La Liste de l’Association des groupes en arts visuels francophones présente les nouvelles de ses membres au Manitoba, en Ontario, au Nouveau-Brunswick et en Nouvelle-Écosse, et compile les appels de dossiers en arts visuels, arts médiatiques, performance, art public, etc.
La Liste sur Internet: liste.agavf.ca. Faite-là circuler! Abonnement courriel gratuit. Visitez l’AGAVF: www.agavf.ca
Nouvelles des membres de l’AGAVF
Centre d’artistes Voix Visuelle (Ottawa)
Jules Villemaire – Les régions émotives
Commissaire : Stefan St-Laurent
Du 15 septembre au 23 octobre 2012
Vernissage: samedi 15 septembre à 13h
81 avenue Beechwood
Vanier, Ontario
www.voixvisuelle.ca
Galerie du Nouvel-Ontario (Sudbury)
Anyse Ducharme – arti/fiction realities
du 7 septembre au 13 octobre 2012
vernissage: 7 septembre à 17h
174, rue Elgin
Sudbury, Ontario
www.gn-o.org
Le Laboratoire d’Art (Le Labo) (Toronto)
Manuel Chantre – Double
Du 29 septembre au 20 octobre 2012
Distillery District, 9 Trinity, suite 317
Toronto, Ontario
www.lelabo.ca
BRAVO (Ontario)
Nuit blanche Ottawa
22 septembre 2012
www.nuitblancheottawa.ca
Galerie d’art Louise et Reuben-Cohen (Moncton)
Duke & Battersby, Jean-Denis Boudreau, Mario Doucette, Greg Forrest, Zeke Moores, Graeme Patterson, Mathew Reichertz, Colleen Wolstenholme – Prix artistique Sobey: dix ans de finalistes en Atlantique
Commissaires: Sarah Fillmore et David Diviney
du 6 juin au 9 septembre 2012
Pavillon Clément-Cormier
Centre universitaire de Moncton, Nouveau-Brunswick
www.umoncton.ca/umcm-ga
Maison des artistes visuels (Saint-Boniface)
Séripop – Deux temps, trois mouvements, sans doute
du 21 juin au 30 août 2012
219, boulevard Provencher
Saint-Boniface, Manitoba
www.maisondesartistes.mb.ca
Galerie Sans Nom (Moncton)
Rémi Beliveau, Geneviève Sivret, Alisa Arsenault, Jessica Arseneau – Soif de parole
commissaire Amanda Dawn Christie
en cours
140, rue Botsford, rez-de-chaussée du Centre culturel Aberdeen
Moncton, Nouveau-Brunswick
www.galeriesansnom.org
Centre culturel franco-manitobain (Winnipeg)
Katia Gosselin – Interpellations
du 23 août au 14 octobre 2012
340, boulevard Provencher
Saint-Boniface, Manitoba
www.ccfm.mb.ca
Le Trécarré (Pointe-de-l’Église)
Flora Dohler
en juillet et août 2012
à la Galerie Détraqué
Université Sainte-Anne
Pointe-de-l’Église, Nouvelle-Écosse
letrecarre.blogspot.com
1. appels en français du Canada
Centre de santé et des services sociaux de Laval et Gaelrie Verticale – Laval – 5 septembre 2012
Mutek – Montréal – 15 octobre 2012
Maison des artistes visuels francophones – Saint-Boniface – 7 septembre 2012
Galerie Sans Nom – Moncton – 15 janvier 2013
Centre Sagamie – Alma – 30 septembre 2012
Labsessions et HTMlles 10 – Montréal – 27 août 2012
Caravansérail – Rimouski – 1er octobre 2012
Biennale internationale d’estampe contemporaine de Trois-Rivières – 1er octobre 2012
Voix visuelle – Ottawa – 15 septembre 2012
art[o] – Saint-Jean-sur-Richelieu – 1er septembre 2012
inter art actuel – Québec – 1er octobre – 1er décembre 2012 et 1er avril 2013
2. appels en anglais du Canada
Beaverbrook Art Gallery – Fredericton – 31 août 2012
Cardinal Collins High School Public Art Project – Edmonton – 5 octobre 2012
Mill Woods Seniors Center & Multicultural Facility Public Art Project – Edmonton – 5 octobre 2012
Heritage Valley Fire Station Public Art Project – Edmonton – 5 octobre 2012
Art public dans New Park in Rivertowne – Toronto – 14 septembre 2012
Rotunda Gallery – Kitchener – 13 septembre 2012
3. appels internationaux
Rencontres internationales – Paris, Madrid et Berlin – 31 août 2012
Kaunas Biennial – Lithuanie – 15 septembre 2012
Beers.Lambert Contemporary – Prix – 31 décembre 2012
Japan Media Arts Festival – Tokyo – 20 septembre 2012
Southern Panoramas 2013 – Videobrasil – 15 octobre 2012
Palais de Tokyo Saison des jeunes curateurs – Paris – 31 août 2012
Fondation François Schneider – 15 décembre 2012
Sculpture by the sea – Aarhus, Danemark – 27 août 2012
Journal of artistic research – 30 septembre 2012
Pelouses interdites – Sotteville les Rouen – 30 septembre 2012
Urbanism \ Architecture Bi-City Biennale recherche commissaire – Shenzhen et Hong Kong – 24 septembre 2012
Future Norstalgia – Fribourg – 15 octobre 2012
4. résidences
Faire avec – Îles-de-la-Madeleine – 28 août 2012
Art Dubaï – 16 septembre 2012
Ross Creek Centre for the arts – Canning, Nouvelle-Écosse
EOS Visiting Artist Program – Singapour – 31 août 2012
FLACC – Genk, Belgique – 1er septembre 2012
Résidence de commissaire d’expositions – Montreuil, Suisse – 3 septembre 2012
Atelier Topaz – Opasatika, Ontario – en tout temps
Divina Sonus Ruris – 30 septembre 2012 – Portugal
5. divers
AGAVF sur Twitter
ARCA lance un appel aux centres d’artistes pour assistance (presqu’) immédiate
1. appels en français du Canada
APPEL DE PROPOSITION
PROLONGATION JUSQU’AU 5 SEPTEMBRE 2012
INTÉGRATION DES ARTS AU CENTRE DE CANCÉROLOGIE DE LAVAL
PROGRAMMATION 2012-2013
VOIR L’APPEL COMPLET
Le Centre de santé et des services sociaux de Laval est fier de solliciter les artistes de la région en vue d’établir sa première programmation pour l’année 2012-2013 : L’intégration des arts au centre intégré de cancérologie de Laval.
Nous croyons fermement que les arts peuvent contribuer à changer la perspective de la relation du patient avec le milieu de soins et ses professionnels et ainsi teinter autrement la relation humaine.
Nous anticipons agréablement votre venue!
Nous remercions chaleureusement la CRÉ de Laval ainsi que le ministère de la Culture de la communication et de la condition féminine sans qui ce projet n’aurait pu voir le jour!
France Dumont Pour le comité Arts et culture du CICL
Renseignements
Charlotte Panaccio-Letendre
info [arobas] galerieverticale [point] com
Bureau administratif
397, Boul. des Prairies, bur.412
Laval (Québec) H7N 2W6
Tél. : 450-934-6042
Téléc. : 450-934-6043
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APPEL À PROJETS MUTEK 2013
L’appel à projets pour la 14ème édition de MUTEK est ouvert! Veuillez noter que
cet appel s’adresse uniquement aux artistes canadiens domiciliés au Canada ou ailleurs.
Veuillez noter que cet appel s’adresse uniquement aux artistes canadiens domiciliés au Canada ou ailleurs. Pour la portion internationale de la programmation du festival, MUTEK contactera directement les artistes et / ou leurs représentants.
Les artistes qui travaillent sur des projets inédits explorant de nouvelles avenues esthétiques en création numérique et en musiques électroniques sont invités à nous soumettre leurs candidatures. Nous sommes particulièrement intéressés par :
• Les performances musicales en direct
• Les performances audiovisuelles numériques
• Les projets multimédias, incluant les installations urbaines interactives et les projets de mapping architecturaux
Nous encourageons fortement les candidats à accompagner leur soumission d’enregistrements live de leurs performances. Veuillez également prendre note que MUTEK étant voué à la présentation de performances en direct, les mixes de DJ ne seront pas considérés.
La date limite de soumission pour MUTEK 2013 est fixée au 15 octobre 2012, mais nous vous invitons à nous contacter le plus tôt possible puisque nous sommes déjà à mettre sur pied la structure du programme.
Veuillez nous faire parvenir vos soumissions à l’adresse courriel suivante : soumission [arobas] mutek [point] org
Et/ou par voie postale régulière à:
MUTEK / PROJETS 14e ÉDITION
C.P. 855 – Succursale Desjardins
Montréal (Québec) H5B 1B9
Canada
Notez que nous ne serons pas en mesure de confirmer la réception de toutes les soumissions. Les prises de contact se feront uniquement avec les artistes dont les projets auront été retenus. L’équipe de MUTEK remercie d’avance tous les artistes qui portent intérêt au festival et qui soumettront ainsi leur candidature.
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Maison des artistes visuels francophones
Appel de soumission de projets pour l’année de programmation 2013-2014
Date de tombée : Le vendredi 7 septembre 2012
Mandat artistique : La Maison des artistes visuels francophones (MDA) est un centre d’artistes en art actuel œuvrant avec la communauté francophone du Manitoba, la communauté francophone élargie et toutes les instances qui interagissent avec elles. Elle soutient la diffusion d’œuvres dans toutes les disciplines par des expositions, des échanges, des ateliers et des résidences d’artistes. Elle offre un soutien particulier aux artistes émergents dans la présentation de leurs premières expositions, et un cadre adapté pour les propositions d’artistes plus établis et pour les commissaires. Elle s’appuie sur un dialogue critique dans l’orientation de sa programmation et de ses projets. À travers le réseautage et les partenariats, la Maison des artistes encourage l’ouverture aux formes d’expression venues d’ailleurs pour dynamiser la communauté. Pour promouvoir la professionnalisation de ses membres, elle organise des formations et des causeries.
Vous êtes invités à soumettre une proposition d’exposition en art actuel pour l’année de programmation 2013-2014.
Critères de soumissions :
• avoir une formation spécialisée dans le domaine ou être reconnu par ses pairs ou être artiste émergent en art contemporain ou commissaire avec un projet à soumettre
• avoir la capacité de communiquer en français
Documents à soumettre :
• démarche artistique
• description du projet d’exposition
• un maximum de 15 exemples de travaux récents sur CD ou DVD
• liste détaillée du matériel d’appui (titre, médium, dimension, date)
• un curriculum vitae à jour (maximum 3 pages)
• dossier de presse (facultatif)
• une enveloppe de retour suffisamment affranchie (faute de retour
de dossier)
Aucune soumission ne sera acceptée sans le matériel d’appui requis.
Processus de sélection : Les expositions seront sélectionnées par un jury selon le mérite artistique, tout en respectant le mandat de la MDA.
Veuillez faire parvenir votre dossier à : Comité de sélection
La Maison des artistes
219, boulevard Provencher Saint-Boniface (MB) R2H 0G4
Pour plus d’information :
204-237-5964 | reneesaurette [arobas] mts [point] net
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Galerie Sans Nom
GSN sollicite des propositions d’artistes, de collectifs ou de commissaires
2012/2013
APPEL DE DOSSIER
Date limite : 15 janvier 2013
Les dossiers doivent comprendre :
• lettre d’intention
• titre et description détaillée du projet proposé
• les besoins techniques du projet
• curriculum vitae et une courte biographie
• 10 à 15 exemples de travaux récents (format numérique)
• liste détaillée du matériel d’appui
• enveloppe de retour affranchie (si vous souhaitez ravoir votre dossier)
• dossier de presse (facultatif)
La Galerie Sans Nom est un centre d’artistes voué à la présentation des arts visuels et multidisciplinaires. Depuis 1977, elle appuie les initiatives d’artistes, favorisant l’expérimentation et l’innovation. Sa programmation tient compte des tendances de l’art actuel et reflète les préoccupations et les réalités contemporaines, tout en étant pertinente pour son milieu et sa communauté d’artistes. La GSN étend ses activités à une variété de pratiques et de disciplines afin de répondre aux besoins changeants d’une communauté diverse dans un milieu urbain en croissance.
La Galerie Sans Nom respecte les cachets d’artistes recommandés par CARFAC.
Galerie Sans Nom
140 rue Botsford St, Locaux 13 et 16
Moncton, NB E1C 4X5
T. 506.854.5381 F. 506.857.2064
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Centre SAGAMIE
Appel de projets
Nouvelle date limite: 30 septembre 2012
(SVP, notez qu’il n’y aura plus d’appel en janvier)
Les artistes, les auteurs et les commissaires sont invités à nous proposer leurs projets de résidences, de publications et d’expositions.
1- RÉSIDENCES D’ARTISTES
Dans un contexte de recherche et de création en art actuel, ces résidences visent à soutenir les artistes dans le développement de nouvelles œuvres liées aux enjeux actuels de l’image. Nous offrons aux artistes un soutien technique et financier favorisant la production de projets artistiques novateurs, dans lesquels l’exploration avec le traitement numérique de l’image et l’expérimentation avec l’impression numérique grand format sont priorisées.
2- PUBLICATIONS
Nous développons les projets de publication en étroite collaboration avec les artistes et les auteurs afin de favoriser la recherche créatrice et la réflexion théorique. Considérant le livre comme un espace de création artistique et littéraire à investir, notre programme éditorial comprend des livres d’artistes, des monographies et des livres synthèses qui font le point sur des thématiques spécifiques en art contemporain.
3- EXPOSITIONS
Situé au centre-ville d’Alma, notre centre d’exposition est un lieu de médiation qui propose au public un regard éclairé sur l’art actuel. Espace d’essai ouvert à tous les artistes en art visuel, le centre favorise le métissage des pratiques, l’exploration de l’image et ses contextes d’intégration. Le cachet CARFAC/RAAV est versé aux artistes.
VOTRE DOSSIER DOIT COMPRENDRE :
1- Votre curriculum vitae (maximum 3 pages)
2- Votre démarche artistique (maximum 1 page)
3- La description du projet proposé (maximum 1 page)
4- La documentation visuelle (maximum 20 images)
SVP nous faire parvenir une version imprimée (incluant le visuel) de votre dossier et une version numérique sur CD ou DVD.
SVP indiquer pour quel programme(s) vous appliquez.
SVP inclure une enveloppe de retour pré-affranchie, si le retour du dossier est souhaité.
Poster avant le 30 septembre 2012 (le timbre de poste du lundi, 1er octobre en faisant foi) à :
Centre SAGAMIE
50, rue St-Joseph, C.P. 517
Alma, Québec, Canada
G8B 5W1
Pour en savoir plus sur cet appel de projets, visiter : http://www.sagamie.com
ou communiquer avec Nicholas Pitre, directeur: sagamie [arobas] cgocable [point] ca 418 662-7280
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Appel à projets Labsessions et Les HTMlles 10
Le Studio XX, en collaboration avec la SAT, le CQAM, PRIM, Elektra, OBORO, la Fonderie Darling, MASSIVart, Eastern Bloc, NT2 et l’Agence TOPO invite la communauté des créateurs et créatrices émergent-es à soumettre un projet dans le cadre de la troisième soirée Labsessions qui se tiendra le 26 septembre 2012 à 19 h, cette fois-ci, au Studio XX. Votre projet, qu’il soit au stade de la conception, en cours de réalisation ou de diffusion, pourrait être soutenu par l’un ou plusieurs des organismes participants.
Le support offert peut varier en fonction des ressources disponibles dans les centres (prêt de matériel spécialisés, accès aux laboratoires spécialisés, support technique, consultation ou mentorat, accès à une activité ou à un festival, etc.). Les artistes, dont les projets sont retenus, seront invité-es à en faire une courte présentation (ou démo) lors de la soirée Labsessions devant un panel de représentant-es de centres d’artistes.
Les rencontres Labsessions visent à offrir une vitrine et un tremplin aux artistes émergent-es en arts numériques et médiatiques ou avec une approche multidisciplinaire. Les soirées sont aussi un lieu d’échanges et de rencontres pour les artistes, intervenant-es et organismes du milieu.
Nous lançons un appel particulier aux artistes qui s’auto-identifient comme femmes, trans, ou dissidents et dissidentes du genre de toutes origines à soumettre un projet dans le cadre de la 10e édition du festival Les HTMlles, AFFAIRES À RISQUES, qui aura lieu du 10 au 18 novembre 2012. Certains projets choisis au Labsessions pourront être présentés à la SAT, lors de l’événement de clôture du festival. Voir l’appel du festival Les HTMlles 10.
Dans le cadre des HTMlles 10 : autres appels
Opportunités de stages (31 août)
Concours vidéo « Émergence : opinions » (8 octobre) Pour participer
• Être un-e artiste émergent-e en arts médiatiques et avoir un projet novateur à réaliser, en cours de réalisation ou à l’étape de diffusion ;
• Fournir une description du projet (joindre fichier pdf et autres hyperliens vers vidéo démo ou fichier audio, etc.) ;
• Fournir une fiche technique de votre présentation (les artistes sélectionné-es pourront bénéficier d’un support audio, vidéo et internet en plus de l’assistance d’un-e technicien-ne) ;
• Fournir une courte bio ;
• Fournir vos coordonnées complètes (adresse et numéro de téléphone).
Faire parvenir votre dossier de candidature par courriel à l’adresse suivante :
programmation @ studioxx.org
Date limite d’envoi : 27 août 2012 à 12 h
Un jury formé de représentants des différents organismes partenaires fera une présélection en vue de la rencontre. Seuls les candidat-e-s retenu-e-s seront contacté-e-s.
INFOS + CONTACT
Ximena Holuigue, Coordonnatrice à la programmation,
Studio XX, 514 845-7934
Francis Pineau, Coordonnateur pédagogique, SAT
514 844-2033 poste 219
Labsessions OFFRE UN COUP DE POUCE AUX ARTISTES DE LA RELÈVE!
Artistes émergent-es, en début ou à mi-carrière.
Les rencontres Labsessions sont une initiative de la SAT, réalisées grâce au soutien du Forum jeunesse de l’île de Montréal et du Conseil des arts de Montréal, dans le cadre du programme Outiller la relève artistique montréalaise (ORAM).
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APPELS DE DOSSIERS
Dans le cadre de la programmation 2013-2014, Caravansérail invite les artistes
à soumettre leur dossier dans l’un ou l’autre des appels de dossiers suivants.
1. Exposition | 2013-2014 Artistes de la relève et ceux dont la pratique est émergente Date limite ~ 1er octobre 2012 (cachet postal / date d’envoi) Le centre recherche des artistes qui œuvrent à renouveler les pratiques, qui démarchent à rendre perméables les frontières entre les disciplines, qui développent des stratégies de diffusion inédites et des pratiques qui tiennent compte des spécificités régionales (actualité, territoire, société, histoire, etc.).
2. Projet ponctuel ou spontané
Artistes de la relève, mi-carrière et établis
Dépôt en tout temps
Il est possible de présenter une demande pour un projet ponctuel spécifique (lancement de livre d’artiste, performance, commissariat, conférence, formation, projet hors les murs, etc.) pouvant s’inscrire dans le cadre de nos activités.
*Veuillez noter que les locaux de Caravansérail, l’atelier inclus, sont à aires ouvertes.
Pour obtenir le plan de la salle et la description de des équipements, consultez le www.caravanserail.org.
Le volet Résidence de recherche et production se fera cette année sur invitation.
FORME ET CONTENU DES DOSSIERS
Votre dossier doit nous être transmis sur CD / DVD ou par courriel.
L’ensemble des documents textes doivent être lisibles sur MAC en formats .doc ou PDF.
Votre dossier doit inclure :
~ vos coordonnées complètes (adresses postale et électronique, numéro de téléphone);
~ une description du projet (environ 250 mots); ~ une démarche artistique (environ 250 mots);
~ un curriculum vitæ; ~ un dossier visuel comprenant un maximum de 15 images sélectionnées d’œuvres récentes (fichiers jpeg, RVB d’environ 1024 x 768 pixels à 72 ppi. Le CD ou DVD doit être lisible sur MAC);
~ s’il y a lieu, un document vidéographique d’une durée de 10 minutes ou moins ;
~ une liste descriptive des œuvres;
~ tout autre document pertinent.
Veuillez faire parvenir votre proposition à l’une des adresses suivantes :
Programmation 2013-2014 / Caravansérail
274 avenue Michaud, Rimouski (Qc) G5L 6A2
coordination [arobas] caravanserail [point] org
Vous avez besoin d’informations complémentaires ?
Contactez-nous.
http://www.caravanserail.org/contact/
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8e Biennale internationale d’estampe contemporaine de Trois-Rivières.
Les règlements et formulaire d’inscription seront accessibles sur notre site web à compter du 1er juin. www.biectr.ca
Date limite : 1er octobre 2012
Mélina St-Ours
Adjointe à la direction
Biennale internationale d’estampe contemporaine de Trois-Rivières
58, rue Raymond-Lasnier
Trois-Rivières (Québec) G9A 2J6
1 (819) 370-1117
Info [arobas] biectr [point] ca
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APPEL: Centre d’artistes Voix Visuelle
Voix Visuelle accepte des projets d’exposition en art visuel actuel.
Date limite : 15 septembre 2012
Voix Visuelle verse des cachets d’exposition selon les tarifs de CARFAC.
Toute présentation de dossier doit être rédigée en français et entièrement soumise sur CD ou DVD. N’envoyez pas aucun document sur papier.
Les demandes doivent comprendre:
• Curriculum vitae (au plus 3 pages)
• Démarche artistique
• Projet d’exposition
• Toute exigence spéciale pour l’installation
• Liste détaillée de la documentation visuelle
• 20 images numériques ou 10 minutes maximum de documentation vidéo
Les images numériques doivent être
• en format JPEG
• compatibles PC
• 72 dpi, ne dépassant pas 1024 x 768 pixels
• de mode couleur RVB, sRVB ou gamme de gris
• chaque fichier d’image doit avoir un numéro, le nom de l’artiste et le titre de l’œuvre
Inclure une enveloppe de retour pré-affranchie si vous souhaitez qu’on vous retourne votre CD OU DVD.
Veuillez faire parvenir votre demande à :
Centre d’artistes Voix Visuelle 81, avenue Beechwood Ottawa, Ontario K1M 1L7
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Fondée en 2002, art[o] est une coopérative de solidarité artistique située à Saint-Jean-sur-Richelieu en Montérégie, qui a pour mandat la diffusion et la promotion des arts dans le Haut-Richelieu.
Volet arts visuels
Réception des dossiers – PROLONGATION :
Date limite: 1er septembre 2012
Dans le cadre de sa programmation 2013, art[o] invite les artistes en arts visuels à soumettre leur dossier pour un projet d’exposition ou tout autre projet spécifique pouvant s’inscrire dans nos activités.
Salle d’exposition art[o], un lieu unique!
C’est une toute nouvelle galerie entièrement rénovée, située en plein centre-ville, au 37, rue St-Jacques à Saint-Jean-sur-Richelieu. 100 pieds linéaires, pignons sur rue. Un lieu exceptionnel!
Soyez les premiers à y exposer !
Salon Rouge, espace d’exposition de la bibliothèque Saint-Luc
En collaboration avec la Ville de Saint-Jean-sur-Richelieu, Le Salon Rouge de la bibliothèque de St-Luc est un espace qui offre un mur d’exposition pour les artistes de la région. Le Salon Rouge est dédié à l’actualité avec téléviseur, revues et journaux. Des fauteuils confortables et des tabourets y sont disposés pour s’informer tout en relaxant.
Le Rendez-vous des arts
D’une durée de 3 jours au mois de juillet, le Rendez-vous des arts est un événement de performance en peinture et en sculpture. Dans le parc de la Promenade du quai, la vingtaine d’artistes invités à cet événement créent des œuvres de très grands formats en direct, sous chapiteaux. Le public est convié à s’attarder pour observer et échanger sur le cheminement des artistes.
Composition des dossiers visuels
• Description du projet
• Démarche artistique
• Curriculum vitae
• Dix photographies d’œuvres (format JPEG, résolution de 300 ppp) ou papier photo conventionnel en format 5 x 7.
• Liste descriptive (titre, dimensions, techniques et matériaux utilisés, année de réalisation)
• Dossier de presse
• Enveloppe de retour préaffranchie, si vous faites parvenir votre dossier par la poste
Pour de plus amples informations, communiquez avec Martine Lorrain-Cayer au 450 346-9036 www.cooparto.com
Veuillez faire parvenir votre dossier visuel par courriel ou par la poste: direction [arobas] cooparto [point] com
Ou
Appel de dossiers 2013
Coop art[o]
37, rue Saint-Jacques
Saint-Jean-sur-Richelieu, Québec J3B 2J6
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Bonjour à tous,
Voici les thématiques des prochains numéros de la revue INTER, ART ACTUEL:
Here is next topics on INTER, ART ACTUEL magazine:
ANIMALITÉ/ANYMALITY
Date limite pour la réception des textes/Dead line : 1er octobre/October 2012. Sortie/Out: janvier/January 2013
POÉSIE AUTRE/POETRY OTHER FORM
Date limite pour la réception des textes/Dead line : 1er décembre/December 2012. Sortie/Out: avril/April 2013
CULTURES ALTERNATIVES/ALTERNATIVE CULTURE
Date limite pour la réception des textes/Dead line :1er avril/April 2013. Sortie/Out: september/September 2013
Au plaisir,
—–
Geneviève Fortin
adjointe à la rédaction
—–
Éditions Intervention
> Le Lieu, centre en art actuel (galerie)
> Inter, art actuel (revue)
> Rencontre internationale d’art performance (festival)
345, rue du Pont
Québec (Québec)
Canada, G1K 6M4
T 418.529.9680 / F 418.529.6933
www.inter-lelieu.org
Twitter: @LeLieuInter
Facebook: Inter Le Lieu
2. appels en anglais du Canada
STUDIO WATCH: EMERGING ARTIST SERIES: PAINTING
The Beaverbrook Art Gallery is calling for submissions for the Studio Watch: Emerging Artist Exhibition: Painting made possible by Earl Brewer. This innovative series provides artists, in the early stages of their career, with the opportunity for a solo exhibition, the publication of an exhibition brochure and the purchase of one of their works by the Beaverbrook Art Gallery. In October 2012 the Studio Watch: Emerging Artist Exhibition: Painting will be hosted by the Beaverbrook Art Gallery in Fredericton made possible by Earl Brewer.
To be eligible an artist must:
Reside and produce art in New Brunswick
Have at least five years experience in art making
Have yet to exhibit in a major public gallery or museum
Have a particular body of work ready for exhibition for the fall of 2012 (October 10, 2012 to February 10, 2013)
Please submit: curriculum vitae, artist statement and visuals (in CD format) to the curator of the exhibition:
Bernard Riordon O.C.
Director and CEO
Beaverbrook Art Gallery
P.O. Box 605
Fredericton, NB, E3B 5A6
Deadline for applications: August 31, 2012.
For further information on the Studio Watch: Emerging Artist Series contact Bernard Riordon at (506) 458-2020 or briordon [arobas] beaverbrookartgallery [point] org.
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EAC :: Call to Artists – Request for Proposals
Cardinal Collins High School Public Art Project
The Cardinal Collins High School Academic Centre public art competition, open to all Canadian visual artists, is held in accordance with the City of Edmonton policy “Percent for Art to Provide and Encourage Art in Public Areas” (C458C).
Budget: $63,000 CAD (maximum, all inclusive)
Deadline for Submissions: 4:30 pm on Friday, October 5th, 2012
Installation: January 2014
Download the complete call here: http://publicart.edmontonarts.ca/calls/
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EAC :: Call to Artists – Request for Proposals
Mill Woods Seniors Center & Multicultural Facility Public Art Project
The Mill Woods Seniors Center & Multicultural Facility public art competition, open to all Canadian visual artists, is held in accordance with the City of Edmonton policy “Percent for Art to Provide and Encourage Art in Public Areas” (C458C).
Budget: $55,000 CAD (maximum, all inclusive)
Deadline for Submissions: 4:30 pm on Friday, October 5th, 2012
Installation: Spring 2014
Download the complete call here:http: //publicart.edmontonarts.ca/calls/
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EAC :: Call to Artists – Request for Proposals
Heritage Valley Fire Station Public Art Project
The Heritage Valley Fire Station public art competition, open to all Canadian visual artists, is held in accordance with the City of Edmonton policy “Percent for Art to Provide and Encourage Art in Public Areas” (C458C).
Budget: $50,000 CAD (maximum, all inclusive)
Deadline for Submissions: 4:30 pm on Friday, October 5th, 2012
Installation: Spring 2014
Download the complete call here: http://publicart.edmontonarts.ca/calls/
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City of Toronto
Call to Artists for Expression of Interest (EOI) Permanent Public Art Work
New Park in Rivertowne
The City of Toronto’s Public Art Office (Cultural Services, Economic Development and Culture) works with staff across City of Toronto divisions and agencies, boards and commissions to identify exciting new opportunities for commissioning innovative contemporary artworks in the City’s public spaces.
A public art opportunity has been generated by the creation of a new park in the Rivertowne Neighbourhood (Toronto Danforth – Ward 30), a project led by the Toronto Community Housing Corporation and the City’s Parks, Forestry & Recreation Division.
Located in downtown Toronto, east of the Don River and Don Valley Parkway and north of Queen Street East, the new two and a half acre park is bound by Davies Street on its west flank, Thompson Street on its south, Munro Street on its east and Matilda Street on its north.
Designed by the renowned Toronto-based landscape architectural firm, Janet Rosenberg + Associates, its theme of « Urban River » is a nod to the geographical and cultural heritage of the Don River that historically defined the area. To be completed in July 2012, the park includes pathways lined by river plantings, sinuous benches, a shady tree grove area, grassed mounds, a water feature and children’s play space, a community planting area, a market space, multi-functional courts and various soft surface areas.
Cultural Services views the context and parameter of this new park project as an opportunity to commission an artist or artist team to create an outdoor public art work concept scheme, which further animates the landscape as a community green space and activity space for children, families and the public at large.
For the public art component, to be installed by Spring 2013, a specially convened independent Selection Panel made up of practicing arts professionals and community representatives will select the winning concept scheme through a two-stage open competition. The art production budget, including all fees, materials, technologies, fabrication and installation costs, is $149,000.00 (excluding HST).
For the first stage of the competition, Toronto Cultural Services invites local and national artists or artist teams to respond to this Expression of Interest (EOI) by submitting the following:
• Resume(s) in text form
• Artist(s) statement in text form outlining interest in the project and experience (max. 1 page)
• 6 to 8 digital images of recent, relevant work in the following format:
jpg images on a PC compatible CD-R
- each maximum of 1024 x 768 pixels
- each resolution of 72 dpi
- each maximum of 1 MB
- each RGB, sRGB or grayscale colour mode files only (no CMYK)
- caption each jpg with number, your name and title of work
* Please label the CD-R with your name.
• An « Image Information » sheet that details per image: number, artist(s) name, title, date, medium, dimensions. Please be sure the number on the list matches the number of the jpeg image.
• If desired, include a stamped, self-addressed envelope for return of submission material.
Submissions by email are NOT accepted.
Submissions must be received by FRIDAY, 14 SEPTEMBER 2012 at 4:00 p.m. via mail or hand-delivered to:
Toronto Cultural Services
City Hall
100 Queen Street West
East Tower, 9th floor
Toronto, ON M5H 2N2
Attention: Janet Wardleworth
Please note: Artists are NOT asked to submit proposals at this first stage of the competition.
A short list of 3 to 5 artists will be selected during the first stage of the competition. For the second stage each artist will be paid a fee to develop a project proposal based on a Terms of Reference document provided by the Public Art Office of Cultural Services. A public open house exhibition of the short listed designs will be held at a date and place to be announced.
The Public Art Office of Cultural Services in collaboration with Parks, Forestry & Recreation Division of the City of Toronto, administers the public art project.
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Call for Entry: Rotunda Gallery 2013 Exhibitions at city hall, Kitchener, Ontario
Professional visual artists are invited to submit exhibition proposals for the Rotunda Gallery’s 2013 schedule. Proposals must be received by Thursday, September 13, 2012 at 4 p.m. Please visit www.kitchener.ca/rotundagallery for details and submission requirements.
The exhibition program at the Rotunda Gallery supports professional contemporary practice in the visual arts. To promote the local development of visual arts, artists from Waterloo region are given preference. Proposals are selected by a jury of visual arts professionals, and are reviewed for quality of artistic work and professional credentials.
Contact:
Carrie Kozlowski, Program Assistant, arts & culture unit
Kitchener city hall
carrie [point] kozlowski [arobas] kitchener [point] ca
519-741-2912
3. appels internationaux
L’APPEL À PROPOSITION EST OUVERT JUSQU’AU 31 AOÛT 2012 (PROLONGATION, DERNIÈRE DATE LIMITE) POUR LES RENCONTRES INTERNATIONALES QUI SE DÉROULERONT À PARIS EN NOVEMBRE 2012 AU PALAIS DE TOKYO ET À LA GAÎTÉ LYRIQUE, ET À MADRID ET BERLIN EN 2013.
La manifestation propose une programmation internationale inédite -nouveau cinéma, vidéo contemporaine et multimédia-, réunissant des œuvres d’artistes et de réalisateurs reconnus sur la scène internationale aux côtés de jeunes artistes et de réalisateurs présentés pour la première fois.
FILM, VIDÉO, MULTIMÉDIA
TOUT INDIVIDU OU ORGANISME peut effectuer une ou plusieurs propositions d’œuvre. l’appel a proposition est ouvert pour les cycles film, vidéo et multimédia, sans restriction de genre et de durée. Les propositions sont gratuites, sans limitation de provenance géographique [lire la suite >>>]
FILMS ET VIDEOS – Tout support film et vidéo
* Vidéo / Vidéo expérimentale
* Fiction, fiction exp. / Court, moyen, long métrage
* Documentaire, documentaire exp.
* Cinéma expérimental
* Animation
MULTIMÉDIA
* Installation vidéo, installation multimédia
* Net art
* Performance multimédia, concert multimédia
POUR FAIRE UNE PROPOSITION
JUSQU’AU 31 AOÛT 2012, CLIQUEZ ICI WWW.ART-ACTION.ORG/APPEL
Vous avez la possibilité de choisir entre deux modes d’inscription:
Fiche de proposition à imprimer, avec envoi postal
Fiche de proposition 100% en ligne, sans envoi postal
MERCI DE DIFFUSER CETTE INFORMATION le plus largement possible, auprès d’organismes de création, réseaux artistiques, sociétés de production, artistes et réalisateurs avec lesquels vous êtes en relation.
La manifestation constitue une plate-forme unique en Europe où les artistes peuvent se rencontrer, échanger avec un large public, initier de nouveaux projets, nouer des contacts avec les professionnels.
Plus qu’une simple présentation d’œuvres, les Rencontres Internationales proposent un véritable forum interculturel, en présence de nombreux invités venus du monde entier, artistes et réalisateurs, responsables d’institutions et de structures émergentes, pour témoigner de leur expérience, de leur réflexion et de contextes artistiques et culturels connaissant souvent de profondes mutations.
Les Rencontres Internationales rendent compte des spécificités et des convergences des pratiques artistiques entre nouveau cinéma et art contemporain, explorent les formes artistiques émergentes et leurs propos critiques, et permettent ce temps nécessaire où les points de vue se croisent et s’échangent.
Les Rencontres Internationales ont pour vocation de faire découvrir ces œuvres à un large public, de créer des circulations entre différentes pratiques artistiques et entre différents publics, de susciter des échanges entre artistes, réalisateurs et acteurs de la vie artistique et culturelle.
La manifestation souhaite ainsi contribuer à une réflexion sur notre culture contemporaine de l’image, au travers d’une programmation exigeante ouverte à tous.
Cet événement non commercial sans compétition est soutenu par des institutions françaises, allemandes, espagnoles et internationales [lire la suite >>>]
CONTACT
Site web: www.art-action.org
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Lithuania | Kaunas Biennial 2013 | open call
Deadline: September 15, 2012
Website: http://www.bienale.lt/2011/?p=2163&lang=en
The 9th Kaunas Biennial UNITEXT takes place September-December 2013. It will create conditions for immediate collisions of an artwork and a spectator, allowing the experience of art as a universal text. Open call to artists for proposals.
Curators of the exhibition together with artists will pursue a concept that is new and unfamiliar in a cultural context and will consolidate it by presenting practical examples. We will go into the question of a unitext, which is the latest link in work -> text -> intertext -> hypertext -> unitext semiotic chain of a philosophic / art criticism / artistic field.
According to the consistency of this chain the UNITEXT exhibition claims a privilege to present novel ideas about the art at the level of structural and notional revelation. The suggestion is to perceive unitext in this chain as a universal artistic language, which unifies different experiences and concepts. The exhibition will provide a unique voice for each artwork instead of handling this task to explanatory texts. We believe artworks themselves are suggestive, influential and complete enough. We invite artists to present works experiences of which are based on a direct confrontation with an object / space / semantic field.
We invite to present unitexts, which are seen through intuition, materiality, spontaneity, sensuality, feeling, here and now experiences.
More about the notion UNITEXT
TERMS AND CONDITIONS for submission:
• Works submitted for selection must be executed during 2010-2012.
• It is suggested that a cycle, a group of works or an installation would be introduced.
• Project ideas are also acceptable complemented with photos of previously implemented pieces of a similar kind. Photos should represent the materiality, scope and impact of the submitted piece.
See website for all other submission details.
DEADLINE FOR SUBMISSIONS: 15 September 2012
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Beers.Lambert Award for Emerging Art
7th June 2012 – 31st December 2012
Beers.Lambert Contemporary announces a new award for emerging artists worldwide: the First Annual Beers.Lambert Award for Emerging Art is a prize awarded to up to 8 emerging, contemporary artists working in all disciplines and open to artists internationally.
As one of its primary operating initiatives, Beers.Lambert’s artist-support program has always believed in nurturing emerging artists and celebrating excellence in emerging contemporary art. Now, our newest initiative coincides with our gallery relocation to its brand new space on Baldwin Street at Old Street in the heart of the East London. The Beers.Lambert Award for Emerging Artwas born and devised as a method to recognize outstanding achievement and/or promise in the arts and to present emerging artists with a unique exhibition opportunity in London, and offer international exposure to under-represented artists to help them succeed.
The award is fully intended to acknowledge and celebrate an outstanding group of artists in each of the primary artistic disciplines by offering (monetary and non-monetary) recognition for international emerging artists who can be seen as shaping the direction of contemporary art through commitment and dedication to their artistic practice. The purpose of the award is to recognize progression, innovation, excellence and ‘general talent’ in 4 predominating artistic fields: painting and drawing; photography and 2D; sculpture, installation and 3d; as well as a final multidisciplinary category that acknowledges video art, performance, new-media, and other formsthat may defy classification. By way of open call and juried selection, the award will be given to two artists working within each discipline – one primary and one secondary recipient will be awarded in each category to a total of 8 awarded artists – who not only meet, but excel within the given criteria. The 4 primary award recipients will each receive $1,000USD and the 4 secondary award recipients will each receive $250USD. Furthermore, all 8 of the awarded artists (primary and secondary) works will be exhibited at Beers.Lambert Contemporary in 2013, and their work will be featured extensively on our website and other such promotional material. One or more of the awarded artists will be offered a solo exhibition with the gallery in the Fall 2013 exhibition programme.
* To get involved in the futures of promising emerging artists and become a sponsor or donor for this award, please contact info [arobas] beerslambert [point] com
http://beerslambert.com/projects/award
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The 16th Japan Media Arts Festival: call for entries
Application deadline: September 20, 2012 Announcement of award-winning works: Mid-December, 2012
Awards ceremony: Tuesday, February 12, 2013
Exhibition of award-winning works: February 13–February 24, 2013 (Closed Feb 19)
The National Art Center, Tokyo
7-22-2 Roppongi
Minato-ku, Tokyo
106-8558 Japan
www.j-mediaarts.jp
The Japan Media Arts Festival Executive Committee announces the call for entries for the 16th Japan Media Arts Festival.
The Japan Media Arts Festival is a comprehensive festival of Media Arts that honors outstanding works in the four divisions of Art, Entertainment, Animation, and Manga, as well as providing a platform for appreciation of the works that have won awards. The 15th Festival received a record 2,714 works from 57 countries and regions around the world, demonstrating its continuing evolution as an established annual international festival.
For the 16th Festival, entries are sought in various disciplines of Media Arts including interactive art, video, websites, games, animation and comics, and from professional, amateur, independent and commercial sources.
Entries will be accepted from Thursday, July 12 to Thursday, September 20 (please note that late entries will not be accepted). The award-winning works will be announced in mid-December. The Exhibition of Award-winning Works, with approximately 150 award-winning works and jury selections, will be held at The National Art Center, Tokyo from February 13 to 24, 2013.
*For more detailed information about the entry process, please check the Guidelines for Entry (PDF) on the Japan Media Arts Festival official website. Organizer Japan Media Arts Festival Executive Committee
Contact Information Japan Media Arts Festival Secretariat [c/o CG-ARTS]: jmaf [arobas] cgarts [point] or [point] jp The Four Divisions Art Division Works created with new media and digital technologies. Interactive art, media installations, video works, digital photographs, graphic art, web-based works, media performances, etc.
Entertainment Division Entertainment works created with digital technologies. Games (video games, online games, etc.), video works (music videos, advertising films, computerized special effects videos, etc.), gadgets (including figurines), websites (including advertisements), application software, etc. Animation Division Animated feature films, animated short films, animated TV series, animated series or films released in home-video formats, etc. Manga Division
Comics published in book form, comics published in a magazine (including works still being serialized), comics published online (for computer or mobile), self-published comics, etc. *Note that in all divisions professional, amateur, independent, and commercial works are eligible for submission. Eligibility Works must be completed or released between Friday, September 23, 2011 and Thursday, September 20, 2012.
–Please confirm the work fits the above timeframe. –Works that were renewed, changed, completed, presented or released during the above time period are eligible for submission. –While there is no limit on the number of submissions made, the same work may not be submitted to multiple divisions. –The entrant must hold the copyright to the submitted work. If the work is submitted by a representative, permission from the copyright holder must be obtained. –Each entrant must read, understand, and accept the Entry Rules and Regulations before submitting work. (please click here to view the Entry Rules and Regulations) –By submitting their work, the entrant is deemed to have accepted the Entry Rules and Regulations as stated. Awards For each division, one Grand Prize, four Excellence Awards, and three New Face Awards will be awarded on the basis of artistic quality and creativity. In addition, a Special Achievement Award will be awarded on the recommendation of the Jury to a person or group having made a special contribution to Media Arts in each of the four specified divisions.
Grand Prize: Certificate from Minister of Education, Culture, Sports, Science and Technology, Trophy, cash prize Excellence Award: Certificate from Minister of Education, Culture, Sports, Science and Technology, Trophy, cash prize New Face Award: Certificate from Minister of Education, Culture, Sports, Science and Technology, Trophy, cash prize Special Achievement Award: Certificate from Minister of Education, Culture, Sports, Science and Technology, Trophy
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Open call:
Southern Panoramas 2013
18th International Contemporary Art Festival SESC_Videobrasil
Application period: 16 July–15 October 2012
http://www.videobrasil.org.br/
From 16 July until 15 October 2012, artists from the southern circuit may submit up to three works in any languages or formats.
The International Contemporary Art Festival SESC_Videobrasil celebrates its 30th anniversary in 2013, and affirms its position as one of the major Brazilian initiatives for the dissemination of art. It so happens because it has always been a trailblazer, at first by dedicating to video art in a fledgling context and later by paying attention to artistic production from the geopolitical Southern countries, which are peripheral or only circumstantially settled into the art main system. The Southern Panoramas exhibition, the central segment of the Festival, toasts the art of that circuit, which covers Latin America, Caribbean, Africa, Eastern Europe, the Middle East, Oceania, and Southern Asia.
The Festival once again places itself under the sign of change in its 18th edition, a stance which has characterized its trajectory from the 1980s until now. Dynamism and restlessness mark the commitment to being ever-attentive to contemporary issues which in different ways guide the artistic experience in contemporaneity. For that reason, the Festival reinvents itself constantly: it reconfigures, expands, and improves its modes of selection, exhibition, and reflection.
In this 18th edition, Southern Panoramas comprises not only works submitted and selected via open call, but also works made by guest artists. While the entry-based selection always brings an important element of surprise, risk, and renewal, the input of guest artists adds vigorous tensing-up relationships to the show’s curatorial construction, deeming its proposal denser. The central idea behind this new setup is to articulate a curatorial process that is guided by issues and contexts originated by the submitted works.
Open 16 July through 15 October 2012, the Southern Panoramas call selects artists from those regions. Works in any languages or formats can participate. The exhibition, which is due to take place as of October 2013, will include awards for residency in international partner institutions. The application process for selection is totally online. Access Videobrasil website from 16 July to learn more about the Festival and the Southern Panoramas show, and participate with up to three projects.
Undertaking: SESC and Associação Cultural Videobrasil
http://www.videobrasil.org.br/
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Appel à candidature : Saison des jeunes curateurs 2013, Palais de Tokyo
Le Palais de Tokyo dédié à l’émergence des formes les plus nouvelles de l’art contemporain considère qu’il fait partie de ses missions de participer au renouvellement de l’écosystème de l’art. C’est pourquoi il s’engage à rechercher et soutenir de nouveaux acteurs, de nouvelles pistes.
Ainsi, à l’été 2013, le Palais de Tokyo confie l’intégralité de sa programmation à des jeunes curateurs. Sélectionnés sur projet, les lauréats témoignent de la réinvention perpétuelle des enjeux du commissariat d’exposition, de leur talent de prospection et de leur capacité à imaginer de nouvelles formes du rapport à l’art.
Cet événement a également pour vocation de manifester le dynamisme de Paris et ses environs à l’occasion d’une initiative partagée par de nombreux partenaires et institutions.
doSSier de candidature
Le projet doit clairement faire apparaître une réflexion inédite sur les formats de l’exposition. Monographique ou collectif, il correspond à l’occupation d’une surface pouvant aller jusqu’à 250 m2. Il sera susceptible d’évoluer selon les contraintes techniques et la diversité des espaces propres au Palais de Tokyo.
La sélection se fera en priorité en fonction de l’inventivité du projet, son audace curatoriale et sa pertinence dans le champ actuel de la création. Les candidats peuvent être artistes et/ou curators.
Le candidat pourra indiquer une préférence sur la typologie d’espace la plus adaptée à sa proposition.
Le dossier de candidature est composé de :
Appel à candidature – Saison des jeunes curateurs
1. une note d’intention
2. une liste prévisionnelle et illustrée d’artistes (et/ou d’œuvres)
3. un budget prévisionnel en euros comprenant les postes de production
d’œuvres, de transport et de matériel requis
4. un curriculum vitae
5. un dossier artistique récapitulant les projets curatoriaux réalisés par le candidat
6. tout élément susceptible d’éclairer le projet
Dossier à faire suivre avant le 31 août 2012,
en format numérique à: youngcurators [arobas] palaisdetokyo [point] com
et en format papier à : Palais de Tokyo, Young Curators, 13 avenue du président Wilson, F-75116 Paris
conditions d’éligibilité
Les candidats doivent avoir moins de 40 ans.
Télécharger l’intégralité de l’appel à candidature
http://www.france.fi/wp-content/uploads/2012/06/Appel-a-candidature-Young-Curators_FR-ENG.pdf
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Appel à candidature : Fondation François Schneider
Ce concours est ouvert aux candidats de toutes nationalités, de tous âges, et dans les six disciplines des arts plastiques suivantes : peinture, dessin, sculpture, installation, photographie et vidéo.
Dans les catégories « installation » et « sculpture », Les artistes ont la possibilité de présenter soit des œuvres existantes soit des projets. Pour les quatre autres disciplines, seules des œuvres existantes peuvent être présentées.
Chaque année, la Fondation François Schneider consacre pour les « Talents Contemporains » une enveloppe globale maximale de 300 000 € qui se décompose en deux parties :
Une enveloppe de 150 000 € pour l’acquisition de sept œuvres.
Parmi les candidats, seront choisis :
d’une part les bénéficiaires des « Talents Contemporains », un lauréat par discipline, donc au total six artistes qui bénéficient chacun de 20 000 euros pour l’acquisition de leur œuvre, et d’autre part une œuvre dans l’une des 6 disciplines, considérée par le grand Jury International comme la plus prometteuse, sera élue « Talent d’Eau ». Son créateur recevra 30 000 euros pour l’acquisition de son œuvre.
Date: 15 décembre 2012
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Sculpture by the Sea, Aarhus, Denmark
Call for Artist Submissions
Deadline: 27 August, 2012
Application fee: none
Artists are invited to submit entries for the 3rd biannual Sculpture by the Sea Aarhus – Denmark exhibition to be staged from 1 – 30 June, 2013.
– The Sculpture by the Sea, Aarhus Prize of 50,000 DKK (EUR 6,700)
- The Public Choice Prize of 25,000 DKK (EUR 3,300)
- The Children’s Choice Prize of 25,000 DKK (EUR 3,300)
- Subsidies and assistance to all artists concerning freight, installation and de-installation
- An estimated 600,000 visitors in 4 weeks
- Strong sculpture sales at the previous Sculpture by the Sea Aarhus – Denmark exhibitions in 2009 and 2011
- 60 sculptures by artists from all over the world
FURTHER INFORMATION AND APPLICATION
http://www.sculpturebythesea.dk/~/media/Subsites/Sculpture-by-the-sea/Open-Call-2013/SXS-DK-2013-APPLICATION-FORM.ashx
Sculpture by the Sea, Aarhus Lisbeth Bruhn Gitz-Johansen, Vester Alle 9, 8000 Aarhus C, Denmark lgj [arobas] aros [point] dk http://www.sculpturebythesea.com/
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Journal for Artistic Research
Submit before Sept 30, 2012 for JAR3, or after this date, for
future issues.
The Journal for Artistic Research invites submissions to its third
issue.
The Journal for Artistic Research (JAR) is a peer-reviewed,
biannual journal, whose goal is to publish original research
from artists of all disciplines and promote the renegotiation of
art’s relationship to academia by coupling an innovative
approach to publishing with peer-reviewing and scholarly rigour.
A free, online resource, the journal attracts an international
readership. For its third issue, JAR invites original submissions
from artists worldwide, with or without academic affiliation, who
wish to reflect on and expose artistic practice, processes and
research in exchange with a group of engaged peers and, thus,
contribute to the ongoing debate about research in the arts.
With the aim of displaying and documenting practice in a
manner that respects artistic modes of presentation, JAR uses
the Research Catalogue (www.researchcatalogue.net), which
provides a free-to-use online writing space where text can be
woven together with image, audio and video material. The
Research Catalogue also enables collaboration, allowing
multiple authors to work on the same document simultaneously.
The result is a journal that promotes experimental approaches
to ‘writing up’ and provides a unique ‘reading’ experience, while
carefully fulfilling the expectations of a peer-reviewed
academic journal.
It is the aim of the journal to makes use of the multi-media and
social capabilities of the web to draw attention to the activities
of a growing community of artistic researchers worldwide. JAR is
guided by an editorial board that works with a large panel of
international editors and peer reviewers from the field of artistic
research.
Deadlines for JAR3:
JAR issues are non-thematic; submissions are assessed by the
editorial board, in a rolling fashion, as they are submitted.
While JAR2 is in preparation, we invite submissions for JAR3
between now and the end of September 2012.
To submit an article, contributors are required to register for an
account on the Research Catalogue, and use the writing space
to layout and expose their research. JAR provides editorial
guidance and technical help with these processes.
Interested contributors should first contact the journal to initially
discuss the suitability of their material and receive advice on
progressing towards submission.
Send your correspondence to:
Barnaby Drabble, Managing
Editor, Journal for Artistic Research (JAR) barnaby.drabble@jar-
online.net
http://jar-online.net
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appel à candidature « Pelouses Interdites »
L’association La Ruche consacre chaque année depuis sa création une exposition autour de la notion d’habiter. En 2010/2011, l’exposition ZAP, Zones d’Architectures Plurielles, abordait le thème de l’espace public et de l’urbanisme à l’échelle du quartier. En 2011/2012, l’exposition HOME explorait le thème de l’intimité liée à la maison. Retrouvez les archives de ces deux expositions sur le blog http://associationlaruche.blogspot.com
Pour 2012/2013, l’association souhaiterait conclure ce cycle par une troisième exposition intitulée « PELOUSES INTERDITES ».
Appel à candidature « PELOUSES INTERDITES »
Dans le cadre de ce cycle de réflexion, l’association La Ruche lance un appel à projet pour ce troisième volet d’exposition, qui se concentrera sur le lien entre l’espace public et l’espace privé, c’est à dire le jardin. En effet ce dernier peut être considéré comme un trait d’union ou un sas entre ces deux territoires.
Le jardin représente d’une part un espace clos ou délimité, aux limites pas toujours matérialisées, mais dépendant d’une habitation. Dans ce cas-là, il est identifié comme une extension de la maison et de l’espace privé, bien qu’il soit souvent visible depuis l’espace public.
D’autre part, le parc, ou autrement dit le jardin public, est un espace de verdure partagé par tous, un espace social où peuvent se déployer des activités multiples.
Dans le cadre de cet appel à projet il est donc demandé aux artistes de s’interroger sur cette notion et de nous livrer leur vision personnelle du jardin. Ils peuvent proposer une réalisation déjà existante ou une création spécifique, tous médias confondus. Les œuvres sélectionnées seront exposées à La Ruche du 8 décembre 2012 au 27 janvier 2013. Il est possible de proposer des œuvres pour les espaces extérieurs autour de La Ruche, dans la limite du respect de la sécurité du public.
Les frais de vernissage et de communication seront pris en charge par La Ruche. Les frais de transport seront à la charge de l’artiste. Des frais de production et d’honoraires pourront être alloués aux artistes en fonction des subventions perçues pour le projet.
Modalités de participation
Si vous souhaitez participer à cette exposition, merci de nous soumettre votre projet avant le 30 septembre 2012, par courriel uniquement à associationlaruche [arobas] gmail [point] com avec comme objet de mail « appel à candidature pelouses interdites, suivi de votre nom ».
Le dossier de candidature au format PDF devra comporter :
-un curriculum vitae avec vos coordonnées complètes
-un dossier de présentation de la démarche artistique et des dernières œuvres réalisées
-un descriptif du projet envisagé pour l’exposition, accompagné de tous dessins, croquis, photos… jugés utiles à la perception du projet, et en abordant les moyens de mise en œuvre supposés
Les résultats seront communiqués aux participants mi-octobre.
Pour un aperçu des locaux et si vous avez des questions, n’hésitez pas à nous contacter par mail ou à consulter le blog de La Ruche. (http://associationlaruche.blogspot.com)
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Shenzhen & Hong Kong Bi-city Biennale of Urbanism\Architecture (UABB)
UABB*Shenzhen 2013: « Urban Boarder » Curator wanted
Proposal submission deadline: September 24th, 2012 www.szhkbiennale.org www.hkszbiennale.org
Organized by Shenzhen and Hong Kong, the Urbanism \ Architecture Bi-City Biennale (UABB) promotional event will be held right after the opening events of the Hong Kong Exhibition at the 13th Venice International Architecture Biennale (Venice, Italy, August 27th, 2012). Organizer committees from both sides will present the new epoch: « Common Title, Common Statement, Common Theme of UABB » and announce that a Curator is wanted for 2013 UABB*Shenzhen. The 2013 UABB academic committee proposed a general direction for the theme of 2013: « Urban Boarder, » and the chief curator candidates are invited to develop their unique 2013 biennale theme based on this general direction. Notes on « Urban Boarder » 2013 UABB Academic Committee The precondition of « Urban Boarder » is the pluralistic value of cities. The world’s speedy urban development and urbanization embodied a kind of ‘main stream’ trend and similarity. However, the diversity, differentiation and uniqueness of cities is being ignored, or even perspectives: in the context of sociology, it implies the margin of urban space, brink groups, and non-mainstream life style; in the context of political science, it implies the adjustment in the system of organizing urban public resources and the ways such resources are distributed; in the context of urban geography, it also refers to the UGB (Urban Growth Boundary), areas in-between, and the relationship between city and nature. 2013 UABB will take « Urban Boarder » as its theme, which would reveal the diverse possibilities of urban culture, urban space, urban life style and their related issues. For more information please refer to Curator wanted for 2013 UABB*SZ.
http://www.szhkbiennale.org/2011/?p=2071&lang=en
The final deadline for the proposal submission is September 24th, 2012. Academic committee will be held the following week to review the proposals and vote.
To obtain relevant documents and consult information about the Curator wanted of UABB*SZ, please contact: Shenzhen Biennale of Urbanism\Architecture Organizer Committee Office
Ms. Mi Lan, Ms. DONG Chaomei: T 86 755 83953209
lan [point] mi [arobas] szhkbiennale [point] org / CM [point] dong [arobas] szhkbiennale [point] org
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Le Festival Belluard Bollwerk International et le Pour-cent culturel Migros recherchent des projets artistiques qui traitent de:
FUTURE NOSTALGIA
http://belluard.ch/fr/about/news/call-proposals-2013/
Au cours du dernier siècle, les processus de modernisation se sont fortement accélérés et la globalisation a entraîné des modifications importantes à travers le monde, de sorte que la nostalgie, d’une époque et d’un espace perdus, est devenue un phénomène global.
L’idéalisation issue du souvenir nostalgique prend souvent les traits d’un retour en arrière et alimente parfois la résurgence de discours nationalistes dangereux. Cependant, la nostalgie ne concerne pas uniquement le passé, elle peut aussi être prospective, créative et critique. Pouvons-nous repenser la nostalgie ? Pouvons-nous dévoiler la dynamique qui caractérise ce sentiment ? Et comment pouvons-nous nous rattacher au passé, à une époque où il est impossible que soit valable demain ce qui l’est aujourd’hui ? Demain est si radicalement différent d’aujourd’hui qu’il échappe déjà aux forces vives de notre imagination.
FUTURE NOSTALGIA est une oscillation entre ce qui a été, ce qui est et ce qui pourrait être. Le passé offre une multitude de potentialités, de possibilités ou de développements. Plutôt que l’ultime manifestation d’un désir incertain, la nostalgie peut être vue comme une façon de se projeter vers l’avenir.
Le Festival Belluard Bollwerk International et le Pour-cent culturel Migros recherchent des projets qui questionnent, proposent ou provoquent la FUTURE NOSTALGIA: interventions expérimentales, travail performatif, installations ou actions stimulantes pour la ville de Fribourg, Suisse, et ses habitants, pour l’art et la société.
• L’appel est ouvert aux artistes ainsi qu’aux spécialistes d’autres domaines, aux habitants de la ville de Fribourg et d’ailleurs dans le monde, aux individus et aux groupes.
• Les projets sélectionnés seront réalisés dans le cadre du Belluard Festival 2013. Les projets peuvent avoir lieu sur une des scènes du festival, dans un autre site de Fribourg ou dans l’espace public.
• Les projets seront sélectionnés par un jury constitué de praticiens issus des différents domaines des arts et d’experts d’autres champs.
• Les projets sélectionnés seront ensuite développés durant une résidence à Fribourg, en collaboration avec des spécialistes issus de différents champs professionnels.
Règles
• Chaque projet est présenté sur 3 pages A4 ( concept, plans, dessins, photos… ). S’y ajoute une page supplémentaire avec budget et indications personnelles ( CV, nom, adresse postale, e-mail, téléphone ).
• Les dossiers peuvent être rédigés en anglais, allemand ou français ( les dossiers en allemand et en français doivent comprendre un résumé en anglais de 1000 caractères ).
• Les dossiers sont envoyés au plus tard le 15 octobre 2012 ( le cachet postal faisant foi ) à Belluard Bollwerk International, Concours 2013, CP 214, 1701 Fribourg, Suisse ou par e-mail à info [arobas] belluard [point] ch avec « CONCOURS 2013 » comme sujet ( 23:00, heure suisse ).
• Les résultats sont communiqués au plus tard à la mi-décembre 2012.
• Le jury se réserve le droit de ne pas commenter sa décision.
• Le matériel envoyé ne sera pas retourné.
• Chaque projet sélectionné reçoit un budget artistique minimum de CHF 2’500.-, plus un budget de production pour la réalisation du projet et sera présenté durant le Belluard Festival 2013.
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Les participants sont disponibles pour
• Une résidence avec mentoring à Fribourg en février 2013 avec des spécialistes des arts et de champs parentés (dates exactes à confirmer).
• Une période de production à Fribourg en juin 2013.
• La présentation du projet pendant le Belluard Festival 2013, du 21 juin au 7 juillet 2013 (dates exactes à confirmer).
4. résidences
Faire avec
Résidence d’artistes et événement en art actuel aux îles-de-la-Madeleine.
Appel de dossiers
Chers centres d’artistes, artistes, amis, membres et partenaires,
AdMare et la commissaire Véronique Leblanc lancent un appel de dossiers pour la mise sur pied d’une résidence d’artistes et d’un événement en art actuel en juin 2013 aux Îles-de-la-Madeleine sur le thème Faire avec. Il s’agit de réunir, dans un contexte maritime et insulaire, une dizaine d’artistes pour la réalisation de projets qui explorent l’usage que nous faisons des choses – des objets, matériaux, espaces, bâtiments, installations, équipements – et s’intéressent à leur état transitoire ou encore à la désuétude comme potentiel de transformation.
Pour en savoir plus, lire l’appel de dossiers ci-joint.
Veuillez nous faire parvenir vos documents par courriel ou par la poste à l’adresse suivante avant le 28 août 2012 :
AdMAre
1-1349 ch. De La Vernière
L’Étang-du-Nord (Québec)
G4T 3G1
ou
admare [arobas] lino [point] com
Laurène JANOWSKY Coordonnatrice AdMare, centre d’artistes en art actuel des Îles-de-la-Madeleine 1349-1 chemin de la Verniere, L’Étang-du-Nord (Québec) G4T 3G1 (418) 986-3083 | admare [arobas] lino [point] com | www.admare.org
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Art Dubai, Delfina Foundation, Dubai Culture & Arts Authority, and Tashkeel Residencies 2013
Artists-in-Residence (A.i.R) Dubai programme
Deadline: September 16, 2012
Application fee: none
Art Dubai, Delfina Foundation, Dubai Culture & Arts Authority, and Tashkeel run Artists-in-Residence (A.i.R) Dubai, an annual residency programme which gives artists and curators the opportunity to be based in Dubai in the lead-up to and during Art Dubai and Art Week each March.
In 2013, the residencies will run from January 7 to March 31, coinciding with the 7th edition of Art Dubai. The programme hosts three Emirati artists, three artists from the Middle East and Asia, and an international curator-in-residence, all of whom will live and work in historic Al Bastakiya, in the heart of Dubai’s trading district alongside the Creek.
A.i.R. Dubai provides artists with the opportunity to make new work and develop their practice; the selected artists all create work for Open Studios exhibitions in Bastakiya alongside March’s SIKKA Art Fair – http://www.sikka.ae/ , while the international artists are also commissioned to create site-specific works for Art Dubai Projects – http://artdubai.ae/commissions , the critically-acclaimed, non-commercial programme which forms part of the fair’s programming.
We have opened calls for applications from Emirati artists and international curators to apply for the residency positions, while the international artists-in-residence will be identified through a nomination and jury process, with the four residency partners and our 2013 Guest Juror, Cairo-based curator Sarah Rifky.
Interested Emirati artists can explore a range of media and disciplines spanning painting, mixed-media, sculpture, installation or video. The deadline for submissions is September 16, 2012: for more details please contact Dubai Culture – http://www.dubaiculture.ae/en/%20 (Phone +971 4 8004003 or e-mail artsservices [arobas] dubaiculture [point] ae).
Curators living outside the UAE are encouraged to apply for the 2013 curator-in-residence position, which offers opportunities to carry out in-depth research, curatorial activities, and critical writing regarding the arts scenes of the UAE and the Gulf. Application forms and further details are available online, via the Delfina Foundation.
Delfina Foundation
http://delfinafoundation.com/
Dubai Culture & Arts Authority
http://www.dubaiculture.ae/en/
Tashkeel
http://www.tashkeel.org/
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Long Term Work Exchange Residency – Ross Creek
New Long Term Work Exchange Residency opportunity at the Ross Creek Centre for the Arts
Residencies at Ross Creek are a fantastic way for artists to explore their creative side in a new setting with a new community!
Along with its short-term residencies, Ross Creek is seeking artists to participate in longer term residencies and become integral to our community during their stay. We are searching for one long term artist per season who is looking for a residency posting for the fall 2012 or winter 2013 term and is also interested in doing some handy work around the centre. The candidate, in visual or media arts, writing, architecture, film, theatre, dance or music, would ideally have his or her own transportation and would have a working knowledge of carpentry, gardening etc, a great work ethic, and a positive and helpful demeanor. With access to a private studio space 24 hours a day, the artist can focus on their own work while also completing their work exchange hours. For collaborators, we can arrange collaboration times for a larger group to participate in the residency.
We are hoping to have someone from September through December 15, and a different artist from January 15 to April 15, with a small fee paid by the artist for food and heat in the farmhouse. They will cook for themselves, have their own bedroom in the shared artist residency, studio space, and would be asked to work 30 hours a week around the centre in exchange for a contracted residency.
We welcome individual and collaborative professional artists of all disciplines and all stages in their careers to participate in Ross Creek.
Please email programs [arobas] artscentre [point] ca if you are interested or if you have any other questions.
Lindsay Ann Cory, M.A. Art History, Concordia University
Community Outreach and Artist Program Coordinator
Ross Creek Centre for the Arts
Mobile: 902.698.1777, Phone: 902.582.3842, Fax: 902.582.7943
Box 190 • 555 Ross Creek Road • Canning • NS • B0P 1H0
www.artscentre.ca
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RÉSIDENCE: EOS VAP 2012 Singapour
The EOS Visiting Artist Program (EOS VAP) 2012 is a pilot programme that encourages the active engagement of regional artists who are inspired by Earth Science issues. The programme offers five grants up to SGD20,000 each to regional artists towards the development, production and creation of an artwork.
The Earth Observatory of Singapore is a Research Centre of Excellence located on the campus of Nanyang Technological University in Singapore. EOS has a mission to conduct fundamental research on earthquakes, volcanic eruptions, tsunami and climate change in and around Southeast Asia, towards safer and more sustainable societies.
An interdisciplinary jury will select up to five regional artists inspired by Earth Science. Regional artists may apply individually or with collaborators and the jury will award up to SGD20,000 per successful applicant to develop and realize their art project.
Eligibility
1: The EOS Visiting Artist Program will only consider proposal(s) that are fully funded by EOS. Participation per artist is limited to one project. Matriculated students are not eligible for EOS VAP 2012 funding.
2: The categories of artworks that will be considered for the grant can fall under:
a) Visual Arts
b) Cinematic Arts
c) Multimedia Arts
d) Performing Arts
3: The grant is open to all artists who are based in South East and East Asia.
Artists whose projects are funded by EOS are required to donate the completed artwork or a representative portion of it to the EOS art collection. The exact artwork(s) to be donated will be determined by EOS in consultation with the artist before the award of the grant.
Download application form
Deadline: 31 August 2012
Successful applicants will be announced by 21 September 2012
The programme will commence on 1 October 2012
All projects must be completed by 22 March 2013 and fully delivered to EOS no later than 30 April 2013
Source: EOS VAP – Visiting Artist Program 2012
http://eosvap.com/
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Three month Residency – FLACC, Genk, Belgium
Three month period or around 90 days divided over several periods between January 2014 till December 2014
Deadline: 1 September 2012
Application fee: none
FLACC is a workplace for visual artists and creates the conceptual, organizational and technical conditions for realizing unique artist projects. Every year, FLACC selects ten artists to set up a new project. In each annual selection, FLACC aims to strike a balance between national and international artists, between beginners and artists with experience, between autonomous art and/or research projects and artists that deal in more concrete terms with the historical, geographical or social context of the workplace.
FLACC has metal and woodworking workshops, a digital studio (film and photography), and a foundry with a furnace and kilns for ceramics, bronze and glass applications, and an extensive workspace. The staff is knowledgeable about the production possibilities of nearby workplaces and collaborates with those workplaces and with schools and companies to give the artists the best possible support and assistance. An overview of all the facilities can be found here. – http://www.flacc.info/nl/downloads/fetch/www/0/9
The call is open for all visual artists. Due to the diversity of our workshops, the application is open for projects in various media and disciplines. Projects with a notice of the specific geographical, cultural, social or historical situation of FLACC (or Genk/Belgium), challenging the notion of a ‘workplace’ or with the specific technical possibilities of FLACC are preferable. The work period is three-month full time or around 90 days, divided in several smaller work periods between January 2014 and December 2014. FLACC offers an accommodation, a workplace, covered travel expenses as well as a small production budget.
Please use our application form for your application.
http://www.flacc.info/nl/downloads/fetch/www/0/8
The application should include a well-defined project proposal, a thoroughly calculated budget (download excel sheet), http://www.flacc.info/nl/downloads/fetch/www/0/3 a preferable time frame and your résumé (text and images and/or video).
FLACC – Casino Modern
André Dumontlaan 2
B-3600 Genk
T 0032/89 84 52 23
F 0032/89 84 52 24
E info[at]flacc.info
W http://www.flacc.info/
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Appel à candidatures : Résidence de commissaire d’expositions, Art Contemporain (Montreuil)
Le Centre d’art de la Maison Populaire est situé en plein cœur de la ville de Montreuil. Conçu tel un laboratoire, il est un lieu de recherche et d’expérimentation. Il accueille depuis 1995 des expositions d’art contemporain dont la programmation est confiée chaque année à un commissaire en résidence pour y développer une hypothèse de travail personnel.
La programmation du lieu a déjà été confiée à des commissaires parmi les plus actifs de la scène actuelle, tels que Claire Le Restif, Jean-Charles Massera, Estelle Pagès, Yves Brochard, François Piron, Emilie Renard, Aurélie Voltz, Christophe Gallois, le collectif Le Bureau/, Florence Ostende, Raphaële Jeune, Anna Colin…
Le Centre d’art est membre du réseau TRAM qui regroupe à ce jour 31 lieux d’art d’Ile-de-France et renforce chaque année ses actions de médiation pour favoriser l’accès à une culture exigeante pour tous. Il est également membre de l’Association des Galeries d’Art Parisiennes.
L’appel à Candidatures est ouvert aux jeunes commissaires professionnels (le)s de moins de 45 ans, vivant en France, qui disposent déjà d’une première expérience de commissariat.
Date limite pour l’envoi des candidatures : lundi 3 septembre 2012
Plus de renseignements sur www.maisonpop.fr
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Atelier Topaz – résidence
Opasatika, Ontario, Canada
Le lieu
Situés au cœur de la forêt boréale, les Ateliers Topaz sont à la fois un lieu de retraite et un centre de création pour artistes, toutes disciplines confondues. L’endroit parfait pour la réflexion, l’évasion. Le groupement d’édifices fait 900 mètres carrés et repose sur 14 hectares face à la route Transcanadienne. Il donne sur un étang de deux hectares. Topaz c’est la « Route 66 » dans le nord de l’Ontario. L’endroit, modeste et nostalgique, rappelle aussi les grandes épopées de la colonisation francophone de l’Ontario. Ces studios de création ou cette résidence d’artistes, endroit idéal pour les arts visuels, sont situés au centre du Canada, à mi-chemin entre l’Atlantique et le Pacifique, là où les étoiles deviennent les topazes de la nuit.
Ce qu’on offre
D’abord l’espace et, l’espace de travail déterminés selon les besoins de l’artiste. Les espaces polyvalents permettent d’y faire de la peinture, de la sculpture, de l’installation, etc. L’atelier de menuiserie, le Bar à clou, est équipé des outils de base. Un magasin d’objets trouvés est disponible autant pour l’inspiration que pour l’utilisation dans une œuvre. Le peintre apporte ses pinceaux, le musicien son instrument et l’écrivain son ordi.
Les personnes qui séjournent aux Ateliers Topaz jouissent de l’accès à la cuisine et sont responsables de préparer leurs repas. Toutefois Laurent peut aussi leur cuisiner de petits plats typiquement canadiens-français aux besoins ou aux désirs.
Topaz possède deux suites avec lit double et une chambre avec lit simple. Chacune possède sa salle de toilette avec douche. Ces installations évoquent admirablement le style des années 1960.
Pour la baignade, le Lac des Cœurs se situe à deux kilomètres à l’est. Pour le canotage ou la pèche, la rivière Opasatika est deux kilomètres à l’ouest. Pour se déplacer, il y a de vieux vélos ou la marche. Pour un frais très raisonnable, votre hôte peut aussi vous conduire ou organiser un déplacement vers Kapuskasing à l’est ou vers Hearst à l’ouest.
Les matériaux d’artistes ne sont pas disponibles dans la région. Il est donc important de faire vos achats avant votre séjour, à moins que vous travailliez avec des matériaux que l’on peut se procurer dans des magasins ordinaires ou même en nature.
www.atelierstopaz.ca/
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Divina Sonus Ruris:
Residencies for Sound Art
Deadline: September 30th, 2012
Nodar Rural Art Lab is a program of in-situ creative labs in sound art developed in connection with landscapes and communities of the Gralheira Mountain Range, namely the rural community of Nodar, a small village in the center of Portugal.
Disciplines and media: Sound art, improvised music, electroacoustic composition, sound sculptures, intermedia installation, etc.
Expenses paid by artists:
Artists will only have to pay their trip to/from the region. The organization always tries to get some aid from the local institutions of the artists’ countries.
Artists will be provided with housing, audio and video equipment, food and a social space for the artists-in-residence to network with other artists and local publics. Other trips to local spots of interest or to the performance spaces are also supported.
Application form: www.binauralmedia.org/news/en/artist-residency/application-form
Binaural/Nodar is a Portuguese non-profit Cultural Organization founded in 2004 with the aim of promoting the exploration and research in sound and new media arts, focusing on the crossing of media and languages and on the articulation between the artistic production and the surrounding context, particularly through its activities in the rural areas of Nodar and the Gralheira Mountain Range (São Pedro do Sul municipality, centre of Portugal).
Nodar Rural Art Lab:
Binaural/Nodar
Nodar – Caixa Postal 119
3660-324 S. Martinho das Moitas
Portugal
Tel. +351 232 723 160
info[@]binauralmedia.org
Further info: ow.ly/bE2ga
5. Divers
AGAVF sur Twitter
Retrouvez l’Association des groupes en arts visuels francophones sur Twitter: http://www.twitter.com/agavf
Également sur Facebook: http://www.facebook.com/agavf
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ARCA lance un appel aux centres d’artistes pour assistance (presqu’) immédiate
ARCA (La Conférence des collectifs et centres d’artistes autogérés) travaille présentement à une capsule vidéo sur les centres d’artistes à travers le Canada. Cet ambitieux projet vise à rassembler du matériel documentaire provenant des centres qui sont actifs aujourd’hui. Pour mener ce projet à terme, nous avons besoin de votre appui. Nous aimerions représenter le passé autant que le présent; nous sommes donc à la recherche de matériel vidéo, de photos, ou même de publications, qui vous appartiennent et qui pourraient être assemblés et rediffusés libres de droits. Pourriez-vous nous faire parvenir, avant le 31 août prochain, soit sur support DVD ou par Internet, tout ce qui vous est possible?
Oui, c’est la rentrée et vous avez beaucoup à faire, mais cette vidéo sera lancée dans le cadre de la conférence Institutions by Artists qui aura lieu à Vancouver du 11 au 15 octobre prochain. Ensuite, la vidéo pourra nous servir, à tous, d’outil de sensibilisation au rôle essentiel que jouent les centres d’artistes, dont le vôtre.
N’hésitez pas à communiquer avec moi pour toute question à ce sujet.
Heidi Phillips
Cinéaste
a/s RAW: Gallery of ARchitecture & Design
290 McDermot Avenue
Winnipeg, Manitoba R3B 0T2
www.heidiphillips.ca
hjp1979 [arobas] gmail [point] com