdf)
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RFQ: Integrated Public Art Opportunities
Metrolinx, Toronto
Deadline: May 29
Professional artists are invited submit credentials for consideration to the first stage of competition for several upcoming integrated public art opportunities in the Greater Toronto and Hamilton Area.
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Public Art Opportunity
Trafalgar Park Community Centre
Town of Oakville
Request for Expressions of Interest
Deadline: Thursday, June 15, 2017 at 4 p.m. EST
Budget: $90, 000 CAD (maximum)
The Town of Oakville invites artists to submit Expressions of Interest
(EOI) to create a permanent outdoor public artwork as part of the
redevelopment of Oakville Arena and Trafalgar Park. The successful
artist will have their work featured at the north entrance of the
redeveloped facility which will be renamed the Trafalgar Park
Community Centre.
Professional Canadian artists and artist-led teams are invited to submit
Expressions of Interest by June 15, 2017.
An artwork proposal is not required at this time. This is a two-stage
process.
During stage one of the competition, applicants will be reviewed on the
basis of the merit of past work, professional qualifications and
experience. Refer to submission details in the EOI document. In stage
two shortlisted artists will be required to submit an artwork concept
proposal and model. Short listed artists will be paid an artist fee of
$1500 to develop their proposals. The selected artist will then enter a
contract with the Town of Oakville for the artwork creation and
installation phase of the project. The successful artist will have a
maximum budget of $90,000 to create the artwork.
The public art concept will be selected by a specially-convened
independent committee made up of visual arts professionals,
community representatives and town staff. The project will be awarded
in November 2017, installed during the summer of 2018 and unveiled
when the Trafalgar Park Community Centre opens to the public in
September 2018.
For more information contact: Tonia Di Risio, Program Supervisor »
Culture, 905-845-6601 ext. 4614 or email: public [point] art [arobas] oakville [point] ca
Visit oakville.ca for information about arts and culture in Oakville.
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Request for Expression of Interest
StART UP (StreetARToronto Underpass Program)
Lower Simcoe Art Project
Call Summary
The City of Toronto invites artists who identify as Indigenous persons to submit an Expression of Interest (EOI) to participate in StreetARToronto’s Lower Simcoe Pedestrian Underpass Project. The goal of this project is to beautify and animate the underpass with a mural representative of the local, historical indigenous perspective. This project is being implemented by StreetARToronto (StART), part of the Public Realm Section of the City of Toronto’s Transportation Services Division.
Launched in 2012, StreetARToronto (StART) is an innovative, public-private partnership designed to develop, support, promote and increase awareness of street art and its role in adding beauty and character to neighborhoods throughout the city. StART’s philosophy is based on the belief that when communities find their voices, address shared identities and nurture the talent of artists, we all benefit from a more welcoming visual landscape. StART is an integral part of the City’s Graffiti Management Plan. This project is part of the START Underpass Program (‘StART UP’), a comprehensive program to enhance and transform selected City underpasses with the installation of mural or street art.
The purpose of the EOI is to generate a list of artists or artist collaborations interested in this project. Based on relevant professional credentials and preliminary design concepts a short-list of applicants will be invited to respond to a Request for Proposal. At the final stage of the selection process, proposals will be reviewed and artists will be recommended for the project.
Application Deadline: May 23, 2017 by 11:59pm EDT
Total Project Budget: up to $95,000
More Information and Application: http://bit.ly/2oJbhFW
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RFP :: Canopy Sculpture Installation Transit Shelters Public Art Project – Avonmore (CR-1)
The Avonmore Stop Transit Canopy Installation public art competition, open to professional artists residing in Western Canada: British Columbia, Alberta, and Saskatchewan is held in accordance with the City of Edmonton policy “Percent for Art to Provide and Encourage Art in Public Areas” (C458C).
Budget:
$56,000.00 CAD (maximum, all inclusive)
Deadline for Submissions:
4:30 pm on Wednesday, May 31st, 2017
Installation:
Spring 2019
For more information, contact Grace Law: phone (780) 424–2787 ext. 230 or email: glaw [arobas] edmontonarts [point] ca
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RÉALISATION D’UNE NOUVELLE ŒUVRE PAR UN OU UNE ARTISTE Pour le campus de l’Université de Saint-Boniface (USB)
Projet d’art public administré par le Bureau de développement et la Direction des services aux étudiants et étudiantes de l’USB dans le cadre des célébrations du 150e anniversaire de la confédération du Canada
Date limite : Le 31 aout 2017
Budget : 120 000 $ tout compris
APERÇU DU PROJET
L’USB invite les artistes francophones professionnels à présenter des demandes pour une nouvelle œuvre qui devra être réalisée à l’intérieur d’un délai précis et qui s’ajoutera à la collection permanente de l’établissement. Cette nouvelle œuvre sera située à l’extérieur sur le campus de L’USB et célébrera le 150e anniversaire de la Confédération canadienne. Le dévoilement de l’œuvre est prévu pour septembre 2017.
maisondesartistes.us3.list-manage.com/track/click?u=24bfdff57bf66a289389c1103&id=6e3b48e0d9&e=ab268d8ffd
6. pour commissaires
The School of Art at the University of Manitoba is offering a six-month, paid residency for an Indigenous Designer, whose work invites interdisciplinary, critical, and speculative challenges to dominant practices in design.
This opportunity arises at a time when the field of design is enjoying a cultural spotlight: there is broad interest in how designers think and “solve problems”; there is a growing awareness of how “good” design impacts daily experiences; many post-secondary design programs are experiencing growth in student numbers as the field expands to include new domains of practice (user-experience design, interaction design, data visualization, game design). The discipline overall is optimistic, energized and growing.
And yet, it also comes at a time of increasing interest among practitioners and critics, to become more reflective of the ways in which design contributes to sustaining problematic social realities. For example, its role in perpetuating stereotypes; its role in normalizing forms of systemic oppression; its role in glamourizing products or processes that cause serious environmental harm; and a general perspective on aesthetics, form and beauty, that privileges a Eurocentric bias. Design has lots to think about and to account for. This desire to address design’s role in reproducing certain damaging and often unintended frameworks is seen in emergence of platforms like Decolonize Design (Sweden), Allied Media Conference (United States) and the ABCD Group (Canada).
Application Deadline Extended to May 31, 2017
Learn more: http://umanitoba.ca/schools/art/idir.html
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Appel à contribution d’écriture pour la revue FACETTES
La revue
FACETTES est un espace de collaboration, de débat et de recherche de la scène artistique
transfrontalière franco-belge (Hauts-de-France, Wallonie et Bruxelles).
Éditée par 50° nord réseau transfrontalier d’art contemporain, cette revue annuelle et gratuite
examine les données et enjeux de la création contemporaine dans le champ des arts plastiques et visuels. Chaque numéro est l’occasion de s’interroger sur une thématique, de l’explorer sous
différentes perspectives, de porter des regards croisés sur ce qui fait l’actualité de l’art.
FACETTES affirme l’exigence de son contenu dans la multiplicité des approches et des points de vue. Artistes, designers, critiques d’art, commissaires, universitaires, jeunes chercheurs et autres acteurs du monde de l’art sur la scène eurorégionale et européenne, contribuent ainsi au développement de la revue.
Contributions recherchées
FOCUS
Textes critiques sur / entretiens avec des artistes du territoire frontalier franco-belge (Hauts-de-France, Wallonie et Bruxelles) ou y ayant exposé récemment et entretiens avec des professionnels de ce même territoire.
CARTES BLANCHES
Créations plastiques à destination des artistes du territoire frontalier franco-belge (Hauts-de-France, Wallonie et Bruxelles)
DOSSIERS
Réflexion dépassant le cadre du territoire, essais, analyses critiques et mises en perspectives : politique culturelle, philosophie de l’art, histoire de l’art contemporain et des pratiques curatoriales…
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Open Call 2018 Curator-in-Residence Program
Residency Session: January–December 2018
Deadline: May 31, 2017
Notifications to all applicants will be made via email by July 15, 2017
APPLY
For more information, contact Holly Kranker, Residency Program Manager, at 402.341.7130 x12 or hollyk [arobas] bemiscenter [point] org.
The Bemis Center for Contemporary Arts is now accepting applications from national and international curators for its Curator-in-Residence Program. Beginning January 2018, the successful candidate will participate in a one-year fully subsidized live/work residency as part of the Bemis Center’s acclaimed Artist-in-Residence Program. S/he will originate and present three exhibitions and related public programs inclusive of local and national artists. The Curator-in-Residence will work alongside residency and curatorial staff, and actively contribute to the overall vision of the Bemis Center’s renowned exhibition program. The Curator-in-Residence will be encouraged to work on independent research and other curatorial projects while in residence.
Competitive applicants will possess a strong knowledge of international contemporary art and a genuine interest in researching and responding to cultural production in Omaha and the region. The Curator-in-Residence is part of the cultural fabric of the city, serving as a professional resource for local artists and arts professionals, and as an ambassador of the Bemis Center in the community. S/he will be an integral member of the Bemis Center’s Artist-in-Residence Program, stimulating intellectual discourse surrounding contemporary art practice through studio visits, knowledge-sharing workshops, and other organized programs with fellow artists-in-residence.
Reporting to the Program Director, the Curator-in-Residence is a full-time temporary position that will work closely with the Exhibitions Program team. S/he will be involved in all curatorial and administrative aspects of organizing three exhibitions over the one-year residency. Exhibitions should be original, conceptually rigorous, and exemplify the true breadth and experimentation currently defining contemporary art. The 2018 exhibition dates: March 15–May 26, June 28–September 22, and November 29–February 23, 2019.
Duties include, but are not limited to: research, artist and donor relations, exhibition design and installation, writing/editing of scholarly texts and didactics, budgeting, conceptualizing and leading exhibition-related public programs, and tours.
The Curator-in-Residence studio is for single occupancy only; Bemis Center is unable to accommodate partners, children, and pets at this time.
There are no fees to apply. Submission of applications is only accepted online at bemis.slideroom.com.
About Bemis Center for Contemporary Arts
Founded in 1981, by artists for artists, the Bemis Center for Contemporary Arts supports today’s artists through an international artist-in-residence program, temporary exhibitions and commissions, and innovative public programs. Located in the historic Old Market district, the Bemis Center serves a critical role in the presentation and understanding of contemporary art, bridging the community of Omaha to a global discourse surrounding cultural production today.
Eligibility
Residency opportunities are open to national and international arts professionals 21+ years of age, showing a strong professional working history.
Students enrolled in an academic program during the time of requested residency are not eligible to apply.
Bemis Center welcomes internationally based arts professionals to apply. A working knowledge of English is helpful for international artists, as an interpreter will not be provided. Upon notification of acceptance to the residency, the selected individual will be responsible for preparing and submitting the required personal employment visa materials by July 2017. A P-3 visa is recommended. Please visit the USCIS website for more information: www.uscis.gov. The Bemis Center will provide appropriate documentation and materials to supplement the visa application process. Due to the current state of temporary, immigrant travel policies to the United States, we are unable to guarantee approval. A visa does not guarantee entry into the United States. As an international call, the Bemis Center strives to support applicants from any country.
Bemis Center for Contemporary Arts is committed to a policy of nondiscrimination and equal opportunity for all persons regardless of race, sex, color, religion, creed, national origin or ancestry, age, marital status, sexual orientation, gender identity, gender expression, and disability. If you have questions about accessibility, please contact the Residency Program Manager, Holly Kranker, at 402.341.7130 x 12 or hollyk [arobas] bemiscenter [point] org.
Qualifications:
Master’s degree in curatorial or museum studies, art history, or related field; or five years equivalent professional work experience in the field;
A minimum of 1–2 years of curatorial experience in an academic, nonprofit, and/or commercial gallery setting;
Strong knowledge of international contemporary art and a keen interest in understanding and working with Omaha’s cultural landscape;
Excellent verbal and written communications skills;
Creative and strategic thinker with the capacity to take initiative and to work independently as well as a team player in a fun, yet demanding, arts organization;
The ideal candidate will understand and promote the Bemis Center’s mission and, as an ambassador of the organization, perform all Bemis-related duties in a professional, responsible manner.
Fees & Benefits:
Submission of applications is only accepted online at bemis.slideroom.com.
There is no fee to apply.
The selected Curator-in-Residence will receive an annual amount of $36,600, which includes a monthly residency stipend, a travel/research transportation allowance, and a monthly curatorial honorarium*. The selected Curator-in-Residence will be offered a relocation allowance up to $2,000.** The Bemis Center provides free, on-site lodging in a sizable, well-appointed live/work studio with private bath and kitchen including complimentary utilities, laundry, WiFi, and free parking. The Curator-in-Residence will work within a fast-paced, team environment with the Bemis Center staff, volunteers, interns, and Board of Directors, and have access to a dedicated gallery: approximately 2,000 square feet; 12 1/2 foot ceilings, and concrete floors.
*Miscellaneous income is subject to reporting on Form 1099.
**Curator-in-Residence will organize personal travel and moving costs to and from Omaha, Nebraska.
http://www.bemiscenter.org/residency/current_opportunities.html
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Gallery Curator – The Latcham Gallery
The Latcham Gallery is seeking a creative, motivated and flexible individual to manage the Gallery’s curatorial program.
Reporting to the Gallery Director, the Gallery Curator will be responsible for the following:
Executing planned exhibitions (2017) and curating new exhibitions (2018 forward) including liaising with artists, installation, documentation, etc.
Planning and executing exhibition-related educational programs including artist talks, professional development for artists, tours, etc to connect the exhibitions with the audience.
Execute all exhibition related marketing including press releases, electronic invitations, posters, advertising, social media, etc to expand audience
Recruit and manage volunteers as needed
Administration including exhibition related reports, correspondence, grant applications, etc.
Act as an ambassador for the institution with artists, galleries, community, stakeholders, funders
Other duties as determined by the Gallery Director
The ideal candidate will have the following
Fine Arts or Art History degree or equivalent experience
Knowledge of contemporary and historical art
A minimum of two years curatorial experience and/or related experience in a contemporary arts setting
Understanding of the provincial arts community
Exceptional organizational and time management skills
Experience working with volunteers
Excellent verbal and written communication skills
Excellent computer skills with proficiency in Word, Excel, Adobe Creative Suite and database knowledge.
The ability to work flexible hours, including some weekends and evenings
You will seek out relationships with the arts community and connect the Gallery and the community through the Gallery’s exhibition program. You will be part of an experienced, enthusiastic and committed staff and volunteer team.
The Latcham Gallery is a public art gallery featuring exhibitions of contemporary art, arts education programs for all ages, artist talks, and special events and is located in Stouffville, Ontario.
This is a permanent part time position (24 hours per week) starting at $30,000 per year with flexible days to be determined. Approximately 12 Saturday shifts per year and occasional evening shifts are required.
Applications will be reviewed starting April 10, 2017 and will continue until the position is filled. Only candidates selected for an interview will be contacted.
Apply to: Ms. Roz Pritchard, Director, The Latcham Gallery, 6240 Main St. Stouffville.
Please send resume and cover letter outlining curatorial experience in ONE document by email to opportunities [arobas] latchamgallery [point] ca and put YOUR first and last names in the document title.
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Appel de textes et de visuels – Inter #128 / Inter, art actuel
1er juin 2017
Québec (Québec)
INTER 128
Technocorps et cybermilieux
Il y a déjà dix ans, Inter, art actuel publiait un numéro précurseur sur l’art et les biotechnologies. Il est temps de produire un nouveau bilan, de prendre acte d’enjeux différents. Nous étions fascinés par la possibilité de fabriquer – bientôt industriellement – une vie artificielle, de provoquer une réingénierie du vivant. Les dix dernières années ont vu apparaître de nouveaux usages du corps et de nouvelles formes d’incorporation : dans les réseaux et par la coévolution, par des substituts et des hybridations. Le corps porteur de signes se révèle d’une grande plasticité dans son dialogue avec le milieu. Les altérations de tout genre (psychotropes, implants, prothèses, extensions, etc.) révèlent de nouvelles possibilités physiologiques et mentales. Quelles sont les nouvelles figures du corps comme mémoire, énergie, singularité, concentrateur (hub), etc. ? Que deviennent l’imaginaire du corps collectif – couplé à une psyché transindividuelle – et la métaphysique de notre connexion par le corps à une réalité ultime ? Qu’est-ce qui a changé dans notre rapport au corps à une époque où l’humanité semble confrontée à l’alternative de la mutation ou de l’extinction ?
Depuis le numéro d’automne 2006 il y a dix ans sur l’art biotech et le posthumain, qu’en est-il de la relation entre la virtualité et la fabrication industrielle ? On voit apparaître de nouveaux projets en réalité virtuelle où l’on obtient des niveaux d’immersion qui engagent de plus en plus le corps et où l’on dépasse le binôme son-visuel du jeu vidéo. Cette réflexion pourrait se prolonger dans les domaines du théâtre, de la musique, de la danse et de l’écriture. Elle pourrait aussi évoquer le corps en gravité zéro de l’astronaute, voire notre relation à l’espace interplanétaire. Ce qui a changé depuis 2006, c’est qu’on n’est plus dans l’utopie, mais dans la conscience des aspects négatifs d’une connectivité généralisée, par exemple les révélations concernant les écoutes de la NSA.
Responsables de dossier : Jacques Donguy et Michaël La Chance
Date de tombée : 1 juin 2017.
Date de parution : hiver 2018
Faire parvenir vos textes et images à : redaction [arobas] inter-lelieu [point] org
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Appel de textes
Call for papers
esse 92 : Démocratie
Date de tombée : le 1er septembre 2017
Esse vous invite à soumettre des articles investiguant les préoccupations liées à la thématique de la Démocratie. Pour plus d’informations, consultez l’appel de textes.