Programmation des membres de l’AGAVF
Galerie d’art Louise et Reuben-Cohen (Moncton)
Paul Édouard Bourque – Les Mikeys de Paul Édouard Bourque
Commissaire: Rémi Belliveau
du 11 février au 4 avril 2015
Pavillon Clément-Cormier
Centre universitaire de Moncton, Nouveau-Brunswick
www.umoncton.ca/umcm-ga
Galerie Glendon (Toronto)
Izabel Barsive, Erica Brisson, Julie Lassonde, Yasmine Louis, Anouk Desloges, Véronique La Perrière M., Sophie Privée Catherine Sylvain – Féminin dédoublé / Reflecting Feminine
Comissaire: Jeanne-Élyse Renaud
du 10 février au 13 mars 2015
2275 av. Bayview, Collège Glendon, York Hall, C-130
Toronto, Ontario
www.glendon.yorku.ca/gallery
Galerie Sans Nom (Moncton)
Tanya Busse – Robo She
Tanya Busse et Emilija Škarnulytė – Hollow Earth – Espace Audio/Vidéo
Emanuelle Baril – Miroir identitaire – Salle Sans Sous
23 janvier au 6 mars 2015
140, rue Botsford, rez-de-chaussée du Centre culturel Aberdeen
Moncton, Nouveau-Brunswick
www.galeriesansnom.org
Galerie du Nouvel-Ontario (Sudbury)
Shyra De Souza – Phantom limb
du 16 janvier au 28 février 2015
174, rue Elgin
Sudbury, Ontario
www.gn-o.org
Galerie du Centre culturel franco-manitobain (Winnipeg)
Emile Chartier, Michael Sinesio et Denis Savoie – Plieurs de pierre
du 22 janvier au 6 mars 2015
340, boulevard Provencher
Saint-Boniface, Manitoba
www.ccfm.mb.ca
Centre d’artistes Voix Visuelle (Ottawa)
Monica Marquez
Du 14 mars au 14 avril 2015
Vernissage : jeudi 19 mars à 17h
67, avenue Beechwood (au 2e étage)
Ottawa, Ontario
www.voixvisuelle.ca
Appels de dossiers
1. appels en français du Canada
Maison des artistes visuels – Sant-Boniface – 13 mars
Galerie Colline – Edmundston – 30 avril
Galeries de l’École d’art d’Ottawa – 24 avril
Maison de l’architecture du Québec – Montréal – 27 février
Maison de la culture de Longueuil – 6 mars
Galerie Sans Nom – Moncton – 1er mars
Maison des artistes visuels francophones – Saint-Boniface – 27 février
Internationale d’Art Miniature – Lévis – 7 avril
Festival Phénoména – Montréal – 1er mars
AdMare – Îles-de-la-Madeleine – 2 mars
Minute vidéo Folie/Culture 2015 – Québec – 31 mars
Galerie d’art du Parc – Trois-Rivière – 1er mars
Optica – Montréa – 28 février
Action Art Actuel – Saint-Jean-sur-Richelieu – 27 février
2. appels en anglais du Canada
Sounds Like V Audio Art Festival – Saskatoon – 29 mars
Eyelevel Gallery – Halifax – 1er mars
Toronto International Electroacoustic Symposium – 28 février
Untitled Art Society – Calgary – 31 mars
CAFKA – Contemporary Art Forum Kitchener and Area – 28 février
Asinabka Indigenous Film & Media Arts Festival – Ottawa – 15 mai
Art spin – Toronto – 6 mars
Sobey art award – 27 février
ODD Gallery – Dawson City – 1er mars
Urban Shaman – Winnipeg – en tout temps
3. appels internationaux
Mad House – Finlande – 16 mars
CONDUCTA: Global Art & Technology Challenge – Gijon, Asturias, Espagne – 17 avril
Filmideo – Newark, États-Unis – 1er avril
Science Gallery Dublin – en cours
Six Inch Gallery – internet – 30 avril
artvideoKOELN – audiovisual experiences – 2 mars
Target Gallery – Virginia, États-Unis – 9 mars
Kunsthalle Exnergasse – Vienne, Autriche – 1er mars
:60 Leap second festival – internet – 25 juin
Athens Digital Arts Festival – 4 mars
Ende Tymes V – outer NYC – 1er avril
Gif Awards – Clermont-Ferrand – plusieurs dates
maps-dna-and-spam – internet – sans date de tombée
apexart – New York, États-Unis – 28 février
Prix Ars Electronica – 6 mars
Biennale de l’estampe de Saint-Maur- La Varenne Saint-Hilaire, France – 6 juin
4. résidences
Chicicahua National Monument Artist-in-residence program – Arizona – 15 mars
Shire of East Pilbara – Australie – 27 février
Eastside International – Los Angeles – plusieurs dates
résidence pour photographes nature humaine – France – 17 avril
Digital Fabrication Residency – États-Unis – 31 mars
KIAC Artist in residence – Dawson City – 1er avril
École nationale supérieure d’art de Bourges – 15 mars
Joshua Tree highlands Artist Residency – Joshua Tree national Park, Californie – 15 mars
La Fragua Artist Residency – aucune date
Atelier Topaz – Ontario – en tout temps
5. art public
Syracuse University – 1er mars
Pilot Sound Fire Station Public Art Project – Edmonton – 16 avril
PAUSE, pour un instant d’art public – région de la capitale du Canada – 9 mars
Iowa Art in State Buildings Program – 2 avril
Toronto Pearson International Airport – Long Term Temporary Exhibition – 30 mars
6. divers
Forum sur la diffusion des arts visuels. Un échange réussi!
Nouveau CA à l’AGAVF
La Liste
L’Association des groupes en arts visuels francophones (AGAVF) présente les événements de ses quinze centres d’artistes et galeries membres à travers le pays et compile les appels de dossiers en arts visuels, arts médiatiques, performance, art public qui s’adressent principalement aux artistes et parfois aux commissaires.
1. appels en français du Canada
La Maison des artistes – Appel aux artistes: Hommage à Réal Bérard
Date de tombée: vendredi 13 mars 2015
Nous préparons une exposition qui rend hommage à Réal Bérard. L’exposition inclut des oeuvres de Réal Bérard, mais nous voulons aussi exposer des oeuvres d’artistes manitobains inspirées par Réal Bérard. C’est une façon de reconnaître les contributions d’un grand artiste manitobain… qui célébrera son 80e anniversaire de naissance prochainement (shhhhh).
À ce stade nous sollicitons des artistes qui présenteront une ou des oeuvres qui rendent hommage Réal Bérard. Tout est permis! Nous cherchons à identifier des artistes souhaitant faire partie du projet. L’exposition sera en août 2015. Donc, le printemps 2015 sera période de création et d’identification d’œuvres et d’artistes qui se cadrent au projet.
Tous ceux et celles intéressé(e)s peuvent communiquer avec Eric Plamondon, directeur de la MDA, d’ici le vendredi 13 mars, 2015.
204-237-5964 ou maison [arobas] mts [point] net
La Maison des artistes visuels francophones
219, boulevard Provencher
Saint-Boniface (Manitoba)
Canada R2H 0G4
Événement Facebook: https://www.facebook.com/events/336224233234154/
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APPEL: Galerie Colline
La Galerie Colline est un centre de diffusion en art contemporain. Son conseil d’administration sollicite des propositions d’artistes, de collectifs ou de commissaires pour sa programmation 2015-2016.
Les dossiers doivent comprendre :
une lettre d’intention (indiquer clairement le titre du projet proposé et son contexte de présentation en galerie)
une description détaillée du projet
les besoins techniques en salle d’exposition
un curriculum vitæ (une biographie de l’artiste est également acceptée)
de dix à quinze exemples d’œuvres récentes (en format numérique seulement)
une liste détaillée du matériel d’appui
une enveloppe de retour affranchie
les dossiers de presses sont facultatifs (cinq pages maximum)
La Galerie Colline :
La Galerie Colline est un centre de diffusion en art contemporain voué à la présentation des arts visuels et multidisciplinaires. Notre centre de diffusion préconise les pratiques artistiques dont l’accent est porté sur l’expérimentation et l’innovation. Notre programmation tient compte des différentes tendances de l’art actuel, considérant la pertinence de celles-ci comme sources d’inspiration et de développement pour le milieu des arts et sa propre communauté artistique.
Adresse pour le dépôt des dossiers :
Galerie Colline
165, boulevard Hébert
Edmundston, NB
E3V 2S8
Pour toutes autres informations, vous pouvez communiquer avec M. Christian Michaud au numéro de téléphone suivant : 506 737-5282.
Courriel : cmichaud [arobas] umoncton [point] ca
date limite: 30 avril
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Galeries de l’École d’art d’Ottawa
APPEL DE PROJETS D’EXPOSITION pour la saison d’exposition 2016
L’École d’art d’Ottawa (EAO) accepte dès maintenant les soumissions de projets d’exposition pour la saison d’exposition 2016. Les œuvres en cours ou envisagées peuvent être soumises tant pour la galerie du campus du marché By que pour la galerie du campus d’Orléans. L’appel est ouvert à tous les artistes; toutes les techniques artistiques sont admissibles. Les projets d’exposition collective sont aussi acceptés.
Les artistes doivent soumettre un seul projet et indiquer dans laquelle des galeries ils désirent présenter leur exposition (marché By ou Orléans). Une seule proposition d’exposition peut être déposée pour une soumission aux deux campus. Dans le cas d’une soumission aux deux campus, vous devez indiquer de quelle façon votre exposition s’adaptera aux dimensions distinctes des deux espaces de galerie.
Date limite de soumission :
16 h 30, le vendredi 24 avril 2015
Faites parvenir votre soumission par la poste, par messager ou en personne (les soumissions par courriel ne seront pas acceptées) à:
Comité des galeries
École d’art d’Ottawa
35, rue George, Ottawa, ON
K1N 8W5
Pour de plus amples renseignements au sujet de l’appel de soumissions de projets d’exposition, veuillez contacter:
Cathy Brake pour le campus du marché By au 613-241-7471 poste 27;
Nadine Argo pour le campus d’Orléans au 613-580-2765.
artottawa.ca/wp-content/uploads/2015/02/2016-Call-For-Exhibition-Proposals-Bilingual.pdf
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Programmation / La Maison de l’architecture du Québec (MAQ)
27 février 2015
Montréal (Québec)
Artistes, architectes, commissaires, historiens et concepteurs, entrez dans le débat sur votre cadre bâti, nourrissez la réflexion, le regard et la connaissance sur ce qui fait notre environnement !
La Maison de l’architecture du Québec (MAQ) vous invite à proposer vos projets d’exposition ou d’évènement pour la programmation 2016 dans notre salle principale et dès le printemps 2015 pour la vitrine.
Organisme sans but lucratif, la MAQ a pour mission de stimuler et diffuser la création et la réflexion touchant aux disciplines de l’architecture, de l’architecture de paysage et de l’urbanisme.
La MAQ comporte deux espaces d’exposition :
> un espace de 100m2 rue St-Antoine, avec façade patrimoniale vitrée niveau trottoir, au coeur du Quartier International de Montréal, sous le toit du Palais des congrès (Visitez la MAQ sur Google Map )
> une vitrine d’exposition de 40 x 12 pi. dans le corridor souterrain reliant le Palais des Congrès et la Caisse de dépôt et placements du Québec. Exclusivement réservée aux travaux photographiques.
Nous serons heureux d’étudier les dossiers reçus, sous la forme suivante :
-un C.V. ou un profil de l’organisme, du collectif ou de l’artiste,
-un texte de présentation décrivant le projet d’exposition (3 pages),
-une liste descriptive du corpus envisagé pour l’exposition,
-10 à 20 images (format numérique de préférence),
-les coordonnées complètes du ou des soumissionnaires,
-souhaitable : une idée du budget de réalisation envisagé*,
-tout autre document jugé pertinent : catalogues, dossiers de presse… (avec enveloppe retour affranchie).
Critères de sélection :
-qualité du contenu intellectuel et artistique de l’exposition proposée,
-qualité du portfolio et de la démarche du soumissionnaire,
-pertinence de la proposition en regard de la mission de la MAQ.
*Les conditions de réalisation sont négociées, au cas par cas, entre le soumissionnaire et la MAQ, une fois le projet retenu par la direction artistique et son comité de programmation.
Tout exposant devra devenir membre de la Maison de l’architecture du Québec et régler sa cotisation pour 2 ans.
Plus d’informations au www.maisondelarchitecture.ca dans la section « COMMENT EXPOSER ».
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6 mars 2015
Longueuil (Québec)
Le Bureau de la culture de Longueuil invite les artistes professionnels, les collectifs d’artistes et les commissaires à soumettre leur projet d’exposition pour sa programmation 2016-2017. Cet appel de dossiers s’adresse aux artistes professionnels, selon la loi S32.01 sur le statut professionnel des artistes en arts visuels, métiers d’art et de la littérature.
Le dossier doit comprendre tous les éléments suivants :
Lettre de présentation;
Curriculum vitæ incluant vos bourses, prix, mentions et vos coordonnées complètes (adresse, ville, code postal, courriel, numéro de téléphone);
Description de votre démarche artistique dans laquelle s’inscrit le
projet d’exposition proposé;
Description détaillée de votre projet d’exposition (concept et besoins techniques);
Documentation visuelle de 10 à 20 images de votre travail des cinq dernières années;
Description de la documentation visuelle fournie (artiste, titre de l’oeuvre, année, médium, dimensions, valeur);
Pour les galeristes, une attestation de représentation de(s) l’artiste(s) proposé(s) ;
Revue de presse incluant au moins deux articles considérés comme étant des publications importantes dans le parcours de l’artiste;
Les liens vers les documents complémentaires.
À noter
Aucun dossier papier ne sera accepté.
Un accusé de réception sera envoyé par courriel.
Tout dossier incomplet sera considéré comme non admissible.
Un comité de sélection indépendant et constitué d’experts évaluera tous les dossiers admissibles
Veuillez nous faire parvenir votre projet d’ici le 6 mars 2015, avant 16 h 30.
Votre dossier doit être déposé dans l’application Dropbox prévu à cet effet (l’artiste devra faire une demande d’accès en écrivant à
elisabeth [point] couture [arobas] ville [point] longueuil [point] qc [point] ca).
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APPEL DE DOSSIERS : NOUVELLE DATE LIMITE : 1er MARS 2015
La Galerie Sans Nom recherche des propositions d’artistes, de collectifs ou de commissaires pour la programmation 2015-2016. Les dossiers doivent être envoyés par l’entremise de notre formulaire web. Pour plus d’informations vous pouvez rejoindre Annie ou Rémi par courriel ou au 854.5381
http://gsn.galeriesansnom.org/fr
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La Maison des artistes visuels francophones
Appel aux artistes: Nuit Blanche 2015
Date de tombée: vendredi 27 février, 2015
Nous sommes fiers de confirmer du financement pour un projet d’art dans le cadre de Nuit Blanche 2015. Grâce à une généreuse contribution de Francofonds, nous faisons appel à des soumissions d’artistes pour un projet d’art éphémère à la Maison des artistes pour la soirée Nuit Blanche Winnipeg 2015.
Nous demandons aux artistes intéressés de soumettre leur proposition de projet d’ici le vendredi 27 février 2015. Un jury fera l’évaluation des soumissions, pour en retenir une.
Le budget total est de 1,000.00$. Ceci inclut le cachet pour l’artiste, le coût des matériaux, le coût d’installation, etc.
Cet appel est ouvert à tous les membres de la MDA.
Toutes soumissions peuvent être acheminées par courriel ou courrier et devront inclure:
– Nom et coordonnées de(s) artiste(s)
– Biographie d’artiste
– Description du projet
– Liste de matériaux nécessaire au projet
– Images l’appui
Pour de plus amples renseignements et/ou pour devenir membre, svp contactez Eric Plamondon, directeur de la MDA.
204-237-5964 ou maison [arobas] mts [point] net
La Maison des artistes visuels francophones
219, boulevard Provencher
Saint-Boniface (Manitoba)
Canada R2H 0G4
Événement Facebook: https://www.facebook.com/events/1569022036672725/?source=
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APPEL de DOSSIERS
8e édition de l’Internationale d’Art Miniature Présentée à Lévis du 14 juin au 6 septembre 2015
Inscriptions et Informations
www.artmini.com
Date limite 7 avril 2015
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Appel de projets Festival Phénomena 2015
Date de tombée : 1er mars 2015
Phénomena est un festival interdisciplinaire et bilingue dont l’objectif est de mettre en valeur des artistes novateurs et inclassables. Le festival présente des performances fantaisistes, du théâtre d’ombres, des spectacles avec projections, du théâtre d’objets, des cabarets, des happenings, de la danse performative, de la performance art action, de la musique expérimentale et des installations faisant appel aux technologies numériques et analogues.
Pour avoir un aperçu des merveilleux artistes que nous présentons, allez visionner la vidéo Festival Phénomena 2014 (extraits)
Notre vision artistique
L’expérimentation et la prise de risque sont au cœur de notre travail et Phénomena s’intéresse aux artistes ayant une approche interdisciplinaire et avant-gardiste, qu’ils soient émergents ou confirmés, et aux jeunes compagnies indépendantes et anticonformistes. Nous cherchons à présenter des créations hybrides et hors-normes qui demeurent touchantes et authentiques. Le festival a aussi pour particularité de faire le pont entre anglophones et francophones.
Nos intérêts : des projets interdisciplinaires audacieux et novateurs, essentiellement des créations; des artistes qui ont une démarche forte, qui prennent des risques, qui se questionnent; des spectacles qui auront une durée de vie et qui pourront continuer d’évoluer et d’être diffusés; des créations poétiques, féériques, fantaisistes. L’édition 2015 de Phénomena aura pour thème l’Ombre et la Lumière et nous sommes particulièrement intéressés par les artistes qui travaillent le théâtre d’ombres, les projections avec les outils archaïques (rétroprojecteurs, diapositives, inventions low-tech) et les projets qui conjuguent technologies numériques et analogues.
Attention, nous fonctionnons avec de petits budgets et nous aimons travailler avec les adeptes du « Système D ». Notre maître est le grand Georges Méliès, qui a consacré sa vie à créer un univers merveilleux en faisant tout lui-même, à la fois inventeur, réalisateur, acteur, metteur en scène, décorateur, magicien, mécanicien.
Quel type de projets
Vous pouvez nous soumettre des projets de performances de 10 minutes qui peuvent s’intégrer dans un cabaret, des spectacles de 50 minutes qui peuvent faire l’objet de soirées partagées ou des spectacles achevés qui peuvent être présentés pour un ou plusieurs soirs. Nous avons aussi un volet de performances extérieures et d’interventions dans l’espace public.
Quatre séries pour accueillir différentes propositions :
Casa del Popolo, série axée sur la performance, la musique expérimentale et les projections. Nous présentons deux spectacles de 50 minutes chaque soir.
La Sala Rossa, série axée sur des spectacles novateurs qui intègrent différentes formes. Il y a des cabarets où sont présentées des performances de 10 minutes et des soirées partagées avec deux spectacles d’environ 50 minutes.
Hors les murs, pour des événements et des installations dans des lieux atypiques ou des compagnies qui souhaitent présenter leur spectacle pour plus d’un soir dans une salle en dehors de notre circuit habituel. Tant mieux si vous avez déjà des partenariats confirmés, les temps sont durs et il faut unir les forces vives de la création à petit budget.
Performances extérieures et interventions dans l’espace public, principalement dans le quartier Mile-End.
Outre notre traditionnel Cabaret DADA, nous préparons un Cabaret DADA pour la famille et nous cherchons des performances de 10 minutes.
Comment présenter votre dossier
Votre dossier doit comprendre un CV ou une note bio détaillée, la description du projet (2 pages maximum), dans quel cadre vous souhaitez présenter votre création, quelles ressources sont déjà mises en place, des éléments visuels illustrant votre travail, des liens vers des vidéos. Nous voulons aussi savoir ce qui vous motive à vouloir participer au Festival Phénomena. Il ne s’agit pas d’une demande de bourse ni d’une loterie. Nous acceptons les projets rédigés en français et en anglais et joués dans toutes les langues.
Attention! Pensez à votre affaire et pensez à nous. Évitez les courriels de 40Mo qui bloquent notre boîte de réception. Transformez vos documents en PDF (logiciel gratuit). Envoyez-nous des photos en JPEG de maximum 1Mo (on ne s’en va pas en impression). Expliquez votre projet de manière simple et concrète.
Petit conseil : soyez personnel! C’est ça qui nous intéresse. Avec qui avez-vous travaillé, qui vous inspire, quels sont vos objectifs, quelle est votre démarche artistique, que représente ce projet pour vous, quelles sont vos affinités avec Phénomena? Nous envoyer un texte générique que vous avez déjà posté à 50 festivals comme une bouteille à la mer n’est certes pas une bonne idée.
Tous les projets seront considérés avec attention et nous répondrons personnellement à tous ceux qui nous auront soumis un projet articulé. Votre proposition devra nous parvenir au plus tard le 1er mars 2015 par courriel à l’attention de :
D.Kimm
Directrice artistique
d [point] kimm [arobas] electriques [point] ca
Mettre en copie
Cécile Thomas
Directrice administrative
cecile [arobas] electriques [point] ca
Les Filles électriques
514-495-1515
lesfilles [arobas] electriques [point] ca
www.festivalphenomena.com
Suivez-nous sur Facebook : Festival Phénomena
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Date de tombée : Vendredi 2 mars 2015
Le centre d’artistes AdMare lance un appel de dossiers et invite les artistes intéressés à soumettre un projet d’exposition pour peupler la programmation 2015-2016 de l’espace Colis suspect, totalisant huit expositions, d’une durée de six semaines chacune.
Contenu du dossier :
- Formulaire d’inscription
- Description du projet d’exposition (1 page)
- Curriculum vitae (3 pages max)
- Démarche artistique (1 page max)
- Un CD, lisible sous Windows, contenant un maximum de 15 images numériques présentant votre travail (format JPG, dimensions d’environ 1024 x 768 pixels, résolution de 300 dpi.
- Si pertinent, un DVD, lisible dans un lecteur DVD régulier, présentant un extrait vidéo d’un maximum de 3 minutes.
- Liste et description des œuvres présentées par les images ou l’extrait vidéo (année de réalisation, titre, lieu de réalisation, matériaux, dimensions et s’il y a lieu, notes de visionnement).
Note : inclure une enveloppe suffisamment affranchie si le renvoi du dossier est désiré.
Condition d’exposition :
- Durée : 6 semaines
- Droit d’exposition : 368 $
- Frais de production : jusqu’à 200 $ sur présentation de facture.
- Frais de transport : à définir selon les projets
Ateliers / Conférences :
Dans le cadre de son programme de médiation et de développement des publics, le centre d’artistes AdMare demandera à chacun des artistes sélectionnés de proposer un atelier et/ou une conférence qui seront organisés aux Îles-de-la-Madeleine pour les artistes professionnels, les scolaires et/ou le grand public. Les artistes recevront un cachet de 281 $ par activité.
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Appel à participer à la
Minute vidéo Folie/Culture 2015
Folie/Culture propose à tous — artistes professionnels ou amateurs, membres, proches et intervenants du milieu social — de s’investir dans une expérience de réflexion particulière : réaliser une vidéo d’une minute sur le thème de La normalité ostentatoire.
La Minute vidéo Folie/Culture entame cette année une réflexion sur la thématique La normalité ostentatoire. Puisque la normalité est par définition drabe, comment la rendre ostentatoire ? La normalité ostentatoire se présente comme une ouverture sur les espaces limites : sexualité, comportements hideux, fusion culturelle, ruptures de toutes sortes. Il s’agit de proposer des formes inouïes comme des choses banales et usuelles, bref, de rendre ostentatoire ce qui est par ailleurs reclus et sans éclat. À la modestie craintive des gênés, nous opposons la jubilation ostentatoire de nos écarts de conduite. Il n’y a plus rien dans le placard.
Les Minutes vidéo sélectionnées seront projetées à l’occasion d’une soirée publique dans le cadre de la programmation 2015-2016.
Pour participer, vous pouvez :
OPTION A : Produire une vidéo — fiction, documentaire, vidéo d’art — en un plan-séquence d’une minute en continu sur le thème de La normalité ostentatoire.
Attention :
Aucun montage d’image, de son ou de générique n’est permis
Seule la musique originale ou libre de droits est admise
Formats acceptés : .mov ou .avi non compressé
OPTION B : Produire une vidéo d’animation d’une durée d’une minute
sur le thème de La normalité ostentatoire
Seule la musique originale ou libre de droits est admise
Formats acceptés : .mov ou .avi non compressé
Date limite de dépôt : 31 mars 2015
Faites-nous parvenir votre vidéo accompagnée de vos coordonnées
(prénom, nom, adresse complète, numéro de téléphone et adresse électronique)
par Internet via un lien Drop Box ou WeTransfer
ou
par la poste à l’adresse suivante :
La Minute vidéo Folie/Culture
335, rue Saint-Joseph Est — Bureau 520
Québec (Québec) G1K 3B4
Pour information :
Marie-Pier April, 418 649-0999 ou programmation [arobas] folieculture [point] org
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La Galerie d’art du Parc est un centre d’exposition, accrédité par le ministère de la Culture et des Communications, située en plein coeur du vieux Trois-Rivières et logée dans le Manoir de Tonnancour.
La Galerie d’art du Parc invite les artistes et les commissaires à soumettre leur projet d’expositions avant le 1er mars 2015 pour la programmation 2016-17.
Contenu des dossiers :
Description du projet
Texte de la démarche artistique
10 images d’oeuvres (Images d’œuvres liées au projet proposé) sur support numérique
Description du visuel (année de réalisation, format, techniques, médiums et supports)
Curriculum vitae
Dossier de presse
Les dossiers doivent être envoyés par la poste.Une enveloppe préaffranchie doit être incluse dans l’envoi pour le retour du dossier.
Prendre note que l’artiste ne doit pas avoir exposé à la Galerie d’art du Parc au cours des cinq dernières années.
FAIRE PARVENIR À :
GALERIE D’ART DU PARC
864, Rue des Ursulines, C.P. 871 Trois-Rivières, Québec, Canada G9A 5J9
Pour information :
www.galeriedartduparc.qc.ca | galerie [arobas] galeriedartduparc [point] qc [point] ca 819.374.2355
date de tombée: 1er mars 2015
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Appel à projets
OPTICA, centre d’art contemporain
5445, avenue de Gaspé, # 106
Montréal, Québec H2T 3B2 Canada
T + 1 514 874-1666
info [arobas] optica [point] ca
optica.ca
Galerie 1 et Galerie 2
28 février 2015
Veuillez consulter le site web de la galerie pour connaître les modalités de soumission de dossiers.
CENTRE OPTICA – MISSION
Fondé en 1972, OPTICA, centre d’art contemporain participe au rayonnement de Montréal sur la scène nationale et internationale. Il présente annuellement un programme varié d’expositions et des activités d’interprétation ainsi qu’une résidence de recherche en partenariat avec un diffuseur européen (art3, France). L’ensemble de ces programmes propose une réflexion critique sur l’actualité de l’art et stimule la création d’œuvres nouvelles, mandats soutenus par une activité éditoriale rigoureuse.
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APPEL DE DOSSIER 2015-2016
Action Art Actuel est un centre d’artistes qui se consacre à la promotion et au développement des pratiques en art actuel. Actif depuis plus de 25 ans dans la région de Saint-Jean-sur-Richelieu au Québec, AAA agit comme lieu de diffusion et de soutien à la recherche en présentant le travail d’artistes d’ici et d’ailleurs.
AAA offre un environnement stimulant de recherche, de diffusion et d’expérimentation, où artistes émergents et établis se succèdent à travers une programmation d’expositions, d’événements et de résidences. Le centre compte une salle d’exposition, une salle multifonctionnelle, une résidence et un centre de documentation.
AAA invite les artistes professionnels, établis ou de la relève, les artistes d’origine autochtone ainsi que les commissaires, à soumettre un projet d’exposition pour la programmation régulière de 2015-2016.
Date de tombée: vendredi 27 février 2015
Le dossier doit comprendre :
• Curriculum vitae
• Démarche artistique
• 10 images en format jpeg (72 dpi)
• Liste descriptive des images
• Proposition de projet
• Dossier de presse, s’il y a lieu
Les dossiers reçus seront soumis à un comité composé de pairs.
Les dossiers doivent nous parvenir PAR LA POSTE UNIQUEMENT à l’adresse suivante:
Action Art Actuel
APPEL DE DOSSIER
191, rue Richelieu
Saint-Jean-sur-Richelieu, Qc, J3B 6X7
Information :
Marie Hébert
450 357 2178
direction [arobas] action-art-actuel [point] org
2. appels en anglais du Canada
Sounds Like V Audio Art Festival
Call for Local, National, International Experimental Audio Artists
Deadline for submissions: Sunday, March 29, 2015, 11:59 CST
Sounds Like Festival Dates: July 23 to 25, 2015.
Sounds Like invites local, national and international audio artists to submit proposals for the latest iteration of Saskatchewan’s only audio art festival. We are seeking submissions for audio works that explore ideas around LOCATIONS AND BORDERS. We are looking for innovative approaches to this theme with possible inclusions of site-specific installations, live performances, video projection and/or sculptural components. Venues include the AKA/Paved multipurpose Event Space, gallery spaces and/or the second story outdoor catwalk, as well as ad hoc off-site spaces at the discretion of the programming committee.
Selections for the festival are juried by a selection of contemporary audio artists and curators, rotating annually.
Please send an electronic submission with the subject line SOUNDS LIKE 2015 PROPOSAL to director [arobas] akaartistrun [point] com by March 29, 11:59 pm CST.
Submission guidelines:
- CV (max 3 pages)
- 1 page project description
- technical outline/ staging description
- related work samples via online links or if necessary by dropbox
About
Sounds Like is an annual audio art festival based in Saskatoon, Saskatchewan. Started in 2011 by AKA artist-run, it quickly expanded to a three-fold partnership between PAVED Arts, a Saskatoon media based artist-run gallery and production centre and Holophon, a non-profit organization that seeks to unite communities using sound as an artistic medium. Past iterations have also included a partnership with Soundasaurus (Calgary, AB). SL V is a partnership between AKA artist-run, PAVED arts and Ed Video Media Artist-Run with Holophon as a programming collaborator.
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EYELEVEL GALLERY
Call for submissions
Appel de dossiers
2015/16 Program
DEADLINE 1 MARCH 2015
Eyelevel Gallery invites local, national, and international artists to submit their projects for review for 2015/16’s Program selection.
As an itinerant artist-run centre, Eyelevel Gallery does not have a traditional gallery space, and as such is open to offsite, site-less, and site-specific work. We welcome proposals for artistic/curatorial projects, exhibitions, interventions, lectures, performances, publications, workshops, etc. Eyelevel Gallery will work with selected artists to find appropriate spaces for their projects. Prioritizing the development of artistic practice, we invite proposals that lean heavily on the integrity of the work, research, or process. Whether diffuse in scope, or concerning specific locations, proposals are best suited when open to negotiations surrounding their execution.
All materials should arrive as one zipped folder, by e-mail to director [arobas] eyelevelgallery [point] ca. Please identify your application with the subject line: PROGRAM 2015-16
Submissions should include:
1 PDF document, including
Letter of intent
Detailed description of the proposed project
Technical requirements
Curriculum vitae and short biography
Detailed list of support material
10-15 sampes of recent work
10-15 samples of recent work
Images should be .jpgs, no larger than 1MB each
video and audio: please submit a URL to an online link. 5 minutes maximum.
Files should be labelled as such: 01SurnameTitle.jpg
Tous les matériaux doivent arriver dans un dossier zippé, par courriel à director [arobas] eyelevelgallery [point] ca. SVP identifiez votre soumission avec la ligne d’objet: PROGRAM 2015-16Les dossiers doivent comprendre:
1 document PDF qui comprend
lettre d’intention
titre et description détaillée du projet proposé
les besoins techniques du projet
curriculum vitae et une courte biographie
liste détaillée du matériel d’appui
10 à 15 exemples de travaux recents (formats numérique)
10 à 15 exemples de travaux récents (format numérique)
images: .jpg, 1MB chaque image, maximum
audio et video: veuillez soumettre un lien URL. 5 minutes maximum
Les fichiers doivent être étiquetés selon: 01Nom Titre.jpg
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New Adventures in Sound Art (NAISA), The Canadian Electroacoustic Community (CEC) and the Canadian Music Centre (CMC) are pleased to announce the 9th edition of the Toronto International Electroacoustic Symposium (TIES), and delighted to welcome composer, performer and hardware hacking pioneer Nicolas Collins as Keynote Speaker this year. The symposium will take place in Toronto from 19–23 August 2015 at the Artscape Wychwood Barns (in Theatre Direct’s Wychwood Theatre and the NAISA Space) and at the Canadian Music Centre.
We are now inviting proposals for papers, lecture-recitals, special sessions of 2 to 4 panellists, compositions and performances to be presented at TIES 2015 (submission deadline: 28 February 2015).
TIES is a unique point of convergence for a growing international community of diverse electroacoustic (EA) practitioners. We look forward to seeing you at TIES 2015, where you can explore and share new developments in equipment and software deve lopment, and perspectives on performance and research practices, while expanding your artistic and professional network.
For Submission Information – http://naisa.ca/opportunities/calls-for-submissions/ties-call-for-submissions/
For the Submission Form – http://naisa.ca/ties-submission-form/
The 2015 symposium is the ninth annual iteration of this important opportunity for exchange between diverse EA communities. In recent years, a number of themes have emerged, among them: creative and collaborative practices, curation, research and analysis, algorithmic processes, videomusic and intermedia practices, electronic ensembles and live coding.
As in preceding years, the symposium leads directly into the main concert weekend of the annual Sound Travels Festival of Sound Art. Under the theme of HEAR n o w HER E, the 17th edition of Sound Travels explores emerging trends alongside established traditions in electroacoustic music. At the heart of TIES 2015 will be a Keynote Lecture by Nicolas Collins, one of Sound Travels’ featured artists. TIES and Sound Travels events will be presented using NAISA’s real-time spatialization system.
All symposium contributions will be webcast live, and text proceedings will be published in a forthcoming issue of the CEC’s online journal for electroacoustics, eContact!
We look forward to seeing you, your colleagues, collaborators and students in Toronto in August!
Questions and requests for information not found in this document should be directed to the ties [arobas] naisa [point] ca
Toronto International Electroacoustic Symposium Call for Submissions
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OPEN CALL FOR EXPRESSIONS OF INTEREST
UNTITLED ART SOCIETY MAIN SPACE
SUBMISSION DEADLINE: MARCH 31st, 2015
This is a special call geared towards artists, curators, researchers, and
writers for expressions of interest for the Untitled Contemporary Art Main
Space September 2015 program opening.
Untitled Art Society (UAS) is a not-for profit artist-run centre with the
purpose of supporting emerging art and ideas, and encouraging artistic
endeavors that foster and engage in experimentation, innovation, and
critical discourse.
With the intention of stimulating new and emerging contemporary art
practices, this call for expressions of interest will be left largely open
to the interpretation of applicants.
Applicants are encouraged to consider interdisciplinary and experimental
methods as well as how their ideas might stimulate dialogue and contribute
to contemporary debate and current events. Applicants are welcome to
include projects that are ongoing or that include multiple elements, such
as lectures, workshops, performances, etc.
UAS is pleased to announce that as of 2015, we will be offering
professional fees commensurate with CARFAC stipulated fee guidelines for
all UAS exhibition programming.
The selected project will be presented in the UAS Main Space from September
2015 to late November 2015.
Please include the following materials in your expression for interest:
1. PROJECT DESCRIPTION
2. ARTIST/ CURATORIAL/ RESEARCH STATEMENT
3. C.V. INCLUDING CONTACT DETAILS
3. SUPPORT MATERIAL (DIGITAL IMAGES, VIDEO, AUDIO, ETC.)
4. CORRESPONDING IMAGE LIST
Please submit to: info [arobas] uascalgary [point] org by March 31st, 2015.
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CAFKA.16: CALL FOR SUBMISSIONS
CAFKA – Contemporary Art Forum Kitchener and Area is seeking submissions for its biennial exhibition of contemporary art in the public spaces of the Region of Waterloo to take place in June 2016.
The CAFKA Biennial takes the experience of contemporary art out of the gallery and brings it to the public square, presenting contemporary art as a critical and integral part of community life. Since 2001 CAFKA has exhibited 188 installations, interventions, projections and performances by 174 artists from across Canada and around the world.
CAFKA is inviting proposals for new works that engage the public and diverse audiences. The CAFKA Program Committee wants to hear what artists are thinking about and what drives their practice. We are seeking artists who are able to respond to the specific features of the local urban landscape and culture.
CAFKA pays artist fees of $1,800 CAD for new work, in addition to negotiable expenses. CAFKA will work with artists to source the donation of materials to help offset production costs. Video and one-time performance fees are paid in accordance with CARFAC (Canadian Artists Representation/le Front des Artistes Canadiens).
Please note: Proposals that rely on the physical characteristics of galleries (controlled lighting, low ceilings, hanging walls etc.) cannot be considered. For images of public spaces for possible project installations, please refer to CAFKA’s exhibition archive for images from CAFKA.14, previous biennials, or check out a sample of public spaces in the Waterloo Region where CAFKA has installed projects in the past for a photo album of potential public spaces.
CAFKA cannot accept postal applications of hard copy paper, CDs or slides. The application process will take place exclusively through email. All submitted content must be compressed into one folder titled YourName.zip (First name, Last name) and emailed to submissions [arobas] cafka [point] org. Alternatively, the folder can be saved to a public file share service (i.e. Dropbox, MediaFire) with the invitation sent to the same address.
Your application must include *:
// Cover page including: Name, Address, City, Postal/Zip Code, Country, Telephone, Email, Website, Project Title, and 25-word synopsis of project **
// 10 images and/or video of your previous work following these guidelines:
Digital images:
– JPEG format
– Maximum of 1MB file size
– Maximum resolution of 1024 x 768 pixels
– RGB or gray-scale colour mode only
Video:
– Viewable with QuickTime or Windows Media Player
– Maximum 1GB file size
– Maximum resolution of 1024 x 768 pixels
File names must be in the following format: 01FirstnameLastname.jpg (Slide number, Artists First and Last name). The image numbers must correspond to the ones in your slide list.
// Curriculum vitae & artist statement of no more than 4 standard (8.5″ x 11″) pages **
// A proposal of no more than 750 words describing what you intend to do (please indicate desired locations if applicable) **
// Detailed technical requirements for your project (i.e. services, equipment necessary for your project including maintenance, electrical specifications, installation) **
// A budget describing all production and installation costs of your project including materials and transportation. **
* Please do not submit more than is requested
** files must be submitted in either .doc or .pdf format
All applications must be received by midnight on February 28, 2015.
Selected artists will be notified within three months of the application deadline.
CAFKA – Contemporary Art Forum Kitchener and Area
141 Whitney Place, Studio 7
Kitchener, ON N2G 2X8
T 519.744.5123
cafka [arobas] cafka [point] org; www.cafka.org
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Asinabka Indigenous Film & Media Arts Festival 2015
– Call For Submissions –
Algonquin Territory * Ottawa * Canada
The 4th annual Asinabka Festival will be taking place in Ottawa, from August 19-23, 2015. The Festival is currently seeking works from independent filmmakers, any film or video that tells First Nations, Métis, or Inuit stories, or that focuses on international Indigenous issues, is eligible. Submissions can be in any genre (documentary, drama, animation, experimental etc.) or any length, and must be finished works.
To find out how to submit visit our website:
http://asinabkafestival.org/Submit.html
Submission Deadline: Monday, May 15, 2015
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Call for Submissions for Art Spin, 2015
Art Spin is gearing up for its seventh season this summer and is looking for exciting and imaginative submissions for its three tours starting in June 2015.
Art Spin is a curated bicycle tour of contemporary art in Toronto. Programming consists of commissioned, multi-disciplinary works, which range from art performances to installations, as well as visits to galleries (commercial, artist run & public) and to artists’ studios. Along with the monthly bike tours, Art Spin also curates and mounts an annual group exhibition at the end of each season, which takes place in an alternative industrial space. Art Spin tours have become one of the city’s most anticipated events of the summer, attracting a diverse and enthusiastic audience of at least 300 people per tour.
Central to Art Spin’s mandate and a big part of what makes our tours so exciting is our commitment to transplanting encounters with art from conventional, institutional spaces into more alternative and public environments. We believe that encounters with art truly come to life in a meaningful and engaging way when they are experienced in a communal context, in unique site-specific locations.
In past years we have commissioned projects that have taken place in parking garages, empty lots, public parks, vacant factories and warehouses, alleyways, churches, schoolyards, community spaces, hockey rinks and construction sites.
With this in mind Art Spin is looking for artist’s submissions that are able to respond to their urban and cultural environment. Submissions for art projects from all disciplines (visual arts, installation, sculpture, film & video, new media, performance art, dance, theatre and music etc.) will be accepted but only those that embody a site-specific vision will be reviewed. This can mean work that responds to an environment in either a geographic, architectural, cultural, or historical manner.
Submissions that rely on a gallery type setting will not be accepted.
Successful submissions will be considered for one of the three tours taking place on:
June 18th, July 23rd, August 20th. (All tours begin at 6:30 and run until roughly 9:30pm).
Submissions for time-based projects should last no longer than 15 minutes.
Although we encourage site-specific proposals, locations and venues may be altered in collaboration with the artist in order to better accommodate our tour routes.
Artists should keep in mind the large number of participants on Art Spin tours. Projects that can be easily viewed/experienced by larger groups are more successful, as are interactive projects.
Artists’ fees between $500 – $1000, depending on the scope of the project, will be awarded.
Submission Guidelines:
project description (500 word maximum in attached .doc or PDF format only)
up to 10 images (attached files under 1M each, jpg, tiff, png, or gif) of proposed project and/or past work
or, for time-based projects, please include no more than 5 minutes of video-support material (either attached as mov, m4v or wmf formats or link to vimeo or youtube in your project description)
an up-to-date CV/Resume (in attached .doc or PDF format only)
please submit proposals by e-mail to info [arobas] artspin [point] ca by Friday March 6th (inclusive) 2014.
e-mailed submission must be titled “Art Spin submission 2015” and follow the guidelines above, all text and image files should be attached, not embedded in your e-mail. If you have a link (for vimeo or youtube video only) please be sure to include it in your project description and not in the body of your e-mail.
We highly recommend having a look at past examples of projects featured on Art Spin tours if you have never attended one, please visit: http://www.artspin.ca/#!submissions/c13xz
If you have any further questions about the submissions process, please don’t hesitate to contact us at info [arobas] artspin [point] ca.
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Call for nominations open
Nomination deadline: February 27, 2015
www.sobeyartaward.ca
Nominations open for the 2015 Sobey Art Award on Monday, February 2, 2015. A total prize value of 100,000 CAD, including the top award of 50,000 CAD, is given annually to Canadian artists age 40 and under who have exhibited professionally within the last 18 months.
The Award’s 2015 longlist will be announced in April 2015 and its shortlist will be announced in June. An exhibition of works by the five shortlisted artists will be showcased at the Art Gallery of Nova Scotia from September 26 to January 3, 2016. The winner of the 2015 Sobey Art Award will be announced in Halifax, during its gala event.
The 2015 curatorial advisory panel is made up of distinguished representatives from each of the five regions: the Atlantic Provinces, Quebec, Ontario, the Prairies and the North, and the West Coast and Yukon. They will review all nominations and determine the long- and shortlists as well as the winner of the Award.
The total remaining prize money is allocated among the 2015 participants, with 10,000 CAD to each of the shortlisted artists and 500 CAD to each of the remaining longlisted artists.
« Please send this call far and wide, » said Sobey Art Award Curator Sarah Fillmore. « This wonderful opportunity provides the chance to review the country’s artistic output through this specific lens. »
The deadline for nominations is Friday, February 27, 2015.
For more information and nominations guidelines please visit www.sobeyartaward.ca.
For more information please contact:
Sarah Fillmore, Curator, Sobey Art Award,
T + 1 902 424 5169 / F + 1 902 424 7359 / fillmose [arobas] gov [point] ns [point] ca
Sobey Art Award
c/o Art Gallery of Nova Scotia
1723 Hollis Street, Box 2262
Halifax, NS B3J 3C8
About the Sobey Art Award process
The Art Gallery of Nova Scotia is responsible for accepting nominations for the 2015 Sobey Art Award, from recognized agents and institutions. A panel of curatorial advisors, consisting of a representative from a noted gallery in each of five regions (Atlantic, Quebec, Ontario, Prairies /North, and West Coast/Yukon), develops the shortlist for the award. The curatorial panel creates a list of five artists from each region; these are selected from the list of nominated artists, and based on their professional knowledge of their regions and of the national art scene. The curatorial panel then meets and chooses one representative from each region to be included on the national shortlist. The panel will choose the winner in October 2015.
In 2002, the Sobey Art Foundation created the largest art award for a Canadian artist age 40 or under. Since its inception the Sobey Art Award and accompanying exhibition have been organized and administered by the Art Gallery of Nova Scotia.
About the Sobey Art Foundation
The Sobey Art Foundation was established in 1981 with a mandate to carry on the work of entrepreneur and business leader, the late Frank H. Sobey, of collecting and preserving representative examples of 19th- and 20th-century Canadian art. One of the finest private collections of its kind, the Sobey Art Foundation has assembled exemplary examples from Canadian Masters like Cornelius Krieghoff, Tom Thomson and J.E.H. MacDonald. The collection is housed in an intimate setting at Crombie House, the former home of Frank Sobey and his wife Irene in Pictou County, Nova Scotia. Tours are regularly scheduled throughout the summer months and by appointment year round.
About the Art Gallery of Nova Scotia
The Art Gallery of Nova Scotia is the largest art museum in Atlantic Canada with a mission to engage people with art. With locations in downtown Halifax and Yarmouth, the Gallery houses the Province’s art collection and offers a range of exceptional exhibitions, education and public programming.
Media contact:
Bernard Doucet, c/o Sobey Art Foundation
T + 1 902 752 8371 ext 2301 / C + 1 902 921 1755 / bernard [point] doucet [arobas] sobeys [point] com
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ODD GALLERY
The ODD Gallery is a contemporary exhibition space housed in KIAC. The ODD Gallery’s year-round programming features solo and group exhibitions (selected and curated by committee) by regional, national and international visual artists, as well as the annual thematic project, The Natural & The Manufactured. The gallery also presents a wide array of outreach programming including artist talks, openings, lectures, screenings, youth programs and other special events. Gallery programming fosters professionalism and appreciation of regional visual arts practice and provides the community with exposure and access to a diverse range of national and international contemporary visual arts practices and theories.
The Natural & The Manufactured project re-examines the various cultural and economic values imposed on the environment, while exploring alternative political, social, economic and aesthetic strategies towards a re-interpretation of landscape and social infrastructure. The Gallery seeks proposals from visual artists working in all media for this yearly thematic project. Two participants will be selected for exhibition-creation residencies leading to one gallery-based and one outdoor installation. New project ideas are encouraged. Applications to the N&M will be considered for 6-week residencies culminating in site-specific exhibitions opening August 11, 2016.
For application guidelines regarding both the general exhibition call and The Natural & the Manufactured thematic call, visit the ODD Gallery online: http://kiac.ca/oddgallery/submissions/
To view specific information regarding The Natural & the Manufactured project and archive visit naturalmanufactured.com
DEADLINE FOR THE NATURAL & THE MANUFACTURED RESIDENCE & EXHIBITION: FEBRUARY 15, 2015
DEADLINE FOR GENERAL EXHIBITION: MARCH 1, 2015
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Urban Shaman: Calls
Marvin Francis Media Gallery and (New Artist Dimension) Gallery
Programming/selection process is by ongoing submissions presented by artists, curators or groups. Exhibitions are selected by the Director according to the strength of the artistic merit and relevance to the broader understanding of contemporary Aboriginal art. We programme a wide variety of contemporary artistic practice including two and three dimensional works, media/new media and performance based art. Urban Shaman currently has three curated exhibition spaces. These include our 3000 sq. ft Main Gallery, the 300 sq. ft Marvin Francis Media Art Gallery and the 250 sq. ft Artist New Dimension (AND) Gallery. All artists are paid according to the CARFAC recommended fee schedule with the only exception being the annual 50-500 members show.
Urban Shaman provides shipping/transportation of artworks one-way, for out-of-town artists we provide a daily per diem, artist transportation, and accommodation for exhibition installation and opening. We also engage in a wide variety of dissemination/discourse activities through artist talks, symposia, publications and digital/internet technologies. Artist, writer and reproduction fees are paid for all dissemination activities. Our priorities constitute programming artists whose work hinges on experimentation in form and content. This includes artists at all levels of professional practice, whose work shows a high degree of aesthetic maturity and rigour.
Proposals are accepted on a continual basis and submissions should be addressed to:
Director
Urban Shaman: Contemporary Aboriginal Art
203-290 McDermot Avenue,
Winnipeg, MB, R3B 0T2
Include the following:
- Artist Statement (1 – 2 paragraphs)
- Artist Resume / C.V. (1 – 2 pages)
- Artist Proposal
- Including space and equipment requirements and a description outlining proposed work (1 – 2 Paragraphs)
- Support Material
- Digital – 10 to 20 images of proposed or recent work. Images must be MAC compatible with a minimum resolution of 72 dpi, 1024 x 768 pixel, 500k, RGB
- Audio/Visual – Do not exceed 10 min of running time
- URL– only applicable for artwork that is specifically created for the Internet
- Printed material – Publications, reviews, or other support material (optional)-Ensure that all support material is properly labeled in the order of viewing and adheres to our submission guidelines
- S.A.S.E. (Self Addressed Stamped Envelope)
For more information please contact us at 204.942.2674 or info@urbanshaman.org
US is a non-profit arts organization that is dedicated to the Aboriginal arts community and the arts community at large. Through it’s programming, US promotes discourse about contemporary Aboriginal art on local, national, and international levels. Through this discussion, it brings together Aboriginal and non-Aboriginal communities, knowing that contemporary art is an important and empowering tool for Indigenous peoples. We are dedicated to meeting the needs of artists by providing a vehicle for artistic expression in all disciplines and at all levels by taking a leadership role in the cultivation of Indigenous art.
3. appels internationaux
Mad House – Open call 2015
Mad House is a project of performing arts, that learns by experience and keeps transforming. The Mad House first season was a month-long performing arts event at Tiivistämö, Suvilahti, Helsinki, in October, 2014. It brought under the same ceiling 130 artists from Finland and abroad, with 52 different performances and workshops. The program was made of live and performance art, installations, Think Tank discussions on the future and status of performing arts, plus a many- sided bar program. After the month we said to each other – Mad House makes sense!
Now Mad House is launching a continuous open call for all the players at the art field. The continuous call means, that you can propose program and collaboration ideas for the Mad House any time, also for the up-coming seasons. Mad House is growing, developing, and becoming real by the needs of the art field, by listening to those needs, and by planning together. The next Mad House season (2nd) will take place at Tiivistämö, Suvilahti, on 1st September-30th November, 2015. The deadline for the program proposals for the Mad House second season is 16th of March, 2015.
What do we offer?
* Technical facilities, including a technician (excluding artistic design)
* Marketing and publicity as part of Mad House public relations
* A project-specific working grant from one week till two months (depending on the project)
Furthermore, we are offering a possibility for a summer residency on 22nd June-31th July, 2015, at the Performance Center, Suvilahti, Helsinki. The residency is meant for a working group.
For its program, Mad House is looking for interesting performances and demonstrations, exhibitions, workshops
and other concepts, such as lectures and club nights. You can propose program for the Tiivistämö hall, bar, or it can be independant on space, expanding to the whole Suvilahti area.
For the program at the hall, we have three time slots: 7-13 September, 21-27 September, 16-22 November
The projects that don’t need the Tiivistämö space, can happen on other times as well. Please notice, that Mondays are days for construction, and not available for public performances. That is to say, on Mondays Mad House is closed.
What do we want from you?
*a project proposal that is compact, but as detailed as possible (max A 4)
*information on spatial needs (hall, foyer, bar, the whole house, yard, no space at all…)
*If you are planning a project for the Tiivistämö hall, we’d like to know which time slot interests you, or is possible for you. The time slots: 7-13 Sept, 21-27 Sept or 16-22 Nov. Otherwise, please, tell us your proposed schedule (including the time slots that are not possible for you).
*Furthermore, tell us, whom you aim your project to. Why would it suit Mad House, why do you want to collaborate with Mad House?
*information on you: a short bio or CV
*a budget and preliminary technical rider
Send your proposal at latest on 16th of March to info [arobas] madhousehelsinki [point] fi. Further inquiries can be send to the same address, or you can call Mad House producer Mirva Pulkkinen at +358 50 545 4823.
The projects are chosen after discussing with the artist /working group.
All the applicants will be noticed at latest on 30th of April, 2015.
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NEXT THINGS 2015 – CONDUCTA: Global Art & Technology Challenge
Call for ideas: Open Hardware Fellowship
Submision deadline: April 17, 2015
LABoral Centro de Arte y Creación Industrial
Los Prados, 121
33394 Gijón
Asturias
T +34 985 185 577
F +34 985 337 355
info [arobas] laboralcentrodearte [point] org
www.laboralcentrodearte.org
Telefonica R&D and LABoral are proud to organize NEXT THINGS 2015 – CONDUCTA, the Forth Global Art & Technology Challenge.
The goal of the challenge is to bring together art and technology, artists with technologies, and to unleash the huge potential of mixing the creativity and perspective of artists with the nowadays powerful open hardware technologies.
NEXT THINGS 2015 – CONDUCTA pursues innovative and breakthrough ideas on the Internet of Things in the context of art and technology.
Telefonica R&D and LABoral are seeking researchers/artists/designers who are working on artistic and research projects exploring the modulation of human behavior in groups of people through new technologies, particularly ideas and techniques involving data mining and pattern recognition, machine learning, collective group behavior and wearable technologies and biometric data and similar.
Key words: Quantifed self, behavior, self-tracking, aggregate data, machine learning, wearable tracking
It is important to reflect on these frameworks and to explore the impact that the Internet of Things, and Interactions Machine to Machine (M2M) can have on the lives of people, on a scale that spans from individual to whole societies.
It will be appreciated in the proposals:
–That may be converted in manufactured objects, employed by people and societies
–Connected wirelessly to the Internet
The call is open to all creators in the space between art and technology. Basic ability to build the project on your own, with occasional support from Telefónica R&D and LABoral, is required: knowledge of open hardware platforms such as Arduino and general programming skills.
NEXT THINGS 2015 is looking for ideas that can be prototyped and built within the course of six months, based on open hardware platforms such as Arduino connected to the Internet.
The selected project will be awarded with a six-month artist fellowship, split between LABoral Centro de Arte y Creación Industrial (through Plataforma 0. Production Centre) in Gijón for two months and Telefónica R&D (Telefonica’s technology research and development arm) in Barcelona for four months. The goal of the fellowship is to enable the fellow to bring the chosen idea to life. The fellowship will start the latest, on June 1, 2015.
The artist will receive 12,000 euros gross as fees and a grant of up to 2,000 euros gross for travel, accommodation and expenses at LABoral.
Please send a one-page idea proposal, a one-page visual description and a CV in PDF format to produccion [arobas] laboralcentrodearte [point] org before April 17 2015. The proposal should outline the project and describe—on a high level—the building blocks required to make it.
Check for the rules: www.laboralcentrodearte.org
For any additional information or queries on the proposal call:
produccion [arobas] laboralcentrodearte [point] org
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FILMIDEO 2015
10th Annual Film and Video Screenings.
Filmideo is a yearly event, that celebrates the great diversity and work of independent filmmakers and video artists from around the globe.
For an entire month, IAC transforms it’s gallery space into a screening theater, where artists works are projected onto a 10’ x10’ screen and viewed by audiences of up to 100 people per screening.
We accept works by local, national and international artists.
– Work should be no longer than 25 minutes.
– Web based submissions are FREE. (We prefer submissions via Vimeo)
-If you would like to submit more than one piece, please include all video links in one email message.
-Youtube previews are welcome.
-Please include a $5 submission fee for DVD entries only. ($5 per DVD)
– Send DVD submissions with check made to Index Art Center to the address listed below.
– ALL genre’s accepted.
Please include:
1) Your name
2) State or country of origin
3) Phone, e-mail, website
4) Title/ length of work
5) Brief description
Deadline for submissions: April 1
Screenings: April, 18 and 25, 6 to 10pm
IAC / FILMIDEO
237 Washington Street
Newark, NJ 07102
862-218-0278
www.indexartcenter.org
index [point] gallery [arobas] gmail [point] com
Gallery ph. 862-218-0278
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SECRET is an international exhibition and events programme at Science Gallery Dublin that will explore the social and technological aspects of secrecy, particularly the future of surveillance, espionage and privacy. Why do humans like to keep and reveal secrets and why are we attracted to mysteries and puzzles? When are secrets a good thing and who has the right to keep them? How do emerging technologies protect or undermine privacy? What secrets should never be revealed and where is more transparency needed?
From cryptography, leaks, hidden messages, secret satellites, big data, conspiracy theories, puzzles, easter eggs and cryptocurrencies, SECRET will ask how hackers, spies, journalists, psychologists, criminals, companies and governments are approaching the new world of secrets.
Do you have an artwork that shows secrecy in a new light? Are you designing a device that will change everything from privacy to piracy? Or maybe you research the psychological drive to keep secrets or solve puzzles? We want your exhibit, installation and event ideas.
Topics we’re interested in:
Surveillance, security, privacy and transparency
Psychology of secrecy, metacognition, development, trust and guilt
Cryptography, ciphers, quantum computing and lockpicking
Hacking, phreaking, computer forensics and urban exploration
Secrecy and privacy as aspects of psychological and personal development
Social networks, online privacy and celebrities
Big data, bioinformatics, and identity theft
Propaganda, government secrets, security
Corporate espionage, trade secrets and cryptocurrencies
Satellites, drones, CCTV cameras
Puzzles, games, mysteries and Easter eggs
Find out more at https://opencall.sciencegallery.com
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The Six Inch Gallery is a virtual gallery. It is a collaborative effort between Orlando Leibovitz and various artists. Orlando draws the rooms and the visitors, digitally hanging other artists’ paintings, drawings and photographs.
SixInchGallery.com
Link to an article about Six Inch Gallery ttp://www.local-iq.com/arts/107-profile4/3655-off-the-white-wall.html
Six Inch Gallery is looking for painting, photography, and prints that depict or reference dreams.
Dreams and Art will be part of Currents 2015, and will be shown there June 12-28, 2015 and at SixInchGallery.com
Currents is an annual new media festival that shows established and emerging New Media artists in interactive and fine art video installations, multimedia performances, single channel video, animation, digital dome programs, experimental documentary and web based/app art forms.
Currents is found at http://currentsnewmedia.org/festivals/currents-2015/
Email submissions to Orlando [arobas] OrlandoLeibovitz [point] com
Include work title, artist name, and image file (jpeg preferred)
Deadline for submissions is April 15th 2015
Artists will be notified by April 30th 2015 of their inclusion.
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Final call for entries: artvideoKOELN – audiovisual experiences 01
Final call for entries
Deadline: 2 March 2015
artvideoKOELN – audiovisual experiences 01
@ TENRI – German – Japanese Cultural Centre Cologne
16 May 2015
http://www.nmartproject.net/netex/?p=6267
artvideoKOELN international
http://artvideo.koeln
artvideoKOELN (at) gmail.com
Link:
http://artvideo.koeln/
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Call for Curators:
2015 Open Call for Curatorial Proposals
LOCATION: Target Gallery
Deadline: March 9, 2015
This is an open call for independent curators working in North America to submit proposals for a group exhibition in the fall of 2015. We are looking for curators with a unique vision who are interested in creating a cross-cultural dialogue and featuring emerging contemporary artists in their area. The curator associated with the chosen proposal will have an exhibition – featuring 3 or more artists – in Target Gallery from September 5 – October 18, 2015. The selected curator will also receive a $5,000 stipend for exhibition expenses and a digital catalog. Our juror is DC-based independent curator and writer, Laura Roulet.
Link:
http://torpedofactory.org/opportunities/call-for-entries/
Address:
Target Gallery
105 N Union
Alexandria, Virginia 22314
United States of America
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KUNSTHALLE EXNERGASSE , Vienna
CALL FOR PROPOSALS 2016
Online Application: from February 10 until March 01, 2015
Kunsthalle Exnergasse invites you to submit exhibition proposals for the year 2016.
Corresponding exhibition programmes are decided in a two-step application and review process upon by an Advisory Panel.
Submissions for solo exhibitions will not be reviewed. We only accept online applications.
Please read carefully the guidelines regarding the application and review process and the available facilities of Kunsthalle Exnergasse before submitting your proposal.
http://www.wuk.at/language/en-US/WUK/Kunst/Kunsthalle_Exnergasse/Ausschreibung
Looking forward to your proposals!
KUNSTHALLE EXNERGASSE, WUK, Währinger Straße 59, 1090 Vienna, Austria
tel. +43-1-40121-42 / email: kunsthalle [point] exnergasse [arobas] wuk [point] at
http://kunsthalleexnergasse.wuk.at
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:60
LEAP SECOND FESTIVAL 2015
Deadline: 25 June 2015
Call for entries: Works lasting one second or less.
The festival is also interested in texts and essays.
The festival takes place on the leap second which occurs
30th June 2015 23:59:60 UTC.
Submission at festival website: http://noemata.net/leapsec26/
The closing date for submissions is the 25th of June.
The leap second festival is an open, free, distributed, international,
non-profit festival for art, technology and precarity coordinated on
the Internet. The festival intends to take place on every leap second
in the years to come. The first festival took place in 2012 and is
documented at http://noemata.net/leapsec/.
This second festival marks the 26. leap second and will be arranged
the 30th of June 2015 23:59:60 (UTC), lasting one second. During this
second all the works are exhibited, performed, and executed. The event
is documented afterwards.
The festival focus is on the leap second as
i) deviation and glitch, a bug in the machination of time,
ii) a reality-check and celebration (glitz) of natural cycles taking
place at the moment when the ideal time we have on our clocks is
synchronized with the real time based on the rotation of the earth;
iii) precarity, an unpredictable and insecure condition, affecting
material/physical and social/psychological welfare – from how this
inserted second wreaks havoc in computers worldwide, to how a technology
(of time and production) aggravate the precariat as social class;
iv) a marginal and intermittent existence, short and discontinuous,
autonomous and freely self-inserted/-exploited/-realized/-precarizated,
v) as art, out of time, out of order, out of line, a defiant leap;
vi) a school of sudden realization, perhaps – without past or future –
not here, not now, not this, not that – letting time fall away, together
with its minions – becoming vast and expansive beyond the seconds of the
wobbling earth – with the leap second as their paradox.
See full announcement: http://noemata.net/leapsec26/callforentries.html
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Call for entries
Deadline:4 March 2015
Call For Artists, Athens Digital Arts Festival
Public Space_s
Athens Digital Arts Festival invites you to submit proposals for its next edition taking place in spring in Athens. Deadline for submissions is 4 March 2015.
In our times, the notion of public space appears to be one of the most contradictory concepts. With the rise of network and communication technologies, our experience of public space has changed. Public space is not only characterised by physical space and architecture but also by networks and knowledge distribution.
While public space is mainly being interpreted through urban planning, digital public space is organised through IP locations, URLs and protocols. Their cartographies, as distinct as they may seem, are both informed by network dynamics that add new layers of interpretation. Squares, parks, streets and the Internet are all potential public spaces that are activated through participation and engagement in order to a cquire meaning.
The multiple interconnected spaces within which we act have redefined and affected our perception of everyday life as well as our social and cultural imaginaries. On the other hand, real-time data circulation and information exchange have created new patterns of communication allowing communities to surpass their localities and explore new modes of engagement and collaboration.
However, inhabiting at the same time a plethora of spaces that are potentially public the question that arises is: how open and free are these spaces? Have the visions regarding open access to public space and eventually public data been fulfilled?
Through this call, the festival invites proposals to explore the notion of “public” both in the digital and physical space.
VIDEO ART | ANIMATION | INSTALLATIONS | APPLICATIONS | PERFORMANCES | MUSIC | WEB ART | DIGITAL IMAGE | WORKSHOPS
How to apply:
ONLINE
Read and accept the terms of participation for your category/ies of choice
Fill out the corresponding application form/s
Your submission must include: 4 photo stills, video files should not exceed 1GB, accepted formats .mov, .avi, .mp4, .mpeg
Upload the above files on WeTransfer, Dropbox, etc. and include the link to your application.
For further inquires please contact us at submit [arobas] adaf [point] gr
(Those who wish to submit more than one works should follow the same process for each work)
BY POST
Follow steps 1-3 and export the online form/s
Send one (1) DVD containg your work (1 DVD per work), one (1) CD containing the four photo stills for each work and the participation form to the following address:Athens Digital Arts Festival
Miltiadou 18, 10560, Monastiraki, Athens Greece
Please write “cultural sample/no commercial value”
Link: http://www.adaf.gr/2015-edition
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Ende Tymes V is the 5th annual festival for NOISE and VIDEO ART in outer NYC. This year it will be held from May 13-17 at multiple venues in Brooklyn and Queens
Submissions of video art are requested for screening at Outpost on May 17, 2015.
??The theme is « sound vision » – sound as an integral component of the conceptual / thematic / technical video material. Single-channel works with time lengths of 2-15min are recommended.
??Please consider these simple requests:
– You may submit only 1 video for consideration, please do not send more than 1 proposal, and do not send multiple emails.
– Please send streaming links (YouTube, Vimeo preferred), not downloads.
– Make sure that the video will be available for viewing after the deadline – we will likely not watch any videos until after the deadline has passed, so make sure the links will not expire.
– Please do not email us to ask if we got the message, or if we have made a decision – we get a lot of submissions, so we cannot respond to every proposal. We’ll be in touch if we are interested
??Deadline April 1, 2015
Email your link, a short artist bio, and screening history of the work to endetymes [arobas] gmail [point] com
Please write this in the subject: ENDE TYMES V video submission [your name here]??
Announcements will be made by April 22. Final screening copies will be due by May 1 – uploads preferred. Screenings will be May 17 at Outpost Artists Resources.
more info:
http://halfnormal.com/endetymes/?
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Transcultures, lance, en partenariat avec VIDEOFORMES, un appel à participation Gif Awards (dans le cadre des Transnumériques Awards – Arts & Networks)
Exposition à VIDEOFORMES 2015 puis à la Biennale d’art contemporain et patrimoine ARTour (Belgique) et à la Biennale des cultures numériques
Transnumériques dans le cadre de Mons 2015, Capitale européenne de la Culture.
3 prix Transnumériques Gif Awards / VIDEOFORMES 2015 seront décernés en mars.
Toutes les infos sur transcultures.be
www.videoformes.com _ videoformes [arobas] videoformes [point] com
VIDEOFORMES _ LA DIODE_190/194 Bd Gustave Flaubert_63000 Clermont-Ferrand (France)
T + 33 (0)4 73 17 02 17
Quatre partenaires, 3 deadlines pour 3 expositions minimum tout au long de l’année 2015.
- @ Festival Vidéoformes
- Evénement Gifs Awards
- deadline le 01/03/2015
- exposition entre le 19 > 21/03/2015
- @ Biennale ARTour, Art contemporain et patrimoine
- Exposition Homo Faber Gifs
- deadline le 01/04/2015
- exposition entre le 26-6 et le 30-08-2015
- @ Les Transnumériques dans le cadre de Mons 2015
- Symposium Les Transnumériques + Café Europa
- deadline le 01/08/2015
- exposition entre le 27/11 et le 12/12/2015
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maps-dna-and-spam, a home for wayward new media, is looking for new occupants.
All work must be in html format. If you are interested in having your web-based project shown, send an email to mail (at) michaeldemers (dot) com
Work will be shown for a limited duration so check back often to see who is living there now.
Link:
http://www.michaeldemers.com/maps-dna-and-spam
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Franchise Program
Applications open: February 1–28, 2015
apexart
291 Church Street
New York, NY 10013
www.apexart.org
apexart announces our 8th annual Franchise Program open call, an opportunity for anyone to submit a proposal for an idea-driven, group exhibition to be presented anywhere in the world—except New York City.
Due to increased funding, apexart is adding an additional Franchise Exhibition to our 2015–16 season for a total of four winning projects, selected by a jury of over 100 creative professionals who vote online using apexart’s anonymized crowd-sourcing voting system. Winners receive a budget and administrative support to produce their exhibitions.
Proposals must be 500 words or less describing the central idea of the show. No links or images accepted.
Submit your proposal on the Franchise Program page starting February 1.
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Beginning today, January 14th, participants may submit entries to this year’s Prix Ars Electronica. The deadline is March 6, 2015.
The 2015 Prix Ars Electronica will honor excellence in the following categories: Computer Animation/Film/VFX, Digital Musics & Sound Art, Hybrid Art, u19 – CREATE YOUR WORLD, Visionary Pioneers of Media Art, and [the next idea] voestalpine Art & Technology Grant.
Winners receive the coveted Golden Nica statuette, prize money of up to €10,000 per category, and an opportunity to appear at the world-renowned Ars Electronica Festival in Linz.
Information about entering as well as nominating artistic projects is available at www.aec.at/prix. Interviews with jurors and artists as well as related stories of interest to participants are online at our Blog.
Ars Electronica Linz GmbH
Ars-Electronica-Straße 1
4040 Linz Austria
Tel. 0043.732.7272.0
Fax. 0043.732.7272.2
Email: info [arobas] aec [point] at
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7e édition de la Biennale de l’estampe de Saint-Maur :concours international d’estampes contemporaines.
Cette septième édition a pour thème : ” Traces”
Dates de la biennale : l’exposition des artistes sélectionnés se déroulera du 26 septembre au 23 novembre 2015 au Musée de Saint-Maur, Villa Médicis.
Dépôt des candidatures : entre le lundi 1er juin et le samedi 6 juin 2015
Adresse Musée de Saint-Maur – Villa médicis
5 rue Saint-Hilaire 94210 La Varenne Saint-Hilaire
Téléphone Tél. 33 (0)1 48 86 33 28 – Fax 33 (0)1 48 83 49 12
Email musee [arobas] mairie-saint-maur [point] com
Date limite d’inscription le samedi 6 juin 2015
4. résidences
Chiricahua National Monument Artist-In-Residence Program
Deadline: March 15, 2015 {POSTMARK}
Artist-In-Residence Program
Southeast Arizona Group
National Park Service
U.S. Department of the Interior
Chiricahua National Monument
Arizona
2015 Season
Artists have had a long-standing impact on the formations, expansion, and direction of our national parks.
Today, painters continue to document national park landscapes with contemporary approaches and techniques. Writers, photographers, sculptors, musicians, composers, and other performing artists also draw upon the multifaceted quality of parks for inspiration.
These artists translate the national park’s purpose, as a place of pleasure and preservation, into images which bring others enjoyment and a deeper understanding of the parks many Americans may never visit.
Chiricahua National Monument’s Artist-In-Residence program continues this tradition.
Artist-In-Residence Program
The Artist-In-Residence program at Chiricahua National Monument offers professional writers, composers, and visual and performing artists the opportunity to pursue their artistic discipline while being surrounded by the park’s inspiring landscape. Selected artists are given free accommodations for two to four week periods. No stipend is provided.
How to Apply
Artists must submit application materials and art samples exactly as indicated on the entry form. Insufficient, or excess materials, are causes for application rejection, as is an artist’s proposed use of a work already in progress as a residency project.
The Selection Process
A panel of professionals from diverse artistic disciplines will choose two to three finalists, with an alternate. Selection is based on artistic merit, the Statement of Purpose, and appropriateness to a national park residency.
Download Application: www.nps.gov/Artist-in-Residence-Entry-Form.pdf
Visit website for complete Artist in Residence details: www.nps.gov/artist-in-residence-program
National Park Service
U.S. Department of the Interior
Chiricahua National Monument
Southeast Arizona Group
4101 East Montezuma Canyon Road
Hereford, Arizona 85615
520-824-3560
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ART AT THE HEART
CALL FOR ARTISTS
Deadline: 27 February 2015
Application fee: none
The Shire of East Pilbara is providing an exciting opportunity for
an artist to spend six to ten weeks in the region, working on their
creative practice and engaging with local communities.
The residency includes accommodation, workspace, hire vehicle,
a commission budget of $40,000 and an artist prize of $15,000.
APPLICATIONS OPEN: Monday 8 December 2014
APPLICATIONS CLOSE: Friday 27 February 2015
EMAIL: projects [arobas] archipelagoarts [point] com [point] au
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Eastside International (ESXLA) Artist-In-Residence program
Deadline: ongoing
The self-structured residency lasts 3 months and includes a bedroom and adjoining studio for a contemporary visual artist to come to Los Angeles, make new work, network with other artists, spaces, galleries, curators, and others and explore Los Angeles. Beginning Sept 2015, ESXLA will be restructuring the AIR program to 3-month residency terms.
APPLICATION DEADLINES:
Feb-Aug 2015 Rolling deadline for one-, two- or three-month residencies.
See www.eastsideinternational.com/air for schedule and available slots.
FALL TERM – Sept 1st – Nov 29th, 2015
Deadline: May 1st, 2015
Accepted applicants notified mid-May, 2015.
WINTER TERM – Dec 1st, 2015 – Feb 27th, 2016
Deadline: August 1st, 2015
Accepted applicants notified mid-August, 2015.
SPRING TERM – Mar 1st – May 30th, 2016
Deadline: November 1st, 2015 Accepted applicants notified mid-November, 2015.
SUMMER TERM – June 1st – Aug 29th, 2016 Deadline February 1st, 2016
Accepted applicants notified mid-February, 2016.
More details about fees and application process at www.eastsideinternational.com/air
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Appel à candidature : La résidence pour photographes nature humaine
Cette résidence est conçue comme une étape dans l’œuvre des photographes. Le réseau et l’implantation de l’association sur son territoire donnent aux artistes accueillis les ressources nécessaires à l’éclosion de leur travail. Le temps et le cadre de la résidence Nature Humaine offre la possibilité d’une photographie en regard avec les habitants et leur lieux de vie.
La résidence a une durée de trois mois, de mi-septembre à mi-décembre 2015. Le projet réalisé est présenté l’année suivante, sous la forme d’un livre coédité par Nature Humaine, les éditions Filigranes (Paris/Trézélan) et les éditions Anomalas (Barcelone) et d’une exposition au Moulin de la Filature. Les tirages de l’exposition enrichissent un fonds photographique conservé à l’écomusée de la Brenne.
Les conditions matérielles et financières :
Mise à disposition d’un logement et d’un atelier en centre ville
Production du livre et de l’exposition plafonné à 7.300€
Droits d’auteur fonds photographique 2000€
édition: 50 exemplaires du livre cédés au photographe
Bourse de résidence de 3500€ comprenant une action pédagogique
complémentaire (20 heures au lycée Pasteur du Blanc)
Communication et service de presse assuré
Véhicule personnel conseillé
Le comité de sélection est le 17 avril 2015
Le comité de sélection Résidence Nature Humaine 2015 est composé de personnes représentatives du monde photographique, de l’association Nature Humaine et des institutions culturelles régionales.
Télécharger l’intégralité de l’appel à candidature
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The Digital Fabrication Residency program is launching an online special speaker series that will be free to the public and members of the Digital Fabrication Residency community. The Digital Fabrication Residency program provides an online professional development opportunity for artists, educators and designers to learn and explore digital tools in their work. We are accepting proposals from artists, educators, technicians, critics and art historians with experience and knowledgeable insights into the convergence of contemporary art, craft, design and digital fabrication technologies.
Proposals should describe outline the main project or idea to be presented. Please keep proposals brief and provide supplemental website links related to the focus of the proposal as well as contact information (name, email, contact #, city, country) and a brief bio with c.v. or resume. All proposal materials can be sent to digitalfabricationresidency [arobas] gmail [point] com with Speaker Series Proposal as the subject line.
To learn more about the Digital Fabrication Residency program, visit www.digitalfabricationresidency.com
Link:
http://www.digitalfabricationresidency.com/
Address:
Digital Fabrication Residency
Online
United States of America
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ARTIST IN RESIDENCE PROGRAM
Founded in 2001, the KIAC Artist in Residence Program has welcomed over 200 talented artists, musicians and filmmakers to Dawson City from all regions of Canada and around the world. The program operates year-round and accommodates two artists concurrently for residencies of four to twelve weeks in duration. Artists in Residence also facilitate outreach programs such as artist talks, open studios and workshops intended to promote interaction and professional development, and advance the understanding and appreciation of contemporary arts practices within the community.
Complete submission guidelines for the Artist in Residence Program are available here: http://kiac.ca/artistinresidence/apply/
DEADLINE FOR RESIDENCE APPLICATIONS: APRIL 1st, 2015
Contact:
Tara Rudnickas
Director, ODD Gallery & KIAC Artist in Residence Program
gallery [arobas] kiac [point] ca
Nicole Rayburn
Coordinator, KIAC Artist in Residence Program
artistresidence [arobas] kiac [point] ca
Klondike Institute of Art & Culture
Box 8000, Dawson City, Yukon, Y0B 1G0
(867) 993 5005
www.kiac.ca
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École nationale supérieure d’art de Bourges
APPEL A CANDIDATURE RESIDENCES
Chaque année depuis 1991, l’École nationale supérieure d’art de Bourges reçoit de jeunes artistes en résidence, avec le soutien financier de la Direction Régionale des Affaires Culturelles et du Conseil Régional du Centre. Ces résidences ont pour but de permettre à de jeunes artistes français ou étrangers de réaliser un projet de recherche personnelle en lien avec l’école, ses enseignants, ses étudiants ou tout autre partenaire extérieur.
Les candidatures sont sélectionnées par un jury composé d’un représentant de la Direction Régionale des Affaires Culturelles du Centre, du Conseil Régional Centre, de la Directrice du Fonds Régional d’Art Contemporain Centre, de trois enseignants de l’école et du Directeur de l’école.
Les candidat(e)s retenu(e)s bénéficient d’un temps de résidence de trois mois, à fixer pendant la période scolaire.
Ils(elles) bénéficient d’une bourse de 3.000 €.
Le(la) résident(e) est logé(e) dans un atelier d’artiste d’une superficie de 100 m2, équipé d’un espace d’atelier, d’un coin cuisine, d’une chambre à coucher et d’une salle de bain en mezzanine.
Le projet de recherche et ses implications budgétaires seront remis à Chloé Nicolas un mois avant le début du séjour. Une réunion de validation se tiendra à l’arrivée du(de la) résident(e) et donnera lieu à une convention entre lui(elle) et l’école.
Le(la) résident(e) s’engage à présenter son travail sous forme de conférence au début de son séjour et à mettre en œuvre un projet de workshop avec les étudiants de l’école.
Il(elle) travaillera en étroite collaboration avec l’équipe pédagogique et plus particulièrement avec l’équipe permanente de La Box : Chloé Nicolas (responsable de La Box), Véronique Frémiot (responsable des résidences) et Manon Chavigny (assistante de régie)
Modalités :
Dossier + fiche de renseignements envoyés par voie postale (Chloé Nicolas, La Box – 9, rue Édouard-Branly, BP 297, 18006 Bourges cedex, France).
Télécharger la fiche de renseignements.
Réception des dossiers AVANT le 15 mars 2015.
http://ensa-bourges.fr/index.php/fr/galerie-la-box/appels-a-candidatures/residences?acm=9144_302
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Deadline: March 15, 2015 {ONLINE}
Joshua Tree Highlands Artist Residency
JTHAR Board Members
Joshua Tree Art Gallery
Joshua Tree National Park
Joshua Tree, CA
May 26-July 14, 2015
Joshua Tree Highlands Artist Residency is a program offering artists a house in which to live and work for a period of seven weeks (May 26 – July 14th, 2015).
The houses are located minutes from the west entrance to Joshua Tree National Park.
The park is one of the most spectacular environments in the country and the unique beauty and quiet is an ideal place to create.
The residency is open to artists worldwide working in all media, including painters, photographers, writers, musicians, etc.
Selection Process:
Artists are selected to attend the residency program by the Joshua Tree Highlands Artist Residency Board Members. The committee reviews all applications submitted for the program. Selection is based on the merit of the artist’s work and residency proposal.
Scholarship Information:
All 2015 chosen artists will receive a scholarship/stipend to be used to deter costs of participating in the program. The residency provides studio spaces and accommodations; scholarship funds can be used toward other expenses such as art materials, transportation, food, etc. Depending on available scholarship funds, 2015 scholarships will amount to between $700- $1,000 per artist.
Studios and Accommodations:
Each artist will be assigned his or her own house in which to live and work for the length of the residency. Artists may choose to work at the JTHAR dedicated studio space- a large shared studio space divided by moveable walls depending on the artists’ needs.
Download 2015 Artist Residency Information & Guidelines: www.jthar.com/jthar2014residencyinformation.pdf
Apply Online via Cafe: https://www.callforentry.org/festivals_unique_info.php?ID=2095&sortby=fair_name&apply=yes
Visit website for additional details: www.jthar.com
Joshua Tree Highlands Artist Residency
JTHAR
621 Palms Blvd.
Venice, CA 90291
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La Fragua Artist Residency is open to artists of all disciplines and nationalities. We offer an opportunity to participate in a non-conventional residency experience. Our application process is open all year- no deadlines- so please feel free to get in touch for more information at javi [arobas] lafragua [point] eu.
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Atelier Topaz – résidence Opasatika, Ontario, Canada
Le lieu
Situés au cœur de la forêt boréale, les Ateliers Topaz sont à la fois un lieu de retraite et un centre de création pour artistes, toutes disciplines confondues. L’endroit parfait pour la réflexion, l’évasion. Le groupement d’édifices fait 900 mètres carrés et repose sur 14 hectares face à la route Transcanadienne. Il donne sur un étang de deux hectares. Topaz c’est la « Route 66 » dans le nord de l’Ontario. L’endroit, modeste et nostalgique, rappelle aussi les grandes épopées de la colonisation francophone de l’Ontario. Ces studios de création ou cette résidence d’artistes, endroit idéal pour les arts visuels, sont situés au centre du Canada, à mi-chemin entre l’Atlantique et le Pacifique, là où les étoiles deviennent les topazes de la nuit.
Ce qu’on offre
D’abord l’espace et, l’espace de travail déterminés selon les besoins de l’artiste. Les espaces polyvalents permettent d’y faire de la peinture, de la sculpture, de l’installation, etc. L’atelier de menuiserie, le Bar à clou, est équipé des outils de base. Un magasin d’objets trouvés est disponible autant pour l’inspiration que pour l’utilisation dans une œuvre. Le peintre apporte ses pinceaux, le musicien son instrument et l’écrivain son ordi.
Les personnes qui séjournent aux Ateliers Topaz jouissent de l’accès à la cuisine et sont responsables de préparer leurs repas. Toutefois Laurent peut aussi leur cuisiner de petits plats typiquement canadiens-français aux besoins ou aux désirs. Topaz possède deux suites avec lit double et une chambre avec lit simple. Chacune possède sa salle de toilette avec douche. Ces installations évoquent admirablement le style des années 1960. Pour la baignade, le Lac des Cœurs se situe à deux kilomètres à l’est. Pour le canotage ou la pèche, la rivière Opasatika est deux kilomètres à l’ouest. Pour se déplacer, il y a de vieux vélos ou la marche. Pour un frais très raisonnable, votre hôte peut aussi vous conduire ou organiser un déplacement vers Kapuskasing à l’est ou vers Hearst à l’ouest. Les matériaux d’artistes ne sont pas disponibles dans la région. Il est donc important de faire vos achats avant votre séjour, à moins que vous travailliez avec des matériaux que l’on peut se procurer dans des magasins ordinaires ou même en nature.
Dossiers en tout temps
www.atelierstopaz.ca
5. art public
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Call to Artists – Pilot Sound Fire Station Public Art Project
The Pilot Sound Fire Station public art competition, open to professional Artists residing in Western Canada, including Edmonton, Alberta, British Columbia, Saskatchewan, Manitoba, Yukon, North West Territories, and Nunavut, is held in accordance with the City of Edmonton policy “Percent for Art to Provide and Encourage Art in Public Areas” (C458C).
Budget:
$50,000.00 CAD (maximum, all inclusive)
Deadline for Submissions:
4:30 pm on Thursday, April 16, 2015
Installation:
Spring 2017
An INFORMATION SESSION will be held:
Wednesday, March 11, 2015 , 5:00 pm – 7:00 pm
Governor’s Boardroom – Prince of Wales Armouries,
10440 108 Avenue, Edmonton, AB
RSVP is required – please email Robert Harpin
City of Edmonton & EAC Public Art personnel will outline the specifics of the project and requirements.
To view detailed renderings and plans of this project, please email Robert Harpin
We thank all artists for contributing their time and professional work for their initial concept proposal submissions.
We thank all artists for contributing their time and professional work for their initial concept proposal submissions.
>> Click Here to download the full Call
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APPEL DE PROPOSITIONS
Œuvres d’art public temporaires
Région de la capitale du Canada
Date limite : Le 9 mars 2015, 14h00, HNE
Patrimoine canadien (PCH) est à la recherche de deux œuvres d’arts publics déjà existantes pour son projet « PAUSE, pour un instant d’art public ». Les œuvres d’art public peuvent comprendre des éléments fonctionnels, interactifs, contemplatifs ou ludiques invitant le public à prendre une pause d’art public dans leur journée.
En raison de l’échéancier serré du projet, seules les œuvres existantes seront acceptées.
Cliquez sur le lien suivant pour obtenir les documents : http://bit.ly/1zq1BOQ
Les documents de l’Appel de propositions sont disponibles sur le site achatsventes.gc.ca
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Request for Proposals
Iowa Art in State Buildings Program
Iowa City, Iowa, USA
Budget: $386,000 USD (all inclusive)
Eligibility: Open to all professional public artists, artist teams, or artist representatives
Deadline: April 2, 2015
The University of Iowa, in Iowa City, Iowa is issuing this Request for Proposals from artists, artist teams, or artist representatives for artwork for permanent exterior installation on the site of the replacement Art Building, which is currently under construction.
Please note: opportunities for integration of the artwork with the building and site are very limited; therefore, the selection committee primarily seeks to purchase and place a new or existing work of art on the site.
For more information and submission guidelines: http://www.facilities.uiowa.edu/art-on-campus/RFP%20-%20Art%20Building%20Replacement%20-%20020615.pdf
Questions about the project may be directed to:
Shawn Albaugh Kleppe
artinstatebuildings [arobas] uiowa [point] edu
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Toronto Pearson International Airport presents
CALL TO ARTISTS
Long Term Temporary Exhibition at Terminal 3
Deadline: Friday March 20, 2015 at 5:00 pm
Canadian professional photographers are invited to submit work for consideration for a long-term temporary exhibition at Toronto Pearson International Airport. As part of the airport’s Terminal 3 revitalization project, we will install several series of photographs alongside moving sidewalks in a corridor that connects two sections of the terminal. The photographs will be printed in large scale, on vinyl. Up to three artists will be selected. Works will be on display for approximately one year. Toronto Pearson covers all production costs and each artist will be paid an exhibition fee of $2500.
Theme: Canadian national and regional identity
Selection committee:
Lee Petrie, Curator, Toronto Pearson International Airport
Emily McInnes, Founder and Director, EYE BUY ART
Toni Hafkenscheid, Photographer and photography instructor
Submission is online only. For complete details and online application form, click on the link below and scroll down to Call to Artists.
http://torontopearson.com/en/shopdinerelax/art-exhibits/changing/#
Toronto Pearson International Airport
Art and Exhibits Program
3111 Convair Drive
Toronto, ON
L5P 1B2
www.torontopearson.com
Contact Information:
Lee Petrie, Curator
416-776-3603
Photo2015 [arobas] gtaa [point] com
6. divers
Forum sur la diffusion des arts visuels. Un échange réussi!
Ottawa, le mardi 24 février 2015 – Le Forum sur la diffusion des arts visuels que l’AGAVF organisait à Montréal les 20 et 21 février dernier, en marge de sa 12e assemblée générale annuelle, aura été une occasion très propice d’échanges et de réflexions pour les représentants des galeries et centres d’artistes présents à la rencontre.
À travers trois formats de discussion dont un panel abordant les activités de professionnalisation pour les artistes, un atelier étayant les stratégies portant sur l’appréciation de l’art et les enjeux liés à la réception de l’art contemporain auprès des différents publics, une étude de cas sur le développement de corridors de diffusion, la cinquantaine de participants a pu prendre la mesure de plusieurs expériences inspirantes menées par des centres d’artistes de Montréal comme Skol, OBORO, Verticale, Turbine et Clark.
Les échanges qui ont suivi ont permis de partager les initiatives phares des communautés francophones comme l’exposition américaine Oh Canada! accueillie en Atlantique par quatre galeries, les festivals performatifs de Sudbury (FAAS) et Moncton (jè-st), les programmes de formation du LABO à Toronto, l’École libre à Ottawa ou Entr’Arts à Banff, et des initiatives nationales comme Parlons d’art contemporain.
Comme le disait Nisk Imbeault dans son rapport de la présidente : « Ce premier Forum sur la diffusion des arts visuels cadre bien dans les initiatives de notre réseau qui favorisent le rayonnement via les partenariats, tels la FAAS, TMAC ou le «Quartier des arts» de Saint-Boniface. On peut constater que ces collaborations contiennent des risques et des défis, mais qu’ils présentent aussi des occasions d’apprentissage et, surtout, ils permettent de prendre en compte nos forces et nos atouts.»
En terminant, Monsieur Randy K. Miller, gestionnaire national du Fonds du Canada pour la présentation des arts au Patrimoine canadien, est venu donner des pistes d’action indiquant l’ouverture de son ministère à des initiatives qui émaneraient du milieu des arts visuels pour offrir des expériences artistiques variées et contemporaines aux communautés francophones.
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Nouveau CA à l’AGAVF
Mathieu Léger et Éric Lesage ont été réélus au conseil d’administration de l’Association des groupes en arts visuels francophones lors de l’assemblée générale annuelle. Ils rejoignent Nisk Imbeault, Tam-Ca Vo-Van, Diane Besner et Dominique Rey.