Michel Saint-Hilaire au Centre culturel franco-manitobain

Programmation des membres de l’AGAVF

Galerie d’art Louise-et-Reuben-Cohen (Moncton)
Richard Ibghy & Marilou LemmensLa vie mise au travail – Putting Life to Work
Commissaire : Véronique LeBlanc
du 27 janvier au 26 mars 2017
exposition produite par la Galerie Leonard & Bina Ellen (Université Concordia) et présentée en collaboration avec la Owens Art Gallery (Mount Allison University)
Pavillon Clément-Cormier
405, avenue de l’Université
Université de Moncton, Nouveau-Brunswick
www.umoncton.ca/umcm-ga

Le Trécarré (Pointe-de-l’Église)
Cora Anne Belliveau, Nadine Belliveau, Annette Comeau, Denise Comeau, Jocelyne Comeau, Rolande Comeau, Noella De Mille, Christophe Dol, Alvina LeBlanc, Jay LeBlanc, Elizabeth Lore, Diane Nadon, Valérie Nadon, Isao Sanami-Murill, Dany Sheehy et Dianne SuretteHors confort
à partir du 9 janvier 2017
Université Sainte-Anne, Nouvelle-Écosse
rendezvousdelabaie.ca/galerie-dart

Centre d’artistes Voix Visuelle (Ottawa)
Voix numérique
commissaire : Alex Leblanc
du 27 juin 2016 au 15 juin 2017
Au Centre Richelieu-Vanier
Vanier, Ontario
www.voixvisuelle.ca

Centre culturel franco-manitobain (Winnipeg)
Michel Saint HilaireVisages
du 26 janvier au 24 mars 2017
340, boulevard Provencher
Saint-Boniface, Manitoba
www.ccfm.mb.ca

Maison des artistes visuels (Saint-Boniface)
Emilie LemayLueur éphémère
du 6 janvier au 25 février 2017
219, boulevard Provencher
Saint-Boniface, Manitoba
www.maisondesartistes.mb.ca

Galerie Sans Nom (Moncton)
Barbezat-Villetardwhipping structures
Emma Hoch tell a toile tale
Julie Caissie Stationnement privé
du 3 février au 31 mars 2017
140, rue Botsford
Moncton, Nouveau-Brunswick
www.galeriesansnom.org

Galerie du Nouvel-Ontario (Sudbury)
Juan Ortiz-ApuyOut of This Light, Into This Shadow
du 10 février au 8 mars 2017
174, rue Elgin
Sudbury, Ontario
www.gn-o.org

Appels de dossiers

1. appels en français du Canada

Flotille – Île-du-Prince-Édouard – 7 mars
Festival Phénoména – Montréal – 1er mars
Action Art Actuel – Saint-Jean-sur-Richelieu – 1er mars
LOESCÈNE et Plateforme – Le LOBE – Chicoutimi – 26 mars
Galerie Colline – Edmundston – 3 avril
Labsessions – Montréal – 28 février
La Minute vidéo – Québec – 31 mars
Galeries de l’École d’art d’Ottawa – 7 avril
Galerie Sans Nom – Moncton – 1er avril
Regart, centre d’artistes en art actuel – Lévis – 1er mars

2. appels en anglais du Canada

Third Space Gallery – Saint-Jean – 15 mars
Queen Elizabeth Park Community and Cultural Centre – Oakville, ON – 15 mars
Propeller Gallery – 8 mars
Toronto International Electroacoustic Symposium – 3 mars
Southern Alberta Art Gallery – Lethbridge – en cours
The Alternator Centre for Contemporary Art – Kelowna – en cours
Modern Fuel Artist-Run Centre – Kingston – 1er mars
Workers Arts & Heritage Centre – Hamilton – 28 février
KIAC ODD Gallery – Dawson City – 1er mars
In your pocket – Toronto – 27 février
Art Spin – Toronto – 6 mars
The Alternator – Kelowna – en cours
Burtynsky Grant – Toronto – 15 mai
Western Front – Vancouver – en tout temps

3. appels internationaux

Prix Ars Electronica – 3 mars
Festival Les Instants Vidéo – Marseille – 3 juin
Barbed Magazine – Birmingham – 28 février
Arrow Electronics and the Cherry Creek Arts Festival – 10 mars
Lilith Performance Studio – Malmö, Suède – 1er mai
STARTS Prize 2017 – 3 mars
empty pr(oe)mises – Athène – 1er mars

4. résidences

Centre International d’Art et du Paysage de l’île de Vassivière – 19 mars
KIAC Artist in Residence Program – Dawson City – 1er avril
La villa Belleville – Paris – en cours
École nationale supérieure d’art de Bourges – 15 mars
Cité internationale universitaire de Paris – sans date limite
White Water Gallery – micro-residency – sans date
Atelier Topaz – Ontario – en tout temps

5. art public

Projt de murales dans les passages inférieurs – Ottawa – 17 mars
Co-Located Dispatch and Emergency Operations Centre – Edmonton – 3 mars
Art Glass Transit Shelter Public Art Project – Edmonton – 27 février
Commémoration des 400 ans de présence française en Ontario – Toronto – 28 février
Southwest Rapid Transitway – Winnipeg – 31 mars
Dr. Lillian McGregor Park – Toronto – 6 mars
StreetARToronto Underpass Program – Toronto – 27 février
Projet d’art public – Saint-Boniface – 31 août

6. pour commissaires

Résidence histoire de l’art – île de Vassivière – 19 mars
Programme de stages curatoriaux – Centre canadien d’architecture – Montréal – 27 février
Prix Sobey pour les arts – 3 mars
apexart Franchise Exhibition Program – 28 février
Appel à projet curatorial La Box 2017-2018 – Bourges – 15 mars

7. nouvelles de l’AGAVF

AGA de l’AGAVF et nouveau conseil d’adminstration

La Liste

L’Association des groupes en arts visuels francophones (AGAVF) présente les événements de ses quinze centres d’artistes et galeries membres à travers le pays et compile les appels de dossiers en arts visuels, arts médiatiques, performance, art public qui s’adressent principalement aux artistes et parfois aux commissaires.

linktwitterfacebook

1. appels en français du Canada

Flottille > Appel de projets
individuels ou en collaboration

L’Association atlantique des centres d’artistes autogérés (AARCA) accueillera la rencontre biennale des centres d’artistes autogérés à Charlottetown, du 21 au 24 septembre 2017.

Date limite pour soumettre un projet : 7 mars 2017

À l’occasion de la rencontre biennale des centres d’artistes autogérés qui aura lieu à Charlottetown en septembre 2017, l’AARCA accepte les soumissions d’artistes individuels, de commissaires, de praticiens et d’équipes collaboratives afin de présenter des ateliers, des installations, des interventions, ainsi que des initiatives menées en partenariats avec la communauté.

http://arccc-cccaa.us2.list-manage1.com/track/click?u=e60324943d78e47eddf80c90d&id=19bb314327&e=eec4334c43

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Appel de projets Festival Phénomena 2017
Date de tombée : 1er mars 2017

Phénomena est un festival interdisciplinaire et bilingue dont l’objectif est de mettre en valeur des artistes novateurs, inclassables et extravagants. Le festival présente des performances fantaisistes et théâtrales, des spectacles avec projections, des cabarets, des happenings, de la danse performative, des installations et des événements éclatés et poétiques. La 6e édition de Phénomena aura lieu du 13 au 20 octobre 2017.
L’expérimentation et la prise de risques sont au cœur de notre travail et Phénomena s’intéresse aux artistes qui ont une démarche forte, qu’ils soient émergents ou confirmés, et aux jeunes compagnies indépendantes et anticonformistes. Nous offrons une tribune aux artistes qui prennent des risques, qui sont structurés et qui se questionnent. Nous cherchons à présenter des créations hybrides, poétiques et hors-normes qui demeurent touchantes et authentiques.

Pour avoir un aperçu des merveilleux artistes que nous présentons,
allez visionner la vidéo Festival Phénomena 2016 (extraits) :

En 2017, Phénomena aura pour thème Cabarets. Nous présenterons donc 8 cabarets au cours desquels nous souhaitons voir se décliner les différentes caractéristiques du Cabaret… dont l’incontournable MC!

Ça vous parle? Faites-nous parvenir votre dossier qui doit comprendre un CV. ou une note bio ou la description de votre compagnie, la description du projet (1 page), dans quel cadre vous souhaitez présenter votre création, quelles ressources sont déjà mises en place, des liens vers des vidéos illustrant votre travail. Nous voulons aussi savoir ce qui vous motive à participer au Festival Phénomena. Il ne s’agit pas d’une demande de bourse ni d’une loterie. Nous acceptons les projets rédigés en français et en anglais et joués dans toutes les langues.

Attention! Pensez à votre affaire et pensez à nous. Sauvez vos documents en PDF (logiciel gratuit) et joignez des photos en JPEG de maximum 1Mo (on ne s’en va pas en impression). Expliquez votre projet de manière simple et concrète. Petit conseil : soyez personnel et direct! C’est ça qui nous intéresse.

Envoyez le tout pour le 1er mars 2017 à l’attention de la directrice artistique D. Kimm à d [point] kimm [arobas] electriques [point] ca

Les Filles électriques
514 495-1515
lesfilles [arobas] electriques [point] ca
www.festivalphenomena.com

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APPEL DE DOSSIERS 2017-2018
Action Art Actuel (AAA) est un centre d’artistes qui se consacre à la promotion et au développement des pratiques en art actuel. Actif depuis 30 ans dans la région de Saint-Jean-sur- Richelieu au Québec, AAA agit comme lieu de diffusion et de soutien à la recherche en présentant le travail d’artistes d’ici et d’ailleurs.

AAA offre un environnement stimulant de recherche, de diffusion et d’expérimentation, où artistes émergents et établis se succèdent à travers une programmation d’expositions, d’événements et de résidences de création.
AAA invite les artistes professionnels, établis ou de la relève, les artistes d’origine autochtone ainsi que les commissaires, à soumettre un projet d’exposition pour sa programmation 2017-2018.

Date de tombée: mercredi le 1er mars 2017

Le dossier doit comprendre :
• Curriculum vitae
• Démarche artistique
• 8 images en format jpeg (72 dpi)
• Liste descriptive des images
• Proposition de projet (incluant idéalement une proposition pour nos vitrines) • Dossier de presse, s’il y a lieu
Les dossiers reçus seront soumis à un comité composé de pairs.

Les dossiers doivent nous parvenir PAR LA POSTE UNIQUEMENT à l’adresse suivante:
Action Art Actuel
APPEL DE DOSSIERS
191, rue Richelieu Saint-Jean-sur-Richelieu Québec, J3B 6X7

Information :
Marie Hébert
450 357 2178 direction [arobas] action-art-actuel [point] org

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//  Appel de dossiers LOBESCÈNE
//  Appel de dossiers PLATEFORME

Date limite : 26 mars 2017

Le LOBE est à la recherche d’artistes pluridisciplinaires dont la pratique oscille entre la musique, la performance, les nouveaux médias, la claquette, le chant insolite, la danse trop personnelle, la boucane, la lumière nouveau genre; bref tout ce qui provoque une hystérie collective.

_ LOBESCÈNE ; \\ en équilibre sur cette fine frontière séparant les arts visuels des arts de la scène, des artistes n’ayant pas froid aux yeux, tous prêts à tonifier l’énergie des fêtards, prêts à les entrainer jusqu’au bout de la nuit et de l’extravagance. _
Votre dossier doit contenir_

_ curriculum vitae

_ texte de démarche artistique

_ documentation sonore/visuelle
Nos attentes sont_

_ L’originalité de la pratique

_ L’étonnement et la surprise

_ Le professionnalisme
Critères d’admissibilité_

_ dossier au format PDF

_ 10MB maximum

date de tombée 26 mars 2017 _ 23h59

par courriel à direction [arobas] lelobe [point] com
* Pour en savoir plus sur nos équipements et modalités, prière de communiquer avec nous au préalable. *
Le centre d’artistes Le Lobe se développe principalement sur trois axes : la diffusion de projets d’art actuel réalisés en résidence, la promotion des pratiques événementielles et le développement du savoir. Les projets hybrides, novateurs, inclassables, casse-gueule et les démarches à risque font sa marque. Le Lobe est situé à Chicoutimi et existe depuis 1993.

_ L’espace PLATEFORME est né d’un besoin criant de lieux alternatifs de diffusion et à la demande d’artistes émergents, à l’automne 2008. Ce lieu, réservé aux artistes membres du centre, est situé dans le hall de l’entrée principale de Touttout centre de production en art actuel. Il comporte un espace intérieur et une marquise extérieure séparés par une grande baie vitrée _

Cet espace singulier et original, par son aspect intérieur / extérieur, permet de nouveaux défis aux artistes tout en permettant de jouir d’une grande visibilité.
Nos attentes sont_

_ L’étonnement suscité par votre projet…

_ La nécessité d’une résidence au Lobe

_ L’urgence du défi

 

Votre dossier doit contenir_

_ curriculum vitae

_ texte de démarche artistique

_ piste de projet, un défi…

_ dossier d’images (15)
Critères d’admissibilité_

_ être un artiste de la relève et…

_ être membre du Lobe

_ dossier au format PDF

_ 10MB maximum

date de tombée 26 mars 2017 _ 23h59

par courriel à direction [arobas] lelobe [point] com
*Pour des projets en duo, en collectif ou de l’extérieur de la région, prière de communiquer avec nous au préalable pour les modalités d’accueil.*
Le centre d’artistes Le Lobe se développe principalement sur trois axes : la diffusion de projets d’art actuel réalisés en résidence, la promotion des pratiques événementielles et le développement du savoir. Les projets hybrides, novateurs, inclassables, casse-gueule et les démarches à risque font sa marque. Le Lobe est situé à Chicoutimi et existe depuis 1993.

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APPEL DE DOSSIERS Date limite : 3 avril 2017
La Galerie Colline est un centre de diffusion en art contemporain. Son conseil d’administration sollicite des propositions d’artistes, de collectifs ou de commissaires pour sa programmation 2017-18.

Les dossiers doivent comprendre :

une lettre d’intention (indiquer clairement le titre du projet proposé et son contexte de présentation en galerie)

une description détaillée du projet

les besoins techniques en salle d’exposition

un curriculum vitæ (une biographie de l’artiste est également acceptée)

de dix à quinze exemples d’œuvres récentes (en format numérique seulement)

une liste détaillée du matériel d’appui

une enveloppe de retour affranchie

les dossiers de presses sont facultatifs (cinq pages maximum)

La Galerie Colline :
La Galerie Colline est un centre de diffusion en art contemporain voué à la présentation des arts visuels et multidisciplinaires. Notre centre de diffusion préconise les pratiques artistiques dont l’accent est porté sur l’expérimentation et l’innovation. Notre programmation tient compte des différentes tendances de l’art actuel, considérant la pertinence de celles-ci comme sources d’inspiration et de développement pour le milieu des arts et sa propre communauté artistique.

Adresse pour le dépôt des dossiers :
Galerie Colline
165, boulevard Hébert
Edmundston, NB
E3V 2S8

Pour toutes autres informations, vous pouvez communiquer avec M. Christian Michaud au numéro de téléphone suivant : 506 737-5282.

Courriel : cmichaud [arobas] umoncton [point] ca

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APPEL DE PROJETS (en cours) – Labsessions #12
DATE LIMITE : mardi 28 février 2017

Formulaire : http://www.cqam.org/pages.php?lg=fr&type=service

PRÉSENTATION DE PROJETS EN DÉVELOPPEMENT
POUR LES ARTISTES ÉMERGENTS EN ARTS NUMÉRIQUES

Initiées par par la Société des arts technologiques (SAT), en collaboration avec le Conseil québécois des arts médiatiques (CQAM), l’Agence TOPO, Eastern Bloc, le Labo NT2, OBORO, PRIM, Studio XX et Vidéographe, les rencontres Labsessions invitent la communauté des créateurs émergents en arts numériques à soumettre un projet en cours de développement dans le cadre de la douzième soirée qui se tiendra le mercredi 22 mars 2017 à la Société des arts technologiques (SAT).

Les rencontres Labsessions visent à offrir une vitrine et un tremplin aux artistes émergents en arts numériques. Les soirées sont aussi un lieu d’échanges et de rencontres pour les artistes, intervenants et organismes du milieu.

Trois projets seront sélectionnés et chaque artiste, dont le projet est retenu, sera invité à faire une courte présentation (ou démo) lors de la soirée Labsessions devant un panel de représentants de centres d’artistes. Suite à ces présentations et dans un esprit critique constructif, ceux-ci émettront des commentaires ou des recommandations qui lui seront remis ultérieurement par écrit.

À leur discrétion, les organismes partenaires pourraient offrir en complément au Labsessions, un support pouvant varier en fonction de leur mandat et des ressources disponibles (prêt de matériel spécialisé, accès aux laboratoires, support technique, consultation ou mentorat, accès à une activité ou à un festival, etc.).

POUR PARTICIPER
-Être un artiste émergent canadien en arts numériques ;
-Avoir un projet novateur en cours de développement ;
-Ne soumettre qu’un projet par édition ;
-Remplir le formulaire (http://www.cqam.org/pages.php?lg=fr&type=service) et le retourner en respectant la date limite;
-Si sélectionné, être disponible pour présenter en personne son projet devant un public et préparer une présentation de 15 minutes (avec des images si possible) en français ou en anglais.

CRITÈRES D’ÉVALUATION DES DOSSIERS

-Qualité artistique et originalité
-Capacité de l’artiste à réaliser le projet
-Possibilité de diffusion et retombées
-Qualité du dossier

Faites parvenir votre dossier de candidature par courriel à l’adresse suivante : info [arobas] cqam [point] org
Date limite d’envoi : mardi 28 février 2017

Un jury formé de représentants des différents organismes partenaires fera une sélection en vue de la rencontre. Seuls les candidats(es) retenus(es) seront contactés(es). Veuillez noter que les frais de déplacement ne sont pas couverts.

INFO ET CONTACTS

Joseph Lefèvre
Directeur création et résidences (SAT)
514 844.2033 # 214
Labsessions [arobas] sat [point] qc [point] ca

Marilyne Parent
Directrice des communications (CQAM)
514 527-5116
info [arobas] cqam [point] org

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Invitation à participer à
La Minute vidéo 2017

Québec, le 31 janvier 2016 — Folie/Culture propose à tous les artistes professionnels ou amateurs, membres, proches et intervenants du milieu social, de s’investir dans une expérience de réflexion particulière : réaliser une vidéo d’une durée d’une minute produite sur le thème POST-.

Il semble que le mot « post- » soit la nouvelle coqueluche dans le fabuleux univers des concepts. Ce qui apparait dépassé et vieillot est désormais qualifié de « post- » : post-vérité, post-désinstitutionnalisé, post-traumatique, post-avant-garde, post-colonialisme, etc. Nous sommes englués dans l’hégémonie du « post- » alors que ce préfixe est sensé marquer une rupture radicale, un changement de paradigme. Le « post- » ne nomme plus la nouveauté, il condamne seulement le passé et nous entraîne dans un cul-de-sac.

Folie/Culture vous convie non pas à l’ère de « l’après-post- », mais plutôt à l’ère de l’a-POST-. Affranchissons-nous du POST- et renommons le présent ! Artistes et fous, à vos armes ! Que chaque proposition soit un manifeste de construction du réel, qu’il donne corps à une esthétique, à un imaginaire social, à un ébranlement des certitudes mortifères.

Les Minutes vidéo sélectionnées seront projetées à l’occasion d’une soirée publique dans le cadre de la programmation 2017-2018. Pour participer, vous avez deux options :

OPTION A : Proposer une fiction, un documentaire ou une vidéo d’art

Produire une vidéo abordant le thème POST-
Forme : un seul plan-séquence
Durée : 1 minute, en continu
Formats acceptés : .mov ou .avi non compressé
Attention : Aucun montage image, sonore ou générique n’est permis
OPTION B : Proposer une vidéo d’animation ou un gif animé !

Produire une vidéo d’animation ou un gif animé abordant le thème POST-
Durée : 1 minute
Seule la musique originale ou libre de droits est admise
Formats acceptés : .mov ou .avi non compressé, ou .gif

Date limite de dépôt : 31 mars 2017

Faites-nous parvenir votre vidéo accompagnée de vos coordonnées par Internet via un lien Dropbox ou WeTransfer, ou par la poste à l’adresse suivante :

335, rue Saint-Joseph Est, bureau 520, Québec (Québec) G1K 3B4

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Galeries de l’École d’art d’Ottawa
APPEL DE PROJETS D’EXPOSITION pour la saison d’exposition 2018

L’École d’art d’Ottawa (ÉAO) accepte dès maintenant les soumissions de projets d’exposition pour la saison d’exposition 2018. Les œuvres en cours ou envisagées peuvent être soumises tant pour la galerie du campus du marché By que pour la galerie du campus d’Orléans. L’appel est ouvert à tous les artistes; toutes les techniques artistiques sont admissibles. Les projets d’exposition collective sont aussi acceptés.
Les artistes doivent soumettre un seul projet et indiquer dans laquelle des galeries ils désirent présenter leur exposition (marché By ou Orléans). Une seule proposition d’exposition peut être déposée pour une soumission aux deux campus. Dans le cas d’une soumission aux deux campus, vous devez indiquer de quelle façon votre exposition s’adaptera aux dimensions distinctes des deux espaces de galerie.

Information de base sur les deux galeries:
La galerie du marché By offre un espace mural d’environ 735 pieds carrés et possède un plancher de bois franc.
Dimensions de la pièce : 28′ – 7.5″ x 25′ – 6.5″.
Hauteur de plafond : 11′ – 7.5″.
Hauteur de l’éclairage : 9′ – 9″.

La galerie d’Orléans offre environ 1313 pieds carrés d’espace mural et possède un sol en béton.
Dimensions de la pièce : 60′ – 0″ x 22′ – 0″
Hauteur de plafond : 12′ – 3″
Hauteur de l’éclairage : 9′ – 8″
La galerie d’Orléans a également plusieurs panneaux muraux mobiles mesurant 118″ x 48″, qui peuvent être utilisés pour diviser la pièce sur sa longueur.

Soumissions :
Pour être considérées, les soumissions de projets DOIVENT inclure les renseignements ci-dessous :
1. Une description de l’exposition précisant les intentions de l’artiste et le titre de l’exposition; 2. La démarche artistique et un curriculum vitae d’expositions à jour;
3. Joindre à la demande un maximum de dix images d’œuvres récentes réalisées au cours des deux dernières années. Ne pas joindre d’œuvres originales. Veuillez consulter les Directives de soumission pour les documents d’accompagnement (ci-jointes);
4. Une liste d’œuvres qui comprend : le nom, la technique, les dimensions et l’année de réalisation.

Processus de sélection :
Le jury, formé de trois professionnels du domaine artistique, basera ses choix sur la qualité des œuvres, l’intégrité de l’ensemble du projet et le lien de celui-ci avec les programmes courants de l’ÉAO. (Les projets mal organisés ne seront pas considérés). Les membres du jury se rencontreront au cours des quatre semaines suivant la date limite de soumission.
• Les artistes seront informés de la décision du jury dans les deux semaines suivant la rencontre du jury.
• Les documents accompagnant la soumission pourront être récupérés au bureau de la réception de l’ÉAO à ce moment-là ou, si vous fournissez une enveloppe de retour affranchie, elle vous sera renvoyée par la poste. Les soumissions non réclamées seront détruites dans un délai de deux semaines.
• Les DC, DVD et clés USB seront renvoyés par la poste seulement si l’artiste a fourni une enveloppe de retour suffisamment affranchie.
• L’ÉAO n’assume aucune responsabilité pour les dommages causés aux DC, DVD ou clés USB, ou pour la perte de ceux-ci lors du transport par Postes Canada.

Conditions de l’exposition:
• L’artiste recevra (ou les artistes recevront) un cachet d’exposition selon le tarif fixé par CARFAC.
• Les artistes sélectionnés assumeront la responsabilité du transport des œuvres et veilleront à se procurer une assurance transport à destination et en provenance de l’ÉAO.
• Pour les œuvres tridimensionnelles, vidéo ou médiatiques sélectionnées qui exigent des équipements spéciaux pour l’installation, il est de la responsabilité de l’artiste de fournir l’équipement nécessaire.

Date limite de soumission:
16 h 30, le vendredi 7 avril 2017

Faites parvenir votre soumission par la poste, par messager ou en personne (les soumissions par courriel ne seront pas acceptées) à:
Comité des galeries
École d’art d’Ottawa
35, rue George, Ottawa, ON
K1N 8W5

Pour de plus amples renseignements au sujet de l’appel de soumissions de projets d’exposition, veuillez contacter:
Cathy Brake pour le campus du marché By au 613-241-7471 poste 27 boutique [arobas] artottawa [point] ca
Nadine Argo pour le campus d’Orléans au 613-580-2765 osao [point] gallery [arobas] artottawa [point] ca

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La Galerie Sans Nom recherche des propositions d’artistes, de collectifs ou de commissaires pour sa programmation 2017 – 2018. Les dossiers doivent être envoyés par l’entremise de notre formulaire web. Pour plus d’informations veuillez joindre Annie ou Rémi par courriel ou au 506.854.5381

La Galerie Sans Nom est un centre d’artistes voué à la présentation des arts visuels et multidisciplinaires. Depuis 1977, elle appuie les initiatives d’artistes, favorisant l’expérimentation et l’innovation. Sa programmation tient compte des tendances de l’art actuel et reflète les préoccupations et les réalités contemporaines, tout en étant pertinente pour son milieu et sa communauté d’artistes. La GSN étend ses activités à une variété de pratiques et de disciplines afin de répondre aux besoins changeants d’une communauté diverse dans un milieu urbain en croissance. La Galerie Sans Nom respecte les cachets d’artistes recommandés par CARFAC.

Date de tombée : 1er avril 2017 – 23h59 (heure standard de l’Atlantique)

http://galeriesansnom.org/

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Appel de dossier 2017-2018 /
Prochaine date limite 1er mars 2017/

Implanté à Lévis, Regart, centre d’artistes en art actuel assure, depuis 1986, une présence dynamique des arts visuels actuels auprès des publics des territoires de Chaudière-Appalaches et de Québec.

Présentée en galerie, mais aussi extra-muros, la programmation de Regart met l’accent sur des productions relevant de l’hybridation des formes d’expression et de l’expérimentation, tant dans les processus de création que dans la présentation des expositions, où la qualité artistique et l’importance du discours théorique sont mises de l’avant.

Orientation artistique 2017-2018
Quelle est la place de la diversité dans le centre d’artistes ?

Des événements politiques récents, d’ici et d’ailleurs, mettent en lumière des situations fortes où des acquis fondamentaux concernant l’équité, l’égalité et l’inclusion sont ébranlés, sont remis en question. La réalité explose, se fait multiple, fait place à de nouvelles perspectives et transforme l’écosystème de nos sociétés. Cette atmosphère bouillonnante et dynamisante est au cœur des conversations quotidiennes et des préoccupations. C’est pourquoi Regart s’est demandé comment ces réflexions pouvaient être rendues visibles à l’intérieur des structures actuelles et des orientations artistiques d’un centre d’artistes. Comment faire de Regart un vase communicant entre ces réalités vibrantes et une structure de diffusion des arts visuels actuels? Comment pouvons-nous contribuer à imaginer un espace de réflexion où plusieurs sensibilités, qu’elles soient sociales, humaines, ethniques politiques ou autres, puissent se rencontrer, s’entrechoquer et alimenter des discussions sur l’écologie de notre monde actuel?

La programmation 2017-2018 est donc dédiée aux artistes qui habitent ces préoccupations. Que ce soit de la pluralité des discours, des positions ethnographiques, politiques, humaines et sociales; que ce soit des artistes qui font œuvre de leur handicap ou qui traitent du handicap dans leur pratique; que ce soit des pratiques qui revendiquent des positions sociales engagées dans l’inclusion et des marges ; que ce soit des artistes qui ne se sentent pas en marge, mais qui le deviennent dans le regard des autres; ou tout simplement que ce soit dans l’apparition d’une réalité ou d’une sensibilité qui semble improbable dans l’espace de diffusion d’un centre d’artistes, sans créer de division, Regart souhaite recevoir des propositions qui contribuent à enrichir ces positions.  Sans considération hiérarchique quant à la question de diversité, Regart souhaite proposer et présenter des artistes et des pratiques artistiques qui parlent de plusieurs réalités visibles ou invisibles, et parfois même occultées par le discours et les modes en place.

Suite au succès retentissant de la programmation des expositions collectives et des activités des membres du centre combinées à la programmation régulière, Regart reconnaît l’importance et le potentiel de réanimer cette vive et inspirante possibilité d’un centre d’artistes d’être un lieu de rencontres, de mise en réseaux et de dialogue entre les artistes, les œuvres, les membres impliqués, l’équipe du centre et son public. Mais plus encore cette année d’établir un dialogue avec une diversité d’approches dans le discours ou dans la forme de présentation des arts visuels, en prenant le grand terme de la diversité dans son sens optimal, positif et inclusif.

C’est pourquoi, pour sa programmation 2016-2017, Regart souhaite développer une série de quatre expositions individuelles, collectives ou projets de commissaires. Nous vous invitons donc, artistes et commissaires, à nous envoyer vos dossiers pour développer, avec nous, cette orientation unique dans les régions de Chaudière-Appalaches et de Québec.

Les artistes sont libres de présenter des oeuvres inédites ou déjà produites. Il est à noter cependant que nous ne considérerons pas les projets ayant déjà été présentés dans les trois dernières années dans les régions de Chaudière-Appalaches et de Québec.

Les commissaires qui travaillent autour de la question des thèmes de la diversité comme structure de leurs recherches sont également invités à nous présenter un projet d’exposition composé d’un maximum de quatre artistes de leur choix.

Les artistes et commissaires sont invités à nous présenter leurs dossiers en considérant qu’une proposition de conférences, de table ronde et de manifestation particulière pourrait être mise en place comme support au projet.
Vous êtes auparavant invités à visiter le www.centreregart.org afin d’obtenir de plus amples informations sur le centre, sur ses missions et mandats, le contexte géographique dans lequel il s’inscrit, les plans de salles (galerie, Vitrine des membres, centre de documentation et atelier commun) mais aussi le territoire autour du centre.

Afin de faciliter le traitement des demandes par le comité de sélection, vous êtes priés de nous faire parvenir votre proposition par courriel à l’adresse suivante: programmation [point] regart [arobas] gmail [point] com.

Pour répondre à l’appel de dossier, votre envoi devra comporter :

Pour les artistes :

Un seul document PDF rassemblant les documents suivants:

-un projet d’exposition et la façon dont il s’ancre dans votre recherche et votre démarche ainsi qu’une annexe incluant les détails techniques du projet (deux pages et demi maximum);
-votre curriculum vitae (trois pages maximum);
-toute autre documentation que vous jugerez vraiment pertinente à l’évaluation de votre dossier (plan, revue de presse, etc.).

Un ZIP rassemblant les documents le visuel séparément :

-soit un maximum de 15 images numériques dûment identifiées (images JPG à 150 ppp max, rassemblées en format ZIP);
-soit un lien vers un fichier vidéo d’un maximum de 10 minutes (n’envoyez pas de documents vidéo par courriel. Intégrez plutôt un lien Vimeo ou YouTube à votre dossier. Si vous possédez un compte privé, n’oubliez pas de nous préciser votre mot de passe).
-une liste descriptive complète du matériel visuel d’appui (titre, matériaux, dimension, année de réalisation et courte explication de l’oeuvre de trois lignes si nécessaire).

Pour les commissaires :

Un seul document PDF rassemblant les documents suivants:

-un projet d’exposition et la façon dont il s’ancre dans votre recherche et votre démarche ainsi qu’une annexe incluant les détails techniques du projet (deux pages et demi maximum);
-votre curriculum vitae (trois pages maximum);
-une courte biographie et démarche de chaque artiste pressenti (une page maximum par artiste);
-toute autre documentation que vous jugerez vraiment pertinente à l’évaluation de votre dossier (plan, revue de presse, etc.).

Un ZIP rassemblant les documents le visuel séparément :

-soit un maximum de 20 images numériques dûment identifiées (images JPG à 150 ppp max, rassemblées en format ZIP);
-soit un lien vers un fichier vidéo d’un maximum de 15 minutes (n’envoyez pas de documents vidéo par courriel. Intégrez plutôt un lien Vimeo ou YouTube à votre dossier. Si vous possédez un compte privé, n’oubliez pas de nous préciser votre mot de passe).
-une liste descriptive complète du matériel visuel d’appui (titre, matériaux, dimension, année de réalisation et courte explication de l’oeuvre de trois lignes si nécessaire).

Regart, centre d’artistes en art actuel
5956 Rue St Laurent, Levis, QC, Canada
Lévis, QC G6V 3P5

centreregart.us4.list-manage.com/track/click?u=518a0899e238ab62deddf5e57&id=b9d8d86662&e=b938aee22c

2. appels en anglais du Canada

Call for Project Proposals:

Core Programming
Third Space Gallery invites artists to submit proposals for our 2018 programming season. Third Space continues to operate as an itinerant artist-run centre in Saint John, New Brunswick; encouraging artists to submit proposals for projects that need not exist within a traditional gallery space. The selections committee, comprised of Third Space members will give priority to project proposals that are off-site, site-specific, or site-less. Third Space is open to proposals for short term, long term, as well as curated projects.

Third Space is seeking proposals that reflect our objectives as an alternative, non-commercial contemporary art space. We aim to present work that is exploratory, challenging and critical in nature. We encourage emerging and established artists to propose projects that have not yet been realized as well as investigations that have been started or completed elsewhere. Third Space will work with selected artists to secure a location for their work and provide a venue for open dialogue to take place.

Third Space Gallery is committed to paying artist fees in accordance with the CARFAC fee schedule. In addition to artist fees, selected projects will receive financial support for travel, accommodation, materials and promotions. We are also happy to offer assistance with finding childcare when needed.

Submissions Criteria

• Artists must meet Canada Council for the Arts’ definition of a Professional Artist
• A clear and concise description of project, including equipment requirements (maximum 700 words)
• 10 images (JPEG, 300 dpi maximum)
• Detailed image list, including title, medium, dimensions, year (where applicable)
• If including digital video and/or audio files, please include a weblink
• Artist CV (maximum 3 pages)
• Artist statement

Only proposals submitted electronically will be reviewed

To facilitate the growth of public knowledge of contemporary art and enhance the artistic and professional development of local artists, curators and art writers, selected projects are often accompanied by artist talks and workshops. In your cover letter please indicate if you can offer an artist-talk or workshop, and to what age groups.

Proposals should be emailed to: thirdspacesubmissions [arobas] gmail [point] com with “Core Programming” in the subject line.

For more information please contact Third Space Gallery at tiersespace [arobas] gmail [point] com

Submissions Deadline: March 15th, 2017

Third Space Gallery
39 King Street, PO Box 20060
Saint John, New Brunswick E2L 5B2 Canada

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Queen Elizabeth Park Community and Cultural Centre
Main Gallery and Corridor Galleries
Call for Submissions

Proposal deadline: March 15, 2017

QEPCCC welcomes proposals from professional, local artists and curators in the areas of fine art, craft, performance art and digital arts for both its Main Gallery and Corridor Galleries. The QEPCCC Exhibitions Committee reviews proposals twice a year.

The 4 kilometres of Corridor Galleries showcase work that reflects the range of activities in the building including individual and group members of QEPCCC, as well as professional and emerging artists, instructors and students in the community at large. Exhibiting in the Corridor Galleries is free. Click here for a map of the QEPCCC corridors (pdf, 1.9 MB).

The Main Gallery presents professional artwork by local artists. Content ranges from historical to contemporary themes. Exhibitions may also include works by national and international artists and exhibitions proposed by curators or collectives. Rental rates are for a minimum of 3 weeks and range from $325 to $275 weekly. Click here for a floor plan of the Main Gallery (pdf, 173 kB).
APPLICATIONS

Consult the Exhibition Application Form (PDF, 152 kB) and Gallery Procedures (PDF, 203 kB) for more information. Applications must include:

Application form found in the Exhibition Application.
Written proposal with details regarding the issues or ideas explored, as well as the type of medium and format of the works to be exhibited, in three paragraphs or less.
Five to ten images of your work on CD and/or DVD. Images must be PC compatible in JPEG format, and a maximum of 1 MB file size (maximum resolution of 1024×768 pixels at 72dpi). Do not submit PowerPoint presentations, PDFs or large TIFF files. Do not send original artwork!
A corresponding image list. Label all materials and list the works numerically, indicating each title, year of production, materials used and overall dimensions.
Provide a current curriculum vitae (resumé) listing your training/education, exhibitions, grants/awards and other professional art experience (three pages maximum).

Mail or deliver applications to:

Gallery Submissions
Cultural Coordinator
Queen Elizabeth Park Community and Cultural Centre
Town of Oakville
2302 Bridge Road
Oakville ON  L6L 2G6
QUESTIONS

For more information contact the Queen Elizabeth Community and Cultural Centre at 905 815 5979.
ABOUT QEPCCC

Welcome to the Town of Oakville’s hot spot for recreation, arts and cultural activities! Queen Elizabeth Park Community and Cultural Centre (QEPCCC) is a unique and dynamic public space created to fulfill the recreation, arts and cultural needs of our vibrant community.

This one-of-a-kind, multi-use facility features more than 144,000 square feet of activity space, making QEPCCC one of the largest venues in Canada to house such a diverse collection of artistic, cultural and active living program opportunities, and cultural organizations.

QEPCCC offers inspiring programs for all ages and abilities including classes, workshops, camps, studio memberships, and drop-in activities. The facility boasts an aquatics centre, two gymnasia, a youth centre, an older adult centre, dance studios, a recording studio, fine arts studios, a rehearsal hall, black box theatre, gallery, museum space and much more!

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CALL FOR SUBMISSIONS | DEADLINE : Wednesday March 8th @ 11 PM

Propeller presents:

2017 Guest Curated Exhibition

Live Longer, Piss Off Your Heirs

Curated by Olga Korper & Taiga Lipson

Exhibition Dates: March 22 – April 2
Opening Reception: March 23rd from 6:30 to 9:30 PM

DEADLINE: Wednesday March 8th @ 11 PM
Live Longer, Piss Off Your Heirs

Olga: I suggested this title for a brand of natural foods twenty years ago…they went with ‘Dragonfly’ instead. I’ve no idea why.

Taiga: Some people are so narrow-minded. I’m infuriated by 21st century health mentality. Hot yoga and green tea and tempurpedic mattress commercials. Meditation, standing desks, detoxes. Eating organic, gluten free, dairy free, sugar free, fun free. I get totally sucked in…I own 3 yoga mats and I order omelets made with egg whites for less cholesterol. Better buy 5lbs of organic blueberries, they’re antioxidants! Live forever!! Die of boredom.

Olga: Every New Year I make the resolution to keep smoking.

Taiga: I love butter. And those 100-year-old women who proclaim that the key to immortality is cognac.

Olga: Getting old is not for sissies.

Taiga: Rage, rage against the dying of the light!!

Olga: Artists, if your oeuvre were to be represented by one work, what would it be?

Taiga: We want to see your perspective on life practices and superstitions and bad habits and secret victories. What’s your personal prescription for living longer?

Olga: Freedom is more important to me than almost anything else, and that’s what we’re offering you here. Make a choice that best represents your thoughts, your creativity, and your soul.
Propeller gallery presents our much-anticipated annual guest curated exhibition, now in its 20th year. Each year Propeller invites a prominent figure within the arts community to contribute their knowledge and experience in developing a theme and selecting works for a completely unique exhibition. This year we have the pleasure of hosting Toronto-based curator Olga Korper and her granddaughter Taiga Lipson, an up-and-coming curator in her own right. Together Korper and Lipson have collaborated on the theme Live Longer, Piss Off Your Heirs.
Submission Requirements:

Name, address, email, phone number.
Artist Statement and CV.
One image per submission, with a maximum of three artworks submitted (2000 pixels on the longest edge @72dpi) please include accurate label information (title, date, medium, dimensions, value).
Short narrative text to accompany work(s) (maximum 500 words).
Video links will be accepted.
You agree to allow us to use your submission material, without compensation, in a potential catalogue/publication of this exhibition.
Submission fee: $45 CDN for the first entry, $25 for each additional entry (*please note, submission fees are non-refundable).

Additional Information:

25% commission will be collected on any work sold as a result of this exhibition.
You agree to allow us to use your submission material, without compensation, in any potential catalogue/publication of this exhibition. Artist’s who are selected will be contacted by email. Delivery instructions will be given at that time.
Curator Bio’s:

Olga Korper – Owner/Operator/Art Queen

Olga Korper has been director of the gallery for more than 40 years, having dedicated her life and career to the service of conceptual contemporary art. She has worked tirelessly with serious collectors in both private and corporate spheres, placing artwork in homes, museums, banks, and businesses around the world. Olga served 8 years on the Canadian Cultural Property Export Review Board, 3 years on the board for the Contact Photography Festival, and in 2013 she received the Lifetime Achievement Award from the Art Dealer’s Association of Canada. Olga has consistently been a source of wisdom and guidance for artists, fellow dealers, and aspiring collectors, granting an audience to anyone who seeks advice in her Queendom – the kitchen of 17 Morrow Avenue. Since 1989 the gallery has doubled as Olga’s home, where she can be spotted with a cappuccino and her royal hound, Kiwi.

Taiga Lipson – Heir Apparent

Taiga has been with Olga Korper gallery for 7 years, and having perfected the art of cappuccino foam has finally graduated from gallery barista to writer and curator. She publishes the gallery catalogues, manages the website and social media, and attends art fairs with the gallery in Toronto, Montreal, and Miami, generally making a nuisance of herself whenever possible. Artist submissions? Event bookings? She’s your girl.
For more information visit: http://www.propellerctr.com/

Submit here: visit: http://huutaart.com/opencalls/live-longer-piss-off-your-heirs-curated-by-olga-korper-taiga-lipson

Please direct inquiries to:

Nathan Heuvingh
Gallery Director
gallery [arobas] propellerctr [point] com
1-416-504-7142

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Toronto International Electroacoustic Symposium (TIES) 2017
CALL FOR SUBMISSIONS
Toronto, 9-12 August 2017
Deadline for Submissions March 3, 2017

Toronto International Electroacoustic Symposium Call for Submissions

New Adventures in Sound Art (NAISA), the Canadian Electroacoustic Community (CEC) and the Canadian Music Centre (CMC) are pleased to announce the 11th edition of the Toronto International Electroacoustic Symposium (TIES), and delighted to welcome Quebec sound artist Chantal Dumas as Keynote Speaker this year. Dumas is a highly respected sound artist who explores the medium of sound through the production of audio fiction and docufiction, sound installation, composition and sound design.

The symposium will take place in Toronto from 9–12 August 2017 at the Ernest Balmer Studio and at the Michael J. Baker Studio in Toronto’s historic Distillery District.

We are now inviting proposals for papers, lecture-recitals, special sessions of 2 to 4 panellists, compositions and performances to be presented at TIES 2017 (submission deadline: 3 March 2017).

TIES is a unique point of convergence for a growing international community of diverse electroacoustic (EA) practitioners. We look forward to seeing you at TIES 2017, where you can explore and share diverse perspectives on electroacoustic and sound art research and practice, while expanding your artistic and professional network.

General Information

The 2017 symposium is the eleventh annual iteration of this important opportunity for exchange between diverse EA communities. In recent years, a number of themes have emerged, among them: creative and collaborative practices, curation, research and analysis, algorithmic processes, videomusic and intermedia practices, electronic ensembles and live coding.

As in preceding years, the symposium leads directly into the main concert weekend of the annual Sound Travels Festival of Sound Art. This 19th edition of Sound Travels explores emerging trends alongside established traditions in electroacoustic music. At the heart of TIES 2017 will be a Keynote Lecture by Chantal Dumas, one of Sound Travels’ featured artists. TIES and Sound Travels events will be presented using NAISA’s real-time spatialization system.

Dates
3 March             Deadline for receipt of proposals @ 11:59 PM EST
Mid April            Notification of acceptance
9 August            Symposium opening reception and concert
9–12 August      Symposium sessions and concerts
10+12 August    Sound Travels Festival concerts

Submissions
For TIES 2017, we invite submissions for paper presentations, compositions / performances, lecture-recitals and special panel sessions that are related, but not limited to, the following topics (some of which are also found in eContact!, where TIES proceedings are published):

Sound Art practices and perspectives
Sound-based creation throughout 150 years of Canada
Ownership and creative license
Live coding, laptop orchestra
Pedagogical issues: teaching about “sound” and “listening”
Experimental performance, DIY instruments, hardware hacking
Intermedia, interactivity and media-specific practices
Aural perception, psychoacoustics, hearing
Sound and environment, acoustics and space
Paradigm shifts in electroacoustic practices
Other topics that relate to some aspects of EA (in popular musics, media art, performance art and other sonic disciplines) are also welcome.

All symposium contributions will be webcast CEC’s online journal for electroacoustics, eContact!

We look forward to seeing you, your colleagues, collaborators and students in Toronto in August!

Questions and requests for information (ties [arobas] naisa [point] ca).

New Adventures in Sound Art is a non-profit organization that presents performances and installations spanning the entire spectrum of sound art. NAISA is partially funded by the Department of Canadian Heritage, the Toronto Arts Council, Ontario Arts Council, Canada Council for the Arts and the SOCAN Foundation.

Inquiries & general information:
Nadene Thériault-Copeland
Executive Director
New Adventures in Sound Art
568 Richmond St W, Toronto, ON
416 652 5115 / naisa [arobas] naisa [point] ca

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Southern Alberta Art Gallery (SAAG) Submission Guidelines
Exhibition proposals are accepted throughout the year and reviews are ongoing.  Selection is carried out over a period of time through studio visits and correspondence with artists and curators in whom the gallery has an interest.  Those interested in proposing their work to SAAG are asked to include with their submission: a curriculum vitae, an artist statement and/or letter of intent, a wide selection of images, and other relevant support material. Submissions should be mailed to:

Southern Alberta Art Gallery
601 3rd Ave. S.
Lethbridge, Alberta
T1J 0H4

The gallery will not return your submission – please do not send original artworks or valuable materials.   Given the large number of submissions received by the gallery, formal letters of reply will only be issued to proposals of immediate interest.

Exhibitions are generally six weeks in length.  An opening is held to introduce the work to the public.  Artists are also invited to give an illustrated lecture on their work in conjunction with the University of Lethbridge Faculty of Fine Art during the academic year.  Other special events (workshops, panel discussions, etc.) are considered on a case-by-case basis.

The Southern Alberta Art Gallery pays CARFAC fees, shipping and insurance, and often seeks funding to produce catalogues for the exhibition.  All publications, including our quarterly newsletter GALLERY (which discusses and reproduces work by exhibiting artists along with other programming), are exchanged with other institutions in Canada and abroad.

The Southern Alberta Art Gallery fosters the work of contemporary artists who challenge boundaries, encourages broad public engagement and promotes awareness and exploration of artistic expression.  Our work extends to local, national and international communities.

http://saag.ca/art/submission-guidelines/

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Modern Fuel Annual Programming Submissions

Modern Fuel Artist-Run Centre facilitates the presentation,
interpretation, and production of visual and time-based arts. Our
exhibitions engage with an array of approaches to contemporary
aesthetics, and cover a broad scope of conceptual, formal, socio-
political and cultural questions. We welcome proposals for solo and
group exhibitions, as well as performances, curatorial projects,
collaborations, lectures, workshops and other events.

Deadline: March 1, 2017

Modern Fuel is committed to supporting emerging professional artists,
and as such we pay professional fees in accordance with the CARFAC
guidelines. A professional artist is someone who:

has specialized training in the artistic field (not necessarily in academic
institutions)
is recognized as a professional by their peers (artists working in the
same artistic tradition)
is committed to an on-going artistic practice

General Submission Guidelines for Main Gallery & State of Flux
Gallery

Proposals are reviewed by Modern Fuel’s selections committee soon
after our annual deadline of March 1st. Modern Fuel has an email only
submissions policy, and files (combined no larger than 12 MB) should
be formatted as per our submissions guidelines, found at
modernfuel.org/submissions. Please note that applications for
exhibitions (both solo and group) may be considered for inclusion in
group exhibitions that are curated by our Artistic Director and
Programming Committee. Successful applicants will be notified by
Modern Fuel. Application materials will be kept on file for one year.

Main Gallery

Modern Fuel’s programming strives to reflect the diversity of aesthetic
practices both regionally and extra-regionally, according to submission
criteria as determined by the Artistic Director and Programming
Committee. Proposals are selected according to their critical and
exploratory character – exploratory insofar as they pose significant
questions (formally, conceptually and politically) within current artistic
and broader socio-cultural contexts.

State of Flux

The State of Flux Project Room accepts applications from artists in the
Kingston region (with a perimeter defined by Zone 4 according to the
OAC Exhibition Assistance Program). The State of Flux has the same
mandate as the Main Gallery, but applications are restricted in order to
create more exhibition opportunities for regional artists.

Follow our Submission Guidelines at modernfuel.org/submissions

Learn more about current, past and upcoming exhibitions at
modernfuel.org/exhibitions

About Modern Fuel

Modern Fuel aims to meet the professional development needs of
emerging and mid-career local, national and international artists, from
diverse cultural communities, through exhibition, discussion, and
mentorship opportunities. Modern Fuel supports innovation and
experimentation, and is committed to the education of interested
publics and the diversification of its audiences. As an advocate for
contemporary art, as well as for artists’ rights, we pay professional fees
to artists in accordance with the CARFAC fee schedule.

Gallery Hours: noon to 5pm, Tuesday to Saturday

Modern Fuel Artist-Run Centre
Suite 305, 370 King Street W.
Kingston, On | K7L 2X4

613.548.4883
info [arobas] modernfuel [point] org

Facebook: https://www.facebook.com/ModernFuel/
Twitter: https://twitter.com/ModernFuelARC
Instagram: https://www.instagram.com/modernfuelarc/

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OUR 2018-2020 CALL FOR SUBMISSIONS IS NOW OPEN.
Workers Arts & Heritage Centre, Hamilton

DEADLINE FOR SUBMISSIONS: FEBRUARY 28, 2017

The Workers Arts & Heritage Centre is Canada’s national community museum dedicated to sharing and celebrating the stories of Canada’s working peoples through historic exhibitions and contemporary and interdisciplinary art. Our mandate is to preserve, honour, and promote the culture and history of all working people. More information can be found at www.wahc-museum.ca.

We are currently seeking exhibition proposals from artists and arts collectives for our main gallery exhibition schedule for 2018-2020 organized around broad themes of social justice, stories of working peoples of the past, present, or future, issues surrounding contemporary work or labour, the environment, or that focus on the histories and contemporary concerns of underrepresented, or marginalized communities in Canada as it relates to our mandate. WAHC’s current strategic plan has incorporated the Truth and Reconciliation Commission’s recommendation that museums can play a role in reconciliation and education.

We are particularly interested in supporting, and encourage, submissions from racialized artists and First Nations artists, working in all artistic mediums as well as new media, installation, interdisciplinary and community-engaged arts. Due to the nature of our space, large sculptural works that are not easily moved cannot be accommodated. Artists from anywhere in Canada can submit.

The Main Gallery at the Workers Arts & Heritage Centre is a professional exhibition space for artists that meet the definition of a professional artist as defined by the Canada Council for the Arts and the Ontario Arts Council. Professional fees are paid in accordance with CARFAC rates.

To apply please include the following:

cover letter that includes a mailing address and phone number
biography
1 page maximum project description including technical requirements
half page maximum statement on how your work relates to our mandate as described above
CV – 4 pages maximum
Support Material: A maximum of10 images or
Maximum of 3 video clips or audio, of a maximum 3 minutes each.
Digital images should be in jpeg format no larger than 1024 x 768 pixels. They should be numbered 01 to 10 with last name (i.e. 01_lastname_title). Do not embed images in PowerPoint, Microsoft Word, etc.
Image/Support material list stating date, medium and dimensions of work
Deadline: February 28th, 2017 at 5 pm EST
Submit to: submissions [arobas] wahc-museum [point] ca

Please ensure that this email is not listed as spam.

Additional Info:

Note that while we can try to answer questions prior to the deadline, we cannot review draft applications.
WAHC programs three Main Gallery exhibits per year.
Decisions are final. Our ability to offer feedback on decisions is very limited.
WAHC is committed to ensuring a diversity of perspectives, and encourages applications from indigenous people, persons with disabilities, people from racialized or racial minority communities, immigrants and refugees, Francophones, LGBTT, and women.

51 Stuart Street | Hamilton, Ontario | (905) 522-3003
Open Wednesday to Saturday, 10 am – 4 pm
http://www.wahc-museum.ca
Twitter: @WAHC
Facebook: WorkersArtsandHeritageCentre

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KIAC ODD Gallery
Box 8000
Dawson City, Yukon
Y0B 1G0

General Call For Exhibitions

Now accepting proposals for the 2018 exhibition year.
Deadline: March 1, 2017.
Note: Due to the volume of submissions, only successful applicants will be contacted.
The ODD Gallery accepts proposals from professional visual artists and curators working in all mediums and disciplines. Proposals will be considered for the 2018 exhibition season. The ODD encourages regional, national, and international proposals.

Please follow submission guidelines here: http://www.kiac.ca/oddgallery/submissions/submissionguidelines/

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CALL FOR SUBMISSIONS
IN YOUR POCKET: Partners In Crime
DEADLINE: February 27, 2017

The immediacy and intimacy offered by smart phone technology is an
intriguing way to explore how we record ourselves and each other.

Presented in partnership the 2017 Inside Out Toronto LGBT Film
Festival, IN YOUR POCKET is a curated video program inviting artists
to explore these recording technologies in their own personal ways.

For the 6th edition of IN YOUR POCKET: Partners in Crime, the RT
Collective will team up with two guest curators; collaborative duo
Sabine Lebel and Alison Taylor.

Artists are invited to submit proposals for new works created with one
or more collaborative partners and/or addressing the theme Partners In
Crime. The nature of the collaboration is up to the artists, however we
are particularly interested in new collaborations or artists working with
existing collaborators in new ways.

The program operates on a « micro-commissioning » model. We do not
program existing works. Instead, we invite artists to submit proposals
for new works they would like to create and then support that process
of creation.

Selected projects will receive a combined budget/screening fee of $200
and be screened in partnership with the 2017 Inside Out Toronto LGBT
Film Festival.

REQUIREMENTS:
We accept proposals for new works which are conceived and created
specifically for this program. Please do not submit works you have
already created for consideration.
Collaborative teams must have at least one artist based in Canada.
Works must be recorded on a smart phone, iPad, or webcam (editing
can happen on a computer)
Completed works should be 4 minutes or less
Works should be created through a collaboration between two or more
artists and address LGBTTIQQ2S themes and/or perspectives.

SUBMISSION DETAILS:
Proposals must be submitted via email using the attached form.
Proposals submitted without the form or with incomplete information will be deemed ineligible.
Proposals must include a link to one previously created video work. The jury will watch a maximum of 4 minutes.
First time video makers are welcome. In the event you have never made a video, include a link to some other artistic project you have previously created.
Proposals received after the deadline will not be accepted.
Selected artists will be notified in March 2017.
Email questions and submission to: info [at] rtcollective [dot] ca

Sincerely,
RT Collective
rtcollective.ca

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Call for Submissions for Art Spin
Toronto – various sites, Summer 2017

Art Spin is gearing up for its ninth season this summer and is looking for exciting and imaginative submissions for its 2017 programming starting in June.

Art Spin has been operating professionally as an arts presenter since 2009, activating decommissioned venues and unique public spaces to produce large scale group exhibitions along with curated bicycle-led art tours, showcasing a wide range of newly commissioned art programming in unique site-specific settings.

Most recently Art Spin produced in/future: a transformative art experience, the highly acclaimed 11 day multidisciplinary art and music festival at Ontario Place this past September. Led by Layne Hinton and Rui Pimenta, artists and independent curators, Art Spin is driven by a strong sense of commitment and passion for presenting contemporary artworks in unusual, everyday spaces in order to make its audience’s experience with art more engaging and exciting.

Art Spin’s bicycle led art tours have become one of the city’s most anticipated events of the summer, attracting a diverse and enthusiastic audience of at least 350 people per tour. Programming is varied, consisting of commissioned, multi-disciplinary works which range from art performances to installations.

Central to Art Spin’s mandate and a big part of what makes our tours so impactful is our commitment to transplanting encounters with art from conventional, institutional spaces into more alternative and public environments. We believe that encounters with art are made more meaningful and demonstrably engaging when they are experienced in a communal context, in unique site-specific locations.

In past years we have commissioned projects that have taken place in parking structures, empty lots, public parks, vacant factories and warehouses, alleyways, churches, schoolyards, community spaces, hockey rinks and construction sites.

With this in mind Art Spin is looking for project submissions that are able to respond to their urban and cultural environment. Submissions for art projects from all disciplines (visual arts, installation, sculpture, film & video, new media, performance art, dance, theatre and music etc.) will be accepted but only those that embody a site-specific vision will be reviewed. This can mean work that responds to an environment in either a geographic, architectural, cultural, historical, or personal manner. Submissions that rely on a gallery type setting will not be considered.

HOW TO SUBMIT:
Art Spin is seeking submissions from individual artists and collectives working in a variety of disciplines including but not limited to; sculpture, installation, film & video, electronic & kinetic work, painting, drawing, photography, printmaking, performance art, dance, music, and theatre.
We are eager to receive submissions for new projects and are also open to reviewing existing works so long as they speak to our curatorial theme (see guidelines).

Applicants must read the Art Spin submission guidelines and submit a completed submission package. The full and application form and guidelines, including artist fees, can be found at
http://www.artspin.ca/submissions

Deadline: Monday March 6th (11:59pm)

We highly recommend having a look at past examples of projects featured on Art Spin tours if you have never attended one, please visit:
http://www.artspin.ca/submissions

If you have any further questions about the submissions process, please don’t hesitate to contact us at info [arobas] artspin [point] ca.

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The Alternator accepts exhibition proposals from artists and curators. Selections are based on:
Compatibility with the Alternator’s mandate
Quality of the proposal
Quality of work submitted by the artist
Availability of space

SUBMISSIONS ARE REVIEWED ON AN ONGOING BASIS. CAR/FAC fees are paid.
Submissions from both individual artists and groups will be considered with an emphasis
on an experimental approach.

Alternator is currently inviting exhibiting artists to create an extension of their work for
public space. Please include a short proposal for this secondary component along with
your submission. For example this might include a banner, posters, public performance
or outdoor projection. A separate production fee will be paid.

Please include all of the following when submitting your proposal:
A brief description (maximum 300 words) clearly outlining the exhibition you are
proposing
Artist statement – maximum 500 words
Curriculum vitae
15-20 images with name and title. Video artists may submit a video no longer than
5 minutes
Image list detailing medium and size
Self addressed, sufficiently stamped envelope (for return only)
Please submit images in jpeg format on a USB drive. Label jpg images with number and
title, for example: 01_title.jpg, 02_title.jpg etc. Jpg images must be 72 dpi, maximum
1024 x 768 pixels. 500 KB (0.5MB). Applications submitted by e-mail are not accepted.

For more information please visit us online at www.alternatorgallery.com.

Mail proposals to:
Attn: Programming Committee
The Alternator Centre for Contemporary Art
421 Cawtson Ave, Unit 103
Kelowna, BC
V1Y 6Z1

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CALL FOR SUBMISSIONS
2017 Burtynsky Grant
Supporting the Creation of Canadian Photobooks

Renowned Canadian photographer Edward Burtynsky and the Scotiabank CONTACT Photography Festival are looking for submissions for the 2017 Burtynsky Grant—a $5,000 annual grant to support a Canadian artist in the creation of a photobook. Burtynsky generously donated his 2016 Governor General’s Award in Visual and Media Arts of $25,000 to create the grant and foster the careers of emerging Canadian artists.

This grant is intended to support photo-based artists who are in the advanced stages of developing a photobook. The jury is looking for submissions from those that have created a book dummy, are currently seeking funding to work with a publisher or to self-publish, and who have had little to no prior opportunity to publish a photobook. The winner will be announced at the end of May 2017.

SUBMISSION DETAILS
Deadline May 15, 2017

Please submit the following as a PDF by a file hosting service (eg. WeTransfer or Dropbox) to photobook [arobas] scotiabankcontactphoto [point] com. Hardcopy submissions are also welcome in person or by mail at the applicant’s expense; please deliver to our office at the address below. You must be a Canadian citizen or resident to be eligible.

Minimum ten (10) spreads of your book dummy that best communicate your project and vision for publication
Project statement about your photobook and how you would use the grant funding
Expressions of interest from publishers, and/or other publishing grants, if available
CV and/or artist statement
For questions, please email photobook [arobas] scotiabankcontactphoto [point] com.

Follow CONTACT on Twitter, Facebook, and Instagram.

Scotiabank CONTACT Photography Festival
80 Spadina Avenue, Suite 205
Toronto, Ontario M5V 2J4
T 416 539 9595
info [arobas] scotiabankcontactphoto [point] com
www.scotiabankcontactphoto.com

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Call for Exhibition Proposals: Western Front, Vancouver, ongoing

Submissions are accepted on an ongoing basis and are reviewed by program curators. Artists/Musicians of all levels of experience are encouraged to apply, as are those from diverse backgrounds. Applications from artists from other disciplines who wish to expand their creative practices are welcome.

Please be aware that programming is often determined one to two years in advance. We will contact you if we feel that your proposal is suitable to the current programming at the Western Front.

Submissions should include:
1. Project Outline/Artist Statement (max 300 words)
2. Curriculum vitae / biography
3. Support material (digital images/text, CD, DVD)
4. Support material description with media, title and year of production

We accept links to online press kits and websites.

Please note: Submissions will not be returned. Please do not send originals or masters.more info: http://front.bc.ca/submissions/

3. appels internationaux

The 2017 Prix Ars Electronica will honor excellence in the following categories: Animation/Film/VFX, Digital Musics & Sound Art, Hybrid Art and
u19 – CREATE YOUR WORLD.

Winners receive the coveted Golden Nica statuette, prize money of up to €10,000 per category, and a prominent appearance at the Ars Electronica Festival in Linz (September 7-11, 2017).

Information about entering as well as nominating artistic projects is available at www.aec.at/prix! Submssion deadline is March 3, 2017. Participation is free of charge.

WANTED: Female Media Artists! Annually since 1987, the Prix Ars Electronica has issued a worldwide open call to men and women working in media art. But what about the percentages of female media artists who have submitted projects for prize consideration and been singled out for recognition? How have these ratios developed over the competition’s 30-year history? And for that matter, how well have women been represented on Prix juries over this time? The Prix Ars Electronica staff has taken a close-up look at this situation. You can read about their findings in the latest our Ars Electronica Blog.

We look forward to your submission and wish you every success!

The Ars Electronica Staff

Ars Electronica Linz GmbH
Ars-Electronica-Straße 1
4040 Linz Austria
Tel. 0043.732.7272.0
Fax. 0043.732.7272.2
Email: info [arobas] aec [point] at
UID: ATU39679503
EORI: ATEOS1000018285
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30e Festival Les Instants Vidéo – Novembre 2017
APPEL à PARTICIPATION ouvert sur notre site www.instantsvideo.com

Date limite d’inscription : samedi 03 juin 2017

Le Festival Les Instants Vidéo est une manifestation dédiée à l’art vidéo et la poésie électronique, sous toutes ses formes, monobandes, installations, performances, multimédias…

NOS DÉSIRS FONT DÉSORDRE

Chères et chers artistes, réalisateurs, poètes et performeurs,

Que voulons-nous faire avec vous pour le 30e anniversaire des Instants Vidéo ?
Manifester notre joie d’être plus vivants, plus combatifs, plus insolents que jamais.

Avoir 30 ans en 2017 !
Quelle aubaine !
Il y a cent ans, une révolution ébranla le monde et suscita dans le cœur de l’humanité opprimé un immense espoir. Si le projet social et politique qu’elle portait n’a pas tenu ses promesses, il n’en est pas de même de celles des avant-gardes artistiques et poétiques qui germèrent dans la tourmente de ce début du XXe siècle. L’art vidéo est la fille indomptable de ces passions créatrices.
Désorientés par l’idéologie marchande qui fabrique de l’oubli, ils sont rares qui encore y songent à ces artistes qui voulurent détruire les vieux langages pour ouvrir la voie à de nouveaux possibles. Nous rendrons hommage à celui qui a le mieux incarné ces enthousiasmes révolutionnaires dont nous avons tant besoin pour irriguer notre présent asséché, le poète électronique Gianni Toti qui nous a tiré sa révérence il y a dix ans.
Depuis leur fondation, les Instants Vidéo en ont entendu des chants funéraires annonçant la mort des arts vidéo ensevelis sous des linceuls langagiers passagers tels que images en mouvements, art numérique… L’art vidéo n’a cessé d’embrasser toutes les technologies de l’image, toutes les disciplines artistiques, tous les styles, non par souci d’adaptation à son temps et aux modes esthétiques, mais pour en rire. Pour le plaisir jubilatoire de distribuer des gifles aux goûts du public cultivé, normé, satisfait. C’est pourquoi, nous rendrons aussi hommage à Jacques Rouxel, le père des Shadoks : « Pour qu’il y ait le moins de mécontents possibles, il faut toujours taper sur les mêmes ».
Bref, l’art vidéo est un état d’esprit.

Que vous soyez artistes vidéo ou numériques, expérimentaux, poètes électroniques, performeurs shadokiens, militants révolutionnaires, amants dogmatiques de la liberté, danseurs sur les étoiles, ripailleurs, voyous ou rêveurs de sensualités inédites, nous ne serons jamais de trop pour souffler les trente bougies d’un festival qui n’a qu’un seul objectif : accompagner les désirs qui font désordre.

Les Instants Vidéo Numériques et Poétiques
depuis les rêves-rives de la Méditerranée marseillaise.
Manifestation internationale soutenue par le Ministère de la Culture (DRAC, PACA), le Conseil Régional (PACA), le Conseil Général des Bouches-du-Rhône, La Ville de Marseille.

Instants Vidéo Numériques et poétiques
Friche la Belle de Mai – 41 rue Jobin – 13003 Marseille
+33 (0)4 95 04 96 24 inscription [arobas] instantsvideo [point] com
www.instantsvideo.com

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Call for submissions:
issue five, “Surrender”
Deadline: February 28, 2017 (midnight)

Barbed Magazine
PO Box 2064
Birmingham MI
48012

hola [arobas] artdossier [point] us

www.barbedmagazine.com
www.barbedmag.com

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Five Years Out: “Call for Innovation” to Professional Artists Worldwide

Arrow Electronics and the Cherry Creek Arts Festival are joining forces for the fifth straight year on the Arrow Five Years Out Art Challenge, an international art contest celebrating innovation and artistic expression held July 1 to July 3 in Denver’s Cherry Creek area.
DEADLINE: March 10, 2017

Calling all Artists with innovative ideas! This is your opportunity to express the idea of innovation through the discipline of your choice. Artists may submit ideas through the process below, seven finalists will be awarded a $5,000 commission to create their piece and display it at the 2017 Cherry Creek Arts Festival. One winner will be selected and receive the Innovation Award of $10,000 and a jury-exempt invitation to exhibit at the 2018 Cherry Creek Arts Festival. The seven pieces of art will then become part of the innovative collection of artwork at Arrow and may be featured in a global ad series and in locations around the world.

http://cherrycreekartsfestival.org/arrow-five-years-out-art-challenge/

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CALL FOR SUBMISSIONS: Lilith Performance Studio / Major Visual Art Performances
Deadline date: May 1, 2017; City: Malmö, Sweden

OPEN CALL FOR NEW MAJOR VISUAL ART PERFORMANCES 2018–2020

Lilith Performance Studio is now welcoming visual artists to apply to Lilith Commissions with a proposal of a new major performance work, which will be realized in Malmö, Sweden, during 2018-2020. Lilith Performance Studio is a non-profit arts organization and an independent arena for visual art performance. The Studio initiates new exceptional visual art performances by inviting visual artists from around the world, some of whom have never worked live before.

Each year, selected artists are given the unique opportunity to realize and present a new large-scale performance on site in the studio in Malmö or elsewhere in the city, in close collaboration with the studio. The invited artists get a great chance to explore their own artistic expression and to work in a larger scale including all aspects in creating a new art work. Lilith selects artists with a distinctively individual artistic mode of expression and integrity when it comes to idea as well as method, artists that also share an interest in exploring their own work in relation to the studio as an experimental site. The artists are encouraged to expand their artistic vision through the use of live performance, resulting in unique productions.

During a 4-8 weeks long production period in Malmo the artists are given the opportunity to focus on all the parts of a live piece: site, time, staging, participants and audience. The selected artists to Lilith’s Commission program will receive significant financial and production support to experiment and realize innovative new works, in close collaboration with the studio from conceptualization to presentation. Lilith Commission will include a budget for production, research and development, artist fee, accommodation and travel expenses. Proposals should be new, innovative large-scale works, which respond to the idea of the studio as an experimental site, and the wish to expand the artistic vision. Applicants will be judged on the groundbreaking nature of their idea and its potential for realization.

Who can apply? Artist from all over the world who already use live elements in their work and those who are experimenting with performance for the first time are welcome to apply. We accept applications from emerging, mid-career and established artists working in the visual art field.

Applications deadline: 1st of May 2017. Application must include:
-1-2 proposals of new large-scale performance works;
-Artist’s CV, biography and portfolio of their latest works;
-Artist’s statement

No application form is needed just send in all material through e-mail. Please no phone calls, only e-mails. ALL submissions must be sent to: info [arobas] lilithperformancestudio [point] com

NOTE: Lilith Performance Studio will contact the artist if the project is accepted for the next step in the application. If the artist does not get a reply in the end of August, the artist is not accepted to the next step.

ABOUT LILITH
Lilith Performance Studio opened in 2007 in Malmö, Sweden and has since the inception created 45 commissions, several curatorial collaborations, guest appearances and festivals. As a production space and an arena for visual art performance, the studio is the first of its kind in the world.

View all performance works on Lilith’s website: http://lilithperformancestudio.com

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STARTS Prize 2017

20,000 euros await the winners of the STARTS Prize 2017. Appointed by the European Commission, Ars Electronica in cooperation with BOZAR and Waag Society is launching an international prize to select the most pioneering collaborations and results in the field of creativity and innovation at the crossings of science and technology with the arts.

Entries Are Now Being Accepted

This is an open call for entries in conjunction with an initiative launched by the European Commission: STARTS. The name stands for innovation at the nexus of Science, Technology and the ARTS.

Two prizes – €20,000 each – will be bestowed this year:One for artistic exploration and projects in which the artistic approach has significant potential to influence or change the way technology is deployed, developed or perceived, and

One for innovative cooperative ventures teaming up industry/technology and art (and cultural & creative sectors in general) in ways that open up new paths for innovation.

This competition specifically seeks:Trailblazing forms of collaboration and projects essentially characterized by both technology and art; strictly artistically or strictly technologically oriented projects are not what STARTS is looking for.
Any and all artistic works and practices having to do with innovation in the areas of technology, business and/or society. This competition is not limited to a particular genre such as media art and digital art.

All forms of technological and scientific research that are inspired by art or in which artists are integrated as catalysts of new ways of seeing things. This includes but is not limited to information & communications technology.
Artists or artists’ collectives, creative professionals, researchers and companies throughout the world. This competition is not limited to citizens of EU-member states.

A project may be submitted for prize consideration simultaneously to the STARTS competition as well as a Prix Ars Electronica category (Computer Animation/Film/VFX, Digital Musics & Sound Art or Hybrid Art).
Several special events are being planned to honor and showcase the projects singled out for recognition with a STARTS Prize: Awards ceremony at the Ars Electronica Festival in Linz, Austria in September 2017
Presentations featuring the prizewinning projects in the form of exhibitions and talks at the 2017 Ars Electronica Festival, the 2017 BOZAR Electronic Art Festival in Brussels, Belgium and at Waag Society, Amsterdam

Worldwide presentations featuring the prizewinning projects at various events of partner institutions

STARTS INITIATIVE:

https://ec.europa.eu/digital-agenda/en/ict-art-starts-platform
STARTS PRIZE: http://starts-prize.aec.at

The entry deadline is March 3, 2017.

See further information on our Ars Electronica Blog.

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empty pr(oe)misesSubmission deadline: March 1, 2017

museumofcontemporarycuts.org

How does one inhabit emptiness? There is a tension and struggle between the will of the space in preserving its void and the will of the forces that wish to occupy it. This conflict became the subject matter of conversation between the Director of EMST (National Museum of Contemporary Art, Athens), Katerina Koskina, and curator Lanfranco Aceti after they shared their concerns for the realization of any exhibition starting from zero. These concerns are only magnified in the case of the opening of a new museum, as is the current situation of the EMST.

empty pr(oe)mises is a project conceived and curated by Lanfranco Aceti and Katerina Koskina for which artists are invited to visualize and localize the struggle between the promise of a future idea and the process of realization in the empty premise—the temporary exhibition space of the National Museum of Contemporary Art, Athens (EMST). Details on the call for submissions, the curatorial statement and the exhibition space can be found here.

Artworks « in fieri » will be selected for an online exhibition with the Museum of Contemporary Cuts (MoCC) by a committee consisting of Lanfranco Aceti, Bart De Baere, Katerina Koskina, Barbara London and Monika Szewczyk. The art projects will also be considered for future physical exhibitions at EMST. The most exceptional project proposals will be included in a highly illustrated catalogue published by the Leonardo Electronic Almanac – MIT Press.

 

4. résidences

APPEL À CANDIDATURES RÉSIDENCE ARTS PLASTIQUES

11ÈME SAISON : 10 AVRIL – 30 JUIN 2017

Date de limite de candidature : le 19 mars 2017

Le Centre International d’Art et du Paysage de l’île de Vassivière lance un appel à candidatures ouvert à un-e artiste plasticien-ne professionnel-le, pour un travail de recherche, d’expérimentation et de création autour des problématiques actuelles de l’accueil de réfugiés en milieu rural.

Pour avoir de plus amples informations et/ou postuler à cette résidence, vous pouvez
télécharger l’appel à résidence sur notre site internet.

Coordinatrice des résidences :
Lucie YOU
residences [arobas] ciapiledevassiviere [point] com
+33 (0)5 55 69 27 27

http://www.ciapiledevassiviere.com/fr/actualites_evenements.aspx

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KIAC Artist in Residence Program

Now accepting proposals for 2018 residencies.
Deadline: April 1, 2017.
Note: Due to the volume of submissions, only successful applicants will be contacted.

The residence, at Macauley House, accommodates two artists concurrently for research, development and production of ongoing or new bodies of work.

Artists may also have the opportunity to facilitate outreach programs such as talks, workshops and exhibitions, intended to promote interaction and professional development, and provide access to a diverse range of contemporary arts practices and theories within the community.

Please follow submissions guidelines here: http://www.kiac.ca/artistinresidence/apply/

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Chaque année depuis 1991, l’École nationale supérieure d’art de Bourges reçoit de jeunes artistes en résidence, avec le soutien financier de la Direction Régionale des Affaires Culturelles et du Conseil Régional du Centre-Val de Loire.

Ces résidences ont pour but de permettre à de jeunes artistes français ou étrangers de réaliser un projet de recherche personnelle en lien avec l’école, ses enseignements, ses étudiants ou tout autre partenaire extérieur. Les candidatures sont sélectionnées par un jury composé d’un représentant de la Direction Régionale des Affaires Culturelles du Centre, du Conseil Régional Centre-Val de Loire, du Fonds Régional d’Art Contemporain Centre, de trois enseignants de l’école, du directeur de l’école, de l’équipe de La Box et d’une personnalité du monde de l’art.

Détails, modalités et fiche de candidature télécharger en pdf

http://www.ensa-bourges.fr/images/stories/box/Appelacandidature17-18F.pdf

Le dossier doit impérativement être envoyé par voie postale
avant le 15 mars 2017 à :La Box
École nationale supérieure d’art de Bourges
Chloé Nicolas
Candidature Résidences
9 rue Édouard Branly
BP 297
18006 Bourges cedex
France

http://www.ensa-bourges.fr/index.php/fr/la-box/la-box-appel-candidatures/2771-appel-a-residences-la-box-2016-2017

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Vous êtes un artiste ou un professionnel étranger de la culture et séjournez à Paris dans le cadre de votre travail ? Vous pouvez déposer une demande de logement à la Cité internationale universitaire de Paris en ligne : http://workflow.ciup.fr/citeu/site/login.php

Certains logements sont spécifiquement adaptés à l’activité artistique : la Cité internationale dispose de deux ateliers-logements pour artistes plasticiens et six studios avec cabine insonorisée pour les musiciens. Les différentes maisons de la Cité internationale peuvent également accueillir des artistes et professionnels de la culture en fonction de la disponibilité de leurs logements (sans espace de travail). Le tarif des logements varient selon le type, le confort et la durée du séjour.

 Si votre nationalité est représentée par une maison de la Cité internationale, renseignez-vous auprès d’elle pour connaître la démarche à suivre. Cf. http://www.ciup.fr/> “les maisons”.

Si cette maison représentant votre nationalité n’a pas de disponibilité, votre demande pourra être transmise aux autres maisons de la CIUP, sous réserve de la validation de la demande par la CIUP.

Les statuts de la cité prévoient en effet que pour y être admis, la venue de l’artiste doit s’inscrire dans le cadre d’un projet précis soutenu institutionnellement (venue sur invitation d’une structure culturelle française, ou sur envoi d’une structure culturelle du pays de résidence de l’artiste, pour une réalisation spécifique). Cette institution doit soutenir financièrement le projet, et donc le séjour de l’artiste à Paris.

D’autre part, la cité prévoit dans ses statuts que les artistes soient étrangers ou en mobilité internationale.

sans date limite

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Artist Residencies

The White Water Gallery accepts proposals for “micro” residencies from 1 -3 weeks in length. These residencies are open to Canadian and International artists or groups interested in engaging our Northern Ontario community. Artist fees and travel are negotiated on a case by case basis and special funding may need to be secured in order to accommodate some projects.

Artists interested in applying for a micro-residency are asked to submit a detailed proposal to the White Water Gallery’s Programming Committee. Priority will be given to proposals that compliment the Gallery’s mandate and involve partnerships and collaboration through art creation, incubators, workshops and research.

All proposals must include:

  • Artist’s CV
  • One page Artist or Curatorial Statement
  • One page Project Description, outlining the scope of the project and any specific requirements (spatial, technical, time of year, etc)
  • Support material: max. 10-20 jpegs on CD and/or max. one VHS or DVD
  • Descriptive list for visual material (title, date, dimensions, medium)
  • SASE (Self addressed stamped envelope)*

White Water Gallery is not responsible for lost or damaged submissions. Do not send slides, photographs, original artwork or master tapes. E-mailed submissions will not be accepted without prior consent from the Gallery.

*Materials will not be returned unless an SASE is provided.

Please send proposals to:
White Water Gallery
Attn: Residency Program
P.O. Box 1491
North Bay, Ontario
P1B 8K6

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Atelier Topaz – résidence 
Opasatika, Ontario, Canada

Le lieu
Situés au cœur de la forêt boréale, les Ateliers Topaz sont à la fois un lieu de retraite et un centre de création pour artistes, toutes disciplines confondues. L’endroit parfait pour la réflexion, l’évasion. Le groupement d’édifices fait 900 mètres carrés et repose sur 14 hectares face à la route Transcanadienne. Il donne sur un étang de deux hectares. Topaz c’est la « Route 66 » dans le nord de l’Ontario. L’endroit, modeste et nostalgique, rappelle aussi les grandes épopées de la colonisation francophone de l’Ontario. Ces studios de création ou cette résidence d’artistes, endroit idéal pour les arts visuels, sont situés au centre du Canada, à mi-chemin entre l’Atlantique et le Pacifique, là où les étoiles deviennent les topazes de la nuit.

Ce qu’on offre
D’abord l’espace et, l’espace de travail déterminés selon les besoins de l’artiste. Les espaces polyvalents permettent d’y faire de la peinture, de la sculpture, de l’installation, etc. L’atelier de menuiserie, le Bar à clou, est équipé des outils de base. Un magasin d’objets trouvés est disponible autant pour l’inspiration que pour l’utilisation dans une œuvre. Le peintre apporte ses pinceaux, le musicien son instrument et l’écrivain son ordi.

Les personnes qui séjournent aux Ateliers Topaz jouissent de l’accès à la cuisine et sont responsables de préparer leurs repas. Toutefois Laurent peut aussi leur cuisiner de petits plats typiquement canadiens-français aux besoins ou aux désirs. 

Topaz possède deux suites avec lit double et une chambre avec lit simple. Chacune possède sa salle de toilette avec douche. Ces installations évoquent admirablement le style des années 1960. 

Pour la baignade, le Lac des Cœurs se situe à deux kilomètres à l’est. Pour le canotage ou la pèche, la rivière Opasatika est deux kilomètres à l’ouest. Pour se déplacer, il y a de vieux vélos ou la marche. Pour un frais très raisonnable, votre hôte peut aussi vous conduire ou organiser un déplacement vers Kapuskasing à l’est ou vers Hearst à l’ouest. 

Les matériaux d’artistes ne sont pas disponibles dans la région. Il est donc important de faire vos achats avant votre séjour, à moins que vous travailliez avec des matériaux que l’on peut se procurer dans des magasins ordinaires ou même en nature.

Dossiers en tout temps
www.atelierstopaz.ca

5. art public

Projet de murales dans les passages inférieurs –

Appel aux professionnels du milieu des arts

Budget : 40 000 $

Date limite de soumission: Vendredi 17 mars 2017, 16 h (HE)

Admissibilité:  La présente demande est ouverte aux professionnels du milieu des arts, y compris les collectifs artistiques, les galeries d’art, les groupes communautaires dirigés par des artistes, les équipes d’artistes, les conservateurs, les concepteurs, les artistes de murale et les artistes en art visuel. Ce projet vise à financer une œuvre ou un concept original.

La Ville d’Ottawa invite les professionnels du milieu des arts à présenter leur candidature pour consulter la communauté et collaborer avec elle dans le cadre de la conception et de la réalisation de deux murales originales sur les deux murs du passage inférieur de la rue Main, sous l’autoroute 417. Les murales reflèteront les environs et créeront des portails dynamiques dans la ville.

Consultez ottawa.ca pour en savoir plus sur le processus de mise en candidature et les critères de sélection.

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Call to Canadian Artists :: Co-located & Dispatch Emergency Operations CentreThe Co-Located Dispatch and Emergency Operations Centre (CD-EOC) public art competition, open to professional artists or artist teams residing in Canada, is held in accordance with the City of Edmonton policy « Percent for Art to Provide and Encourage Art in Public Areas » (C458C).

The Edmonton Arts Council Public Art Program, on behalf of the City of Edmonton, is seeking a professional artist or artist team to work creatively with the CD-EOC building team to explore the building scrim material as an art medium.

Artists will have the opportunity to work with the material across the whole scale of the building.

The successful artist will be engaged through an interview process, and will work alongside the design team to prepare concepts prior to tender documents being completed in June 2017.

The successful artist will explore the possibilities of the scrim material both conceptually and imaginatively.

Pre-exisitng images or straightforward graphic design will not be accepted.

Budget:
$250,000.00 CAD (maximum, all inclusive)

Deadline for Submissions:
4:30 pm on Friday, March 03, 2017

Installation:
Summer 2019

For more information, email Robert Harpin, Public Art Officer, or call (780) 424-2787 ext. 231

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Call to Canadian Artists :: Art Glass Transit Shelter Public Art Project (4 Calls)

The Art Glass Transit Shelters  public art competition(s) is open to professional artists residing in Canada and is held in accordance with the City of Edmonton policy « Percent for Art to Provide and Encourage Art in Public Areas » (C458C).

The Edmonton Arts Council has released four (4) separate Calls to Artists for Neighbourhood Stops along the Valley Line LRT. The stops are located; Downtown Edmonton (102 Street), Strathearn, Holyrood, and Bonnie Doon.

The artist(s) or artist team will undertake community engagement to create an artistic concept that reflects the cultural and historic identity of this area. The art will be translated into permanent art glass that can be integrated into its location.

Artists may apply for one or multiple calls, and should provide a distinct submission package for each call in separate emails. Submit Visual Documentation only once if it is exactly the same for each submission, and indicate so in your email.

Budget (per project): $97,000.00 CAD (maximum, all inclusive)
Deadline for Submissions (all calls): 4:30 pm on Monday, February 27, 2017
Delivery: Spring 2019
Installation: Summer 2019

For more information, contact Chelsea Boida: phone (780)424-2787 ext. 229 or cboida [arobas] edmontonarts [point] ca

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Dans le cadre de la Commémoration des 400 ans de présence française en Ontario, le gouvernement de l’Ontario s’est engagé à ériger un monument dédié aux Franco-Ontariens et aux Franco-Ontariennes à Queen’s Park.

Au cours des deux dernières années, le gouvernement a franchi un ensemble d’étapes clés dans la mise en œuvre de ce projet et, aujourd’hui, lance un appel d’offres pour sélectionner une équipe d’architectes ou d’architectes paysagers qui sera responsable de la conception de tous les éléments du monument, de l’aménagement urbain/paysager et de la préparation de tous les documents contractuels. Cette équipe devra aussi superviser la construction et l’installation du monument.

Nous invitons tous les artistes, architectes et architectes paysagers à faire équipe et à soumettre des propositions pour la prestation des services. Le gouvernement de l’Ontario utilise un processus d’approvisionnement transparent, juste et concurrentiel afin de sélectionner l’équipe.

Pour obtenir une copie électronique du dossier de demande de proposition et pour soumettre une proposition, veuillez vous inscrire au système électronique d’appel d’offres MERX à www.merx.com ou par téléphone en composant le 1-800-964-6379 (numéro de dossier : RFP 16-468).

La date limite pour la soumission des propositions est mardi28 février 2017 avant 14 h 00.

Cordialement,

Office des affaires francophones

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National Call to Artists for Expressions of Interest and Qualifications

Deadline: March 31, 2017

Seven Opportunities

Budgets: Variable (see individual opportunities in Call)

Sites: Seven locations along the new Southwest Rapid Transitway in Winnipeg, Manitoba, located on Treaty 1 territory.

The Southwest Rapid Transitway being built in the Fort Garry region of Winnipeg will integrate public artwork as part of the expansion. This includes applied work on overpasses, freestanding sculptural work at community gateways, and station details. The Winnipeg Arts Council invites professional artists residing in Canada to apply to these seven public art calls for the Parker, McGillivray, Clarence, Chevrier, Plaza, Chancellor, and Markham sections of the development.

Interested artists must submit a complete application package to be considered. Artists are welcome to apply for as many of the opportunities as they like, but separate Expressions of Interest must be submitted for each project.

Please visit our website for more details.

http://winnipegarts.ca/wac/news-article/public-art-opportunities-southwest-rapid-transit

Winnipeg Arts Council 103—110 Princess Street Winnipeg MB, R3B 1K7
T: 204.943.7668 F: 204.942.8669 E: info [arobas] winnipegarts [point] ca

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CITY of TORONTO
NATIONAL CALL TO ARTISTS FOR EXPRESSION OF INTEREST
DR. LILLIAN McGREGOR PARK, 11 Wellesley St. West

Value of the Commission: $1,090,000.00 CAD (+HST)

PUBLIC ART OPPORTUNITY
The City of Toronto invites professional indigenous artists, or indigenous artist−lead teams, to submit Expressions of Interest to create a comprehensive public art project in a new City park named for Anishinabe leader Dr. Lillian McGregor. The artworks will be integrated into the park design, by DuToit, Allsop Hillier (DTAH). Artists are asked to recognise regional indigenous histories and cultures, and consider themes important to Dr. McGregor—Health, Spirituality and Language.

PROJECT OVERVIEW, PLANS AND LOCATION
With a 60-storey condominium tower along its eastern edge, the park is bordered by Wellesley St. W to the north, Breadalbane St. to the south and St. Luke Ln to the east. Due to its size and proximity to transit corridors and high-density development, the proposed park is intended to serve local residents, those who work in the area, and visitors to the neighbourhood.

Initial designs for the park include plantings and design elements that reflect Dr. McGregor’s life and interests — plaques promoting indigenous culture, birch trees and medicinal plant beds, and a community fire pit for gatherings and ceremonies are being considered.

Arts & Culture Services is working with Parks, Forestry & Recreation, DTAH, the Ward 27 Councillor’s Office, community partners and Dr. McGregor’s family on the park’s development. The park will be constructed in 2018-19.

Concept rendering courtesy DTAH

ABOUT DR. LILLIAN McGREGOR
Dr. Lillian McGregor (1924-2012), of Whitefish River First Nation, was a dedicated nurse and community leader who spent most of her life in Toronto. She was instrumental in the Friendship Centre Movement, a founding member of the Native Canadian Centre of Toronto, and a board member of the Native Child and Family Services of Toronto, the Aboriginal Advisory Council, Nishnawbe Homes, and Ontario’s Aboriginal Healing and Wellness Strategy.

Dr. McGregor was the first indigenous woman to be awarded an honorary doctorate from the University of Toronto and was the University’s first Elder In Residence. She was widely recognized for her work in promoting indigenous culture and education and was awarded the City of Toronto Civic Award, National Aboriginal Achievement Lifetime Award and Order of Ontario for her outstanding work nationally and locally.

ARTWORK LOCATIONS
The centre of the park, at the intersection of the pathways, is the primary site for a public artwork. Secondary locations will be identified, which could include 2D and 3D artworks.

ARTIST ELIGIBILTY
This EOI is open to indigenous professional artists and indigenous artist-lead teams residing in Canada.

As per the Canada Council’s guidelines, a professional artist is defined as someone who:

has specialized artistic training (not necessarily in academic institutions)
is recognized as a professional by his or her peers (artists working in the same artistic tradition),
has a history of public exhibitions,
has produced an independent body of work.

SELECTION COMMITTEE
The public art concept for the park will be selected by a specially-convened independent Selection Committee, made up of visual-arts professionals, community representatives and a member of Dr. McGregor’s family.

TIMELINE
The competition will take place between January 24th and June 30th, 2017.

SELECTION PROCESS
This is a two-stage competition.

Stage One
The selection committee will review all complete submissions and will select five (5) artists or artist-lead teams to develop proposals. The artists will be selected based on artistic excellence and perceived ability to create an artwork for this site.

Stage Two
The shortlisted artists will be paid a fee to develop a proposal based on a Terms of Reference provided by Arts & Culture Services, and a site visit with the design team. Detailed proposals are not required. The shortlisted artists will present their vision for the site in an interview with the Selection Committee. The Selection Committee will choose a finalist whose past work and experience best suits the scope of this project, and who has demonstrated an ability to realize a public artwork appropriate to the park.

EOI SUBMISSION REQUIREMENTS
The Selection Committee will only review COMPLETED SUBMISSIONS. Please follow the requirements below. Teams should submit one package that includes materials and CVs from each team member.

Submissions will be accepted by email only.

SUBMISSIONS MUST INCLUDE THE FOLLOWING ITEMS:

Artist CV (maximum 4 pages .pdf)
Briefly, list the highlights of your artistic work in the last 12-24 months.
Include your current email and phone number.
Artist Statement (maximum 1 page .pdf)
Describe your general artistic approach and your interest in this project. Outline your experience and desire to create artwork for the public realm. Include your qualifications and experience working with construction and design professionals, and proof of your ability to successfully execute a project of this scale within the budget and timeline required. Experience with permanent public projects is an asset, but not a requirement.
Examples of Work
Maximum ten (10) images of work. Image files must be titled with image number, name of artist and title of artwork.
Example: 01ArtistNameArtworkTitle.jpg

Please ensure that your images conform to the following requirements:jpg format
RGB colour mode
72 dpi
1 MB maximum size per image
Individual files, NOT embedded in documents such as WORD, PDFs or PowerPoint
Image Information Sheet (maximum 1 page .pdf)
Include brief descriptions of each image with number, artist name, title, date, materials and dimensions

APPLICATION DELIVERY AND NOTICE OF RECEIPT

Submissions MUST be received by 4:00pm EST, March 6, 2017.
Incomplete and/or late applications will not be accepted.
Email submissions to: publicartcompetitions [arobas] toronto [point] ca
Please use subject line: [surname], [first name]_McGregor
Attached files must be not be zipped or archived.
Submissions must not exceed 13 MB total size.
It is your responsibility to ensure the EOI is received by the 4:00 pm EST deadline. You will receive a notice by e-mail that your EOI has been received.

AWARD OF CONTRACT
The Terms of Reference will specify the commissioning of an artwork awarded to the selected artist as a design and build contract. The artwork is to be installed in 2018-2019. The project budget is estimated at $1,090,000.00 CAD (+HST).

CONTACT
Catherine Dean
Public Art Officer, City of Toronto
Catherine [point] Dean [arobas] toronto [point] ca

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StreetARToronto Underpass Program – StART UP2017 StART Underpass Program Artist Roster Applications now open!

Deadline: Monday February 27, 2017, 4:30pm

The City of Toronto invites artists to submit an Expression of Interest (EOI) to participate in StreetARToronto’s Underpass Program, StART UP.

StART UP will endeavor to provide opportunities for artists to create works of art that contribute to the program mandate to make our City’s underpasses safe, walkable and beautiful. This project is being implemented by StreetARToronto (StART), part of the Public Realm Section of the City of Toronto’s Transportation Services Division.

The goal of this Expression of Interest (EOI) is to obtain a roster of artists who will be eligible to participate in StART UP projects.

Background:

This EOI for the 2017 StART UP Artist Roster is part of a comprehensive program to enhance and transform selected City underpasses with new and enhanced lighting, improved sidewalks and walking conditions, pigeon proofing, removal of weeds and the installation of mural or street art. StART UP aims to transform 5 to 8 underpasses per year, with the mural or street art installation being the final component of the program. Qualified artists will be selected to be part of the StART UP Artist Roster, and the commission for each underpass will be awarded following a two-stage selection process outlined in the REOI (see link below).

Application Deadline: Monday February 27, 2017, 4:30pm

Download the REOI application package:

http://bit.ly/1DE7Y36

For further information or general questions please contact Carolyn Taylor ctaylor [arobas] toronto [point] ca.

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RÉALISATION D’UNE NOUVELLE ŒUVRE PAR UN OU UNE ARTISTE Pour le campus de l’Université de Saint-Boniface (USB)
Projet d’art public administré par le Bureau de développement et la Direction des services aux étudiants et étudiantes de l’USB dans le cadre des célébrations du 150e anniversaire de la confédération du Canada
Date limite : Le 31 aout 2017
Budget : 120 000 $ tout compris

APERÇU DU PROJET
L’USB invite les artistes francophones professionnels à présenter des demandes pour une nouvelle œuvre qui devra être réalisée à l’intérieur d’un délai précis et qui s’ajoutera à la collection permanente de l’établissement. Cette nouvelle œuvre sera située à l’extérieur sur le campus de L’USB et célébrera le 150e anniversaire de la Confédération canadienne. Le dévoilement de l’œuvre est prévu pour septembre 2017.

maisondesartistes.us3.list-manage.com/track/click?u=24bfdff57bf66a289389c1103&id=6e3b48e0d9&e=ab268d8ffd

6. pour commissaires

APPEL À CANDIDATURES
RÉSIDENCE HISTOIRE DE L’ART

11ème SAISON : 10 AVRIL – 28 JUILLET 2017

Date de limite de candidature : 19 mars 2017

Le Centre International d’Art et du Paysage de l’île de Vassivière lance un appel à candidatures ouvert à un-e chercheur-se, historien-ne ou théoricien-ne de l’art, critique d’art… pour un travail de recherche sur l’histoire des parcs de sculpture et plus particulièrement sur le Bois de Sculptures de l’île de Vassivière.

Pour avoir de plus amples informations et/ou postuler à cette résidence, vous pouvez télécharger l’appel à résidence sur notre site internet.

http://www.ciapiledevassiviere.com/fr/actualites_evenements.aspx?id=295

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Programme de stages curatoriaux
Avec le programme de stage curatorial, le Centre Canadien d’Architecture souhaite partager son expertise avec des étudiants ou des jeunes diplômés dans les domaines de l’architecture, du design, des arts et des sciences humaines intéressés à explorer les aspects éditoriaux et curatoriaux de l’architecture. Les candidats sélectionnés seront invités à se familiariser avec l’approche curatoriale du CCA – en particulier ses activités liées à sa collection, ses expositions, ses projets éditoriaux et ses programmes de recherche – au cours d’un stage de neuf mois à Montréal à partir de l’automne 2017.

L’appel à candidature est maintenant ouvert. La date limite est le 27 février 2017.
Admissibilité et conditions
Tous les étudiants ou jeunes professionnels qui sont nés le 1er janvier 1986 ou après, sont admissibles à ce programme annuel de stage curatorial, quels que soient leur nationalité et leur lieu de résidence.

Ce prix annuel alloue une somme de 2.500 $ CAN par mois, sur une période de neuf mois pour couvrir les frais de logement et de séjour à Montréal (assujettie aux lois de l’impôt sur le revenu du Canada et du Québec si applicables). La durée du stage sera déterminée par le CCA en accord avec sa stratégie institutionnelle. Les langues utilisées au CCA sont le français et l’anglais. Le stage n’est pas renouvelable.
Responsabilités
Sous la responsabilité du Conservateur en chef, les stagiaires collaborerons aux activités de recherche et de préparation des expositions, publications, initiatives éducationnelles, événements publics, et aux activités de communication et de collection.
Candidature
Chaque candidat doit soumettre un dossier en ligne, comportant les documents suivants, rédigés en français ou en anglais, en un fichier PDF de 5Mo maximum :

1) une description critique de 750 à 1.000 mots d’un objet de la collection, d’un événement ou d’une exposition du CCA;

2) un curriculum vitae précisant votre formation, vos expériences professionnelles, vos langues de travail et tout autre renseignement pertinent;

3) les coordonnées de deux professeurs ou professionnels qui vous connaissent, vous et votre travail.
Seules les candidatures soumises via le portail en ligne du CCA seront acceptées.

La date limite de candidature est le 27 février 2017.
Sélection
Les candidats seront sélectionnés par le CCA en fonction de leur curriculum, de la pertinence de leur analyse critique sur l’architecture et de leur projet de carrière dans les domaines curatoriaux et éditoriaux. Le CCA communiquera avec tous les candidats à la fin avril 2017.

Le stage est conditionnel à l’obtention, par le stagiaire, de toutes les autorisations et les documents requis par les autorités de l’immigration du Québec et du Canada afin de pouvoir légalement effectuer un stage au Canada.

Pour plus d’informations, veuillez envoyer un courriel à l’adresse suivante : possibilitescuratoriales [arobas] cca [point] qc [point] ca

http://www.cca.qc.ca/fr/38803/programme-de-stages-curatoriaux

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Prix Sobey pour les arts – Appel de candidatures 2017 pour le plus prestigieux prix en art contemporain au Canada. Date limite : le 3 mars 2017 beaux-arts.ca/sobey/

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Open call: apexart Franchise Exhibition Program 2017-18

Application period: February 1–28, 2017

apexart.org
apexart announces its 10th annual Franchise Exhibition Program open call: an opportunity to propose and produce an exhibition that takes place anywhere in the world except New York City. No prior curatorial experience is necessary and anyone can apply.

The submission process
Proposals should describe focused, idea-driven, and original group exhibitions, cannot exceed 500 words, and must be written in English. No biographical information, CVs, links, or images will be accepted. Projects are judged by the strength of their ideas and the organizer’s ability to communicate them, not by connections or past accomplishments.

The selection process
An international jury of up to 200 individuals from a wide variety of professional backgrounds rates the proposals. Submissions are made anonymous and jurors assign their scores independently online over the course of a month. Rather than convene a small panel to review hundreds of ideas, we use a system of crowd-sourcing wherein many jurors review a random subset of proposals, with each proposal generally receiving more than 30 ratings.

The organizers of the four highest-ranked proposals receive an exhibition budget of up to 6,000 USD, a location rental budget of up to 2,000 USD, an honorarium of 2,000 USD for organizing the exhibition and writing an accompanying essay, and administrative support and involvement necessary to present their proposals as apexart Franchise Exhibitions.

apexart is not a funding organization; these exhibitions are part of apexart’s regular programming. Organizers are expected and challenged to work within the funding provided to produce a small, focused, and noteworthy exhibition.

Submit your proposal on apexart’s Franchise Exhibition Program page beginning February 1, 2017. https://apexart.org/franchise.php

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Appel à projet curatorial La Box 2017-2018

Installée dans un bâtiment du XVIIe siècle, l’École nationale supérieure d’art de Bourges est située dans le cœur historique de la ville de Bourges, dans le centre de la France à deux heures de Paris. Avec une surface de plus de 7000 m2, l’école offre de vastes espaces de travail pour les étudiant(e)s et de nombreux ateliers techniques dotés d’équipements importants constamment modernisés et renouvelés.

L’école, habilitée à délivrer le grade Master au diplôme national supérieur d’expression plastique, est conçue pour favoriser l’inventivité et la créativité, qui n’adviennent que si les moments d’échanges, de rencontres et de réflexions sont nombreux : elle est un lieu généreux et ouvert sur l’extérieur, favorisant les rencontres et les croisements artistiques. Son enseignement propose un contexte d’études et de recherches dont les méthodes sont toujours à réinventer pour inciter à la réflexion, aiguiser la curiosité, apprendre à être disponible, multiplier les discussions, articuler la mise en pratique avec les analyses critiques.

La galerie La Box est l’un des principaux outils pédagogiques de l’Ensa. Tous les ans, elle initie des actions en lien avec les enseignements de l’école en produisant une dizaine d’expositions d’artistes français ou étrangers. Depuis plus de dix ans, elle confie une partie de sa programmation à de jeunes commissaires invités choisis puis suivis par l’équipe pédagogique de l’école. Les curateurs développent un programme expérimental s’appuyant sur un module pédagogique mis en place pour assurer le lien avec les enseignants et les étudiants, pour permettre à ces derniers de questionner la problématique de travail du programme curatorial et rester au plus près des acteurs de la scène contemporaine.

Détails, modalités et fiche de candidature télécharger en pdf

http://ensa-bourges.fr/images/stories/box/Appel_Projet_curatorial_17-18F.pdf

Envoi des dossiers par e-mail à la [point] box [arobas] ensa-bourges [point] fr : avant le 15 mars 2017
Le dossier de candidature doit impérativement être envoyé par mail au format PDF
Pré-sélection de 6 dossiers : mars 2017
Passage du(es) commissaire(s) en commission de sélection : avril 2017
Première proposition de calendrier pour janvier 2018 : juin 2017

http://ensa-bourges.fr/index.php/fr/la-box/la-box-appel-candidatures/2770-appel-a-projet-curatorial-la-box-2017-2018

 

7. nouvelles de l’AGAVF

AGA de l’AGAVF et nouveau conseil d’adminstration

L’AGAVF tenait son assemblée générale annuelle à Québec pendant la manif d’art du 15 au 17 février dernier. Le nouveau conseil d’administration comprend:

Zoé Fortier (Saskatton) et Mathieu Léger (Moncton) se joignent au conseil d’administration composé de Nisk Imbeault (Moncton), Tam-Ca Vo-Van (Ottawa), Dominique Rey (Winnipeg) et Rémi Belliveau (Moncton).