Programmation des membres de l’AGAVF
Le Laboratoire d’Art (Le Labo) (Toronto)
Danielle Gignac, Greta Grip, Mariana Lafrance, Judith Martin – P0P F0LK T3XT1L3S
Commissaire invitée : Sophie Leblanc
Commissaire mentor : Thom Sokoloski
En collaboration avec la Galerie du Nouvel Ontario
du 26 juin au 9 août 2015
au Campbell House Museum
160 rue Queen Ouest
Toronto, Ontario
www.lelabo.ca
Galerie du Nouvel-Ontario (Sudbury)
Geneviève et Matthieu
vernissage et performance: jeudi 13 août de 18h à 20h
dans le cadre de UP FEST
174, rue Elgin
Sudbury, Ontario
www.gn-o.org
Galerie d’art Louise et Reuben-Cohen (Moncton)
Douglas Gordon et Philippe Parreno – Zidane, un portrait du 21e siècle
du 10 juin au 27 septembre 2015
organisée par le Musée des Beaux-arts du Canada
Pavillon Clément-Cormier
Centre universitaire de Moncton, Nouveau-Brunswick
www.umoncton.ca/umcm-ga
Galerie du Centre culturel franco-manitobain (Winnipeg)
Roger Lafrenière et Douglas Smith – divergences
du 21 mai au 31 juillet 2015
340, boulevard Provencher
Saint-Boniface, Manitoba
www.ccfm.mb.ca
Centre d’artistes Voix Visuelle (Ottawa)
Voix numérique
du 16 juin 2015 à juillet 2016
au Centre communautaire Richelieu-Vanier
300, avenue Des Pères-Blancs
Ottawa, Ontario
Voix jeunes talents – Al Morr Karla, Beaudry Matthieu, Bilodeau Madison, Bradbury-Jost Jackie, Brault Anthony, C Kiara, Carrière Chloé, Chamberland Sabrina, Chesneau Julie, Côté Maximilian, Cousineau-Short Nathalie, Gamache-Howard Justine, Garnett Melissa, Grandmaison Renée, Gravel Mélanie, Henningsen Elizabeth, Herbert Katherine, Hooper Darby, Horton Sarah, Jordouin Olivier, Kazak Natasha, Kennedy Lara, Kupo Jeremy, Ladouceur Hermantha, Lafontaine Danika, Lalonde Elisabeth, Le Wong Kiana, Leblond Chloé, Levesque Devlin, Lin Dominique, Morris Erika, Pajel Pryia, Pare Maxime, Rayment Aline, Renaud Pascal, Rourke Sarah, Senior Ben, Thériault Amélie, Tredenick Shaelynn, Tsé Stéphano, Umutoniwase Pamela, Vinet Estelle, Wanda Kos-Garcia et Simone Sinclair-Veillette, Waters Maeghan, Wesley Albert, Whiteley Alex, Willard Selena, Wright Ryan
le jeudi 16 juillet à 17h
au Centre d’artistes Voix Visuelle
67, avenue Beechwood (2e étage), Vanier
www.voixvisuelle.ca
Le Trécarré (Pointe-de-l’Église)
Steve Breaux, Kathy Reed, Denise Comeau, Donnalee Downe, Mary Perrin, François Gaudet, Becka Viau, Alisa Arsenault Ronald « Ed » Nadeau, Rebecca Belliveau, Carol Pelletier, Rémi Belliveau, Thérèse L. Provenzano, Paul Édouard Bourque, Cheryle St-Onge, Yvon Gallant, Vicky Lentz, Christian Michaud, Harlan Johnson – L’Acadie mythique
du 21 juin au 29 août 2015
avec le Centre Communautaire de Par-en-Bas, Tusket
Université Sainte-Anne
Pointe-de-l’Église, Nouvelle-Écosse
letrecarre.blogspot.com
Atelier d’estampe Imago (Moncton)
Angèle Cormier, Mathieu Léger, Rémi Belliveau, Carole Deveau, Marjolaine Bourgeois et Alisa Arseneault – Découpes: L’Évangéline en images
du 10 juin au 16 août 2015
en collaboration avec le Musée acadien de l’Université de Moncton
140, rue Botsford, rez-de-chaussée du Centre culturel Aberdeen
Moncton, Nouveau-Brunswick
www.atelierimago.com
Maison des artistes visuels (Saint-Boniface)
Guillaume Tardif – Attentat
du 17 juin au 1er août 2015
219, boulevard Provencher
Saint-Boniface, Manitoba
www.maisondesartistes.mb.ca
Galerie Sans Nom (Moncton)
Myriam Jacob-Allard – Paradis
du 29 mai au 17 juillet 2015
140, rue Botsford, rez-de-chaussée du Centre culturel Aberdeen
Moncton, Nouveau-Brunswick
www.galeriesansnom.org
Appels de dossiers
1. appels en français du Canada
Symposium d’art/nature : Moncton 2016 – 12 août
Le chant des pistes – Ad Mare – Îles-de-la-Madeleine – 26 août
Studio XX – Montréal – 16 août
Truck Stop – Centre Clark et Œil de poisson – autoroute 20, Québec – 3 août
Caravansérail – Rimouski – 1er octobre
Maison des artistes visuels francophones – Saint-Boniface – 25 septembre
2. appels en anglais du Canada
Connection-Connexion – Living Arts Centre Gallery – Mississauga – 10 août
2015 RBC Award for Glass and Winifred Shantz Award for Ceramics – 14 septembre
Drawing and painting – OCAD University – 7 août
Environmentally Responsible Print Practice Exhibition – McMaster Museum of Art – Hamilton – 7 août
Eyelevel Gallery – Halifax – 7 août
Digital fellowships – Vancouver – 14 août
The New Gallery – Galgary – 31 juillet
Western Front – Vancouver – en tout temps
3. appels internationaux
Les photographiques – Guécélard, France – 31 juillet
Masters & Servers – 5 villes européennes – 20 septembre
Galerie NaMiMa – France – 11 septembre
Art Reveal Magazine – en cours
Transient Visions: Festival of the Moving Image – Johnson City, USA – 8 août
Imaginer la mémoire des sites de stockage de déchets radioactifs pour les générations futures – Nancy, France – 11 septembre
TMP ISSUE04 – 20 juillet
Vidéoformes – 15 octobre
Talents contemporains 2015 – 15 décembre
Franklin Furnace – 1er septembre
Traverse Vidéo 2016 – Toulouse – 15 octobre
PARK(ing) Day – mondial – septembre
Fonds international pour la promotion de la culture – en cour
torinoPERFORMANCEART – Turin – 31 juillet
Addis Video Art Festival – Addis Ababa, Éthiopie – 1er août
Gif Awards – Clermont-Ferrand – plusieurs dates
4. résidences
Open Studio – Visiting Artist Residency – Toronto – 15 septembre
Denali National Park and Preserve – Alaska – 30 septembre
Vaste et vague – Carleton-sur-Mer, Québec – 1er décembre
Atelier Topaz – Ontario – en tout temps
5. art public
Whitemud Equine Centre – Edmonton – 25 août
Medicine Hat Airport Terminal Public Art Project – Medicine Hat – 3 septembre
Phase II of The City of Calgary Utilities and Environmental Protection Public Art Plan – 12 août
La Liste
L’Association des groupes en arts visuels francophones (AGAVF) présente les événements de ses quinze centres d’artistes et galeries membres à travers le pays et compile les appels de dossiers en arts visuels, arts médiatiques, performance, art public qui s’adressent principalement aux artistes et parfois aux commissaires.
La Liste, prochaine édition: 14 août!
1. appels en français du Canada
Symposium d’art/nature : Moncton 2016
du 22 septembre au 2 octobre 2016
au Parc écologique du millénaire,
avec des incursions ailleurs dans la ville
–Moncton, Nouveau-Brunswick, Canada–
Parc écologique du millénaire
Le Parc écologique est un îlot de verdure en milieu urbain pas comme les autres. Inauguré en 2000, il a pour mission d’être un outil d’éducation à l’environnement invitant tous et toutes à des actions et engagements réels et réfléchis pour inverser la crise écologique contemporaine. Il héberge plus de 600 arbres/arbustes indigènes. On y retrouve des œuvres d’art, des sentiers, un pavillon, un étang et un ruisseau, et ce, en bordure du campus de l’Université de Moncton, d’un quartier résidentiel et d’un boulevard.
www.umoncton.ca/parc-ecologique-millenaire
Symposium d’art/nature
Le comité organisateur prépare la tenue d’un Symposium d’art/nature du 22 septembre au 2 octobre 2016 à Moncton. www.artnaturemoncton.ca
Thème
Depuis longtemps, l’être humain pense qu’il doit être maître de la nature, que cette dernière est là pour être travaillée, cultivée, exploitée pour répondre à ses besoins croissants. Mais cette approche nous a amené bien au-delà des limites biophysiques de la planète comme en témoigne la crise des changements climatiques. L’enjeu existentiel de comment y répondre de manière durable et viable nécessite d’accroître la réflexivité créative humaine. Les arts et l’écologie se retrouvent alors parties prenantes du grand défi du XXI e siècle.
Jusqu’à sa création, le Parc écologique du Millénaire a été un espace non-utilisé, à l’abri du développement du territoire environnant. Avec l’action humaine de sa création et l’ajout successif d’œuvres d’art public, cet espace s’est développé en fonction d’aménagements motivés par un souci d’éducation à l’environnement.
Compte tenu du chemin parcouru depuis la création du parc, des questions persistent. Que fait-on des espaces délaissés? Comment l’artiste peut-il ou elle appuyer la mise en valeur d’espaces qui ne sont ni le produit d’une utilisation ou d’un aménagement quelconque, ni l’objet d’une zone protégée? En d’autres mots, comment négocie-t-on l’interstice entre nature et culture, et tous les conflits qui y résident? Comment parvenir à un aménagement culturel et écologique du territoire?
Soumission de projets au plus tard le 12 août 2015
D’ici le 12 août 2015, nous invitons les artistes qui ont une démarche artistique in situ à proposer un dossier/portfolio avec un projet qui pourrait se développer sur une période de dix jours et qui investir l’espace public.
Votre dossier doit comprendre :
- une lettre de présentation avec coordonnées complètes (adresse postale, courriel, téléphone);
- un texte décrivant une intention de recherche (max. 200 mots) (.doc, .pdf);
- un curriculum vitæ (.doc, .pdf);
- une documentation succincte permettant un aperçu de votre travail: dix à vingt images numériques (max. 2 Mo total) accompagnées d’une courte description (liste en .doc, .pdf), une bande audio/vidéo (max. 5 min. placée sur un service de vidéo sur internet) et/ou tout document pertinent;
- un dossier de presse et/ou texte critique sur votre travail (facultatif) (.doc, .pdf).
Par souci écologique, nous vous invitons à transmettre votre dossier (poids maximal : 8 Mo) par voie électronique à l’adresse : projet [arobas] artnaturemoncton [point] ca
Le symposium paie les droits correspondant aux normes recommandées par CAR/FAC.
Comité organisateur
Ronald Babin, Jean-Pierre Caissie, Nisk Imbeault, Elise Anne LaPlante, André Lapointe. Avec l’appui de l’Université de Moncton, la Galerie d’art Louise-et-Reuben-Cohen de l’Université de Moncton et l’Association acadienne des artistes professionnel.le.s du Nouveau-Brunswick.
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M A R I T I M E S
LE CHANT DES PISTES | SONGLINES
Événement-résidence en art actuel aux Îles-de-la-Madeleine – juin 2016
Commissaire | Curator : Caroline Loncol Daigneault
Appel de dossiers | Date de tombée : mercredi 26 août 2015
Au centre des Maritimes se trouve un cœur vif et friable, celui d’un archipel où la vie et les vents circulent à plein. C’est ici, aux Îles-de-la-Madeleine, que se déploiera en juin 2016 Le chant des pistes, un événement artistique d’envergure pour lequel AdMare et la commissaire Caroline Loncol Daigneault convient les artistes des provinces atlantiques à soumettre un projet. Issus de la Nouvelle-Écosse, du Nouveau-Brunswick, de la Gaspésie, des Îles-de-la-Madeleine et de Terre-Neuve-Labrador, dix artistes seront invités à explorer les îles et leurs pourtours. Qu’importe leur médium de prédilection, ils seront encouragés à gaboter[1], à battre la campagne, à remuer des pistes maritimes…
Au plaisir de découvrir vos projets.
Caroline Loncol Daigneault
Commissaire
Pour en savoir plus, consultez l’appel de dossiers et le formulaire d’inscription
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APPEL À PROJETS 2015-2016
PROGRAMMATION RÉGULIÈRE DU STUDIO XX
Fondé en 1996, le Studio XX est un centre d’artistes féministe bilingue engagé dans l’exploration, la création, la diffusion et la réflexion critique en art technologique. Il soutient la production indépendante en arts médiatiques et vise à mettre de l’avant la multiplicité des territoires, des voix et des actions créatives des artistes s’identifiant comme femmes, trans ou dissident-e-s dans les paysages technologiques contemporains. Démystifier, donner accès, outiller, questionner et créer, telles sont les visées du Studio XX. Nous participons activement au développement d’une démocratie numérique qui encourage l’autonomie et la collaboration.
Nous soutenons la création au croisement de trois idées : le développement des arts numériques sous une perspective féministe et dans une approche DIY (artisanale).
CE QUE NOUS CHERCHONS
Le Studio XX cherche des soumissions critiques et créatives en arts numériques pour ses événements de diffusion et/ ou de présentation publique et ses formations.
Le Studio XX accueille des propositions de projets d’artistes, de commissaires, d’activistes s’auto-identifiant comme femmes, trans ou dissident-e-s, ainsi que de collectifs et d’organisations.
Exemple de médias/ formats : net art, art électronique et audio, art radiophonique, art vidéo, installation, médias géolocalisés, animation 3D, l’art du jeu vidéo, la réalité augmentée, œuvre numérique à trame narrative, court métrage, bio art, interventions publiques, pratiques du libre et ancrées dans la communauté, performance et pratiques interdisciplinaires, ateliers, des discussions et tables rondes – ou quelque chose de tellement novateur que nous n’en avons même pas encore entendu parler…
CE QUE NOUS OFFRONS
Le Studio XX offre des cachets d’artistes basés sur la grille des barèmes de diffusion en arts médiatiques du CQAM.
Les projets retenus bénéficient d’un soutien artistique et technique (*à définir en fonction de chaque projet et selon les ressources disponibles).
* Veuillez prendre note que cet appel ne concerne pas des projets qui nécessitent un soutien à la production (les oeuvres soumises doivent avoir atteint leur stade de diffusion).
MODALITÉS DE SOUMISSION
Pour soumettre une proposition au Studio XX, veuillez envoyer le dossier de candidature sous un format .pdf ou dans un fichier .zip (taille du fichier max. 5 MB) à programmation [arobas] studioxx [point] org au plus tard le dimanche 16 août 2015, à minuit.
S’il vous plait, veuillez télécharger et compléter le formulaire et inclure les documents requis.
Seules les soumissions complètes seront prises en considération. Les participant-e-s recevront un accusé de réception. Le comité de programmation du Studio XX avisera les participant-e-s sélectionné-e-s en septembre 2015.
Pour plus d’informations : www.studioxx.org
Pour toute autre question et demande de renseignements, contactez-nous à : info [arobas] studioxx [point] org.
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Truck Stop
DATE LIMITE: 3 AOÛT 2015
Devant la similitude des mandats et des affinités idéologiques et artistiques du Centre CLARK (Montréal) et de l’Œil de Poisson (Québec), les deux centres s’unissent afin de développer un projet commun qui prendra place entre Québec et Montréal sur l’axe de l’autoroute 20.
Avec cet appel, les centres désirent recevoir des propositions d’interventions artistiques qui se réaliseront à l’été 2016. Toutes les actions et projets prendront place le long de cette autoroute emblématique qui est parsemée d’espaces curieux qui marquent l’imaginaire et le paysage québécois. Parmi ceux-ci, soulignons les haltes routières des années 1960-1970, qui ont inspiré ce projet à la base. Ces haltes ponctuent le parcours des voyageurs de l’autoroute 20 et représentent une zone neutre, à mi-chemin entre les deux villes. Toutefois, d’autres lieux visibles de l’autoroute pourraient être investis, par exemple une station d’essence désaffectée, un motel, un ciné-parc, un camping, etc. Tous les médiums seront considérés (sculpture, installation, œuvre sonore, performance, action, œuvre éphémère, art relationnel, etc.).
Visant à susciter un dialogue et une rencontre entre deux communautés artistiques dynamiques, l’appel de projets s’adresse uniquement aux artistes résidents de Montréal et de Québec. En intervenant sur ce territoire qui est traversé par des milliers de personnes par jour, ce projet commun vise la communauté artistique, mais surtout un public plus élargi, souvent non-initié aux arts.
Mandats des centres
Le Centre d’art et de diffusion CLARK a une vision globale guidée par l’implication et l’inventivité de ses membres actifs, et ce, en continuité avec son histoire. Aiguillé par un mandat appelant l’équilibre entre la production, la diffusion, le rayonnement, l’équité des sexes, des genres, des médiums et des états de carrière des artistes qu’il soutient, qu’il présente ou qu’il aide techniquement, le Centre se veut à l’affût des pratiques les plus novatrices, voire de la prise de risque chez les artistes qu’il diffuse dans sa programmation.
L’action de l’Œil de Poisson vise autant la diffusion que la production de l’art actuel. Le centre privilégie un art de recherche et d’exploration qui encourage le décloisonnement des pratiques artistiques et stimule des transferts ou des rencontres entre disciplines. Il s’agit de rendre compte des pratiques et des problématiques qui forment l’enjeu de l’art actuel et qui en redéfinissent sans cesse la facture comme la nature, plutôt que de s’appuyer sur une définition qui lui serait immanente. Le mandat de l’Œil de Poisson consiste donc à concrétiser ses objectifs à travers la réalisation et la production de différents projets d’expositions, d’échanges, d’événements, de conférences, de publications, d’ateliers et de spectacles.
VOTRE DOSSIER DOIT CONTENIR :
– une description de votre projet (vous pouvez suggérer d’autres lieux en donnant les références précises)
– une courte biographie et votre démarche artistique (une page)
– un curriculum vitæ
– un maximum de 10 images numériques ou un total de 10 minutes en vidéo.
Faites parvenir vos projets à l’adresse suivante :
projet [point] clark [point] oeil [arobas] gmail [point] com
DATE LIMITE POUR L’ENVOI DE DOSSIERS: 3 AOÛT 2015
* Sous réserve de financement ainsi que des autorisations accordées.
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Appel de dossier 2016-2017
CARAVANSÉRAIL INVITE LES ARTISTES À SOUMETTRE LEUR DOSSIER POUR L’APPEL SUIVANT
PROJET D’EXPOSITION | 2016-2017
Artistes de la relève* et ceux dont la pratique est émergente
Date limite — 1er octobre 2015
Le centre recherche des artistes qui, dans leur démarche, oeuvrent à renouveler les pratiques, travaillent à rendre perméables les frontières entre les disciplines, développent des stratégies de diffusion inédites tout en étant sensibles aux spécificités régionales (actualité, territoire, société, histoire, etc.).
Forme et contenu du dossier
Votre dossier doit nous être transmis par courriel.
L’ensemble des documents doivent être lisibles sur MAC en formats .doc ou PDF.
Votre dossier doit inclure :
1 vos coordonnées complètes (adresses postale et électronique, numéro de téléphone);
2 une description du projet (environ 250 mots);
3 une démarche artistique (environ 250 mots);
4 un curriculum vitæ;
5 un dossier visuel comprenant un maximum de 15 images sélectionnées d’oeuvres récentes
(fichiers jpeg, RVB d’environ 1024 x 768 pixels à 72 ppi);
6 s’il y a lieu, un document vidéographique d’une durée de 10 minutes ou moins;
7 une liste descriptive des oeuvres;
8 tout autre document pertinent.
Veuillez faire parvenir votre proposition à l’adresse suivante: communication [arobas] caravanserail [point] org
Vous avez besoin d’informations complémentaires ? Contactez-nous.
* 10 ans et moins de pratique professionnelle
http://www.caravanserail.org/appels-de-propositions/
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Date de tombée: le vendredi 25 septembre 2015
CRITÈRES
– avoir une formation spécialisée dans le domaine ou être reconnu par ses pairs ou être artiste émergent en art contemporain ou commissaire avec un projet à soumettre
– avoir la capacité de travailler et communiquer en français
- Démarche artistique (max. 1 page)
- Description du projet d’exposition (max. 1 page)
- 15 images de travaux récent
- Liste détaillée du matériel d’appuis (titre, médium, dimension, date)
- Curriculum vitae (max. 3 pages)
- Dossier de presse (facultatif)
2. appels en anglais du Canada
Call for Submissions
Connection-Connexion
September 15 –November 15, 2015
Living Arts Centre Gallery
4141 Living Arts Drive
Mississauga, ON L5B 4B8
905.306.6161
The Living Arts Centre invites Franco-Ontarian artists to submit works for Connection-Connexion, an exhibition that celebrates the unique heritage of Ontario’s Francophone population. This exhibition supports the Ontario 400th Celebrations Program.
Connection-Connexion surveys present day Ontario in relation to its distinctive past. Through a range of media, selected artists will evaluate and engage with current issues influencing Canada’s Franco- Ontarian population. Whether inspired by family history or the events and figures from the past, Artists will offer audiences a range of viewpoints concerning issues of place and geography, economics and the environment, culture and language as they connect to ones Francophone identity and shared history.
While providing a platform for exploring Ontario’s Francophone community, this exhibition will promote discussion and evaluation of the role that language plays within contemporary art. This exhibition aims to create a contemporary dialogue about Franco-Ontarian art and reveal new trends in practice.
Artists working in all media are encouraged to submit up to five works for consideration. Traditional and non-traditional media will be considered. Artist honorariums will be awarded. Guidebooks for the exhibition will be available in both French and English.
This exhibition will take place in the Centre’s 2nd floor Gallery and along the hallway adjacent to the Gallery.
SUBMISSION INFORMATION:
*Application materials should be sent in both French & English
- artist statement (max. 100 words)
- current CV
- 5 image submissions of current work (jpegs on CD at 72 dpi), including a word document listing title, medium, size, date, and artist’s name for each submission
Please send all submission materials via email to exhibitions [point] exhibitions [arobas] livingarts [point] on [point] ca
SUBMISSION DEADLINE: Monday, August 10, 2015
For more information, please email curator Megan Press at megan [point] press [arobas] livingarts [point] on [point] ca or call 905.306.6161.
Notification of Acceptance: Artists will be notified by phone or email on Wednesday, August 19, 2015 if their piece has been selected to be in the exhibition. Only those accepted will be notified. Accepted artists will receive details pertaining to the exhibition including delivery of artwork, insurance, opening reception and honorariums.
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$10,000 Awards for Emerging Ceramic and Glass Artists!
Are you an emerging artist? Do you want to develop your artistic practice? We have two opportunities for you!
The Canadian Clay & Glass Gallery is calling for submissions to the 2015 RBC Award for Glass and Winifred Shantz Award for Ceramics.
These prestigious national awards allow practising early career ceramic and glass artists to undertake a period of independent research, or other activities that advance their artistic and professional practice. The winner of each Award will receive $10,000. The selection is made by a jury comprised of respected contemporary glass and ceramic artists and other arts professionals. Winners will be celebrated and the awards presented at a gala event in Waterloo Ontario on November 14, 2015.
To be eligible for the Winifred Shantz Award for Ceramics or the RBC Award for Glass, artists must be Canadian citizens or have Permanent Resident status. They must have developed skills through training and/or practice in the field (not necessarily in academic institutions) and be recognized by other artists working in the same artistic tradition. Successful candidates seek payment for their work and actively practice their art. All applicants have maintained a professional practice for no more than 10 years prior to the date of application.
Application Guidelines:
To download the complete guidelines for the RBC Award for Glass or the Winifred Shantz Award for Ceramics, visit www.theclayandglass.ca/awards. In order to be considered, applications for either award must be received electronically by Monday, September 14, 2015.
About the Awards:
The RBC Award for Glass is supported by RBC as part of the RBC Emerging Artists Project. The Winifred Shantz Award for Ceramics is supported by the Keith and Winifred Shantz Fund for the Arts, held at The Kitchener and Waterloo Community Foundation.
Past recipients of both awards truly represent the best of the emerging ceramic and glass artists in Canada. Christopher Reid Flock of Hamilton, Ontario was the winner of the 2014 Winifred Shantz Award for Ceramics. Cheryl Wilson Smith of Red Lake, Ontario was the winner of the 2014 RBC Award for Glass.
Contact Information:
For additional information, please contact Sheila McMath, Curator at curator [arobas] canadianclayandglass [point] ca
Canadian Clay and Glass Gallery
Galerie canadienne de la Céramique et du Verre
25 Caroline Street North
Waterloo, Ontario N2L 2Y5
519-746-1882
www.theclayandglass.ca
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OCAD University
Drawing and Painting
Digital Painting Atelier – Call for Submissions
Artists are invited to submit proposals to the Digital Painting Atelier. Artists are selected through a juried process. This opportunity provides an artist with one-week access to technology and technical support offered through the Digital Drawing and Painting Lab for creative experimentation and expansion of their practice. The artist will produce a new and original edition of artwork/digital prints and interact with the community of the Drawing and Painting program. The artwork produced during the residency will benefit both the visiting artist and the Drawing and Painting program. The artist maintains majority ownership through a 60/40 split of a minimum edition of 5 prints. The Faculty of Art will exhibit, auction and archive the remaining 40% of the edition. This in turn offsets the cost of running the Digital Painting Atelier and helps to raise funds for other initiatives in the Faculty of Art.
OCAD University students will have an opportunity to interact with the artist in residence as well as assist in the development of the artist’s project. The visiting artist will be expected to lecture on their work, conduct informal presentations, critiques and/or workshops with students and faculty. Moreover, the artist will be entitled to an honorarium as well as travel expenses and accommodations (when applicable) during the residency. Please see the application form for more details.
“My residency at the Digital Painting Atelier at OCAD was fantastic. It is a rare experience to be given space and time to work, as well as the equipment you need, material and financial support, and the opportunity to engage with an exciting and welcoming art school community. I came to Toronto with a project in mind, and everyone at OCAD did everything they could to make sure I was in a position to make the work and leave with a finished edition of professional prints, which I did. But I also was offered such amazing hospitality, including getting shown around Toronto’s galleries, taken to the museum, and the chance to get to know some really wonderful faculty, staff, and students. And of course, it was great to give a talk about my work and to meet one-on-one with many students to give feedback about theirs. I’ve applied to and done many residences, and the Digital Painting Atelier is very unique — those of us working with digital painting and digital drawing should be grateful it exists.”
Leah Beeferman – Artist (New York), DPA participant 2013
Previous DPA Residency participants: Kyle Hittmeier (New York), Jessica Langley (New York), Shaheer Zazai (Toronto), Paul Fournier (Toronto), Kate Wilson (Toronto), Alex Fischer (Toronto), Leah Beeferman (Brooklyn, New York), Danielle Tegeder (New York), Jon Rafman (Montreal), Pia Myrvold (Paris), Alex McLeod (Toronto), and Alex Livingston (Halifax)
OCAD University Digital Painting Atelier
Deadline: August 7th
We are currently scheduling for October 2015, and February 2016.
Please visit the Digital Painting Atelier Webpage: http://www.ocadu.ca/academics/faculty-of-art/digital-painting-atelier.htm
The DPA submission form can be downloaded here
Please contact John Deal at dpa [arobas] ocadu [point] ca for further information.
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Environmentally Responsible Print Practice Exhibition
McMaster Museum of Art
Deadline: August 7, 2015
Eligibility: This exhibition is open to USA and Canadian artists exploring print processes that promote safe practice and environmentally responsible options in print media. Accepted formats include: 2 and 3-dimensional works, book works, digital and installation-based work. Exhibition fees are paid to selected artists.
The exhibition commences in January 2016 at the McMaster Museum of Art, McMaster University, Hamilton, Canada.
On Friday February 26, 2016 McMaster University will host an Environmentally Responsible Print Practice Symposium in the newly renovated Studio Art Facility followed by a Public Reception for this exhibition at the Museum.
The Environmentally Responsible Print Practice Exhibition is intended to gather and showcase print artists who are seeking alternative processes, materials and approaches in order to lighten the footprint of their practice and pursue safer studio options. This might include an exploration of new technologies and products or a revival of older pre-chemical approaches. Elimination of Volatile Organic Compounds and acids, utilization of biodegradable chemicals, DIY practices, adoption of AP approved products might be examples of a paradigm shift in the discipline. General awareness of how products are made, where they come from and how they are disposed of might also be considered. Artists are also invited to explore concepts that embrace sustainability (although this is not a requirement).
This exhibition is intended to gauge where we are and promote an open sharing of successes demonstrating that we can reduce hazards and environmental impacts without a sacrifice in quality of work.
Enter: Download submission information and entry forms (pdf)
or Contact: Judy Major-Girardin, McMaster School of the Arts, girardin [arobas] mcmaster [point] ca for more information.
About the McMaster Museum of Art
Established in 1967, McMaster Museum of Art (MMA) is a public, non-profit, university-affiliated gallery situated in the heart of McMaster University campus. The MMA, which houses the University’s internationally recognized collection of approximately 6000 art objects and antiquities, presents exhibitions and provides public programs through scholarly research and interpretation.
MCMASTER MUSEUM OF ART
Alvin A. Lee Building
McMaster University
1280 Main St W
Hamilton, ON L8S 4L6
905.525.9140 x.23241
museum [arobas] mcmaster [point] ca
http://museum.mcmaster.ca
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CALL FOR SUBMISSIONS
Eyelevel Gallery invites proposals from visiting artists, for our new residency program, Fieldwork, to take place from August to November 2015.
Eyelevel Gallery invite les soumissions des artistes à l’extérieur de Halifax, pour notre programme de résidence , Fieldwork, se produire d’Août à Novembre à 2015.
Deadline: 7 August 2015
Date limite: 7 août 2015
Fieldwork is a platform for artists to conduct and present research as it relates to their practice in a setting outside of an exhibitionary complex. The nature of this residency allows for a variety of publics to engage with all parts of the artistic process and lays the groundwork for the artist/s to engage with individuals outside of their discipline. There is much opportunity for collaboration with other institutions, particularly drawing on a non-art audience through partnerships. Artistic results from the residencies may come in the form of performances, screenings, workshops, roundtables, texts, and more. Our intention is to support the artist in presenting their work as a process, rather than a final product.
Though this is research driven, artists are encouraged to give a presentation during the course of their residency. This may take any shape or form the resident deems most suited to their research, in consultation with Eyelevel Gallery. Please suggest presentation strategies in your proposal—traditional artist’s talk, workshop, podcast, walking tour, community roundtable, blog or zine, etc.
1-2 artists will be selected for residencies between 4 and 8 weeks duration. Start date is as early as the beginning of August and end date as late as the end of November. Eyelevel will provide administrative support in the form of budget management, and publicity. Workspace may be arranged depending on the project. This project hinges on the artist’s research taking place outside of a traditional artist-run centre gallery context.
Artist will receive | artist recevra:
Artist’s fee | frais d’artist $3000
Presentation fee| frais de présentation $281
Material assistance up to | assistance
matérielle j’usqu’à $500
Travel up to $800, to be negotiated | Voyage jusqu’à $800, à négocier
·
Accommodations to be negotiated | logements à négocier
Submission Requirements
Project description: what kind of research will you undertake, what do you plan to accomplish while on residency, why now, how does this relate to your practice, what is your proposed project’s relationship to contemporary visual arts discourse?
Artist’s statement, or statement of intent
Proposed timeline of activity
CV or prose biography
10-15 samples of recent workimages should be .jpgs, no larger than 1MB each
video and audio: please submit a URL to an online link. 5 minutes maximum.
files should be labelled as such: 01SurnameTitle.jpg
Submissions must be sent as one zipped folder, by email, with subject line FIELDWORK VISITING to director [arobas] eyelevelgallery [point] ca
Les dossiers doivent comprendre
description du projet proposé
déclaration de l’artiste ou lettre d’intention
calendrier proposé de l’activité
CV ou biographie
10 à 15 exemples de travaux récents (format numérique)images: .jpg, 1MB chaque image, maximum
audio et video: veuillez soumettre un lien URL. 5 minutes maximum
Les fichiers doivent être étiquetés selon: 01Nom Titre.jpg
Tous les matériaux doivent arriver dans un dossier zippé, par à director [arobas] eyelevelgallery [point] ca SVP identifiez votre soumission avec la ligne d’objet: FIELDWORK VISITING.
About Eyelevel Gallery
Eyelevel Gallery is a not-for-profit charitable artist-run centre in Halifax, Nova Scotia, dedicated to the presentation and promotion of contemporary visual art. Through a range of programming initiatives such as exhibitions, performances, special projects, and workshops, Eyelevel Gallery has provided a forum for the discussion and education of contemporary visual art for more than 40 years. Eyelevel Gallery has recently undertaken a new nomadic model, programming exhibitions, and other projects in various locations and contexts in and outside of Halifax, Nova Scotia.
Eyelevel Gallery est une centre d’artiste autogéré à but non lucratif dévoué à la présentation, au développement et à la promotion des arts contemporains. Par le biais de sa programmation qui met en œuvre des expositions d’art visuel, des performances, des projets spéciaux et des publications, Eyelevel offre un espace de discussion et d’éducation en art visuel contemporain depuis plus que 40 ans. Eyelevel Gallery a récemment entrepris un nouveau modèle nomade , expositions de programmation, et d’autres projets dans différents lieux et contextes dans et à l’extérieur de Halifax, Nouvelle-Écosse .
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Digital fellowhips
Deadline 14 August 2015
:: OPEN CALL :: DIGITAL FELLOWSHIPS ::
neverhitsend is a Los Angeles-based collective that performatively researches communications ideology, with a particular focus on issues involving collective authorship, privacy, and anonymity. We are currently seeking applicants interested in making an online project using our newly created Internet-based platform called Toggle. Toggle is a browser plugin that creates a metapage on top of any existing web page. The plugin interface allows users to upload content in the form of text, hyperlinks, and images. To use graffiti terminology: you can, like, tag any website.
neverhitsend created Toggle to explore the constitutive elements of Internet-based communication. We’re looking for proposals that use the Toggle platform in a compelling way and contribute to the ongoing international conversation about the social, political, and personal effects of established struct ures of Internet communication. Toggle can play a primary or complementary role in your proposed project; it can be a tool for person-to-person communication, a space of digital performance, an essay-like mapping of your personal research, a platform for activism or critique, or anything else you want it to be. We strongly encourage group proposals!
As a Toggle Fellow, you will be given access to the Toggle plugin, technical and creative support for your project, and an honorarium of $100 USD. At first, Toggle will only be available to Fellows and neverhitsend to upload, view, and edit content. Toggle will be publicly released and presented by neverhitsend at the 21st International Symposium on Electronic Art from August 14–18, 2015 in Vancouver, BC.
To apply, please send a PDF (25 MB or less) to neverhitsend2 [arobas] gmail [point] com that includes:
1) A b rief (500 word or less) proposal for how you would use Toggle that includes a rough project timeline.
2) A briefer (one paragraph) artist/collective statement.
3) Any images you would like to share with us.
If you have any questions regarding the Toggle Open Call, please email neverhitsend2 [arobas] gmail [point] com
The Internet | 221a | 21st International Symposium on Electronic Art
221 E Georgia St
Vancouver, BC V6A 1Z6
Canada
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The New Gallery // Call for submissions in Main Space
http://www.thenewgallery.org/submit/mainspace/
Deadline: July 31, 2015
Our Main Space is currently located at 208 Centre St SE in the Chinatown
neighbourhood of downtown Calgary. A detailed floor plan can be found here.
Shows are six weeks in duration.
Main Space programming comprises exhibitions by artists, collaborators, curators, and other cultural producers from a variety of backgrounds and experiences. We work closely with artists to create critically-relevant shows that advance contemporary art in our local and national communities. Please note that TNG accepts proposals for solo shows, but the Programming Committee may also consider individual artists for inclusion in a curated group project.
TNG observes CARFAC-stipulated payment schedules, offering an artist fee of
$1845 for a solo show. Additionally, we provide limited financial resources to aid
artists in managing shipping and travel costs.
Submission procedure
The following materials should be included in your application:
1. Proposal: Briefly describe your exhibition or Main Space project. Provide
complete details of your spatial, physical, and material requirements, including any special equipment and technical needs.
2. Artist Statement: Discuss how your proposed project is situated in relation to your current artistic practice and the broader context of your work, research, and interests.
3. Support: Please include up to fifteen pieces of additional support material,
including digital images, videos, text excerpts, or audio clips alongside a
corresponding numbered image list detailing the artwork’s title, medium, physical
size, date of completion, and any other necessary descriptors. Our Programming
Committee will review up to a maximum of five minutes of time-based work.
4. Curriculum Vitae: Describe your artistic background to a maximum length of
three pages. Please include all relevant contact information.
The New Gallery only accepts digital submissions via e-mail. Paper materials will
be discarded and recycled. Please format all written materials as a single .pdf
document. Images must be numbered RGB .jpeg files with a maximum resolution
of 1024 x 768 pixels at 72 dpi and no larger than 1 MB in size. TNG accepts links to video and audio work hosted online. E-mailed applications must be submitted in a single .zip folder containing both documents and images.
Send completed submission packages to:
ATTN: Programming Committee
info [arobas] thenewgallery [point] org
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Call for Exhibition Proposals: Western Front, Vancouver, ongoing
Submissions are accepted on an ongoing basis and are reviewed by program curators. Artists/Musicians of all levels of experience are encouraged to apply, as are those from diverse backgrounds. Applications from artists from other disciplines who wish to expand their creative practices are welcome.
Please be aware that programming is often determined one to two years in advance. We will contact you if we feel that your proposal is suitable to the current programming at the Western Front.
Submissions should include:
1. Project Outline/Artist Statement (max 300 words)
2. Curriculum vitae / biography
3. Support material (digital images/text, CD, DVD)
4. Support material description with media, title and year of production
We accept links to online press kits and websites.
Please note: Submissions will not be returned. Please do not send originals or masters.more info: http://front.bc.ca/submissions/–
3. appels internationaux
LES PHOTOGRAPHIQUES 2016
APPEL À AUTEURS
En 2009 déjà, Les Photographiques s’interrogeaient sur « la photographie à la recherche d’un nouvel humanisme ». En 2016, nous reviendrons sur le sujet et questionnerons la descendance de ce qui fut un courant majeur de la photographie.
En rapport avec leur époque, ceux que l’on nomme « photographes humanistes » étaient porteurs des espoirs, des rêves, des utopies partagés par des sociétés qui voulaient croire en un avenir meilleur. Leur regard profondément optimiste s’attachait à la vie des gens ordinaires, avec respect et humilité . Au lendemain de l’horreur absolue, ils tendirent à leurs contemporains un « miroir fraternel », ouvert sur les autres, cherchant l’universel au coin de la rue comme au bout du monde, au risque d’occulter les nouvelles tensions et les nouveaux périls. Attentifs aux mutations qui allaient bouleverser le quotidien des villes comme des campagnes, ils pressentaient l’urgence d’en sauvegarder la mémoire, au risque d’être réduits à une vision nostalgique. Intrinsèquement liés au monde de la presse et du livre, compagnons de route des écrivains et des cinéastes de leur temps, leur œuvre, résolument documentaire, témoigne aussi d’une quête permanente de poésie et s’offre à nos imaginaires.
Et aujourd’hui ? Où en sont les photographes contemporains avec les valeurs qui sous-tendaient la pratique de leurs prédécesseurs ?
Dans un monde en proie aux crises économiques, sociales, humanitaires, à la persistance des conflits et à la menace écologique, dans des sociétés inquiètes de leur avenir et de leur identité, plus avides d’émotions que de réflexions, dans un univers médiatique dominé par l’exigence du « direct » et du « continu », quel espace trouvent-ils pour une photographie « humaine » et solidaire, quels rapports tissent-ils avec leurs interlocuteurs pour dire sans voyeurisme la vie de gens ordinaires, quelles formes inventent-ils pour nous rendre sensibles leurs douleurs et leurs espoirs, leurs bonheurs et leurs colères ?
Proposer une exposition :
Les photographes souhaitant proposer un travail qui ferait écho aux intentions évoquées ci-dessus peuvent se faire connaitre dès maintenant et avant le 31 juillet 2015 en adressant un dossier par courriel ou par envoi postal (papier+cd).
Le dossier comprendra :
– les coordonnées du photographe (prénom, nom, appartenance éventuelle à une agence ou un collectif, adresse postale, téléphone, courriel, site) + une brève biographie ;
– la série de photographies proposée ;
un texte de présentation du travail + une fiche indiquant le nombre, la nature, le format des tirages ainsi que leur mode de présentation ; elle précisera si des tirages d’exposition existent ou s’ils sont à produire.
Tous les fichiers numériques porteront un titre commençant par le nom de l’auteur; chaque photographie (format .jpg, 72dpi, 800 pixels pour le + grand côté) sera identifiée par le nom de l’auteur et le n° de l’image ;
Les dossiers non conformes ne seront pas examinés
Adresse courriel :
festivalimage [arobas] orange [point] fr
Adresse postale :
LES PHOTOGRAPHIQUES – programmation
46 route de Pétrie
72230 GUÉCÉLARD
http://www.photographiques.org/
Conditions d’exposition :
La programmation comprendra une dizaine d’expositions sélectionnées par un collectif au sein de l’association de manière à constituer un ensemble diversifié, tant du point de vue des sujets traités que des écritures photographiques. Une place sera faite aux créateurs issus de l’espace régional. Les lieux d’exposition et les espaces disponibles ne sont pas encore arrêtés.
Les expositions pourront donner lieu à l’acquisition d’oeuvres, à une aide à la production ou au versement de droits d’auteur. Le transport aller et retour des oeuvres, leur assurance, leur accrochage, le déplacement et l’hébergement des photographes pour le vernissage seront pris en charge par l’organisateur.
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Masters & Servers
Open Call for work
Deadline: 20th September 2015
Masters & Servers is a programme of activities devoted to the investigation of networked cultures in the post-digital age. Five key organisations in the European contemporary and media arts – Aksioma (Slovenia), Drugo More (Croatia), Link Art Center (Italy), Abandon Normal Devices (UK) and The Influencers (Spain) – have joined forces to map – and possibly contribute to – a constantly shifting territory where media-savvy artists, hacktivists and creators traverse the frontiers of contemporary art, social intervention and amateur invention.
Masters & Servers now launches an open call for a new commissioned project across the forms of interventions, data manipulation, representation, research or storytelling. Inspired by D. Rushkoff’s thesis that in the aftermath of the digital revolution, an uncertain condition has emerged: “instead of optimizing our machines for humanity, we are optimizing humans for machinery”. Can art be a key force in reversing this process? How will it deal with the current social media euphoria (or paranoia)? How should the world be represented and lived after Edward Snowden’s revelations?
WHAT KIND OF PROJECT?
We are interested in work that can cast light over the dark life of data and other controversial, invisible aspects of networked societies. Welcoming proposals related to practical first-hand experiences in:
• the control of information by governments and private companies;
• the representation of the invisible, especially in relation to private and public power structures;
• the dark side of slick and apparently open social media;
• under-reported people’s habits in “the cloud”.
The call is open to artists, technologists, activists, inventors and individuals and collaborators that occupy the spaces inbetween. We are interested in different approaches, including performance, uncanny experiences, examples of direct resistance or playful experiments in the grey area where counter-power is face to face with power.
HOW WE WILL SUPPORT THE PROJECT
1. Masters & Servers will support the production of the selected proposal with 5.000 € towards fees and production costs.
2. Masters & Servers will assist in all phases of the production process.
3. The final project will be exhibited in at least two off-line exhibitions in spring 2016.
4. Depending on the nature of the project Masters & Servers will be excited to present and distribute the new project through partners’ channels and communication networks. Which a diverse range of organisations, from museums to online galleries and project spaces to festivals, with a range of specialisms across production, participation, engagement, critical thinking and publication.
CONDITIONS
• This call is open to individuals or groups working across any artforms and/or technology in Europe.
• The proposed project can be online and/or offline. If online only, please consider how it could be translated (i.e. shown, exhibited, narrated) in physical IRL space.
• Applicants should either have an established background in their respective fields and/or explain how this opportunity will assist the development of a new project.
• We will especially welcome proposals for new work. Yet, we will be happy to help in the extension of existing projects if our contribution will be key to develop them towards a new direction or critically enhance them so they will achieve a new dimension.
DEADLINE & HOW TO APPLY
Applications must be received by the 23:59 (CET) on Sunday 20 September 2015.
Complete application must include the following:
1. Resume or CV – including contact information, maximum 2 A4 pages
2. Project Proposal – detailing the project concept, maximum 2 A4 pages
3. Project Budget proposal – with a breakdown of how you will spend the €5000 budget, maximum 1 A4 page
4. Support Material – including examples of previous work, any relevant urls, any visuals (data flow, sketches, timeline, schematics, etc.) that will help us better understand the proposal and your practice.
Please send ONE .pdf format including materials 1-4 above to info [arobas] mastersandservers [point] org.
For >5MB attachments, please use file transfer services like Wetransfer or provide a link to your own server space.
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Appel à candidature : Appel à projet 2016 de la Galerie NaMiMa
Date limite : 11 septembre 2015
NAMIMA est un acronyme dérivé de Nano/ Micro/ Macro/.
Il désigne une échelle, du plus petit au plus grand.
Passer de micro à macro, c’est se déplacer de l’individuel au collectif, du restreint au global.
Un enjeu fondamental auquel se confronter au sein d’une école d’art. NAMIMA privilégie l’apparition et l’expérimentation de formes d’exposition nouvelles.
Créée en janvier 2011 au sein de l’École nationale supérieure d’art et de design, la galerie NAMIMA produit quatre expositions par an. L’une d’entre elles est le résultat d’un appel à projets.
http://www.cnap.fr/sites/default/files/appel_projet/141909_app_projet_namima_2016.pdf
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ART REVEAL MAGAZINE OPEN CALL
Art Reveal Magazine is pleased to announce its Call for Artist Proposal for online magazine.
All International Artists are Welcome to submit their works for next issues.
Call for entries
Deadline: 8 August 2015
140 Baldwin Street
Johnson City, New York 13790
United States of America
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TMP ISSUE04 STI//_/IFES : Call for Submissions
Touch.My.Prints seeks projects, finished or in-progress, of photographic still lifes. TMP is interested in the special way the photographic process can flatten space. In the process of a studio still life the artist can have complete control over lighting, objects, composition, etc. This control allows for a constructed environment to showcase a wide range of concepts. TMP seeks these highly controlled still lifes to showcase in TMP ISSUE04.
Bodies of work will be prioritized over a series individual images.
SUBMISSION GUIDELINES
Submission Fee: Free
Please submit 3-5 works from a body of work (complete or in-progress) for ISSUE04. Please include a brief description of your body of work / artist statement. (250 words or less)
IMAGE SUBMISSIONS
Please submit files at 300 dpi, with the longest side being 8 inches (2400 pixels), 8-bit and as a JPEG.
File Name would be Doe_Jane_01.jpeg
In the email (TouchMyPrints @ gmail .com) please list the following information for each image.
Title, Year Produced
Medium (i.e. Screenshot / Digital Photograph / Digital Collage)
Your Website (Professional Site / Twitter / Tumblr / etc)
Brief description of your body of work. (250 words or less)
GENERAL GUIDELINES
Submit your own work.
Follow the guidelines.
Please email me if you have questions.
SUBMISSION DUE DATE: July 20, 2015
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Videoformes 2016
Deadline: 15 October 2015
// CALL FOR PRIZE WINNING VIDEO COMPETITION
International Digital Arts Festival ::: March 17 > 19, 2016
Prix / VIDEOFORMES 2016 / AWARDS :
• Grand Prix VIDEOFORMES de la ville de Clermont-Ferrand
• Prix VIDEOFORMES du Conseil Général du Puy de Dôme
• Prix Université Blaise Pascal des étudiants (Clermont-Ferrand)
Prize winning competition open to all video and media makers. Works should be original and/or display
a personal approach.
Entry form and regulations
http://videos.videoformes.com/register.php
videoformes [arobas] videoformes [point] com
VIDEOFORMES _ LA DIODE
190/194 Bd Gustave Flaubert
F – 63000 Clermont-Ferrand (France)
T + 33 (0)4 73 17 02 17
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Concours “Talents contemporains 2015″
date limite: 15 décembre 2015
prix
Sur la thématique de l’eau, les artistes sont invités à soumettre leurs propositions, réalistes ou utopiques, figuratives ou abstraites, en portant un regard singulier et sensible sur ce thème.
Ce concours est ouvert aux candidats de toutes nationalités, de tous âges, et dans les six disciplines des arts plastiques suivantes : peinture, dessin, sculpture, installation, photographie et vidéo.
Le concours « Talents Contemporains » donnera lieu à une exposition collective au centre d’art et à une édition bilingue présentant les travaux des lauréats.
Chaque année, la Fondation François Schneider consacre pour les « Talents Contemporains » une enveloppe globale maximale de 300 000 € qui se décompose en deux parties :
UNE ENVELOPPE DE 150 000 € POUR L’ACQUISITION
DES ŒUVRES.
Parmi les candidats, seront choisis :
d’une part les bénéficiaires des « Talents Contemporains », 6 lauréats recevront chacun 20 000 euros pour l’acquisition de leur œuvre,
et d’autre part une œuvre, considérée par le Grand Jury International comme la plus prometteuse, verra son créateur élu « Talent d’Eau » et recevra 30 000 euros pour l’acquisition de son œuvre.
UNE ENVELOPPE DE 150 000 € POUR LA RÉALISATION
DES ŒUVRES PRÉSENTÉES SOUS FORME DE PROJETS.
Pour les artistes qui présentent leurs œuvres (installation ou sculpture) sous forme de projets, les dossiers devront comporter une estimation budgétaire des frais de réalisation (y compris frais d’acheminement et d’installation de l’œuvre). Ces frais seront pris en charge par la Fondation dans la limite d’un budget global de 150 000 €.
Inscription en ligne sur le site de la Fondation François Schneider
www.fondationfrancoisschneider.org
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CALL FOR SUBMISSIONS: Anamorphosis Prize / Franklin Furnace
Deadline date: September 1, 2015; City: the world; Source: Franklin Furnace
Franklin Furnace is pleased to announce it is working in partnership with the new Anamorphosis Prize, which has been created to promote excellence, dialogue, and excitement in the field of self-published photobooks and photo-based artist books. All books submitted in application for the Anamorphosis Prize will be donated to Franklin Furnace for its permanent collection. There is no entry fee and the winner receives $10,000, no strings attached. For all details, including instructions on how and where to apply, please visit the Anamorphosis Prize website: www.anamorphosisprize.com
…and get your books ready! Applications are being accepted from now through September 1st, 2015.
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APPEL A PROJETS
L’Atypique trouble
TRAVERSE VIDÉO 2016
19 ème édition – Mars 2016 à Toulouse
Voir c’est reconnaître et reconnaître rassure. Le « comme » reste actif dans les approches et critiques de l’art. Une telle approche continue à croire en la transparence de la compréhension et au dépliage total d’une œuvre, d’un récit.
L’expérimental par définition s’éloigne de l’obéissance aux codes et aux formats. Il refuse de suivre le type, l’étalon, le modèle et par là-même, il rue dans les brancards de l’habitude en faisant preuve des potentialités de l’esprit, de ses capacités à ne pas se restreindre à l’invention, à la nouveauté pour la nouveauté, complice inversé du « comme »; il préfère provoquer l’advention- ce qui advient.
Et puisqu’il se plaît à l’étrangeté, à l’atypique, et le pratique, il reçoit encore des soupçons sur sa légitimité. L’autre effraie, l’atypique trouble.
La formule d’emblée perturbe l’unicité de sa lecture : l’atypique- comme sujet- trouble celui qui le croise/ l’atypique- comme noyau nominal, comme nom- est trouble car il démonte l’attente.
Une telle association sait qu’elle réveille notre mémoire vers le das Unheimliche freudien et sa traduction, L’inquiétante étrangeté. En effet, un adjectif substantivé, dont le préfixe Un exprime la privation, et l’adjectif heimlich /familier, fondé sur la base heim, partagée par dans de nombreux termes comme daheim : à la maison, proche de l’anglais at home ; die Heimat : le pays natal, la terre-mère, etc. Cela devrait se dire dès lors : le non-familier, « l’étrange familier », l’étrange qui devient précisément inquiétant parce qu’il surgit au sein du familier.
L’atypique lie, aussi, le si proche et le si lointain, lui aussi inquiète devant ce qui « se rattache aux choses connues depuis longtemps et de tout temps familières ».
Et il nous plaît de considérer comme un hommage discret à la notion d’atypique, à ce qui fait trouble, qu’à l’échelle la plus élémentaire du monde des particules, la physique ait choisi comme nom de l’un des quarks, le terme d’étrangeté.
Est en revanche, incontestable que c’est un ferment de la littérature, comme du cinéma et désormais des séries télévisuelles. Le fantastique recherche l’irruption de l’irrationnel dans le réel, il produit ce trouble devant l’étrangeté, devant le Horla – autre association inconcevable : le hors et le là ensemble.
L’expérimental met à l’épreuve les points de repère, les limites s’y brouillent. Cependant retenue comme thématique, la proposition : L’Atypique trouble, attend des propositions qui quêtent l’étrange sous l’habituel ; qui débordent le témoignage fût-il plastique ; qui se risquent à « adventer » des mondes. Qui reconnaissent comme première, cette capacité de l’expérimental à être autre voire bizarre ou simplement « différent ».
En 2015, comme pour chacune de ses éditions, en prémices, puisque encore et toujours, s’est entendue cette appréciation de différence, Traverse Vidéo a programmé, des œuvres y répondant, ainsi J’ai un problème avec France Gall de Boris du Boullay et deux opus de Natalie Plaskura, en installation au Goethe Institut : Intrusion et Faint… dont vient le visuel de cet appel d’œuvre ; il atteste de notre projet.
Traverse Vidéo programme films expérimentaux, Art vidéo, installations, performances et photographie plasticienne.
Un formulaire d’inscription spécifique au médium est à imprimer (disponible ci-dessous), il indique les conditions à suivre obligatoirement pour participer à la sélection.
En espérant de nombreuses réponses, nous recevrons vos propositions jusqu’au jeudi 15 octobre 2015 inclus.
http://traverse-video.org/actualite-2/
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october 2015, turin (italy)
tpa festival aims to promote performance art, creating an opportunity for exchange between artists from national and international scene.
VIDEO PERFORMANCE SECTION – OPEN CALL
video performance section terms and conditions (pdf)video performance section application form (pdf)deadline: July 31, 2015
the selected artists will be notified by mail no later than september 30, 2015read more on http://www.torinoperformanceart.com/
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Deadline: 1 August 2015
Transcultures, lance, en partenariat avec VIDEOFORMES, un appel à participation Gif Awards (dans le cadre des Transnumériques Awards – Arts & Networks)
Exposition à VIDEOFORMES 2015 puis à la Biennale d’art contemporain et patrimoine ARTour (Belgique) et à la Biennale des cultures numériques
Transnumériques dans le cadre de Mons 2015, Capitale européenne de la Culture.
3 prix Transnumériques Gif Awards / VIDEOFORMES 2015 seront décernés en mars.
Toutes les infos sur transcultures.be
www.videoformes.com _ videoformes [arobas] videoformes [point] com
VIDEOFORMES _ LA DIODE_190/194 Bd Gustave Flaubert_63000 Clermont-Ferrand (France)
T + 33 (0)4 73 17 02 17
Quatre partenaires, 3 deadlines pour 3 expositions minimum tout au long de l’année 2015.
- @ Les Transnumériques dans le cadre de Mons 2015
- Symposium Les Transnumériques + Café Europa
- deadline le 01/08/2015
- exposition entre le 27/11 et le 12/12/2015
4. résidences
Visiting Artist Residencies
Through this program, Open Studio is accessible to all professional artists, with or without printmaking experience, to explore and develop a new body of work through print media. Artists produce their work in the Open Studio facilities followed by a two-person Visiting Artist exhibition in the Open Studio Gallery.
Projects will be scheduled to take place between the months of September and April, starting a minimum of one year following the application deadline.
Open Studio has full production facilities and equipment for intaglio, relief, lithography and screenprinting.
A Visiting Artist Committee, comprised of Board members, Open Studio Artist-members and invited artists from the Toronto community choose four artists annually for this program.
Click here for complete submission guidelines and a full list of residency benefits.
http://www.openstudio.on.ca/visiting-artist-residencies/
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Artist-in-Residence Program 2016
Denali National Park and Preserve
Alaska
Program Overview
Since 2001, a total of 60 accomplished artists, writers, and composers have participated in the Artist-in-Residence program at Denali National Park and Preserve, Alaska. Following a 10-day residency, each volunteers to lead a public outreach activity with visitors and to donate one piece of finished artwork to the program collection. For a two-year trial period beginning with this open call for residencies in 2016, the program will explore a preference for digital and performance-based donations rather than physical pieces for the program collection. Artists are challenged to create artwork and activities for visitors that offer a fresh and innovative perspective of the park drawn from their own experience.
Guiding Principles
The program seeks qualified and accomplished artists, writers, and composers with demonstrated achievement in creating pieces that are both high in artistic merit and accessible for general audiences.
The music composition residency established with this call for 2016 draws upon successful foundations in Composing in the Wilderness and Denali Music Festival programs which emphasize contemporary classical music. The final product should be a notated chamber piece for traditional instruments found in classical orchestral repertoire (with optional use of electronics and/or projection). The park hopes that the completed piece will be premiered at the Denali Music Festival in a subsequent year, and the selected composer will consult with park staff to ensure that the instrumentation and technical requirements are appropriate for that setting.
Within this general framework, there are no stylistic requirements.
Visual Artists
The application requires:
• Six images
• Artist statement
• Artist resume
• Image list
• Your plans for a public outreach activity with visitors at the park
• Your plans for public outreach about the program once you’re back at home
Program Application
Applications are accepted only through an online process hosted by CaFÉ (CallForEntry.org). Entries are accepted each year from May 1 through September 30 for residencies during the winter and summer of the following year. Applications submitted after the deadline will not be considered.
Visit website for complete information: http://www.nps.gov/dena/learn/historyculture/arts-program.htm
Online Application via CaFÉ
For initial inquiries about the program at large, please contact:
Jay Elhard
Park Ranger, Media Specialist
Email link
(907) 683-9535
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Vaste et vague
La résidence du Centre d’artistes Vaste et Vague
Située à l’orée d’un boisé, au 14-A, rue Benjamin-Leblanc, à Carleton-sur-Mer, la Résidence V&V est une spacieuse demeure dotée de 4 chambres, d’une cuisine communautaire, de salles de bain et de lavage ,ainsi que d’un atelier non outillé de 30 m2, avec stationnement et connexion WiFi. Une bicyclette est mise à la disposition des résidents.
Le programme de séjours à la Résidence V&V du Centre d’artistes Vaste et Vague comporte deux volets.
Séjour de recherche et création
Le volet « recherche et création » s’adresse aux artistes, auteurs ou commissaires en art actuel qui soumettent un projet de création ou d’écriture lors des appels de dossiers du Centre (prochaine date de tombée : 1er décembre 2015).
Les résidences de recherche et création à la Résidence V&V ont une durée de 2 semaines et sont accompagnés d’une exposition ou d’une présentation (selon la teneur du projet).
Lorsqu’un projet est sélectionné dans le cadre de sa programmation annuelle, le Centre offre un cachet de résidence et donne accès à son Laboratoire nouveaux médias ainsi qu’à une salle de présentation. L’artiste invité peut travailler directement dans la salle d’exposition Desjardins et y recevoir le public.
Pour obtenir des renseignements supplémentaires quant aux séjours de recherche et création, veuillez cliquer ici: Appel de dossier : Projet de résidence de création.
Séjour hors programme
Le volet « séjour hors programme » s’adresse aux membres du Centre et à ses partenaires du RCAAQ, ainsi qu’à toute personne associée au milieu artistique qui désire effectuer un séjour de prospection, de réflexion ou de repos à la Résidence V&V.
Les résidences hors programme s’effectuent en tout temps, et leur durée varie selon la disponibilité des lieux et le nombre d’occupants.
En devenant membres du Centre d’artistes Vaste et Vague, les résidents bénéficient de tarifs préférentiels (25 $/nuitée + 10$/pers. supplémentaire, gratuit pour les enfants en bas âge), peu importe la période de l’année.
Pour vous renseigner quant aux séjours hors programme ou procéder directement à une réservation à la Résidence V&V, veuillez téléphoner au (418) 364-3123 ou expédier un courriel à art [arobas] vastetvague [point] ca.
http://www.vasteetvague.ca/fr/index.aspx?sec=18
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Atelier Topaz – résidence Opasatika, Ontario, Canada
Le lieu
Situés au cœur de la forêt boréale, les Ateliers Topaz sont à la fois un lieu de retraite et un centre de création pour artistes, toutes disciplines confondues. L’endroit parfait pour la réflexion, l’évasion. Le groupement d’édifices fait 900 mètres carrés et repose sur 14 hectares face à la route Transcanadienne. Il donne sur un étang de deux hectares. Topaz c’est la « Route 66 » dans le nord de l’Ontario. L’endroit, modeste et nostalgique, rappelle aussi les grandes épopées de la colonisation francophone de l’Ontario. Ces studios de création ou cette résidence d’artistes, endroit idéal pour les arts visuels, sont situés au centre du Canada, à mi-chemin entre l’Atlantique et le Pacifique, là où les étoiles deviennent les topazes de la nuit.
Ce qu’on offre
D’abord l’espace et, l’espace de travail déterminés selon les besoins de l’artiste. Les espaces polyvalents permettent d’y faire de la peinture, de la sculpture, de l’installation, etc. L’atelier de menuiserie, le Bar à clou, est équipé des outils de base. Un magasin d’objets trouvés est disponible autant pour l’inspiration que pour l’utilisation dans une œuvre. Le peintre apporte ses pinceaux, le musicien son instrument et l’écrivain son ordi.
Les personnes qui séjournent aux Ateliers Topaz jouissent de l’accès à la cuisine et sont responsables de préparer leurs repas. Toutefois Laurent peut aussi leur cuisiner de petits plats typiquement canadiens-français aux besoins ou aux désirs. Topaz possède deux suites avec lit double et une chambre avec lit simple. Chacune possède sa salle de toilette avec douche. Ces installations évoquent admirablement le style des années 1960. Pour la baignade, le Lac des Cœurs se situe à deux kilomètres à l’est. Pour le canotage ou la pèche, la rivière Opasatika est deux kilomètres à l’ouest. Pour se déplacer, il y a de vieux vélos ou la marche. Pour un frais très raisonnable, votre hôte peut aussi vous conduire ou organiser un déplacement vers Kapuskasing à l’est ou vers Hearst à l’ouest. Les matériaux d’artistes ne sont pas disponibles dans la région. Il est donc important de faire vos achats avant votre séjour, à moins que vous travailliez avec des matériaux que l’on peut se procurer dans des magasins ordinaires ou même en nature.
Dossiers en tout temps
www.atelierstopaz.ca
5. art public
Call to Artists & Artist Teams – Whitemud Equine Centre
The Whitemud Equine Centre (WEC) public art competition is open to all emerging and professional artists residing in Canada and is held in accordance with the City of Edmonton policy “Percent for Art to Provide and Encourage Art in Public Areas” (C458C).
The Public Art Opportunity
Artist(s) are asked to create a contemporary work that speaks to the heritage, natural setting, and the equine focus of this important Edmonton public resource by burning, branding, carving or any combination of these techniques into the wood siding of the vestibule area of the new arena leaving an image that WEC users and visitors can identify with and be inspired by.
Budget:
$32,165.00 CAD (maximum, all inclusive)
Deadline for Submissions:
4:30 pm on Tuesday, August 25, 2015
Installation:
Early spring/late summer 2016
An INFORMATION SESSION will be held:
Wednesday, July 22, 2015 , 5:00 pm – 7:00 pm
Lestock Lounge Room – Prince of Wales Armouries, 10440 108 Avenue, Edmonton, AB
RSVP is required by Monday, June 20, 2015 – the event will be cancelled with fewer that
ten (10) RSVPs. Please e-mail Andrea Bowes, Public Art Officer
City of Edmonton & EAC Public Art personnel will outline the specifics of the project and requirements.
We thank all artists for their time and professional expertise in creating proposals for this Call.
>> Click Here to download the full Call
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CITY OF MEDICINE HAT
COMMUNITY DEVELOPMENT DEPARTMENT
REQUEST FOR PROPOSAL No. CD15-77
Medicine Hat Airport Terminal Public Art Project
The City of Medicine Hat is requesting proposals from qualified artists to create and install a public work of art or related series of works to be situated in the new portion of the Medicine Hat Airport Terminal in 2016. The total budget for this project is $40,000.
Interested Proponents must respond to the RFP. Documents can be accessed through:
The City of Medicine Hat website – Tender Section http://www.medicinehat.ca/iframe/Purchasing/opportunities2.asp
or the Alberta Purchasing Connection website at http://vendor.purchasingconnection.ca/Opportunity.aspx?Guid=803F856F-9615-4B2B-A4AA-9B89C8075DE2&
For more information please contact:
Joanne Marion
Curator/Director
Esplanade Art Gallery
403-502-9593
joamar [arobas] medicinehat [point] ca
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Call for Consultants
Phase II of The City of Calgary Utilities and Environmental Protection Public Art Plan
The City of Calgary Public Art Program, in conjunction with the Utilities and Environmental Protection (UEP) Department, is seeking proposals from consultants to develop a second phase of the groundbreaking 2007 UEP ‘Public Art Plan for the Expressive Potential of Utility Infrastructure’.
Over the past eight years, this Public Art Plan has fostered innovative and award-winning public art projects – both permanent and temporary – and commissioned artists locally, nationally and internationally to engage the community on the broad theme of the watershed which underlies many of UEP’s core services; drinking water, wastewater treatment, drainage and the protection of public health and the environment. The Plan has provided The City and Calgarians with an opportunity to celebrate our relationship with the rivers that define us and to participate in the preservation and stewardship of our watersheds – both natural and man-made.
With the majority of projects complete or underway there is an opportunity to build upon the outstanding success of the original Plan and expand the scope to support the goals of Waste and Recycling Services and Environment and Safety Management, as well as draw attention to our shared responsibility to conserve and protect our environment.
Phase II will foster a diverse range of public art opportunities that allow for artists to be involved in ways that are responsive and contextually relevant – and continue to position The City of Calgary as a leader in public art and municipal environmental protection.
This is an exciting opportunity to shape the future of our city and transform the way Calgarians and visitors see, think and experience the environment around them. Visit calgary.merx.com and download the Request for Proposals.
Call closes on August 12, 2015 at 4 p.m. MST. Submissions must be submitted electronically.
For questions, please contact dean [point] scott [arobas] calgary [point] ca and reference RFP # (15- 1536)