La Liste présente les événements des membres de l’Association des groupes en arts visuels francophones (AGAVF), soit quinze centres d’artistes et galeries à travers le Canada, et compile les appels de dossiers en arts visuels, arts médiatiques, performance, art public, résidences qui s’adressent aux artistes et aux commissaires.
Œuvre de Danielle Saulnier présentée à la Galerie d’art Bernard-Jean de Caraquet
Nouvelle de l’AGAVF
ATTENTION!!
Que l’enjeu vous touche personnellement ou non, l’AGAVF se joint à CARFAC pour vous encourager à signer et à partager cette pétition qui demande au Gouvernement du Canada de permettre aux travailleurs autonomes d’utiliser leur revenu brut, avant impôts et déductions, pour déterminer leur admissibilité à la PCU. https://petitions.noscommunes.ca/fr/Petition/Sign/e-3066
Visiter le site de CARFAC pour une mise à jour des démarches à ce sujet.
Programmation des membres de l’AGAVF
Constellation bleue-Galerie Bernard-Jean (Caraquet)
Danielle Saulnier et Serge V. Richard – Osmose et Magie intime
du 4 novembre 2020 au 10 janvier 2021
220, boul. Saint-Pierre Ouest
Caraquet, Nouveau-Brunswick
www.constellationbleue.com
Galerie SAW Gallery (Ottawa)
recoil performance group – as i collapse
le 23 janvier 2021
67, rue Nicolas
Ottawa, Ontario
www.galeriesawgallery.com
Le Trécarré (Pointe-de-l’Église)
Nadine Belliveau, Nadine Blinn, Zita Boudreau, Angélina Comeau, Annette Comeau, Denise Comeau, Noella DeMille, Alain Philippe Gérard, Jay LeBlanc, Mona McDonald, Diane Nadon, Isao Sanami-Murrill, Dany Sheehy, Dianne Surette, Jan Swaren, Claude Edwin Theriault – Isolement
jusqu’en février 2021
Université Sainte-Anne, Nouvelle-Écosse
www.rendezvousdelabaie.ca/galerie-dart
Galerie d’art Louise-et-Reuben-Cohen (Moncton)
Daniel H. Dugas et Valerie LeBlanc – Habitat
Commissaire : Jonathan Lamy
Présenté dans le cadre du Volet arts médiatiques
du Festival international du cinéma francophone en Acadie
du 6 novembre au 20 décembre 2020
Université de Moncton
Moncton, Nouveau-Brunswick
www.umoncton.ca/umcm-ga
Centre d’artistes Voix Visuelle (Ottawa)
J. Aird-Bélanger, A. Asselin, R. Aubin, M. Barti, J. Bertrand, B. Bogart, C. Boucher, Csaba, R. Chevalier, C. Cooper, L. Daigle, C. Dallaire, M. Des Aulniers, A. Dworzak-Subocz, L. Finet, P. Franzini, C. Gendron, D. Gérin, V. Goddard, O. Golub, F. Ikonomidou, R. Kempen, I. Kobayashi, D. Krasi, D. Lamontagne, M. Le Bohec, D. Leclerc, M. Manu, M. Márquez, E. Montenegro, J. Muscat, A. Paquin, M. Périat, O. Petca, Y. Porlier, H. Pouillon, R. Robesco, N. Ross, S. Rossen, S. Swinimer, V. Tytor, G. Vallée, J. M. Van Hees, P. Walty – L’intelligence artificielle
en novembre 2020
67, avenue Beechwood
Vanier, Ontario
www.voixvisuelle.ca
Galerie Sans Nom (Moncton)
Caitlin Wilson – Finding Trees
JD Cool – Sans titre
jusqu’au 19 février 2021
140, rue Botsford, local 16
Moncton, Nouveau-Brunswick
www.galeriesansnom.org
Le Labo (Toronto)
« Court de rattrapage » avec nos 6 membres sélectionnés à CinéFranco :
Valérie Lecomte – https://bit.ly/courtderattrapageValérieLecomte
Julie Lassonde – https://bit.ly/CourtdeRattrapageJulieL
Nicole Blundell – https://bit.ly/CourtderattrappageNicoleBlundell
Quitterie Hervouet – https://bit.ly/CourtdeRattrapageQuitterie
Jean Marc Larivière – https://bit.ly/CourtdeRattrapageJeanMarc
Conversation avec Joseph Bitamba sur le film « Petit Pays » d’Éric Barbier :
https://vimeo.com/481767101
Le Labo est de nouveau recommandataire de l’aide aux expositions du CAO.
Vous avez un projet d’exposition à financer ?
Soumettez votre projet : Aide aux expositions, programme ouvert (2020-2021)
Galerie du Nouvel-Ontario (Sudbury)
Claude Wittmann – Roues/politique/panique
Projet jusqu’en juin 2021
54, rue Elgin
Sudbury, Ontario
www.gn-o.org
COVID-19
Appels de dossiers
1. appels en français du Canada
Centre Bang – Chicoutimi – février
Langage Plus- Alma – 31 janvier
Association des centres d’exposition de l’Abitibi-Témiscamingue – 31 janvier
Les p’tites vues – Culture Trois-Rivières – 1er avril
Agence TOPO – Montréal – 10 janvier
festival MUTEK – Montréal – 31 janvier
Culture Trois-Rivières – 1er février
2. appels en anglais du Canada
Harbour Collective – Re/Mirror Experiments – 20 janvier
La Commune – Vancouver – 22 janvier
Eyelevel Gallery – Halifax – 18 janvier
Craft Ontario – Toronto – 7 juin
Video Outs – Vancouver – 28 février
COVER ME – Records, Cassettes & Artists – Vancouver – à partir du 21 novembre
BIPOC Artist Instagram Project – en cours
AKA Artist-run Centre – Saskatoon – en cours
Southern Alberta Art Gallery – Lethbridge – en cours
3. appels internationaux
Emergenyc – New York – 8 février
4. résidences
Moving Image Lab – Meech Lake – 24 mars
Résidence CQAM/Turbulent – 15 janvier
VU – Québec – 1er février
5. art public
Ville de Moncton – 15 janvier
6. pour commissaires
Société francophone des arts visuels de l’Alberta (SAVA) – Centre d’arts visuels de l’Alberta (CAVA) – Offre d’emploi – 18 janvier
Eastern Bloc – Festival Sight & Sound – Appel à commissaire – 15 janvier
Middlebrook Prize for Young Canadian Curators – Guelph – 15 janvier
Tenure-Track position in Visual Arts – University of British Columbia, Okanagan Campus, Kelowna – 15 janvier
Esse art + opinion – sportification – 1er avril
Performance Research – On biopolicitcs – 11 janvier
Inter art actuel – Québec – 15 janvier
Assistant professor in creative technologies – York University – 15 janvier
Images Festival 2021 – Guest Program – no fixed deadline
À l’est de vos empires – Québec – en cours
Esse art + opinion – Dossier (Re)voir la peinture – 10 janvier 2021
Revue de Paris – appel à contributeurs – en cours
1. appels en français du Canada
L’appel de dossiers
Nous n’acceptons plus de dossiers par courriel, toutes les demandes doivent être soumises par le biais de du formulaire en ligne sur notre site web.
Pour être invité(e)(s) par le centre Bang, veuillez lire la section ARTISTES de notre site web qui comprendre les sous sections suivantes: Foire aux questions (FAQ), Soutien et ressources pour les artistes, Exemples de projets admissibles, Processus d’évaluation, Critères d’évaluation. Remplissez ensuite le Formulaire d’inscription qui est composé de trois courtes questions dont les réponses environnent 500 mots chacune. Nous évaluerons les dossiers deux fois par année et vous pouvez soumettre votre formulaire d’inscription en tout temps. Si votre candidature est retenue, le Comité d’évaluation de Bang vous contactera pour échanger de vive voix et engager le processus de collaboration avec vous.
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Langage Plus
Programmation régulière – 31 janvier
Appel de dossiers
Date limite: 31 janvier 2021, 0:00 (Heure du Québec)
DATE LIMITE : 31 janvier, minuit
Le comité de sélection de Langage Plus se réunit une fois par année. La date limite pour la réception des dossiers est le 31 janvier de chaque année, la date et l’heure de réception du courriel faisant foi.
Les grands axes de la direction artistique de Langage Plus concernent :
+ L’identité individuelle et collective;
+ Le territoire et son appropriation;
+ L’art en rapport avec la vie, son ancrage dans la communauté et son devenir;
+ Les propos sur l’art actuel et son développement.
DOCUMENTS REQUIS – Taille maximale du dossier : 10 Mo.
Un document PDF rassemblant :
+ Un curriculum vitæ;
+ Une description détaillée de l’exposition ou du projet soumis;
+ Un exposé de la démarche artistique (1/2 à 1 page);
+ Une liste descriptive du matériel visuel d’appui;
+ Un dossier de presse (facultatif).
Un matériel visuel d’appui comprenant :
+ De 10 à 20 images numériques (JPG, JPEG, GIF, TIF ou PNG);
+ Tout autre document audiovisuel pertinent transmis par lien URL Dropbox, Viméo, ou autre (identifier clairement les liens dans un des documents PDF, sans oublier les mots de passe d’accès s’il y a lieu).
Veuillez noter qu’il est de la responsabilité des artistes que les documents visuels et/ou sonores soient compatibles avec les logiciels (Mac) du centre, communiquez avec nous si nécessaire. Une liste des équipements audiovisuels disponibles peut être fournie aux artistes sur demande, en vue de la préparation d’un projet d’exposition. Des informations sur les espaces et les équipements de Langage Plus sont disponibles ici.
FAITES PARVENIR VOTRE DOSSIER À :
direction(a)langageplus(point)com avec comme objet du courriel PROGRAMMATION RÉGULIÈRE. Seuls les dossiers envoyés par courriel seront acceptés, veuillez noter que les dossiers envoyés par liens de téléchargement périssables ne sont plus acceptés.
Le centre invite les artistes aux habiletés, genres et statuts divers, ainsi que les artistes issu(e)s de la diversité culturelle ou de groupes marginalisés à soumettre leur dossier.
LANGAGE PLUS
Centre d’art actuel
555, rue Collard, C.P. 2157
Alma (Québec) G8B 5W1
418 668.6635
info [arobas] langageplus [point] com
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L’Association des centres d’exposition de l’Abitibi-Témiscamingue (ACEAT) lance son appel conjoint de propositions d’expositions s’adressant aux artistes professionnels en arts visuels et métiers d’art, aux commissaires et institutions qui désirent présenter un projet d’exposition en Abitibi-Témiscamingue.
Le dépôt d’un seul dossier est requis alors que l’ACEAT s’assure de faire le suivi auprès des 4 centres d’exposition d’Amos, La Sarre, Val-d’Or, Ville-Marie et du musée d’art de Rouyn-Noranda.
Votre dossier doit comprendre les documents suivants;
• Vos coordonnées (adresse postale, téléphone et courriel)
• Description détaillée du projet d’exposition (1 page)
• Démarche artistique (1 page)
• Curriculum vitae (3 pages max.)
• Visuel du projet d’exposition et liste descriptive des œuvres en JPG (10 à 20 images max.)
• Dossier de presse numérisé (facultatif-articles majeurs seulement)
• Liste de vos besoins techniques spéciaux (s’il y a lieu)
La date limite pour recevoir les dossiers est le 31 janvier 2021
Faites parvenir votre dossier par WETRANSFER en 1 seul fichier identifié
ACEAT2021 – [VOTRE NOM] à exposition [arobas] amos [point] quebec
Pour info : Marianne Trudel au 819 732-6070 poste 402 ou par courriel
exposition [arobas] amos [point] quebec
Depuis 1980, l’ACEAT constitue un réseau de diffusion professionnel qui regroupe quatre centres d’exposition distincts de l’Abitibi-Témiscamingue reconnus: le Centre d’art Rotary de La Sarre, le Centre d’exposition d’Amos, le Centre d’exposition de Val-d’Or, la Galerie du Rift de Ville-Marie ainsi que le Musée d’art de Rouyn-Noranda.
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LES P’TITES VUES :
APPEL DE FILMS 2021-2022
Culture Trois-Rivières invite les cinéastes et vidéastes professionnels et de la relève à soumettre leur court métrage en vue de la programmation automne 2021 – hiver 2022 de la série Les P’tites vues présentée à l’Espace Pauline-Julien.
Les projections Les P’tites vues ont comme objectif de présenter des films professionnels qui sauront surprendre et émouvoir le public tout en leur faisant découvrir des créateurs talentueux.
Les œuvres devront respecter les conditions suivantes afin d’être admissibles :
Durée qui varie entre 2 et 30 minutes;
Avoir été produites après le 1er janvier 2016;
De langue française ou sous-titrées en français;
Appartenant aux catégories : fiction, documentaire, animation ou film de genre;
N’ayant jamais été présentées dans notre série Les P’tites vues.
Les œuvres à caractère haineux, présentant des images dégradantes ou sexuellement explicites seront automatiquement rejetées.
Le dossier doit inclure :Un synopsis court (3 à 5 lignes);
Une courte biographie du cinéaste/vidéaste (3 à 5 lignes);
Une image tirée du court métrage et le crédit s’y rattachant;
Un lien de visionnement protégé par mot de passe;
Un dossier de presse ou tout autre matériel promotionnel jugé pertinent (facultatif).
Les dossiers sont jugés selon la qualité du court métrage et son potentiel à rejoindre les différentes clientèles de l’Espace Pauline-Julien (enfants et adultes). Les cinéastes/vidéastes sélectionnés reçoivent des redevances conformes aux barèmes de diffusion du CQAM (Conseil québécois des arts médiatiques).
Lieu de diffusion dédié aux arts médiatiques, le mandat de l’Espace Pauline-Julien est d’offrir une programmation d’exposition en arts visuels et numériques, des installations immersives ainsi que des projections de courts métrages.
DATE LIMITE : 1ER AVRIL 2021
Pour information ou pour soumettre un dossier :
Catherine Thériault
Responsable du développement en arts médiatiques
819 372-4614, poste 1721
ctheriault [arobas] v3r [point] net *
*Pour les dossiers de plus de 8 MO, nous vous recommandons d’utiliser We Transfer.
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Installations en Vitrine et Art web / TOPO
10 janvier 2021
/ Montréal (Québec)
TOPO, centre d’artistes montréalais en arts numériques, lance un nouvel appel à projets hybride pour sa programmation 2021-2023. C’est sous le thème de la fluidité que TOPO envisage la série d’expositions, en galerie et en ligne, qui animera sa prochaine saison d’activités à partir de l’automne 2021.
À l’ère de la variabilité exacerbée, la notion de fluidité ouvre des réflexions riches et ouvertes sur l’impermanence des harmonies. Est fluide ce qui s’écoule aisément, sans résistance, mais aussi ce qui est difficile à saisir, à fixer. La fluidité désigne le bon déroulement d’un parcours, sa « limpidité »; elle devient rassurante parce que prévisible et contrôlée, « coulant de source ». Mais tout ce qui se présente dans la stabilité n’est qu’apparence, car celle-ci est soumise à des flux continus d’interactions dynamiques venant de tous côtés.
La notion de fluidité a été mobilisée par différentes disciplines (physique, sociologie, économie, etc.) et offre la plupart du temps des paradoxes contrastants. Le sociologue polonais Zygmunt Bauman a longuement exploré le concept corolaire de « liquidité » pour décrire nos vies et nos villes prises dans des flux incessants de vitesse, en changement et mouvement perpétuels. Si cette fluidité est une menace pour les structures sociales, elle est aussi une opportunité, car elle est synonyme de souplesse. La vie fluide se déforme pour s’adapter à son environnement, elle recompose en permanence ses réseaux, elle est ouverte sur l’extérieur…
Date limite de soumission : 10 janvier 2021
TOPO
5445, de Gaspé, local 1002
Montréal (Québec) H2T 3B2
+1 514.279.8676
agence [arobas] agencetopo [point] qc [point] ca
http://www.agencetopo.qc.ca
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Nous sommes heureux·ses de lancer l’appel à projets pour la 22e édition du festival MUTEK qui aura lieu une nouvelle fois en mode hybride, depuis Montréal, du 24 au 29 août 2021 ! Les artistes québécois·es et canadien·ne·s qui explorent de nouvelles avenues esthétiques en création numérique et en musiques électroniques sont invité·e·s à nous soumettre leurs candidatures dès à présent.
Ayant comme intention de poursuivre nos initiatives en faveur de la parité et de l’inclusion, notamment avec les projets Amplify D.A.I et Keychange, nous encourageons les soumissions des artistes s’identifiant comme femme ou non binaire, appartenant à une minorité racisée ou aux communautés LGBTQ2+.
Nous sommes particulièrement intéressé·e·s par :Les performances de musiques électroniques en direct inédites
Les performances audiovisuelles numériques novatrices
Les installations (cinétiques, robotiques, interactives ou numériques)
Les performances ou installations créées à l’aide d’intelligence artificielle
Les œuvres de projection (mapping)
Les œuvres interactives, immersives, de réalité étendue (XR) ou faisant appel à toute technologie innovante qui peuvent être présentées à la fois dans un environnement physique et virtuel
Tout autre type de projet qui repousse les limites de la création numérique ou qui propose un concept novateur dans le cadre d’une diffusion en ligne
Pour connaître toutes les modalités et appliquer, veuillez cliquer sur ce lien.
Vous avez jusqu’au 31 janvier 2021 pour soumettre votre projet et rejoindre MUTEK Montréal Édition 22.
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APPEL DE DOSSIERS 2022-2023
Culture Trois-Rivières invite les artistes professionnels et de la relève, les collectifs d’artistes et les commissaires en art actuel à soumettre un projet d’exposition en vue de la programmation 2022-2023. Avec deux centres d’expositions, un volet en art public et ses différentes actions sur le territoire, Culture Trois-Rivières travaille activement à susciter l’intérêt pour l’art visuel et à le développer pour qu’il soit dans le quotidien des gens. Contribuant à faire de Trois-Rivières un lieu incontournable pour le développement des arts visuels, ces lieux d’exposition permettent à la population de découvrir gratuitement et d’apprécier le talent d’artistes d’ici et d’ailleurs, professionnels et de la relève.
Le dossier doit inclure :Démarche artistique;
Description détaillée du projet d’exposition;
Documentation visuelle1 avec description (10 à 15 images);
Curriculum vitae à jour ou présentation du collectif;
Dossier de presse.
1 La documentation visuelle fournie n’a pas obligatoirement à présenter les œuvres qui seront exposées mais doit refléter le caractère du projet d’exposition soumis.
Les dossiers sont jugés selon la qualité et la pertinence de la démarche artistique et du projet proposé en regard de la programmation annuelle. Les artistes sélectionnés reçoivent des redevances conformes aux recommandations du CARFAC (droits d’exposition, droits d’auteur, etc.)
Situé en plein cœur du centre-ville, le Centre d’exposition Raymond-Lasnier est une composante importante de la Maison de la culture de Trois-Rivières. Son mandat est de présenter des productions d’artistes professionnels et de la relève d’ici et d’ailleurs, des expositions thématiques, collectives et événementielles, tout en favorisant les apprentissages par des activités qui démystifient l’art contemporain et actuel.
L’Espace Pauline-Julien est un espace de diffusion dédié aux arts visuels et médiatiques. Son mandat est d’offrir une programmation en arts visuels et numériques ainsi que des projections (courts métrages et films sur l’art).
DATE LIMITE : 1ER FÉVRIER 2021
Pour information ou pour soumettre un dossier :
Marie-Eve Bérubé,
responsable des expositions en arts visuels
819 372-4614, poste 1621
artsvisuelsc3r [arobas] v3r [point] net *
*Pour les dossiers de plus de 8 MO, nous vous recommandons d’utiliser We Transfer.
2. appels en anglais du Canada
Call for Proposals: Re/Mirror Experiments
2020-12-03
CALL FOR PROPOSALS
Deadline: Wed Jan 20, 2021 at 11:59 PM (Central)
The mirror is what remains after data memory is lost. The process of remirroring establishes new connections to official and unofficial copies of memories: pure data, photographs, stories handed down, the associations that smells can sometimes awaken.
With the Re/Mirror Experiments, Harbour Collective seeks proposals from media artists working in digital art, moving image or audio forms to experiment with the notion of remirroring in form or content, or both. Experimentations can take any form, including technical experiments or experimentations with storytelling approaches.
The experiment results can be works in progress or completed works, depending on the scope and plan envisaged by the artists. Upon completion of the experimentation process, the experimentations will be featured on the Harbour website, with an artist talk.
There will be three artists selected to participate
Each project will be granted $700 to support experimentation and production expenses, $150 in exhibition fees and $150 for speaker fees
The Re/Mirror Experiments works / works-in-progress will be featured on the Harbour Collective website for a period of one month; the artist talks and project documentation will remain on the website public archives beyond the exhibition period
Timeline:
Deadline: Wed Jan 20, 2021 at 11:59 PM (Central)
Results: by Wed Feb 8, 2021
Experimentation/Production period: Feb 15 to Apr 15, 2021
Exhibition period: May 15 to Aug 15, 2021 (each project with a one-month slot, TBC)
Eligibility criteria:
The proposed project should allow the artist to innovate in their practice
The artist must be Canadian or a permanent resident of Canada
Harbour Collective encourages submissions from applicants at all stages in their careers
Harbour Collective encourages submissions from Indigenous, Black and other racialized artists
SUBMISSIONS
Send your proposal via by email at harbourcollective [arobas] gmail [point] com with the subject heading “Re/Mirror Submission” by Wed Jan 20, 2021 at 11:59 PM (Central)
Your proposal must include:
A short letter of motivation (1 page max)
A Detailed artistic and technological description of the project (2 pages max);
Artist CV (3 pages max)
Artist bio (150 words max);
Relevant visual or audio support material, with a list of contents (links embedded within a Word or PDF document preferred)
E-mailed materials should be no bigger than 5 MB in total
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British Columbia to create original works in response to a virtual free school, March-June 2021.
LA COMMUNE 2021 is a free school* developed by Roxanne Panchasi, an Associate
Professor of History at Simon Fraser University, and presented by UNIT/PITT. Ten
successful applicants will each be assigned one week of the 10-week program, and asked to create an affiche in their own style » whether it be visual art, writing, music, video, or other. Each selected artist will receive $500, and the possibility of having their work exhibited when UNIT/PITT reopens a gallery space.
*Free school is a free, independent, and community-based alternative education, born out of the 1960s Free School Movement, and informed by anti-oppressive education and critical pedagogy. LA COMMUNE 2021 will be entirely free and available online. Registration will open in February 2021.
https://www.helenpittgallery.org/
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Major Projects: Call For Submissions
Deadline: January 18th
Join Sally Wolchyn-Raab, Eyelevels Artistic Director for a Zoom info session and Q&A on December 18th at 6PM. Register online at
https://us02web.zoom.us/webinar/register/WN_WZ6HSErURTCnZgS_jQ2Zkg
We have made some changes to our annual Call For Submissions which are now viewable on our website! http://eyelevel.art/submissions
Eyelevel supports 1-2 Major Projects every year, which are off-site, itinerant (roaming/mobile) and/or time-based projects by emerging and mid-career artists. Major Projects are well-supported programs that are made possible by project grants. In addition to artist fees above CARFAC minimums, Eyelevel provides additional support such as travel, childcare, material costs, space in one of our studios and other artist needs. These projects are larger in scale and include interpretive/engagement activities such as commissioned writing, workshops, community art builds and artist talks.
Artists applying for a Major Project are encouraged to think in-depth about how they want to be supported by Eyelevel, and consider additional public activities to make their proposed project as inviting and accessible as possible.
Eyelevel does not operate a formal gallery space, applications for Major Projects should consider our model of programming from an artistic and logistical standpoint. Eyelevel programs 1-2 years in advance, with all major projects occurring between June and November.
Applications for Major Projects are accepted from artists and groups at all stages of their careers who meet Canada Council’s definition of a professional artist – joint/group applications or guest curatorial applications will also be considered.
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HOW TO APPLY:
Eyelevel accepts applications to Major Projects in multiple formats. Our preference is for artists to apply with the google form. Proposals can also be emailed to Eyelevel in written, audio or video form, and pitched to Eyelevel in the form of a zoom interview, which will be recorded for the jury.
To apply online:
Fill out the google form, and follow instructions on how to submit your support material. https://forms.gle/FAN9qj68e4RuNqry9
To schedule a zoom pitch:
Contact Sally Wolchyn-Raab, Eyelevel’s Artistic Director at director [arobas] eyelevel [point] art or call or text Eyelevel’s cell phone at 902-425-6412 to schedule a time for a 30-minute pitch of your ideas. Please schedule this time before the deadline (Jan 18).
To email your application:
Email the following items to director [arobas] eyelevel [point] art with the subject line “2021 Major Project Submission”
A written proposal as a .doc or .pdf file – Important: instead of a classic artist statement/project proposal, please respond to the prompts below.
Maximum 8 items of support material (audio, video, images). Please make sure that all of your support material is compatible with MacOSX. Large files can be submitted through WeTransfer, a shared google drive or dropbox folder, or included as a link to a streaming platform such as SoundCloud, Vimeo or YouTube. Title all files with your name in the order you want them viewed (ie: 01YourName.jpg)
A support material inventory as a .doc or .pdf file. An inventory is a list of all of the files that you are sending us in order and should include all relevant information to help the jury understand your work. This can be the title of the work, the year it was made, any collaborators, location, dimensions, materials etc. What you include in your inventory is up to you. Any YouTube, Soundcloud or Vimeo links can be included here.
A website, blog or social media account can be submitted in lieu of support material. In this case, please include some instructions for the jury on what to view (and what not to view).
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Written Proposal Prompts:
Tell us a little about yourself and your work (max 200 words)
What format(s) does your project take? (residency, presentation, publishing project, workshop, artist talk, etc) Eyelevel welcomes applications for residencies, publishing projects, performances, exhibitions, etc. Applicants should be aware that Eyelevel does not have a white-wall gallery, and borrows a variety of different kinds of spaces for exhibitions and events. We also operate a studio/residency space as well as a bookstore.
Who is your intended audience? Do you have any space requirements for this project? If so, what are they? (200 words max) Eyelevel is mandated to present work in unconventional spaces. Determining suitable spaces varies on the content of your work and can include spaces that are; public, outdoor, indoor, closed, formal, informal, site-specific, etc.
What’s your inspiration for this proposal? (Approximately 250 words max) We encourage work that stems from lived experiences.
What is the current stage of your ideas? What work (if any) will you need to do in order to complete your proposed project? (Approximately 250 words max) Your proposal can include work that is not yet started, completed, and anywhere in-between.
Do you require any support from Eyelevel in the creation/execution of your project? If so, please explain? (100 words max) Eyelevel is able to provide support in various methods such as finding and booking venues, providing studio space, production budgets, access to special equipment or mentorship and facilitation.
Are you interested in being considered for group projects or other programs such as HEAT WAVES?
Is there any other information you wish to share to support your proposal? If so, please use this space (200 words max)
We welcome questions! Reach out to Eyelevel’s Artistic Director, Sally Wolchyn-Raab at director [arobas] eyelevel [point] art or 902-425-6412
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Proposals for the 2022 Exhibition Season
Craft Ontario, Toronto
Deadline: June 7, 2021
Inviting proposals in all craft media by active Craft Professional Members at any stage of their careers, for solo and two-person exhibitions at the Craft Ontario Gallery in 2022.
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VIDEO OUT CALL FOR SUBMISSIONS: Inter- Multi- Trans-
CALL FOR SUBMISSIONS
DEADLINE: Sunday, Feb 28, 2021
FREE
Three prefixes that are open to and overlap in any number of
concepts. For Video Outs
latest thematic call-for-submissions, Inter- Multi- Trans- invites works that are conceived
through more than one focal point, whether in content, context, and/or presentation. How
can one mediate plural perspectives? What can we find in between these perspectives?
Where do we intersect and where do we fall short?
To submit, please send a weblink of the work (Wetransfers not accepted), a short
synopsis, and an artist bio to distribution [arobas] vivomediaarts [point] com. Digital (including digitized
film) submissions only, maximum two submissions per artist. Video Out accepts works for
screen, installation, and web-based contexts. Selected works will be presented in a
program in Spring 2021, and added to Video Outs distribution collection.
Send your submission with the subject: Inter-Multi-Trans-LastName by February 28th,
2021.
https://www.vivomediaarts.com/news/video-out-call-submissions-inter-multi-trans
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Call for Submissions
COVER ME – Records, Cassettes & Artists
Hotam Press Bookshop/Gallery is now accepting artwork for our upcoming exhibition COVER ME: Records, Cassettes & Artists.
From Nov 21, 2020 to Jan 31, 2021, our gallery will be transformed into a record shop/discotheque/listening space. We would like to bring together artwork made with or inspired by music of all genres. Vinyl records, cassette tapes, and paraphernalia such as drawings, prints, fanzines, clothing and multiples are all welcome.
Please send us your work by mail (no deadline/until end of show). All accepted works will be available for sale on consignment (70/30) unless otherwise arranged.
For inquiries, our contact email is: hotampress [arobas] gmail [point] com
HOTAM PRESS
BOOKSHOP/GALLERY
218 East 4th Ave.
Vancouver BC V5T 1G5
bookshopgallery.hotampress.com
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BIPOC Artist Instagram Project
CALL FOR SUBMISSIONS
During this time of crisis and increased precarity resultant of COVID-19, EAHR seeks to
connect with BIPOC artists, to share your work, and provide a platform for your artistic
practices to reach new audiences. We are particularly interested in BIPOC artistic
responses to the circumstances presented by the COVID-19 pandemic, including the
urgent call to address ongoing systemic
racism and oppression, (pre-)existing
conditions, climate change, and social justice activism during this unprecedented time.
EAHR (Ethnocultural Art Histories Research Group) at Concordia University invites
artists who identify as BIPOC to submit work for the opportunity to be featured on the
EAHR Instagram * IG: @eahrconcordia *
Accepting submissions *now* and throughout the summer. Submit your work to
ethnoculturalarts [arobas] gmail [point] com today!
Please send us the following:
1. Maximum 5 artworks in any medium that could be shared on Instagram.
Required specifications:
maximum file size of 50 MB per image
JPEG or PNG format
Image must be approximately 1080px by 1350px (Portrait), or/and 1080px by 608px
(Landscape).
2. Artist Biography (300 words maximum)
3. Description of Artwork(s) submitted (300 words maximum)
Artists will hear from us within two weeks of receipt of work. Selected submissions will
be posted every two weeks. While we have no funding to offer artist honoraria for
the
Instagram project, EAHR is currently seeking funding to pay artists for a selection of the
projects from the Instagram exhibition to be archived at the end of summer on
ethnoculturalarts.com (funding pending, artists whose projects are selected for a second
exhibition in the archiving process will be contacted in September).
For more information, please contact us at ethnoculturalarts [arobas] gmail [point] com
To learn more about EAHR, please visit our website: :
https://www.ethnoculturalarts.com/
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AKA supports the creation and development of artist driven initiatives and emerging practices that speak to, reflect and encourage dialogue in our culturally diverse communities. This includes work in all media by local, national and international artists. Our venues consist of a street-level gallery, billboard and multi-use screening and performance event space; we also source off-site locations for site-specific projects.
AKA accepts submissions on an ongoing basis for project/exhibition proposals that consider AKA’s history and setting.
Support for selected projects/exhibitions includes: curatorial assistance, shipping, insurance, installation/strike assistance, promotion, documentation and the potential development of accompanying programming suited to the form of the project. AKA pays artist fees at or (when possible) above the CARFAC national average.
Submissions Guide Please review AKA’s past programming archives, floorplan and billboard; as well as our mandate. AKA accepts digital submissions as a single PDF document via email: gallerycoordinator@akaartistrun with the subject heading: AKA Submission. Please ensure the PDF document includes your name. Digital or physical submissions in any other format will not be accepted.
Submission PDF (max 7MB) must include:
Project/exhibition proposal including technical/install needs (max. 500 words) Artist statement (max 500 words) CV with complete contact information Images with image details (max 10); OR Time-based direct embedded links
AKA Artist-run centre 424 20th Street West Saskatoon, Treaty 6 Territory and the Homeland of the Métis Saskatchewan, Canada, S7M 0X4
306-652-0044 akaartistrun.com
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Southern Alberta Art Gallery (SAAG) Submission Guidelines Exhibition proposals are accepted throughout the year and reviews are ongoing. Selection is carried out over a period of time through studio visits and correspondence with artists and curators in whom the gallery has an interest. Those interested in proposing their work to SAAG are asked to include with their submission: a curriculum vitae, an artist statement and/or letter of intent, a wide selection of images, and other relevant support material. Submissions should be mailed to:
Southern Alberta Art Gallery 601 3rd Ave. S. Lethbridge, Alberta T1J 0H4
The gallery will not return your submission – please do not send original artworks or valuable materials. Given the large number of submissions received by the gallery, formal letters of reply will only be issued to proposals of immediate interest.
Exhibitions are generally six weeks in length. An opening is held to introduce the work to the public. Artists are also invited to give an illustrated lecture on their work in conjunction with the University of Lethbridge Faculty of Fine Art during the academic year. Other special events (workshops, panel discussions, etc.) are considered on a case-by-case basis.
The Southern Alberta Art Gallery pays CARFAC fees, shipping and insurance, and often seeks funding to produce catalogues for the exhibition. All publications, including our quarterly newsletter GALLERY (which discusses and reproduces work by exhibiting artists along with other programming), are exchanged with other institutions in Canada and abroad.
The Southern Alberta Art Gallery fosters the work of contemporary artists who challenge boundaries, encourages broad public engagement and promotes awareness and exploration of artistic expression. Our work extends to local, national and international communities.
http://saag.ca/art/submission-guidelines/
3. appels internationaux
CALL FOR SUBMISSIONS: Emergenyc
Deadline date: February 8, 2021; City: on-line: Source: the Hemi
ABOUT EMERGENYC
EMERGENYC is an incubator for artist-activists interested in developing their creative voice, exploring the intersections of art and activism, and connecting to a thriving community of independent practitioners—most of them POC, women, and LGBTQIA+ folks. First launched in 2008 at NYU’s Hemispheric Institute—and now independent, in partnership with BAX/Brooklyn Arts Exchange and Abrons Arts Center—EMERGENYC offers varied entry points into art and activism, prioritizing process, discovery and reflection, and fostering a brave space for experimentation, risk-taking and community-building. The annual program encourages participants to take interdisciplinary leaps, mix styles and traditions, and develop incisive new work at the intersection of performance and politics. Over the years, EMERGENYC has activated a strong network of artivists—in NYC and beyond—who have built solidarity across differences and challenged dominant narratives through artistic cultural resistance.
The Program: 2021 Zoom Version
While we miss the in-person experience, this pandemic-era virtual iteration has allowed for an expansion of the network of participants—folks can now be anywhere and still be a part of the cohort—which in 2020 brought us unforeseen magic and pleasure. For 2021, we will continue creating in our virtual playhouse: with a decolonial lens, we will explore the intersection of art and activism through creative writing, autobiographical narratives, group work, and other multi-disciplinary adventures—all while creating and re-creating a space in which all participants build community with one another, actively listen with their bodies, and build intentional trust to lay a foundation where compassion and risk-taking guide our work together.
The deadline to submit materials via SUBMITTABLE is Monday, February 8th, 2021 at 5pm (Eastern Time).
Selected participants will take part in weekly Sunday workshops facilitated by George Emilio Sánchez and Marlène Ramírez-Cancio, as well as workshops by established artists who are leaders in the field of performance and politics. Workshop leaders for 2021 will be announced closer to the date. (See the Faculty page to see past instructors.) We ask applicants to define issues that are important to them and explore how creative practices can harness their political voice. Participants have explored themes of racism and racial violence; police brutality and mass incarceration; joy as resistance; queer world-making; disability rights; undocumented immigrant activism; war and human rights; environmental justice; and myriad topics that affect their lives. These engagements have resulted in the creation of performance art pieces, multimedia installations, theatrical explorations, street performances, video art, and more. The program will take place every Sunday (10am–2pm Eastern Time) from Sunday April 4th to Sunday July 11th (*except for July 4th), with the final works-in-progress presented on July 8th, 2021 via Zoom.
This 3-month program has a fee of USD $500. A modest amount of financial aid will be available to cover part of the tuition on a need basis. If your enrolment depends on financial aid, please let us know in your application.
Who can apply:
EMERGENYC is now open to ALL emerging activists/artists/performers (not just NYC-based) who are fluent in English and can participate in online workshops from 10am–2pm Eastern Time. Applicants must have prior experience in various performance genres and/or activist practices. Age is not a factor (past participants have ranged in ages 18–45, all bringing their best selves to the experience); what we define as ’emerging’ is fluid, and has more to do with how you self-define than anything else. We very much encourage BIPOC, LGBTQIA+, and disabled artists to apply.
Visit the website for the online application form: www.emergenyc.org
4. résidences
Call for Applications: Moving Image Lab
2020-12-01
Harbour Collective seeks applications from Indigenous artists working in media art for a Moving Image Lab at Meech Lake (Quebec), Mon Aug 23 to Fri Aug 27, 2021.
The Moving Image Lab at Meech Lake (Quebec) was previously set for August 2020, but has been moved to August 2021 due to COVID-19.
Applications process opens: Jan 4, 2021
Application deadline: Mar 24, 2021
Applications notified by: Apr 15, 2021
Lab dates: August 23 – 27, 2021
This call for applications is open to Indigenous artists (18+) working in any art form, interested in learning and expanding knowledge. Applicants should be able to work within an English lab environment.
ABOUT THE LAB
The Moving Image Lab at Meech Lake (Quebec) is a pilot project of Harbour Collective and is funded by the Canada Council for the Arts.
It will provide an intensive opportunity for six emerging to established Indigenous artists from across Canada – with a priority on those living in low-resource settings – to engage in artistic reflection, dialogue, experimentation and exchange focused on personal moving image practices.
The week-long lab will include specialized seminars on:
artistic and creative development concepts in experimental moving image art practices
historical concepts connected to the site of the institute (Meech Lake)
technical concepts, including video and sound production and post production systems and workflows
working process concepts, including how to move past the ideas stage
LAB FACULTY
Howard Adler (Ottawa)
Cecilia Araneda (Winnipeg)
Jason Baerg (Toronto)
Cooper (Ottawa)
Penny McCann (Ottawa)
Learn more about the faculty here.
COSTS
There is NO FEE to apply!
Selected applicants will receive a full scholarship for tuition, room and board during the lab, as well as a $1,000 honorarium upon lab completion.
As space in the program is limited, applicants who are selected to participate in the lab will be asked to pay a $250 deposit to reserve their spot. This deposit will be reimbursed in full upon lab completion.
Selected applicants will be responsible for their own transportation to Ottawa. We will provide transportation from Ottawa to the lab site.
Selected applicants will be responsible for providing their own external hard drive for media storage (recommended 1-2 TB minimum)
APPLICATION PROCESS
>> SUBMISSIONS FORM (click to open the form in a new window)
An application package includes:
Contact information
A current CV (Word or PDF)
A paragraph explaining what you are interested in achieving through the lab (type into form)
Two samples of recent art works (in any discipline)
Inquiries can be sent to program manager Liz Barron at info [arobas] harbourcollective [point] ca
Harbour Collective acknowledges the support of the Canada Council for the Arts for this program.
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Appel à candidatures : Résidence CQAM / Turbulent
Date limite : 15 janvier 2021
Le Conseil québécois des arts médiatiques (CQAM) et l’entreprise montréalaise Turbulent sont heureux de lancer leur appel à candidatures pour une cinquième résidence CQAM-TURBULENT.
Cette collaboration permettra à un artiste professionnel-le ou à un collectif artistique professionnel en arts numériques de réaliser une résidence de recherche / création / production en collaboration avec l’équipe de Turbulent.
La résidence se déroulera sur une période étalée entre février et décembre 2021, pour un total de 300 heures d’accompagnement. L’artiste sera invité-e à planifier son emploi du temps avec l’entreprise en début de projet.
L’artiste recevra un cachet de 10 000$, réparti sur la durée de la résidence.
Cette résidence est rendue possible grâce au soutien du Conseil des arts de Montréal.
Pendant la résidence, Turbulent met à disposition ses ressources humaines, locaux et équipements. Les bureaux de Turbulent seront accessibles si la situation sanitaire actuelle le permet. Dans le cas contraire, un accompagnement virtuel sera aménagé pour l’artiste. L’artiste ou le collectif sélectionné pourra approfondir son processus créatif de manière inédite autour des spécialités de Turbulent : développement de logiciels, d’applications Web ou de plateformes numériques.
Cette résidence s’adresse aux artistes ou aux collectifs artistiques professionnels en arts numériques qui sont citoyen-ne-s canadien-ne-s ou résident-e-s permanent-e-s.
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Appel 2021-2023
Résidences, projets spéciaux / artistes qui vivent au Québec et au Canada
Date de tombée : 1er février 2021
Dans son mandat, VU considère la photographie non seulement comme une finalité mais aussi comme un moyen d’activer des recherches, des pensées, des idéaux. Voulant affirmer le rôle du centre d’artistes comme espace de création, VU souhaite accueillir des projets et des pratiques d’artistes qui réfléchissent les façons de faire et de penser avec le photographique.
Exceptionnellement, en raison du réaménagement de nos espaces à Méduse, aucun projet d’exposition solo ne sera retenu cette année. À l’occasion de cet appel, VU souhaite autant recevoir des propositions de projets que de connaître votre pratique ou savoir ce sur quoi vous travaillez en ce moment, afin de rester à l’écoute des pratiques actuelles en photographie. Sur la base de cet appel, VU constituera son programme de résidences et d’événements, et conservera certains dossiers pour des projets en développement.
Dans une intention de rencontre et une volonté de prendre le temps de se questionner, de prendre soin de nous et des autres, nous souhaitons favoriser une posture d’écoute et d’ouverture vis-à-vis de notre communauté. Nous encourageons donc les artistes de tous horizons, que ce soit au niveau des origines, des parcours, des expressions de genres ou encore du développement de carrière, à se présenter ou à nous proposer un projet.
Avez-vous besoin d’approfondir une recherche, de suivre une formation, de partager sur votre pratique avec d’autres artistes, d’être accompagné dans une démarche, de travailler avec une communauté? Afin d’imaginer notre prochaine programmation avec vous, nous invitons les artistes s’intéressant au photographique à partager leurs idées, leurs projets et leurs pratiques.
Votre dossier devra comprendre :
– Une présentation de votre pratique et/ou de votre projet (500 mots max)
– Un curriculum vitæ à jour
– Des images et/ou votre site web
Envoyez-nous votre dossier à l’adresse appels [arobas] vuphoto [point] org via WeTransfer avec un fichier compressé (.zip) de maximum 25 Mo.
* Dû au grand nombre de réception de dossiers, seuls les artistes retenus pour la programmation seront contactés.
** Veuillez noter que nos espaces de production sont accessibles aux membres sans soumission de dossiers. Pour joindre les espaces de production de VU, composez le 418 640-2558 ou cliquez ici.
Pour toute question concernant l’appel de dossiers, contactez-nous à appels [arobas] vuphoto [point] org
Autres appels à venir
Maquettes de livres : 1er avril 2021
Coproduction : 15 mars 2021
Résidence annuelle : 31 mai 2021
5. art public
Ville de Moncton
Concours pour une œuvre d’art public extérieure
(Place Resurgo)
CLÔTURE : le vendredi 15 janvier 2021 15 h (heure de l’Atlantique)
RFP20-096 – Outdoor Public Art Competition (Resurgo Place)-FR
6. pour commissaires
Offre d’emploi – Direction générale
Société francophone des arts visuels de l’Alberta (SAVA) – Centre d’arts visuels de l’Alberta (CAVA)
Date limite: le 18 janvier 2021
https://www.galeriecava.com/emploi
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APPEL À COMMISSAIRES INVITÉ.ES – FESTIVAL SIGHT & SOUND
16 December 2020 – 15 January 2021, 23:30
➡ Date limite de soumission : 15 janvier 2021
➡ Entrevues : d’ici le 1er février 2021
Eastern Bloc recherche un.e commissaire invité.e pour la 11ème édition de son festival international d’art numérique Sight & Sound qui se tiendra à Montréal à la fin du mois de septembre 2021. Le poste de commissaire invité.e est ouvert aux chercheur.e.s, artistes et commissaires intéressé.e.s à établir un dialogue critique autour des questions urgentes liées à la culture numérique. Le projet sera développé en collaboration avec l’équipe actuelle d’Eastern Bloc et aboutira à un festival d’arts numériques de deux à trois jours, qui pourra inclure des performances en direct, des installations in situ, des ateliers, des interventions et/ou des panels. D’autres activités liées au festival peuvent également être envisagées.
En particulier, nous encourageons les propositions qui répondent au souhait du centre d’intégrer – entre autres – des pratiques artistiques qui s’inscrivent au sein des arts performatifs, web, électroniques et sonores. Nous accueillons les propositions qui remettent en question les différences générationnelles, sociales et culturelles dans le monde de l’art professionnel. Nous donnerons la priorité à une vision artistique pour le festival qui encourage un laboratoire créatif pour la production et la présentation de l’art numérique.
Sight & Sound incarne les intentions et la philosophie de l’organisation à tous les niveaux, plus que toute autre exposition ou projet monté par Eastern Bloc. Avant de soumettre une proposition de projet, les candidat.e.s sont vivement encouragé.e.s à consulter le mandat et l’historique d’Eastern Bloc (https://easternbloc.ca/en/about/mandate-history)
Eastern Bloc encourage les personnes autochtones, racisé.e.s, handicapé.e.s, LGBTQIA+, non-binaires et les issues de la classe ouvrière ou de l’immigration, entre autres, à soumettre des propositions. Les professionnel.le.s émergent.e.s et établi.e.s sont encouragé.e.s à déposer leur candidature.
*Veuillez préciser si vous vivez à l’extérieur de Montréal et si vous aurez besoin d’un hébergement. Certaines restrictions liées à la pandémie COVID-19 peuvent s’appliquer.
Nature du poste :
Les principales responsabilités du ou de la commissaire comprendront la recherche et la sélection des artistes participant.e.s et le contact permanent avec les artistes sélectionné.e.s ainsi que la rédaction d’un texte de commissariat. Iel sera également impliqué.e dans la production du festival et dirigera le processus de décision concernant la conception visuelle et spatiale.
Il s’agit d’un poste de commissaire invité.e sous contrat, estimé à environ 40-60 heures de travail (selon un calendrier convenu par les deux parties) entre janvier 2021 et le festival en septembre 2021. Le contrat de commissaire comprend :
2000$ d’honoraires du commissaire
Réunions mensuelles de consultation avec la directrice d’Eastern Bloc
Soutien de l’équipe d’Eastern Bloc pour la promotion, la logistique et la production.
Le/la commissaire sélectionné.e doit être disponible pour les visites d’expositions, les interviews de presse, les réunions professionnelles et autres événements satellites, selon les besoins.
Directives pour la soumission :
Veuillez envoyer les documents suivants à appel [arobas] easternbloc [point] ca avant le 15 janvier 2021 à 23h59, en indiquant comme sujet « 2021 Application Commissaire » :
Curriculum vitae en PDF (2 pages maximum)
Une description du projet proposé, y compris un thème général pour le festival et une liste d’artistes potentiel.le.s (si disponible, veuillez inclure des liens vers leurs sites web) (500 mots)
Une justification/contextualisation des artistes proposé.e.s (100-150 mots)
Matériel d’appui, y compris audio/vidéo/images + liste décrivant votre matériel d’appui ( les fichiers doivent être envoyés via des liens en ligne, ou WeTransfer, étiquetés comme : « NomDeFamillePrénom_Titre »)
Pour toute question, veuillez nous contacter à l’adresse suivante : appel [arobas] easternbloc [point] ca.
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Call for Submissions: 2021 Middlebrook Prize
2021 Middlebrook Prize for Young Canadian Curators – Call for Submissions
Founded in 2012, the Middlebrook Prize for Young Canadian Curators is awarded annually to an emerging Canadian curator under 30 with the aim to foster social innovation and curatorial excellence in Canada. Hosted and administered by the Art Gallery of Guelph, the winner is selected by a jury of arts leaders and receives a $5,000 honorarium as well as mentorship in the development of an exhibition at the Art Gallery of Guelph.
Submissions will be accepted until January 15, 2021, at 5 pm. The exhibition will be presented from September 16 to December 12, 2021 at the Art Gallery of Guelph. By supporting and mobilizing Canadian creative talent, the Middlebrook Prize aims to inspire positive social change through creativity in an era of ongoing and unprecedented economic, environmental, social and cultural upheaval. Proposals should emphasize contemporary Canadian art with attention to audience, community and public.
The 2021 Middlebrook Prize jury is composed of Nicole Caruth (Independent curator and cultural strategist), Sally Frater (Curator of Contemporary Art, Art Gallery of Guelph), and Denise Ryner (Director/Curator, Or Gallery and Associate Curator, Haus der Kulturen der Welt, Berlin).
Applications must include:
Letter of introduction: applicants should articulate their curatorial values and philosophy and what the Middlebrook Prize means to them as a career-building opportunity
One-page exhibition proposal: proposal must include contact information, curatorial statement, list of artists, and description of potential outreach programming
Exhibition budget up to $10,000 including: artist fees (per CARFAC fee schedule for Category II institutions), shipping via an accredited art transportation company, any special equipment requirements for the exhibition, a description of unique or unusual installation requirements, projected travel/accommodation expenses for artist(s)/curator
One sample of critical writing: curatorial essay or published article/review, for example
Curriculum vitae: current, maximum 3 pages
Support images (10): with descriptions (artist name, title, date, medium, dimensions) including 5 images supporting exhibition proposal and 5 images documenting past curatorial work
Floor plan: detailing the proposed layout of works (download the floor plan)
Notes:
The award winner must be under 30 years of age by December 31, 2021 and is required to demonstrate proof of age on signing of the exhibition contract
The Prize is open to Canadian citizens, as well as non-Canadians currently living and working in Canada
If the Prize is awarded to a non-Canadian curator, they must be resident in Canada for the full term of the Prize (March 1 through December 31, 2021)
Applications are to be submitted in a single PDF document, with the subject line Middlebrook Prize, to info [arobas] artgalleryofguelph [point] ca. We welcome and encourage submissions from applicants who are BIPOC, LGBTQ2S, women, and persons with disabilities.
Important Dates:
Call for Submissions: December 1, 2020 – January 15, 2021
Exhibition Dates: September 16 – December 12, 2021
In light of the changing landscape of the pandemic, please stay tuned for details about the award presentation early in the new year. The Middlebrook Prize for Young Canadian Curators is made possible through the support of the Centre Wellington Community Foundation Middlebrook Social Innovation Fund, The Guelph Community Foundation Musagetes Fund, as well as private donations. For more information about the prize as well as past winners and their projects, please visit middlebrookprize.ca.
Art Gallery of Guelph
358 Gordon Street, Guelph, Ontario N1G 1Y1
Open Tuesday to Sunday, 12 – 5 pm | Thursday 12 – 8 pm | Accessible
519-837-0010
artgalleryofguelph.ca
info [arobas] artgalleryofguelph [point] ca
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Tenure-Track position in Visual Arts
University of British Columbia, Okanagan Campus, Kelowna
Deadline: January 15
Inviting applications from qualified candidates with demonstrated research/exhibition/teaching experience in painting, further experience in a variety of other areas, and a strong commitment to Indigenous engagement.
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esse art + opinion
No. 103 – Dossier Sportification
Date de tombée : 1er avril 2021
Le sport amateur et professionnel a toujours occupé une place importante dans le domaine des arts. Dans tous les pays où le plaisir et la joie de l’activité sportive sont exaltés, que ce soit sur une patinoire ou un terrain de basketball, de soccer ou de cricket, des artistes comme des commissaires s’appuient sur les aspects matériels, thématiques et structuraux des sports individuels et des sports d’équipe pour créer et penser. À travers le prisme ludique et compétitif d’un maillot d’équipe, d’un ballon, d’une raquette, d’une piscine ou d’un terrain d’athlétisme, bon nombre d’artistes aujourd’hui cherchent à éclairer les points où se croisent les éléments esthétiques et sociopolitiques du sport, de sa pratique, de ses fanclubs, de son déploiement architectural et de sa culture en général.
Depuis longtemps, à titre d’ardents supporters, d’observateurs et observatrices ou participantes et participants, des peintres et des photographes choisissent de renvoyer une image déformée de scènes sportives familières ; des artistes de la sculpture et du textile métamorphosent des parties de l’équipement emblématique par des assemblages inusités ; d’autres remettent en question les codes du jeu et les attitudes typiques dans des performances ; et des artistes de la vidéo retournent l’objectif vers le spectacle en tant que tel, les médias de masse et le public. L’hypervisibilité du sport dans les arts témoigne de sa nature politique inhérente, de la séduction cinétique des corps en mouvement, de la chorégraphie sous-jacente au jeu, de la conception visuelle de la partisanerie, de l’envoutement de la victoire et de l’effet cathartique de la défaite.
[…] Les relations entre le sport et l’art contemporain sont multiples et variées. C’est dans cette optique que Esse arts + opinions invite les autrices et auteurs à fouiller de manière extensive la question du sport en tant que phénomène esthétique, politique, culturel et social étroitement lié aux arts visuels et aux arts de la performance. Qu’est-ce qui séduit dans le sport, quand on le considère comme un évènement frappant sur les plans visuel, dynamique et affectif ? Comment s’y prennent les artistes pour saisir les enjeux et les connotations sociopolitiques du sport et montrer les dessous de ce qu’on présente souvent comme un univers apolitique ? En quoi le culte de l’athlète est-il semblable (ou pas) à celui de l’artiste comme visionnaire héroïque ? Quels tropes, quels codes et quels vocabulaires de la culture sportive sont employés par les artistes, et à quelles fins ?
Appel de textes + Politique éditoriale
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CALL FOR PROPOSALS: Performance Research Vol. 26, No. 8: ‘On Biopolitics’
Deadline date: January 11, 2021; City: the world; Source: Performance Research
Performance Research
Vol. 26, No. 8: ‘On Biopolitics’ (December 2021)
Proposal Deadline: 11 January 2021
Issue Editors:
Eve Katsouraki (University of the West of Scotland)
Simon Donger (Royal Central School of Speech and Drama, University of London)
‘To live with the sensation of helplessness: today, probably this is the moral state under which, by resisting, we could be faithful to our times.’ (Imre Kertész in Duarte 2005)
In the lecture course The Birth of Biopolitics at the Collège de France in 1978–9, Foucault defined biopolitics as a fundamental historical change in the way that power is exercised in our culture and society. Turning away from notions of sovereignty, he looked at the management of groups, populations and the human species that he ultimately identified with market-oriented liberalisms and, eventually, neo-liberalisms. For Foucault (1990 [1976]), biopolitics indicated the historical passing of our society into biological modernity that stood, he claimed, for much of a dangerous threshold—that is, the passage from the governing of people as political subjects of law to the governing of living beings—as a ‘population’—with a natality rate, a mortality rate, a morbidity rate, an average life expectancy and so forth. Power, now conceived as ‘biopower’, Foucault insisted, uses populations like a machine for production—the production of wealth, good and other individuals. Yet even if biopolitics could claim to increase productivity across all sectors (public and private, governmental and independent), it was, in fact, organizing unequally the production of wealth in certain sectors over others. This could not be more visible, for example, during this current coronavirus pandemic.
Indeed, what the corona crisis has most strongly demonstrated is the contradictions at work in the economic, political and social fabric of life under late Capitalism. Although we are being urged to stay at home and work from home, there are still many who are being forced to go to work every day because they cannot work from home or do not have a home to stay at in the first place. And although we are encouraged to applaud the medical and care workers at the forefront of fighting corona (and we should surely applaud them), don’t we also equally need to celebrate the delivery people who brings goods to our homes while we remain safely inside? Or the supermarket and pharmacy cashiers, or the public-transportation drivers, the factory workers, the police officers and all those people working in mostly low-income jobs? Racism is another reoccurring feature to the event of any such differential exposure of human beings to health and social risks being one of the constitutive features of biopolitical governmentality. And, finally, the last, most profound perhaps, biopolitical lesson of life that this pandemic has also taught us is the disciplinarization of a city and its inhabitants that is a deeply biopolitical norm.
Please refer to the website for complete statement regarding the themes of this edition: PERFORMANCE RESEARCH website
SCHEDULE:
Proposals: 11 January 2021
First Drafts: April 2021
Final Drafts: June 2021
Publication: December 2021
FORMAT:
Alongside long-form articles, we encourage short articles, provocations and other forms of creative response. As with other editions of Performance Research, we welcome artist’s pages and other contributions that use distinctive layouts and typographies, combining words and images, as well as more conventional essays.
ISSUE CONTACTS:
All proposals, submissions and general enquiries: info [arobas] performance-research [point] org
Issue-related enquiries should be directed to the issue editors:
Eve Katsouraki: eve [point] katsouraki [arobas] uws [point] ac [point] uk
Simon Donger: simon [point] donger [arobas] cssd [point] ac [point] uk
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Appel aux textes et aux visuels / Inter n. 137
15 janvier 2021
/ Québec (Québec)
À la lumière des événements actuels, l’équipe d’Inter a jugé plus pertinent de repousser la date de sortie de son numéro Afrique à l’année prochaine, afin de coïncider avec la tenue de la prochaine RiAP et la venue au Québec d’artistes africain.e.s. Nous sommes navré.e.s des déceptions et des inconvénients encourus pour certain.e.s d’entre vous – soyez toutefois assuré.e.s que tous les visuels et tous les textes reçus jusqu’à maintenant seront pris en compte.
Inter n. 137 / Pratiques du silence, du son et de l’oralité
(POÉSIE BRUITISTE, CHANT, DISTORSION, MUSIQUE, ORALITÉ, ORACLE, PAROLE, SILENCE, SON, VERBE, VOIX, DANS LES PERFORMANCES)
Après le langage du corps, le geste sans bord en métamorphose et le corps du langage dans l’alchimie du verbe, ce dossier, s’il se pose sous les auspices d’Arthur Rimbaud, entend interroger plusieurs champs de la pratique artistique qui excèdent largement celui de la littérature. L’auteur d’Une saison en enfer n’avait-il pas l’idée lui-même d’une poésie mobilisant tous les sens?
J’inventai la couleur des voyelles ! A noir, E blanc, I rouge, O bleu, U vert. Je réglai la forme et le mouvement de chaque consonne, et, avec des rythmes instinctifs, je me flattai d’inventer un verbe poétique accessible, un jour ou l’autre, à tous les sens. Je réservais la traduction. Ce fut d’abord une étude. J’écrivais des silences, des nuits, je notais l’inexprimable. Je fixais des vertiges.
Le verbe poétique dans cette « alchimie » peut interpeller de nombreux aspects inhérents aux pratiques actuelles de l’art action. La parole, ou son absence, sous forme de silences ou de sons inintelligibles, insignifiants, y est mobilisée par les organes du corps humain ou divers dispositifs techniques. À ce dernier égard, une attention particulière peut être portée aux technologies dites acousmatiques, permettant l’enregistrement et la diffusion d’une tridimensionnalité sonore.
En amont de ces expériences, parfois, de haute voltige technique, nous pouvons invoquer l’oralité en général, y compris les effets sur la respiration humaine (chants de gorge), et les pratiques théâtrales, des plus classiques (les chœurs du théâtre grec) aux plus archaïques-modernes (Artaud), en passant par les pratiques classiques-modernes (Louis Jouvet jouant Molière) et celles des avant-gardes du XXe siècle (John Cage, Dada, Fluxus, Gertrude Stein), qui peuvent se transposer dans le monde actuel de la performance.
Sur le plan théorique ou philosophique peuvent également être retenues pour ce dossier la transmutation du « Je pense, donc je suis » (Descartes) au « Je est un autre» (Rimbaud) ainsi que les innombrables ramifications de l’alta Chimera, ou la sphère de la haute Chimère.
Format des textes : 3500 mots au maximum
Format des images : 300 dpi, format JPEG ou TIFF, minimum 46 x 30 cm
Date limite: 15 janvier 2021
Date de parution: hiver 2021
Coresponsables de dossier: Giovanni Fontana et Martin Nadeau
Consultez la section «Proposer un article» sur notre site Web afin de connaître tous les détails concernant l’envoi de vos soumissions. Pour soumettre un texte: redaction [arobas] inter-lelieu [point] org
Le Lieu
345, rue du Pont,
Québec (Québec) G1K 6M4
+1 418.529.9680
infos [arobas] inter-lelieu [point] org
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Two positions: Assistant Professor in Creative Technologies, York University
Creative Technologies
School of the Arts, Media, Performance & Design,
York University
The School of the Arts, Media, Performance & Design (AMPD), York University invites two (2) highly qualified candidates to apply for professorial stream tenure-track appointments in Creative Technologies at the Assistant Professor level, to commence July 1, 2021. Salary will be commensurate with qualifications and experience. All York University positions are subject to budgetary approval. The successful applicants will be based at the new York Markham Centre Campus when operational (expected in Fall 2023) and become a member of the first cohort of resident faculty members. Between July 1, 2021 and the opening of the campus, the appointees will assume a combination of teaching responsibilities at York’s Keele campus and contribute to the development of academic and research programming planned for the new Markham Centre Campus.
York University’s Markham Centre Campus offers state-of-the-art facilities to provide innovative job-ready academic programming and research focusing on core themes of technology and entrepreneurship as applied in different contexts, disciplines and professional fields. Building on York University’s academic presence in the City of Markham, the new campus presents a unique opportunity to enhance and innovate programming across the arts, sciences and engineering and to experiment with new experiential education formats and partners that will provide the York Region with excellent undergraduate degree offerings that integrate emerging technologies, entrepreneurship, and civic leadership. Programs are designed to provide transferable 21st-century skills that are at the core of future economic competitiveness and community development in Markham, York Region and across Ontario. Collaboration with York University’s existing research strengths in the core areas of the new campus and dynamic engagement with the area’s businesses and industries will create an innovative, cross-disciplinary research culture for solving complex problems that transcend traditional disciplines.
Requirements: A Ph.D. or an M.F.A. with a substantial record of professional experience in the arts and technology, broadly defined; candidates should demonstrate potential for excellence in teaching and curricular development, with a developing record of scholarly research and publication and/or professional practice that emphasizes community engagement. We are particularly interested in candidates who will contribute to the intellectual and cultural diversity of the York community and can engage the communities of Markham and surrounding regions.
The successful candidate will be expected to engage in outstanding, innovative, and, as appropriate, externally funded research or research creation at the highest level.
We seek two promising artists, teachers, and researchers who are committed to inclusive program development that builds upon the historic strengths in the arts at York to develop a compelling new curriculum at the intersection of the arts, community, and technology for Canada’s next generation of artistic and cultural leaders. One of North America’s leading schools for the arts, AMPD offers undergraduate and graduate degree programs in Cinema and Media Arts, Computational Arts, Dance, Design, Music, Theatre, Visual Arts and Art History, Theatre and Performance Studies. The Markham Centre Campus undergraduate program will engage students in emerging areas of artistic creation and research within a unique learning environment focused on socially responsive technologies, experiential education, collaboration with emerging creative industries, and community-engaged arts practice. This position will begin with a two-year term at York’s Keele campus before moving to the Markham Centre to lead programs in a new building created specifically for the campus there. In the interim, the successful candidates will be affiliated with the departments that best suit their research and teaching interests. Candidates must provide evidence of research excellence of a recognized international calibre as demonstrated in: the research statement; a record of publications (or forthcoming publications) with significant journals in the field; presentations at major conferences; awards and accolades; and strong recommendations from referees of high standing.
The position may involve graduate teaching and supervision, as well as undergraduate teaching and the successful candidate must be suitable for prompt appointment to the Faculty of Graduate Studies.
Evidence of excellence in teaching will be provided through: the teaching statement; teaching accomplishments and pedagogical innovations including in high priority areas such as experiential education and technology enhanced learning; teaching evaluations; and strong letters of reference.
York University champions new ways of thinking that drive teaching and research excellence. Through cross-disciplinary programming, innovative course design, diverse experiential learning and a supportive community environment, our students receive the education they need to create big ideas that make an impact on the world. Located in Toronto, York is the third largest university in Canada, with a strong community of 53,000 students, 7,000 faculty and administrative staff, and more than 300,000 alumni.
York University has a policy on Accommodation in Employment for Persons with Disabilities and is committed to working towards a barrier-free workplace and to expanding the accessibility of the workplace to persons with disabilities. Candidates who require accommodation during the selection process are invited to contact Professor Michael Darroch, Chair of the Search Committee, School of the Arts, Media Performance Design at applyampd [arobas] yorku [point] ca.
York University is an Affirmative Action (AA) employer and strongly values diversity, including gender and sexual diversity, within its community. The AA Program, which applies to women, members of visible minorities (racialized groups), Aboriginal (Indigenous) people and persons with disabilities, can be found at www.yorku.ca/acadjobs or by calling the AA line at 416-736-5713. Applicants wishing to self-identify as part of York University’s Affirmative Action program can do so by downloading, completing and submitting the form found at: http://acadjobs.info.yorku.ca/affirmative-action/self-identification-form. All qualified candidates are encouraged to apply; however, Canadian citizens, permanent residents and Indigenous peoples in Canada will be given priority. No application will be considered without a completed mandatory Work Status Declaration form which can be found at http://acadjobs.info.yorku.ca/affirmative-action/work-authorization-form.
The deadline for receipt of completed applications is January 15, 2021. A letter of application with an up-to-date curriculum vitae, a statement of research and teaching interests, three letters of reference and teaching evaluations should be sent to: Professor Michael Darroch, Chair of the Search Committee, School of the Arts, Media Performance Design at applyampd [arobas] yorku [point] ca.
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Images Festival 2021
T: +1 416 971 8405 | E: images [arobas] imagesfestival [point] com
Appel de textes – À l’est de vos empires
La revue culturelle dédiée à la scène artistique de la ville de Québec À l’est de vos empires* est à la recherche de textes éclairés et perspicaces, intelligents et stimulants, mais également accessibles et réfléchis. Nous sommes intéressés par les textes critiques consacrés au domaine des arts visuels, mais aussi par les essais artistiques et les créations poétiques.
Nous raffolons de textes traitant de la théorie des arts et désirons également lire vos comptes rendus d’expositions et d’évènements se déroulant dans la capitale.
On demande aux auteur.rice.s intéressé.e.s de faire parvenir à l’adresse d’À l’est, alestdevosempires [arobas] gmail [point] com, une courte proposition de texte (100 mots), accompagnée d’un CV et d’une biographie succincte** (50 mots).
Nous encourageons la rédaction de textes d’une longueur de 500 mots, bien que nous soyons également ouvert.e.s à des formats novateurs adaptés à vos propositions artistiques ou poétiques originales. Un cachet de 50$ sera offert à nos contributeur.rice.s suite à la publication de leur texte. Les textes retenus puis révisés par notre comité de rédaction seront publiés sur notre site web et partagés dans notre infolettre, en parallèle à nos baladodiffusions hebdomadaires.
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Esse
No. 102 – Dossier (Re)voir la peinture
Date de tombée : 10 janvier 2021
[…] L’expression retour de la peinture est d’abord apparue dans les années 1980 autour de pratiques artistiques et d’activités critiques qui observaient un regain d’intérêt pour le pictural, alors que les décennies précédentes avaient été consacrées à l’immatérialité, à l’éphéméralité, à la corporalité. Pourtant, ce énième retour de la peinture mérite d’être déconstruit. D’une part, nombre de peintres contemporains s’intéressent aujourd’hui à ces questions qui sont prétendument étrangères à leur médium, en proposant des formes hybrides de création empruntant à l’installation, à l’art conceptuel ou à la performance. D’autre part, nombre d’artistes investissent les thèmes et les conventions de représentation de la peinture de manière critique. Ces artistes, souvent issus des communautés autochtones, noires ou de couleur, l’entrevoient comme un outil à mobiliser pour déconstruire l’homogénéité des discours en art. Dans les deux cas, la peinture se dresse contre une certaine orthodoxie, imposée par le médium lui-même ou par le milieu qui la diffuse.
La peinture actuelle s’articulerait dans ces trois moments : dans les questionnements de sa pratique, dans sa valorisation par la mise en exposition, et finalement dans son imbrication dans les rouages du marché de l’art. Plutôt que d’imaginer un retour à la peinture qui signalerait la résolution d’une fausse absence, vaut-il mieux la comprendre comme une expression du contemporain, qui nous inviterait à penser ses mouvements, ses mobilités et ses discours pluriels ? Que dit-on par la peinture ? Que nous dit-elle sur l’état du milieu de l’art ? Esse arts + opinions invite les auteurs et autrices à réfléchir aux conditions de cette visibilité. À quels impératifs esthétiques, éthiques, sociaux, politiques ou économiques répond-t-elle ? Comment est-elle saisie par les artistes actuels ?
Appel de textes + Politique éditoriale
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Appel à contribution
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