La Liste de l’Association des groupes en arts visuels francophones (AGAVF) présente les nouvelles de ses membres au Manitoba, en Ontario, au Nouveau-Brunswick et en Nouvelle-Écosse, et compile les appels de dossiers en arts visuels, arts médiatiques, performance, art public qui s’adressent principalement aux artistes et parfois aux commissaires.
Visitez l’AGAVF www.agavf.ca
Twitter: @agavf
Facebook: www.facebook.com/agavf
La Liste sur Internet: liste.agavf.ca
Nouvelles des membres de l’AGAVF
Le Laboratoire d’Art (Le Labo) (Toronto)
Philippe Blanchard – Lumière concrète
du 21 octobre au 22 novembre 2014
à la Galerie Glendon, Collège Glendon,
Université York, 2275, avenue Bayview
Toronto, Ontario
www.lelabo.ca
Centre d’artistes Voix Visuelle (Ottawa)
Exposition internationale d’estampe numérique 9e édition
Commissaire : François Chalifour
Du 8 novembre au 9 décembre 2014
Vernissage : le jeudi 13 novembre à 17 h
67, avenue Beechwood (au 2e étage)
Ottawa, Ontario
www.voixvisuelle.ca
Atelier d’estampe Imago (Moncton)
Carole Deveau – Seeing Japan Through Origami
du 17 octobre au 1er décembre 2014
140, rue Botsford, rez-de-chaussée du Centre culturel Aberdeen
Moncton, Nouveau-Brunswick
www.atelierimago.com
Galerie Sans Nom (Moncton)
Paolo Almario – mon/ton
Acadie Underground : Redux
Commissaire: Nisk Imbeault
du 14 novembre au 12 décembre 2014
140, rue Botsford, rez-de-chaussée du Centre culturel Aberdeen
Moncton, Nouveau-Brunswick
www.galeriesansnom.org
Galerie d’art Louise et Reuben-Cohen (Moncton)
Amanda Dawn Christie – Land Lost
Commissaire : Mireille Bourgeois
du 8 octobre au 30 novembre 2014
Pavillon Clément-Cormier
Centre universitaire de Moncton, Nouveau-Brunswick
www.umoncton.ca/umcm-ga
Galerie SAW Gallery (Ottawa)
Jasmina Cibic – The fruits of our land
Commissaire: Jason St-Laurent
du 12 septembre au 15 novembre 2014
67, rue Nicolas
Ottawa, Ontario
www.galeriesawgallery.com
Maison des artistes visuels (Saint-Boniface)
Nathalie Daoust – Tokyo Hotel Story
du 23 octobre au 29 novembre 2014
219, boulevard Provencher
Saint-Boniface, Manitoba
www.maisondesartistes.mb.ca
Galerie du Nouvel-Ontario (Sudbury)
Le nouveau Louvre – activité bénéfice
du 15 novembre au 20 décembre 2014
174, rue Elgin
Sudbury, Ontario
www.gn-o.org
1. appels en français du Canada
Galerie Sans Nom programmation – Moncton – 15 janvier 2015
Galerie Sans Nom vidéo poésie – Moncton – 15 décembre
articule – Montréal – 24 novembre
Le Lobe – Chicoutimi – 31 janvier 2015
Optica – Montréal – 28 février 2015
Action art actuel – Saint-Jean-sur-Richelieu – 27 février 2015
Atelier Graff – Montréal – 7 novembre
Maison des arts de Laval – 1er décembre
Verticale centre d’artistes – Laval – 16 novembre
Skol – Montréal – 17 novembre
Galerie de l’Atelier circulaire – Montréal – 15 novembre
VUphoto – Québec – en tout temps
TO2015 – Toronto – 31 décembre
2. appels en anglais du Canada
Images – On screen film + vidéo – Toronto – 15 novembre
Stride Art Gallery – Calgary – 30 novembre
Urban Shaman – Winnipeg – en tout temps
21st International Symposium on Electronic Art – Vancouver – 20 décembre
Gallery 44 – Toronto – 7 novembre
Daniels spectrum hallway Galleries – Toronto – 15 décembre
New Adventures in Sound Art – Toronto – 15 novembre
Martha Street Studio – Winnipeg – en ce moment
3. appels internationaux
Biennale de l’estampe de Saint-Maur- La Varenne Saint-Hilaire, France – 6 juin 2015
Guanlan International Print Biennial – 10 février 2015
Festival Belluard Bollwerk International – Fribourg – 15 décembre
Art laboratories – Berlin – 15 décembre
Films Art, architecture, images en mouvement, La collection d’Ana D. – Châteauroux,
France – 31 janvier 2015
19th Contemporary Art Festival Sesc_Videobrasil – 16 novembre
Santa Fe’s International New Media Festival – 1er décembre
The lying on the floor, abandoned to lie – Videonale 2015 – 31 décembre
European media art festival – Osnabrueck – 5 décembre
Kunsthal Charlottenborg – Copenhagen – 13-20 novembre
Festival des architectures vives – France – 5 décembre
Media Art Biennale WRO – Pologne – 10 décembre
Gyeonggi International Ceramic Biennale – 7 novembre
4. résidences
Cove Park – Écosse – 24 novembre
Centre international d’art et du paysage – 8 décembre
Le Lobe – longue résidence d’été – Chicoutimi – 31 janvier 2015
RU & Visual AIDS – Curator residency – New York Cité – 14 novembre
Odyssée – Résidence d’artiste – Paris – 22 novembre
La Fragua Artist Residency – aucune date
L’Atelier circulaire – Montréal – 15 novembre
VU photo – Québec – 15 février 2015
Atelier Topaz – Ontario – en tout temps
5. art public
City of Richmond Public Art Program – 17 novembre
Parc Downsview Park – Toronto – 4 décembre
Town of Newmarket – 13 novembre
Art Gallery of Hamilton – 5 décembre
1. appels en français du Canada
Galerie Sans Nom
Expositions à la GSN
Appel de dossiers
Saison 2015 – 2016
Date limite : 15 janvier 2015
ATTENTION:
NOUS ACCEPTONS SEULEMENT DES SOUMISSIONS ENVOYÉES PAR L’ENTREMISE DU FORMULAIRE WEB.
Les soumissions envoyées par courriel ou par la poste ne seront pas acceptées.
Après d’avoir lu les informations ci-dessous, veuillez soumettre votre proposition en utilisant le nouveau formulaire web trouvé ICI.
Les dossiers doivent comprendre :
- lettre d’intention
- titre et description détaillée du projet proposé
- les besoins techniques du projet
- curriculum vitae et une courte biographie
- 10 à 15 exemples de travaux récents (format numérique)
- images – jpg, 72dpi, 1024 px max
- audio et vidéo – veuillez soumettre un lien URL. 5 minutes maximum
- liste détaillée du matériel d’appui
- dossier de presse (facultatif)
Vous pouvez soumettre ces documents soit en plusieurs fichiers PDF ou dans un seul PDF compréhensif.
La Galerie Sans Nom est un centre d’artistes voué à la présentation des arts visuels et multidisciplinaires. Depuis 1977, elle appuie les initiatives d’artistes, favorisant l’expérimentation et l’innovation. Sa programmation tient compte des tendances de l’art actuel et reflète les préoccupations et les réalités contemporaines, tout en étant pertinente pour son milieu et sa communauté d’artistes. La GSN étend ses activités à une variété de pratiques et de disciplines afin de répondre aux besoins changeants d’une communauté diverse dans un milieu urbain en croissance. La Galerie Sans Nom respecte les cachets d’artistes recommandés par CARFAC.
Pour plus de renseignements, veuillez contactez la direction par courriel un utilisant ce lien ici.
http://gsn.galeriesansnom.org/fr
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Appel de dossiers – Galerie Sans Nom
La Galerie Sans Nom organise avec les commissaires Daniel Dugas et Valerie LeBlanc une exposition de vidéos poésie qui sera présentée du 20 mars au 1 mai 2015.
Les œuvres recherchées sont des poèmes sur écran où le texte, l’image et le son s’entremêlent. La durée des vidéos ne doit pas excéder 5 minutes. Les œuvres doivent avoir été réalisées après janvier 2013. Sans sous-titres si la langue originale du film est le français ou l’anglais. Avec des sous-titres en français ou en anglais pour les autres langues. Une courte biographie et un synopsis doivent accompagner chaque soumission. Les vidéos sont acceptées en ligne via DropBox ou Vimeo.
L’inscription est gratuite. Les artistes sélectionnés recevront un cachet d’artiste suivant les normes du CARFAC.
Date limite: Le 15 décembre 2014
Les dossiers doivent comprendre:
Nom du réalisateur
Adresse
Courriel
Durée
Année
Format de tournage
Lien (Vimeo / Dropbox)
Diffusions précédentes
Synopsis
Bio
Portrait photo de l’artiste (JPEG, 300 DPI)
Image de l’œuvre vidéo (JPEG, 300 DPI)
Soumissions en document WORD.doc à: videopoesieGSN [arobas] gmail [point] com
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articule | 262 Fairmount ouest, Montreal, QC, H2V 2G3
APPEL DE DOSSIERS 2015-2016
DATE DE TOMBÉE : 24 novembre 2014
articule est un centre d’artistes qui se consacre à la présentation d’un large éventail de pratiques en art actuel et qui soutient la rigueur artistique, l’expérimentation et l’engagement social. articule porte attention aux artistes de la relève ainsi que ceux.celles qui ont établis des précédents importants et continuent de prendre des risques.
articule invite les artistes, les collectifs d’artistes et les commissaires locaux, nationaux et internationaux, ainsi que toutes les personnes intéressées à établir un dialogue avec les arts actuels, à proposer un projet pour sa programmation de septembre 2015 à juin 2016. Nous acceptons les expositions, projets et recherches de différentes natures ayant lieu à la galerie, hors les murs ou en ligne; ainsi que les collaborations (entre individus, organismes, institutions, disciplines, etc.). Nous acceptons également des projets se déroulant dans un temps autre que les cinq semaines d’exposition habituelles.
Avant de nous faire parvenir votre dossier, nous vous invitons à visiter notre site Internet afin d’obtenir plus d’informations sur notre mandat, notre programmation ainsi que les dimensions de la galerie. articule respecte les barèmes établis par CARFAC pour le paiement des cachets d’artistes.
DATE DE TOMBÉE : 24 novembre 2014
Votre soumission de projet doit comprendre :
– description du projet spécifiant les besoins spatiaux, techniques et le lien avec votre démarche artistique (max. 2 pages)
– curriculum vitae
– matériel de soutien (comprenant un ou plusieurs des documents suivants) :
– maximum 20 images numériques clairement identifiées
– maximum 10 minutes de vidéos (extraits ou oeuvres complètes) clairement identifiées. (Veuillez ne pas envoyer de documents vidéo par courriel. Intégrez plutôt un lien Viméo ou YouTube à votre dossier. Si vous créer un compte privé, n’oubliez pas de préciser le mot de passe.)
– un site Internet
– tout autre document que vous jugez pertinent à la demande
– liste descriptive des documents visuels (titres, dates, dimensions et médium)
Important :
Veuillez respecter les indications suivantes pour vos documents numériques.
– votre demande doit être contenue dans un seul courriel de maximum 10 MB
– vos documents doivent être compatibles avec Mac, Windows et Linux
– format jpeg suggéré n’excédant pas 500 KB ou 1024 x 768 pixels
– numérotez et identifiez chaque image avec le titre correspondant à la liste
descriptive
– veuillez ne pas envoyer d’oeuvres originales
– Nous encourageons l’envoi de dossiers électroniques, mais si vous préférez envoyer des documents par la poste, il vous est également possible de le faire.
Veuillez envoyer votre proposition à : soumission [arobas] articule [point] org
http://www.articule.org/fr/nouvelles/appel-de-dossiers-programmation-2015-2016
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A P P E L S D E D O S S I E R S
4 D I F F É R E N T S
Chicoutimi, Qc G7j 1L4
Au plaisir de lire vos propositions !
http://lelobe.com/appelsdedossiers/
Appel à projets
OPTICA, centre d’art contemporain
5445, avenue de Gaspé, # 106
Montréal, Québec H2T 3B2
T + 1 514 874-1666
info [arobas] optica [point] ca
optica.ca
Galerie 1 et Galerie 2
28 février 2015
Veuillez consulter le site web de la galerie pour connaître les modalités de soumission de dossiers.
CENTRE OPTICA – MISSION
Fondé en 1972, OPTICA, centre d’art contemporain participe au rayonnement de Montréal sur la scène nationale et internationale. Il présente annuellement un programme varié d’expositions et des activités d’interprétation ainsi qu’une résidence de recherche en partenariat avec un diffuseur européen (art3, France). L’ensemble de ces programmes propose une réflexion critique sur l’actualité de l’art et stimule la création d’œuvres nouvelles, mandats soutenus par une activité éditoriale rigoureuse.
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APPEL DE DOSSIER 2015-2016
Action Art Actuel est un centre d’artistes qui se consacre à la promotion et au développement des pratiques en art actuel. Actif depuis plus de 25 ans dans la région de Saint-Jean-sur-Richelieu au Québec, AAA agit comme lieu de diffusion et de soutien à la recherche en présentant le travail d’artistes d’ici et d’ailleurs.
AAA offre un environnement stimulant de recherche, de diffusion et d’expérimentation, où artistes émergents et établis se succèdent à travers une programmation d’expositions, d’événements et de résidences. Le centre compte une salle d’exposition, une salle multifonctionnelle, une résidence et un centre de documentation.
AAA invite les artistes professionnels, établis ou de la relève, les artistes d’origine autochtone ainsi que les commissaires, à soumettre un projet d’exposition pour la programmation régulière de 2015-2016.
Date de tombée: vendredi 27 février 2015
Le dossier doit comprendre :
• Curriculum vitae
• Démarche artistique
• 10 images en format jpeg (72 dpi)
• Liste descriptive des images
• Proposition de projet
• Dossier de presse, s’il y a lieu
Les dossiers reçus seront soumis à un comité composé de pairs.
Les dossiers doivent nous parvenir PAR LA POSTE UNIQUEMENT à l’adresse suivante:
Action Art Actuel
APPEL DE DOSSIER
191, rue Richelieu
Saint-Jean-sur-Richelieu, Qc, J3B 6X7
Information :
Marie Hébert
450 357 2178
direction [arobas] action-art-actuel [point] org
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S’exposer aux intempéries
1- Salle Alfred-Pellan – 400 m2 – 20 cimaises amovibles – éclairage de scène
2- Foyer du théâtre – 25 m2
Envoyez les dossiers par la poste à :
Maison des arts de Laval – Salle Alfred-Pellan
APPEL DE DOSSIERS – PROJETS D’EXPOSITION
1395 boul. de la Concorde O.
Laval, Québec H7N 5W1
Verticale – centre d’artistes lance un appel aux artistes en art actuel pour la programmation régulière de l’année 2015-2016.
Verticale – centre d’artistes s’intéresse aux cycles de diffusion atypiques, aux processus de création, aux spécificités des arts visuels dans un contexte d’éclatement disciplinaire. Expositions, installations, interventions, déambulations, performances, ces pratiques nécessitent des modes de diffusion adaptés et flexibles.
Verticale propose aux artistes de contribuer à une réflexion sur le territoire et sur sa construction symbolique. À travers des œuvres critiques, percutantes ou discrètes, les artistes ont un rôle important à jouer dans un espace social en transformation.
Verticale souhaite répondre aux besoins des artistes et accompagner leurs démarches de création.
Cliquez ici pour les détails complets
Verticale centre d’artistes
412-397, boul. des Prairies O.
Laval (Québec) H7N 2W6
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APPEL DE DOSSIER / CALL FOR SUBMISSIONS
Date de tombée — 17 novembre 2014
Skol accepte présentement les propositions d’expositions et de projets ponctuels pour l’année de programmation 2015-2016.
Il peut s’agir de projets d’exposition, de commissariat, d’intervention, de cours de maître, de performance, de conférence, d’atelier, de projection, de recherche dans les archives, d’initiative de financement ou d’un ensemble de ces formes dans un projet d’envergure.
Les expositions en galerie et autres projets seront réunis sous un thème élaboré selon leurs affinités communes, pour former une programmation pouvant nourrir les recherches plastiques et/ou les questionnements politiques et théoriques.
La prise de risque, les pratiques émergentes et l’élaboration d’un programme à hauts contrastes dans un contexte rigoureux sont à la base de la vision artistique du Centre.
—
Tous les dossiers doivent comprendre :
- Un court texte au sujet de votre pratique artistique
- Un texte présentant votre projet
- Un curriculum vitæ (max. 3 pages)
- Un maximum de 20 images (JPG n’excédant pas 1 Mo ou 1024 X 768 pixels), et/ou un lien vers des extraits vidéo ou audio (10 min. max.) qui représentent votre démarche artistique
- Une description détaillée de vos images et/ou vidéos
Information générale :
- L’appel est ouvert aux artistes et aux professionnels de l’art de tout âge et niveau d’expérience
- Les dossiers seront évalués par un comité de pairs
- Skol paie les droits de diffusion et honoraires selon les taux recommandés par CARFAC
- Un plan de la galerie est disponible sur le site Internet en format PDF. Veuillez noter que cet espace est variable puisque le comité de programmation peut choisir de vous offrir les deux salles ou l’une d’entre elles.
SVP envoyez vos dossiers en regroupant tous vos textes en un seul PDF
par courriel à l’adresse suivante : schabot [arobas] skol [point] ca
avec, comme sujet : PROJET PROGRAMMATION
Une réponse vous sera transmise par courriel deux à six mois après la réception de votre dossier.
Centre des arts actuels Skol
372, Ste-Catherine O. Espace 314
Montréal, Québec
514.398.9322 skol [arobas] skol [point] ca
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LA GALERIE DE L’ATELIER CIRCULAIRE
La galerie de l’Atelier Circulaire a comme mandat de promouvoir et de diffuser le travail d’artistes établis et de la relève qui œuvrent dans le domaine des arts imprimés.
Dans le cadre de sa programmation 2015-2016, la galerie de l’Atelier Circulaire invite les artistes et les commissaires à soumettre un dossier pour un projet d’exposition. Le projet d’exposition doit intégrer les arts imprimés sur le plan technique et/ou conceptuel (techniques traditionnelles ou nouvelles technologies).
Date limite : 15 novembre 2014
Pour plus d’informations, veuillez visiter : www.ateliercirculaire.org/appels
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VU invite les artistes oeuvrant en photographie à soumettre un projet pour sa programmation à venir. Le centre souhaite promouvoir des pratiques novatrices qui rendent compte d’un travail de recherche et de réflexion sur le médium. Les propositions de projets issus d’autres disciplines sont aussi les bienvenues lorsque celles-ci témoignent d’un questionnement sur la photographie.
*** Veuillez noter que nos espaces de production – numérique et argentique – sont accessibles aux membres sans soumission de dossiers. Pour rejoindre les espaces de production de VU, contacter le 418-640-2558 ou cliquez ici.
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Inscrivez-vous dès maintenant si vous souhaitez présenter un spectacle avant ainsi que pendant les Jeux panaméricains et parapanaméricains
TORONTO, le 23 mai 2014 — Les musiciens, artistes et interprètes souhaitant se faire remarquer sur la scène internationale peuvent maintenant postuler pour faire partie des Jeux de 2015 à Toronto.
Le Comité d’organisation de Toronto pour les Jeux panaméricains et parapanaméricains de 2015 à Toronto (TO2015) recherche des personnes talentueuses pour aider la foule à taper du pied, à danser dans les rues et à s’ébahir lors des plus grands Jeux multisports jamais accueillis par le Canada.
Les artistes individuels et les compagnies impliquées dans la musique, le théâtre, la danse, la création parlée, les arts visuels, la mode, la littérature ainsi que dans les représentations en lien avec le sport, sont invités à postuler aux offres d’emploi rémunérées ou bénévoles à TORONTO2015.org/fr/registre-des-artistes.
Les artistes et interprètes d’origines diverses et ayant un handicap sont encouragés à postuler. Les inscriptions sont ouvertes jusqu’au 31 décembre 2014.
Les possibilités de représentation peuvent inclure des événements et annonces avant les Jeux et des célébrations et événements communautaires lors de PANAMANIA, festival présenté par CIBC.
TO2015 examinera tous les candidats intéressés et prendra des décisions en fonction du besoin, de l’expérience, du talent et du budget.
À propos de TO2015
TO2015 a la responsabilité de préparer, de gérer et d’assurer le déroulement des Jeux. Notre mission est d’animer les esprits en célébrant le sport et la culture. Les Jeux panaméricains de 2015 à Toronto se dérouleront du 10 au 26 juillet, et les Jeux parapanaméricains, du 7 au 15 août.
TORONTO 2015 est financé par le gouvernement du Canada, la province de l’Ontario ainsi que par d’autres partenaires et commanditaires. La CIBC est le partenaire principal des Jeux.
Pour en apprendre davantage au sujet des Jeux, consultez le site TORONTO2015.org.
2. appels en anglais du Canada
2015 On Screen Film + Video Open Call
Images is now accepting entries for the ON SCREEN FILM + VIDEO section of the festival, which includes both feature length and short film and video that screen in a cinema. DEADLINE dates: postmark 17 October 2014 (regular deadline) and 15 November 2014 (late deadline).
For more info click here, http://www.imagesfestival.com/festival.php?news_id=200
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/CALL FOR EMERGING ARTISTS INTERESTED IN PARTICIPATING IN A GROUP EXHIBITION
This special call is directed to emerging artists (artists who have completed post-secondary education within the last 5-years). Proposals received by midnight (MST) on Sunday, November 30 will be considered for a February/March 2015 group exhibition at Stride Gallery. To read more about Stride Gallery, browse the online exhibition archive and to view the gallery’s floor plans and complete submission requirements, please continue to review the submissions page.
Artists are encouraged to follow the online submission guidelines very carefully and to e-mail their submission package to info [arobas] stride [point] ab [point] ca with the subject line ATTN: CALL FOR EMERGING ARTISTS.
FAXED, MAILED, OR INCOMPLETE SUBMISSIONS WILL NOT BE REVIEWED.
STRIDE ART GALLERY ASSOCIATION
1006 MACLEOD TR SE
CALGARY, AB T2G 2M7
403.262.8507
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Urban Shaman: Calls
Marvin Francis Media Gallery and (New Artist Dimension) Gallery
Programming/selection process is by ongoing submissions presented by artists, curators or groups. Exhibitions are selected by the Director according to the strength of the artistic merit and relevance to the broader understanding of contemporary Aboriginal art. We programme a wide variety of contemporary artistic practice including two and three dimensional works, media/new media and performance based art. Urban Shaman currently has three curated exhibition spaces. These include our 3000 sq. ft Main Gallery, the 300 sq. ft Marvin Francis Media Art Gallery and the 250 sq. ft Artist New Dimension (AND) Gallery. All artists are paid according to the CARFAC recommended fee schedule with the only exception being the annual 50-500 members show.
Urban Shaman provides shipping/transportation of artworks one-way, for out-of-town artists we provide a daily per diem, artist transportation, and accommodation for exhibition installation and opening. We also engage in a wide variety of dissemination/discourse activities through artist talks, symposia, publications and digital/internet technologies. Artist, writer and reproduction fees are paid for all dissemination activities. Our priorities constitute programming artists whose work hinges on experimentation in form and content. This includes artists at all levels of professional practice, whose work shows a high degree of aesthetic maturity and rigour.
Proposals are accepted on a continual basis and submissions should be addressed to:
Director
Urban Shaman: Contemporary Aboriginal Art
203-290 McDermot Avenue,
Winnipeg, MB, R3B 0T2
Include the following:
- Artist Statement (1 – 2 paragraphs)
- Artist Resume / C.V. (1 – 2 pages)
- Artist Proposal
- Including space and equipment requirements and a description outlining proposed work (1 – 2 Paragraphs)
- Support Material
- Digital – 10 to 20 images of proposed or recent work. Images must be MAC compatible with a minimum resolution of 72 dpi, 1024 x 768 pixel, 500k, RGB
- Audio/Visual – Do not exceed 10 min of running time
- URL– only applicable for artwork that is specifically created for the Internet
- Printed material – Publications, reviews, or other support material (optional)-Ensure that all support material is properly labeled in the order of viewing and adheres to our submission guidelines
- S.A.S.E. (Self Addressed Stamped Envelope)
For more information please contact us at 204.942.2674 or info@urbanshaman.org
Urban Shaman Art Gallery-11th Anniversary of 50-500
Member’s Exhibition + Sale
Dates: November 14 to December 12, 2014
Artwork drop off dates will be from November 3 thru till 8th, 2014
US is a non-profit arts organization that is dedicated to the Aboriginal arts community and the arts community at large. Through it’s programming, US promotes discourse about contemporary Aboriginal art on local, national, and international levels. Through this discussion, it brings together Aboriginal and non-Aboriginal communities, knowing that contemporary art is an important and empowering tool for Indigenous peoples. We are dedicated to meeting the needs of artists by providing a vehicle for artistic expression in all disciplines and at all levels by taking a leadership role in the cultivation of Indigenous art.
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Call for Artworks
21st International Symposium on Electronic Art
Regular Deadline for Submissions: December 20, 2014
Projected Date of Regular Notification of Acceptance: January 15, 2015
isea2015.org/call-for-proposals/call-for-artworks/
We are looking for a broad range of works that respond to the ISEA2015 theme, including but not limited to site-specific work, interactive projects, online works, performances, screenings, installations, visual art, electronic literature, works that engage with public space, photography, media art, interdisciplinary projects, music and video. There will be a gallery exhibition as well as works that engage with other sites in and around the downtown Woodward’s main campus and elsewhere in Vancouver.
The ISEA2015 committee encourages individual artists and/or creative teams to conceptualize and scale their projects with budget considerations in mind. ISEA2015 will consult with selected artists around grants and funding applications.
Important dates:
Early Bird Deadline for Submissions: August 10, 2014 (DEADLINE PASSED)
Projected Date of Early Notification of Acceptance: September 15, 2014
Regular Deadline for Submissions: December 20, 2014
Projected Date of Regular Notification of Acceptance: January 15, 2015
Link: Artwork Submission FAQs
THEME
ISEA2015’s theme of DISRUPTION invites a conversation about the aesthetics of change, renewal, and game-changing paradigms. We look to raw bursts of energy, reconciliation, error, and the destructive and creative forces of the new. Disruption contains both blue sky and black smoke. When we speak of radical emergence we must also address things left behind. Disruption is both incremental and monumental.
In practices ranging from hacking and detournement to inversions of place, time, and intention, creative work across disciplines constantly finds ways to rethink or reconsider form, function, context, body, network, and culture. Artists push, shape, break; designers reinvent and overturn; scientists challenge, disprove and re-state; technologists hack and subvert to rebuild.
Disruption and rupture are fundamental to digital aesthetics. Instantiations of the digital realm continue to proliferate in contemporary culture, allowing us to observe ever-broader consequences of these effects and the aesthetic, functional, social and political possibilities that arise from them.
Within this theme, we want to investigate trends in digital and internet aesthetics and revive exchange across disciplines. We hope to broaden the spheres in which disruptive aesthetics can be explored, crossing into the worlds of science, technology, design, visual art, contemporary and media art, innovation, performance, and sound.
To elaborate on this general theme we have established the following sub-themes:
RESIDUE
Increasingly, culture operates based on a sophisticated, invisible layer of data that may or may not relate to the physical world, and which leaves a “worldly residue” behind as machines alter our lived experience. These effects go to a wide variety of real world impacts. In addition there is a growing appreciation in the mainstream for the partial, procedural aesthetics produced by internet culture, from animated .gifs, RGB palettes, filters, to cats, unicorns, hair smiles and ugly selfies. What are the current effects of how the physical and the digital are entwined and what are the implications for the future? What does this blending of spheres mean for politics, aesthetics and the social world?
GENERATIVE ART
From strictly autonomous systems that generate complete work to tools for computer assisted creativity, artists and designers have been exploring generative frameworks for decades. In our increasingly computerized world, fronting a tsunami of data, we see an ever-increasing role for generative systems that operationalize autonomous behaviours that are algorithmically determined. We invite work that reflects on human and machine autonomy, aesthetics, and roles. How can we build on ideas of disruption in the framework of generative systems, processes, art and music?
GLITCH
By definition a glitch is small: a transient, short-lived fault that creates disturbance in a system. And yet the effects of a glitch can be monumental: on an aesthetic level a glitch can completely elide the readability of an image; in an airplane a glitch can cause total systems failure leading to catastrophe. One can find glitches in anything: in complex processes, in our images, bodies and lived experiences. A glitch is unstable, something slippery that is hard to find and harder to fix. Glitch is a ping from the system that makes itself visible. While glitch has a history it continues to appear in the contemporary practices of many artists. How can we explore glitch in the frame of cataclysmic, raw disruption? What is the scale of glitch now?
BODY, EMBODY + PERFORM
Our own bodies form lenses of experience, perception, cognition and disruption. How can we exploit the body itself in renegotiating physical habit, cultural experience and embodied texts in the context of embodied innovation, and disruptive technology through the lens of embodiment? What are the key drivers of innovation as it is situated within and upon the body and what are the consequences – social, political, biological, creative, performative, in cyborgs and in fashion? How can we see movement as a driver of knowledge and innovation? What is physical movement now?
PROTOTYPE + DIY
We are in the midst of a revolution driven by DIY culture and participatory cultures of making. These cultures are knit together by networked technology and driven by increasingly available and ever-smaller and more powerful components in the internet of things. Hacking as in: DIY, physical computing, drones, robots, sensor networks, body-hacking, biofeedback, responsive systems, hacking as a determinant in political and aesthetic strategies, the critical making movement, 3D printing and rapid prototyping all have a place in this framework. While applied, these technological processes fluctuate in a speculative and creative space.
NEW TEXT
Text reveals language in code, poetics and discourse. How can text, code, and practices in electronic literature be explored in the frame of disruptive change? How do defamiliarization and rupture cross from literature into other spheres? Using text and code, how can we investigate contemporary aesthetics at this moment within bookforms, narrative, electronic, or generative literature? What are the possibilities of creation and destruction using the medium of code and the function of the literary in today’s culture?
SCIENCE + INTERDISCIPLINARITY
Science informs art as art problematizes science. How have disruptive models from other fields created effects for science in areas like citizen science, biology, social culture, fashion, mutation, performance and ecology? How do scientific discourses and metaphors integrate and interfere with other disciplines such as architecture, politics and urbanism?
SOCIAL SPACES: DESIGN, ARCHITECTURE + CITIES
Our social spaces are the backdrops of everyday experience in contemporary design, urban architectures and cityscapes. We are knit together within the complex framework of our cities, through technological and social networks, patterns of habit and use and by our interactions with objects and people both near to us and half a globe away. Our lives are more entwined than ever, but the networks that hold us together can become fragile. When networks govern both global trade and our relationships with our thermostats, where is the tension between innovation and disruption?
Submissions may take the symposium sub-themes into consideration or may think beyond them under the overarching theme of DISRUPTION.
SUBMISSIONS
We are looking for a broad range of works that respond to these themes, including but not limited to site-specific work, interactive projects, online works, performances, screenings, installations, visual art, electronic literature, works that engage with public space, photography, media art, interdisciplinary projects, and video. There will be a gallery exhibition as well as works that engage with other sites in and around the Woodward’s main campus and elsewhere in Vancouver.
The ISEA2015 committee encourages individual artists and/or creative teams to conceptualize and scale their projects with budget considerations in mind. ISEA2015 will consult with selected artists concerning grants and funding applications.
To submit work, please send the following by email to isea2015-art [arobas] sfu [point] ca.
These elements must be compiled into a single PDF.
– Brief project description (200 words)
– Thematic statement (200 words)
– 1 – 2 images
– If submitting sound work or video, send a link to soundcloud/ vimeo
– Artist bio or CV
– Proposed budget
– Technical and logistic requirements
TIMELINE:
Early Bird Deadline for Submissions: August 10, 2014 (DEADLINE PASSED)
Projected Date of Early Notification of Acceptance: September 15, 2014
Regular Deadline for Submissions: December 20, 2014
Projected Date of Regular Notification of Acceptance: January 15, 2015
For responses to frequently asked questions, go to our Artwork Submission FAQ page.
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Calls for Submissions at Gallery 44
Open Call for Submissions
EMERGING, MID-CAREER AND ESTABLISHED ARTISTS AND CURATORS
Gallery 44 Centre for Contemporary Photography is a non-profit artist-run centre committed to photography as a multi-faceted and ever-changing art form. For our open and ongoing call, we encourage the submission of exhibition proposals from emerging, mid-career and established artists and curators who are innovative in their use of materials and approach to photography. Gallery 44 views photography within the larger context of contemporary artistic practices and relevant cultural issues in today’s society. We accept general submissions at anytime throughout the year. Proof 22 Call for Emerging Canadian Artists Exhibition dates: June 5 – July 4, 2015
SUBMISSION DEADLINE: November 7, 2014
Proof 21 exhibition documentation by Morris Lum. (left) Megan Morman’s Art Party (right) Brett Gundlock’s El Pueblo gallery44.org/submissions Proof is Gallery 44’s annual exhibition of photo-based work by Canadian emerging artists reflecting a range of current concerns and practices in contemporary photography from across the country. Proof is often one of the first exhibitions in a professional context for an emerging artist as was the case for artists such as Karin Bubas, Janieta Eyre, Isabelle Hayeur, Germaine Koh, Nicholas Pye, Althea Thauberger, and Andrew Wright.
Gallery 44 Submission Guidelines
Please submit the following items 1. through 8. on a disk by mail or by email as a zipped folder to submissions [arobas] gallery44 [point] org (images as .jpeg, video as .mov and documents as PDFs):
• 10-12 images (both single image views and installation views) representing a recent body of work or a specific project. Image files should be no more than 1024 pixels wide. Please do not send original work and do not use CD sticker labels
• An image list indicating artist name, title, medium, dimensions in inches and year
• A maximum one-page artist’s statement, curatorial statement, or other written description
• A maximum one-page physical description of the proposed exhibition, including the number of works, the space required, equipment needed and/or provided, and any unusual installation requirements
• A curriculum vitae, resume or biography of the artist(s) and/or curator (including all artists if it is a curated exhibition). CV must include full contact information. And any other supporting material you would like to include (web links, reviews, catalogues, etc.
• Clearly indicate if you are applying as an artist or curator and if you are applying for the gallery or vitrines
• A self-addressed envelope (SASE) with sufficient return postage for mailed submissions. Without an SASE we will not return submission packages and will dispose of submission materials appropriately
• You may also mail submissions to the gallery, please address your submission to the Head of Exhibitions & Publications
Please note:
• Be sure to zip all files together including images and supporting documents
• Gallery 44 welcomes the opportunity to collaborate with other arts and community organizations
• Gallery 44 gives priority to works that have not been exhibited in Toronto
• Gallery 44 handles all material with care; however we cannot accept responsibility for loss or damage of materials
• Incomplete submissions will not be reviewed
• Due to the volume of submissions we receive please allow 4 to 6 months to receive a response
• Artists are paid in accordance with the CARFAC Fee Schedule for works exhibited

For more information please contact:
Noa Bronstein, Head of Exhibitions and Publications
(416) 979-3941 noa [arobas] gallery44 [point] org Gallery 44 Centre for Contemporary Photography 401 Richmond Street West, Suite 120 Toronto, Ontario M5V 3A8 www.gallery44.org
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Call for Submissions: 2015-2016 Exhibitions
at Daniels Spectrum Hallway Galleries in Regent Park, Toronto
Daniels Spectrum: a cultural hub in Regent Park, is currently seeking exhibition proposals for the 2015-2016 season of Hallway Galleries programming. This is a unique opportunity for emerging and mid-career curators to present exhibitions from local artists that not only reflect the multifaceted culture of the Regent Park community but also encourage dialogue and celebrate the importance of arts and culture. We also welcome the opportunity to collaborate with other arts and community organizations. The deadline for submissions is December 15, 2015.
The Hallway Galleries at Daniels Spectrum encompass more than 2,500 sq.ft. of exhibition space on the first and second floors and are open to the public daily (Mon–Fri 8 am–9 pm, Sat–Sun 10 am–6 pm) with free admission. The nature of the space lends itself to casual browsing by people who work in the building, attend events and classes, or hang out in the lounge. More than 40,000 people from across the city visit the facility each year.
Exhibitions in the Hallway Galleries have included Building Black by Lego artist Ekow Nimako, Outburst’s (mus)interpreted, curated by young Muslimah women, and the upcoming Remnants of Regent Park by the Cabbagetown Regent Park Community Museum.
Note: No commissions are taken for sales generated via the exhibition and works submitted do not have to be available for sale. Artists may display prices and contact information beside their images.
APPLICATIONS
Curators can submit their application through an online form which will ask for:
- A physical description of the proposed exhibition, including: number of works, space required, equipment needed and/or provided, any unusual installation requirements (1 page max)
- An artist statement or curatorial statement (1 page max)
- A curriculum vitae, resume or biography of the curator and artist(s) involved
- 10-12 images that are representative of the works you would like to display
- An image list indicating artist name, title, medium, dimensions in inches and year
- Any other supporting material you would like to include, ie. web links, reviews, catalogues
The form takes approximately 20 minutes to complete.
Click here to fill out the Online Application Form. Incomplete submissions will not be accepted.
The deadline for submissions is December 15, 2015. All applicants will be notified of next steps in February 2014.
SELECTION PROCESS
Applications will be reviewed by Daniels Spectrum’s Curator elle alconcel and shortlisted with the recommendations from the Programming Advisory Committee. We are specifically seeking exhibitions that:
- Reflect the values of Daniels Spectrum: excellence in artistic creation, inclusivity and participation, celebrating our diverse community, collaboration and social engagement
- Show originality and innovation in the use of space, materials and approach to visual arts
- Showcase local artists and curators
- Showcase aboriginal artists and curators, and artists and curators of colour
QUESTIONS
If applicants have any questions or require assistance with the submission process, please contact elle alconcel, Curator, Daniels Spectrum at elle [arobas] torontoartscape [point] on [point] ca
About Daniels Spectrum
Daniels Spectrum is a platform for cultural exchange and collaboration, with programming rooted in Regent Park and open to the world. It is a place where people come to be inspired, to learn, to share, to create. It showcases artistic talent, acts as an incubator for creativity and a workshop for social and cultural innovation. This 60,000 square foot facility buzzes with energy from community members, artists, social entrepreneurs and the general public. It is home to seven tenant organizations including ArtHeart Community Art Centre, Centre for Social Innovation, COBA Collective of Black Artists, Native Earth Performing Arts, Pathways to Education, Regent Park Film Festival and the Regent Park School of Music. The facility also features several performance, event, exhibition and public spaces.
Daniels Spectrum is managed by Artscape, a not-for-profit urban development organization that makes space for creativity and transforms communities. artscape.ca
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2014 Call For Submissions HEAR n o w HERE
Deadline November 15, 2014
Categories: Transmission Art/Radio Art, Electroacoustic Music/Sound Art, Interactive Installation Art
Go to naisa.ca/opportunities/calls-for-submissions/naisa-general-call-for-submissions/ for full information and on-line application
New Adventures in Sound Art (NAISA) invites artists of all ages and nationalities to submit works on the theme HEAR n o w HERE for consideration in New Adventures in Sound Art’s 2015 programming in Toronto, Canada.
sharawadji is defined as “An aesthetic effect that characterizes the feeling of plenitude that is sometimes created by the contemplation of a sound motif or a complex soundscape of inexplicable beauty.” in the list of sonic effects proposed by Jean-François Augoyard and Henry Torgue in their book Sonic Experience: A Guide to Everyday Sounds (McGill-Queen’s University Press, 2005).
HEAR n o w HERE is meant to contemplate on this idea of sharawadji, on the ephemeral quality of that moment in sound, never to happen in quite the same way ever again. Being sometimes full of promise, sometimes quite shocking, often of unknown origins and being of irregular form, it is that sonic experience that cannot quite be described in the same way as it is experienced. But you can try.
Preference in programming will be given to works that respond in some way to the theme HEAR n o w HERE. Individual interpretations or variations on the theme are encouraged, but should be realized with sound as the primary component. NAISA would also like to encourage artists to submit works on the theme HEAR n o w HERE for performance, gallery exhibit, screening, webcast or audio stream, radio broadcast, network or translocal performance, mobile experiences and any other emerging formats that include sound as a primary element. Please complete in full the online submission form and upload your audio by midnight on November 15, 2014. Note: there is a $5 submission fee in order to defray the cost of processing the submissions. All works chosen for presentation will receive an artist fee.
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Martha Street Studio Call for Submissions: Main Gallery
Martha Street Studio exhibits a wide range of print-based work from traditional to contemporary, including work that pushes the limits of what is considered printmaking. CARFAC fees are paid for selected exhibitions.
If you wish to submit an application to exhibit your work, or are a curator with a proposal for a show, please email your submissions to, gallery [point] printmakers [arobas] mymts [point] net with the subject line ‘Gallery Submission 2014′
You will be sent an email confirmation with one week of submitting your application. If you do not receive an email please resend the application or contact us by phone. If you are unable to send your submission by email you can mail it to-
Martha Street Studio c/o Gallery Programming, 11 Martha Street, Winnipeg, MB, R3B 1A2.
Items to include in your submission
· Project proposal (1 page)
· CV (max 2 pages)
· Up to 12 jpeg images
(1024 pixels x 1024 pixels maximum size per image)
· Corresponding image list including title, medium/description and date
· Optional: Additional support material such as essays or reviews (max 2 items)
All text must be saved as a PDF, preferably in one file.
3. appels internationaux
7e édition de la Biennale de l’estampe de Saint-Maur :concours international d’estampes contemporaines.
Cette septième édition a pour thème : ” Traces”
Dates de la biennale : l’exposition des artistes sélectionnés se déroulera du 26 septembre au 23 novembre 2015 au Musée de Saint-Maur, Villa Médicis.
Dépôt des candidatures : entre le lundi 1er juin et le samedi 6 juin 2015
Adresse Musée de Saint-Maur – Villa médicis
5 rue Saint-Hilaire 94210 La Varenne Saint-Hilaire
Téléphone Tél. 33 (0)1 48 86 33 28 – Fax 33 (0)1 48 83 49 12
Email musee [arobas] mairie-saint-maur [point] com
Date limite d’inscription le samedi 6 juin 2015
http://www.saint-maur.com/musee/actus.htm
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APPEL: Guanlan International Print Biennial
Date limite d’inscription le mardi 10 février 2015
5eme édition de la Biennale internationale d’estampe de Guanlan, à Shenzen en Chine.
– Toutes les techniques de l’estampe sont acceptées, maximum 120 x 120cm.
– Chaque artiste peut présenter une ou deux estampes, réalisées depuis moins de deux ans.
– Sélection par un jury,
– Participation gratuite.
Règlement complet et formulaire d’inscription sur le site des organisateurs (en anglais)
Adresse Guanlan Print Art Museum Yuxin Road, Guanlan, Longhua New District, Shenzhen, 518110, China
Email gbiennial [arobas] 126 [point] com
http://www.guanlanprints.com/b/index.html
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Le Festival Belluard Bollwerk International et le Pour-cent culturel Migros recherchent des projets artistiques nouveaux ou en création au sujet de la « forteresse Europe ». Les projets choisis seront présentés dans l’enceinte du Belluard, une forteresse médiévale qui est le cœur du festival. Toute forme d’expression artistique est admise, plus c’est interdisciplinaire mieux c’est… Les projets sélectionnés par un jury international recevront un apport à la production de CHF 5’000.- à CHF 10’000.- et seront présentés dans le cadre du Belluard Festival 2015, qui se déroulera du 25 juin au 4 juillet à Fribourg (CH).
Peuvent participer des artistes travaillant de manière interdisciplinaire ou des spécialistes d’autres domaines, originaires de Fribourg ou du reste du monde, des individus ou des compagnies, avec des projets performatifs ou installatifs en relation avec la thématique donnée.
Délai de participation : 15.12.2014
En savoir plus sur :
http://belluard.ch/fr/festival-2015/news/call-appel-ausschreibung-2015/
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Nonhuman subjectivities – Art Laboratory Berlin
Four to five hundred years ago Copernicus and Galileo ‘removed’ the Earth (and humanity) from the centre of the universe. In Western Philiosophy this coincides with the ‘epistemological turn’ away from cosmology. Western civilization through the enlightenment and into the modern age has continued to place the human experience at the center of existence. Postmodernism, for example, has reveled in human subjectivity, almost to the point of denying all else.
In response to recent cultural and scientific developments Art Laboratory Berlin is initiating an open call for art works, texts and cooperative works with artists, scholars and scientists on the general theme of non-human subjectivities.
Recent philosophical works by i.a. Graham Harman, Quentin Meillasoux, Isabelle Stengers and John Gray have questioned the solely human role of subjectivity that has formed the core of ‘humanism’ over the past five centuries.
We suggest a new multiplicity of viewpoints and an exploration of non-human intelligence, agency and subjectivity, that make up our planet (and beyond).
Possible topics could include
- Perspectives under threat – non-human viewpoints during the great species die off.
- Bacterial viewpoints – how microbes communicate, interact and experience the world.
- Non-human perspectives – intelligence and agency in animals, plants, bacteria.
- Re-definition of intelligence, agency and sentience in ways that are not anthropomorphic.
- What do some of these perspectives make of Homo sapiens? e.g.- 90% of the cells in our body do not have human DNA -we are a mere host, a topography, for billions of bacteria and fungi.
- How about agency (and even intelligence) beyond life – virii or crystals for instance.
- Are complex data systems, algorithms, artificial intelligence beginning to have points of view, and forms of agency that are beyond human comprehension?
Art Laboratory Berlin is seeking submissions and proposals predominantly for exhibitions, performances and workshops, but is also interested in cooperation with scholars and scientists for the production of a series of lectures, texts and a symposium
The deadline for entries is 15 December, 2014.
Chosen proposals will form part of our 2016-17 programme
Please submit your proposal by email to: nonhumanisms(at)artlaboratory-berlin.org
The application should include a proposal (not longer than 5 pages), a CV and work portfolio (not longer than 10 pages). We ask that you keep the size of attachments altogether under 5MB. For video or other large files we encourage the use of links. (In rare exceptions proposals may be accepted by post, ie snailmail, if a request is first sent by email. If you want to request sending your proposal via post, please title the subject line: POST RQST.)
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Appel à candidature : Films Art, architecture, images en mouvement, La collection d’Ana D.
La collection d’Ana D. est une structure artistique mobile.
L’intention principale est de découvrir le travail des artistes contemporains qui utilisent le film comme médium de création et invitent à interroger l’architecture dans l’image en mouvement.
L’architecture est envisagée ici dans toute sa complexité.
Ses multiples dimensions créent un impact sur la forme visuelle et/ou sonore, sa possible narration, le regard et les émotions : dans sa relation au corps, à l’habitat, à la mémoire, à la géographie, à l’espace mental.
Objet d’expérimentation et de poétique, l’œuvre permet d’envisager cette question de l’architecture sous des perspectives inattendues, esthétiques, prospectives, critiques.
Nous souhaitons nous positionner sur une pluralité de points de vues et de discours possibles. Le jury de sélection est composé d’une historienne de l’art contemporain, Corinne Domer et de trois artistes, Fabrice Cotinat, Alain Doret et Marie-Jeanne Hoffner.
APPEL À FILMS VIDÉOS, 4ème ÉDITION
Grâce à l’envie et au soutien des artistes sélectionnés en 2012, 2013 et 2014, les nouveaux films viendront nourrir le contenu et ouvrir encore les liens possibles entre art, architecture(s) et images en mouvement.
Tous les films sont et restent propriété de l’artiste qui met à disposition son travail pour un temps déterminé et renouvelable.
Pour cette quatrième édition, le comité de sélection se réunira courant février/mars 2015 pour choisir les films.
Tous les artistes seront prévenus par voie de mail.
MODALITÉS ET RÈGLEMENT POUR LES ENVOIS :
Vous avez jusqu’au 31 janvier 2015 pour nous envoyer vos films
– Un DVD vidéo avec votre/vos film(s)
– Votre nom, le titre, l’année et la durée de la vidéo doivent être inscrits sur le boîtier et sur le DVD
– Les films devront être envoyés en langue française ou anglaise, ou en version sous-titrée français. Pour toutes les autres langues, joindre au DVD une traduction française ou anglaise
– Aucune durée n’est imposée
– Plusieurs vidéos peuvent être proposées, dans la limite de quatre par artiste
Votre proposition doit inclure :
– Vos coordonnées : adresse postale, n° de téléphone et mail
– Une enveloppe-retour pré-affranchie et pré-adressée pour le renvoi éventuel du dossier
– Un CV, un descriptif de la démarche artistique (env. 500 mots)
– Un texte de présentation de la vidéo (env. 500 mots)
– Autres documents que vous jugerez nécessaires
Faites parvenir votre dossier complet à :
La collection d’Ana D.
15 rue Ernest Renan,
36000 Châteauroux,
France
Pour toutes questions, vous pouvez contacter :
collectionanad [arobas] gmail [point] com
Sélections 2012, 2013 et 2014 :
Hélène Agofroy, Claire Angelini, John Armstrong & Paul Collins, Gilles Balmet, Didier Béquillard, Laëtitia Bourget, Clément Darrasse, Olivier David, Benjamin Dufour & Régis Feugère, Carole Fékété, Anne-Marie Filaire, Patrice Goasduff, Raphaël Grisey, Badr El Hammami, Hayoun Kwon, Nelly Massera, Guillaume Meigneux, Barbara Noiret, Paul Pouvreau, Julie Savoye et Skander Zouaoui.
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Open call for artworks and art projects
19th Contemporary Art Festival Sesc_Videobrasil: Southern Panoramas
Application deadline: November 16, 2014
www.videobrasil.org.br
There are eleven days left before the registration deadline for the two open calls of the 19th Contemporary Art Festival Sesc_Videobrasil || Southern Panoramas. Submissions of artworks and projects for artwork production are accepted until November 16. The selected artworks will compete for a cash prize of 75,000 BRL and nine Artist Residency Prizes to be undertaken at Associação’s partner organizations.
Artists from the global South, the festival’s target area, may submit up to three artworks and one project for production of an artwork in any support and using any technique (including but not limited to photography, painting, sculpture, engraving, drawing, sound art, video, performance, installation and wearable art). The 19th festival will provide up to 30,000 BRL (each) in funding for the development of four projects, with oversight from members of the Board of Curators leading up to their presentation during the festival. In turn, selected artworks will compete for 75,000 BRL in cash and nine artist residencies to be undertaken in various locations around the world.
The Contemporary Art Festival Sesc_Videobrasil || Southern Panoramas exhibition has cemented its position as a platform for spreading, fostering and pondering art production from the global South—understood as Latin America, the Caribbean, Africa, the Middle East, Oceania, parts of Europe and Asia—whose countries strive for novel ways to circulate and publicize their output within the global art scene (read the text of the call to see the list of covered countries). The biennially held festival hosts exhibitions, film screenings, performances, artist residencies, public programs meetings and activities, educational actions and publication launches featuring artists, curators, researchers, critics, journalists and delegates from contemporary art and culture institutions, and focusing on art production from the South. The festival also broadcasts the shortlisted artworks via online research platforms, books, websites, Videobrasil’s social media outlets, as well as self-produced documentary films and TV programs.
The South and its multiple issues will be the focus of the curatorial sections and program of the 19th edition, due from October 6 to December 6, 2015 at Sesc Pompeia (São Paulo), rather than simply of the competitive show as was the case in the past. These issues—which somehow provide the inspiration and the parameters for the selection of artworks and projects to participate in the festival—concern diasporas, hybrid identities, migration flows and travels, first-person accounts, memories, isolation, the social fabric and insularity. To further underscore this perspective, in addition to the open call-based selection of artworks and projects, the 19th festival will feature the works of guest artists who remain fairly unknown at a global level, despite their landmark careers within the Southern scene. The triangulation of Africa, Caribbean and South America lies at the core of their reflections.
There’s still time! Read intently both calls for entries prior to your application and then submit your artworks and art projects for the 19th Contemporary Art Festival Sesc_Videobrasil.
Click here to visit the page of the last edition of the Contemporary Art Festival Sesc_Videobrasil.
http://site.videobrasil.org.br/en/festival/arquivo/festival/1352744
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CURRENTS 2015 – Santa Fe’s International New Media Festival
Call for Submissions
deadline: December 1, 2014
This year’s categories include:
New Media Installations, Outdoor Architectural Mapping and Outdoor New Media Installations, Single Channel Video and Animation, Multimedia Performance, Fulldome Projection, Experimental or Interactive Documentary, Web-Art/Art-Gaming/Mobile Device Art-Apps, Oculus Rift, Robotics and 3D Printing
technology and the arts in collaboration
Submission Guidelines:
currentsnewmedia.org/submission-guidelines/
Video documentation of CURRENTS 2014:
currentsnewmedia.org/festivals/currents-2015/
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open call – take part and build up following project.
PAErsche, the E.P.I. Zentrum and the Künstlerforum Bonn/D organize together the second diagrammatic exhibition:
The lying on the floor, abandoned to lie
The topic of this experimental and research exhibition are the views of
lying – sitting – standing – walking – jumping – flying/falling – carrying:
what the human is doing and how
The exhibition take place February 2015
The exhibition is included in the Videonale 2015. Some video-essays for this topic are in the production. (Roland Bergére)
The exhibition is not a commercial exhibition, the exhibition is the knowledge in the performance art owed. It is a network to bind the different artistic works in a diagrammatic overview.
The matter for this exhibition will generated in three ways
a – we invite cordial performance artists and theorists to send documents about this topic. text, photos, (till A3) and exceptional video
b – the performance archive Black Kit generate material from the history in performance and performiung arts
c – the research project Anthropigtnostical Dishes generated material from an anthropological and ethnographical perspective of human movments of this topic.
See the website from the first exhibition:
thelyingonthefloorabandonedtolie.blogspot.co.at/
See the website of the performance art archive:
See the website of Künstlerforum Bonn
www.kuenstlerforum-bonn.de/typolight/index.php/das_kuenstlerforum_bonn.html
Deadline – 31. December 2014
You have questions – don’t be scary to come back to me.
Warmest greetings and big hope for your participation
Boris Nieslony / Paersche, E.P.I. Zentrum
Susanne Grube / Künstlerforum Bonn
Roland Bergére / Radical-Egal Video
Send the material to
Boris Nieslony
Atelierhaus
Boltensternstrasse 16 V6
D – 50735 Köln
Allemagne
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28th EUROPEAN MEDIA ART FESTIVAL OSNABRUECK
April 22 – 26, 2015 Festival
April 22 – May 25, 2015 Exhibition
www.emaf.de
// CALL FOR ENTRIES
// WE WOULD LIKE TO INVITE YOU TO SUBMIT YOUR CONTRIBUTIONS TO
PARTICIPATE IN THE EMAF BY 05 DECEMBER 2014 !
// INFOS AND APPLICATION DOCUMENTS ARE AVAILABLE AT WWW.EMAF.DE
// We look forward to receiving your entries to the European Media
Art Festival competition, with new works. You’re invited to send us
films, videos, installation- and performance projects or expanded
media works. Please use the online forms for all submissions.
// EMAF is one of the most influential forums of international Media
Art. As a meeting point for artists, curators, distributors, galleries
and an audience of experts the festival has a great impact on the
topics and aesthetics of Media Arts.
Each year the festival offers its visitors a current overview of
experimental films, installations, performances and new digital
formats, ranging from personal and political subjects or formal
experiments to provocative statements from the pulsating area of
« Media Art – Society ». The Festival sees itself as a place of
experimentation and a laboratory where extraordinary works,
experiments and ventures are created and presented.
// AWARDS
At the festival an international jury will select the « EMAF
Award » for a trend-setting work in Media Art, the « arte creative
Newcomer Award », the « EMAF Media Art Award of the Deutsche Filmkritik »
and the « Dialog Award » of the German Ministry of Foreign Affairs
for the promotion of intercultural exchange.
// CINEMA
Experimental shorts and feature films, music videos, new
forms of narration and documentation as well as specials and
retrospectives.
// EXHIBITION
From 22 April to 25 May 2015 the festival will present
current media installations in the Kunsthalle Dominikanerkirche and
other locations in Osnabrueck.
// EXPANDED MEDIA
Artistic projects in media-arts, performances, digital music and
sound projects, as well as the latest concepts of expanded cinema.
// MEDIA CAMPUS
The contact and project exchange forum for new projects,tendencies
and concepts from the media universities, academies of art and
design colleges of Europe.
// CONGRESS
Theoretical debates covering the various issues of the festival
in talks, workshops, artist presentations and panel discussions.
We warmly invite you to shape and discover the trends of experimental
media-arts in Osnabrueck in April 2015.
// Concept and directors board: Hermann Noering, Alfred Rotert,
Ralf Sausmikat
Contact/Address/Postal:
European Media Art Festival
Lohstrasse 45 a,
D-49074 Osnabrueck
phone +49 (0) 5 41 – 2 16 58,
fax +49 (0) 5 41 – 2 83 27
mail: info(at)emaf.de
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The Spring Exhibition 2015—open call
Submission dates: 13–20 November 2014
Exhibition organized by Charlottenborg Fonden
Exhibition held at Kunsthal Charlottenborg, Copenhagen
www.springexhibition.com
The Spring Exhibition (Forårsudstillingen) is one of the most important open submission exhibitions in Europe, and has been held annually in Copenhagen since 1857. It originated as an exhibition showing new works by Danish artists and now features participants from many countries. Over the years it has included early works by such renowned international figures as Alvar Aalto, Per Kirkeby, Olafur Eliasson, Superflex and many others. The exhibition is organised by Charlottenborg Fonden.
Submissions
Submissions to the Spring Exhibition 2015 can be made by artists of any nationality and country of residence, aged over 18 years. Submitted artworks may fall into a wide range of genres associated with art, architecture and design—including painting, drawing, sculpture, installation, photography, video, film, performance, design, craft, animation, sound and new media. Submissions are made digitally in the period 13–20 November.
Jury
The jury of the Spring Exhibition is made up of artists and other art and design professionals from the Nordic countries and beyond. It is intended that the Spring Exhibition 2015 will include a broad range of competencies from the fields of art, architecture and design, and the jurors have been selected accordingly. In 2015 the jury among others will be Emil Westman Hertz (artist, Denmark), Philip Groezinger (artist, Germany) and Ditte Hammerstrøm (designer, Denmark). For further information: www.springexhibition.com
Jury awards
As well as selecting the works, the jury also nominates ten artists for two special jury awards: The National Solo Award and The International Solo Award. The awards recognize overall artistic quality and present-day relevance, and are granted on the opening day of the exhibition. The solo awards are accompanied by an invitation to exhibit at the following Spring Exhibition 2016.
Exhibition
The exhibition is held at Kunsthal Charlottenborg in Copenhagen, one of the largest and most beautiful spaces for contemporary art in Europe, and the dates of the next exhibition are 22 January–1 March 2015. The exhibition allows a considerable number of artists to participate in a major international project and has over the years provided the first significant platform for many emerging artists, while also presenting important new pieces by more established figures.
Further information
Read more about the Spring Exhibition here: www.springexhibition.com
For additional information, please contact:
Mette Skov, Exhibition Coordinator, Charlottenborg Fonden
T +45 4028 2941 / mette [arobas] charlottenborg-fonden [point] dk
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Festival des architectures vives
Les appels à candidatures sont donc lancés !
* L’un pour réaliser 10 interventions dans le cadre du FAV Montpellier.
* L’autre pour réaliser 8 interventions dans le cadre du FAV La Grande Motte.
Comme chaque année le FAV proposera un parcours aux visiteurs, sorte de découverte architecturale.
A Montpellier il se déroulera dans des cours d’hôtels particuliers du centre ville,
tandis qu’à La Grande Motte il investira l’espace public de la cité en bord de mer
à l’architecture si caractéristique de Jean Balladur.
L’événement aura lieu en Juin.
La date butoir du dépôt des candidatures est fixée au
vendredi 5 décembre 2014.
Pour en savoir plus sur les candidatures
et participer, rendez-vous sur le site du FAV
où vous pourrez télécharger le dossier de candidature.
TÉLÉCHARGER LE DOSSIER DE CANDIDATURE
festivaldesarchitecturesvives.com/
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Test Exposure at the 16th Media Art Biennale WRO 2015, Poland
Open Call
Deadline: December 10, 2014
Application fee: none
The WRO Media Art Biennale is the major forum for new media art in Poland, and one of the leading international art events in Central Europe. Since its inception in 1989, WRO has been presenting art forms using new media for artistic expression and communication, exploring current creative territories and building a critical perspective toward emerging issues in culture, art, society and technology.
The previous edition of the WRO Biennale—WRO 2013 Pioneering Values Biennale—was held at 18 sites around the city of Wrocław: museums, galleries, art house cinemas, department stores, old factory halls and public space, where the works of over 200 artists were shown. The exhibitions, concerts, performances, video projections, installations and conferences were attended by more than 1,000 accredited guests and over 110,000 visitors. The WRO Catalog is available both in print and online. – www.wrocenter.pl/en/biennale-wro/wro-2013-pioneering-values/
WRO 2015: Test Exposure
The aim of the WRO 2015 Biennale is to give exposure to new media art experiments, individual explorations and approaches investigating the potential of art both to affect and to reflect emerging issues in culture.
Artists are invited to submit works that take on the risks of innovation, inquiry and imagination, using original observations, contemporary technologies and procedures in the process of creating inventive forms, interpreting the present and revising the notion of the future (which no longer seems to be a clearly defined project).
The WRO 2015 Test Exposure Biennale is a testing ground for creative, unconstrained investigations of art’s potential to react to the present and to anticipate future challenges.
To submit a work, – wro2015.wrocenter.pl/entry/
Imagining, reflecting, cultivating, projecting, testing!
Artistic director: Piotr Krajewski
WRO Media Art Center Foundation / The WRO Art Center
ul. Widok 7
50-052 Wrocław
Poland
T +0048 71 343 32 40
biennale [arobas] wrocenter [point] pl
www.wro2015.wrocenter.pl
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8th Gyeonggi International Ceramic Biennale 2015
The 8th Gyeonggi International Ceramic Biennale 2015
Submission period September 1 – November 7, 2014
Application fee: none
ENTRY OPEN for International Competition
Artists around the world are invited to take part in the international competition organized by the Gyeonggi International Ceramic Biennale 2015 for the spring of next year.
The International Competition of GICBiennale 2015 whole-heartedly welcomes works by artists that re-interpret traditional values of ceramics in truly unique ways, breaking away from the conventional dichotomy of ceramics as design and ceramics as art. Ceramic artists are pushing the boundaries of ceramics ever outward, and the boundary between ceramics as design and ceramics as art is increasingly becoming blurred. This competition will focus on the possibilities for ceramic art to expand its territory by discovering artworks of mixed materials and made by techniques of other genres and ceramics fused with other genres of art, not to mention the values inherent to ceramics.
The International Competition of GICBiennale 2015 will be an opportunity to display your imagination and creativity to the fullest. Come and join this competition that will open the future of ceramics, presenting diverse issues facing us today including political, societal, religious, cultural, and environmental issues along with aesthetic values.
In previous competition, we had 1,875 artists from 71 countries who submitted 3,362 artworks. This competition will focus on the possibilities for ceramic art to expand from its territory.
The Grands Prize will receive $48,100 with solo exhibition opportunity for GICB 2017.
For more information: www.kocef.org/eng/
4. résidences
Visual Arts Residencies 2015
In 2015 Cove Park will award a minimum of three Visual Arts Residencies, of between one to three months each, for national and international artists. We will also award one one-month residency to an emerging visual artist based in Scotland. Cove Park’s One-to-One programme (of one and two-week residencies for visual artists working in collaboration) will also continue next year. These residencies will all take place during Cove Park’s May to September 2015 programme.
Application Guidelines for the 2015 Visual Arts residency programme are available here. The deadline for all applications to the visual arts programme is Monday 24 November 2014.
For further information and application guidelines, please go to www.covepark.org
or contact:
Alexia Holt (Visual Arts Programme Producer)
01436 850123
alexia [point] holt [arobas] covepark [point] org
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LE CENTRE INTERNATIONAL D’ART ET DU PAYSAGE
LANCE SON SEPTIÈME CYCLE DE RÉSIDENCES DE RECHERCHE ET DE CRÉATION
SUR L’ÎLE DE VASSIVIÈRE
SAISON 7 : 19 JANVIER 2015 – 12 JUIN 2015
APPEL À RÉSIDENCE, JUSQU’AU 8 DÉCEMBRE 2014
ARTS PLASTIQUES / ÉCRITURE / AUTRES DISCIPLINES
Les résidences sont ouvertes à trois créateurs et/ou chercheurs postulant séparément ou en équipe avec un projet de recherche et de création lié au paysage de Vassivière et/ou à l’histoire de ce territoire sur lequel est implanté le Centre d’art dans les pratiques suivantes :
ARTS PLASTIQUES :
Artiste plasticien(ne) professionnel(le), pour un projet de recherche et d’expérimentation, en phase préparatoire d’une exposition ayant lieu dans une autre structure culturelle ou désireux de développer de nouvelles orientations ou différentes méthodes de travail.
ÉCRITURE :
Écrivain, anthropologue, poète, critique d’art, conteur, philosophe, cinéaste, etc. pour un projet de recherche et d’écriture inscrit dans une démarche d’expérimentation, éventuellement en partenariat avec un éditeur, une université, un théâtre, un festival, etc.
AUTRES DISCIPLINES :
Paysagiste, ethnobotaniste, architecte, designer, graphiste, chorégraphe, etc. pour un projet de recherche et de création, éventuellement en coproduction avec une autre structure culturelle, une université, une école d’art etc.
Pour postuler à la résidence :
Télécharger l’appel à candidatures en vous rendant sur
www.ciapiledevassiviere.com/fr/actualites_evenements.aspx
Date limite d’envoi des candidatures : lundi 8 décembre 2014 inclus.
Coordinateur des résidences :
Guillaume Baudin
art [arobas] ciapiledevassiviere [point] com
Pour plus d’informations :
www.ciapiledevassiviere.com/fr/residence_artiste.aspx
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Longue résidence d’été
Le Lobe – Chicoutimi
Le Lobe avoue son penchant pour_
L’art qui bouscule et les pratiques à venir. L’envergure et les prétentions qui s’incarnent.
Depuis 2007, le centre consacre désormais sa période estivale à une résidence de (3) trois mois réservée aux artistes émergents ayant cinq années ou moins
de pratiques artistiques.
Cette longue période offre un moment privilégié pour le développement d’un projet ambitieux qui nécessite temps, argent, espace et concentration.
En plus de bénéficier de l’espace du Lobe pour la période mentionnée (juin-août), l’artiste sélectionné présentera son travail pour une période d’un mois en salle et fera office de lancement de la programmation 2015-2016 du Lobe faisaint ainsi officice de lancement la saison culturelle au Saguenay.
L’été au Lobe, toute une résidence !
Votre dossier doit contenir_
Un curriculum vitae
Un texte de prétention artistique Une piste de projet, un défi…
Un dossier d’images (15)
Nos attentes sont_
L’étonnement suscité par votre projet… La nécessité d’une résidence au Lobe La pertinence du projet
Le Lobe Résidences
Chicoutimi, Qc G7j 1L4
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Open Call – RU & Visual AIDS – Curator Residency March 2015 (Deadline: Nov 14th, 2014)
Residency Unlimited Co-sponsored Visual AIDS Residency
March 2015
A one-month residency, to take place in March of 2015, in New York City for a curator, art historian, or arts writer interested in the intersection of visual art and HIV/AIDS. Co-sponsored by Visual AIDS and Residency Unlimited, the curatorial residency seeks to encourage the development of exhibitions, programs, and scholarship about HIV/AIDS and contemporary art.
Residency Unlimited will provide the curator with customized administrative and network support, shared office space at 360 Court Street in Brooklyn and a venue for a public program (lecture/screening/discussion) defined in conjunction with RU and Visual AIDS. Concurrently, the resident curator will conduct research at Visual AIDS in the Archive Project and online Artists Registry. The Visual AIDS office is located in the Chelsea art district in New York City. The Archive and Registry at Visual AIDS holds over 20,000 images by approximately 662 artists living with HIV and those who have passed away. Studio visits with artists from the Archive Project are strongly encouraged. The resident curator is invited to create an online exhibition to be hosted by Visual AIDS (see Visual AIDS monthly Web Galleries at: http://www.visualaids.org/gallery).
The resident curator will be invited to produce a free, public event co-hosted by RU and Visual AIDS. Panel discussions, film screenings, performances, or a lecture highlighting the curator’s use of Visual AIDS’ resources or a presentation of international cultural production around HIV/AIDS are examples of potential programs.
The residency includes round-trip transportation to New York City, accommodations and $1000 stipend.
International applicants are strongly encouraged to apply. English speaking and writing skills are required
Please submit a C.V. and a Statement of Purpose (maximum 2 pages) outlining your goals for the residency, and any past or current projects that have led you to cultural investigations around HIV/AIDS. Special consideration will be given to applicants living outside of NYC from locations without support for cultural production about AIDS, LGBT, and gender issues.
Applications are due November 14, 2014. Applicants will be notified by December 8, 2014
The one-month residency must take place between March 1 and March 31, 2015
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L’appel à projet du programme Odyssée pour la résidence d’artiste est ouvert !
Avec le soutien du ministère de la Culture et de la Communication, l’ACCR coordonne le programme de résidence Odyssée qui s’adresse à des artistes, chercheurs, professionnels de la culture étrangers, qui ne résident pas en France et qu souhaitent développer des projets au sein des Centres culturels de rencontre.
Programme d’excellence et d’innovation artistique, Odyssée œuvre depuis 2003 en faveur d’un dialogue interculturel. Plus de 400 artistes et professionnels de la culture représentant 50 nationalités différentes ont bénéficié de ce programme, dans des domaines aussi variés que la musique, l’architecture, l’artisanat, les arts plastiques, l’écriture théâtrale ou encore le cinéma d’animation, la photographie, le journalisme.
Durée de la résidence: 1 à 6 mois
Date limite de dépôt des dossiers: le 22 novembre 2014 inclus
Les candidats sélectionnés se voient attribuer une bourse d’entretien de 1200 € par mois et les frais de voyage leurs sont remboursés à hauteur d’une somme établie en fonction du pays d’origine.
Pour en savoir plus sur les modalités de participation au programme de résidence Odyssée:
téléchargez le dossier d’information en version française et en version anglaise.
ACCR,
Hôtel de Massa
38 rue du Faubourg Saint Jacques
75014 Paris, France
+33 (0)1 53 34 97 00
info [arobas] accr-europe [point] org en mentionnant « Odyssée 2015 » dans l’objet du mail
www.accr-europe.org/index.php/dernieres-news/infos-accr/appel-a-projets-odyssee-2015/
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La Fragua Artist Residency is open to artists of all disciplines and nationalities. We offer an opportunity to participate in a non-conventional residency experience. Our application process is open all year- no deadlines- so please feel free to get in touch for more information at javi [arobas] lafragua [point] eu.
lafragua.eu/apply
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RÉSIDENCES D’ARTISTES
L’Atelier Circulaire invite les artistes professionnels du Québec, du Canada et de l’étranger, avec au minimum une formation de base en arts imprimés, à soumettre un dossier pour le programme de résidence d’artistes.
L’Atelier Circulaire occupe un espace lumineux de 10 000 pi2 et fournit un lieu de travail et de l’équipement spécialisé pour la gravure en creux, la lithographie, le relief, la sérigraphie et l’impression numérique.
La résidence inclut :
– accès aux ateliers pour une durée consécutive d’un mois;
– cachet d’artiste de 600 $;
– un cachet de 100$ pour l’achat de matériel au magasin de l’atelier;
– aide technique d’un imprimeur et/ou encadrement professionnel (25 heures).
Date limite : 15 novembre 2014
Pour plus d’informations veuillez visiter : www.ateliercirculaire.org/appels
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vu photo
Résidences d’artistes suivies d’expositions
Faites-nous parvenir votre dossier avant le 15 octobre et le 15 février de chaque année. Il devra comprendre :
• une lettre d’intention indiquant si vous soumettez un projet pour une exposition, une résidence, une publication ou un projet spécial.
• une description du projet (1 page max)
• un texte de démarche artistique
• un curriculum vitae
• tout autre document pertinent
• pour un projet de résidence : un échéancier, un budget et une description des besoins spécifiques au projet.
• un dossier visuel avec un maximum de trente documents visuels du projet proposé et du travail récent
(fichiers jpg compatibles Mac RVB 1024 x 768 pixels par 72 ppi)
Votre dossier compressé (.zip) doit être envoyé par courriel via WeTransfer à l’adresse artistique [arobas] vuphoto [point] org
Expositions
VU dispose de deux galeries – l’espace américain et l’espace européen – dans lesquelles sont présentées annuellement une quinzaine d’expositions. Les artistes sont invités à soumettre un projet d’exposition en spécifiant l’espace qu’ils souhaiteraient occuper.
Résidences d’artistes
Pour les artistes oeuvrant en photographie ou ceux qui souhaitent expérimenter avec le médium, VU offre des résidences de création, pouvant mener ou non à une exposition. VU privilégie les propositions inédites de projets à développer à Québec – que ce soit pour faire des prises de vue, des explorations techniques, ou pour s’investir dans de nouvelles pistes de recherche.
Le centre offre un soutien artistique, technique et financier aux artistes sélectionnés pour une résidence. Selon les spécifications des projets sélectionnés, le centre alloue aux artistes une période d’accès aux équipements, offre l’hébergement ainsi qu’un crédit pour leurs dépenses dans les espaces de production. Ceux-ci sont dotés d’équipements complets dont des scanneurs, des imprimantes jet d’encre grand format et des chambres noires. Le soutien technique est assuré par une équipe de professionnels.
Publications
VU souhaite recevoir des propositions de projets de publication qui concordent avec sa vision du livre comme un espace de diffusion à part entière, et qui contribuent à renouveler le discours critique sur la photographie.
Projets spéciaux
Le centre encourage toute autre proposition qui n’entrerait pas dans le cadre des expositions, résidences ou publications.
Faites-nous parvenir votre dossier avant le 15 octobre et le 15 février de chaque année. Il devra comprendre :
- une lettre d’intention indiquant si vous soumettez un projet pour une exposition, une résidence, une publication ou un projet spécial.
- une description du projet (1 page max)
- un texte de démarche artistique
- un curriculum vitae
- tout autre document pertinent
- pour un projet de résidence : un échéancier, un budget et une description des besoins spécifiques au projet.
- un dossier visuel avec un maximum de trente documents visuels du projet proposé et du travail récent
(fichiers jpg compatibles Mac RVB 1024 x 768 pixels par 72 ppi)
Votre dossier compressé (.zip) doit être envoyé par courriel viaWeTransfer à l’adresse
artistique [arobas] vuphoto [point] org
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Atelier Topaz – résidence
Opasatika, Ontario, Canada
Le lieu
Situés au cœur de la forêt boréale, les Ateliers Topaz sont à la fois un lieu de retraite et un centre de création pour artistes, toutes disciplines confondues. L’endroit parfait pour la réflexion, l’évasion. Le groupement d’édifices fait 900 mètres carrés et repose sur 14 hectares face à la route Transcanadienne. Il donne sur un étang de deux hectares. Topaz c’est la « Route 66 » dans le nord de l’Ontario. L’endroit, modeste et nostalgique, rappelle aussi les grandes épopées de la colonisation francophone de l’Ontario. Ces studios de création ou cette résidence d’artistes, endroit idéal pour les arts visuels, sont situés au centre du Canada, à mi-chemin entre l’Atlantique et le Pacifique, là où les étoiles deviennent les topazes de la nuit.
Ce qu’on offre
D’abord l’espace et, l’espace de travail déterminés selon les besoins de l’artiste. Les espaces polyvalents permettent d’y faire de la peinture, de la sculpture, de l’installation, etc. L’atelier de menuiserie, le Bar à clou, est équipé des outils de base. Un magasin d’objets trouvés est disponible autant pour l’inspiration que pour l’utilisation dans une œuvre. Le peintre apporte ses pinceaux, le musicien son instrument et l’écrivain son ordi.
Les personnes qui séjournent aux Ateliers Topaz jouissent de l’accès à la cuisine et sont responsables de préparer leurs repas. Toutefois Laurent peut aussi leur cuisiner de petits plats typiquement canadiens-français aux besoins ou aux désirs.
Topaz possède deux suites avec lit double et une chambre avec lit simple. Chacune possède sa salle de toilette avec douche. Ces installations évoquent admirablement le style des années 1960.
Pour la baignade, le Lac des Cœurs se situe à deux kilomètres à l’est. Pour le canotage ou la pèche, la rivière Opasatika est deux kilomètres à l’ouest. Pour se déplacer, il y a de vieux vélos ou la marche. Pour un frais très raisonnable, votre hôte peut aussi vous conduire ou organiser un déplacement vers Kapuskasing à l’est ou vers Hearst à l’ouest.
Les matériaux d’artistes ne sont pas disponibles dans la région. Il est donc important de faire vos achats avant votre séjour, à moins que vous travailliez avec des matériaux que l’on peut se procurer dans des magasins ordinaires ou même en nature.
Dossiers en tout temps
www.atelierstopaz.ca
5. art public
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Call for Letters of Qualification
Parc Downsview Park Inc. (Downsview Park) is seeking an artist or artist team to design and develop public art in three locations throughout the Stanley Greene Neighbourhood. The artist or artist team selected for this commission agrees to enter into an integrated process with the Stanley Greene design team.
Parc Downsview Park Inc. – Call to Artists for Letters of Qualification Three Permanent Public Artworks for the Stanley Greene Neighbourhood along the south-west border of Downsview Park, east of Keele St.
The Stanley Greene neighbourhood, located at the south end of Downsview Park, is the first of five neighbourhoods outlined within the Downsview Area Secondary Plan to be developed on the Downsview Lands. Downsview Park currently owns a large extent of the Downsview Lands, comprised of the urban park and five surrounding neighbourhoods.
The City of Toronto recently rezoned the Stanley Greene Neighbourhood to permit a new residential subdivision. Downsview Park, as the developer, is responsible for construction of municipal roads, sidewalks, landscaping within public right-of-ways, sewers, utilities (water, hydro, and gas), streetlights and intersection signage and traffic lights, as well as a storm water management facility, bioswales, and a municipal park within the neighbourhood. In addition, Parc Downsview Park Inc is obligated to commission Public Art for The Stanley Greene Neighbourhood as part of its Section 37 agreement with the City of Toronto. Downsview Park is seeking an artist or artist team to enter into an integrated design process for public art at an early stage in the development of this community. The candidate should have previous experience working in a collaborative, integrated process with architects, landscape architects, planners and engineers.
The Stanley Greene District Plan and Design Guidelines identifies this neighbourhood as representative of “Downsview’s commitment to creating complete communities that have a focus on a high quality of life, sustainable design, and a contemporary architectural character.” The neighbourhood will be accessible by public transit, and will promote pedestrian activity through ‘whole streets’ that support all types of mobility (walking, biking, rollerblading, driving etc.). The neighbourhood will also implement, sustainable storm water management, expansion of the tree canopy, green building design, and designated bike lanes. Upon completion, this neighbourhood will promote sustainable development and will be distinguished by its vibrant, outdoor, public realm.
Downsview Park views the unique context and parameters of this site as an opportunity to commission one artist or artist team to create three site-specific, public art works that will engage with the innovative design plans for the neighbourhood. The winning artist or artist team will create a cohesive public art proposal for all three sites –, Site A: Downsview Park, Site B: The Stanley Greene Entrance, and Site C:The Neighbourhood Park. The art production budget for these projects, including all fees, materials, technologies, fabrication and installation costs is approximately $700,000.00 total. This budget is broken down for each site, Location A = 50%, Location B = 35%, and Location C = 15% of the total art production budget.
For this first stage of the competition, Downsview Park invites local and international artists or artist teams to respond to this call with Letters of Qualification by submitting the following:
- Resume(s) in text form
- Letter of Qualification stating previous projects in which you have participated in an integrated process with architects, landscape architects and or planners. Please include 3 references.
- 6 to 8 digital images of recent, relevant work in the following format:
JPG images on a PC-compatible CD-R
Maximum of 1024 x 768 pixels per image
Resolution of 72 dpi per image
Maximum size of 1 MB per image
RGB, sRGB or grayscale colour mode files only (no CMYK)
Caption each with number, your name and title of work, ex: 1_Name_Title - An “Image Information” sheet that details per image: number, artist(s) name, title, date, medium, and dimensions. Please be sure the number on the list matches the number of the jpeg image.
- Be sure to label the CD-R with your name.
- If desired, include a stamped, self-addressed envelope for return of submission material.
Submissions must be received by Thursday, December 4th 2014 at 5:00 p.m. via mail or hand-delivered to:
Andrew Davies Public Art Consulting
215 Spadina Ave, Suite 414
Toronto, ON M5T 2C7
Submissions by email are not accepted.
Late submissions will not be accepted. If mailing your submission, please make sure it arrives no later than 5pm on Thursday November 20th. Please note: Artists are NOT asked to submit proposals at this first stage of the competition.
The artist or artist team for the Stanley Greene Neighbourhood will be selected through a staged competition process by a specially convened, independent Selection Committee comprised of practicing arts professionals and community representatives.
A short list of 5 artists will be selected from the Letters of Qualification during this first stage. Artists will be considered based on their previous work, an assessment of their ability to work in an integrated and collaborative process, and their proven ability to deliver work of the highest artistic quality on time and on budget. In the second stage these artists will go through an interview process with the Selection Committee. Following the interview process the Selection Committee will award the contract to the winning artist or artist group.
For additional information on this facility please go to the following link: www.downsviewpark.ca/content/stanley-greene-neighbourhood
Contact:
http://www.publicartconsulting.ca/
csaid [arobas] publicartconsulting [point] ca
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The Town of Newmarket – Call For Artist
Outdoor Public Artwork
TWO STAGE – PROPOSAL NO. QBRFP2014-36
Deadline: Thursday November 13, 2014 at 3:00 p.m. PROPOSALS, clearly marked, shall be emailed to: The Town of Newmarket, Procurement Services Department to quickbids1 [arobas] newmarket [point] ca, or hand delivered to the Procurement Services Department, no later than, (15:00:00 hours) 3:00:00 p.m. local time.
The Corporation of the Town of Newmarket is inviting two-stage proposal submissions from responsible Canadian artists to create an exterior public artwork piece for the newly renovated Old Town Hall “Cultural Centre” located at 460 Botsford Street in Newmarket, Ontario.
The Old Town Hall has played an important role within the Town of Newmarket’s history. Recently this grand old lady has been renovated to serve as the “cultural centre” for the Town of Newmarket. The theme for this art project is “Evolution” to celebrate the rich history of the Town of Newmarket ranging from native trails, the rich Quaker history, to the development of the market to its use for civic and social purposes.
This public art project has a total price of $ 65,000 (HST included) which includes but not limited to artist fees, insurance to cover scope of the project, materials, design, fabrication, transportation and installation. The Corporation of the Town of Newmarket will provide, at our cost, a concrete base 8ft x 11ft for the public art piece to sit as well as the plaque acknowledging the artists name and name of the artwork.
Design and Material considerations should include but not limited to such factors as: safety, durability, longevity, little or no maintenance, vandal-proof, due to the public nature and usage of this site. Artists should have experience in working in public spaces, work within existing parameters such as site and budget and be able to work collaboratively. Previous public art experience is an asset.
For more information including project details, adjudication process and submission requirements please visit http://bids.newmarket.ca/Module/Tenders/en
Contact:
Anne Sugar
Procurement Services, Corporate Services Commission
905-953-5335
asugar [arobas] newmarket [point] ca
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ART GALLERY OF HAMILTON: LEGACY LANDMARK ART COMMISSION
CALL FOR CREDENTIALS: PROFESSIONAL ARTISTS
The Art Gallery of Hamilton (AGH) is inviting professional artists to submit their credentials for consideration as the first stage of a competition to select a $1.2 million Legacy Landmark Art Commission for the Gallery, which is located in the City of Hamilton, Ontario, Canada. This monumental artwork will serve as a spectacular and dramatic symbol for the Gallery from its Main Street entrance, drawing the attention of AGH visitors, pedestrians and motorists, inviting them to explore the artwork and visit the Gallery.
Founded in 1914, the AGH is one of Canada’s leading public galleries, with one of the most important permanent collections in the country. The Gallery also enjoys a reputation for being an innovator in programming. The Legacy Landmark Art Commission for the AGH will be sited on Commonwealth Square and the Irving T. Zucker Sculpture Garden. The artwork will raise the visual and physical profile of the Gallery, signaling its presence in the heart of the downtown core and setting a new benchmark for the sculpture collection. It is intended that the commissioned artwork be of impressive scale and presence, of the highest quality and with the power to captivate both the general public and art-appreciating audiences alike.
Public Art Management (PAM) will be managing this process in tandem with the AGH and will manage all competitor communications. Questions must be submitted in writing. The AGH will be responsible for media and other inquiries from the public. (Janet Mowat, Director of Marketing and Communications: janet [arobas] artgalleryofhamilton [point] com).
This Call for Credentials (the “Call”) initiates the first of a three-stage selection process to identify artists for the creation of this urban scale, monumental, highly visible, landmark artwork. The completed commission will comprise a major element of the permanent collection. It is anticipated that the project will be completed by the first half of 2016.
Application details + the full Call may be found here: http://we.tl/JgGps51eag
To receive further details concerning the Call and Submission Requirements, please email: aghlegacy [arobas] gmail [point] com noting: “Request for Call for Credentials.” Only emailed communications to this address will be accepted, no telephone inquiries, please.
The submission deadline is: 11:59 PM, December 5, 2014. We regret that only advancing artists will be contacted.